Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• NetAmp
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:20

Fossil Q topic
Update 3 april 2019: Fossil Sport Smartwatch toegevoegd in het rijtje (TS).

TOUCHSCREEN SMART WATCHES ARE GAME-CHANGING ACCESSORIES
Interested in accessorizing a little smarter? Meet Fossil Q touchscreen smart watches, which are here to change the way you think about your wristwatch. And with a wide variety of options for customization and personalization — think interchangeable straps and the power of choice when it comes to the color and design of your touchscreen smart watch face — Fossil Q watches will keep you connected while making your life a little easier and more organized. Plus, thanks to its always-on display, you'll never miss a notification again.

Fossil Q touchscreen smart watches have a sleek and streamlined aesthetic that packs a mean technological punch, too. They can receive smartphone notifications, serve as an alarm clock, track your daily activity and fitness goals as well as remotely control your music with the click of a button. And because they're compatible with both iOS and Android devices, your touchscreen smart watch will be ready to help you start syncing as soon as you take it out of the box.

Modellen

SMARTWATCHES (Android Wear)
Fossil SportGen4 Q Explorist HRGen4 Q Venture HRGen3 Q ExploristGen3 Q Venture

https://www.fossil.com/us...rtwatches-learn-more.html

HYBRID SMARTWATCHES (zonder scherm)
Q GoodwinQ HarperQ ActivistQ AccompliceQ Modern Pursuit

https://www.fossil.com/us...s/hybrids-learn-more.html

Fossil Q reclame campagne video

https://www.fossil.com/content/dam/FossilPartners/fossildotcom/fossil-hp-images/logo-footer.svg

NetAmp wijzigde deze reactie 03-04-2019 11:08 (133%)
Reden: Fossil Sport Smartwatch toegevoegd

• NetAmp
Welkom in dit topic :) leuk de enthousiaste reacties. Suggesties voor de topicstart zijn uiteraard welkom!

Eigenlijk twijfel ik zelf een beetje tussen een Fossil Q of de Asus ZenWatch 3 - maar ik las ergens dat de ZenWatch ook geen Android Wear 2 update krijgt(?). Wel zou die een stuk sneller opgeladen zijn (in 15 min. tot 60% ?) dan de Fossils. Maar ik vind het niet erg om 's-nachts aan de lader te leggen.

Het fijne van de Hybrid modellen is, zoals RiCk aangeeft, dat het eruit ziet als een 'normaal' horloge. Plus dat de batterij niet telkens opgeladen hoeft te worden (er zit gewoon een knoopcel-batterij in geloof ik).

Voordeel van de Touchscreen klokjes is dat je notificatie-details ziet zonder je telefoon te hoeven pakken. Natuurlijk is de 'trade-off' dat het stroom van de accu vreet.

@RiCk is dat laatste ook jouw belangrijkste 'nadeel' van de Apple Watch, de batterij-tijd?

• NetAmp
quote:
CLB schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:27:
Die hybrids zijn ook tof, maar dan had ik toch nog graag een éénregelig display gezien, maar that's me.
Precies ook mijn gedachte. Leuk bedacht van die wijzer-posities, maar dan moet ik steeds onthouden wie bij welk cijfer hoort (natuurlijk staat m'n vrouw onder nummer 1 wanneer een berichtje/notificatie van haar binnenkomt :P maar verder...). Om details te zien moet je dan alsnog je telefoon pakken.

De Sequent is ook zo'n hybrid, mét een notificatie-LED (en is 'kinetic' dus laadt automatisch zijn batterij op).

In dit TechRadar artikel staat geschreven over de Zenwatch 3:
quote:
And although it has been slow to adopt Android Wear 2.0, the long-awaited update is finally available.
Dus dat is inderdaad al in orde :)

Op de Fossils kun je wel standaard horloge-bandjes gebruiken, wat ik ook een pluspunt vind.

• NetAmp
@RiCk Aha, in het kader van "minder = méér" wil je dus weer een beetje 'back to basic' ;) Zonder apps e.d. die je in de praktijk niet/amper gebruikt(?).

Overigens zijn hier handige FAQ-lijstjes van de verschillende 'Q' modellen te vinden.

• NetAmp
quote:
BRO-JWE schreef op zondag 10 september 2017 @ 20:30:
Sinds een week in het bezit van een Q Explorist (FTW4004). Hiervoor had ik een ZenWatch 2 van Asus. (...) het aanpassen van het horloge is veel makkelijker dan de Asus.
Ligt dat aan de bijbehorende app, op je smartphone? Of geldt dit ook voor aanpassings-mogelijkheden op het horloge zelf?

• NetAmp
Bij de lokale juwelierswinkels in mijn woonplaats wordt hier nog weinig mee gedaan. Eentje wist mij te vertellen dat "over een paar maanden" er Fossil Q klokjes binnen komen. Een andere gaf aan dat ik echt bij een Fossil Store (of shop-in-shop?) in de grote stad moet zijn.

Jammer, ik dacht daar eens zo'n Fossil Q te passen of zelfs verschillende modellen "hands on" te vergelijken.

Blijft toch een kleine doelgroep voor 'slimme' horloges. Totdat een toekomstvisie zoals deze werkelijkheid wordt:

https://www.bright.nl/com...-het-was-niet-de-iphone-x
quote:
De man in de commercial draagt niets anders dan een Apple Watch en AirPods, de draadloze oordopjes van Apple. Dít is onze uitrusting in de toekomst. Vergeet de smartphone.

Het enige dat nog ontbreekt, is een groot scherm. Maar het is niet voor niets dat Apple-topman Tim Cook zo enthousiast is over augmented reality (AR). Dat is niet vanwege de mooie nieuwe AR-toepassingen op de iPhone 8 en iPhone X. Die kregen eigenlijk maar weinig aandacht in de presentatie. Nee, Tim Cook is zo enthousiast omdat hij al weet wat de volgende stap wordt. Over een paar jaar komt Apple met een augmentedreality-bril. Dat wordt het nieuwe scherm, vermoed ik.
Al zie ik niet zo gauw iedereen met een (AR) bril 👓 rondlopen. Wie weet...

Beetje off-topic. Maar in mijn verdediging: een bril is ook een wearable :+

• NetAmp
quote:
ilfamo schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:29:
[...]
Even een vraag, hoe ging de update naar android wear 2.0 bij jou? Ik heb de Founder nu, maar het downloaden duurt heel lang en als hij binnen is geeft hij een fout en begint opnieuw.
@ilfamo Daar had ik toevallig iets over gelezen. Had je de (Bluetooth) verbinding met jouw smartphone aan of uit staan?
Schijnt dat je die koppeling moet uitzetten, zodat de smartwatch zelfstandig verbindt met het WiFi netwerk.(?)

• NetAmp
Hadden ze het beter helemaal kunnen omdraaien(?) zodat het nieuwste berichtje bovenaan staat en verder van nieuw naar oud. En dat je bovenaan kunt antwoorden :P

• NetAmp
quote:
TaranQQ schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:04:
... dan is nog de vraag wat betekenen de verschillende modi. Eentje heb ik tot nu nog niet kunnen achterhalen en dat is de 24HR mode?
Misschien geeft die modus expliciet het verschil aan tussen AM/PM? (met een aparte wijzer).
Aangezien de meeste analoge klokken een 12-uurs weergave hebben.

Ik vond iets (m.b.t. verschillende tijdzones) in dit document over oudere Fossil horloges:
https://www.fossil.com/co...Watch_Instructions_NL.pdf (pag. 3)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• NetAmp
Recentelijk heb ik ook een ⌚ Fossil Q Explorist geprobeerd.

Twijfelde tussen de Michael Kors Access Grayson (zelfde hardware/specs) en deze Explorist. Maar de MK valt (nog) groter uit dan de Fossil op mijn bescheiden pols-omvang.

Vooral leuk "speelgoed" :) Lekker gespeeld met watch faces en Wear OS apps.

Met dat spelen, loopt de batterij natuurlijk wel snel leeg... ;( Die vervolgens drie uur lang moet worden opgeladen. (Hopelijk volgt er in de nabije toekomst een nieuwe doorbraak in batterij-technologie!)

Ander nadeel: display slecht afleesbaar buiten (in fel zonlicht).

Iets wat Casio probeert op te lossen met een dubbele display:
quote:
Feitelijk hebben de ontwerpers twee displays over elkaar geplakt. Een ouderwets monochrome display dat extreem energiezuinig is en goed afleesbaar is in de zon. Daaronder een volledig kleurendisplay. Dit LCD display kan in een kleur naar keuze worden verlicht, al heb ik hem gewoon op de standaard kleur, wit, laten staan.
bron: https://www.gadgetgear.nl...-horloge-outdoor-gebruik/
Maar die Casio Pro Trek is meteen een stuk duurder (eerlijk is eerlijk: hij beschikt dan ook over meerdere sensoren, is wat meer "ruggedized" e.d.)

De persoonlijke Google Feed lijkt te zijn verdwenen met de update van 'Android Wear' naar 'Wear OS'.

En dan een stel voordelen:
  • Fijn om de telefoon gewoon in m'n tas te kunnen laten zitten. En toch notificaties te kunnen lezen; zelfs in beperkte mate beantwoorden via het kleine schermpje.
  • Handige apps zijn beschikbaar op Wear OS zoals Google Keep, Yatse (Kodi/XBMC Remote), Bring! boodschappenlijst, Buienradar, Google Maps, Play Muziek, Spotify, Shazam, Stocard, etc.
    Hier mis ik nog een NS Reisplanner appje om vertragingen en storingen te melden op het horloge. Oh, en een Tweakers.net appje met de notificaties die ook op de website verschijnen.
  • Hele leuke watch faces voor verschillende stemmingen/gelegenheden.
  • De middelste knop / kroon van deze derde generatie Fossil smartwatches, vind ik prettig werken om door menu's en berichten te scrollen. Ook de twee extra (app shortcut) knoppen zijn fijn om te hebben.
    Je handpalm op het scherm leggen om het scherm te 'dimmen' (standby) vind ik een intuïtieve functie in Wear OS.
Wear-specifieke apps kon ik eerst maar moeilijk terugvinden in de Play Store... totdat ik deze aparte categorie ontdekte:

https://play.google.com/store/apps/category/ANDROID_WEAR (deze categorie bestaat eveneens binnen de Play Store app voor smartphones).

Ook de third-party app Android Wear Store helpt hierbij.
quote:
Rasmalluin schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:30:
Iemand in het algemeen nog tips en tricks voor de Fossil qua instellingen, apps of watchfaces?
Watch faces? Ik zeg: Facer ! _/-\o_

Je kan ook relatief eenvoudig eigen watch faces maken dankzij Facer Creator, zowel op 't Web als met een MacOS of Windows applicatie (zie de linkjes onderaan dat artikel). Er zit een hele community achter.

offtopic:
update: Helaas heb ik, ondanks de genoemde voordelen (en het gadget-gehalte waarvan mijn tweaker/nerd hart wel degelijk sneller gaat kloppen B) ), moeten besluiten om de smartwatch niet te houden.

Om te zorgen dat het horloge, door het gewicht van de kast, niet zou verschuiven - en om de bediening via gebaren goed te kunnen gebruiken - moest de band echt stevig om m'n pols zitten. Helaas merk ik dat ik (mede door de warme dagen?) de afgelopen weken weer last heb van RSI-klachten (armen & vingers). Waardoor ik de horlogeband niet strakker kan/wil doen.

Zo eindigt mijn korte smartwatch-avontuur. 8)7

NetAmp wijzigde deze reactie 03-07-2018 09:14 (17%)
Reden: update

• NetAmp
Hoi smart-watchers, even dit berichtje om te melden dat ik de topicstart post heb bijgewerkt met Generatie 4 modellen in de Fossil Q reeks.

offtopic:
En voor de fans is er zelfs een nieuwe campagne-video met actrice/zangeres Mandy Moore... (We want Mo(o)re! *LOL* sorry ik heb vroeger teveel Leisure Suit Larry games gespeeld :D met van die flauwe naamgrappen).
:+

• NetAmp
Beetje 'off-topic' (want niet van Fossil), maar dit... :9~

nieuws: Casio presenteert smartwatch met oledscherm en lcd

en

https://www.mobvoi.com/ticwatchpro/

Is toch een mooie oplossing met zo'n "dubbel" scherm B)
Helaas wel meteen (een stuk) duurder dan de Fossil Q serie; althans die Casio dan.

NetAmp wijzigde deze reactie 30-08-2018 11:12 (25%)

• NetAmp
@barrymossel Dat soort overwegingen daar zat ik dus ook mee. Plus dat de Explorist (gen.3) niet lekker om mijn pols zat. :/ Maar dat is natuurlijk ook een persoonlijk dingetje.

• NetAmp
CLB schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:17:
...Watch GT van Huawei ... geen Wear OS.
Voornamelijk op de foto's bij dit HW.info artikel, lijkt de launcher wel erg op Wear OS:
https://nl.hardware.info/...ert-watch-gt-smartwatches
(Zou dat bewust gedaan zijn? Of zijn het toch afbeeldingen van de vorige generatie Huawei Watch 1/2 ?)

• NetAmp
* TS laat een speld vallen...

Het is stil hier! Heeft niemand hier een Fossil Q (in z'n schoen) gekregen, van die goede oude Sint? <+:)

• NetAmp
Deze app ziet er handig uit, zeker op slimme horloges:

https://play.google.com/s...ails?id=prox.lab.calclock

• NetAmp
Rohit schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:01:
... Alleen mogen er wel meer nuttigere apps komen...
Met de Wear app van Yatse, voor het bedienen van Kodi, heb ik wel even lol gehad.

Overigens noemde ik in deze reactie nog een paar handige Wear-apps: Google Keep, Bring! boodschappenlijst, Buienradar, Google Maps, Play Muziek, Spotify, Shazam. (De nuttigheid per app, kan natuurlijk door een ieder verschillend beoordeeld worden ;) ).

Maar miste ik ook diverse dingen, zoals NS Reisplanner meldingen. En een Tweakers.net appje (met de notificaties die ook op de website verschijnen) was leuk geweest :+
NetAmp schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:43:
...
Wear-specifieke apps kon ik eerst maar moeilijk terugvinden in de Play Store... totdat ik deze aparte categorie ontdekte:

https://play.google.com/store/apps/category/ANDROID_WEAR (deze categorie bestaat eveneens binnen de Play Store app voor smartphones).

Ook de third-party app Android Wear Store helpt hierbij.
...
Hoe dan ook, enkel de 'fun factor' rechtvaardigde -voor mij persoonlijk- niet de aanschafprijs van het slimme klokje. :F #FirstWorldProblems

NetAmp wijzigde deze reactie 07-01-2019 15:06 (3%)

• NetAmp
Rohit schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:10:
[...]
Ik vind het een van de mooiste horloges die er is ( ik heb de Fossil Q Explorist Gen 4 FTW4012 ).
Ja, prachtige smartwatch... Duidelijk dat het een horlogemaker betreft, die het smart-element heeft toegevoegd, waarbij de vormgeving belangrijk is. In plaats van een elektronica/gadget-fabrikant die wearables gaat maken, waarbij "de armband" voornamelijk functioneel is.
Rohit schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:10:
[...]
En voor de prijs (insider test prijs 155 euro) vind ik het best prima. Had ik er 299 voor betaald dan was hij allang retour.
Mooie korting :*)

NetAmp wijzigde deze reactie 07-01-2019 16:23 (3%)

• NetAmp
Brainscrewer schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:11:
Ik vraag me echter af of ik beter niet kan wachten op de volgende generatie...
En dan misschien wéér op de volgende wachten? ;)

Hoewel, je kunt om verschillende redenen wachten op een nieuwe generatie:
  • Op het moment dat een nieuwe versie verschijnt, wordt het huidige/voorlaatste model goedkoper in de aanschaf. Neem je genoegen met die features & prestaties, dan is dit mooi meegenomen.
OF
  • Je wilt juist de allernieuwste kopen, in de hoop dat de batterijduur eindelijk flink is verbeterd (naar mijn idee het grootste 'manco' van slimme wearables in het algemeen, met name de apparaatjes die een volledige mini-computer om de pols moeten zijn - hetzij met ondersteuning van een gekoppelde smartphone natuurlijk). Maar zolang er geen (r)evolutie in batterijtechnologie plaatsvindt, vrees ik dat enkel het energie-efficiënter maken van componenten en/of software tegen een grens aan loopt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NetAmp
sovermeer schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:23:
Deze week de Fossil (Q) Sport aangeschaft (FTW4019). Ik zie deze niet in de Topic modellen staan. Kan die er ook bij?
Bedoel je in de topic start-post?
Bij deze toegevoegd :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NetAmp
Hmmbob schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:11:
Ik haal 2 dagen als ik geen sport activiteiten doe (dan wordt er meer energie verbruikt voor locatie en hartslag).
Met een soort Seiko Kinetic mechanisme, zou je smartwatch juist méér energie moeten overhouden door (sportieve) bewegingen ;)

Helaas zou het dan wel een érg dik apparaat worden, als er nog zo'n mechanisme bij moet. Daarnaast slurpt een mini-computer met Android, een stuk meer energie dan een quartz-uurwerkje... maar ik droom verder! :D

NetAmp wijzigde deze reactie 26-06-2019 09:23 (0%)
Reden: verbetering

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NetAmp
Bij BOL.com vond ik deze korting op diverse wearables (o.a. Fossil Q Explorist Gen 4 v.a. €195,30. Misfit Vapor 2 Gen 4 v.a. €152,99)

https://www.bol.com/nl/ra...4/?sort=price_l&view=list

Edit: Interessant? Of wachten we allemaal op Qualcomm's Wear 3100 chip ? ;)

NetAmp wijzigde deze reactie 03-07-2019 08:35 (23%)
Reden: Toevoeging

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• NetAmp
SambalBij schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:24:

Ik schreef al dat bij het ingedrukt houden van de crown, nog wel het menu voor afsluiten/herstarten verscheen. Blijkt dat als je daar de herstartoptie even ingedrukt houdt, hij vraag om opstarten in safe mode.

Dat gedaan. Nog steeds zelfde soort issue, maar in plaats dat de wijzerplaat bleef knipperen, deed de safe mode tekst onderaan dat. Swipen of de applijst openen werkte nog steeds niet

Dit zorgde er echter wel voor dat de app die ik er op had, om de Google Assistant bij het indrukken van de crown uit te schakelen, niet geladen werd. Bij de crown indrukken verscheen dus de assistant. Na het stemcommando 'open settings' kwam ik vervolgens wel in het settingsmenu terecht, waar ik een unpair en reset kon doen!! 8)
Hij is vervolgens gereset, en staat nu vooralsnog zonder problemen weer te installeren.
Echte life-saver, die Google Assistant :*)

• NetAmp
DaRk PoIsOn schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:13:
[...]
De Gen5 krijgen wel een kleiner scherm: 1,2 inplaats van 1,4"
Aha, voor mij liever een iets groter scherm en bijv. géén hartslagsensor / sportfuncties ingebouwd.
Maar dat is een persoonlijke voorkeur. :)

offtopic:
Hoewel ik momenteel rondloop met een Denver SW-160. }:O Puur voor de notificaties.

NetAmp wijzigde deze reactie 06-08-2019 13:12 (20%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True