Toon posts:

Elektrische auto kopen of nog te vroeg?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 929905

Topicstarter
Graag tips van mensen met ervaring (vooral met rijden in de winter).

Ik overweeg om een elektrische auto te kopen, maar ik pas niet helemaal in het profiel dat vaak genoemd wordt. Mijn woon-werk afstand is het probleem niet, dat is 16 km. Maar er zijn drie andere dingen waar ik rekening mee moet houden.
1. In het weekend moet ik 100 km heen en een dag later weer 100 km terug. Dat is over de afsluitdijk, soms met aardig wat wind tegen. Dus een elektrische auto moet zeker een range hebben van 120 km denk ik (minimaal in de winter).
2. Ik heb geen oprit of zekere laadmogelijkheid bij mijn huis. In de gemeente zijn een aantal laadpalen en ik ben met het werk aan het overleggen of ze meer laadplaatsen willen maken (er is er 1 voor de bedrijfsauto, een hybrid plug-in). Dat laatste zou een uitkomst zijn.
3. Mijn budget is echt beperkt. Tot nu toe heb ik kleine vijfdehands benzine autootjes gereden. Aan een elektrische auto wil ik wel meer uitgeven maar het zal toch een tweedehands moeten worden, liefst 15k of minder.

Het lijkt erop dat dat de Renault Zoe over laat, maar deze heeft hoge kosten voor accuhuur en dan moet ik nog een keer goed rekenen of dat uit kan. Een geimporteerde Fiat 500e kost ongeveer hetzelfde maar dan zonder de extra lasten, met geadverteerde range van 130 km. Of een VW e-up, met een zelfde soort range. Maar bij die laatste twee ben ik bang dat ik in de winter halverwege de dijk stil kom te staan. Maar misschien valt dit mee?

De meeste mensen die ik gesproken heb adviseren me om nog een paar jaar te wachten totdat meer keuze is op de tweedehandsmarkt. De reden dat ik er graag nu al een zou willen aanschaffen is dat ik studeer voor klimaatonderzoeker en ik vind het eigenlijk niet kunnen dat ik nog op benzine rijd (en het OV is niet echt een pretje op mijn weekendroute). Maar het moet praktisch wel kunnen anders misschien toch een plug-in, maar die zijn ook nog duur.

Anyway. Het is moeilijk om info te vinden over hoever deze autootjes komen bij koude wintertemperaturen omdat de meesten in Californie rondrijden. En veel EV VWs zie je hier ook nog niet. Dus als jullie tips hebben, dan graag!

Beste antwoord (via Anoniem: 929905 op 10-06-2017 23:35)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb nav. je verhaal ook even kort wat rond zitten googlen, maar met jouw voorwaarden zou het voor mij een no go worden. Qua budget zit je met die 15K nog net idd aan een Renault Zoe, Peugeot Ion/Mitsubishi iMiev/Citroen czero, maar qua actieradius zitten die modellen allemaal rond de 100km onder normale omstandigheden. Daar zou ik echt niet op vertrouwen.

En dan idd het niet je auto op eigen oprit kunnen neerzetten om op te laden lijkt me ook zeer onwenselijk. Dan blijft het altijd een beetje een gok of je je auto uberhaupt wel kunt opladen.

[Voor 21% gewijzigd door Palomar op 06-06-2017 16:36]

Alle reacties

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee