Toon posts:

Elektrische auto kopen of nog te vroeg?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 929905

Topicstarter
Graag tips van mensen met ervaring (vooral met rijden in de winter).

Ik overweeg om een elektrische auto te kopen, maar ik pas niet helemaal in het profiel dat vaak genoemd wordt. Mijn woon-werk afstand is het probleem niet, dat is 16 km. Maar er zijn drie andere dingen waar ik rekening mee moet houden.
1. In het weekend moet ik 100 km heen en een dag later weer 100 km terug. Dat is over de afsluitdijk, soms met aardig wat wind tegen. Dus een elektrische auto moet zeker een range hebben van 120 km denk ik (minimaal in de winter).
2. Ik heb geen oprit of zekere laadmogelijkheid bij mijn huis. In de gemeente zijn een aantal laadpalen en ik ben met het werk aan het overleggen of ze meer laadplaatsen willen maken (er is er 1 voor de bedrijfsauto, een hybrid plug-in). Dat laatste zou een uitkomst zijn.
3. Mijn budget is echt beperkt. Tot nu toe heb ik kleine vijfdehands benzine autootjes gereden. Aan een elektrische auto wil ik wel meer uitgeven maar het zal toch een tweedehands moeten worden, liefst 15k of minder.

Het lijkt erop dat dat de Renault Zoe over laat, maar deze heeft hoge kosten voor accuhuur en dan moet ik nog een keer goed rekenen of dat uit kan. Een geimporteerde Fiat 500e kost ongeveer hetzelfde maar dan zonder de extra lasten, met geadverteerde range van 130 km. Of een VW e-up, met een zelfde soort range. Maar bij die laatste twee ben ik bang dat ik in de winter halverwege de dijk stil kom te staan. Maar misschien valt dit mee?

De meeste mensen die ik gesproken heb adviseren me om nog een paar jaar te wachten totdat meer keuze is op de tweedehandsmarkt. De reden dat ik er graag nu al een zou willen aanschaffen is dat ik studeer voor klimaatonderzoeker en ik vind het eigenlijk niet kunnen dat ik nog op benzine rijd (en het OV is niet echt een pretje op mijn weekendroute). Maar het moet praktisch wel kunnen anders misschien toch een plug-in, maar die zijn ook nog duur.

Anyway. Het is moeilijk om info te vinden over hoever deze autootjes komen bij koude wintertemperaturen omdat de meesten in Californie rondrijden. En veel EV VWs zie je hier ook nog niet. Dus als jullie tips hebben, dan graag!

Beste antwoord (via Anoniem: 929905 op 10-06-2017 23:35)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb nav. je verhaal ook even kort wat rond zitten googlen, maar met jouw voorwaarden zou het voor mij een no go worden. Qua budget zit je met die 15K nog net idd aan een Renault Zoe, Peugeot Ion/Mitsubishi iMiev/Citroen czero, maar qua actieradius zitten die modellen allemaal rond de 100km onder normale omstandigheden. Daar zou ik echt niet op vertrouwen.

En dan idd het niet je auto op eigen oprit kunnen neerzetten om op te laden lijkt me ook zeer onwenselijk. Dan blijft het altijd een beetje een gok of je je auto uberhaupt wel kunt opladen.

[Voor 21% gewijzigd door Palomar op 06-06-2017 16:36]

Alle reacties

Topicstarter
antonboonstra schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:53:
Die 100 km heen en terug in het weekend is niet met het openbaar vervoer te doen?
Heb ik vroeger wel gedaan, maar je moet 5 verschillende bussen hebben en je staat meer bij buslates zonder afdakje in de kou te wachten dan dat je in de bus zit. Doe ik liever niet meer in de winter :s.

Topicstarter
Palomar schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:22:
Heb nav. je verhaal ook even kort wat rond zitten googlen, maar met jouw voorwaarden zou het voor mij een no go worden. Qua budget zit je met die 15K nog net idd aan een Renault Zoe, Peugeot Ion/Mitsubishi iMiev/Citroen czero, maar qua actieradius zitten die modellen allemaal rond de 100km onder normale omstandigheden. Daar zou ik echt niet op vertrouwen.

En dan idd het niet je auto op eigen oprit kunnen neerzetten om op te laden lijkt me ook zeer onwenselijk. Dan blijft het altijd een beetje een gok of je je auto uberhaupt wel kunt opladen.
Heb me ook suf gegoogled op iets wat tussen een tweedehands zit die betaalbaar is en 70 km ver komt en een nieuwe auto, wat voor mij onbetaalbaar is. Was liever tot een andere conclusie gekomen, maar het lijkt er inderdaad op dat ik beter weer een lichte benzine auto kan kopen en nog een paar jaar doorsparen voor een elektrische auto (hopelijk dan met een betere range).

Topicstarter
Nico_GTR schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:04:
[...]

Lijn 350 van Alkmaar naar Leeuwarden is niet heel verkeerd. Oke duurt 1 uur langer dan met de auto maar toch!

Klimaatonderzoeker....nou ja laten we het er maar ff niet over hebben, maar als iemand die half om half werkzaam is bij TNO en studeert voor automotive engineer zie ik niet echt het voordeel van een accu-auto uitgezet tegen een zuinige benzine.

Ik vind dat TNO in hun berekening de fout ingaat met levensduur. 350.000 km....hoeveel van jullie auto's hebben dat gered?

Daarnaast, het mag dan wel zo zijn dat een EV meer rendement heeft, maar je tankt vooralsnog toch met grijze stroom en de echt bruikbare EV weegt dan direct weer 2500 kg 8)7

Mijn tip, ga voor een klein en licht autootje met een zuinig benzinemotortje en zorg dat je niet harder dan 100 rijd, dan haal je met een Nissan Pixo of een Suzuki Alto met gemak 1 op 20. Reken dan de CO2 per kilometer maar even uit.
Als je dan student af bent en ons gaat vertellen dat de aarde toch stuk gaat op termijn mag je dan over naar een Tesla...... :?
Als je van Alkmaar naar Leeuwarden moet prima. Maar van klein dorp in NH naar klein dorp in FRL valt de verbinding zwaar tegen. Moet je eens op zondag proberen. Tijd dat die trein over de afsluitdijk er komt.

Mijn oude polo uit 1987 reed ongeveer 1 op 18, die woog dan ook maar 700kg. Maar die heeft het helaas begeven en ik voelde me er ook niet zo heel veilig meer in tussen al die grotere en stevigere auto's. Met 100 km/u wordt je trouwens ook niet zo blij op de afsluitdijk, tenzij je een vrachtwagen kan vinden om achter te zitten. De rest is provinciale weg, dus 80 km/u en dat zou al zuiniger moeten zijn.

Topicstarter
apt schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:39:
Ik weet niet wat je netto per maand kwijt bent aan een 5e hands benzine auto. Maar misschien moet je deze optie ook eens doorrekenen. https://www.mijndomeinauto.nl/showroom/auto/nissan-leaf

Mijn uitkomst was dat ik toch liever een auto kocht, maar aangezien de aanbieding inclusief laden is rijdt je echt wel redelijk goedkoop.
Bedankt voor de tip. Mijn wegenbelasting is nu 37/kwartaal, dus ik moet wel heel veel rijden wil ik dit leasebedrag aan benzine kwijtraken.

Topicstarter
Mijn vriend probeerde nog met een andere oplossing te komen. Zoiets als een elektische fiat voor mijn woon-werk verkeer en daarnaast een oud, licht benzine autootje voor langere afstanden of noodgevallen (bv accu leeg). Scheelt een boel geld natuurlijk, maar juist op de lange afstanden is het voordeel kwa CO2 uitstoot te halen. En om nou mn eigen wagenpark te beginnen is ook weer wat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

Topicstarter
Nico_GTR schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 23:39:
[...]

Ik ken je probleem. Van Eindhoven naar Makkum (frl) :'( Nu een Clio 2 phase 2 van 855 kg. 1 op 17. Ik rijd meestal 110 idd.
Vroeger Valkenswaard - Sneek moeten doen, zelfde afstand. Toen had ik alleen OV, geen auto.

Een collega rijdt een clio, maar dat is een automaat en die schijnt 1 op 11 te rijden. Dat moet beter kunnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

Topicstarter
Nico_GTR schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 23:49:
[...]

Weet je dat heel zeker? Als je 2 auto's hebt dan creeer je ook 2 keer de productiestraf in CO2. Dan kun je het echt beter bij een brandstofauto houden. Dan kom je beter uit dan met allebei.

Ik zou als ik jou was echt nogmaals iets in de trant van een goede B segmenter zoeken. Dus een Polo, Clio, dat soort spul. Ik heb expres de 1.2 8V gekozen. De 1.2 16V kan zuiniger zijn maar heeft geen koppel onderin. Enfin, wellicht de betere keuze vanuit jouw perspectief. Ik stap na deze auto toch over op een 2.0 16V RS.

Of! Als je een beetje technisch bent met wat vrienden een auto ombouwen, zoals Burton ook doet.
Dat bedoel ik, ik ben niet van plan twee auto's aan te houden.

Een beetje technisch ben ik wel, maar dat wordt denk ik een 10jaren project want ik heb niet echt tijd over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Flagg schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:49:
[...]

Dit idd. Tussen de 10 en 15K heb je ontzettend veel keus en ben je in een prima onderhandelingspositie om er eentje met zo tussen de 100 en 150 dkm te kopen van een jaar of 5 oud.

Priii :P hebben volgens mij wel bewezen betrouwbaar en comfortabel te zijn, en als het je interesseert om zuinig te rijden dan kan dat ook erg goed.
Heb wel aan een tweedehands prius gedacht, maar had geen idee van wat voor kmstand die zouden moeten kunnen halen over hun levenstijd. Weet je of er veel onderhoudskosten aan een prius zitten over verloop van tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Stoffa schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:44:
Wat ik zelf vaak terugzie is dat de goedkopere elektrische auto's veelal geen watergekoelde batterijen hebben itt bijvoorbeeld Tesla. Dit (schijnt) te resulteren in een veel hogere batterijdegradatie over tijd/afstand. Wat dat betreft zou een Zoe met een gehuurde accu dus een optie zijn, want dan kan je bij teveel degradatie een gloednieuwe batterij claimen.

Ik rij zelf elektrisch en zou overigens nooit meer terug willen naar fossiel. Los van het hele duurzaamheidsverhaal vind ik de techniek gewoon veel meer 2017 dan het fossiele geboemel.
Die nieuwe ZOE met grotere accu zou ideaal zijn kwa range, maar voor mij nog onbetaalbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Jaaap schreef op zondag 11 juni 2017 @ 12:42:
Je zou ook kunnen overwegen om een 125cc motorfiets (4-takt) aan te schaffen.
Deze rijden vaak 1:50 en reken maar uit hoeveel minder CO2 dat oplevert dan een electrische auto.
Beetje lastig met bagage.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties.

Het lijkt erop dat het nu nog wat te vroeg is voor mij om een EV voertuig aan te schaffen. Misschien tegen de tijd dat mn studie klaar is dat ik wat meer geld gespaard hebt en/of dat er meer aanbod is op de tweedehands range. Ik zou wel willen dat dat allemaal wat sneller ging, en niet alleen voor mij. Deze auto's worden wel gestimuleerd voor bedrijven, maar voor particulieren met kleine beurs is het nog buiten bereik. Jammer.

Dan wordt het zo lang verder zoeken naar een klein zuinig benzine autootje, of een prius/yaris.

Topicstarter
In de zomer als het weer mooi is ga ik het liefst op een gewone fiets, maar in de winter heb ik liever meer opties.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee