Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Piet91 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:51:
KLM naar Las Vegas; staakt Freetown en Monrovia

[...]

Deze staan dus los van de 2 vluchten die KLM op 6 en 7 januari uitvoert naar Las Vegas (met de Boeing 747) die speciaal voor de Consumer Electronics Show die dan plaatsvindt:
Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"
Het werd tijd. Snapte al nooit dat LV zo slecht bereikbaar is. Volgende maand ga ik ook weer over Detroit. Goed nieuws voor volgende jaar :)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
wildhagen schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:34:
[...]

En binnenkort volgt de laatste vlucht, want ze kappen nu alweer met lijnvluchten...
Interessant toch. Iedereen, maar dan ook iedereen en jan en alleman en de hele meute + de gansche wereld die iets van aviation weet zei al maanden van tevoren: Deze route kan helemaal niet op deze manier.

En dan toch doen en dan 12 mensen in je A340 hebben 8)7
PolarBear schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:27:
Nou ja slecht breikbaar zonder overstap. Maar inderdaad een raar gat in het netwerk. Jammer dat KLM geen echte prem economy heeft, dat zou gezien de vluchttijd het wel waard zijn voor mij.
Slecht is misschien overdreven. Maar het lijkt mij een rendabele route en op dit moment ben je zo 15-17 uur onderweg vanaf Amsterdam. De enige Europese ontsluiting is Londen. Toch vreemd voor zo'n populaire stad met miljoenen EU bezoekers.

PWM wijzigde deze reactie 21-09-2018 14:56 (36%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Bastien schreef op zondag 23 september 2018 @ 08:12:
[...]
Die vliegen inderdaad met een Dreamliner tussen Perth en Londen.

En Qantas heeft de vliegtuigbouwers uitgedaagd om dit jaar nog met een vliegtuig te komen die vanaf o.a. Sydney nonstop naar Londen en New York kan vliegen, maar zo'n vliegtuig is er nu nog niet.
Dat zouden de bouwers dan alleen uit marketing overwegingen moeten doen of wellicht voor het opbouwen van ervaring. De markt voor deze kisten is natuurlijk uiterst klein.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Word een slot op Schiphol toegekend aan een bepaalde type grootte kist?

Nu KLM Las Vegas heeft toegevoegd, schrapt het 2 long-haul bestemmingen in Afrika. Dit omdat ze geen slots meer hebben. Maar zou het schrappen van een route met een E190 ook tot de mogelijkheden behoren?

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Freee!! schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:16:
[...]

Slots gaan om vliegbewegingen, dat moet veilig en in sommige gevallen (onder andere alle grote Europese luchthavens) met een bepaald maximum aan overlast voor de omgeving. Die veiligheid zit vooral in de wachttijd tussen twee vliegtuigen over dezelfde baan.
Maar toch ook de grootte? Er moet toch tussen E175's een andere afstand zitten dan tussen 2 A380's?

Zou in theorie Schiphol die 500k vliegbewegingen met alleen 747's en A380's mogen vullen?

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Gisteravond had ik het geluk een prive feestje te hebben op de USS Midway

https://www.midway.org/

Ik was er al 1x eerder geweest, maar ik was weer verschrikkelijk onder de indruk van het schip, de toestellen en de waanzinnige vriendelijkheid en passie van degene die je rondleiden (allemaal mensen die gediend hebben). Echt, als je ook maar een beetje in de buurt bent, een absolute aanrader.

Degene die de rondleiding deed voor mij had net die ochtend zijn F18 nog op het dek van een vliegdekschip gelegd als test voor een nieuw systeem (er liggen hier meerdere carriers in de haven).

De Aviation geek in mij was goed wakker.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb weinig foto's gemaakt, aangezien ik goed wilde opletten :p Hier was ik wel echt onder de indruk:

https://tweakers.net/ext/f/yLeoKZuRcnNvC4Nie1kYV0ql/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/OIw4XqcUiE53SeBIMzctTrcs/thumb.jpg

In deze kamer werd de aanval op Bagdad in de eerste Golf oorlog geregisseerd. Erg indrukwekkend om te staan.

En het diner was op het flightdeck:

https://tweakers.net/ext/f/Dmmns4oEB9zbUYihwMUVwH3L/thumb.jpg

Maar foto's doen geen recht aan de grootsheids van dat schip. Ik sta hier bijvoorbeeld in het midden van de hanger:

https://tweakers.net/ext/f/M3uflFFvUq6ODbaH24hNTaGe/thumb.jpg

In het echt adembenemend groots en indrukwekkend, op de foto lijkt het wel een gewone loods :+

5000 man leefde op zo'n schip (nu 6000 op de Nimitz).

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Derice schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:19:
Nice! Je ziet met name op de foto met die stoelen wel terug hoe groot het wel niet is.
Ja. En dat ding is slechts een puistje op het geheel.

Mooi ook om active carriers te zien liggen. Maar Dan Diego is niet om de hoek helaas.

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:26
Saus schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:35:
Best een gave flyby zo vanuit je kantoor (vanaf 30 seconden voor de ongeduldige mensen):
[YouTube: Australian Air Force Globemaster cruises low through Brisbane, startling onlookers]
Wow, dan sta je wel eerste klas. :9

• upclocker
Daniel schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:57:
[...]

Ah die heb ik dan nog net zien vertrekken. Ik wist trouwens niet dat Schiphol A380's ook aan de E-pier kwijt kon. Emirates staat altijd aan G.
Er zijn inderdaad twee A380 gates. G9 en E18. Die china southern stond vaak op E18.

• upclocker
MBV schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:30:
Ik vraag me iets heel anders af. Is de werveling rondom een vleugel niet zodanig dat de drone geen leading edge zal raken? In dat filmpje wordt hij met 300km/u op de vleugel afgeschoten, terwijl je normaal nogal wat lucht aan de kant duwt met die snelheden.
En als hij door zo'n GEnx wordt opgevreten dan zal dat hetzelfde gevolg hebben als een vogel van gelijke grootte. Ik denk dat dan meestal een paar van die fan-bladen afbreken, dan ben je toch ook niet direct je hele motor kwijt? Volgens mij zelfs niet al je vermogen.
Voor de leading edge heb je geen turbulente stroming en dus ook geen wervels. Als een fanblad afbreekt krijg je grote vibraties door het onbalans. Het liefst zet je de motor dan uit als de andere motor het nog goed doet, lijkt mij.

• upclocker
Schijnt dat die loader daar niet mocht staan. Dus gaat nog leuk worden wie voor de kosten mag op draaien. Is natuurlijk ook een fout van de sleper.

Nog een paar foto's.

upclocker wijzigde deze reactie 15-10-2018 17:32 (30%)

• upclocker
Derice schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:38:
[...]

Het is niet alleen de motor die ze moeten hebben.
Ook de inlet en de behuizing zijn aan vervanging toe en mogelijk nog meer onderdelen.
Daarnaast moeten er zaken zoals de bouten van de ophanging worden gecontroleerd en de pylon zelf (waar de bouten in zitten).

Stel dat ze dat niet op voorraad hebben dan kunnen ze het bij een uitgefaseerd toestel demonteren.
Daarvan staan er een paar in Teruel. Of aanschaffen bij een bedrijf als AELS.

Dan moet het nog naar Schiphol gebracht worden en gemonteerd.

Wellicht nog wat leuke achtergrond info over hoe een motor er verder uit ziet zonder behuizing, etc: https://blog.klm.com/how-do-we-test-jet-engines/
Ik heb daar een keer gestaan in die test cell van E&M. Is echt bizar hoeveel lucht zo'n motor aanzuigt, en hij draaide toen nog lang niet op vol vermogen.

• upclocker
Derice schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:15:
Ik vond het wel een hoog SBS gehalte hebben.
Hoe spannend wil je het maken... De olie bijvullen van een motor gebeurd met de hand... Nou wow. ;)
Ja dacht precies hetzelfde. Gelukkig zat er ook geen vod in de motor. :+

• upclocker
Piet91 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:21:
@Fly-guy en @Moshi De olieprijs staat al niet meer zo laag en is stijgt en zal de komende tijd blijven stijgen.

De ME3 hebben genoeg factoren die hun de nek kunnen gaan omdraaien; maar de nieuwe ultra-long haul vluchten zijn er niet een van.
Maar voorgaande jaren was de olieprijs wel laag. Dat begint nu zijn tol te eisen waarschijnlijk.

Afgezien van de invloed van olie, heeft Etihad ook veel slechte investeringen gedaan. Ze hadden dacht ik behoorlijk in Airberlin en Alitalia geïnvesteerd om zo meer invloed te krijgen op de Europese markt.

• upclocker
Bovendien heb je daar ook veel meer general aviation dan hier, en dus absoluut ook regelmatiger ongelukken.

• upclocker
Gaat lekker daar in Istanboel met taxiënde vliegtuigen.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Moshi schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:25:
Is dit de eerste hull loss van een 737 MAX?
Eerste ongeluk zelfs.

Zal wel redelijke paniek zijn bij Boeing. Gloednieuwe kist in normaal weer met ervaren crew.

• upclocker
FastFred schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:58:
Ik kom in de comments onder andere dit tegen

[...]

Je moet een behoorlijk verpest zieltje zijn als je zoiets als dit zomaar uit je duim zuigt en ergens in een comment sectie plaatst.
Komt hier vandaan die geruchten waarschijnlijk.

Hoeverre dit echt is geen idee.

• upclocker
franssie schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:13:
[...]

Dat zal een hoop informatie opleveren. Maar wat ik mij dan weer afvraag, die kist heeft toch wel meer dan 1 pitotbuis voor indicated air speed en static port voor altitude? Of hangt de autopilot maar aan één systeem net zoals bij de radiohoogtemeter van Turkish Airlines die toen op basis van een foute input het gas eraf haalde?
Uiteraard beschikt hij over meerdere pitot buizen en static ports. Vandaar dat hij de melding kreeg IAS ALT disagree. Er zat dus een verschil in de metingen tussen het linker en het rechter pitot statisch systeem.

Als ik het me goed herinner krijgen de autopilots normaal gesproken van beide ADIRU's een input.

• upclocker
alexbl69 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:13:
[...]

Dacht dat die enkel de IAS mat.
IAS = total pressure - static pressure.
ALT = static pressure

• upclocker
franssie schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:47:
[...]

Maar dan vervang je instrumenten door instrumenten, dat kan maar dan heb je een andere inputgever nodig.
Voor Pitch kan een Gyro dat doen, is angel of attack dan een ruwe berekening van GPS speed en een gyro? Of hoe werkt dat? Het ziet er goed uit maar snap de onderliggende logica niet helemaal (en het lijkt me goed dat een vlieger wel de aannames kent)
Angle of Attack kan je niet uit je gyro halen. AoA is de hoek tussen de langsas van het vliegtuig en de relatieve luchtstroom. Dit kan je alleen meten met een AoA vane of probe. Het is dus wel een op zichzelf staande input en dus een heel goed alternatief voor de Airspeed indicator. Straaljagers die op vliegdekschepen landen, landen ook vaak met een bepaalde invalshoek ipv een bepaalde airspeed.

Het voordeel van een AoA is dat bijvoorbeeld stallen altijd bij een en dezelfde AoA zal gebeuren (afgezien van compressibiliteits effecten), ongeacht gewicht, hoogte, snelheid etc.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Zonde zonde. Ik ben geen fan van BA, maar die 767 beviel mij altijd wel. Je had een meer dan uitstekende seatpitch in dat ding. Veel ruimte om je heen.

Maar, zelden vol, dat verbaasde mij altijd wel. Een A320 moet ruimschoots volstaan.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zou overigens met liefde bagage inchecken. Als ik in de US vlieg met Delta, draait mijn koffer al netjes rondjes als ik aankom.

Vlieg ik naar Schiphol kan dat 30 minuten zijn, maar ook wel 45-60 minuten.

Los nog van het feit dat ze de vluchten Ankara, Tanger, Wenen, Atlanta, Los Angeles en Tel Aviv op dezelfde band laten komen op dezelfde tijd.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Moshi schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:54:
en het is zo simpel oplosbaas.
De oplosbaas is wel nodig ja :+

• upclocker
Ik begrijp het wel hoor. Als je ziet wat mensen soms als handbagage mee durven nemen. Bovendien hebben veel vrouwen een trolley plus dan ook nog een redelijke handtas bij zich. Het is misschien een effectieve maatregel om het ruimte gebrek tegen te gaan.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Kan je zomaar ~5% van een kist vervangen qua onderdelen, zonder dat het een nieuwe goedkeuring nodig heeft? Lijkt me anders duur geintje

• upclocker
Megalodon_67 schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:11:
[...]

En wat is er leuk aan dat de Russen gaan lopen met een order die eerst bij Airbus lag?
Dat zowel Airbus als Boeing worden genaaid door het wanbeleid van Trump en hij zichzelf zo in de voet schiet. Als Europa nou eens wat daadkrachtiger was en niet Amerika's hondje, dan had Airbus hier misschien ook gewoon van kunnen blijven profiteren.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Kijken we uit dat het wel luchtvaart blijft en geen algemene politiek

• upclocker
Mijn ouders zitten in deze vlucht, nou viel me op dat ze China proberen te vermijden. Is toch wel een aardig stukje om. Komt dat door de slechte relatie tussen de twee landen of niet? De KLM808, die half uur eerder vertrok, vliegt wel gewoon door China.

• upclocker
franssie schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:01:
@upclocker je laat een CAL073 zien - dat ls China Airlines? Over welke vlucht heb je het?
Ja sorry is Inderdaad China Airlines uit Taipei.

• upclocker
franssie schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:22:
Hoe zie je die AOA data van de sensor terug vraag ik mij af? Of is dat data die direct naar de autopilot of autothrust gaat?
AoA data wordt meestal niet direct gebruikt als een control input, omdat je vrij veel last hebt van ruis in AoA metingen.

Dit is het enige wat ik kon vinden waar de AoA wordt gebruikt bij de B737NG.

upclocker wijzigde deze reactie 07-11-2018 18:59 (13%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
franssie schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:19:
[...]

Ja toch? Las Vegas is dan geen waanzinnige hub maar dit is wel vreemd.
Een hub wellicht niet, maar Las Vegas is drukker dan Schiphol. Ze hebben 540.000 vliegbewegingen. Was weer verbaasd toen ik er was hoe groot het wel niet is.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
alexbl69 schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:27:
[...]

Tellen ze al die helikoptervluchten naar de Grand Canyon ook mee? Die tikken wel lekker aan :).
Die vertrekken daar niet vandaag :p Verschil met Schiphol (die meer passagiers heeft), is dat er weinig wide-body's zijn. Maar de ene na de andere A320/737 komt daar aan, non-stop.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
wildhagen schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:17:
De eerste gebouwde A330-300 (minus de prototypes) gaat onder de slopershamer:

[...]

Bron: https://www.luchtvaartnie...0-die-ooit-in-dienst-kwam

Het toestel in augustus dit jaar op Zaventem:

[Afbeelding]

Hetzelfde toestel in januari 1994 in originele Air Inter-livery, net een maand oud, op Parijs-Orly:

[Afbeelding]

Rest In Pieces!
Samen de bv de 767 altijd beetje vlees noch vis imho. Niet klein, niet echt groot. Beetje smal, niet bijzonder stil. Niks aan eigenlijk. Bekeken als passagier, de maatschappijen zijn er blijkbaar blij mee :p

Wellicht komt het door de erbarmelijke staat waarmee KLM jaren met deze dingen heeft gevlogen (nog niet in nieuwe cabine gezeten).

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
De eerste vlucht na maintenance. Daar heeft wel echt iemand de draadjes door elkaar gehaald :?

• upclocker
Piet91 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:38:
[Afbeelding]B-17881 by C.F Li, on Flickr

Per 9 juli 2019 verruilt EVA Air de Boeing 777-300ER voor hun nieuwe 787-9 op de drie-wekelijkse vluchten van Taipei naar Amsterdam. (die op heen- en terugweg een stop maken in Bangkok).
Hiermee gaat de totale capaciteit per vlucht van 323 passagier (38 business, 64 premium- en 221 economy) naar 304 (26 business en 278 economy). Premium Economy verdwijnt dus ook.

Eva Air heeft een order staan voor 4 787-9's waarvan de eerste op 30 september is geleverd.
Daarnaast heeft de maatschappij een order staan voor 16 787-10's (die 16 plus een order voor 2 extra
777-300ER's en een optie voor nog eens 6 787-10's was de grootste order van commerciële vliegtuigen ooit in de Taiwanese geschiedenis)

[Afbeelding]
Vette foto ook! Is dat Taipei?

• upclocker
Freee!! schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:35:
[...]

Waarschijnlijk gewoon op, reken maar na, 15 jaar a 300 dagen en drie starts/landingen per dag is 13.500 starts en landingen.
Dat zal waarschijnlijk nog wel een stuk hoger liggen. B737 is gemaakt om 75.000 cycles aan te kunnen. Het verbaasde mij ook wel een beetje dat deze al afgeschreven wordt.

• upclocker
Die A350neo zal dan de tegenhanger van de 777X worden lijkt mij?

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Megalodon_67 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 18:23:
[...]

Bizar dit, zo'n antieke kist en dan nog 8 miljoen er in stoppen. Hier een exemplaar uit 2012 (20 jaar jonger) voor 'slechts' 12 miljoen dollar.
Current iventory:

For sales three Boeaing B767-200 aircraft:
Da's verder niet slordig.

• upclocker
Piet91 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:27:
Unicum voor Schiphol morgen. Etihad Airways zet een 787-10 (A6-BMB) in op een vlucht naar Amsterdam.
Vlucht EY77 uit Abu Dhabi komt morgen om 14:00 uur aan in Amsterdam en vlucht EY78 terug vertrekt om 20:25 uur.

Een unicum dus want er is nog nooit een 787-10 op Schiphol geweest en er zijn zelfs nog nooit commerciële 787-10 vluchten van/naar Europa uitgevoerd.
Er zijn binnen Europa slechts een kleine handvol vluchten geweest door testvliegtuigen van Boeing zelf.

De kist is een van de 2 787-10's die Etihad momenteel in de vloot heeft en is gloednieuw; toestel is 15 november afgeleverd en heeft nog maar 6 commerciële vluchten gemaakt.
Wereldwijd zijn er ook nog maar 10 787-10's afgeleverd; 7 aan Singapore Airlines, 2 aan Etihad en 1 aan United Airlines.

[Afbeelding]
KLM ontvangt de -10 toch ook in 2019?

• upclocker
Het ironische bij deze crash is dat ze zijn gecrashed door een systeem dat eigenlijk crashes had moeten voorkomen. Het is niet altijd beter is om vliegtuigen 'veiliger' proberen te maken door dit soort systemen te blijven toevoegen. Want hoe meer je van dit soort veiligheidssystemen in bouwt des te complexer een vliegtuig wordt en dus in de praktijk niet eens veel veiliger wordt of misschien wel minder veilig wordt uit eindelijk. Blijkt ook nu weer dus.

• upclocker
Freee!! schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:39:
[...]

Naar mijn mening moet Air France gewoon uit de lucht (pun intended), ik word al die "nieuws"berichten over stakingen ondertussen een beetje heel erg zat.

[...]

Ik heb de laatste cijfers niet direct paraat, maar volgens mij was het vliegende onderdeel van Air France ondertussen verlieslatend, mede door de stakingen.

[...]

Misschien dat een serieus dreigement die doorgeslagen bonden tot inkeer kan brengen, maar voor altijd de tent dicht vind ik ook een acceptabel resultaat.

[...]

Het is in het verleden gelukt. En ik weet genoeg (teveel) voorbeelden waarbij de vakbonden bedrijven om zeep hebben geholpen, ook in de luchtvaart.
Je beseft wel dat als Air France uit de lucht gaat, het dan ook zeer waarschijnlijk op houdt voor KLM?

• upclocker
wildhagen schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:55:
[...]

Bron: https://www.luchtvaartnie...oeing-orders-te-schrappen

Zo, een order van 250 kisten en 22 miljard dollar missen, dat kan Boeing nog wel eens pijn gaan doen als dat inderdaad zou gebeuren.
Hopelijk wordt er dan nog wel objectief onderzoek gedaan naar de crash.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
XWB schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:17:
Het lijkt erop dat de toekomstige vliegtaks € 7 per ticket zal bedragen:

[...]
Belachelijke beslissing. Zelfs de minister geeft al aan dat het geen effect zal hebben. Onafhankelijk onderzoek (namens het kabinet) verwacht zelfs negatieve gevolgen, aangezien een klein deel van de mensen die wel van gedrag veranderd, zich zal verplaatsen naar andere vliegvelden. Met de auto. En de plekken vullen zich vanzelf weer.

Ik ben voor belasting op vliegen. Maar dit slaat echt alles.
Fly-guy schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:03:
[...]

Ik neem aan op alle passagiers van en naar ons land.
Ja, maar wel per ticket en niet per segment.

PWM wijzigde deze reactie 07-12-2018 13:13 (18%)

• upclocker
Om het de Belastingdienst niet te moeilijk te maken komt er één vast bedrag voor de vliegtaks, ongeacht de reisbestemming.
Wat kunnen ze wel bij de belastingdienst... :F

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Als die 747 halverwege het tillen naar beneden komt, weet Corendon in ieder geval dat de hele wereld van het hotel te horen krijgt :+

Ik zie dat je er al kan slapen vanaf 49,- voor een normale kamer. Misschien eens kijken voor een vroege vlucht. Pak nu nog wel een Sheraton, maar daar mag je nog een 2 voor de prijs zetten. Goedkoper lukt wel eens, maar je betaalt er ook nog eens 10,- voor je biertje :+

• upclocker
Come on, je kan tegenwoordig ook helemaal niks meer zeggen zonder dat iemand er aanstoot aan neemt. Ik ga er niet vanuit dat ze daar daadwerkelijk op zitten te wachten...
Maar goed dit is een andere discussie.

• upclocker
Ze zijn in het Europees parlement ook eindelijk eens wakker geworden.
EUROPEES AKKOORD OVER ONEERLIJKE CONCURRENTIE LUCHTVAART
BRUSSEL - Onderhandelaars van het Europees Parlement en de Raad van Ministers hebben voorlopige overeenstemming bereikt over nieuwe regels die eerlijke concurrentie in de luchtvaart moeten waarborgen. Door de nieuwe regels wordt het gemakkelijker om een onderzoek te starten naar marktverstorende praktijken.

Hierbij kan het gaan om voordelen bij het gebruik van luchthavendiensten of oneerlijke prijsstellingen door niet-Europese maatschappijen die schadelijk is voor airlines uit de EU. Volgens de overeengekomen regels wordt het ook mogelijk om maatregelen te nemen in het geval er inderdaad sprake blijkt van oneerlijke concurrentie.

De maatregel is vooral bedoeld om de groei van luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio een halt toe te roepen. Europese luchtvaartmaatschappijen en vakbonden vrezen al langer dat de door staatssteun gefinancierde megacarriers steeds meer van hun klandizie en op termijn ook banen zullen wegkapen. Zij hameren op het belang van een 'level playing field'.

De voorlopige overeenkomst, eigenlijk een aanpassing van een in 2004 ingestelde regulering, moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad van Ministers.

• upclocker
Ik kan me niet voorstellen dat dat wordt toegestaan, omdat je met je vmcg zit tijdens de takeoff roll. Bij lage snelheid heb je niet genoeg rudder om de asymmetrische thrust te compenseren.

• upclocker
Fly-guy schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:38:
[...]

Ik zou het op niet houden....
Komt er dan iets anders voor in de plaats?

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Vandaag in een 737, zeker 2 minuten na het opstijgen, een drone tegengekomen. Afstand is moeilijk schatten, maar hij was extreem dichtbij op dezelfde hoogte. Meerdere mensen zagen hem, was echt wat rumour aan mijn kant van de kist. Ongelooflijk raar gezicht. Hij moet wat snelheid hebben gehad met de kist mee, aangezien ik hem zeker een seconde of 5 kon zien.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
franssie schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:24:
@PWM welke luchthaven? Misschien een idee om YT in de gaten te houden hier of er wat gepost wordt. Bizar.
LHR vanmiddag om 1300 lokale tijd. Zal inderdaad eens kijken, maar zo stom zullen ze toch niet zijn.

• upclocker
Freee!! schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:48:
[...]

Klopt, maar datzelfde geldt (in sterkere mate) voor een vloot die alleen uit Airbus-modellen bestaat, kan ook geen Boeing korting tegenop. En KLM heeft via 100% dochter Transavia ook al genoeg Airbus-kisten in de vloot.
Transavia heeft helemaal geen Airbus. De enige Airbus die KLM heeft is de A330.

• upclocker
Freee!! schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:22:
[...]

Sorry, meende me te herinneren dat ik een aantal Airbussen met Transavia-beschildering op Zestienhoven had gezien.
Dat moet dan al jaren geleden zijn, want sinds 2000 hebben ze geen Airbus meer gehad. Ooit hebben ze een A300 in 1977 en een A310 in 1998 gehad, die beide maar 1 jaar zijn gebruikt.

• upclocker
Freee!! schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:47:
[...]

Korter geleden en in de 320-reeks, die B737's staan zo laag op de poten.
Dat moet dan Transavia France zijn geweest. Die hebben 3 A320's.

• upclocker
kramer65 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:23:
Lieve mensen. Ik zit zo nu en dan te lezen/filmpjes te kijken over allerhande vliegtuigen, en het valt me altijd op dat wanneer het gaat om vliegtuigen met hele lange dunne vleugels (zoals de Lockheed U-2) ze schijnbaar heel moeilijk te vliegen zijn. Ook wordt bij het beginnen met RC-vliegtuigen aangeraden om een Cessna-achtig model te nemen. Dat lijkt me deels vanwege de bovenliggende vleugel, maar ik kan me ook voorstellen dat het is vanwege de korte vleugels.

Ik heb rond zitten zoeken, maar kan niet vinden waarom dit is. Ik neem aan dat ik gewoon zoek op de verkeerde zoekwoorden, maar ik weet niet op welke ik wel moet zoeken.

Ik zou denken dat een vliegtuig met lange vleugels juist heel stabiel is maar niet dus. Wellicht komt het doordat een kleine windzak of stijgende lucht op de punt van de vleugel door het hefboomeffect een heel groot effect heeft en dat hij daardoor dus veel schudt. Maar da's maar een gek idee.

Weet iemand waarom dit is? Of weet iemand waar ik op moet zoeken om dit raadsel op te lossen?
Goede vraag. De reden waarom vliegtuigen lange dunne vleugels hebben is om de geïnduceerde weerstand te verminderen. Geïnduceerde weerstand ontstaat doordat door het druk verschil boven en onder de vleugel lucht parallel aan de vleugel gaat stromen. Dus aan de onderzijde van de wortel naar de tip en aan de boven zijde van de tip naar de wortel. Door deze omstroming ontstaan wervelingen aan de vleugeltippen, die veel energie kosten. De kracht van deze wervelingen, en dus ook de geinduceerde weerstand, zijn afhankelijk van de invalshoek (hoek tussen de koorde en de vrije luchtstroom). Hoe groter de invalshoek, hoe meer lift een vleugel produceert, maar helaas dus ook hoe meer geïnduceerde weerstand er ontstaan. Het is dus door lift geïnduceerde weerstand. Het wordt misschien wat duidelijker door de formule van de induced drag er bij te pakken.

Cdi = CL^2 / (AR*pi*e)
Waarbij CL de lift coefficient is, AR de aspect ratio en e de efficiency factor.

Eén manier om deze geïnduceerde weerstand te verminderen is dus door gebruik te maken van slanke vleugels, oftewel gebruikt te maken van een hoge AR (zie formule). Let wel AR is de verhouding tussen de spanwijdte en de koorde.

Nadelen van een hoge Aspect Ratio is dat hij gevoeliger wordt voor windvlagen, maar voornamelijk dat de constructie veel zwaarder wordt. Hoe langer de vleugel is des te groter worden ook de buigmomenten, waardoor je de vleugel dus weer moet verstevigen, wat vervolgens weer leidt tot meer gewicht. Het is dus een compromis tussen aerodynamische voordelen en structurele nadelen. AR heeft trouwens geen invloed op de stabiliteit van een vliegtuig.

Waarom het Cessna design wordt aangeraden is waarschijnlijk omdat het eigenlijk gewoon een top design is. De Cessna 172 is aardig stabiel en vooral heel makkelijk te besturen. Elke boer zou er mee moeten kunnen vliegen was de gedachte. Het voordeel van een hoge vleugel van de cessna is inderdaad dat het de rol stabiliteit bevordert. Denk bijvoorbeeld aan een slinger die je boven aan vast houdt. Die zal ook altijd weer terug keren naar zijn rust positie.

Dan nog over de U2. Die is inderdaad moeilijk te besturen, vooral op hele hoge hoogtes, omdat de snelheden waarbij je overtrekt en te snel gaat op hele hoge hoogte heel dicht bij elkaar liggen. Wordt ook wel de Coffin corner genoemd.

• upclocker
kramer65 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:03:
[...]

Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik heb het nu drie keer gelezen en ik leer er elke keer wat nieuws van.. :)

Je zegt:

[...]

Als dat zo is, waarom hebben dan niet alle vliegtuigen superdunne vleugels? Als een motorvliegtuig met langere smallere vleugels meer lift zou hebben, waarom hebben die dan kortere stompere vleugels? Is dat alleen omdat die dunnere vleugels qua constructie zwaarder worden en minder sterk zijn? Of zijn er andere nadelen van lange dunne vleugels die ik hier mis?
Nou omdat het hebben van hoge aspect ratio vleugels voor kleine motorvliegtuigen nog wat meer nadelen heeft eigenlijk.

- Hoge AR zorgt er ook voor dat het moeilijker is om te rollen, door dat hoge AR vleugels een groter moment of inertia hebben. Een van de redenen waarom straaljagers eigenlijk altijd een lage AR hebben.

- Het is simpel weg gewoon minder praktisch voor kleine vliegtuigen. Denk aan opslag in een hangaar en verplaatsen over de grond. Vliegen met zweefvliegtuigen is vaak teamwerk, terwijl je een Cessna 172 in je eentje wel de lucht in krijgt.

- Vleugels met een hoge AR hebben over het algemeen ook een kleinere dikte, waardoor je minder ruimte hebt om er brandstof in op te slaan of een landingsgestel.

• upclocker
Ter aanvulling nog een mooie foto serie van de Antonov 225 voor degene die deze nog niet gezien hadden.
https://gelio.livejournal.com/193025.html

• upclocker
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of het ook zoveel gedoe zou zijn als het om een Airbus ging.

• upclocker
Bl@ckbird schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:01:
Valt me op dat de radars van Soesterberg en Twenthe nog steeds hun rondjes draaien. (Hoewel deze vliegvelden al jaren gesloten zijn.) Worden deze radars nog steeds actief gebruikt door Defensie?
Niet alleen door Defensie. Wordt door LVNL gebruikt voor SSR.

• upclocker
Als de controller alleen 'standby' had gezegd was dit niet gebeurd...

• upclocker
Fly-guy schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:30:

De "expect" call is op zich een valide techniek om vliegers alvast een idee te geven wat er aan zit te komen. In de VS wordt het ook veel gebruikt, maar is al in meerdere gevallen een risico gebleken omdat niet iedereen het juist hoort of weet wat het precies inhoudt.
Alleen "standby" had gekunt, echter "expect further climb" had het probleem ook grotendeels ondervangen en alvast een aanwijzing gegeven dat er later een betere hoogte beschikbaar zou zijn.
Ja dat is ook wel zo. Gewoon inderdaad niet de hoogte benoemen als het niet om een klaring gaat.

Laterale resolutions of combinaties met verticale resolutions zouden dit soort gevallen ook kunnen voorkomen.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Freee!! schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:12:
[...]

Dat is inderdaad een leuke, de Amerikanen kennend, zullen die geen gezond verstand gebruiken en een beroep op overmacht niet zomaar honoreren.
Ja, de Nederlandse bureaucratie zal hier inderdaad heel anders mee omgaan :+ Je komt in de US net zo goed als in NL uit bij een ambtenaar die gewoon een checklist af gaat.

Wij merken dat niet aangezien we als Nederlanders hier binnenkomen, maar ik kan je nog wel wat verhalen vertellen over zakelijke bezoekers vanuit verre landen die naar Nederland kwamen en de meest afgrijselijke paarse krokodillen tegenkwamen, hetzij op de ambassade van te voren, hetzij op Schiphol.

We zijn op dat vlak echt geen haar beter.

1 leuke: Een Visum werd afgewezen 1 van mijn programmeurs, aangezien een ambtenaar van ambassade in Kiev het hotel had gebeld wat op de aanvraag stond (je moet aangeven waar je in NL gaat verblijven).

Nu had het hotel tussen de boeking en het belletje een naamswijziging gekregen. Na het belletje en confirmatie dat hij een kamer had: DENIED, wegens foutieve informatie op de aanvraag.

PWM wijzigde deze reactie 04-01-2019 11:31 (22%)

• upclocker
wildhagen schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:02:
Wellicht moet Boeing dan eens met een geheel nieuw platform komen wat aan de eisen van deze tijd voldoet, n plaats van steeds maar voort te blijven borduren op een basis-platform wat inmiddels zo'n 60 jaar oud is (zoals de 737).
Dit denk ik dus ook. Ze zijn nog bezig met het vooronderzoeken van een nieuwe middle of the market airplane. Wellicht dat ze dat ook als clean sheet basis nemen voor de B737 vervanger. De rek is er na de B737 MAX er wel uit denk ik.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Piet91 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:24:
De Japan Air Force 747's komen bijna het Nederlands luchtruim binnen; ze komen rechtstreeks vanuit Tokyo Haneda en de eerste (JF001) is bijna boven de provincie Groningen.
JF001 (20-1102) land rond 14:50 uur op Schiphol en JF002 (20-1101) om 15:11 uur.

[Afbeelding]
https://twitter.com/dsajet/status/1082971797308493825
Komt net hierover. Duidelijk te herkennen :p Eens kijken of ik de 2de nog kan spotten.

EDIT:

mmm, flightradar toont hen niet.

PWM wijzigde deze reactie 09-01-2019 14:48 (3%)

• upclocker
Volgens mij zit er wel een kern van waarheid in hoor. Van een vriend die bij een business operator werkt hoorde ik dat ze tegen dezelfde problemen aanlopen bij het installeren van wifi.

• upclocker
wildhagen schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:33:

Dit toestel had dus zowel een turboprop-motor als een turbinemotor, een soort hybride dus.
Elke turboprop is gewoon een gasturbine die een propeller aan drijft via een as ipv een fan. Dit toestel had ook maar gewoon één turbine motor dus. Het verschil bij dit vliegtuig is dat de bijdrage aan de thrust van de propeller en jet uit de uitlaat wat meer in verhouding zijn dan bij een normale hedendaagse turboprop. Bij de moderne turboprops wordt ongeveer 95% van de thrust door de propeller geleverd en de rest door uitlaat gassen.

Het is wel een bruut apparaat in iedergeval. :o

upclocker wijzigde deze reactie 16-01-2019 20:45 (3%)

• upclocker
wildhagen schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 17:56:
[...]

Met dien verstande dat de SR-71 Blackbird specifiek zo ontworpen was, itt de C-5. Het ding was voorzien van losse platen die door uitzetting vervolgens in de lucht alsnog aansloten.

Daarom lekten die dingen op de grond dus altijd brandstof :)

Ze stegen dus met minimale hoeveelheden brandstof op, en moesten dan direct na het opstijgen tanken, als de tanks door de uitzetting weer vloeistofdicht waren.
Dat is een beetje een fabeltje. Het stroomde er niet met liters te gelijk uit op de grond hoor. Hij steeg op met minder brandstof om het landingsgestel te ontlasten en omdat het betere takeoff performance gaf bij lage snelheden, waar hij eigenlijk niet voor gebouwd is. Daarnaast zorgde het aerial refuellen er voor dat de lucht uit de brandstof tanks werd verdreven, zodat er geen brand kon ontstaan in de tanks bij hoge temperaturen van de romp op hoge snelheden. Na het aerial refuellen werd er een inert gas in de tanks geperst, om de lege ruimtes op te vullen.

• upclocker
gws24 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:29:
[...]

Is natuurlijk niet alleen in die contreien een factor maar heeft bv ook meegespeeld in de ergste KLM ramp ooit. Dat het in die contreien erger is ben ik het mee eens maar het is niet zo dat het hier nooit zou voorkomen (dat zeg je niet maar ik wilde het even iets nuanceren ;) )
Mwa ben ik het niet helemaal met je eens. Sinds dat ongeluk en veel Aziatische ongelukken is er een hoop veranderd in de verstandhouding tussen gezagvoerder en co-piloot. Bovendien heeft Nederland over het algemeen vaak vrij vlakke organisaties en zijn we al vrij direct in de omgang. In de luchtvaart zit het hier in Nederland wel oké op dat gebied. Ik denk eerder dat je moet vrezen als je een keer onder het mes ligt. Aan de operatietafel heb je grotere hiërarchie dan in de cockpit waarschijnlijk.

• upclocker
Moshi schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:54:
[...]

Misschien dat een 737 MAX of A32x met een tussenstop op de Azoren of een code-share met Iberia (Madrid is te doen) wel een veel betere keuze is voor ze. Die kunnen ze dan ook voor de vluchten binnen Zuid-Amerika uitvoeren.
Dat ga je nooit redden zonder ETOPS naar de azoren vanaf Suriname. Ik vind het ook raar dat ze zeggen dat de Surinaamse autoriteit niet bevoegd is om ETOPS af te geven. Elke staat daar is nog altijd soeverein qua regels, dus hoezo kan de NAA van Suriname geen ETOPS afgeven als Surinam Airways aan alle eisen voldoet?

• upclocker
Piet91 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:01:
De eerste A330 van KLM heeft in Rome ook de dolphin livery gekregen.
De A330-200 PH-AOM Piazza San Marco - Venezia is de afgelopen dagen in Rome in de nieuwe kleuren gespoten en komt naar verwachting vanavond om 17:55 terug op Schiphol.

[Afbeelding]
https://www.instagram.com/p/BtSnsgFhy68/
Oeh ziet er wel erg fraai uit imo!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Ah top, dat wist ik niet. De 700 hebben de minste beenruimte van de vloot (ondanks dat de 700/800/900 officieel dezelfde maat zouden hebben). Goed dat ze weggaan.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
BounceCloud schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:49:
[...]

Waar halen ze de nieuwe 738's vandaan? Zie nog niets op de planning staan voor de recente toekomst. En gezien de bij-huur dit zomerseizoen is de vloot kennelijk ook niet heel ruim om een tijdje met minder te vliegen.
Waarschijnlijk zijn dit al eerder bestelde kisten door een leasemij (ik gok in deze SMBC). Die zijn dus snel beschikbaar voor KLM.

https://www.smbc.aero/ is toevallig een klant van mij en heeft veel KLM toestellen. Als je in hun administratie kijkt, is het grappig hoeveel overeenkomsten er zijn tussen de lease van een vliegtuig en een auto.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Bolk schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:14:
Duitsland gaat een serieus capaciteitsprobleem tegemoet aankomende zomer..
De vraag is natuurlijk ook of er wel echt capaciteit nodig is. De reden van de faillissementen is simpel. Te hoge kosten tegen te lage ticketprijzen (qua bezetting was het wel goed).

Zodra je op deze routes reële prijzen gaat vragen, is natuurlijk de kans dat de vraag enorm afneemt.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Wat een held is Atilay Uslu toch. Echt een lichtend voorbeeld voor veel mensen.

Toevallig slaap ik zondag in het hotel. Zal wel druk zijn :p

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
wildhagen schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 06:14:
[...]

Hij heeft er anders wel spijt van, geeft hij zelf aan. Commercieel gezien schijnt het een grote flop te zijn inmiddels, wat al meerdere miljoenen euro's gekost heeft... :P
Het "held" deel heeft niet alleen met het vliegtuig te maken. Dat je als shoarma-verkoper uiteindelijke een organisatie als Corendon neer kan zetten, vind ik echt waanzinnig knap.
Garyu schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:21:
[...]
Edit: ik heb nog eens even wat teruggezocht, en inderdaad Schultz schreef indertijd nog deze brief: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29232-1.html, waarin ze praktisch hun schouders ophalen onder het motto "we kunnen er ook niks aan doen", laat de toekomst ons (on)gelijk maar bewijzen.

[...]
En ze heeft gelijk gekregen. De KLM en Schiphol zijn fors gegroeid en er zijn meer banen bijgekomen. We zijn 16 jaar verder. Verder dan dat kan nooit iemand vooruit kijken.

Dat het geen fijn huwelijk is, is vervelend. Maar alle emotie weghalend, heeft de fusie voldaan aan de eisen en wensen van de Nederlandse overheid destijds.

PWM wijzigde deze reactie 08-02-2019 09:49 (44%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Mijn auto staat droog onder de vleugel :p

https://tweakers.net/ext/f/OKHXLba7HeNSjCYaB6XemF9d/thumb.jpg

• upclocker
demonic schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:53:
[...]

Wat is grofweg de verhouding van geleverde remkracht?
Met reverse thrust moet je al heel veel kunnen afremmen toch? of zijn de remmen op het landingsgestel zo belangerijk?
Interessante vraag! Ben ff gaan rekenen.
Laten we voor het gemak een B737-800 pakken met de volgende waarden:

Landings gewicht 60 ton = 588.600 N
Thrust(static) = 107 kN per engine

Als we er van uitgaan dat de motoren max 80% n1 kunnen gebruiken met reverse thrust en de straal onder een hoek van 60 graden staat, dan is de bijdrage door de thrust reversers Ft = 0.8* 2* 107 kN * cos(60) = 85.600N.

Nu de remkracht van de wielen. Stel braking action is good dan hebben we een frictie coëfficiënt mu = 0.4.

Frem = W*mu = 588.600N * 0.4 = 235.440N

Nou zoals je nu al ziet hebben de wielen veruit het grootste aandeel in de remwerking.

Verhouding (thrustreverse / totaal Frem)*100 = (85.600N/ 321.040N)*100 = 27%.

Nu eens ff kijken met een poor braking action met een mu = 0.25.

Frem = 588.600N*0.25 = 147.150N

Verhouding (thrustreverse / totaal Frem)*100 = (85.600N/232.750N )*100 = 37%.

En zoals verwacht is het aandeel van de thrustreversers een stuk groter bij een slechte braking action.

• upclocker
wildhagen schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:21:
Is het nou Schiphol Airport of Coke Airport? :X

[...]

Bron: https://www.luchtvaartnie...rootschalige-drugssmokkel

Beetje dubieus dat zoiets blijkbaar ongezien kan. Hoort dat een of andere beveiliger niet op te vallen, als een cateringmedewerker opeens met koffers vertrekt?

En waarom wordt bagage van personeel dan niet gecontroleerd? Want als je op deze manier dingen het land IN kan brengen, kan je op soortgelijke wijze ook dingen het land UIT brengen lijkt me? Inclusief dingen die *boem* kunnen doen aan boord op 10 km hoogte....
Nou dat is het ding, je wordt bij het betreden van airside gecontroleerd, maar bij het verlaten kan je eigenlijk gewoon zonder controle weer naar buiten. Het is gelukkig dus moeilijker om spul in een vliegtuig te smokkelen, dan andersom.

• upclocker
Ik denk eigenlijk dat het een pyrrusoverwinning is voor de KLM en dat Ben Smith het gewoon heel slim gespeeld heeft. Door twijfels over de positie van Elbers naar buiten te brengen, heeft hij een onderhandelingspositie voor zichzelf gecreëerd. Jullie krijgen je zin met het behouden van Elbers, maar dan wil ik een zetel in de raad van commissarissen.

• upclocker
XWB schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:17:
De keerzijde van de medaille is dat Nederlanders harder hebben moeten werken, voor hetzelfde salaris.
Zo lang de winst niet naar AF gaat wordt het harde werken beloond waar het verdiend wordt. Daarom snap ik ook wel dat ze bij de KLM de kas graag gescheiden houden. Als AF nou een evenredige hoeveelheid winst maakte naar hun omzet, dan is het natuurlijk minder bezwaarlijk om een gezamenlijke kas te hebben.

• upclocker
Lijkt wel een beetje op een pilot in-the-loop oscillation.

• upclocker
Fly-guy schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:23:
[...]

Het is mogelijk dat de bewegingen juist veroorzaakt zijn door de acties van de vlieger, versterkt door een probleem wat al 20/30 jaar geleden de kop op stak.
Een airbus is iets anders te vliegen dan een boeing. Als een boeing door turbulentie scheef gaat hangen, stuur je terug om het vliegtuig weer recht te krijgen. Een airbus zal in principe de stand die het stabiel heeft, willen behouden. Met andere woorden, als een airbus door turbulentie scheef komt te hangen, zat het vliegtuig zelf weer terug sturen om recht te komen.
Dit gaat echter wat traag en niet helemaal 100% correct. Als je als vlieger op de boeing manier terug stuurt, heb je kans dat jouw actie opgeteld wordt bij de airbus reactie en je dus te ver/hard terug stuurt en de andere kant op gaat hellen. En dan weer een reactie de andere kant, waardoor je gaat schudden.

Dit noemen ze airplane-pilot coupling.

Die 20/30 jaar geleden bleek in een aantal incidenten dat de a320/321 daar, onder bepaalde omstandigheden, extra/extreem gevoelig voor was, vooral in landingsconfiguraties met volledige flaps (je kan landen met flaps full of een standje eronder, flaps 3). De fly by wire en de computers gaven de stuurinputs zo door dat het heel makkelijk was zo'n oscillatie te veroorzaken of te versterken.
Een doorstart waarbij van flaps full naar flaps 3 gegaan werd, loste het probleem vrijwel meteen op, de oscillaties stopten bijna gelijk. Airbus heeft toen een softwareupdate uitgebracht wat het probleem zou moeten vermijden/verminderen.

Het lijkt in de video dat zodra ze in de go around de flaps omhoog haalden, het schudden vrijwel stopte, wat doet denken aan die incidenten, echter dat zou met de update verholpen moeten zijn en speelde zich toen af in bepaalde vormen van ijsafzetting, iets wat nu niet aan de orde lijkt te zijn.
Wat ik wel bijzonder vind is dat het zoveel oscillaties zijn. Als ze gewoon een moment geen input gaven was het sneller gestopt lijkt mij, maar moet je wel door hebben dat het om zo'n coupling gaat. Dit wordt zeker niet in de sim getraind?

• upclocker
sandpatt schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:15:
April 2018 onderstaande foto genomen boven de Grand Canyon.
Ik vraag mij nu al bijna een jaar af of dit toevallig is of er iets achter zit.
Iemand een idee?

[Afbeelding]
Dat zijn zeer waarschijnlijk straaljagers die in formatie vliegen. Tijdje terug heb ik een vergelijkbare foto gemaakt van F15s die hier op bezoek waren.

• upclocker
Prima als er een wereldwijde vliegtax komt, waarbij het geld wordt geïnvesteerd in schone technologie. Een nationale vliegtax is een zeer slecht idee waar mee je alleen maar de nationale maatschappijen minder concurrerend maakt en mensen voor Duitsland zullen gaan kiezen.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Het laat wel het onvermogen ziet van de EU. Dat ze iets als dit niet centraal weten te regelen.

Ik ben voorstander van een, forse, belasting. Maar wel Europees geregeld.

En dan dus geen 7,- per ticket, maar iets wat verschil maakt.

En ja: Ik heb boter op mijn hoofd ;)

• upclocker
Het zou me niks verbazen als er binnenkort een airworthiness directive komt en de hele Max vloot aan de grond wordt gehouden. De probability van een hull loss is nu niet meer zo extremely improbable mocht het weer mcas gerelateerd zijn.

upclocker wijzigde deze reactie 10-03-2019 13:14 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• upclocker
Maarten_E schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:59:
[...]

Hier kom ik weer aan als leek, maar ik vind het wel apart dat het wordt toegestaan een vliegtuig toe te laten dat zich onvoorspelbaar gaat gedragen rond stallspeed. Als er juist iets nièt is wat je wil is een vliegtuig dat zich onvoorspelbaar gedraagt rond een snelheid waarbij het als een baksteen uit de lucht kan vallen.
Die MCAS is dus een systeem om een inherent veiligheidsprobleem op te lossen. Klinkt niet goed als je het aan mij vraagt.
Het vliegtuig gaat zich niet onvoorspelbaar gedragen rond de stallspeed. MCAS is bedoelt om te voorkomen dat je in de buurt van de stallspeed komen. Het heeft niks te maken met onvoorspelbaar gedrag. Ze hebben MCAS geïntroduceerd omdat bij de MAX de motoren wat lager liggen en je dus een pitch up moment krijgt met toenemende thrust.

MCAS kan handig zijn in het geval van een go-around bijvoorbeeld. Je vliegt dan al relatief langzaam, met als gevolg dat je elevator ook minder effectief is, en als je dan in eens vol gas geeft dan krijg je een groot pitch up moment. Als door dat pitch up moment de invalshoek dermate groot wordt dan komt MCAS om de hoek kijken die automatisch naar beneden trimt om zo te voorkomen dat de kritieke invalshoek wordt bereikt.

Het is dus best logisch dat ze zo'n systeem hebben geïmplementeerd. Echter hadden ze wel de piloten op de hoogte mogen stellen en hadden ze beter wat moeten kijken wat foutieve sensor data tot gevolgen heeft. Maar goed hindsight is always 20/20. Daarnaast is het nog niet zeker dat het aan MCAS lag bij dit geval.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
wildhagen schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:47:
Overigens veroorzaakt de storm die op dit moment over NL raast wederom problemen op Schiphol:
Ja, 2 uur in een KLM kist gezeten voordat we weg mochten. Wist het al wel bij instappen, maarja, je mag niet als enige buiten blijven staan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• upclocker
Ik krijg net een audio opname binnen van een iemand die zegt dat hij in het vliegtuig achter hun zat en dat die ethiopian unreliable airspeed meldde aan de toren. Staat nu ook op avherald dat mensen sat hebben gehoord.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• upclocker
franssie schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:36:
@alexbl69 ik zag die ook. Opmerkelijk. Los van de (millieu) verspilling gewoon raar dat je weights & balance doet en er dan bij de start brandstof uit gaat. En dan komt nu gewoon direct bij mij de vraag opzetten: is dit ook een ongedocumenteerde functie van de 737?
Het is niet heel ongebruikelijk en juist goed dat er een fuel vent is. Als je land na een lange vlucht is je achtergebleven brandstof nog vrij koud. Als je vervolgens hem helemaal vol tankt en die koude brandstof warmt op en gaat uitzetten dan kan er wel eens wat via de fuel vents naar buiten lekken.

En dit geval is het wel goed gedocumenteerd. :)

upclocker wijzigde deze reactie 17-03-2019 17:55 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• upclocker
franssie schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:09:
@upclocker om het plat te zeggen een overloopje - duidelijk. En die gaat dan pas open bij een bepaalde snelheid of hoek? Lijkt me niet wenselijk dat als een kist in de zon staat na het tanken en even moet wachten deze kerosine gaat lekken (aan de andere kant het spul moet uiteindelijk ook wel ergens naartoe natuurlijk).
edit: je wil het niet op het tarmac hebben denk ik ook, kerosine is denk ik net zo glibberig als diesel?
Staat gewoon altijd open. Het is inderdaad niet wenselijk en het moet ook wel worden opgeruimd als het lekt op de grond. Maar het gebeurt gelukkig vrijwel nooit.

• upclocker
Freee!! schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:24:
[...]

Consequentie nu lijkt me om Eindhoven gewoon voor Ryanair te sluiten (slots afpakken).
Dan gaat de EU weer mekkeren, net als nu op Lelystad. Blijft me verbazen hoe Ryanair altijd weg lijkt te komen met hun manier van werken. Al lijkt daar gelukkig wel verandering in te komen.

• upclocker
gws24 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:42:
offtopic: ik lurk graag in dit topic maar hebben jullie ook dat sommige afbeeldingen wel en sommige niet worden weergegeven? Komt meestal voor bij de host pbs.twimg.com zoals in de post van @Piet91 (dank trouwens voor de afbeeldingen) over de Beluga. Sommige worden goed weergegeven maar veel zie ik alleen een rood vlak. er lijkt niet echt een patroon te zitten in welke wel en welke niet wordt weergegeven en als ik de post bekijk heeft Piet91 netjes overal img tags gebruikt.
offtopic:
Ik heb dat ook wel eens. Gebruik je toevallig een extensie die cookies blokkeert? Bij mij komt het daardoor.

• upclocker
Ik zie kansen voor Fokker Hoogeveen. Kunnen ze het mooi via Eelde naar Bremen vliegen. Heeft Eelde ook weer wat meer bestaansrecht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Toch wel vreemd. Eigenlijk elke vlucht begint wel met: "We heten u van harte welkom op uw vlucht naar X". Dan zou het toch wel opgevallen moeten zijn. Of bij BA (vlieg ik niet ivm beenruimte) doet dat soort praatjes niet :p

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Daniel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:34:
Overigens, wie heeft er nog een 737 Max nodig? KLM heeft bij de delivery flight van de 737-800 PH-BCH van Seattle naar Amsterdam besloten de geplande tankstop in Glasgow over te slaan en de 9,5 uur durende vlucht non-stop uit te voeren. OK, zonder passagiers, maar dan nog :P

https://www.luchtvaartnie...van-seattle-naar-schiphol
Met het nieuwe interieur. Stoelen gemaakt van bakstenen (maar wel lichtgewicht :+ ). Ben erg benieuwd hoe het zit, maar erg comfortabel ziet het er niet uit...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• upclocker
Bobmeister schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:06:
[...]

Nou nou, wat een fout zeg! :P
Zou wel de motor problemen verklaren :P

• upclocker
Het lijkt er ook op dat de KLM geen A350's krijgt.
While both Air France and KLM have ordered the A350, only Air France will operate the aircraft. According to The Travellers Club, Air France will receive all of KLM’s A350 orders, while the airline’s remaining 787 orders will be sent to KLM.

Air France and KLM are both held by the same holding company, Air France-KLM. The group has recently been involved in an international dispute, as the Dutch Government recently bought shares in the group to assume more control of the group.

Existing orders
At the moment, the group has a total outstanding order of 28 Airbus A350s. All of the aircraft are the -900 variant of the family. This is currently split with 21 of the aircraft destined for Air France, and seven for KLM. However, this is due to change, as Air France is now expecting all 28 of the aircraft.

On Boeing’s order books, a total of 25 Boeing 787 aircraft have been ordered. This consists of 17 Boeing 787-9 aircraft, and eight Boeing 787-10 aircraft. So far 13 -9s are in operation by KLM, while seven are in operation by Air France. Boeing has only confirmed eight 787-9 deliveries from the groups order at present. This means that some of the aircraft are currently leased.

Au Revoir to the Air France 787?
While Air France will exclusively operate the Airbus A350, it looks as though KLM will not exclusively operate the Boeing 787. Instead, Air France is looking to continue operating the Boeing 787 aircraft which it has already received, however, remaining orders from the American manufacturer will be sent to KLM.

This includes the Boeing 787-10, which will be exclusively operated by the Dutch KLM. KLM is set to receive its first Boeing 787-10 later this year, with flights due to commence on the 1st July. KLM will be the first European operator of -10 variety.

The aircraft will initially operate a triangle route from Amsterdam to Kilimanjaro, to Dar es Salaam, to Amsterdam. The flight will operate four times a week. On the remaining three days, the aircraft will operate a return flight to Dubai from the 3rd of July. A second aircraft will begin five weekly services to Toronto from the 29th of September. Additionally, from 1st of October, the Dubai flight will become five weekly.
Bron: https://simpleflying.com/air-france-klm-aircraft-changes/
Pagina: 1 2 3 4

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True