Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 66
Acties:

Onderwerpen

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:23
Luiaard schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Ten tweede zou ik mij een situatie kunnen voorstellen dat je dat pakket koopt (ik zie prijzen op die site van een 1500 euro bijvoorbeeld en dan bv. als je alles digitaal krijgt door een Nederlander (architect/tekenaar/constructeur) laat finetunen. Heb je toch een heel mooi pakket voor een zeer goede prijs en alles bij elkaar onder de streep voordelig.
Helaas werkt het zo niet; je kunt niet zomaar een Pools ontwerp hier op een kavel zetten. Welstand zal er iets van vinden, en verder heb je Beng, Constructie- Milieu-, Bouwbesluit-rapportages en -toetsing nodig voor de vergunning. Die advieskosten heb je sowieso en dat redt je niet voor € 1.200..

Kijk je kunt van alles tijdens de voorbereiding van de bouw doen om de kosten in de hand te houden, maar op een architect bezuinigen lijkt me daarbij het slechtste idee. Een architect hoeft niet de hoofdprijs te kosten - duur is niet direct beter - maar hij ontwerpt wel iets echt naar jullie zin. Voor hetzelfde geld maak je er wat moois van :)

• Conrado
Offerte loopt in april af, vergunning verwacht ik in februari.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:26
Deleon78 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:10:
Ik zie veel verwijzingen naar de welstand. Wij hebben zonder welstand gebouwd. Is dat zo bijzonder? Heb totaal geen gevoel bij hoe vaak kavels met of zonder welstand te koop komen.
Ik heb nu in mn hoofd dat ik bij het volgende project een eis aan het kavel wil stellen dat er geen welstand van toepassing is, maar als er dan maar 1 vd 100 over blijft…
Dat ligt aan de gemeente. Niet iedere gemeente heeft een welstand commissie.
En als die commissie er is, dan verschillen de eisen ook nog per buurt.

En het is erg belangrijk om uit te zoeken hoe het zit bij een kavel voordat je je inschrijft. Voor je het weet ben je de eigenaar van een stuk grond waar alleen huizen in de stijl van kabouter plop mogen komen.

TheS4ndm4n#1919

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 13:11
deejeebv schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:53:
[...]

Klinkt bij mij als: via een webshop zo goedkoop mogelijk een fiets kopen, en dan naar de plaatselijke fietsenwinkel gaan om hem te laten afstellen.
Volgens mij moet je dat niet willen.
Er zijn in Nederland voldoende architecten/bouwkundig tekenaars die een mooi ontwerp kunnen maken.
Ik heb dit laten doen door een bouwkundig tekenbureau, deze verzorgt ook alle zaken die nodig zijn voor de vergunning en stemt de zaken af met de aannemer.
Natuurlijk kost dat wat, maar als je al begint met op dergelijke zaken te bezuinigen dan moet je volgens mij niet beginnen aan het zelf laten bouwen van een huis.
In je reactie zitten veel aannames. Ik bouw al mijn fietsen zelf en heb nooit een fietsenmaker nodig behalve voor een onderdeeltje :) Het was maar een idee, kan uiteraard ook gewoon meegenomen worden in gesprek met architect hier. Bovendien, ik ken zelf meerdere architecten, dus zo heel raar zou het misschien niet eens zijn om dit als uitgangspunt te nemen als het aan mijn wensen voldoet en dan zou ik die Poolse architecten ook wat gunnen voor het basisontwerp. Verder bepaal ik lekker zelf waar ik wel of niet op wil besparen en volgens mij doet iedereen dat die zelf gaat bouwen want de essentie daarvan is nu eenmaal dat je al je keuzes zelf maakt. De een wil een toparchitect met een uniek ontwerp, de ander neemt genoegen met een variatie op een wat meer standaard huis dat de bouwer of een tekenbureau heeft liggen en alles ertussenin. Ik weet het eerlijk gezegd nog niet en ben me nog volop aan het oriënteren. Ben van oorsprong werktuigbouwkundig ingenieur en dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik alles weet, maar wel dat ik dingen makkelijk te weten kom en zelf ook het e.e.a. kan. Die (wellicht goedbedoelde) opmerkingen of ik er wel of niet aan moet beginnen vind ik een beetje misplaatst, maar goed dit is een forum en daar praat je wel eens een beetje langs elkaar heen. Er is ontzettend veel kennis en ervaring aanwezig en dat vind ik nog steeds heel fijn om dat te delen met elkaar.
cinot45981 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Mooi hoor. Daar kunnen de meeste catalogusbouwers inderdaad niet aan tippen, maar een beetje architect hier kan je dat ook geven. Maar zijn dit prefab pakketten dan ofzo? Want je gelooft toch niet dat zij dat vanuit Polen hier even komen bouwen in een paar weekends 8)7
Zoals ik het begrepen heb met translate is dit een ontwerppakket, dus alle tekeningen en bouwkundige uitwerkingen. Ik vond het concept wel vernieuwend. Zij bieden voor een mooie prijs hun ontwerp aan, je kunt wat wijzigingen laten doen en daarmee kun je naar een bouwer. Daarmee zeg ik nog niks over of dit zich laat vertalen naar Nederland en of het slim of niet slim zou zijn om daadwerkelijk te gebruiken. Het product an sich bestaat hier niet en ik vind dat wel gaaf. En inderdaad een stuk chiquer dan de meeste catalogusontwerpen hier naar mijn persoonlijke smaak. Ik hoef niet de zoveelste jaren dertig woning o.i.d.
twain4me schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:19:
[...]
Dus als ik het goed begrijp, iemand anders mag het leuke doen, het ontwerp en "ik" moet het aanpasssen aan het nederlandse bouwbesluit en jouw wensen. :+ En dat werkend in andermans templates etc, als je het niet erg vind pas ik even.
Ik begrijp je reactie en die zal vast maatgevend zijn voor veel van je collega's, maar het was slechts een idee, niets meer of minder. Op zijn minst zou ik dit wellicht als startpunt kunnen nemen ter ontwikkeling van ons ontwerp en wie weet met een bevriende architect dat er ook andere tussenvormen mogelijk zijn.

Import van EVs: momenteel te koop via autobedrijf subsidie mogelijk

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:19:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, iemand anders mag het leuke doen, het ontwerp en "ik" moet het aanpasssen aan het nederlandse bouwbesluit en jouw wensen. :+ En dat werkend in andermans templates etc, als je het niet erg vind pas ik even.
Het is maar net wat iemand leuk vind natuurlijk. Persoonlijk vind ik ontwerpen geen drol aan, maar de bouwkundige uitwerking wel.

Stuur mij maar een ontwerp, dan maak ik er wel mooie bouwtekeningen van :D
Wel zou ik altijd eigen templates gebruiken, en het 3D model vanaf 0 opnieuw opbouwen. Vaak is dat ook nog een stuk sneller dan het gepruts van een architect aan te passen om bouwkundig te laten kloppen.

En die 1500 euro kan je in de zak houden, paar ontwerp plaatjes is vaak al voldoende om een mooi bouwkundig plan te maken.

[Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 26-01-2022 15:35]

• Sjors0
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-01 15:52
Luiaard schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Dat is een paar stappen verder wellicht, maar ik zie potentie. Punt één zoals @big bang al aangeeft staan er prachtige voorbeelden van huizen op die mij vele malen meer aanspreken dan de eenheidsworst die je in Nederland soms treft. En ik ben dan niet bang dat ik hetzelfde huis elders weer snel tegenkom.
Ten tweede zou ik mij een situatie kunnen voorstellen dat je dat pakket koopt (ik zie prijzen op die site van een 1500 euro bijvoorbeeld en dan bv. als je alles digitaal krijgt door een Nederlander (architect/tekenaar/constructeur) laat finetunen. Heb je toch een heel mooi pakket voor een zeer goede prijs en alles bij elkaar onder de streep voordelig.

Hier word ik bv. al erg blij van: https://projektyzwizja.pl...nowoczesny-2-realizacja-1
Doet mij een beetje denken aan onderstaand model van een Estlandse prefab bouwer. (Geen idee of het wat is, maar bouwt ook in Nederland.)
https://www.norgeshus.nl/prefabhuis-160/

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:41
cinot45981 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:05:
Ok, jij zegt dat er in dat geval dus GEEN nieuwe vergunnig hoeft te komen en dus niet opnieuw leges betaald hoeven te worden?
Klopt, je krijgt de mogelijkheid om je bestaande aanvraag aan te passen om de bezwaren weg te nemen indien dat mogelijk is natuurlijk. Als de bezwaren zo groot zijn dat er uberhaupt niet gebouwd kan worden of dat de aanpassingen van een aard zijn waar jij niet mee akkoord kunt gaan, dan kun je de aanvraag intrekken. Dan krijg je 50% van de legekosten terug. Tenminste, zo heb ik het begrepen ;)

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:25
Mijn ervaring is ook dat bouwers voorkeur hebben voor een bepaalde manier van bouwen. Als een architect en bouwer eerder samengewerkt hebben dan is ontwerp en bouwmethode op elkaar afgestemd. Vonden wij wel praktisch

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:41
Luiaard schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:01:
[...]

Kun je hier iets meer over zeggen, ik vind ze niet direct. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het niet bestaat en wellicht moet je hiervoor met een goede adviseur praten, maar kun je een paar hypotheekverstrekkers noemen? Je hebt eerder al wel eens gezegd dat jij de kavel los hebt gefinancierd en de bouw ook, maar ik kom vooral zaken tegen waarom banken dit niet doen.
Mocht dit lukken dan kan je hiermee namelijk bieden zonder voorbehouden wat voor verkoper een plus geeft op mensen die met voorbehouden bieden.
Wij hebben in 2020 een stuk bouwgrond gekocht met alleen een grof bouwplan en een taxatie op basis van de grond en datzelfde plan. Dit heeft wel wat moeite gekost mede omdat we een onervaren adviseur hadden in eerste instantie (zie dit topic voor het hele verhaal).
Uiteindelijk zijn we rond gekomen met een goeie adviseur en de ABN-AMRO. Bij de meeste banken verwachten ze een getekende aannemersovereenkomst, vergunning en NWWI taxatie. ABN-AMRO is wat meer flexibel en neemt genoegen met een voorlopige offerte een een NVM taxatie.
Dus als je een goeie adviseur en taxateur hebt, kom je een heel eind. Als je namen nodig hebt, hoor ik het wel ;)

• cinot45981
  • Laatst online: 07-02 13:56
Dat kost mijn architect ook, maar dan per termijn...

[Voor 17% gewijzigd door cinot45981 op 27-01-2022 20:19]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-05 21:06
FastForwardNL schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:42:
Wat voor bedragen zijn een beetje normaal voor de aanleg van een Ziggo aansluiting?
Ik heb nu een offerte gekregen van >3000 euro, terwijl KPN gratis glasvezel aanlegt.

Klinkt mij fors. Er worden nog 3 andere huizen gebouwd naast ons.
Bij mij is de Ziggo aansluiting gratis gedaan, ik gebruik hem overigens niet. KPN Netwerk glasvezel ook gratis.

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 22:22
Wat voor bedragen zijn een beetje normaal voor de aanleg van een Ziggo aansluiting?
Ik heb nu een offerte gekregen van >3000 euro, terwijl KPN gratis glasvezel aanlegt.

Ik ben 1075 kwijt. Centrale kast staat 75m van de woning. Heb gereclameerd, maar daar waren ze niet gevoelig voor.

KPN legt hier helaas ook niet gratis aan. Zou me 720 kosten, maar geen glasvezel, want dat is nog niet beschikbaar in mijn postcode.

Uiteindelijk toch maar voor Ziggo gegaan, omdat we daar nu ook al bij zitten.

Ik ga wel een mantelbuis leggen naar de erfgrens, zodat wanneer glasvezel wel beschikbaar komt mijn tuin/ oprit niet overhoop hoeft te worden gehaald.

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Ik kreeg deze week een offerte van EUR 3800 incl. BTW voor een Ziggo aansluiting. Ik vermoed dat dit komt omdat wij de eerste woning in onze straat zijn. Dit jaar begint echter de bouw van een project van 48 woningen tegenover ons. Ik verwacht dat wanneer dit project is/wordt aangesloten, voor ons de Ziggo aansluiting ook gratis wordt. Het moge duidelijk zijn dat wij dus maar even wachten met de aansluiting... :D

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-05 16:25
saturn21 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Ik kreeg deze week een offerte van EUR 3800 incl. BTW voor een Ziggo aansluiting. Ik vermoed dat dit komt omdat wij de eerste woning in onze straat zijn. Dit jaar begint echter de bouw van een project van 48 woningen tegenover ons. Ik verwacht dat wanneer dit project is/wordt aangesloten, voor ons de Ziggo aansluiting ook gratis wordt. Het moge duidelijk zijn dat wij dus maar even wachten met de aansluiting... :D
Dat idee heb ik ook bij ons. Komen nog meer huizen.

Het gekke is dat de buurman ook aanvraag heeft gedaan en daar is het gratis.
Voor mij is het heel simpel. Als dit het is wordt het KPN glasvezel. Maar heb liever 2 opties voor de toekomst.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:59

ChUcKiE

Dus........

Ik ben ook al maanden bezig met Ziggo bezig. Vanmorgen nieuwe offerte binnengekregen: 1700 euro. Toch wel erg veel als E-Fiber gratis binnen gelegd wordt.
Ik heb nu Tweak via E-fiber glas en doordat dit een verhuizing wordt is het aanleggen gratis.
Ik had liever gewild dat ik zowel Ziggo als glas binnen had liggen om net te kiezen wat ik wil, maar voor 1700 euro kies ik wel voor glas. Dan zie ik in de komende jaren wel weer verder of het nog ooit goedkoper gaat worden.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
FastForwardNL schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:22:
[...]

Dat idee heb ik ook bij ons. Komen nog meer huizen.

Het gekke is dat de buurman ook aanvraag heeft gedaan en daar is het gratis.
Voor mij is het heel simpel. Als dit het is wordt het KPN glasvezel. Maar heb liever 2 opties voor de toekomst.
Je kunt overwegen om, wanneer je buurman de offerte heeft geaccepteerd en diens aanleg is ingepland, opnieuw een aanvraag in te dienen. Wellicht is het dan ook gratis.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:01

mux

99% efficient!

bbbrumbrum schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Dat is heel goedkoop!
Had je al eens het ontwerp gedeeld?
Nog niet, ga ik doen zodra we de volgende fase ingaan :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-05 12:22

Ziggo was hier gratis kabel tot in meterkast, glasvezel ook gratis tot in de meterkast. Let wel dat dit uiteindelijk alleen losse kabels zijn. Montage van de daadwerkelijke aansluitpunten in de meterkast zit in de aansluitkosten bij het abonnement, die vaak door actie ook minimaal of gratis zijn.

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-05 13:55
brutus26 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:22:
Wij zijn 25.000 euro kwijt dit is incl. bouw/werktekeningen en details
Wij ook zoiets:
Architect: 17k
Constructeur: 2.4k
Sondering + funderingsadvies: 1k
Duurzaamheid advies: 5.75k

Samen rond de 27k. Daarvoor zijn we wel voor een heel groot deel ontzorgd.
Duurzaamheidsadvies is iets bij ons meer dan een BENG berekening. Het zijn ook allerlei berekeningen ten behoeve van optimalisatie van het ontwerp om uiteindelijk een passief huis te kunnen bouwen.

• EDIT
  • Laatst online: 19:46

Klinkt als een redelijk normale prijs, maar uiteraard wel afhankelijk van de afstand.
Mijn ouders kregen voor hun nieuwbouw seniorenwoning drie mogelijkheden. KPN, Delta Fiber en Ziggo. KPN en Ziggo zaten beiden rond de 2600 euro met een aansluitdatum gelijk aan de aansluiting van elektriciteit, en Delta Fiber zat over de 3000 heen met een onbekende opleverdatum en nog eens een keer eenmalige aansluitkosten van 700 euro (ondanks dat de hele wijk binnenkort verglaasd wordt 8)7).
KPN viel af want die konden enkel ADSL leveren, Delta Fiber viel af vanwege de onbekende levertijd en hogere kosten, dus toen bleef Ziggo over als beste mogelijkheid.
Ik geloof dat Ziggo ongeveer 130-150 meter moet gaan overbruggen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Maar is het dat procentueel gezien nog steeds niet waard? Ter vergelijk: je koopt een pc voor 1000 euro en dan is hij voor 50 euro helemaal afgestemd op je wensen. En sommige van de door jouw genoemde kosten maak je sowieso natuurlijk.

Ik vind het ook altijd zo bizar dat opdrachtgevers die een huis van een miljoen laten zetten dan gaan miepen over extra sonderingen van een paar honderd euro.
Ik vind het dat zeker wel waard ik verdien daar mijn geld mee O-)

Ik merk ook bij veel projecten, waar de klant wilt bezuinigen op de ontwerpfase, er altijd wel gezeik is met de uitvoering.
Dingen die niet kloppen, niet perfect passen, deuren die niet handig draaien, looproutes door huis die alleen goed zijn voor je stappenteller, lekker veel zon in huis maar net niet op het moment dat jij thuis bent. Washok op een onlogische plek, geen bergkast op de verdieping etc.
En wat je nu veel ziet is een ontwerp zonder grote technische ruimte, met het excuus, ja die voegen we later toe 8)7 . Als je die direct op een logische plek in je ontwerp zet heb je er geen geluidsoverlast van en kan je het leidingwerk in je vloeren ook eenvoudig houden.

[Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2022 12:22]

• Karp
Vandaag weer even bij het huis gekeken. Elke keer weer een glimlach op het gezicht!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 16:56

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Topicstarter
oud... ?

Lean is als een trein met wagonnetjes. Kiept het middelste wagonnetje eruit, dan loopt in de bouw het hele proces vast. Wat als iedereen echt lean en JIT plant, dan zou je pas in de volgende 3-6 wekelijkse cyclus verder kunnen, aangezien er overal tekort aan is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• big bang
  • Laatst online: 08:32
Karp schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:02:
Vandaag weer even bij het huis gekeken. Elke keer weer een glimlach op het gezicht!

[Afbeelding]
Zelfs het weer komt met je render overeen :*)

It's time to play the music, it's time to light the lights

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:36
big bang schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:00:
[...]

Zelfs het weer komt met je render overeen :*)
dakrandje boven het hout niet, @Karp komt die nog?

• Karp
twain4me schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:03:
[...]

dakrandje boven het hout niet, @Karp komt die nog?
Die hebben we laten vervallen! Was een aardige kostenpost die de architect had bedacht, en eigenlijk vind ik het nu rustiger. Die rand maakte het zwaar ofzo? Het is nu minimaler in mijn beleving.

Hier nog een foto van de voorkant zoals die nu is. Iets minder bescheiden ook dan de hoek van de andere foto 😬

• Karp
Beetje teveel kroeg misschien, maar zo heb ik het geleerd:

De bouw van een huis is relatief voorspelbaar en daar is scrum niet het juiste middel voor. Ik heb tijdens de bouw ook vaak genoeg gedacht "kan dat nou niet sneller/handiger/efficienter?" Scrum is daar iig niet de oplossing voor.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@ArnaudYK
Met alle respect: zijn dat over het algemeen niet doodnormale processen die gewoon een kwestie zijn van logisch nadenken? Ook voor het begrip "lean" over ons uitgestort werd waren er gewoon werkvoorbereiders die wisten dat ze dan en dan de breedplaat moesten bestellen.

Met dit soort termen heb ik altijd het gevoel dat er mannetjes heel veel geld verdienen met iets wat eigenlijk eigenlijk logisch is heel ingewikkeld maken.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:36
D-e-n schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:59:
@ArnaudYK
Met alle respect: zijn dat over het algemeen niet doodnormale processen die gewoon een kwestie zijn van logisch nadenken? Ook voor het begrip "lean" over ons uitgestort werd waren er gewoon werkvoorbereiders die wisten dat ze dan en dan de breedplaat moesten bestellen.

Met dit soort termen heb ik altijd het gevoel dat er mannetjes heel veel geld verdienen met iets wat eigenlijk eigenlijk logisch is heel ingewikkeld maken.
Het punt is dat het vaak ook heel logisch is, maar dat het nu volgens een bepaalde structuur/filosofie wordt aangepakt en het gaat veel verder dan op tijd dingen bestellen. Lean/six sigma is niet perse 1 iemand die daar geld mee verdient, je moet het toepassen vanuit elke functie om goed te laten werken. Dan wordt er bedrijfsbreed meer geld verdiend, of eigenlijk minder geld weggegooid.
In een vakgebied als de luchtvaart (maar zeker bv autoindustrie) is het gewoon noodzakelijk omdat de marges heel laag zijn. In de bouw zijn naar mijn idee de marges, zeker tegenwoordig, een stuk hoger dus is het niet noodzakelijk. Ook een hele andere cultuur, maar ik denk zeker dat het heel nuttig kan zijn.

Maar goed, we gaan iets offtopic ;)

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• kepler

Je stelt het echt veel te simplistisch en in (serie) productie omgevingen is het echt een hele goede toevoeging. Het is echt veel meer dan planning, bv ook statistical process control.
Ik ben het met je eens dat het voor kantooromgevingen veel minder geschikt is en er zullen ook vast 'oplichters' zijn en/of managers die het helemaal verkeerd willen toepassen.

En nu hou ik er over op. Wij passen het met succes toe binnen ons bedrijf in ieder geval

• twain4me
@Luiaard

Hangt ervan af hoe je de garage bouwt als je hem als onderdeel van het hoofdvollume bouwt valt het onder het hoofd vollume, zo niet wordt het straks met vergunningsvrij bouwen gewoon een bijgebouw /aanbouw ook als het tegelijk is gebouwd of tegen het hoofd vollume aan is gebouwd, het gaat erom of het geintegreerd is.
Hoe het hoofd vollume wordt bepaald kan je zien in de filmpjes van vergunningsvrij bouwen.

heel kort door de bocht komt het hier opneer.
onderdeel van het hoofdvollume

geen onderdeel van het hoofdvollume

• ArnaudYK
Luiaard schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Dus volgens mij, maar dat zal een architect ook weten, moet je met je woning/hoofdgebouw binnen die 800m3 blijven excl. eventuele kelder maar inclusief een garage als die een geheel met de woning vormt. Je kunt een aanbouw wel vergunningsvrij doen, maar beter niet los want dan is het een bijgebouw wat weer beperkt is tot maximaal 50m2 en die ruimte zou ik dan voor andere mogelijkheden open willen laten.
Let op dat die 50m2 niet voor vergunningsvrij bouwen geldt. Daar gelden de landelijke regels. Binnen die regels bepaal je het achtererfgebied en vervolgens het oppervlakte van dat achterfgebied. Dit mag je bebouwen tot een zeker percentage. Als percentage geldt:
tot 100m2: 50%
gedeelte tussen 100 en 300m2: 20%
gedeelte groter dan 300m2: 10%.

Heeft jouw achtererfgebied een oppervlak van 1000m2, dan mag je dus 0.5*100+0.2*200+0.1*700=160m2 vergunningsvrij bouwen. Deze landelijke regels kunnen niet door regels in een bestemmingsplan beperkt worden.

In veel gemeenten mag je dit gewoon in 1 keer bouwen (en bij ons zelf zo op tekening laten zijn, waarbij je gewoon aangeeft welk deel vergunningvrij is). In ons geval wordt een deel van de woning vergunningvrij aangevraagd. Dat is gewoon deel van het hoofdvolume, wel gelden er regels voor vergunningsvrije aanbouw. Bijvoorbeeld maximaal 4 meter uit het hoofdvolume.

• RocketKoen
Het Brabants Dagblad heeft een artikel gewijd aan HSB uit Letland.
https://www.bd.nl/brabant...it-letland-kwam~a15fb04b/
Houtskeletbouw is hot. Grote bouwbedrijven zoals Heijmans en BAM gaan zich meer richten op prefabwoningen van hout. Sommige particulieren bouwen hun houten huis in eigen beheer, zoals Eva Broekhuijse en Wouter Schilpzand uit Valkenswaard. Zij kochten een soort Ikea-zelfbouwpakket uit Letland. ,,In de handleiding staat precies welk paneel en welk schroefje waar moet.”

TheS4ndm4n#1919

• Karp
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:58:
@Luiaard

Hangt ervan af hoe je de garage bouwt als je hem als onderdeel van het hoofdvollume bouwt valt het onder het hoofd vollume, zo niet wordt het straks met vergunningsvrij bouwen gewoon een bijgebouw /aanbouw ook als het tegelijk is gebouwd of tegen het hoofd vollume aan is gebouwd, het gaat erom of het geintegreerd is.
Hoe het hoofd vollume wordt bepaald kan je zien in de filmpjes van vergunningsvrij bouwen.

heel kort door de bocht komt het hier opneer.
onderdeel van het hoofdvollume
[Afbeelding]
geen onderdeel van het hoofdvollume
[Afbeelding]
Ik vind dat modelbouwhuisjes sowieso vergunnigsvrij moeten kunnen

• RocketKoen
ArnaudYK schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:26:
[...]

Zou je er ook een inbussleuteltje bij krijgen 8)7

[Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 30-01-2022 16:31]

TheS4ndm4n#1919

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Wat posts een eigen topic gegeven, dit is niet een generiek topic voor alles natuurlijk

@Stefke Vlonder op terras maken
@Rzaan Vergunningscheck uitbouw bestaande vrijstaande woning

[Voor 69% gewijzigd door Señor Sjon op 31-01-2022 11:02]

• big bang
lp77 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:39:
[...]
Het is jammer dat je er zo weinig van terug ziet. Zijn gewoon duizenden euro’s die de grond in gaan.
Denk maar zo: je ziet het vooral als je het niet doet :+

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:21
cinot45981 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:09:
Ben wel jaloers op mensen die gewoon hun huis op een laagje zand laten drijven. Die kunnen die 15-25K voor een palenfundering in het huis zelf steken, of gewoon overhouden...
Maarja, die wonen niet op jouw mooie stekkie maar een ander plekkie :)

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 19:51
cinot45981 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:09:
Ben wel jaloers op mensen die gewoon hun huis op een laagje zand laten drijven. Die kunnen die 15-25K voor een palenfundering in het huis zelf steken, of gewoon overhouden...
Wij hebben dat, Hectar plaat op een laag zand van 1,2m. Was makkelijk om alles zelf te doen, en gelukkig bleef t huis drijven ;) Enige nadeel is dat als ik de voordeur uitloop het huis natuurlijk een beetje heen en weer wiebelt :+ en met de wind van vandaag spannend hoor ... ;)

• cinot45981
Ik wordt wel een beetje moe van het begrip "schroefpaal". Elk heibedrijf heeft daar weer zijn uitleg voor lijkt het, en ze gebruiken allerlei termen door elkaar. De ene boort met een soort grondboor, de ander schroeft een metalen buis de grond in en vult die met beton, de ene laat die buis zitten, de ander trekt hem er weer uit, weer een ander schroeft echt een soort grote metalen schroeven en gebruikt helemaal geen beton (meer voor tuinhuisjes denk ik) weer een ander schroeft betonnen palen de grond in, en ze noemen het allemaal schroefpaal. Erg verwarrend. Oh ja en dan heb je ook nog buispalen en schroefbuispalen etc etc.

Oh, en trillingsvrij en trillingsarm is ook zoiets. Heb al 2 bedrijven gehad die geen offerte afgaven omdat ze niet trillingsvrij (wat ik feitelijk vroeg) maar trillingsarm werken 8)7 mijn aanname dat beide termen min of meer gelijkwaardig zijn in de zin dat beiden NIET gebaseerd zijn op het in de grond hameren van betonnen palen met veel geweld klopt blijkbaar niet :? dus ik vraag nu naar beide termen...

Ook het gebruiken van de term 'palen' moet je vermijden, 1 bedrijf gaf geen offerte omdat zij geen palen slaan maar alleen trillingsarm werken met schroefpalen 7(8)7 ja je verzint het niet. Daarnaast willen ze wel graag een palenplan zien :X

Ik moet dus echt vragen naar iets als 'realisatie van een fundering met een trillingsarme techniek'.
Gevoelig volk die heiers funderingspecialisten.

[Voor 43% gewijzigd door cinot45981 op 01-02-2022 08:27]

• FrankSpin
  • Nu online
Weer een paar mooie mijlpalen bereikt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• big bang
fjux schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:48:
Hi Allen,

Hopelijk is dit niet een te algemene vraag, maar ik vroeg me af of er ergens een site is of voorbeeld is met welke kosten je rekening moet houden bij het bouwen van je eigen huis.

Zodra je hier op gaat zoeken krijg je al snel sites van de bedrijven die de huizen bouwen (van model) met wat indicatie prijzen.
Maar ik ben opzoek naar wat voor 'onvoorziene' kosten dien je rekening te houden?
(buiten de kavel zelf om)

Het gaat me meer om een grove inschatting dan om een exact prijskaartje.
Ik heb het gevoel dat er namelijk nog aardig wat kosten bij komen kijken ten opzichte van de prijzen die ze tonen voor 'een model huis'.
Huisbouwen.nl is een advertorial site van selecthuis (bewust geen link van gemaakt), maar ze hebben wel een handige financiële checklist.

• Stefke
  • Laatst online: 20-05 19:51
FrankSpin schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:50:
Weer een paar mooie mijlpalen bereikt.

***members only***
Als je je slaapkamer 90gr draait en de badkamer maakt op de plaats waar nu je inloopkast komt zit je badkamer boven de technische ruimte, dus eenvoudiger en korter leidingwerk (eerder warm water in je douche, geen toiletgeluiden boven je zithoek/keuken) en ook boven je wasruimte ("gat" in de vloer om je kleren direct in de waspijp te gooien)
Ik weet niet of je je slaapkamer heel bewust in die richting hebt liggen maar het ziet er niet naar uit dat je je bed richting een bepaald uitzicht hebt geplaatst

(en ook niet of je dat al geprobeerd hebt ;) )

edit: je kunt dan nog steeds de kleine badkamer vanuit de SK bereiken en de grotere vanaf de gang

edit: die kozijnen hebben wij ook, bevalt prima, hele goede prijs/kwaliteit/isolatieverhouding

[Voor 20% gewijzigd door Stefke op 01-02-2022 12:26]

• Conrado
radem205 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:03:
Op voorhand heeft deze betalingsregeling onze voorkeur. Dit scheelt namelijk zo'n 1,5% van de bouwkosten + het renteverlies tijdens de bouw. Dit kan oplopen tot een bedrag van 8000 euro wat wij in eigen zak kunnen houden.
Afbouwgarantie is een soort verzekering, en voor elke verzekering geld niet de kans dat je het je kan overkomen - dat weet namelijk op voorhand niemand - maar of je de gevolgen ervan kunt dragen. Ken je de gevolgen en kun je dat aan?

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 12:39
Ik kon het 2 jaar geleden bij een boer kwijt hier 5km vandaan. Die was er blij mee. Hoefde geen papieren of wat dan ook te laten zien. Ging om ruim 500m3

• Spais
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 21:19

Spais

The Spais Melange

Mr.Nash schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:50:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje, ook het in het Westland. Wellicht buren? (Gouw, Kwintsheul). Binnen een paar weken verwachten we (mits alles goed gaat) de vergunning waarna een bezwaartermijn ingaat. Daarna kan er een begindatum geprikt worden.

De heier is al wezen kijken en er ligt te veel klei dus we moeten ook zand laten aanvoeren maar helaas pas als de grond gepasseerd is wat pas zal gebeuren als de bouwvergunning is afgegeven i.v.m. hypotheek.
Haha ja wij ook in de Gouw. Wij zijn al wat verder in het proces. Tip: zorg dat na passeren zsm de bouwkast voor elektra en de waterput wordt gelegd en dit geschouwd wordt zodat ze de aanleg inplannen. Want het duurt allemaal verschrikkelijk lang en bouwen met watertubs en een aggregaat voor stroom is zonde van het geld.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik heb het zo laten maken voor meer lichtinval, het is wel een huis uit 1992 met Rc2,5 en wat minder rondom het raam. :+

• cinot45981
Maar denk je dat de bouwer een punt heeft mbt de koudeval en de mogelijke nadelen? Kans op vocht, schimmel etc? Het is geen afgesloten ruimte in dit geval, dus genoeg ventilatie etc. Het is ook niet dat je heel lang vlak bij zo'n raam staat of zit, dat je er last van gaat hebben (ik probeer het te rechtvaardigen haha)

[Voor 29% gewijzigd door cinot45981 op 03-02-2022 11:56]

• Conrado
Deze inbouwmethode komt van Velux zelf, en ze hebben allerlei oplossingen om dat goed te isoleren. Ik denk dat je bouwer het niet weet/geen zin in heeft en dus vooral bezwaren opwerpt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
cinot45981 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:53:
Maar denk je dat de bouwer een punt heeft mbt de koudeval en de mogelijke nadelen? Kans op vocht, schimmel etc? Het is geen afgesloten ruimte in dit geval, dus genoeg ventilatie etc.
Het blijft een gat in je dak :+

Zoals hierboven al gemeld, Velux heeft er oplossingen voor. Als de Rc maar boven de 1,2 zit heb je in prinipce geen last van condensatie op verkeerde plekken.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Makkelijk te vinden, de codes (BBX) kan je ook los vinden.

• Conrado
Dat is precies mijn ervaring. We hebben nu een dakhelling van zo'n 30 graden, dan maakt een rechte aftimmering er een soort koker van.

Ik snap dat aannemers liever een rechte bak timmeren.

• rochelledw
  • Laatst online: 17:49
nog een andere tip voor de nutsvoorzieningen.

Wij hadden met de aannemer afgesproken dat we zelf een energiecontract zouden afsluiten omdat we casco bouwen en dan waarschijnlijk nog geen meterkast ready was. Dus wij hebben tijdelijk gebruik gemaakt van de bouwstroomkast.

aangevraagd om het te verplaatsen naar de meterkast toen die ready was. Bleek dat de slimme meter in de bouwstroomkast niet werd overgezet naar de meterkast maar dat er een heel nieuwe geplaatst werd. Hierdoor kregen we een nieuw EAN nummer en toen heeft de energieleverancier ons contract geannulleerd.

Super balen vanwege de steigende energieprijzen want we mogen nu 4 maanden lang meer betalen dan eerst.

Rechtbijstand erop gezet want het is eenzeidig geannulleerd. En we hebben te horen gekregen dat technisch gezien ze het contract niet hadden mogen ontbinden en dat we geheel in ons recht stond waarschijnlijk maar dat we het voor moeten laten komen bij de rechter want de energieleverancier doet geen tegemoetkomingen. Uiteindelijk besloten dat dit ons meer tijd en energie kost dan het waard is. Maar wel een goede waarschuwing.

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 08:56
Deleon78 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:29:
[...]

Je kan nu de aanvraag al doen, daar zou ik niet mee wachten.
Ik kan alleen instemmen dat dit zo snel mogelijk moet.
Onze aannemer had voor de bouw van onze kelder elektrisch pompen beoogd.
Beetje lastig als je als consument (door dit topic te lezen) ook weet dat aanvraag bouwstroom lang kan duren, dan moet het voor een aannemer helemaal duidelijk zijn.
bouwstroom was er dus nog niet en vervolgens heeft aannemer een dieselaggregaat voor de elektrische pompen geplaatst, terwijl er ook een dieselpomp werkeloos aanwezig was voor het geval er een stroomstoring zou optreden.

Kortom, de kosten zijn ca 8.000 duurder geworden en aannemer heeft die rekening bij mij ingediend.
Wij wilden die niet betalen en heeft de aannemer de sleutel tijdens de oplevering niet afgegeven, onder druk heeft hij deze na ca 2 maanden weer afgegeven
Dus rechtszaak, voorlopige uitspraak is dat aannemer niet heeft gewaarschuwd voor een kostenoverschrijding en onrechtmatig de sleutel heeft vastgehouden.
Wat dan wrang voelt is dat schade door het onrechtmatig vasthouden van de sleutel geen schadevergoeding inhoud. terwijl je wel met minimaal 2 maanden extra woonlasten.

Ga later nog wel de wijze lessen die ik heb opgedaan op dit forum delen, want na 1,5 jaar onderhandelen en vervolgens rechtszaak is het nog niet afgerond. :(

• twain4me
Tijgerhaai schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:28:
[...]

Ik kan alleen instemmen dat dit zo snel mogelijk moet.
Onze aannemer had voor de bouw van onze kelder elektrisch pompen beoogd.
Beetje lastig als je als consument (door dit topic te lezen) ook weet dat aanvraag bouwstroom lang kan duren, dan moet het voor een aannemer helemaal duidelijk zijn.
bouwstroom was er dus nog niet en vervolgens heeft aannemer een dieselaggregaat voor de elektrische pompen geplaatst, terwijl er ook een dieselpomp werkeloos aanwezig was voor het geval er een stroomstoring zou optreden.

Kortom, de kosten zijn ca 8.000 duurder geworden en aannemer heeft die rekening bij mij ingediend.
Wij wilden die niet betalen en heeft de aannemer de sleutel tijdens de oplevering niet afgegeven, onder druk heeft hij deze na ca 2 maanden weer afgegeven
Dus rechtszaak, voorlopige uitspraak is dat aannemer niet heeft gewaarschuwd voor een kostenoverschrijding en onrechtmatig de sleutel heeft vastgehouden.
Wat dan wrang voelt is dat schade door het onrechtmatig vasthouden van de sleutel geen schadevergoeding inhoud. terwijl je wel met minimaal 2 maanden extra woonlasten.

Ga later nog wel de wijze lessen die ik heb opgedaan op dit forum delen, want na 1,5 jaar onderhandelen en vervolgens rechtszaak is het nog niet afgerond. :(
Ik mis vast iets, dus vergeef me als ik op een teen ga staan. maar ze hebben toch gewoon stroom nodig? Een backup pomp is leuk en handig maar die moet er nog steeds zijn anders is het geen backup. en daarnaast keet voorzien van licht bouwlampen etc. Niet waarschuwen is natuurlijk heel erg fout. maar had je dan de rekening wel betaald of was je gestopt met bouwen?

• Conrado
Gewoon even twee quotes van je:
Tijgerhaai schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:28:
Tijgerhaai schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:59:
Als dat niet mogelijk was dan zou ik gewacht hebben bij de keuze: nu beginnen en extra betalen of wachten.
Vooraf wachten is kennelijk anders dan achteraf ;)

Kijk, leuk is anders en de aannemer had beter moeten communiceren. Maar, bij ruzie hebben vaak twee partijen een aandeel. Kennelijk is er ook niet goed over een alternatief gesproken, want anders was het niet zo gelopen. Je opmerkingen over de mannen van de onderaannemer die zomaar "2 weken vakantie gingen vieren" zegt dan ook wel wat.
Wij zijn er niet bij geweest, maar dat valt me wel op....

• mux
  • Laatst online: 21-05 21:01

mux

99% efficient!

Geen concrete ervaring, maar qua garantie en verzekering hebben we wel 1 voorbeeld uitgezocht: Scotframe geeft volle garantie en is exact hetzelfde verzekerbaar als Nederlandse bouw. Zijn ook 2 of 3 mensen op het forum met een Scotframe-huis die daar misschien meer over kunnen zeggen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24
cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:18:
Dan ben je als wijkbewoner toch wel weer blij met een welstandscommissie.
Mooi huis. Als je in Amerika zou wonen.Yeehaaaa!
Hoe zo? Een beetje afwisseling in de wijk lijkt me prima. Hier zou ik wel naast willen wonen. Ik moet er alleen niet aan denken om zelf zo'n woning te moeten onderhouden. Ben erg blij met mijn bakstenen!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent.

• twain4me
cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Als de afwisseling een beetje rond een thema is wel ja. Maar als ik een strakke moderne smaak heb wil ik dit soort huizen echt niet in mijn straat zien. En andersom. Daarom zeg ik, dan ben je blij met de welstand.
ik zou niet weten waarom niet.. wat maakt het uit? ik snap juist niet dat mensen een filmset proberen te bouwen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Erg mooi huis om te zien, maar neem je de kosten van het jaarlijkse schilderwerk ook mee in je begroting? ;w
Als je dat over 30 jaar optelt, betaal je volgens mij het huis nog eens...
In USA is dit soort siding vaak een hardieplank achtig spul. Onderhoudsvrij dus.
Rzaan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:06:
Er stond recent een artikel in het Eindhovens Dagblad hierover.
Artikel zit achter een paywall, maar per maand zijn 2 artikelen gratis.

https://www.ed.nl/valkens...it-letland-kwam~a15fb04b/

De bewoners staan in het artikel en zullen best wel genegen zijn je te woord te staan.
Staat verder weinig bruikbaars in dat artikel. Heb destijds ook contact gehad met Frame-House.
Zou alleen wél die 4 letten mee laten komen, zoveel ervaren arbeid voor zo weinig geld, daar kun je zelf niet tegenaan (laten) werken.

[Voor 47% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-02-2022 11:50]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:43

Rzaan

Altijd zoekende

cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:18:
[...]

Dan ben je als wijkbewoner toch wel weer blij met een welstandscommissie.
Mooi huis. Als je in Amerika zou wonen.Yeehaaaa!
Half Zweden staat vol met dit soort huizen.
Machtig mooi.
Welstandscommissie heeft veel te veel macht.
Er zijn van die wijken waar mensen mogen bouw naar een eigen plan.
Zijn zo'n beetje leukste wijken om doorheen te lopen.

We hebben het niet gedaan omdat je een goed grondstuk moet hebben om zo'n huis tot zijn recht te laten komen. En vind dat maar 's.
Ingeklemd tussen andere huizen is niks met zo'n woning.
Maar nog belangrijker: Het onderhoud. Niet onderschatten.

Edit: En we kwamen erachter dat we toch meer burgerlijke sukkels zijn dan we dachten.

[Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 06-02-2022 12:10]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:43

Rzaan

Altijd zoekende

Nee, natuurlijk is het makkelijk om hout bouw te nemen als de bomen in overvloed overal om je heen staan.
Maar ook in Zweden zijn deze huizen supergeliefd vanwege hun uitstraling.

• bbbrumbrum
  • Niet online
cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:13:
[...]

En wat zou de reden zijn denk je? Zou het iets met bomen en hout te maken hebben? Dat je iets bouwt mbv resources waar direct in de omgeving overschot aan is? Of zou het puur 'smaak' zijn? ;)
Want met hout kun je geen strakke moderne doos bouwen? :+

• twain4me
cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:39:
ik geloof het wel, het is niet mijn smaak. In Zweden vind ik het mooi, daar past het, het hoort bij het land zoals molens en grachten en polders in NL. Folklore. Maar meer ook niet.
Na de watersnood zijn er aardig wat scandinavische noodwoningen gebouwd. (sommige hebben zelfs een speciale status en koste nog moeite worden gespaard om ze te behouden) en die hebben een andere stijl dan onze rijtjes huizen uit die tijd maar passen prima in de nederlandse cultuur, straatbeeld, geschiedenis etc. sterker nog de 1 na de andere wordt een monument. Dus ergens zijn zweedse huisjes gewoon nederlandse folklore :+ ook grappig een gemiddeld orgineel Volendams huis lijkt verdacht veel op een zweeds huis (het grootste verschil is dat de planken groen zijn ipv rood) O-)

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:52
twain4me schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:25:
[...]

even een beetje advocaat van de duivel: De aannemer heeft informatieplicht (waar e.e.a. mee mis is gegaan)
jij hebt nog steeds onderzoeks plicht... toen je ineens een aggregaat zag staan wat was toen je reactie? of dacht je ik hou lekker mijn mond, wat niet op de offerte staat betaal ik toch niet?
Vergis je niet om bv vertraging te voorkomen mag een aannemer zonder het te melden meerwerkkosten maken (normaal 10%) als je niet betaald kan het zijn dat je jezelf onrechtmatig aan het verrijken bent, en heeft de aannemer een tegenvoordering. dit soort zaken kent vaak uitsluitend verliezers. meestal is het veel beter om er toch samen uit te komen.
ik heb nog wel eens bemiddeld in zoiets, wellicht was er bij jullie project ook een persoon die met beide partijen een goede relatie heeft. jurist erbij en praten maar?
Ik heb momenteel ook een dispuut met onze aannemer. In eerste instantie zou het grijze water van de BG en de eerste verdieping via een normale aansluiting het huis verlaten richting het riool. Het grijze water in de kelder van de wc en wasmachine zou met een soort van sanibroyeur naar boven worden gepompt en dan richting het riool.

Zonder enige vorm van overleg heeft de aannemer besloten om al het grijze water naar een grote put naast de kelder te brengen en daar een Wilo persriool put aan te leggen. Dat levert me een extra kostenpost op van 400 euro per jaar aan onderhoud plus het risico dat ik bij een storing niet kan douchen, wassen, of naar de plee kan gaan. Want de put heeft maar een capaciteit van 150 liter. Ondertussen wonen we nu bijna 2 jaar in het huis en zijn we al drie storingen verder. Natuurlijk altijd in het weekeind of 's nachts.

Omdat de aannemer dit ongevraagd en op eigen beweging zonder overleg of goede motivatie heeft gedaan plus en nog een paar andere zaken gaat dit verhaal deze week ook een juridisch staartje krijgen. Plus nog wat andere zaken waar we maar niet uitkomen zoals: verkeerde kleur voegsel, 3 maanden te laat opgeleverd, bizar hoge stroomkosten vanwege een domme lekkage tijdens de bouw waardoor in de kelder 1 meter water stond en waardoor 3 maanden lang van die grote industriële ontvochtigers 7 × 24 uur aan hebben gestaan. Mislopen subsidie (bijna 6k) door trage afhandeling. En de waslijst is nog langer.

• twain4me
cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Tja, molens en plaggenhutten zijn ook nederlandse folklore, en toch worden er heel weinig bij gebouwd tegenwoordig 7(8)7 het zijn wel allemaal monumenten.
Ik heb echt geen idee wat je punt is.

• twain4me
cinot45981 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:57:
Wederzijds. Geen idee welke kant je op wil met volendam en noodwoningen, alsof dat een valide reden is om dit soort woningen te legitimeren.
De enige legitime reden die je nodig heb is dat er iemand in wil wonen.
Wat jij mooi of niet mooi vindt is niet zo heel erg relevant als het gaat om het huis van een ander.

• cinot45981
Mijn punt is dat je hier niet overal zomaar altijd alles kunt bouwen, en mijn mening is dat dat maar goed is ook.

[Voor 11% gewijzigd door cinot45981 op 06-02-2022 17:04]

• onne
  • Laatst online: 19:11
Karp schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:35:
Woensdag oplevering!

Iemand nog tips over waar we op kunnen letten? 👀
Krasjes in de ramen! Na de oplevering heb je ze zelf gemaakt 😉

Onze aannemer gelukkig coulant mee omgegaan.

• bbbrumbrum
  • Niet online
karelkale schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:56:
Vraagje over inbouwrolluiken.

Mensen die dit al hebben staan, hoe is de afwerking gedaan aan de binnenkant?
Al gezocht in dit topic? Dan kun je meteen de correcte mensen taggen met een meer specifieke vraag.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24
karelkale schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:56:
Vraagje over inbouwrolluiken.

Mensen die dit al hebben staan, hoe is de afwerking gedaan aan de binnenkant?
Waarom inbouwrolluiken? Raffstores zijn veel mooier, en komen bovendien niet zo ver naar binnen, zodat je geen problemen krijgt met je luchtdichting, en ook de onderbreking in je isolatie niet zo groot is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent.

• karelkale
  • Laatst online: 20-05 09:22
Andrehj schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Waarom inbouwrolluiken? Raffstores zijn veel mooier, en komen bovendien niet zo ver naar binnen, zodat je geen problemen krijgt met je luchtdichting, en ook de onderbreking in je isolatie niet zo groot is.
Eerst waarom inbouwrrolluiken;

(vals) gevoel van veiligheid
privacy
pikdonker als ze dicht zijn (films of playstationen, ook overdag.).

Ik vind persoonlijk ingebouwde rolluiken mooier dan raffstores, de raffstores komen echter ook op bepaalde ramen.
Qua isolatie is dit een keuze die ik wil maken. Perfecte isolatie of inbouwrolluiken; dan kies ik voor inbouwrolluiken.

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:52
Tijgerhaai schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:25:
[...]

Heb je die zaken wel in je opleverrapport staan als gebrek? Anders loop je kans dat arbiter zegt dat je het zo geaccepteerd hebt.
Bij ons vandaag ook water in de leefkelder, aannemer heeft het huis niet op het juiste peil gebouwd. Ook al niet met ons overlegd maar zelf bepaald.
Succes met je zaak, waren stroomkozten geen stelpost?
Yes, alle punten zijn genoemd en ook als niet opgelost bekend bij de aannemer, het zijn vooral punten veroorzaakt door zijn onderaannemers. Punt is dat de onderaannemers het niet willen oplossen omdat de aannemer de rekeningen niet betaald, zolang we zijn rekening niet betalen. Zo is de cirkel rond. Omdat hij de opdrachtnemer is, is het de eindverantwoordelijke. Er staat van ons en van de door ons ingehuurde externe opzichter ook geen handtekening onder de oplevering omdat er gewoon nog te veel punten openstaan.

Voor stroomkosten was inderdaad een stelpost. Alleen deze is ruim overschreden door de nogal lakse manier hoe met alles tijdens de bouw is omgegaan met energie en als er tijdens de bouw gewoon was opgelet waren de ontvochtigers gewoon niet nodig geweest. Door een stupide fout wat met een simpel dekzeiltje van tientje opgelost had kunnen worden is er voor duizenden euro's schade ontstaan. En daar weiger ik voor op te draaien.

• Deleon78
Batilan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 00:31:
[...]

Hmmm, wij hebben recent juist besloten om een kelder toe te voegen onder een deel van de woning :/ (bruto 9.5m x 6.5m, netto 8.7m x 5.8m), ben wel benieuwd naar typische ervaringen met (moderne) kelders. In ons geval is de aannemer gespecialiseerd in kelderbouw en gaat dus zelf de kelder aanleggen.

Een bekend probleem is natuurlijk vochtigheid bij warme dagen doordat de kelder relatief koel is en binnenstromende warme lucht bij afkoeling vochtig wordt. De kelder wordt natuurlijk goed geisolleerd waardoor de afkoeling vanaf de wanden zal meevallen. Anders wellicht met een airco op te lossen? (condenserend koelen).

Verder benieuwd wat voor daglicht oplossingen (formaten) er gebruikt worden om de ruimte (deels) als verblijfsruimte aan te merken. Onze aannemer stelt Meavector Aqua Plus voor: Lijkt me beperkt qua m2 effectieve lichtinval en dus m2 verblijfsruimte. Het grondwaterpeil zit natuurlijk boven de keldervloer (ca 1.30 onder het huidige maaiveld, maar het peil zal hoger komen), ik vermoed dat er daarom voor deze (voor zover ik kan inschatten) redelijk veilige oplossing wordt gekozen. Gemetselde koekoeken komen meen ik bijna niet meer voor bij moderne woningen?
Bij mij heb ik nul last van condensatie.
Ik zou altijd minimaal 1 koekoek doen waar je uit kan ontsnappen in geval van nood (brand op BG bijvoorbeeld). Voor het daglicht zou ik het niet doen. Voor natuurlijke ventilatie is het ook wel prettig.

Edit: ik verwarm de kelder niet/nauwelijks, is mogelijk relevant.

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-05 13:28
[...]

Hmmm, wij hebben recent juist besloten om een kelder toe te voegen onder een deel van de woning :/ (bruto 9.5m x 6.5m, netto 8.7m x 5.8m), ben wel benieuwd naar typische ervaringen met (moderne) kelders. In ons geval is de aannemer gespecialiseerd in kelderbouw en gaat dus zelf de kelder aanleggen.

Een bekend probleem is natuurlijk vochtigheid bij warme dagen doordat de kelder relatief koel is en binnenstromende warme lucht bij afkoeling vochtig wordt. De kelder wordt natuurlijk goed geisolleerd waardoor de afkoeling vanaf de wanden zal meevallen. Anders wellicht met een airco op te lossen? (condenserend koelen).

Verder benieuwd wat voor daglicht oplossingen (formaten) er gebruikt worden om de ruimte (deels) als verblijfsruimte aan te merken. Onze aannemer stelt Meavector Aqua Plus voor: Lijkt me beperkt qua m2 effectieve lichtinval en dus m2 verblijfsruimte. Het grondwaterpeil zit natuurlijk boven de keldervloer (ca 1.30 onder het huidige maaiveld, maar het peil zal hoger komen), ik vermoed dat er daarom voor deze (voor zover ik kan inschatten) redelijk veilige oplossing wordt gekozen. Gemetselde koekoeken komen meen ik bijna niet meer voor bij moderne woningen?
Wij zitten nog in de ruwbouwfase, maar de kelder condenseert zo hard dat we nog net geen stalactieten aan het plafond hebben hangen. Nu loopt dit allemaal wel los, want er wordt natuurlijk nog niks geventileerd en het hemelwater kan zo in de kelder komen.

Wij hebben zelf geen koekoek ingebouwd. Wij hopen de kans op condensatie te verkleinen door goed na te denken over de venitlatie. zo passen we een WTW-unit toe welke in uitgevoerd met een enthalpiewisselaar. In theorie kunnen deze units in de zomer het binnenklimaat wat ontvochtigen om zo de kans op condensvorming te verkleinen. Dit blijft wel even bij theorie, want ik kan je nog niks vertellen over de praktijk. Wellicht de moeite om te bekijken.

• Artbij
  • Laatst online: 18:52
[...]

Waarom stort hij geen koekoeks in het werk? De dingen die jij voorstelt werden ons afgeraden door de kelderbouwer. Wij hebben de kelder wat groter dan de woning, in die extra meters hebben we glas.

Wij hebben nog geen WTW in de kelder. Dit is naar mijn mening wel nodig, anders krijg je inderdaad condensvorming in de zomer.

Met gestrekt been.

• Tijgerhaai
  • Laatst online: 16-05 08:56
[...]

Qua vocht hebben wij in principe geen probleem, luchtvochtigheid is nu ca 40% en temperatuur bijna 22 graden. (In de zomer is het 18 graden) We hebben vloerverwarming in de kelder zodat hij goed is te gebruiken als leefkelder. 3 koekoeks voor ventilatie en ontsnappingsmogelijkheid. Bij volle zon komt er redelijk daglicht binnen, maar als het bewolkt is dan is het toch aardig donker. Het type koekoek wat je aannemer wil gebruiken ziet er top uit. Had graag gezien dat mijn aannemer die ook gebruikt had.
Vraag in elk geval aan je aannemer hoe hij denkt dat het water uit de koekoek verdwijnt.

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-05 09:43
[...]

De kelder (42m2) wordt hier actief geventileerd door de WTW. De temperatuur schommelt door het jaar heen tussen de 18 en 23 graden. Maar op warme zomer dagen was de relatieve luchtvochtigheid aan de hoge kant met hier en daar condensatie. Bij ons is het met een ontvochtiger voor 2 a 3 zomermaanden opgelost. Misschien handig om een afvoer te hebben zodat het water gelijk afgevoerd kan worden.

• Conrado
[...]

Een bekend probleem is natuurlijk vochtigheid bij warme dagen doordat de kelder relatief koel is en binnenstromende warme lucht bij afkoeling vochtig wordt.
We hebben nu een kelder van 180 m², in de nieuwbouw plannen we 165 m². In beide gevallen met garage. Als de garagedeur opengaat, stroom er één klap een boel warme lucht binnen. Daarom houden we de garage luchtdicht gescheiden van de rest van de kelder. Is ook verder buiten de thermische schil.
Voor de rest van de kelder passen we balansventilatie toe. Daar stroomt ook niet 1-2-3 warme lucht naar binnen, die stijgt immers op.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:30
Karp schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:35:
Woensdag oplevering!

Iemand nog tips over waar we op kunnen letten? 👀
In willekeurige volgorde:
  • Zijn de loze leidingen allemaal ‘open’? (Kun je de draad die erin is aangebracht bewegen)
  • Check aansluitingen in kruipruimte.
  • Werking stopcontacten/aansluitingen.
  • Zijn alle draaikiepramen ook op draaikiepstand gezet (soms alleen draaien)
  • Krassen op ramen inderdaad, idem lak houtwerk en deuren/kozijnen in huis.
  • Afwerking plafonds/muren conform opdracht.
  • Eventueel afwerking zolderruimte/berging. Dat was hier in de hele wijk afgeraffeld en leverde na een tijdje tal van klachten op (kieren in de aftimmering, rotzooi achter het knieschot, te weinig isolatie).
  • Hang- en sluitwerk.
En indien van toepassing uiteraard uitvoering badkamer en keuken. Ook daar letten op krassen, schade kasten/fronten/werkblad, slordig tegelwerk, functionaliteit apparatuur.
Best heel wat bij elkaar, neem er de tijd voor. En neem iemand mee, twee zien meer dan een. Zelf ben je trots en blij met het nieuwe huis, misschien wat minder kritisch dan een buitenstaander. Voorkomt ook welles/nietes achteraf.

• kepler
mux schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:09:
[...]

Yep, enthalpiewisselaren werken beide kanten op; in de winter proberen ze vocht binnen te houden en in de zomer vocht buiten, zodat het binnen zo dicht mogelijk bij de 50% RH blijft.

In de praktijk zijn enthalpiewisselaren niet heel erg effectief hierin, zeker als je veel totale ventilatie doet; juist wanneer je het het hardste nodig hebt (heldere winternacht, -5C buiten, nachttemperatuur binnen op 17C) verlies je nog steeds uiteindelijk ~30-50% van je vocht binnen en kom je uiteindeiljk toch op de 28-33% RH uit. Heeft ermee te maken dat het energie kost om lucht te bevochtigen, en die energie wordt uit de warmte gehaald die de WTW recyclet, en daar zit een limiet aan.

Om echt 50% RH te kunnen garanderen in de winter is er maar 1 oplossing: dikke warmtepomp en luchtbevochtiger installeren.

Op een vochtige zomerdag heb je hetzelfde probleem maar dan omgekeerd, dus ook daar heb je het liefst een condenserende airco bovenop de enthalpiewisselaar om je binnenklimaat strak te regelen. Alleen is het in de zomer een veel minder groot probleem voor het comfort dat het iets vochtiger is dan ideaal, terwijl je in de winter sneller last krijgt van je luchtwegen als het ook maar een beetje onder 50% RH dipt.
Wij wonen sinds september in ons huis met een enthalpie wisselaar icm een Zehnder Q600. Nu is het nog geen extreem koude winter geweest en er zit wellicht nog vocht in de muren (?), maar we zitten tot nu bijna altijd boven de 60 procent RH. Soms er net onder. Ik meet in de woonkamer en onze slaapkamer.

Geen idee of het slechter was zonder die wisselaar, maar tot nu toe lijkt het te werken. Van het weekend wordt het wat meer winterweer, eens kijken wat er gebeurt :P

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:30
Karp schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:53:
[...]

Daar zit veel nuttigs bij. Dankje!
En hoe was het resultaat?

• Karp
Goed, dankje!

Ik moet nog een drone-filmpje op de pc zetten. Hopelijk kom ik nog toe aan een iets gedetailleerde reactie 👍🏿

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:38
Deze week geloot voor een kavel bij ons in 't dorp. Mochten als 3e een kavel kiezen, degene die we op het oog hadden was gelukkig nog niet gekozen.
Moet allemaal nog getekend worden, maar zal me eens verder inlezen in dit topic! :)

We hebben al wel wat prijzen ontvangen van wat bouwbedrijven (prefab).
Heb de 'standaardprijs' + 1 ton aangehouden en dan moeten we t allemaal prima kunnen financieren.
Gesprek inplannen met bouwbedrijf lukte niet zonder grond, dus daar beginnen we binnenkort maar eens mee.

Groothuisbouw zit hier om de hoek maar spreekt me nog niet echt aan. Hebben al wel even contact gehad met U. Veenstra en Bouwbedrijf Postma.

[Voor 22% gewijzigd door jordeeeh op 11-02-2022 10:44]

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 09:58
Heeft iemand ervaring met een renovatiesteiger huren en de kosten die daarbij horen?
Ik moet voor mijn nieuwbouwhuis voor ongeveer 8 weken een steiger rondom de woning en de garage hebben maar de offertes die ik nu krijg zijn behoorlijk hoog (5-7k€). Mogelijk dat ik het gewoon verkeerd ingeschat heb, maar voor die bedragen kan je volgens mij ook redelijk wat rolsteigers kopen die ik naderhand weer kan verkopen.
Mogelijk heeft een mede-tweaker eerder een goedkoop adres gevonden.

• bbbrumbrum
  • Niet online
tim-1985 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:51:
Heeft iemand ervaring met een renovatiesteiger huren en de kosten die daarbij horen?
Ik moet voor mijn nieuwbouwhuis voor ongeveer 8 weken een steiger rondom de woning en de garage hebben maar de offertes die ik nu krijg zijn behoorlijk hoog (5-7k€). Mogelijk dat ik het gewoon verkeerd ingeschat heb, maar voor die bedragen kan je volgens mij ook redelijk wat rolsteigers kopen die ik naderhand weer kan verkopen.
Heb een steiger gekocht voor €2300, 1.5jaar gebruikt en voor €2500 verkocht. Opbouwen kost je de eerste keer wel een dagje met zn tweeen.

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 22:22
tim-1985 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:51:
Ik weet niet of je hem voor jezelf op gaat bouwen of voor anderen, maar volgens mij moet je er wel rekening mee houden dat de steiger gekeurd/gecertificeerd is. Met name als anderen er op gaan werken. Mocht er nl een ongeval gebeuren en de steiger is niet gekeurd/ gecertificeerd dan ben jij aansprakelijk.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04 20:03
jordeeeh schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:39:
Deze week geloot voor een kavel bij ons in 't dorp. Mochten als 3e een kavel kiezen, degene die we op het oog hadden was gelukkig nog niet gekozen.
Moet allemaal nog getekend worden, maar zal me eens verder inlezen in dit topic! :)

We hebben al wel wat prijzen ontvangen van wat bouwbedrijven (prefab).
Heb de 'standaardprijs' + 1 ton aangehouden en dan moeten we t allemaal prima kunnen financieren.
Gesprek inplannen met bouwbedrijf lukte niet zonder grond, dus daar beginnen we binnenkort maar eens mee.

Groothuisbouw zit hier om de hoek maar spreekt me nog niet echt aan. Hebben al wel even contact gehad met U. Veenstra en Bouwbedrijf Postma.
Bouwbedrijf Postma... ha! daar werken wij als installatie bedrijf nu voor, zelf zit ik in Norg en binnenkort in Hurdegaryp.
Postma bouwt veelal enkelvoudige vrijstaande woningen, maar de laatste tijd ook vaak seriematige woningen.
De stukadoor heeft héél wat werk in Norg om alle muren/ wanden mooi recht te krijgen...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• J0r15
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-05 15:17
We willen een kleine woning bouwen. We hebben een perceel en zijn nu plannen aan het opstellen mbv architecte. Momenteel twijfelen over de indeling van het onderste gedeelte (= Berging/hal/wc/douchekamer).

Het wordt een compact huis (het plan wat je hier ziet + verdieping met 2 slaapkamers en gang), maar hadden toch graag 2 deuren tussen wc en leefruimte. In de berging zou er ruimte moeten zijn voor een warmtepomp+boiler, ventilatie D unit met aansluitingen, vloerverwarming met aansluitingen + zekeringkast + wasmachine + "berging". Momenteel is er hiervoor 4,5m² voor voorzien. Volstaat dit? Is dit teveel/te weinig?

We twijfelen ook over de plaatsing van de deur richting de berging:
optie A deur in keuken (met uitzicht als een keukenkast).
  • Voordeel: plek voor jassen/schoenen in hal.
  • nadeel: plaats in keuken kwijt, deur minder geluidswerend?
Optie B deur in hal.
  • extra nadeel: veel deuren in kleine hal.

Hebben jullie nog andere/betere ideeën of voor- en nadelen voor een bepaalde optie? Of een perfecte optie C? :)

• RocketKoen
J0r15 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:46:
We willen een kleine woning bouwen. We hebben een perceel en zijn nu plannen aan het opstellen mbv architecte. Momenteel twijfelen over de indeling van het onderste gedeelte (= Berging/hal/wc/douchekamer).

Het wordt een compact huis (het plan wat je hier ziet + verdieping met 2 slaapkamers en gang), maar hadden toch graag 2 deuren tussen wc en leefruimte. In de berging zou er ruimte moeten zijn voor een warmtepomp+boiler, ventilatie D unit met aansluitingen, vloerverwarming met aansluitingen + zekeringkast + wasmachine + "berging". Momenteel is er hiervoor 4,5m² voor voorzien. Volstaat dit? Is dit teveel/te weinig?

Optie B deur in hal.
[Afbeelding]

Hebben jullie nog andere/betere ideeën of voor- en nadelen voor een bepaalde optie? Of een perfecte optie C? :)
Optie A mag sowieso niet als je de meterkast ook in die berging wilt hebben. Die moet binnen 3 meter lopen van de buiten/voordeur zitten.
Ook is 80cm (minus de dikte van je muur) erg krap voor een toilet. Een standaard deur is al 85cm breed.

TheS4ndm4n#1919

• ArnaudYK
Mooie ruime leefruimte, maar de rest is wat krap aan. Heb je overwogen de douchte naar boven te verhuizen? Als die verdieping even groot is dan heb je (ook met schuin dak) nog steeds twee ruime kamers (althans dat vind ik ruim). Dan komt die ruimte beneden vrij. Dan kun je de wc naar de overkant plaatsen en de technische bergruimte een stuk groter maken. Evt heb je dan nog ruimte voor een aparte meterkast. Deur naar de gang en naast de wc ruimte voor een riante garderobe. En de meterkast.? Hoe doe je dat. Ik lees dat volgens het bouwbesluit deze op maximaal 3 meter van de voordeur mag komen. Als je het in de technische ruimte wil dan voldoet optie A m.i. niet. (Maar ik ben daar in geen specialist).

Edit: Als ik nog een aanvullende opmerking kan plaatsen. Ik ken jullie kavel niet, en ken dus mogelijkheden niet, maar je hebt in de woonkamer een groot raam naar het noorden. Energetisch is dat ongunstig (ramen isoleren minder goed vergeleken met muren). Je hebt geen winst (zon instraling), maar wel relatief veel verlies.

[Voor 18% gewijzigd door ArnaudYK op 14-02-2022 00:09]

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-05 19:07
RocketKoen schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:56:
[...]

Optie A mag sowieso niet als je de meterkast ook in die berging wilt hebben. Die moet binnen 3 meter lopen van de buiten/voordeur zitten.
Ook is 80cm (minus de dikte van je muur) erg krap voor een toilet. Een standaard deur is al 85cm breed.
Geen idee of / wanneer het doorgaat, maar ik las pas geleden dat ze dit willen aanpassen naar 4,5m

https://www.nen.nl/en/nie...dt-stapsgewijs-aangepast/

En je kan natuurlijk altijd in overleg gaan met de netbeheerder, maar hoe groot die slagingskans is zou ik niet weten. Je zou de meterkast natuurlijk ook net zoals vaak gebeurt in Duitsland vanaf buiten bereikbaar kunnen maken als je daar een plek voor kan vinden die niet stoort.

edit: link aangepast naar de NEN website, ipv. een nieuwvergaar site.

[Voor 10% gewijzigd door Sivvis op 14-02-2022 08:06]

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
J0r15 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:46:

Optie B deur in hal.
[Afbeelding]

Mooi, vooral de ramen rondom, ook op noorden, super. Ik zou keuken op noordmuur zetten met extra raampje erbij, ook op noorden, perfect, geen zonneschijn, wel natuurlijk licht. 4 Meter lang is ruim voldoende en het kookeiland weghalen levert je meer ruimte. Deur naar berging zit dan op een natuurlijke plaats. De schaal in de tekening klopt ook niet helemaal, kookeiland net zo breed als de muur?

Gibson S-1 , Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Deleon78
bottom line schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:20:
[...]

Als ramen elke kant mogen, waarom geef je dan de opmerking dat hij een groot raam in het Noorden heeft? Dat is toch om hem proberen te overtuigen om hier vanaf te stappen?

En in de zomer krijg je warmte binnen die je niet binnen wilt hebben, met ramen op de zuidkant..
Ik zie echt niet het probleem dat je wilt schetsen met ramen gericht in het Noorden.
Hij attendeert de ontwerper op een feit mbt grote raampartij op het noorden.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:22
bottom line schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:20:
[...]

Als ramen elke kant mogen, waarom geef je dan de opmerking dat hij een groot raam in het Noorden heeft? Dat is toch om hem proberen te overtuigen om hier vanaf te stappen?

En in de zomer krijg je warmte binnen die je niet binnen wilt hebben, met ramen op de zuidkant..
Ik zie echt niet het probleem dat je wilt schetsen met ramen gericht in het Noorden.
Ik heb daar geen opmerking over gemaakt maar dat terzijde.
@ArnaudYK wilde gewoon iets onder de aandacht brengen wat wellicht interessant kon zijn voor @J0r15 Dat valt volgens mij onder behulpzaam zijn en niet iemand proberen te overtuigen ergens vanaf te stappen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bbbrumbrum
  • Niet online
FastForwardNL schreef op maandag 14 februari 2022 @ 08:44:
Bij ons ligt ondertussen de fundering.
De bouwer zou afgelopen week ons (HSB-)huis monteren op locatie.
Helaas hebben zij de nodige uitdagingen met de planning (door quarantaine verzuim) en schuiven we naar achteren toe.

Dit levert veel stress op omdat wij eigenlijk een harde deadline hebben van eind juni, dan moeten we ons huis uit. Het zou mooi zijn als we dan in ieder geval de spullen over kunnen hebben (desnoods in garage/container). Het lijkt erop dat we dat niet meer gaan redden. we hebben nog +- 2 weken speling.

Deze week zien de weersvooruitzichten er niet best uit.. dus zal nog verder opschuiven.

Kan het eigenlijk kwaad als een HSB-huis in felle regen wordt gemonteerd?
Dat ligt aan de gebruikte materialen, gips bvb zou ik niet graag nat laten worden, Fermacell kan daar dan wel weer vrij goed tegen.

Maar als ze goed doorwerken, plassen verwijderen en open gaten afdekken en evt nog bouwdrogers erin zetten na montage dan loopt het allemaal wel los.
Zou ook wat zijn als je altijd 2-5 opvolgende droge dagen nodig zou hebben, dat word wel heel lastig plannen uiteindelijk.

• ArnaudYK
bottom line schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:19:
[...]

Sinds wanneer mogen grote ramen enkel maar richting het zuiden gericht zijn?
Misschien gewoon ramen dan helemaal afschaffen, aangezien muren veel beter te isoleren zijn... |:(

Meestal (99%) zetten mensen geen ramen om zon/warmte binnen te krijgen, maar voor het natuurlijk licht in huis / uitzicht naar buiten. Of dat dan Oost, Zuid, West of Noord is, zal echt niemand een worst wezen.
Voordeel hier is dat je geen enkele verduistering/zonwering moet voorzien.
Natuurlijk mag je ramen op het noorden hebben. Ik geef alleen aan ter overweging dat dat energetisch minder handig is en dat als dat raam relatief weinig toevoegt qua uitzicht en beleving je dit mee kan nemen in je ontwerp. Hoe je ontwerpt en wat straks je stookkosten is niet aan mij.

• bbbrumbrum
  • Niet online
FastForwardNL schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Volgens mij zit er op de binnenmuren gips met daarachter hardboard. Weet alleen niet of dat vanuit de fabriek al aanwezig is of pas later wordt gemonteerd. Ze kunnen binnen 1-2 dagen het dak erop hebben.

Je hebt natuurlijk ook regen en regen. Einde week ziet het er beroerd uit. Ik zal ze eens vragen.
Gips en hardboard? Oef dat klinkt niet heel best.... Heb je meer details over de opbouw en isolatie?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-05 21:06
FastForwardNL schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Volgens mij zit er op de binnenmuren gips met daarachter hardboard. Weet alleen niet of dat vanuit de fabriek al aanwezig is of pas later wordt gemonteerd. Ze kunnen binnen 1-2 dagen het dak erop hebben.

Je hebt natuurlijk ook regen en regen. Einde week ziet het er beroerd uit. Ik zal ze eens vragen.
Bij ons waren de panelen voorzien van OSB, na plaatsing afgewerkt met gipsplaat. Dat gebeurde dus pas nadat het huis wind- en waterdicht was.

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-05 16:25
bbbrumbrum schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:57:
[...]

Gips en hardboard? Oef dat klinkt niet heel best.... Heb je meer details over de opbouw en isolatie?
Opbouw spouwmuur (van buiten naar binnen):
  • Metselwerk 100mm
  • Spouw 50mm
  • Damp-open folie
  • Stijl- / regelwerk 38x244
  • Minerale wol 240mm
  • Dam-dichte folie
  • Constructieplaat 15mm
  • Gipsplaat 15mm
Constructieplaat bedoelde ik i.p.v. hardboard.

[Voor 4% gewijzigd door FastForwardNL op 14-02-2022 13:36]

Pagina: 1 ... 61 ... 66

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee