• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-03 20:03
Hoi Forumleden,

Sinds kort merk ik volgende, op Wifi geconnecteerde toestellen valt de internet verbinding kortstondig weg.
Kan dit een teken zijn van een slecht werkende router?
Deze ochtend opnieuw even opgemerkt, zowel wifi op iPad als op een Android GSM vielen gelijktijdig uit.
Mijn Internet Radio ( verbonden via vaste bekabeling) werkte wel vlotjes...
Ook al eens gemerkt dat Netflix hapert ( Apple TV via vaste verbinding).

Netwerk is zo opgebouwd:

Kabelmodem => Router ( wifi) => Switch => AP Wifi GLV (TP-Link
=> AP Apple 1e Verdiep
=> Vaste bekabeling naar overige toestellen (vaste pc, AP's,...)
Als test heb ik de wifi bands nagekeken, deze zitten goed (overige buren zitten meestal op Channel 1 en 6)
Nu heb ik de 2 AP's verwisseld, om te kijken of het hier misschien aan ligt...

Hebben jullie nog een ander idee waar dit aan kan liggen?

• grindal81
De onderbreking die ik merk is slechts gedurende een 10 seconden...

De router is een linksys E4200 met de laatste firmware.
De AP zijn van TP-Link: TL-WA830re.
De 2e AP is een Apple Airport Express 1e generatie?
=> dit ding is al zo oud dat met mijn huidige apple configuratie utility deze niet meer ondersteund is.

Ik had problemen vastgesteld met de verbinding naar de TP-link AP.

Zonet ook 52 time-outs gehad op een ping naar www.google.com via een LAN verbinding op mijn Mac Mini.

Muziek op mijn Sonos (lan) naar NAS (lan) merkte geen onderbreking, vermoedelijk ook door de buffer van de muziek.

[Voor 22% gewijzigd door grindal81 op 12-07-2017 23:40]

• grindal81
Vandaag dus opnieuw het probleem vastgesteld... timeout via LAN verbinding van 60 sec...

• grindal81
Zonet omgeschakeld en rechtstreeks op de router aangesloten, wifi ap's uitgeschakeld...
ben eens benieuwd...

• grindal81
Ondertussen een 2-tal dagen zonder eigen router aan het werk.. en tot nu geen problemen meer gemerkt...

Zal ik dan maar concluderen dat mijn eigen wifi router niet meer 100% betrouwbaar is?
Linksys E4200...

De overige AP's ( Apple airport) en D-Link werken dus ook naar behoren, en ook op LAN geen onderbreking meer gemerkt...

Wat zouden jullie aanbevelen als router ?
Ik zit niet graag rechtstreeks op de Kabelmodem, dan kan de ISP steeds "meekijken"...
Ook de config in de wifi is beperkt, hij staat vast op 2,4Ghz "b" en kan dit niet op bv "g" plaatsen.
Ook de kanalen zijn niet te kiesen...

Wifi bereik kan ik eenvoudig via Lan uitbreiden (in elke kamer heb ik LAN netwerk), dit werkt volgens mij nog steeds het beste ipv wifi versterkers. Wifi hoeft ook niet SUPER snel te zijn... enkel voor telefoon of tablet ...

Wel moet de router voldoende instelbaar ivm port-forwarding, firewall, etc...
( Nas, domotica, en andere "netwerk" gerelateerde toestellen moeten toch beveiligd zijn)

Ik dacht bv aan de Synology RT1900 ?

AP via Lan op Gelijkvloers: TP-Link RP-APWA830re= 2,4Ghz, a/b/g/n + Mimo
AP via Lan op Verdiep: Airport Express A1088 = 2,4 Ghz, g only

------------
deze toestellen connecteren meestal op het gelijkvloers.
( dus naar de TP_link AP)
Ipad mini 2 = 2,4 + 5ghz. ( a/b/g/n)
Iphone 5s = 2,4 + 5Ghz (a/b/g/n)

• grindal81
Na wat verder te surfen ben ik van zin om volgende uit te voeren

Kabelmodem => UniFI Security Gateway => 24port Switch => TP-Link WA830RE (Gelijkvloers)
=> Apple Airport Express (1e verdiep)
=> Bekabelde toestellen (Nas, PC, sonos, ...)

De ingebouwde wifi van de kabelmodem (in de garage) is toch zo slecht van bereik dat ik deze beter uitschakel. De kabelmodem ga ik in DMZ mode zetten om te connecteren naar de UniFi Gateway.

De TP-Link WA830RE en de Airport Express zullen dus in staan om een Wifi Netwerk op te zetten.

Als er later dan één van deze wifi spullen defect raakt zal dit ook vervangen worden door een UniFi product.

Wat denken jullie van deze setup ?

• grindal81
mathias82 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 18:01:
Het verhaal van je apparatuur klopt niet helemaal:
1. Als ik het goed begrijp is de "modem" waar je over praat eigenlijk een modem/router met WiFi?
2. Je access point op het gelijkvloers is geen access point maar een repeater.
3. In één van je posts spreek je van een D-Link, welk toestel is dit?

In je startpost zeg je dat het "access point" op het gelijkvloers met een kabel met een switch verbonden is. Dit is echter geen access point maar een repeater. Door deze met dezelfde switch te verbinden als die waar de router op zit creëer je een lus in je netwerk. Dit kan wel eens de oorzaak zijn van de problemen die je had.
Zonet nog ff in de config gekeken van de TP-Link...
Ik kan hem als "Range Extender" of in "Acces Point" mode plaatsen. In deze laatste AP mode staat hij ingesteld.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee