• Caedus
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Achtergrond
De komende paar jaar woon ik in Australië en ik wil graag zowel op mijn Nederlandse als mijn Australische nummer bereikbaar zijn. Dat zou niet een groot probleem mogen zijn, ware het niet dat Australische aanbieders van mobiele netwerken hebben besloten alle 2G netwerken uit te schakelen. Dat betekent dat dual sim telefoons waarvan de secundaire sim naar 2G schakelt, niet meer bruikbaar zullen zijn in Oz. Ik zoek dus een slimme telefoon die dual sim 4G+3G of 3G+3G (bestaat dat überhaupt?) ondersteunt. Het blijkt lastig via internet specificaties van telefoons te vinden die vermelden of ze 4G+3G dual sim hebben. Vandaar dit draadje.

Noodzakelijke specificaties
  • 4G+3G Dual SIM
  • Compact: minder dan 5 inch scherm, liefst rond de 4,5
  • Android of gelijkaardig op Linux-gebaseerd opensource OS
  • Werkt zowel op Nederlandse als Australische netwerken (als iemand daar een handige overzichtswebsite voor heeft hoor ik het graag
Gewenste maar niet noodzakelijke specificaties
  • >=720p schermresolutie
  • >=1080 video-opnames
  • Apart sd-kaart slot
  • Enigzins acceptabele leeftijdsverwachting
Mogelijkheid om LineageOS (voorheen Cyanogenmod) te flashen zou helemaal ideaal zijn.

Budget
Goedkoper is beter. Rond de 300 euro ben ik heel tevreden mee. Minder dan 400 is acceptabel.

Gebruik
Ik zal de telefoon gebruiken om te bellen, email te checken en te surfen op internet.

Afgevallen opties
  • Moto G5 Plus: lijkt vrij ideaal, maar veels te groot naar mijn smaak.
  • Samsung S5 Mini Duos: Deze had ik bijna gekocht (Amoled!) totdat ik achter het hele 2G verhaal kwam. Volgens Samsung schakelt de secundaire simkaart op deze naar 2G :'(
  • De verschillende Sony Xperia Compact telefoons zien er aardig uit, maar ik kan niet achterhalen of ze 4G+3G ondersteunen. En de nieuwe zijn wat prijzig.
  • Hier is een wikipagina die geschikte telefoons op een rij zet, maar voor zover ik kan zien zijn ze allemaal 5 inch of groter.
  • Het lijkt erop dat verschillende Chinese telefoons misschien hebben wat ik zoek, maar die vallen een beetje buiten mijn blikveld. Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.
Ik realiseer me dat de door mij gewenste specificaties niet veel opties bieden. Maar ik vertik het om een grote oncomfortabele telefoon in mijn broekzak te frotten. Het is dat ik geen fan ben van gesloten ecosystemen en thuis Linux draai, maar anders was een iPhone een optie geweest -- al lijkt Apple tegenwoordig ook steeds meer te koersen op 'groter = beter'.

Afijn, hulp is welkom!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-11 12:51

KDL

Het wordt moeilijk om deze specs te vinden bij tels met kleinere schermen dan 5".

Heb je al ZTE of Xiaomi bekeken?

Ik probeer me in te houden om 'koop daar eentje, waarschijnlijk goedkoper ook' niet te zeggen.

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:32
Misschien de Samsung Galaxy A3 Duos: http://www.samsung.com/za...-a310f-ds/SM-A310FZKDXFA/
Weet alleen niet of die ook 4G + 3G kan.

Anders kun je ook nog kijken in deze shop: http://www.dual-sim.nl/

• virtualjoe
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-11 09:40
Galaxy J serie in Duos uitvoering misschien?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:47

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:01
Maar ik vertik het om een grote oncomfortabele telefoon in mijn broekzak te frotten.
Ik begrijp dat het langzamerhand meer een principekwestie begint te worden :P maar serieus. Het went. Echt.

Staar je bovenal niet blind op de schermdiagonaal. Menig 5" Android-telefoon is in alle dimensies kleiner dan een 4,7" iPhone. Samsung's eigen S8-serie heeft 5,8" schermen en is eveneens net zo breed als een iPhone.

Ik durf te wedden dat je na een weekje of twee op 5" of 5,2" wel gewend bent aan een iets groter toestel. Talloze tienermeiden die zoiets zelfs in een skinny jeans weten te proppen ;)
Jarenlang werden telefoons alleen maar groter maar de laatste 2-3 jaar stabiliseren we op 5" en 5,5". Dat is niet voor niks. Probeer er eens open voor te staan :)

Edit: het schijnt dat de Xperia X Performance en Xperia XA doen wat je wilt, als ik random forumposters mag geloven. De dualsim-varianten van die toestellen kan ik in Nederland niet vinden, maar wellicht kan je die met zoeken en/of importeren toch verkrijgen.
Edit2: misschien is dit wel een buitenkansje voor je? V&A aangeboden: Sony Xperia X Performance Dual Sim Groen 64GB!

Daarnaast: is het niet mogelijk om je Nederlandse nummer automatisch te laten doorverbinden naar je Australische nummer? Dat is extreem veel simpeler en bespaart je een nieuw toestel. Sowieso is internationaal bellen behoorlijk duur, hoe vaak gaan mensen dat doen?
Laat je Nederlandse nummer standaard naar Voicemail doorlopen en spreek daar je Australische nummer in?
Zijn dat soort oplossingen niet voldoende?

[ Voor 36% gewijzigd door Richh op 20-06-2017 14:13 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Caedus
  • Niet online
Dank voor de uitgebreide reacties allemaal! Ik was nogal druk de afgelopen dagen, maar zal me eens verdiepen in de aangedragen opties. Volgens de links van Jorgen zien er handig uit.

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-11 18:58
Je hebt het over de G5 Plus die te groot is, maar er is natuurlijk ook gewoon een G5 die 5" is.. :)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:01
Danny.G schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 14:54:
Je hebt het over de G5 Plus die te groot is, maar er is natuurlijk ook gewoon een G5 die 5" is.. :)
De G5 Plus heeft ook smallere bezels. Het daadwerkelijke breedteverschil is zelfs ietsje kleiner 1 millimeter.... daarnaast is het toestel een stuk minder dik waardoor hij beter in je broekzak zal passen wat TS als hoofdreden noemt om van een groter scherm af te zien.
Het toestel is enkel wat hoger, maar dat zal het probleem zeer waarschijnlijk niet zijn.

Verder heeft de G5 Plus een Snapdragon 625 in plaats van een 430, een grotere accu, meer opslagruimte en een betere camera. Ik denk dat het de meerprijs zeker waard is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-11 18:58
Richh schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 15:09:
[...]

De G5 Plus heeft ook smallere bezels. Het daadwerkelijke breedteverschil is zelfs ietsje kleiner 1 millimeter.... daarnaast is het toestel een stuk minder dik waardoor hij beter in je broekzak zal passen wat TS als hoofdreden noemt om van een groter scherm af te zien.
Het toestel is enkel wat hoger, maar dat zal het probleem zeer waarschijnlijk niet zijn.

Verder heeft de G5 Plus een Snapdragon 625 in plaats van een 430, een grotere accu, meer opslagruimte en een betere camera. Ik denk dat het de meerprijs zeker waard is.
Dat hoef je mij niet te vertellen, hoor. :P *hint op reviews van beide toestellen op Tweakers*

Mocht je het daadwerkelijke verschil willen zien, ik heb 2 foto's gemaakt die dat mooi tonen.

Afbeeldingslocatie: https://www.techbrothers.eu/uploads/reviews/motorola/motog5plus/device/device14.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.techbrothers.eu/uploads/reviews/motorola/motog5plus/device/device16.jpg

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kunt ook hier gaan kijken: [BQ M4.5 en A4.5] Ervaringen en Discussie

De A4.5 is wat oud maar mogelijk hebben ze andere, meer geschikte modellen.

[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 24-06-2017 15:40 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Caedus
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 15:38:
Je kunt ook hier gaan kijken: [BQ M4.5 en A4.5] Ervaringen en Discussie

De A4.5 is wat oud maar mogelijk hebben ze andere, meer geschikte modellen.
Wow, bedankt! Die A4.5 ziet er vrij ideaal uit, zeker als het Android One draait. Enig idee hoe het met de connectivity zit, want dat kan ik via de diverse sites niet achterhalen. Is het 4G+3G of 4G+4G, oftewel kunnen beide simkaarten tegelijk verbinden met 4G of 3G? Of schakelt de secundaire kaart naar 2G?

Als dat goed zit moet ik er alleen nog achter komen of die ook op Australische frequenties werkt. Als iemand weet hoe ik dat kan checken hoor ik het graag.

[EDIT]

Nice, lijkt erop dat de secundaire sim op 3G werkt: http://gadgets.ndtv.com/bq-aquaris-a4-5-2974

[EDIT2]

Te vroeg gejuichd, heb net gebeld met BQ en de tweede sim gebruikt voice-only en schakelt dus naar 2G. Helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door Caedus op 03-07-2017 14:30 ]

• Sunthon
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01-2022
Ik zit in 't zelfde schuitje; ben op zoek naar een dual sim telefoon met op beide sims 3G of 4G, omdat 2G niet meer ondersteunt wordt (Thailand).

Heb je al een telefoon gekocht die voldoent aan je eisen? Zelf heb ik de Xiaomi Mi A1 op 't oog, maar die is 5,5 inch groot en dat vind ik ook wel groot (niet onoverkomelijk, maar toch..)
Pagina: 1