Toon posts:

Algemeen (vloer)verwarming setup topic

Pagina: 1
Acties:

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:52

Waarom dit topic?

In diverse onderwerpen worden zo af en toe vragen gesteld omtrent de (setup van) (vloer)verwarming. Je komt deze vragen tegen in bijvoorbeeld topics over lucht/water warmtepompen, water/water warmtepompen, zonneboilers en wellicht in nog meer topics. Deze topics gaan specifiek over een bepaald onderwerp, (vloer)verwarming is daar slechts een deel van en gaat vaak niet specifiek over het onderwerp waarin de post geplaatst wordt. Ook komt er zo af en toe een eigen topic voorbij omtrent de (vloer)verwarming. Het lijkt mij een goed plan om deze informatie te bundelen in een eigen onderwerp.

Waarvoor is dit topic?

Dit topic is bedoeld voor alle vragen omtrent het plaatsen van een nieuwe installatie, of het aanpassen/uitbreiden van de huidige. Denk daarbij aan het delen en bespreken van schema's, vragen over een bepaald soort verdeler, de werking van een mengkraan, te gebruiken leiding diameters, droog- of natbouw, maximale slanglengte per groep, verdeling van zones, wel/geen buffervat en hoe groot dan, CW3 of CW4? Dat soort zaken. Ook kan je hier discussiëren over welk verwarmingstoestel er in jouw situatie de beste oplossing is.

Waarvoor is dit topic niet?

In dit topic worden geen details besproken over de werking van een bepaald type warmtepomp, zonneboiler, pelletkachel of thermostaat. Specifieke vragen, technische details, ver-/gebruikscijfers en eventuele vergelijkingen horen in het eigen topic. Ook voor het tweaken van je bestaande installatie is reeds een onderwerp.

Disclaimer

Dit is mijn eerste openingspost. Mocht je opmerkingen of tips hebben dan hou ik me ten zeerste aanbevolen. Mocht je mede-auteur willen worden dan kan dat uiteraard ook. O+

Groetjes Bas

• ppeter85
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 25-03 19:01
Ik heb in dezelfde situatie (ook zo'n 8m2 badkamer; keteltemp max 50a60 gr) bij verbouwing vloerverwarming ingefreesd met hoh 15 of 20cm (weet niet precies uit mn hoofd) en een RTL-ventiel gebruikt.
Dat werkt uitstekend: vertrek prima op temperatuur en lekker warme voeten. Bij mij werkt een instelling op 25 graden goed en evt. voor wat warmer tot 30 graden.
Ik heb daarbij nog een designradiator met gewone thermostaatknop, maar die had niet gehoeven voor het vermogen, maar wel fijn voor de handdoeken.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:54
Heb ik niet geleerd op school...

1 PVoutput . Dongen NB

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 02:24
Dit kan een interessant topic worden, maar ga je de topicstart van info voorzien zo gauw deze bij je bekend is? Voor velen is het niet duidelijk hoe een vloerverwarming werkt en wat alle onderdelen precies doen. Dat lijkt mij een mooie basis voor informatie, als daarna nog vragen zijn, kunnen die hier gesteld worden.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
hrt schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:14:
[...]

Energie gaat wel verloren in een buffer/voorraadvat.

Maar ik begrijp wat je bedoelt, en eerdere discussies hier gezien van wel/geen buffervat, dus ik laat het hier bij. Ik weet alleen dat mijn WP mooi staat te snorren nu op 30 graden met een Frequentie van 19/20, en er ongeveer 60m2 vloerverwarming op zit van 14 mm (hoh 10 cm), welke ingefreesd is, dus zo'n vreselijk volume is dat niet denk ik, en voor mij werkt het perfect.
Waar zou die energie dan verloren gaan?
Het vat staat in een ruimte die ook opgewarmd word door de vloer.

Enig nadeel wat ik bespeur is een mindere cop, als hij zo lang op een warm vat staat te pruttelen op het laagste vermogen.
(ik lees online de cop uit)

Maar inderdaad, geen discussie nodig, en ook ik ben er blij mee. ;)

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• reneeke1970
Jullie snappen het niet, een wp heeft ongeveer 1000 liter per uur nodig voor optimale warmte overdracht. Punt uit, vast gegeven.
Als je vloer die 1000 liter niet kan verzetten heb je een buffer nodig om de flow te verdelen

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:29:
[...]

Hier heb je er nog eentje met buffer, om 5 is de kamerthermostaat omhoog gegaan
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50707&sid=47192
Het lijkt wel of ik in een caravan woon met mijn 4,3 kWh. :+ ;)

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Banballa
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18:32

Banballa

(>'_')>

Sircuri schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:47:
[...]

Je zou de verdelers anders kunnen afstellen boven, zodat daar meer water doorheen gaat. Of een zoneregeling aanschaffen en per kamer apart gaan inregelen. Zoiets als EvoHome van Honeywell.
Ah, daar zit wat in. Ik zou de kranen beneden wat kunnen knijpen (boven staat alles al op max). Ga ik proberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
fabstar81 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:02:
[...]

bedankt voor je reactie. en de bevestiging dat er ook huizen zijn met passieve verdelers en een (kleine) ketel.

het klopt dat de jaga radiator in serie staat met de verdeler. de retour van de verdeler gaat in de aanvoer van de LTV jaga radiator. dit omdat de jaga erg lage temperatuur kan hebben.

mijn redenering was/is als volgt. de verdeler zou idealiter een delta-T van max 5 graden moeten hebben. met een aanvoer van 40 graden op de ketel, komt er ongeveer 35 graden bij de verdeler. minus 5 graden komt er nog steeds 30 graden door de jaga. zou voldoende moeten zijn.

de reden waarom ik hem dit keer in serie heb gezet, is juist om meer flow af te dwingen naar de verdeler. op een klein stukje pijp zit er een kickspace naar de keuken, de verdeler, en de jaga LTV. ik dacht als ik er 1 in serie zet, of misschien alle 3, dat ik juist de flow naar de verdeler zou verhogen. werkt deze gedachte nu tegen mij? :?

vanmiddag kan ik misschien een betere foto plaatsen.

voila:
[afbeelding]

de witte kunststofleidingen zijn de aan- en afvoer naar de kickspace in de keuken aan de andere kant van de muur. ik zat zelfs te spelen met de gedachte om alle 3 de afnemers in serie te zetten.
1: kickspace (zeer lage delta-T)
2: LTV vloerverwarming
3: LTV jaga

allemaal om maar zoveel mogelijk flow te krijgen in de vloerverwarming. (geen gelijktijdige afname op een kort stukje pijp was het idee)
In badkamer heb ik ook handdoek radiator in serie staan, wel in aanvoer, en dat werkt prima

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Toch wel fijn zon pompen loze verdeler pfff.
Als je twee of drie groepen dicht draait komt er dan wel flow of staan er ergens sluizen dicht onderweg?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23:09
Heb je verder nog radiatoren aan binnen de woning? als je deze eens uit zet + je pompsnelheid van de cv op max zet?

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:48
Kun je eens meer foto's plaatsen van de ketel en installatie? Als er echt maar 60l/uur flow zou zijn, zal de ketel niet langer dan een paar seconden kunnen branden. Er MOET ergens een 'kortsluiting' zitten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
Kun je op de driewegklep ook de ingangen A, B, en AB vinden? Misschien op de achterzijde, met een spiegeltje te lezen. AB moet de poort zijn, die met de CV-ketel verbonden is.

Daarnaast is de design radiator wel verdacht, zeker zonder kraan heeft zo'n ding praktisch geen weerstand. Gevolg: Slokt de complete flow op, waardoor er niets overblijft voor de vloergroepen.

Zitten er ook geen andere ventielen op de designradiator om deze te knijpen?

[Voor 44% gewijzigd door hesselbeertje op 10-03-2017 19:51]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 00:23
hesselbeertje schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:07:
...

Daarnaast is de design radiator wel verdacht, zeker zonder kraan heeft zo'n ding praktisch geen weerstand. Gevolg: Slokt de complete flow op, waardoor er niets overblijft voor de vloergroepen.

Zitten er ook geen andere ventielen op de designradiator om deze te knijpen?
Zo, eindelijk tijd gehad om de designradiator los te koppelen in de badkamer. En voilà, je had gelijk. De flow op de vloerverwamingverdeler "schiet" omhoog. De 3 lussen van de woonkamer hangen nu tussen de 2 en 3 op de flowmeter, waar voorheen ze niet eens omhoog kwamen. Nu overigens nog op pomp standje 10 van de ketel. Ik ga later telkens de minimum stand verlagen om te zien wat dat met de flow doet. Om zo tot ideale instelling te komen.

De retourtemperatuur van de verdeler blijft nu nog beetje hangen op 25-26 graden met aanvoertemperatuur van 35 op de verdeler en 40 uit de ketel. De verwarming is dan ook weken niet meer écht aan geweest, dus ik verwacht dat hij nog iets gaat stijgen als de betonplaat wat is opgewarmd. De vloer is merkbaar warmer en ook egaler warm.

Nu nog een truc verzinnen om badkamerradiator weer op te hangen en zo te knijpen dat hij wel wat warmte geeft maar niet de flow opslokt. Ik heb voor heel het huis danfoss RA-DV ventielen besteld, behalve voor de badkamer... Weet ook niet of dat past.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Jack
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-10 12:08

Jack

MHz Matters

@Carboy54
De Panasonic en de Nefit beiden afzonderlijk aansluiten op een open verdeler (klein buffer vat, 50L ofzo).
Het afgifte circuit aansluiten op de open verdeler met een zone-regeling (dus eigen thermostaat, pomp en aansturing). Dat is het makkelijkst, verwacht ik, en dan werkt alles onafhankelijk van elkaar.

Hoe de Panasonic en de Nefit zich gaan gedragen als beiden in één circuit zitten en tegelijk gaan pompen, weet ik niet. Dat kan in principe pomp storing opleveren ivm ongelijk debiet van de pompen.

@fabstar81
Hoe staat het er inmiddels voor? De vloerverwarming goed aan de praat nu?

[Voor 8% gewijzigd door Jack op 03-08-2017 14:08]

[Specs]

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Even een paar foto's van mijn opstelling op de begane grond.

Bedoeling was dat ik op alle drie verdiepingen ingefreesde vloerverwarming te krijgen. (195m2)
Helaas gaat niet alles altijd volgens plan. Bij het weghalen van de plavuizen vloer kwam 90% van de zandcementdekvloer mee...

Dus ging die maar helemaal weg en is er nu met krimpnetten gewerkt. De vloer is niet vlak genoeg voor noppenplaten en er was niet voldoende hoogte.

De garage however is 11cm lager dan de woonruimte, dus daar kwam wel noppenplaten. Is het gelijk beter geïsoleerd.
(er is een stuk in de hoek vrij gelaten. Voor toekomstige renovatie. Als de garage een eigen woonruimte wordt, kan hier een douche worden geplaatst)

Het toilet had echter weer wel een goede dekvloer, dus daar werd in gefreesd.

Er zijn gaten in de vloer geboord om de overgang van gang/wc door de kruipruimte te laten lopen. 1 meter afstand ongeveer. We hadden geen zin om de dorpel te slopen of een gat in de muur te maken.

Eigenlijk mag je niet meerdere methodes in 1 ruimte toepassen. Maar er zijn zoveel groepen dat er wellicht toch wat te regelen valt.

Op de begane grond van 95m2 zit nu dus een 11-groeps vloerverwarming te wachten op de warmtepomp
Wat bijzonder is: omdat alles gedreven wordt door een warmtepomp (Panasonic 12kW monobloc) en we toch aan het renoveren zijn, heb ik de cv standleiding laten vervangen door 32mm leidingen welke met 1" splitsingen gekoppeld zal worden aan de verdelers.
De kunststof leidingen zijn ook 16x2 ipv de standaard 14x2. Verdeler is LTV-C. Geschikt voor koeling dus.

Dat monster past maar net in kast naast de haard...

[Voor 17% gewijzigd door kmf op 03-11-2017 11:22]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• jaari
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:21
@ThinkPad OK, de vv is dus geen hoofdverwarming maar bijverwarming.
Het inregelen van de groepen kan prima op de retourslangen van de vv is mijn ervaring. Ik heb nooit gemerkt dat als bijvoorbeeld het weer veranderd, dan één van de groepen af gaat wijken. Ik zou voor het afregelen wel een iets koudere periode pakken dan de huidige 12o buitentemperatuur. Maar dat is met het inregelen van radiatoren niet anders.
Wat temperaturen bij mij van een gemiddelde winterdag (Tbuiten 8oC): ruimte temperatuur 20,5oC, vloeroppervlakte temperatuur circa 23oC, vloerTa 30oC, vloerTr 25oC. Dit zijn nog getallen van de HR-ketel; ik heb nu een LWWP. En mijn vv was de enige verwarming.
Want waar jij ook nog mee zit is de verhouding van flow naar de vv en flow naar de radiatoren. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik ben zelf zeer tevreden met vv als hoofdverwarming dus ik zou als ik jou was proberen hoever je kunt komen zonder dat je de radiatoren nodig hebt. Maar e.e.a. is ook afhankelijk van wat je ouders comfortabel vinden. En of de thermostaat een beetje kan samenwerken met de vv (denk aan hysterese en doorschieten) en of dan ook de bovenverdieping nog een beetje te regelen is.
Je schrijft ook dat je de Ta van de vloer verhoogd hebt naar 45oC. Ik neem aan door verdraaien van de thermostaatknop op de verdeler. Maar is de Ta die echt de vloer ingaat ook verhoogd? Ik had namelijk de ervaring dat die knop niet zoveel effect had, omdat de menging in de verdeler groot was. Als er echt 45oC de vloer ingaat, lijkt me dat erg oncomfortabel (hete voetjes). Waarschijnlijk is het ook niet nodig de vloer zo heet te stoken om de benedenverdieping ook als het vriest op temperatuur te houden. Maar dat is in elk huis natuurlijk anders.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• DJT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20-10 20:11
Je hebt iets minder afgiftecapaciteit dus voor hetzelfde resultaat zal de aanvoertemperatuur iets hoger zijn in vergelijk met HOH 10cm. En wellicht merk je dat de warmte niet helemaal gelijkmatig is verdeeld.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 00:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

frisianstar schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:20:
[...]

Ik heb net gisteren ruitjes papier gekocht om nu echt de VV te ontwerpen...ja ik ben nog de potlood en papier generatie :Y
Ik ga mij niet vasthouden aan de 10cm h-o-h regel, door de buizen rechtstreeks op de geïsoleerde vloer vast te zetten kan ik gemakkelijk hier en daar afwijken.
Mijn warmtebron wordt een warmtepomp en daarom kies ik voor 20mm buizen.
De groepen worden ongeveer 80 meter lang. (op papier :P )

Viel het leggen tegen?... wat viel je tegen?
Is het belangrijk dat de groepen ongeveer dezelfde lengte hebben? , dat kun je op de verdeler toch inregelen?
Viel eerlijk gezegd zeker tegen. Maar dat kwam vooral omdat ik geen haspel had voor de leidingen. En 100 vierkante meter in m'n eentje heb gedaan.

Dat kwam er dus op neer dat het 10m uitrollen, 8meter leggen was (ding wond zichzelf weer op). Had wel gekozen voor noppenplaten, dus het neerleggen ging relatief makkelijker.

Dus volgende keer zou ik voor een mannetje extra en een haspel gaan.

Overigens die aanvoer is ook wel een dingetje. Moesten tien groepen de hal door. Dat past niet in een deuropening, dus hele stukken onder de gipswanden door moeten breken.

Ik denk dat het geen kwaad kan om gelijke groepen te hebben waar mogelijk. Maar denk dat dat zonder ontwerpsoftware welhaast onmogelijk is. Zal ook afhankelijk zijn van of je zones gaat toepassen. Inregelen op de verdeler lukt niet altijd. Ik heb bijvoorbeeld geen flowmeters op de robot verdeler zitten.

[Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 16-02-2020 21:25]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:17

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Van het weekend de vloerverwarming in de badkamer gelegd (HOH 10cm). Daarna de dekvloer erop gestort en die is nu aan het drogen.

Vastgemaakt met tie-rips op de aardmatten. Met twee man was het redelijk goed te doen. Alleen je rug begint wat te protesteren van het voorover gebogen zitten. En de tie-rips die in je knieën prikken zijn ook wat vervelend :+ Oja en die slang die weer opkrult is ook wel vervelend ja.

Aansluiten moet nog, ben nog aan het puzzelen met de juiste koppelingen om het op RTL Multibox aan te sluiten en met M22 koppelingen op de CV-verdeler. Even buurten nog bij Warmteservice voor juiste spulletjes.
Maar het opstoken mag toch nog niet i.v.m. vloer die goed moet drogen.

[Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2020 21:30]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22-10 15:14
"De pijn van een hogere prijs is snel vergeten, terwijl het genot van de meerwaarde blijft"

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:52

vso

raap voor zijn recht

naftebakje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:06:
Het is altijd zuiniger om nachtverlaging toe te passen (al kan bij trage vloerverwarming dat problemen geven als je niet op tijd weer op temperatuur geraakt, maar das bij jou niet van toepassing), daarvoor is een klokthermostaat handig; een weekprogramma is vaak ook handig.
Slimme thermostaat zie ik weinig meerwaarde van in.
Modulerende (opentherm) thermostaat heeft zeer vaak wel meerwaarde (kan zichzelf wel terugverdienen).
vergeet dus "slim" .. ..

Echt slim zou zijn als je bv aan de hand van een "huis agenda" en aanwezigheids detectie zou werken en daarnaast een opstart en afkoel/afbouw procedure hebt voor begin zomer/eind zomer in combinatie met slimme regelaars op je VV set..

vraagje ik heb dikke "oude" cv leidingen Op dit moment is voor / achter fysiek gescheiden .. (T-Splitsing) bij de CV
huis is helemaal geisoleerd (van 1800m3 naar 800m3)

Wegens verbouwingen van het hele huis wil ik eigenlijk de complete verwarming ook op de schop gooien .. zoiezo 1ste en zolder denken we aan convetor radiators ..(LTV) met koel optie .. en BG zal wellicht VV worden of ook convectoren ..

maar ik vraag me af wat nu de beste Legplan(ning) is .. ik kan wellicht ruimte technisch het beste elke kamer apart "aansturen" .. maar is dit CV technisch (meer leiding werk) ook handig ? leiding werk word zoiezo zoveel mogelijk geisoleerd aangelegd ..

[Voor 10% gewijzigd door vso op 30-09-2020 15:41]

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:52

vso

raap voor zijn recht

wat is het beste legplan voor de leidingen (was wat vergeten te posten) . meer of minder leiding werk .

ik ga btw pex 50-90 graden Celcius gebruiken (teminste iets wat aan die spec voldoet) ..
70m2 VV (optioneel) op de begane grond of convectoren/plintverwarming etc..

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• rolex
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22-10 08:40
Wat is de aanbevolen instelling voor de vloerverwaming pomp. Ik heb een Grundfos Alpha2 en de handleiding heb ik er bij gehaald maar daar staat niets over adviezen.

Constante druk?

https://www.heatnet.nl/start/handleiding-alpha2l.pdf

• Burn_and_Fire
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20-10 17:00
KRC schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:13:
[...]

Zou dit bij de bouwer melden, dat hoort niet namelijk.

Als die warm blijft verbruik je ook warm water wat je zou moeten kunnen zien op je meter. Kan zijn dat afsluitklep niet goed zit.

Monteur met warmte camera zal dat snel kunnen zien.
Ok, bedankt voor je reactie. Inmiddels had ik dit ook met de installateur al aangekaart. Waar het nu naar uit ziet is dat er afsluitadapters tussen zitten met een verkeerde hoogte. Daar schijnen veel verschillende hoogten voor te zijn (link). Bij wijze van proef zit er nu bij een paar groepen een extra schijfje van 1mm tussen en wordt de kraan wel helemaal dichtgedrukt. Nu moeten nog de juiste adapters besteld worden. Er zitten nu zwarte adapters op mijn kunstof Albrand 2010 MA verdelers en zijn dus iig niet geschikt voor mijn Honeywell MT4-230-NC.

• hesselbeertje
De warmste groepen iets knijpen. Al is dat zonder flowmeters heel lastig, de afsluiter op een groep doet heel lang niets en gaat dan vrij vlot helemaal dicht. Zonder meters is dat bijna niet te doen.

Bovendien moet je na iedere verandering 24uur wachten voor je weer gaat meten.

• jaari
ThinkPad schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:10:
(...)
De aanvoer de vloer in was hier 40°C, wat is nou een goede streefwaarde om voor de retour aan te houden, zodat we de groepen beter in balans kunnen krijgen? 30°C, of veel meer/minder?

De zithoek (blauwe lijn) blijft sowieso wel erg achter, zou de pomp nog hoger moeten? Staat nu op stand 2 van 3. Deze lus/groep is ook de grootste van de installatie namelijk (lengte onbekend, maar met warmtecamera kunnen zien).

N.B. Het is bijverwarming (HOH 15cm), er zijn ook nog radiatoren in de ruimte aanwezig.
De pomp hoger zetten zal effect op alle groepen hebben en dus weinig doen aan de achterblijvende zithoek. Wat @hesselbeertje al zegt: je moet de overige groepen iets knijpen om het temperatuurverschil van de Tr te verkleinen. Pas als blijkt dat de flow te laag wordt om het warm te houden, zou ik de pomp hoger zetten (want hoger stroomgebruik). Maar bij de buitentemperatuur van vandaag kun je dat natuurlijk niet goed testen.
Een algemene streefwaarde voor Tr vind ik moeilijk: dat is volgens mij erg afhankelijk van hoe diep de slangen in de vloer liggen, de isolatie van het huis en speciaal van de vloer, de gebruikte slangdiameter, de gewenste kamertemperatuur, wel/geen nachtverlaging, hoe is de temperatuurregeling van de ketel ingesteld (WAR?)
Als ik jou was, zou ik eerst de retourtemperaturen zoveel mogelijk gelijk zien te krijgen. Dat is nodig om geen koude zithoek te krijgen. Daarna kun je zien hoever je komt zonder de radiatoren te hoeven gebruiken.
Maar je woont er niet zelf en het moet altijd warm worden, dus misschien wil je ook niet de randjes opzoeken van wat mogelijk is. En het komt met een HR-ketel niet zo nauw als met een WP.

Overigens: je zegt dat het bijverwarming is, maar hier in huis ligt ook het meeste op HOH15 (maar twee van de 10 groepen hebben HOH10) en ik heb geen radiatoren. Huis van 1965 (maar wel nageisoleerd).

• jaari
@kleiner het was niet mijn bedoeling om iemand te ontmoedigen.
Hoewel de systemen inderdaad een ander gedrag hebben, kunnen ze prima samenwerken.

• Robje1244
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22:57
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:41:
Even een domme vraag hè, maar moet je de voeler van een pompschakelaar vóór af na de thermostaatknop op de aanvoerleiding aansluiten?
Voor de thermostaatknop. Dus op de aanvoerleiding vanaf de ketel/warmtepomp. Zodra die warm wordt moet de pomp aanspringen.

• ThinkPad

ThinkPad

En liefst zo dicht mogelijk bij de ketel. Dit zodat hij sneller warmte meet en je de reactietijd van de pompschakelaar verkort :)

• ThinkPad

ThinkPad

Zo laag mogelijk, maar wel zo gekozen dat hij in de zomer niet aanspringt. De default is bij mijn pompschakelaar 28°C en dat is prima naar mijn idee.

• ThinkPad

ThinkPad

Dat laatste inderdaad.

• ThinkPad

ThinkPad

@zerokill De instellingen die hij bij langs in de video gaat zijn standaardinstellingen die op elke ketel aanwezig zouden moeten zijn. Misschien onder andere termen of minder makkelijk toegankelijk.
Ik denk dat pagina 53 van deze handleiding is wat je zoekt.

Mocht je er niet uit komen of nog vragen hebben dan raad ik aan even te komen buurten in Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2020 08:39]

• zerokill
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06-10 09:52
@ThinkPad Bedankt voor de link! Ik zie nu hoe ik die parameters moet wijzigen! Ik ga het gelijk proberen en ik kom even kijken in het CV tuning topic!

• naftebakje
Kan het wat dieper/ breder uitgefreesd worden in het stuk wat niet verwarmd moet worden? Dan kan je in dat stuk een mantelbuis gebruiken, dat zal al veel warmte tegenhouden.
Ligt het stuk vloer in een niet verwarmde ruimte? Zo niet, is al het 'verlies' eigenlijk geen verlies, maar draagt het mee bij aan opwarmen.

Via plafond en muur kan wel, maar dan heb je daar ook verliezen en moet je ontluchters zetten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• naftebakje
Vincent17 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:44:
[...]maar wat ik tot nu toe kan bepalen is het comfort prima....
Zolang dat zo is, op lage aanvoertemperatuur (30° is super), heb je niets om je zorgen over te maken.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee