Achtergrond
De komende paar jaar woon ik in Australië en ik wil graag zowel op mijn Nederlandse als mijn Australische nummer bereikbaar zijn. Dat zou niet een groot probleem mogen zijn, ware het niet dat Australische aanbieders van mobiele netwerken hebben besloten alle 2G netwerken uit te schakelen. Dat betekent dat dual sim telefoons waarvan de secundaire sim naar 2G schakelt, niet meer bruikbaar zullen zijn in Oz. Ik zoek dus een slimme telefoon die dual sim 4G+3G of 3G+3G (bestaat dat überhaupt?) ondersteunt. Het blijkt lastig via internet specificaties van telefoons te vinden die vermelden of ze 4G+3G dual sim hebben. Vandaar dit draadje.
Noodzakelijke specificaties
Budget
Goedkoper is beter. Rond de 300 euro ben ik heel tevreden mee. Minder dan 400 is acceptabel.
Gebruik
Ik zal de telefoon gebruiken om te bellen, email te checken en te surfen op internet.
Afgevallen opties
Afijn, hulp is welkom!
De komende paar jaar woon ik in Australië en ik wil graag zowel op mijn Nederlandse als mijn Australische nummer bereikbaar zijn. Dat zou niet een groot probleem mogen zijn, ware het niet dat Australische aanbieders van mobiele netwerken hebben besloten alle 2G netwerken uit te schakelen. Dat betekent dat dual sim telefoons waarvan de secundaire sim naar 2G schakelt, niet meer bruikbaar zullen zijn in Oz. Ik zoek dus een slimme telefoon die dual sim 4G+3G of 3G+3G (bestaat dat überhaupt?) ondersteunt. Het blijkt lastig via internet specificaties van telefoons te vinden die vermelden of ze 4G+3G dual sim hebben. Vandaar dit draadje.
Noodzakelijke specificaties
- 4G+3G Dual SIM
- Compact: minder dan 5 inch scherm, liefst rond de 4,5
- Android of gelijkaardig op Linux-gebaseerd opensource OS
- Werkt zowel op Nederlandse als Australische netwerken (als iemand daar een handige overzichtswebsite voor heeft hoor ik het graag
- >=720p schermresolutie
- >=1080 video-opnames
- Apart sd-kaart slot
- Enigzins acceptabele leeftijdsverwachting
Budget
Goedkoper is beter. Rond de 300 euro ben ik heel tevreden mee. Minder dan 400 is acceptabel.
Gebruik
Ik zal de telefoon gebruiken om te bellen, email te checken en te surfen op internet.
Afgevallen opties
- Moto G5 Plus: lijkt vrij ideaal, maar veels te groot naar mijn smaak.
- Samsung S5 Mini Duos: Deze had ik bijna gekocht (Amoled!) totdat ik achter het hele 2G verhaal kwam. Volgens Samsung schakelt de secundaire simkaart op deze naar 2G
- De verschillende Sony Xperia Compact telefoons zien er aardig uit, maar ik kan niet achterhalen of ze 4G+3G ondersteunen. En de nieuwe zijn wat prijzig.
- Hier is een wikipagina die geschikte telefoons op een rij zet, maar voor zover ik kan zien zijn ze allemaal 5 inch of groter.
- Het lijkt erop dat verschillende Chinese telefoons misschien hebben wat ik zoek, maar die vallen een beetje buiten mijn blikveld. Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.
Afijn, hulp is welkom!