Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Speed Pedelec topic.

Pagina: 1
Acties:

• 377973
  • Registratie: juli 2020
  • Niet online
Mede-auteur:
  • Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Nu online

Vlassie1980

Alles over speed pedelecs met een kenteken.
Dus geen zelfbouw en opgevoerde e-bikes!

Besluit proces over nieuwe wetgeving speed pedelec via WOB (hele grote pdf!):
https://www.rijksoverheid...+de+weg+doc+420+-+496.pdf

Speed pedelec groep der lage landen: (wordt lid van die club want we zijn echt heel goed bezig maar hebben meer gewicht nodig!)
https://www.facebook.com/groups/1282296218454509/

[Voor 99% gewijzigd door 377973 op 31-05-2017 13:43]

• Vlassie1980
  • Nu online
Vanaf nu gaan we inderdaad hier discussieren over de Speed Pedelec. Ik zal even met mowikan afstemmen hoe we de TS in gaan vullen.

• 377973
  • Niet online
Roos79 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:30:
@mowikan Op je 'vraag' uit t andere topic je kan dan net als de motor overal tussendoor kruipen.
Alleen de vraag is natuurlijk hoe 'veilig' is dat...

Ik vraag mij eerder af of een regel in de zin van binnen benieuwde kom 25km en dus gewoon op t fiets pad en buiten bebouwde kom wel snelheid en gewoon op fietspad.
Want veel 'sneller' verkeer mag daar ook ' gewoon' op t fietspad en ik denk dat het de veiligheid ten goede kan komen op deze manier?
T gros op een speed e bike zie ik binnen de bebouwde kom ook niet als een gek voorbij komen.
Terwijl men daarbuiten wel gebruik maakt van de snelheid maar wel kijkt waar t kan.

Maar ik ben van mening dat er een kleine groep is geweest die het verpest voor de normale gebruikers.

Ik zelf heb een gewone e bike maar volg deze wetgeving met interesse en verbazing.
Dat moet wel een hele kleine groep geweest zijn want er zijn er maar 10.000 in Nederland :)
Ik heb de besluitvorming bestudeerd op het ministerie via Wob en het is allemaal zeer matig gedaan.
https://www.rijksoverheid...+de+weg+doc+420+-+496.pdf

[Voor 8% gewijzigd door 377973 op 31-05-2017 13:40]

• 377973
  • Niet online
Roos79 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:50:

En juist die tweede groep verpest een hoop denk ik zo over de nette rijders word niet geklaagd.
Dit is niet wat ik lees in de besluitvorming bij het ministerie en ook niet wat ik vaak hoor.
Ik hoor voornamelijk veel klachten over scooters op het fietspad. Daar zijn er ook 700.000 van...

En ja er gaan doden vallen. Ik heb al video opnamen gezien die ivm het swov onderzoek zijn gemaakt.
Dus ik blijf voorlopig op fietspad.

• Vlassie1980
  • Nu online
Devil schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:46:
Er is nu heel veel ophef over de nieuwe regels per 1 Juli. Maar hoe groot is het probleem nu eigenlijk echt? Op mijn 45KM enkele reis woon-werk route kom ik twee stukjes tegen van beide ongeveer 500M waar ik over een gewoon fietspad rijd. Verder is er overal een bromfietspad, of fiets ik sowieso al op de weg ivm totaal ontbreken fietspad. Op die twee stukjes moet ik straks officieel dus op de rijbaan (maar pakkans 0 als je daar geen 45 rijdt). Is mijn route nu zo uniek en hebben anderen wel een enorm probleem?
Dat is echt per persoon verschillend en compleet afhankelijk van de route. Voor mij is de impact vrij laag. Mijn route naar het werk is een enkeltje van 26 km, daarvan zou ik ongeveer 300 meter op de rijbaan moeten rijden. Dit doe ik dus niet en blijf op het fietspad rijden met lagere ondersteuning en zit dan even tijdelijk op de 30 km/u.

Verder rijdt ik wel door een gebied waar alleen fietsen mogen komen en geen snorfietsen/bromfietsen. Maar zelfs daar rijden ze gewoon af en toe met een scooter dus de pakkans is zeer klein.

Kan me wel voorstellen dat er ook routes zijn waar je er minder blij van wordt en vergeet niet dat de ene speed pedelec de andere niet is. Zo kan je met een Stromer ST2 nou eenmaal makkelijker een hogere kruissnelheid aanhouden als met een Bosch speed pedelec met naafversnelling. Die trappen zwaarder en de kilometers op het display kloppen ook niet waardoor de ondersteuning eerder stopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 21:00:
gniffel momentje van een nieuwe s-pedelecer. Vliegje kapot gereden, incl. gele drap op mijn bovenarm.
Vanmorgen een soortgelijke ervaring, kreeg op mijn keel opeens een hele harde tik. Waarschijnlijk een bromvlieg, bij of hommel ofzo. Ben blij dat ik altijd een zonnebril op heb 8)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 377973
  • Niet online
Ik woon in Almere met 500km prachtige fietspaden en dreven voor auto's waar nergens 50km gereden wordt. Het is levensgevaarlijk hier! mag ik strak met max 30km tussen rijden.

kijk maar: YouTube: Fietsen tussen auto's

[Voor 7% gewijzigd door 377973 op 01-06-2017 08:58]

• Vlassie1980
  • Nu online
Denk dat we ons ook bewust moeten zijn dat we een niche product hebben waar amper aandacht voor is en ook geen prio heeft.

• 377973
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:13:
Denk dat we ons ook bewust moeten zijn dat we een niche product hebben waar amper aandacht voor is en ook geen prio heeft.
Nee in gesprekken met het ministerie I&M en met andere overheden zien ze de pedelec als het grote ding als het gaat om vernieuwing in mobiliteit. Vandaar dat ze nu de regels ook zo strak hebben gezet.

• 377973
  • Niet online
Ik heb nodig een Groningse Speed pedelec rijder graag in DM!
Zie: https://www.facebook.com/...notif_id=1496306964480499

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
Die Specilazed Turbo S heb ik altijd al een mooi model gevonden. Lekkere agressieve kleur, strakke vormgeving en achterwielaandrijving.

Ze hebben nu de opvolger uitgebracht: De Specialized Turbo Vado:

Deze heeft een middenmotor van Brose... Ik snap niet waarom ze voor een middenmotor zijn gegaan, geeft alleen maar meer slijtage op de ketting. Uiterlijk vind ik ook minder als het eerste model.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:16:
[...]

Uiterlijk is inderdaad minder mooi dan voorheen. Maar... wellicht ziet Specialized ook in dat de middenmotor de betere oplossing is. :P Ik denk dat ze zich veel richten op sportief en heuvelachtig, daar is de middenmotor de beste keuze.
Ik sta er zo in:

Speed-pedelec: Altijd achterwielmotor, meestal 500/600 Watt en minder slijtage op ketting.
E-mountainbike: Altijd middenmotor, meer koppel tot je beschikking

Just my 2 cents...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:22:
Ik ben motorfietsen gewend, met onderhoudsbeurten van 600 tot 1200 euro.
Als het allemaal moet afhangen van het vaker vervangen van de ketting van 11,-?

man, wat een geld-put is dat, die motorfietsen. :(
Meh.... Als je ketting op is moet je ook gelijk je cassette vervangen. Dus die 11 eurie van je gaat niet op :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
Stoney3K schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:10:
[...]

Het is straks toch zo dat speedbikes gelijk gesteld worden aan bromfietsen met geel kenteken, dus ook verplicht helm op en rijbewijs?
Klopt, met de uitzondering dat een speed pedelec gebruiker een speciale helm mag dragen en geen integraalhelm verplichting heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
Sparhawk schreef op maandag 5 juni 2017 @ 23:40:
[...]

Geloof het of niet, maar ik heb met de ST2 een andere ervaring. @ 46km/h ineens een flinke tik op mijn lip, en er zit een insect op mijn lip, wat vanwege de winddruk niet weg kan. Voordat ik het insect met mijn hand weg heb kunnen vegen, word ik in mijn lip geprikt :( Dank je wel, wesp :/ Ik schrok toch wel even. Blij toe dat het stomme beest niet in mijn mond vloog, ik merk toch dat ik best vaak met mijn mond open rijd. Weet niet of dat herkenbaar is :P

Goed idee btw, een eigen topic :Y
Ouch.... Dat is wel een hele aparte ervaring.
Toch maar een helm met vizier dan 8)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
Dat geluid van schijremmen in de regen herken ik ook wel, wat een takkeherrie.

Vandaag even gezondigd, te veel wind, code geel... Smoesjes :+

• Vlassie1980
  • Nu online
Vandaag wel weer op de Bulls naar het werk :)
Gelukkig is de wind ietsje gedraaid en afgezwakt.

• Vlassie1980
  • Nu online
Nico_GTR schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:43:
[...]

Zeker weten? Mijn mountainbike heeft een kapot crankstel dus ik ontkom waarschijnlijk niet aan nieuwe crankbladen en een cassette maar de huidige is nog de originele uit 2010 en heeft al 5 kettingen gehad in 50.000 km.

Nog een puntje tegen een speed-pedelec.

Motor in t achterwiel lijkt me leuker op nat wegdek trouwens. O-)
Mijn fietsenmaker vertelde me altijd dat een ketting inslijt op de bladen die je het meest gebruikt en dat het bij het wisselen van een ketting die versleten is ook altijd aan te raden is om de cassette mee te pakken. Maar met deze ben ik benieuwd of de slijtage net zo hard gaat. Tot nu toe is hij nog redelijk clean en loopt hij perfect na 2100 km :)

• Vlassie1980
  • Nu online
Heb toch het idee dat een middenmotor meer aan je ketting trekt dan, bij mijn oude slow pedelec kon ik vrij snel mijn ketting weer vervangen maar ik ga dan ook vaak door weer en wind. Pekel werkt dan ook niet mee en had zelfs een gebroken schakel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 377973
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:52:
Heb toch het idee dat een middenmotor meer aan je ketting trekt dan, bij mijn oude slow pedelec kon ik vrij snel mijn ketting weer vervangen maar ik ga dan ook vaak door weer en wind. Pekel werkt dan ook niet mee en had zelfs een gebroken schakel.
Dat is ook zo!
Verder zie je veel mensen die veel te lang doorrijden met een versleten ketting.
Weinig mensen gebruiken een kalibreer tool. Vervang je ketting op 85% en je kan jaren met cassette en voorblad doen. Fiets je er mee door dan kan je eerder ketting breuk krijgen maar kan je ook gelijk alles vervangen.

• 377973
  • Niet online
Gert02 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 07:32:
[...]

Ik vind dat een moeilijke. Bij iets van 5.000 km mijn ketting vervangen, maar toen was het al te laat. De nieuwe ketting werd reeds "opgevreten" door het kettingblad (Bosch middenmotor). Dus ik heb de oude ketting er maar weer opgezet en fiets nu door totdat ie breekt of doorslaat. Inmiddels 7.100 km. Fiets is nu drie jaar.

Overigens vraag ik me af, of je echt jaren (afhankelijk hoeveel je rijd natuurlijk) met je voorblad kan doen. Het voorblad heeft heel wat te verduren met zo'n speedfiets.
Overigens, de cassette zie ik nog niet veel aan.
Kaliber kopen en regelmatig meten als je alles hebt vervangen. Dat is de enige oplossing. Nadeel van die kleine tandwielen is dat je ketting snelle slijt. Daar zijn die achterwiel motoren weer in het voordeel mee.

• 377973
  • Niet online
Voor iedereen die Nieuwsuur heeft gemist gisteren. Het ging over speed pedelecs. https://www.facebook.com/...rmalink/1756246924392767/

• Vlassie1980
  • Nu online
Ik werd onderweg naar huis ingehaald door een Stevens met Bosch middenmotor. Die liep gewoon uit terwijl ik 44~45 km reed en mijn tong zowat op het asfalt lag. Die moet gechipt zijn :P

Een Bulls Green Mover zal het altijd winnen van een Bosch Speed Pedelec als die standaard is. Omdat de ondersteuning bij Bosch al afbouwt bij 43 en de snelheid ook te laag is. Heb laatst een GPS app op mijn telefoon geinstalleerd en de snelheid met de Bulls is hetzelfde als de GPS.

• Vlassie1980
  • Nu online
Chippen heb ik ook weleens gedaan met mijn vorige 25 km/u Merida e-spresso. En zelfs toen kon ik die gast niet bijhouden :+ Denk dat hij zelfs een Stromer ST2 voorbij gaat...

Hoop voor hem dat zijn motortje niet opeens poef zegt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
zonnefreak schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:45:
Vraagje aan de mede speedpedelec eigenaren. Als de temperatuur boven de 30 graden uitkomt blijven jullie dan nog fietsen en zo ja, wat doen jullie tegen die warmte.
Ik neem wel altijd een bidon mee met water maar vind het boven de 30 graden eigenlijk niet meer om te doen.
Misschien hebben jullie tips of adviezen wat ik eventueel kan doen of juist moet laten. :)
Gewoon rijden, maar wel een korte broek mee voor de terugweg. En een goeie slok drinken voor ik weg ga.
Heb juist een speed pedelec aangeschaft om niet om te hoeven kleden, enige plek waar ik wat zweet is de helm.

• Vlassie1980
  • Nu online
bwt schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:33:
Ik trap iets rustiger met deze hitte. Lekker relaxed rond de 30 - 33.
Heb de fiets gekocht om niet bezweet aan te komen in een fatsoenlijke tijd.
Hier nog een. Vanmorgen ging het nog wel met 40 km/u maar vanmiddag de korte broek weer aan en en dan lekker relaxed op de cruise ~ 33 km/u naar huis. Geen weer om je uit te sloven :)

• Vlassie1980
  • Nu online
Polling schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:52:
Gereden, en het is wennen. Ik reed eigenlijk alles in stand 2, dan haalde ik 35-38 kmpu. Als ik haast had (terugweg, lekker snel naar huis) ging ik in stand 3 en dn ging het met ruim 40.

Nu ga ik in stand 1 25-27, dat is maar iets sneller dan zonder ondersteuning. In stand 2 is het 30-33, in stand 3 35-38 en in stand 4 fluitend 44-46. Ik ben wel bang dat dat ten koste zal gaan van de actieradius, maar dat kon ik nog niet testen op de 2 x 6 km van vandaag.

Met de drain en de verslechterde conditie is het ook heel moeilijk vergelijken natuurlijk....
Mijn Green Mover met achterwielmotor heeft ongeveer hetzelfde. Je kunt alleen met de hoogste stand boven de 40 komen. Dat is dan wel een nadeeltje aan de Bulls. En is ook niet aan te passen volgens de dealer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online

Hoe toepasselijk :)

[Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-06-2017 15:05]

• Vlassie1980
  • Nu online
SvenHe schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:22:
Tis 23 en een beetje, ik moet naar Arnhem zuid- oostelijkst ;)

Ok, dus Stromer is sneller. Ik had al zoiets gelezen maar Stromer is ook niet echt de voordeligste optie.
Met 23km enkel is een Bulls Green Mover E45 ook een optie. Voordeliger als een Stromer en bijna net zo snel. De actieradius is echter beperkt dus je moet op het werk laden.

Heb er zelf ook een ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
Als ik bovenstaande lees dan kan ik alleen maar concluderen dat een middenmotor veel minder geschikt is voor een speed pedelec. Een middenmotor VREET je ketting op.

Er staat nu op mijn Bulls een kilometrage van ongeveer 8000 km. Sinds het begin nog steeds dezelfde cassette en ketting en dat gaat nog helemaal prima. Daarnaast is de motor ook veel krachtiger als een Bosch middenmotor, tenzij je gaat tunen.

Moet wel zeggen dat mijn Bulls ook niet vrij was van storingen:

- Koplamp bedrading is slecht, flikkert soms (Opgelost door dealer maar vanmorgen merkte ik het weer)
- Accucellen onder garantie vervangen omdat de actieradius sterk terugliep.
- Lader kapot en onder garantie vervangen, gelijk een tweede aangeschaft en op mijn werk gelegd zodat ik er niet mee hoef te zeulen want die dingen zijn zo kwetsbaar als de pest.

Verder niets dan lof voor de fiets.

Kwam laatst ook een gozer op een ST1X tegen en een stukje mee opgefietst. Wel wat minder snel anders dan kan je elkaar niet horen. Erg mooie fiets maar ook hij had wel wat storingen gehad (2017 model)
Schijnt dat er nogal wat kinderziektes in zaten. Modeljaar 2018 zou betrouwbaarder moeten zijn.

[Voor 14% gewijzigd door Vlassie1980 op 02-05-2018 09:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
Lordsauron schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:44:
[...]

Het gekke is dat mijn ketting prima is. De cassettes alleen niet. Deel je mening dat midden motor wellicht niet heel handig is, echter de betrouwbaarheid is moeilijk iets tegen in te brengen.
Had eerder een Merida e-Spresso met Bosch Performance Line. Was wel een 25 km/u model maar na 16.000 km was de motor kaduuk. Motor onder garantie vervangen en toen weer vrolijk 10.000 erbij getrapt en toen ingeruild voor de Bulls Green Mover.

Bosch zou zich eens achter de oren moeten krabben en ook een achterwielmotor uit moeten brengen. Ik vind Riese und Muller prachtige fietsen maar ze hebben alleen maar Bosch middenmotoren en ook een partnership met Bosch. Als Bosch iets nieuws te melden heeft komt het altijd naar voren op een frame van een R&M.

Ik zou indien mogelijk overigens altijd kiezen voor een riem in plaats van een ketting. Een riem die breekt is hoogst uitzonderlijk. Die gaat doorgaans vele tienduizenden kilometers mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
doek55 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:58:
Vanwege het verplaatsen van de speed pedelec naar de weg zijn de huidige speed pedelecs eigenlijk niet meer geschikt. Het vermogen is veel te beperkt om onder alle omstandigheden met het verkeer mee te kunnen komen.

Eigenlijk zouden er meer pedelecs moeten komen zoals de Bultaco Albero, want 2kW vermogen lijkt mij een minimum vereiste (4kW is toegestaan). Wel jammer dat zoiets dan weer €6.000 moet kosten terwijl er aan de andere kant van de oceaan technisch veel betere producten zijn voor de helft van het geld, zoals de Sur-Ron (6kW, 2kWh).

Ik fiets zelf met een BBSHD die begrenst is tot 1,2kW input, maar dat vind ik nog onvoldoende om goed met het gemotoriseerde verkeer mee te komen. Ik doe gemiddeld 2.500km met een ketting, deze vervang ik op tijd, zodat de tandwielen veel langer mee gaan. Dat is opzich prima, maar het kan natuurlijk veel beter als je met een brommer ketting en tandwielen zou kunnen werken.
Met een Stromer kan je prima meekomen, de voorbeelden die jij aanhaalt zijn gewoon elektrische brommers en hebben niks meer met fietsen te maken.

Gashendel erbij is voor mij not done. Althans, dan is het geen fiets meer 8)
Wil wel wat doen om in beweging te blijven.

• Vlassie1980
  • Nu online
wmeester schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:28:
[...]

[...]

Toch nog even mijn verhaal erbij; ik wisselde iedere week van ketting (ik had er twee), dan blijft de cassette langer goed. Verder had ik een race-cassette gemonteerd ipv de orginele, daardoor heb ik meer kleinere tandwielen (11, 12, 13, 14 en 15 tands) en sleten deze minder hard.

Een standaard cassette achter kost overigens maar 3-4 tientjes dus de hoge prijs verbaasd mij een beetje.

Nu zijn er boeken volgeschreven over het schoonmaken van kettingen maar de volgende manier beviel mij het beste:
-Zorg dat je twee kettingen hebt
-Allebei met KMC speedlock's ertussen.
-Haal de vieze van je fiets en stop hem in een grote jampot met een plons (gewone) benzine.
-Deksel erop, goed schudden
-Poets met een zgn tandwielen borsteltje al het vuil uit je cassette, eventueel met een plonsje benzine
-Leg de andere (schoongemaakte) ketting op de fiets en smeer in met juiste smeer olie
-Fiets is klaar voor gebruik
-De ketting die in de benzine ligt goed schudden en uit de benzine halen, napoetsen met poetsdoek.
-Ketting in andere jampot doen en een paar druppels olie eroverheen druppen. Deksel erop en laten staan.
Dat is inderdaad een goede manier, maar alsnog heel wat meer slijtage dan een achterwielmotor :)
Na 7500 km heb ik buiten wat kettingspray en WD40 nog niks hoeven doen.

Over die WD40: Die heb ik erop gespoten toen de ketting bruin van de roest was. Daarna schoongetrokken met een oude theedoek en nu af en toe wat kettingspray erop. Geen kraakjes niks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 377973
  • Niet online
wmeester schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:28:
[...]

[...]

Toch nog even mijn verhaal erbij; ik wisselde iedere week van ketting (ik had er twee), dan blijft de cassette langer goed. Verder had ik een race-cassette gemonteerd ipv de orginele, daardoor heb ik meer kleinere tandwielen (11, 12, 13, 14 en 15 tands) en sleten deze minder hard.

Een standaard cassette achter kost overigens maar 3-4 tientjes dus de hoge prijs verbaasd mij een beetje.

Nu zijn er boeken volgeschreven over het schoonmaken van kettingen maar de volgende manier beviel mij het beste:
-Zorg dat je twee kettingen hebt
-Allebei met KMC speedlock's ertussen.
-Haal de vieze van je fiets en stop hem in een grote jampot met een plons (gewone) benzine.
-Deksel erop, goed schudden
-Poets met een zgn tandwielen borsteltje al het vuil uit je cassette, eventueel met een plonsje benzine
-Leg de andere (schoongemaakte) ketting op de fiets en smeer in met juiste smeer olie
-Fiets is klaar voor gebruik
-De ketting die in de benzine ligt goed schudden en uit de benzine halen, napoetsen met poetsdoek.
-Ketting in andere jampot doen en een paar druppels olie eroverheen druppen. Deksel erop en laten staan.
Toch even een kanttekeningen hierbij:
Bij kleinere tandwielen laat je de ketting meer knikken dan met grote tandwielen. Dus meer slijtage!
Bij gelijke as afstanden tussen trapas en achterwiel(standaard fietsgeometrie) en kleine tandwielen gebruik je minder schakels dan met grote tandwielen. Dus meer slijtage.
Plus dat er bij een 350watt midden motor op een speed pedelec motor ook nog eens veel meer kracht op de ketting komt slijt deze ook nog sneller.

Dus twee sets gebruiken is prima alleen veel werk voor slijtage die je toch wel hebt.

Ook het flinke reinigen wat je doet is prima maar je ontvet hem ook op plekken waar het lastig is om te smeren. Ik ken legio mensen die alleen af en toe het vuil er af halen en bij smeren en daarna met een droge doek poetsen. Die halen net zoveel km’s er uit als mensen die heel veel reinigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
D!zzy schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:48:
Vorige week ook een QWIC RD10 speed (735Wh) besteld. Hopelijk deze week geleverd.
Eerst nog alle administratieve rompslomp doorlopen (inschrijven :)B , nummerplaat ontvangen :)B , diefstal/ongevalverzekering,...) en vanaf dan gebruiken voor woon-werk verkeerd. Zo'n +/- 15 à 16km enkel.

Ben benieuwd! Leuk te lezen dat er al een QWIC-rijder is (@Nivve d:)b )
Een Belg op een Hollands Oranje fiets, het moet niet gekker worden :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
D!zzy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 00:19:
[...]

Daar zeg je wat!
Lang aan het twijfelen over de kleur. Had hem graag in het wit. Blijkt dit enkel leverbaar te zijn bij het damesmodel |:(

Mat zwart was 2de optie. Maar kwestie van stof en vuiligheid was FM er ook niet meteen een fan van. Hij had de fiets nog maar een week in de toonzaal staan. Verschillende mensen op laten rijden ... Er was al een laagje stof zichtbaar.
Dan maar de hup-holland-hup editie genomen *O*

Ideaal voor het WK }) }) _O- (excuses... Ik kon deze niet laten liggen)

* D!zzy voelt dat hij vrienden aan het maken is in dit topic :+
Bwahaha, ik ben even klaar met voetbal....

- Oranje dat zich niet heeft geplaatst voor het WK
- Mijn club Sparta Rotterdam dat afgelopen weekend is gedegradeerd

Ben benieuwd naar je ervaringen met de Qwic, wel mooie fiets en ook goed dat hij een achterwielmotor heeft. Qua prijs is het ook enigszins een concurrent voor Stromer / Klever hoewel de specs bij die merken wel beter zijn en de componenten net wat beter denk ik.

Veel fijne kilometers gewenst!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
jurk738 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:52:
Mijn werk gaat later dit jaar gaat verhuizen waardoor ik een reistijd van een kleine 20km enkele reis krijg. Route bestaat voor ongeveer 1/3 uit stad, 1/3 snelle rechte fietsstraat, en 1/3 iets hier tussen in. Omdat ik max 25km/u niet snel genoeg vind en opvoeren niet aandurf, ben ik me op een speed pedelec aan het oriënteren. Ik fiets het hele jaar door, en zoek een fiets met een enigszins sportieve zit.

Omdat ik graag een enigszins onderhoudsarme fiets wil (ik houd niet van ketting poetsen), kijk ik naar modellen met een naafversnelling en niet naar een derailleur. Het aanbod hierin is helaas niet heel groot. Ik heb zelf deze fietsen gevonden:
- Batavus Razer Turbo
- Riese & Müller (New) Charger NuVinci HS
- Kalkhoff Integrale i11 Speed

Zie ik nog modellen over het hoofd?
Een speed pedelec met achterwielmotor heeft amper slijtage op de cassette en ketting. Bij een middenmotor is dit een heel ander verhaal.

- Batavus Razer Turbo --> Leuke fiets, maar heeft wel velgremmen en geen schijfremmen. Die moet je vaak vervangen en op de lange termijn vreten ze je velg op.
- Riese & Müller (New) Charger NuVinci HS --> Mooie fiets, weinig op aan te merken
- Kalkhoff Integrale i11 Speed --> Keihard weglopen, Kalkhoff maakt bagger motoren die om de zoveel paar honderd kilometer stuk lopen. Het internet staat bol met klachten over die motoren. Kalkhoff kan het ook niet oplossen en blijft telkens dezelfde motoren uitleveren onder garantie. NIET DOEN!

Bulls Green Mover al eens naar gekeken? Niet de mooiste speed pedelec maar zeer krachtige motor. Continue harder dan 40 rijden is peanuts. Actieradius is alleen wat beperkter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:26:
Ik denk zo'n 16000km...
(Ik heb al een behoorlijk tijd met een speedclip gereden en dus gehalveerde afstand gemeten)

Verzekeringstechnisch "ga ik eraan". ook zullen problemen met de motor direct op mij afgewikkeld worden.

De slijtage loopt ook niet meer in pas met de km-stand.
Jammer genoeg is die speedclip dus niet de oplossing bij een leasecontract.

Ik zou iedereen afraden ooit een Bosch te kopen om deze reden.
Verder prima zo, leasen met vaste kosten.
Ik heb nu een Trek XM700+ te leen omdat mijn Bulls Green Mover bij de dealer staat vanwege speling in het achterwiel en dus ook de motor.

Dan merk je echt dat een Bosch speed pedelec gewoon heel wat minder krachtig is. En verder is de snelheidsmeter echt veel te enthousiast want die geeft geregeld aan dat dik 43 km/u ga maar daar geloof ik echt geen ene fluit van. Dat haal ik ook vaak met de Bulls en dan gaan de strepen op het asfalt van het fietspad toch heel wat sneller >:)

Maar goed, ik klaag verder niet hoor. Vind het wel netjes dat je dit soort leenfietsen mee krijgt. Maar het accuutje van 400Wh is ook zo leeg...

• Vlassie1980
  • Nu online
zonnefreak schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:42:
[...]

Hoe is dat nu eigenlijk met je accu afgelopen van je Bulls. Ik weet dat je daar nog problemen mee had qua vermindering afstand?
Accu is gereviseerd. Waarschijnlijk een rotte cel, BMZ is nooit zo transparant. Was in ieder geval garantie.

• Vlassie1980
  • Nu online
Inmiddels op de Bulls Green Mover E45 ook alweer 9000km gereden. Toch een aantal puntjes:

- Accucellen zijn vervangen bij 6000 km omdat de actieradius erg terug liep. 675Wh accu zou je niet binnen 20 km leeg moeten kunnen rijden.
- Controller is vervangen vanwege een ondersteuningsprofiel dat alleen in de hoogste stand tot 45 km/u ondersteuning geeft en de rest van de standen tot 35 km/u. Helaas niet het gewenste effect en ik heb me erbij neergelegd dat dit niet anders kan bij deze fiets.
- Bij 8000 km is de motor vervangen, deze had speling waardoor het wiel ging zwabberen en de remschijf contact maakte met de koelvin van de motor. Hopelijk gaat deze motor dit euvel niet krijgen en is het een incidentje en geen structureel designprobleem met de motor.
- Spatbord voor was bij het bevestigingspunt gescheurd, helaas in plastic uitgevoerd dus dat gaat op den duur kapot. Inmiddels nieuw spatbord gekregen maar die mist dan weer een spatlap aan de onderkant zodat ik natte poten krijg, dealer gaat dat ook oplossen voor me.
- Tot 2 keer toe een kapotte lader, onder garantie vervangen. Zijn erg kwetsbaar omdat ze een fan hebben ingebouwd en als dat telkens in je tas stuitert is het niet bevorderlijk. Heb nu zowel thuis als op het werk een lader liggen zodat dit niet meer voorkomt. Lader maakt een takke-herrie vanwege die fan. Zal bij andere 48 volt systemen als Klever / Stromer niet anders zijn denk ik.

Buiten deze punten nog steeds erg tevreden, hij rijdt als een trein en veel beter als een Bosch powered speed pedelec. Achterwielmotor zorgt ook voor weinig slijtage omdat er weinig echte druk op de ketting staat. Misschien binnenkort wel eens de cassette vervangen en er een race cassette opzetten zodat ik een fijnere vertanding heb, de grootste tandwielen gebruik ik namelijk nooit.
Het is een zeer fijn rijdende fiets met beresterke motor, een Stromer kan ik gewoon bijhouden. Aangeschaft voor €3000 dus echte bang for buck. Niet de mooiste fiets maar wel zeer fijn om te rijden dus.

[Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 12-09-2018 11:08]

• Vlassie1980
  • Nu online
Pixal schreef op zondag 16 september 2018 @ 15:16:
Ik fiets de afgelopen 2 jaar met gewone racefiets (en met regen of winter op een sportieve winterfiets) naar mijn werk, van Hoofddorp naar Amsterdam, zo'n 20km enkele reis. In eerste instantie ging ik 4 keer per week, weer of geen weer. Ik bleek toch niet zo'n bikkel en vooral viel het me tegen dat het eigenlijk ook niet makkelijker werd. Ik dwing mezelf nu nog maar 2 keer per week op de fiets en keer op keer is dat een enorme drempel. Het levert me stress op thuis omdat ik mezelf eigenlijk teleurstel als ik weer in de luxe auto in de file ga staan. Als ik met veel aarzelen eenmaal weer op de fiets zit voel ik me wel al beter maar dat ben ik de volgende dag al vergeten.

De kou en regen kan ik nog mee leven, ik heb het zelfs eens door de aangevroren sneeuw gefietst en zag het als een avontuurtje. Hagel en regen vind ik kut maar ook wel weer machtig om te trotseren en nog lekkerder om dan bij aankomst droge kleren aan te trekken. Mijn grootste ergernis is en blijft de eeuwige wind omdat ik het hele stuk dan extra moeilijk, extra langzaam door de saaie open polder moet en hij altijd tegen staat. Ik kan ook niet goed rustig fietsen, ik heb maar één stand en dat is vol gas en met mijn tong tussen de spaken, ik probeer vaak snorbrommertjes te zoeken en daar achter te blijven op de rechte stukken maar die zijn er niet altijd.

Door het harde fietsen en andere factoren zoals weinig slaap, stress op werk etc, krijg ik vaak direct na een inspannende rit lichte ziekte klachten, zwakheid, hoofdpijn, soms wordt het ook een beetje zwart voor m'n ogen als ik na een tocht sta te douchen.

Laatst werd ik ingehaald door een SP, ik had een goeie dag, mooi weer met een lichte wind in de rug en reed al tevreden tegen de 40km/u. Toen hij langs kwam gaf ik direct alles wat ik in me had, mocht ik achter hem kunnen hangen dan had ik de eerstvolgende 10km namelijk om uit te rusten en zou ik niet zo moe thuiskomen. Hij zag in zijn spiegel wat ik probeerde en zette zelf ook aan, ik zag zijn hele fiets eerlijk gezegd zuchten onder de enorme kracht die op de relatief dunne bandjes kwam te staan. Tot mijn spijt kwam hij niet dichterbij terwijl ik al mijn kracht opgebruikte, mijn teller gaf een tijdje zelfs iets boven de 50 km/u aan en ik moest opgeven. Hij reed minstens 55, dat kan niet anders.

Hoe kan een SP zo hard gaan? Zelfs met kracht van de bestuurder, boven de 45 houdt de motor er toch helemaal mee op? Ik heb enkel ervaring met normale e-bikes en boven de 25km/u moet je het helemaal zelf doen, is dat bij een SP niet hetzelfde? Ik snap het niet, maar ik ben geobsedeerd. Was hij opgevoerd?

Sinds dat moment ben ik me aan het oriënteren op deze fietsen, ik wil ook zo snel naar mijn werk kunnen, en daar mag ik best nog iets voor doen, beter dit dan elke dag in die suffe auto. Toen zag ik een stromer ST2 (of ST5) staan op mijn werk, comfortabele brede banden erop, ik zag het helemaal zitten. _/-\o_ Even internetten later wist ik dat dit financieel niet zou lukken. :X

Nu toch maar oriënteren op een eventueel fietsplan op het werk en een redelijker geprijsde SP, waarmee ik zo'n 45km per dag mee af kan leggen (iets verder omdat we naar een ander kantoor verhuizen).

Ik zie genoeg fietsen voorbij komen waar ik me nog in moet verdiepen voordat ik hier vragen ga stellen, maar tot nu toe ben ik teleurgesteld in de snelheid die men zegt te halen. Ik ga er hoe dan ook op vooruit bij harde tegenwind en in alle andere omstandigheden zal ik ook veel frisser aan komen dus het is ongetwijfeld een no-brainer. Maar wat is bij jullie SP ongeveer de rijtijd over 22km? (grofweg). Ik wil niet zeggen dat ik met mijn racefiets dezelfde gemiddelden haal als een SP maar ik zou de afstand wel onder de 30 minuten willen doen. (lange rechte en brede fietspaden, slechts 1km stad)
Ten eerste respect dat je dit op de racefiets doet, moet er zelf niet aan denken.

Ik gebruik al 6 jaar een e-bike waarvan de laatste anderhalf jaar een speed pedelec voor een afstand van 26km enkel. De reistijd vanmorgen was 45 minuten. Denk dat 22 km enkel met weinig stoplichten/kruispunten wel te doen is binnen 35/40 minuten.

Die gozer die je tegenkwam en 55 reed is heeft 100% zeker zijn fiets opgefokt. Je kan dat redelijk eenvoudig met bijvoorbeeld een dongle of Badassebikes box. Dat kan bij nagenoeg alle fietsen met een middenmotor. Zou mijn keuze niet zijn vanwege garantie/verzekering.

Stromer's zijn inderdaad erg duur, maar kwalitatief wel erg goed. Klever heeft ook een erg goede reputatie en Riese und Muller maakt ook erg mooie speed pedelecs, die hebben echter allemaal een middenmotor en daar ben ik wat minder fan van omdat die motoren een stuk minder krachtig zijn en de kruissnelheid toch zeker wel 5 km/u lager ligt.

De Bulls Green Mover die ik zelf heb is ook een fijne fiets, heeft wel wat issues gehad (zie mijn eerdere post) maar ook zeer snel.

Als je vragen hebt kan je me ook PB-tje sturen, dit topic is niet zo veel bezocht.

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:42:
@Vlassie1980

Ik begin ook steeds meer het nut van die robuste Stromers in te zien... (rijwielgedeelte) maar de snelheid van een 350watt Bosch ligt vooral te laag vanwege brave keuzes in Duitsland.

De nieuwste update zou dit oplossen maar dit is in mijn geval helaas niet het geval.
Stromers zijn erg mooi, maar die prijs....
Ze zijn toch ook niet geheel storingsvrij overigens hoor. Je leest toch aardig wat issues maar dat komt waarschijnlijk doordat ze erg populair zijn en je nou eenmaal bij elk merk wel wat hebt.

Ben zelf wel blij met de Bulls, hoewel hij niet zo mooi als een Stromer is rijdt hij toch heel erg lekker. Volgend jaar maart is hij buiten garantie dus hopelijk blijft dan de ellende me een beetje bespaard.

Jij hebt toch een lease-fiets? Las volgens mij dat je jouw fiets best vaak moest laten servicen vanwege sljitage?

• Vlassie1980
  • Nu online
Pixal schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:29:
Ik ben inmiddels een beetje aan het neigen richting een Klever X speed. Ik ben er inmiddels uit dat voor mijn gebruik het beste de motor in het achterwiel kan zitten en dat ik misschien de grote accu moet nemen, of de kleine met 2 laders.

Hoewel de prijs van deze fiets zo'n 2k boven mijn eerste uitgangspunt ligt dus daar moet ik nog eens een nachtje over slapen :X

Verder ben ik 1.98 en vraag ik me af of dit model wel groot genoeg is voor mij.
Ik ben zelf ook van die lengte, dat zal een kwestie van passen en meten worden. Klever is mooi spul. Ik zit wel als gegoten op die Bulls met framemaat 60 trouwens.

Heb zelf een 675Wh accu en 2 laders. Dus zowel op het werk als thuis kan ik direct inpluggen. Lader meezeulen was irritant en door al het gestuiter in de tas gingen de fans in de lader kapot.

[Voor 3% gewijzigd door Vlassie1980 op 17-09-2018 11:59]

• Vlassie1980
  • Nu online
maurice_l schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:33:
Vanwege wat gedoe bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
heb ik nu al een paar dagen een Riese & Müller Nevo GH NuVinci als leenfiets.

Fietst op zich prima maar ik verbaasde me over de max snelheid. Vanaf 30 km/h gaat de trapfrequentie onaangenaam omhoog en veel harder dan 36 kan en moet je niet willen.

Als je hiermee de weg op moet heb je best wel een uitdaging. Is de trapfrequentie nog te tunen bij een Nuvinci/belt ?
Ander voortandwiel voor zorgt ervoor dat je minder hard moet trappen. Heb er zelf geen ervaring mee maar wel dit al op diverse fora gelezen.

Ik zie aan je profielfoto dat je een Haibike hebt? Kan het members only niet lezen :+
Luchtenburger schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:51:
[...]

Mijn vrouw heeft een 25kmh fiets met een Bosch motor. Deze haalt dus ook geen 25 op de GPS. Ik zag in het display menu dat de wiel omtrek aangepast kan worden. Het lijkt mij te makkelijk en zal dus vast niet werken, maar kan ik niet gewoon de omtrek naar beneden bijstellen om een hogere GPS snelheid te halen?
Heb ik met mijn oude Merida ook al eens geprobeerd, werkt niet.
En je kan alleen maar een kleine range aanpassen waardoor het gewoon totaal zinloos is. Mijn Merida liep ook 23,7 en ik werd door elke andere e-bike ingehaald. Dat is nu wel anders met de Bulls Green Mover 8)

[Voor 32% gewijzigd door Vlassie1980 op 17-09-2018 21:34]

• Vlassie1980
  • Nu online
Pixal schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:10:
Zo, een aantal testritjes gemaakt waaronder na een lange werkdag naar huis en in de ochtend weer naar werk. Dat beviel erg goed op de Klever X speed.

Wat een snelheid en vooral niet meer zo depressief en slap thuiskomen als ik volle wind tegen heb gehad. En ik voel echt wel dat ik gefietst heb, als ik tegen de 49km\u wil rijden heb ik een goeie hartslag te pakken en noem ik het voorzichtig ook nog wel sporten, zeker als ik dit elke werkdag twee keer een half uurtje doe :)

Dus de knoop maar doorgehakt en er eentje gekocht, met accu upgrade naar 850 wanneer deze weer geleverd wordt. Als het goed is vanavond ophalen en anders morgen.

Ben nu verzekeringen aan het bekijken, ik twijfel over diefstal verzekering, echt nog een smak geld er bovenop en ik gebruik de fiets alleen van en naar kantoor, van schuur naar stalling\garage. Wat hebben jullie gedaan qua verzekering?
Gefeliciteerd met je aankoop. De X Speed is een erg mooie fiets en een geduchte concurrent voor de gevestigde orde van Stromer aan het worden. Ben erg benieuwd naar je ervaringen.

Gisteren nog even bij de fm langs geweest om de spaakspanning na te lopen aangezien mijn Bulls Green Mover een nieuwe motor had gekregen vanwege speling op de motor waardoor de schijfrem aan ging lopen op de koelvin van de motor. Erg specifiek probleem wat alleen van toepassing is bij een SR Suntour 500W achterwielmotor volgens mij. Hopelijk sta ik over anderhalf jaar niet met hetzelfde probleem want dan is de garantie eraf.

Verder is het nog steeds heerlijk pendelen, ik kom steeds meer speed pedelecs tegen op mijn woon/werkroute maar ze komen me allemaal tegemoet dus ik heb nog niemand om mee te sporten :+
Moet wel zeggen dat het weer momenteel erg gunstig is. Perfect gewoon.

• Vlassie1980
  • Nu online
Nivve schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:33:
Vorige week het eerste echte issue met de fiets (QWIC RD10 Speed) op ongeveer 1500km op de teller. Slag in het wiel die na twee dagen steeds erger werd. Dinsdag wordt het hopelijk compleet verholpen, tussendoor geen tijd om hem te brengen, dus deze week weer met de auto.

Man wat mis ik de fiets zeg :|
Wist wel dat ik een voorkeur had voor de SP (anders koop ik hem niet), maar nu ik weer een paar dagen filerijden en rare fratsen van mijn mede-automobilist heb aanschouwt kan ik niet wachten om lekker fietsend naar het werk te gaan.
Vervelend dat je een slag erin hebt, lijkt me niet lekker fietsen met 40+

Deze week ook heel de week met de auto:

- Dochter was begin van de week ziek dus mama thuisblijven en ik mijn zoontje naar school brengen met de auto, dan is het niet meer de moeite om op de SP naar het werk te springen
- Voel me heel de week niet helemaal top, beetje grieperig en snotteren
- Het is takkeweer :+

Volgende week hopelijk wel wat meer de SP pakken, want die files hier in de buurt (A4 Leiderdorp) is echt irritant. Met de SP scheur ik dagelijks erlangs terwijl de matrix borden elke dag op 50 staan :)

• Vlassie1980
  • Nu online
Het is nou eenmaal zo dat speed pedelecs niet zo degelijk zijn als auto's. Ik heb ook al aardig wat euvels gehad aan mijn Bulls die gelukkig onder garantie zijn verholpen.

Volgende maand verloopt de garantie, hopelijk blijven me dan heel wat euvels bespaard.
Lees op veel forums en op FB dat elk merk wel zijn kinderziektes heeft. Of je nou een Qwic, Klever, Riese und Muller of Stromer koopt ze hebben allemaal op den duur wel iets.

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:00:
Volgens mijn fietsenmaker is het motorisch gezien of ellende, of je hebt er nooit iets aan en 't ding blijft gaan.

Dat laatste geldt in mijn geval *klop* *klop*

Mijn problemen zijn mechanisch. :P

Ik merk wel dat als je iets hebt wat "on-trapfiets-achtig" is, zoiets als een weigerend remlicht, dat repareren gelijk een kriem is.

Dat zal nog wel erger zijn in het geval van @Nivve met iets motorisch.
Jij rijdt toch op een Bosch powered sp?

Heb nu tijdelijk een Trek XM700+ omdat mijn Bulls wordt gerepareerd vanwege valschade.
Gelijk maar even geregeld dat ik een reserve accu mee kreeg, die past prima in de tas. Met 800Wh moet ik toch wel met wat tegenwind 26km af kunnen leggen 8)

Moet zeggen dat hij meer power leek te leveren in vergelijking met de voorgaande keren dat ik die fiets te leen had, wellicht hebben ze de software geupdate?

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:15:
Bosch, met een minder wordende accu... de ondersteuning zelf begint nu echt minimaal te worden.

tjsa, die bosch update deed voor mij niks, voor de recentere fietsen wellicht wel. |
(als ik de reviews lees op internet)

26@ 800wh lijkt me met storm tegen nog te lukken. :)
Hoeveel heeft die fiets van je inmiddels gelopen?

Met 800wh moet ik wel een eindje komen ja.

• Vlassie1980
  • Nu online
Balen van die accu, maar je had een leasebak / fiets toch? :P

Merkte je de laatste tijd al capaciteitsverlies aan de accu?

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:40:
[...]

:Y

Ik merkte het vooral op het moment met "nog maar" 1/3 in de accu.
De laatste ingeschatte km's vliegen dan weg.
Bij de laatste 5 ingeschatte km's blijft er van ondersteuning weinig over.

Voorheen had ik bij aankomst altijd nog 8 km in de accu.
Nu moet ik de laatste km's vaak zelf fietsen, daar hoeft het niet hard voor te waaien.

Verder werd de motor steeds minder krachtig.
Met deze wind begin ik ook steeds meer te merken dat de Bulls Green Mover het zwaar heeft.
Op een afstand van 26 km kom ik vaak nog maar met 10 tot 20 procent rest capaciteit aan. De motor slurpt een enorme hoeveelheid stroom. Ben deze week ook nog niet wezen fietsen naar het werk maar komende tijd bij beter weer even aankijken hoe de accu het blijft doen.

Motor lijkt ook weer wat speling te hebben waardoor de schijfrem bijna tegen de koelvin van mijn motor aan gaat lopen. Die motor is 4000 km geleden vervangen...

Foto van de oude motor: waarbij de schijfrem aanloopt op de koelvin.

• Vlassie1980
  • Nu online
Zondagavond de accu opgeladen van mijn Bulls Green mover. Gisteren besloten om niet met de fiets naar het werk te gaan en dus een dagje niet gefietst. Vanmorgen klik ik de accu op zijn plek en is de capaciteit gedaald naar 95%

Is dit normaal of begint de accu nu al kuren te vertonen? Accu is een jaar geleden voorzien van nieuwe cellen. Het is een accu van BMZ en dat is niet de eerste de beste accu-fabrikant...

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:27:
Klinkt niet als Bosch-accu kwaliteit inderdaad.
Een nachtje mag zeker geen 5% kosten. Ik weet niet of hij meet in stapjes van 5? ...want dan kan ik me er nog iets bij voorstellen.

@mrpink83
De leasemaatschappij bleek zeer schappelijk.
Al dan niet in hun eigen belang mag het contract opgebroken worden. (!)

Ik mag samen met mijn fietsenmaker een fiets zoeken die wel past bij 1500km per maand.

Budget werd niet over gesproken.
Ik lever dan ook nu al mijn volledige km-vergoeding in; 285 per maand.
Mijn baas gaat straks geen 157,- incl. gaat betalen maar veel meer.

drie wensen van mijn kant;

1000Wh accu
45 km/u (GPS)
Geen middenmotor + ketting

Het wordt of een Riese und Muller supercharger.... Enviolo of Rohloff; nadeel weer geen 45 km/u (GPS)
of een willekeurige Stromer.... nadeel geen riem en interne versnellingen.
Had het even met de fm besproken: Schijnt vaker voor te komen en is geen reden tot zorg. Betrouwbaarheid van de display is soms niet zo goed.
Kan het verder ook niet testen omdat de Bulls nu bij de fietsenmaker staat om de remblokken en remschijf achter te vervangen.

Wat betreft keuze fiets: Als je kunt kiezen tussen een Supercharger of Stromer dan zou mijn keuze zeker naar de Stromer gaan. Je hebt vanwege de achterwielmotor al een stuk minder onderhoud. En jij hoeft dat onderhoud toch niet te lappen ;)

En hij is veel sneller als mening Bosch speed pedelec geval. Zelfs als je voor een ST1X gaat Ik zit nu weer op een Trek XM700+ omdat de Bulls in onderhoud is. Gelukkig staat er weinig wind deze week, dan kan ik hem wel op de 35 km/u houden.
Verder vind ik het 10x niks maar een gegeven paard moet je niet in de bek kijken 8)
Werd gisteren nog ingehaald door een Stromer ST3, als je op een Bosch sp rijdt dan sta je in vergelijking met de ST3 echt stil :)

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:26:
men! ik zat al voor 80% bij de Riese maar jij haalt mijn twijfelpunt weer omhoog! :P
Een Stromer veegt de vloer aan met die R&M als het op kruissnelheid aankomt ;)
Neemt niet weg dat die R&M ook erg mooi is maar wel een stuk meer op comfort is gericht. Heb helaas niet het genoegen gehad om erop te mogen rijden maar de reviews die ik heb gelezen bevestigen het allemaal.

Klever X Speed of Qwic RD 11 Speed ook een optie? Om je nog meer twijfels te geven haha.

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:59:
Het nemen van riem en interne versnellingen weegt letterlijk en figuurlijk zwaar.
Geen troep, niet smeren, minder bezoek aan de fietsenmaker. (niet mijn hobby al kost het "niks")

Testrijden gaat wat lastig worden, de fietsenmaker heeft alleen standaard de Specialized speed pedelecs staan.

De fietsenmaker (meer vakkennis dan ik) is geen Stromer fan vanwege mindere betrouwbaarheid. (?)
Hij stuurde aan op R&M.

Jouw suggesties vind ik kwa vormgeving minder. Weer een pluspunt van een Stromer.
Ik smeer ook amper en doe al 11.000 km met een zelfde set ketting, cassette en voortandwiel. Ok, het moet nu op den duur wel een keer worden vervangen maar het zit er al 2 jaar op :)

Die Specialized zou ik niet aan beginnen, is ook middenmotor met ketting. Hoewel het voortandwiel heel wat groter is dus de slijtage zal denk ik minder zijn?

Als Stromer echt zo veel klachten had zou het ook niet zo goed verkopen. Denk dat hij een aantal zaken heeft gehoord en gelijk van mening is dat het fietsen zijn met veel storingen. Het marktaandeel is groot dus dan hoor / lees je ook meer klachten. Bosch is ook niet heilig en ook daar lees je veel over storingen.

Heb nu bijvoorbeeld een leenfiets met Bosch en er zit echt een kraak in die motor :+

• Vlassie1980
  • Nu online
Ko de Boswachter schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:41:
Ik zal als Stromer (ST1 (geen X)) rijder nog even een duit in het zakje doen; ik rij inmiddels ruim 3 jaar 7000 kilometer gemiddeld per jaar. Elk jaar laat ik één keer de hele aandrijflijn vervangen (ketting, cassette en kettingblad voor) en de remblokken. Kost me meestal zo rond de 300 euro. De batterij van de Stromer (522 Wh) vertoont na die ruim 3 jaar nog geen spoor van degradatie; ik hou na 26 kilometer enkele reis nog altijd ongeveer 30 procent capaciteit over. Twee keer per dag opladen (na netjes een half uurtje afkoelen en binnen acclimatiseren) heeft daar geen invloed op gehad. Als je leasemaatschappij nu nog niet overtuigd is...
Ik kan natuurlijk niet over de modernere Stromers oordelen; daarvan hoor je nog wel eens dat de extra electronica nog wel eens wil opspelen. Voorlopig ga ik met die van mij lekker richting de 30.000 kilometer ODO.
Dan doe je wel aardig lang met je remblokken. Na 5000 km zijn die van mij wel helemaal versleten. Zelfs te lang doorgereden en nu bleek dat mijn schijfrem achter krom was.

Moet ook maar binnenkort eens de aandrijflijn vervangen. Misschien ook een race cassette erop zetten zodat ik wat fijner schakelbereik heb.

• Vlassie1980
  • Nu online
Erasmo schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:07:
Ik zit ook te kijken naar een SE ter vervanging van mijn fiets, en ik kwam deze tegen: https://link.marktplaats.nl/m1387569856

Lage stand maar wel iets ouder. Zou deze wat zijn?
Denk dat vooral de accu met die leeftijd een aandachtspuntje zal zijn.

• Vlassie1980
  • Nu online
Erasmo schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:18:
[...]

Op zich hoeft het geen punt te zijn mits de fiets binnen stond en de accu goed behandeld is. Sparta staat over het algemeen niet slecht bekend qua accu's. Ik kan alleen geen lange termijn ervaringen vinden van hoe de accu zich houdt en of het vervangen een beetje te doen is(zijn het bijvoorbeeld standaard cellen?).

Uiteraard ga ik voor aanschaf wel een proefrit doen en dan rijdt ik de batterij helemaal leeg.
Inderdaad even een goede proefrit doen om jezelf ervan te overtuigen dat hij nog voldoende prik heeft. Heeft uit mijn hoofd een 500Wh accu erin zitten en je kunt optioneel hem nog uitrusten met extra accu onder de bagagedrager.

Verder ook de velgen checken of die niet zijn ingesleten door de velgremmen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
wouter5 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:30:
Ik zie echt de bomen door het bos niet meer. Zo veel speedpedelecs.
Hebben jullie misschien suggestief voor mij?

Budget: €4000 (komt niet aan op 100 of 200 euro).
Gebruik: dagelijkse pendel (35km enkel, met mogelijkheid tot opladen op het werk).

Na eigen opzoekingswerk kwam ik uit bij volgende modellen:
- QWIC RD11 Speed (verkrijgbaar vanaf juli dus nog geen reviews :s).
- Gazelle Cityzen Speed 380.
- Riese & Müller Charger Touring HS 19

Als ik geen budget had, dan zou ik voor een Stromer gaan, maar ja moet ook wel wat op de centjes letten...

EDIT: Toevoegen R&M
Denk dat de Qwic RD 11 nog de beste keus is omdat hij krachtiger is. Ga dan wel voor de dikste accu anders ga je het niet redden denk ik. Heb zelf geen ervaring ermee maar heb wel veel gelezen :)

• Vlassie1980
  • Nu online
Greenie schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 23:28:
De klever x speed had ik via dit topic en anderen ook al even overwogen, alsook de st1 (x).
Maar beiden blijken toch redelijk wat pech te hebben als ik het goed lees ?

Verslijt zo'n drivetrain minder met een achternaaf motor ?
En spreken we dan 1x om de x jaar vervangen ?
Ik heb zelf een Bulls Green Mover met ook een achterwiel motor. En ja, ik kan bevestigen dat de drivetrain amper versleten is. De fiets is nu 2,5 jaar oud en ik heb er ongeveer 17000 km mee gereden. De ketting, cassette en voortandwiel zijn nog origineel 8)
Dit had ik zelf ook niet verwacht en het is voor mij echt een reden om altijd voor een achterwielmotor te gaan bij een speed pedelec.

Let's face it --> Die middenmotoren op sp's zijn leuk en aardig maar hebben gewoon te weinig vermogen om je harder te laten rijden dan 40+ km/u. Daarvoor moet je echt bij een Stromer of Klever zijn. Middenmotoren zijn meer geschikt voor slow pedelecs en/of elektrische mountainbikes waarbij ze bij 25 km/u afbouwen.

Er zijn inderdaad wat issues geweest met de Klever X Speed, ik lees veel mee in forums en FB groepen en daaruit blijkt vaak dat ze de volgende problemen kunnen hebben:

- Ketting die van het voorblad afloopt (op te lossen met een ander voorblad met andere bredere tanden onder garantie)
- Trappers die loslaten
- Te weinig ondersteunding (Software gerelateerd volgens mij)

Stromers hebben zo ook hun kwaaltjes, maar ik denk dat dit bij heel veel elektrische fietsen voorkomt. En hoe groter het marktaandeel hoe meer klachten je krijgt. Ach, zolang je maar wegblifjt bij Impulse motoren die bijvoorbeeld Kalkhoff gebruikte zal het allemaal wel meevallen. Dat is pas troep, die motoren lopen elke paar duizend km in de prak >:)

Ik ben overigens ook al met mijn tweede motor bezig, de eerste had speling en moest worden vervangen onder garantie.

• Vlassie1980
  • Nu online
Mr.CeeJay schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:52:
Ik ben me aan het oriënteren om een gebruikte Speed pedelec aan te schaffen. Ik heb nog een conventionele fiets en ik zou de SP alleen voor woon-werk afstand van 7 kilometer gaan gebruiken. Enige reden om de gewone fiets niet te gebruiken daarvoor is het hoogteverschil (Limburgse heuvels) en de tijdsbesparing van 35 km /h versus 15-18 km/h gemiddeld.

Nu mijn vraag; ik heb geen idee wat een normale kilometerstand is van een gebruikt exemplaar? Is het zo dat een speed pedelec bij 10.000 of 13.000 kilometer 'op' is of kan hij dan nog een leven mee?
Waarom perse een speed pedelec voor die 7 kilometertjes? Kan je beter een gewone e-bike kopen.

+ Veel goedkoper als een speed pedelec
+ Geen helmplicht
+ Geen kenteken en spiegel
+ Geen verzekering

Het verschil in tijd tussen sp en normale e-bike op een afstand van 7 km is te verwaarlozen. Als ik op die afstand van mijn werk zou zitten zou ik mijn sp vervangen voor een standaard e-bike.

• Vlassie1980
  • Nu online
zonnefreak schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:20:
[...]

Leuk verhaal om te lezen. Met de fietsbanden kan ik je alleen maar adviseren om een paar swalbe marathon 365 banden met zijreflectie erop te laten leggen. Deze fietsbanden hebben ook met natte omstandigheden nog best veel grip. Andere tip die ik je nog mee kan geven gebruik vooral je verstand. Als het op sommige wegen veiliger is om over de fietspaden met aangepaste snelheid te fietsen, doe dat dan vooral.
En inderdaad de dagen aftellen voordat je speedpedelec binnen is. :) Veel plezier alvast en veel veilige kilometers toegewenst.
Die Marathon GT 365 heb ik er ook een jaartje onder gehad. Ze geven wel meer grip maar hebben wel als nadeel dat ze heel veel afrolgeluid maken en de actieradius gaat ook een stuk omlaag.

Uiteindelijk de banden vervangen voor Schwalbe Marathon Plus omdat ze al vrij snel waren versleten.

• Vlassie1980
  • Nu online
underrated schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:10:
Vandaag de eerste rit gemaakt op een Klever X-speed. Man, wat gaat dat lekker. Wel blij met handschoenen en buff over m'n oren :+

29 km in 47 minuten, 37.9 average moving speed, inclusief een stuk verkeerd/ terugrijden in een woonwijk omdat even snel op de kaart kijken voor een plek waar je 15 jaar niet bent geweest soms net niet genoeg is. Hoe dan ook heel tevreden over het tempo.

Conclusie so far:

- fietsen gaat heerlijk
- voorvorkvering is een must
- dorpen idd vermijden
- een rugzak fietst niet lekker

Vanmiddag weer terug, dan vanaf kantoor en deels in het donker. Kijken hoe dat bevalt.

Update: ritjes in het donker over niet verlichte boerenweggetjes zijn niet mijn favoriet. Uiteindelijk twee keer schreef gereden en in precies een uur op 36km uitgekomen met moving average 38.5km/h. Morgen gewoon langs de n-weg dus.

De laatste kilometer was de accu leeg: had slechts 1 van de 3 streepjes ondersteuning. Dat valt tegen. Toegegeven, lage temperatuur en wind op de dijk. Maar toch, ik had 40km wel verwacht. Of misschien moet ik zelf harder trappen?
Dat is echt hard, mijn Bulls Green Mover is ook wel redelijk snel maar ik moet een Stromer ST3 soms wel voorbij laten gaan :-)

Rugzak is inderdaad niet fijn, zeker niet met die snelheden. Gewoon een goede set zadeltassen of een toploader is al een heel stuk beter:

Wat voor accu heb je erop? De 850Wh versie neem ik aan.

• Vlassie1980
  • Nu online
underrated schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:02:
Mooie plaatjes! Inderdaad de 850wh. Als ik 'm koop komt er idd een ortlieb zijtas op.

Vanochtend in 1x goed gereden, 33.5km met 38.9 gemiddeld/ 40.2 moving average. Knetterhard inderdaad 8) In totaal 51 minuten gefietst, prima tijd. En voor de regen binnen.
Mooie fiets ook die Klever X Speed, helaas niet echt in mijn maat leverbaar want ik ben 1,99m.
Heb nu een fijne zit op mijn Bulls met framemaat 60 wat overeen komt met XL denk ik. Als ze die maat ook uit gaan brengen dan ben ik zeer geïnteresseerd. Hopelijk zijn alle kinderziektes dan ook een beetje opgelost want daar lees ik nogal wat klachten over.

• Vlassie1980
  • Nu online
Chielos schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:01:
Met uitgebreide interesse heel het topic doorgelezen. En ik heb zeker interesse in een Stromer. Voor 2 dagen per week voor ongeveer 15km enkele reis.

Maar het dillema. Een Tweedehands ST1. Of voor een ST1x (die uit assortiment gaan) gaan. Scheelt zo 2000 euro tussen beiden.

Waar ik dus achter kom is dat de ST1 een minder krachtige motor heeft. Maar dat ga ik vast niet merken als ik nooit op een nieuwere heb gereden. En het zijn maar 2 dagen dat ik wil fietsen.. dus ja dat rechtvaardigt de lagere instap?

Ik ben wel overtuigd dat ik Stromer wil overigens.
15 km enkele reis? Weet je zeker dat je dan een speed pedelec wilt en niet gewoon voort kan met een 25 km/u model.

Nee, het gaat inderdaad niet zo snel maar het scheelt je wel veel qua:
  • Aanschafkosten (een sp is veel duurder)
  • Verzkering
  • Helmplicht
  • Kenteken

• Vlassie1980
  • Nu online
underrated schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:24:
Ok, misschien een stomme vraag maar... wat doen jullie aan opspattende modder? Ik merkte tijdens mijn proefrit dat een natte weg zorgte voor lekker gespikkelde schoenen en broek - tot aan m'n knieen. Gaat natuurlijk allemaal net wat harder/hoger/verder als je 40-45 rijd.

Wat doen jullie? Betere spatborden, omkleden, nog iets anders?

Haal als het lukt deze week m'n Klever X-speed op, nu al zin in.
Een verlengd spatbord of spatlap doet wonderen.
Het spatbord van mijn Bulls Green Mover was gescheurd omdat die van wat dunner plastic was gemaakt.
Dit is netjes vervangen onder garantie maar het nieuwe spatbord had geen spatlap dus ik had ook bij geen regen zeiknatte schoenen en broek omdat het wegdek nog nat was.

Zo'n spatlap kost max een tientje. Ik heb af en toe nog wel eens vieze schoenen maar dat is dan ook het enige.

• Vlassie1980
  • Nu online
stevens20 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:52:
Heren (en dames),

Ik ben bijna afgestudeerd en wil graag een pedelec aanschaffen als afstudeercadeau. Deze wil ik gebruiken als Woonwerk-verkeer. 4 dagen in de week 40km per dag langs een aantal dorpen en over meerdere rotondes op een 80weg die heerlijk tussen de weilanden ligt. Nu vraag ik mij alleen af hoe het zit met de maandlasten. Denk hierbij aan verzekeringen, onderhoud en kentekenplaat enzo. Afschrijving van het product vind ik niet van een groot belang. Het is als starter best een aanschaf en hij komt naast een auto waardoor het best wel in de papieren zou kunnen lopen.

Daarom ben ik benieuwd wat jullie ongeveer kwijt zijn per maand.
Als je het hebt over een enkeltje van 20 km kom je wat mij betreft wel op een afstand waarbij een speed pedelec in vergelijking met normale e-bike niet heel veel sneller is. Denk dat je dan 10 minuten sneller bent als met een 25 km model.

Waarom niet gewoon een normale e-bike?
+ Je hoeft veel minder in de buidel te tasten
+ Je hoeft hem niet te verzekeren
+ Je hebt geen helmplicht
+ Je hebt geen kentekenplicht
+ Je hebt VEEL meer keus qua fietsen

Ik doe enkel 25km en heb wel een speed pedelec, maar zou het ook nog met een 25 km willen doen. Kost me een uurtje en heb ik al 6 jaar lang gedaan voordat ik deze sp heb aangeschaft.

De prijzen van een sp zijn gewoon absurd hoog, vandaar mijn suggesite :)

• Vlassie1980
  • Nu online
utbone schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:47:
[...]

Als je op je normale fiets al minimaal 25 fietst, dan is een elektrische fiets die 25km/p/u haalt echt een domper. Daarvoor heb ik gekozen voor een SP. Winst is een kleine 20 minuten op een ritje van 15km. Te verwaarlozen misschien, maar de winst zit in de ervaring! Lekker hard :)
Mjah, die ervaring lekker hard went ook vanzelf helaas :)

Heb nu een leenfiets omdat mijn Speed Pedelec nog steeds bij de fm staat voor het herstellen van valschade.
Die leenfiets is een standaard ebike van Gazelle met Impulse motor. Dan is het inderdaad wel even afkicken qua snelheid.

• Vlassie1980
  • Nu online
Na bijna een maand mijn Bulls Green Mover weer terug sinds ik halverwege december onderuit was gegleden.

- Nieuwe crankset voor
- Nieuwe remset
- Nieuwe bagagedrager
- Nieuwe ketting
- Nieuwe cassette
- Nieuwe derailleur

Morgen weer eerste rit sinds tijden naar het werk, lekker windje mee 's ochtends en na werktijd vette wind tegen. Ik kan niet wachten 8)

Heb een cassette met kleinere vertanding laten plaatsen, dus meer een race cassette met dus fijner schakelbereik. Benieuwd hoe dat gaat bevallen.

• Vlassie1980
  • Nu online
belim schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 19:44:
Nog niet concreet, maar ik denk eraan om een SP te kopen voor een W-W traject (enkel) van 60-65 km.
Ik zou er wel niet iedere dag mee rijden maar waarschijnlijk toch 2-3x / week, behalve bij slecht weer.
De afgelopen jaren doe ik dit ook af en toe met de racefiets (vooral bij heel mooie dagen) en dat zou ik ook wel blijven doen waarschijnlijk.

Welke SP's zijn geschikt voor deze afstand ? Ik kan laden op het werk, douchen is ook geen probleem.
Een collega met een ST3 gaf aan dat het waarschijnlijk net te krap wordt (afhankelijk van tegenwind en temperatuur). Hij moet iets minder ver en zijn batterij is meestal bijna volledig leeg als hij aankomt.

Het is niet noodzakelijk nodig om constant 45 te rijden (gaat ook niet op dit traject) maar gezien de afstand mag het wel een beetje vooruit gaan natuurlijk.
Enkel traject van 60~65 :o

Er zijn vrij weinig fietsen die dergelijke afstanden halen. Misschien een ST1X met de dikste accu, die is minder krachtig en zou wat minder stroom gebruiken?

Anders een Bosch powered met Dual Battery en dan eventueel nog een extra frame accu in je tas erbij? Die afstand is enorm.

• Vlassie1980
  • Nu online
stevens20 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:27:
[...]

Ik heb nu een Stromer te leen van de fietsenmaker. Is een test om te kijken of ik het de aanschaf waard vind. Tot nu toe vind ik het heel gaaf en heel relaxed fietsen maar of er een komt weet ik nog niet. Ik vind het toch wel erg prijzig als je het totaalplaatje bekijkt. Zeker omdat dit extra naast de auto komt. Er gaat wel serieus geld naartoe (ik ben kwalificeer mij als starter), ook na de aanschaf ben je niet van de kosten af.

Uiteraard is de claxon makkelijk te vervangen door een gewone bel. Als je gewoon even afremt zodat het snelheidsverschil niet heel groot is dan voldoet een bel ook wel.

Qua ondersteuning merk ik dat er wel een soort sweetspot is. Ga je daaroverheen dan trap je aanzienlijk harder met een minimale snelheidswinst. Ik fietste nu bijvoorbeeld 42km/h tegen de wind in met echt hard bijtrappen. Ga je op je gemakkie meetrappen zit je op de 35/37km/h. Dat is echt even wennen. Morgenmiddag moet ik hem weer inleveren. Binnenkort krijg ik een paar dagen een Riese Muller te leen en daarna wil ik een paar dagen een gewone elektrische fiets testen. Puur voor het verschil, ik fiets "maar" 22km per rit naar mijn werk.
Bij een afstand van 22 km begeef je je al een beetje in de twijfelzone of een SP echt veel meerwaarde heeft ten opzichte van een normale e-bike. Ja, een standaard e-bike gaat een stuk langzamer maar op die afstand scheelt het 10~15 minuten per rit.

Heb zelf een enkele rit van 26 km en heb dus ook een speed pedelec en mij bevalt het wel. Het scheelt me elke ochtend een kwartier en dat kan ik dan goed gebruiken tijdens de ochtendstress met 3 kinderen thuis :)
Om 7:30 zit ik op de fiets en ik ben rond 8:20 op het werk. Met een normale e-bike zou ik dus om 7:15 al op de fiets moeten springen om voor 8:30 op het werk te zijn.

Dus, mocht je het niet zo erg vinden om er iets langer over te doen dan heb je in ieder geval de volgende voordelen:
+ Een normale e-bike kost een fractie van een sp
+ Geen verzekeringsplicht
+ Geen helm
+ Veel meer keuze qua fietsen
+ Geen kenteken en andere fratsen op je fiets

Het is een afweging die je uiteraard zelf moet maken 8)

• Vlassie1980
  • Nu online
Gisteren was mijn accu tijdens het laden aan het knipperen, de accu voelde ook warm aan.
Tijdje af laten koelen en vanmorgen weer aan de lader, ging even opladen om vervolgens weer uit te schakelen. Je hoort dan echt een klik bij de lader.

Toch naar het werk gefietst, de accu zat op 92% dus op de een of andere manier wil hij niet meer volledig opladen. Ben benieuwd hoe het hier op de lader gaat die op mijn werk ligt.

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:17:
[...]

Meer dan een resetknop indrukken op de accu. (iig bij bosch) kun je niet doen.
Ik denk dat jij een kapotte cel vermoed?
Ik hou het even in de gaten, half jaartje geleden ook al eens gehad en de dag erna geen issues meer. Soms wilde hij maar tot 94% laden tot een paar weken geleden en nu al weer heel de tijd tot 99% tot gisterenavond dus....

Denk dat de accu een issue heeft, en dan ga ik me maar eens bezinnen over een nieuwe fiets of nieuwe accu.

• Vlassie1980
  • Nu online
zonnefreak schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:58:
[...]

Ik heb nu 4 jaar een speedpedelec met bosch middenmotor. Afgezien van 1 defecte accu en een keer een complete motor wissel doordat kogellager versleten was, kan ik wel vertellen dat een SP met een middenmotor wel kettingen verslijt in combinatie met derailleur. Ik haal gemiddeld iets van 3000km met een ketting bij 0,5% rek, en als het echt slecht weer is met pekel en dergelijke, dan mag ik blij zijn dat ik de 1000km ermee haal. Van de andere kant als ik om de 3000km wissel met 0,5% rek dan gaat de cassette ook ongeveer 3 wissels mee inclusief kleine voorblad. Ik doe dit onderhoud allemaal zelf en is prima te overzien. Moet wel zeggen dat ik met het Bosch systeem wel een zeer betrouwbaar fiets systeem heb. In 18000km nog nooit een systeem storing gehad. Afkloppen :)
Met mijn vorige Merida had ik een motorstoring met code 500 bij 16000km te pakken, toen zat mijn motor nog net binnen de garantietermijn.

Verder is Bosch kwalitatief best goed en natuurlijk ook marktleider.
Beetje jammer dat ze die snelheid afwijking erin hebben zitten waardoor een normale elektrische fiets maar ondersteunt tot 23km per uur en een sp tot 40km per uur.

Heb het idee dat andere merken wat minder strikt zijn daarin.

• Vlassie1980
  • Nu online
zonnefreak schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:53:
P2000
[...]

Ja dat vermoeden heb ik ook wel. Volgens mij gaan sommige sparta modellen met achterwiel aandrijving ook wel rond de 28km/u.
Pas geleden nog een snelle fietser met voorwielmotor gespot die reed 32km/h. Er zat daar echt een oude man op. Zonder helm of dergelijke. Ik hield mij hart vast eerlijk gezegd 8)7

Ik zit soms ook wel eens te dubben van zal ik een andere SP aanschaffen, maar dan is het ook allemaal weer afwachten wat er dan allemaal nog bovenwater gaat komen qua problemen. Was jij ook aan het rondkijken voor iets anders?
Vooralsnog niet, de Bulls Green Mover doet het nog redelijk goed. Merk soms wel dat de accu niet helemaal tot 99% wil laden maar de ene maand is dat niet het geval en de maand erop weer wel. Misschien iets met kou te maken. Denk dat het van de zomer beter gaat.

Daarnaast zit er wat roestvorming op de voorvork, en dan op het verende gedeelte. Met WD40 krijg ik niet alles meer weg dus je kan niet echt meer van vliegroest spreken. Even in de gaten houden en overwegen om de vork te laten servicen maar geen idee wat dat kost.

Zit soms wel te kijken naar een andere fiets, hoef niet eens per se een speed pedelec te zijn want die zijn schrikbarend duur. Leasen via de zaak vind ik ook geen optie want dan is mijn km vergoeding pleite :+

• Vlassie1980
  • Nu online
bjp schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:13:
Dag allemaal, wat raden jullie aan als SP?

richting budget, 5k zoiets...

Qwic RD11/MA11/MD11 ?
Stromer ST1?
Klever X-speed ?
Scott eRide 10/20 ?
Trek Allant+ 9S ?
Flyer misschien ?
andere ?

zoveel keuze... ik wil gewoon een heel betrouwbare SP, met redelijk afstand (>50km als het kan).

ben zelf 1m83, fiets af en toe. Zou het dan 3-4 keer de week doen voor werk, als alternatief op auto.
- Wat is je afstand enkele reis?
- Veel door steden / dorpen of mee door de polder?
BertV schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:06:
weer een lekke band... dat is zo ieder 4000km ...met twee wielen...

Dat zou voor een auto dus iedere 2000km zijn. :P
In alle 8 jaar dat ik inmiddels met een e-bike fiets nog maar 3 keer lek gereden, je rijdt echt op de verkeerde plek >:)

[Voor 22% gewijzigd door Vlassie1980 op 13-02-2020 12:11]

• Vlassie1980
  • Nu online
Mooie video over de MTB Cycletech Code

• Vlassie1980
  • Nu online
Stoney3K schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Dat ben je als bromfietser op het fietspad ook verplicht, want de maximumsnelheid is dan 30. Op het fietspad buiten de BBK is die in principe 40.

Alleen op de rijbaan wordt er vaak een oogje toe geknepen als je 50-55 rijdt, want langzamer rijden tussen alle automobilisten is gewoon gevaarlijk.

Maar dat betekent niet dat er geen opgefokte snorfietsers met 70 over het fietspad scheuren. :F
Als Speed Pedelec rijder heb je een gele plaat en ben je een brommer volgens de wet.
Achterlijk natuurlijk omdat er een heleboel "lichte" speed pedelecs zijn die met moeite de 35~40 halen.
Dit zijn vaak de modellen met middenmotor, die hebben doorgaans 350W vermogen in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Stromer of Klever die 500W of meer hebben. En zelfs met die fietsen is het soms gekkenwerk om op de rijbaan te rijden.

Ik rij nooit op de rijbaan, en ik heb een 500W achterwielmotor. En ik rijd ook nog eens door een stiltegebied waar je niet mag brommen en snorren :')

Gaat helemaal nergens over... Ben blij dat ik niet door steden of dorpen moet.

• Vlassie1980
  • Nu online
Headshrinker schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:46:
Iemand anders trouwens negatieve ervaringen met de Schwalbe GT365?

Ik heb een Giant Quick-E en fiets redelijk sportief/snel door de bochten en zo. Heb nu al twee GT365's versleten (<500 km gefietst!) , de groene onderlaag was gewoon te zien. Bijna op mijn bek gegaan de laatste keer dus nu nieuwe bandjes (Marathon e-plus) erop laten zetten onder garantie.

Schwalke houdt vol dat het niet van het fietsen komt...Erg vreemd, die GT365's kan ik dus niet aanraden, hoewel de wegligging wel erg goed is, maar qua betrouwbaarheid dus niet.
Heb ze ook een tijdje gehad. Heb er wel 5000 km mee gefietst maar op den duur zag ik dat hij bij het loopvlak begon te scheuren en je zag ook de rode onderlaag.

Verder vond ik de banden zeer veel afrolgeluid maken en hadden ze ook heel wat effect op de actieradius omdat er meer rolweerstand was.

• Vlassie1980
  • Nu online
Luchtenburger schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:13:
Ik ben al geruime tijd (enkele jaren....) op zoek naar een voor mij geschikte speed pedelec. Mijn eisen zijn:
- Range meer dan 80km op één accu-lading (naar het werk en terug)
- Gemiddelde snelheid hoger dan 40km/h (ligt uiteraard aan veel factoren)
- Fietsenmaker in de buurt (hier in het noorden is niet een dealer voor elk merk te vinden)
- Weinig onderhoud
- Aanschaf maximaal zo'n €5000

Woon-werk afstand is ongeveer 28km. Ik wil niet op het werk de accu opladen, dat vind ik te veel gedoe. Ik heb een elektrische auto gehad (Nissan Leaf), in de zomer had die een range van bijna 120km, in de winter (<10 degC) was de range ongeveer 60km (afhankelijk van airco gebruik...). Ik heb dus enige range anxiety en wil dus wat marge hebben :+
Met de auto ben ik iets meer dan een half uur onderweg, met de fiets mag dit niet meer dan 45 minuten worden. Route bestaat uit voornamelijk asfalt wegen, ik moet een paar keer door een dorpje met klinker wegen.
Ik vind het belangrijk om een fietsenmaker in de buurt te hebben waar ik de fiets naar toe kan brengen indien er problemen zijn. Ik ben zelf niet echt een "fiets klusser", ik wil/kan dus zelf geen onderhoud uitvoeren.
Dit laatste heeft mij dan intussen ook doen besluiten dat ik een fiets met een riem wil.
Ik vind €5000 al erg veel geld voor een fiets, maar ik heb intussen begrepen dat een degelijke fiets dit toch wel gaat kosten. De auto blijft, de fiets is dus extra. Ik kan wel gebruik maken van een fietsplan.

In de afgelopen jaren heb ik al een Trek Super Commuter+ 8S, Sromer ST1X en een Specialized Vado 5.0 geprobeerd. Al deze fietsen hadden onvoldoende bereik, de Trek had ook te weinig ondersteuning om de snelheid fatsoenlijk te halen.

Ik zie nu dat de afgelopen tijd meerdere merken fietsen in het assortiment hebben met optie voor extra accu en met riem oOo
Ik heb de volgende short list gemaakt:
- MTB Cycletech Code 45
- Gazelle Ultimate Speed 380
- Sparta D Burst M11TB

De Cycletech spreekt mij technisch gezien nog het meest aan met zijn achterwiel motor en een in de trapas gemonteerde 'versnellingsbak' (dus geen hoge krachten op de riem). Deze fiets heeft echter een beperkte accu capaciteit welke niet uit te breiden is. Ik twijfel dus of deze fiets de range wel haalt, tevens is de dichtstbijzijnde dealer nog relatief ver weg.
Wij hebben al een Gazelle Cityzen (25km/h) welke prima bevalt. Voordeel zou zijn dat de lader gedeeld kan worden (verwacht ik, nog niet gecontroleerd).

Hebben jullie ervaringen met deze fietsen of nog andere alternatieven?
Wat was de accu capaciteit van die Stromer ST1X? Als die standaard 618Wh is dan begrijp ik dat hij de 80 k niet haalt maar als je de dikste accu weet te bemachtigen dan is het wel een fiets met de gewenste range denk ik.

Anders is het simpel: Je eis mbt niet laden op de zaak laten vallen. Ik doe al 8 jaar woon-werk met een e-bike en begrijp het probleem niet echt ;)
En ik moet dagelijks met dit monster 2 trappen op lopen:

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:40:
ok, 15Wh per km is haalbaar met mijn 350W bosch.
Het schijnt dat TDCM motoren die Stromer gebruikt aardig zuinig zijn.

Stroomverbruik ligt daar rond de 12~14 Wh per km. Bron: https://www.stromerforum....t=86&hilit=stroomverbruik
Veel zuiniger als de Bulls Green Mover die ik heb, die doet 22Wh per km terwijl hij niet eens zo heel erg snel is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
Luchtenburger schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:14:
De ST1X had inderdaad een standaard accu, maar die haalde het lang niet. Nieuwste ST1 zou het proberen nog weer waard zijn, maar qua verwacht onderhoud ben ik dus niet echt fan van deze fiets.
De MTB cycletech kost meer dan 6k€, daar moet ik dan dus nog even met de financieel directeur (=vrouw :+ ) over praten
De Gazelle wordt standaard geleverd met 500Wh intube accu, er kan een accu van 500Wh bijgeplaatst worden (Bosch systeem, dual battery kit). Kosten weet ik zo niet, maar voor de gazelle zal dit waarschijnlijk ook ongeveer €1000 extra zijn, net als bij Sparta.

Ik begin er echter steeds meer aan te twijfelen of het inderdaad niet verstandiger is om een extra lader aan te schaffen voor op het werk... Batterij houder moet dan niet gelijk zijn aan die van de ST1X, van die fiets blijft het 'deksel' van de batterijhouder open staan als de batterij verwijderd is. Dan kun je er dus op wachten dat iemand anders zijn fiets pakt en deze deksel daarbij per ongeluk verbuigt 8)7

Ik denk dat ik ga proberen om een proefrit op de MTB cycletech te gaan regelen. Zal echter niet op korte termijn zijn...
Onderhoud aan een achterwielaangedreven sp valt erg mee, ik heb met mijn vorige set ruim 15000 km gedaan en deed zelfs amper onderhoud buiten af en toe een beetje WD40 of kettingspray.

Denk dat je met een ST1 of ST1X met de grootste accu echt wel een retourtje kunt doen. En anders is het laden op het werk echt niet zo'n probleem als ik voor mezelf mag spreken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:29:
Wat is er aan de hand met de ST1X trouwens? Is dat een uitlopend model? Het lijkt erop alsof er vol op de vernieuwde ST1 ingezet wordt nl.
ST1X is inderdaad uitlopend, erg jammer want die was tenminste nog leverbaar in 22" terwijl de nieuwe ST1 net als de oude ST1 alleen maar tot 20" gaat.

Gemiste kans, ik ben 1,99

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
died73 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:03:
Ik wil een speed pedelec aanschaffen voor woon-werk verkeer 17km heen 17 km terug. Vandaag testrit gedaan op stromen st1 en een Qwic RD11. Ze bevielen allebei goed, haalde makkelijk de 40-45 km/h. Stromer voelde wel top. Nu ben ik nieuwsgierig of de stromer ST1 met de 500 batterij genoeg is voor mijn rit. Eventueel opladen op het werk is geen probleem, maar makkelijker als het niet hoeft. Eigenlijk heb ik meer het budget voor de Qwic, maar de Stromer voelde net iets beter en premium....
Voor enkele reis is die 500wh voldoende hoor.
Dan zou ik wel even een extra lader op je werk leggen. Of accu upgrade 😁

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Nu online
BertV schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:43:
Begrijp ik nu goed dat het probleem is ontstaan omdat de borging van de achternaaf faalde?

Ik merk wel dat ook dure fietsen (6000- 7500EUR) enorm onderhoudsgevoelig zijn "per km" in vergelijking met mijn trouwe autootje (8990EUR) die ik voorheen gebruikte voor dezelfde afstand.
Bovenstaande fiets zou vrij onderhoudsvrij moeten zijn met die naaf in combinatie van die riem. Maar daar leg je dan wel heel veel pegels voor neer.

Balen, maar fm moet dit inderdaad in orde maken. Laat je niet ontmoedigen door een valse start, lijkt me verder een prima fiets en je hebt gewoon pech.

• Vlassie1980
  • Nu online
Wobbit schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:24:
Hallo mede Tweakers,

Ik ben in dubio over wat te doen en hoop op wat advies van jullie kant.

Mijn woon-werk verkeer is 30km (retour). Op dit moment pak ik vaak de auto en heel af toe mijn "normale" fiets.

Ik merk dat de afstand voor mij op de fiets net te lang is (niet echt ontspannen). Nu ben ik mij dus aan het orienteren op een alternatief vervoermiddel. Aan de ene kant spreekt een elektrische fiets mij erg aan. Echter, wat is dan verstandig? 25kmph fiets of een 45kmph fiets? Privat lease, 2de hands?

NB. voor ruim 4500 aan speedpedelec kan ik ook een Honda Monkey 125cc rijden. :P

Wat is een verstandige keuze?
Voor een enkele reis van 15km is een normale e-bike tot 25 de beste keuze:

+ Goedkoper
+ Veel meer keuze
+ Tijdswinst heb je amper op die afstand
+ Geen verzekeringsplicht
+ Geen helmplicht
+ Geen spiegel/kenteken/toeter verplicht

Ik spreek dan uiteraard voor mezelf en dit zeg ik als SP eigenaar 8)
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True