This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Wil je in het vervolg je laatste bericht aanpassen ipv dubbelposten?

Ik zou voor een Itho Qualityflow systeem gaan als WTW. Dan heb je een centrale inblaas en afzuiging in de kamers. Je hebt dus een stuk minder leidingwerk nodig dan een reguliere WTW en je zou er ook mee kunnen koelen.
[Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 05-12-2017 21:57]
Eénlaagbouw is één laag met maximaal een kap. Zeg maar de seniorenwoning of bungalow. Zij schrijven dus voor dat je minimaal 3 verdiepingen moet hebben.KraveN schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:04:
Voor de mensen die wat dieper in de materie zitten :
Ik heb een vraag gesteld aan de gemeente over het BeeldKwaliteitsPlan. Daarin staat dat de woning moet voldoen aan 2,5 laag inclusief souterrain of aan 3 lagen. Maar goed ik ben nog steeds niet zeker wat nu precies een laag is. Persoonlijk heb ik de voorkeur om te gaan voor laagbouw, maar ik ben bang dat met de verplichting van 3 lagen dat niet gaat lukken.
Als ik uitga van : http://www.joostdevree.nl/shtmls/bouwlaag.shtml
Bouwlaag :
Een bouwlaag is een verdieping van zodanige afmetingen en vorm dat de daardoor ontstane ruimte zonder ingrijpende voorzieningen geschikt kan worden gemaakt voor woonfuncties en daarmee gelijke gebruiksmogelijkheden geeft als de daaronder gelegen bouwlagen.
Een zolder of kelder wordt doorgaans niet gezien als bouwlaag als de hoogte minder is dan 1,5 m. Als de hoogte tussen 1,5 m en 2,1 m is wordt dit ook niet als bouwlaag gezien zolang de laag verder niet beloopbaar is. Als het in geval van een zolder een puntdak betreft en de hoogte alleen net onder de punt van het puntdakje bijvoorbeeld 1,8 m is, dan wordt de zolder niet geacht 'beloopbaar' te zijn."
Begrijp ik het dan goed dat een laagbouw woning niet mag omdat daar de zolder niet geschikt is om op te lopen ? Indien ja, op zoek naar andere grond
Dat ligt er maar net aan of hij een vliering heeft of echte zolder. Daarom is er ook meestal sprake van goothoogte en bouwhoogte in bestemmingsplannen. Je zal ook moeten kijken in welke mate het beeldkwaliteitsplan dwingend is opgenomen in de diverse voorwaarden.nokiaan958GB schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:30:
Grappig die terminologie.
Bij mijn weten is de gangbare vrijstaande woning: één bouwlaag met kap (goot op crica 3 meter) en heeft 2 woonlagen :-)
Dat hoeft zeker geen seniorenwoning te zijn of is één bouwlaag≠Eénlaagbouw.
Persoonlijk vind ik (nog steeds) twee units overkill. De bezetting van je huis zal nooit van dien aard zijn dat twee units nodig zijn om te ventileren, buiten misschien een paar verjaardagen. Nou, als er zoveel volk is, kan er ook wel een raampje open.jacovn schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 05:47:
[...]
Ik zit volgens de itho tool op:
system 1: (138 + 153.9) x 70% = 204.3
system 2: (127 + 164) x 70% = 203.4
Itho heeft het ook voor de instalateur uitgerekend maar toen de ruimtes anders ingedeeld (bestemming) en kwamen nog 50 m3 hoger uit.
Omdat de instalateur en ik zeker wilden zijn besloten voor 2 units.
Het aantal afzuigbuizen kwam ook boven de 12 uit, dus dan was kleppen aansturen ook een problem geworden denk ik.
Het is nomaal een 180 mm invoer buis en ze zouden in traphuis op 2 hoog door muur komen maar mijn instalateur verwacht geluid overlast. Er komen 2 * 60x60 cm geisoleerde bakken in plafond (2 hoog onder dak) met lamellen waardoor de lucht in dat vlak naar beneden valt. Dit zou daar moeten dempen.
Ik ben ooit bij een forum member met een qualityflow geweest en die vertelde me dat de invoer inderdaad een issue met geluid is en dat daar een geisoleerde demper slang aan moet.
Daar was mijn instalateur het mee eens dus die 2 invoer buizen worden tot die bakken als demper uitgevoerd.
Dan zullen ze in de praktijk wellicht allebeide 100-150 m2 per uur max gaan doen.
De kamer en keuken krijgen 2 afzuigpunten en die hebben beide een aansluiting op beide units.
Dus met verjaardagen etc komt daar meeste CO2 die we kunnen hebben denk ik. Spleet onder de deuren zal wel afdoende moeten zijn voor die 2 ruimtes.
[...]
Ik weet niet of de HRU200 leverbaar blijft.
We krijgen 2 x HRU300. De rest van de onderldelen blijft gelijk, enkel die HRU-200 zou iets goedkoper zijn.
Maar aagezien ik wel bang voor vocht in een zo lucht dicht mogelijk huis (als budget toelaat) ben als je niet ventileerd, maar 2 x HRU-300 gekozen.

Overigens is een kier onder je deur niet voldoende verwacht ik, er zal ook ergens een rooster in moeten.
In het meest botte geval moet je minder ruimtes als verblijfsgebied/verblijfsruimte aanwijzen om zo de totale benodigde capaciteit op papier te drukken. Het mooie van het QF systeem is juist dat het afzuigt waar de CO2 (en dus mensen) is. Dan is het vrij zinloos om permanent telkens je hele huis leeg te trekken.
[Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2017 14:24]
Zie o.a.:
*doorhaling is van mij, dat klopt namelijk niet met de rest van de tekst.Het Bouwbesluit schrijft voor dat de installatie per kamer minimaal 7 liter per seconde per m2 vloeroppervlak moet kunnen verversen. Het Bouwbesluit garandeert echter nog geen gezonde lucht. Vooral in een kleine slaapkamer is de norm te laag. Een beter uitgangspunt is 7 liter per seconde per m2* per persoon (oftewel 25 m3 per uur). In een tweepersoonsslaapkamer is dus 14 liter per seconde nodig (oftewel 50 m3 per uur).
De installatie moet die capaciteit bij een gemiddelde stand realiseren. Voor extra ventilatie, bijvoorbeeld bij een feestje, kunnen de bewoners de automatische regeling overrulen. Behalve de capaciteit van de installatie, is het belangrijk dat alle onderdelen van de installatie goed op elkaar zijn afgestemd. Dus ook de capaciteit en de plaats van ventilatieroosters en ventielen. Het wordt aangeraden in alle stappen van het bouwproces de samenhang goed in de gaten te houden.
En de toelichting van het bouwbesluit: https://www.bouwbesluiton...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-6
Met een gezin van vier heb je dus altijd zat capaciteit. De norm is x3 in badkamers, maar daar staat dan ook één persoon in.

[Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2017 15:14]
Inloopkast zit bij slk neem ik aan, opslagruimte is in principe ook niet nodig. Dan win je er al 2. Bij een open keuken kan je die wel combineren met degene van de woonkamer. Dan heb je drie ventielen voor woonkamer/keuken en kom je precies op 12 uit.

Formeel mag je niet via de ene VR een andere VR ventileren (woonkamer <> keuken). Beschouw het dan als één ruimte.
Een spleet onder de deur wordt zo groot dat je er onderdoor kan kruipen, dus ik zou een overstroomrooster opnemen hiervoor.
[Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2017 15:47]
Een aantal ruimtes hebben geen baat bij QF, ik zou het met name toepassen op ruimtes waar je veel verblijft en berghokken e.d. niet of aangesloten op een andere ventiel meenemen. In ieder geval niet op een aparte aansluiting.
Je kan gewoon dingen aanpassen in overleg met de behandelend ambtenaar hoor.artbij schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:54:
[...]
Als je vergunning erdoor is kun je niets meer veranderen. Of je moet de vergunning opnieuw aanvragen.
Overigens zou ik bovenstaande mij niet tegen laten houden ivm kleine veranderingen.

Je moet altijd een leverancier hebben, dat is ongeacht bouwstroom of vaste aansluiting. Ik weet niet wat je hebt aangevraagd bij je nutspartij, soms is het makkelijker om een vaste aansluiting los aan te vragen, in andere gevallen verhuizen ze de bouwaansluiting. Dat zal in overleg met de aannemer en nuts-aanleg moeten.GAEvakYD schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:14:
Vraagje, hoe zit het met bouwstroom? Ik heb een tijdje geleden de bouwstroom gekregen van Liander. Maar kreeg vanmorgen een mail dat ik ook een energleverancier moest hebben, en dat ik nog 5 dagen heb voor afsluiting. hahah oeps. Net even snel met mijn huidige leverancier gebeld en die gaat de aansluiting aanmelden per morgen.
Maar hoe zit het met het verbruik tijdens de bouw? Ik heb nog nergens meterstanden moeten invoeren. Moet ik die nog ergens doorgeven door ze van die bouwkast van de aannemer af te lezen en dan bij oplevering de eindstand door te geven? Als ik dan de echte aansluiting in de woning krijg, krijgen die dan een ander EAN nummer of gewoon dezelfde en resetten ze de meterstanden ofzo?
Ja, want er zijn ook koekenbakkers die een lus maken met aanvoer of retour en het via de ventielen in het plafond inregelen. Voordeel bij QF is dat je dus geen overspraak hebt (je kan de ene ruimte horen in de andere ruimte via de ventilatiekanalen). Het grote voordeel is gewoon dat de aanvoer veel makkelijker is geregeld. Daardoor kan je het ook vaak in bestaande bouw toepassen (ik overweeg een QF in een bestaande woning).Dirtbiter schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:48:
Nog een vraagje in de discussie QualityFlow vs ander gebalanceerd systeem:
Er wordt van de QF gezegd dat er minder leidingwerk nodig zou zijn (o.a. door Señor Sjon in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2").
Een argument van onze installateur/aannemer om voor een ander gebalanceerd systeem te gaan was juist dat de QF meer leidingwerk nodig heeft.
Nu is het natuurlijk zo dat een QF maar 1 aanvoerleiding heeft, en voor iedere ruimte een afzuig leiding.
Bij een meer traditionele ventilatie is dat 1 aanvoer, 1 afvoer die zich later splitst.
Is het dan inderdaad niet zo dat dicht bij de WTW unit en bij de kanalen van verdieping naar verdieping er meer leidingwerk nodig is voor een QF, omdat bij een ander systeem daar maar 2 (grotere) leidingen moeten?
Of maakt dat netto niet uit, omdat je het oppervlakte van de leidingen toch nodig hebt, en het totaal even groot is?
Het probleem zou hem bij ons zitten in de sparingen die gemaakt moesten worden in de breedplaat om de kanalen van de ene kant van het huis naar de andere kant te laten gaan, en voor de kanalen om van de 2e verdieping naar de 1e en bg te gaan.
Als er zoveel 80mm buizen van een QF naast elkaar door de vloer moeten om naar een stijgschacht te gaan, zou dat ten koste gaan van de vloersterkte.
Iemand hier ideeën over of ervaring mee?

In bestaande bouw is veel spannender.

Slaapkamers is makkelijk, die kunnen door de houten vloer van de vliering heen. De keuken heeft al een MV ventiel, maar zit samen met het WC-ventiel. De woonkamer heeft wel een open verbinding met de keuken, maar ook hier zal een ventiel bij moeten. Wellicht een afzuigpunt mee laten lopen met het haardkanaal, dan heb ik 1x woonkamer, 1x keuken (samen met WC) en alle slaapkamers. Aangezien dit huis geen ventilatieroosters in de ramen heeft en alleen MV, sowieso een verbetering.

Je hebt er vier op de eerste en vier op de begane grond bv. Die kunnen in de regel in een schacht en eventueel boven de vloer in de technische ruimte aan de QF gekoppeld worden. Met wat extra wapening kom je een end.Dirtbiter schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:09:
[...]
Daar heb je gelijk. Volgens mij ging het ook meer over het tracé van de unit naar die schacht, waar alle pijpen naast elkaar liggen. Als je 8 ruimtes hebt + een aanvoer, dan heb je dus een 9x80mm = 72cm breed 'pad' over de lengte van je breedplaat liggen, van ook 8cm hoog. Dat geeft een behoorlijke zwakte aan je plaat. Met een beter ontwerp of betere plaatsing van de unit/schacht had dit voorkomen kunnen worden. Of veel dikkere vloeren natuurlijk...
Overigens is bij ons het trapgat wel gemaakt van dragende kalkzandsteen muren, dus daar worden de breedplaten volgens mij opgevangen.

Waarschijnlijk een spiralo variant. Daar zijn zoveel soorten in, geïsoleerd wel/niet etc.Grolsch schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:24:
[...]
Om eerlijk te zijn geen flauw idee, heeft de installateur er in gemaakt, en ik heb geen last van lawaai.
Misschien dat iemand anders in dit topic het "herkent"
Ja, Gewoon een wijziging uploaden voor de betreffende documenten bij het omgevingsloket.Sturgeon22 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:13:
Onze aannemer heeft afgelopen vrijdag de aanvraag voor de omgevingsvergunning verzonden. Gisteren hebben wij aangegeven dat wij toch liever hardstenen muurafdekkers op de kopgevels hebben in plaats van zink. De aannemer geeft nu aan dat dit niet mogelijk is, aangezien alles reeds is ingediend bij de gemeente. Is dit waar, ik neem toch aan dat dergelijke wijzigingen nog wel mogelijk zijn?
Niet mogelijk = geen zin in dit geval. Wat ik wel frappanter vind is dat je nu pas besluit om hardsteen ipv zink te gebruiken. Zo'n beslissing neem je normaliter veel eerder.
Vergeet niet dat ook wat details en gevelaanzichten aangepast moeten worden. Je kan dus extra tekenkosten verwachten.Sturgeon22 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:17:
Bedankt voor je reactie. Dat leek mij ook. Ik heb het huidige materialenstaatje bekeken en daar staan veel meer fouten in die nog aangepast moeten worden.
[...]
Je hebt helemaal gelijk, dit stond al vrij snel als meerwerk optie op de lijst. mompelt iets over vrouw die geen keuze kon maken
Bouwvakkers die andermans werk af moeten maken zijn vreemd genoeg altijd duurder.artbij schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:19:
15K bankgarantie vind ik eigenlijk nergens op slaan. Snap dat je zekerheid wilt, maar wat koop je met 15k als je alles achteraf betaald?

Nu is de kwaliteit bij VEH wisselvalliger dan de bouwer denk ik.Sturgeon22 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:43:
[...]
Er zit wel een basis badkamer is, maar de vraag is of je dat voldoende vind. Ze bieden voor een relatief beperkte meerprijs 3 luxere varianten en anders kun je de badkamer beter laten vervallen en alles zelf regelen.
[...]
Ik wil niks negatiefs zeggen over de bouwkwaliteit van Groothuisbouw (heb ze zelf ook serieus overwogen als bouwer voor ons huis), maar het feit dat elk onderdeel minimaal 4x (volgens mij is doelstelling nu om 7 huizen per week te starten) per week wordt opgeleverd zegt helaas weinig over de kwaliteit/doordachtheid. Bij de oplevering van het huis van mijn collega had de man van vereniging eigen huis diverse opmerkingen over standaard zaken van Groothuisbouw, die volgens hem niet in overeenstemming zijn met bouwbesluit (trapleuning niet vrij gehouden van eindpaal trap, radiator onvoldoende capaciteit slaapkamer 1e verdieping, onvoldoende ventilatie in berging, onbreken ventilatie in meterkast en bijkeuken, plaatsing MV unit zo dat deze niet meer gedemonteerd kan worden na plaatsing traphek (en deze was kapot bij oplevering, dus moest worden vervangen). Ik was nog het meest verbaasd over het feit dat oplevering met iemand van vereniging eigen huis standaard wordt aangeboden door Groothuis, maar dat dat de opmerkingen van VEH niet worden meegenomen in aanpassingen in standaard voorzieningen.
Dit is overigens totaal niet de reden waarom wij voor een lokale bouwer hebben gekozen en ik heb niet het gevoel dat alles bij een lokale bouwer altijd beter is. Wij zijn nog niet begonnen met bouwen en ik heb nu al diverse discussies gehad (en er gaan er nog een aantal volgen) die ik van te voren niet had verwacht.

1) Trapleuning vrij van eindpaal trap... die is nieuw voor me, bouwbesluit is een stuk vrijer voor particuliere opdrachtgevers. Het ziet er imo juist gek uit als de leuning los zweeft.
2) Hoe weet hij dat? Een radiator heeft geen wattage erop staan. Met de huidige isolatiewaarden heb je erg weinig capaciteit nodig.
3) ventilatie in berging.. .welke? Er zijn verschillende eisen afhankelijk van de functie.
4) ventilatie meterkast is niet verplicht, wordt wel aangeraden.
5) ventilatie bijkeuken kan ik niet zo beoordelen.
6) MV box achter traphek. Welk type? Op zich hoeft het geen drama te zijn.
De verhalen van bij oplevering halen zelden de werkvoorbereiding.
Gebrek aan grond, grond met hoge prijzen en sterk gestegen bouwkosten hebben mij juist weer de bestaande markt opgedrukt. Ach, met de huidige kavelprijzen voor het perceel heb ik het huis bijna het huis gratis.

Ik kreeg deze toegestuurd: https://www.dubocasa.nl/product/tijdelijk-aanbod/, maar in principe is het niet de moeite. Een regulier systeem doet makkelijk het dubbele qua vermogen.stefijn schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:34:
Iemand enige ervaring met PV dakpannen, bijv het Nelskamp G10 PV systeem? Hoe is de prijsverhouding met bijv. normale PV panelen?
Op ons ontwerp komen pannen op het dak en de voorgevel. Dat betekent echter dat posities van ramen en zo in principe ook afhankelijk worden van de gekozen pan... Op het dak heb ik hetzelfde wanneer ik zonnepanelen in het dak wil laten verzinken. Dus best een gepuzzel wat nou de beste pan is qua maatvoering (en ook nog enigzins betaalbaar).
PV dakpannen zou het deels gemakkelijker maken, maar ook een flink stuk duurder?
Overigens is er dacht ik wel een zonnepaneel topic in Duurzame Energie & Domotica

Brrr, doet me denken aan de ouderwetse luchtverwarming met vloerpotten en convectorputten. Daar werd en wordt niemand echt blij van.
Vissersvrouwen hopen, voor de rest hebben we spreadsheets.Tarz schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:29:
Ik zie hier af en toe bedragen voorbij komen voor bepaalde zaken waarvan ik wou dat ik ze te besteden had. Vooral voor inrichting van bepaalde zaken (tegels, tuinen, gordijnen, keukens). Gelukkig valt over smaak niet te twisten en is ieders budget anders, maar hoe meer ik hier lees, hoe minder vertrouwen ik in ons project begin te krijgen haha.
Bedankt voor de berichten en tips over de eventuele heipalen en sonderingen allemaal. Heb de vraag even bij de gemeente geparkeerd over wat mogelijkheden zijn en als we bij de bouwers zitten moeten we dit maar even goed overleggen naast onze andere wensen.
Wellicht is ons budget gewoon niet toereikend voor wat we allemaal willen, maar dat zullen we af moeten wachten. Voor ons huidige huis (projectbouw nieuwbouw van 3,5 jaar terug) hadden we diverse posten in elk geval veel minder ruim bemeten en kwamen we ook onder aan de streep binnen budget uit.
Laten we het hopen...

In de regel ga je met zelfbouw vrijstaand wonen en dan heb je grote oppervlaktes en grote percelen. Helaas gaat alles bijna in veelvouden van 5-10k.
Op een kavel van 1.000 m2 bebouw je bijvoorbeeld 200m2. Dan blijft er nog 800m2 te gaan. Bij straatwerk (ca. 50/m2, 200m2 voor oprit en tuin) ben je al 10k verder. Toegangspoort? 10k. Verlichting voor in de tuin? Trek de buidel. Erfafscheiding? Geen lullig gammahekje natuurlijk. Etc.
The horror.MrFl0ppY schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:29:
[...]
Precies, laat je niet gek maken. Ieder zijn budget en hoewel sommige af en toe anders doen voorkomen ga je echt niet dood als je moet kiezen voor een betonpan, opdekdeuren of een vuren houten trap. Gewoon kiezen wat voor jou echt belangrijk is en of het jouw echt gelukkiger maakt. Kijk, we weten allemaal wat het mooiste is, maar soms is het mooiste prijstechnisch echt niet te verantwoorden. Het zit voor een groot deel tussen de oren. Probeer dat te onthouden.
Bedenk ook dat je waarschijnlijk bij jouw vorige woningen niet eens nadacht over of je verdieping werd opgebouwd uit een breedplaatvloer of kanaalplaten...

In Almere Poort heb je wel rijtjes met zelfbouwers, maar in de regel is het vrijstaand. Overigens kom ik het Homeruskwartier niet door zonder kotszakje, wat een gedrochten staan daar.Admiral Freebee schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:40:
[...]
Jaja maar een paar honderd hier, een paar duizend daar en je zit alweer tienduizenden euro verder. Je moet ook zelf bepalen hoeveel werk je zelf wil doen. Je kan veel geld sparen en dus mooiere materialen kiezen door veel zelf te doen maar mijn rug en beschikbare tijd laten dat niet toe. Dus toch maar een betonpan bijvoorbeeld
Het valt me wel op dat jullie allemaal vrijstaand lijken te bouwen. Zitten andere bouwvormen meestal in een project in Nederland? Bijna heel de wijk waar wij gaan bouwen zijn rijhuizen of twee onder een maar iedereen bouwt zelf. Krijg je ook die mooie Vlaamse kakafonie van huizen
Overigens, je kan wel slim handelen. Gewoon bepalen hoeveel moeite en schade iets vervangen kost. Kies dan wel voor de stompe kozijnen, maar neem eerst nog simpele binnendeuren. Die zijn makkelijk te vervangen zonder schade aan het interieur. Een trap weghalen en terugplaatsen is achteraf veel moeilijker met veel meer schade aan muren en vloer. Een dak vervangen doe je ook niet snel, neem daar dan gelijk de goede pannen.
Ook is de zelfbouw (vrijstaande) woningen vaak één van de laatste woningen die men gaat bewonen, dus men wil dan ook all-in qua materialen en wensen.
De eerste keuken kan ook bv vrij goedkoop zijn, als je definitieve keuken maar op dezelfde plek komt.

Ja, je wil toch wat. Je bent toch je paleisje aan het bouwen. Enne, houtlook kozijnen? Wat dacht je van gewoon hardhouten kozijnen.MrFl0ppY schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:50:
[...]
Ja m'n reet! Want in hetzelfde rijtje zitten ook stenen vensterbanken, gebakken klinkers, stenen werkblad, gevelstenen, voegwerk, houtlook in de kunststof kozijnen, zonnepanelen in dak, voordeur, deurbeslag, tegewerk van 60x60, etc. etc. etc.
Kijk het is individueel allemaal klein bier maar het telt serieus op. En het kan allemaal tegen elkaar worden afgewogen. Pak je 1m extra garage of luxere kozijnen? Doe je apart toilet boven of hardstenen vensterbanken? Keuzes keuzes keuzes.

Klopt, maar het is een keuze hoe groot en luxe je wilt. IMO is een vrijstaande woning op een kavel iets wat enigszins luxe moet zijn. Het is je dagelijkse omgeving.MrFl0ppY schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:46:
[...]
Dan wil ik jouw excel wel eens bekijken want in mijn excel kan ik elke euro maar 1 keer uitgeven...
[...]
Tsja, zo kun je elke discussie wel doodslaan. Feit is dat we allemaal met budget te maken en binnen dat budget maak je keuzes. Ook de grote Artbij.
En ja, dan heb ik gemiddeld 1000/jaar aan schilderkosten. Dat is een overweging die bij het huis hoort. We hebben ook een ander huis bekeken, maar die had betonpannen en een jaarproductie trespa voor de boeidelen e.d. Lekker onderhoudsarm... Ik heb nu een huis met keramische pannen, keimwerk, grote dakoverstekken en genoeg kozijnen voor een blokje rijtjeshuizen. Tsja. Dat weet je als je eraan begint.

Het gaat mij er meer om dat iemand makkelijker voor een telefoon kiest van 1k dan zijn/haar huis net dat beetje extra te geven.Sturgeon22 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:50:
[...]
[...]
[...]
Bovenstaande quotes blinken niet echt uit in nuance. Alle minder luxe opties zijn niks en je moet gewoon maar alles luxe uitvoeren.
Ik voel me overigens niet persoonlijk aangevallen hoor, want 99% van je uitspraken zijn niet van toepassing op mijn eigen huis. Ik dacht bij het lezen vooral: "Leuk als je met eindelijk je droom kunt verwezelijken om huis te bouwen waar je zelf heel blij mee bent en vervolgens lees je dergelijke opmerkingen die denigrerend overkomen" (al dan niet zo bedoelt).

Aluminium is net als hout een 'puur' materiaal. Heb je een moderne woning met grote puien, dan zou ik daar een strakke vliesgevel met aluminium kozijnen zeker overwegen. Dat kan je slanker modelleren dan hout.JaxMcFadden schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:06:
[...]
'Plastic' (kunststof) of aluminium kozijnen is natuurlijk wel een beetje poteeeeto potaaaato he... allebei geen hout...
Als je de andere kant op kijkt, zie je gelukkig ook het kunststof niet.D-e-n schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 23:03:
[...]
Van een afstand kun je bij goed kunststof het verschil niet eens zien met hout. No way dat wij ooit nog kozijnen gaan schilderen, behoudens de voordeur en het raampje boven de keuken.

@mistaoutlaw helaas stijgen aansluitkosten elk jaar en de hufters (sorry, heb er geen ander woord voor), rekenen af in het jaar van aansluiten. Dus je kan zomaar 10-20% meer kwijt zijn het jaar erop.
Qua berging. Ik heb bij mijn vorige huis hier http://www.theunissentuinhuisjes.nl/Tuinhuizen.aspx een tuinberging in elkaar laten zetten. Was een aangepaste versie van een bestaand model van hun. Binnen een paar uur geplaatst en het is geïmpregneerd hout. Veel blokhutbouwers leveren alleen onbehandeld grenen of vuren. Geïmpregneerd kost dan een fortuin.
Voor kunststof met houtnerf en houtverbindingen betaal je dan ook de hoofdprijs.D-e-n schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:57:
[...]
Dat is mijn ogen een beetje nostalgie fetisjismeKunststof is echt niet meer alleen die platte glanzende profielen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
[...]
Ten eerste praktisch: wij wonen in een bestaand huis en de stijl van de voordeur konden we met een paar honderd euro nog fiksen. Die krengen zijn ook super duur. Daarnaast is zo'n deur natuurlijk nog wel wat anders dan alleen wat stijlen.

Ga je met elektra en verlichting aan de slag, dan kan je je lol op. Bekabelen, armaturen en aansturing kunnen een aardig rib uit je lijf betekenen.
[Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 30-01-2018 09:19]

Tuurlijk kan het goedkoper. Maar hiermee rekenen geeft weinig verrassingen.
[Voor 24% gewijzigd door Señor Sjon op 30-01-2018 10:12]
Welke Qv-waarde heb je afgesproken, danwel in de EPC staan?
Klopt, ook de ervaring hier. Laaghangend fruit is natuurlijk mooi meegenomen. Vloerisolatie zonder dat het vloerpakket dikker wordt, dakisolatie als de spanten/gordingen/systeemkap dikkere isolatie toestaan omdat overspanningen maatgevend zijn, etc.Kaasplank schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:43:
[...]
Dat doe ik ook meestal.
99% van onze klanten heeft 0 interesse in energiezuinigheid en wil simpelweg wonen.
Laminaat altijd met ondervloer leggen. Bij beton altijd een vochtscherm toepassen.Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:12:
[...]
@Señor Sjon met ondervloer toch? Of gewoon koud erop?

Ik doe al 15-20 jaar niet anders? Ik heb nog nooit gehoord dat een verzekeraar een verroeste radiator gaat vergoeden. Ik zou er niet eens aan denken om het te claimen.Tehh schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:21:
[...]
Natte handdoeken hang je niet op een radiator (!!!), die design radiatoren hebben vaak van die horizontale lamellen maar dat is absoluut niet bedoeld om natte handdoeken op te hangen. Louter om droge handdoeken op te leggen zodat je jezelf met een warme handdoek kan afdrogen.
Je hebt speciale (chromen) handdoekenhouders die je aan die (design) radiatoren kan bevestigen zodat je natte handdoek vóór of boven je radiator hangt, maar een natte handdoek rechtstreeks op een radiator leggen is uit den boze.
Je hebt speciale handdoek-droogstangen, die kan je overal plaatsen en die zijn ideaal om je natte handdoek op te leggen. Of je legt het op de rand van de wasmand of waar dan ook.. Maar dus niet op een radiator ;-)
Als je een natte handdoek op een radiator legt kan de radiator zijn warmte niet meer kwijt, ook ontstaat kans dat de beschermlaag barst met roestvorming tot gevolg. Als er bij roestvorming op je dure designradiator vermoeden ontstaat dat dit komt doordat je natte handdoeken op je radiator gelegd hebt valt dit buiten de verzekering.
+ ondervloer 2-5/m2 (prutfolie tot extra geïsoleerde, neem de laatste).Artbij schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 23:24:
[...]
Ikea laminaat bijvoorbeeld of bij van die vloerendumps is genoeg te krijgen voor €12,50.
+ plinten ca 6-10/m1.
+ montagekit ca 8 per 15-20m1.
+ eventueel acrylaatkit als je de plinten nog afkit tussen vloer-plint en wand-plint.
+ eventueel afwerkprofielen als je niet doorlegt in ruimtes.
12,50 is eigenlijk te krap. Ben er nu ook achtergekomen dat die fijne stille ondervloer met zijn goudlaagje ook erg goed Wifi-signalen blokkeert.

[Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 13-03-2018 14:45]
Als het vriest, beregen je ook niet.Sturgeon22 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:58:
[...]
Ik had dieper verwacht. Heb je bij 10-15cm geen kans op bevriezing?

Maar ik kom in je post historie geen plaatjes tegen.

[Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 15-03-2018 10:41]

Knock yourself out.;) We hebben alvast: Gazon tweaking: hoe krijgen we optimaal grasxminator schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:39:
Zoals eerder gezegd, misschien kan er een algemene tuintopic oid geopend worden. Een tuin heeft m.i. weinig te maken met zelfbouw.
Nu doen, later krijg je er 100% spijt van. Als alles in het bestemmingsplan e.d. past, gaat de gemeente echt niet zeuren.stefijn schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:19:
[...]
Als hij hedera neemt staat de straat binnenkort vol hedera
Anyway, moet er nog een keer met hem over hebben, maar ik neig hedera naar de nogo-opties te verplaatsen.
Wij hebben 1,5 week geleden onze vergunning aangevraagd, nu kom ik er achter dit ik het huis te ver naar voren heb geprojecteerdWel binnen alle regels en bouwvlak, en we zijn vrij om het huis naar achteren te plaatsen, maar mijn gevoel zegt dat een gemeente niet blij is als je wijzigingen aanvraagt (al is het maar de kleur van een regenpijp die niet zichtbaar is ... )
@loods
Het kan. Zo wordt in boerenschuren ook wel e.e.a. aan metalstud domino geplaatst. EPC blijft wel een uitdaging natuurlijk. Ook kan het de bank vaak wel interesseren hoe het huis eruit ziet.

Waarom bellen? Gewoon uploaden. Daar kan je je toelichting kwijt. Als hij nog vragen heeft, belt/mailt/postduift hij vanzelf.stefijn schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:01:
[...]
Haha, nee, de eerste week sowieso niet, en deze week blijkt hij ziek te zijn (en niemand anders neemt het over). Maandag a.s. zou hij er weer zijn, dan gaan we bellen om de wijziging toe te lichten en dan ligt de aanvraag al 2 weken te niksen bij de gemeente.
Er is ook geen ontkomen aan, maar ik vind t wel vervelend (en stom van mezelf)
[Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2018 10:50]
[Voor 51% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2018 10:51]
Als er een folie inzit, scheelt het ook al. Maar voor geluid is het van belang dat ze alledrie een andere dikte hebben, bij voorkeur de dikste buiten. Bij 4-4-4 gaat een geluidsgolf die door 4 gaat, ook door de andere twee, zeker als de spouw ook telkens hetzelfde is, terwijl bij 6-4-5 dit niet het geval is. E.e.a. ligt wel aan de minimale dikte, folies, gelaagdheid, etc.SjakieZulu schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:20:
@xminator: ik vraag het omdat een rondje googlen geen eenduidig advies bracht.
- 3 verschillende diktes, de dikste aan de buitenkant
- 1 dikkere in het midden
- variëren in diktes e/o gelaagd glas evt met folie
- etc.
@Señor Sjon: kun jij wellicht advies uitbrengen welke diktes toe te passen bij HR+++ glas?
33.1-4-33.1 zijn twee platen van 3mm met een folie ertussen, 4mm dik glas en nog een keer twee platen van 3mm met folie. Dit komt vrij frequent voor bij lage delen om letsel te voorkomen. Is wel een stuk duurder natuurlijk. Maar goed, bottom line is: altijd variabele diktes kiezen.
10x10cm rollen ze zo uit, grote maten zijn veel vervelender.MrFl0ppY schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:19:
[...]
Lijkt me geen slechte offerte. Voor het tegelwerk moet je ongeveer 35/40€ per m2 rekenen. En de badkamer is ook gewoon veel werk.
Overigens zal de tegelzetter blij met je zijn... 100x100![]()

Dit topic is niet voor losse klussen. Maak daarvoor een los topic of neem hier: [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 een kijkje.

Trasraam begint op de fundering en eindigt vaak 50-60cm boven maaiveld, afhankelijk van de lagenmaat. Het wordt vaak als contrasterende plint toegepast bij een gebouw. Ik heb hem thuis ook.nokiaan958GB schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:52:
[...]
trasraam steen zou ik altijd doen, minimaal 4 lagen boven maaiveld
de noodzaak is groter bij aanwezigheid van opspattend regenwater bij aangrenzende bestrating en vochtige bodem
je voorkomt het vuil worden maar ook kapot vriezen
weet alleen niet vanaf welke hoogte het trasraam begint, wellicht 2 lagen beneden maaiveld ofzo

Voor de keukendrama's hebben we natuurlijk een eigen topic.

Die kleur was ook de bedoeling of zit er nog een glimmende folie overheen? Je zou niet de eerste zijn.Artbij schreef op zondag 22 april 2018 @ 18:37:
Keuken zit erin:
[afbeelding]
Helaas niet in mat glas zoals besteld....

Qv = 0,625 is standaard in de meeste EPC's. Dat is al aanmerkelijk luchtdichter dan een aantal jaar geleden. Ga je naar 0,4 of lager, dan wordt je in de EPC goed beloont, dus de meeste aannemers doen dat al. 'Doorwaai' huis is dan wel erg overdreven.jacovn schreef op donderdag 26 april 2018 @ 06:34:
En wat zul je schrikken als er niets aan lucht dichtheid is gedaan. Wat de meeste bouwers standaard leveren is een doorwaai huis
Vuilafscheider heb je eerder bij oude vloerverwarmingssystemen die geen diffuusdichte leidingen hebben om de ketel te ontzien lijkt me. Systeem goed doorspoelen voor gebruik en veel vuil komt er niet meer in.xminator schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:58:
Een vraagje over de cv installatie. Hebben jullie een vuilafscheider genomen? Mijn loodgieter geeft aan dat het weinig zal toevoegen. Hij raadt wel een luchtafscheider aan.
@anboni Ik heb dit in mijn huis in een slaapkamer en het is vrij irritant om door zo'n vernauwing te gaan (krijg amper een plint achter de deur hier door de scharnierenJoris748 schreef op zondag 29 april 2018 @ 08:54:
[...]
Netjes!
Wat is de overweging om voor de toegang naar slaapkamers 2 en 3 een soort portaaltjes te maken? Gaat denk ik ten kosten van de ruimetelijkheid van de overloop en maakt de toegang tot de slaapkamer meer hokkerig. Terwijl het nauwelijks effectieve ruimte in de slaapkamers oplevert.

Qua heiwerk. Voor een terras alleen als je ook een vloer erop gaat leggen en die later weer afwerkt met tegels. Anders niet doen. Als je (ooit) een overkapping wil maken, dan zou ik wel die paar palen mee laten slaan. Het komt toch aan je huis te hangen en dan heb je het wel nodig.
Qua afmeting, kijk hoe groot een loungeset is, trek de hoek door naar een vierkant en reken een meter loopruimte eromheen. Dan kom je zomaar op 5x5 minimaal. Wil je ook nog een beetje BBQen enzo, dan is meer fijner.
Het gaat toch niet vriezen, dus dan kunnen ze mooi door.Unkie schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:13:
Bij ons zijn ze bezig met de electra, wateraansluiting en dus ook de vloerverwarming. Op zich wel bijzonder want de woning is nog niet 'dicht' (de buitenkozijnen zijn er nog niet en het dak zit er ook nog niet op).
Aparte volgorde; zal wel te maken hebben met levertijden en de zoektocht naar geschikte mensen
[afbeelding]

Als ze het te druk hebben, dan vinden ze wel een reden is mijn ervaring. Vorige keer gingen ze bij de schouw aan de mantelbuizen hangen om 'aan te tonen dat ie los zat'. Mid-crisis was het zo rustig dat een gat in de vloer en de belofte dat een week later een meterkast gereed was genoeg. YMMVjacovn schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:59:
Hoe strikt zijn ze met de nuts schouw ?
Ik krijg ramen week 25 en ook schouw in week 25.
Dus ik dacht maar de aannemer te vragen de ramen op maandag-woensdag te plaatsen en de schouw nu te vragen donderdag of vrijdag te komen.. Dak komt er deze en volgende week op.
Dan is de zaak wind en waterdicht.
Echter de aannemer zegt dat als de meterkast op slot kan en het traject naar de aansluitingen huis in vrij zijn het allemaal geen probleem is. Dus een nood deur met slot in de meterkast en de steiger voor het huis weg en het kan geschouwd worden.
Iemand met ervaring die dit tegenspreekt ?

---
Verhoging van isolatie volgt een hockeystickprofiel. In den beginne veel, maar hoe hoger de Rc, hoe minder het oplevert. Veel hoger dan 5 of 6 zou ik niet gaan en het bouwbesluit is al erh opgeplust de laatste jaren hierin.
Ze kunnen dit oplossen door houten kistjes (verloren bekisting) met krimpvrije mortel op te storten. Laat ze wel even de constructeur navragen of dit de 14cm kan overbruggen. Overigens heb je liever dat je palen 14cm te diep zitten, maar wel op de draagkrachtige laag, dan dat ze op hoogte geslagen zijn, maar net niet de draagkrachtige laag gehaald hebben. Het is vrij makkelijk oplosbaar.Sturgeon22 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:09:
De eerste paal is maandag geslagen, dus we zijn officieel begonnen! Maandagmiddag zijn ze gestart en dinsdag hebben ze het afgemaakt.
[...]
Nu heb ik 2 vragen:
- Het lijkt mij dat ik de aannemer kan vragen om dit op zijn kosten op te lossen, aangezien vooraf duidelijk is gevraagd om de juiste hoogte te hanteren. De fundering van de garage wordt direct op de heipalen (en zandbed) gestort, er wordt geen funderingsbalk toegepast. Is het redelijk om dit te eisen, of zijn er andere zaken gebruikelijk in de bouw?
- Hoe kan dit worden opgelost? Zoals gezegd wordt er geen funderingsbalk toegepast. Ik zal de aannemer vragen om een oplossing, maar hoor graag van jullie wat een goede manier is.
Waarom heb ik dan zomaar 3k + mailtjes per project.MeTooPV schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 00:17:
[...]
Allereerst: AU AU AU, waar is dit? Oost Europa? Helmen? Dat is meer iets voor die gekke stadse mensen. Dat hebben wij hier niet nodig. En veiligheidsschoenen? ik loop liever op m'n gympies.
Ja, als die heipaal omlaag komt, dan helpt een helm natuurlijk ook niet, duh. Gelukkig heb ik ook genoeg M24 bouten of andere rommel uit zo'n stelling omlaag zien komen, dan is een helm wel weer fijn.
Vertrouw voor de veiligheid tijdens de bouw niet op deze aannemer, maar let zelf goed op als je er met je kinderen komt. Deze mensen nemen hun eigen veiligheid/leven niet serieus, laat staan dat van jouw of je kinderen.
[...]
Ik weet niet hoe duidelijk het is gecommuniceerd. Er wordt op de bouw niet gewerkt met mailtjes, maar met tekeningen. Het moet ergens op een tekening staan aangegeven. Ik zie nergens een bouwraam staan. Ik neem aan dat de palen voor de woning t.o.v. de bodem van de bouwput, welke op diepte is gemaakt, zijn geslagen. Bij de garage ontbrak deze referentie, dus dat is een beetje op de gok gegaan. Wie had moeten zorgen voor een goede referentie weet ik niet.
De praktische oplossing kan ik je wel mee helpen. Palen laten snellen (gelijktijdig met snellen palen woning) en vervolgens op de goede hoogte laten opstorten. Of, als garage vloer toch gestort wordt, deze t.p.v. de palen een verdikking geven, nog makkelijker.

Is door de constructeur af te dekken met ontwerpaansprakelijkheid inzake de constructies. Die DNR limitatie is zo ongeveer het eerste dat ik eruit sloop bij overeenkomsten met constructeurs.Andrehj schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:40:
Aansprakelijkheid constructeurs?
Afgelopen week de eerste offerte van een constructeur (via onze architect / bouwkundige) binnen gekregen.
Op de offerte is de "DNR 2011" (over de rechtsverhouding tussen opdrachtgever en adviseur) van toepassing.
In deze offerte viel mij verder de volgende tekst op, waarin uitzonderingen op de standaard regeling worden gemaakt:
[...]
En dit terwijl in artikel 11 lid 3 van de DNR 2011 staat:
[...]
En in artikel 2 lid 3q staat:
[...]
En in artikel 15 lid 2 staat:
[...]
Met andere woorden: Als door een (grote) fout van de constructeur over een jaar mijn huis instort, kan ik hem/haar maximaal aansprakelijk stellen voor het bedrag wat hij mij voor zijn werkzaamheden in rekening heeft gebracht. De genoemde CAR-verzekering is hiervoor maar voor een heel klein deel een oplossing, want die stopt zodra het huis wordt opgeleverd.
Mijn vragen (die ik vandaag (op zondag) niet aan onze architect kan stellen):
- Zijn dit gebruikelijke bepalingen van constructeurs?
- Hoe hebben jullie dit risico afgedekt?

[Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 12-06-2018 22:14]
Pest is dat de uurtarieven van een aannemer niet zoveel zeggen, aangezien veel ingehuurd wordt. Mensen zijn steeds lastiger te plannen, laat staan een 'treintje' van werkzaamheden. Tarieven van onderaannemers vliegen wel door het dak.Blueone schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:12:
[...]
Ik denk eerlijk gezegd dat 30% onzin is, iets wat een uitvoerder ongefundeerd zegd, de aannemer zal vast niet blij zijn als de uitvoerders dat soort dingen roepen. Ik heb in middels wel een aantal aannemers gesproken die ik ook persoonlijk ken. De meest geven aan dat het uurloon een paar procent is gestegen. Qua materiaal geven ze ook aan dat de isolatie en de (kanaalplaat)vloeren wel flink zijn gestegen, de overigens materialen max een paar procenten. Vooral in de projectbouw zie je inderdaad wel terugkomen dat er bespaard wordt op materialen om concurrerend te zijn, in dat type bouw kijken mensen vaak toch alleen maar naar de uitstraling en ruimte in de woning.
Zelf zijn we er gelukkig aan uit met een aannemer en hebben we ook nog een prima prijs als ik het omreken naar m3 prijzen. Het is vooral een moeilijke markt om uberhaupt een aannemer te vinden.
Hou voor de grap de woning van Groothuisbouw in de gaten. Als je elk halfjaar hetzelfde huis configureert, zie je de prijsstijgingen. Overigens zijn ze nu wel standaard gasloos met WTW en L/W warmtepomp, dus ook daar zit een sprong in de kosten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic