Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Onderwerpen

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:20

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Topicstarter
bartvb schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:02:
@Ernemmer Ben ik helemaal met je eens als je ook kan regelen waar de lucht heen gaat afhankelijk van bezetting.

Als je echter gaat sleutelen aan die hoeveelheden kom je al snel op een situatie waarin b.v. een slaapkamer erg weinig luchtverversing heeft. Overdag totaal geen probleem, maar vervelend als 's nachts de hoeveelheid CO2 toeneemt naar 1200ppm omdat de berekening met 'gemiddelde bezetting' rekent ipv 2 personen in 1 vrij kleine ruimte. Die 70m3/uur voor een slaapkamer wordt via jouw gedachtegang nooit gehaald.
Daar zijn CO2 gestuurde systemen voor. Die meet dan een verhoogde waarde in de slaapkamer 's nachts en past daar de ventilatie op aan. Dan heeft het geen zin om de woonkamer maximaal te ventileren namelijk en knijpt daar het systeem.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Die cyclus heb je toch geen last van? Waarom zou je dat op domotica willen?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Die CO2 cyclus doet ie elke x minuten? Dat is toch niet zo spannend verder of heb je daar last van?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Je kan latex met die eigenschappen gebruiken.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
En je kan ook gecacheerde varianten kopen, die kan je waterdicht afwerken.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
@gumtree heb je echt zoveel kastruimte nodig? Je hebt bijna geen 'kale' muur?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
anboni schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:35:
De algemene tendens in dit topic is dat je moet rekenen met tenminste E500 per m3. Als ik heel erg kort door de bocht jouw 200m2 vermenigvuldig met 2.65 om op een volume te komen, zit je al boven die 250k. En waarschijnlijk ben je er dan nog niet. Dat wil niet zeggen dat het niet gaat lukken, maar houd in gedachten dat je budget echt aan de onderkant zit van wat reeel is (zeker als je ook een kelder wilt).
Reken met bruto inhoud. Een verdieping is dan 3 meter.

250k/(200x3)=417 euro/m3. Volgens de 500/m3 berekening kom je op 3 ton uit. Dat is krap tegenwoordig en dan moet je relatief sober afwerken.

Afhankelijk van de regio is 880m2 voor 200k een koopje. Daar kan je altijd wel wat op maken, eventueel bereid je alleen een fundering voor als de woning te duur wordt om in één keer helemaal te bouwen.

[Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 14-01-2019 14:42]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Vantage92 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:20:
Vergis je niet met de kuubs. Bouwers rekenen strikt buitenmaten. Dat zijn heel wat meer kuubs dan dat je vloeroppervlakte rekent maal plafondhoogte. Een huis van 150m2 met drie volledige verdiepingen zit al snel aan 550-600 kuub.
600 kuub maal 500 is al 300.000 euro.

Onze nieuwbouw woning, 110m2 en 460m3 inhoud gaat 235.000 euro kosten ex keuken, vloeren, sanitair, raambekleding etc en leges en architectkosten. Vergis je daar dus niet in. Om kosten te drukken kun je ook kleiner bouwen natuurlijk ;-)
Formeel is de hoogte vanaf onderkant begane grondvloer t/m onderkant panlat/bovenkant dakbedekking plat dak (niet zijnde grind/tegels). De BVO (buitenste lijn is maatgevend).

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik zou lekker de verdieping meenemen in de vvw om de systemen gelijk te houden.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Gewoon goed uittekenen in bv CAD en spelen met de marges en/of planken in het werk en je komt altijd wel goed uit.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Kalkzandsteen van 6 cm? Succes daarmee. :+ Afhankelijk van positie en functie komt het op 10-12-15-21,4 cm uit.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Artbij schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:55:
[...]

Plat is duurder dan schuin volgens dit topic en mijn eigen aannemer.

En dat er geen gas is hoeft is maar een hele kleine besparing. Naar meer dan 2 plekken werden die leidingen toch niet gelegd.
Klopt. Je maakt dan ook sowieso minder kuubs die je vervolgens ook niet hoeft te verwarmen/koelen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
In de regel 30 minuten als er een vluchtroute in stand moet blijven bij dit soort laagbouw. Staal heeft van zichzelf iets van 15-20 minuten tot bezwijken. De constructeur heeft in de vergunning aan moeten geven wat de hoofddraagconstructie is. Overigens wel apart van de aannemer, dit hoort niet tot het 'esthetisch' schilderwerk, maar de weerstand van de constructie tegen bezwijken bij brand. Als de kolommen met beton zijn gevuld, dan kan het zijn dat je niks hoeft te doen. Dan houdt hij het in de regel lang genoeg uit. Toch maar even nagaan bij je constructeur.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
headhunter1985 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:44:
[...]

Sorry gemist :)

Señor Sjon, deze eis geldt ook pas als er een vluchtroute van een ander compartiment over deze vloer voert. Bij reguliere eensgezinswoningen is hiervan geen sprake.

Constructeur is inderdaad het beste.

Maar mocht er een eis zijn, is deze maximaal 30 min tenzij hoogste vloer hoger ligt dan 7m. Oftewel indien de hoogste vloer van de woning lager ligt dan 7 meter en je woning is niet vrijstaand, dan 30 minuten brandwerend coaten (tenzij kolommen met beton gevuld). Alternatief brandwerend bekleden.
Vloer van een verblijfsgebied is het overigens. ;) Hoewel de route eronder ook in stand moet blijven.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Dat niet alleen, maar een groot deel van Nederland is geen zandgrond. Als je blijft graven dan heb je verzopen bouwvakkers door het grondwater.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
D.deJong schreef op donderdag 11 april 2019 @ 05:35:
[...]

Het gaat niet om de bevestiging van de plaat maar om de hoeveelheid ankers voor je metselwerk, dat moeten er 4 per vierkante meter zijn volgens het bouwbesluit in NL. Een plaat is 0,72 vierkante meter dus drie per plaat.
Heb je een detailtekening van de aansluiting kozijn/gevel/ binnenblad, ik ben altijd wel benieuwd hoe het elders gaat.
Afhankelijk van de spouw en de metselwerk plannen ervoor kom ik ook geregeld 6 tegen. En dan RVS natuurlijk. Na een jaar of 30-40 zijn de meeste gegalvaniseerde ankers wel vergaan. Daarom stort ook weleens een flatkopgeveltje in bij een storm. Die gevel staat nergens meer aan geankerd.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:54:
Ik zou van de slaapkamer rechts onderin een meter afhalen zodat je een mooie vide krijgt naast de trap. Die slaapkamer is toch groot zat.
Verder mis ik een technische ruimte om je buffervermogen neer te zetten.
Ook vind ik de woonkamer wel erg smal, je zit wel heel dicht op de tv.
Dit dus.

@mux daglicht in je overloop is ontzettend fijn, al komt het bv van de voordeur af. Enkel een trap omhoog vind ik persoonlijk vrij armoedig in een vrijstaand huis. Je krijgt een soort koker met wanden omhoog. Laat de architect (of zelf) het maar eens in Sketchup zetten, dan zie je wat ik bedoel. Ik heb zo'n opgang gehad vroeger en het is niks aan. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik hoop voor je dat het werkt. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik zou altijd de vloerverwarmingslussen leggen, al is het om het als koeling te kunnen gebruiken. Een passief huis is een enorme warmtetank, dat is in de zomer wat minder tof.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Inderdaad. Dit is waar de theorie en de praktijk misgaan. Stel zo een willekeurig kantoor in en je hebt de grootste onvrede die je kan hebben. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Die 80mm EPS is zinloos op een breedplaatvloer. De massieve betonvloer zelf doet al wonderen om contactgeluid tegen te gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
De richtlijnen houden daar dan weer rekening mee, waardoor aannemers e.d. zich gerechtvaardigd voelen het zo te doen. :P

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Grond gratis opgehaald? You wish. AP04 keuring erbij per transport en je mag hopen dat je het ergens kwijtraakt. Bij vervuiling mag het de oven in. Daar word je echt niet blij van. Schoon zand is wel populairder, maar in de regel mag je blij zijn als je gratis van het teveel afkomt. Althans, dit is veelal in het westen zo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Dit gaat in de regel over het nieuw bouwen van een vrijstaand huis. Dan heb je parkeerplek zat. Denk niet dat iemand je in dit topic kan helpen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
@DivWhis Verbouwingen zijn niet in m2 prijzen te vatten. Je zal zelf moeten bepalen welke onderdelen je wel en niet doet. Dit topic is meer voor nieuwbouw van eigen woningen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Bany schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:23:
Hier nog steeds aan het wachten op offertes van aannemers, installateurs enz enz. Duurt allemaal erg lang ... 4 weken voor een offerte van een aannemer pffff.

Ben trouwens benieuwd, wij moeten gasloos bouwen uiteraard en gaan waarschijnlijk voor een warmte/warmte pomp met een bron wat wel een stuk duurder is dan een lucht/water pomp. Wat hebben jullie gekozen en waarom? (ik weet dat er een topic voor is maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie keuze, niet zozeer om te discussieren hoe wat en waarom die keuze is gemaakt)

Heeft er hier ook iemand een ondergrondse hemelwateropslag? Lijkt mij wel handig voor in ieder geval de tuin/gras/planten, nog niet gekeken naar de optie om dat water te gebruiken voor bijv de wasmachine of wc.
We mogen het hemelwater ook niet afvoeren in het riool namelijk dus waarom niet gebruiken.
Je bestelt ook geen pak koekjes. Een offerte duurt zo 6-8 weken met aanvragen onderaannemers, etc, etc.

Grijswater systemen zijn tot nu toe nauwelijks terug te verdienen, dus je zal iets uit idealisme moeten plaatsen. :)

[Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 21-06-2019 13:38]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
gumtree schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:38:
[...]

Gewoon even bellen wanneer ze verwachten een offerte uit te brengen, het is druk in de bouw en het maken van een offerte voor bouw van een huis is natuurlijk geen uurtje werk. Maar 4 weken is afhankelijk van het te bouwen huis imho wel de max.

[...]

Wij hebben een gewone warmtepomp gekozen, we hebben een bron nog overwogen alleen dat werd ruim 18 K duurder. Met een gemiddelde levensduur van 15 jaar van je pomp + installatie haal je dat er nooit uit. Nu hebben we voor die 18K het dak vol gegooid met zonnepanelen. Nu is onze situatie natuurlijk anders i.v.m. bouw in het buitenland. Ik heb de doorrekening van de installateur laten doorrekenen door een externe adviseur en die kwam zelfs nog slechter uit dan de installateur. Hij had als alternatief de ringcollector alleen is deze techniek voor mij te nieuw en had onze installateur er te weinig ervaring mee en durfde het nog niet aan.

De vlakcollector hebben we ook nog overwogen alleen dan leg je praktisch je hele tuin vol met slangen. Vrij risicovol en de ligging van ons perceel was daar niet voor geschikt.

[...]

Sterker nog het is bij ons verplicht we krijgen twee grote grindkoffers met een doorsnede van 1,5 meter. In overleg met de aannemer gaan we er eentje zo bouwen dat het regenwater niet gelijk infiltreert maar wordt opgeslagen. Om dat we ook een zwembad(je) plannen zijn we nog aan het kijken of dit een oplossing is om het regenwater te gebruiken. Aansluiten op de wasmachine en/of wc is te kostbaar en aan strenge regels gebonden.
Bij vervanging van pomp ga je toch niet de leidingen opnieuw maken? Die blijven dan gewoon zitten. :) Het gros van de kosten zit juist in de bodemboring.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
jerh schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:22:
[...]

Ik was zo blij dat ik een bouwadvisieur in mijn vriendenkring heb. Er gebeurde van alles wat ik niet doorhad en niet goed was. Hij heeft heel veel ellende voorkomen en zag ook allerlei zaken die wij niet zagen. Je kunt wat dat betreft pech met je aannemer of projectleider hebben.

Het hoogtepunt was dat de eigenaar van de aannemer kwam kijken naar aanleiding van geklaag van de bouwadvisieur en met ons meeliep en toen mijn vrouw klaagde dat je bij het strijklicht vanuit het raam zag, dat de betonplaten van het plafond scheef lag: Dan metselen we toch het raam dicht mevrouw. Daarop heeft de bouwadvisieur hem meegenomen en een pittig gesprek gevoerd.
Serieus? Dit is het oudste grapje in de bouwwereld zo'n beetje. :P

Sowieso is strijklicht killing voor alles. Wil je het spiegelglad, trek dan de buidel maar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Zorg dat je links/rechts ruimte hebt bij het spoel- en kookdeel. Nu kan je bv links niks kwijt (vul - wasbak - schoon). Een eiland in het midden is een ruimtevreter. Maar goed, ik zou ook nooit de trap zo in de hoek zitten. Bijkeuken is eigenlijk een loopruimte. De locatie van de werkplek zorgt ervoor dat je (te)veel looplijnen door je woonkamer hebt.

Het voelt meer aan als een appartement dan een woning. Maar goed, dit is jouw woning natuurlijk.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
digiman schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:18:
[...]

Nog nooit zo’n onzin gelezen van iemand die zich bouwkundige noemt.

Alle grote fabrikanten (schuco, kawneer o.a) hebben allemaal profielseries die je in nieuwbouw conform bouwbesluit kan toepassen.

Bovendien scoort aluminium beter op milieugebied dan kunststof.
Ja, in winkels e.d. met veel lichtere eisen. Woningbouw met NOM is kunststof of hout. Het kan wel, maar je introduceert verliezen die je elders weer goed moet maken.

Overigens zijn termen als 'onzin' onnodig chargerend in een discussie als dit, hou het vriendelijk.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Douchegoot WTW zie ik weer als voordeel bij een warmtepomp. Scheelt bufferen in een vat. :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
@vdbeke Liggen warm- en koud water nu tegen elkaar aan?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
@Fabian Leuk plan!

- Zelf zit ik ook aan en suite te denken om woonkamer/keuken/eetkamer wat van elkaar te scheiden. In dit geval maakt het je woonkamer relatief klein. Als je woonkeuken en woonkamer omwisselt, heb je:
1) een grotere woonkamer,
2) je keuken bij de tuin, zodat je in de zomer met bv de BBQ en hapjes niet ver hoeft te lopen. Trust me, het hele huis telkens doorwandelen voor servies, eten en drankjes gaat snel vervelen,
3) kan je een directe verbinding met bijkeuken en/of garage maken. Nu moet je telkens ver lopen.
- Deur tussen bijkeuken en berging in het brede deel van de bijkeuken, anders kom je in een deurencarrousel terecht.
- Slim dat je rekening houdt met containers, ga wel uit van een vierde in een worst-case scenario. Komt ie er niet, kan je er altijd nog brandhout stapelen.
- Je veranda zit wat verstopt t.o.v. het huis. Nu zit je achter een blinde muur met enig interactie met het huis de bijkeuken.
- Voor de verdieping nog een paar mogelijkheden. Je kan wellicht e.e.a. voorbereiden voor een opbouw op de garage? Dan kan je in je hal oversteken.
- Wat ik sowieso zou doen, is de trap naar de zolder boven de andere trap te maken. Zo kan je een kunstwerk van je trappenhuis maken en komt de ruimte tegoed aan de slaapkamer. Het is geen grote ingreep. Vooruitbordurend hierop, als de trap spiegelt (dus aan de kant van de hoofdslk), dan blijft er een pad over naar het dak van de berging/bijkeuken. Hier kan je dan makkelijk een kamer op maken. Dat is een kwestie van een ander kozijn en je bent er.
- Je hebt genoeg ruimte om de overloop 1200 breed te maken. Doe dat, het voegt meer kwaliteit toe dan je in eerste instantie denkt, al is het maar in de rondgang om de trap.
- De slaapkamer rechtsboven op de tekening heeft wat te weinig daglicht. Staat niet in verhouding tot de kamer ernaast.
- Ik zou kijken of je een werkkamer oid op de begane grond kan maken. Een stuk gezelliger dan je op de verdieping opsluiten terwijl je partner beneden zit.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Mijn ervaring met dat soort contingencies is dat de daadwerkelijke uitvoering zo anders wordt, dat de voorbereiding ervoor eigenlijk zonde van het geld is geweest.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
woekele schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:49:
Dan nog is een extra logeer/badkamer in huis altijd chill :) Ik merk die zelfde 'reflex' soms als ik aan mensen zonder 2e badkamer vertel dat wij een 2e badkamer nemen. Ze worden dan bijna boos. Puur omdat ze het zelf niet hebben en een of ander psychologisch proces doorgaan waarin ze aan zichzelf moeten verantwoorden waarom ze het niet hebben. En dus is het ineens allemaal onzin. En dus is het stom als je het wél neemt. Laat mensen gewoon hun eigen keuzes maken zou ik zeggen.
Dat is wat anders dan zaken voorbereiden op een halve eeuw later. Jouw voorbeeld qua jaloezie heb ik nog nooit gehoord eigenlijk.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Fabian schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:00:
Ook mij is verteld dat een woning van dit formaat beter verkoopt met twee badkamers. Een badkamer en suite die de luchtvochtigheid in de slaapkamer verhoogd lijkt mij niets.

Ter voorbereiding wordt er wel water aanvoer en afvoer naar de zolder gelegd voor een kleine doucheruimte. Het toilet op de 1e verdieping is al gecheiden van de badkamers waarmee er twee badkamers en twee toiletten zijn. De kosten voor een dergelijke voorbereiding zijn minimaal.
Een fatsoenlijke ontworpen en uitgevoerde en suite geeft echt geen vochtproblemen. :) Vergeet niet dat de ruimte dan ook veel groter is dan een bedompte badkamer.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
jerh schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:15:
[...]

Ik hoor makelaars altijd maar een ding zeggen: locatie, locatie, locatie

En daarom verkoopt een rijtjeshuis in Amsterdam-Zuid voor 1.5 miljoen en in Friesland/Groningen ben je met veel minder klaar.
Alleen de meesten hier zijn niet in de markt voor een rijtjeshuis. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Zo'n binnendeur trekt ook vrij snel krom door de temperatuur en vochtigheidsverschillen.

Qua dak... wat een bende. Is dat een ongeïsoleerd plat dak? Soort prefab ding? Zo'n brakke constructie ken ik niet. Heb je een overzichtsfoto?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Is dit projectbouw? Wat is er omschreven/gedetailleerd voor deze goot?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
De garage is wel geïsoleerd? Dan is die binnendeur minder een probleem.

Ik heb het idee dat die goot erin 1x tegenaan is geschroefd en dat ie kopschotten heeft op de hoeken ipv open verstek om een extra verbinding waterdicht maken te voorkomen. Het detail is overigens verre van standaard. Normaal gesproken werk je met een dakopstand, eventueel met een overstek. Lijkt hier op een poor-mans-solution om hetzelfde visuele effect te bereiken. Ook lijkt erop alsof een detail voor een goot van een pannendak (onder helling) plat is gelegd voor een garage.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Daan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:38:
[...]

Ja precies. De aannemer kan toch zeggen "hey @jeka dit ziet er vreemd uit om <insert redenen>, check ff met de architect?". Lijkt me niet meer dan wenselijk. Jammer als dat dan niet gebeurd en de aannemer gewoon alles klakkeloos uitvoert.
Denk dat er wel een briefje naar architect is gegaan hierom. Architecten kunnen ook paranoïde zijn en in alles wat de aannemer zegt een bezuiniging zien, terwijl juist architecten steeds meer van de praktijk af zijn gaan staan en dit soort knullige details verzinnen.

@jeka in welke mate ben je betrokken geweest bij details, bouwvergaderingen e.d.? Heb je een bouwbegeleider gebruikt? Dit detail had nooit de VO-fase mogen overleven.

[Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 17-09-2019 11:52]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
digiman schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:46:
[...]

Lekker generaliserend weer. Zoals in alle beroepsgroepen zijn er zowel goede als slechte exemplaren te vinden. Maar om nu dit te zeggen...gaat wel wat ver.

Mee eens dat het een knullig detail is, ik gruwel sowieso van plastic als bouwmateriaal. Dit is dus een voorbeeld van een slechte architect met beperkte bouwkundige en architectonische kennis, en weinig liefde voor het ambacht en de traditie.
Maar zo zijn ze echt niet allemaal.
Heus niet. Bij lange na niet.
'Goede architectuur lekt' is niet voor niks een gevleugelde uitspraak. ;)

@stefijn als je de voorkant dichtmaakt (of desnoods perforeert) dan blijft het water ook in de buurt van die verticale koker. Maar hou rekening met lekwater eromheen. Spatten zal het altijd.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Die vloeren waren voor utiliteitsbouw. :)

@Daniel Je kan niks hieraan doen. Zo heb ik meterkasten die perfect waren afgekeurd zien worden vanwege de planning (week na vorst, dus te druk) en op een andere locatie met alleen een gat in de vloer de boel goedgekeurd (vakantieperiode, dus niks te doen).

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Hou het even bij het huidige BB. De 3 meter eis komt van nutspartijen af, dat is niet langer in het BB geregeld. Het artikel wat aangehaald wordt gaat over BB 2003, niet 2012.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
xoror schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:48:
[...]

Oef vervelend dat het niet helemaal lekker stil is. Wat was de overweging om voor 2x300 units te gaan ipv 1x 600?
Die 1x600 bestaat niet volgens mij. :P

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Hij heeft een Qualitiyflow systeem. Die hebben max 300-350m3/uur dacht ik.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
jacovn schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:22:
[...]

Wij horen ze ook niet in normaal bedrijf.

Echter bij droogkrijgen van de natte badkamer gaat het systeem denk ik naar 260 m3 (19xx rpm van de max 2100 rpm) en trekt een groot deel daarvan door de badkamer afzuigbuis en dat horen we.

Waarschijnlijk wordt het een stuk beter met de nieuwe motor want de onblalans laat de behuizing voelbaar fibreren zelfs.

[...]

Correct. Er zijn verschillende uitvoeringen, we hebben de HRU-300. Die heeft een zuinigere motor dan de 350 unit. En die extra 50 m3 was ook niet genoeg voor bouwbesluit. Meestal draaien ze op 50m3 stand om alle ventielen minimaal af te zuigen, en als er mensen in een ruimte zijn wordt toerental wat verhoogd en wort er in de ruimtes met mensen meer afgezogen.

Dat vondt ik een voordeel, maar het ding heeft ook nadelen, en API hebben ze bijvoorbeeld niet dus iets uitlezen wordt hem niet.
Ik vind filters verwisselen lastig, stukje recht erin en dan een knik. Maar ik heb nog de bouw filters erin zitten (die ik netjes uitzuig) en wellicht zijn de G4 of G7 filters beter te plaatsen.
Ze zitten bij Itho te slapen, of ze besparen geld door niet de nieuwe filters op te sturen die ze beloven als je de unit De instalatuer zit er nu achteraan.
Die bouwfilters zijn toch alleen voor het eerste halfjaar? Nu kan je weer over op reguliere.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Gebrek aan heipalen denk ik ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Ernemmer schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:08:
[...]

Nee, het gaat om het totale gewicht van de constructie. 2x10mm normaal glas zal meer geluid tegenhouden dan 3x5mm normaal glas.
Doe dan wel 9-11 en/of 6-4-5. ;) Dat filtert veel meer frequenties weg.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Modbreak:De voors en tegens van de WP en gasketel tegenover klimaatverandering et al kan in de daartoe betreffende topics in DED of AWM. Hier is die veel te diepe discussie zwaar offtopic. Vervolgberichten hierover worden dan ook verwijderd.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Nee, we gaan hier niet specifiek aannemers promoten. Dat is iets wat je toch zelf een beetje op moet zoeken. :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
stefijn schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:43:
En geluiddemping dus.

Een ander voordeel is dat je ruiten in dit jaargetijde 's morgens en 's avonds automatisch blinderen ;)
Doen ze hier vanaf de binnenkant. :X

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
stefijn schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:49:
Misschien is je nieuwe ruit nog vies of vettig aan de buitenkant, geen idee
[...]

enkel glas?

Moet wel zeggen dat ik t jammer vind dat t uitzicht er niet is met dat triple glas (want beslagen aan de buitenzijde), maar t is ook wel een fijn idee dat het zo goed isoleert.
Dubbel glas uit 1992 i.c.m. alleen afzuiging zonder toevoer buiten de matige kierdichting uit die tijd. Staat nog op de todo. :P

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
De aannemer de zonnepanelen apart laten factureren of als je ze niet nodig hebt voor de EPC achteraf plaatsen met de nodige voorbereidingen al in je woning.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
tehfnz schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:21:
@Kwakkel In het Bouwbesluit van 2012 is wettelijk vastgelegd dat de plafondhoogte van de woonkamer en keuken in een nieuwe woning 2,6 meter moet zijn. Voor het slaapkamerplafond mag de hoogte 2,4 m zijn.
Dat laatste alleen bij zelfbouw, daar heb je wat meer vrijheden.
https://rijksoverheid.bou...2012/hfd4/afd4-1/par4-1-1

Overigens begon het Bouwbesluit 2003 hier al mee. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Ernemmer schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:37:
[...]

Ik ben altijd wel benieuwd naar wat anderen uitgeven aan ontwerp.
Ik ontwerp zelf natuurlijk ook wel eens wat, zo heel moeilijk is een huis niet (genoeg ideeën te vinden met Google). Maar als je echt iets aparts en unieks wilt en daar ook budget voor hebt is een creatieve architect vaak de betere keuze.
Zorg wel dat je jouw budget niet meteen prijsgeeft. Ik ben zelf nog NOOIT een architect tegengekomen die binnen budget bleef.

[...]

Om jouw eigen smaak over te brengen is een plaatje inderdaad een stuk beter dan gesproken tekst.
Dat niet alleen. Architecten die zelf een prijsopgave van de bouwkosten maken moet je nog harder wantrouwen. :P Die slaan nog weleens wat relevante dingen als fundering en constructie over, die ze op basis van kengetallen doen, terwijl specifieke constructies een woning duur kunnen maken.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Tylen schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:41:
[...]

Er word gigantisch negatief hier gepraat over catalogusbouw. Ik wilde de bouw vorderingen delen maar zet het topic op verbergen. :w :w
Overreageren is ook een vak?

Iemand anders heeft liever een unieke woning (met stiekem veel elementen uit andere woningen door de architect, maar dat weet ie zelf dan niet) tegen de hoofdprijs, anderen gaan weer zoveel mogelijk zelf bouwen en weer een ander doet meer aan one-stop shopping om een woning te bedenken. Mag allemaal hier. :) Grond verkrijgen is eigenlijk nog het grootste probleem. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Wat ik daarmee wil zeggen is, dat veel elementen uit woningen, 'uniek' of niet, vaak ergens op geïnspireerd zijn. Je hebt een aantal basiselementen die in elke woning terugkomen en grotendeels in aantal en maat variëren naarmate budget en woning groter worden. We hebben in Nederland veel projectbouw en een grote gemene deler plattegrond die het altijd goed doet. Een plattegrond uniek maken is dan ook veel lastiger, want je hebt vaak ook wel een bank die ergens wat van vindt en niet een geheel onverkoopbaar geheel wil financieren. :)

In principe bouw je metselwerk gevels op koppenmaat (veelvouden van 110 - 1x voeg, maarja, dat kan blijkbaar niemand meer uitrekenen tegenwoordig. :X), dieptematen met betonvloeren bij voorkeur in stappen van 300, etc, etc.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Je kan financieel gezien beter een uitgekristalliseerd ontwerp hebben qua details dan dat er geëxperimenteerd wordt op jouw kosten. ;) Kan ook wel, maar dat potje onvoorzien moet het ook dekken. Het blijft een keuze.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik zou een garage altijd isoleren. Zo hou je de boel makkelijk vorstvrij, dat is alleen maar beter voor spullen en als je er zelf nog gaat hobbyen.

Inbouwspots... dat is een leuke. Fabrikanten als Erco maken lichtplannen voor je, maar je kan dan ook de beurs trekken qua armaturen. Meestal worden spots h.o.h. 900-1200 gehouden afhankelijk van wat je aan wilt lichten. Als je GU10-spots gebruikt, kan je makkelijk met dimmers of verschillende wattages werken naar gelang de hoeveelheid licht je nodig hebt. Voordeel is dat het ook een 230V systeem is zonder ellende met trafo's.

In jouw geval zou ik spots in de badkamer/toilet doen, gang, keuken en werkplek. Misschien nog 2/toilet. Verder eventueel langs de randen van de woonkamer bij de puien. Hou rekening nog met vaste lichtpunten voor armaturen bij woonkamer/eettafel bv. Spots en sta/wandlampen zijn niet alles.

[Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 29-01-2020 15:39]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
450*1.21=544,50. Die prijs zie je meer hier.

De kelder. Tsja... 620/m3. Ik heb zelf geen ervaring met kelders, maar echt goedkoop zijn die dingen niet. Je zit erg snel met waterkerende constructies aan de buitenkant.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
jacovn schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:01:
[...]

Ik kan je alleen een tip meegeven.
Als je een lucht wtw in het huis hebt mogen ze de garage niet mee ventileren.
Is de garage dan volgens huidige bouw eisen geisoleerd, dan kun je er mooi schimmel in kweken als er niets geventileerd wordt.

Kies je dus voor geisoleerd, laat ze dan ook aangeven hoe ze gaan ventileren.

Wij hebben een geisoleerde garage aan huis, en er was geen ventilatie. Met natte fietsen die erin staan kregen we op de koudste plekken schimmel vorming. Er is toen een ventilatie wtw voor 1 ruimte geplaatst. Sindsdien probleem opgelost.

Overigens is een niet geisoleerde garage die niet geventileerd wordt ook niet goed. De buren hebben 1 muurpijpje gekregen, maar moeten de garage ‘luchten’ door een tegenover gestelde deur een tijdje open te zetten volgens mij. En het raam in de deur lijkt nat aan de binnenkant.
Meestal roosters in de garagedeur en een muurrooster of dakpijpje doet wonderen. Je moet immers ook uitlaatgassen af kunnen voeren.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Modbreak:Zullen we het weer over eigen bouw hebben ipv gordijnen en vloerverwarmingsvragen in een projectwoning? Dit is geen dumptopic voor allerhande kleine vraagjes die niet zoveel met zelfbouw te maken hebben. Schroom niet om zelf een topic te openen of om het betreffende onderwerp terug te zoeken en daar verder te posten.

Zonder kicks uit de krochten van GoT natuurlijk.

[Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 06-05-2020 11:14]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Och, als je oplet met penanten en muurdammen EN een niet helemaal achterlijke metselaar hebt, is het meeste >1 meter goed op te lossen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Even in willekeurige volgorde:
  • Overweeg een oprit met twee auto's naast elkaar als het kan. Dat is veel ruimtelijke qua entree. :)
  • Je entree is een smalle gang van net iets breder dan de voordeur. Waar hang je je jassen op?
  • Kantoor heeft te weinig daglicht met enkel een sleufraampje
  • Raampartijen op zuiden is niet heel verstandig ivm oververhitting van je woning. Zonwering aan de buitenzijde om warmte enigszins buiten te houden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
- Nuldraad mee laten trekken naar schakelaars, of een enkele wcd naast elke schakelaar. Zijn perfect voor wanneer je snel ergens stroom moet hebben en dan heb je gelijk een Nuldraad in de buurt voor als je met ledddimmers werkt (scheelt nagloeien LED).
- voor waar je strijkt een wcd op hoogte, scheelt bukken.
- 3/4e ipv 5/8e buis toepassen
- wcd linksonder 31 handhaven, waarom zou je een hele hoek zonder wcd laten? Liever teveel dan te weinig.
- waar komen kledingkasten? wcd's 70cm uit de hoeken houden zorgt ervoor dat ze altijd buiten een kast zitten.

[Voor 30% gewijzigd door Señor Sjon op 03-01-2021 12:02]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
@battler we zijn natuurlijk niet een boodschappenlijstje ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Peacefield78 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:40:
Ha, zijn er hier mensen met magneetsloten? Hebben jullie dan een akoestische slagdichting in het kozijn (rubbers), of een ‘gewoon’ kozijn? Een leverancier liet me weten dat magneetsloten alleen mogelijk zijn met een rubber profiel in het kozijn, maar ik vind daar niks over terug (behalve iemand op een Belgisch forum die het aanraadt omdat de deur anders herrie maakt).
Ik heb er nu 1 deur mee, vond de gimmick waarde wel leuk. Maar waar normaal de deur al een beetje door de schoot gedempt wordt, is het nu een kleun van deur tegen kozijn. Daar is wel wat demping nodig met bv rubber dopjes op het kozijn.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Moet ik nog doen, die deur sluiten we vrijwel nooit :p

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Modbreak:Zullen we nostalgie in de ouden doosch houden? Ja? Dank je wel!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
buiter schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:12:
[...]

Volgens mij klopt dit niet.
Er is onderzoek gedaan naar verplaatsing van lucht in een ruimte en daar komt naar voren dat het niet uitmaakt waar de inblaasventielen zitten.
Tenminste: bij afvoer via een spleet onder de deur (9 van de 10 keer het geval)
Ook mag een inblaasventiel boven de toegangsdeur komen.

Ik meende dat het meest ideale is om aanvoer laag te plaatsen en de afvoer via het plafond.
Als ik dat rapport en/of bron heb dan laat ik dat weten.
Klopt, het blijkt weinig uit te maken voor de doorstroming van de ruimte.
FrankSpin schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:44:
Iedereen bedankt voor zijn input, erg waardevol. Mede aan de hand van alle suggesties hier ontvangen, hebben we nieuwe indeling laten tekenen. Hier zijn twee varianten opgemaakt.

***members only***
B zou ik nooit nemen. De keuken is een leefruimte en staat zo volledig los van je andere leefvertrekken. Ik zou ook voor een mooie trap kiezen in plaats van die om de WC te vlechten. Je hebt een groot huis met ruime hal, laat het ook zien. :) De WC kan makkelijk van de techniekruimte gesnoept worden.

Bij A openslaande deuren in de achtergevel richting het grootste deel van je tuin bijplaatsen. Wees kritisch op de hoeveelheid en formaat van de ramen. Je gevels zijn nu zo dat er nergens een hoge kast kan staan.

Je hebt het gezegd, maar ik zou bij jullie perceel echt denken aan een garage aan de voorkant. Je kinderen worden groot en niets zo fijn om inpandig naar je garage te kunnen (ik spreek uit ervaring,. ;)) Anders zou je je achtererf beschikbaar moeten houden qua indeling en dat hoeft niet als je rekent met een garage.

Dus speelkamer/kantoor omturnen naar garage/kantoor. Met 5 kamers boven heb je daar ook een speelkamer. De hal daar is een pijpenlade, ik zou dat anders doen. Je kan nauwelijks fatsoenlijk meubels een kamer in krijgen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
De discussie over inbouwspeakers heb ik een eigen topic gegeven. Speakers inbouwen in plafond

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
FrankSpin schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:11:
We hebben voor ons gevoel weer een paar stappen in de goede richting gezet. De indeling binnen verder verfijnd en we gooien het met de buitengevels over een andere boeg. Willen toch een meer moderne uitstraling realiseren. Om dat de tekenaar even op vakantie is, heb ik zelf even wat schetsen gemaakt.

***members only***
Ik had er al eerder opmerkingen op. Ik vind de BG niet zo heel goed.
* De hal zou ik zo niet doen met die sprong naar de werkkamer. Zonde van de ruimte. Kan je altijd oplossen met een meubel of inbouwkast.
* voordeur spiegelen als je niet iemand in zijn gezicht wil slaan die van de trap komt.
* ik zou de nis links van de WP ruimte niet doen en de extra ruimte benutten om de WC weg te halen uit de trapkern. Je kan een veel mooiere (open) trap maken met eventueel een vide op deze manier. Ook kan je door een wat slimmere plaatsing je entree naar de woonkamer beter maken + de hal wat opener.
* Je stapt de woning in met uitzicht op de zijkant van de keuken... Dat is gewoon geen kwaliteit. Die wand van de keuken met TV ga je als obstakel zien binnen 1-2 jaar met deze indeling.
* op de verdieping valt mij op dat de slaapkamers maar één raampje hebben, vaak in een hoek ook nog..
* bij de slaapkamer achter loop je gelijk tegen een muur aan. De douche is de ruimte met de meeste natuurlijke verlichting
* slaapkamer links is een pijpenlade, zeker met een schuine kap waardoor het eerder een berging wordt.
* slaapkamer voor heeft de vrije hoogte opgeslokt met name door een entree
* badkamer is naar verhouding heel groot

Teken voor je zelf alsjeblieft hoogtelijnen in met al die schuine kappen, anders denk je ruimte te hebben die er niet is. Ik zie dat terug in hoe je lange kamers maakt met aan de lange kant de schuine kap.
1500+ vp (gebruiksoppervlakte maat)
2100+ vp (vrije hoogte)
2600+ vp (bouwbesluit hoogte voor verblijfsruimtes, hoewel je met zelfbouw naar 2400 mag).

Groothuis heeft dit model ook standaard met veel voorbeeldplattegronden mbt de trap. Dat is de spil van je indeling.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Al een stuk beter. De WC zou minder diep kunnen, dan heb je wat meer lucht als je binnenkomt. Garderobe zou je onder de trap kunnen maken. Je hebt nu in ieder geval ruimte om een dubbele deur naar de woonkamer te maken. De onderste trede van de trap kan je ook groter maken, als een soort vestibule/plateau. Je hebt de ruimte om er een statig geheel van te maken. Je komt niet meer via een tunnel boven en kan ook een mooie hanglamp in de hal plaatsen.

[Voor 34% gewijzigd door Señor Sjon op 23-11-2021 22:46]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Zullen we dit een beetje bij het bouwen van een huis houden? Domotica, lichtsturing e.d. kent een veel betere basis in Smarthome

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Rob-T6 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:48:
Ik heb er veel aan in deze discussie, mede om de sturing van verlichting en het elektra ontwerp te maken :)

Als bouwkundige in dit geheel is juist een stukje domotica en de overweging voor welke soort heel interessant.
Daarom hebben we er ook een heel subforum voor. :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Het is herfst... dan is alles sowieso zeiknat.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Deleon78 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:39:
[...]

Is dat zo? Hoe kouder hoe droger de lucht toch? In huis is de luchtvochtigheid al flink gedaald laatste weken.
Dat is in de winter zelf en eerder nog in jan/feb dan dec/jan. We zitten nu in de overgang naar winter toe. Veel regen, minder zonlicht en warme lucht die afkoelt en dus steeds minder vocht kan bevatten voordat het condenseert. Kijk maar naar een gemiddeld grasveld, dat droogt ook niet meer op in de herfst.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Dat was voor 2012 een duur bouwwerk. Toen zat men midden in de bouwcrisis. We hebben in die tijd huizen verkocht voor VON-prijzen die nu inmiddels de directe bouwkosten excl BTW niet eens meer zouden kunnen dekken als je dezelfde woning nu zou bouwen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik zou het zo maken dat het in de toekomst makkelijk bij de woning te trekken is. En binnendoor toegankelijk maken. 's Avonds even wat pakken? Nu moet je gelijk buitenom.

Daglicht aan de voorkant ontbreekt bij het kantoor, is nu een blinde muur die uitsteekt.

De rest. Ik denk de overkapping met een enkele koepel uiteindelijk veel te donker is. Verspreiding van lounge en woonkamer geeft maar twee zozo ruimtes qua oppervlakte. Het is in principe een groot huis, maar zo voelt het op tekening niet aan.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
karelkale schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:57:
[...]

De architect heeft de kamer speelkamer genoemd. Dit is gewoon een kamer, weet niet waar de baas het voor gaat gebruiken.

Ik wil beide functies compleet van elkaar gescheiden hebben zodat niet continue de kinderen of de vrouw binnen lopen. Ik heb er nu in mijn werkkamer veel last van.
Gewoon een cilinderslot met knopcilinder gebruiken. Knop aan kantoorkant.

Maar dat houdt niet op hoor, die kloppen straks gewoon op de ramen of lopen buitenom.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Deleon78 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:00:
[...]

Niet iedereen heeft behoefte aan grote hallen voor woonkamer of keuken :)
Nee, maar een ruimte van 3 meter breed (lounge zo lijkt het) is in werkelijkheid een stuk krapper, zeker met muren van 2.6m hoog. Dat zie je niet terug op tekening. Er lijkt ook een vide getekend (stippellijn) waardoor het meer een soort tussenhal wordt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Ik vind het vrij hokkerig en ik mis ramen (+ situatie eromheen). Als je bezoek wil ontvangen, dan wil je niet dat men via pantry/wc bij je kantoor/spreekkamer komt.
  • Ik zou de speelkamer bij de woonkamer trekken, eventueel als tv-hoek/lounge en de speelkamer bij de keuken maken ipv de lounge. Zo kan je bij koken ook e.e.a. makkelijker in de gaten houden. Daar is die ruimte wel voldoende voor. Eventueel afsluitbaar met schuifwanden. Zo is er ook minder snel herrie bij je kantoordeel.
  • De deur van de WC zit verkeerd om. De kruk moet aan de potzijde voor een toegankelijk toilet. Dus pot en wastafel omdraaien.
  • De berging in de hal? Je hebt al een enorme bijkeuken, waarom een tweede berging?
  • Mooi de openslaande deuren, maar het middelpunt daarvan is gericht op een kolom...
  • Van je eettafel tot de bank onderin heb je een brede gang van ca 2 meter breed met wat lijkt op een vide. Heb je hier al ideeën bij?
  • Zonder bovenliggende verdieping is positie trap e.d. wat lastig te beoordelen. Ik zou anders neigen naar de trap meer in de hal te duwen en de bijkeuken eventueel wat groter. De totale verkeersruimte van de entree kan dan wat compacter. Ik ben altijd voor een mooie entreehal, maar deze zie ik nog niet helemaal.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
karelkale schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:13:
[...]

Sorry ik was niet duidelijk genoeg. That's on me. Die indeling staat al vast.. Ik heb het echt alleen maar over de indeling in het bijgebouw/kantoor gedeelte.
Dat geef ik toch aan? ;) Even quick & dirty. Je bezoek moet wel door de pantry voor toieltbezoek, maar in de regel kom je niet binnen in de keuken.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
battler schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:39:
Een oversight van onze kant. We laten de licht armaturen en gordijnrails instucen maar die zijn niet even dik. Omdat ze dicht tegen elkaar zitten krijg je dus een verloop van 1cm over een lengte van 30cm. Hopelijk is het niet te zien.
Kan je niet een verdikte platte strook rondom maken als sierlijst?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Het is wat lastig zonder beeld, maar je kan ter plaatse van gordijnen = ramen wel een verdikking maken van bv 10mm zonder kralen en andere opsmuk. Kan nog steeds in het minimalistische beeld passen als je het consequent toepast of doorzet.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Heb je een schetsje van het probleem?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
8 spots. Paar opties.

Ten eerste: degene die het raveelijzer zo bedacht heeft een mep geven, je kan namelijk kanaalplaten ook krijgen met een ondiepere rand (verjonging) in de kanaalplaatvloer zodat ze gelijk lopen met het plafond.

Mogelijkheid 1: Randje uit kanaalplaat frezen voor de rails, hij hoeft niet volledig verdiept te liggen, alleen voor de stucrand te overbruggen. Bewerkelijk, veel stof en niet heel wenselijk.

Mogelijkheid 2: Plafond op dikte raveelijzer = 20mm dik stukwerk overal = vrij overbodig veel stucwerk. In je vrije hoogte zal 258 vs 260 niet opvallen. Overigens zal 20mm niet genoegt zijn om het raveelijzer scheurvrij gestuukt te houden.

Mogelijkheid 3: Platte, brede plint om plafond maken van 20mm dik x 20-25 cm (kan niet inschatten hoeveel je nodig hebt waarin rails en raveelijzer weggewerkt kunnen worden.
Voorbeeld:
Als ik jullie tekening zie, lijkt mij dit de beste oplossing aangezien je raveelijzer en gordijnrails zo inpakt.

Spotjes zijn nog de minste problemen denk ik. De rand van spotjes door stukadoor laten opdikken; mogelijk in combinatie met optie 3 natuurlijk. Hier hebben ze waarschijnlijk wel standaard middelen voor, desnoods boren ze een cirkel uit platte rozet die over de lamp heen gaat, zodat ze een aanslag om tegenaan te stuken hebben.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Niet elke leverancier heeft dit. Wij gebruiken afwisselend meerdere fabrikanten en de ene heeft het wel en de andere niet. Soms heb je een leidingplaatvloer nodig en dan kan het vaak weer niet. Maar bij villabouw moet je imo altijd de strakste variant kiezen.

[Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 03-12-2021 13:01]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Ligt aan de stijl. Mijn huis is uit 1992 en heeft die kraaldelen ook. Ik ga later voor de door mij gelinkte, strakkere opties.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Ruimte 9 voelt erg zonde aan zo, dat deel van de woonkamer wordt dan wat krap. Ruimte 9 wordt een tunnel als er kasten staan.

Maak de garage breder als je daar een garagedeur in hebt. Zo kan je ook stellingen aan de buitenmuur kwijt en je kan nog uitstappen ook.

Check de wc onder de trap, huidige trappen zijn lui en je hebt (als stelregel) 3m2 nodig om boven te komen. Nu kan je je hoofd stoten in de WC.

De nis bij de keuken 65-70cm maken en niet 60. 60 past meestal net niet.

Overweeg een thuiskantoor op de begane grond. Je hebt namelijk maar 3 kamers boven.

De badkamerentree voor de slaapkamers zit aan de verkeerde kant van de trap. Zo ben je veel halzone kwijt omdat je aan 2 kanten om de trap heen loopt. Wellicht de trap/wc cluster spiegelen zodat je in het midden van de verdieping boven komt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
MBFM schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:48:
Goedemorgen,

Momenteel zitten wij in een fase om kozijnen uit te zoeken.
We vinden zwarte binnenkozijnen erg mooi met aan de buitenkant ral 9001.
Alle buitendeuren incl. schuifpui willen we dan binnen en buiten zwart.

Zitten hier toevallig nog forumleden die hetzelfde hebben voor een impressie?
Best lastig soms om keuzes te maken :D

Kleurencombinatie buitengevel is jaren 30 stijl.
Onderste strook donker en daarboven rood/oranje steen.[Afbeelding]
Welk materiaal? Veel fabrikanten vinden donkere kleuren op het zuiden niet zo tof, het warmt de boel extreem op.

Persoonlijk ben ik niet zo van de zwarte kozijnen buiten. Maken vaak een huis 'somberder'.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
MBFM schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:40:
[...]

Materiaal kunststof met HVL verbinding en houtnerf.
De buitenkant van de woning zal 9001 creme wit worden behalve de buitendeuren en de schuifpui.
Deze worden dan zwart.
De deuren komen allen niet op het zuiden.

Binnen willen we graag alles in het zwart. (Echte zwart en niet antrciet).
Een jaren 30 stijlwoning met kunststof? Tsk, tsk. ;)

Je zag in die tijd in zo'n hoeve vaker donkergroen, rood/donkerrood en/of donkerblauw. :)

@Batilan Dan kan ik heel wat meer topics toevoegen, daar hebben we nu dedicated subfora voor. :)

[Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 05-12-2021 11:59]

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Overigens is een wolfskap eerder 19e eeuws en eerder. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
@killer8 Die voorwaarde is al even uit het BB geschrapt. Alleen netbeheerders hebben het nog in de voorwaarden staan.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Zullen we de zonnepanelen even in het desbetreffende forum houden? Dank u

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Je ziet ook dat men een standaard kanteldeur bekleedt met hout (vaak WRC ivm gewicht) en de verenset verzwaard uitvoert.

Enne 2017... ik zou liberaal indexeren met een procent of 25-50.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Ja, anders had ik 50-100% gezegd. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
1) als links de voordeur zit, zou ik nooit je hal zo versmallen. Het is je entree. Even voor de vuist weg, woonkeur is 150x150 of 135x185 als 'entree'matje. En dat zijn minimale eisen. Voor een zelf te bouwen woning zou ik een hal maken waar je je kont nog kan keren, zeker als je er dieper in loopt.

2) afhankelijk van welke ruimte je handig vindt één van de twee kiezen of beiden naar binnen laten draaien ipv de hal. Dan is het beeld ook gelijk.

Maar goed, deze uitsnede geeft te weinig context voor de ruimte erachter.

Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee