Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Algemeen (vloer)verwarming setup topic

Pagina: 1
Acties:

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 13-09 20:44
zo, mijn LTV verdeler hangt.

maar nu...heb ik zo een geavanceerde dynamische verdeler en weet ik niet goed hoe ik hem moet instellen. Je stelt met de stelknoppen het aantal liters per minuut in. heb ze nu voor alle groepen gelijk, maar groep 4 (WC) schijnt -zo zegt de vrouw- warm te zijn en de woonkamer niet. dit zijn dus duidelijk niet de juiste instellingen O-)

dus....hoe bereken ik de juiste instelling? de wc is ongeveer 1 m2, de rest (3) van de groepen neem ik zomaar aan zijn gelijk van lengte. Volgens Robot berekend op 15 cm hoh over een oppervlakte van ongeveer 40-45 m2.

de retour loopt overigens totaal niet op ook, maar de aanvoer is wel lekker hoog, 32-35 graden ongeveer. waar ik met de HT-verdeler niet hoger dan 26 graden kwam. _/-\o_

nu moet ik het nog echt de vloer in krijgen :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• fabstar81
quote:
hesselbeertje schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:07:
Fabstar, ik vermoed dat er iets anders mis gaat. Hoe is de verdeler aangesloten? Ik zie wel een foto van de verdeler, maar daarop kan ik niet alle aansluitingen zien. Ik krijg zo het vermoeden dat het geheel in serie met een radiator staat. Dan krijg je nooit de gewenste doorstroming...

Zolang je nog een DeltaT van 15 graden over de vloer hebt, hoef je geen flowmeters te plaatsen. De flow is VEEL te klein, dat weet je nu al, daarvoor ben je geen meter nodig.

En inderdaad, er zijn huizen met 2 of zelfs 3 passieve verdelers op 1 keteltje. Gaat prima, ik monteer ze regelmatig. Vandaar dat ik dit probleem ook niet begrijp, er moet ergens een blokkade zitten.
bedankt voor je reactie. en de bevestiging dat er ook huizen zijn met passieve verdelers en een (kleine) ketel.

het klopt dat de jaga radiator in serie staat met de verdeler. de retour van de verdeler gaat in de aanvoer van de LTV jaga radiator. dit omdat de jaga erg lage temperatuur kan hebben.

mijn redenering was/is als volgt. de verdeler zou idealiter een delta-T van max 5 graden moeten hebben. met een aanvoer van 40 graden op de ketel, komt er ongeveer 35 graden bij de verdeler. minus 5 graden komt er nog steeds 30 graden door de jaga. zou voldoende moeten zijn.

de reden waarom ik hem dit keer in serie heb gezet, is juist om meer flow af te dwingen naar de verdeler. op een klein stukje pijp zit er een kickspace naar de keuken, de verdeler, en de jaga LTV. ik dacht als ik er 1 in serie zet, of misschien alle 3, dat ik juist de flow naar de verdeler zou verhogen. werkt deze gedachte nu tegen mij? :?

vanmiddag kan ik misschien een betere foto plaatsen.

voila:

de witte kunststofleidingen zijn de aan- en afvoer naar de kickspace in de keuken aan de andere kant van de muur. ik zat zelfs te spelen met de gedachte om alle 3 de afnemers in serie te zetten.
1: kickspace (zeer lage delta-T)
2: LTV vloerverwarming
3: LTV jaga

allemaal om maar zoveel mogelijk flow te krijgen in de vloerverwarming. (geen gelijktijdige afname op een kort stukje pijp was het idee)

fabstar81 wijzigde deze reactie 01-03-2017 11:25 (18%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• fabstar81
quote:
hesselbeertje schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 17:05:
Toch denk ik dat hier de oorzaak zit. In een badkamer (met 1 groepje in de vloer) gaat het in serie zetten nog wel. Hier moeten 4 groepen gevoed worden. De benodigde flow daarvoor (toch snel 1000l/uur) kan gewoonweg niet door de ventielen van de Jaga. Tel daarbij op dat er maar 15mm aankomt vanaf de ketel voor het geheel, en je houdt geen flow over.

Ik zou in dit geval de Jaga in serie zetten, met de toilet groep. Dat is eenvoudig te realiseren.

Eventueel de kickspace als groep 5 aansluiten, kun je die ook netjes inregelen.

Of Kickspace+Jaga in serie, als groep 5 kan ook nog.
nou, van het weekend weer lekker aan het klussen geweest. Zoals voorgesteld, is het nu aangesloten. Toch maar de flowmeters er ook tussen gezet. dan wordt in ieder geval zichtbaar wat de flow is, hoe ik de hydraulische knoppen ook heb ingesteld.

de flexibele slang gaat naar de kickspace vanuit de verdeler, vervolgens naar de jaga LTV en weer terug naar de retour van de verdeler:

positieve verandering is dat de gang nu wel warm wordt. die krijgt nu gewoon 32,5-35 graden voor zijn kiezen (na de kickspace waarschijnlijk iets lager) in plaats van 20 graden toen hij in serie met de verdeler stond.

ik zie een lichte stijging van de retourtemperatuur, het scheelt met de vorige setup in ieder geval iets van 2 graden. retour komt nu boven de 20 uit, in plaats van onder de 20 toen het in serie stond.

flowmeters bewijzen gelijk hun dienst. Er is zowat 0 flow. als ze al iets verhoogd zijn, dan kom ik nog maar uit op 60 liter per uur (1 l/min).

huidige instelling van de hydraulische knoppen. WC en kickspace+jaga zijn geknepen. rest (3 lussen) staat vol open. WC en kickspace+jaga kan denk ik nog iets geknepen worden want wordt nog steeds warm.

Alle retourafsluiters van de retourverdeler staan overigens vol open.

dus, iets verbetering, maar vloer blijft nog steeds niet egaal warm. 8)7 :?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• fabstar81
quote:
hesselbeertje schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:08:
Kun je eens meer foto's plaatsen van de ketel en installatie? Als er echt maar 60l/uur flow zou zijn, zal de ketel niet langer dan een paar seconden kunnen branden. Er MOET ergens een 'kortsluiting' zitten.
de ketel brandt, sinds ik parameter 19 heb aangepast, laaaaaange stooksessies. voorheen deed ie veel aan/uit gependel. zo een 6-8 keer in het uur, wat volgens mij nog best normaal is.

verder, overal staan de radiatoren dicht. ik heb gisteravond de paneelradiatoren in de woonkamer ook dicht gezet. met de pomp er nog op merkte ik dat dat qua aanvoer wel een 1-2 graden scheelde. dus ik hoop dat dat nu in flow ook gaat schelen. vanmiddag kijk ik of dat in flow scheelt. op afstand zie ik iig dat de temperatuur in de woonkamer stabiel 21 graden blijft. en dat alleen op de vloerverwarming dus.

ik zal eens een paar foto's opzoeken van de onderkant / aansluitingen naar de ketel en zonneboiler.

alle groepen dicht en 1 open heb ik nog niet geprobeerd. ga ik vanmiddag als ik thuiskom doen. ik vermoed echter dat dat geen veel verschil zal uitmaken.

edit:
zie hier het overzicht van ons hele systeem inclusief SWW.

CV-overzicht 5, 6 en 7 zijn nu iets gewijzigd door de nieuwe verdeler:

V.w.b. CV-aansluitingen denk ik niet dat we wijzer worden van de foto's. maar een beginnetje is er:

de zwart geisoleerde buizen zijn de retour die door de ZB loopt. onderop (niet te zien op foto) zit een driewegklep die regelt of de retour door de ZB gaat of niet.

ik zal nog wat nieuwe foto's maken, kijken of dat duidelijker wordt.

fabstar81 wijzigde deze reactie 08-03-2017 12:04 (61%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• fabstar81
quote:
Proton_ schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:54:
[...]

Een designradiator is vooral design en maar een beetje radiator. De dikke pijpen maken hem de nr 1 kandidaat voor de kortsluiting.
Gewoon om het uit te sluiten zou ik die ook even dichtdraaien.
de badkamer radiator heeft helaas geen thermostaatknop. staat altijd vol open. hij zit verder in de muur, dus ik kan helaas ook niet kijken of herinneren, of hij ooit in serie is gezet of netjes aanvoer/retour is aangesloten. heb hem niet zelf aangesloten toen en wist er toen ook niks van af helaas. qua aanvoer/retour wordt wel netjes de ene warm en daarna de ander, dus vermoed dat ie goed is aangesloten, alleen zonder thermostaatknop.
quote:
reneeke1970 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:19:
[...]

Ergens gaat het toch wel fout inderdaad. Heb je leidingen verwisseld?
Mijn CV op tien geeft gierende leidingen.
Mijn hydraulische actieve verdeler heeft een flow waarvoor de schaal verdeling te klein is, ondanks dat hij door radiator loopt en 15 m van 15mm voeding heeft. Hij haalt zelfstandig uit buffer vat
leidingen omgewisseld is zeer onwaarschijnlijk. ik had met de pompverdeler alles gemarkeerd en bovendien gedragen de leidingen zich precies zoals verwacht. alles wordt netjes warm en aan de rest van het systeem ben ik niet gekomen.

gierende leidingen had ik ook verwacht op standje 10, maar dat blijft uit.
quote:
hesselbeertje schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:02:
Om even wat uit te sluiten, kun je retour-driewegklep eens op de foto zetten, en daarbij aangeven welke leiding waar naartoe gaat?

de zwart geisoleerde leiding komt dus terug naar de CV-retour vanuit de ZB. op zolder waar de ketel en ZB zijn geinstalleerd is alles 22mm, naar beneden toe wordt alles pas 15 mm. 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• fabstar81
quote:
hesselbeertje schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:07:
Kun je op de driewegklep ook de ingangen A, B, en AB vinden? Misschien op de achterzijde, met een spiegeltje te lezen. AB moet de poort zijn, die met de CV-ketel verbonden is.

Daarnaast is de design radiator wel verdacht, zeker zonder kraan heeft zo'n ding praktisch geen weerstand. Gevolg: Slokt de complete flow op, waardoor er niets overblijft voor de vloergroepen.

Zitten er ook geen andere ventielen op de designradiator om deze te knijpen?
voila

de AB poort zit dus op de retour, voordat ie wordt afgesplitst naar ofwel ketel ofwel ZB.
nog geen kans gehad om de badkamerradiator af te koppelen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• peligro2k
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 18:48
Eind september krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning. Op de begane grond schijnt vloerverwarming te hebben gelegen, de huidige bewoners hebben dit echter afgekoppeld omdat het volgens hun niet met hun laminaat vloer zou kunnen werken. Ik heb een foto van de buiten kunnen maken afgelopen weekend. Kan iemand iets zinnigs zeggen over het soort buizen? Is het nog rendabel om dit weer (op de Nefit HR) ketel aan te sluiten?

peligro2k wijzigde deze reactie 13-08-2017 23:15 (41%)

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Even een paar foto's van mijn opstelling op de begane grond.

Bedoeling was dat ik op alle drie verdiepingen ingefreesde vloerverwarming te krijgen. (195m2)
Helaas gaat niet alles altijd volgens plan. Bij het weghalen van de plavuizen vloer kwam 90% van de zandcementdekvloer mee...

Dus ging die maar helemaal weg en is er nu met krimpnetten gewerkt. De vloer is niet vlak genoeg voor noppenplaten en er was niet voldoende hoogte.

De garage however is 11cm lager dan de woonruimte, dus daar kwam wel noppenplaten. Is het gelijk beter geïsoleerd.
(er is een stuk in de hoek vrij gelaten. Voor toekomstige renovatie. Als de garage een eigen woonruimte wordt, kan hier een douche worden geplaatst)

Het toilet had echter weer wel een goede dekvloer, dus daar werd in gefreesd.

Er zijn gaten in de vloer geboord om de overgang van gang/wc door de kruipruimte te laten lopen. 1 meter afstand ongeveer. We hadden geen zin om de dorpel te slopen of een gat in de muur te maken.

Eigenlijk mag je niet meerdere methodes in 1 ruimte toepassen. Maar er zijn zoveel groepen dat er wellicht toch wat te regelen valt.

Op de begane grond van 95m2 zit nu dus een 11-groeps vloerverwarming te wachten op de warmtepomp
Wat bijzonder is: omdat alles gedreven wordt door een warmtepomp (Panasonic 12kW monobloc) en we toch aan het renoveren zijn, heb ik de cv standleiding laten vervangen door 32mm leidingen welke met 1" splitsingen gekoppeld zal worden aan de verdelers.
De kunststof leidingen zijn ook 16x2 ipv de standaard 14x2. Verdeler is LTV-C. Geschikt voor koeling dus.

Dat monster past maar net in kast naast de haard...

kmf wijzigde deze reactie 03-11-2017 11:22 (17%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• wir
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13-09 22:06
Beste allen,

Ik heb een klushuis gekocht van een begane grond en een eerste verdieping. We laten er een tweede verdieping opzetten.
Het huis willen we gaan verwarmen met een warmtepomp en vloerverwarming (wel één LTV-radiator in de badkamer). Omdat ik een leek ben heb ik enorm veel online opgezocht en filmpjes op youtube bekeken. Aan de hand daarvan heb ik een systeem ontworpen. Mijn vraag is of jullie willen meekijken en eventueel willen aangeven of ik het zo goed doe.

Begane grond
De bestaande houten vloer wordt verwijderd en vervangen door 35cm isolerend schuimbeton (alle water- en afvoerleidingen plaatsen we in deze laag). Op het schuimbeton komen noppenplaaten met 11mm EPS onderlaag. Hierin komen 5 groepen vloerverwarming (1 groep per 10m2) welke ik aansluit op een verdeler zonder pomp (de warmtepomp pompt dus het water rond). De slang die ik gebruik is 16mm dik en maximaal 100m per groep.

Eerste verdieping - Slaapkamers en overloop
De houten verdiepingsvloer laten we zitten. Hierop brengen we een droog vloerverwarmingssysteem aan van 25mm piepschuimplaten met stalen profielen voor de geleiding. Hierin komen 4 groepen vloerverwarming (3 groepen voor de slaapkamers? & 1 groep voor de badkamer) welke een eigen pomploze verdeler krijgen. De slang is 14mm en maximaal 100m per groep, de badkamer volgt straks maar heeft dezelfde slang.

Eerste verdieping - Badkamer
De vloer van de badkamer (en de WC op de eerste verdieping) bekleed ik met Wedi bouwplaten waarin ik zelf sleuven frees voor de 14mm slang. Ik hoop daar een slang van maximaal 80m lengte te gebruiken voor meer warmteafgifte, metalen profielen lukt (volgens mij) niet.
Hier wil ik ook nog een LTV-radiator van 60x90cm plaatsen om de badkamer afdoende te verwarmen. Hoe ik deze aansluit weet ik nog niet. Misschien maak ik er een 5 groepen verdeler van en sluit de radiator hier op aan.

Tweede verdieping
De tweede verdieping krijgt ook een houten verdiepingsvloer. De vloerverwarming wordt ook middels een droog systeem aangelegd. Dus 25mm piepschuimplaten met metalen profielen. Hierin 4 groepen (1 groep per 10m2) welke een eigen pomploze verdeler krijgen. De slangen zijn ook hier 14mm en maximaal 100m per groep.

Besturing
Voor de aansturing wil ik een zoneregeling van Honeywell plaatsen: Regelaar (max 15 groepen), servomotoren voor op de verdelers (13 stuks), servomotor voor op de radiator, bedieningspaneel en draadloze thermostaten voor in de master bedroom en badkamer.

Vragen
Vanuit mijn eigen onervarenheid heb ik dit samengesteld en vraag ik mij af of het juist is.
Klopt het dat ik pomploze verdelers kan gebruiken?
Klopt mijn opstelling voor de verdiepingen?
Zal dit systeem voldoende warmteafgifte hebben om het huis te kunnen verwarmen?
De kosten komen uit op €5000,- aan materialen, kan het goedkoper? Vooral de badkamer valt erg duur uit...
Ook andere op- en aanmerken, maar vooral ook adviezen, zijn van harte welkom!
Mijn dank is alvast erg groot.

Hieronder tekeningen van het uiteindelijke resultaat na de verbouwing:

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Internet

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True