Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 16:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Matched: iperf
GarBaGe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:50:
Ik heb een DS1621+ met 20GB RAM (uitgebreid) en wil overstappen naar 10Gbit netwerk.
Om 10Gbit snelheden te halen, zijn de HDDs niet snel genoeg.
Daarom zit ik te overwegen SSD write caching te gaan gebruiken.
Maar SSD staan bekend wegens hun slechte P/E cycles en hoge write amplification.
Idealiter zou SLC SSD (bestaan die nog?) of Intel Optane (met 3D X-point technologie, ook EOL) de beste optie zijn.
Echter, als ik wat meer consumenten spul erin zet, zoals bijvoorbeeld Samsung 980 (met 300 TBW op het 500GB model)...

Wat is jullie ervaringen met SSD write caching op de Synology met consumenten danwel professionele SSDs?

Synology's eigen SNV3410 400GB capaciteit heeft ook "maar" 491 TBW.
Dat is nog niet eens het dubbele van de Samsung, tegen het 3 voudige van de prijs.
Ik heb een DS1821+ draaien met:
7*10TB WD red (de oude 5400rpm hdd's) in raid 6.
2x 500GB Samsung 970 evo's als SSD cache
36GB ram (stock 4 + 1*32GB)
Intel X550-T2 netwerkadapter (die niet officieel supported is maar wel gewoon werk).

Op de oude DS1817+ haalde ik max een 500MB read en 400MB write. Of dit beperkt werd door de HDD’s op CPU weet ik niet zeker.
Haal zo’n 800MB/s read / write nu. Kom met iPerf niet boven de 6-6,5Gbit uit wat waarschijnlijk een Windows (10) issue is vanuit mijn desktop. Heb allerlei settings lopen aanpassen in de netwerkkaart in mijn desktop (ook een X550-T2) maar kom gewoon niet hoger.

Kan ook met de verbinding zelf te maken hebben. Mijn kantoor zit op zolder en het is de enige locatie in de woning waar geen CAT6a is aangelegd door mezelf maar CAT6 door de installateur (kreeg mijn kabels er niet doorheen, beton in leidingen etc..). Totaal zit er zo’n 30 meter aan kabel aan waardoor ik ook redelijk op het lengte limiet zit volgens mij.

Soms geeft hij op 10Gbit issues waardoor ik de verbinding nu als 5Gbit gebruik (580MB/s grofweg… snel zat). NAS zelf draait (op een andere locatie) wel op 10Gbit zonder issues.
DukeBox schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Ik heb hier 2x een SAT520-1920G als R/W cache. Met 7.2TB writes zit die nog op 99% health na 80 dagen.
Hiervoor heb ik een 2x 1TB Samsung 860 Pro gebruikt in dezelfde Synology, deze waren in net iets meer dan 2 jaar op 1% health, met een 2TB model had ik dan mogelijk 4 jaar gehaald.
Ze waren in 2 jaar tijd van 100% > 1% gegaan? Dat is best snel! Ben heel benieuwd hoe mijn evo's het gaan uithouden :D.
Binnetie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Dat viel mij ook al op: de prijs! Iemand die weet waar deze lage prijs ten opzichte van andere 16TB schijven wegkomt? Ik heb met WD goede ervaringen (alhoewel de 6TB nog een SMR schijf is), Seagate niet. Maar het maakt best een verschil. Ik verwacht ook niet snel daling van de harde schijven. Destijds de 8TB voor 184 euro gekocht. Ze zijn dus iets duurder geworden.
Prijzen van hdd's dalen al niet meer significant sinds die leveringsissues door overstromingen een jaar of 8 geleden. Wel eens het idee dat prijzen relatief kunstmatig hoog gehouden worden. Aan de andere kant is de markt ook behoorlijk aan het krimpen denk ik.
Bedoel je kunt nu probleemloos je games op een 2e ssd installeren. Die dingen kosten niet veel meer :D.

[Voor 25% gewijzigd door Tortelli op 06-01-2022 13:08]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

@MikeyMan Ik heb de Jadahl-methode gevolgd en kan vooralsnog zonder problemen rebooten en updaten. Even de juiste drivers en script zoeken op http://www.jadahl.com/iperf-arp-scan/DSM_7.0/ en op de juiste plek op je NAS plaatsen. Dan voert hij het script vanzelf bij elke boot uit en worden de drivers netjes geladen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kraats schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:49:
@MikeyMan Ik heb de Jadahl-methode gevolgd en kan vooralsnog zonder problemen rebooten en updaten. Even de juiste drivers en script zoeken op http://www.jadahl.com/iperf-arp-scan/DSM_7.0/ en op de juiste plek op je NAS plaatsen. Dan voert hij het script vanzelf bij elke boot uit en worden de drivers netjes geladen
Dat probeerde ik ook, maar loop dus al vast in de eerste helft van het script. De tweede helft, installeren van de drivers, lukt gek genoeg wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 19:34
Ter info en vermaak.
Voor extra diagnostic tools.
Ik had er zelf nog niet eerder van gehoord...
root@DS716:~# synogear install
download DiagnosisTool 4.0.0-4124 successfully
(synogear) root@DS716:~# synogear list
All tools:
autojump autojump_match.py cifsiostat domain_test
.sh file fio fix_idmap.sh free iftop iostat iotop
 iperf3 kill log-analyzer.sh lsof mpstat ncat net
hogs nmap nping nslookup nsupdate perf-check.py p
grep pidof pidstat pkill pmap ps pwdx sa1 sa2 sad
c sadf sar sid2ugid.sh slabtop sockstat speedtest
-cli.py sysctl sysstat tcpdump tcpdump_wrapper te
lnet tload tmux top uptime vmstat w watch zblackl
ist zmap ztee
(synogear) root@DS716:~# exit
exit
Tools are installed but not loaded yet. You can r
un this command to load it:
   synogear install
root@DS716:~# synogear remove
Tools are not installed yet. You can run this com
mand to install it:
   synogear install
root@DS716:~#

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee