PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente
Dan zal jouw nieuwe huis wel niet werken, de meesten doen dat welartbij schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:52:
[...]
Ik heb 100% garantie dat er niets gaat scheuren. Heb ik ook van mensen uit de praktijk gehoord dat er gewoon niets scheurt.

Misschien gebruiken ze Surinaamse bouwmaterialen

[Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 11-10-2017 22:14]
Als Surinamer zijnde, moest ik wel lachenGrolsch schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:13:
[...]
Dan zal jouw nieuwe huis wel niet werken, de meesten doen dat wel
Misschien gebruiken ze Surinaamse bouwmaterialen

Dus vv infrezen, hybride wp van Groothuis op markplaats zetten, gas opzeggen, een L/W in laten bouwen is waarschijnlijk goedkoper dan meteen l/w aan laten sluiten.
Bij mij in de straat staan ook twee groothuiswoningen, beide een kleine buitenunit op dezelfde plek hangen. Een heeft die naast het terras. Zal wel een flinke meerprijs zijn als je die ergens anders wilt....
Met gestrekt been.
Ik zou het zeker doen boven, hebben wij ook gedaan. Laminaat heeft niet de voorkeur, beter is PVC omdat deze hard verlijmd wordt op de vloer en betere warmte/koeling geleiding heeft. LET OP, dus geen click PVC toepassen.sanvv78 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:32:
We zitten hier bijna voor ons afrondingsgesprek, en nu zitten we enorm te twijfelen of de gehele woning vloerverwarming te doen of alleen bgg. (laatste is standaard, boven is keuze). Kan laminaat bijv. op vloerverwarming boven? Of liever niet?
Wij hebben ook een WP die kan koelen, en het is meer dan de moeite waard, maar het is en wordt nooit geen airco (L/L WP).Daarnaast komt er een warmtepomp/cv systeem van Daikin/Intergas waarbij we standaard de warmfunctie hebben, voor iets meer heb je ook het model met koelfunctie. Iemand hier bekend mee, en is het wat?
Je moet wel opletten met het uitzoeken van de componenten van de vloerverwarming of ze geschikt zijn voor koelen, standaard is dat niet zo.
Valt meesanvv78 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:39:
[...]
Thanks, pvc kan inderdaad ook nog. Op zich vallen de meerkosten mee, 144m2 vloerverwarming meer en dus de koelfnctie (en nog zone-systeem) voor €5500. En dan kunnen we ooit nog makkelijker denk ik over gaan op gasloze systemen.

Bij mij was het prijsverschil tussen radiatoren boven en vloerverwarming 0,0.
De installateur zei letterlijk dat er qua materiaal en arbeid nagenoeg geen verschil tussen zit.
Wederom de grootste diefstal. De grootste besparing maak je door gasloos te gaan bouwen.sanvv78 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:42:
[...]
omdat dat nu €20.000-€25.000 gaat kosten. Dat is dan even een nadeel om te bouwen met een catalogusbouwer. (al zitten er ook voldoende voordelen aan hoor). Dus kan wel, maar ze moeten dan alles aanpassen tov hun standaard.
Al met al heeft het ons nog geen 5K extra gekost om gasloos met WP te gaan terwijl in de aanneemovereenkomst een CV ketel met radiatoren boven stond.
Als je nu eerst een CV ketel op laat hangen en daarna gasloos gaat gooi je zo 5K de prullenbak in, wat mij betreft echt jammer.
Is je v.v. systeem ook bedacht met een WP gedachte

Hou je al wel vast rekening met de ruimte die een WP installatie nodig heeft

[Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 13-10-2017 12:19]
Dat lijkt me een no-brainer.jacovn schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:18:
Voor 4000-5000€ hebben we dan wel een tuin die 9 of 10 meter diep wordt i.p.v. 6 meter en dat lijkt me wel mooi. Maar met mijn vrouw overleggen wat die wil.
Met gestrekt been.
Ik zou 't 100% kopen. Voor hetzelfde geld verkoopt ie 't en je weet niet wat de volgende eigenaar ermee doet. De helft van 't jaar tegen mais aankijken wordt je niet blij van hoor.Grolsch schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:29:
Hoeft ook de kop niet te kosten, maar wat moet ik in vredesnaam met een weiland van 3800m2 achter m'n huis. Het ligt er nu ook al, en hij houdt het keurig bij. Ik heb hem aangegeven dat voordat hij het aan een ander verkoopt ik eerst geïnformeerd word
Ik zou zeggen, maak een reviewgebied voor robotmaaiers.Grolsch schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:29:
De grond van de buren is maar eenmaal te koop, dus voor dat geld wist ik het wel
Aan de andere kant kwam mijn buurman voorlaatst ook bij mij met de vraag of ik zijn weiland niet wilde kopen.
Stuk van 38 meter breed en 100 meter diep (dus 3800m2 voor de snelle rekenaars onder ons).
Precies in het verlengde van ons perceel, dus de tuin zou dan 100 meter dieper worden.
Hoeft ook de kop niet te kosten, maar wat moet ik in vredesnaam met een weiland van 3800m2 achter m'n huis. Het ligt er nu ook al, en hij houdt het keurig bij. Ik heb hem aangegeven dat voordat hij het aan een ander verkoopt ik eerst geïnformeerd word

In Almere moet je het zeker kopen, de kavels daar zijn al zo verrot klein. Alle beetjes helpen.jacovn schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:46:
Kavel is aan voorkant 17.54 meter en aan achterkant 16.10 en 25 meter diep.
Wordt dan dus bij 3 meter diepte ongeveer 48m3 en bij 4 meter diepte 64 m2 extra
Er staat op de kavelkaart in de omgeveingsvergunning een wandelpad achterlangs voor de tuin van de buren.
De bouw weg is snel 5 a 6 meter breed, maar we gaan zien als er voldoende animo is wat het wordt.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De standaard warmtepomp die je krijgt is een hybride opstelling van CV + Daikin L/W warmtepomp. Ze plaatsen dus al een L/W warmtepomp met een buitenunit (let zoals ik in mijn eerdere bericht al aangaf goed op waar ze de buitenunit plaatsen, want dat is standaard tegen de achtergevel naast de achterdeur en kan mogelijk (geluids)hinder geven als je op je terras zit).sanvv78 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:09:
[...]
Haha klopt. Maar die 2e vaatwasser is een must voor manlief. En die heeft zich helemaal niet verdiept in W/W en L/W. En inderdaad meerwerk catalogusbouwer is best fors, dus vandaar kijk ik wat we nu wel/niet direct door hen moeten laten doen. Ze willen volgens mij geen L/W laten plaatsen, die indruk krijg ik, dus zit gewoon vast om een gasaansluiting aan te leggen, anders leveren ze denk niet eens op.
Als je in plaats van de standaard hybride oplossing naar een volledige L/W warmtepomp gaat van bijvoorbeeld Daikin (merk dat ze al kennen) dan komt de gasaansluiting en CV ketel te vervangen en krijg je wel een grotere buitenunit (en eventueel een boiler binnen voor warmwatervoorziening, zie ook Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3).
Overigens staat in hun eigen huizenboek ook het volgende "Wilt u warmtepomptechniek, eventueel in combinatie met keeling, of zone-energie toepassen in uw nieuwe oning? Ook dit doen wij graag".
Als ik jou was dan zou ik er nog eens over in gesprek gaan met ze. Je kan de prijzen die ik eerder al linkte meenemen als voorbeeld en dan vragen of ze kunnen uitleggen waar de grote meerprijs in zit, aangezien de voor de installatie van de standaard hybride L/W warmtepomp toch al een buitenunit, binnenunit en CV ketel moeten plaatsen...

Weet ik. Maar dat werkt voor geen meter op de telefoon.Jochemd13 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:56:
[...]
offtopic:
Hint, je kan op meerdere reacties reageren door bij het maken van een reactie op Quote te klikken, lijkt of je zit te spammen
Met gestrekt been.
Herkenbaar wel, dat sommige dingen in afhankelijk van elkaar zijn en dat je dat als leek op het laatste moment hoort.
[Voor 47% gewijzigd door Artbij op 13-10-2017 22:21]
Met gestrekt been.
Gelukkig hadden ze vrijwel alles conform tekening / technische omschrijving overgenomen.
Moet inderdaad met het slotje ivm keurmerk / verzekering.artbij schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:53:
[...]
Kun je meteen vragen of het dan nog wel voldoet aan alle veiligheidseisen mbt de verschillende keurmerken? Daar was dat slotje volgens mij voor.
Nogmaals dank voor je lijst.freelh schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:33:
[...]
Hier ook Reynaers gekozen, Masterline HI.
-> Dubbel of driedubbel glas?
-> Structuurlak/mat/...?
-> Verborgen scharnieren?
-> Muurpuntsluiting is standaard, maar veiligheidsslot niet.
-> Wij hebben ook inbraakwerend glas beneden (buitenste laag glas is iets dikker) en warmtewerende folie (gelaagd).
-> afwerking inclu in de offerte? (afkitten)
-> de kleur naar wens reeds in de offerte?
-> Raam- en deurcontacten voor alarm?
-> vliegenramen?
-> buitendeuren: welke krukken zijn voorzien? Binnen en buiten? Voordeur een trekker of niet?
-> Voor de EPC liefhebbers: worden er flappen voor de luchtdichtheid gebruikt of een 'luchtdichte' PUR?
Heb deze gecombineerd met eigen vragen en ben gewoon het lijstje af gelopen.
We zagen nog wel een paar gekke afmetingen voorbij komen.
Die moeten nog gecorrigeerd worden.
Er zullen verder nog meerprijzen volgen voor:
- doorvalglas op de benedenverdieping (dan kunnen we bepalen of we dit het waard vinden)
- zwarte lat tussen glas ipv zilver
- deurduwer van RVS van boven naar beneden gemonteerd over gehele voordeur
Ik was blij dat ze alle overige zaken al hadden meegenomen in hun aanbod, zodat de punten met een meerprijs beperkt blijven.
Waar ik nogal van baal is dat ze helaas geen Screens en horren verkopen.
Ik had gehoopt om een dealtje te sluiten als "groot afnemer".
Dat zit er helaas niet in...
Zijn er wellicht mensen die tips hebben voor Screens? Prijs / kwaliteit?
Ik was zelf via internet uit gekomen op
- 1x verano V599XL (5420mmx2420mm) a 1963 euro
- 2x Verona V599 (1600x1500) a 1222
- montage 275 euro
I was born intelligent - education ruined me
Mijn bouwer wil/kan mij niet eens vertellen waar de ramen vandaan gaan komen.mistaoutlaw schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:25:
Vandaag langs kozijnen leverancier geweest.
Gelukkig hadden ze vrijwel alles conform tekening / technische omschrijving overgenomen.
[...]
Moet inderdaad met het slotje ivm keurmerk / verzekering.
[...]
Nogmaals dank voor je lijst.
- doorvalglas op de benedenverdieping (dan kunnen we bepalen of we dit het waard vinden)
Ik was blij dat ze alle overige zaken al hadden meegenomen in hun aanbod, zodat de punten met een meerprijs beperkt blijven.
- montage 275 euro
Dus ik zit met hetzelfde vraagstuk.
Voor screens heb ik hier gekeken voor indicatie prijs:
https://www.screen-discount.nl
Daar staan ook duidelijk montage kosten:
https://www.screen-discount.nl/diensten/montage/
De prijzen die je noemt zitten daar niet zo ver van af. Er zijn echter heel veel aanbieders van screens...
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500
Die van ons komen van HEBO af, kan even niet zo snel het merk achterhalen. Boven hebben we 6x rolluiken en beneden 3x screens. Voor de screens waren we 3300 kwijt. Ramen zijn ongeveer 1m bij 1,5m; 2,5m bij 2m en 0,6m bij 2m.mistaoutlaw schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:25:
- montage 275 euro
Zijn inbouwscreens/rolluiken uiteraard, ik neem aan dat je hier ook rekening mee houd is toch wel het mooiste

[Voor 9% gewijzigd door Road-runner83 op 14-10-2017 09:37]
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Ik heb met rode lijn het kavel aangegeven, en met gele lijn de tuin uitbreiding waar men mee bezig is. (klik voor grotere afbeelding)
Omdat de drone onder een hoek filmde lijkt het een smalle strook grond, maar de afmeting is 17.5 aan de voorkant en 16.5 aan de achterkant grofweg. Diepte is 25 meter en ik hoop dat er nog meter of 3 tuinuitbreiding mogelijk wordt.
En dit gaat er gebouwd worden:
[Voor 39% gewijzigd door jacovn op 15-10-2017 07:10]
Inderdaad, ik heb een nieuwbouwwoning (oke, 2011....) met ingebouwde rolluiken.Rtificial schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 17:44:
Hou er wel rekening mee dat bij inbouwrolluiken de luchtdichtheid, en geluidsdichtheid van de woning vaak sterk achteruit gaat. Is niet eenvoudig om dat goed uit te voeren.
En aan de binnenkant zit een kunststof kap die je er af kunt halen zodat jij het binnenwerk kan voor onderhoud.
Ik heb die kap er wel eens afgehad, die dicht op zich wel aardig af met een kliksysteem maar luchtdicht is het natuurlijk nooit.
Achter die kap zit dan EPS isolatiemateriaal, rond voorgevormd aan de binnenkant zodat het zo dicht mogelijk bij de rol zit, maar dan nog is het op de dunste plek slechts 3 of 4 cm dik.....
Als die kap er af is, en het isolatiemateriaal is eruit, dan voel je gewoon de wind van buiten naar binnen blazen

Ik weet zeker dat als je beelden met een warmtecamera maakt dat het een warmtelek is.
En qua isolatiewaarde moet je jij bij het rolluik zelf ook niet zoveel voorstellen als dat ding voor het raam zit.
Bij mijn volgende woning geen ingebouwde rolluiken meer in de gevel........

Ik liep gisteren langs onze kavel en zag dat de gemeente een werkdam heeft geplaatst.
Eerste fysieke activiteit voor de bouw, leuk!

Onze kavel is trouwens nummer 246
Edit: nog een oude foto van de achterkant van de kavel

[Voor 23% gewijzigd door mistaoutlaw op 15-10-2017 12:24]
Reken zeker 1000,- per screen. Hangt verder af van kleur bakken en motoren. Ik zit op ca 1.200 per stuk (extra spuiten kasten in mijn ral kleur en exotische motor). Bij mij zijn het 12 screens. Dit zonder de elektra aansluitingenmistaoutlaw schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:25:
Vandaag langs kozijnen leverancier geweest.
[...]
Moet inderdaad met het slotje ivm keurmerk / verzekering.
[...]
Nogmaals dank voor je lijst.
- montage 275 euro
Hier waar wij gaan bouwen:mistaoutlaw schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:22:
In het kader van foto's van kavels:
Dit is die van ons:
Met gestrekt been.
Inmiddels in bezit. De stukken voor de bouwvergunning zijn vorige week ingediend. Volgende week afspraken met aannemers en bouwers.
Gevangen in een panorama:
-
Vanuit google maps:
-
[Voor 33% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 14:02]
Wij hebben 4 jaar gezocht, maar je gaat DE investering van je leven doen, ik zou geen genoegen nemen met een stuk grond waar ik op voorhand al niet enthousiast over ben...stefijn schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 20:59:
Ja, ware het niet dat we al een jaar of 2 aan het zoeken zijn naar kavels, daarvan bijna 1 jaar aan het lijntje zijn gehouden door een kloteorganisatie die "onze kavel" uiteindelijk niet op een fatsoenlijke manier levert (en we deze dus maar geannleerd hebben) en de voor ons geschikte kavels inmiddels door prijsstijgingen en de verkoopsnelheid op minder dan 1 hand te tellen zijn.
We zijn naast deze optie in onderhandeling voor een andere kavel maar ik verwacht niet dat wij de ruimte krijgen die we nodig hebben en dat die dus uiteindelijk ook niet doorgaat.
Genoeg mensen hebben al gezegd: walk away. Lijkt mij een goed advies. Je gaat hier zoveel stress en ellende ervaren voordat je er woont, en als je er uiteindelijk woont heb je een slechte relatie met je directe buurman. Maar om antwoord te geven op je vraag, en dit geldt alleen als het gaat om een kavel in Nederland. Na het verlenen van je omgevingsvergunning heeft de buurman 6 weken de tijd om in bezwaar te gaan. Vervolgens heeft de gemeente 6 weken de tijd om te beslissen op dat bezwaarschrift. Heeft de gemeente echter een externe bezwarenadviescommissie (en dat hebben er aardig wat) dan is de beslistermijn 12 weken. De beslistermijn kan in beide gevallen nog eens met 6 weken worden verlengd. Vervolgens komt er een beslissing op bezwaar. Daarna heeft de buurman 6 weken de tijd om beroep in te stellen. Afhankelijk van de rechtbank in jouw regio wordt een beroepschrift binnen 3 a 6 maanden op zitting behandeld. Doorgaans wordt er binnen 6 weken na de zitting uitspraak gedaan. Dit kan worden verlengd als de rechtbank het nodig acht. Na de uitspraak in beroep heeft de buurman wederom 6 weken de tijd om in hoger beroep te gaan. De behandeling van dit hoger beroep op zitting duurt veelal langer, tussen de 9 en 12 maanden. Vervolgens weer 6 weken na de zitting uitspraak. Blijft de omgevingsvergunning in hoger beroep in stand, dan is hij onherroepelijk. Pas op dat moment kun je doorgaans een hypotheek krijgen.stefijn schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 20:53:
[knip]
En dan? Hoe lang duurt zo'n afhandeling van bezwaar. En wat kan hij doen om het hele proces nog verder te stagneren cq de boel treiteren. Ons aanklagen voor "waardevermindering van zijn huis"?
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de strijdlust van de buurman (gaat hij door na bezwaar, of na beroep in 1e instantie?). Hij kan echter zelfstandig procederen (geen advocaat verplicht in het bestuursrecht) dus qua kosten hoeft hij het niet te laten.
Afhankelijk van wat voor een soort vergunning verleend wordt (gebonden beschikking, of een met afwijking van het bestemmingsplan) is de zaak voor de buurman doorgaans op voorhand kansloos. Maar desalniettemin kan hij procederen tot het gaatje. Is hij klaar met procederen tegen de vergunning, kan hij tijdens de bouw gaan vragen om handhaving bij iedere centimeter die afwijkt van de vergunning. Kun je daar weer over gaan procederen. Daarnaast valt er ook civielrechtelijke nog voldoende te klieren als hij wil.
Duss, het is nogal afhankelijk van hoeveel schijt je kunt hebben aan je nieuwe buurman en of je van het bovenstaande wakker gaat liggen of je het moet doen of niet

[edit]
Jouw aanklagen voor waardevermindering van zijn huis is, tenzij je zijn aanbouw sloopt tijdens de bouw, grote onzin. Mocht daarvan al sprake zijn, dan is daarvoor de planschadeprocedure bedoelt en daarvoor moet 'ie bij de gemeente zijn.
[Voor 4% gewijzigd door The Legend op 17-10-2017 10:09]
Ik ben toch malle pietje niet!
Tot 1-12017 kon je dus nog in bepaalde situaties van een zakelijke partij kopen met overdrachtsbelasting, al dan niet in de prijs inbegrepen.
Tegenwoordig is dit niet meer mogelijk en is altijd BTW van toepassing, al dan niet inbegrepen in de (v.o.n.) prijs.
Je betaalt dus tegenwoordig per definitie 40-60k meer voor een kavel (tenzij de verkopende partij de BTW deels voor rekening neemt)
Ik heb dit vorige week bij diverse bronnen nagevraagd omdat de verkopend makelaar met een verhaal kwam dat het aan ons (de kopers) lag of BTW van toepassing was of niet (en wij dus maar voor de BTW moesten opdraaien). Dat klopt dus ook niet, verkopende partij is zakelijk verkoper (boer) en sinds 2017 is dus per definitie OB niet meer van toepassing.
[Voor 6% gewijzigd door Stefke op 17-10-2017 11:22]
We zijn er nog niet, maar toch.
Baas BV heeft vorige week alle benodigde stukken gekregen van Stedin en Dunea.
Maandag gebeld, bleek dat het e.e.a. nog niet verwerkt was in hun ("nieuwe") systeem.
Of ik na 5 dagen nog eens wilde bellen.
Gelukkig kreeg ik ineens vandaag een telefoontje van ze, dat het al verwerkt was.
Of ze morgen al konden komen schouwen

Aannemer moet de kast nog neerzetten, dus heb kunnen regelen dat ze volgende week dinsdag komen.
Ik weet het, we zijn er nog niet, maar toch.
Zo mag de rest van het proces ook wel gaan van mij

https://flic.kr/p/Cyx9mq
https://flic.kr/p/YzUmq3
https://flic.kr/p/Cyxq8W
https://flic.kr/p/Cyxsbd
Onze kavel is ongeveer 850m2 groot en we zitten midden in het aanvraagtraject voor de omgevingsvergunning. We hebben de afgelopen periode al veel opgestoken van dit forum en we hopen dan ook de komende tijd hier zo nu en dan om advies te vragen

[Voor 5% gewijzigd door Berriedebouwer op 22-10-2017 20:33. Reden: Fotos werkten niet]
Geen idee of dat "mag" maar de schilders hebben het hier ook gewoon gedaan (geen nieuwbouw btw) zowel aan de binnen als de buitenzijde en er is niets van te zien..dewil1990 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:12:
Wij gaan starten met het schilderwerk van de kozijnen. Iets met klok en klepel.. maar ik heb ergens opgevangen dat je op moet letten met het afplakken van HR++ beglazing.
Mogen de randen van het glas (naast de kozijnen) gewoon afgeplakt worden met schilderstape?
Be fast .... Be furious....

Zoiets kan op een zuidgevel in een donkere kleur redelijk funest zijn, vooral als ze in de dag zitten.
De prijzen lijken echt te stijgen. 10-20% op sommige dingen.
Vloerverwarming bijvoorbeeld had ik voor 13,50 per m2 staan en is nu 16.20 geworden.
Het is maar €2.70 maal 249 m2 maar als je zo een aantal posten krijgt wordt het snel meer helaas.
Dat is gezond verstand. Je hebt dan geen specifieke bouwkundige nodig.D-e-n schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:40:
[...]
Dat kun je niet zo zeggen. Je moet er bij het vergelijken behoorlijk goed opletten dat ze ook daadwerkelijk alles aanbieden conform bestek, dat ze ook allemaal hetzelfde aanbieden.
Ik hoef niet te weten hoe je rockpanel zaagt, maar moet wel weten of ze dezelfde meters aanbieden.
Als projectmanager heb ik genoeg offertes beoordeeld zonder inhoudelijke kennis.
Met gestrekt been.
Heb overal vv. Maar denk niet dat die boven gebruikt worden. Alleen in de badkamer, daar hangt naast vv een elektrische designradiator. De groep van de badkamer zit op de thermostaat van de woonkamer.Grolsch schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:26:
[...]
Of slaapkamers nog verwarming nodig hebben is van de situatie afhankelijk.
Om te slapen niet nee, maar studerende kinderen vinden het misschien wel lekker om 21 graden op de slaapkamer te hebben. Heb jij dan helemaal geen verwarmingsmogelijkheid op je slaapkamers
Dat van je badkamer snap ik nog niet helemaal. Je hebt er een elektrische radiator in hangen waar je een "Slang"van open draait die verbonden is met de woonkamer
Koelen is zeker een issue in nieuwe woningen, hoe ga jij dat oplossen
Avondje studeren doe je met een straalkachel oid. Anders moet je twee dagen eerder je groep open draaien en dan is het een week warm. Het warmt langzaam op en koelt langzaam af.
Beetje kouder water door de vv is het enige dat ik nu ingericht heb. En natuurlijk wtw met nachtverlaging.
Met gestrekt been.
Het is helemaal geen moeilijk principe en het werkt uitstekend tot nu toeRtificial schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:59:
Naregeling met LTV vloerverwarming is met een goed geisoleerde woning wel een moeizaam principe hoor. De warmte verdeelt zich sowieso vanzelf door het huis, dus zoals @artbij al aangeeft is verwarming op slaapkamers eigenlijk niet nodig, en is een elektrische verwarming van de badkamer mogelijk de meest efficiente manier om daar net even wat warmte te krijgen op de korte momenten dat je die daar nodig hebt.
De temperatuur regelen met een LTV vloerverwarming duurt zo lang, is zo vertraagd, dat sturing daarop nauwelijks zinvol is als je het hebt over tijdspannes korter dan een dag. Opwarmen duurt lang, afkoelen duurt lang. En de warmte verspreid zich uiteindelijk toch wel.

Geen naregeling is pas een ingewikkeld systeem naar mijn mening, want dan kun je in ieder geval niets regelen, dat staat vast

In principe stuur ik ook niet met de naregeling, het is zoals de naam al aangeeft een NAregeling.
In de basis moet je systeem kloppen.
De badkamer geeft bij ons ook geen enkel probleem, altijd lekkere warme voetjes, en geen elektrische kacheltjes in ons huis, alleen een houtkachel voor de sfeer

Maar zoveel mensen, zoveel wensen, ik heb misschien op installatietechniek hoge (comfort) eisen, maar ik zie het verschil tussen kunststof kozijnen en houten kozijnen niet.
Een ieder in dit topic kan zijn / haar geld maar 1 x uitgeven, en voor velen is de installatie een sluitpost waar goed op bezuinigd kan worden als je dat wil.
[Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 27-10-2017 09:17]
Heb het niet op papier. Volgens mij maken ze een koof die aan de onderkant open blijft. De bak hangt daarin.NDF82 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:45:
[...]
Heb je daar details van? Wij krijgen ook zo'n dak kapel boven de voordeur maar volgens de architect was het constructief niet mogelijk om screens weg te werken...
Met gestrekt been.
- bouwkast en waterput zijn geplaatst. Schouwing door Baas is a.s. maandag
- Vrijdag kavel geschouwd met de gemeente. Aantal punten worden door de gemeente opgepakt
- Tip: Uit ons sonderingsrapport blijkt dat de maaiveldhoogte ter plaatse varieert van ca. -4,86 m1 NAP tot ca. -4,82 m1 NAP. Met een gemiddeld maaiveldniveau van ca. -4,84 m1 NAP. Terwijl in het koopcontract een oplevering van -4.81 genoemd wordt. Wij hebben de gemeente gevraagd om op te hogen. Wellicht voor anderen ook interessant?
- Afgelopen vrijdag ook de keuken eindelijk gekocht. Zal ik nog posten in het keuken topic
- start bouw gemeld voor 4 December
We zijn nu echt open punten aan het aftikken.

Omdat je - nap noemt zit je ergens op veen of klei grond waarschijnlijk en wil je dat echt aan de oppervlakte houden ?
Wij zitten hier op mix van klei en zand, en het is slecht water doorlatend, erg zwaar. Onkruid groeit er wel goed op overigens. Ik ben aan het kijken hoe ik alles uit de bouwput af kan voeren direct.
Bij ons moet er geel zand bij om het huis heen want de bouwput graven ze groter uit (voor strookje tegels) Verder wil ik waterdoorlatend zand onder de vloeren van het huis en GEEN klei, dus als ze binnen de fundamenten aanvullen willen dan moet dat ook met opvulzand of hoe het maar heet.
Hier simple ruitjes papier genomen en kavel en huis getekend om een idee te krijgen hoe veel zand er over blijft als ze de bouput uitgraven etc. Er blijft erg veel grond over.
En hier wil de gemeente het niet meer hebben, zand depots zitten allemaal vol. Dus moet iedereen het verder af gaan voeren. Mensen hebben tot 2000€ per kavel voor afvoeren moeten betalen

Met gestrekt been.
Je krijgt geen zand, maar grond. Ik weet niet of je daar blij van wordt.artbij schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 07:51:
Ik zou de gemeente geen 1,5m3 laten brengen. Formeel heb je gelijk maar het gaat maar over een tientje aan zand.
In huidige huis paar pijnpuntjes:
- geen extra stroomgroep naar boven te krijgen zonder veel hak en breekwerk, of domweg via buitengevel gaan.
- IP camera's lopen wel met buizen over buitenmuren, niet echt mooi.
- Veel warmte door zon instraling (ondanks screens wil de warmte na paar dagen mooi zonning weer huis niet meer uit)
- Buren geluid
- geen parkeer ruimte genoeg in de straat
- (te) veel mensen met andere afkomst in de straat (sociale woningen gemengd met koopwoningen => valend beleid ?)
- geen 3 slaapkamers op 1 verdieping.
- open keuken en open traphuis (kookluchtjes)
Als ik voor zeg 500K ga rondkijken kom ik vast uit bij huizen die veel van die 'problemen' niet hebben..
Echter enkele vast ook wel (zoals geen extra buizen waar ik ze wil), en dan woon je er voor een xxx lager bedrag nog niet met vol plezier in vrees ik.
Bij ons kwam de locatie er verder nog bij. Hier wordt wel veel aangeboden, maar veelal gewoon kleine kavels dicht op elkaar. We gaan nu naar voor en achter op > 50 meter huizen, links wel dicht bij, en rechts een weg met parkeervakken (enigszins een nadeel, maar het is geen dooorlopende weg)
Met een nieuw huis kom je ook tegenslagen tegen en je moet veel keuzes maken, al dan niet voor budgettaire redenen. Zo ben ik er zeker van dat wij ook te veel aandacht hebben besteed aan achteraf bekeken nutteloze zaken. En tegelijk ook dingen vergeten zijn of keuzes hebben gemaakt die niet zo goed blijken uit te draaien.
Helemaal eens met @MrFl0ppY!MrFl0ppY schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:09:
[...]
€80.000 is wel een groot verschil. Zo'n verschil hebben wij niet. Echter hebben wij gekocht voor de gekte en gelukkig is bij ons de prijs "vast". Nu zie ik de verschillen inderdaad rap stijgen tussen bestaand en nieuw. Je kunt het overigens niet 1 op 1 vergelijken want de nieuwe huizen zijn kwalitatief natuurlijk een stuk beter en uitgebreider. Plus het onderhoud wat de eerste jaren een stuk lager is.
Maar als je nu een huis ziet van €400.000 waar je ook helemaal van weg bent dan is de keus "makkelijk". Echter zagen wij toch ook weer snel dingen die we wilden aanpakken. En dan rijst de vraag, wil je een woning van 4 ton+ k.k. + 50k aan verbouwingen met de standaarden van toen en bijna helemaal naar wens. Of nu 480k betalen voor een woning precies naar jouw wens met de standaarden van nu.
Ik hoop het huis van mijn ''dromen'' te gaan (laten) bouwen. Maar als ik vandaag een soortgelijk huis vind via Funda, met ongeveer dezelfde indeling, afwerkingsniveau, onderhoudsniveau, energiezuinigheid en smaak, dan ga ik gelijk over tot koop.
Kijk regelmatig op Funda, maar ben zo'n huis nog niet tegen gekomen. Of ik moet vloer, badkamer, toilet, keuken, etc. aanpassen, maar dan is het prijsverschil met zelfbouw niet meer zo groot.
En natuurlijk moet je bij zelfbouw keuzes maken vanwege budget. Mijn architect heeft 3 zwart stalen binnenkozijnen en deuren (van vloer tot plafond) als optie voorgesteld. Inderdaad heeeeeeeel mooi, maar 10 k-eur is echt te veel. Er zullen vast hele mooie en betaalbare alternatieven zijn. Je kunt het zo gek maken als je wilt, dan zijn de bouwkosten navenant.
Natuurlijk, omdat het budget niet onbeperkt is. Als ik 10 miljoen meer te besteden had gehad had ik het wel anders gedaanB-lex schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:17:
[...]
Is dit nou echt zo? Ik hoor dit vaak als argument van mensen die zelf een huis hebben laten bouwen. Maar het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat het huis, eenmaal klaar, precies is zoals je zelf wilt. Zoveel keuzes, zoveel variaties, zoveel zaken die op papier goed lijken maar in de praktijk minder goed kunnen uitvallen. Compromissen omdat bepaalde wensen niet in het budget passen.
Heb jij zelf nog helemaal geen punten die je, achteraf gezien, anders had gedaan? Of zaken die je hebt moeten schrappen/uitstellen/wijzigen ivm budget (lees: een afwijking van je 'droom'huis)?

Maar indeling van kamer, kleuren op de muren, keuze van materialen, aansluitingen, etc. etc. Alles precies zoals ik wou, en ik zou zo nog niet weten wat ik anders gedaan zou hebben met de wetenschap van nu.

[Voor 36% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2017 12:31]
Check. Doe ik vanavond.Grolsch schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:30:
@artbij Aangezien je bijna elke dag op de bouw bent om te kijken verwachten we natuurlijk wel dat je ons een beetje op de hoogte houdt van de voortgang
[afbeelding]
Met gestrekt been.
Je moet er ook gewoon je werk van maken.Sturgeon22 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:47:
Het hele proces van tekening tot oplevering lijkt me ook super, een van de charmes van het zelf bouwen. Wij zijn nog niet zo ver in dit proces, nu vooral veel uitzoeken. Jammer dat we nog moeten werken, want alles uitzoeken kost aardig wat tijd. Wel heel leuk (tot nu toe in ieder geval)!

Wanneer staat de dakbedekking gepland

Bij ons in het dorp was voorlaatst de cursus rietdekken afgelast.

Volgende week dakplaten. Dan kozijnen, schoorstenen e.d. erop. Half november wordt (het) riet gedekt.Grolsch schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:33:
@artbij dat schiet mooi op! Wel jammer dat je al die m3's van de kelder nu niet weer ziet
Wanneer staat de dakbedekking geplandHopen voor je dat het weer nog ff goed blijft, en dat we geen vorstperiode van 2 maand gaan krijgen
Bij ons in het dorp was voorlaatst de cursus rietdekken afgelast.
spoiler:Riet was ziek
Met gestrekt been.
De aftimmering komt deels over het stucwerk om die naad af te dekken dus dat is altijd na het stucen. Tenminste, als ik je vraag goed begrijp maar dat denk ik wel.dewil1990 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:30:
[...]
Wordt dit na het stucwerk afgetimmerd? Aannemer komt morgenavond overigens even meekijken t.b.v. de afwerking (ook al is afbouw in eigen beheer).
Zou een pak van mijn hart zijn, kan mij bijna niet indenken dat de stucadoor zo'n stomme fout zou maken (het is niet zijn eerste huis).
...
LittleTycoon schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:55:
[...]
Vriend, jouw kelder is een aanzienlijk deel van de 1200m3. Dat is een betonnen doos, daar valt niks luxe aan af te werken, dus dat drukt je m3 prijs. Hij moet die 1200m3 meer specificeren om te bepalen of dit te vergelijken is met ervaringen van anderen op dit forum.

Was het maar waar dat mijn vrouw het niet voor elkaar kreeg om mijn kelder toch luxe af te laten werken. Had ons veel geld gescheeld.
Laten we het verder on topic houden.
[Voor 7% gewijzigd door Artbij op 31-10-2017 10:30]
Met gestrekt been.

Een huis "slijt" ook, een huis van 20 jaar oud voldoet niet meer aan de eisen van de tijd, en ik zou het niet gek vinden dat deze minder waard zou zijn.
Grondprijzen zouden inderdaad wel kunnen stijgen. Maar dat een bak met stenen na 20 jaar substantieel meer waard is als toen het gebouwd is, dat is in principe vreemd

De banken / AFM hebben dit ook wel door, dat is ook de reden dat je nu verplicht moet aflossen. Als je het mij vraagt heel gezond om na 30 jaar een groot gedeelte afbetaald te hebben van de schuld.
Daarom is het ook een gezondere situatie dat een nieuw, zelf ontworpen huis, een stuk duurder is dan een gelijkwaardig bestaand huis. Zie het als het kopen van een nieuwe of een gebruikte auto.Grolsch schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:25:
Ik blijf het vreemd vinden dat bijna alles in de wereld minder waard wordt na verloop van tijd, maar dat huizen zouden stijgen
Een huis "slijt" ook, een huis van 20 jaar oud voldoet niet meer aan de eisen van de tijd, en ik zou het niet gek vinden dat deze minder waard zou zijn.
Grondprijzen zouden inderdaad wel kunnen stijgen. Maar dat een bak met stenen na 20 jaar substantieel meer waard is als toen het gebouwd is, dat is in principe vreemd
De banken / AFM hebben dit ook wel door, dat is ook de reden dat je nu verplicht moet aflossen. Als je het mij vraagt heel gezond om na 30 jaar een groot gedeelte afbetaald te hebben van de schuld.
Op de een of andere manier bestaat het woord 'afschrijving' niet in huizenland. Komt natuurlijk omdat onze economie volledig van hypotheken en vastgoed aan elkaar hangt.
Dat is tevens de reden dat, als het slecht gaat met de economie, de huizenmarkt als eerste instort.
[Voor 4% gewijzigd door B-lex op 31-10-2017 10:35]
Nee, dat hoeft natuurlijk niet. Is een andere meter, ander leveradres.
Nee, zeker niet. Zijn twee adressen....mistaoutlaw schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:40:
Even een hulpvraag.
Situatie:
- Ik woon nu in een koopwoning. Heb net een nieuw contract afgesloten huis Qurrent voor energielevering per 1 januari 2018
- mijn bouwaansluiting wordt per 6 december gerealiseerd (pfew, twee dagen na start bouw... Hehe)
- ik moet natuurlijk voor mijn bouwaansluiting een energiecontract afsluiten
Vraag: Moet ik dan per se bij Qurrent een nieuw contract aangaan?
Met gestrekt been.
Bij ons hing er ook nog een bankgarantie vast aan die datum.

Het klinkt makkelijk, maar daar moet je het wel zoeken.
Heb je er dure elementen in zitten welke je kunt schrappen

Die 1200m3 die @artbij aangeeft met de bijbehorende m3 prijs is gebaseerd met een kelder. Dat zijn natuurlijk relatief goedkope m3's, en omdat het aantal m3's vrij groot is daalt de prijs per m3 ook weer.
Hoeveel m2 oppervlakte heeft je woning ook alweer @artbij

[Voor 43% gewijzigd door Grolsch op 31-10-2017 16:56]
@Snow_King Kadaster houdt wel koopprijzen bij, maar als een perceel nog gesplitst moet worden, zie je alleen het hoofdperceel. Als er meerdere perceelnummers betrokken zijn, zie je ook staan dat de transactie groter was, maar het bedrag is de totaalprijs voor de transactie. Dus daar kan je ook niet blind op varen. Je zou de akte van levering moeten lichten waar dat perceel onder valt. Maar als het bv agrarisch naar wonen is, dan verandert de grondwaarde ook enorm. Beter is om te zoeken wat kavels in de omgeving kosten en dan te kijken naar omgevingsfactoren en grootte/ligging. Het blijft een spel en wat iemand ergens voor betaald heeft is eigenlijk nooit een criterium.
Stenen (geen voeg maar pointeren):
Dakpannen
Noord - Monier Stonewold
Zuid
Indaksysteem met solar panelen (voorbeeld)
Overig wensen:
- Gasloos. Momenteel aan het kijken wat de verschillen zijn tussen Techneco en Nefit.
- Schakelaars/sensors + lichtpunten centraal naar de meterkast brengen. Lichtplan is inmiddels al gemaakt.
- Kunstofkozijnen
- Ventilatie Duco Comfort-Plus
- Vloerverwarming beneden + badkamer. Met zones.
- Aansluitingen voor convectoren op de slaapkamers
- Quooker in keuken om het boilervat op lagere temperatuur te houden

In lage kwaliteit maar wel leuk de timelapse:

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Admiral Freebee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:22:
[...]
Ik ben wel geïnteresseerd in een foto
Iedere dag als ik op de bouw kwam trof ik het zo aan; altijd slabben over het verse metselwerk.
Voor de geinteresseerden; er is gemetseld met Caprice Syrah - WCMPD (Waalformaat Caprice MaasPaars Donker): https://www.capricebaksteen.nl/nl/assortiment/wcmpd-syrah
Verder is er bij ons gevoegd met Sakrete voegmortel Antraciet 300. Mortel om te metselen kwam uit een silo van Cantillana die ook al meteen antractiet was.
20*350ZO45°
Hoe netjes moet je hem houden? Hier heeft geen stucloop gelegen de hele tijd en dat lijkt me ook niet nodig als je nog moet tegelen? Met een schraper voor het tegelen zorgen dat de zooi er af is en dan gaat het toch prima?GrooV schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:02:
[...]
Minstens een week of 3-4, wil de vloer namelijk netjes houden ivm grote tegels
...
Dit is ons huis die we gaan bouwen. Staat helemaal in Sketchup.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Het lijkt me zeer onverstandig om je hele huis afhankelijk te maken van draadloze bediening. Dat kan allereerst uitvallen en dan is het fijn als er nog knoppen zijn.FireStarter schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:12:
[...]
Waarom heb je nog schakelaars nodig? Waarom geen remote schakelaars en sensoren?
We gebruiken de schakelaars nu ook niet meer in de woonkamer. Het is meer irritant als de kinderen eraan hebben gezeten, en de schakeling is onderbroken.
En denk ook aan de toekomst wanneer je het ooit zou willen verkopen. Als je dan de knoppen niet monteert leg dan in ieder geval de bedrading ervoor aan en maak de aansluitpunten. Een huis zonder zou voor mij een deal-breaker kunnen zijn.
Haha ik maak er geen geheim van, maar vind je het zelf ook niet een iets te directe vraagstelling?
aanneemsom 225k, dat is excl:
- 23k voor kunststof kozijnen met haakse las en houtlook binnen en buiten
- 75k installatiewerk
- grond 560m2
- keuken
- vloeren
- tuin etc
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Waarom moet het uitkomen in de meterkast?artbij schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:40:
[...]
Tuurlijk nu heb je de mogelijkheid. Denk jij dat alles in de meterkast past bij jou?
Ik heb een technische ruimte in de kelder (waterpomp, boiler, e.d.) en ik zou alle UTP aansluitingen in huis daar uit willen laten komen. Prima plek voor een 19" rack, patchpaneeltjes, NAS, 10gbit backbone, etc...
Dat is inderdaad een lelijke oplossing voor een probleem wat er niet zou moeten zijn. Wij hebben een strakke onderkant, zonder latjes. Ik heb dit ook nog niet eerder gezien, ziet er uit als onkunde.Cai schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:44:
Zo, ons eerste echte baal puntje is aangebroken. Dat uiteindelijk 3 weken voor oplevering valt best mee. Graag jullie vrije input, want ik weet het even niet meer.
Mrs. Cai en ik hebben besloten om met de trap iets luxer te kiezen. Voor wat meerwerk hebben we een keepboomtrap genomen. Aan de onderkant vinden we een boom wel prima, want dat valt mee in het zicht en anders werd het echt prijzig.
Nu is de trap geïnstalleerd en vinden we het er echt niet uitzien. (input julllie oordeel).
Forum [afbeelding] [afbeelding]
Met name de kieren tussen boom en wand, maar ook de ondersteunende latjes aan de onderkant zijn voor ons reden voor dispuut.
Nu de trappenfabrikant aangesproken en die geeft aan dat er twee opties zijn. Namelijk de latjes en de proppen. Daarbij heeft hij deze foto's per e-mail opgestuurd.
Ik heb diverse foto's naar hem verzonden van voorbeeld trappen op internet. Sterker nog als ik Google op onderkant trap, dan kom ik nergens de "latjes" variant tegen. De proppen variant vind ik ook niet mooi.
Forum [afbeelding]
Onze aannemer en de trapfabrikant staan (nog) open voor debat (dus dat is fijn), maar zelf weet ik nu niet meer wat ik voor moet stellen, aangezien ik de aangedragen oplossingen niet mooi vind.
Zijn deze ganbaar? Hebben jullie andere ideeën?
Wij hebben een keepboomtrap besteld, maar dit ben ik op geen enkel voorbeeld tegengekomen, en is nooit ter sprake gekomen (trap moet nog geleverd worden.Cai schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:44:
Zo, ons eerste echte baal puntje is aangebroken. Dat uiteindelijk 3 weken voor oplevering valt best mee. Graag jullie vrije input, want ik weet het even niet meer.
Mrs. Cai en ik hebben besloten om met de trap iets luxer te kiezen. Voor wat meerwerk hebben we een keepboomtrap genomen. Aan de onderkant vinden we een boom wel prima, want dat valt mee in het zicht en anders werd het echt prijzig.
Nu is de trap geïnstalleerd en vinden we het er echt niet uitzien. (input julllie oordeel).
Met name de kieren tussen boom en wand, maar ook de ondersteunende latjes aan de onderkant zijn voor ons reden voor dispuut.
Nu de trappenfabrikant aangesproken en die geeft aan dat er twee opties zijn. Namelijk de latjes en de proppen. Daarbij heeft hij deze foto's per e-mail opgestuurd.
Ik heb diverse foto's naar hem verzonden van voorbeeld trappen op internet. Sterker nog als ik Google op onderkant trap, dan kom ik nergens de "latjes" variant tegen. De proppen variant vind ik ook niet mooi.
Forum [afbeelding]
Onze aannemer en de trapfabrikant staan (nog) open voor debat (dus dat is fijn), maar zelf weet ik nu niet meer wat ik voor moet stellen, aangezien ik de aangedragen oplossingen niet mooi vind.
Zijn deze ganbaar? Hebben jullie andere ideeën?
Die latjes lijken alleen te zijn om de boom te verbreden, of verbinden die de trede met de boom?
In beide gevallen vind ik het geen gezicht, en ik zou dit niet accepteren.
Omdat de panelen dan een onderdeel zijn van de totale aanneemsom en je een gespecificeerde factuur moet hebben (officieel zelfs op naam van de persoon die het contract aangaat met de energieleverancier) om de btw terug te kunnen vragen.mistaoutlaw schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:42:
[...]
Hi,
Thanks ik snap dat het over zonnepanelen ging.
In mijn geval verzorgt de installateur van mijn aannemer de PV panelen.
Waarom zou ik dan niet btw terug kunnen vragen?
Gr. Burak
Ik ben toch malle pietje niet!
Vastzetten met deuvels/lamellos en lijm.Cai schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:00:
[...]
Heb je eventueel wat foto's van jullie onderkant? En als je dus geen latjes hebt, ook van de bovenkant. De fabrikant geeft aan dat je de "liggende delen" moet(!) bevestigen. Dus óf schroeven in de onderkant óf schroeven in de bovenkant (en dan proppen achteraf plaatsen).
[...]
Mag ik vragen waar jullie de trap besteld hebben? Hebben jullie met of zonder boom aan de onderkant? Is er in het voortraject gesproken over de "latjes" of proppen? Wordt er bij jullie met een andere oplossing gewerkt? Zo ja, dan hoor ik die graag. Naast aangeven dat ik nu niet akkoord ga, krijg ik als terugkeer vraag de "hoe wil je het dan?".
[...]
Maar hoe zitten die treden dan bevestigd? Geschroefd vanaf de bovenkant en dan met proppen? Een vraagstuk waar ik mij nog nooit mee bezig heb gehouden, maar nu belangrijk wordt.
In regio Rijnmond zit een "trappendokter"/ expert, die veel traprenovaties en dergelijke doet. Ik zit er al aan te denken om hem morgen te bellen en eventueel in te huren om mee te denken. Ik weet namelijk zelf niet hoe het anders moet, behalve dat ik de "latjes" oplossing of de proppen oplossing te lelijk voor woorden vindt.
Een alternatief wat mrs. Cai aandraagt is dat de "latjes" de gehele lijn van de onderkant (dus ook verticaal) volgt en deze volledig laten afwerken en lakken. Dan heb je in ieder geval een strakke zichtlijn.
Ben wel benieuwd wat je als voor beeld bij de leverancier gezien hebt.....
Met gestrekt been.
Tuurlijk:Cai schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:00:
[...]
Heb je eventueel wat foto's van jullie onderkant? En als je dus geen latjes hebt, ook van de bovenkant. De fabrikant geeft aan dat je de "liggende delen" moet(!) bevestigen. Dus óf schroeven in de onderkant óf schroeven in de bovenkant (en dan proppen achteraf plaatsen).
http://uploads.metsander.nl/IMG_1337.jpg
http://uploads.metsander.nl/IMG_0699.JPG
Ik heb zo geen detailfoto van de treden, maar daar zitten zeker geen proppen in.
Zie je pb.Cai schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:00:
[...]
Mag ik vragen waar jullie de trap besteld hebben? Hebben jullie met of zonder boom aan de onderkant? Is er in het voortraject gesproken over de "latjes" of proppen? Wordt er bij jullie met een andere oplossing gewerkt? Zo ja, dan hoor ik die graag. Naast aangeven dat ik nu niet akkoord ga, krijg ik als terugkeer vraag de "hoe wil je het dan?".
Hele toffe trap!CrashOne schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:40:
[...]
Tuurlijk:
http://uploads.metsander.nl/IMG_1337.jpg
http://uploads.metsander.nl/IMG_0699.JPG
Ik heb zo geen detailfoto van de treden, maar daar zitten zeker geen proppen in.
Aan de bovenkant wordt het bij ons ook zo, maar het wordt een dichte 'dubbel kwart' trap, dus de onderkant is niet zichtbaar bij ons.
Dat zou kunnen, al lijkt mij dat dat niet veel uit moet maken (ben natuurlijk geen trappenexpertCai schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:22:
[...]
Nu als leek zijnde denk ik dat jouw trap iets anders is. Het leg/horizontale gedeelte valt over het verticale heen, terwijl het bij ons een soort "muizen" idee is. Wellicht dat daardoor de constructie anders is.
/offtopic: Gave trap trouwens, erg tof!
[...]

Onze trap komt bij Kemna vandaan. Helaas was bij ons de verf op sommige delen losgetrokken bij het verwijderen van de bouwbescherming. Hebben ze overigens netjes opgelost.
Met een roller blijft meer structuur achter dan bij spuiten (afhankelijk van de poolhoogte van de rol). Ik vind spuiten zelf het mooiste. Aangezien ik alles zelf heb gedaan was spuiten geen optie :-). Het plafond heb ik wel laten spuiten. Super strak.
Waar je ook naar moet kijken is de latex die gebruikt wordt, die bepaald ook voor een groot deel de schrobvastheid (en hoe mat het is bijvoorbeeld). Als iemand Sikkens Alphacryl pure mat spuit tegenover iemand die bouwmarktprut rolt dan weet ik wel welke muur schrobvaster is.
[Voor 22% gewijzigd door IceM op 07-11-2017 14:58]
...
Hierbij de beloofde foto's:
Aan de keepboom kant zitten zeker geen latjes, maar ook geen proppen:
Aan de muurkant zitten de treden wel vast met proppen aan de onderkant. Deze zijn in dezelfde kleur als de trap en vallen niet echt op, behalve als je er met je neus opstaat. Ik heb er een foto van gemaakt, het is dat donkere plekje langs de rand. Hiervan zitten er 2 per trede.
What a fine day for Science! | Specs
Persoonlijker vind ik het belangrijker dat ik het warm heb in huis, als dat er een goede COP zou zijn.artbij schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:40:
[...]
Sowieso laat ik hem installeren, dus zelf verstand ervan is gelukkig niet nodig, Dat geldt voor Mitsu, Pana, Nibe etc. heeft niet veel met Nefit te maken. Waar lees jij dat Nefit alles keurt?
Ik heb het ook niet over het vermogen, maar over de COP. Moet binnenkort echt kiezen welke WP ik wil, kom nog wel een keer langs in het andere topic als ik nog vragen heb.
De kleine panasonics hebben de beste COP, maar daar heb je wat aan als het een keer -5 en het is 16 graden in je woonkamer en de keet wordt niet warm.
Je kiest allereerst een WP op vermogen, en daarna kijk je pas naar de COP.
Bij de binnenboom (foto 1) worden de treden gefixeerd door de spijlen lijkt mij. Hierom hoeft deze natuurlijk niet ook nog geschroefd te worden.Harmsen schreef op woensdag 8 november 2017 @ 07:29:
[...]
Hierbij de beloofde foto's:
Aan de keepboom kant zitten zeker geen latjes, maar ook geen proppen:
[afbeelding]
Aan de muurkant zitten de treden wel vast met proppen aan de onderkant. Deze zijn in dezelfde kleur als de trap en vallen niet echt op, behalve als je er met je neus opstaat. Ik heb er een foto van gemaakt, het is dat donkere plekje langs de rand. Hiervan zitten er 2 per trede.
[afbeelding]
De muurkant is geschoten denk ik, met een beetje guppa.
@Cai de treden moeten gefixeerd worden. "onze" trappenfabriek doet alleen maar proppen gezien de kwaliteit. Let wel proppen van éénzelfde houtsoort
Ik bouw in eigen beheer, ik mag alles zelf wetenSturgeon22 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:27:
[...]
Lekker dat jij zo laat nog keuzes kan maken. Wij moeten binnen nu en een maand bijna alles al gekozen/uitgezocht hebben en ze gaan eind mei 2018 pas beginnen met bouwen.

Of mijn aannemer en loodgieter er ook zo blij mee zijn is een tweede...:P
Nadeel hiervan is wel dat ik ook echt ALLES moet beslissen.... Vrienden hebben een projectwoning, die hadden in een middag alles keuzes gemaakt. Wij blijven maanden bezig.
[Voor 9% gewijzigd door Artbij op 08-11-2017 14:56]
Met gestrekt been.
Dat hangt van je caralogusbouwer af. Die rekenen msschien met een iets grotere vork. Anders moet je het in eigen beheer doen die zonnepanelen.sanvv78 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:11:
[...]
Gevonden! Ok dus met zonne-panelen erbij zou dat dus wel een optie zijn. De zonne-panelen zijn dan nodig om onder die 0.4 te komen. Maar voor €1900 heb je er toch al een paar ;-)
Met gestrekt been.
siAtomic2005 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:42:
[...]
Dus als een woning (op papier) met een gasaansluiting+ketel op EPC0,4 of lager komt.
Dan kun de woning zonder gasaansluiting en met een l/w warmtepomp aanschaffen _met_ subsidie.
Heb je in je huidige woning ook roosters in de ramen? Ik vond het tochten als de ziekte in de winter en zou alleen daarom al voor type D gaan. Roosters in de ramen vind ik verder ook behoorlijk lelijk.rspoe schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:13:
[...]
Wij gaan ook voor type c. Lagere investering, minder buizenwerk. Ik ben ook wel benieuwd of type D qua rendement zoveel beter is. Dat systeem moet tenslotte ook veel werken, en dus energie gebruiken. Die aantal keer dat de roosters, bij type C, vraaggestuurd omhoog gaan bij de ramen om het CO2 of vochtgehalte op niveau te krijgen is misschien wel te verwaarlozen?
Ik heb me er niet heel veel in verdiept verder.
...
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic