Toon posts:

iPhone 6S+ opslag overlopen, WhatsApp corrupt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:13
Het probleem is een beetje apart tot stand gekomen, dus ik zal het gehele proces even beschrijven.

Mijn iPhone 6S Plus (64GB) is de laatste maanden bijna altijd vol. Krijg om de haverklap de melding dat ik ruimte vrij moet maken en meestal doe ik dit ook, echter liep hij zo snel weer vol dat het soms niet bij te houden was. Op een gegeven moment startte hij opnieuw op of kreeg ik kort een zwart scherm met laadicoon. Wanneer de iPhone eenmaal weer bruikbaar was stond er bij de Foto's app 0 foto's (terwijl dat er 22.000+ waren). Na even wachten werden de foto's automatisch teruggezet en zag ik de filmrol weer vollopen met alle foto's en video's die erin thuis horen. Dit gebeurde echter vaker, ook tijdens het terugzetten, dat de app zich afsloot en daarna gewoon weer 0 foto's had.

Al die tijd heb ik de iPhone buiten dat hij telkens geen foto's herkende verder gewoon kunnen gebruiken. Echter omdat ik het nu zat was dat mijn filmrol telkens leeg was wilde ik het fixen. Zodoende heb ik gewacht tot de iPhone het weer uitzichzelf terug wilde zetten en heb ik daarbij direct foto's verwijderd om maar ruimte vrij te maken. Ik heb een paar duizend foto's/video's en meerdere apps verwijderd en daarbij bijna 3GB vrijgemaakt. De foto's verdwijnenniet meer uit mijn filmrol en m'n iPhone leek weer normaal te werken.

Ik wilde op een WhatsApp notificatie, die nog in mijn notificatiecentrum zat, reageren maar de app wilde niet opstarten. Deze zei dat WhatsApp geoptimaliseerd moest worden maar daarvoor meer ruimte nodig had. Ik heb nog meer verwijderd en zat ruim over de 3GB vrije data. Nu start ik WhatsApp, krijg ik het scherm "WhatsApp optimaliseren" wat gewoon van 0 naar 100% gaat, maar daarna krijg ik de melding "Herstel chatgeschiedenis - WhatsApp ervaart problemen met het lezen van uw chatgeschiedenis en zal proberen uw chatgeschiedenis te herstellen. Dit kan enkele minuten in beslag nemen". Echter zodat ik op "Begin herstel" druk krijg ik de melding "WhatsApp heeft ten minste 0KB ruimte nodig om uw chatgeschiedenis te herstellen. Maak ruimte vrij en probeer het opnieuw". Maar ik heb dus ruim 3GB vrij.

Nu kijk ik bij Instellingen > Opslagruimte > Beheer opslag en zie dat WhatsApp nog maar 90MB inneemt en 0KB data en documenten heeft.

Mijn vraag is nu, heeft iemand hier ervaring mee en zoja wat kan ik het beste ondernemen om mijn WhatsApp chatgeschiedenis te herstellen? Wat ik al geprobeerd heb:
- Toestel aan/uit gezet
- Toestel soft resetten
- Meer ruimte vrijgemaakt

Ik gebruik iCloud niet, maar volgens mij moet er wel een WhatsApp backup in staan. Ik heb alleen geen idee of dit recent is aangezien mijn telefoon altijd zegt dat er al xx weken geen back-up is gemaakt. Terwijl WhatsApp zo'n beetje het enige is dat is aangevinkt om te backuppen.

Mijn gedachte is WhatsApp verwijderen en er opnieuw op zetten, en dan hopen dat hij A) wel herstelt of B) ik de iCloud backup kan terugzetten en dan maar hopen dat hij recent is. Maar dit durf ik eigenlijk niet aan omdat ik het idee heb dat de chatgeschiedenis wel gewoon op mijn toestel staat en ik deze niet met zekerheid kwijt wil.

Zoals verwacht een heel warrig verhaal, ik begrijp er ook niet zo veel van hoe dit nou eigenlijk gelopen is behalve dat mijn ruimte altijd overliep. Dit heeft echter nooit effect gehad op WhatsApp.. Dus als iemand een goede suggestie of de gouden tip heeft om het toch weer werkend te krijgen zou ik dat intens waarderen.. _/-\o_

De iPhone draait trouwens iOS 10.2.1, Zou het veilig zijn hem nu te updaten naar 10.3.2 in de hoop dat mijn WhatsApp het ook weer gaat doen?

[PC] GoT F1 22 League (Steam)

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Recrush
nino_070 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:24:
Ik heb zelf ook een iPhone dit ontzettend vol zit. Wat ik wel weet is dat WhatsApp over iCloud vrijwel zonder duidelijke berichtgeving hiervan op een gegeven moment stopt met backups maken. Wat betekent dat Whatsapp verwijderen en hopen op een iCloud backup weinig kans van slagen heeft.

Wat je het beste zou kunnen doen, lijkt mij, is je iPhone aan de pc hangen en een reservekopie maken via iTunes en hierna de iPhone opnieuw instellen. Dan zouden de eventuele documenten van Whatsapp (chathistorie) in theorie gebackupt worden. Het lijkt me heel vreemd dat deze zonder bericht verwijderd zouden zijn namelijk. Als je dit uit zou moeten sluiten, zou je in een filemanager moeten kijken maarja... dat gaat niet zonder jailbreak
Dank voor je reactie. Via iTunes eerst een backup maken heb ik nog niet aan gedacht, misschien dat ik dat kan proberen. Wat mij echter zorgen maakt is dat dus het opslagbeheer bij Whatsapp aangeeft dat deze 0kb data zou hebben.. Maar we gaan het meemaken :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Recrush
WhatsappHack schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:53:
Je kan het proberen, maar ik geef het weinig kans. Als de database corrupt is geraakt, dan ben ik bang dat je dus ook een backup maakt van de corrupte database; en je die ook weer gaat herstellen.
Niet geschoten is altijd mis, maar ik zou er weinig hoop op inzetten.

Het klinkt ook niet normaal dat je iPhone zo snel volloopt en de accu kennelijk razendsnel leegtrekt.
Als hij midden in een write opeens overnieuw opstart: dan is het niet gek dat er van alles corrupt raakt. :/

Je iCloud reservekopie is over het algemeen een waarschuwing voor de backup van het toestel zelf.
Dat gaat niet om reservekopietjes die andere apps, zoals WhatsApp maken. Als jou WhatsApp dus ingesteld stond om wekelijks een backup te maken, en je hebt verbinding met WiFi, dan zal WhatsApp gewoon wekelijks een backup maken. Je kan in WhatsApp onder Instellingen -> Chats -> Reservekopie zien wanneer de laatste backup was. For your sake hoop ik dat dat dus in het verleden ligt van vóór je dit probleem had, want anders is de kans groot dat ie gewoon de nieuwe database (waar dus veel berichten ontbreken) heeft gebackupt en daarmee je gezonde iCloud backup is overschreven. iCloud heeft namelijk geen retentie.
Maar is die backup bijvoorbeeld van vorige week? Dan kan je WhatsApp gewoon herinstalleren en vervolgens herstellen vanuit iCloud, en dan ben je hoogstens een week aan data kwijt... Voor de zekerheid kan je altijd eerst nog even een iTunes backup maken.
Het leegtrekken van de accu valt in deze wel mee, hij valt niet uit ofzo, alleen soms dat het scherm zwart wordt, er een laadicoontje komt en hij weer tevoorschijn komt. Het opnieuw opstarten heb ik volgens mij alleen zelf gedaan. Maar denk wel dat hij inderdaad tijdens het schrijven corrupt is geraakt. Ik bedenk me ook dat ik op een moment een soft reset heb gedaan omdat hij in zijn patroon bleef hangen van lege filmrol, terugzetten, zwart scherm, unlocken, weer lege filmrol. Ook terwijl het toestel aan en uit is geweest. Misschien heb ik daar onbewust zelf WhatsApp corrupt mee gemaakt.

Wat betreft de reservekopie in WhatsApp, daar kan ik niet bijkomen. Ik kan de hele app niet booten omdat hij eerst wil optimaliseren en daarna aangeeft dat hij de chatgeschiedenis niet kan lezen. Dat scherm kom ik niet voorbij omdat ik alleen kan proberen het herstellen opnieuw te doen. Dus dan zou het een iCloud backup moeten zijn en ik vrees dat die al een tijd niet gemaakt is. Ik denk dat in iTunes een backup maken eigenlijk ook geen zin heeft. De telefoon geeft zelf al aan dat WhatsApp 0KB aan data heeft. Dus als hij corrupt is, backup ik de corrupte ook gewoon.

Ik denk dat ik 'm maar gewoon verwijder en opnieuw installeer, en dan hopen dat ik nog een reservekopie terug kan zetten.

Edit: Op moment van schrijven wordt er een backup van 24 januari 2017 teruggezet.. Niet ideaal, maar it's something. :-(

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee