Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Excessief RAM gebruik Chrome?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:50
Mijn vraag
Sinds enkele dagen doet mijn Surface Pro 4 (i5, 4gb, 128gb) een beetje raar. Als ik Chrome open en enkele tabs open geeft windows op een gegeven moment de melding dat er te weinig geheugen beschikbaar is. Dit is voor het eerst dat ik deze melding krijg.
Ik heb binnen Chrome al gekeken welke extensies (Adblocker & Lastpass) of andere processen er draaien. Adblock bleek hier de schuldige en hier heb ik dan ook de lijsten voor het scannen aangepast naar de lite versies maar dit helaas zonder resultaat. Daarnaast geeft de Chrome-taakbeheer ook aan de het GPU-proces veel RAM slurpt maar hier is volgens google niet zo veel aan te doen.

Als ik iets verder zoek in de details van de windows-taks manager, zie ik dat er ook een heel legio aan svchost.exe actief is en volgens google zou deze processen killen niet verstandig zijn.

Nu heb ik er al een windows defender scan, hitman pro trial scan, Microsoft Malicious Removal Tool en een soort gelijke van Google overheen gegooid, Chrome gereset, meest recente software van Windows maar ben ik nog steeds geen stap verder. :|

Wie kan mij helpen?

Alle reacties

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:04
Kan natuurlijk dat er in een nieuwe versie van Chrome een memleak zit. Maargoed, zou eerst proberen de extensies helemaal uit te schakelen.

Heb je misschien met het virtueel geheugen van Windows zitten spelen?

Die moet op automatisch staan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rYH3WP2.png

De aanwezigheid van heel veel svchost.exe is een nieuwe feature van Windows 10 Creator's Update. Voorheen werden verschillende services samen gevoegd onder een svchost.exe wat besparing op geheugengebruik gaf, maar als er een service crashde nam het alle services mee die door zijn svchost.exe werden 'gehost'. Door iedere svchost.exe één service te geven is Windows dus stabieler in ruil voor wat extra geheugengebruik. Windows 10 bepaalt zelf welke methode het kiest op basis van aanwezige hoeveelheid geheugen.

Verder: Edge is een stuk zuiniger dan Chrome ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Ramon op 08-05-2017 21:30 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Distoration
Ramon schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:26:
Kan natuurlijk dat er in een nieuwe versie van Chrome een memleak zit. Maargoed, zou eerst proberen de extensies helemaal uit te schakelen.

Heb je misschien met het virtueel geheugen van Windows zitten spelen?

Die moet op automatisch staan:
[afbeelding]

De aanwezigheid van heel veel svchost.exe is een nieuwe feature van Windows 10 Creator's Update. Voorheen werden verschillende services samen gevoegd onder een svchost.exe wat besparing op geheugengebruik gaf, maar als er een service crashde nam het alle services mee die door zijn svchost.exe werden 'gehost'. Door iedere svchost.exe één service te geven is Windows dus stabieler in ruil voor wat extra geheugengebruik. Windows 10 bepaalt zelf welke methode het kiest op basis van aanwezige hoeveelheid geheugen.

Verder: Edge is een stuk zuiniger dan Chrome ;)
Ik heb even gekeken naar het virtuele geheugen, minimaal toegestaan 16MB, Aanbevolen 1398MB, Momenteel toegewezen 12288MB 8)7 . Automatisch managen door systeem staat aan.
En ik ben zeker met je eens dat Edge zuiniger is, alleen de integratie tussen Chrome en Android werkt zo fijn.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Okay, dus dat wil zeggen dat je een applicatie hebt die leaked.

Kan je in taskmgr zelf kijken welk process zo slurpt?

Overigens kan je perfect een gewenste app hebben die memory slurpt, dan kan je nog zoveel anti virus en anti-malware tools erovereen gooien, die zullen niets vinden.

Probeer ook eens een nieuw profiel aan te maken in Chrome, misschien blijft er iets hangen bij het syncen?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Distoration
Snake schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:47:
Okay, dus dat wil zeggen dat je een applicatie hebt die leaked.

Kan je in taskmgr zelf kijken welk process zo slurpt?

Overigens kan je perfect een gewenste app hebben die memory slurpt, dan kan je nog zoveel anti virus en anti-malware tools erovereen gooien, die zullen niets vinden.

Probeer ook eens een nieuw profiel aan te maken in Chrome, misschien blijft er iets hangen bij het syncen?
In de Taksmgr is Chrome de grootste sluper (met 3 tabs open en 2 extensies actief) met ongeveer 729MB. Een andere 'slurper' is de Antimaleware Service executable (47MB).

Nieuw profiel zal ik zo even gaan proberen!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Distoration schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:55:
[...]

In de Taksmgr is Chrome de grootste sluper (met 3 tabs open en 2 extensies actief) met ongeveer 729MB. Een andere 'slurper' is de Antimaleware Service executable (47MB).

Kwenie hoor: 729 MB is niet excessief, als je 4 GB hebt.
Doe 's een screenshot van die melding over te weinig geheugen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:52
Distoration schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:55:

Dat is, zoals mijn bovenganger al zegt, niet significant.

Laat eens een screenshot van de 'Performance' tab van de Task Manager zien.

Eventueel zou je ook RAMMap of Process Explorer kunnen gebruiken om meer details te achterhalen.
Pagina: 1