Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LED Verlichting auto+motor

Pagina: 1 2
Acties:

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19:30
De laatste tijd komen er steeds meer led setjes op de markt, voor retro fitting in auto's en motoren. Ook vanwege de prijs zijn ze enorm populair omdat je voor amper meer geld dan een goeie xenon set een goeie led set hebt die veel langer mee gaat en een mooier licht geeft. Plus bij de latere Lumileds sets ook een enorm goed lichtbeeld hebben.

Helaas is er ook veel oudere rommel te koop, goedkope en slecht imitaties maar ook veel onzin met specificaties. Gegevens wat gewoon niet kan en nergens op slaat. Mensen kopen vaak ook 'maar iets' en vaak te duur ook. Vandaar dat ik mijn ervaring hiermee deel.

Laten we beginnen met een goed filmpje, een review van (volgens hun) 3 generaties led verlichting:

Gelukkig zie je de eerste generatie bijna niet meer terug. De 2e generatie wel, en die zijn nu inmiddels ook leuk betaalbaar en zijn er in veel varianten van Cree en COB. Er zijn diverse vermogens van de verschillende series in deze generatie of evoluties zoals je ook kan noemen. En dan als laatste de inmiddels bekende Z ES Lumileds. :)

Lichtbeeld

Verkeerd lichtbeeld en het verblinden zoals door Xenon zie je ook terug bij de goedkopere led lampen, en dan met name bij het gebruik van de grotere COB leds of led lampen die helemaal rondom volgedrukt zijn met leds. Je hebt dan namelijk een niet gecentreerde lichtbron zoals bij halogeen wel het geval is. Dus het licht komt niet centraal in je reflector/spiegel en gaat kan hierdoor niet goed gericht worden en gaat dus alle kanten op. Hierdoor heb je altijd iets van strooilicht.

Bij de nieuwste generatie Z ES Lumiled Luxeon's van Philips is dit opgelost met kleinere Z ES led chips die goed gepositioneerd zijn op de lamp en maar aan 2 kanten zitten. Vergelijkbaar met de positie van de gloeidraad bij halogeen.

Dit zie je ook terug bij de latere Cree leds die wat kleiner zijn geworden.

Zelf heb ik een projector koplamp in de motor dus lichtbeeld is voor mij minder van belang. En gezien de prijs toendertijd van Lumileds en de beperkte inbouwdiepte ben ik uiteindelijk voor deze COB led lampen gegaan:

https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/05/WP_20170507_10_00_00_Pro-Medium.jpg
http://www.ebay.com/itm/6...104097:g:x4sAAOSwgY9Xck~C
Vrij veel verkocht op eBay, goed betaalbaar en een goede lichtopbrengst en betrouwbaar. Beduidend meer lichtopbrengst dan halogeen iig van een 3000 lumen.

Een iets latere generatie Cree led is ook een goeie optie, alleen moet je het koelblok kwijt kunnen:

http://www.ebay.com/itm/H...:AAEAAOSw0hlZHQ2n&vxp=mtr

En voor de mensen met H7:

http://www.ebay.com/itm/2...577de7:g:jewAAOSwXq5Zrglh

Hier zie je ook al duidelijk de kleinere led chips die zo op de lamp zitten dat ze zorgen voor een beter lichtbeeld. Alleen trekken ze vrij veel vermogen en door de opbrengst gaat er nogal wat verloren aan warmte. Vandaar ook het grote koelblok. Maar met een 4300 lumen een hele stap omhoog.

Nadeel bij H4 zoals ik dat heb is wel dat hij pas bij grootlicht beide chips inschakelt, dus je maar 30W bij dimlicht hebt. Let hier ook bij aanschaf, want ze kunnen het hebben over 30W, 60W of zelfs 120W... Dus 1 op vergelijken is vaak moeilijk. Dat is ook wel weer in het voordeel van de Lumileds aangezien die er 50W op een lamp zitten, dus bij H4 heb je voor dim en grootlicht beiden 50W op de lamp zitten. Bij Cree en COB leds is het 60W wat verdeeld wordt in het geval van H4.

Vermogen en koeling

Al die vermogens en het sterker worden van de Cree en COB leds hebben nog een nadeel, warmte. En daarom zie je bij de latere series die wel heel veel lichtopbrengst hebben maar ook veel vermogen trekken dat ze allemaal met een ventilator uitgevoerd zijn. Dat wil je dus niet hebben...

Geluid is niet het ergste maar hij is zo ontwikkeld dat de koeling nodig is. Het koelblok is daarop berekend. Met vuil en stof wat erin gaan zitten koelt hij al snel minder, en al helemaal als dan de fan ermee kapt (en vaak is het echt goedkope spul wat niet veel te houden heeft) dat de led zijn eigen niet meer koel kan houden en dus voor serieuze problemen kan zorgen. Daarom ben ik niet kapot van de laatste series van Cree en COB leds.

Generaties

Al die generaties of series is niet bij te houden en er is ook nergens echt een overzicht van. Bij de hierboven genoemde lampen waar ik ervaring mee heb zie je wel duidelijk een verschil tussen de verschillende generaties. Leuk stuk hierover is bijvoorbeeld:
https://www.ledoauto.com/...-VS-G8-CREE-LED-Headlight

Hun benoemen alle tussen series, maar eigenlijk kun je ze grofweg in de bekende 3 indelen. De eerste serie Cree en COB leds met een beperkte opbrengst die eigenlijk bijna geen koeling nodig hadden en eigenlijk onbruikbaar zijn voor voertuigverlichting. Daarna komen de verschillende series van Cree en COB leds met inmiddels behoorlijk wat opbrengst, qua licht maar ook zeker warmte door de vermogens. Met grote koelblokken tot ventilatoren aan toe. En dan inmiddels de Z ES leds, de bekende Philips Luxeon Lumileds. Ook veel vermogen, maar door verbeterde koeling en meer opbrengst zijn de koelblokken nog redelijk normaal.

De 2e generatie zoals ik vaker benoem is relatief goedkoop en goed aan te komen. Reken op een euro of 20-25. Helaas is er geen overzicht van te krijgen en is er ook veel rommel te koop. Daarom goed zoeken en eventueel een keer vragen of iets kopen waar iemand al goeie ervaringen mee heeft. De nieuwste Lumileds beginnen nu goed verkrijgbaar te worden en zo rond de 50-60 euro heb je een goede set.

Ik ben zelf op deze uitgekomen:

https://www.ebay.com/itm/...s-Luxeon-ZES/122629768700

Voor de mensen met bijvoorbeeld H7 is deze interessant:

https://www.ebay.com/itm/...-Luxeon-ZES-/122629768904

Cree of COB

Cree of COB leds zijn vrij makkelijk uit elkaar te houden maar worden heel veel door elkaar gehaald. Cree leds zijn relatief kleinere led's en daar zitten er vaak meerdere van op 1 lamp:

COB leds zijn vaak 1 grote led per lamp.

Iets minder goed voor je lichtbeeld dan bij Cree, wel hebben de latere generaties meer vermogen maar de lichtopbrengst is niet optimaal. COB leds doen gemiddeld bij 35W een 4200 lumen, terwijl Cree leds met 36W een 4300~4500 lumen doen en bij de laatste generatie zelfs tot 6000 lumen. Met dit soort vermogens heb je dus enorm veel warmte, en dus een relatief groot koelblok en een ventilator achterop zitten wat al snel onbruikbaar wordt.

Imitatie

Natuurlijk is er ook veel imitatie of goedkope 'rommel' wat verkocht wordt. Dat is dan ook belangrijk om rekening mee te houden. Een goed stuk over imitatie van de Luxen Z ES leds is dit:
http://www.ledoauto.com/b...ential-danger-to-your-car

Soms zie je dat COB leds als Lumileds geadverteerd worden.Dat is dan redelijk makkelijk herkenbaar door de grote led chip die erop zit wat dus niet klopt. Bij Cree is het al iets moeilijker maar dat zie je dan weer aan de opbouw van de lamp.

Dat geldt dus ook voor vorige serie met Cree en COB leds, er gaat heel wat goedkope rommel in de rondte die de specs bij lange na niet halen of gewoon van een slechtere kwaliteit zijn. Soms wordt om de prijs te drukken en de lichtkleur te halen vaak een combinatie gemaakt tussen enkele goeie leds en een paar goedkope. Vaak zijn ze wel redelijk makkelijk te herkennen doordat ze met vergelijkbare led lampen een heel stuk goedkoper zijn. Dat zegt vaak al genoeg. :)

Update

Edit: Update 15-9-2017

Al enige tijd (en aardig tevreden) met de led verlichting in mijn motor, maar met de donkere dagen en het wegvallen van het puur witte licht tov geliger halogeen licht, toch maar besloten om eens te kijken voor wat meer licht, en met name de Lumileds. @Osiris had hier al eerder ervaring mee en nu dus aan mij de beurt. :)

Net even wat meer lichtopbrengst en zeker bij H4 waarbij je bij Cree of COB ziet dat je maar de helft van een normale H7 lamp krijgt. 60W is dim en grootlicht bij elkaar. Bij Lumileds krijg je 50W voor dim en 50W voor grootlicht. Dat scheelt een stuk.

Al met al weer de nodige extra ervaring en avondjes lopen zoeken waarmee ik dit topic ook even heb bijgewerkt.

Joopieboy wijzigde deze reactie 28-11-2017 14:12 (113%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
@Dryhte niet heel veel vermogen als ik naar de specs ga kijken, en volgens mij best lastig in te bouwen?

Daarbij met die prijs was het wel interessant om te kijken naar de versie die ik en een aantal andere mensen die ik ken gebruik. :)

@Osiris dikke kans idd, verkoper zegt niet alles, en misschien had je dezelfde lampen bij een andere verkoper goedkoper kunnen scoren maar goed dat is niet anders. :) Ben wel heel benieuwd hoe die 3e gen bevallen. :)

Had jij projector koplampen of gewone trouwens?

Joopieboy wijzigde deze reactie 07-05-2017 12:33 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
Scheelt idd, nooit last van een slecht lichtbeeld dus. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
quote:
Dryhte schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:51:
[...]

Yep maar ik vond niet zoveel info, en op de fora waar ik zat stonden deze sterk aanbevolen. Het inbouwen was wat lastig maar ik slaagde erin en nu is het enige 'probleem' dat die mesh koelflap zal slijten door wrijving.

Zeker top idee deze thread :)

Vermogen is trouwens voldoende, echt stukken beter dan de standaard halogeen...
Daarom ook dat ik dit topic heb gestart, liep tegen hetzelfde aan en heb best wel wat tijd besteed aan uitzoeken en opzoeken. :)

En idd, je zal zeker voldoende vermogen hebben, versie die ik dan heb is net even een slag meer en dat is echt lekker rijden, maar ook gezien worden. :)

Inbouwdiepte was dus voor mij ook echt wel een probleem en ik kon geen grote aanstuur/regelunit kwijt. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
Alleen bij een gecertificeerde verkoper ben je er zeker van... Verder heb je dus altijd een risico.

CSP is in de basis niet veel slechter, andere techniek maar worden wel warmer, en de CSP versies die nu uit China komen zijn vaak niet het beste qua lichtopbrengst ook. :) Hence de prijs...

Zie je ook als je gaat terugrekenen en en er vanuit gaat dat de Chinese opgave klopt, bij de ZES Philips LED's is dit 144 Lumen per Watt, bij de CSP LED's zit je op 140 Lumen per Watt.

Maar met veel testen zie je dat die het bij lange na niet halen. :) Maar wel meer warmte afgeven.

Over het buitenland, je hebt een keur voor een Halogeenlamp of een Gasontladingslamp, dat laatste is LED zeker niet. Grijs gebied dus. Maar eigenlijk mogen ze je er niet voor bekeuren, want je voldoet aan de regels hier in Nederland en hier is het toegestaan, mits niet verblindend. Helaas gebeurd dat dus wel.

Zie ook:http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28317463#28317463 en bijvoorbeeld meer officieel http://www.knmv.nl/Nieuws...erlichting-in-buitenland/ :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
Ik zou zeggen zorg eerst eens dat je je lampen goed afstelt. Je hebt een andere lichtbron met meer opbrengst, nogal gek als ie dan minder ver komt. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joopieboy
Zoals ik al schreef, niet eens hand warm, beetje lauw. Bij stilstand wordt het iets meer maar ook niet gek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joopieboy
quote:
wickedm3n schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 07:48:
Leuk onderwerp. Ik heb er zelf ook weleens maar gekeken maar wat is het voordeel van leds t.o.v. Xenon?
Prijs en geen converter?
Xenon is zeker met een motor illegaal in het buitenland. Warmte, compacter, minder stroom gebruik, meer lichtopbrengst (alleen bij de 3e en nog duurdere generatie). Laatste generatie heeft ook het voordeel met het lichtbeeld doordat het lampje zo compact is samen met de lichtpunten op de lamp. En dat is écht een groot voordeel. Plus gewoon netjes wit licht zonder een waas van blauw licht eromheen. :)

• Joopieboy
Dit is de reden waarom de nieuwe Luxeon LED's bijvoorbeeld zo een goed lichtbeeld geven:

Komt exact overeen met halogeen. :)

En idd, zichtbaarheid en gezien worden is ook exact de reden waarvoor ik het heb. Plus altijd al iets meer lichtopbrengst dan halogeen. :) Ik mis alleen het strooilicht op de borden zoals bij xenon. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
Gister nog een nadeel gezien van waarom je geen ventilator gekoelde leds wilt hebben. Het is een vrij irritant aanwezige zoem die je continue hoort. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
quote:
azz_kikr schreef op zondag 21 mei 2017 @ 09:41:
Op een auto valt het nogal mee denk ik.....als die fannetjes nieuw zijn. Als ze wat ouderdom hebben en er kruipt wat vuil tussen....ratel ratel. Tot ze het helemaal begeven en je ledje volledig wegsmelt.
Jup dingen hebben gewoon een fan nodig om te koelen, als die verrot gaan (vaak al niet de beste kwaliteit) dan is het zo over. En je hebt onderweg gewoon veel stof en vuil. Niet ideaal. :)

• Joopieboy
Ja er zijn zoveel imitaties van imitaties dat het bijna niet meer te doen is. :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
Ben benieuwd, anders doe ik wel mee voor een setje H4, hopelijk hebben ze ook H4 High :Y

• Joopieboy
Ik weet zo even niet de bedragen waarvoor jij ze besteld hebt, en mensen roepen wel over garantie en alles, maar ik heb met eBay echt serieus geen issues. Laatste keer binnen 2 weken binnen, ook voor iemand anders besteld. Je kan vaak aan de hoeveelheid bestellingen en de verkoper zien of het een grote kans heeft. Kennis heeft 1 keer een beschadigde lamp gehad met transport, en ok hij is wel een user met een 300+ waarderingen (tiental meer dan ik), maar hij kreeg zonder problemen en ander opgestuurd. :)

Duurt wel 2-3 weken, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
Lijkt mij gewoon prima te gaan. Hoezo wel of niet dan?

Trouwens ik zie hier nu de 3e gen lampen voorbij komen zoals deze:
http://vi.raptor.ebaydesc...1499072439282&cspheader=1

Dat zijn dus CSP LEDs, die hebben een minder hoge lichtopbrengst dan een vergelijkbare 'echte' Lumiled/Luxeon ZES LED. Die zijn wel bijna 2x zo duur nog (45-50vs 25-30 dollar) maar daar heb je echt veel meer aan. :)

Joopieboy wijzigde deze reactie 03-07-2017 11:03 (79%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joopieboy
Jup, en proberen op te letten met de specs, de ene geeft per lamp op, de andere per twee, etc.

@Thundernet zal zo eens op eBay kijken, die zijn wel erg duur en weinig opbrengst. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
Haha jup, same here. :P Heb nu 60W per lamp erin zitten maar omdat het H4 is heb ik maar 30W in gebruik. :+ Daarom hopen dat voor het najaar de prijs een beetje wilt zakken dan bestel ik die nog wel eens. :)

Of eens mailen of die een enkele wilt opsturen aangezien het voor de motor is...

Zit naar deze te kijken trouwens:
http://m.ebay.com/itm/Bri...68422?nav=WATCHING_ACTIVE

En @Thundernet, ik zou voor deze gaan als ik even zo snel kijk:
http://m.ebay.com/itm/2X-...8f9fff556ea%257Ciid%253A4

Je moet alleen zeker weten of je de kabel kwijt kan, mistlampen bieden vaak niet veel ruimte. :)

Joopieboy wijzigde deze reactie 03-07-2017 11:17 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
Ook een heel stuk meer in de breedte, dat mis ik een klein beetje bij mijn verlichting. Of dat nu ook door de projector komt, geen idee. :P Maar ziet er goed uit!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
Met rode leds krijg een wat diepere rode kleur, dat is wel erg mooi moet ik zeggen. :)

• Joopieboy
Herken het probleem, uitvallen, storen, verkleuren, problemen met canbus. Ben met het plaatsen van led op deze uitgekomen van Osram:
http://www.ebay.com/itm/302110008253

• Joopieboy
Led remlichten vind ik wel link. Met de zon er vol op zie het echt niet. :)

• Joopieboy
Led achterlicht =/= led vervang lampje

Ik heb zelf ook een led achterlicht en dat is toch net wat anders dan een ander lampje in een gewone behuizing :)

• Joopieboy
Weet jij zo hoeveel stroom die led koplamp trekt of een soort van sluiting maakt, misschien ook eens meten. Lijkt mij dat daar wat misgaat.

En misschien ligt het aan het elektrasysteem van je Vespa. Als je dynamo al aan zijn max zat met een normale halogeen lamp en de led lamp nu veel meer stroom trekt dat ie dan inkakt?

• Joopieboy
Zuiniger is vaak niet helemaal goed gebruikt, ja ze hebben meer lichtopbrengst maar alsnog worden ze warm en hebben ze 'verlies' in de vorm van warmte. :)

Vandaar dat je vaak met minder watts bij led toekomt, omdat je dan toch meer licht hebt. :)

Wat mij wel opvalt met een 30W spierwitte led in de motor is dat het witte licht niet altijd super fijn is en lijkt weg te vallen soms. Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen...

• Joopieboy
quote:
BazzH schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:00:
[...]

Dat ervaar ik op mijn fiets ook. Maar dat licht is er wel hoor. Dat zie ik aan verkeersborden die ik van 1 km afstand al op zie lichten en aan de wegmarkering.

Ik vraag me alleen af wat voor bak licht je gaat krijgen als je een 35W halogeen lamp gaat vervangen door een LED lamp die 40W verstookt.

Ik ben voor mijn scooter ook een tijdje op zoek geweest naar een LED koplamp (dim- en grootlicht in 1, HS1, dat is volgens mij gewoon H4 met een lager wattage). Was niet heel veel voor te vinden toen. Ik wilde juist wat minder stroomverbruik, want de electra van zo'n scooter is nogal krap bemeten allemaal.
Dat is opzich makkelijk qua specs te vergelijken. De 'betere' halogeen verlichting zoals de Osram Nightbreaker doet een +/- 1500 lumen, de Philips Z ES Lumileds doen een 3200 lumen. :P Dus dat is een aardig verschil. :+

• Joopieboy
Die heb ik inmiddels ook besteld. Ik heb nu een iets oudere generatie led verlichting (zie TS) in mijn motor zitten, maar zeker met H4 is 30W met iets minder lichtopbrengst wel goed, maar het kan altijd beter.

Specs kun je helaas niet helemaal vergelijken. Huidige lampen zijn 30W en 3000lumen, ik vermoed dus 15W vanwege H4 bij alleen dimlicht, dus een 1500lumen grofweg. Straks dus 50W met dimlicht en een 5000lumen.

Dat gaat nogal schelen. :) 1500lumen is ansich prima maar het witte licht valt weg heb ik het idee.

• Joopieboy
Grootlicht is echt super, helemaal eens! Maar soms is het best apart als je iemand voorbij rijdt en je licht valt gewoon weg :P

• Joopieboy
quote:
Dryhte schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:08:
@Joopieboy Misschien is het een goed idee de TS te upgraden met een lijstje met de goed bevonden lampen/leveranciers?
Moet mijn lamp nog binnenkirjgen dus te vroeg om wat van te zeggen. Maar dat kan zeker.

Hoewel sommigen een keuze hebben gemaakt waar ik dan weer mijn twijfels bij heb. :P

• Joopieboy
Ik kan zo even jouw keuze mij niet voor mij halen? Had je die hier gepost of in het heb je wat nieuws en moet je het showen topic?

Edit: helemaal aan het begin van het topic. :) Dit zou niet mijn keuze zijn. Waarom? Een 'verouderde' Cree led lamp van (het lijkt) de allereerste generatie. Lichtopbrengst zoals opgegeven moet je zeker al snel vergeten. Ik denk dat je blij kan zijn als deze rond de 1000-1200 lumen levert net zoals halogeen.

Ik de TS een bijgewerkt, aangevuld en wat overzichtelijker gemaakt. :)

Joopieboy wijzigde deze reactie 15-09-2017 19:35 (117%)

• Joopieboy
D2S is toch standaard voor xenon? Dan heb je ook een koplamp die hierop aangepast is met ombouw en starter. Daar kun je niet 'zomaar' een led inzetten'. Lumileds is er iig niet voor D2S maar de ZES variant weer wel. Alleen die heeft een stuk minder opbrengst. Je kan eens op eBay kijken. :)

Joopieboy wijzigde deze reactie 15-09-2017 19:32 (13%)

• Joopieboy
Ziet er netjes uit, Z ES leds zijn toch wel het beste op het moment. Ben benieuwd voor je :)

• Joopieboy
Sowieso is dat standaard vaak wel heel erg het geval met standaard lampjes... Bij mijn moeder zelfs gelijk een set Osram Nightbreakers erin gezet, en als deze stuk zijn komt daar ook een Lumileds set in. :)

• Joopieboy
Ik kom zo op D2 of D2S geen lampjes tegen dus ik zou je zo niet kunnen helpen. Maar ik snap wel wat je gedaan hebt, dat is wel netjes. :)
quote:
Netoj schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:07:
Vraagje, ik ben opzoek naar h7 dimlichten maar ik zie verschillende merken en kwaliteiten. Welke wordt hier aangeraden op een astra gtc?
Vrij moderne auto dus sowieso een set met canbus nemen, ik zou dan zeggen kies een leuke set Lumileds uit, heb je het beste van het beste van dit moment. Bv:

http://www.ebay.com/itm/G...EFZZgsph&vxp=mtr#shpCntId

Joopieboy wijzigde deze reactie 21-09-2017 16:56 (10%)

• Joopieboy
Dan bestel je ze toch op eBay? :+ En zolang als dat je met PayPal betaald is er niks aan de hand. Onbekend maakt onbemind...

• Joopieboy
Als je het beste wilt hebben wat er is, dan moet je kijken naar Lumileds. Voordeel is ook dat je die kunt draaien in de sokkel, beste is de leds naar beneden te laten wijzen. :)

Dan kom je op deze uit:
https://m.ebay.com/itm/90...075fffe6d98%257Ciid%253A1

• Joopieboy
quote:
nokiaan958GB schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 22:26:
[...]

Ah dankje

dat lijken wel dezelfde als deze
wist niet dat import uit china zo duur was :+
Dit zijn wel de echte lumileds, scheelt alsnog de helft...

• Joopieboy
quote:
patrickkoning schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:55:
[...]

Waarom kun je het beste de leds naar beneden laten schijnen? Dan schijnt toch ook 50 % omhoog?
Dat heeft te maken met hoe je reflector opgebouwd is, ik heb dit ook maar van proberen...

• Joopieboy
Bij een projector maakt het niet uit is mijn ervaring, dat werkt ook prima met een 'grote' cob led aan beide zijdes. :)

• Joopieboy
Sowieso beter gecentreerd en vergelijkbaar met een halogeen gloeidraad. Zo een grote cob led geeft over een groter oppervlakte licht, dus minder gecentreerd. :)

• Joopieboy
Welke kant moeten de leds dan uitwijzen is jouw ervaring? Het is bijna nergens goed terug te vinden...

En als ik de foto van de led chip zelf bekijk lijkt het echt te zijn, prijs is ook wat je zou verwachten dat ze mogen kosten dusja.

• Joopieboy
quote:
Pyramiden schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:12:
[...]

Hoe bevallen deze lampen tot nu toe? Ik zit te twijfelen om H4 LED's in mijn auto te zetten als de "xenon look lampen met halve levensduur" die ik op vakantie moest kopen omdat er niks anders was de geest geven.

Deze zien er wel goed uit. Die lampen met die rare koelvinnen aan de achterkant ben ik een beetje terughoudend mee...

Waar heb je ze gekocht, als ik vragen mag?
Als ik je een tip mag geven, dan zou ik voor deze gaan:

Zelf en bij anderen erg goeie ervaringen mee. :)
quote:
patrickkoning schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:34:
Wat ik begrepen heb is dat de beste LED lampen ter vervangen van de halogeen koplampen op dit moment aan het volgende voldoen:

- fanless design
- Luxeon ZES LED chips
- Dat de LEDs op dezelfde plek zitten als waar normaal de gloeidraad van de halogeenlamp zit
- de ballast verwerkt zit in de lampvoet zelf en er niet los aan hangt

Zeker een ventilator gaat op den duur defect. Pin mij er niet op vast, dit is wat ik begrepen heb na mijn vooronderzoek.
Ballast in de lampvoet ga je niet willen vanwege inbouwdiepte, en sowieso zie je dat niet bij de echte Lumileds (Luxeon). :) Dan heb je gelijk dat met de leds op de juiste positie.

Joopieboy wijzigde deze reactie 11-10-2017 21:35 (35%)

• Joopieboy
quote:
RinuX schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:11:
[...]

Over mijn H4 setje ben ik op zich tevreden, alleen het grootlicht is niet erg fel, het lijkt minder ver te schijnen dan de halogeen lamp. Misschien is dat beter bij degene die Joopieboy aangeeft.
Ik heb de led lampen wel iets hoger moeten afstellen, maar verder geen last oid. :)
Verschil tussen de COB leds wat ik hiervoor had en de Lumileds die ik nu heb is wel dermate dat ik begrijp wat je bedoelt. :) Ondanks de hogere opbrengst dichterbij. :P

• Joopieboy
quote:
MikeyMan schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 08:59:
Ik zie hier toch inmiddels nette lichtbeelden langs komen. Toch ook maar eens kijken naar led lampen. Ben gezegend met 4 H7 lampen op mijn motor, dus wordt wel een redelijk prijzige grap :X

Also; Raad de motor ;)
Dat is iig 1000cc+ :+

Maar lekker Lumileds nemen idd, krijg je geen spijt van. :Y

• Joopieboy
Mm, iets van een allroader zeker dan?

Maar je kan als je wilt net zoals ik heb voor grootlicht ook 'gewone' Cree leds erin zetten zoals ik heb. Is toch voor seinen vaak alleen maar... :)

• Joopieboy
2 setjes voor de prijs van een setje van hier, met een 'bekend logo en merkje' erop idd. :+

• Joopieboy
Als ik het zo zie zijn het sowieso geen Lumileds maar COB leds, ansich wel aardig voor het geld. :)

Geen ventilator enzo scheelt ook al ellende.

• Joopieboy
Ziet er uit als de echte Lumileds, worden minder warm en veel meer lichtopbrengst. Als je het wilt uitgeven zou ik er niet over nadenken en lekker voor de 2e gaan. :)

• Joopieboy
Kijk eens goed naar de foto's, deze heeft geen fan. ;) Echt lijkende lumileds dus.

• Joopieboy
quote:
l3art schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:50:
[...]

Ik lees de tekst die bij de productomschrijving staat. Daar staat toch echt dat er gebruik wordt gemaakt van een ventilator.
Chineese productomschrijvingen, dan zou je ook 4000lumen en 50W hebben. Nee dat klopt allemaal voor geen zak. :/

• Joopieboy
Precies en iedere adverteerder gaat er anders mee om, rekent anders of overdrijft wat meer. Door ervaring kan ik zeggen wat werkt of wat niet en kan ik een beetje de verschillende types en series herkennen. Maar goed :+

• Joopieboy
Soms heb je geluk en gaat het direct mee met het vliegtuig idd. :Y

• Joopieboy
Ja die verkoper heeft zijn zaakjes goed in orde. :) Even nog een update posten, net weer iemand heel erg blij gemaakt met een setje led, en nu even moeten spelen met het afstellen van de lampvoet wat bij Lumileds dus wel kan. Ik heb zelf projectors ook op de motor en daarmee een glasharde scheidingslijn, mijn moeder heeft een Alto met H4 reflectorkoplampen, iets wat xenon dus altijd een bak strooilicht en ellende geeft en met de 'goedkopere' leds ook snel problemen geeft.

Het setje voor mijn motor:

Setje voor mijn moeder:

Ingebouwd waarbij je ook mooi ziet dat de stofkap over de schacht van de lamp valt, stofhoes eroverheen en dan het koelblok erop draait:

Lichtbeeld origineel (leds schijnen opzij, zo horen ze te zitten):

1 streepje verdraaid (2 kleine inbusjes opzij van de lampvoet):

Et voila:

Daar kan ik heel erg tevreden mee zijn. Reflector koplampen met leds en een zeer goed lichtbeeld. :)

Joopieboy wijzigde deze reactie 21-10-2017 22:31 (3%)

• Joopieboy
Dat is niet heel prettig voor de tegenliggers nee. :) Welk type leds heb jij erin zitten, ik herken dat probleem met een dit soort type led lampen:

Bij Lumileds heb je en veel kleinere leds, die ook zo gepositioneerd zijn op de lamp dat het overeenkomt met gloeidraad, en het licht daardoor veel beter in je koplamp komt. Bij deze leds komt het licht niet gecentreerd je koplamp in, en dat geeft gewoon veel ellende. :)
quote:
kendo schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:39:
[...]

Dat lichtbeeld ziet er voor een reflector, idd. erg netjes uit, in tegenstelling tot de meeste andere voorbeelden in dit topic waarbij het lichtbeeld niet meer dan een blob strooilicht is.
De plug & play LED's hebben toch wel een positieve ontwikkeling door gemaakt. In de tijd dat ik naar dit soort oplossingen heb gekeken, waren de meeste "betaalbare" LED's vaak gigantisch underpowered en zat het brandpunt totaal verkeerd.

Is dat trouwens een Alto 5 (2009 ->) Ik heb in die van mij recentelijk de 7 jaar oude D2H projectoren vervangen door een nieuwere H1 generatie(ik had ze in 2010 omgebouwd naar projectoren). Met als resultaat een nog betere lichtopbrengst en een perfecte cutoff.
Ik houd het voorlopig nog even bij xenon, omdat ik nog de nodige vervangings lampjes heb liggen (centenwerk vanuit China). Maar ik heb nu iig. een projector met een gangbare maat lampvoet, waar ik ook zo LED in zou kunnen drukken ;) .
Ja Lumileds is een heel verschil tov de oudere setjes zoals je hierboven ziet idd. :)
En dit is idd een nieuwer type alto ja, deze is van 2012. Maar daar ga ik de moeite niet voor nemen om projectors in te bouwen. Dat is echt rot werk. :)

• Joopieboy
Het bakken en open zien te maken zonder te slopen van een behuizing heb ik ooit 1x gezien, nooit weer. :P Maar idd. :)

• Joopieboy
Kijk dan zie je wat een verschil dat afstellen maakt idd. :) Maar viel mij bij mijn moeder alsnog nog op dat het de imperfecties goed laat zien van de koplampen. Lichtbeeld is goed maar toch heb je links en rechts wat strooilicht langs de kant van de weg...

• Joopieboy
Die foto die ik liet zien met dat koelblok dat is een H4 set, maar dat maakt verder niet zoveel uit. :) Bij deze koplamp is het zo gemaakt dat de stofkap achter tegen het lampje zit, origineel zit dan de H4 stekker dan op de lamp, nu draai je er het koelblok op. De grootte valt eigenlijk heel erg mee. Bij mijn motor zit het op dezelfde manier. Alleen als je een echte dichte koplamp hebt zoals je laat zien kan het lastig worden. Dan moet je echt even meten hoe diep je de ruimte hebt. :)

• Joopieboy
Tsja dat is wat ik eerder al postte:
http://www.ledoauto.com/b...ntial-danger-to-your-car/

En chineese specs moet je sowieso niet teveel vanuit gaan. :P Maar dat veel het 6000k noemen kan ik mij ergens voorstellen, is ook gewoon spierwit. :)

• Joopieboy
quote:
bobstar82 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:52:
[...]

Dus wel het wantrouwen waard, ze maken in China alles na, zelfs de onderbroek van onze koning incl remsporen als het moet. Horloge's zijn vaak ook niet van echt te onderscheiden.

De prijs is vaak het bewijs ;) Als het te mooi klinkt om waar te zijn is dat meestal zo..
Klopt maar Lumileds is niet meer van Philips, verkocht en wordt onder licentie gemaakt. En aangezien er maar een paar plekken op deze wereld zijn waar ze geproduceerd worden, en laat dat net toevallig heel jammer China zijn... :P

Nee als je weet wat je koopt dan is er niks mis mee, niet voor niets dat je ipv 2 tientjes ineens 50 euro aan Chineese leds kwijt bent. :+

Maar het zoeken is idd niet heel gemakkelijk nee. :)

• Joopieboy
Als jij daar zo bang voor bent dan kun je beter dezelfde producten maar dan met een 'echt' merkje voor veel geld bij een Nederlandse shop halen. :)

Ik en veel anderen hebben hier gewoon veel plezier van. :)

• Joopieboy
Vanwaar jouw aannames als ik vragen mag?

Gevoelskwestie of ervaring?

Ik heb nergens ook maar iets gelezen of gehoord van loslatende leds of beschadigde koplampen. Het wordt sowieso een stuk minder warm dan met xenon. Ik heb zelf persoonlijk ervaring met enkele tientallen sets.

Enige risico met imitatie is dat het de lichtopbrengst niet haalt, lichtkleur kan afwijken, eerder defect raakt (gewoon stuk), etc. Zoals hierboven ik die link al postte kun je met een aantal kenmerken goed zien of je de echte of neppe hebt. Sterker nog, een 'Lumiled' uitgevoerd met CSP leds of Cree herken je zo...

Dus in het ergste geval dacht je voor weinig echte Lumileds te kopen of ben je een beetje bekocht en heb je voor vrij veel geld (tientje of 3-4) 'gewone' leds gekocht.

Maar goed als je hier niet voor open staat heeft deze info weinig zin. :)

Joopieboy wijzigde deze reactie 24-10-2017 19:57 (17%)

• Joopieboy
quote:
GAIAjohan schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 00:36:
https://m.ebay.com/itm/G7...s-Luxeon-ZES/122629768904

Heb deze besteld. Hopelijk de goede, en hopelijk zijn ze er snel.

Heb de maten opgezocht en het zou moeten passen...
Aah bekende verkoper, bij waren ze na een week al binnen, en op motorforum hadden 2 mensen dat zelfde geluk. :) Veel plezier er alvast mee!

• Joopieboy
Even een snelle reactie maar zo heb ik het gedaan:

• Joopieboy
De opbrengst verbeterd niet maar je kan je lichtbeeld wel verbeteren. Voor:

Na:

Door:

• Joopieboy
Precies, de lamp is nu net iets verdraaid ten opzichte van de voet. :) Daarmee kun je dus je lichtbeeld 'bijregelen'. :)

• Joopieboy
Bij mij wordt ie niet echt super warm, beetje lauw/handwarm. Valt mijn inziens best mee. :)

• Joopieboy
Hij zit achter de koplamp tegen het rubber aan maar dermate ingebouwd (zit in een motor) dat je iig geen airflow hebt.

• Joopieboy
Ik heb andere leds gehad, o.a latere types cob leds die een wat lager rendement hadden en dus wel warm werden. Dat herken ik bij deze niet. :)
quote:
meintje schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:38:
Is LED ook geschikt voor auto's met een PWM functie? Ik heb een Volvo V50 en xenon inbouwen is een issue vanwege deze functie. Kort gezegd wordt de verlichting (halogeen) 80x per minuut in-/uitgeschakeld om de lamp te sparen. Xenon heeft last van piekspanning bij het starten, waardoor het allerlei onderdelen onnodig belast. Ik kan echter nergens terugvinden hoe LED hiermee omgaat.

Iemand een idee?
Pwm oftewel dimmen is bij een led zelf minder een probleem, maar hoe de driver hierop reageert durf ik niet te zeggen. Die is er oa voor om te zorgen dat de lamp constant brand. Maar sowieso heeft led geen opstarttijd of dat soort dingen, dus daar zit je wel safe mee.

• Joopieboy
quote:
FlowDesign schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:48:
[...]

Heb me ook een beetje ingelezen, maar dat PWM kan blijkbaar toch wel voor wat storingen zorgen en ik las bijvoorbeeld dat zelfs die dure Hilox LED's voor allerlei storingen/waarschuwingen in vrij nieuwe V70's zorgen. Ben bang dat het in een V40 dan ook niet beter wordt.
Het gekke is dat in datzelfde topic iemand met een vrij goedkoop Xenon setje inclusief canbus helemaal geen problemen had.
Ik neig er nu meer naar om dat uit te gaan proberen, dan zit er ook geen groot koelblok in de weg wat misschien niet in de koplampunit past.

Ging om dit setje:
https://m.ebay.de/itm/2x-...Nachrustsatz/152444642790
Je hebt ook Lumileds met van die flappen achterop als koeling ipv een koelblok, dat wilt ook wel. :)
quote:
ehtweak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:16:
:+ Gelukkig heeft geen een setje wat ik bestel canbus... dat zit bij mijn in de auto, die canbus... :+

Hooguit wat dikke vermogensweerstanden om extra energie weg te stoken, zodat de, vanuit de canbus elektronica aangezwengelde lampjes controle, voor de gek gehouden wordt... en denkt dat er nog steeds de originele energieverslindende halogeenpitten in zitten. ;)
Want ook die warmte is nutteloos en moet weer afgevoerd worden. :-(

Beste zou zijn om de light-check te herprogrammeren (dus niet helemaal uitschakelen), zodanig dat de lagere stroomopname van de LEDs als ok gezien wordt.

Heb trouwens vandaag een setje H7 NightEye LEDs binnen gekregen. ff Snel aan een PSU gehangen om ze te testen.
Bij 13V DC trekken ze 1,5A (m.a.w. ca. 20W verbruik) Volgens het bijgevoegde folder/verpakking zouden ze 10000 lumen/1500 lux moeten leveren bij 6500K kleurtemperatuur.
Qua lichtopbrengst kan ik het nog moeilijk vergelijken, maar op m'n werkblad is het van zodanige intensiteit dat ik zowat een lasbril op moet zetten. 8)
Dat zijn die grote Cree leds toch? 1000 lumen is echt niet veel, beetje vergelijkbaar met een standaard halogeen lampje. Die doen (nieuw) ook zo 1000-1300lumen.

Lumileds geven ze op dat ze de 4000lumen halen, dát maakt echt een verschil. Zeker in mijn geval je maar 1 lamp hebt bij een motor. :)
quote:
ehtweak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:39:
@FlowDesign De Nighteye met zwarte koellichamen wel, maar die rode vind je wat lastiger.
En die zijn imho op AE ook behoorlijk aan de prijs.

type 'A344' is volgens mij een nieuwer model; ander koelelement, geen fan, andere driver.

Weet iemand trouwens nog een goedkope leverancier voor die adapterringetjes:
[afbeelding]

Want ik kwam er achter dat die H7 LEDs weliswaar keurig in de koplampen passen. Maar omdat een origineel H7 halogeenlampje met z'n stekervoet rechtstreeks in de klem, achterop het koplamphuis, wordt vastgehouden en die joekels van H7 LEDs met een kabeltje in het voetje willen, is er niks om de H7 LED vast te zetten in de koplampbehuizing.

Of zijn hier nog andere oplossingen voor?
Ik zit naar hetzelfde te kijken aangezien mijn licht een heel klein beetje trilt, zat al te denken om een binnenste van een kabelwartel te gaan gebruiken hiervoor. Maar zo zo eens kijken of een adapter ergens te vinden is, moet haast wel. :)

Edit: hebbes:

https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2057872.m2749.l2649

Of:

https://www.ebay.com/itm/...:5aAAAOSwBt5ZNnIs&vxp=mtr

Ook maar bestellen dan. :)

Edit: beide besteld, maar eens kijken hoe en of het werkt. :P

Joopieboy wijzigde deze reactie 10-11-2017 07:39 (8%)

• Joopieboy
Jup dat snap ik idd, vandaar dat ik net die adapter besteld heb. :) Een in metaal en een in het kunststof, kijken wat voor spul het is. :)
quote:
Loei123 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:59:
[...]

Heb je dan mooie lampen?
Die bijvoorbeeld rekening houden maar waar het gloeidraad van een halogeen lamp ongeveer zit?

Van wat ik gelezen heb moet je met LED lampen wel een soortgelijk licht kunnen krijgen als met Xenon.
Maar ik zie dat de prijzen variëren van 20 tot 200 euro.

Ik vraag me dan af of je serieus mooi en goed licht kunt krijgen van zo'n 20/40 euro setje bij Aliexpress.
Xenon geeft ook veel strooilicht, mede ook omdat het licht niet gecentreerd zit maar in een buisje. Met ee setje van 40 euro, maar dan wel de Lumileds heb je wel lichtpunten die overeen komen met je halogeen gloeidraad:

• Joopieboy
Elektronica beschadig je niet door een led lamp hoor. :) En idd die jij laat zien zijn CSP leds, beetje voor opletten dat je niet denkt iets anders te kopen dan je echt krijgt. :P

• Joopieboy
Wel even opletten, zoals ik hier even geleden al een link postte met imitatie ZES chips, maar als ik het zo zie lijkt dit goed te zijn.

En als het goed is heb je toch een systeem erin die detecteert als je een kapotte lamp hebt, of dat niet?

• Joopieboy
quote:
FlowDesign schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:20:
[...]

Het lichtbeeld van de meeste LED's in een halogeen reflectorbehuizing is sowieso al beter dan dat van Xenon denk ik, omdat de LED's min om meer 2 kanten op schijnen en Xenon alle kanten op. Dat laatste is wel hetzelfde als halogeen, maar het is eigenlijk te fel voor in een reflector waardoor je dan vaak tegenliggers verblindt.

Als ik jou was zou ik dat Lumiled setje van ongeveer $46 op ebay bestellen die in de OP staat. Volgens mij voldoet dat prima aan wat jij zoekt.
Vergis je er niet in, want als je een grote COB chip als lichtbron hebt, dan heb je hetzelfde effect als met xenon, dan heb je geen centraal lichtpunt waardoor het een rommel wordt in je reflector, hence het strooilicht. :)

Te fel heeft er dan niet direct mee te maken, ja je ziet veel erger de tekortkomingen. :P

• Joopieboy
quote:
Raym09 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:36:
[...]

Ik dacht even hé dat is niet gek voor een leuke prijs en ze hebben H4 volgens de omschrijving, niet dus :| staat niet bij de te selecteren sockets ;w
Gewoon even een paar euro meer uitgeven, en deze halen:
https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2060353.m1438.l2649

Ga je ongetwijfeld heel veel plezier aan beleven. :)

Of, als dat 2 tientjes te veel is:
https://www.ebay.com/itm/...:sFsAAOSwtZ5Z4Wsg&vxp=mtr

Helaas geen Lumileds, maar ook best goed imho. :)

Als jij het koelblok niet kwijt kan, heb je ook led met een soort koelstrips achterop.
quote:
Headshot_NL schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:51:
Morgen wil ik weer een nieuw setje kopen. Heb HIR2 9012 lampen nodig. Welke kan ik het beste kopen? Ik zoek ze fanless zoals mijn vorige en deze kwamen naar voren: https://nl.aliexpress.com...XEON-Car/32804061589.html

Heb lampen met een reflector mocht dat nog verschil maken. Dit zijn de Philips Luxeon leds? al dan niet fake? iemand ervaring met verkopers die de echte varianten verkopen?
Jup maar niet met die koelstrips achterop. :)
quote:
ehtweak schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:23:
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen alhier:

Er is regelmatig sprake van al dan niet fake Philips Z ES LEDs.
zoals hier:
en hier:
http://led-obzor.com/led/characteristics-of-led-philips-z-es
besproken wordt.

Nu heb ik mijn 1ste setje H7 LEDs binnengekregen. Deze worden verkocht als zijnde "Philips ZES (designed for auto)". Het staat zelfs in het foldertje wat in de doos zit.
Dit model:
[afbeelding]

Alleen wanneer ik de LEDs van dichtbij bekijk: (klik op de afbeeldingen voor vergrotingen)
de ene zijde:
[afbeelding]
en de andere zijde:
[afbeelding]
dan lijkt het wel alsof er op de ene kant echte en op de andere zijde neppe zitten.
Wat vinden/denken jullie?
Daar lijken idd neppe tussen te zitten ja, helaas. :) Ook het voetje is niet een bekend ontwerp voor de Lumiled lampen.

• Joopieboy
Dat is altijd heel erg opletten idd. :) En dat ze zo heet worden zegt al genoeg imho. :P

• Joopieboy
Ik heb het koelblok wel eens beetgepakt na een lange rit in de zomer, dan was ie wel warm maar goed vast te houden. Nu met deze buitentemperaturen is ie echt lauw/amper warm. Kan hem eens aan een dc voeding hangen maar ik denk dat het niet echt veel verschil gaat geven. :)

• Joopieboy
Sorry dacht dat inmiddels wel duidelijk was, ben er nogal fan van. :+ Ik gebruik Lumileds, ZES Luxeon, koelblok zonder fan. :)

Stroomopname niet gemeten om eerlijk te zijn. In mijn motor natuurlijk geen last van radio storing. ;) Bij mijn moeder in haar auto ook geen last en van anderen ook niks gehoord. Heb er inmiddels wel een tiental setjes ingebouwd of aangesmeerd. :P

• Joopieboy
Je hebt 3 soorten, COB en Cree leds en nu dus laatste jaar ook ZES leds oftewel de Lumileds. Ik heb dan die van deze verkoper:
https://m.ebay.com/itm/G7...-Luxeon-ZES-/122629768904

Als ik dan ga zoeken en vergelijken en bijvoorbeeld ook via deze site:

Dan kan ik redelijk met zekerheid zeggen dat hier toch wel de echte chips op zitten. Je kan het ook wel herkennen aan de prijs, 40~50 euro is toch 2x zo duur als wat de meesten uitgeven en waar allerlei specs en gegevens bij worden geschreven waar dus idd weinig van klopt. Ook kun je aan het ontwerp wel een hoop zien. :)

Merk type kun je geen zak mee want iedere verkoper of chinees plakt er zijn eigen sticker op...

Joopieboy wijzigde deze reactie 12-11-2017 13:12 (5%)

• Joopieboy
Best wel interessant om te volgen, ik weet dat xenon nog een pak heter wordt en die restanten zie ik ook nog terug in mijn koplamp. Ik heb 2 ingebrande pitjes staan daardoor. :+

Maar tussen 60-80 graden of handwarm en nog net vast te houden zit wel veel verschil, alleen ik heb qua gevoel alleen het koelblok vastgehad, wat het led lampje binnenin doet, geen idee.

• Joopieboy
quote:
ehtweak schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:26:
[...]

Dat op zich een (halogeen)gloeilamp behoorlijk heet wordt, is bekend. Je moest vroegâh ook geen gloeilamp, die al een poosje aanstond, ff proberen met je blote handen los te draaien.
Maar de hele constructie van een gloeilamp-wolfraamdraad-lampvoet-hittebestendig soldeer, e.d. is gebouwd op die hoge temperatuur.
Halfgeleiders daarentegen, LEDs dus, worden niet blij :N van hoge bedrijfstemperaturen. Juist daarom zitten er koelvinnen/-blokken op high power halfgeleiders. Daarom vraag ik me af of het geheel van zo'n Hx autoLED constructie wel bestand is tegen die hoge bedrijfstemperaturen c.q. wat dat doet met de levensduur? Zeker in de afgesloten ruimte waarin het e.e.a. vaak gemonteerd zit.
Daarom moet je dus het spul hebben met het ontwerp en de leds van Philips wat gepatenteerd is en onder licentie gemaakt wordt. Dán weet je dat het goed is...

Klote is, heb ergens een artikel gelezen/gevonden waarin dat hele gedoe beschreven stond. Die Philips leds zijn tot een bepaalde temperatuur gerated en ze hebben een bepaald werkgebied waarin ze zoveel uur meegaan. Ik meen zo tegen de 50 graden aan max. Kan alleen dat hele artikel nergens meer vinden...

• Joopieboy
Zelfde met Osram... Iets met een importeur en moeilijk gedoe helaas.

En jup, nieuwe techniek, komt vanzelf beschikbaar en beter betaalbaar, jaar geleden wilde je ook geen Lumileds bestellen. :P

• Joopieboy
Zoek eens even als je wilt ;)

• Joopieboy
Dat laatste ben ik niet helemaal mee eens, je zichtbaarheid wordt wel een stuk beter. Gewone halogeen verlichting valt weg in de zon, spierwitte led verlichting valt net even meer op. :P

• Joopieboy
quote:
Ophidian schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:29:
[...]

Ik zelf heb COB leds, nog niet eens de lumileds, maar ben het niet met je eens. Ik heb halogeen in de motor vervangen door LED en juist met de LEDs heb ik veel meer licht. Twee voorbeelden:
Halogeen
[afbeelding]

LED
[afbeelding]

Een vergelijking is altijd lastig op basis van foto's, immers de instellingen zijn niet compleet hetzelfde. Zo is de halogeenfoto lichter, kijk maar naar de lucht. Daarnaast sta ik bij de LED foto meer naar achteren dan de halogeen. De LED schijnt inderdaad breder, maar de lichtvlek voor mij is ook groter dan bij halogeen. Tevens kan ik bij de LED foto de bomen in de verte veel beter zien en worden borden beter verlicht. Op de halogeen foto kan ik met moeite 1 boomstam zien, op de LED foto (waar ik dus verder naar achteren sta!!) zie ik met gemak vijf boomstammen.

Ik ben er erg tevreden mee, zie veel meer van de omgeving en wordt ook beter gezien door het overige verkeer doordat de LED veel feller is.
Helemaal mee eens, vooral dat bredere lichtbeeld is erg interessant voor bij een motor. :)

Wel een slechte zaak trouwens dat je overal en nergens toch imitatie Lumileds geleverd krijgt. :/

• Joopieboy
Blijft bijzonder idd, enige wat je dus met zekerheid kan zeggen is als ze echt serieus heet worden je waarschijnlijk met een slechte kloon te maken hebt :Y

• Joopieboy
Dan zit je wel met een ventilator en de ellende daarvan, plus ook voor dat geld en voor die naam heb je nog niet de zekerheid dat het de echte zijn. :)

• Joopieboy
Die laatste heb ik nu liggen om met een klemverbinding te gaan gebruiken bij mijn gixxer. :Y

• Joopieboy
quote:
Jarnoootje schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:00:
[...]

Het setje wat jij meerdere malen adviseert werkt helaas de link niet meer van ebay. Kun jij een andere fixen of weet jij zo of dit dezelfde zijn:
https://www.ebay.com/itm/...:J-EAAOSwrnRaVxf8&vxp=mtr
Dat is een andere verkoper, zij had ze via deze:
https://m.ebay.com/itm/G7...s-Luxeon-ZES/122867329484

• Joopieboy
quote:
tandarts schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:47:
Hier inmiddels voor mijn VW Up! ook een setje H4 LED lampen. Dezelfde als Joopieboy.

[afbeelding]

Dit is het 2e setje led lampen die ik probeer. De eerste waren een ramp. Die had geen verschil tussen dim licht en groot licht. Nu is het echt stukken beter!
Alleen moest ik de lamp wat draaien om een mooie horizontale lijn te krijgen. Ik verblind nu zeker geen tegenliggers. Maar de berm is iets te veel/hoog verlicht. Met de halogeen lampjes had ik daar geen last van.
Komt dit doordat de lamp gedraaid zit in de fitting? En wat zou ik er nu aan kunnen doen?
Een halogeen lamp schijnt rondom (gloeidraad), en led schijnt in feite maar 2 richting op. Heb het vaker gezien dat je hem net even iets moet draaien om een goed lichtbeeld te krijgen.

• Joopieboy
quote:
moppentappers schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:28:
Vandaag ging mij Toyota Corolla voor APK, maar mijn LED lampen waren niet goedgekeurd helaas.
(ik had onderstaande erin zitten)
https://www.ebay.de/itm/2...a87900:g:ztgAAOSwQwBZksM6

Normale H7 lampjes gaan vaak stuk en zijn bijzonder lastig te vervangen, dus ik wil graag weer LED erin.
Welke LED verlichting die vergelijkbare of betere specificaties heeft kan ik erin zetten zodat ik volgende keer wel door de APK kom?

Mag opzicht ook een stuk duurder zijn, dat is niet zo'n probleem.
Niet heel gek aangezien je normaal een centraal punt als lichtbron in de lamp hebt, zoals een gloeidraad of zoals bij Lumileds een vergelijkbare kleine rij met leds, in dit geval heb je een behoorlijk oppervlakte als lichtbron... En dat gaat dus niet goed helaas. :)

• Joopieboy
quote:
tdw schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 21:15:
[...]

Zijn die Lumileds ook geschikt voor in standaard reflectorkoplampen zonder veel strooilicht? Of kan ik met reflector beter nergens aan beginnen? En is er nog een adresje waar ze goedkoop zijn, of zijn die dingen standaard 120 euro per stuk?
Ja, zo zitten ze bv bij mijn moeder in haar auto en bij zoveel kennissen ook.

Ik haal ze altijd bij deze verkoper vandaan, goeie ervaringen mee:
https://m.ebay.com/itm/G7...s-Luxeon-ZES/122867329484

Iedere winkel of verkoper zet er zijn eigen naam of logo op en zeker hier in Nederland betekend dat vaak ook behoorlijke prijzen zoals jij al noemt. Dat zegt helaas niks over de kwaliteit of wat je krijgt.

Ik heb met de bovengenoemde er al 20dkm mee opzitten, mijn moeder 15dkm.
quote:
alesandro_46 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 22:11:
[...]

Bedankt voor het maken van de foto's en dat in de storm :). Deze schijnen inderdaad een stuk minder op het asfalt. Eens overwegen om een kleiner aantal te bestellen.
Ik kan alleen maar beamen dat deze erg fijn zijn. Ik heb ook veel leds gehad en allemaal gingen ze of stuk in de auto of te fel idd. Zeker bij mijn motor omdat je er niet meer bijkomt is het fijn als je goeie hebt, vandaar ik zo blij ben dat deze zo goed zijn. :)

Joopieboy wijzigde deze reactie 27-01-2018 08:29 (27%)

• Joopieboy
Met een Golf 7 (en ook het canbus systeem ervan heb ik helaas geen ervaring. :)
Ik weet wel dat een vergelijkbare set met 'koelflappen' minder werkt en eerder defect raken, koelt toch minder kennelijk.

• Joopieboy
quote:
antiekeradio schreef op zondag 28 januari 2018 @ 02:52:
Ziet er goed uit op de foto's, maar... Joopieboy heeft ook echt goede ervaringen met vrijwel identiek uitziende 'led manufactory' lampen.
Die heb ik ook (bij die seller) besteld iig! Kans op goed spul is voor mij nu wel gestegen :-)
Hoop dat je via AliExpress dezelfde krijgt. Het ontwerp is OK dus als er kwalitatief hoogwaardige LEDs op zitten, profit!
Het er hetzelfde uitzien wilt niet helaas wat zeggen vaak idd, maar kans is groot aangezien dezelfde driver eraan hangt en de leds op de foto hetzelfde ogen. Er wordt gesproken over ZES leds naar niet specifiek lumileds, die tekst staat vaak ook op het lampje.

https://www.ledoauto.com/...ntial-danger-to-your-car/

• Joopieboy
Mm ja, daar heb je een punt. Alleen heb ik zelf nog geen last gehad van doorgebrande leds of andere problemen, bij mijzelf of anderen. Dus voor mij werkt het iig.

Dat anderen met andere producten dan weer wel problemen hebben maar die dan wat afwijkend zijn sterkt mij alleen maar in mijn opvatting.

Dmex en Nighteye zijn ook niet meer dan een sticker en een naam van een verkoper helaas.

• Joopieboy
quote:
ehtweak schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:32:
[...]

Dan ben ik toch benieuwd... ;) wat is dat dan, die mijn opvatting?

[...]

Uiteraard.
Nu nog een type/merk/[leuk naampje] vinden die EN overal in past, EN niet te heet wordt c.q. de maximale junctietemperatuur overschrijdt, EN een goede lichtopbrengst levert, EN de goede lichtkleur heeft, EN een goed lichtbeeld geeft in reflector/projectorbehuizing, EN niet stoort op radio-ontvangst, EN langer meegaat dan een halogeenlamp, EN ...
Oh ja, ik was nog vergeten, mot ook niet te duur zijn... :+

Mijn opvatting is tot nu toe dat de ideale LED halogeenvervanger (nog) niet bestaat. :|
(alhoewel de NightEye HB4's tot nu toe goed bevallen)
Mijn opvatting zijn die hierboven al wel vaker geposte lampen. Zelfde als bij jouw die NE's goed bevallen. :)

• Joopieboy
Is niet veel mis mee maar voor een paar euro meer heb je ook de Lumileds. :)

• Joopieboy
Merkloos ja, want dat zegt sowieso niks. Een 'merk' is vaak maar een naampje of een sticker die eraan gegeven wordt.

Edit: jij bent zeker sodeknetters op mf. :P

Dat van de dunne draad, geen moeite in steken want het is maar een erg korte afstand, koelpasta kan misschien wat brengen maar je moet rekening houden dat de warmte afgevoerd moet worden en niet bij de leds de boel moet gaan verwarmen. Ik zou er iig niet teveel moeite in steken. :)

Joopieboy wijzigde deze reactie 31-01-2018 09:51 (58%)

• Joopieboy
Je krijgt een vervangweerstand, dus idd dat klopt. :)

• Joopieboy
quote:
MartijnAbel schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:34:
[...]

Is er dan nog iets anders aan te doen? Of moet ik daar vrede mee hebben?
Heb eigenlijk niet zoveel zin in de "storing lampje dimlicht" melding...

Of zal het gewoon goed werken als ik het inbouw in de auto doordat deze constant 12v kan leveren?
Eerst inbouwen zonder, kan goed gaan maar als je een 'simpele' weerstandsmeting hebt of iets aders gaat ie piepen. En anders eens kijken of je een digitale canceler kan scoren, die zijn er ook wel.

• Joopieboy
Das juist wat we zeggen, een weerstand. Oftewel een dunnere leiding waardoor er minder water doorheen kan stromen. Het water (stroom) heb je nodig om het rad te laten draaien maar de druk wordt niet ineens hoger (de spanning), dus het rad kan nooit dezelfde snelheid draaien als met de oude leiding.

• Joopieboy
Ai :'( Idd even verdraaien, komt meer voor!
Pagina: 1 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True