Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Now it’s time for you to enjoy your retirement. 😢
Nou, vertel de dame dan maar niet wat er met haar gaat gebeuren....

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Ze staan gewoon aan hoor :p Ik reed laatst langs toen ik opsteeg van Schoneveld. Als je mazzel hebt kom je echt heel dicht langs de terminal. De schermen stonden duidelijk aan. Het is echt een compleet vliegveld. Lampen binnen en buiten staan ook aan, evenals alle verlichting van de gates.

Ook interessant, uit het lokale sufferdje: De schermen zijn vervangen omdat ze hun maximale levensduur hadden bereikt. Echter, ze werkten allemaal nog zonder problemen en zonder kleurverschil. Als je ze had laten hangen, hadden ze het in 2025 ook nog wel gedaan.

PWM wijzigde deze reactie 26-04-2019 17:29 (31%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:05
wildhagen schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:12:
[...]

Ah ok, dat wist ik niet.

Ander akkefietje in de VS:

[...]

Bron: https://www.luchtvaartnie...an-landingsbaan-in-rivier

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals het artikel al meldt vloog dit toestel, de N732MA, vorig jaar (en ook in 2016 en 2017) nog voor TUI in Nederland op huurbasis, zoals hier op 2 september 2018 tijdens de landing op Schiphol:

[Afbeelding]
Ouch, ben regelmatig in de belly geweest van dat toestel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
En toch kregen mensen het weer voor elkaar om met hun hutkoffers te evacueren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Piet91 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:52:
[Afbeelding]

Gisteren is op John F. Kennedy International Airport het TWA Hotel geopened in het iconische
TWA Flight Center ontworpen door Eero Saarinen.
Het hotel heeft 512 kamers en is het enige hotel op de luchthaven.
Op het dak komt een infinity pool en een observatiedeck met uitzicht op de luchthaven (beiden nog niet open).
Maar hoe dan :? Ik zie foto's van het gebouw, maar 512 kamers is echt een hele hoop.

https://tweakers.net/ext/f/3yNjjXNLYyr9xWDYBgX96ryp/thumb.png

Voor zo'n gebouw is het wel heel veel. Of mis ik een toren?

• upclocker
Pm

upclocker wijzigde deze reactie 23-05-2019 21:31 (20%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• upclocker
Fiber schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:40:
Dacht even dat ik vandaag begin van de middag twee Spitfires zag overkomen in de buurt van Leusden, Amersfoort, maar dat kan natuurlijk niet...

Iemand enig idee wat ik dan wel gezien kan hebben...? O-)
Ik zag er ook twee overkomen in de omgeving van Assen en dat waren volgens mij een Hawker Sea Fury en een P51 mustang. Beide onderweg naar de Oostwold airshow van vandaag en morgen.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Freee!! schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:58:
[...]

Waarschijnlijkste is, dat hij in de VS netjes met een vergunning het toestel in is gegaan en er als typische Amerikaan helemaal niet aan heeft gedacht, dat in andere landen andere regels gelden en nu op de terugweg bij de beveiliging tegen de lamp is gelopen.
Nou, ook in Amerika kom je niet het vliegtuig in met een pistool in je handbagage :p Je kan hem inderdaad wel inchecken, maar dat kan je met vuurwapens op Schiphol ook doen.

Het vervoeren in handbagage kan echt nergens (hoop ik :p )

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Marshalls ja. Maar geen passagiers toch? Van de TSA:
You may transport unloaded firearms in a locked hard-sided container as checked baggage only. Declare the firearm and/or ammunition to the airline when checking your bag at the ticket counter. The container must completely secure the firearm from being accessed. Locked cases that can be easily opened are not permitted.

• upclocker
PWM schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:21:
Marshalls ja. Maar geen passagiers toch? Van de TSA:

[...]
In het ruim mag hier in Europa ook gewoon. Heb eens een keer een doos in mn handen gehad met onder andere een paar Glocks en vectors. Inhoud had een waarde van meer dan 20K. Gingen naar Oslo.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
upclocker schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:41:
[...]

In het ruim mag hier in Europa ook gewoon. Heb eens een keer een doos in mn handen gehad met onder andere een paar Glocks en vectors. Inhoud had een waarde van meer dan 20K. Gingen naar Oslo.
Wij kwamen terug op Schiphol met geweren. We gingen naar de plek waar we ze moesten afhalen. Na 1 uur nog niks gevonden.

Bleken ze al een uur rondjes op de bagageband rondjes te draaien 8)7 Inclusief mijn geweerkoffer met groot: BROWNING erop, voor degene die het nog niet zou opvallen.

• upclocker
Dr. Strangelove schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:55:
Gaan hier nog mensen naar de Open Dagen van de Luchtmacht? Ik ben minstens 20 jaar terug voor het laatst geweest, met mijn vader. Nu met mijn zoontje naar Volkel vrijdag :) Een paar weken terug was het programma nog vrij dun maar inmiddels zijn er wat leuke items bij gekomen, de Patrouille de France, Red Arrows en waarschijnlijk een van de twee Nederlandse F-35 testers.
Jazeker, ik ga vrijdag heen met een vriend. Ik ga eigenlijk vrijwel altijd wanneer het weer eens plaatsvindt, blijft mooi spul. :) Ik ben vooral benieuwd naar de drie Saabs, Dat zijn de enige die ik nog niet eerder heb gezien.

Leuk dat de geschiedenis zich dus herhaalt. ;)

• upclocker
Die motoren in de tip zorgen ook voor stabiliteit door differential thrust toe te passen. Het vliegtuig heeft geen verticaal staartvlak. Scheelt weer weerstand.

• upclocker
XWB schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 00:27:
AirAsia X heeft zijn eerste A330neo in Parijs onthuld. Het is één van de weinige A330 klanten met een 9-abreast cabin (8-abreast is standaard), dus mocht iemand zich afvragen hoe dat eruit ziet:

[Afbeelding]
https://twitter.com/ZachHonig/status/1140607586531708928
Voor aziaten is het waarschijnlijk prima. Voor Amerikanen echter...

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik wist dat ze er een beetje gek waren. Maar gisteren stonden er 3(!) 747 BBJ uit de Emiraten op Stansted. De dames gingen een shopping spree doen.

Ik ben zelf ook wel eens een beetje decadent, maar dit 8)7 En dan komen er 15 mensen per toestel uit 8)7
PolarBear schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:36:
[...]

Eh, een piloot die opleiding moet doen, die niet of nauwelijks commerciële vluchten maakt en dus geen geld oplevert. Ik vind het prima dat de koning lekker vliegt maar het is wel gewoon een hobby sponsoren.
Hij gaat toch vliegen voor de KLM? Dat doet hij onbezoldigd. Ik gok dat de KLM hem ook zelf heeft opgeleid. Denk niet dat de samenleving hier echt geld mee kwijt is.

PWM wijzigde deze reactie 18-06-2019 11:47 (49%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
MBV schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:59:
[...]
Als we nu voor bijna niks door blijven vliegen naar pak-em-beet Spanje, zitten we hier in 50 jaar onder water door de zeespiegelstijging, dus doe daar alsjeblieft iets tegen!
Dan moeten we dus niet naar Spanje gaan. Er gaat geen trein en met de benzine auto is het gebruik vergelijkbaar als met het vliegtuig.

Of we gaan met zijn allen met de Flix Bus :p

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
MBV schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:19:
[...]
Waarom met de trein naar Barcelona na 40 jaar nog steeds net zo lang duurt als met de auto is mij echt een raadsel 8)7
Dat niet alleen. Ik moet binnenkort naar Barcelona toevallig (vliegen natuurlijk ;) ). Heb gekeken voor de trein. Da's 16 uur. Maar zelfs dat is niet onoverkomelijk als je 07.00 vertrekt en in de avond aankomt.

Maar het kost 752,- retour 8)7 En volgens mij zit naar dan ook nog een bak subsidie bij in Frankrijk en Spanje.

Ik ben zeer voor een CO2 heffing op vliegtickets. Maar zelfs 200,- per ticket gaat in dit soort situaties geen verschil maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb inderdaad gewoon op de NS International site de reis in elkaar geklikt. Maar als je inderdaad je reis in elkaar moet hobby-en, is dat zakelijk ook al geen optie meer.

Stond laatst ook een stuk in de krant, over de (on)mogelijkheid van het boeken van internationale treintickets. Dat het een dagtaak kan zijn voordat je er uit bent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
Voor de vliegers hier, gebruiken jullie een digitaal logboek? Zo ja, welke?

• upclocker
tuinïnen schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:44:
[...]

Knap werk van de crew. Zat ook aardig vol die A321 met 226 personen.
In het bericht valt te lezen dat er is geland met ingeklapt landingsgestel. Mogelijk een bewuste keuze zo vlak na take-off?
Helemaal als je nagaat dat het op 750ft is gebeurd, oftewel ze hadden maar enkele tientallen seconden.

• upclocker
MBV schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:33:
[...]

Ik denk aan Turkish Airlines bij Amsterdam, daar was het landingsgestel volgens mij geen potentieel probleem. Mij lijkt het logisch dat het landingsgestel beter gemaakt is om klappen op te vangen dan de vleugels zelf, dus dat je juist zonder landingsgestel meer risico loopt op brand doordat dingen afbreken.
Dat is maar een aanname, iemand die er meer over weet?
Wat misschien een factor heeft gespeeld is de lage hoogte. Als je dan weer je gear extend heb je kans dat ze niet allemaal down en locked zijn. Dan krijg je helemaal een rare schuiver.

• upclocker
franssie schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:48:
Als beide motoren uitvallen, heb je dan nog wel voldoende hydraulische druk om het landingsgestel uit te klappen? Los van dat je andere dingen aan je hoofd hebt als je van klim naar glijstand aan het overschakelen bent lijkt me.
De zwaartekracht doet het werk voor je als alle hydraulica uitvalt. Landing gear hangt aan een paar haken (up lock) die dan ontkoppelen waardoor het landing gestel naar buiten valt als je aan een bepaalde hendel trekt.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Dit gaat niet meer over vliegtuigen ;)

De discussie mag hier verder (heb de reacties verplaatst)

De protesten in Hong Kong

PWM wijzigde deze reactie 17-08-2019 15:54 (9%)

• upclocker
Fly-guy schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:51:
[...]
Uiteraard geldt als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Echter, helaas, is het niet zo simpel als eind goed, al goed.
Bij de crash in de Hudson bleek alweer dat er bij de afwikkeling talloze vragen, beschuldigingen en seconde gueses kwamen.
Waarom bijvoorbeeld het water en niet meteen naar een vliegveld?

Uiteindelijk heeft het veel moeite, tijd en stress gekost om het gelijk van de crew aan te tonen, maar steeds vaker blijkt het opvolgen van de procedures en adviezen van de fabrikant toch de beste weg, tenzij je een goed verhaal hebt (nood breekt wet immers).

En ik hoop dat je er nooit achter komt, maar ook in Nederland staat het OM soms als eerste bij je machine na een dingetje en dan kan het best een lastig verhaal worden, zeker als je moet uitleggen waarom je afgeweken bent van de procedures.

En helaas blijken veel incidenten toch ook veroorzaakt te worden door mensen die toch afwijken van die procedures om de verkeerde redenen of met verkeerde kennis.
Ik zou daarom ook eerst met het OVV praten. Het OM komt gelukkig in Nederland pas in beeld bij grove nalatigheid.

In Frankrijk bijvoorbeeld, werk je wel lekker mee aan je vervolging als je de waarheid spreekt bij het onderzoek.

Bron: https://www.om.nl/@86185/aanwijzing-opsporing/

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Piet91 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:43:
De geschatte vliegduur zit op zo'n 19 uur.
Het is een discussie die ook al eens in het andere topic is gevoerd.

Zelf vlieg ik business en Qantas heeft een prima business in de 787. Maar zelfs dan zou ik de vlucht niet nemen. In de economy stoelen zou ik nog niet gaan zitten als ik er voor betaalt zou worden.

Nou heeft iedereen andere voorkeuren, maar ik ben benieuwd of ze hem vol krijgen.

• upclocker
En kinderziektes. Kijk natuurlijk bijvoorbeeld naar de MAX.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
franssie schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 18:59:
[...]

Vielgwaardig zal het prima in orde zijn, maar als je het vergelijkt met willekeurig welke Delta kist natuurlijk wel volledig economisch afgeschreven - als in eigenlijk niet verkoopbaar voor de prijs die ze ervoor durven te vragen.
Nouja. Ik ga liever met de KLM 747 op pad dan met een Delta 767-300/400 vanaf Schiphol. Delta is pas net begonnen met de overhaul van de 300's, dus dat duurt nog wel een paar jaar.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Aan de ene kant zonde. Mooi kisten. Maar van binnen.... Een E175 is op alle fronten beter als passagier.

• upclocker
franssie schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:00:
[...]

Ik denk dat het nooit over gaat. Een nautische mijl is precies 1 minuut van een graad op een kaart. Dat rekent lekker makkelijk met een passer. Eigenlijk is de (kilo)meter best een raar ding.
De kilometer, eigenlijk de meter, is ook op een vergelijkbare manier gedefinieerd in eerste instantie. 1 km is namelijk 1/10.000e deel van de helft van een meridiaan. Oftewel de afstand van de Noordpool naar de evenaar is 10.000 km. (nu zal het anders zijn omdat de meter inmiddels anders is gedefinieerd. Maar op kaarten is NM inderdaad wel ideaal vanwege het feit dat één minuut 1 NM is (langs een meridiaan).

Eigenlijk maakt de eenheid ook niet zoveel uit. Als je er een tijd mee werkt dan went het heel snel.

• upclocker
Ben ook wel benieuwd wat het met de general aviation gaat doen op Lelystad. Er blijven zo niet veel ongecontroleerde velden meer over in Nederland.

De nieuwe VFR kaart is ook al beschikbaar.

• upclocker
LordSinclair schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:20:
[...]

Maar in je eigen woonwijk/woonplaats heb je toch ook geen navigatie meer nodig? Daar ken je de weg. Dit is de thuisbasis voor Transavia. Ze rijden hier meerdere malen per dag rond. Hoe kan je dan nog verkeerd rijden :?
Jij kent elke straat van je wijk uit je hoofd? De route die ze namen was waarschijnlijk niet zo standaard.

• upclocker
De betreffende audio opnames.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
De vorige keer was 9 jaar geleden. Dat betekent dat het daarna zo'n 2.000.000 keer niet gebeurd is. En de fout is ook op tijd ontdekt.

Niet dat het goed is dat het gebeurd is, maar de vraag is of 1 op 2.000.000 keer een giga probleem is ALS de ATC ook op let en het voorkomt.

• upclocker
ANdrode schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:47:
[...]

Dan lijken RNAV approaches mij een groter probleem. Daar wordt de satnav al voor gebruikt...

Een security systeem (dat een waarschuwing geeft bij een verkeerde baan en takeoff thrust) lijkt mij op zijn plaats. Hell, dat kan met een tablet app relatief betrouwbaar.
Een dergelijk systeem is er al. Heet RAAS, runway awareness and advisory system.

• upclocker
Piet91 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:10:
[Twitter]

Dit is twee weken nadat het eveneens Franse Aigle Azur ook faillissement aanvroeg.
De maatschappij vloog met 4 Airbus A330-200's en 1 A330-300.
Begin dit jaar plaatsten ze nog een order voor 2 A330-900neo's.

[Afbeelding]
En weer een long haul LCC failliet. Ze krijgen dat businessmodel maar niet rendabel van de grond.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
XWB schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 09:53:
Ook Thomas Cook blijkt het moeilijk te hebben en zou op de rand van afgrond staan:

[...]

[Afbeelding]
EC-MVG Airbus A320 Thomas Cook by @Eurospot, on Flickr
Nou, met dit bericht weet je dat het klaar is. Was het al niet gebeurt, is het nu wel omdat mensen niet meer boeken na dit nieuws.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
De eerste verhalen van mensen die helemaal vast zitten omdat ze geen geld hebben op vakantiebestemming zijn er ook al weer. Ik heb het hier al vaker gezegd: Als je op vakantie gaat naar een ver oord (en ja, Turkije is echt ook ver weg), zorg er voor dat je ZELF voldoende achter de hand hebt om onderdak en thuisreis te kunnen boeken indien nodig. Al is het een CC die je puur hebt voor dit soort noodgevallen.

Nu komen er mensen niet eens op het vliegveld omdat de bus niet gaat en ze geen geld hebben voor de taxi 8)7

Een andere kant: Zelf werk ik samen met een groot vliegtuig verhuurbedrijf. Die krijgen nu 10 kisten terug. Dat zal toch wel een redelijke kostenpost zijn.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Er zitten wat A330-200, 767 en 757 bij. Die zijn niet zo makkelijk te slijten als de 737/A320 kisten.

• upclocker
XWB schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:46:
[...]

Waarom kunnen de boeren niet gewoon op het Malieveld demonstreren, zoals gisteren :?
Ja indd, voor die actie had ik nog wel respect. Strijden voor je eigen belang prima, maar houd het daar dan ook bij.

• upclocker
Piet91 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 11:41:
[Afbeelding]

De eerste Project Sunrise testvlucht is onderweg.
Gisteravond (lokale tijd) is iets voor half tien QF7879 vertrokken vanuit New York JFK voor een non-stop vlucht naar Sydney, Australië.

De gloednieuwe Boeing 787-9 "Kookaburra" is afgelopen dinsdag aan Qantas afgeleverd, die dag naar Los Angeles gevlogen en gisteren naar New York.
Deze vlucht is de eerste die tussen New York en Sydney wordt uitgevoerd door een commercieel vliegtuig.

[Afbeelding]

De vlucht is zoals gezegd een testvlucht en de inzittenden worden bijgehouden en medisch getest "with the aim of increasing health and wellness, minimising jetlag and identifying optimum crew rest and work periods."

De feiten van de vlucht op een rij:
- Afstand 16.013 kilometer (ruim 600 kilometer langer dan de momenteel langste commerciële vluchten van Singapore Airlines tussen Singapore en Newark).*
- Geschatte vluchtduur zit op zo'n 19,5 uur, Flightradar24 zit momenteel op zo'n 18 uur.
- Met die geschatte vluchtduur zou je net alle 8 Harry Potter films achter elkaar kunnen kijken.
- Met de huidige Qantas JFK-LAX-SYD vluchten ben je 22 uur en 20 minuten onderweg.
- Ze zijn vrijdagavond vertrokken en komen zondagochtend aan.
- Er zijn 50 personen aan boord waarvan 4 flight crew (en 2 piloten die het toestel vanuit LAX hebben overgevlogen)
- De 787-9 is vertrokken met een totaalgewicht van 233.000 kilo, met 101.000 kilo is bijna de helft daarvan brandstof. Bij landing moet er nog zo'n 6000 kilo brandstof over zijn.
- De Qantas Perth naar Londen vluchten vertrekken met evenveel brandstof.

Oh, enne :P :

[Twitter]

*Echter omdat vluchten nagenoeg nooit de afstand hemelsbreed vliegen maar corrigeren voor wind, weer etc. zijn de gevlogen afstanden vaak anders/meer. Zo gaat de Newark - Singapore vluchten vaak via Europa en is de gevlogen afstand dan meer dan de JFK-SYD vlucht; zo was de laatste SQ21 vlucht 16.470 kilometer.
Dit is ook wel interessant.
De vliegers krijgen EEG-apparatuur aangemeten waarmee de hersenen en daarmee hun alertheid in de gaten wordt gehouden. De melatonine-niveaus van de piloten worden voor, tijdens en na de vlucht gemeten. “Het doel is om mede met behulp van deze data optimale werk- en rusttijden voor de piloten op deze lange vluchten vast te stellen.”

• upclocker
TNW schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:31:
Even een ADS-B gerelateerd vraagje, ik hoorde laatst een straaljager overkomen (subsonisch) maar zag op een ongefilterde site geen vliegtuig wat bij de herrie hoorde. Chinooks van NL defensie zie ik weer wel op de kaart. Hebben F-16/35 nooit bakens aan staan?
Welke site gebruik je? Adsbexchange laat ze vaak wel zien.

• upclocker
FastFred schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:29:
Vandaag in vliegtuigen waarvan ik nog nooit gehoord heb :X

De Rotodyne. Mijn mond viel open toen ik hoorde hoe de rotor aangedreven wordt

[YouTube: Why The Vertical Takeoff Airliner Failed: The Rotodyne Story]
In Nederland zijn er ook ooit een aantal tip-jet heli's gebouwd in de jaren 50 al, namelijk de NHI H-3 kolibrie van de Nederlandse Helikopter Industrie.

Het voordeel was dat je geen ingewikkelde gearbox nodig hebt om de rotor aan te drijven, echter was het totaal niet fuel efficient.

• upclocker
wildhagen schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:39:
[...]

WTF?

Wat doet een stagiair overigens in een cockpit? Hoort daar niet alleen bevoegd personeel te komen?
Op de grond zijn de regels doorgaans minder strikt. Je kan als pax ook vaak wel even een kijkje nemen op de grond.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Rogier V schreef op donderdag 7 november 2019 @ 05:53:
Je kunt het ook bekijken als een hele goede real life oefening. Nu kan er uitgebreid geanalyseerd worden wat wél en niet volgens plan verliep.
Volgens mij zijn er inderdaad een aantal mensen zeer content dat het gebeurd is. Dit is veel beter dan een geplande oefening. Vandaag zullen er wel een aantal evaluaties starten en zullen er wat pijnpunten gevonden worden die nu kunnen worden opgelost.

• upclocker
Ach dit soort dingen gebeuren nou eenmaal en kan iedereen overkomen. Iets met wet van Murphy. Zo is er bijvoorbeeld wel eens tijdens een trainingsvlucht per ongelijk daadwerkelijk het mixture werd getrokken ipv touch drill, of is er per ongeluk de elt knop aangezet tijdens instructie.
Zo zijn er vast nog heel veel gevallen die de media nooit zullen halen.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Het is een molecuul van een druppel op een gloeiende plaat. Pure symboolpolitiek. Daarbij is het ook nog gewoon niet waar:
Belgische media meldden onlangs dat Qatar sinds kort met enige regelmaat een tussenlanding maakt in Maastricht.
Dat staat nergens in het artikel. Gewoon flauwekul. 3 november en 10 november, that's it, voor speciaal vervoer.

En:
Hoewel een volgende vlucht tussen Maastricht en Bierset volgens Eyben gepland is op 10 november, zouden dergelijke vluchten relatief zeldzaam zijn. Om de eenvoudige reden dat, behalve de ecologische nadelen, ze ook economisch weinig zinvol zijn voor de ondernemingen, die twee keer een luchthaventaks moeten betalen.
37.000.000 vluchten per jaar, miljarden kilometers, maar de politiek in de lage landen heeft 76 kilometer gevonden om zich druk om te maken.

EDIT:

Uit de vragen aan de minister van Paternotte:

https://tweakers.net/ext/f/Wr8uXqDOG7O1mZdo3jKYAoJ5/thumb.png

Regulier zegt ie zelfs.

Donald Trump zou zich schamen om zoveel onzin.

PWM wijzigde deze reactie 07-11-2019 14:11 (14%)

• upclocker
Flying-J schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:55:
[...]

Na Schiphol is dit het drukste veld van Nederland dus ik denk dat dát wel wat mee zal vallen...
In vliegbewegingen van general aviation verkeer ja, maar niet in passagiers natuurlijk.

• upclocker
Sandyman538 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:53:
[...]

Ik denk dat een verkeersleider in het algemeen meer werk heeft van de vliegtuigen zelf dan van het aantal passagiers wat in die vliegtuigen zit.
Hangt meer van het type verkeer af. Al jaren gaat het wel aardig goed zonder verkeersleiding. Alleen veel IFR verkeer gemengd met veel VFR gaat niet zo lekker werken ongecontroleerd.

• upclocker
Sandyman538 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 22:57:
[...]

Volgens mij werd hierboven gereageerd op een reactie dat de verkeersleiders toch niks te doen zouden hebben. Dat is dus onzin aangezien het een druk veld is. Dat het tot nu toe ongecontroleerd ook aardig werkte doet er in die context toch niet toe?
Persoonlijk denk ik dat het er wel veiliger op wordt zo, maar het enige wat ze doen voor VFR verkeer is klaringen geven. Voor de rest is het ook alleen maar traffic information en ben je alsnog verantwoordelijk voor je eigen seperatie met ander verkeer. Approach doen ze ook niet eens overdag, dat doet dutch mill.

Ze zullen het vast wel druk hebben op mooie dagen, maar als het slecht weer is dan zitten ze wel uit hun neus te vreten zonder IFR verkeer.

• upclocker
Vandaag was dus zo'n dag dat de luchtverkeersleiding het ontzettend druk had op lelystad. Het leek wel oskosh op de radio. Het was drukker dan schiphol's atc. Eigenlijk kon je alleen maar uitluisteren. Ik denk dat er wel een ground controller bij mag komen op dagen als vandaag. Sommigen moesten gewoon 15 min wachten op een start up klaring.

• upclocker
Het aantal fume incidenten bij Airbus begint ook wel een beetje zorgelijk te worden.

Accident: British Airways A320 at Paphos on Oct 19th 2019, fumes in cockpit, both pilots partially incapacitated
A British Airways Airbus A320-200, registration G-GATL performing flight BA-2676 from London Gatwick,EN (UK) to Paphos (Cyprus), was descending through 8000 feet to 6000 feet towards Paphos when the first officer noticed an unusual odour in the cockpit and queried the captain whether he would also smell onion bahjis, the captain indicated he did not. About 30 seconds later the first officer felt his arms and legs were tingling and he had the impression he was about to faint. He donned his oxygen masks and made sure oxygen was set to 100%. He then turned to the captain telling him, he didn't feel good, but there was no response, the first officer then indicated he was incapacitated, still no response from the captain. After a couple of seconds the captain finally reacted stating very slowly he didn't feel good, too, and donned his oxygen mask. Both pilots verified the captain's oxygen was set to 100%. During that time several calls by ATC to descend to 4000 feet went unnoticed. The pilots recovered a bit, however, could not establish two way communication between them with the oxygen masks on, they figured the captain could hear the first officer but the first officer could not hear the captain. The captain was pilot flying and began to point to the checklist to be executed (smoke, fire, fumes), then throughout the approach pointed to the relevant levers to be operated for flaps and gear extension while the first officer continued to communicate with ATC and read the checklists. The aircraft landed safely on Paphos' runway 29 about 13 minutes after the onset of trouble, the crew opened the cockpit windows immediately after roll out before taxiing to the stand.

Following shut down at the stand the captain went to the lavatory almost immediately, while the first officer checked with the cabin whether there was everything okay. The cabin had not noticed anything untoward, however, the flight attendant was shocked by the view of the first officer being completely pale. She stated there was a strong smell of fuel from the cockpit when the cockpit door opened. The tingling, confusion and difficulties to concentrate continued past the landing despite the oxygen mask. Both pilots went to a hospital where they were both diagnosed with very low blood oxygen saturation and feaver. The doctors recommended the flight crew to stay in hospital overnight for monitoring, however, the pilots preferred to go to the hotel and returned to London the next day as passengers, refusing to fly on the occurrence aircraft.

The occurrence aircraft remained on the ground for about 27 hours, then returned to London Gatwick as flight BA-2675 and continued service.
Als je op avherald zoekt op fume, komt voor 90% Airbus naar voren.

• upclocker
Devil schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:10:
Het probleem is niet de verkeersleiding, het probleem zijn de cowboys die niet weten hoe een gecontroleerd veld werkt. Lelystad was altijd 1 grote chaos met gigantische prutsers die maar wat aan het aanklooien waren.
Natuurlijk. 40 minuten wachten op een takeoff klaring ligt niet aan de luchtverkeersleiding...
Op mooie dagen kunnen ze het gewoon niet aan zoals het nu gaat en dat ligt echt niet alleen aan de 'tandartsen'.
Heb je er zelf al gevlogen?

• upclocker
Bl@ckbird schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:35:
Ik heb de radio via Liveatc.net zitten uitluisteren en tijdens mooie dagen is het echt druk op de radio. Om upclocker even te quoten:

[...]

Toen ik ging vliegen was het redelijk rustig.. Niets aan de hand. Maar tijdens drukke dagen, kom je er gewoon niet tussen. Dit levert gevaarlijke situaties op. Op Schiphol na, is Lelystad het drukste veld van Nederland als je kijkt naar vliegbewegingen. Voor alles heb je nu een klaring nodig en de capaciteit op de radio is maar beperkt. Ze hebben nu wel een online reserveringstool die je moet gebruiken (Larsa) in de hoop dat mensen meer verspreid over de dag weg gaan en aankomen.

Het artikel bij Omroep Flevoland is wat uitgebreider. Luuk van Hooijdonk van Wings over Holland legt het mooi uit: https://www.omroepflevola...elystad-airport-in-gevaar

[Afbeelding]

BRAVO arrival en departure was initieel beide gepland op 1000 ft. Via NOTAM is dit nu gelukkig 1300 ft. arrival en 1000 ft. departure. YANKEE is een gevaarlijk punt met aankomend en vertrekkend verkeer. MIKE moet je aanvliegen op 1500 ft. Op 1501 ft zit je in de Amsterdam TMA. Dat is klasse A luchtruim waar je niet mag komen. Tijdens de informatiebijeenkomsten kwamen we er achter dat in de hoogspanningsmasten bij MIKE een kolonie van 20 ooievaars hun nest hebben. Dat zijn best grote vogels bij relatief best kleine vliegtuigjes. Runway 05 departure naar MIKE gaat over Natuurpark Lelystad. Voorheen was dat een gebied wat je moest mijden, want er kwamen klachten van. Maar blijkbaar is nu meer geoorloofd om groot Lelystad open te laten gaan.
Er zijn geluiden dat zeer binnenkort er een notam komt waarin ze tijdelijk mike of bravo als arrival route gaan gebruiken en dan de andere als departure. Dus een route voor arriverend en de andere voor vertrekkend verkeer.

Tot nu toe heb ik zelf ook nog geen problemen ervaren met de nieuwe situatie, echter heb ik ook nog niet op de hele drukke dagen gevlogen. Zijn wel veel verhalen van dikke vertragingen op drukke dagen. Als je marges als bedrijf klein zijn, dan snap ik dat je niet tevreden bent met de nieuwe situatie. Het schijnt daarom ook dat men niet zozeer alleen vanwege de veiligheid de pers heeft gezocht maar dat ook de commerciële belangen een rol hebben gespeeld.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik vraag me dan af wat een "Verdacht Pakketje" is? Is dat alles wat onbeheerd is achtergelaten, of zijn er nog speciale definities?

• upclocker
alexbl69 schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:23:
[...]

Alleen al het feit dat een regel dat AF 2,5 meer toestellen krijgt dan KLM er doorkomt is toch al een bewijs dat de leiding van AF-KLM volkomen incompetent is?

De beslissingen worden niet genomen op economische gronden, doch op nationalistische.

Dit is voor zowel AF als KLM een slechte beslissing. Als je harder groeit dan voorzien krijg je niet het materieel dat je nodig hebt, en als je minder hard groeit dan voorzien zit je met kostbare overcapaciteit. Dat geldt voor zowel AF als KLM.

Totale freak-show daar in Parijs.
Het probleem zit hem dan ook niet zozeer in de leiding denk ik, maar eerder de Franse pilotenvakbonden.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Is Eindhoven Airport niet officieel nog een militaire basis?

• upclocker
franssie schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 23:01:
[...]

Nee maar als je als zelfstandige nog gebruik wil maken van bepaalde aftrekposten kan je beter een factuur hebben op 30DEC2019 dan 01JAN2020 ... en dat is volkomen legitiem maar werkt soms stom gedrag in de hand als je laptop niet eerder leverbaar was.

Dat gezegd hebbende, toch geen last van vliegangst toch? Ikke niet.
Waarschijnlijk vliegschaamte. :X

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
wildhagen schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:51:
En weer een maatschappij die op het punt staat om te vallen, dit keer is Flybe aan de beurt:

Bron: 'Flybe op het randje van de afgrond'

Gaat echt lekker zo de laatste maanden...
Ik vlieg nog regelmatig met hen. Op zich niet heel verkeerd. Ze doen niks bijzonders, maar tickets zijn goedkoop en personeel vriendelijk. Beetje sub-Easyjet wel, maar ze vliegen bijvoorbeeld wel op LCY en BHX, waar Easyjet niet komt.

Maar, veel meer dan 70% vol zitten ze nooit. Dus, dat gaat niet werken.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Propane schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:44:
[...]
Mooi, maar wel een beetje spektakel van niets maken mbt de nadering op Sint Maarten... gewoon een VOR approach beschrijven als “een van de meest uitdagende naderingen ter wereld” 8)7 .
Elke serie of docu die ik kijk over een willekeurige luchthaven heeft het over "meest uitdagende..." :p

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Hmmbob schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:20:
[...]
En doorgestart.... (phun intended)

[...]
Denk dat Schiphol en KLM een week polonaise hadden gelopen als ze waren omgevallen. 12.500 slots die vrijkomen, voornamelijk op routes die concurreren met Cityhopper en/of makkelijk overgenomen kunnen worden (zoals Southampton waar KLM weer gestopt is door Flybe).

Niet dat al die slots naar de KLM zouden gaan maar er valt een hoop concurrentie weg.

• upclocker
franssie schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:09:
[...]

Vaag verhaal. Meestal zijn ze bij NH Nieuws wel wat duidelijker in hun artikelen. Maar wat ik eruit opmaak is dat ie na de landing niet meer zelfstandig kon taxien maar voor de start wel.
Heel raar verhaal inderdaad. Op avherald zeggen ze dat ze niks merkten omdat ze met thrust stuurden vanwege gladde grond. Ik kan me het eigenlijk niet voorstellen dat ze zo hebben getaxied.
Pagina: 1 2 3 4

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True