Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 75
Acties:

Onderwerpen

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Topicstarter
dewil1990 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 21:20:
Een vraag wederom. In jullie ervaring, plaatsen jullie eerst de trap en daarna de tegelvloer? Of kunnen wij beter eerst de tegelvloer leggen en daarna de trap?

(mijn gevoel zegt, trap op de cementdekvloer daarna pas de tegelvloer.)

Wederom alvast bedankt.
Hou in alle gevallen rekening met de dikte van de eindafwerking t.o.v. de eerste trede. Je zal niet de eerste zijn die een rare tredehoogte overhoudt bij de eerste trede.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:05
Gas is wellicht economisch nog niet voorbij, maar ecologisch is het inmiddels natuurlijk geen optie meer.
Een uitputbare bron gebruiken om met een vlammetje van 800 graden water op te warmen van 7 naar 50 graden.

In een vrijstaande nieuwbouw woning heeft het naar mijn idee weinig te zoeken. Enige nuttige functie die ik nog kan bedenken is een gashaard. :-).

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 23:20

Rtificial

as fake as can be

Nounou, mag allemaal wel wat meer nuance in. Jullie denken toch niet duurzaam te zijn met zonnepaneeltjes zonder locale opslag? Gewoon door te salderen? En 's avonds je elektriciteit uit een gas of steenkolen turbine te betrekken?

Beetje dromerige gedachte :')

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:16
Rtificial schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:24:
Nounou, mag allemaal wel wat meer nuance in. Jullie denken toch niet duurzaam te zijn met zonnepaneeltjes zonder locale opslag? Gewoon door te salderen? En 's avonds je elektriciteit uit een gas of steenkolen turbine te betrekken?

Beetje dromerige gedachte :')
Dat dus. We zijn echt al een stuk zuinig dan "oudere" woningen. Het krijgt nu een beetje een "zij die niet met ons zijn, zijn".......

En dan nog, respect voor de keuze als je daar zo mee bezig bent. Ik wil echter niet op sommige gebieden nu het gas stoken laten varen. Daarnaast is het ook een stuk "onbekend, maakt onbemind". Ik kijk de komende jaren de kat wel uit de boom en kijk wel welke kant het opgaat.

Keuzes maken puur omdat deze "milieuvriendelijker" zijn benader ik kritisch.

Denk aan de verschillende halfvolle vuilniswagens in sommige dorpen omdat daar op bij verschillende manieren het afval gescheiden wordt.

Of de uitstoot bij de vernietiging van Prius accu's.

Niets is zo evident als dat het lijkt en respecteer men in zijn keuze daarin. Het is namelijk echt niet zo dat wij de kolen van het kolenhok aan het opstoken zijn.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:51

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hier tijd voor de volgende fase: het ontwerp heeft voorlopige goedkeuring van de gemeente (geen garantie voor vergunning maar het voldoet aan de stedebouwkundige regels). Nu hebben we vier weken om te besluiten of we de optie omzetten in aankoop van de grond en gaan we beginnen aan de vergunningsaanvraag en het zoeken van een aannemer - als we de boel afblazen is dat 8-9k weggegooid geld dus lijkt me een slecht idee :)

Hoe hebben jullie dat laatste aangepakt? Hoe vind je een goede aannemer als je verder geen contacten in de branche hebt?

[Voor 8% gewijzigd door Daniel op 03-09-2017 22:25]

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-03 10:10
Daniel schreef op maandag 4 september 2017 @ 08:48:
[...]

Ja, in mijn geval is dat laatste automatisch omdat ik zaken doe met de gemeente zelf. Dat eerste is een beetje lastig - ik moet aangeven voor welk bedrag het financieringsvoorbehoud geldt, maar ik kan niet weten wat het huis gaat kosten tot ik een paar offertes heb. Natuurlijk hebben we wel een heel ruw idee obv de oppervlakte, maar dat kan in werkelijkheid denk ik makkelijk 10-15% gaan afwijken.
Gewoon maximale budget opnemen?
Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje. Om te rekenen hebben wij voor nu 400 ex per M3 gepakt, hier baseren wij ook de financiering op. Dat deze straks hopelijk lager uitvalt zal blijken als we offertes van aannemers binnen hebben.

Financieringsvoorbehoud in de koopakte zou ik daarom ook acceptabel houden, aan de hoge kant, zodat je er altijd nog onderuit kunt. Want stel dat je het bijvoorbeeld op 500k zet totaal, maar daar kun je nooit een acceptabel huis voor bouwen naar je wensen? Dan ben je toch verplicht om het af te nemen als jij voor 500k kunt financieren.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-03 22:27
Er zijn meerdere gemeenten waar dit opgaat, in Almere b.v.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57
Eindelijk de bouwvergunning goedgekeurd. Nu nog 6 weken bezwaar periode uitzitten..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-03 15:01
Sharing is caring :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gaaf @jacovn ! :*)

[Voor 92% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 14:03]

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:20
the-edge schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:09:

***members only***

Kozijnen vind ik vrij prijzig.

Maar een algemene tip, gooi alle onderaannemers uit de offerte, dus geen stucadoor, kozijnenboer, loodgieter, eletrcien etc. Kijk daarna wat er onder de streep over blijft en vergelijk daarop je aannemer mbt de prijs. Spreek ook af dat je inspraak in de onderaannemers hebt. Vraag zelf wat offertes op en ga met die mensen om de tafel, hierop kun je echt besparen.

Met gestrekt been.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:53
the-edge schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:09:

***members only***

Moeilijk te vergelijken, het is toch snel appels en peren. Bij mij waren de kozijnen ook het duurst. Vergeet niet om screens gelijk mee te nemen, nu kunnen ze bouwtechnisch nog mooi weggewerkt worden. In een nieuw huis heb je anders snel veel warmte ontwikkeling.

[Voor 0% gewijzigd door jerh op 04-09-2017 21:46. Reden: typo]

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:01
@the-edge Wij zitten toch wel redelijk aan dezelfde bouwmaterialen. Ok bij ons is het dan een 2-kapper wel (scheelt natuurlijk flink aan één kant waar wij geen ramen hebben en jullie wel). Maar wij hebben ook kunstof buitenkozijnen (op de voordeur en bergingsdeuren na) + belgisch hardstenen vensterbanken/dorpels binnen en buiten (is toch een stuk mooier/dikker dan bijv. beton wat je tegenwoordig veel ziet).

Daarnaast is het bij ons behangklaar gestuct en vervolgens renovlies geplaatst (ook op het plafond begane grond, wel grappig iedereen denkt dat het gestuct is). Mocht je nog wat willen besparen dan zou je daar ook voor kunnen kiezen ipv stuccen.

Ons huis is 700m3 en beging is 50m3 (zie tekeningen paar pagina's terug) en offerte was zo rond de 245K (255K incl. screens en rolluiken, waar 9 ramen van voorzien zijn).

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:15
LittleTycoon schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:48:
[...]

Er zijn meerdere gemeenten waar dit opgaat, in Almere b.v.
In mijn geval gemeente Geldrop-Mierlo (nabij Eindhoven).

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-03 15:01
Gisteren toch wel een beetje gevierd, de bouwvergunning is verleend! *O* oOo

Tevens zat de leges factuur meteen bijgevoegd -O- ;)

• GAEvakYD
  • Laatst online: 22:20
Geen probleem. Een eigen huis bouwen kost inderdaad veel geld en vooral bij zelfbouw zijn er een boel variabelen extra waar aan gedraaid kan worden. :)

Voor mij de tweede keer. Eerste keer was 7 jaar geleden een CPO traject met 19 anderen. Nu een vrijstaande woning en helemaal alleen. Ik kan me van vorige keer nog herinneren dat ik me op den duur ging vervelen omdat ik niets meer kon doen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-03 08:56
Gefeliciteerd met je vergunning @the-edge! En succes met het zoeken van een aannemer.

Bij ons zijn ze vandaag begonnen met afgraven, na een heel lang voortraject echt heel fijn dat we iets is gedaan. Het stortregende alleen toen we gingen kijken dus met goed weer nog een keertje terug.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Wij hebben gisteren het contract ontvangen voor onze kavel :) Ontwerptekening is ook al vergevorderd...

Heeft iemand een adres (adressen?) van een goede warmtepompleverancier (goed = kwaliteit en prijs...). Ik kom alleen maar op bedrijven uit die warmtepompen leveren die naast een HR-ketel draaien of informatiepagina's over warmtepompen.

Ik zoek een (lucht)warmtepomp inclusief (bij voorkeur ingebouwd) boilervat en bij voorkeur ook een WTW. Grondwarmtepompsystemen zijn vrijwel zeker te duur, maar als het bedrijf die levert kan ik altijd de mogelijkheid onderzoeken.

[Voor 10% gewijzigd door Stefke op 09-09-2017 09:37]

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-03 15:54
Ha! Nog één met een Hectar fundering, die moet hier ook komen. Mooi systeem als je het aan mij vraagt, zouden er veel meer moeten doen. :)

De gemeente kende het systeem (nog) niet, flink wat discussie over geweest, met als resultaat dat we geen staalvezelbeton mogen toepassen, maar de boel traditioneel moeten wapenen.

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
mistaoutlaw schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:49:
Vraagje: hoeveel bouwdagen stond er in jullie aannemer overeenkomst?
De werkbare dagen bedoel ik dan?

Mijn aannemer heeft geoffereerd met 120 bouwdagen.
In het woningborg contract zet hij nu 180 dagen... Fors verschil!
Hoor graag jullie ervaringen, zou ik zeer op prijs stellen.
Thanks!

Edit: is het jullie eigenlijk gelukt om een aannemer te laten committeren (zwart op wit) tot oplevering voor een bepaalde datum? :)
Wauw 60 dagen verschil is best veel. Maar mss standaard voor woningborg?

Ja wij bouwen via Groothuisbouw en krijgen na ondertekenen aanneemovereenkomst een definitieve opleverweek. En zover ik weet houden ze zich daar exact aan, soms eerder. Wij betalen ook pas bij oplevering.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Bij ons zijn ze 11 november 2016 begonnen, opleverdatum was 16 maart 2017, die is ook exact gehaald. Voordat we de streefdatum te horen hadden gekregen, lag de datum 2 weken verder. Een week voor de start kregen we de streefdatum, waarbij vermeld werd dat deze meestal gehaald werd, maar dat het eventueel een week langer kan duren.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• jacovn
Ik heb ook eindelijk de omgevingsvergunning op papier binnen. Toch wel op 30 Oktober goedgekeurd, maar heeft week gelegen voordat hij opgestuurd is ???

Maar goed, is nu dus duidelijk tot wanneer de bezwaar periode loopt en ik kan de afspraak met de notaris gaan maken.

• LittleTycoon
mistaoutlaw schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 20:47:
Thanks voor de reacties @CrashOne en @sanvv78.
Zijn er nog anderen die kunnen aangeven hoeveel bouwdagen er in hun contact vermeld zijn?
100 werkbare dagen. Stond niets over in de offerte

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-03 20:35
mistaoutlaw schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 20:47:
Thanks voor de reacties @CrashOne en @sanvv78.
Zijn er nog anderen die kunnen aangeven hoeveel bouwdagen er in hun contact vermeld zijn?
Ons huis wordt gebouwd door een lokaal bouwbedrijf dat projectontwikkeling doet, en in ons contract staat geloof ik 200 werkbare dagen.

Ik heb geen signature

• WNT
Grolsch schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:36:
[...]

Dat is altijd leuk als ze na zo'n lange voorbereiding eindelijk een keer gaan beginnen!!

Ik heb even niet meer voor ogen wat jullie plannen zijn, heb je nog een linkje met tekeningen / foto's :?
We gaan aan postzegelbouw doen in een woonwijk ;)

Members only:

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
artbij schreef op zondag 10 september 2017 @ 15:45:
[...]

1,1%? Jij lost niets af?

Tja....dat soort geld ligt hier gewoon in de kluis 😜. Gaat vooral om het beeld dat je hier schetst dat het handig zou zijn.

Uit bouwdepot halen is niets mis mee, maar als je het kunt missen kun je beter wachten.
Aflossen moet bij de Rabo vanaf ingangsdatum hypotheek, ongeacht of je überhaupt iets hebt opgenomen uit je bouwdepot.

Eigen middelen kun je (naar mijn mening) beter gebruiken voor andere zaken als het betalen van leges of de architect.

Stel dat je 50K voorschiet dan "verlies" je per jaar dus € 550,00 aan rente, dat is dus te overzien.
Ik weet ook niet welke regels er zijn m.b.t. hoe lang je na factuurdatum uit een bouwdepot mag putten.
Ik kan me zomaar voorstellen dat je hier geen 2 jaar mee mag wachten.

Maar moraal van het verhaal, reeds betaalde kosten zoals leges en architect mag je achteraf gewoon terugstorten uit je bouwdepot naar je privé rekening, en dat wist @JaxMcFadden dus niet.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Artbij
@the-edge Volgens mij is het 50/50 qua tijd. Mbt geld heb ik geen idee.

Bij ons zijn ze hard aan het werk:

[Voor 45% gewijzigd door Artbij op 11-09-2017 12:20]

Met gestrekt been.

• jacovn
artbij schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:01:
[...]

Ik zie bij mij een Qv van 0,98 staan. Dus tapen hoeft niet. Op dit soort dingen ga ik bij mijn volgende bouw wel beter letten.
Lekker fris windje door je huis heen :)

Volgens mij heb je meer aan de zaak goed afdichten dan er 10 cm isolatie extra in stoppen. rekentechnisch wellicht niet maar in de praktijk vast wel.

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-03 15:54
Detail dak/wand, uitgangspunt Qv10 <0,4.

Ik tel op 6 posities een luchtdichte aansluiting. Neem bv. dat luchtdicht membraan tussen binnenblad en vloer. Neem een huis van 12 x 8 meter, ben je 80 meter aan materiaal verder. Aan bewerkingen: waarschijnlijk eerst impregneren, dan plakken en aankloppen, uurtje werk? Totaal dan al snel over de €150, dan heb je nog niet de aansluitingen op de muurplaat en de tape over de isolatie gehad. En dit is nog een simpel detail, het wordt pas echt leuk om alle (stel)kozijnen af te dichten.

Een paar jaar terug heb ik eens een getal van 400 manuren gehoord op twee-onder-één-kapper om de tent luchtdicht te krijgen tot op Passiefhuis-niveau. Ik denk dat we daar nu iets efficiënter mee zijn. €100 per m³ zal het dus niet zijn, maar het is ook geen centenwerk.

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-03 19:55
mistaoutlaw schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:49:
Vraagje: hoeveel bouwdagen stond er in jullie aannemer overeenkomst?
De werkbare dagen bedoel ik dan?

Mijn aannemer heeft geoffereerd met 120 bouwdagen.
In het woningborg contract zet hij nu 180 dagen... Fors verschil!
Hoor graag jullie ervaringen, zou ik zeer op prijs stellen.
Thanks!

Edit: is het jullie eigenlijk gelukt om een aannemer te laten committeren (zwart op wit) tot oplevering voor een bepaalde datum? :)
FYI: inmiddels contact gehad met de aannemer.
Bouwdagen in het contract zijn aangepast naar de eerder afgesproken 120 dagen.
Een exacte startdatum willen ze niet geven vanwege de ontbindende / opschortende voorwaarden.
Geven wel in email aan dat ze inderdaad week 49 van dit jaar willen starten met de bouw.
Een gecommiteerde opleverdatum willen ze niet geven.
Pas na tekenen aanneemovereenkomst gaan ze de planning opstellen.

Verder lijkt alles rond!
We gaan donderdag de aanneemovereenkomst tekenen :9

I was born intelligent - education ruined me

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

De tape die je gebruikt om luchtdicht af te werken is behoorlijk kostbaar, en niet vergelijkbaar met gamma tape. Het is ook een flink werk om uit te voeren, maar als je architect van deze tijd is, niet moeilijk en duidelijk zichtbaar in de uitvoeringsdetails.
PUR vermijden, en anders de blijvend flexibele gebruiken, en heel goed op de detailtekeningen van de architect letten.
Luchtdichtheid als aandachtspunt is belangrijk voor optimaal gebruik van balansventilatie, en andersom ook. Gaat eigenlijk hand in hand.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Die tape is niet zo heel goedkoop en er gaat altijd meer in dan je denkt. :+

De bouw heeft met ongezonde cijfers geschreven om werk te houden plus het aantal arbeidskrachten is enorm gedaald. Ook is er bijna geen instroom van leerlingen geweest en zijn leer/werkposities geschrapt. Puntje bij paaltje wordt er in voorkomende gevallen veel meer gevraagd voor werkzaamheden dan 2 jaar geleden. Om een continue bouwstroom te hebben moet er soms ook meer betaald worden om alles op tijd op de bouw te krijgen, anders pikt een ander je productiecapaciteit of leveranties.

BENG is nog onontgonnen gebied. Je krijgt wel een kengetal mee in huidige berekeningen, maar de consequenties ervan zijn nog niet doorgerekend.

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:39:
Ben ik de enige die verwacht dat dit gewoon goed gemaakt wordt, en niet zoals het de afgelopen 20 jaar gedaan is ? De prijs stijging van het afgelopen jaar, is dat alleen voor duurdere materialen, of moet de kas weer gespekt worden na de dip in de bouw ?

Ik ben benieuw wat bouwend Nederland gaat doen als ze aan BENG norm moeten voldoen. Als er nu al gepiept wordt over stukjes tape en kit.
Ik werk in de calculatie in de bouw en kan zeggen dat het inderdaad een mix is;
- We krijgen continue prijsverhogingen door van onze leveranciers doordat de grondstofprijzen erg hard stijgen, dit gaat soms 2/3 keer per jaar.
- Arbeid wordt ook veel duurder, er zijn bijvoorbeeld metselaars tekort in Nederland, hierdoor gaat de prijs ten opzichte van 3-4 jaar terug bijna over de kop (puur arbeid).
- We hebben in de bouw inderdaad veel verlies/minder winst gemaakt de afgelopen jaren, en de markt trekt aan, ik denk dat het daarom ook "gezond" is dat er weer eens wat winst gemaakt wordt.

Ook zijn veel bouwbedrijven bang voor een 2e crisis door de bubbel die we nu met z'n allen aan het creëren zijn, met als gevolg dat we meer winst willen maken om dit op te kunnen vangen, met als gevolg dat we de bubbel alleen maar sneller laten vollopen.

Trust me, I'm an engineer

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:45
Goed bij ons zijn ze vandaag (eindelijk) begonnen! De palen zijn er vanmorgen ingedraaid/gegoten.

En dan komen we hier te wonen. Zoals je ziet is de opzichter al aanwezig :+ .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:45
artbij schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:44:
[...]

Jullie huis ziet er leuk uit, maar ik zou persoonlijk nooit een woning bouwen die al honderden keren gebouwd is. Dat koop ik wel een rijtjes huis. Daarnaast is de afwerking goed, maar wij kiezen voor een niveau hoger.

Jij telt trouwens allerlei kosten in je m3 prijs die er bij anderen niet in zitten.
Het is maar net hoe je in de wedstrijd zit. Wij bouwen zelf omdat we in de bestaande bouw geen fijne woning konden vinden. We hebben geen bijzondere wensen en al helemaal geen beeld van een droomwoning. We willen gewoon een fijn en praktisch huis. En wat ons tegenviel is dat in onze omgeving in onze prijsklasse vaak oude woningen ('60/'70/'80) worden aangeboden met dito indelingen. Denk aan kleine badkamer/keuken, slechte isolatie, oude technische installatie en verouderde aankleding. En toen stonden we voor de keuze, een bestaande woning kopen, er een ton tegenaan gooien of zelf bouwen en zelf de indeling kiezen.

En helemaal vrije keuze heb je toch nooit. Want je zit altijd met kaders zoals het aanbod van kavels, budget, welstand etc.

En van een uniek huis kun je niet eten zal ik maar zeggen ;) .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:07
Wij zijn ook bezig met het ontwerpen van een nieuw te bouwen huis in het zuiden van het land.

Ik heb de afbeeldingen opgeslagen op:

gallery: p2w

Op paar kleine aanpassingen na zijn we zelf erg tevreden over het ontwerp. Echter: hoe meer meningen hoe beter het is. Heeft iemand nog op- of aanmerkingen die we mee kunnen nemen?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Topicstarter
Dat klopt. De onherroepelijkheidstermijn is het risico van de aanvrager. Dus verwacht je geen bezwaren, dan kan je in priincipe je gang gaan. Meeste partijen zijn wel huiverig overigens. Een bezwaar met verzoek tot stilleggen bouw kan je met geluk maanden kosten en anders jaren.

• Artbij
Phusebox schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 07:56:
Ik had ook altijd de droom om vanuit onze starters woning over te gaan naar een huis dat gebouwd werd naar onze wensen. Op de huidige markt is dat inmiddels onmogelijk geworden voor ons als ik kijk naar bouwkosten en grondprijzen.

Soms denk ik dat het nog goedkoper is om iets bestaande te slopen dan een leeg stuk grond te kopen. Zo hadden we een bescheiden stukje grond gezien in een onpraktische hoek van ons dorp (dus uitvalswegen waren geen meerwaarde alsook geen nabijheid van winkels en scholen) en dat moest 300k kosten. Die droom kunnen we dus wel schrappen.
Je weet nooit, maar zonder gekheid. En zijn veel verschillen in bouw en grondprijs in de verschillende regio's in Nederland. Andere regio geen optie?

Met gestrekt been.

• Artbij
Phusebox schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:34:
[...]

Dat is hier niet anders, er liggen wat winkels maar verder weinig spannends.

Ja uiteraard kan ik niet bij iedereen in de beurs kijken, van een aantal weet ik de inkomens en vraag ik me dus af hoe ze dat doen. Compleet in de schulden zitten ze afgaande op hun levensstijl ook niet naar mijn idee.

Ach dan blijven we maar klein wonen en gaan we voor ons andere doel, zonder hypotheek leven.
Inkomen verhogen is de makkelijkste manier om wat groter te gaan wonen.

En gaan ondernemen is het makkelijkst om dat voor elkaar te krijgen.

Als ik nu de markt bekijk kun je het beste aannemer worden ;).

[Voor 4% gewijzigd door Artbij op 16-09-2017 09:46]

Met gestrekt been.

• Rob-T6
  • Laatst online: 28-03 13:30
@artbij Ligt aan hoe je het leest ;)
Is afhankelijk van de tijd tussen de vloeren.

Maar 1 verdieping doorstempelen is wel normaal. Wel de vloer laten 'schrikken' na de stort en voor het storten van de volgende vloer.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:48
@WNT
Heeft de constructeur naar de leidingen door de stalen ligger gekeken? Ik weet de afmeting van die liggers niet maar het kan niet altijd zomaar.

Ps.
Ik werk bij een constructeur en het is soms ellende: installateurs die overal maar leidingen doorheen willen flatsen :)

[Voor 29% gewijzigd door D-e-n op 19-09-2017 21:19]

• jacovn
WNT schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:55:

Onze eigen zorgpunten:
- is dit een kwaliteitsachteruitgang?
- krijgen we hierdoor meer geluidsoverlast van het systeem
- Edit: Maakt het voor de geluidsbeleving uit of je in de gebruiksruimte aan of afvoert? (quality flow vs "traditioneel" wtw systeem)
Als je alleen afzuigt (zoals itho doet) heb je een betere geluidsbeleving (als in minder mechamische geluiden en overspraak ruimtes) dan bij inblazen is mij altijd verteld. Lucht die stroomt kun je altijd horen als het snel genoeg gaat en stil genoeg is in de ruimte.

De buizen op een qualityflow plenum zijn overigens 80 mm

• Artbij
stefijn schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:11:
Vraagje: wij hebben een contract liggen voor de aankoop van een kavel van 315.000.

De bouwrijp oplevering van de kavel is nu gesteld op 21-juli-2018. In het contract heeft de verkopende partij ontbindende voorwaarden opgenomen voor archeoligische vondsten, natuur, vervuiling en rechterlijke uitspraken tot 1 mei 2018.
Wij hebben aangegeven dat wij 6 maanden nodig hebben voor het regelen van een vergunning en financiering.

Als wij het contract tekenen en het traject opstarten hebben wij eind feb 2018 een vergunning en inmiddels al 25.000-30.000 euro uitgegeven (architect, constructeur, vergunning). De verkopende partij kan zich dan vervolgens beroepen op de ontbindende voorwaarden wanneer er iets in de grond gevonden wordt en wij blijven dan achter zonder grond en 30.000 euro armer.

Ik heb daarom aangegeven dat de periode van onze ontbindende voorwaarden dus pas kan starten op het moment dat de ontbindende voorwaarden van de verkopende partij verlopen zijn. Het is niet reeel dat ze ons dwingen dergelijke financiele verplichtingen aan te gaan als ze niet eens kunnen aangeven of ze de grond uberhaupt kunnen verkopen.

Het project loopt al jaren en de onderzoeken hadden al lang uitgevoerd kunnen zijn. Ze schuiven de vertraging feitelijk nu op ons bordje: wij moeten hard aan het werk om alles z.s.m. rond te krijgen en zij nemen nog 10 maanden om alles eens even lekker te gaan onderzoeken.

Wat vinden jullie?
Duurt inderdaad wel erg lang. Maar wie houd je tegen om pas na het aflopen van de voorwaarden van de verkopende partij je vergunning aan te gaan vragen en te gaan tekenen?

Met gestrekt been.

• jerh
stefijn schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:39:
Ja, maar op dat punt kunnen we niet eens komen, want wij vragen 6 maanden ontbindende voorwaarden voor financiering, dat zou dan feb/mrt 2018 zijn.
Als wij dan de vergunning nog niet aangevraagd hebben krijgen we geen financiering en kunnen we de uberhaupt grond niet kopen.
Als we dan wel de financiering rond hebben betekent dat automatisch dat we ook die 30000 euro hebben uitgegeven en het risico lopen dat de grond niet geleverd wordt.

Wij kunnen de aanvraag van de vergunning niet uitstellen als de financiering door de bank niet ook uitgesteld wordt. En dat moet de verkopende partij toestaan.

Nogmaals, zij willen 10 maanden ontbindende voorwaarden voor zichzelf, maar wij krijgen die niet...

Of zoals gezegd, ik begrijp iets niet. Ik probeer al 2 weken lang precies te begrijpen hoe dat traject loopt en welke problemen/mogelijkheden er zijn.

En ik vind het toch wel een pittig risico/bedrag waar het om gaat.
Dan vraag je ze voor compensatie als zij de koop ontbinden voor de gemaakte kosten en beschrijft die van te voren. Dat is gewoon zakelijk.

• Artbij
Sport_Life schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:47:
[...]
Dit idd, klinkt niet echt dat hij weet waar hij aan begonnen is.
Knappe jongen die die conclusie kan trekken uit een post.

En zelf bouwen is project management, niet ondernemen. Of wil je je huis met winst verkopen?

[Voor 16% gewijzigd door Artbij op 20-09-2017 18:00]

Met gestrekt been.

• jerh
stefijn schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:43:
[...]

Wie wel? Zijn er veel mensen die voor de zoveelste keer een kavel kopen, een huis bouwen en overal alles vanaf weten??? Jij misschien? Hulde :|

En daarbij: ik heb vorige week donderdag al mijn op/aanmerkingnen op het contract naar de verkopend makelaar gestuurd, vrijdag moet er getekend worden. Ik heb nu bijna een week later nog niet eens een reactie gekregen. Niet eens een afwijzing van mijn voorstellen. Dat is toch gewoon schandalig? :(
En ze zijn er wel snel bij om te roepen dat als wij vrijdag niet getekend hebben de kavel in de openbare verkoop gaat....je reinste chantage.

Klinkt dat als een partij waar je mee kunt onderhandelen? Ze zijn op dit moment zelfs niet eens eigenaar van de grond (ook een ontbindende voorwaarde) dus geen flauw idee van wie de grond nu wel is en hoe dat proces verloopt. Blijkbaar is het normaal dat je dat soort risico's maar blind accepteert.
En dan is mij inmiddels ook bekend dat in eerdere fasen kopers wel de voorwaarden kregen die wij vragen, maar wij zijn blijkbaar niet eens een fatsoenlijke reactie waard.

Overigens worden wij al een half jaar aan het lijntje gehouden. De makelaar heb ik er al diverse keren over gesproken en het zou allemaal geen probleem zijn wat wij vroegen. Puntje bij paaltje...
De organisatie betreft geen overheid. Komt er wel uit voort voor zover ik weet
Ik herken dat onmacht gevoel wel. Hier zaken gedaan met een woningbouw en dat was ook getrouwtrek. Waren we over de prijs er uit, krijgen we k.t voorwaarden. En toen werd het moeilijker, want daar wilden ze niet over onderhandelen. Maar stond bijvoorbeeld in dat de gemeente de eerste 5 jaar toestemming voor verkoop moest geven als anti-speculatiebeding. Na enige strijd de meeste voorwaarden aangepast gekregen, maar dat duurde langer dan het geldtraject.

Ik zou als ik jou was proberen om objectief te blijven. De andere kant is waarschijnlijk gewoon zakelijk en beleefd het heel anders dan jij dat doet en weet dat ook. Dus voor jezelf heldere grenzen stellen en daaraan vasthouden, hoe moeilijk ook. Of iemand anders namen jou dat laten doen.

Sterkte!

• Artbij
sanvv78 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:58:
[...]

Eerlijk gezegd zou ik er niet eens instappen nu, ze zijn niet eens eigenaar, hoe kunnen ze het dan aan jullie verkopen??!! Daarnaast het is landbouwgrond, mag je er al wel op bouwen? Of is daar ook nog geen vergunning voor. Straks zit je met een lap gras waar je niets mee kan. Of is de prijs erg aantrekkelijk van dit stuk? Of verder niets te krijgen?
Het is redelijk gangbaar dat grond die van een boer komt en verkocht wordt via overheid nog niet eigendom is van die overheid als verkooptrajecten gestart worden.

Met gestrekt been.

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:29
mistaoutlaw schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:46:
Godver! Klote ABN AMRO... We hebben een oriëntatie gesprek gevoerd. Daarin werd gesteld dat ons inkomen toereikend was voor de benodigde financiering. Daarnaast werd gesteld dat we 20% over de aanneemsom, badkamer, keuken en wc posten moesten aanhouden als buffer voor het geval dat het huis niet afgebouwd kon worden (oid).
Dat was allemaal prima.

Nu komt het.
Onze hypotheekadviseur gaat op vakantie.
Wij moeten door omdat start bouw gepland staat voor eerste week december.
Aanneemovereenkomst is al getekend obv eerste gesprek abn amro.
Dus wij vragen om iemand anders.
Die stelt doodleuk dat hetgeen verteld is in het vorige gesprek niet klopt.
Dat abn amro een 80% regel hanteert. Namelijk: obv je inkomen krijg je bij een zelfbouw woning 80% van de maximale leen capaciteit.

Dat is nogal een verschil!
We hebben nog geen idee hoe dit op te lossen, op zo'n korte termijn.
Prutsers!!! Ik wil eigenlijk ergere scheldwoorden gebruiken...!! €&@€€€;&&
Ha, dit had ik ook al eerder meegemaakt:
xminator schreef op maandag 12 juni 2017 @ 00:22:
[...]

Ik weet niet of je inmiddels al bij de ABN bent langsgegaan (of iemand anders de afgelopen tijd). Maar bij mij vertelde de adviseur dat ABN alleen 80% van het maximale bedrag dat je mag lenen als hypotheek geeft omdat het zelfbouw is (ongeacht of je bouwgarant oid. hebt afgesloten).
Vreemde gang van zaken. Ben benieuwd hoe jij hiermee nu omgaat.

• WNT
artbij schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 00:50:
[...]

Je kunt toch gewoon zelf betalen vanuit je bouwdepot? Er wordt echt niet gecontroleerd of jij wel echt 20k aan je keuken hebt uitgegeven...
Dank je, goed om te horen en ik wist niet zonder ervaring of ze dat wel of niet controleren.

Wij hebben trouwens in ons voortraject ook een paar hele dure inschattingsfouten gemaakt, uiteindelijk afscheid genomen van de bouwadviseur en aannemer, maar daar hadden we al fors in geïnvesteerd. Als je uit een totaal andere branche komt dan de bouw, zoals wij kan het best lastig zijn, ook al lees je jezelf goed in. Daarnaast hadden we nogal wat medische issues met onze zoon en daar ging mijn focus als moeder vooral naar toe. Inmiddels een nieuwe aannemer en ze zijn dus begonnen met afgraven en boren, volgende week funderen dus ik krijg weer een beetje vertrouwen in het proces.

• LittleTycoon
mauricej schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 08:53:
[...]

Bij welke bank was dat, als ik vragen mag? Ik heb een aanvraag lopen bij ABN en de info op de website over het bouwdepot klinkt ook zo, maar op het declaratie formulier staat het allemaal wat strakker/formeler geformuleerd (in de zin van: gedeclareerde facturen moeten overeen komen met vooraf goedgekeurde meerwerk).
Ook abn, zelfde formulieren.

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:39
mistaoutlaw schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 14:53:
[...]

We hangen sinds woensdag elke dag minstens twee keer met abn aan de lijn....
Het geeft erg veel stress.

Ik denk dat sommige mensen hier niks van mee krijgen omdat ze :
- en relatief goedkoop huis bouwen, of
- genoeg verdienen zodat hun relatief dure huis nog steeds ruim binnen die 80% regel valt, of
- alles door de aannemer laten doen ( dus incl afbouw)

Ik post later een update of en hoe we er uit zijn gekomen
Ik adviseer je om deze adviseur een trap onder zijn r**t te geven. Die 80%-regel klopt niet, zit zelf ook bij de ABN. Ben dan ook nog een zogenaamde "startende-ondernemer". Wat Jacovn vertelt hadden wij ook, specificatie meerwerk plus hetzelfde bedrag als eigen middelen aantoonbaar. Verder hypotheekbedrag net zo hoog als taxatiewaarde mogelijk + mogelijkheid extra verhoging i.v.m. energiezuining wonen.

Onze 1e adviseur kreeg niets voor elkaar bij de ABN. 2e adviseur wel. Verschillende adviseurs zelfde bank. 8)7

• Artbij
akaQ schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 12:05:
[...]

Je kan hier de architect wel op aanspreken maar dit ligt overduidelijk bij de bouwer. Zo maak je het niet punt, doe je het wel zo ben je echt een enorme zak.
Ligt overduidelijk niet bij de bouwer. Bouwer wil alles wel aanpassen, maar dan moeten er nieuwe constructie berekeningen gemaakt worden etcetera. En dat wil je niet ivm vertraging en kosten.

Als iets fout op de tekening staat kun je maar een persoon aanspreken, de architect.

Met gestrekt been.

• WNT
DJT schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 15:11:
[...]

Wij hebben een huis gekocht dat grondig gerenoveerd moet worden door twee verschillende aannemers. Eerste fase is ruwbouw met de ene aannemer, tweede fase is afbouw met een andere aannemer. We hebben van beide aannemers getekende overeenkomsten in moeten dienen bij Delta Lloyd, anders kregen we géén bindend voorstel. Dát terwijl we eigenlijk nog niet klaar waren om alle keuzes voor afbouw te maken.
Je zou ook nog de overeenkomsten kunnen tekenen en richting de bank doen maar nog niet richting de aannemer.

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:07
JaxMcFadden schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:00:
[...]

De architect heeft voor ons ook een tiental zonnepanelen voorgeschreven. We gaan ze waarschijnlijk achterin de tuin plaatsen (die is 80m diep). Het alternatief is op het dak aan de voorzijde van het huis (is gericht op het zuiden) wat echt ontzettend lelijk zou worden ben ik bang en afbreuk gaat doen aan hetgeen we gaan bouwen.

We hebben nog niet gekeken naar dakpannen met zonnepanelen ingebouwd a la tesla.
Dit klinkt namelijk als een prijzig grapje.
wij kijken naar deze oplossing:

Het zijn dus wel zonnepanelen die geplaatst worden en niet het tesla systeem waarbij elke dakpan een paneel(tje) is.

[Voor 5% gewijzigd door p2w op 26-09-2017 12:57]

• Grolsch
Ik vind persoonlijk PV panelen op het dak ook foeilelijk, en wij hebben ze daarom nagenoeg vlak op onze veranda, carport en dakkapellen laten leggen.

Vanaf de straat kan ik ze een klein beetje zien, maar voor de rest gelukkig niet :P

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-02 12:30
jacovn schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:12:
[...]

Vanwege wiet teelt of zo ?
Ik leg er op zijdak wel wat bij om 8x80 wattpeak te compenseren. Om redelijk energie neutraal te zitten heb je toch een redelijk aantal panelen nodig.
Nee hoor standaard procedure, gebeurt bij elke gemeente.

Is niet te doen om bij iedereen langs te gaan, dit werkt perfect. word een grid gemaakt van foto's uit de lucht. met een vliegtuig en die leggen ze over de foto's van vorig jaar. alles meteen duidelijk.

• mistaoutlaw
Pfew!
ABN AMRO heeft "toestemming" gegeven om af te wijken van hun standaard voorwaarden.
Wat dat dan ook moge betekenen... Ik heb namelijk geen bevestiging of die 80% regel nou gold of niet.
Het blijft een bizar verhaal.
Na 4 maanden eindelijk een ok. Nu wachten op de offerte en hopelijk passeren 3e of 4e week november, voor start bouw 1e week december.

Qua omgevingsvergunning: we hebben pech met de behandelaar van de gemeente.
Tijdens de reguliere periode was onze behandelaar op vakantie en het is blijven liggen.
Na zijn terugkomst heeft hij het tot de laatste week laten liggen om daarna te melden dat hij "gebruik maakt van zijn recht op 4 extra weken".
Terwijl alle positieve adviezen van de sub loketten al binnen waren.
En zelfs deze 4 weken (tot 7 oktober) benut hij.
Hij zegt steeds dat onze aanvraag "op zijn stapel" ligt.
Ambtenaar ten top!!
Gelukkig kan er in principe niks geks meer gebeuren en loopt de 6 weken bezwaar termijn af in week 2 van november.

• Artbij
mistaoutlaw schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:56:
Pfew!
ABN AMRO heeft "toestemming" gegeven om af te wijken van hun standaard voorwaarden.
Wat dat dan ook moge betekenen... Ik heb namelijk geen bevestiging of die 80% regel nou gold of niet.
Het blijft een bizar verhaal.
Na 4 maanden eindelijk een ok. Nu wachten op de offerte en hopelijk passeren 3e of 4e week november, voor start bouw 1e week december.

Tijdens de reguliere periode was onze behandelaar op vakantie en het is blijven liggen.
Na zijn terugkomst heeft hij het tot de laatste week laten liggen om daarna te melden dat hij "gebruik maakt van zijn recht op 4 extra weken".
Ambtenaar ten top!!
Gelukkig kan er in principe niks geks meer gebeuren en loopt de 6 weken bezwaar termijn af in week 2 van november.
Mooi dat het toch goed gekomen is :).

Heb je hier al gepost wat je gaat bouwen? En wanneer wordt het opgeleverd?

Met gestrekt been.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:28
mistaoutlaw schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:56:

Ambtenaar ten top!!
De bezwarentermijn start pas de dag na verzending van de vergunning. Als de verwachting is dat de vergunning op 7 oktober zal worden verleend, dan eindigt de bezwarentermijn dus pas 6 weken gerekend vanaf 8 oktober.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

GAEvakYD schreef op donderdag 28 september 2017 @ 19:43:
Hebben jullie nog leuke suggesties om de relatisatie van de woning goed vast te leggen.

Ik woon 400m van het nieuwe kavel af en heb vrij zicht vanaf mijn huidige huis.

Had even ziftten denken aan een timelaps, maar als ik dat vanaf mijn huidige huis moet doen, heb ik een hele goed camera met zoom nodig, die ook nog eens 7 maanden buiten in weer en wind kan hangen.

Andere optie is een drone tweedehands kopen. En kijken of ik die eens per week ofzo een vast rondje kan laten vliegen en vanaf alle hoekje een mooie foto kan laten schieten. Die ik dan later met software aan elkaar plak.

Jullie nog aanvullingen of betere ideeen?
Ik heb nog een Brinno timelapse camera liggen van ons bouwproject. Zit een waterdichte behuizing bij, en ik heb volgens mij ook nog de spullen om em te kunnen mounten zeg maar.

Voorbeeldjes die ik er mee gemaakt heb:

Als je geinteresseerd bent kan je em wat mij betreft wel overnemen. Ik geloof niet dat ik er op korte termijn nog een doel mee heb.

• D-e-n
jacovn schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:17:
Hier in Almere komt de gemeente wel controleren. Al gehoord van iemand die de bewapening van de breedplaat vloer niet voldoende had volgens de controleur, of er maar even wat aan gedaan kon worden of anders stoppen met bouwen.

Dat zal wel zijn omdat er in de tekeningen staat: "volgens berekening constructeur"
En er zijn wel sterkte berekningen, maar die slan meer op de palen en druk verticaal door wind op het huis.
Maar ik heb nog geen details gezien over de vloeren bij uitsparingen etc.
De wapening van de breedplaatvloer wordt doorgaans verzorgd door de leverancier van de breedplaat. Die maakt ook de werktekeningen. De constructeur krijgt die enkel ter inzage.

• D-e-n
aikink schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:38:
@D-e-n Is dat zo? Ik dacht dat je als hoofdconstructeur ook een controleplicht hebt voor de detailberekeningen van de onderdelen.

De gemeente hier vraagt expliciet om de leveranciersberekeningen van de kelder, breedplaatvloeren, en prefab dak. En graag 3 weken voor start bouw van dat onderdeel.
Controleplicht ja. De aannemer dient die stukken door te geven aan de constructeur die er dan (al dan niet tegen extra betaling) goedkeuring op geeft. De goedgekeurde stukken gaan dan weer naar de gemeente

Edit:
Dat vertelde ik in de eerste post niet helemaal duidelijk wellicht. Ik vraag me ook af waar het bij @jacovn nu fout ging.

[Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 29-09-2017 22:57]

• mistaoutlaw
@artbij
Dit gaan we bouwen: klik op de datum dan kom je bij m'n post.
Opleverdatum is nog niet bekend.
120 werkbare dagen vanaf 1 dec.
Maar de bouwer verwacht dat het sneller moet kunnen.
Oplevering voor de bouwvak.
Is dan zonder keuken, badkamers, toilet, wand-vloer afwerking.

[Voor 39% gewijzigd door mistaoutlaw op 30-09-2017 20:32]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:28
jacovn schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 21:17:
[...]

Verzending of verleening ?

Het werd bij ons goedgekeurd en online gepubliceerd op dag X
Verstuurd per post op dag X + 6

Ik neem aan dat de bezwaartermijn netjes begint te lopen bij de goedkeurings datum en niet pas 6 dagen later omdat de interne post daar zo langzaam is..
De termijn start de dag na bekendmaking. Omdat het gaat om een beschikking (een besluit op aanvraag) geschied bekendmaking door toezending aan de aanvrager. De termijn start dus de dag nadat het besluit aan de aanvrager is verzonden en niet de dag nadat het besluit is genomen. De publicatie in het plaatselijke weekblad is geen bekendmaking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht en is voor de start van de termijn dus niet relevant. Dit klinkt wellicht niet heel logisch, want dat lokale blaadje is doorgaans hoe een derde te weten komt dat er een vergunning is verleend, maar toch is het zo :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 25-02 10:42

RUFFNECK

Poentje

Ik neem aan dat je bij de notaris en de hypotheek en de grond gaat passeren, wellicht dat je met de gemeente en de notaris afstemt dat de leges ook meteen meeneemt? Bij ons was datum leges vóór de notaris afspraak (druk rond de kerstdagen) dus hadden wij die wel eerst voorgeschoten. Het zou nl nog max een week duren voor het bouwdepot beschikbaar zou zijn.

• Grolsch
@Dirtbiter , wij waren onderstaande kwijt:

Members only:

:

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Goh, trappen kunnen echt behoorlijk duur zijn. Waar een vurenhouten trap voor zo'n 1000€ klaar kan zijn, kan een sjieke eikenhouten trap zomaar rond de 3500€ zitten.
Ik heb in een vorige woning nog eens een mooie stalen trap laten maken, en die was toch ook al snel 4000€.

• Artbij
Dirtbiter schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:37:
Wat kost een trap? B)

Ik heb vanavond een afspraak met de trappenleverancier van ons bouwproject, waarmee ik onze wensen voor een trap mag bespreken, ten opzichte van een standaard vurenhouten trap. Daaruit komt natuurlijk een meerprijs.

Ik heb alleen geen idee wat een standaard dichte dubbel kwart vurenhouten trap kost, en wat de meerprijs zou mogen zijn om die trap uit te voeren bijvoorbeeld in eikenhout en zonder zichtbare trapwangen?

Aangezien hier veel mensen volledig gespecificeerde offertes van alle onderdelen van hun huis hebben, dacht ik hier misschien wel wat prijsindicaties te kunnen krijgen.
Ik heb in de offerte staan 3400,- ex BTW en AK en WR voor 2 wit gespoten vurenhouten trappen.

Met gestrekt been.

• Grolsch
NDF82 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:30:
[...]

Het gaat om de begane grond vloer. Die is gespecificeerd als kanaalplaat maar aannemer vraagt om in het werk te storten om kosten te besparen.

Verdiepingsvloer is gespecificeerd als breedplaatvloer.

De afwezigheid van een kruipruimte vind ik wel een nadeel. Zijn er ook nog verschillen m.b.t. isolatie?

Ben overigens wel geschrokken van de offertes. Ze ontlopen elkaar niet veel. Zitten allemaal op +-500 euro incl BTW per kuub... Excl. sanitair, keuken, vloer, etc...
Ik weet niet precies hoe de vloer heet die wij hebben op de BGG, maar wij hebben zeker een kruipruimte.

Men legte van die lange balken, daar "broodjes" isolatiemateriaal tussen, en daar overheen wapening, en daaroverheen is de vloer gestort.

zoiets als dit

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Onze trap was vrij prijzig omdat wij wel wat wensen hadden (eiken, qua kleur gelijk aan de vloer, keepboom, doorlopende afwerking richting de vide). Ik geloof dat onze meerprijs €3.400 was (tov een twee keer een dichte eikenhouten trap).

Heb er zo geen recente foto's van, maar wel van tijdens de bouw:

Veel licht, wat via de vide het huis binnenkomt (eerder had ik al wat foto's van de buitenkant gepost).

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• D-e-n
Señor Sjon schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:28:
[...]
@D-e-n Een begane grondvloer i.h.w. storten kan ook een broodjesvloer zijn. Dat zijn betonnen ribben met tempex 'broodjes' waarop gestort wordt. Zijn hele wijken mee volgelegd. Maar op de bg zit meestal een ribcassettevloer, dus ik snap niet helemaal waarom het een vervanging van kanaalplaat zou zijn.
Ik werk bij een ingenieursbureau dus ik weet wat een broodjesvloer is. :+ Maar ik las "gestort" dus dan ging ik uit van een ouderwets gestorte vloer. Anders staat er meestal "PS-combinatie" of iets dergelijks.

Voor losse woningen is kanaalplaat als begane grondvloer overigens heel gewoon.

@NDF82
Het systeem wat @Grolsch beschrijft heeft dus inderdaad gewoon een kruipruimte indien je dat wenst. Bij de aannemer dus even vragen of het een echte in het gestorte vloer betreft of een broodjes (PS-combinatie) vloer betreft. Prima systeem verder.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Pfoe, wat een bedragen, de 5K ex.btw voor onze trap vond ik al meer dan teveel :)

Ik heb er weinig verstand van, dus wellicht dat ik alsnog teveel betaal ervoor, maar goed. De trappenboer zegt dat ook bij een vuren trap het gekraak gewoon voorkomen kan worden door juiste manier van installeren en volgorde van dichtkitten en dan pas gronden (50mu is aangeraden) en schilderen (zoiets..)

• LittleTycoon
Trap bij mij uiteindelijk geworden
(1e naar 2e)
(van balustrade naar beneden.)

Moet eigrnlijk overdag foto's maken. Anyways, ca. 9,5K incl. BTW totaal. Dichte trap, Essen treden, vurenhout spil, dichte trapwand, gestuukt spachtel, incl. balustrades. 2x zoveel als de initeel voorziene (lelijke) vuren trap met mahonie treden. Maar ik heb ook offerte van 15-20K voorbij zien komen in het proces. Je kubt het zo gek maken als je wil.

• Artbij
Gynnad schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 08:03:
Wij zijn inmiddels op het punt dat we onze tekening hebben ingediend voor het vooroverleg, echter hebben wij de grond nog niet gekocht (hebben een optie momenteel) en de reden waarom we het nog niet gekocht hebben is omdat nadat je het contract hebt getekend heb je maar 3 maanden om de financiering rond te krijgen en anders moet je de wettelijke reserveringsrente van 2% betalen, wat neerkomt op iets meer dan 3000 euro.

Nu zijn wij het daar niet mee eens en hebben we het al zo lang mogelijk proberen te rekken om het contract te tekenen, echter nu begint de gemeente te pushen dat er ook andere gegadigde zijn voor dat kavel.

Waarom zijn wij er niet mee eens: De kavel wordt verkocht door de gemeente en als wij een krabbel zetten moeten wij de financiering binnen 3 maanden rond hebben, maar om je financiering rond te krijgen moet de bezwaartermijn zijn verlopen, nu hebben we het hier met onze aannemer over gehad en het probleem is dat in de happy flow de meeste tijd bij de gemeente ligt:

1 okt indienen welstand (gedaan)
1 nov welstand goedkeuring (ligt aan de gemeente, in de happy flow duurt dat dus 1 maand)
1 dec vergunning indienen (kost 1 maand, ligt bij de aannemer om o.a. de constructietekening rond te krijgen)
1 feb vergunning goedkeuring (kost 2 maanden, ligt bij de gemeente)
20 maart, bezwaartermijn verlopen (wettelijk bepaald)

Met andere woorden het is voor ons onhaalbaar om het in 3 maanden rond te krijgen, hebben hier meer mensen ervaring mee, betalen jullie die boete gewoon of hebben jullie nog andere manieren om dit te rekken want in onze ogen is dit wel erg makkelijk en oneerlijk geld verdienen door zo een boete op te leggen.
Sluit een aparte hypotheek voor de grond af. Dan hoef je geen vergunning rond te hebben. En je kunt natuurlijk dat vooroverleg overslaan.

[Voor 18% gewijzigd door Artbij op 04-10-2017 09:51]

Met gestrekt been.

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:29
Wel interessant de prijzen voor trappen. Wij hebben het volgende:

Members only:

• jacovn
RUFFNECK schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 08:12:
Ik neem aan dat je bij de notaris en de hypotheek en de grond gaat passeren, wellicht dat je met de gemeente en de notaris afstemt dat de leges ook meteen meeneemt? Bij ons was datum leges vóór de notaris afspraak (druk rond de kerstdagen) dus hadden wij die wel eerst voorgeschoten. Het zou nl nog max een week duren voor het bouwdepot beschikbaar zou zijn.
Ik heb de gemeente gemailed over uitstel, en prompt 3 weken extra gekregen. Doen ze ook eens wat goed hier in Almere.

Helaas was begin bezwaar periode 1 dag na poststempel verzonden. De dame die ik sprak bleef 7 september aanhouden, maar ik heb 8 op papier staan. Maar van 9 september + 6 weken uitgegaan, en heb notaris week later geboekt. Die hadden geen problemen ermee.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Supreme schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:42:
In hoeverre kan vers voegwerk tegen regen?

Gisteren is de hele voorgevel gevoegd, vandaag de hele dag regen :(
Dat moet geen probleem zijn, duurt wat langer om volledig te drogen.

• Artbij
Rtificial schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:49:
[...]

Dat moet geen probleem zijn, duurt wat langer om volledig te drogen.
Volgens mij is drogen niet het probleem. Meer dat het cement zal uitlopen, maar dat is volgens mij na een dag geen probleem meer.

Met gestrekt been.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:53

Richard

Kuru Kuru Kururin

Beter verwijder je bovenstaande post, je hebt de gemeente immers nog nodig tot de daadwerkelijke oplevering; en kunnen altijd nog dwars liggen. Bijvoorbeelde de bouw stilleggen omdat ze willen dat de fundering anders bewapend wordt. (Ik noem maar wat)

20*350ZO45°

• Cai
Richard schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:57:
[...]

Beter verwijder je bovenstaande post, je hebt de gemeente immers nog nodig tot de daadwerkelijke oplevering; en kunnen altijd nog dwars liggen. Bijvoorbeelde de bouw stilleggen omdat ze willen dat de fundering anders bewapend wordt. (Ik noem maar wat)
Los daarvan is het ook niet geheel chic om (zelfs zonder enige context) iemand zo te framen.

Hou er rekening mee dat er gedurende het gehele proces (ontwerp, financiering, uitvoering) er zaken zullen voorvallen waar je niet blij mee bent. Probeer daar niet zo persoonlijk emotioneel mee om te gaan zoals je hierboven doet anders gaat het een zeer vermoeiend traject voor je worden.

• Rob-T6
  • Laatst online: 28-03 13:30
Persoonlijke mening...

Ik vind het niet mooi, en bij openingen welke kleiner zijn dan 10 mm niet nodig.
Bijenbekjes verkleinen ook alleen maar de opening.

Daarmee wordt de luchtstroom minder en neemt de ventilatiecapaciteit af.

• Cai
mistaoutlaw schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:21:
[...]

Flauwekul over persoonlijk emotioneel. Dit is puur onprofessioneel van de behandelend ambtenaar.
Door grove nalatigheid van de ambtenaar in kwestie hebben wij echt enorme stress ervaren.
Hij heeft misbruik gemaakt van zijn "recht" om keer op keer op te schorten. Zelfs ongegrond.
Gelukkig is dit vandaag recht gezet door de gemeente. Met excuses.

Ik ben benieuwd of je er zo stoer over zou doen als het jezelf betrof.
Ben het wel met je eens dat het niet chique is ok zijn naam te noemen. Heb deze dan ook verwijderd.
Heeft niets met stoerdoenerij te maken. Ik probeer aan te geven dat je gedurende het proces met zeer veel verschillende partijen/mensen in aanraking komt. De één zal je een fijner "gevoel" geven dan de ander. Je geeft zelf aan dat je enorme stress ervaren hebt. Heeft deze ervaren de stress de situatie beter gemaakt of had de huidige uitkomst ook bereikt kunnen worden zonder deze stress. Hoogstwaarschijnlijk wel en dat had jij en een eventuele mrs. Mistoutlaw een wat rustigere periode gekend.

Zelf kan ik mijn opzichter wel schieten, heeft de werkvoorbereider op (voor mij kritische) punten steken laten vallen. Allen aantoonbaar en worden door zakelijke (van emoties losgekoppelde) correspondentie opgelost. Tja dit kost tijd (dus geld), ook geld (zowel uit de aannemer zijn portemonnee als de mijne).

Mijn tip heeft puur te maken dat je het proces leuk houd voor jezelf en je omgeving. Je eerste negatieve ervaring heb je te pakken, maar (hoewel ik duim voor je dat het niet zo is) er zal nog wel meer niet goed gaan, al dan niet met intenties. Je hoort bij "the lucky few" die hun eigen huis mogen bouwen, haal je energie uit de positieve dingen die je daarin meemaakt.

• Artbij
Cai schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:21:
[...]

Heeft niets met stoerdoenerij te maken. Ik probeer aan te geven dat je gedurende het proces met zeer veel verschillende partijen/mensen in aanraking komt. De één zal je een fijner "gevoel" geven dan de ander. Je geeft zelf aan dat je enorme stress ervaren hebt. Heeft deze ervaren de stress de situatie beter gemaakt of had de huidige uitkomst ook bereikt kunnen worden zonder deze stress. Hoogstwaarschijnlijk wel en dat had jij en een eventuele mrs. Mistoutlaw een wat rustigere periode gekend.

Zelf kan ik mijn opzichter wel schieten, heeft de werkvoorbereider op (voor mij kritische) punten steken laten vallen. Allen aantoonbaar en worden door zakelijke (van emoties losgekoppelde) correspondentie opgelost. Tja dit kost tijd (dus geld), ook geld (zowel uit de aannemer zijn portemonnee als de mijne).

Mijn tip heeft puur te maken dat je het proces leuk houd voor jezelf en je omgeving. Je eerste negatieve ervaring heb je te pakken, maar (hoewel ik duim voor je dat het niet zo is) er zal nog wel meer niet goed gaan, al dan niet met intenties. Je hoort bij "the lucky few" die hun eigen huis mogen bouwen, haal je energie uit de positieve dingen die je daarin meemaakt.
@mistaoutlaw Cai hierboven heeft wel gelijk. Je bouw is net begonnen en je hebt al stress over 2 zaken gehad. Over je hypo en over de vergunning. Ik ben zowat halverwege de bouw en heb al veel meer dingen meegemaakt dit erger zijn dan de hypo en de vergunning. Is geen kritiek, maar ik zou er wat luchtiger mee om proberen te gaan :).

Bouw en ontwerp je in eigen beheer? Of heb je een cataloguswoning?

Met gestrekt been.

• mistaoutlaw
@artbij @Cai jullie hebben natuurlijk gelijk over de stress en dat het niks helpt...
Ik probeer jullie welgemeende advies ter harte te nemen.
Er afstand van nemen is het beste, maar als een bank ineens draait van een volmondig ja naar een nee (in 1 week tijd) terwijl je een contract met een aannemer hebt getekend obv van die ja dan stort de boel ineens in. Daarnaast nog 25k kosten hebt gemaakt en een koopovereenkomst van de grond met een boete clausule van 6000 euro dan is dat echt stress.

En een ambtenaar die aantoonbaar de voel verkloot en dan eergisteren ineens nog een keer wil opschorten tot 4 november: dat is geen pretje!
Ik heb toen mijn tanden laten zien en geescaleerd. Ineens kon het toen binnen een dag geregeld zijn... Met excuses.

@artbij we bouwen in eigen beheer. Ontwerp door een architect.

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-03 23:50

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hoeveel stress je ervaart is ook erg persoonsgebonden. Ik kan de stress en frustratie wel begrijpen als het om zulke sommen geld gaat.

Members only:

De eerste raming van de kosten was wel even slikken :X. Voor dit ontwerp nog geen raming ontvangen, maar het zal wel in dezelfde lijn liggen. Raming gaat al over het budget, volgende week nog enkele gesprekken met kredietverstrekkers. Zal kantje boordje worden.

Strava

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
LittleTycoon schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:15:
[...]

Niemand een mening over bijenbekjes?
Niks mis mee mijns inziens.

"vroeger" metselden ze ook wel een stuk of 4 ventilatieopeningen, dan werden op kuithoogte enkele metselstenen met een centimeter tussenafstand met de kopse kant in de gevel geplaatst.

zoiets:

edit:
10mm is voor ventilatie mooi breed maar om ongedierte tegen te houden te groot. Voor (jonge)muizen, wespen of hommels moet je eigenlijk net iets kleinere ventilatieopeningen hebben. Uiteraard kun je ook met fijn gaas ongedierte het moeilijk maken.

[Voor 17% gewijzigd door nokiaan958GB op 06-10-2017 22:49]

• WNT
Jij bouwt toch in België? Misschien zijn de regels/voorwaarden daar anders. Op welke raming kom je zelf uit als je bijvoorbeeld uitgaat van 500 euro/m3. Als je zeker weet dat je gaandeweg flexibel wilt en kunt zijn om extra vermogen aan te trekken kan je het risico nemen, zo niet dan zou ik nu toch investeren in een goede prijsindicatie. Liever nu wat meer kwijt dan straks een potentieel groot probleem.

Over stress, volgens mij is dat voor een groot deel idd je persoonlijkheid. Wij zijn veel kwijt kwijtgeraakt door fouten in het proces (veel meer dan waar jij het over hebt), ik heb altijd vooral van de verloren tijd gebaald. Focus op wat je hebt verloren geeft je het niet terug. Als ik toen wist wat ik nu weet had ik andere keuzes gemaakt, maar op dat moment koos ik het beste met de kennis die ik toen had. Hoe andere mensen het proces frustreren heb je geen invloed op, wel hoe je er zelf op reageert. Maar als de belangen zo groot zijn als nu dan reageert iedereen heel primair. Je kunt dan niet op eens je persoonlijkheid veranderen. Het is wel een mooie kans om te groeien vind ik. Ik ervaar de bouw als een leuk maar ook intensief proces dat veel van je vraagt. Gelukkig zijn de eerste hobbels nu genomen, hopelijk gaat de rest van de weg wat soepeler voor jullie @mistaoutlaw.

[Voor 0% gewijzigd door WNT op 07-10-2017 08:34. Reden: typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:05:
A.s. Vrijdag gaan we (via onze aannemer) naar de kozijnen / beslag e.d. kijken.
We hebben al gekozen voor:
- Reynaers SL38/HI voor de ramen + voordeur
- Reynaers CP130-LS/HI als schuifpui

Hebben jullie misschien nog tips?
Generiek waar op te letten?
Deurkrukken / type scharnieren?
Dan wel specifieke tips over Reynaers?
Ik heb exact hetzelfde. Is gewoon mooi spul. Wel duur.

[Voor 3% gewijzigd door Artbij op 08-10-2017 16:35]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh

Bij de raamkrukken drukknoppen nemen ipv sleutels. Drukknoppen gebruik je wel en sleutels blijven of er in zitten of worden niet gebruikt.

Ik heb weliswaar Schuco aluminium kozijnen, maar dat zal bij jou vast ook wel een optie zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mistaoutlaw
artbij schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:48:
[...]

Volgens mij is het geen optie. Als dat wel is hoor ik het graag.
Ik zal het vrijdag vragen.

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:55
Wij zijn ook weer een stapje verder, morgen sonderingen! Start bouw helaas pas eind mei 2018.

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-03 14:36

Hier ook Reynaers gekozen, Masterline HI.
-> Dubbel of driedubbel glas?
-> Structuurlak/mat/...?
-> Verborgen scharnieren?
-> Muurpuntsluiting is standaard, maar veiligheidsslot niet.
-> Wij hebben ook inbraakwerend glas beneden (buitenste laag glas is iets dikker) en warmtewerende folie (gelaagd).
-> afwerking inclu in de offerte? (afkitten)
-> de kleur naar wens reeds in de offerte?
-> Raam- en deurcontacten voor alarm?
-> vliegenramen?
-> buitendeuren: welke krukken zijn voorzien? Binnen en buiten? Voordeur een trekker of niet?
-> Voor de EPC liefhebbers: worden er flappen voor de luchtdichtheid gebruikt of een 'luchtdichte' PUR?

• Artbij
p2w schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:30:
Wij zijn van plan om het huis casco te laten bouwen en dan met hulp van een bouwbegeleider af te maken. De bouwbegeleider verdiend zichzelf als het goed is terug en zorgt ervoor dat de kwaliteit hoger wordt.
Waarom denk je dat die zichzelf terug verdient en een goede aannemer niet? En waarom zou daardoor de kwaliteit hoger worden? Bij een goede aannemer is de kwaliteit sowieso hoog.
the-edge schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:51:
Kleine status update:

De meeste aannemers hebben hun offerte afgegeven, toch kiezen we ervoor om de coördinatie zelf te gaan doen en wat onderdelen zelf gaan regelen wat inhoudt:

Metselaar en timmerman zetten de ruwbouw (waterdicht inclusief binnenkozijnen), ik regel zelf de loodgieter, elektricien, leggen van vloeren, stukadoor, schilder, trappen, vensterbanken/spekbanden, uitzetten bouw, uitgraven bouw, aan- en afvoer zand etc. etc.

Ook nemen wij (mijn pa en ik) het isoleren voor onze rekening en het schoonhouden van de bouw (inclusief klaarzetten materialen).

De reden waarom wij dit doen is:
1) Kosten besparen :+
2) Er is geen tijdsdruk, duurt het een paar maanden langer, dan is dat zo
3) * the-edge vind het een sport om alles zelf uit te zoeken, te regelen en te coördineren
4) Pa heeft zijn eigen huis een paar jaar geleden op dezelfde manier gebouwd en is bereid mee te helpen en een oogje in het zeil te houden.

Een aannemer rekent zo'n 15-20% over alle onderaannemers. Op dezelfde verschillende offertes zijn het flinke bedragen. Ik heb niet de illusie dat ik dit 100% kan besparen, maar al zou het de helft zijn, die heb je snel verdiend.
Het gaat me dus het komende jaar heel veel vrije tijd kosten. Iets wat in een gezin van 2 jonge kinderen veel energie gaat kosten, maar hier kiezen we (mrs. the-edge en ik) voor.
Leuk! Zou het zelf ook graag zo doen, maar vanwege 2 jonge kinderen doe ik het niet. Betaal liever wat meer dan dat ik 1 a 2 jaar opvoeding ga missen.

Hoop dat je hier je ervaring gaat posten. En dat je een aantal van mijn aannames hieronder kunt bevestigen of ontkrachten.

- Aannemer pakt geen 15% a 20%, die pakt rond de 8% a 10%. (Deze is al bevestigd :)).
- Wat doe je ivm garantie voor de verschillende zaken? Jij bent zelf aannemer, dus kun je gaan onderhandelen met al die losse onderaannemers.
- Als je alles zelf doet gaat het niet een paar maanden langer duren, maar een jaar langer (minimaal).
- Zelf offertes opvragen is niet per definitie goedkoper. Aannemer krijgt vaak kortingen.
- Zelf maak ik nu mee dat ik voor de prijzen van april, nu al een hoop dingen niet had kunnen kopen. Ik heb het dan over kozijnen, riet, isolatie, stucadoor, metselaars, loodgieter etc. Hier heb ik eigenlijk de 10% van de aannemer al terug.
- Je komt zelf kennis te kort. Mijn aannemer weet uit de praktijk hoe veel dingen moeten, hij doet ze in een keer goed. Zelf wordt dat lastiger denk ik. Ergo, het materiaal wordt duurder.
- Let erop dat je loodgieter en elektricien al vanaf dag 1 aan het werk moeten zijn op je bouw.

Denk wel dat je de meest lastige dingen hebt uitbesteed en dat het na de ruwbouw makkelijker is om dingen zelf te (laten) doen.

Met gestrekt been.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:56:
[...]

Leuk! Zou het zelf ook graag zo doen, maar vanwege 2 jonge kinderen doe ik het niet. Betaal liever wat meer dan dat ik 1 a 2 jaar opvoeding ga missen.

Hoop dat je hier je ervaring gaat posten. En dat je een aantal van mijn aannames hieronder kunt bevestigen of ontkrachten.

- Aannemer pakt geen 15% a 20%, die pakt rond de 8% a 10%. (Deze is al bevestigd :)).
- Wat doe je ivm garantie voor de verschillende zaken? Jij bent zelf aannemer, dus kun je gaan onderhandelen met al die losse onderaannemers.
- Als je alles zelf doet gaat het niet een paar maanden langer duren, maar een jaar langer (minimaal).
- Zelf offertes opvragen is niet per definitie goedkoper. Aannemer krijgt vaak kortingen.
- Zelf maak ik nu mee dat ik voor de prijzen van april, nu al een hoop dingen niet had kunnen kopen. Ik heb het dan over kozijnen, riet, isolatie, stucadoor, metselaars, loodgieter etc. Hier heb ik eigenlijk de 10% van de aannemer al terug.
- Je komt zelf kennis te kort. Mijn aannemer weet uit de praktijk hoe veel dingen moeten, hij doet ze in een keer goed. Zelf wordt dat lastiger denk ik. Ergo, het materiaal wordt duurder.
- Let erop dat je loodgieter en elektricien al vanaf dag 1 aan het werk moeten zijn op je bouw.

Denk wel dat je de meest lastige dingen hebt uitbesteed en dat het na de ruwbouw makkelijker is om dingen zelf te (laten) doen.
Ondanks dat ik aanmoedig dat mensen gebruik maken van een bouwbegeleider, of een aannemer die daar bewezen goed is is, heb ik uit ervaring toch geleerd dat het, mits je je goed voorbereid, en in staat bent voldoende tijd zelf te investeren, en je voldoende organisatorische skills hebt, je dit prima zelf kan.

Voor wat betreft de garantie heb je een goed punt. Het gaat er dus om dat je de juiste balans vindt in de hoeveelheid aannemers die je werken laat uitvoeren ten opzichte van werken die je zelf uitvoert, en goed de afweging maakt op welke onderdelen je garantie wil hebben. Net als veel andere dingen moet je dat nu ook weer niet groter maken dan het is, met de juiste keuzes in materiaal en werkwijze voorkom je de meeste problemen al, zeker ook als je goed toeziet op de uitvoering. Hierbij kan je door veel fabrikanten en leveranciers perfect ondersteund worden.

Wij hebben ons huis in een half jaar gebouwd vanaf het moment dat de eerste spade de grond in ging, tot het moment van verhuizing. De totale looptijd inclusief voorbereiding was ± 1 jaar. Dus een jaar langer zou ik niet durven zeggen.

De kortingen die je zelf kan realiseren op inkoop zijn, doordat je meer tijd kan investeren om goed te zoeken, vaak een stuk beter dan de standaard kortingen van de aannemer. Die heeft niet de tijd om te zoeken naar verschillende leveranciers en continu het prijspeil in de gaten te houden.

Kennis die je te kort komt kan je opdoen. Vakmanschap niet zo snel, maar kennis gaat vrij snel. Zoals ik al schreef, veel uitvoeringsdetails zijn goed terug te vinden, je hebt ook een architect waarop je kan terugvallen voor details, en google is een fantastische bron.

Nu, dat alles gezegd hebbende, je moet dus wel die investering willen doen, en als zelfstandige kan dat bijna nooit goedkoper zijn dan het uitbesteden aan een ander.
Ik heb in de tijd dat wij bouwden maar 2 dagen per week betaalde projecten gedaan, en de rest van mn tijd in de bouw gestoken, met aansturing en uitvoering van werkzaamheden. Dat heb ik gedaan omdat ik het een leuk, leerzaam project vond, waar ik persoonlijke groei kon doormaken en mezelf nieuwe skills kon leren. Maar dat heeft wel z'n prijs. De goedkoopste optie onder de streep zal nog altijd zijn om het uit te besteden. Als ik mijn inkomstenderving mee ga rekenen in de totaalprijs van de bouw kom ik zeker niet gunstig uit.
De ervaring daarentegen was briljant, ook om samen met mijn vrouw echt met onze eigen handen iets te bouwen wat 100% onszelf is.

• mistaoutlaw
Woohoo! We hebben een huisnummer :-)
Vandaag is ook de vergunning voor de bouwaansluiting verleend.
Nu mag Baas aan de slag.

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Sturgeon22 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:39:
Wij zijn ook weer een stapje verder, morgen sonderingen! Start bouw helaas pas eind mei 2018.
De eerste stap gezet :-). Hier vorige week ook de sonderingen. Ze hebben er maar 3 gedaan, terwijl in onze offerte stond 4-6 stuks. Hier kwam de diepste op 9 meter, dat zou iets korter dan zijn dan in de offerte, maar de palen schijnen ipv 22x22cm nu 25x25cm moeten worden. Nouja geen idee waar dat hemin zit. Bij jullie meegevallen?

• Sturgeon22
sanvv78 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:12:
[...]

De eerste stap gezet :-). Hier vorige week ook de sonderingen. Ze hebben er maar 3 gedaan, terwijl in onze offerte stond 4-6 stuks. Hier kwam de diepste op 9 meter, dat zou iets korter dan zijn dan in de offerte, maar de palen schijnen ipv 22x22cm nu 25x25cm moeten worden. Nouja geen idee waar dat hemin zit. Bij jullie meegevallen?
Dat is toevallig. Bij mijn collega die ook met Groothuisbouw heeft gebouwd moesten de heipalen ook 25x25 worden in plaats van de 22x22 uit de offerte.

Bij ons gaan ze morgen de sonderingen doen, dus ik moet het resultaat nog even afwachten.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

mistaoutlaw schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:03:
Woohoo! We hebben een huisnummer :-)
Vandaag is ook de vergunning voor de bouwaansluiting verleend.
Nu mag Baas aan de slag.
Succes en vooral met Baas...wat een drama toko is dat... :X

• D-e-n
sanvv78 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:12:
[...]
Hier vorige week ook de sonderingen. Ze hebben er maar 3 gedaan, terwijl in onze offerte stond 4-6 stuks.
Voor een woning is twee of drie heel normaal. Ik weet niet hoe groot jouw huis is natuurlijk :)
maar de palen schijnen ipv 22x22cm nu 25x25cm moeten worden. Nouja geen idee waar dat hemin zit.
De palen zijn waarschijnlijk eerst bepaald op basis van een sondering uit de buurt. De diepte en sterkte van de zandlaag kan daar net anders zijn

• Sturgeon22
@artbij Ik voel me niet aangevallen hoor, wij laten ook alles stucen. Bij kennissen wel alles met glad glasvliesbehang en moet zeggen dat het er ook mooi strak uitziet.

Wat ik aan prijzen langs heb zien komen voor een flink vrijstaand huis voor al het binnenhoutwerk: deurkozijnen en sierlijsten deuren, sierlijsten en aftimmering ramen, vensterbanken, binnenkant van voordeur en openslaande deuren, luxe binnentrap 1e verdieping en standaard trap 2e verdieping (exclusief deuren, die waren al geverfd)
- 7K voor alles 1x aflakken
- 15K voor alles 2x aflakken
(twee verschillende aanbieders, het zou gek zijn als je bij dezelfde schilder meer zou betalen voor de 2e verflaag ;) )

Dit is wel een huis met vrij veel ramen en klassieke sierlijsten, wat het verven mogelijk wat duurder maakt. Verder geen idee of dit hele scherpe prijzen zijn. Ik vond het tegenvallen.

Of 10K voldoende is hangt denk ik voornamelijk af van de hoeveelheid houtwerk die geverfd moet worden, dat is stukken duurder dan sauzen.

[Voor 6% gewijzigd door Sturgeon22 op 11-10-2017 13:43]

• Grolsch
stefijn schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:12:
Wie kan aangeven wat een grondkwaliteitonderzoek (vervuiling) en archeologisch onderzoek ongeveer zou moeten (mogen) kosten?

Wij hebben de kavel (zie paar pagina's terug) geannuleerd vanwege de waardeloze voorwaarden en evenzoslecht leveringstraject en een bod gedaan op een andere, maar daar moeten waarschijnlijk beide onderzoeken nog gedaan worden. Iemand daar ervaring mee en/of een goede partij om daarvoor te bellen?
Members only:

Pagina: 1 2 3 ... 75

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee