@
Zenomyscus mooie genuanceerde verhalen. Ik herken me heel erg in wat je zegt. De kosten van leven zijn zo toegenomen dat het niet veel meer uitmaakt of je een laag of een middeninkomen hebt. Het lage (lees: onleefbare) inkomen wordt gesubsidieerd tot een werkelijk laag inkomen en de midden tot hogere middeninkomens worden genivelleerd en "gedwongen" tot het maken van kosten (zoals een duur koophuis omdat er geen andere opties zijn) zodat aan het eind van de rit iedereen evenveel overhoudt: bijna niets.
Ik ben daarom tot de conclusie gekomen dat het onbestaan van het middenkomen betekent dat iedereen een laag inkomen heeft in dit land.
De enige mensen die ik ken die het heel goed lijkt te gaan zijn hoogopgeleide tweeverdieners die beiden minimaal 32 uur per week werken. Kinderen naar opvang of opa/oma en geld binnenharken. Je kunt dan zo 6-9k netto per maand binnenhalen. Dan gaat het hard en als je energie van 100 naar 500 gaat lig je daar niet eens wakker van. Wij willen een dergelijk leven niet en zoveel mogelijk voor onze eigen kinderen zorgen, en mede omdat mijn vrouw helaas een chronische auto-immuun aandoening heeft gekregen zit werken er voor haar niet in en moet ik het op mijn inkomen rooien. Ik moet voor haar "zorgen" financieel maar ik heb dus meer kosten dan wanneer ik geen partner zou hebben (dan krijg je alleenstaande ouder toeslagen etc). Ook betaal je je krom aan belasting omdat deze in NL niet gemiddeld wordt per huishouden (zoals dat in veel andere landen wel gaat). Als ik de helft zou verdienen van wat ik nu doe en mijn vrouw de andere helft dan scheelt dat ons netto honderden euro's per maand, misschien wel tegen de duizend (zie ook:
https://sgp.nl/standpunten/eenverdieners).
Het lukt me dan ook niet om echt veel te sparen terwijl de leefbaarheid echt onder druk staat. Die tweeverdieners hadden al jaren geleden hun hele huis omgebouwd tot energiezuinig omdat ze het geld "over" hadden. Ik had mijn spaargeld nodig om een buffer te creëren nadat we ons koophuis net op 1 inkomen hebben kunnen kopen en daarmee jaren net aan aan het einde van de maand konden uitkomen. Dat restje gaat nu naar de toegenomen energiekosten. En let wel, ik verdien echt behoorlijk goed, maar het geld vliegt eruit.
Zwemles? Even 500-1000 euro per kind neertikken. Ik kreeg dat vroeger op school.
Kinderen laten sporten? Gaat zo richting de 100 euro per maand.
Eigen risico? Altijd op. Was er vroeger niet, laat staan dat je hoge premies zoals nu moet betalen.
Energiekosten drukken? Zonnepanelen kopen -> hup buffer weer weg of je in de schulden steken.
WOZ blijft maar stijgen over een huis waar het geld in de stenen zit.
Het rijtje gaat maar door en de oudste van ons is nu 9 en het lukt eigenlijk niet om maar wat op te bouwen. Wij wonen in een middenwoning en de meesten in ons rijtje hebben ongeveer dezelfde ervaringen. De meeste mensen hier kiezen ervoor om een groot deel de kinderen zelf op te voeden waardoor in elk geval onze straat nog een beetje leeft. Tegenover ons staan de "tweekappers" en daar zitten dus óf de hoogopgeleide tweeverdieners óf mensen van 60+.
De combinatie van nivelleren en de toegenomen kosten voor iedereen die iets meer verdient van niets maakt dat wij besloten hebben te gaan emigreren. Mijn vrouw zal toch niet meer kunnen gaan werken dus een plek vinden waar mijn (hoge) inkomen nog wel iets waard is is de volgende stap. Spanje en Portugal hebben nu speciale working-remote visa (
https://www.euronews.com/...-let-you-stay-for-5-years). Ik heb hierom bewust een full-remote baan gekozen.
Ik heb niet enorme hoge eisen aan het leven. Het enige wat ik wil is op vakantie kunnen gaan als ik jaar rond heel hard werk en met hoe hier nu de (energie)prijs ontwikkelingen zijn gaat dat er nu bij inschieten. Mijn grens is bereikt. En om mij heen ben ik niet meer de eerste, van mijn studiegenoten-vriendengroep ben ik de enige die nog in NL woont en binnenkort gaan er nog 2 bevriende gezinnen weg. 1 naar portugal en de andere naar Zuid-Afrika. Allemaal om dezelfde redenen: het lukt niet om hier iets op te bouwen. Let wel, dit zijn allemaal mensen met WO opleidingen, zo'n brain-drain is niet goed voor het land.