• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:18
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:13:
Een aantal jaar terug heeft Reggefiber in mijn dorp glasvezel aangelegd. Helaas vonden ze ondanks dat ik in het binnengebied zit dat ik daar buiten viel.
Nu heb ik gelukkig wel een stabiele internet verbinding in de vorm van ADSL2, helaas is dat tegenwoordig steeds minder toereikend. Een upload snelheid van 1Mbit is belabbert en mijn telefoon steeds tot hotspot om te toveren en dan via mijn laptop een bestand te gaan versturen is geen doen.

Dat was voor mij de reden om eens rond te gaan kijken naar internet via 4g. Ik heb via de telefoon een aantal metingen gedaan en online gekeken wat mensen binnen 100 meter van mij halen.
Bij KPN kom ik op 65/20 uit, Tele2 haalt aanzienlijk hogere snelheden. Nu is alles wat een stuk sneller is dan ik nu haal al fantastisch dus een van de twee netwerken is prima.

Nu heb ik een aantal aanbiedingen online bekeken en zie ik dat er ook los internet via een sim wordt aangeboden. Helaas is dat vaak significant duurder dan een sim only bundel met onbeperkt internet (5 tot 15 euro verschil en niet eens onbeperkt).
Wat is de reden hiervan? Zie ik iets over het hoofd?

Het lijkt mij gewoon mogelijk om een simkaart in een 4g modem te stoppen en daarmee internet te ontvangen. Zijn er providers die dit niet toestaan of limiteren? Dit kan ik gelukkig met de wet koop op afstand testen. Een van de simkaarten die ik heb testen in een 4g modem.

Ben benieuwd hoe andere mensen dit hebben opgelost.
Providers mogen het niet blokkeren in verband met netneutraliteit, maar ze mogen het wel ontmoedigen.
Het idee van zo'n Unlimited abonnement van bijvoorbeeld Tele2 of T-Mobile is dat je misschien één of twee keer in de maand veel data gebruikt. Ze verkopen het abonnement als onbeperkt, en gaan er van uit dat de klant gemiddeld genomen bijvoorbeeld 10-25GB verstookt.
Met een 4G-router thuis zul je echter veel meer data gaan gebruiken: hier zijn de abonnementen niet voor bedoeld. Als veel mensen dit zouden doen, zouden de 4G-netwerken het niet aankunnen. Maar door netneutraliteit mogen ze het niet verbieden.
Om het toch moeilijker te maken, zul je zowel bij T-Mobile als bij Tele2 na het gebruik van 5GB in één dag extra GB's moeten bestellen (per SMS of via hun apps).
KPN heeft voor de buitengebieden een abonnement met onbeperkt 4G: https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm
Misschien kun je daar wat mee?

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:17
T-Mobile heeft 4G voor thuis, is dat wel beschikbaar?
Maar je hebt dus ook geen kabel aansluiting?

• theblindman
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:36:
Niet beschikbaar op mijn adres, wat natuurlijk onzin is want ik haal met mijn kpn werk sim 65/20 8)7.

Elke dag een sms moeten sturen is nou niet echt leuk.. dan zou ik moeten kijken of ik dat kan automatiseren.
Helaas kom je alleen voor internet buitengebied in aanmerking als je vaste verbinding langzamer is dan 12Mbps. Welke snelheid kun je volgens deze site halen?
https://netco-fpi-info.fourstack.nl

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:17
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:34:
[...]
Deze had ik inderdaad al bekeken ;).
De prijs is alleen 40 euro per maand voor 100GB. Als ik bij de sim only abonnementen kijk dan is er 35 euro onbeperkt. Als ze voor de 40 euro onbeperkt konden aanbieden dan was ik direct over ;).
Het is ook niet dat ik elke maand 100GB zal gebruiken, dat zal afwisselen. Liefst zou ik hebben dat ik er de ene maand overheen kan gaan zonder gezeur en de andere maand er onder blijf.

Met een abonnement zit je er meteen 1 of 2 jaar aan vast. M.i. een lange periode om zo maar willekeurig wat te kiezen.
Met T-Mobile samen heb je 5 euro korting, dus 35 euro in de maand, zie ook dit topic hier.
Verder is het abbo vanaf het begin maandelijks opzegbaar.

• theblindman
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:34:
[...]

Als ze voor de 40 euro onbeperkt konden aanbieden dan was ik direct over ;).
En met jou velen, dat is dan ook de reden dat ze het niet doen ;)
Je kunt bij de 50- en 100GB abonnementen van T-Mobile trouwens 's nachts onbeperkt data gebruiken, kun je je uploads wellicht naar de nacht verplaatsen?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:57
theblindman schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 00:46:
[...]

En met jou velen, dat is dan ook de reden dat ze het niet doen ;)
Je kunt bij de 50- en 100GB abonnementen van T-Mobile trouwens 's nachts onbeperkt data gebruiken, kun je je uploads wellicht naar de nacht verplaatsen?
Aha, dat maakt het interessanter ;).

Trieste zaak dat ik niet gewoon glasvezel kan nemen... sinds KPN Reggefiber heeft overgenomen voor meer marktaandeel is er niks meer mee te beginnen. Met de hele straat geprobeert glasvezel te krijgen, geen gehoor 24k euro voor aanleg. Straat en stoep ligt hier een maand open(gegraven) en de hele buurt wil, maar dan nog valt er niks te bespreken; kansloos.
Zal je zien dat als de nieuwe woonwijk aan de overkant van de staat wordt gebouwt dat die wel meteen alles krijgen ;w.

Waarschijnlijk wordt het dus T-Mobile, KPN gun ik mijn centen niet.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:37
Let op, er zitten toch echt wel een paar nadelen verbonden aan 'vast' internet over 4G.

- Bij T-Mobile en Tele2 krijg je 5GB per dag. Als dit op is, zal je telkens 1GB bij moeten bestellen. Bij Tele2 werkt dit systeem voor geen meter en kan je in het begin van de dag 20 sms'jes sturen en heb je dus 25GB de verstoken voor die dag (althans, zo is het nu. Ik neem aan dat ze dat ooit beter maken). Bij T-Mobile moet je captcha's invullen die je dus niet kan automatiseren. Hoe dan ook: beide oplossingen zijn zéér onpraktisch als je eens een Steam-game van 30GB wil downloaden.

- Beide providers zijn er vrij duidelijk over: dit zijn abonnementen voor mobiel en niet bedoeld als vast abonnement. Beide providers hebben in hun voorwaarden dingen over excessief gebruik opgenomen. Nee, ik wil hier niet opnieuw de discussie starten 'ja maar dat mag helemaal niet' of 'ja maar dat doen ze nu niet'. Dat klopt: ik ken mensen die het al maanden zonder problemen doen. Ik wil alleen maar zeggen: Tele2 en T-Mobile wíllen niet dat jij je dataverbinding hier voor inzet. Je bent straks een klant waar ze wellicht graag van af willen; wil je dat?

- Je krijgt geen support op je hardware. Werkt er iets niet door een foute modemconfiguratie of gaat je modem defect? Dan zal je dat zelf moeten oplossen.

- Mobiele verbindingen zijn minder stabiel, hebben een hogere ping en zijn meer storingsgevoelig. Wanneer erg veel mensen in jouw omgeving ditzelfde plan gaan gebruiken kan dat zeker invloed hebben op je snelheid.

- Je beschikt niet over een vast IP-adres; deze kan constant wisselen. Heb je thuis domotica of IP-camera's die je direct op het IP-adres wil benaderen? Dan krijg je een uitdaging ;)

- De netwerkconfiguraties kunnen gevolgen hebben voor bepaalde diensten. Zo weet ik dat je geen Mario Kart 8 kan spelen over een Tele2-tetheringverbinding. Hoe dit bij andere providers zit, en bij andere games, kan ik je niet vertellen.

- Tele2 zet in sommige gebieden 's nachts 4G+ uit, waardoor enkel de 4G-frequentie actief blijft. Dat zal 's nachts voor lagere snelheden zorgen.

T-Mobile heeft bundels die ze wel degelijk aanbied als vervanger van vast internet, waarmee de bovenste 2 nadelen in ieder geval al verholpen zijn. Daar staat dus ook een hogere prijs tegenover, zo zie je gelijk waar die vandaan komt ;) De rest van de nadelen geldt in alle gevallen.

Sidequestion: hoe heb je nu TV en telefonie ondervangen? Of maak je van beide geen gebruik?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:57
Ik heb de knoop doorgehakt en ga nu naar T-Mobile 4g voor thuis. Dingen zoals maandelijks opzegbaar maakt het aantrekkelijk en ik heb gelukkig een aantal vrienden met T-Mobile voor die korting ;).

Bedankt voor alle reacties!

Edit:
Heb het modem binnen, wellicht een andere dan eerst gedacht (was niet meer leverbaar, en volgens mij ook problemen met die modem).

Resultaat mag er zijn, ping 25ms, down 170Mb/s, up 40Mb/s :+.

Nu nog even kijken of er nergens dingen geblokkeerd zijn, maar daar kom ik vanzelf nog wel achter.

[Voor 47% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 25-10-2017 17:00]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee