Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Font email?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier Arial als standaard font voor de mail en zie dat ze hier op het forum ook een schreefloze font gebruiken.

Nu hoor ik dat men bij teksten een betere leesbaarheid ervaren bij het gebruik van een lettertype met schreef. Ik heb het geprobeerd in de mail maar ik vind het minder prettig lezen.

Wat ervaren jullie als prettiger, sans, of een serif lettertype gebruiken?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Op het scherm is een lettertype zonder schreef vaak beter te lezen dan met schreef, op papier juist andersom.

Verwijderd

Topicstarter
Beekforel schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:27:
Op het scherm is een lettertype zonder schreef vaak beter te lezen dan met schreef, op papier juist andersom.
https://www.bloomberg.com...font-is-ruining-your-life

www.businessinsider.com/b...ernational=true&r=US&IR=T

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Interessant, eind jaren negentig van de vorige eeuw schreef Jerry Pournelle in Byte al dat hij iedereen Georgia en Verdana aanried als font, met dezelfde argumenten als genoemd in de bovenstaande links. Dat blijft ook nadat we al jaren zijn gewend aan kleine schermen en feitelijk niets meer op papier lezen?

Nu dit opnieuw in herinnering wordt gebracht bedenk ik mij dat eenieder zou moeten gaan uitzoeken wat voor hem/haar het beste werkt in plaats van altijd maar de default te nemen. Dank voor de vraag!

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso ironisch dat Bloomberg een font af loopt te zeiken, terwijl hun eigen website een irritant font heeft als je cleartype uit hebt staan.

Lettertypes met schreef werken wel, maar dan moet je een grote fontgrootte gaan gebruiken. Voor normale groottes zou ik gewoon lekker schreefloos pakken, leest een stuk lekkerder imho.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fonts met schreef lenen zich niet zo goed voor traditionele beeldschermen omdat de resolutie van die schermen gewoon te laag is om die details goed weer te geven. Daar wil je een simpele strakke letter zonder tierlantijnen.
Op een moderne smartphone of tablet, die veel hogere dpi-waardes ondersteunen, gaat dat al stukken beter. Op de PC gaat het ook de goeie kant op als je 4K combineert met 200% scaling. Tekst wordt daar stukken leesbaarder van.

Overigens vind ik ongeacht het beeldscherm een schreefloos lettertype toch fijner. Maar Arial/Helvetica gebruik ik zelden. Ik vind het gewoon niet een erg mooi lettertype.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit heeft weinig te maken met Hosting, dus schopje naar CSA

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:41:
Sowieso ironisch dat Bloomberg een font af loopt te zeiken, terwijl hun eigen website een irritant font heeft als je cleartype uit hebt staan.

Lettertypes met schreef werken wel, maar dan moet je een grote fontgrootte gaan gebruiken. Voor normale groottes zou ik gewoon lekker schreefloos pakken, leest een stuk lekkerder imho.
Hoe verklaar je dan al die wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken waarin men beweert dat fonts met schreef efficiënter lezen?

Wist niet dat Arial zo gehaat was. :D

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 05:48:
[...]
Hoe verklaar je dan al die wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken waarin men beweert dat fonts met schreef efficiënter lezen?
Staat daar bij of dit op papier of op scherm is?

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Denk dat de infographic van deadgrunt best duidelijk is. Sans leest op mijn smartphone bij kleine letters veel sneller.

👑

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 05:48:
[...]
Niet. Maar dat is waarschijnlijk ook dat het heel persoonlijk is.
Hetzelfde als dat Cleartype en font antialiasing gezien worden als DE manier om letters scherp te krijgen. Misschien voor het grootste deel van de mensen. Voor mij maakt het het alleen maar blurry en krijg ik er hoofdpijn van als ik er langer dan een uur naar moet kijken.
Niet iedereen ziet alles op dezelfde manier, maar dingen als kleine geschreefde letters op schermen staan er volgens mij wel om bekend minder leesbaar te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 06:46:
[...]
Staat daar bij of dit op papier of op scherm is?
Tegenwoordig zijn alle schermen wel in Hd resolutie. Kwestie van tijd voordat Sans EOL is.
Pagina: 1