Toon posts:

Privacy als testonderdeel bij reviews?

Pagina: 1
Acties:

• unfold
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-07 12:43
Geachte redactie

Ik geniet van jullie reviews. Maar ik vind het vaak jammer dat er bij de reviews relatief weinig aandacht is voor de privacy aspecten van de producten.

Het is voor mij als Tweaker een belangrijke vraag. Privacy gaat over het hebben van autonomie en controle over technologie, waarden die heel erg "des Tweakers" zijn.
Er komt ook steeds meer vraag naar kennis en uitleg over deze aspecten vanuit het bredere publiek. Als Tweakers het bijvoorbeeld een vast onderdeel van reviews zouden maken, dan helpen daarmee ook bij het normaliseren dat dit wordt behandeld in reviews van andere publishers.

Bijvoorbeeld:
- Domotica: gaat alles via de cloud of kan het ook via het lokale netwerk? Welke garanties geeft de producent? Is het product goedkoop omdat je gedrag wordt gemonitord, en er uit je data afgeleide scores en profielen worden verkocht? Wat is de track-record van de producent?
- Smartphones: De Pixel herkent liedjes via een database die op de telefoon zelf draait. Pluim! Maar ook: vinden we het nu normaal dat onze apparaten continu luisteren?
- Alexa-achtige diensten: wat voor fingerprints worden er van je gemaakt? beseffen mensen zich dat ze ook een keuze maken voor hun familie, vrienden en bezoekers?

Een technologie review site als Tweakers kan zich onderscheiden door hier dieper inzicht in te bieden. Je koopt immers niet alleen de hardware, maar je trouwt steeds vaker met een cloud dienst. Het kan ook wat meer de nadruk leggen op de nu vaak verborgen meerwaarde van Europese producten, die zich aan striktere regels moeten houden.

De maatschappij is wakker aan het worden, en ik denk dat Tweakers de juiste kaarten in handen heeft om te laten zien hoe een technologie review in 2018 eruit kan gaan zien. :9

Als je iets meer wilt lezen over het belang, kijk dan eens op socialcooling.nl

• unfold
// Privacy is voor het grote consumentenplaatje nou eenmaal niet heel belangrijk denk ik.

Dat is ook een beetje kip en ei..

// Maar als jij er veel waarde aan hecht kan je hier zelf onderzoek naar verrichten door heel simpel de Algemene voorwaarden en Privacystatements te bekijken bij producten.

Dat doe ik ook tot op zekere hoogte. Maar als ik alle privacy statements helemaal door zou nemen zou ik maandelijks een dag kwijt zijn. Het idee van een review is natuurlijk ook dat het een compact overzicht geeft van de kwaliteiten van een product. Producten die data gebruiken, daarbij zou er best aandacht mogen worden besteed aan hoe die wordt gebruikt. Of voedsel biologisch is of niet, of wat de uitstoot van een auto is, dat weegt voor steeds meer mensen op dezelfde manier mee. Je aankoop heeft ook impact op je omgeving.

// Privacy is ook lastig te vergelijken, zijn alle data die bedrijven over hun klanten verzamelen per definitie nadelig? Neem telefoons: Apple doet dit, Google doet dit. Maar bij Google is het meer een onderdeel van het primaire business model. Maakt dit Google slechter dan Apple? Omdat de waarden hierover zo verschillen per persoon, denk ik niet dat Tweakers dit in een review kort kan uitlichten.

Ik denk dat je daar wel degelijk dingen over kan zeggen zonder dat je een oordeel hoeft te vellen. Al is het maar dat je dingen uitlegt ter bewustwording. Bijvoorbeeld bij de Alexa: Cool ding met functionaliteiten A B en C. Maar de werking gaat dieper dan de interface. Bijvoorbeeld dat je stem gevoiceprint wordt, en dat je overal waar en Alexa is trackbaar bent. Leg mensen uit dat ze zich wel moeten beseffen dat ze niet alleen voor zichzelf maar ook voor al hun gasten een belangrijke keuze maken over hun privacy. Of dat goed of slecht is, dat is aan de lezer. Maar zulke dingen noemen zou reviews voor mij genuanceerder maken. Nu voelen reviews voor mij niet volledig, en soms zelfs onkritisch.

[Voor 1% gewijzigd door unfold op 03-11-2017 18:05. Reden: Iets beter verwoord]

• unfold
Grappig, de post onder deze is gaat over het delen van Tweakers data met Facebook.

Het delen van persoonsgegevens met Facebook

Ik denk dat de doelgroep van Tweakers best wel in privacy is geïntereseerd. Tweakers zijn geen gemiddelde consumenten. Zij geven om deze dingen.

• unfold
Het geeft denk ik vooral aan dat ook Tweakers de ontwikkelingen niet goed overzien. Als expert op dit gebied (mijn boek wordt op meerdere hogescholen gebruikt als lesmateriaal) zie ik hoe juist ook de nerds soms "willfully ignorant" zijn. We geloven graag dat technologie de wereld vanzelf zal verbeteren. Maar dat gaat niet vanzelf, maar is juist het gevolg van kritische mensen die kanttekeningen zetten.

Zelf ben ik Google-vrij. En dat was relatief makkelijk eigenlijk - elke Tweaker kan het.

Ik voorzie dat de komende 10 a 20 jaar privacy vriendelijke producten op dezelfde manier zullen groeien als biologisch eten dat deed. En dat is nu een miljarden markt. De vraag of de consument het nu doorziet is dus niet interessant. De vraag is of Tweakers visie heeft.

"Surveillance is the business model of the internet"
- Bruce Schneier

"Insurance is the business model of the internet of things"
- Tim o' Reilly

"All data is credit data, we just don't know how to use it yet"
- Google, 2012

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen oppervlakkig en diep optimisme. Oppervlakkig optimisme stelt dat technologie alles beter maakt. Diep optimisme stelt dat mensen dingen beter maken, als ze tenminste de shaduwkanten onder ogen durven te zien.

• unfold
Je hele reactie is eerlijk gezegd wat off-topic.

• unfold
Maar ik heb toch nergens gezegd dat het zwart wit is?

Mensen geven om het milieu maar kopen meer dan ze nodig hebben.
Mensen geven om de rechtstaat maar fietsen wel eens door rood.

Mensen zijn tegenstrijdige wezens. Maar dat lijkt me geen reden om apathie te promoten? Met zo'n houding verandert er nooit iets en creëer je een self-fulfilling prophesy.

Juist door aandacht aan het onderwerp te geven bied je mensen hoop dat we het probleem wel degelijk aan kunnen pakken, en zullen meer mensen hun best doen om het probleem op te lossen. Net als hoe het met global warming ging. Als we dan een self-fulfilling prophesy maken, laten we die dan de optimistische kant op schuiven.

Tweakers lopen daarin voorop, en kunnen dat nog meer doen. Als je 2 seconden op het forum en in de comments bij de nieuwsposts kijkt zie je dat Tweakers wel enorm om dit onderwerp geven. En dan lees je over de nieuwe Europese wetten (de politici zijn al wakker) zoals de GDPR die stellen dat alle slimme diensten en producten vanaf mei 2018 aan Privacy by Design moeten doen. En je leest over het publiek dat dankzij het Russische misbruik van Facebook nu ook echt geconfronteerd wordt met het feit dat technologie niet vanzelf tot meer vrijheid leidt. We worden langzaam maar zeker waker.

In 1990 gingen de eerste reviews van wasmachines het hebben over energiezuinigheid en duurzaamheid. Dat was toen nieuw, en er waren vast veel mensen zoals jij die zeiden "ach mensen geven er niet om, het heeft geen zin". En tegenwoordig is het gek als een review van een wasmachine het niet benoemt.

Hetzelfde gaat gebeuren met reviews van 'slimme' apparaten. De vraag is of Tweakers, dat "technologie op de proef stelt", hierin voorop gaat lopen.

Ik begrijp dat dit juist voor technologie nieuws websites moeilijk kan zijn zijn, want ze zijn ook een beetje de verkondigers van het gospel van Silicon valley. Vandaar mijn verhaal over de overstap van "TEDx McOptimisme" naar kritisch optimisme.

Maar ik heb het vertrouwen dat er op de Tweakers redactie genoeg kritische mensen rondlopen die de waarde van dit idee inzien. Als ik geen vertrouwen had in de Tweakers redactie had ik dit hele topic niet gestart.

• unfold
Eens.

Niemand weet nog precies hoe het reviewen van privacy features precies moet. Maar er is maar één manier om daar achter te komen: het proberen.

Als dat ergens kan, dan is het wel bij Tweakers.

• unfold
Precies, kip en ei.

• unfold
@Femme Taken Wat er in de cloud gebeurt kan je niet precies zien. Maar er zijn veel dingen die je wel al kan zien.

DESIGN
- Als privacy designer kijk ik bijvoorbeeld naar het ontwerp van het systeem an-sich, en de keuzes die gemaakt zijn. Ik gaf al enkele voorbeelden, maar een uitgebreider voorbeeld vind je in mijn boek, met een praktische uitwerking op pagina 112:
https://www.tijmenschep.c...-Privacy_Tijmen-Schep.pdf
- Staan de defaults zo ingesteld dat ze privacy beschermen?
- Wordt er verwezen naar privacy design concepten als federated machine learning, privacy enhancing technologies, ethical innovation (TU Delft), privacy by default, algorithmic transparency, etc.
- Kun je het apparaat of de dienst ook anoniem gebruiken? Of is er een real name policy?

WETGEVING & POLITIEK
- Daarnaast kun je de gebruiksovereenkomst of privacy policy inkijken. Staan er gekke dingen in? Daar kun je al snel best wat dingen in gaan herkennen.
- In Duitsland worden IoT apparaten getest door een overheids instelling die o.a. de cloud-connected Barbies heeft verboden.
- In de nabije toekomst komen er keurmerken voor privacy design. Daar kun je dan ook op controleren.

TECHNIEK
- Los van de testbaarheid: wat zegt de partij over de opslag?
- Je kunt niet in de cloud kijken, maar je zou met een Dowse/Wireshark achtige router wel heel snel kunnen checken of het ding veel of weinig connecties maakt, of die encrypted zijn.
- Gebruikt of initieert het apparaat open standaarden? MQTT bijvoorbeeld. Als Tweaker kun je er dan veel meer mee (iets dat ik jou niet hoef te vertellen natuurlijk). Er wordt in het IoT veel ingezet op 'vendor lock-in'.
- Maakt het gebruik van het ding je trackbaar in de openbare ruimte? Implementeert de fabrikant privacy features die chipset bakkers tegenwoordig steeds vaker beschikbaar maken? Mac-adres rotatie bijvoorbeeld, om tracking tegen te gaan. Iets dat LG bijvoorbeeld vaker doet dan Samsung.
- Draait het ding op Linux? Is de code beschikbaar?
- Je zou de naam van het apparaat eens in Shodan kunnen invoeren.

REPUTATIE
- Je zou het trackrecord van het bedrijf kunnen aanhalen. Wat is de reputatie? En hoe vaak updaten ze hun code? Hoe lang geven ze garantie op updates? Maken ze het mensen makkelijk of moeilijk om hun data te verwijderen? En leiden ze uit je data scores af? Werken ze samen met databrokers? Bouwen ze ook andere apparaten die misschien een dubieuze ethiek tonen?
http://www.creepycompanies.com/company/18

ETHIEK & IDEOLOGIE
- Doorbreekt het apparaat bepaalde conventies in de maatschappij? En bagatelliseert het die acties door te verwijzen naar "ach, het gebeurde al, we schalen het alleen een beetje op" (streetview) or "privacy is een achterhaalde norm" (Facebook, Google Glass, Snapchat)? Hier is het concept van privacy als "contextual integrity" van Nissenbaum superhandig.
- In het algemeen zou de Tweakers redactie een "hype proofing" cursus kunnen doen, waarin je leert om optimisme van naïviteit te scheiden door je eigen idealen in kaart te brengen, en die in de berichten van andere partijen te herkennen. Daarmee kun je dan bijvoorbeeld al iets zeggen over nieuwe technologieën als de Blockchain doordat je eerder ook de schaduwkanten doorziet. Hype is belangrijk maar ook gevaarlijk. Als een partij gezondheidsdata op een blockchain wil zetten bijvoorbeeld, dan is dat hartstikke gevaarlijk.
- Het is in mijn ervaring erg nuttig om continu de echte wereld erbij te blijven halen om zo de politieke dimensie niet uit het oog te verliezen. Telkens terugkijken naar grote leaks, security issues uit het verleden, het Volkswagen schandaal en andere vormen van mathwashing.
https://www.theguardian.c...ngs-smart-home-smart-city
- De positieve gevolgen wordt door de fabrikant vast uitgebreid uit de doeken gedaan. Maar kun je je indenken wat de negatieve lange termijn gevolgen zouden zijn? Hoe resoneert een apparaat of dienst met iets als Social Cooling?

BUSINESSMODELLEN
- Je kunt de businessmodellen bespreken. Zoals Tim O'Reilly uitlegt:
“You know the way that advertising turned out to be the native businessmodel for the internet? I think that insurance is going to be the native businessmodel for the internet of things”. Met andere woorden: betaal je rechtstreeks, of is een deel van de dienst "gratis" omdat je via een omweg, zoals via je zorgverzekeraar, betaalt?

OMDENKEN
- Wees niet blij als iets via de cloud werkt, maar als iets niet via de cloud werkt.
- Wees blij als een apparaat niet een dikke processor heeft, want dat maakt 'm ook moeilijker in te zetten voor misbruik. Mijn slimme huis is gebaseerd op MySensors op Arduino, simpelweg omdat dat super moeilijk over te nemen/trojannen is.

Enfin, zomaar wat gedachten en tips. Ik kom met alle plezier eens op de thee als dat handig is.

[Voor 1% gewijzigd door unfold op 14-11-2017 15:05. Reden: paar kleine verduidelijkingen, en een typo]

• unfold
Beste redactie, wat vinden jullie van dit voorstel?

• unfold
@WoutF Dank voor de reactie, ik wacht m rustig af. En ik kom met plezier eens thee drinken als dat nuttig is. Heel kort zou ik nog willen zeggen dat ik echt de focus op wat er in de cloud gebeurt 'los' zou laten. Wat daar gebeurt, dat is echt onnavolgbaar geworden. Als het eenmaal in de cloud zit, is het vogelvrij. Dat is juist het hele probleem: er kan niet meer echt sprake zijn van 'consent'.

Om een kort voorbeeld te geven waar @OmgItsKoen misschien ook iets aan heeft: je data wordt via machine learning vergeleken met de data van talloze groepen in de maatschappij, en daar worden conclusies uit getrokken: reputatie scores. Databrokers vergelijken bijvoorbeeld jouw Facebook likes met de Facebook likes van iedereen waarvan ze met meer zekerheid weten dat ze diabetes hebben. Bijvoorbeeld omdat ze een app hiervoor gebruiken, of omdat ze aan hun cookies te zien wel heel vaak websites over het onderwerp bezoeken. Soms vragen ze tienduizenden mensen om een enquete in te vullen (Nederlands bedrijf CenterData's grootste klant is Google). In any case: vanaf dat moment kijken ze in hoeverre er vergelijkbare patronen in jouw data zitten. Liken mensen met huidkanker net iets vaker Snoop Dogg en Boetseren op Facebook? En jij liked die toevallig ook? Dan gaat jouw huidkanker score een puntje omhoog.

Nederlandse databroker EDM heeft nu zo'n 600 van deze scores in de aanbieding. In de VS hebben sommige databrokers al de 8000 aangetikt.

Ik sprak laatst met een developer die trots vertelde dat ze nu een algoritme aan het bouwen waren dat probeerde te voorspellen wanneer mensen zullen sterven.

De meeste mensen denken dat deze scores worden gebruikt om betere advertenties te laten zien. Maar uit onderzoek van de FCC uit 2015 wordt goed zichtbaar dat een groter deel (50%) van de inkomst uit 'risk management' diensten komt. Met andere woorden: de scores worden verkocht aan werkgevers, verzekeraars, banken, overheden, enzovoorts. En aan andere databrokers. Facebook koopt bijvoorbeeld van allerlei partijen scores in, en werkt nauw samen met Experian.

In de VS heb je daar ook helemaal niks over te zeggen, want deze scores, dat zijn de 'meningen' van deze bedrijven. En die zijn dan ook beschermd als 'corporate freedom of speech'. In de EU zijn de regels gelukkig anders.. maar worden ze geregeld gebroken.

Tweakers heeft nu nog de luxe dat ze deze producten als producten kunnen reviewen. Maar over 5 a 10 jaar krijg je de meeste slimme producten gratis.

"You know the way that advertising turned out to be the native business model for the internet? I think that insurance is going to be the native business model for the Internet of Things," said Tim O'Reilly, founder and CEO of O'Reilly Media at his company's Solid conference in San Francisco on Thursday.” http://www.theregister.co.uk/2014/05/23/

@OmgItsKoen Het is echt pijnlijk dat je mensen afschildert als privacy gekkies. Je hebt geen idee wat je zegt. Privacy is een ander woord voor autonomie. Het vermogen om je eigen ideeën te ontwikkelen, om er een andere mening op na te houden, en om niet onterecht 1-0 achter te staan als je ergens solliciteert of een hypotheek zoekt. Want omdat deze systemen slechts op basis van het zoeken van correlaties werken (dit is geen wetenschap!) maken ze enorm veel fouten. De schattingen die ik heb gehoord heb (ik ben een boek aan het schrijven over deze markt, dit is het enige stukje waar ik nog meer research naar moet doen) liggen tussen de 20 en 40%. Dat is nogal wat collateral damage.

In de kern gaat dit over de aantasting van jouw machtspositie as burger, iets waar onze democratie op gebouwd is. Dankzij de digitale technologie vindt die aantasting subtieler plaats dan ooit tevoren. Daarom moet je extra goed kijken. En daar is niks geks aan, want we zien nu hoe Rusland toegang tot databrokers gebruikt om de VS gespleten te houden. En we zien hoe de Brexit en de Trump verkiezing mede tot stand kwamen door de 'microtargetting' op basis van 'psychographics' van bedrijven als Cambridge Analytica, die mensen o.a. zo probeerden te beïnvloeden zodat ze niet gingen stemmen.

Dit is geen vage theorie, dit is praktijk. Ook in Nederland.

En dan heb ik het nog niet eens over de lange termijn gevolgen. Er gaan enorme chilling effects ontstaan wanneer het bredere publiek zich begint te realiseren wat er allemaal al gebouwd is. Check daarvoor deze website: https://www.socialcooling.com

[Voor 16% gewijzigd door unfold op 23-11-2017 10:46]

• unfold
Beste redactie, is het gelukt om dit onderwerp te bespreken? Ik zag de review van bluetooth headsets en zag weer weinig tot niets over de privacy aspecten van goedkope bluetooth headsets. Terwijl deze goedkope headsets waarschijnlijk niet de privacy features van bluetooth hebben geïmplementeerd (telkens veranderend mac adres, etc), en duurdere wel.

• unfold
En ook bij de recente review van dure headsets wordt privacy niet besproken.

• unfold
Hey Wout

Fijn om te horen dat het (eindelijk) goed besproken is.

Ik hoor het argument dat je de diensten krijgt in ruil voor je data, en dat dat ergens 'eerlijk' is, vaak. Echter, het probleem daarmee is dat het ervan uit gaat dat consumenten kunnen overzien welke 'trade off' ze maken. Dat is echter totaal niet zo.

Neem bijvoorbeeld de Nest thermostaat. Uit onderzoek van de Northumbria Universiteit (UK) blijkt dat de data van de Nest uiteindelijk bij meer dan 1000 bedrijven terecht komt:
http://nrl.northumbria.ac.uk/27910/1/450-2397-2-PB.pdf

Meer algemeen zie je bijvoorbeeld dat bij veel discussies er nog impliciet vanuit wordt gegaan dat profiling vooral wordt gebruikt voor adverteren. Ook dat is al jaren niet meer zo. De realiteit is dat de profielen die worden opgesteld beinvloeden welke banen, verzekeringen en andere kansen je krijgt. Het Cambridge Analytica schandaal was hier eerste stapje van bewustwording in, maar was slechts het topje van de ijsberg.

Ik zou ook willen dat consumenten de afweging goed kunnen maken en dat zelf kunnen beslissen of ze het apparaat willen kopen. Maar de realiteit is dat dat op dit moment echt niet kan. We denken graag dat we die afweging overwogen kunnen maken, maar dat is niet zo. Daar hebben we de hulp van reviewers bij nodig. Echter, op dit moment zie je dat eigenlijk nooit. De gemiddelde TheVerge review behandelt deze apparaten nog alsof het 2005 is.

Ik zou het benoemen van privacy aspecten niet 'activistisch' willen noemen, maar gewoon voorop lopend.

Of nog sterker gezegd, als het inhalen van achterstallig werk.

• unfold
Wellicht interessant om te zien dat The Verge nu een soort samenvatting geeft van de license agreement waar je mee akkoord gaat. Ze lezen 'm voor je en vertellen wat opvalt. Zo simpel kan het zijn.

https://www.theverge.com/...reen-midnight-green-price

• unfold
Wellicht interessant: de Amerikaanse consumentenbond nam in 2017 een initiatief om producten op dit vlak beter te boordelen:
https://www.consumerrepor...rivacy-and-data-security/
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee