Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote spoorwegentopic - deel 23 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 6
Acties:
  • 540.741 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:59

AW_Bos

Every day, it's a party day šŸŽ‰

Even een paar foto's uit de oude doos die ik tegenkwam. Het betreft de 938

De reklame op de zijkant is stiekem wel bijpassend ;).

Het verhaal volgens Railwiki:
In de nacht van 29 op 30 juli 1989 brak er brand uit in de vouwbalg van treinstel ElP2 938, terwijl het stel op de Binckhorst stond. Op 30 juli werd het treinstel opgezonden naar Maastricht met een Valkenburg express. In Heerlen brak opnieuw brand uit in het treinstel en hierbij brandde de ABk grotendeels uit en de BPk gedeeltelijk. Het treinstel werd hersteld in Haarlem. De ABk is vanaf de toiletten tot en met de bakovergang opgebouwd met het nog bruikbare deel van de ABk van de ElD2 839. Het herstelde rijtuig is gekoppeld met de BPk van de 839 en op 13 november 1990 afgeleverd. De BPk 938 werd gebruikt om de BPk 904 te vervangen. Op 9 november 1989 is het treinstel ElD2 904 afgeleverd. De beschadigde en niet bruikbare delen van de beide ABk rijtuigen zijn in oktober 1989 gesloopt.

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! šŸ˜

• whistler
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 24-01 13:42
quote:
cazzer22 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:40:
[...]

Tsja, kƔn bij vele wel maar niet voor alle treinen. De Belgen overigens ook niet, maar inderdaad. En de Nederlandse IC is in het buitenland geen IC te noemen maar bij de Duitsers een RE. Die is ook niet voorzien van reserveerbare zitplaatsen.
In Belgie zie je wel regelmatig zitplaatsen of hele rijtuigen gereserveerd voor groepen. Dan hangen er papiertjes aan de ramen "rit xy gereserveerd van station A tot station B voor die-en-die schoolklas. Op het station wordt dan ook wel eens alvast omgeroepen dat een bepaald rijtuig gereserveerd is. Over het algemeen werkt dat prima.

Maar dat is natuurlijk wel voor groepen, niet voor individuen. Kan dat bij de NS eigenlijk ook, voor een schoolklas bijvoorbeeld?

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
quote:
Crossfire1987 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:35:
[...]

Bij Wormerveer kan hij er toch langs 4 sporen of was het bij deel van krommenie dat het weer twee sporen word
Sprinter stond vast op station Zaandijk. Mijn intercity (komend vanuit Alkmaar) stond daarachter en moest van de treinleiding een paar honderd meter achteruit rijden naar Wormerveer en daar afwachten.

Station Zaandijk is 2-sporig. Voorheen kon je via het linker spoor er langs, maar de wissels aan beide kanten van het station hebben ze geloof ik vorig jaar weggehaald. Iets met minder overlast of zo :P

Wormerveer heeft inderdaad 4 sporen. Wat mij wel opviel is dat er geen digitale reisinformatie boven de perrons hangt. Je bent afhankelijk van de omroepinstallatie.
quote:
Get!em schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:50:
[...]

Toch heb ik afgelopen maanden al meerdere keren de trein over moeten slaan, omdat ik er gewoon domweg niet inpaste (zie foto in dit topic verder terug).
Pfff, echte mannen hangen dan gewoon aan de trein

;)

Skyaero wijzigde deze reactie 13-06-2017 12:06 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trainhunter2009
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 28-02-2019
De eerste 2 Keolis (vh Syntus) Flirts 7401 en 7402 onderweg van Bad Bentheim naar Amersfoort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
Skyaero schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:04:

Pfff, echte mannen hangen dan gewoon aan de trein

[afbeelding]

;)
Pff, dat 's nog niks man, in Bangladesh kan dat nog veel drukker:

Ik wens de conducteur die daar kaartjes moet controleren veel plezier :P

En dan klagen ze dat in NL de treinen vol zijn... watjes... ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Uhm... Wie is zijn seksspeeltje vergeten op station Deventer?
quote:
Elk jaar worden er vele spullen verloren op en rond het spoor. Linda vond vanmiddag op station Deventer wel een heel bijzonder item: een pocketpussy.

Het kleinood werd gevonden op het bankje bij spoor 4B.
https://twitter.com/lindaprulleke/status/874618737739137024

Reactie NS
De NS reageert met een flinke kwinkslag:
@lindaprulleke Zo zie je maar wat voor een wanhopige maatregelen wij nemen om het wachten in de spits draaglijker te maken. Bedankt voor de zoom-in. ^LK

_O-

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Trainhunter2009
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:09:
[...]

Gisteren reed er eentje van die Syntus treinen door Ah? Dat was niet die, want veel te vies daarvoor. Weet niet wat die moest doen. Hij kwam uit het oosten.
Ik vrees dat dat geen Syntus was..........tenminste kan het mij niet voorstellen omdat ik dacht dat Syntus nog geen Wit/Blauw materieel heeft.

Vanaf 8 december 2013 voert Syntus enkel nog de treindienst Zutphen – Oldenzaal uit en huurt daarvoor 9 Lint's (36, 38-45).

Ik denk dat het zoiets was van Arriva, dat lijkt er heel veel op.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 22:47

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Inderdaad, had ook blauw-wit Arriva kunnen zijn. Er stond in elke geval provincie Overijssel op.
Nu ik wat plaatjes opzoek kan het best Arriva zijn.
Denk dat het deze was:

Zoiets in elk geval. Maakt nogal veel herrie in de bocht van spoor 5(?) naar spoor 6a en aan de andere kant van dat midden spoor. Dat weet ik nog.

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 13-06-2017 17:38 (47%)

Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Maasluip
  • Laatst online: 24-01 21:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:09:
[...]

Gisteren reed er eentje van die Syntus treinen door Ah? Dat was niet die, want veel te vies daarvoor. Weet niet wat die moest doen. Hij kwam uit het oosten.
Was het niet een Abellio FLIRT? Die rijden van Arnhem naar DĆ¼sseldorf.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 25-01 16:17

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Deze vandaag gespot in Hengelo:

Car: Astra H OPC 2.0T @ 241bhp

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:43
quote:
Trainhunter2009 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 19:03:
Verhip, valt mij nu ineens op, er zit maar aan 1-zijde een cabinedeur :? :o
In de rijrichting rechts, handig met een links liggend perron 8)7
Het is niet de enige trein die dat heeft hoor :)

Gegooglede foto:

• whistler
Nog een nieuwtje uit Belgie: na de bierpijplijn in Brugge is er nu ook een biertrein die zo'n 5000 vrachtauto's op jaarbasis van de weg moet houden. Toch een aardige ontwikkeling.

http://www.hln.be/hln/nl/...r-van-de-weg-houden.dhtml

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 03:02

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Hopelijk is de machinist nu niet geflitst, want anders kan die zijn trein en bijbehorend "rijbewijs" inleveren.... :P

Specs

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:06
Mijn vriendin kwam 2 minuten erna op het station.

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:03
quote:
Lars. schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:09:
[...]

I know, maar ik sta regelmatig op akkrum en grou-jirnsum en daar zie ik IC's die daar niet stoppen duidelijk vertragen omdat ze recht langs het perron razen. Snel genoeg om voor te springen inderdaad, maar ze knallen er voor zover ik kan zien niet met 140 bij langs.
Dat heeft waarschijnlijk met de brug te maken. Nog voor het perron staat alweer een snelheidsverhoging:

LordSinclair wijzigde deze reactie 21-06-2017 13:20 (6%)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• LordSinclair
Echter is die 40km/h uur alleen bij stations waar gestopt wordt. Er razen genoeg IC's voorbij stations waar mensen staan te wachten op de volgende stoptrein. Ik stond als kind op het oude station Vleuten waar de IC's met 140km/h voorbijkwamen. Dat was altijd een angstig moment.

Daarnaast als iemand zich er voor gooit wordt er niet comfortabel geremd maar wordt er met de maximale remkracht geremd en kom je met een schok tot stilstand.
quote:
iBugged schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:08:
Alweer wisselstoring Breda - Roosendaal :/ Op een gegeven moment zijn alle wissels toch wel een keer defect geweest en vervangen zou je zeggen :+
Vervangen? Gewoon wat WD40 er in en hij gaat weer jaren mee ;)

LordSinclair wijzigde deze reactie 21-06-2017 15:09 (22%)

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:15

Bastien

I don't mind

Bliksem in de tunnel geslagen? Je bent ook nergens meer veilig. :+

Ligt het nou aan mijn pc of heeft iedereen dit op de NS site? Heb het in IE, FF en Chrome namelijk. :P Ga ik NS anders even subtiel schoppen... of mijzelf.

Bastien wijzigde deze reactie 22-06-2017 18:37 (8%)

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• iBugged
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 25-01 23:43
quote:
Get!em schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:55:
[...]

Het spannende is dat we niet weten waar we stoppen en wanneer we rijden . Na elk station tussen Schiphol en Breukelen gehad te hebben, staan we nu vast op Utrecht zuilen.
Jeetje :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:19

Get!em

Oh die ja!

Weer eens wat anders... eftelingen ritje in de intercity direct. Hoofd conducteur was vergeten lampjes aan te doen. Wel apart effect in de trein op mensen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LordSinclair
quote:
Trainhunter2009 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 02:03:
Voor de geĆÆnteresseerden:
https://www.facebook.com/...389991157/?type=3&theater
Stichting Hondekop heeft belangrijk nieuws de komende week!!! :P :o

Hebben je ze er dan toch 1 op de kop kunnen tikken :D

• whistler
Weet iemand wat dit voor wagon is? Hij staat al een tijdje achter de werkplaats bij Roosendaal.

(Sorry voor de wazige foto, de Benelux kwam al aardig op snelheid.)

• LordSinclair
quote:
whistler schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:42:
Weet iemand wat dit voor wagon is? Hij staat al een tijdje achter de werkplaats bij Roosendaal.

(Sorry voor de wazige foto, de Benelux kwam al aardig op snelheid.)

[afbeelding]
Correct me if i'm wrong. Maar de wagon is van origine gebruikt bij de inzet in de T.E.E. (Trans Europe Express). Hij werd dan ingezet als restauratierijtuig.

Ik heb hem thuis nog als Marklin model liggen en de bovenstaande kleurstelling.

• whistler
Beetje gegoogeld en het is inderdaad het panoramarijtuig uit 1962 van de TEE Rheingold trein die reed tussen Nederland en Zwitserland. Nu in gebruik door de Panorama Rail Express. Hoewel de site sinds 2015 niet bijgewerkt is en de wagon er wat verweesd bij staat daar in Roosendaal.

En interieur:

Grappig dat zoiets dan bewaard is gebleven. Misschien nog altijd leuk voor een panoramarit over de Flevolijn door de Oostvaardersplassen? Maar het zal wel wat kosten om die te huren voor mijn verjaardag denk ik >:)

Van wikipedia: "De TEE's hadden uitsluitend eerste-klasrijtuigen. Een aantal treinen had speciale faciliteiten zoals een secretariaat, een kapper en een winkeltje. Deze faciliteiten was meestal geen lang leven beschoren." - Wat zou ik graag in de glorietijd met zo'n trein meegegaan zijn!

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Zoals toen.... dan ga je toch met de Silverton Durango narrow gauge...

Inclusief klederdracht

http://www.durangotrain.com/historic-narration-journey

In de presidential Class http://www.durangotrain.c...ential-class/cinco-animas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LordSinclair
quote:
Garyu schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:07:
[...]

Het ligt een beetje aan het stuk dat je rijdt, maar meer dan 200km/h zou toch ook prima mogelijk moeten zijn? Vziw rijdt de ICE 3 tot een max van 300km/h. De afstanden zijn in dat land natuurlijk wat groter dan bij ons, maar comfortabeler is het op elk gebied.
Ik heb een keer van Wenen tot aan Dusseldorf in een ICE gezeten, het was een beste rit van vele uren. Maar alleen tussen Frankfurt en Keulen hebben 1 kort moment de 300km/h aangetikt. Vooral het eerste stuk was het vooral 140km/h rijden. Daarna een beetje tussen de 180km/h en de 200km/h.
Het is vooral een InterCity Express trein. Een luxere intercity.

Het maximum snelheidskaartje op de wiki bevestigd mijn ervaring:

ICE network * red: High-speed lines for 300 km/h (186 mph) * orange: High-speed lines for 250 to 280 km/h (156 to 175 mph) * blue: Upgraded lines, 200 to 230 km/h (125 to 145 mph) * grey: Other lines, max. 160 km/h (100 mph)

Het zijn echt maar kleine stukjes dat de ICE de volle 300km/h mag rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• whistler
Merci! Je kunt de NMBS hier toch geen gebrek aan duurzaamheid verwijten. Dit verlengt de levensduur van die stellen tot 50 jaar.

Voor de Nederlanders, de AM75 (tegenwoordig oa ingezet als stoptrein naar Roosendaal) in zijn drie gedaantes door de jaren heen:

http://www.beneluxrailways.co.uk/Images/SNCB%20AM%2075.jpg
https://farm1.static.flickr.com/455/19647088560_6a2d4d0547_b.jpg
http://photoward.be/trein/843.jpg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
quote:
whistler schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:00:
Voor de Nederlanders, de AM75 (tegenwoordig oa ingezet als stoptrein naar Roosendaal) in zijn drie gedaantes door de jaren heen:
Moet je deze aanzwengelen of aanduwen om hem te starten :P
quote:
EDIT schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:58:
[...]
Daarnaast is het een rijdende computer. Als die "no" zegt, dan moet jij de computer ervan zien te overtuigen dat het toch echt "yes" moet worden.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 03:10
quote:
cazzer22 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:36:
En hoe krap zit de NMBS in haar materieel dat ze een serie van 40 jaar een extra revisie gaan geven?
Eigenlijk valt dat nog wel mee nu dat de desiro (AM08) overal aan het bollen gaat. De klassiekjes gaan er wel van tussen en de AM80 en AM86 komen binnen voor renovatie. De AM86 kreeg vroeger als bijnaam "duikbril" en "sprinter", na de renovatie komt daar "minion" bij
spoiler:

Overdag staat toch heel wat materiaal aan de kant in de bundels, en kunnen ze nog vlot wisselen van materieel. Zelfs tijdens de spits blijven er in de bundel van Schijnpoort stellen binnen staan. Een gedeelte als reserve, en een gedeelte om op het einde van spits de lange rammen reeds te wisselen voor kortere samenstellingen.

Het is wel zo dat die "varkensneuzen" zonder problemen naar Roosendaal kunnen/mogen rijden. Met ander materiaal is dat niet zo gemakkelijk, naar het schijnt met de uitklapbare voettreden zouden die maar op 1 perron ontvangen kunnen worden, en verder is ook niet alles gehomologeerd om tot Roosendaal te rijden. Een paar jaar terug werden daarom 6 AM75 niet uitgerust met TBL1+, omdat stellen met TBL1+ Roosendaal niet in mochten. Is ondertussen ook wel van de baan.

Verder zitten we te wachten op de nieuwe M7, een dubbeldeks rijtuig, waarvan een gedeelte van de stuurrijtuigen gemotoriseerd zou worden. Daardoor kunnen ze ook als stel gaan rondrijden.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
quote:
Arator schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:08:
[...]

Het is wel zo dat die "varkensneuzen" zonder problemen naar Roosendaal kunnen/mogen rijden. Met ander materiaal is dat niet zo gemakkelijk, naar het schijnt met de uitklapbare voettreden zouden die maar op 1 perron ontvangen kunnen worden, en verder is ook niet alles gehomologeerd om tot Roosendaal te rijden. Een paar jaar terug werden daarom 6 AM75 niet uitgerust met TBL1+, omdat stellen met TBL1+ Roosendaal niet in mochten. Is ondertussen ook wel van de baan.
Die Duikbrillen kwamen vroeger anders regelmatig op Roosendaal, zie dit:

Is dat tegenwoordig dan niet meer? Gewoon uit belangstelling. Ik zie idd tegenwoordig meestal een Varkenskop langspruttelen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iBugged
Ik kom er regelmatig langs, maar heb nog nooit iets anders dan MS75 zien rijden als stoptrein Roosendaal - Antwerpen ( - Puurs)..

Ook geinig trouwens (waarschijnlijk een foutje, kan waarschijnlijk niet eens gekoppeld rijden), een SGM en SLT als Sprinter :P

https://image.prntscr.com/image/erLZ8FidTLeDaGhuBTDvFg.png

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
quote:
iBugged schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:20:
[...]

Varkensneusjes staan altijd op 1a, spoor 3 wordt gebruikt voor IC Roosendaal - Zwolle en SPR Roosendaal - Dordrecht :)
Idd, het is al heel erg lang dat de Belgische treinen op spoor 1a binnengenomen worden. Op dat perron stopten vroeger ook de SNCF-treinen naar Parijs, toen de EuroCities nog reden. NMBS 2556 met een indrukwekkend lange trein 283 (Paris-Nord <> Amsterdam Centraal) op een druilerige 11 februari 1995:

De stoptrein Rsd<>Dordrecht stond alijd op 1b, maar is later idd verhuisd naar spoor 3.

Spoor 4 wordt afaik nog steeds gebruikt voor de stoppers op de Zeeuwse Lijn, en ook de intercities van/naar Amsterdam gebruiken dat perron volgens mij nog altijd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 02:52
Duikbril? Minion :+

We are shaping the future

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Vanwege de verstoring bij den haag leiden was het weer proppen op Schiphol in de enige sprinter die wel ging.
Ik kon het niet laten een foto te maken van deze kerel met zijn trui in een propvolle trein. Terwijl er dus nog mensen achterbleven op het perron.

Conducteur en machinist vonden het overigens niet zo grappig dat mensen alsnog de deuren open peuterden door een voet ertussen te zetten bij affluiten.

Get!em wijzigde deze reactie 04-07-2017 18:29 (17%)

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

quote:
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:13:
[...]

Lijkt misschien inderdaad meer op een Minion... :F
En dan is dit het kippenhok?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Er staat al een hele tijd, ik denk inmiddels al bijna een jaar, deze graafmachine bij het spoor in Duiven ten hoogte van de Eltense Straat. Iemand hier die weet wat deze daar nog doet?

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 06-07-2017 13:17 (14%)

• AW_Bos

AW_Bos

Over rijdende werktuigen gesproken. Is die blauwe hoogwerker al uit de stationshal van Utrecht verwijderd :P?
Dat ding is/was helemaal ingebouwd toen de hal eindelijk af was :+

Okee, ze hebben de rode sierlinten uit het kanon tijdens de opening er nog mee weg kunnen halen op de grote hoogtes. Maar daarna is het ding werkloos in de hoek gezet.

AW_Bos wijzigde deze reactie 06-07-2017 14:34 (65%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Kaartje gekocht in de NS app. Bij betalen vindt de NS een opt-out nog wel van deze tijd

https://tweakers.net/ext/f/vX19aqVhL34y90bQlPpIVYgu/thumb.png

Verder willen ze je naam, adres en geboortedatum.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

quote:
Goner schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:20:
Wat zijn ze aan het doen met de rails van een aantal perrons op Den Haag Centraal ?? Zag ze bezig toen ik vertraagd aankwam vanochtend.
Kan alleen vinden dat er geen sprinters rijden ivm 'werkzaamheden' ... (maar dat wist ik toen al :( )
Wissels vervangen:

bron: VolkerRail

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Wilde

• Trainhunter2009
Nieuws van zuidelijke belgenbodem.
De 220.902 komt vrijdag aanstaande omstreeks tussen 14:00 en 15:00 uur aan in Roosendaal.
Het transport vanuit Belgie zal met maximaal 40 km/u plaatsvinden. Het stel zal in Roosendaal wachten op verder transport hier in Nederland, de volle paden op de route naar Amersfoort zal waarschijnlijk resulteren in een nachtelijk transport, ook een belemmerende factor is de snelheid die hier overdag voor te veel oponthoud zal zorgen.
Hier nog een kort filmpje.

En nog wat nieuws van eigen bodem.
Arriva heeft de rail concessie van het noorden gewonnen...................nouja gewonnen, ze waren de enige bieder zonder dit zelf te weten.
https://www.arriva.nl/con...-groningen-en-fryslan.htm

http://www.rtvnoord.nl/ni...e-buitenkant-van-de-trein

http://www.rtvnoord.nl/ni...rvoerder-dit-verandert-er

Hier nog impressies van het nieuwe Flirtino materieel en gerefurbished materieel uit de huidige vloot.

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 11-07-2017 20:52 (4%)
Reden: link toegevoegd

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
cazzer22 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:30:
[...]

Dat is het vervoer naar Roosendaal vanuit Belgiƫ , hier kan de 766 niet komen, zonder daarna een nieuwe elektrische installatie nodig te hebben O-) Ik bedoelde na provisorisch herstel in Roosendaal, de sleep naar Amersfoort of dat met een 766 kon.
Ah, dat bedoel je. Ik denk het niet, maar het zou natuurlijk kunnen...
quote:
En als ik op google maps kijk: https://goo.gl/maps/mUwS6h9G28T2 dan lijkt het alsof het wijkspoor recht tegenover het perron ligt in de richting NL. Het station ligt in bajonet ligging.
Ja, ik zag het al. Zoals ik eerder al had aangepast, deze: https://goo.gl/maps/GrjTTRurAyB2

Treinkaartje Belgiƫ.
Is dat het goede treinkaartje als ik naar Belgiƫ wil? Of kan ik beter een ander soort kaatje nemen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trainhunter2009
Nee Flirt is er niet in Diesel voor zover ik weet, deze Hybride is de eerste.
De GTW-tjes gaan een zelfde verbouwing krijgen in de powerpack, ook deze worden Hybride.

De hybride powerpack die gestookt wordt op 100% Bio Diesel

Leesvoer
http://railcolornews.com/...d-flirt-for-valle-daosta/

• Trainhunter2009
De nieuwe treinen worden elektrische FLIRTs met een diesel-powerpack en de mogelijkheid om 10 km op accustroom te rijden.
Met gunning noordelijk treinverkeer behoudt Arriva zijn 'ruggengraat'

Bij Stadler in Zwitserland worden de nieuwe hybride Flirtino-treinen gebouwd die tussen Leeuwarden en Groningen gaan rijden. Ze zijn uniek. De treinen werken eerst op duurzame biodiesel, maar zodra het tracƩ is aangepast kunnen ze elektrisch. Bij de start zit de pantograaf daarvoor al op het dak.

Ook de Flirtino heeft een accu. Het bijzondere hieraan is dat de trein 10 kilometer zonder bovenleiding kan doorzoeven. Zo hoeft niet het complete tracĆ© van 40 kilometer tussen Leeuwarden en Groningen te worden geĆ«lektrificeerd. ,,Ongekend’’, noemt Hettinga die vondst.

Bron: Leeuwarder Courant

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je koelkast of bankstel in de trein? In Australiƫ zijn ze het zat
quote:
Ga je binnenkort verhuizen? Kies dan niet voor het openbaar vervoer. Dat is de boodschap van de Australische spoorwegmaatschappij Queensland Rail. Die is het zat dat mensen meubels verhuizen per trein en zet voortaan beelden online van reizigers die dat doen.

Op de video hieronder is te zien hoe een Australische man zijn koelkast een wagon insleept.
(zie link bovenaan)

De spoorvervoerder geeft aan dat grote spullen in de trein niet zijn toegestaan. Kies je hier wel voor, dat kan dit een boete van 252 Australische dollar (zo'n 170 euro) opleveren.

"Het laatste dat we willen, is dat een klant zichzelf of een ander schade aanbrengt of het pad voor anderen blokkeert", zegt een woordvoerder tegen persbureau AFP. Als advies geven ze nog mee dat een verhuiswagen huren of een vriend met een busje inschakelen goedkoper is dan zo'n boete.

Hoe zit het in Nederland?
In treinen van de NS mogen goederen officieel een maximale afmeting van 85x80x50 cm hebben. "Maar als je iets hebt dat net wat groter is en je reist buiten de spits, dan zal daar niet snel bezwaar tegen worden gemaakt", zegt een woordvoerder van de NS. Of een koelkast ook is toegestaan? "Zolang je de doorgang niet hindert of het vertrekproces niet verstoort, dan wel."
Witgoed in de trein 8)7 , 't is een manier :P

Oscar Wilde

Acties:
  • +17Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Hier zijn ze dan:

Ik zal bij de meeste foto's (of groepjes van) even een korte toelichting geven.

Daar beginnen we dan.

Het is niet de Mat'57 waar ik naar opzoek was, maar wel een bijzondere. Ik noem hem maar zijn broertje. De mat'54 staat (in ieder geval om 16.00 nog) op Nijmegen.

De loc waarmee getrokken werd. Nu langs spoor drie, waar ik stond, in Kapellen.
De trein kwam een paar minuten later aan dan gepland.

De trein is nu aan het wachten op het zijspoor bij Kapellen. Mooi moment om daar naartoe te gaan en even flink wat foto's te maken. Die komen nu:
Hondekop Benelux Mat57
De foto's van de Benelux Mat'57 gemaakt op 14 juli 2017
Benelux 9Benelux 6Benelux 5
Benelux 4Benelux 3Benelux 2

Zo, dat is de trein. Er waren nog zo'n tien andere treinspotters, schat ik zo. Het was al met al een prima dag, ondanks de regen waar ik toch flink nat van werd.

Hondekop Benelux Mat57
De foto's van de Benelux Mat'57 gemaakt op 14 juli 2017
Benelux 8Benelux 7

Op aanraden een wafel gehaald. Was erg lekker. :) Met de IC Brussel-Amsterdam weer terug naar Roosendaal.

Daar stond te trein trouwens buiten, foto gemaakt vanuit de IC naar Zwolle.

Filmpje dat ik gemaakt heb:

Je mag de foto's gebruiken, graag wel naamsvermelding. Ik heb nog meer foto's in hoge kwaliteit, mocht je willen. ;)

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 17-07-2017 12:10 (3%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Trainhunter2009

Hier de geplaatste verbreding op de 220.902

Hier een originele koppelwagen

Hier een transportje met koppelwagens en waarschijnlijk nog wat remwagens achterop

En hier ook een transport middels koppel en remwagens.

Oh en nog een weetje, mits het treinstel een werkende treinleiding heeft hoeven er geen slangen los door het stel heen te lopen, dan wordt de treinleiding gebruikt via de scharfenbergs die op de koppelwagen zitten, ik weet alleen niet zeker of bij een werkend remsysteem het stel ook zelf mee remt.............

@Onbekend ruim voldoende, de loc remt samen met de eerste remwagen het meest, de achterste is een veiligheids issue.

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 14-07-2017 21:35 (34%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trainhunter2009
Omdat dat een "noodperron" is, dit kan de grote stromen volk niet aan door de beperkte breedte en er is geen lift.
Het zou wel een mogelijkheid kunnen zijn, ik heb er helaas geen passend antwoord op daar ik niet bij de afdeling "Ondergronds vervoer" zit. De planners en knappe koppen die dit bedenken hebben in de loop der jaren al dit soort scenario's bedacht. En ze werken in de meest gunstige zin naar de reiziger.

Zie hoe smal het perron is.......... tov het waar de metro langs staat.

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 14-07-2017 22:36 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 19:23:

[afbeelding]
Daar stond te trein trouwens buiten, foto gemaakt vanuit de IC naar Zwolle.
Op dezelfde plek vanuit een andere hoek gefotografeerd, namelijk vanuit de trein richting Dordrecht, die net ff wat dichter langs dat spoor komt dan die naar Zwolle:

(van Somda)

En beide bakken van elkaar ontkoppeld:

(beide laatsten van https://twitter.com/RCJV/status/885847970251509761)

Virussen? Scan ze hier!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

https://twitter.com/OvDRail_Joey/status/886875622877908992
quote:
Ana Paulowna: Soms is de oorzaak van een overwegstoring vrij duidelijk.....
....

Oscar Wilde

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Arator
Ik moet, als IB, alle vertragingen wettigen. En de statistieken leren me dat jaarlijks 20%-25% van vertragingen te wijten is aan de infrastructuur (defecte wissel, sein, ....), een goede 50% aan de IG (defecte trein, wachten op aansluiting, geen treinpersoneel), overige % zijn derden (spoorlopers, zelfmoord, overweg aangereden, auto in het spoor, agressie)

Vertrekprocedure is bij ons als volgt. Ongeveer 1 minuut voor vertrektijd, sluit de boordchef de deuren en draait de AVG. Staat het uitritsein open, dan gaat de AVG van rood naar wit na 10 seconden. Staat het uitritsein nog gesloten, blijft de AVG rood staan, tot als het sein open komt. AVG is een signaal van boordchef naar bestuuder. Hierdoor weet de bestuurder dat de boordchef gereed is, en dat hij kan vertrekken. Daarom dat bij ons niemand meer mag opstappen als de AVG (rood of wit) brandt, aangezien de trein elk moment kan vertrekken.
Reizigers hebben bij ons trouwens de verplichting om 5 minuten voor vertrek op het perron te wezen. Staat in de algemene voorwaarden, maar ik denk niet dat iemand dat leest :P

• Arator
Nu zijn er in Antwerpen-Centraal ook al wel eens trein tegen de stootbok gereden, maar die zagen er beter uit (daarna moet wel het perron gekuist worden, want die op de +1 werken met hydraulische olie die alle kanten op spuit). Ik geloof zelfs dat er tegenwoordig TBL1+ bakens liggen in het doodspoor, moest er een trein te hard richting stootbok rijden, dat die in noodremming gaat.

btw @Slaut dit is een buffer

dit kan op een stootbok staan, maar dit hoeft niet. Dus als je schrijft dat een trein op een buffer is gereden, denk ik dus dat een vorige trein een stukje heeft achtergelaten. ;)

• bvk

bvk

Is een onderdeel van dit ongeval niet gewoon dat de moderne treinen geen buffers meer hebben? Want wat heb je nou aan die stootbuffers als je alleen maar tegen het beton aan ramt?

Zoals ook in Tours en een TGV:

En dan is het natuurlijk de vraag hoeveel krachten die buffers op kunnen vangen.

Specs

• LordSinclair
quote:
EDIT schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 08:57:
[...]

Moderne treinen hebben wel degelijk buffers, maar die zijn meestal weggewerkt in het design.

En soms wat minder goed weggewerkt in het design :)

In Nederland hebben ze vaak een uitsparing voor de koppeling. En volgens mij zijn ze zo gemaakt dat ze nog een stuk kunnen doorschuiven op het spoor om de remweg iets te verlengen.

Maar als de machinist echt zin heeft in een lekkere bonbon is zelfs dat niet toereikend ;)

Treinen gleden in die tijd letterlijk makkelijk door door alle ontlasting die op het spoor lag, op kopstations is dat doorglijden heel vervelend.

LordSinclair wijzigde deze reactie 29-07-2017 11:49 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Fixstop is een vast stootjuk met breeklassen aan de voorkant van de spoorstaaf constructie, dus het ballastbed fungeert dan als demping (iig dat was de theorie). In de praktijk komt de klap vaak zo hard aan dat de eerste bogie afbreekt van de carrosserie, in het ergste geval schiet de carrosserie over het stootjuk heen.

RAWIE is een stootjuk die vastzit met een remmende constructie, die wordt geleid over 2 of 4 spoorstaven met remsloffen zodat de trein geleidelijk de maximum remming krijgt.

RAWIE:

Fixstop:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
quote:
ArcticWolf schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:21:
[...]

Fixstop was rood, maar tegenwoordig heb je Fixstop OK en die zijn geel. Vraag me niet wat het verschil is tussen een Fixstop en een OK versie want dat weet ik niet :P
Ik zie sowieso al een paar optische verschillen (en dan doel ik niet op de kleur) tussen een Fixstop en een Fixstop OK:

;)

Virussen? Scan ze hier!

• Luke!
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:21

Luke!

#Treinbaas
Vandaag was er weer materieeluitwisseling naar de Amsterdamse polder:
29-07-2017, Amsterdam Houtrakpolder, IRP 2102 + 2105 + NSR 9405 by Koen van der Lee, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trainhunter2009
Dit zijn even vlug te vinden stoomloks die nog rijden in Der Schweiz.

https://www.sbbhistoric.c...-der-zephir-dampflok.html

https://www.sbbhistoric.c...traktion-am-gotthard.html

:*) http://www.alternatives-w...rkehr/nostalgiebahnen.htm
Kijk hier maar is rond of er iets in je buurt te vinden is

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 30-07-2017 19:44 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LordSinclair
quote:
Nog 1, wel helemaal aan de andere kant van CH:

https://www.rhb.ch/en/wor...c-rides/steam-train-rides

• LordSinclair
quote:
mekkieboek schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:47:
De tandradtrein van Zermatt (1600m) naar Gornergrat (3100m) is ook indrukwekkend, die rijdt langs de Matterhorn en enkele andere bergtoppen. En boven een hele zwik gletsjers, zeker als je ook nog een stuk te voet doet. Wel een beetje duur :X maar echt bijzonder mits het weer goed is. Zermatt is te doen vanuit Montreux, ik vermoed overstappen in Visp.

Mooi was het zeker, maar het zijn wel de duurste treinkilometers die ik in mijn leven gemaakt heb. Ik weet dat Zwitserland duur is, maar dit sloeg alles.

@EDIT Klopt, die heb ik nog niet gedaan.

LordSinclair wijzigde deze reactie 31-07-2017 09:51 (3%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Trainhunter2009
In Polen wordt de eerste Tricourant(Multicourant?) Flirt 3 voor de IC LiĆØge-Maastricht-Heerlen-Aachen uitgelaten, die gaan we vast binnenkort in Nederland mogen gaan verwelkomen.

Opname rond 22-07-2017 door Mateusz Gadziński op Flickr

• Robertdj
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
quote:
D_Jeff schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:32:
@Goner:

En dan te bedenken dat er tussen Slinge en Zuidplein ook nog werkzaamheden aan het spoor plaatsvinden, waardoor Lijn E moet keren op Rotterdam CS.

(En de D lijn daardoor een aangepaste versie van de zomer dienstregeling rijdt)
Sorry! :)

Foto van de vorige fase.

• Robertdj
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
quote:
jvdr schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 00:54:
[...]

Niet echt milieubewust om het licht overdag te laten branden.
Er wordt 24/7 gewerkt en de complete werkplek is ruim een kilometer lang. Dan kan er wel eens lamp over het hoofd gezien worden. Maar wees gerust, ik heb andere foto's (uit dezelfde serie/tijdstip) bekeken, de rest stond wel uit. ;)

Over de Moerdijkbrug:
http://www.bndestem.nl/mo...d-weekend-klaar~aca6ac6f/

Paar foto's uit het artikel:
Goot schoonmaken

Goed gelukt zo te zien

Ingieten

• Trainhunter2009
Ben ik nou 7(8)7 :?
Nieuwe ICD tractie, photoshop..............................

Bron: Flickr van Thobias Hulsker.
Hahaha nee, nieuw jasje na revisie van locje en bedrijfsonderdeel NedTrain.......... d:)b

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Vandaag met @EDIT meegereden van Rotterdam - Utrecht (ICM) en Utrecht - Amsterdam (VIRM) 8) (in kader van sein/bord zichtbaarheid).

ArcticWolf wijzigde deze reactie 11-08-2017 19:02 (11%)

• Trainhunter2009
Gisteren is er toch nog een klein wonder gebeurt :o 8)
Met vereende krachten van Aannemers en RET hebben ze de baan vrij gemaakt van bouw voertuigen en materialen.
Nu gaat men kleine tests doen op lage snelheid om te kijken of alles een beetje klopt en past. Wel op dieselpower want stroom is er nog niet.
In September gaat het project bureau weer verder met werkzaamheden.
Nu is het wachten tot de leverancier Bombardier de beveiliging compatible krijgt met de onlangs door General Electric geĆ¼pgradede beveiliging op de rest van de RET trajecten............

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 26-01 16:08
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 07:00:
offtopic:
@D_Jeff, gefeliciteerd met je verjaardag. *O* *O*
Heb je nog (virtuele) taart voor ons? ;) Donderdag heb ik dat wel. :)
Dank :D

Onder de noemer "Beter goed gejat dan slecht zelf gemaakt" :

Wie een hap lust: Tast toe ;)

Verder heb ik vorige zomer op de fast service tussen Reading en London Paddington een retourtje gedaan, maar wat ik niet snap: Mooie waslijn, maar dieselpower inzetten :?

D_Jeff wijzigde deze reactie 15-08-2017 09:01 (16%)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Maegrim
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:02

Maegrim

LokfĆ¼hrer

De nieuwe Intercity Sprinter, vanaf 1 september 2017 tussen Amsterdam CS en Uitgeest :)

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

• Maegrim
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:02

Maegrim

LokfĆ¼hrer

quote:
Ik zit alweer op de F12 (treinwasinstallatie)

quote:
Luke! schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:19:
Doet NedTrain normaal toch met hun lokale ploeg?
Dat klopt :P

Maegrim wijzigde deze reactie 15-08-2017 11:20 (27%)

(ノಠ益ಠ)ノ彡 ┻━┻

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Is het zo dat het tramspoor in de Leidsestraat in Amsterdam een strengelspoor is? De rede dat ze dat zo gedaan hebben in plaats van een normaal enkelspoor zal wel zijn om het aantal wissels te verminderen. Wel handig gedaan en dan bij de bruggen twee sporen voor het passeren van trams.

Iedereen een stukje.
Het is wel zo dat ik er vroeger mee gepest werd, Thomas de Trein. Maar voor nu vind ik het wel grappig.

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 17-08-2017 08:22 (31%)

• Trainhunter2009
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:17:
Is het zo dat het tramspoor in de Leidsestraat in Amsterdam een strengelspoor is? De rede dat ze dat zo gedaan hebben in plaats van een normaal enkelspoor zal wel zijn om het aantal wissels te verminderen. Wel handig gedaan en dan bij de bruggen twee sporen voor het passeren van trams.

Iedereen een stukje.
Het is wel zo dat ik er vroeger mee gepest werd, Thomas de Trein. Maar voor nu vind ik het wel grappig.
Jeetje alweer een jarige :9
*O* :)F *O* Ook jij van Harte Gefeliciteerd Thomas!
Wie is er morgen aan de beurt :P :P ??
Alhoewel..........met elke dag taart groeien we hier dicht

even over je strengelspoor:
Dat is gedaan uit ruimte gebrek voor spoor naast elkaar, de rede dat er in Amsterdam geen wisels in zitten is om veiligheids redenen. Het zou niet handig zijn als je op het linker spoor terecht zou komen in dat drukke centrum, niet alleen voor een frontale botsing met je tegenwagen, maar ook met alle doldwaze fietsers, brommers auto's en ander weggespuis.
Rotterdam heeft wel tijdens werkzaamheden enkelspoor gereden met een simpele seinconstructie. maar daar ging het wel eens mis, gelukkig maar enkele meters.
Ik moet even op zoek naar foto's, kom er op terug.

Schiekade Rotterdam Strengelspoor ala 020 :P zonder wissels met seinen.

Enkelspoor rijden met overloop(klap)wissels en seinen.

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 17-08-2017 12:03 (15%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als jij iets verliest in de trein, komt het hier terecht
quote:
Ergens in Utrecht staat een geheime loods. Een bordje van NS ontbreekt, maar hij is wel degelijk van Nederlandse Spoorwegen. Binnen liggen kasten vol met duizenden spullen: gevonden voorwerpen uit de trein.

Tussen al die pinpassen, sleutels, slaapzakken, kinderwagens en laptops mochten wij een kijkje nemen.

Waarom is deze plek zo geheim? "We zijn juridisch verantwoordelijk voor de spullen", legt Gerjan Vasse van de NS uit tijdens de rondleiding. "Als mensen spullen verliezen, willen we die graag terugbrengen."

Met andere woorden: ze willen dieven buiten houden. Ook is het niet de bedoeling dat er straks reizigers voor de deur staan.

Reizigers laten ieder jaar meer spullen liggen, zegt de NS. In de eerste helft van dit jaar werden er gemiddeld 323 voorwerpen per dag gevonden. In totaal bleven in de eerste zes maanden van 2017 ruim 59.000 spullen achter.

In 2016 waren dat er nog 54.000, in 2015 ging het om ruim 47.000 voorwerpen. Passagiers laten het vaakst paspoorten, rijbewijzen of andere pasjes liggen.

Hoe komen al die gevonden voorwerpen daar precies terecht? Een reiziger of conducteur vindt iets en brengt het naar de balie van een station. Daar blijft het vijf dagen liggen. Als het dan nog niet is opgehaald, gaat het naar het depot.

Reizigers die iets terug willen, moeten online een formulier invullen: het depot kan het voorwerp dan tegen vergoeding opsturen. Krijg je je rugzak of iPhone dan zo mee? "Je moet een paar vragen beantwoorden: hoe hij er precies uitziet en op welk traject je hem bent verloren."

En als niemand het ophaalt? "We zijn verplicht alles - behalve eten - drie maanden te bewaren. Als mensen zich niet melden, wordt een deel doorverkocht aan opkopers." Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je je verloren jas terugvindt op de Waterloopleinmarkt in Amsterdam, vertelt hij. En de rest? "Die wordt duurzaam verwerkt", vertelt Vasse.

Slang ophalen
90 procent van de gevonden voorwerpen wordt al bij het station opgehaald, vertelt Vasse. "De meeste spullen die hier terechtkomen, daar bekommeren de eigenaren zich al niet meer om", zegt hij.

Vasse roept daarom reizigers op vooral hun spullen op te halen. Dus is de knuffelbare pluche slang hieronder van jou? Vul dan even dit formulier in.
Hoe raak je zo'n ding nu kwijt _O- De slang dus :P

Oscar Wilde

• Luke!
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:21

Luke!

#Treinbaas
quote:
Onbekend schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:37:
Hij hoeft toch maar 1x te keren? Is het dan niet veel te duur om een extra loc mee te laten rijden?
Of is het een angstloc? ;)
Angstloccen... het is 2017.
En of het duur is of niet is voor de hele goegemeente toch Ć¼berhaupt niet relevant? ;-)

IRP 2101 met Lineas 186 293-7 en 291-1 met Tweakers-Express te Sint Agatha, 26-08-2017 by Pieter Plas, on Flickr

Luke! wijzigde deze reactie 26-08-2017 13:06 (31%)

• bvk

bvk

Heeft die TRAXX nou gewoon een sneeuwschuiver? Doet dat ding ook dienst in Zwitserland of zo?

En @Luke! plus zijn collega's: complimenten hoor, alles met de trein was prima picobello geregeld! In ieder geval in de wagon met de 1e klas coupƩ's, sommige andere rijtuigen hadden hier en daar wat last van de warmte.... ;)

Specs

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 26-01 12:48
Mooi stukje van de Speld weer:

https://speld.nl/2017/08/...kker-van-20-verdiepingen/

En dit maakt het af ;) "Het bedrijf wijst erop dat het ook in de torentrein geen zitplaats kan garanderen."

Illusion is the ultimate weapon

• LordSinclair
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:54:
Mooi verhaal, En de bovenleiding, die gaat toch in het midden er tussen door?
Of moet iedereen gewoon heel plat gaan liggen om onder de 5 meter uit te komen?
Het is duidelijk te zien op de foto dat de bovenleiding (tijdelijk) wat hoger opgehangen wordt. Ik ben wel blij dat ze de eerste klas niet boven hebben gemaakt. :+

Leuke afbeelding met de snelste treinen ter wereld van hoe snel ze mogen en hoe snel ze kunnen.

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Vooralsnog alleen de oudste exemplaren, de nieuwere deelserie is voorlopig nog niet aan renovatie toe. :)

/edit: vanmiddag een brand in een treinstel van Arriva te Dodewaard; gelukkig enkel materiƫle schade:

https://twitter.com/ICB_Teus/status/902870501139329024

mambo No5 wijzigde deze reactie 30-08-2017 20:22 (62%)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Arator
Vandaag dit transportje tegengekomen in bundel Q te Antwerpen-Schijnpoort. Een Citylink van Stadler ingesloten tussen wagens met speciale koppeling. Geen tijd gehad om verdere gegevens op te zoeken.
Misschien morgen.

• iBugged
Ik zat voor de gein is wat rond te kijken op de website van NS en kwam daarbij het volgende tegen:

Grotere versie

Ben toch benieuwd welke regionale trein dat mag zijn :P

• LordSinclair
quote:
Nee, maar een groot deel van de klanten van de RhB zijn toeristen en die doen dat al snel. Dus moet je daar als spoorwegmaatschappij rekening mee houden of niet mogelijk maken, of een beetje kunnen rekenen op common sense overlevingsinstinct van de gebruikers.

Ze hebben er zelfs nog hele open wagons waar je sowieso dingen kan doen die gruwelijk mis kunnen gaan:

Maar als je gewoon normaal doet is het een prachtige ervaring en een mooie rit met een goed uitzicht.

• Tomsworld
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

https://twitter.com/LPAnt...08797269398446081/photo/1

En toen ging het mis in antwerpen centraal, gelukkig staan er stootblokken op de kopsporen maar deze is aan vervanging toe.

https://www.vrt.be/vrtnws...in-station-van-antwerpen/

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Arator
quote:
Maasluip schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 10:49:
Zo te zien die bovenleidingspaal ook. Handig om dat ding midden voor het spoor te zetten. Laat het stootjuk doen waar die voor is en de bovenleidingspalen ook.
Die palen zijn er gekomen na de verbouwing van Antwerpen-Centraal. Vroeger liepen er draagkabels over alle sporen en perrons, en op de perrons zelf stond er dan een paal om die draagkabel omhoog te houden. Nu staat er dus een paal achter de stootbok, die voldoende trekkracht heeft om de bovenleiding naar boven te houden tot buiten de koepel waar de normale bovenleidingspalen staan.
Ik vermoed wel dat als die paal er niet had gestaan, de trein tot op het perron had gestaan.

/edit een fotootje gevonden op het net uit de oude doos om de situatie van de kabels aan te geven

Ik heb de ganse voormiddag dus aanwezig geweest om alle hulptreinen toe te laten, te rangeren etc.
Brossel ES (trein om aan de bovenleiding te werken) vanuit Hasselt was deze nacht al toegekomen. Deze morgen is dan nog een Brossel ES van Antwerpen-Oost komen helpen, deze heeft platformen die over de nevenliggende sporen kan werken. Verder een hersporingstrein vanuit Antwerpen-Noord, en de hersporingskraan vanuit Schaarbeek.
quote:
Arator schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 15:06:
Ik ben heel de morgen ter plaatse geweest. Straks wel eens kijken welke foto's en filmpjes ik heb
Et voila, de meeste foto's heb ik moeten maken voor het onderzoek, en heb ik dus niet ter beschikking. (Heeft ook wel een voordeel, ik mag lopen waar de rest niet mag komen :9) Volgende selectie echter wel.

Links op spoor 3 de hersporingstrein van Antwerpen-Noord. en een zicht in de materiaalwagen van de hersporingstrein

Toekomen op spoor 1 van de kraan met de hersporingstrein vanuit Schaarbeek, en het opstellen van de kraan. Dienstbovenleiding heeft ondertussen de bovenleiding van spoor 2 opzij gehangen zodat er ruimte is voor de kraan

De voorste boogie was compleet naar de vaan, dus werd de trein op een voorlopige boogie geplaatst. Vergelijk het met een groot skateboard. De ravage in de kutzak

Ik heb nog een paar filmpjes maar die zijn nog aan het uploaden

/edit de beloofde filmpjes
De hersporingstrein uit Schaarbeek bestond uit een loc, de kraan en een materiaalwagen. Nadat we de materiaalwagen hadden afgezet op spoor 3, werd de kraan naar spoor 1 gerangeerd met een loc. Eens op spoor 1 werd de kraan losgekoppeld en kon die op eigen kracht naar de stootbok rijden. Enkel wees de kraanarm nog richting Berchem, dus moest er even gedraaid worden zonder klokken en aankondigingsborden naar beneden te helpen

het achteruit takelen van het stel met de kraan. Iets later werden de werken op last van het parket wederom stilgelegd voor onderzoek.

quote:
Hippocampus schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 20:20:
Dat is toch een aardige kleun geweest zo te zien. Enig idee hoe hard het ging? En wat de oorzaak was?
Snelheid naar het spoor is maximum 40 km/u. En ik heb wel eerder een trein daar tegen het stootbok zien rijden, maar dan heeft de trein een buts, en men moet de olie bij de stootbok terug opnieuw aanvullen. Een dergelijke ravage heb ik zelf in Antwerpen-Centraal nog niet gezien. Aangezien het onderzoek in handen is van het parket, kan ik verder geen info geven.

Arator wijzigde deze reactie 16-09-2017 21:23 (26%)

• Tomsworld
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Op wikipedia staat een foto van in betere tijden toen de renovatie nog niet helemaal klaar was denk ik.

https://nl.wikipedia.org/...S_stootblok-Antwerpen.JPG

Tomsworld wijzigde deze reactie 16-09-2017 22:15 (29%)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Maasluip
  • Laatst online: 24-01 21:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ook een vreemd stootblok. Geen buffers om een gewone trein "normaal" te bufferen, maar vooral: geen uitsparing voor de scharfenberg koppeling zoals ze in Nederland doen. Dat kan vaak helpen om oprijden te voorkomen (alhoewel het in dit geval blijkbaar met flinke kracht ging).

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• bvk

bvk

quote:
Maasluip schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:56:
Ook een vreemd stootblok. Geen buffers om een gewone trein "normaal" te bufferen, maar vooral: geen uitsparing voor de scharfenberg koppeling zoals ze in Nederland doen. Dat kan vaak helpen om oprijden te voorkomen (alhoewel het in dit geval blijkbaar met flinke kracht ging).

[afbeelding]
Zo zijn er wel meer voorbeelden van blokken waarbij je je af kunt vragen of die een trein wel enigszins kunnen tegenhouden.

Tours (FR):

London Paddington (volgens TSW)

Alleen bestand tegen een klein tikje lijkt me voor het geval de machinist net niet op tijd tot stilstand komt? Als die TGV uit het eerste plaatje door dendert om wat voor reden dan ook komt die in de stationshal terecht...

Specs

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Speciaal voor de fans

https://tweakers.net/ext/f/mvxncKCDKj2MBNW9rdvtgAuy/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/xkojevFXf3YwJzL1bPwkv9EU/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/JBPdyEIVePJVYP8rBrrcjjwI/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/pHmqMc6XCgGa9n3A3U2a9ZSN/thumb.jpg

Ter info: vanochtend om 8:30 op Rotterdam centraal, mocht je de fotolocatie niet herkennen.

Edit: ik zat zelf in de ICD, rijdend, dus vandaar de foto's op matige kwaliteit. @EDIT , reed jij? FF ramen wassen... :>

Get!em wijzigde deze reactie 19-09-2017 13:16 (13%)

• AW_Bos

AW_Bos

Eerder dit jaar kwam hij nog even langs Woerden :)

03022017 - Eurostar 4013/4014 te Woerden by Ariƫn Claij, on Flickr

Bij werkzaamheden of stremming aan de HSL zie ik dit wel weer eens gebeuren, net als de Thalys doet ;)

• anboni
  • Laatst online: 00:38
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:32:
[...]

How moet ik de voorstellen? Een trein die dus gewoon in het midden in tweeƫn kan? Maar hoe zit dat dan met de stuurrijtuigen in het midden?
Best kans dat er op die splitsing achter een of ander deurtje een minimale bediening verstopt zit waarmee rangeerbewegingen kunnen worden uitgevoerd. Ik weet in ieder geval dat de "oude" HTM GTL8 trams ("oud".. ik heb de introductie nog meegemaakt :+ ) achterin een hulpstuurpost hadden

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
EDIT schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:25:
Dit zijn de voorwaarden van NS met betrekking tot het filmen en fotograferen op en rond stations en in de trein:
http://nieuws.ns.nl/downl...estemming-01072013_v2.pdf

Oh en ik was het in ieder geval niet. Ik was thuis heerlijk aan het bijkomen van een aantal nachtdiensten :P
Is op zich wel logisch en gebruikelijk, want je bent in feite gewoon op de werkvloer van de NS/ProRail. Verder nog even in de cabine van de 766 geweest. Wat is dat ouderwets, zeg. Mijn dag kon niet meer stuk! :P :P Zal morgen even de foto's uitzoeken, want dat zijn er weer teveel geworden. :o De hele dag inclusief bezoek aan museum is van 300 foto's gemaakt. Pfff...

Met de 766 en 101 by ThomasKreeft, on Flickr

En de rest: https://www.flickr.com/gp/159778378@N08/31fV73

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 24-09-2017 12:14 (39%)

• wildhagen
  • Niet online
Nu we het toch over museum-materieel hebben...

Ik zat gewoon eens door wat spoor-sites te bladeren mbt oud materieel. Volgens mij heb ik een nieuw record gevonden, in dit geval weliswaar metro ipv normaal spoor, maar toch, het valt onder spoor :)

Wat blijkt, de Metro van Buenos Aires had tot 2013 nog materieel uit 1913 rondrijden in dagelijkse dienst. Nee, dit is geen typo, het materieel was echt 100 jaar oud :P

Ging om materieel van Belgisch fabrikaat, namelijk de La Brugeoise cars van de Belgische spoormaterieel-bouwer La Brugeoise et Nivelles (sinds 1988 onderdeel van Bombardier).

Gebouwd tussen 1911 en 1944, enige grote modernisering was in 1927 (toen de leveringen dus nog liepen!), in 1987 zijn er 15 stellen nogmaals gemoderniseerd. Er zijn er in totaal 125 gebouwd, waarvan er in 2013, dus 100 jaar later, nog 100 in dienst waren.

Er is er maar Ć©Ć©n van bewaard gebleven voor zover ik kon vinden.

Onvoorstelbaar dat die dingen na 100 jaar nog in dienst zijn geweest, en de meesten nog in de originele staat ook.

Ding was sowieso een beetje uniek, door zijn wat rare spanning van 1100V die hij gebruikte, de rest van het metro-netwerk gebruikte 1500V, dus hij kon ook alleen op die ene lijn rijden.

Ze hebben bij hetzelfde metro-bedrijf overigens nog steeds wat antiek spul rondrijden, want een aantal van hun Siemens-Schuckert Orenstein & Koppel-rijstellen rijden daar ook nog rond, en die zijn ook al vanaf 1934 gebouwd en in 2013 zelfs nog gemoderniseerd... dus ook alweer 83 jaar oud voor de oudste stellen.

Zou er ergens nog ouder materieel in dagelijkste commerciele dienst zijn? Dus even los van museum-ritten etc? :P

Virussen? Scan ze hier!

• LordSinclair
De Zwitsers zijn ook heel goed in oud materieel te blijven gebruiken. Daar zie je ook nog oud spul rond rijden:

Gemaakt tussen 1908 en 1911 en ze rijden nog steeds mee in de zomer.

Grappig hoe het interieur van 100 jaar terug op elkaar lijkt:

• Maardiweb
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11-01 16:33
In Utrecht wordt binnenkort een tweede spoorbrug over het Amsterdam - Rijnkanaal geplaatst voor de spoorverdubbeling tussen Utrecht CS en Utrecht Leidsche Rijn. Mooi en interessant project, want ik ben erg benieuwd hoe ze dat gaan doen!

Aan het water ligt het complete brugdek met sporen, bovenleiding en weet ik wat nog meer al klaar:

En dat moet dus straks tussen deze twee bruggen worden geplaatst:

Heeft iemand een idee hoe ze dit gaan doen? Brugdek op zn kant leggen en via een ponton op de juiste plek brengen en vervolgens optakelen? Of gaat hij via het land? Ik ben ernstig benieuwd want kan me niet voorstellen hoe dat eruit gaat zien.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Trainhunter2009
Speculaas modus aan!!

Dit is 'm :o
Ik zie een paar verrassende rondingen, ook wat kenmerkende Alstom trekjes.
Ik ben heel benieuwd naar wat er onder dat doek vandaan komt B-) :$

• Trainhunter2009
quote:
Garyu schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:56:
[...]

Lijkt wel een Fyra :o

* Garyu runs B)

Je ziet er e.e.a. in terug :P
oke oke oke, smaken verschillen, maar op zo'n vogelbek dier lijkt ie niet............
Er wordt al geopperd "Drakenkop" of "Nessie"(van het monster van Loch Ness)
Ik denk dat ik het wel "mee gaat vinden vallen".

@ArcticWolf 3-10-2017!!

@EDIT Ja jij bent uitgesloten :P :9 maar ook ik ben heel benieuwd naar de reacties

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 28-09-2017 17:46 (1%)
Reden: sorry, verkeerde dubbele verwijderd ;-)

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ik hoop dat hij op deze lijkt:

Maar dat zal wel niet :P

• bvk

bvk

En vergeet de Chinezen niet, daar is 350 normaal met deze treinen:

Maar daar zal de ICNG Ć³Ć³k wel niet op lijken.... ;)

Specs

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Of deze:

AVE
Beetje lage neus alleen.

KTX Korea

X2000

Vind die KTX wel gaaf. Ben best benieuwd naar de nieuwe ICNG. :P :o

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 28-09-2017 21:33 (31%)

• Trainhunter2009
Nou de stoelen zijn zetels hoor! :*)

Persoonlijk door @EDIT getest :P

• Trainhunter2009
We verplaatsen Nederland gewoon hierheen, minder last van instabiele grond ;)

GĆ©rard van Teeffelen

Studio_20161103_145810

Luxemburg (Stad), 7 oktober 1996.

NS DM'90 3419 keert terug naar Nederland nadat ie meegedaan had aan de activiteiten van 50 jaar CFL.

Het stel passeerd hierbij het PulvermĆ¼hleviaduct in Luxemburg Stad op weg naar Gouvy - Maastricht en Zwolle.

Trainhunter2009 wijzigde deze reactie 28-09-2017 23:00 (53%)

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Even grof gezegd (en getekend :P) hebben alle spoorlijnen boven de rode lijn bovengemiddelde problemen met zettingen:

en Zeeland natuurlijk ook

ArcticWolf wijzigde deze reactie 29-09-2017 11:31 (10%)

Pagina: 1 2 3 ... 6

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True