Toon posts:

Deurbel op NodeMCU/Arduino aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• betojuan
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 08-09 12:16
Hi allemaal,

Ik heb al vele topics gelezen op verschillende (internationale) forums, maar ik kom er door mijn noobheid helaas niet helemaal uit. Nadat ik al een bordje heb opgeblazen wend ik mij tot jullie.

Eigenlijk is de vraag (voor jullie) best simpel. Ik heb een NodeMCU met ESP chip (maar voor een Arduino geldt dit ook, dus zet ik m voor t zoekwoord even bij ;) ): hoe sluit ik zo'n bordje nu op mijn domme 8V AC deurbel aan? De knop gaat naar een ingebouwde transformator, en die staat weer in contact met de bel. Ik trek liever de kast niet open. Mijn vraag is eigenlijk een soort ELI5: op welke plek sluit ik nu wat voor onderdeel aan.

Hierbij wil ik wel graag dat de bel het blijft doen, zonder dat de node het doet, in het geval van een storing oid.

Als ik jullie van meer info moet voorzien, of iets zelf eerst moet doen, let me know!!

Beste antwoord (via betojuan op 13-05-2017 12:02)

• Miepermans
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
betojuan schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:09:
[...]

Tja, WEMOS of NodeMCU, dat idee werkt hetzelfde. Zou je deze noob kunnen vertellen hoe je dan precies de bel 'ertussen' hebt geplaatst. Na veel gelezen te hebben denk ik de knop op NC en de bel op de COM, of zit ik er dan naast?

Korte uitleg op welke draad je welke aansluiting je zou plaatsen of een fotootje zou echt fantastisch zijn!
Zo moeilijk is het allemaal niet, no worries.

Echter, in je verhaal ben je 1 ding vergeten. Je hebt niet gespecificeerd wat de ESP/WEMOS/whatever moet doen, moet hij;

1. iets doen wanneer iemand op de bel drukt ( dit lijkt me het meest logisch ) of
2. de bel kunnen laten afgaan vanaf afstand.

In geval 1, het meest simpele is, om de draden naar je daadwerkelijk deurbel toe, even de splitsen in een kroonsteentje en een aftakking te maken van beide draden naar ofwel een optocoupler, ofwel een AC Relais. Je sluit dan jouw relais als het ware parallel aan over de bel.

Aan de contact zijde van het relais ( of optocoupler ) bevestig je de draden naar je microcontroller ( bij voorkeur met een pull-up of pull-down weerstand, net wat jij wilt ) hiervoor vind je genoeg sketches en tekeningen op het internet, de maak contacten van een relais, zijn in dit geval niets meer dan een drukknop.

Als je de bel wilt laten afgaan vanaf afstand, is het nog makkelijker. Je kunt dan het makkelijkste gewoon een kant en klaar relaisbordje kopen voor $microcontroller$.naar keuze, en dan sluit je de maakcontacten van dat relais parallel over de draden van de drukknop naast de buitendeur aan.

Hier kom je zeker wel aan uit, maar, mocht je het niet vertrouwen, meet eerst even na wat bepaalde contacten op je microcontroller / relais precies doen voordat je mogelijk het verbreek contact op je bel aansluit... mijn ervaring is, dat je jezelf dan de ziekte schrikt omdat je bel ineens afgaat boven je hoofd
( wat vanzelfsprekend niet gebeurt als je gewoon netjes de stroom afschakelt, maarja ik ben raar )

Kom je er zo uit ?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• betojuan
Ok, thanks voor je snelle reactie. En dan:

1. Ik heb een 5V (SRD-05VDC-SL-C) liggen, dat werkt niet?
2. Welke aansluiting gaat waarin:
- DC+=VCC, DC-=GRD en IN is de NodeMCU pin.
- NO, COM en NC??

En dan heb ik geen condensator oid nodig?

• betojuan
Miepermans schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:48:
Geen oplossing zoals jij graag ziet, maar ik heb ongeveer hetzelfde gedaan met mijn deurbel. Ik heb echter een WEMOS D1 Mini geplaatst met Relais module. Die schakelt de deurbel.

Het voordeel is nu, dat de drukknop buiten enkel een maak-contact is op de ESP, daar maak ik handig gebruik van door een soort extreme-debouncing te doen. Per keer dat de knop getriggerd word, gaat mijn deurbel 1000ms af, en word er een timer gezet van 10000ms. Binnen die 10000ms kan er niet opnieuw gebeld worden ( haha, jammer joh belletje trekkers, irritante verkopers en geloofovertuigers ).

Ook stuur ik een update naar PushOver direct vanaf de WEMOS en doe ik een update naar InfluxDB ( gewoon omdat het kan ).

Hiermee voorkom ik wat gedoe met mensen die de deurbel vastplakken, er een stokje tussen doe of andere zaken. Dit was voor mij de ideaale oplossing.

Verder, hierboven staan een aantal goede oplossingen, Mocht je het bij de grovere elektronica willen houden dan is een relais ( op wisselspanning ) een goed idee, en mocht je wat willen solderen, dan is de oplossing van Sebastius een zeer compacte oplossing.
Tja, WEMOS of NodeMCU, dat idee werkt hetzelfde. Zou je deze noob kunnen vertellen hoe je dan precies de bel 'ertussen' hebt geplaatst. Na veel gelezen te hebben denk ik de knop op NC en de bel op de COM, of zit ik er dan naast?

Korte uitleg op welke draad je welke aansluiting je zou plaatsen of een fotootje zou echt fantastisch zijn!

• betojuan
Edit: het is gelukt! Kreeg een octocoupler met 6 pinnen mee, maar na wat studeren bleek dat geen probleem. 560Ohm weerstandje ertussen geplaatst, en het werkt precies als bedoeld. Op het naar het volgende projectje (bedraad zonnescherm).

Ik ga er vandaag mee aan de slag, moet toch wel lukken zo :) Bedankt!

[Voor 63% gewijzigd door betojuan op 14-05-2017 10:43]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee