Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Planbord op meerdere beeldschermen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mvalentino
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-04-2023
Mijn werkgever wil beeldschermen ophangen in de kantoren (4 beeldschermen) met daarop de planning, zodat iedereen er naar kan kijken en mee kan denken over de planning. Dit idee is ontstaan omdat we het tot het einde van het jaar ongelofelijk druk hebben met het werk (Metaal bedrijf) en dat er regelmatig geschoven moet worden in de planning. De planning is bij ons een excel sheet met daarop ong. 80 werknemers.

Nu is mijn vraag wat hebben wij nodig om dit te kunnen realiseren.?

Zelf denk ik aan het volgende:
PC met videokaart die 4 schermen aankan.
3x HDMI kabel van 30 meter
1x draadloze HDMI ontvanger? (1 beeldscherm zal in de werkplaats komen te hangen, dit zal ong 50 meter zijn van de PC)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb tot nu toe niks kunnen vinden op het internet vandaar dat ik dit in deze forum plaats als dit überhaupt wel het goede topic is.

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom niet 4x een rasberry pi (of ander doodsimpel ding) met monitor eraan, die je allemaal naar een googledoc laat kijken? Hoef je niet te gaan klooien met erg lange HDMIkabels, maar zit je vast aan redelijk standaard hardware/kabels.

• Mvalentino
Bedankt voor je antwoord!
Rasberry is voor mij nog onbekend maar zal er naar gaan kijken
TERW_DAN schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:30:
Waarom niet 4x een rasberry pi (of ander doodsimpel ding) met monitor eraan, die je allemaal naar een googledoc laat kijken? Hoef je niet te gaan klooien met erg lange HDMIkabels, maar zit je vast aan redelijk standaard hardware/kabels.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bijna elk bedrijf met 80 werknemers heeft wel ergens een oude PC liggen die gebruikt kan worden. Ik zou niet met Raspberry's gaan klooien in een professionele omgeving. Een halve dag investeren om onbekende hardware en software in werktijd te configureren kost al meer dan een gloednieuwe bak met Windows erop neerzetten.

Er zijn wel videokaarten met 4 uitgangen. Tot zover geen probleem. Die 30m lange HDMI kabels worden een groter probleem. Ik weet niet of dat zonder versterkers gaat lukken. Ik dacht dat 5-10m voor HDMI wel zo'n beetje de max is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik nam een Raspberry als voorbeeld, omdat ze populair zijn en er veel software voor is (meer dan 20 minuutjes ben je niet bezig met de installatie).
Maar je kunt natuurlijk ook prima een Intel NUC pakken als je een wat 'vertrouwder' systeem wilt hebben. Het idee is hetzelfde, en voorkomt dat je 30 meter lange HDMIkabels nodig hebt.

• gwystyl
  • Laatst online: 12:29

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Kan je in plaats van 4 monitoren niet één TV van vergelijkbaar formaat pakken met een fatsoenlijke resolutie? Dat lijkt me makkelijker aansturen. Daar kan je dan zoals TERW_DAN aangeeft een willekeurige "computer" aanhangen die een Excel/Google Docs bestand weergeeft.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:55
gwystyl schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:58:
Kan je in plaats van 4 monitoren niet één TV van vergelijkbaar formaat pakken met een fatsoenlijke resolutie? Dat lijkt me makkelijker aansturen. Daar kan je dan zoals TERW_DAN aangeeft een willekeurige "computer" aanhangen die een Excel/Google Docs bestand weergeeft.
Voor zover ik begrijp uit de startpost komen de 4 beeldschermen op verschillende locaties te hangen. Dus een enkel scherm gaat hem sowieso niet worden.

Wat 'downtime' ook al aangeeft: HDMI kabels van meer dan 15 meter ga je niet vinden. (of misschien wel vinden.. maar dat wordt lastig aansturen)
In het algemeen zouden de HDMI-kabels niet langer dan 5 meter mogen zijn om geen kwaliteitsvermindering te krijgen. Hogekwaliteitskabels kunnen tot 15 meter zonder signaalversterker reiken.
Bron: Wikipedia: High-Definition Multimedia Interface

Ik zou eerder voor een oplossing gaan waarbij je een Intel nuc (kleine PC waarop je gewoon Windows/Linux kan draaien) achter het scherm hangt, die laat verbinden via RDP naar een enkel scherm waarop je het Excel document toont. Dan zie je ook meteen als er dingen veranderen. Anders inderdaad een Google Doc openzetten per device.

*sowieso

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je zoekt geen nieuw besturingssysteem, dus WOS -> CSA. Hier in CSA zijn in het verleden ook vergelijkbare discussies geweest - misschien kan je bij zoeken wat inspiratie vinden.

Verder eens met voorgaande mensen: kijk eerder naar een oplossing met 4 devices die allemaal naar dezelfde bron kijken. Bijv. webapplicatie - dankan iedereen ook desgewenst bewerken, eventueel streamen oid.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Buiten het technische aspect (waarbij het inderdaad makkelijker is om te kijken naar 4 eenvoudige devices die elk 1 beeldscherm aansturen, omdat je dan meer plaatsings mogelijkheden hebt met de genoemde afstanden), hoe ga je de planning tonen? Je meldt dat het een Excel sheet is met 80 werknemers, is dit een duidelijke planning om eenvoudig te overzien op een monitor? Of vereist het veel scrollen en opzoeken? En is het leesbaar, geen te kleine letters waardoor je moet even moet turen voordat je ziet wat je zoekt? Is het leesbaar als je er op 2 meter vanaf staat?

En aangezien je voornamelijk hetzelfde laat zien (de layout), staan de schermen alleen aan tijdens de werktijden? Wat dan bij overwerken? En image persistence? ( http://compreviews.about.com/od/monitors/a/LCDBurnIn.htm ) Of als je het scherm in stand-by zet, hoe ontwaakt deze dan?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
Uit ervaring kan ik vertellen dat een grote TV met een Excel planning niet werkt.
Je kunt het niet lezen zonder op 2 meter afstand van de TV te staan, en dat is al met vergroot lettertype. De planning is daarnaast vaak groter dan de TV kan tonen. Zonde van je geld.

Plaats gewoon wat extra PC's of Tablets waarop de planning kan worden bekeken.

• Mvalentino
Na enige tijd niet meer met dit project bezig te zijn geweest i.v.m. drukte, heb ik het weer opgepakt omdat er nu wat druk op word gezet.

De planning wordt op dit moment nog in een Excel sheet verwerkt, maar we zullen met een ±half jaar overgaan op een planning module van Ridder IQ (ERP-software). Dit systeem zijn ze nog voor ons aan het ontwikkelen.

Waarom digitaal planbord?
Omdat we de laatste jaren hebben wij een behoorlijke groei meegemaakt waarvan het einde nog steeds niet inzicht is!
De hoofd planner (=1 persoon) krijgt het soms niet voor elkaar om de planning rond te kijken en was het idee van de directie om digitale planborden op te hangen in verschillende kantoren zodat mensen er naar kunnen kijken en wellicht met goede oplossingen kunnen komen wanneer dat nodig is.
Ook kunnen de werkvoorbereiders/projectleider kijken wat er allemaal speelt en of er nog ruimte is voor klussen waarvan een aanvraag is gekomen. Wij hebben dit jaar helaas al 7 (grote) klussen moeten afzeggen omdat er geen ruimte was in de planning.
  • De hoofd planner beheert de planning (Dit wordt verwerkt in een Excel sheet)
  • De hoofd planner verbind PC 1 met de terminal server (extern bureaublad) om vervolgens de planning te openen op PC 2
  • De planning is zichtbaar op beedscherm 1 d.m.v. een HDMI kabel met een lengte van 1 meter
  • De planning is zichtbaar op beedscherm 2 d.m.v. een HDMI kabel met een lengte van 10 meter
  • De planning is zichtbaar op beedscherm 3 d.m.v. een HDMI kabel met een lengte van 15 meter
Ik heb voor mezelf een oganigram gemaakt om er een duidelijk beeld bij te krijgen, en dat jullie snappen hoe ik het in gedachte heb.
Boomplanning

Ik heb een lijst samengesteld met wat ik denk nodig te hebben krijg hoor ik hier ook feedback over.Wij werken hier met Windows 7, en hebben voor de terminal server een oude PC beschikbaar die we hiervoor willen gaan gebruiken, deze PC heeft maar 1 HDMI ingang waardoor ik kies voor een Ebode HDMI Splitter HDSPLIT14 4 Poorts om er meerdere schermen op te kunnen aansluiten

Nu worden er ook nog eisen gesteld over de afmeting van de beeldschermen, de 1 wil een 32" en de ander een 24" nu is mijn vraag is dit wel mogelijk & blijft de tekst nog wel zichtbaar?

Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet! _/-\o_

• Mvalentino
Qwerty-273 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:44:
Buiten het technische aspect (waarbij het inderdaad makkelijker is om te kijken naar 4 eenvoudige devices die elk 1 beeldscherm aansturen, omdat je dan meer plaatsings mogelijkheden hebt met de genoemde afstanden), hoe ga je de planning tonen? Je meldt dat het een Excel sheet is met 80 werknemers, is dit een duidelijke planning om eenvoudig te overzien op een monitor? Of vereist het veel scrollen en opzoeken? En is het leesbaar, geen te kleine letters waardoor je moet even moet turen voordat je ziet wat je zoekt? Is het leesbaar als je er op 2 meter vanaf staat?
Je hoeft het niet te lezen vanaf de stoel, ze willen dat de schermen aan de muur komen te hangen
En aangezien je voornamelijk hetzelfde laat zien (de layout), staan de schermen alleen aan tijdens de werktijden? Wat dan bij overwerken? En image persistence? ( http://compreviews.about.com/od/monitors/a/LCDBurnIn.htm ) Of als je het scherm in stand-by zet, hoe ontwaakt deze dan?
De schermen staan aan tijdens werktijd dit is van 07:30 tot ± 16:30.
Is het mogelijk om een PC in te stellen dat deze op bepaalde tijdstippen word uitgeschakeld en in de ochtend handmatig word aangezet?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mvalentino schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:10:
Is het mogelijk om een PC in te stellen dat deze op bepaalde tijdstippen word uitgeschakeld en in de ochtend handmatig word aangezet?
Automatisch opstarten kun je instellen in de bios. Afsluiten kan dmv een scriptje in je OS.
Pagina: 1