Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Zit er met die 787-10 niet een enorne overlap met de 777? Waarom nog een 772 nemen?

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
Sibrand schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:02:
[...]

En het is nog niet eens 1 april :/
Zat er gisteren nog aan te denken. De eerste grappen zullen wel weer komen, terwijl het geen 1 april is. Vorig jaar was er zelfs een automerk dat op 19 maart een bericht plaatste wat 1 april bleek te zijn. Ze zijn laat dit jaar.

EDIT

Heel laat, ik zie nu dat deze van 30 maart 2016 is :+

PWM wijzigde deze reactie 28-03-2018 15:49 (7%)

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16:00
De KLM vliegt nu zelf niet meer op Mauritius nu Air Mauritius naar AMS vliegt?

• upclocker
Even een mooi filmpje tussen door. :9

Iemand een idee wat deze dingen zijn?

upclocker wijzigde deze reactie 31-03-2018 21:55 (32%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
quote:
Piet91 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 23:58:
[...]

De outlet van de Air Conditioning packs.
De inlets zijn die vierkante openingen in de romp, vlak voor het rode Emirates logo.
Interesting, rare plek voor de outlet. Meestal zit die er recht achter. Enig idee waarom ze daar zitten?

Het is geen outflow valve? Zou ook raar zijn als dat nog pressurized is.

upclocker wijzigde deze reactie 01-04-2018 00:13 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
quote:
Ah nice, nooit geweten dat ze in de vleugel zaten bij de A380. Ben er vaak genoeg onder door gelopen, maar het viel me net pas op in dat filmpje. 8)7
Vooral dus om drag te verminderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• upclocker
Er waren zelfs twee dezelfde incidenten die dag.
Incident: KLM B737 and Transavia B738 on Mar 29th 2018, late go around on 18C and conflicting takeoff on 24
quote:
A KLM Boeing 737-700, registration PH-BGK performing flight KL-1080 from Manchester,EN (UK) to Amsterdam (Netherlands), was on final approach to runway 18C.

A Transavia Boeing 737-800, registration PH-HXF performing flight HV-5193 from Amsterdam (Netherlands) to Paris Orly (France), was cleared for takeoff from runway 24 and was accelerating for takeoff, when KL-1080 initiated a go around from low height due to an early flare. Tower instructed KL-1080 to turn right immediately to a heading 270 and HV-5193 to immediately turn left to a heading of 180.

KL-1080 positioned for another approach and landed safely on runway 18C about 11 minutes after the go-around.

HV-5193 continued to Paris for a safe landing.

The Dutch Onderzoeksraad (Dutch Safety Board DSB) opened an investigation into the occurrence rated a loss of separation between the two aircraft. The DSB argued: "Because the extensions of both runways intersected, the aircraft came close together."

Dutch LVNL (ATC provider) confirmed the occurrence stating they are going to investigate the occurrence themselves and report the result. LVNL stated: "From the tower the air traffic is visually separated, the air traffic controller gives instructions to pilots based on what he or she sees. There are no minimum requirements for the distance between two aircraft (separation standards) for the area where traffic control is given from the tower."
Incident: KLM 772 and KLM B773 at Amsterdam on Mar 29th 2018, late instruction for go around on 18C and conflicting clearance for takeoff on 24
quote:
A KLM Boeing 777-200, registration PH-BQP performing flight KL-598 from Cape Town (South Africa) to Amsterdam (Netherlands), was on final approach to runway 18C cleared to land on the runway.

A KLM Boeing 777-300, registration PH-BVK performing flight KL-791 from Amsterdam (Netherlands) to Sao Paulo Guarulhos,SP (Brazil), was cleared for immediate takeoff from runway 24 and was accelerating, when tower instructed KL-598 to go around. KL-598 went around, KL-791 continued takeoff.

Tower subsequently also sent the next arrival into a go around advising that crew, that the reason for the go around was that there possibly was something on the runway.

KL-598 positioned for another approach and landed safely on runway 22 about 16 minutes after the go-around. KL-791 continued to Sao Paulo for a safe landing.

The departure path of runway 24 and departure/go-around path of runway 18C intersect.

The Dutch Onderzoeksraad (Dutch Safety Board DSB) opened an investigation into the occurrence rated a loss of separation between the two aircraft. The DSB argued: "Because the extensions of both runways intersected, the aircraft came close together."

Dutch LVNL (ATC provider) confirmed the occurrence stating they are going to investigate the occurrence themselves and report the result. LVNL stated: "From the tower the air traffic is visually separated, the air traffic controller gives instructions to pilots based on what he or she sees. There are no minimum requirements for the distance between two aircraft (separation standards) for the area where traffic control is given from the tower."

• upclocker
quote:
Dreamvoid schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:07:
Je bent denk ik in de war met CNG en LPG, LNG tanks hoeven geen cilinder te zijn (kan zonder druk opgeslagen worden), en hoeft ook niet koud gehouden te worden, de boiloff is veel lager dan het brandstofverbruik (ook aan de grond, boiloff gas kan dan naar de APU). In LNG vrachtwagens en schepen zit bv ook geen koeling, en de warmte voor regasificatie krijg je door de brandstofleiding eerst langs de (warme) motor zelf te leiden.

Dit is allemaal geen nieuwe technologie op zich. Het grootste obstakel voor LNG tot relatief recent (naast dat fijnstof geen issue was, en LNG ook duurder dan kerosine was) was simpelweg dat tenzij je naast een LNG terminal zit, er op vliegvelden over de hele wereld domweg geen LNG is om te tanken. Nu dat distributienetwerk er sowieso al komt (LNG terminals, trucks die LNG distribueren, etc) kan de luchtvaart gratis meeliften.

Het zal vooral afhangen van waar de prioriteiten liggen - op het moment zit de grote groei voor LNG in diesel-vervanging in het wegtransport, en stookolie-vervanging voor de scheepvaart. De luchtvaart vervuilt vooral hoog in lucht, dus niet op de radar voor de verbetering van luchtkwaliteit (fijnstof/SOx/NOx). Het is ws wel de logische volgende stap als de scheepvaart grotendeels over is.
Als ik het goed begrijp wordt bij LNG het 'gas' vloeibaar gehouden door het 'gas' sterk te koelen. Hoe wil je dat dan koel houden in de tanks van een vliegtuig? Bovendien is de druk veel lager op cruise hoogte wat ook voor problemen kan zorgen lijkt mij?

• upclocker
Ik dacht dat het al 1 april geweest was.
Nieuwe ‘achtbaanstoel’ onthuld voor grotere capaciteit

• upclocker
quote:
[Roland] schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:13:
[...]

Even afluisteren tot 2.25
Inflate it immediately wordt letterlijk gezegd.
Dat gaat over het kind. Daarvoor zeggen voor volwassenen, dat je het vest pas op blaast nadat je het vliegtuig hebt verlaten. Als die kinderen nog niet kunnen zwemmen, dan lijkt het me ook handiger als zij hun vest dan maar gelijk op blazen.Geeft waarschijnlijke de grootste overlevingskans.

• upclocker
quote:
[Roland] schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:40:
[...]

Dat krijg je dus als je met een half oor luistert :-)

Had niet in de gaten dat het over babies ging.
Het is ook al wel laat. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• upclocker
quote:
wildhagen schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:50:
[...]

[...]

Dat klopt, de eerste klant is inmiddels binnen:

[...]

Zie https://www.luchtvaartnie...il-zadelstoelen-aan-boord

Waar er één is volgen er meer.

Ik heb medelijden met de toekomstige passagiers die op deze martelwerktuigen hun vlucht moeten zien te overleven :X
Tja daar kiezen ze zelf voor. Mij niet gezien op zo'n stoel.

• upclocker
quote:
wildhagen schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:53:
Geen idee, misschien voor de ILA-luchtshow die in Berlijn gestart is vandaag?

Je beschrijving van "smalle vluegels, met raket-achtige punten (dat zijn dus brandstoftanks) aan de uiteinden" doet mij iig denken aan mijn favoriete militaire kist, een F-104 Starfighter. Die had namelijk ook een (te) klein vleugeloppervlak. Waardoor hij met te hoge snelheid moest landen om nog voldoende draagkracht op de vleugels te houden.

[afbeelding]

Echter, als je zegt "niet luidruchtig", dan plaats ik er weer mijn twijfels bij. Van een F-104 kan je namelijk heel wat dingen zeggen, maar dat ze stil zijn is er niet 1 van, het zijn echte herrie-bakken :)
Vind het erg jammer dat die bijna nergens meer rondvliegen. Ik had die heel graag een keer willen zien vliegen op de luchtmachtdagen. Is toch wel onderdeel van een stukje geschiedenis voor de KLU.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Uit het parool
quote:
Het scheelde een haartje, eind maart, bij twee Boeings van KLM en Transavia. De ene 737 maakte een doorstart op de Zwanenburgbaan, waardoor die in het vaarwater kwam van de andere Boeing die net op de Kaagbaan was gestart. De toestellen passeerden elkaar op dezelfde hoogte op een kilometer afstand - minder dan drie seconden vliegen.
Ik het niet bagitaliseren. Maar hier lees ik dat we opstijgen met 1200km/u :? Ze vlogen niet naar elkaar toe.

PWM wijzigde deze reactie 26-04-2018 23:00 (3%)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Volgens mij moeten we stoppen met subsidies en alleen belasten. Subsidies zorgen voor scheve verhoudingen en "groene stroom" die in Nederland voor 99% helemaal niet groen is, maar door hiaten in regelgeving groen genoemd mag worden.

We moeten niet subsidiëren maar belasten. Dus BTW op vliegtickets, hogere accijns op vliegtuig brandstof en een heffing per gevlogen kilometer.

Het is toch van de zotte dat wij in honderden miljoenen pompen in steunmaatregelen, terwijl ik op een broccoli wel BTW en op een vliegticket geen BTW betaal?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
alexbl69 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:02:
Wellicht heeft Schiphol jaren geleden al rekening gehouden met dit scenario. Ze krijgen natuurlijk informatie van rancuneuze (ex-) KLM-ers. De frustratie bij de KLM zal op dit moment toch ook wel zo'n beetje het kookpunt bereiken.
De gelatenheid valt mij juist op bij het vliegend personeel. Mijn vrouw komt uit een KLM gezin. Gezagvoerders, pursers, stewardessen, het loopt allemaal rond.

We hebben het er wel eens over, maar eigenlijk houdt niemand zich er echt mee bezig. Toch een ver van hun bed show. De staan 's ochtends op, trekken hun blauwe KLM spullen aan, rijden naar Schiphol en stappen in een blauwe kist. Na het vliegen parkeren ze de kist en gaan weer naar huis.

Ze komen geen vervelende AF mensen tegen, zitten niet aan tafel met ze, spreken geen Frans. Tuurlijk is men bewust van de idioterie, maar dat is het wel.

Ik kan mij voorstellen dat het bij de management lagen anders ligt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
Dreamvoid schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:22:
Natuurlijk weet ik dat wel, maar verplaats je eens in de positie van de werknemers. Als het bedrijf met salarissen op niveau 10 alsnog bakken geld verdient, dan wil je een deel van de taart.
Waarom? Maar, serieus, waarom is dat?

Waarom zou je, als je een salaris hebt die past bij je beroep, kennis en kunde opeens meer geld moeten krijgen als iemand boven je meer geld krijgt? Wetende dat als je ergens anders gaat werken, je waarschijnlijk *minder* salaris en slechtere voorwaarde zal krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• upclocker
quote:
Piet91 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:12:
Lufthansa heeft hun nieuwe livery alweer iets aangepast. Hun nieuwe livery leek in sommige situaties eerder zwart dan donkerblauw. D-ABVM is het eerste toestel met de aangepaste livery.
Toestel is vanavond aangekomen in Frankfurt vanuit Dublin.

[afbeelding]

Ter vergelijking; dit was hun nieuwe livery die ze op 1 februari op hun 747-8i D-ABVA introduceerden:
Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"
Deze donkere livery heeft z'n weg al gevonden naar diverse andere toestellen waaronder MD-11 freighters, A321, Bombardier CRJ-200 en nog te leveren A350-900's.

[afbeelding]
Nou alleen nog even dat rondje geel maken en dan is het best een mooie Lufthansa livery. Al vond ik die grijze onderkant ook wel mooi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
quote:
Er hing dit keer geen piloot uit het raam? :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Blijkbaar kan je voor $20,- op Fiverr ook vliegtuigdesigns bestellen :+

Ik had er zelf Kingdom of the Netherlands opgezet, aangezien het ding in 95% van de gevallen buiten Nederlands taalgebied zal komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Of ouderdom een probleem is weten we nog niet. Maar ik stap al niet meer in een 737-400 (zoals Jet2 nog op Schiphol heeft). Laat staan een 200. Zal wel onderbuik zijn, maar er zijn grenzen aan waar ik in wil zitten.

Treurig ongeluk van mensen die die keuze waarschijnlijk niet hadden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• upclocker
Zo lang het binnen europa mag vliegen van EASA stap ik er wel in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
quote:
SnowDude schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:20:
[...]

Volgens mij is dat type niet eens gecertificeerd voor inverted flight.

Misschien wel een oefening om de motor uit te zetten en dan weer aan. En dat dan de motor niet meer wil starten.
Dat doe je eigenlijk nooit lijkt mij. Dat oefenen doe je door het gas naar idle te trekken. Uitzetten is het risico niet waard voor oefenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
Is nu een ABC al twee keer doorgestart. Terwijl Het gewoon mooi weer is. Wel gaaf om te zien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• upclocker
quote:
Propane schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:29:
Laten we gewoon de tientallen boerderijen, alle windmolens, de korte en middengolf zendstations, de niet bestaande infrastructuur voor zo'n veld en nog meer van die ongein gewoon even vergeten.

Beetje 'armchair' expert geklets hier, zowel over dat GA vliegtuigje dat gecrashed is ("wat denkt die piloot wel, looping doen", elkaar dan bestoken met Wikipedia kennis en je ervaring van 1 proefles :+ ) en dit fictieve grote vliegveld in Flevoland.
Sorry, maar wat verwacht je hier dan nog in het forum? Zo uit de hoogte doen is niet nodig hoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• upclocker
quote:
franssie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:07:
@Propane Als er één land is dat vliegvelden kan bouwen in de wereld is dat ......... - juist.
En dat land kan ook nog eens heel goed van zee land maken. Ik vind een vliegveld in zee helemaal niet zo'n gek idee meer eigenlijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• upclocker
Als de Duitsers het vliegveld maar niet gaan bouwen. :+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Het zou mooi zijn als we met elkaar wereldwijd afspreken eens te gaan consolideren. Ik zie soms 4 klm kisten op Heathrow staan. Ik kan 80x naar Londen per dag, met E175/190, 737 en wat A319, zodat iedereen op het exact juiste moment kan vliegen.

Wilt u naar Aalborg? Doen we gewoon met 4 vluchten (8 vliegbewegingen) per dag, elk met 90 mensen.

U wilt van SF naar Lax? Kies maar 1 van de 100 vluchten, elk kwartier eentje.

Binnen Frankrijk en Duitsland vliegen honderden kisten per dag tussen steden, allemaal relatief kleine kisten.

Nu zeg ik niet dat alles vervangen kan worden door 1000 a380s. Maar zolang er tussen 07.00 en 19.00 elke
12 minuten een kist met 100 man naar Londen vliegt vanaf Schiphol vliegt, krijg je elk vliegveld wel vol.

We zijn verwend. En ik doe er aan mee.

Een goede kist met 250-300 capaciteit die zuinig kan opereren op korte stukken in combinatie met reizigers die 45 minuten extra wachten soms accepteren en een hoop problemen zijn opgelost wereldwijd.

Ja, ik weet dat veel kisten ook feeden. Er zijn haken en ogen ;)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
Bobbje schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:34:
Als we een vliegveld midden in de Noordzee gaan bouwem, waarom dan niet samen met Belgie en Engeland. Gewoon een vliegveld dat Schiphol, Zaventem en Heathrow vervangt voor een groot deel. Moet wel meer capaciteit krijgen dan 200 miljoen passagier, maar dat is wel bouwbaar.

De kosten zouden mega hoog zijn, maar we kunnen de kosten daardoor wel delen met drie landen,

Kies een mooi centraal punt midden in de Noordzee, zorg dat je daar naartoe kan via supersnelle trein verbindingen (of hyperloop). Inchecken mogelijk maken op verschillende locaties op het vaste land. Zodat je zonder je grote koffer zo de trein in kan opweg naar je vliegtuig.
Je weet dat midden op de Noordzee golven van 16 meter worden gemeten. Niet elke dag natuurlijk, maar ze zijn er wel. Golven van 8-10 meter zijn er wel vaak.

De diepte van 200 meter in het midden (tot 700 meter overigens) zal ook niet helpen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
quote:
Saven schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:44:
Mensen hier die bezig zijn met hun PPL/ATPL? Of wordt dit topic daar niet echt voor gebruikt :) Kon zo gauw niks anders vinden
Ik ben bezig met de selectie voor KLM Flight Academy. Moet alleen nog eindgesprek met COVA zien door te komen. Dus mochten mensen daar nog tips voor hebben hoor ik het graag. d:)b

Mocht je over de selectie vragen hebben kan ik wel het een en ander beantwoorden denk ik.

Mocht het bij de KLM FA niet doorgaan ga ik sowieso mijn PPL nog wel een keer halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
quote:
Saven schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 16:38:
[...]

Ah tof :) zal voor je duimen. Hoe oud ben je? En hoever ben je?

Droomde vroeger van vliegen bij de KLM, maar ja, dan word je ouder en en lopen dingen zoals ze lopen :P commercieel vliegen is voor mij niet meer interessant (ben ver in de 20). Daarom sinds kort begonnen aan mn PPL, dus was benieuwd hoe het bij anderen gaat :) Ik doe 't nu meer voor de fun. Maar wie weet over een paar jaar een CPL om rondvluchten te doen en misschien instructeur te worden. Voor een paar dagen in de maand weliswaar, financieel gezien niet (meer) heel interessant om daar mn fulltime beroep van te maken op die leeftijd. Maar goed, hangt er ook van af of ik 't zelf kan blijven bekostigen. Geld vliegt eruit als water haha.

Heb er pas een (vlieg)uur of 7 op zitten, maar als t meezit kan ik na 10 uur m'n eerste solo doen. Ze lijken best positief over me te zijn dus dat is leuk :P Op korte termijn even mn medical fixen _O_
Thanks. Ik ben nu 25 dus het is voor mij ook een beetje nu of nooit. Ik heb nu twee psychologische onderzoeken gehad en ben 4 dagen in de sim geweest om te kijken of ik een beetje aanleg heb. Nu alleen nog een eindgesprek met de toelatingscommissie en de commissie van aanname van de KLM.

Maar als ik er dus niet door kom dan wil ik eigenlijk een beetje hetzelfde gaan doen als jij. Ik vlieg nu ook af en toe met een vriend vanaf Hoogeveen. Hij doet alleen het landen eigenlijk nog, voor de rest zit ik de hele vlucht te sturen. We doen dan ook veel bochten, stalls, engine out simuleren etc, altijd weer genieten.

Ja het is wel een dure hobby, maar het scheelt al een hele hoop als je samen anderen kan vliegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
KLM piloot is gepakt in Oslo met teveel drank op. Is dat een staande voetje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
Wat ik me nou al een tijdje af vraag is: hoe gaat het toewijzen van callsigns eigenlijk in zijn werk?
Soms is die gewoon hetzelfde als het vluchtnummer, maar soms ook random in combinatie met een letter. Vraagt dispatch dat dan ook nog aan bij de luchtverkeersleiding? Ik neem aan dat er geen twee dezelfde callsigns kunnen rond vliegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
quote:
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:15:
[...]

Eigenlijk vreemd dat er met zoveel technologie in een vliegtuig en de cockpit dáár nog geen voorziening voor is getroffen. Zelfs met een eenvoudige smartphone kan dat tegenwoordig al want ook hier is, zoal voor de meeste zaken al, een appje voor. :)

Meerdere zelfs.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oluha
https://play.google.com/s...velert.akarshan.drivelert
https://play.google.com/s...m.mindtechapps.drivealert
Die zijn er ook wel, wel optioneel. In een B777 kan er bijvoorbeeld een alarm afgaan als er een tijdje geen interactie met het vliegtuig meer is geweest. Crew alertness monitor heet dat systeem.
Maar dat is natuurlijk geen oplossing voor vermoeidheid, het houdt je alleen wakker.

• upclocker
Zo'n vlucht zal nooit representatief zijn aangezien de ervaring van lawaai afhankelijk is van ontzettend veel variabelen. Het maakt al verschil of het dag en nacht is bijvoorbeeld, laat staan de invloed van wind en dergelijke. Zo'n vlucht is puur om enige good will te tonen van de overheid.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
peterkuli schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:28:
Ja, op zich vind ik het geluid ook meevallen. Maar hoe zal dat zijn als er straks om de vijf minuten een vliegtuig in mijn voortuin op 1850 meter hoogte een bocht maakt? Valt het dan nog steeds mee? Of heb ik dan zoiets van; daar heb je alwéér eentje....(het geluid van de grasmaaier van de buren 1 keer per week valt ook mee, maar je wordt natuurlijk gek als de buurman 8 uur per dag aan het maaien zou zijn)
Als er eens per 5 minuten 1 overkomt hoop ik dat Lelystad een nieuwe terminal krijgt :p

Het gaat gemiddeld om 2-3 vluchten per uur (30 per dag maar niet tussen 23.00-06.00). Ik woon zelf ook op een route waar ze overkomen tussen de 1200 en 1800 meter. Soms (2 a 3 keer per dag) zit er een grote kist op 1000 meter om reden X of Y.

Als je mij vraagt hoor je ze? Ja, nu je het vraagt wel (komt er net 1 over). Maar nee, ik hoor ze niet ook al zijn ze er wel.

En als het lekker weer is en ik zit in de tuin komen ze recht over. Ik zou ze niet willen missen. Blijft na al die jaren een mooi gezicht, ik volg een beetje wat er overkomt (nerd alert) en zie vooral een economische motor overkomen :)

• upclocker
quote:
Het is vandaag ook niet echt lekker vlieg weer. Nu op schiphol afhandelingsverbod ivm onweer.

• upclocker
quote:
Piet91 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:05:
Ik wil er eigenlijk helemaal niet over doorzeuren, maar dit viel mij net wel op.

Om te beginnen; deze kop en deze zin in de inleiding:

Ruim 2400 meldingen over belevingsvlucht, bijna de helft ervaart overlast

[...]

Bijna de helft ondervind dus overlast. Eens verder in het artikel duiken dan...

[...]

Dus 47% geeft aan geluid luider dan normaal is. (Wat is überhaupt normaal?),
maar (35 + 18 =) 53% (meerderheid met marge) geeft dus geen verschil of juist dat het meeviel.
Lekker suggestieve titel dan.

En dan dit:

[...]

Lekker betrouwbaaar dan.

En dan die kaart (staat in de link maar ook hier.)
Daar staan meldingen van overlast waar die Transavia kist niet eens in de buurt is geweest. :')

Maar ach, alleen maar bevestiging dat dit soort meldpunten totaal onbetrouwbaar zijn en niets toevoegen.
Net als bijvoorbeeld dat meldpunt vuurwerkoverlast...

Let wel; deze meldingen komen dus van een initiatief van RTV Oost, die staan los van de officiële meetpunten die in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn gedaan; en waarvan de globale resultaten pas morgen bekend gemaakt zullen worden..
Het is zo'n flauwekul allemaal. Als je bewust gaat luisteren en al behoort tot de klagers dan zal de overlast alleen maar bevestigd worden en is het natuurlijk erger dan normaal.

Eigenlijk hadden ze op een mooie zomer avond onaangekondigd een toestel die route moeten laten vliegen en dan kijken hoeveel klachten ze krijgen en achteraf vragen naar de ervaring.

Dit artikel slaat dus werkelijk nergens op inderdaad want het gaat om een belevingsvlucht en niet om een onderzoek...

upclocker wijzigde deze reactie 31-05-2018 16:18 (3%)

• upclocker
Ben nog benieuwder naar wat de Russen nu voor toestel hebben ipv de MIG-28. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• upclocker
quote:
Pfff wat een anti luchtvaart kabinet is het ook, en dat met de VVD er in. Vorige keer was het ook zo'n succes...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• upclocker
quote:
Napo schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 13:18:
[...]

Hij zegt toch ook niet dat hij het niet zonder de EU wil doen? Hij wil juist als EU blok zijnde hieraan iets doen zodat deze vervuiling - net zoals andere vervuiling - gelijk wordt belast. Iets wat in de huidige tijd een meer dan prima streven is. Als de EU hierin als blok niets wil doen lijkt het mij eveneens prima om hierin wellicht een voorloper in te zijn. Dat het een risico voor de economie is klopt en mijn inziens niet onacceptabel, het consequent belasten van al de overige vervoersstromen en het ontzien van de luchtvaart is voor mij minder acceptabel
Grote verschil met andere vervoersmiddelen is dat luchtvaart in Nederland uitsluitend internationaal is en dus werkt zoiets alleen als je mondiale afspraken maakt of anders misschien in europees verband. Anders snijd je jezelf als land alleen maar in de vingers en lever je meer in dan dat het oplevert.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• upclocker
Ik vond dit eigenlijk ook wel een interessant geval, waarbij de motor af en toe weer vermogen krijgt. Tja wat doe je dan? Ga je voor zekerheid en maak je een noodlanding, of probeer je je vliegtuig te redden met een kans dat het fout afloopt.

Het is dus soms eigenlijk maar beter dat de boel er maar helemaal mee ophoudt dan dat het nog maar gedeeltelijk werkt, omdat je dan een duidelijk plan hebt en je er aan houdt.
Wel zonde van de P51 ;(

• upclocker
quote:
gop1 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 01:12:
[...]

Waarom zijn de eerdere modellen zwaarder dan de nieuwere? Waar zit dat hem in?
De eerste zijn meestal iets overengineerd. En daarnaast wordt het productie process inderdaad geoptimaliseerd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• upclocker
quote:
Piet91 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:54:
's werelds eerst gebouwde Boeing 777 is met pensioen.
B-HNL, een 777-200ER van Cathay Pacific heeft op 31 mei haar laatste commerciële vlucht gemaakt.

Dit toestel maakte op 12 juni 1995 de eerste 777 vlucht:

[afbeelding]

Tot april 1997 heeft Boeing dit toestel als testvliegtuig gebruikt. Hierna werden de twee Pratt & Whitney PW4074 motoren vervangen door twee Rolls Royce RB211 en werd op 6 december 2000 aan Cathay Pacific geleverd.

De Boeing staat nu bij HAECO in Xiamen.
Het gerucht gaat dat ze in het Museum of Flight in Seattle komt te staan.

[afbeelding]
[afbeelding]
Geeft toch wel het verschil weer tussen het succes van de Boeing T7 en de minder succesvolle A380. Een toestel uit 1995 vs een toestel uit 2007 schat ik.

• upclocker
quote:
TiesD schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:16:
Vandaag geland op Leeuwarden Air Base... :)

https://www.youtube.com/watch?v=SzzJz_MQuu4

Vliegende F-104 Starfighter komt mogelijk naar Leeuwarden:
https://www.upinthesky.nl...mogelijk-naar-leeuwarden/

[...]
yes, my wishes have been heard. Toch wel een icoon uit de luchtmacht geschiedenis die altijd ontbrak tijdens de opendagen.

• upclocker
Een aantal jaar geleden stond ik aan de baan bij operation Frysian flag, toen waren de Duitsers er ook met hun phantoms. Echt bizar hoeveel rook er uit die dingen kwam. Wel een erg gave kist.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• upclocker
Norwegian met een kapot bandje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
Al die items kan ik wel begrijpen, omdat je zo weinig mogelijk druk op het betreffende landing gear wilt hebben. Ik snap alleen niet waarom de fuel pumps uit moeten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
quote:
Freee!! schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:44:
[...]

Als het echt fout gaat, wil je niet dat die pompen nog brandstof richting de vlammen blijven pompen/sproeien.
Ja dat zou kunnen, maar het lijkt mij toch wenselijker om ze aan te laten om twee redenen. Je wilt in dit geval van een lekke band meer gebruik maken van je thrustreversers wat meer thrust en dus brandstof vraagt. Daarnaast in het geval van een doorstart wil je wel een goeie brandstof flow houden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• upclocker
quote:
Freee!! schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:56:
Die thrustreversers is een redelijk punt, die doorstart niet. In dit soort gevallen wil je dus om diverse redenen met zo min mogelijk gewicht dus zo min mogelijk brandstof landen, dus een doorstart stuit vrijwel direct op brandstofgebrek.
Helemaal als er iets niet helemaal in orde is zou ik wel de mogelijkheid willen om door te kunnen starten.
quote:
franssie schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:57:
[...]

Wat ik weet van zuigmotoren in auto's en boten is dat de (extra externe) brandstof pomp voornamelijk van belang is bij een koude start en dat de overtollige brandstof via een retourleiding terug loopt in de tank. Tijdens de rit/vaart is deze verder niet nodig omdat de motor het zelf wel aanzuigt.
Nu zal dat bij een turbine vast anders werken maar het argument om niet 80%+ ongebruikte brandstof op te voeren klinkt met mijn beperkte kennis niet onlogisch.
De motoren blijven ook wel draaien zonder de fuel pumps in de vleugels inderdaad omdat de er op de accessory drive ook nog fuel pumps zijn die dan de brandstof aanzuigen.De fuel pumps in de vleugel zijn er met name om cavitatie te voorkomen op hoge hoogtes. Dus wat @Freee!! zou goed kunnen.

• upclocker
quote:
Fly-guy schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:37:
[...]

Om hier maar nog eens op terug te komen, de grond heeft netjes 1% (al gehad op 1 jan) +1% (nov'18) + 1,5% (1feb'19)) gekregen, is 3,5%, net zoveel als de rest, plus een extra potje (1,97%) om vrij te besteden aan zowel opleidingen, verlof of puur inkomen.
Daarnaast vrijwel meteen werkdruk verlichting en de kans om op leeftijd minder te gaan werken terwijl het bedrijf je pensioeninleg compenseert.
https://www.fnv.nl/over-f...d_cao_klm_grondpersoneel/

Nu kan ik niet voor een ander bepalen of hun CAO voldoende is, maar het komt niet helemaal overeen met je verhaal hierboven (op de tong bijten?) naast het al gecorrigeerde feite dat ik als vliegend personeel al jaren geen loonsverhoging gekregen heb (en dat nog steeds niet).
Als je het vergelijkt met de andere afhandelaren dan hebben ze bij de KLM echt niet te klagen. Als je bij KLM vast contract kunt krijgen heb je het best wel goed voor elkaar. Maar natuurlijk is het terecht dat ze er ook op vooruit gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• upclocker
Volgens mij is ook een groot deel van hun luchtruim alleen voor het leger bedoeld.

• upclocker
quote:
Thetallguy schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:47:
De Zuid Afrikaanse Convair bestemd voor het Aviodrome gaat het helaas niet meer halen;

https://www.nu.nl/buitenl...liegtuig-zuid-afrika.html
Och wat triest nieuws zeg. Erg jammer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• upclocker
quote:
Bolk schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:41:
[...]

Certificering is hier het issue idd. Toch zie ik veel verschillen met de standaard cockpit lay-out van Airbus. Ik ben voornamelijk bekend met de A320, dus dat gebruik ik als referentie.

De A350 lay-out zal wat meer in de buurt komen, maar ook hier geldt dat die gebaseerd is op de Airbus standaard aangezien de A350 type rating hetzelfde is (common type rating, differences only) als de oudere A330. Wellicht komt er een CCQ (Cross Crew Qualification, oftewel verkorte type rating) voor de A220 in de toekomst. Ben benieuwd.
Het flybywire system werkt ook anders bij de A220. Zij trimmen op speed ipv pitch/1g load zoals bij de echte 'Airbussen'.

Bovendien zijn de throttles ook conventioneel in tegenstelling tot Airbus.

Een common type rating komt er niet denk ik, verschillen zijn wel erg groot.

upclocker wijzigde deze reactie 11-07-2018 11:15 (8%)

• upclocker
quote:
Kenzi schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:34:
[...]

https://www.scmp.com/news...alian-drops-25000-feet-10

Kan iemand uitleggen hoe roken in de cockpit een drop van 25.000 feet veroorzaakt? Of lees ik iets verkeerds?
(ga er niet vanuit dat de piloot ff een raampje opende voor de rook)

Aangezien ze zonder tussenstop of omleiding verder zijn gegaan wisten de piloten waarschijnlijk dat er technisch niks aan de hand was?
Er hoeft natuurlijk geen verband te zijn tussen het roken en een depressurization.

• upclocker

Wat een sukkels. Ze hebben dus de packs uitgezet ipv de recirc fans. 8)7

• upclocker
quote:
Garyu schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:12:
[...]

Maar wat had het uitzetten van de recirc fans geholpen dan? Ik zou zeggen: ze verwachten door het uitzetten van recirc fan dat er alleen nog maar frisse bleed air de cabine instroomt, en dus de sigarettenrook/geur niet de cabine in gaat?

Nogal amateuristische actie (roken + verkeerde handeling) in ieder geval. Blij dat het goed afgelopen is :X.
Ja ik denk dat dat inderdaad hun gedachte gang was.

• upclocker
Dat is waarschijnlijk hetzelfde effect als dat je gaat duiken. Het is moeilijker om je te equalizen als je naar hogere druk gaat dan vice versa.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
franssie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:26:
[...]

Mooi zo dat die prutsers niet meer met die oude kisten vliegen.
Normaal komen ze met hun 767-300's die gemiddeld iets ouder zijn ;)
quote:
Piet91 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:16:

Dit zullen dus wel de laatste 747-passagiersvluchten zijn die náár Schiphol worden ingezet door een buitenlandse airline...
Geen kans dat Korean Air of Thai een keer komt? En BA wil er nog wel eens 1 sturen icm onderhoud
Edit: of was dat Virgin? Dan zal die wel leeg zijn

PWM wijzigde deze reactie 18-07-2018 23:12 (43%)

• upclocker
quote:
franssie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 23:12:
[...]

Weet ik, van mij persoonlijk mogen ze op de zwarte lijst.
edit: er zal vast wel wat verbetert zijn de afgelopen 25 jaar maar ik heb er geen pet van op.
Waarom? Omdat ze een keer gecrashed zijn? Dan zou ik maar verhuizen want de KLM heeft ook een aardige crash op haar naam staan. ;)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Heb meer problemen met hackers. Wat gebeurt er al iemand vanaf de grond de besturing overneemt. Denk dat 5 jaar veel te optimistisch is

• upclocker
quote:
EDIT schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:37:
[...]

Eigenlijk vreemd dat dit nog niet het geval was voor piloten. Als treinmachinist moet ik elke 3 jaar medisch en elke 5 jaar psychologisch goedgekeurd worden.
Het is een eerste stap in goede richting, maar ik zou elke 5 jaar een psychologisch onderzoek ook voor piloten niet eens een gek idee vinden.
Wat houdt zo'n psychologische keuring eigenlijk in? Want ik heb inmiddels ook een psychologisch onderzoek gehad, maar dat ging meer in op wat voor persoon ik ben en niet zozeer hoe mijn mentale gesteldheid is.

• upclocker
quote:
EDIT schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:57:
Ho sorry, ik had het iets anders op moeten schrijven.
Uiteraard gaat een psychologisch onderzoek zoals die voor een treinmachinist bestaat geen potentiële zelfmoorden er uit filteren, of hooguit per toeval. Ik denk ook niet dat dat het doel zou moeten zijn van zo'n onderzoek/keuring.
Wat volgens mij in het beroep van piloot essentieel is (en daar leg ik de link met mijn eigen beroep), is een constante focus kunnen hebben bij een eentonige taak, snel, maar correct in kunnen grijpen indien noodzakelijk en uiteraard goed onder druk kunnen presteren.
Daar helpen die tests weldegelijk bij en dat lijken mij toch geen gekke vereisten voor een piloot.

Kortom, ik vind zeker dat een psychologisch onderzoek moet komen, maar om andere redenen dan die in het artikel gesteld worden.
Voordat je aan een vliegopleiding mag beginnen moet je bij de meeste vliegscholen een psychologisch onderzoek ondergaan die inderdaad test of je wel de juiste capaciteiten hebt. Dit is volgens mij al jaren zo. Daarnaast moet je meestal ook nog een simulatortest ondergaan waarbij ze de druk opschroeven. Maar met die testen wordt bijna niet echt gekeken naar je mentale staat. Ik vraag me ook af hoe ze dat zouden willen onderzoeken.

• upclocker
quote:
EDIT schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 04:50:
Goed om te horen dat die tests er al zijn :)
Weten jullie toevallig ook of die tests wettelijk gestandaardiseerd en ook echt bindend zijn?
Ik weet dat bij mijn beroep ongeveer 7 van de 10 sollicitanten afvallen bij die tests en omdat het wettelijk verplicht is, moet er bij de aanvraag van de machinistenvergunning ook de uitslag van zowel het medisch als het psychologisch onderzoek zitten, anders wordt de aanvraag gewoon niet goedgekeurd.
Ik lees op de site van het ILT dat bij piloten alleen een medische verklaring noodzakelijk is, dus ik zou dan zeggen dat de vliegmaatschappij op eigen houtje een selectieprocedure heeft, maar het lijkt dus inderdaad nog niet wettelijk te zijn vastgelegd.
Zover ik weet zijn er voor de opleiding geen voorgeschreven selectie procedures. Deze is dan ook bij elke vliegschool weer anders. Tijdens de opleiding krijg je veel testen, waarbij je wel een bepaald niveau moet halen in zowel de theorie als de praktijk. Van de theorie moet je minimaal 75% van de vragen goed hebben. Deze examens leg je overigens ook af bij het CBR.

Voor het vliegen in de praktijk moet je binnen bepaalde afwijkingen blijven om je brevet te kunnen halen. Denk aan bijv als je een bocht maakt mag je hoogte maar minimaal 100ft afwijken. Ik neem aan dat dit allemaal is vastgelegd door EASA, de luchtvaartautoriteit binnen Europa.

Als je vervolgens klaar bent met de opleiding en gaat solliciteren bij een maatschappij, moet je meestal ook de simulator in. Dit is echter per maatschappij verschillend en niet wettelijk vastgelegd. Maar dat is ook niet nodig, want als je je brevet hebt voldoe je aan de wettelijke eisen.

Na je opleiding houdt het trouwens nog niet op. Om de zoveel tijd moet je weer de simulator om te testen of je vliegskills nog wel in orde zijn in allerlei kritieke situaties.

Kortom je moet aan een hele hoop wettelijke eisen voldoen om je papieren te kunnen behalen. Als je die eenmaal bezit is het vrij aan de luchtvaartmaatschappijen om een selectie methode op te zetten.

• upclocker
quote:
wildhagen schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:27:
[...]

Zijn nogal wat conflicterende rapporten van diverse mensen:

[...]

Bron: http://avherald.com/h?article=4bbcb11c&opt=0
In het filmpje op av herald lijkt hij toch wel even de lucht in te gaan.

• upclocker
quote:
Bl@ckbird schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:50:
Nog mensen die naar de Texel Airshow gaan?
Er komen zo'n 250 vliegmachines.. Ik ga zelf met de FLK.
Kunnen ze dat allemaal wel kwijt daar op texel?

• upclocker
Dit is ook een gave foto. De brand is minder mooi natuurlijk.

• upclocker
Zo ziet het er van boven uit. Je kan ook niks meer vertrouwen op het internet tegenwoordig. Het is gewoon een bijzondere zonsopgang.

upclocker wijzigde deze reactie 08-08-2018 22:40 (33%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik lees net dat er officieel al 27 doden zijn gevallen bij de bouw van het vliegveld in Turkije 8)7 Met de nadruk op officieel, de wandelgangen hebben het over tientallen en een rapport gaat zo ver als 400 doden:

https://stockholmcf.org/r...-3rd-airport-in-istanbul/

Niet te bevatten :N

EDIT:

In de eerste 3 maanden van 2018 zijn er in de bouw in Turkijke 394 doden gevallen

http://www.hurriyetdailyn...key-in-2018-report-129917

In dat licht is het dan opeens weer niet gek

PWM wijzigde deze reactie 14-08-2018 12:49 (25%)

• upclocker
quote:
Zo wat een klap zeg :X
Dan valt alleen een klapband nog reuze mee.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Het vliegt inderdaad weer. Alles lijkt met 1:20 vertraging de lucht in te gaan.

• upclocker
quote:
Piet91 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:36:
[...]

[...]

[...]

Afgelopen woensdag/donderdag is exact hetzelfde paneel van een American Airlines 777-200ER afgevallen op vlucht AA61 van Dallas naar Tokio:

Incident: American B772 enroute on Aug 16th 2018, dropped panel in flight

[...]

[afbeelding]
Toevallig ook op een vlucht naar Japan. Was bij de KLM ook zo.

• upclocker
Ik vond die F35 er in eerste instantie ook niet uit zien, maar ben wel van mening veranderd tijdens de luchtmachtdagen.

vooral op 2:46 met die condensvorming. :9~

Een F16 is trouwens echt net instabiel. Je zou hem nog prima onder de controle kunnen houden zonder de flight control computers. Supersonisch wordt hij zelfs weer aerodynamisch stabiel. Het is ook niet zo dat instabiele vliegtuigen niet te besturen zijn, het is alleen totaal niet plezierig vliegen.

• upclocker
quote:
Keiichi schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:48:
[...]

Ik zat het filmpje ook nog eens op m'n gemak te kijken. Lijkt het nu of het hoogteroer als aileron gebruikt wordt op 1:19? (of ter ondersteuning van)
Ja dat klopt, ze noemen dat bij ook wel een elevon, samentrekking van aileron en elevator. Vind je voornamelijk bij straaljagers, maar de concorde had het ook bijvoorbeeld. Kan ook niet anders met een delta vleugel natuurlijk.

• upclocker
quote:
Fly-guy schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:42:
[...]

Je kan niet alleen het neuswiel uit of inklappen, het is alle wielen of niets. En geheel zonder landingsgestel lijkt me in deze situatie niet de beste optie.
Ook niet als je een bepaalde circuit breaker trekt? Niet dat dat de bedoeling is.

• upclocker
Schoot me ineens dit filmpje binnen. Je kan het neuswiel in ieder geval bij een B747 isoleren dus.

Zijn werkgever was hier minder blij mee.
Maar desalniettemin wel gave beelden. :P

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
https://www.at5.nl/artike...n-naar-techstad-amsterdam
quote:
Voor de 'normale' vakantie-passagier is zo'n directe vlucht nog ver weg. Een ticket kost nu bijna 2.100 euro. Vermoedelijk wordt dit bedrag lager zodra United ook gaat vliegen, maar duur zal het vrijwel zeker blijven.
Weet niet waar zij kijken, maar als je normaal boekt vlieg je voor 700-850 wel met KLM economy naar SFO.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
60 kisten hebben ze totaal en dit is hun 4de hull-loss in 10 jaar. Dat is geen best trackrecord 8)7

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
Als ik kijk naar alles wat er tussen 00.15 en 5.00 binnenkomt zijn het een handvol tot 15 vluchten. Voornamelijk vakantievluchten uit Turkijke en Egypte.

Eerlijk gezegd ben ik het er wel een beetje mee eens dat dat gewoon niet zou moeten kunnen. Als je elke 30 minuten 's nachts nog een kist over krijgt is dat wel funest.

Schiphol moet gewoon in de nacht dicht. Er zijn genoeg vliegvelden die dat doen. En het enige gevolg is dat de vakantievlucht duurder word, doordat de maatschappijen een vlucht minder per dag kunnen doen.

EDIT:

Een uitgaande vlucht om 02.45 naar Antalya stond gepland vanochtend. Dat slaat toch ook echt nergens op. En vertraagd tot 07.00, sta je dan met je goede gedrag om 01.00 op Schiphol :+

PWM wijzigde deze reactie 05-09-2018 11:38 (11%)

• upclocker
Stond vandaag een mooie B727 op Eelde. Iemand enig idee wat die hier deed?

• upclocker
quote:
wildhagen schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:15:
Is idd G-OSRA:

[afbeelding]

Deze is wel vaker te zien in Eelde. Bovenstaande plaatje is op Eelde genomen, op 27 juni dit jaar.

Geen idee waarom hij hier is. Misschien ergens een olielek bestrijden oid? Dat is waar het bedrijf dat dit toestel bezit zich mee bezig houdt....

Toestel is inmiddels een antiek dingetje, 34 jaar oud alweer. Ex-FedEx.

Edit: als ik hun pricesheet zie, kun je deze 727 ook huren. Inzet kost je 8500 dollar per uur.

Ze hebben ook nog een C-130 Hercules, een Embraer EMB-110 Bandeirante, beiden ook inhuurbaar.
ja dat was hem inderdaad. Mooie ding.
quote:
Hmmbob schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:10:
Antwoord op de "waarom"vraag weet ik niet, wel dat het de G-OSRA was.

Morgen komt er overigens een charter voor Defensie naar Eelde. Dat zal de G-POWC zijn volgens FR24, een 737.
Waarom gaan ze naar Eelde dan? Die militairen vliegen toch meestal vanuit Eindhoven?
Die B737-300's zie je ook niet veel meer volgens mij.

• upclocker
Die Franse vakbonden weten zichzelf ook wel belachelijk te maken zeg. Zelf het bedrijf kapot staken en dan nog commentaar durven hebben op de KLM, die het de laatste jaren het goed doet. 8)7
FRANSE PILOTENBONDEN WOEDEND OVER SALARISVERHOGING BIJ KLM
quote:
PARIJS - De Franse pilotenbonden zijn woest over de salarisverhoging bij KLM. De maatschappij bereikte maandagavond een principeakkoord met vakbond VNV over een nieuwe cao. De daarin opgenomen loonsverhoging schiet bij de Fransen in het verkeerde keelgat.

Air France ligt al tijden overhoop met de bonden, die meer salaris eisen. Om druk te zetten werd dit jaar al op vijftien dagen gestaakt, met honderden miljoenen euro’s schade tot gevolg. Bij KLM dreigde korte tijd ook een staking, maar door tussenkomst van een bemiddelaar werd deze week alsnog een voorlopig cao-akkoord bereikt.

Daarin is niet alleen opgenomen dat er een betere verdeling tussen werk en privé komt, maar ook dat de KLM-piloten extra salaris krijgen.

De Franse bonden reageren furieus op de deal en beraden zich op nieuwe acties. Door de ruzie met het management van Air France moest topman Jean-Marc Janaillac van Air France-KLM drie maanden geleden vertrekken. Zijn opvolger, de van Air Canada afkomstige Ben Smith, wacht de lastige taak om de gemoederen te bedaren en een akkoord te bereiken met de bonden. Dat lijkt nog steeds erg ver weg, zeker aangezien het bod van Air France en de eisen van de bonden nog altijd mijlenver uit elkaar liggen.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
'Er gaat te veel mis. Onopleidbaar’, is het keiharde oordeel van de opleidingsbaas.
Dat zit dan 10 jaar voorin de 777 :?

https://www.at5.nl/artike...vaar-voor-vliegveiligheid

Beetje raar verhaal wel. Of we missen informatie, of er is iets grondig misgegaan in de procedures.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Wat ik niet zo goed snap is dat in haar FO opleiding voor 737 er letterlijk aangegeven word dat zij handmatig geen vliegtuig kan besturen. Waarom mag ze dan toch nog anderhalf jaar als SO doorblijven gaan? Alleen doordat ze zich aanmeldde als FO op de !90 is het weer gaan rollen.
quote:
Het handmatig besturen van het vliegtuig gaat gepaard met

moeite en zodoende is er onvoldoende progressie tijdens de type kwalificaties. (…) Met name

onvoldoende techniek met betrekking tot gebruik van het roer (rudder) wordt meerdere

malen aangehaald. Deze vaardigheid is een basistechniek van het besturen van een vliegtuig

die vanaf het eerste moment op de luchtvaartschool wordt onderwezen. De ondergemiddelde

prestaties van kandidaat zijn niet alleen terug te vinden in de simulator. Ook tijdens het

daadwerkelijke vliegen (…) is het opvallend dat kandidaat de basisvaardigheden van het

besturen van het vliegtuig onvoldoende beheerst. (…) controle over het vliegpad de ene keer

net voldoende lijkt en de andere keer onvoldoende is. De instructeur heeft tijdens deze

aircraft training meermaals corrigerend moeten ingrijpen.

PWM wijzigde deze reactie 06-09-2018 14:51 (61%)

• upclocker
De bron is wel de telegraaf he. Ik zou het allemaal maar een beetje met een korreltje zout nemen. Het komt wel heel erg over als een sensatie nieuwtje zoals wel vaker met luchtvaartnieuws aan de hand is.

• upclocker
quote:
wildhagen schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:34:
[...]

Het is voor een rechter geweest, en is gewoon in het vonnis opgenomen, dus ik denk dat er wel degelijk iets mis is met haar kwalificaties.

Of denk je dat Telegraaf alles verzonnen heeft en dat ze gewoon capabel genoeg is, en dat Telegraaf dus de 3 mislukte pogingen om FO te worden verzonnen heeft?

Ik weet dat Telegraaf niet de meest hoogstaande krant is, maar zó erg is het nu ook weer niet, dat ze dit soort dingen van a tot z verzinnen hoor,
Nee het zal wel kloppen hoor, maar ik betwijfel of ze zo'n verhaal ook zouden schrijven over een buschauffeur. Is toch wat minder spectaculair.

Blijkbaar was ze capabel genoeg om te functioneren als SO, maar niet geschikt voor FO. Volgens mij ben je als SO altijd pilot monitoring indien de CPT of FO wegvalt. Dus hands-on had ze niet hoeven vliegen in dat geval.

• upclocker
quote:
franssie schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:25:
@Propane Even voor mijn begrip, je het de piloot (FO first officer neem ik aan) en een Co-Piloot. En dan een derde piloot die SO second officer genoemd wordt? #doesnotcompute !?!!0!? Of zit een co-piloot op de jumpseat?
SO = Second Officer = Coco piloot.

Zit inderdaad op de derde stoel tijdens takeoff en landing. Tijdens de cruise lost hij beurtelings de captain en first officer af.

Op welke vluchten zit er eigenlijk een coco bij de KLM?

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:
De discussie man/vrouw en hun kwaliteiten is hartstikke leuk, maar niet in dit topic.

Het staat je vrij in het Wetenschap forum hier een boom over op te zetten

PWM wijzigde deze reactie 08-09-2018 09:41 (79%)

• upclocker
quote:
Piet91 schreef op zondag 9 september 2018 @ 00:58:
[...]

https://twitter.com/Boein...tatus/1038474915408748545

(Was Tweakers ook niet van plan om Tweets te kunnen embedden in posts?)

[afbeelding]
[afbeelding]
Door die pushback truck lijkt het net of die een gigantisch nosegear heeft :+

• upclocker
quote:
Freee!! schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:15:
[...]

Officiëel wel, maar omdat die nooit eerder nodig is geweest, heb ik zo'n vaag vermoeden dat diverse luchthavens daar toch een beetje op beknibbeld hebben.

[...]

Daarvan was ik al op de hoogte, ik weet nog niet of ik er vertrouwen in heb (tijdens de vlucht staan er behoorlijke krachten omhoog op die punt).
Aan de tip zijn de krachten juist relatief laag. Zie de Lift verdeling hieronder.

Ik heb er wel vertrouwen in. Zo'n nieuw onderdeel zal uitgebreid worden getest en zal waarschijnlijk wel wat overengineerd zijn.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
Maasluip schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:33:
[...]

Ik vind het al bizar om om 11 uur 's avonds op een vlucht te stappen die om 2 uur 's nachts aan komt.
Je kan voor 150,- retour, dat komt ergens vandaan 8)7 En de andere kant op vertrek je dus 's nachts en kom je om 5:45 aan :F

Mensen zijn stapelgek.

Ook knap:

Average Flight delay: 1:05. Dat is bijna 50% van de gemiddelde vliegtijd.

PWM wijzigde deze reactie 11-09-2018 11:55 (10%)

• upclocker
Wel een interessante takeoff dit:

• upclocker
Freee!! schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 20:13:
[...]

Meestal niet nee, maar als er ruimte is, zou het eigenlijk wel goed zijn: Loskomen op grond-effect, landingsgestel intrekken en dan horizontaal versnellen totdat je genoeg snelheid hebt om zonder grond-effect in de lucht te blijven.
Maar stel dat hij nu net na V1 een engine failure kreeg? Dan ging het niet meer goed.

• upclocker
Freee!! schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 20:38:
[...]

Dat mag alleen bij een single engine toestel een probleem zijn (multiple engine failure is een ander verhaal).
Natuurlijk niet, als er 1 motor bij een vier motorige kist uitvalt heb je nog maar 75% van je thrust over. Dan had je dit niet gered zeer waarschijnlijk.

• upclocker
Freee!! schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 20:42:
[...]

Tenzij ik me heel erg vergis, heb je voorbij V1 eigenlijk geen keus meer en moet een toestel vanaf dat punt ook bij uitval van één motor veilig op kunnen stijgen.
Precies, en daarom is dit ook wel een interessante takeoff. Was bijna geen marge meer over.

• upclocker
XWB schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:38:
[...]

Zeker wel. De A340 is gecertificeerd met V1 engine failure, of bedoelde je wat anders?
Ik heb het niet over de certificering. Het is een interessante takeoff omdat volgens de wet moet je nog voldoende runway hebben om met n-1 aan het einde van de runway op 35ft te zitten. Als je die hoeveelheid baan gebruikt wanneer alle motoren nog gewoon werken is dat wel interessant imo. Met alle motoren werkend
heb je als het goed is nog 15% extra baanlengte over als je op 35ft zit (indien dat limiterend was). Dat is hier ook niet het geval.

• upclocker
Freak187 schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:32:
[...]

Dit heet toch een balanced take-off? Misschien hebben ze de motoren ook nog een paar procenten derated?
Bij een balanced field takeoff is de accelerated stop distance available gelijk aan de takeoff distance required. ASDA = TODR, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. De balanced field take off distance is wel altijd het kortst.

Bij unbalanced is de ASDA=/= TODR. Dit kan het geval zijn als er bijvoorbeeld een clearway is. Dan heb je meer baan beschikbaar om op te stijgen dan af te remmen. Dan zal je V1 lager liggen dan bij een balanced field length en gebruik je ook extra runway om de start door te zetten.
Freak187 schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:47:
[...]

Dat zijn de theoretische maximale snelheden,maar geen enkel vliegtuig vliegt exact die snelheden. Alles staat of valt met de efficientie van het toestel. Cost index heet dat volgens mij.

Dus cost index 1 is vliegen zoals de luchtvaartmaatschappij het begroot heeft. Als je een vertraging in wil lopen kun je sneller gaan vliegen, maar kost dat meer dus gaat je cost index omhoog.

In het geval van de A340 ligt de snelheid voor cost index 1 een stuk lager dan haar concurrenten.
Cost index is meer een ratio tussen kosten per uur en kosten gerelateerd aan brandstof. Hoe hoger de kost index, hoe hoger de brandstof kosten zullen zijn, maar de hourly costs zijn lager. bij hourly costs moet je denken aan personeel en onderhoud etc.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Zoals voorspeld. Het nieuwe vliegveld in Istanbul is lang niet klaar, maar gaat wel "open":

https://onemileatatime.com/istanbul-new-airport-delay/

• upclocker
cordonbleu schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:21:
Vergeten de packs op auto te zetten? Vraag me toch af hoe dat nu nog mogelijk is. Ik snap dat niet alles geautomatiseerd kan zijn, dat moet je soms ook niet willen en checklists werken het gros van de tijd ook gewoon goed. Maar een takeoff configuration warning als de packs niet goed ingesteld zijn zou toch niet zo'n gek idee zijn? Zo'n warning krijg je bijvoorbeeld ook als je de flaps niet configureert en N1 boven een bepaalde waarde komt. Dan moet dat bij de packs toch ook kunnen? Flaps staan tenslotte ook vaak genoeg op de checklist en toch is er een extra warning ingebouwd. Waarom dan voor de packs niet?

https://www.luchtvaartnie...et-luchtdruk-in-vliegtuig
Packs zijn niet geautomatiseerd omdat je soms zonder packs je takeoff wilt doen. Packs gebruiken zorgt voor een performance penalty want het is lucht afgetapt van de compressor. Dus dat gaat niet werken. Packs en bleeds staan over het algemeen op de after takeoff checklist.

• upclocker
Juist, en Emirates gaat op dit moment ook heel lekker financieel gezien... Maar nee hoor ze hebben geen staatssteun. O-)
Pagina: 1 2 3 4

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 iPhone

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True