Rondom aan de buitenzijde 160mm XPS. Op de vloer van de verwarmde ruimtes komt 140mm isolatie. De scheiding met de niet-geïsoleerde delen - we hebben de garage in de kelder - 100mm Kingspan.DeBaroN schreef op zondag 12 maart 2023 @ 07:39:
Hoe is / wordt jullie kelder geïsoleerd trouwens ?
Precies! zeker als je de 'ruimte' hebt om dat te doen. Wij zijn overigens nog een stapje verder gegaan: we hebben 2 architecten geselecteerd en ze beiden een schetsontwerp laten maken. We hebben wel gemeld dat we dit proces in gingen met 2 architecten. Wij konden dat (nog) doen voor acceptabele prijzen: € 1000,- resp. € 1500,- Tijdens dit proces bleek dat de 1e architect erg met ons meedacht maar niet met een 'sprankelend' ontwerp kwam.Conrado schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:55:
[...]
Een architect zou ik niet op prijs selecteren, maar op de 'click'. Hier vielen architecten af die zichzelf als het middelpunt van alles zagen en tijdens de kennismaking iedere inbreng/opmerking direct wegwuifden als lekenpraat.
Uiteindelijk toch weer gekozen voor dezelfde architect als ons huidige huis. Prijs zegt niet zoveel.
***members only***
Het proces met de 2e architect verliep bij de start erg prettig: al bij het 1e gesprek kwam de architect met wat ideeën, en goede vragen. Ze gaven aan dat de periode van start opdracht tot sleutel overhandiging binnen 1 jaar zou kunnen. Ook was het bedrijf zelf de bouwer (middels prefab).
Het vervolg was echter erg moeizaam: na opdracht bleek dat we 2 maanden moesten wachten op de start van het schetsontwerp. Ook kwam er plotseling een compleet schetsontwerp op tafel wat echt niet voldeed aan onze wensen (we vermoeden dat dit ergens uit een la is opgediept), ook het vervolg verliep erg stroef: er kwamen telkens ontwerp varianten waarin we een aantal van onze eisen niet terug zagen. De architect stelde zichzelf dus erg centraal. Vreemd genoeg kwam er op een gegeven moment een compleet nieuw ontwerp op tafel wat ons wèl aansprak, waar de architect vervolgens weer aanpassingen op maakte die het naar ons idee weer "verpesten". (Vermoedelijk had een collega het alternatieve ontwerp gemaakt en wilde hij er zijn eigen sausje overheen gooien). Dit proces heeft uiteindelijk bijna een half jaar gekost.
Uiteindelijk zijn we terug gegaan naar de 1e architect en hebben we een (relatief klein) deel van het ontwerp van de 2e architect gebruikt als inspiratie (naast een aantal Pinterest plaatjes

Achteraf zijn we heel blij dat we dit proces hebben gevolgd. Al heeft het wel gezorgd voor een langere doorlooptijd en hogere kosten (vanwege de prijsstijgingen). Het ontwerpen van een woning naar eigen wensen kost gewoon tijd en moet je niet overhaasten. Gedurende het proces kom je tot nieuwe inzichten. We hadden naar mijn idee nooit een ontwerp gehad wat zo goed aan onze wensen voldeed als we slechts met één architect in zee waren gegaan. Al kan het natuurlijk wel zo zijn dat je tòch het geluk hebt een architect te treffen die wèl in staat is al je eisen en de meeste wensen in je droomwoning om te zetten.
Het blijkt dat je je kunt vergissen in een eerste indruk van een architect, door een proces als schetsontwerp te doorlopen merk je hoe de architect ècht werkt (en of je niet "een pakketje schroot met een dun laagje chroom" hebt getroffen

[Voor 3% gewijzigd door Batilan op 13-03-2023 10:09]
Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput
Onze architect heeft het vorige huis van mijn vriendin getekend (toen "bestond" ik nog niet) en dezelfde architect heeft ons huidige huis ook mogen tekenen. Geen kleine maar wel een zeer praktische woning zonder overbodige toeters en bellen voor een zeer schappelijke prijs in verhouding van wat gebruikelijk is in de driehoek Brussel - Mechelen - Leuven: € 8.745,88 inclusief BTW.
Hierbij waren 2 voorontwerpen en het definitieve ontwerp inbegrepen, de vergunningsaanvraag (en een kleine aanpassing aan de tekening voor het rioolstelsel), de inplanting op het bouwterrein en de werfopvolging, de 10-jarige aansprakelijkheid...
Wij zijn zeer tevreden van zowel het huidige als het nieuwe huis en mochten we een 3e keer bouwen (en hij werkt nog) zouden we zeker weer bij hem gaan
Het huis is gebouwd volgens onderstaande tekeningen:
//Edit kleine toevoeging naar aanleiding van de post onder mij:
Ook wij zijn vertrokken vanuit de indeling en hebben ook niet te veel eisen gesteld aan de buitenkant behalve 1 enorm groot slaapkamerraam dat even breed is als de sectionaalpoort om het optisch wat overeen te laten komen
Hierbij waren 2 voorontwerpen en het definitieve ontwerp inbegrepen, de vergunningsaanvraag (en een kleine aanpassing aan de tekening voor het rioolstelsel), de inplanting op het bouwterrein en de werfopvolging, de 10-jarige aansprakelijkheid...
Wij zijn zeer tevreden van zowel het huidige als het nieuwe huis en mochten we een 3e keer bouwen (en hij werkt nog) zouden we zeker weer bij hem gaan

//Edit kleine toevoeging naar aanleiding van de post onder mij:
Ook wij zijn vertrokken vanuit de indeling en hebben ook niet te veel eisen gesteld aan de buitenkant behalve 1 enorm groot slaapkamerraam dat even breed is als de sectionaalpoort om het optisch wat overeen te laten komen

[Voor 7% gewijzigd door wjmeijer1986 op 13-03-2023 10:27]
Nee, sorry. Mijn wederhelft staat niet open voor delentwain4me schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:21:
[...]
nu ben ik wel heel nieuwsgierig naar de ontwerpen en je motivatie van toen en nu, staan ze beide op het forum?

Maar toen we begonnen hadden we een globaal idee hoe het er uit moest zien. We waren complete leken. De ene architect had erg goed naar onze wensen voor het exterieur geluisterd. De ander niet echt (was bij zichzelf gebleven, wat eigenlijk heel fijn is) maar redeneerde meer vanuit het interieur, hoe je leeft. Superinteressante indelingen ook. Anyway, wij waren nog niet zo ver en kozen toen voor exterieur. Met de kennis van nu zou ik het andersom doen.
Niet dat ik ontevreden ben, begrijp me niet verkeerd. Mooi huis geworden en goed bruikbaar voor elke gezinssamenstelling.
Eerste huis voor je vijand, tweede voor je vrienden, derde voor jezelf. Zoiets toch?

Als je verwacht die deur vaak lang open te hebben zou ik die muur zeker isoleren. Kost je wel geld en ruimte.Bouwertje schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:19:
Er zitten geen kamers boven. Mijn punt is alleen dat, wanneer de berging in de winter open gaat, de temperatuur in de (onverwarmde) berging naar 5 graden zakt (ervaringsdeskundige 🤪) en dat die dan doorstraalt naar je woongedeelte. Het is dan (ondanks de thermische schil) toch een koude muur.
Maar even met de auto of fiets naar binnen of buiten rijden kost je maar een paar seconden. In die tijd wordt alleen de lucht ververst, de massa koelt nauwelijks af.
En dan levert die isolatie van die muur nauwelijks wat op, maar kost je wel ruimte en geld.
Overigens zou ik de spouw van het stukje muur rechts van je carport (tegenover de voordeur) weghalen, en dat stukje muur vervangen door een halfsteens muurtje. Dan wordt je carport ca 20 cm ruimer en kunnen evt. openslaande deuren iets verder open.
Edit: Je spreekt trouwens van een overheaddeur. Ik neem aan dat je daarmee een automatische sectionaaldeur bedoelt. Hoe kom je dan met de fietsen in de garage? Want een achterdeur richting de tuin ontbreekt. Ik vraag me ernstig af hoe praktisch dat is.
[Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2023 08:31]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Nee hoor, het antwoord is zoals het is. En goed is goed. Ik heb alleen nu de ervaring dat een berging snel koud is en heb nu een geïsoleerde tussenmuur. Als dit niet vreemd is en niet zorgt voor extra kou kan ik daarmee leven. Het wijkt alleen af van de situatie zoals ik hem ken. En ook in een tweede offerte is de tussenmuur een spouwmuur.Deleon78 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:22:
Kan je nog eens nadenken over wat je echt wilt vragen? Want de antwoorden geven als buitenstaander antwoord op de op papier gestelde vraag, maar ik heb niet het idee dat je het antwoord hebt dat je zoekt
Nou, ik ben hier niet zo representatief, want ik bouw zònder aannemer en ben een één-man-bouwteamDelium86 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:16:
Dus als ik je goed begrijp zou jij een voorkeur hebben voor een aanbesteding/meerdere offertes t.o.v. een bouwteam (uiteraard wel afhankelijk van de wijze van bouwen)?

Maar ik ben het wel met @Deleon78 eens, huizen zijn niet zo complex.
Er is nog iets anders. De bouw is één grote ons-kent-ons wereld waar veel geld in omgaat. Bij iedere samenwerking die je vervolgens aangaat moet je een gezonde argwaan hebben. Je weet nooit precies hoe ze elkaar kennen of wat er onderling afgesproken wordt. En dus moet je bij ieder aanbod of advies afvragen of het goed voor jou, of voor een ander, is.
Ik heb daar al een paar keer ervaring mee opgedaan

Als de berging onverwarmd is, realiseer dak een thermische scheiding naar de de verwarmde delen van de woning. Art 5.3 lid 8 van het Bouwbesluit. Ook in de BENG wordt onderschrijdt gemaakt tussen verwarmde en onverwarmde ruimten.Bouwertje schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 06:28:
Ik heb de vraag al eens gesteld maar had nog niet echt een antwoord, tenminste de meningen waren wat verdeeld. Moet de muur tussen een berging en een woongedeelte geïsoleerd worden? Het lijkt mij namelijk dat de berging best af kan koelen als de overheaddeur in de winter open gaat en dat je dat merkt in het woongedeelte. Zijn hier mensen met ervaring en zegt het bouwbesluit hier ook nog iets over?
[Afbeelding]
Een onverwarmde ruimte zal altijd kouder zijn, waardoor er altijd onnodig warmteverlies optreedt door de scheidingsconstructies. Aandachtspunt dat een deur van een verwarmde ruimte naar onverwarmde ruimte dan ook geen standaard binnendeur kan zijn.
Ja, dat is hèt argument waarmee eigenlijk gezegd wordt dat de aannemer en z'n maten aan tafel moeten komen. Het team heeft niet de focus op de klant, maar op de aannemer. Die verdeeld immers het werktwain4me schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:36:
wereld is zo klein en regiogebonden dat iedereen bijna iedereen kent idd. voordeel van bouwteam is dat ze bijna gegarandeerd met elkaar door 1 deur kunnen.

Begrijp me goed, ik wil niet de aannemer of de cultuur zwart maken, maar wijzen op een kritische houding in de samenstelling.
Ik heb al in honderden projecten samengewerkt met teams uit alle windstreken. Door één deur gaan was daarbij nooit het criterium. Vakwerk, binnen gesteld kaders als techniek, tijd en geld zijn dat wel.
Tijd voor een update. De bovenetage is gelijmd en ze zijn begonnen met de montage van het dak. Dit was helaas paar keer uitgesteld door het weer, en vandaag zijn ze ook vroegtijdig gestopt omdat het behoorlijk waaide, morgen gaan ze weer verder. Verder is erop verschillende plekken geboord voor de riolering en zijn de kanaalplaten luchtdicht gemaakt aan de buitenzijde.
Groot gereedschap
Onderdeel van de wolfskap
Overstek aan de voorzijde
Best hoog zo
Zoldervloer gemonteerd
We kunnen naar de wc
Achtergevel bij de schuifpui
Luchtafdichting kanaalplaten
Voor morgen
Groot gereedschap
Onderdeel van de wolfskap
Overstek aan de voorzijde
Best hoog zo
Zoldervloer gemonteerd
We kunnen naar de wc
Achtergevel bij de schuifpui
Luchtafdichting kanaalplaten
Voor morgen
@MRL Heb je ook een tekening, of foto van de buitenzijde?
Als het goed is zal een constructeur er aan gerekend hebben.
Als het goed is zal een constructeur er aan gerekend hebben.
Hellingbaan voor gevorderden 
Schets architect
1:1 CAD op basis van werkelijke bouwmaten
Bekisting en vlechtwerk
Storten
Eindresultaat...

Schets architect
1:1 CAD op basis van werkelijke bouwmaten
Bekisting en vlechtwerk
Storten
Eindresultaat...
Nee hoor, dat is gezichtsbedrogDeleon78 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:55:
[...]
Gaaf hoor! Loopt het in het midden iets op ivm afwatering?

Ik zou beginnen met opvragen bij je aannemer voordat de gemeente je bouw stillegt om het uit te zoeken.MRL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:44:
[...]
Probleem is dat ik dat stuk nergens heb gezien. Ik zal het eens opvragen, desnoods bij de gemeente, want die moet het toch hebben gezien in het kader van de omgevingsvergunning.
Oké, dat is behoorlijk hoopgevend! Als het goed is hebben wij VBI 260 kanaalplaatvloeren. Ik vond het bijzonder om te zien dat de zijkanten van de woning, waar het binnenmetselwerk op stond, bestonden uit kanaalplaten waar juist halverwege het holle kanaal de kanaalplaat was afgebroken.HyperTrophy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:53:
[...]
Vergeet ook niet dat dergelijke platen ook zijdelings aardig wat draagkracht overbrengen. Dus daarlangs zullen ook deel krachten op worden afgevoerd naar de ondersteuning.
(ervaring uit werkperiode bij VBI Kanaalplaatvloeren)
Wel eens meegemaakt dat een aannemer het raveelijzer ( ter plaatse van het trapgat) was vergeten te monteren.
Na het afstorten van deze vloeren ( verdiepingsvloer ) zijn alle tijdelijke stempels ( die ze altijd plaatsen rondom deze trapgat-constructies ) verwijderd. Zelfs zonder het raveelijzer bleef de vloer in het midden ( die dus in het raveelijzer zou moeten liggen ) ingeklemd zitten tussen de naastliggende vloerplaten.
deze kanaalplaatvloeren hebben een schuin zijprofiel welke worden afgegoten, waardoor een meer constructief geheel wordt gevormd.
Bij alle projecten van VBI zat wel een Technische buitendienst medewerker die in specifieke regio's rondrijdt.
Deze kan desgewenst ook wel een kijkje komen nemen, mits van VBI. ( mogelijk bij andere leveranciers een zelfde opzet )
Ik heb inmiddels heel wat zoekwerk verricht en ik denk dat het wel goed moet komen met de vloeren, hoewel ik van de aanblik vanuit de binnenzijde nog weinig snap. Als het goed is, is sprake van een UNP380 profiel. Het gaat om een overspanning van 2,41m en gelet op de gegevens online moet zo'n UNP380 30.000+ kg kunnen dragen. De kanaalplaten liggen er voor zover ik kan zien mooi recht op, dus er zal ook geen gekke piekbelasting optreden. Ik zie dus alleen niet waar de kanaalplaten daadwerkelijk op rusten, en ik kan me toch niet voorstellen dat ze maar wat in het UNP profiel zweven zonder er daadwerkelijk op te dragen. Voor de zekerheid bijgevoegd een foto van buiten en het deel uit het rapport met constructieberekeningen.
Sorry hoor maar als je zelf een woning bouwt dan moet je dit toch gewoon hebben of binnen een dag bij je aannemer /constructeur kunnen opvragen?MRL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:42:
[...]
Oké, dat is behoorlijk hoopgevend! Als het goed is hebben wij VBI 260 kanaalplaatvloeren. Ik vond het bijzonder om te zien dat de zijkanten van de woning, waar het binnenmetselwerk op stond, bestonden uit kanaalplaten waar juist halverwege het holle kanaal de kanaalplaat was afgebroken.
Ik heb inmiddels heel wat zoekwerk verricht en ik denk dat het wel goed moet komen met de vloeren, hoewel ik van de aanblik vanuit de binnenzijde nog weinig snap. Als het goed is, is sprake van een UNP380 profiel. Het gaat om een overspanning van 2,41m en gelet op de gegevens online moet zo'n UNP380 30.000+ kg kunnen dragen. De kanaalplaten liggen er voor zover ik kan zien mooi recht op, dus er zal ook geen gekke piekbelasting optreden. Ik zie dus alleen niet waar de kanaalplaten daadwerkelijk op rusten, en ik kan me toch niet voorstellen dat ze maar wat in het UNP profiel zweven zonder er daadwerkelijk op te dragen. Voor de zekerheid bijgevoegd een foto van buiten en het deel uit het rapport met constructieberekeningen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij zitten in projectbouw en ik heb zelfs de precieze tekening van de kanaalplaten, de sparingen erin en hoe ze gelegd moeten worden met sterkteberekeningen.
Anders gewoon een belletje naar de gemeente en je hebt ze ook.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 17-03-2023 19:50]
Als ik jou foto's goed bekijk en dit vergelijk met de berekening dan moet het volgens mij wel goed komen.MRL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:42:
[...]
Oké, dat is behoorlijk hoopgevend! Als het goed is hebben wij VBI 260 kanaalplaatvloeren. Ik vond het bijzonder om te zien dat de zijkanten van de woning, waar het binnenmetselwerk op stond, bestonden uit kanaalplaten waar juist halverwege het holle kanaal de kanaalplaat was afgebroken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De UNP380 uit de berekening zit er volgens mij wel in en deze heeft een berekende uc van 0,3. Ruim voldoende dus qua sterkte. Ook de doorbuigen blijft keurig binnen de toelaatbare waarde bij maximale belasting.
zal zoiets zijn.natural colour schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:39:
[...]
zoiets, stond nog wel een verdieping en de zolderverdieping boven op.
[Afbeelding]
Lekkere koudebrug... Wordt dit nog steeds toegepast?
[Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 17-03-2023 21:32]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
yup, maar dat was niet zo erg omdat de de isolatie zo slecht was dat het geen problemen gaf

nee ergens in de jaren 80 voor het laatst denk ik
Dat schiet lekker op Frank! Mooi om te zien!FrankSpin schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:53:
En weer een update; Het dak zit erop ;-)
[Afbeelding]
:
Hier vandaag de breedplaatvloer gestort.
En een timelapse
[Voor 5% gewijzigd door Batilan op 18-03-2023 15:18]
Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput
Ontzettend bedankt! Ik zit totaal niet in het vak en dit is de eerste keer dat ik iets laat bouwen, met Google kwam ik ook niet tot een 100% gerust gevoel. Dat heb je mij nu wel gegeven! Uiteindelijk komt mijn luie stoel daar straks in de hoek te staan. Het metselwerk aldaar is niet zo extreem breed, maar volgens mij zijn die pm20 blokken aardig sterk en loopt dat ook wel los. Ik ben even benieuwd: wordt het buitenmetselwerk straks nog weer opgehangen aan het UNP380 profiel? Met een geveldrager? Misschien vraag ik nu iets heel stoms, maar dat kon ik dus niet uit de stukken halen.Staalfreak schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:15:
[...]
Als ik jou foto's goed bekijk en dit vergelijk met de berekening dan moet het volgens mij wel goed komen.
De UNP380 uit de berekening zit er volgens mij wel in en deze heeft een berekende uc van 0,3. Ruim voldoende dus qua sterkte. Ook de doorbuigen blijft keurig binnen de toelaatbare waarde bij maximale belasting.
Vrije keuze van de uitvoerder maar vaak kostentechnisch (er is een omslagpunt) en beschikbaarheid van pompen.Conrado schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:40:
[...]
Mooi man!
Heb jij een idee waarom ze dat met een kubel doen en het beton niet gewoon pompen?
Een planning is tegenwoordig niet met een schaartje te knippen en dan is de kraan de flexibele keuze, vaak kan de kraan gecombineerd worden met andere werkzaamheden op de bouwplaats en sla je 2 vliegen in één klap.
Ik hou altijd zo’n 30 kub beton als bovengrens voor de keuze om te kubelen maar heb ik voldoende personeel ( 3 man) dan kan het best wat meer zijn.
De rollaag en het metselwerk erboven krijgt waarschijnlijk zijn eigen losse latei. Dit kan een stalen latei zijn, maar ook een prefab steen/betonlatei. Ook dit zou op tekening van de constructeur moeten staan.MRL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:41:
[...]
Ontzettend bedankt! Ik zit totaal niet in het vak en dit is de eerste keer dat ik iets laat bouwen, met Google kwam ik ook niet tot een 100% gerust gevoel. Dat heb je mij nu wel gegeven! Uiteindelijk komt mijn luie stoel daar straks in de hoek te staan. Het metselwerk aldaar is niet zo extreem breed, maar volgens mij zijn die pm20 blokken aardig sterk en loopt dat ook wel los. Ik ben even benieuwd: wordt het buitenmetselwerk straks nog weer opgehangen aan het UNP380 profiel? Met een geveldrager? Misschien vraag ik nu iets heel stoms, maar dat kon ik dus niet uit de stukken halen.
Die m2 prijs gaat natuurlijk uit van een standaard plafondhoogte van 2,6m, afwijkingen kosten meer.PuntoXII schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:17:
Wij zijn in de markt voor een eigen woning bouwen en ik vroeg me af wat nu anno 2023 ongeveer de gemiddelde kuub prijs is. Gisteren spraken we met een ontwerper en hij wilde uitgaan van 750 euro per kuub. Dit leek mij heel veel. Ben benieuwd wat jullie ervaring is op dit moment.
Daarnaast zijn er catalogus bouwers die bij verlengen van de woning niet over een kuub prijs praten maar over een prijs per m2, dat scheelt nogal als je een hoogbouw woning wilt bouwen.
Vraag maar eens een prijslijst aan bij Postma of Uveenstra en dan begint het bij 350, soms ook wel lager. Daar komt dan nog wel een garage en duurdere stenen, dakpannen, schuifpui, dorpelstenen, etc overheen, ongeveer een ton.Ernemmer schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:06:
[...]
Zou je misschien een linkje naar de woning willen delen, ik ben wel benieuwd hoe dat op 350k uit kan komen.
In vaktermen is dat laagbouwPuntoXII schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:02:
[...]
Ja hoogbouw, 2 rechte verdiepingen met een kap. In tegenstelling tot laagbouw, waarbij alleen de beganegrond recht is met daarop een schuine kap.

Prefab gaat over “modules”, waar catalogusbouw het over het geheel heeftPuntoXII schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:09:
[...]
Wat vindt jij het verschil tussen prefab en catalogus bouw? Ik zie dat als hetzelfde. Voor ons zijn er twee keuzes, ga je samen met een architect een huis ontwerpen en op zoek naar een aannemer of ga je naar een catalogus bouwer.

Of: het een is een bouwtechniek, het ander een verkoopproduct.
[Voor 7% gewijzigd door Deleon78 op 19-03-2023 10:15]
In kringen van aannemers, architecten etc bedoelen ze "flats" als ze het over "hoogbouw" hebben. Een gewone eengezinswoning met één of twee verdiepingen heet daar "laagbouw".PuntoXII schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:02:
Ja hoogbouw, 2 rechte verdiepingen met een kap. In tegenstelling tot laagbouw, waarbij alleen de beganegrond recht is met daarop een schuine kap.
Jouw definitie van laagbouw heb ik nog nooit eerder gezien.
zie hierAndrehj schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:12:
[...]
In kringen van aannemers, architecten etc bedoelen ze "flats" als ze het over "hoogbouw" hebben. Een gewone eengezinswoning met één of twee verdiepingen heet daar "laagbouw".
Jouw definitie van laagbouw heb ik nog nooit eerder gezien.

https://www.groothuisbouw...bouw-en-hoogbouw-verschil
[Voor 7% gewijzigd door PuntoXII op 19-03-2023 10:16]
OK. Ik wist niet dat bij catalogusbouwers op die manier dat onderscheid gemaakt werd.
Ah, na wat gegoogled te hebben snap ik hem en hebben de catalogusbouwers de definitie van hoog en laagbouw wat verkracht.PuntoXII schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:02:
[...]
2 lagen met een kap is stedenbouwkundig gewoon laagbouw. Hoogbouw wordt het doorgaans vanaf een laag of 5 genoemd.
Het is mogelijk wel een signaal dat de marketing en mba’ers het winnen van de engineers bij Selekthuis. Dat zou een erg slecht teken zijn en zoals bv HP heeft laten zien: het begin van het einde.
Dat is ook wel logisch. Als je klanten steeds vragen om hoogbouw terwijl ze 2 verdiepingen bedoelen.twain4me schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:38:
[...]
ik weet niet wie er mee begonnen is maar ze hebben elkaar gecopieerd valt mij op.
bijzonder
De kracht van catalogusbouwers is dat ze huizen realiseren voor consumenten die gemak maar vooral geen gedoe willen.Deleon78 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:35:
Het is mogelijk wel een signaal dat de marketing en mba’ers het winnen van de engineers bij Selekthuis.
En dat is van begin tot einde marketing: basisvormen die goed in de markt liggen, opties die heel verleidelijk zijn, toonzaken met materialen die bij de gemiddelde smaak passen. Dat verleidt de consument.
En aan cataloguswoningen zit weinig engineering, dat is juist de bedoeling

Ze zijn juist ontzettend ver uit-engineered en dat blijft een ongoing proces om het goedkoper en beter te doenConrado schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:23:
[...]
De kracht van catalogusbouwers is dat ze huizen realiseren voor consumenten die gemak maar vooral geen gedoe willen.
En dat is van begin tot einde marketing: basisvormen die goed in de markt liggen, opties die heel verleidelijk zijn, toonzaken met materialen die bij de gemiddelde smaak passen. Dat verleidt de consument.
En aan cataloguswoningen zit weinig engineering, dat is juist de bedoeling

Toevalligerwijs was Hugo de Jonge aanwezig in Brabant toen de NOS daar langsging voor hun reportage over de PS-verkiezingen. Die gaf daar het volgende antwoord op:nils7 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:01:
Goede morgen mede-Tweakers.
Wij hebben ons in Augustus 2021 ingeschreven voor een kavel in Waalwijk.
Welke was goed gekeurd door de Raad van State.
Echter was er een dag te laat bezwaar ingediend maar is dit toch in behandeling genomen.
Maar anno vandaag is daar, na verscheidene uitstellen van RvS, nog geen antwoord op gekomen.
Onze plannen, schetsen en tekeningen heb ik hier al eens gedeeld.
Begin dit jaar hebben we het kavel bij de makelaar in de koelkast laten zetten en worden we, zodra de RvS toestemming geeft, als eerste gebeld met een aanbod voor een nieuwe prijs.
Gezien het volgende nieuwsbericht: https://nos.nl/artikel/24...wege-verslechterde-natuur
Denk ik niet dat dat telefoontje ooit komt.
Door de bouwperikelen zijn wij inmiddels gaan rondkijken naar andere kavels.
Morgen hebben we een bezichtiging op een kavel (vanaf buiten was er niks zichtbaar omdat het een beetje tussen bestaande bouw al in zit).
En als het dan er goed uit ziet willen we door pakken.
Maar door dat zelfde nieuwsbericht is het mij onduidelijk of een eventuele omgevingsvergunning überhaupt door de gemeente in behandeling genomen wordt.
Weet iemand dat toevallig?
Het bestemmingsplan is wel onherroepelijk en ja ik heb de gemeente al gebeld en moest de vraag online indienen (wat ik net heb gedaan).
Maar met alle nieuwsbericht met de strekking "Brabant zit op slot" wil ik de komende jaren niet met een kavel blijven zitten waar ik niks op mag.
Iemand hier een antwoord op?
Ik gok dat een omgevingsvergunning bij de gemeente iets anders is dan dat de Provincie niks meer toe staat maar het is iets te veel geld om er op te gokken.
Oftewel, daar kan eigenlijk alleen de gemeente antwoord op geven. Ik snap dat dat heel vervelend is omdat je snel zekerheid wil, maar het is voor ons Tweakers een beetje vragen naar een kleur tussen Zuid-Afrika en tweede paasdag.Dat is wel echt een beetje een misverstand over Brabant hoor; dat dat ook geldt voor woningbouw, dat hoor je heel vaak. [...] Gros van de woningbouw kan wel gewoon doorgaan. [...] Of omdat de stikstofruimte al geregeld is, of dat de stikstofuitstoot zo nihil is dat je gewoon kunt bouwen en dat je ook niet vergunningsplichtig bent. [...]
Er zit een verschil tussen een vergunning bij de provincie (Wet natuurbescherming) en een 'bouw' vergunning, de reguliere omgevingsvergunning. In de bouwkavel waar jij eerst hebt gekeken is waarschijnlijk het geval dat er een toename is van stikstof uitstoot ten opzichte van de situatie 'nu' op die kavel/dat gebied, en dat mag niet. Daar geeft de provincie geen vergunningen meer voor af, het zgn. extern salderen.
De vraag is alleen wat er op de kavel zit waar jij nu kijkt, mogelijk als daar ooit een boerderij heeft gezeten kan je ten opzichte van die situatie een stikstof (AERIUS) berekening laten uitvoeren, waaruit blijkt dat je niet meer gaat uitstoten dan in het verleden op die kavel (= intern salderen). Intern salderen kan nog wel, daar is geen aanvullende vergunning voor nodig. Voor iedere aanvraag omgevingsvergunning moet er een stikstof berekening worden gedaan. Blijf je er binnen is er niks aan de hand. Ga je er overheen? Dan sta je inderdaad stil. Speelt dit voor jou? Geen idee, dat hangt echt van je kavel positie af, de historie etc. Ik zou een partij in de hand nemen die dat voor je kan uitzoeken (kosten rond de 1.5-2.5k). En even de gemeente bellen wat precies het probleem is op je 'huidige' beoogde kavel.
@nils7
De vraag is alleen wat er op de kavel zit waar jij nu kijkt, mogelijk als daar ooit een boerderij heeft gezeten kan je ten opzichte van die situatie een stikstof (AERIUS) berekening laten uitvoeren, waaruit blijkt dat je niet meer gaat uitstoten dan in het verleden op die kavel (= intern salderen). Intern salderen kan nog wel, daar is geen aanvullende vergunning voor nodig. Voor iedere aanvraag omgevingsvergunning moet er een stikstof berekening worden gedaan. Blijf je er binnen is er niks aan de hand. Ga je er overheen? Dan sta je inderdaad stil. Speelt dit voor jou? Geen idee, dat hangt echt van je kavel positie af, de historie etc. Ik zou een partij in de hand nemen die dat voor je kan uitzoeken (kosten rond de 1.5-2.5k). En even de gemeente bellen wat precies het probleem is op je 'huidige' beoogde kavel.
@nils7
https://www.wienerberger....vies_Poriso_Porotherm.pdfConrado schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:10:
Hier een detail van onze kap die op de binnenmuur rust. Wij gaan de buitenzijde stücken/isoleren, en dus is er geen spouw. De muurplaat ligt op de binnenmuur, en daarop steunt het dak af. Muurplaat-ankers - de rode lijn - houden dat op z'n plaats. Ze zijn vooral op trek uitgelegd, om te voorkomen dat de wind het dak optilt.
[Afbeelding]
Normaal worden de muurplaattankers in de muur ingeboord, of in de bouw ingemetseld, en vastgezet. Echter wij werken met holle stenen,. Heeft iemand een idee hou je ze dan bevestigt?
Volgens mij staat het hier in op pagina 17. Wij krijgen helaas ook Porotherm i.p.v. Porisostuc (volsteen).
Met dank aan een over ijverige constructeur die voor weinig openstond.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Is er geen variant van een muurplaat- en opwaaianker die dit kan?Conrado schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:10:
Hier een detail van onze kap die op de binnenmuur rust. Wij gaan de buitenzijde stücken/isoleren, en dus is er geen spouw. De muurplaat ligt op de binnenmuur, en daarop steunt het dak af. Muurplaat-ankers - de rode lijn - houden dat op z'n plaats. Ze zijn vooral op trek uitgelegd, om te voorkomen dat de wind het dak optilt.
[Afbeelding]
Normaal worden de muurplaattankers in de muur ingeboord, of in de bouw ingemetseld, en vastgezet. Echter wij werken met holle stenen,. Heeft iemand een idee hou je ze dan bevestigt?
Eentje die om de muur gezet kan worden en 3 stenen lager in de muur vastgezet kan worden?
Wat ook kan: De bovenste laag stenen wordt vervangen door beton met draadeinden.
Wij hebben ook porotherm muren, hierop willen we een balustrade aan de bovenkant monteren en hebben we hetzelfde probleem dat de steen hol is vanaf boven. Dit is natuurlijk niet zo zwaar als een dak maar hiervoor gaan we chemische ankers voor holle wanden gebruiken. Dit zou volgens onze aannemer en trapfabrikant de beste manier zijn. Misschien heb je er wat aan.Conrado schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:10:
[Afbeelding]
Heb al antwoord van de gemeente:Fedde schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:33:
Er zit een verschil tussen een vergunning bij de provincie (Wet natuurbescherming) en een 'bouw' vergunning, de reguliere omgevingsvergunning. In de bouwkavel waar jij eerst hebt gekeken is waarschijnlijk het geval dat er een toename is van stikstof uitstoot ten opzichte van de situatie 'nu' op die kavel/dat gebied, en dat mag niet. Daar geeft de provincie geen vergunningen meer voor af, het zgn. extern salderen.
Voor het bouwen van een woning in de [Straatnaam] in [Dorpje] (op circa 1,5 km van het [lokaal dorpnaam] Bos) is bij de huidige stand van wet- en regelgeving op voorhand uit te sluiten dat dit een problematische stikstofdepositie geeft. Wanneer u een bouwvergunning aanvraagt, zal niet om een stikstofberekening worden gevraagd en is een vergunning van de provincie niet nodig.
iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Bouwrijp maken.Conrado schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:07:
[...]
Exploitatiekosten van een kavel, wat wordt daarmee bedoeld?
Heb inmiddels geleerd om bij inbreidingslocatie de vraag te stellen aan de makelaar:
"Komen er naast kostenkoper nog bijkomende kosten bij?"
Vaak komt er nog wel h.e.a. bij wat allemaal niet op funda staat.
Zoals planschade. En dat risico is er zeker, want er zijn genoeg schimmige bureau’s die actief omwonenden benaderen dat ze recht hebben op een vergoeding voor planschade. Helaas vergeten ze erbij te vertellen dat die planschade door de toekomstige buurman betaald wordt.Sjembecks schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:49:
Heb inmiddels geleerd om bij inbreidingslocatie de vraag te stellen aan de makelaar:
In veel gevallen kun je beter eerst met de buren in overleg treden om te kijken of en hoe er met bepaalde wensen rekening gehouden kan worden. Kom je daar niet uit, dan kan altijd nog de weg van planschade gevolgd worden.
Planschade is toch alleen bij een bestemmingsplan wijziging?Joris748 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:50:
[...]
Zoals planschade. En dat risico is er zeker, want er zijn genoeg schimmige bureau’s die actief omwonenden benaderen dat ze recht hebben op een vergoeding voor planschade. Helaas vergeten ze erbij te vertellen dat die planschade door de toekomstige buurman betaald wordt.
In veel gevallen kun je beter eerst met de buren in overleg treden om te kijken of en hoe er met bepaalde wensen rekening gehouden kan worden. Kom je daar niet uit, dan kan altijd nog de weg van planschade gevolgd worden.
Het kavel wat ik op het oog heb past binnen het plan er zit zelfs als een vergunning op voor een nieuwbouw huis, wel een pracht woning maar denk dat we dat niet gaan over nemen (omdat we al een aannemer hebben).
[Voor 9% gewijzigd door nils7 op 23-03-2023 11:32]
iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Dat idee had ik zelf ook, iemand ervaring met porotherm gestuct en alleen geverfd?Batilan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:36:
[...]
Porotherm zou toch juist de kans op scheuren moeten minimaliseren (zeker t.o.v. kalkzandsteen), maar de kans is natuurlijk nooit 0. Komen de kinderfietsjes ook binnen, of bedoel je loopstoeltjes?
Die zijn redelijk muurvriendelijk lijkt me?
Kinderfietsjes was een voorbeeld, ik bedoelde meer dat er met kleine kinderen wel aardig wat tegen de muren aan kan komen en vroeg me af of dit echt zoveel schade zal geven.
Qua scheuren zal vlies wel eea verhullen, maar de combi van volwaardig stucen en daarna vliezen heb ik nog nooit van gehoord.
Meestal zegt de stucadoor: behangen is niets, en de schilder/behanger: stuccen is niets.
Stuc is sowieso wel makkelijker repareren.
Hier vlies, tot vele tevredenheid, maar ondergrond is fermacell en geen steen + stuc.
Meestal zegt de stucadoor: behangen is niets, en de schilder/behanger: stuccen is niets.
Stuc is sowieso wel makkelijker repareren.
Hier vlies, tot vele tevredenheid, maar ondergrond is fermacell en geen steen + stuc.
[Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-03-2023 14:28]
Bouwaansluiting kan ook gewoon particulier. Vroeger in ieder geval welRien43 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:58:
Vraagje over bouwstroom; ik heb vandaag bij eneco een contract afgesloten (met 14 dagen bedenktijd). Nu zag ik dat ik als normaaltarief 0,90 euro per kwh ga betalen. Dit is veel meer dan de kwh uur prijzen voor consumenten die ik op internet vindt (zit tussen 0,4 en 0,6 euro per kwh). Omdat het bouwstroom betreft heb ik het contract moeten afsluiten via eneco zakelijk. Kan het zijn dat de kwh prijs voor bouwstroom hoger ligt? Wat zijn jullie ervaringen? Of heeft er iemand een tip voor een goede energieleverancier?

Inderdaad. Maar @Rien43 ik denk dat dynamische leveranciers wel lastig worden....Deleon78 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:10:
[...]
Bouwaansluiting kan ook gewoon particulier. Vroeger in ieder geval wel
Bouwstroom is gewoon stroomRien43 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:58:
Vraagje over bouwstroom; ik heb vandaag bij eneco een contract afgesloten (met 14 dagen bedenktijd).
…
Omdat het bouwstroom betreft heb ik het contract moeten afsluiten via eneco zakelijk.

Ik sloot in November mijn bouwaansluiting aan op een particulier contract via BudgetEnergie. Zit nu zo rond de 40 cent.
Ik heb op mijn bouwstroom aansluiting een dynamisch contract via tibber erg goedkoop. Gemiddels zo rond de 30cent per kwh dit jaar
Onder het motto van "Wat in het vat zit verzuurd niet" gaan we vandaag weer verder met het bouwen van de garage/mancaveGrolsch schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:52:
Ik heb hier al eens eerder aangegeven dat ik een schuur / garage wil gaan bouwen. Dit plan loopt al ff.
ondertussen eind vorig jaar een stukje grond van de buurman erbij gekocht (+- 270m2) waardoor we totaal nu ruim 2000m2 grond hebben.
De buurman geeft wel aan dat de boel een keer "Glad" gemaakt moet worden, en omdat ik zwaar zwarte grond te kort kom, maar begonnen met het uitgraven van de fundering, want daar komt zwarte grond genoeg uit.
Dit is het plan:
[Afbeelding]
En zo staat het dan op onze kavel
[Afbeelding]
Morgenvroeg komt de betonpomp voor het volstorten van de stroken.
Voortgang tot nu toe.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar meteen m'n oprit laten verlengen met gebroken puin zodat het bouwverkeer eroverheen kan later
[Afbeelding]
Hierna gaat men dus schutbuizen naar de woning leggen, fundering metselen, broodjesvloer erop, en dan de tuin aanwerken.
Ik verwacht dat we pas in 2022 definitief de schuur af gaan bouwen.

In 2021 dus de fundering gestort en het straatwerk gedaan.
Het was de bedoeling om in 2022 de schuur te bouwen, maar door drukte bij mezelf en de aannemer is het daar niet van gekomen.
Maar vandaag gaan we de staalconstructie opzetten
Plannen zijn iets gewijzigd, vanwege gewijzigde prioriteiten

Mancave gedeelte wordt groter, garage gedeelte wordt iets kleiner

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente
Hout op stalen constructie?Grolsch schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 06:59:
[...]
Onder het motto van "Wat in het vat zit verzuurd niet" gaan we vandaag weer verder met het bouwen van de garage/mancave
In 2021 dus de fundering gestort en het straatwerk gedaan.
Het was de bedoeling om in 2022 de schuur te bouwen, maar door drukte bij mezelf en de aannemer is het daar niet van gekomen.
Maar vandaag gaan we de staalconstructie opzetten
[Afbeelding]
Plannen zijn iets gewijzigd, vanwege gewijzigde prioriteiten
Mancave gedeelte wordt groter, garage gedeelte wordt iets kleiner
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi uitzicht, maar de nieuwbouw rechts rukt al op (?)
Bij mij ligt het fundament voor een uitbouw en garage ook al 1.5 jaar, hier direct op zandgrond: 15 cm construktie PIR platen en 13-18 cm beton.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
De schuur garage wordt gewoon "traditioneel" gebouwd, met dus zelfde steen als het huis incl. dak met dakpannen.natural colour schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:32:
[...]
Hout op stalen constructie?
Mooi uitzicht, maar de nieuwbouw rechts rukt al op (?)
Bij mij ligt het fundament voor een uitbouw en garage ook al 1.5 jaar, hier direct op zandgrond: 15 cm construktie PIR platen en 13-18 cm beton.
De nieuwbouw staat voor ons gevoel inderdaad redelijk dichtbij, in werkelijk staat het zo'n 100 meter verderop, menig "stedeling" is er jaloers op denk ik

Staalconstructie opzetten is goed verlopen, het "natmaken" duurde langer dan de constructie opzetten

[Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 25-03-2023 20:45]
Check ff goed hoe ze dat qua isolatie oplossen. Bij ons is de bakgoot/overstek ook zo op het binnenblad geschroefd. Isolatie was echter niet goed doorgetrokken waardoor er warme lucht de afgesloten bakgoot in kon stromen die daar bij koud weer enorm condenseerde en een hoop vocht ellende veroorzaakte.
Ik ben toch malle pietje niet!
gezien de plussen en minnen: heb je de keuze niet al gemaakt?
Je droomhuis vs. een ‘compromis’ van een bestaand huis. Ik zou ook stellen dat je alleen 300k hypotheek nodig hebt voor de verbouwing het financieel ook geen probleem hoeft te zijn.
Enneh… ik weet niet wat t is: maar een ligdouche klinkt als iets wat t met tegenvallende kosten nog geschrapt kan worden
Je droomhuis vs. een ‘compromis’ van een bestaand huis. Ik zou ook stellen dat je alleen 300k hypotheek nodig hebt voor de verbouwing het financieel ook geen probleem hoeft te zijn.
Enneh… ik weet niet wat t is: maar een ligdouche klinkt als iets wat t met tegenvallende kosten nog geschrapt kan worden

Het klinkt inderdaad of je de keuze al hebt gemaakt en nu alleen nog overtuigd moet worden..
Bouwen is onzeker, kan duurder worden, is vermoeiend etc.. Maar wel tof om te doen en om zo uiteindelijk je droomhuis neer te zetten!
Bouwen is onzeker, kan duurder worden, is vermoeiend etc.. Maar wel tof om te doen en om zo uiteindelijk je droomhuis neer te zetten!
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Even een winst waarschuwing: zelf bouwen is geen garantie voor "precies-zoals-ik-het-wil" sterker nog precies-zoals-ik-het-wil is eigenlijk altijd onbetaalbaar en alleen daarom al onhaalbaar en dat staat nog los van technische grenzen. daarnaast moet je keuzes maken op een moment dat je het als "leek" nog niet geheel kan overzien. ook van een aantal van die keuzes krijg je het idee dat je het beter anders had kunnen doen achteraf. slechts een paar mensen op aarde hebben een echt droomhuis budget (bij vergelijkbare huizen) voor de rest van ons is een huis bouwen compromissen maken. Veder wil ik je niet al te bang maken en is het proces van een huis (ver)bouwen geweldig (althans dat is mijn mening) maar het is niet voor iedereen.DutchManticore schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:03:
Voor de mensen die na januari 2023 zijn begonnen met bouwen. Hebben jullie spijt van die keuze?
Had je achteraf liever gekocht in verband met snel oplopende kosten? Heb je last van snel oplopende kosten?
Wij hebben een akkoord om een woning te kopen, tegen een behoorlijk gereduceerd tarief ten opzichte van de vraagprijs.
Bij de bouwkundige keuring zijn ook nog wat zaken naar boven gekomen die voor een kostenpost van 32.000 gaan zorgen. Dit bedrag hebben we in mindering gebracht op ons bod. Moeten nog horen of de verkopers daarmee weer akkoord gaan.
Wij kijken echter naar een woning met een behoorlijk ruim budget en we twijfelen nu of we toch niet liever de optie voor een stuk bouwgrond van 1200m2 najagen, en daarop een huis van 289m2 op laten bouwen. De tekening daarvoor hebben we al, in verband met eerder uitgestelde bouwplannen.
Voordelen zelf bouwen:
+ Het huis is precies zoals wij het willen hebben
+ We hebben precies het huis op precies een ligging die we graag willen; kortom droomhuis.
+ We denken dat deze optie zowel door de gekozen woonstijl en het perceel waardevast is ten opzichte van de kostprijs
+ In deze optie kunnen we ook de wat wildere plannen realiseren. Een autolift in de oprit en een ligdouche. Dat was natuurlijk bijna nergens te doen in een bestaande koopwoning en al helemaal niet aanwezig elders.
+ Direct helemaal conform de laatste milieu standaarden, in plaats van een sterk gemoderniseerde jaren 30 woning
Nadelen zelf bouwen
- De kosten ten opzichte van bouwen gaan ruim 3 ton hoger uitvallen dan bij kopen. Meer dan dat we van plan waren uit te geven. Omdat we voldoende cash willen aanhouden, zouden we bij zelf bouwen dus voor deze 3 ton een hypotheek opnemen. Het koop scenario is hypotheek-vrij.
- We zijn bezorgd over snel oplopende of escalerende kosten, als we eenmaal begonnen zijn. Dan kun je ook niet meer terug he.
Voor ons gevoel geeft de optie kopen meer zekerheid, in een tijd waarvan wij verwachten dat deze nog wel wat minder zeker kunnen worden.
Ik zal het topic even teruglezen voor de laatste 10 paginas maar ik ben wel benieuwd of jullie ideeën hebben
Mijn bouwvergunning - en ook de hypotheek - zijn van Maart vorig jaar. Het was daarvoor al lastig, maar sindsdien ontplofte prijzen zowat. Spijt is niet op z'n plaats, je zit in een soort rijdende trein en aan de noodrem trekken is niet de bedoeling.DutchManticore schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:03:
Voor de mensen die na januari 2023 zijn begonnen met bouwen. Hebben jullie spijt van die keuze?
Had je achteraf liever gekocht in verband met snel oplopende kosten? Heb je last van snel oplopende kosten?
Wat wij vooral niet wilden was bezuinigen op de bouw, de gebruikte materialen en afwerking. We hebben de periode maart-Oktober gebruikt omdat goed op de rit te krijgen.
Oorspronkelijk wilde met een aannemer bouwen, nu bouwen we met een bouwploeg in eigen beheer en doen daarnaast een deel zelf. We kunnen zo omschakelen omdat we eerder al helemaal zelf gebouwd hebben

[Voor 16% gewijzigd door Conrado op 30-03-2023 22:32]
We dwalen een klein beetje af maar dat laatste verhaal is heel herkenbaar, wij zitten nagenoeg in dezelfde situatie. Zij het dat het niet om volledige bouw gaat maar om een uitbouw van zo'n 100m2.
Na de bouwvergunning rond gekregen te hebben waren de offertes van aannemers om te huilen. Uiteindelijk de knop omgezet en nu besloten om de boel in eigen beheer te gaan doen. Direct via onderaannemers en meer zelf doen. We gaan het meemaken de komende tijd...
Na de bouwvergunning rond gekregen te hebben waren de offertes van aannemers om te huilen. Uiteindelijk de knop omgezet en nu besloten om de boel in eigen beheer te gaan doen. Direct via onderaannemers en meer zelf doen. We gaan het meemaken de komende tijd...
Ook even andersom: wij hebben porotherm met renovlies (overigens superstrak en je ziet er niks van op een paar plekjes na die je alleen in het begin zietkiller8 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:24:
[...]
Dat idee had ik zelf ook, iemand ervaring met porotherm gestuct en alleen geverfd?
Kinderfietsjes was een voorbeeld, ik bedoelde meer dat er met kleine kinderen wel aardig wat tegen de muren aan kan komen en vroeg me af of dit echt zoveel schade zal geven.

Twee kleine kinderen en we zien eigenlijk niks van beschadigingen. Wel wat strepen, maar die kan je vaak wegpoetsen. Alleen bij de deuren waar we de klink omhoog hebben gezet en dus dat beschermdingetje niet meer goed zit, zie je wel lichte schade.
Wij zijn blij met deze keuze! Ook geen scheuren te zien, alleen langs de kozijnen, dus het werkt zeker.
Hier porotherm met stuc en verf. Staat nu 4,5 jaar.killer8 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:24:
[...]
Dat idee had ik zelf ook, iemand ervaring met porotherm gestuct en alleen geverfd?
De wanden zelf scheuren niet. Alleen de aansluiting met het plafond zijn het en der gescheurd. Maar dat komt waarschijnlijk doordat de schilder niet goed ingesneden en/of gekit heeft.
Met deze ervaring zou ik nu opnieuw alleen stuccen.
...leeg...
3 hout kachels? dan weet je in iedergeval dat eventuele buren niet meer in een droomhuis wonen.DutchManticore schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:42:
[...]
Daar hebben we ook zeker over nagedacht.
We hebben echter via familie een zo goed als eindeloze droog hout voorraad en zouden (als we gaan kopen) ook drie houtkachels gaan gebruiken. Dat drukt ook behoorlijk

Ik pak het bier en de chips erbij, weer een heerlijke houtkacheldiscussie.....twain4me schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:04:
[...]
3 hout kachels? dan weet je in iedergeval dat eventuele buren niet meer in een droomhuis wonen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
De huidige Beng woning (minimale bouwbesluit) is echt niet zo heel veel slechter dan een passief huis.meijer3 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:17:
Dag allemaal,
Sommige weten wel wat het is, sommige nog niet, en een deel heeft een vertekend beeld er bij.
Maar ik wou even PassiefHaus onder de aandacht brengen, zeker in de huidige tijd.
Het is geen eco-vriendelijke methode (perse, kan wel) van bouwen, waar bij sommige hun nekharen overeind komen te staan. Het is meer een certificaat, en om die te behalen moet je een goed geïsoleerd huis bouwen.
Je isoleert meer waardoor je tot 1/10 van je warmte behoefte overhoudt. Het is geen magie, gewoon iets dikkere muur en betere ramen. Volgens mij is luchtdicht bouwen sowieso nu verplicht.
Een zeer belangrijk voordeel van passivhaus is dat het daadwerkelijk ook gecheckt wordt of de aannemer ook voldoende heeft gebouwd, wat best vaak (helaas) niet het geval is. Er zijn genoeg studies dat de beoogte warmte behoeften niet behaald worden, ook niet in 0-op de meter woningen.
TLDR: Je iets inverteert nu meer, maar daarna ben je duurzamer bezig en is het goedkoper op langere termijn. Er zijn zelfs voorbeelden waar je niet eens meer betaald.
Mijn mening: Als je een project- nieuwbouw huis komt, zal de bouwer een goedkoop huis neer zetten, met hogere maand lasten. Eigenlijk zegt 0-op-de-meter niet zo veel over duurzaamheid, veel duurzame energie opwekken in een lek huis is natuurlijk zonde. Daarom de slogan van passief bouwen: Efficiency first
een passief huis heeft een energiebehoefte van maximaal 15 m2 K/W per jaar en een beng woning 25 m2 K/W
dus hoe je aan die 1/10e komt ?
Tijd weer voor een update. Een nieuwe fase is aangebroken, ze zijn begonnen met metselen van de gevel.
Missende binnenmuren zijn gemaakt met gasbeton, zoals de ensuite beneden.
En de inloopdouche in de badkamer boven.
Boven zijn de binnen kozijnen geplaatst
En voor beneden liggen ook klaar
Verder is de boel gereed voor aanbrengen van de vloerverwarming waar ze maandag mee starten.
Missende binnenmuren zijn gemaakt met gasbeton, zoals de ensuite beneden.
En de inloopdouche in de badkamer boven.
Boven zijn de binnen kozijnen geplaatst
En voor beneden liggen ook klaar
Verder is de boel gereed voor aanbrengen van de vloerverwarming waar ze maandag mee starten.
Die eenheid klopt niet, het hoort kWh/m² per jaar te zijn. Dat is overigens enkel voor verwarmen en koelen.twain4me schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:00:
De huidige Beng woning (minimale bouwbesluit) is echt niet zo heel veel slechter dan een passief huis.
een passief huis heeft een energiebehoefte van maximaal 15 m2 K/W per jaar en een beng woning 25 m2 K/W
Het totale maximum verbruik zou onder de 120 kWh/m² per jaar moeten liggen (Volgens Wikipedia: Passiefhuis en https://www.rvo.nl/sites/...pt%20A1%20passiefhuis.pdf).
Wel interessant om eens uit te rekenen of ik daar een beetje bij in de buurt zit:
Over het laatste jaar was het verbruik van WP (1901) + AC (170) in totaal 2071 kWh. Gedeeld door 290 m² geeft een specifiek verbruik van slechts 7 kWh/m² per jaar...
Totale stroomverbruik (zonder PV!) was 5210 kWh. Als ik dat deel door 290 m², kom ik op 18.0 kWh/m² per jaar.
Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat het het zo gemakkelijk is om ruimschoots aan de normen van een passiefhuis te voldoen. Zie ik wat over het hoofd?
Waarom zou een passief huis een lager wooncomfort hebben?natural colour schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:04:
[...]
Er is een 'uitgebreid' Tweakers Topic over een passiefhuis: Passief huis
Het krijgt lang niet die aandacht die het verdiend.
Ik ben nu nog in de afbouw fase van mijn eigen woning en kan niet nu al plannen maken over het bouwen van een passief huis, maar als de mogelijkheid er is zou ik gelijk mijn huidige (afgebouwde) woning verkopen.
Ik zie het als een uitdaging om een passiefhuis te realiseren mét een hoog leefcomfort.
Je zult niet aan een verwarmingbron kunnen ontkomen, je kunt wel zeggen dat je met een föhn het huis kunt warm houden, maar dat wil je niet dat is COP 1, bij 1Kw heb je dan nog een behoorlijk stroomverbruik.
Wij hebben ons huis wel zeer energiezuinig laten ontwerpen en bouwen, maar hebben wel een warmtepomp. Het verwarmingsvermogen is 3 kW, dat is ruim voldoende. Bij een vrijstaand huis, dat de meesten toch hebben bij zelfbouw heb je nou eenmaal veel oppervlak waar je warmte kunt verliezen.
Wij hebben ons huis wel zeer energiezuinig laten ontwerpen en bouwen, maar hebben wel een warmtepomp. Het verwarmingsvermogen is 3 kW, dat is ruim voldoende. Bij een vrijstaand huis, dat de meesten toch hebben bij zelfbouw heb je nou eenmaal veel oppervlak waar je warmte kunt verliezen.
Ja, zelfs recent gebouwde huizen hebben onnodig meer energie nodig. Ik heb de indruk dat dat vooral komt omdat huizen 'lek' zijn. Nog belangrijker dan extra centimeters isolatie is de luchtdichtheid en daarmee de manier van aanbrengen van de isolatie. Met minimale middelen zouden ook gewone huizen zuiniger kunnen zijn, en dan niet alleen op papier.meijer3 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:01:
Passief huis heeft juist een hoger leefcomfort. PH heeft een soms een wat negatieve naam, en dat is zonde. Ben blij dat het iig wat heeft los gemaakt.
Wat ook veel voorkomt is dat koophuizen worden aangeboden met uibreidingen die vooral uit glas en een dun plat dakje bestaat. Of huizen waarbij de garage en bijkeuken buiten de berekening worden gehouden.
Ik denk dat er nog veel te winnen is in de praktijk met de bouwwijze. Dat hoeft niet veel meer te kosten.
Ik weet niet waar dat plaatje vandaan komt maar het klopt echt helemaal niet met 200 kWh /m2 per jaar heb je in nederland kippengaas ipv glas in je ramen. verre weg het grootste deel van de nederlandse woning voorraad zit tussen de 40 (2019) en 100 kWh /m2 (oudbouw) nieuwbouw is echt gewoon maximaal 25 kWh/m2 en geen 125 zoals in het plaatje ik zeg daarbij niet dat passief bouwen niet goed is, maar dat je de verschillen overdrijft.meijer3 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:01:
[...]
Bedankt, die heb ik over het hoofd gezien.
Passief huis heeft juist een hoger leefcomfort. PH heeft een soms een wat negatieve naam, en dat is zonde. Ben blij dat het iig wat heeft los gemaakt.
Stroom heb je eigenlijk in 2 smaken, en als je het goed wil doen 4.[Afbeelding]
- Verwarmen en dat hoeft juist niet met stroom, denk aan stadverwarming
- Warm water om te douchen. Moet echt heet zijn, zeer waarschijnlijk een warmte pomp. MAAR een kleine, dus veel goedkoper. Combineer het met een buffer tank en je smart huis kan die opwarmen met de zon en of met flex uur tarief.
- Rest van de energie. Daar ontkom je niet zo aan, je kan dat combineren met PV
- Ventilatie. Dat is gewoon nodig, maar verhoogt het leefcomfort
om mijn stelling nog wat kracht bij te zetten
in nederland verbruiken we tussen de 1200m3 en 1500 m3 gas daarvan is ~ 300 is voor tapwater dus we gebruiken tussen de 900 1200 m3 voor een gemiddeld huis van 120 m2
1200*8,5 = 10200 kWh per jaar
900*8,5= 7650
1020/120 = 85 kWh/m2 7650/120= 63 kWh/m2 wat niet geheel toevallig tussen de 40 en 100 kWh /m2 per jaar zit

Zelf vind ik het kortzichtig om grenzen aan te houden, zowel die van beng als die van passief bouwen. Eigenlijk is het namelijk het zelfde. gewoon een berekening met een stempel waarbij de uitkomst een bepaalde drempelwaarde moet halen. alleen ligt die drempelwaarde hoger (of lager) en is beng verplicht door de wet. (ik weet het, het is een beetje kort door de bocht)
Qua warmtepomp zou ik denken in en/en en niet in "of" Ook bij een passief huis is een warmtepomp gewoon een prima toevoeging. Je kan bv denken aan een kleine kanaal unit. wat ook nog eens je comfort in de zomer flink kan vergroten. Want hoewel zonwering een grote stap is in het voorkomen van oververhitting is koeling en ontvochtigen gewoon lekker. ik weet dat in alle passief huis verhaaltjes staat dat je het ook met cop1 kan verwarmen (vaak naar gerefereerd als een Fohn) Nu is het zo dat het idee van passief bouwen uit de jaren 70 komt en de huidige uitwerking uit de jaren 90 beide nog geen hoogtij dagen voor de warmtepomp, wellicht heeft dat ermee te maken.
Waar ik vooral intresse in heb is waarom je denkt dat passief bouwen een negatieve naam zou hebben, ik heb die ervaring namelijk totaal niet. zowel hier op het forum als in mijn (bouwkundige) omgeving.
Ik kom voor mijn werk in de elektrotechniek in vele nieuwbouw huizen, en ik kan beamen dat er nog veel mis is met de isolatie, met name de isolatie van de uitbouw.mrmrmr schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:23:
[...]
Ja, zelfs recent gebouwde huizen hebben onnodig meer energie nodig. Ik heb de indruk dat dat vooral komt omdat huizen 'lek' zijn. Nog belangrijker dan extra centimeters isolatie is de luchtdichtheid en daarmee de manier van aanbrengen van de isolatie. Met minimale middelen zouden ook gewone huizen zuiniger kunnen zijn, en dan niet alleen op papier.
Wat ook veel voorkomt is dat koophuizen worden aangeboden met uibreidingen die vooral uit glas en een dun plat dakje bestaat. Of huizen waarbij de garage en bijkeuken buiten de berekening worden gehouden.
Ik denk dat er nog veel te winnen is in de praktijk met de bouwwijze. Dat hoeft niet veel meer te kosten.
Ook de luchtdichtheid van de woningen is ruim onvoldoende eigenlijk gewoon slecht, bijvoorbeeld leidingsschachten waar de koude buitenlucht (door 'trek') gewoon doorheen waait...
Een blowerdoortest zou voor elke nieuwbouw woning verplichten moeten zijn.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Zoals hierboven genoemd: Je moet voor het bepalen van de warmtebehoefte niet rekenen met elektrische kWh, maar het thermische kWh. Dan kom je ongeveer een factor 5 hoger uit.natural colour schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:32:
Een passiefhuis is op zich comfortabel, maar niet zelden zijn het de bewoners die er niet comfortabel in wonen...
"we hebben een energie zuinig huis dús gaan we ook energiezuinig leven": verwarming op 18°; douchen met een paar liter water, minimaal stroomverbruiken...
Met een PH kun je juist heel uitbundig wonen; met PV en warmte uit de grond of atmosfeer zijn de energielasten laag.
Ik woon zelf in een vrijstaande woning uit 2020, niet speciaal of extra geïsoleerd, het stroomverbruik voor verwarmen en SWW was vorig jaar 2054 KWh bij een oppervlak van 150m² = 13,7 KWh/ m²
En je getallen laten zien dat er nog veel te verbeteren was geweest. Wij hebben bijna het dubbele oppervlak (ca 290 m²), en wel extra aandacht aan isolatie, luchtdichtheid etc gegeven en kwamen vorig jaar uit op 1621 kWh voor verwarmen en SWW (1540 WP + 81 AC).
Eens. Andere landen/regio's hebben dat al wel. In het VK is de test min of meer verplicht in Building Regulations voor nieuwbouw, soms al sinds 2006. IECC 2015 schrijft het voor. Dat wordt gebruikt in delen van de VS.natural colour schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:44:
Een blowerdoortest zou voor elke nieuwbouw woning verplichten moeten zijn.
In België draagt zo'n test bij aan een lagere e-peil (EPC) score waardoor aanspraak kan worden gemaakt op subsidies.
veel kleiner is niet veel goedkoper, iets groter en ook gebruiken voor verwarming is de logische keuze in de meeste gevallen. uiteraard kan dat per situatie verschillen.meijer3 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:37:
[...]
Dit is vaak waar mensen lang elkaar praten. Die föhn is natuurlijk bedoelt voor mensen die zicht niet willen verdiepen. Zo zijn er wel meer vlakken waar het mis gaat. Zoals die 15 kWh/m2. Wat echt gehaald wordt ipv veel andere standaards. Maar ook langs elkaar praten of je nou wel of niet een warmtepomp nodig hebt. Ja die heb je nodig voor warm water. Maar veel kleiner en goedkoper.
Het ontwerp en de uitvoering worden gecontroleerd bij passief bouwen, dat klopt, maar wat houd je tegen om een andere "standaard" te controleren?
Het is allemaal leuk dat iemand het op een conferentie zonder bron van alles staat te beweren maar als je onderzoek zou doen kan je zien dat in het buitenland er al diverse controle verplichtingen zijn en in nederland bij individueel opdrachtgeversschap het ook eerder standaard is dan uitzondering.
Wij doen de doorblower test notabenen bij renovatie.

helemaal zonder verwarming is in ons klimaat juist helemaal niet makkelijk, maar 1 van de moeilijkste opdrachten die je kan krijgen. en een simpele straalkachel voor de koude dagen is dus wel gewoon verwarming.Er zijn ook genoeg passief huizen te vinden die geen verwarming en koeling hebben. Dat kan met het juiste design makkelijk in ons klimaat. (los van extreme klimaat veranderende events). Er zijn voorbeelden van een simpele straal kachel met COP1. En dat is ook prima, want je hebt t maar een paar dagen per jaar nodig.
niet helemaal waar, bij een heldere nacht koelt het huis alleen maar harder af. (nachtelijke uitstraling)Een leuke denkfout die veel mensen maken, ik ook in het begin, is dat de koudste dagen, het moeilijkst zijn voor een passief huis. Maar die zijn altijd zonnig omdat de hemel open is. Het zijn de wat frisse bewolkte dagen die juist energie vragen. En dan koelt t huis dan weer minder af.
[...]
de eis naar minder dan 15kWh /m2 per jaar zettenIk zou eigenlijk niet weten wat er nog beter kan.

Tsja, dan moet je niet raar kijken als mensen daar tegen in verzet gaan. er is weinig passiefs aan een huis met een passief bouwen certificaat.- De naam is natuurlijk al misleidend. Veel passieve huizen zijn niet 100% passief, maar echt passieve huizen zijn wel.
ik denk dat je misschien de vooroordelen die je zelf had verward met wat de meeste mensen echt denken. ik zie dit allemaal echt niet (meer) terug. Zeker de laatste jaren is er veel meer begrip richting de "boom knuffelaars" Ik zag jarenlang wel sterk negatieve houdingen tegenover warmtepompen, zonnepanelen en eco bouwers maar dat is als sneeuw voor de zon verdwenen door putin- Vaak wordt passief huis verward met ecologisch bouwen. Strobalen enzo, dat is jammer, want veel mensen haken dan al af, en wordt t gezien als moraal ridders en boomknuffelaars ( wat natural color mooi beschreef)
- Het wordt ook gezien als een green-wash, maar het heeft eigenlijk niet zo veel te maken met klimaat, meer
op besparen.
- Mensen denken dat je niet eens een raam open mag zetten. Als het goed is heb je geen behoefte meer om een raam open te zetten, en is de lucht gefilterd met veel voordelen.

Gas is gewoon heel lang heel erg goedkoop geweest en daarom zagen mensen geen reden tot isoleren en besparen. Je verdiende het immers bijna niet terug
Het "probleem" met isoleren is namelijk dat de eerste cm's isolatie verweg het meeste besparen. vandaar dat we een wettelijk minimum hebben financieel is het helemaal niet heel erg verstandig om extra te isoleren. dus de markt heeft geen motivatie om het zelf te regelen
Je kan elke woning testen om te kijken of het echt zo is gebouwd, dit is het zelfbouw forum en die keus heeft een opdrachtgever altijd. Je doet net alsof er op papier een huis staat van 25 kWh/m2 en in werkelijkheid iets wat niet in de buurt komt.- Ventilatie vinden mensen eng als je t niet gewend bent
- Er wordt ook gedacht dat het alleen een andere set van eisen is, maar het is meer een proces en mindset. - Met certificering op het einde zodat echt gebouwd wordt naar die eisen.
N.O.M. is nagenoeg zinloze marketing onzin, ik zou daar vooral niet voor zijn. en als ik heel eerlijk ben is passiefhuis wat dus niet passief is maar een klein beetje beter.- Er worden vaak meerdere concepten op tafel gegooid, zoals ecologisch, nul-op-de-meter, HSB en damp open bouwen. (Ik ben ook zeker voor allen! ), maar vertroebeld alles.
Ik heb genoeg te moperen over aannemers maar dit kunnen ze prima, je moet ze er alleen wel de opdracht voor geven en het bijpassende budget. en vervolgens als opdrachtgever controleren. dat hoeft niet een certificaat te zijn.- Aannemers kunnen gewoon niet goed passief bouwen, want de luchtdichtheid grens is zeer hoog.
bouw gewoon een goed huis, je hebt daar echt geen certificaat of naampje voor nodig. het zorgt doorgaans alleen maar voor schimmige constructies met hypotheken of subsidies.
Ik ben langzamerhand kwijt waar het @meijer3 nou om te doen is. Het begon met een link naar iets als een soort reclame en een soort belang hierbij en daarna verwordt het een soort bijbel-discussie over “de waarheid”.
Vervelend, maar hoeft niet direct een probleem te zijn voor je planning. In theorie kan je prima een keuken plaatsen wanneer de buitengevel nog niet is gemetseld.MRL schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:00:
Eerst echte tegenslag tijdens de bouwfase: de verkeerde gevelstenen zijn geleverd.
Helemaal in het begin viel ons oog op een beige grijze steen, lepus. Een paar weken later hebben we die op kantoor bij Raab Karcher gewijzigd naar roodbruin, mensa. Het trasraam en een sierelement zouden worden uitgevoerd in een antraciete steen, sculptor. Van mensa en sculptor kregen we netjes een monster mee. Bij Raab Karcher hebben we niets ondertekend, wel hebben we het juiste product gecommuniceerd naar de architect en de aannemer en we hebben een stuk van de aannemer getekend waarin staat dat het gaat om een roodbruine steen en een antraciete steen. En we hebben zoals gezegd ook de juiste monsters gekregen van Raab Karcher (en dat was weken nadat we op kantoor de keuze hebben doorgegeven).
Wat denk je dat op de bouwplaats staat? Sculptor en lepus. Lepus had dus mensa moeten zijn.
Over anderhalve week zouden ze beginnen met het buitenmetselwerk. Uiteraard ga ik morgenochtend direct contact zoeken met Raab Karcher, maar wat is jullie inschatting? Is het realistisch om ervan uit te gaan dat ze in anderhalve week tijd nog de stenen kunnen omruilen? In principe valt de lepus steen qua kleur binnen het beeldkwaliteitsplan, maar ik vind de combinatie echt niet fijn en had me (ook bij de kleurstelling van overige zaken van het exterieur) ingesteld op een roodbruine steen.
We streven ernaar dat de bouw geen vertraging oploopt, helemaal omdat de planning is dat ze voor de bouwvak klaar zijn. De keukenleverancier heeft ons al ingepland, de vloerboer ook.
Het hangt ervan af of je een gangbare steen hebt uitgekozen. Zo ja heb je kans dat bij een vestiging het op voorraad is. Wanneer het op bestelling geproduceerd moet worden ben je zo enkele maanden verder vrees ik. Je kan i.i.g. kosten voor het (extra) transport verwachten.
Ik weet niet of je je voegkleur ook hebt gewijzigd, anders dat direct ook dubbelchecken.
Ja snap ik. Ik reageerde alleen op wat er gezegd wordt maar loopt een beetje uit de hand, ik hou wel opDeleon78 schreef op zondag 2 april 2023 @ 12:32:
Ik ben langzamerhand kwijt waar het @meijer3 nou om te doen is. Het begon met een link naar iets als een soort reclame en een soort belang hierbij en daarna verwordt het een soort bijbel-discussie over “de waarheid”.

Persoonlijk zou ik altijd passief bouwen, en kan iedereen dat aanraden die een huis project start. Dat was t eigenlijk, ik heb 0 belang er bij, behalve een betere wereld. Laat je goed informeren inderdaad.
even op de achterkant van een bierviltjeBouwertje schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:04:
Volgens mij is er nu een 10 kw split unit gecalculeerd, die zijn waarschijnlijk wat lichter idd. Maar het is dus geen vreemde constructie om de buitenunit op het platdak (dus op de isolatie) te zetten?
10 x1634 (draaiuren) => 16340 - 3000 tapwater => 13340/ 25 kWh/m2 (beng verbruik) = 500 m2 woonoppervlakte

weet je zeker dat 10 kw de uitkomst is van de berekening?
en ja je kan ze op de isolatatie van het dak plaatsen. wel het gewicht verdelen.
Ik denk dat dat wel het mooiste is eigenlijk.HyperTrophy schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:34:
[...]
wil je perse graag een rollaag over je garagedeur heen, voor het 'esthetische plaatje'? op dezelfde hoogte als rechts?
Goede vraag, ik was dat eigenlijk alweer vergeten. Volgens mij om het minder massaal te laten lijken. Want het zijn anders wel erg veel ramen op een rij. Daarnaast zou de verdiepingsvloer dan halverwege het glas gaan komen. Deze zit nu halverwege de latei op 240cm.en waarom zijn de bovenlichten boven de garagedeur weggevallen? is dit vanwege de vloer die er in komt?
Los van dezelfde ramen, zou een inkeping in de vloer misschien wel een optie zijn idd. Ga ik eens even opperren. Thx voor het meedenken.heb je overwogen om deze vloer niet geheel naar voren door te trekken, waardoor je wat meer licht binnen krijgt? je kunt dan dezelfde stijl aanhouden voor het kozijn aan de voorzijde, als van het huis.
Voor buitenhekken schijnt dat best goed te werken. Maar voor openslaande deuren hoor je wisselende geluiden, qua sluiten en plek wat het inneemt op de vloer.HyperTrophy schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:56:
[...]
Waarom geen openslaande deuren? Is meestal toch net wat chiquer/stijlvoller dan een sectionaaldeur. En ook wel te automatiseren.
Maar het wordt een houten sectionaaldeur in de vorm van openslaande deuren. Want zo’n plastic deur is Idd niet echt fraai. Een voorbeeld: YouTube: Houten Sectionaaldeur Met De Looks Van Een Openslaande Deur | Differ...
Geen sprake van. Exact hetzelfde woningontwerp etc. Ik ga verder niet in detail treden, maar heeft in ieder geval niks te maken met ontwerp, materiaalgebruik etc met betrekking tot de woning.Rubbergrover1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:14:
[...]
Ik denk dat een belangrijk punt hierbij ook kan zijn wat die vergunningsperikelen precies inhielden. Als dat ook aanpassingen aan het woningontwerp met zich meebrengt, dan kun je niet zomaar uitgaan van de gemiddelde kostenstijging van bouwen.
Daarnaast kunnen de calculaties van Q1 2022 nog gebaseerd zijn op prijspeil eind 2021 plus daarbij een lichte verhoging (paar procent per jaar). Terwijl de materiaalkosten intussen bijna 15% per jaar stijgen. Daarbij geldt ook dat niet alles bij aanvang bouw gekocht en betaald is, maar dat de bouw wel een tijd duurt en een deel van de spullen ook juist veel later gekocht moeten worden. Dus de bouwer zal misschien een deel van de spullen ook halverwege 2024 moeten kopen. Tegen mogelijk veel hogere prijzen.
Is dat zo dat materiaal nog steeds stijgt met 15% per jaar? Waar baseer je dat op? Als je om je heen kijkt zie je juist dat de grootste prijsstijgingen er wel zo'n beetje uit zijn. Je ziet bij sommige producten zoals hout en staal juist dalingen.Rubbergrover1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:14:
[...]
Ik denk dat een belangrijk punt hierbij ook kan zijn wat die vergunningsperikelen precies inhielden. Als dat ook aanpassingen aan het woningontwerp met zich meebrengt, dan kun je niet zomaar uitgaan van de gemiddelde kostenstijging van bouwen.
Daarnaast kunnen de calculaties van Q1 2022 nog gebaseerd zijn op prijspeil eind 2021 plus daarbij een lichte verhoging (paar procent per jaar). Terwijl de materiaalkosten intussen bijna 15% per jaar stijgen. Daarbij geldt ook dat niet alles bij aanvang bouw gekocht en betaald is, maar dat de bouw wel een tijd duurt en een deel van de spullen ook juist veel later gekocht moeten worden. Dus de bouwer zal misschien een deel van de spullen ook halverwege 2024 moeten kopen. Tegen mogelijk veel hogere prijzen.
Mijn bouwkosten zijn in de periode begin 2022 tot nu toe zo'n 10% hoger geworden. Sommige dingen zijn flink duurder (stenen, dakpannen, beton), maar hout en staal is behoorlijk goedkoper geworden. Alles in de afwerking is ook gewoon 10% duurder geworden.Jeer 1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:49:
Verwachting is nu start nieuwbouw Q4 2023. Aannemer noemt nu een indicatie van 750/m3 voor dezelfde werkzaamheden. Dit is een stijging van 36%, wat wij wel erg verrassend vonden. O
....
Nog tips/tricks?
Maar, ik bouw zonder aannemer en de voordeeltjes zijn voor mij, de tegenvallers trouwens ook....
Je aannemer bouwt gewoon zekerheid in: niemand kan zeggen wat er nog voor eind dit jaar gaat gebeuren en toch verwacht jij een all-in aanneemsom. Een tip, zoek een andere aannemer

Ze zeggen allemaal dat het druk, druk, druk, is maar van de keten er omheen (architecten, bouwstoffenleveranciers) hoor ik toch al andere verhalen.
Weer kleine update. De cementdekvloer is gestort deze week. Ook baalmoment, zag dat ze de windveren ontzettend lelijk gemonteerd hebben. Dit hadden ze blind moeten bevestigingen, dus ze mogen wat mij betreft alles er weer afhalen en ditmaal juist bevestigen. Wordt even leuk gesprek komende dinsdag ;-)
Hé, dat heb ik ook gehoord van de HH Aannemers.Batilan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:41:
,LWij bouwen wel met een bouwer van "exclusieve woningen", de woning is "onder architectuur" ontworpen (wat dat ook mag betekenen) en vereiste volgens de bouwer nogal wat speciale constructies.
Nu ik in eigen beheer bouw - en bijvoorbeeld zelf de CAD voor breedplaat en de staalconstructie uitwerk - vraag ik me nog steeds af welke speciale constructies dat nou wel zijn

En vandaag weer een stapje verder richting "The Mancave", stelkozijnen zijn gezet 
Blijkbaar was er 1 of andere luchtballonnen parade vandaag

Blijkbaar was er 1 of andere luchtballonnen parade vandaag

Van de windverwachtingveer is de hoek rechtsonder kapot gestoten en misschien zelfs op de hoek daarboven ook, maar dat is niet goed te zienFrankSpin schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:26:
Weer kleine update. De cementdekvloer is gestort deze week. Ook baalmoment, zag dat ze de windveren ontzettend lelijk gemonteerd hebben. Dit hadden ze blind moeten bevestigingen, dus ze mogen wat mij betreft alles er weer afhalen en ditmaal juist bevestigen. Wordt even leuk gesprek komende dinsdag ;-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Voor bij het gesprek

Langzaam aan komt hier het eind in zicht. Helaas de afgelopen maand wat kleine tegenslagen gehad in de planning maar we hebben een opleverdatum, 1 mei. Dan is jammer genoeg nog de buitenkant niet helemaal af want we zitten nog te wachten op het alucobond. Hiervoor zijn eerst proefstukken gemaakt, die komen deze week zodat we kunnen passen of alle afmetingen kloppen, daarna kan de 120m2 aan alucobond eindelijk worden besteld.
De garage/schuur/veranda schiet ook lekker op en is bijna klaar. Tegelzetter en stukadoor zijn binnen begonnen dus het loopt allemaal door. Nog steeds heel erg tevreden met het resultaat. Kan niet wachten totdat het klaar is
Nuts is vorige week aangesloten, we wachten nu alleen nog op de internet/tv kabel. Per 1 jan schijnt dit niet meer gelijktijdig te worden aangelegd. Heeft iemand hier ervaring mee hoelang dit ongeveer heeft geduurd na aansluiten elektra?
De garage/schuur/veranda schiet ook lekker op en is bijna klaar. Tegelzetter en stukadoor zijn binnen begonnen dus het loopt allemaal door. Nog steeds heel erg tevreden met het resultaat. Kan niet wachten totdat het klaar is

Nuts is vorige week aangesloten, we wachten nu alleen nog op de internet/tv kabel. Per 1 jan schijnt dit niet meer gelijktijdig te worden aangelegd. Heeft iemand hier ervaring mee hoelang dit ongeveer heeft geduurd na aansluiten elektra?
Instagram: Hus_Yn_Harns - Nieuwbouw
Ik zie geen dilataties in die dekvloer. Is dat bewust? Of vergeten?FrankSpin schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:26:
[Afbeelding]
Dat is toch een kwestie van smaak. Ik vind het er netjes uit zien. Hier zit al dat materiaal (bij ons is het rockpanel) gespijkerd met spijkers met een gekleurde kop. Hartstikke netjes, maar het nadeel is dat je nooit meer wat los kunt halen. Ik had (achteraf) liever de schroeven gehad die jij nu hebt.
Mooi om te zien dat het al zo vlot, ik weet nog goed dat ik je 1e ontwerpschetsen en renders zag. Ik was direct onder de indrukFreezingPixels schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:49:
Langzaam aan komt hier het eind in zicht. Helaas de afgelopen maand wat kleine tegenslagen gehad in de planning maar we hebben een opleverdatum, 1 mei. Dan is jammer genoeg nog de buitenkant niet helemaal af want we zitten nog te wachten op het alucobond. Hiervoor zijn eerst proefstukken gemaakt, die komen deze week zodat we kunnen passen of alle afmetingen kloppen, daarna kan de 120m2 aan alucobond eindelijk worden besteld.
De garage/schuur/veranda schiet ook lekker op en is bijna klaar. Tegelzetter en stukadoor zijn binnen begonnen dus het loopt allemaal door. Nog steeds heel erg tevreden met het resultaat. Kan niet wachten totdat het klaar is![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat betreft Internet en Nuts: Hier (Liander en Vitens gebied) wordt inderdaad het graven van de glasvezel en de Nuts ook niet meer samen gedaan. Het schijnt dat de kabelboer(en) geen contract willen afsluiten met de 'graafpartij' van Liander hier in de regio (CCN - Combi Combinatie Noord), samen met de andere gravers noemen ze zich "Slimme Samenwerkers". Dat geloof ik zeker vanuit hun standpunt, maar vanuit de klant betekent het dus dat we 2x graafkosten mogen betalen (schijnt zo'n € 1250,- te zijn voor de glasvezel alleen). Ik had de aannemer voorgesteld om de Nuts dan te laten graven en het deel op eigen kavel open te laten liggen zodat we er met een beetje moeite ook de glasvezel bij kunnen laten leggen. Maar daar schijnt CNN niet mee akkoord te gaan. Ik erger me er groen en geel aan, hoezo mag een externe partij bepalen hoe ik op eigen kavel met mijn grond omga

Ben wel benieuwd of anderen in het betreffende gebied hier ook al tegenaan gelopen zijn en of iedereen dan maar gewoon "dubbel betaald"

[Voor 4% gewijzigd door Batilan op 10-04-2023 16:48]
Elektra, riolering, stofzuig en lucht in de verdiepingsvloer.
Morgen de netten er in en donderdag beton storten

Morgen de netten er in en donderdag beton storten

Ik denk dat je, je ‘zorgen’ om niets maakt. Mijn betonvloeren zijn 300mm dik, dat werk nog trager. So what? Vloerverwarming is sowieso traag.J.oost schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:39:
Bij deze optie wordt de constructievloer dus effectief 160 mm i.p.v. 100 mm. De thermische massa zal hierdoor dus groter worden.
Meerdere lagen vind ik gedoe en zou voor enkel cementdekvloer gaan. Hopelijk zitten je kozijnen en bijvoorbeeld elektra wèl op de juiste hoogte

Ja hoor, probeer deze link eens.PuntoXII schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:32:
[...]
Ik kan de optielijst niet zien op 1 of andere manier, kun je het nog een keer anders delen? dank!

Photofacts; weblog over fotografie..
Tekeningen! Ik heb enthousiast meegelezen hier op het forum en inmiddels is het ook Mrs Eppo en mijzelf gelukt een kavel te bemachtigen. De eerste tekeningen zijn binnen en ik zou graag jullie meningen en ideëen horen!
Situatie: We wonen momenteel in Dordrecht, maar gaan dichter bij onze ouders in Friesland wonen. De kavel ligt aan het water en heeft een 1:3 talud. Waar we in ons huidige huis het gros zelf geklust hebben zijn we nu van plan om nagenoeg alles uit te besteden omdat we zo snel mogelijk willen verhuizen.
Mijn studieschuld is nog fors en drukt stevig in het budget, maar ik had een sterke voorkeur voor de (uiteraard duurdere) bouwmethode van Ecohûs. De enige lokale partij die dampopen, luchtdicht en ecologisch kan bouwen lijkt het. De verwachting is dat er iets meer ruimte vrij gaat komen dan wat nu gebudgetteerd is, maar daar willen we momenteel geen rekening mee houden. Heel veel groter bouwen gaat dus lastig worden, maar de garage die met stippellijnen staat ingetekend komt er in ieder geval nog bij.
De wensen waren relatief eenvoudig met minimaal 3 slaapkamers en een werkkamer op de begane grond. Verder hadden we een sterke voorkeur voor uitzicht naar het NO ('achter') en ZO ('rechts') vanwege het mooie open uitzicht.
Mijn vragen aan jullie:
- Op welke plek is volgens jullie het toevoegen van bouwvolume het meest efficiënt? Begane grond stukje uitbouwen aan de achterkant kan nog, dakkapel ergens? Aan de zijkant is het wat lastiger ivm afstand tot de talud. Mrs Eppo mag graag haar eigen kleren maken, en als daar een 'vaste' ruimte voor zou zijn zou dat heel mooi zijn.
- Ik ben benieuwd of jullie nog een goed idee hebben voor de keuken indeling. Ik heb het gevoel dat er wat meer uit te halen is maar ik weet niet zo goed hoe.
Situatie: We wonen momenteel in Dordrecht, maar gaan dichter bij onze ouders in Friesland wonen. De kavel ligt aan het water en heeft een 1:3 talud. Waar we in ons huidige huis het gros zelf geklust hebben zijn we nu van plan om nagenoeg alles uit te besteden omdat we zo snel mogelijk willen verhuizen.
Mijn studieschuld is nog fors en drukt stevig in het budget, maar ik had een sterke voorkeur voor de (uiteraard duurdere) bouwmethode van Ecohûs. De enige lokale partij die dampopen, luchtdicht en ecologisch kan bouwen lijkt het. De verwachting is dat er iets meer ruimte vrij gaat komen dan wat nu gebudgetteerd is, maar daar willen we momenteel geen rekening mee houden. Heel veel groter bouwen gaat dus lastig worden, maar de garage die met stippellijnen staat ingetekend komt er in ieder geval nog bij.
De wensen waren relatief eenvoudig met minimaal 3 slaapkamers en een werkkamer op de begane grond. Verder hadden we een sterke voorkeur voor uitzicht naar het NO ('achter') en ZO ('rechts') vanwege het mooie open uitzicht.
Mijn vragen aan jullie:
- Op welke plek is volgens jullie het toevoegen van bouwvolume het meest efficiënt? Begane grond stukje uitbouwen aan de achterkant kan nog, dakkapel ergens? Aan de zijkant is het wat lastiger ivm afstand tot de talud. Mrs Eppo mag graag haar eigen kleren maken, en als daar een 'vaste' ruimte voor zou zijn zou dat heel mooi zijn.
- Ik ben benieuwd of jullie nog een goed idee hebben voor de keuken indeling. Ik heb het gevoel dat er wat meer uit te halen is maar ik weet niet zo goed hoe.
WP:3.5 kW MHI ZS-W, aroSTOR 270L, 3120WP oost, 1560WP west op SMA SB-3.6
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic