Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Videoconferencing en CPU load

Pagina: 1
Acties:

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik draai Ubuntu op mijn AMD A8 desktop. Als ik een videoconferencing site als appear.in gebruik, dan zie ik een enorm CPU-gebruik dat schaalt met het aantal deelnemers. Ook bij Zoom.us zie ik hetzelfde. Als in: twee van de vier cores zijn gewoon voltijd bezig met I/O. Ook het kijken van een stream op Twitch.tv heeft een behoorlijke CPU-belasting.
Mijn vrouw heeft dezelfde machine maar draait Windows 7 -- en ook daar neemt het CPU-gebruik enorm toe bij meer deelnemers, dus het is blijkbaar geen effect van de driver.
Mijn (voorlopige) conclusie was dat de APU geen chipset heeft om de netwerk-I/O aan te 'offloaden', en dat alles dus via de CPU moet.

Maar vanochtend had ik een zakelijke Webex, en daar waren toch ook veel deelnemers die hun webcam aanhadden -- en daar kwam de CPU-belasting niet over de 10%!

Wat is hier aan de hand? Is de hoge CPU-belasting van streaming een kwestie van de videoconferencing software, of is er iets anders aan de hand?

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11 12:18
Waarschijnlijk heeft dat te maken met het protocol waarin ze streamen. Zo is html5 vriendelijker dan bijvoorbeeld flash.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Het gaat om WebRTC -- volgens mij is dat HTML5. Als ik zo de bugtracks van Chromium en Firefox zie, ben ik niet de enige die hier problemen mee heeft.