Weemism schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 18:12:
[...]
De UI is verder retesnel. Wel zitten er nog enkele quirks in voor mijn smaak, maar dat kan 'as intended' zijn, en zijn zeker niet gamebreaking, denk aan het niet deels kunnen uitklappen van toastberichten zoals ik dat gewend was op m'n Z5 en waardoor ik nu eerder de mailapp, of Whatsapp moet openen om meer inhoud van het bericht te zien
[...]
V.w.b. de toast notifications ben ik er inmiddels achtergekomen dat je die (voor anderen wellicht allang duidelijk) kan uitvouwen door ze met twee vingers tegelijk omlaag te trekken. Helaas kan dit dan weer niet vanaf het lockscreen, maar alleen vanuit het notification center als het toestel is ontgrendeld.
Andere constateringen na een week gebruik zijn dat je, tenzij je de meegeleverde siliconen case gebruikt, het toestel bijna nergens casual kan neerleggen zonder het risico dat ie uiteindelijk van dat oppervlak afglijdt (en dan meestal op de grond eindigt). Overigens heb ik geen last van die gladheid als ik de Mi vasthoud, maar in contact met andere oppervlakken lijkt ie wel van Teflon gemaakt. Ook lijkt de glazen achterkant nogal krasgevoelig, ondanks dat deze daar aardig bestand tegen zou moeten zijn zoals aangetoond door
JerryRigEverything. Jammer dat Zack z'n MOHS test alleen op het scherm deed, vraag me namelijk af of de achterkant wel van hetzelfde geharde glas is als de voorkant. Voor iemand die, zoals ik, een antipathie heeft tegen cases en screenprotectors, zeker bij zo'n mooi ontworpen toestel, is dit dus nogal een uitdaging. Helaas heb ik de eerste krassen dus al te pakken op de achterkant.
Iets anders dat me opviel is dat de lichtsensor nogal royaal lijkt met het opschroeven van de helderheid van het scherm als deze op automatisch staat. Ook bij indirect zonlicht gaat de helderheid (te) snel naar maximaal bij buitensituaties, iets wat de levensduur van de accu waarschijnlijk niet ten goede komt.
Aanvullend daarop heb ik sowieso wat twijfels bij het uithoudingsvermogen van de accu, bij redelijk intensief gebruik lijkt deze het vooralsnog krap een dag vol te houden waar ik op basis van de reviews een betere prestatie had verwacht, vergelijkbaar met m'n Xperia Z2 van weleer. Ik ben er nog niet helemaal achter waarin de drain precies zit, of dat het misschien gerelateerd is aan de rom (Global 8.2.2.0), maar ik hoop dat dit nog verbetert bij de aanstaande softwareupdates vanuit Xiaomi.
Aan de positieve kant ben ik absoluut aangenaam verrast door de prestaties van de camera ten opzichte van de Xperia Z5 die ik hiervoor had. Scherpstellen en het nemen van foto's gaat razendsnel, ook de belichting wordt doorgaans meteen goed ingeschat. Mede dankzij de OIS (t.o.v. de digitale stabilisatie die ik gewend was van de Z5) zijn de foto's bijna altijd meteen scherp, echt een enorme verbetering. Ander positief punt is hoe snel het toestel oplaadt, iig bij gebruik van de meegeleverde lader. Ik heb geen concreet vergelijk gemaakt met de QuickCharge 2.0 lader i.c.m. m'n Z5, maar ik heb het idee dat het opladen vele malen vlotter gaat.
Iets anders positiefs is de werking van de vingerafdrukscanner, super accuraat en supersnel ook hier weer in vergelijking met wat ik van de Z5 gewend was. Unlocken met je vingerafdruk kan nu eindelijk zonder de frustraties die ik inmiddels voor lief was gaan nemen. Laatste punt is de opvallend goede antenne voor zowel 4G (iig via T-Mobile) en wifi, ik krijg nu het maximale aantal streepjes waar ik het vroeger met twee of drie moest doen in vergelijkbare situaties. Ook dit niet echt wetenschappelijk vastgesteld v.w.b. het werkelijk aantal dB etc., maar het verschil is absoluut merkbaar.
Al me al dus behoorlijk tevreden v.w.b. zowel de hard- als software van de Mi6, zeker voor de prijs (in mijn geval €385,- incl. verzendkosten), en geen spijt van de aankoop, zeker als je dit vergelijkt met het 'reguliere' aanbod binnen dit segment. Wel wenste ik dat ik iets voorzichtiger was geweest met het zomaar ergens neerleggen van het toestel gezien de ogenschijnlijke fragiliteit van de achterkant.