• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:33
Mede-auteur:
  • Montoya200x
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Montoya200x

Emby

https://emby.media/community/public/style_images/logoemby.png

**Ik zoek mede auteurs voor dit topic**
Dit topic wordt nog aangepast/aangevuld/bijgeschaafd, suggesties en hulp is altijd welkom!

Zelf maak ik al enige tijd met veel plezier gebruik van de Emby services. Het verbaast me dan ook dat hier nog geen topic over was op Tweakers. Dit heb ik al even in mijn hoofd zitten en vandaag zag ik tijd om dit aan te maken.

Inhoud

Emby

Emby: About

Emby in en notendop
Emby (voorheen MediaBrowser) organiseert je video's, films, series, muziek en foto's en is dus een soort van MediaCenter. Het organiseren van je media gebeurt op de Emby Server. Deze server kan de videobestanden als directe stream naar clients sturen, maar kan ook een videoformaat transcoden en het dus als bestandsformaat aanleveren waarmee het doelsysteem overweg kan. De server software kan op verschillende systemen worden geïnstalleerd.
Een client is bijvoorbeeld de Emby webpagina van je server, Emby Theater, een app voor Windows, je smartphone, tablet of smart tv. De ondersteuning van cliënts en systemen waarop de server kan draaien is groot.

Hetzelfde als Plex of Kodi?
Emby heeft veel overlap met andere systemen zoals Plex. Er zitten echter ook verschillen.
Dit zal later nog verder worden aangevuld.

Voor een totaaloverzicht aan functies, check "Functies".

Links

Alles over de mogelijkheden, gebruik en Setup van Emby:
https://github.com/MediaBrowser/Wiki/wiki

Verschillen tussen de gratis en betaalde versie van Emby (Premiere Subscription):
https://github.com/MediaBrowser/Wiki/wiki/Emby-Premiere-Feature-Matrix

Blogpost over de laatste Server, App en plugin ontwikkelingen van Emby:
https://emby.media/blog.html

Informatie over de laatste Emby Server versie met release notes:
https://github.com/MediaBrowser/Emby.Releases/releases

Emby Server Setup met eigen domein voor externe https toegang met SSL via Cloudflare:
https://blog.awelswynol.co.uk/2018/01/setting-up-cloudflare-with-emby

Valkuilen externe toegang Emby server:
https://emby.media/commun...tions/page-13#entry696226
https://emby.media/commun...tions/page-15#entry707482
Kort samengevat, geef de Admin Emby user geen externe toegang en zorg dat je overige users geen Admin rechten hebben. Zorg er ook voor dat ALLE gebruikers (vooral de Admin) met een wachtwoord moeten inloggen. Zorg er ook voor dat je Admin user niet aan een Emby Connect account gekoppeld is. Heb je GEEN externe toegang tot je Emby Server nodig, ZET EXTERNE TOEGANG DAN UIT.
(advies: gebruik eerder vermelde uitstekende setup guide hierboven, met Emby Cloudflare setup voor externe beveiligde toegang met SSL, rekening houdend met de valkuilen voor externe toegang)

Video Guides

Screenshots

Dit vul ik later nog aan met meer

Android TV & Amazon Fire TV:

Android Mobile:

Downloads

Emby is beschikbaar voor vrijwel elk platform. Hieronder een actuele lijst met ondersteunde platformen. Download de actuele versies via: https://emby.media/download.html.

Emby Server:

Emby TV apps:

Emby Mobile apps:

Emby Server
ComputerNASOverig
Emby apps
Emby Theater
Emby Theater is een luxe versie van de Emby applicatie. Deze applicatie moet aandoen als een volwaardige Bioscoop app en biedt onderandere de mogelijkheden om trailers af te spelen van bijvoorbeeld aankomende films.

Mobiel
  • Android
  • iOS
  • Windows
Computer
  • Windows
  • Mac
  • Linux
  • Embedded (Raspberry Pi2 en Intel NUC)
TV
  • Apple TV
  • Android TV
  • Amazon Fire TV
  • Chromecast
  • Diverse andere smart-TV platforms
  • PlayStation
  • Xbox

Koppelingen met behulp van API

Emby kan aan veel systemen worden gekoppeld om zo een hoop dingen te automatiseren:
Dit soort dingen bespreken is al snel grijs gebied. Hou jezelf ter allen tijden aan de huisregels en voorkom problemen door alleen te bespreken wat mag. Zie voetnoot voor details.
  • SabNZBd
  • CouchPotato
  • Sonarr
  • Radarr
  • Headphones

Functies

• Altijd en overal:
    De meeste besturingssystemen, telefoons, tv's, consoles en NAS systemen worden ondersteund. En je bent altijd bereikbaar via het web dankzij Emby Theater, Emby Connect of de webpagina van je Server. Bekijk de platformen onderdownloads.
  • [br]
  • Metadata agents:
    Verrijk de metadata van je media met o.a. beschrijvingen, samenvattingen, informatie van acteurs en posters. Uitbreidbaar met onofficiële agents voor bijvoorbeeld ondertitels en koppelingen met specifieke databanken.
  • [br]
  • Je media staat klaar:
    Recent toegevoegde media staat gelijk voor je klaar. Emby ververst automatisch zijn Library en daardoor worden nieuwe foto's, filmpjes of andere mediabestanden automatisch aan je bibliotheek toegevoegdd!
  • [br]
  • SSL:
    De mediaserver kan worden voorzien van een SSL-certificaat.
  • [br]
  • Muziek:
    Overal toegankelijk en mooi gepresenteerd dankzij koppelingen met bekende muziekdatabases.
  • [br]
  • Foto's:
    Alle foto's van je vakantie, verjaardag of andere gelegenheden centraal beheren, voorzien van metadata, mappen en bijschriften en klaar om te streamen naar al je apparaten.
  • [br]
  • Afstandsbediening:
    Gebruik je telefoon als afstandsbediening voor je tv.
  • [br]
  • Gebruikers op server:
    Bepaal welke gebruikers welke bibliotheken mogen inzien, bewerken of verwijderen. Er zitten uitgebreide gebruikersinstellingen in het gebruiksvriendelijke dashboard.
  • [br]
  • Kanalen:
    Stream van online bronnen dankzij allerlei plugins zoals YouTube of Twitch. Ook biedt Emby de mogelijkheid om IPTV aan Emby te koppelen in combinatie met een EPG.
  • [br]
  • Kijk verder waar je was gebleven:
    Emby onthoud waar je bent gebleven in een seizoen, aflevering of afspeellijst en biedt de mogelijkheid om dit vanaf dat punt te hervatten.
  • [br]
  • Gebruiksvriendelijk dashboard:
    Beheren van de server is enorm gebruiksvriendelijk en biedt tal van mogelijkheden.
  • [br]
  • DLNA:
    Door de metadata verrijking is Emby zeer geschikt als DLNA-server.
  • [br]
  • Emby leert je beter kennen:
    Emby heeft de mogelijkheid om suggesties te doen op basis van je recent gekeken video's.
  • [br]
Functies exclusief bij afname Emby Premiere
... Vul ik later aan...

Veel gestelde vragen

... Dit vul ik nog aan...

Voetnoot

• Als iemand mij wil helpen met het bijhouden van dit topic, voel je vrij om me een berichtje te sturen.
  • Lees het GoT beleid voordat je enthousiast je content publiekelijk wilt streamen.

[Voor 63% gewijzigd door Montoya200x op 02-04-2019 19:26. Reden: Screenshots: Emby Android TV & Amazon Fire TV, Links: Youtube Emby setup, Links: verschillen gratis vs betaald, Links: https SSL setup + valkuilen externe toegang, Downloads: URL's toegevoegd]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:27
Driftkikkertje schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:09:
Ik gebruikte tot voorheen kodi, heb nu een android tv met emby app.

Hij sloeg het wel op via kodi. Ik heb een emby plugin op de kodi geïnstalleerd en die ingesteld. Gebruik jij de echte emby plugin voor kodi, of werk je met sambashares/netwerkpaden etc?

Ik hang binnekort mn oude tv op in de slaapkamer met dus m'n kodi raspberry kastje eraan, dan kan ik wel weer ff kijken. Moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wanneer ik daar tijd/zin voor heb.
[...]
Ik gebruik de Emby plugin voor mijn library in Kodi.
Toen ik nog samba shares gebruikte werkte het wel met het wegschrijven van de subs, nu ik Emby gebruik werkt dat dus niet meer.
Nu heb ik er niet zo heel veel last van, aangezien ik wat sumliminal scripts heb draaien die de ondertiteling er bij zoeken. Ik heb eigenlijk al meestal meteen na downloaden correcte EN subs, en een paar dagen later ook NL.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:47
Ik gebruik nog wel smb shares op mijn kodi machine, maar ik defnieer ze niet als sources. In Emby heb ik bij path substitution het smb pad opgegeven zodat Kodi het direct kan benaderen. Subtitles met kodi downloaded en wegschreven werkte prima. Moet zeggen dat Emby de laatste tijd al de juiste subtitles download, dus via Kodi gebruik ik het eigenlijk niet meer.

Wat me wel opvalt is dat als ik de Emby app gebruik of webpage en ik dan als remote de Kodi via DLNA selecteer en dan de film start, deze vrijwel gelijk start, maar als ik via Kodi kodi doe dit een aantal seconden duurt. Ook vanuit Kodi zelf (met de emby plugin dus) en het starten van een film oid, duurt het even voordat het begint.

Ik gebruik dan ook vaker de emby app op mijn telefoon om een film te zoeken en af te spelen op mijn kodi (via dlna) dan de Yatse app die ik normaal voor Kodi gebruik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:20
Wat is het stil in dit topic zeg... wordt Emby zo weinig door Tweakers gebruikt?
Ik ben voornemens om Emby de komende tijd eens te gaan testen, ben wel benieuwd hoe dit zich verhoud tot Plex.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:58
Driftkikkertje schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 08:03:
@Sparkiee Er is een Emby app voor Kodi. Deze gebruik ik. Mocht je specifiek ergens niet uitkomen, shoot! Je "problemen" zijn nu te algemeen.
https://emby.media/emby-for-kodi.html
Thanks for the link.
Ik ga thuis nog een aantal zaken proberen. eerst een netjes met een clean install van Kodi op een leeg kaartje. Zonder reeds aanwezige sources, advanced settings enz. Dan emby volgens handleiding installeren en eens kijken wat het dan gaat worden. Wellicht dat het dan allemaal opgelost is. Ik had het eerder willen proberen. Maar door te weinig tijd is het niet gelukt. Mocht ik er echt niet uitkomen dan schiet ik wel :)

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-03 10:34
Robsta86 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 16:15:
[...]

Hier kun je snel een goede indruk krijgen van de statistieken die PlexPy kan genereren van je Plex server : https://jonnywong16.github.io/plexpy/#preview

Dit topic zal komende dagen wel druk worden na de beslissing van Plex om voortaan van alle gebruikers de data te gaan verzamelen zonder opt-out: nieuws: Plex verwijdert opt-outmogelijkheid voor het verzamelen van telemetrie

Plex ook maar bericht gestuurd dat ik het geld van m'n annual subscription terug wilt, vanaf nu maar gewoon over naar Emby. :)
Vanmiddag ook even Emby geïnstalleerd om te kijken of het een alternatief is voor Plex.

Het ziet er tot nu toe wel prima uit, nieuwe interface is even wennen. Waar ik was gebleven qua series was makkelijk over te zetten via Trakt. De prestaties van Emby de komende weken maar testen, ik ben benieuwd, to be continued!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-03 13:35

TheVMaster

Moderator WOS
azz_kikr schreef op Sunday 20 August 2017 @ 14:31:
[...]

Ik denk als het "lokale" gebruikers zijn, dan wel. Als het gedeelde libraries zijn of gasten, dan denk ik niet.
Je akn altijd eens testen voor 5€ voor een maand :D
Guest gebruikers kunnen gewoon (op afstand) kijken. Ik heb de betaalde variant en heb bekenden met een Guest account...die kijken gewoon zonder problemen.

• Montoya200x
  • Niet online
Net deze week voor het eerst aan de slag gegaan met Emby & Plex, maar kan nou al zeggen dat mijn voorkeur naar Emby uitgaat :)

Zeker mbt tot de ontwikkelingen op het gebied van Live TV, waar heel veel potentie in zit !! Hoop dat de PVR van Emby voor Kodi er gauw aan zit te komen, zodat mijn DVBLink server daar ook gebruik van kan maken.

Verder is de User Experience van de Emby admin interface, de UI van Emby Theater en de apps stukken beter dan die bij Plex, maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Scrapen van mijn video library, is zelfs van een hoger niveau dan bij Plex, die hier en daar een aantal steekjes laat vallen met default settings, terwijl Emby met default settings, nagenoeg foutloos alle film informatie en bijbehorende Artwork binnenhaalt _/-\o_

Tevens gelijk een positieve ervaringen opgedaan met support, die nu een probleem aan het oplossen is met de communicatie tussen Emby Server en de Apple TV 4K, door gelijk op server en app niveau, met een guest account op mijn server te backtracen, waar het soms tussen de Emby server en Apple TV 4K de mist in gaat, dus Kudos dat ze er zo strak bovenop zitten om problemen gelijk op te lossen _/-\o_

• Montoya200x
  • Niet online
Beta versies van de server en eventueel de Emby addon uit de beta repo al uitgetest ?
Want op deze laatste kan je meer instellen hoe je files binnengehaald worden met afspelen.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:58
Driftkikkertje schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:48:
[...]
@Sparkiee

Transcode je? Direct play zal geen problemen opleveren, maar bij transcoding gebeurt dit. Vooral bij langdurige films of series zul je zien dat het verloop steeds meer word. Technisch geen kennis, maar FFMPEG en transcoding zijn hier de boosdoeners, probeer eens te spelen met de settings van FFMPEG (op de server van emby). Zelf heb ik het wel iets kunnen finetunen, maar tegenwoordig direct-play ik alles, waardoor ik het probleem minder ervaar.

Just to be sure: Het kan ook gewoon een nét niet passende ondertitel zijn?
En je kan via Kodi kijken, dan kun je de ondertiteling delay geven.
Ik transcodeer niet. Alles directplay. De transcodeer optie heb ik al lang achter me gelaten :)
Het vreemde hierin is wel het volgende :
Als ik een serie met kijk direct via Kodi (met emby plug-in) dan verloopt de ondertiteling soms. Niet echt vaak, daardoor valt het ook direct op.
Dan kijk ik exact dezelfde aflevering via Emby op mijn I-pad met cast naar mijn tv, dan loopt de ondertiteling wel goed.
Maar ikz al van het weekend eens met de settings gaan spelen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• Montoya200x
  • Niet online
Even aandacht:
https://emby.media/commun...-deleted-all-of-my-movies

Samengevat, het is nu nog onduidelijk wat exact de oorzaak is dat een complete library verwijderd kan worden inclusief de bron bestanden, maar het lijkt erop dat er een bug is, bij het verwijderen, via de Emby interface, van een film met een DVD/Bluray folder structuur in je library.

Dus wil je nu content verwijderen in Emby, doe dat dan op file niveau (iets wat je eigenlijk altijd zou moeten doen), buiten Emby om en refresh dan je library en zorg ervoor dat al je Emby gebruikers geen delete rechten meer hebben totdat de bugfix live is.

[Voor 3% gewijzigd door Montoya200x op 07-03-2019 11:41]

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:33
Montoya200x schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:10:
[...]

Persoonlijk denk ik dat als je deze links nog even toevoegt aan je start post, dat je weinig extra onderhoud nodig hebt voor dit topic en dat je zelfs bepaalde dingen kunt verwijderen uit de start post met deze doorverwijzingen:

Alles over de mogelijkheden, gebruik en Setup van Emby:
https://github.com/MediaBrowser/Wiki/wiki

Blogpost over de laatste Server, App en plugin ontwikkelingen van Emby:
https://emby.media/blog.html

Informatie over de laatste Emby Server versie met release notes:
https://github.com/MediaBrowser/Emby.Releases/releases

Dat dit topic weinig aandacht krijgt, heeft mijn inziens o.a. te maken Emby's eigen perfect werkende forum, waar de support van de Devs waanzinnig is, doordat er letterlijk elke dag (dus ook zaterdag en zondag) gebruikers vragen door de Devs beantwoordt worden (zelfs in het Nederlands, in de Dutch sectie). Een support Level, wat dus op het Plex forum totaal het tegenovergestelde is. Daar is het soms nog maar de vraag of je antwoord van de Devs terug krijgt.....

@Driftkikkertje
Heb zelf geen ervaring met mede auteur zijn van een topic, heb er zelf ook niet veel tijd voor, maar je kunt me eventueel wel toevoegen. Doe geen beloftes op voorhand dat ik geregeld content toevoeg, maar als ik tijd vind, kan ik eventueel wel een bijdrage leveren.
Check. Heb je toegevoegd, no strings attached.
Heb gelijk de 3 links aangevuld.
Groet, Driftkikkertje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Pinky-H9 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:59:
Nice .... ze zijn ook flink aktief met de Beta's en wordt goed geluisterd naar Feedback momenteel.
Luisteren is één ding, maar wen er maar alvast aan dat sommige feature requests of aanpassingen van huidige functionaliteit, toch in het eigen tempo van de Devs geïntroduceerd worden :+

(Zie Live TV channel management bv, dat nog steeds heel ver onder het niveau ligt als dat bv van TVHeadend/DVBLink/TVMosaic)

Bug fixes is een ander verhaal, dat wordt redelijk snel opgepakt, hoewel dat soms in mijn ogen ook voor verbetering vatbaar is (zie de recente omgang met het delete drama, eerder hier gepost)

Maar goed, je praat daar bij Emby niet tegen een muur aan, zoals dat bij Plex vaak wel het geval is ;)

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-03 20:59
Dit weekend ook maar eens Emby geïnstalleerd op mijn nas.
Gebruik het voorlopig alleen maar voor muziek op mijn telefoon.
Dat ging met de andere apps met koppeling naar de nas minder vloeiend dan met Emby is mijn ervaring tot nu toe (paar dagen).

Nog bedankt voor de tips in de start topic i.v.m. de rechten van de users voor toegang van buitenaf.

Voor de ssl certificaten moest ik nog even uitzoeken hoe ik de pem bestanden moest omzetten naar pcsk 12. Maar ook dat is gelukt.

Video's kijken doe ik nu nog met Kodi via Samba.
Wat is het voordeel van Emby boven Samba ?
Transcoding is voor mij niet van toepassing.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee