Vraag

• Dark_Obscurity
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 09-09-2021
Hallo,

Ik heb hier een Cisco ASA 5506-x firewall liggen van een vriend van me, hij heeft thuis een bedrijfs-pakket van Ziggo en wil graag 2 netwerken creëren thuis, een lokaal netwerk voor alle mensen die thuis gewoon internetten, en 1 netwerk voor zijn servers en eventuele collega' s die langs komen om te werken aan projecten. Nou wil hij ook graag dat beide netwerken onder verschillende publieke IP adressen naar buiten gaan. ( Hij heeft 5 IP adressen van Ziggo gekregen.) Hij heeft daarom een Cisco ASA firewall gekocht voor extra veiligheid, nou werd ik gevraagd om dit in te stellen alleen heb ik vrij weinig ervaring met dit soort apparatuur. Ik heb van alles en nog wat geprobeerd om het werkend te krijgen, en ik heb meerdere online topics gevonden over mensen die voor zo ver ik kon lezen hetzelfde wilden instellen, alleen kreeg ik het niet voor mekaar of snapte ik er vrij weinig van, dus ik hoop dat hier wat mensen zitten die hier meer verstand van hebben? :)

We willen graag 2 netwerken hebben: 192.168.1.1 - 192.168.1.254/24 die dan bijvoorbeeld uitkomt op 100.100.100.11/29 en 172.16.2.1 - 172.16.2.254/24 die dan bijvoorbeeld uit komt op 100.100.100.12/29
met bijvoorbeeld als default gateway 100.100.100.10/29

Ik weet dat dit een lastig iets is aangezien er veel bij komt kijken ( NAT, Acces-Lists etc.) maar ik hoop dat iemand hier er iets meer van snapt.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Dark_Obscurity op 27-08-2017 19:18)

• geonosys
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19-01 21:29
Ik ga er van uit dat de 5 adressen één subnet zijn? 5 adressen, default gateway en je netwerk en broadcast adres (subnet 255.255.255.248)?
In dat geval geef je één van de adressen aan de outside interface en gebruikt dat subnet. De overige vrije adressen kan je dan natten naar de diverse interne netwerken.

Alle reacties

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee