Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1
Acties:
  • 722.376 views

• Het Poezenbeest
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 13-09 13:02
Matched: Opvoeren
Is de afstand van as tot magneet niet bepalend voor de berekening van de snelheid? Zat er laatst hypothetisch over te denken dat je met het verplaatsen van de magneet naar buiten toe, je de fiets ongemerkt iets kan opvoeren...

• DanTm
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
quote:
Het Poezenbeest schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 05:37:
Is de afstand van as tot magneet niet bepalend voor de berekening van de snelheid? Zat er laatst hypothetisch over te denken dat je met het verplaatsen van de magneet naar buiten toe, je de fiets ongemerkt iets kan opvoeren...
Als de snelheid van de magneet gemeten zou worden wel ja. Maar er wordt gewoon geteld hoevaak de magneet langs komt per tijdseenheid. En dat keer de wielomtrek bepaald de snelheid.

pvoutput 3600wp

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:28

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
neographikal schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:57:
[...]

Dit ligt er nogal aan wat je rijdt natuurlijk, maargoed. Ik heb via de werkgever 650 euro korting op de fiets gekregen, effectief kostte de fiets een 2200 euro.
Fair enough. Ik had een werkkosten regeling van EUR 750 mee moeten rekenen, netto ca de helft daarvan.
quote:
Zelfs met een Aygo (zuinig, ik doe het onderhoud zelf en reken de vaste kosten niet mee in de km-prijs) heb je de fiets dan binnen 18000 kilometer terugverdiend, dat is krap drie jaar fietsen. Pa en ma rijden een nieuwe 3-serie, dan heb je die fiets van 4000 kilometer al terug, alleen al door de afschrijving.

Het scheelt nogal wat je rijdt en 10km woon-werk is met een elektrische fiets niet heel veel, ik ken er genoeg die juist die elektrische fiets gebruiken om 15-20km enkele reis te overbruggen. Daarnaast tikken hier de winkelbezoekjes, even langs de ouders en vrienden ook stevig aan in de kilometers. Ik rij een 6000-8000km per jaar weg bij een woonwerkafstand van ca 16km
Tja. We hebben nou eenmaal een Focus station waar jaarlijks >30dkm mee gereden wordt. Woon-werk is daar niet dominant in en vaste kosten hebben we toch wel. Kan dat dus moeilijk als besparing opvoeren.

We werken beide op ca 10km van het werk en fietsen beide incidenteel. Bijkomstigheid is dat er onderweg ook bij kinderdagverblijf en school gestopt moet worden.
quote:
Daarnaast spelen er voor mij andere zaken mee, ik kom ontspannener thuis, draag bij aan een betere leefomgeving, sta niet dagelijks in de bende rondom Wageningen en het effect op de gezondheid is wezenlijk.
Tuurlijk. Dat is ook een belangrijke reden om over te gaan op een ebike. We willen wel vaker fietsen, maar met de reguliere fiets duurt het net te lang.

Ik haakte puur in op het financiele aspect. Als het daar echter om zou gaan dan is de business case niet heel sterk in mijn geval.

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:47
quote:
Metro2002 schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:01:
Ja want brommers rijden wel altijd overal 45km/u 8)7
Veel ervan wel ja, opvoeren tot en met, en maar scheuren met die raceplee ( ;) ), vooral de jongere gastjes.
quote:
- oblomov - schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:51:
de rest van de regels lijken mij toch redelijk.
Nee dank je, zo meteen moet ik met mijn hybride stadsfiets zonder ondersteuning ook een helm op, mag ik de helft van de straten niet in etc etc, omdat ik ook harder ga dan 25...
quote:
Metro2002 schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:33:
Aangezien snelheid destijds het argument was om bromfietsen naar de rijbaan te verplaatsen vind ik het niet meer dan logisch dat ze dat met fietsen die net zo hard kunnen ook doen.
Dus, alle fietsers jonger dan 40 op een fiets jonger dan 10 jaar maar naar de rijbaan verplaatsen?

Waar kom ik afgelopen week herhaaldelijk in de knoei? In drukke gebieden waar mensen zonder op of om te kijken het fietspad op stappen. Hoe hard rij ik daar? 15 tot 20...
Waar kom ik geen kip tegen waardoor ik dus ook niet in de knoei kan komen? Op de lange rechte stukken tussen de dorpen in. Hoe snel ga ik daar? 25~35... Zonder ondersteuning.

Men (in dit geval degenen die de regels maken) moeten eens af van het idee dat snelheid eng is. Onverantwoord snel rijden waar het niet kan, dat is eng. Maar ja, dat vinden ze weer te moeilijk handhaven.
quote:
Op de brommer of motor zie je ook geen klap door regen op je vizier. :P
:Y

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:41

Metro2002

Mind explorer

quote:
Paul schreef op maandag 21 november 2016 @ 18:00:
[...]
Veel ervan wel ja, opvoeren tot en met, en maar scheuren met die raceplee ( ;) ), vooral de jongere gastjes.
Zoveel jongere gastjes rijden er niet meer op brommers sinds je een volledig examen moet afleggen voor het rijden op zo'n ding én omdat je met 17 al mag autorijden. Als ik het zo in moet schatten is de gemiddelde leeftijd wat ik onderweg op de scooter zie 30+ en geen 16. Alleen snorscooters trekken nog een bepaald slag mensen wat overal blijkbaar lak aan heeft.
quote:
Nee dank je, zo meteen moet ik met mijn hybride stadsfiets zonder ondersteuning ook een helm op, mag ik de helft van de straten niet in etc etc, omdat ik ook harder ga dan 25...
Niet gemotoriseerd vs gemotoriseerd vind ik geen vergelijking eigenlijk. Hoe lang hou jij 45km/u vol zonder ondersteuning? Ik denk nog geen 30 seconden.
quote:
Men (in dit geval degenen die de regels maken) moeten eens af van het idee dat snelheid eng is. Onverantwoord snel rijden waar het niet kan, dat is eng. Maar ja, dat vinden ze weer te moeilijk handhaven.
Precies, dus doen ze exact hetzelfde als met bromfietsen: Naar de rijbaan.

Maargoed ik vind dat zowel speedpedelecs als bromfietsen thuishoren op het fietspad en niet tussen autoverkeer.
Maar meten met 2 maten is imho not done. 45km/u met motor? Dan de rijbaan en helm op. 25km/u? fietspad zonder helmplicht. Geen ondersteuning? Altijd fietspad.

Metro2002 wijzigde deze reactie 21-11-2016 20:22 (18%)

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• Laro
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 10-11 21:06
Hi,

Na heel wat leeswerk zou ik jullie vragen om jullie licht te laten schijnen over mijn situatie.
Ik ga nu dagelijks met mijn auto naar het werk; 17 kilometer, door de Coentunnel (Amsterdam). Heen heb ik nooit file, en ben ik met 20 minuten op mijn werk. Terug heb ik nagenoeg altijd file voor de Coentunnel, en op de A8. Geregeld doe ik er daardoor drie kwartier of langer over.

De laatste tijd zit ik er over na te denken om met een fiets naar het werk te gaan. Ik ben geen sportman, en tijd is mij ook nog wel een dingetje. Een gewone fiets, of zelfs een gewone elektrische fiets, zie ik niet zitten. Ik heb eens de elektrische fiets van mijn moeder gebruikt voor een dagje naar het werk, maar ik liep constant tegen die "muur" van 25km/u op, terwijl dit een geavanceerde fiets is.
Een speed pedelec trekt me ook niet meer zo, sinds de nieuwe regelgeving van kracht is geworden. Dit komt voornamelijk omdat ik dan niet meer samen met iemand anders een stukje kan fietsen, omdat ik tussen de auto's moet.

Vanmiddag was ik even bij een fietsenzaak, en daar werd mij nadrukkelijk gezegd dat het opvoeren echt een slecht idee is, omdat daarmee de garantie direct vervalt. Dit lijkt mij logisch. Als middenweg noemde hij de Qwic PRD9, waarbij je via het menu de ondersteuningssnelheid omhoog kunt schroeven. De enige keer in het jaar dat ik afhankelijk ben van anderen om iets voor mekaar te krijgen op mobiliteitsgebied is de apk; de rest repareer of modificeer ik zelf (moet ook wel met een oude landrover). Een probleem bij een garantiegeval zie ik dus niet als enorme beer op de weg.

Er zijn ook andere fietsen, maar voor mijn gevoel is €2500,- wel een beetje de max. Bovendien wordt ik later dit jaar voor het eerst vader, dus moet er ook een kinderzitje op passen. Een mountainbike is dus wat overdreven, maar een sportief uiterlijk is zeker wenselijk. En nee, met een kleine voorop of achterop ga ik ook niet volle snelheid.

Mijn route ziet er zo uit:
9,1km door de polder, nagenoeg uitgestorven.
4,8km door de stad, voornamelijk rustige delen
Hempont Zaandam (3x p/u)
3km over industrieterrein, nagenoeg uitgestorven fietspad.

Met name door de polder wil ik sneller kunnen fietsen. In de stad wil ik me houden aan de 25km/u, dat zijn toch niet zo veel kilometers.

Adviseren jullie me op basis van het bovenstaande om bijvoorbeeld een sterke fiets zoals een Gazelle Cityzen te tunen, of zijn er kant-en-klare fietsen die passen bij dit plaatje? Zo ja, welke passen op dit moment het beste bij mij?

Bij voorbaat dank!

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15-11 16:10
quote:
Laro schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 22:16:
Hi,

Na heel wat leeswerk zou ik jullie vragen om jullie licht te laten schijnen over mijn situatie.
Ik ga nu dagelijks met mijn auto naar het werk; 17 kilometer, door de Coentunnel (Amsterdam). Heen heb ik nooit file, en ben ik met 20 minuten op mijn werk. Terug heb ik nagenoeg altijd file voor de Coentunnel, en op de A8. Geregeld doe ik er daardoor drie kwartier of langer over.

De laatste tijd zit ik er over na te denken om met een fiets naar het werk te gaan. Ik ben geen sportman, en tijd is mij ook nog wel een dingetje. Een gewone fiets, of zelfs een gewone elektrische fiets, zie ik niet zitten. Ik heb eens de elektrische fiets van mijn moeder gebruikt voor een dagje naar het werk, maar ik liep constant tegen die "muur" van 25km/u op, terwijl dit een geavanceerde fiets is.
Een speed pedelec trekt me ook niet meer zo, sinds de nieuwe regelgeving van kracht is geworden. Dit komt voornamelijk omdat ik dan niet meer samen met iemand anders een stukje kan fietsen, omdat ik tussen de auto's moet.

Vanmiddag was ik even bij een fietsenzaak, en daar werd mij nadrukkelijk gezegd dat het opvoeren echt een slecht idee is, omdat daarmee de garantie direct vervalt. Dit lijkt mij logisch. Als middenweg noemde hij de Qwic PRD9, waarbij je via het menu de ondersteuningssnelheid omhoog kunt schroeven. De enige keer in het jaar dat ik afhankelijk ben van anderen om iets voor mekaar te krijgen op mobiliteitsgebied is de apk; de rest repareer of modificeer ik zelf (moet ook wel met een oude landrover). Een probleem bij een garantiegeval zie ik dus niet als enorme beer op de weg.

Er zijn ook andere fietsen, maar voor mijn gevoel is €2500,- wel een beetje de max. Bovendien wordt ik later dit jaar voor het eerst vader, dus moet er ook een kinderzitje op passen. Een mountainbike is dus wat overdreven, maar een sportief uiterlijk is zeker wenselijk. En nee, met een kleine voorop of achterop ga ik ook niet volle snelheid.

Hempont Zaandam (3x p/u)

Met name door de polder wil ik sneller kunnen fietsen. In de stad wil ik me houden aan de 25km/u, dat zijn toch niet zo veel kilometers.

Adviseren jullie me op basis van het bovenstaande om bijvoorbeeld een sterke fiets zoals een Gazelle Cityzen te tunen, of zijn er kant-en-klare fietsen die passen bij dit plaatje? Zo ja, welke passen op dit moment het beste bij mij?

Bij voorbaat dank!
Dan kan je alsnog beter voor een speed pedelec gaan, wel verzekeren maar geen kentekenplaat voeren. Dan is je pakkans heel wat kleiner en mocht je brokken maken ben je alsnog verzekerd. Tuning is het ook niet helemaal en een ongeluk zit in een kleinhoekje.

Just my 2 cents....

• bhoek
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 24-10-2018
quote:
Hi,

Hempont Zaandam (3x p/u)

Bij voorbaat dank!
ik rijd al meer dan een jaar met een 'opgevoerde' batavus razer. dat opvoeren is niets meer dan een klein electronika kastje wat je over de speed sensor schuift, deze deelt de echte snelheid door 2 zodat de fiets denkt dat je nog maar 15 gaat terwijl in het echt je al 30 gaat. bij 90rpm zit ik rond de 38. is ook makkelijk wee weg te halen en de fiets is weer orgineel.
de yamaha motor is beresterk en kan dat gevraagde vermogen gewoon aan.

een misvatting vind ik altijd dat of een verstokte wielrenner/fm vind dat e bikes cheaten is en je met 'spierkracht' moet fietsen om beweging te hebben anderzijds e bikers die verdedigen geen sportman te zijn

wel ik (en vele anderen) doen allebei. gisteren nog met vrienden op de racefiets 150km gedaan bij 26km/u gem, dat was flink aanpoten voor mij, en morgen op de ebike naar werk zonder gelijk in workout mode te zijn bij tegenwind. lekker vlot reizen en nog beweging ook (hartslagzone 1-2). heb een mooie bontrager pedelec helm op geen probleem.
maar als je 40-45 gaat doe je wel degelijk een workout dan kom ik in zone 3 en zelfs 4 bij tegenwind

ik wil niet anders meer, ga nu voor de giant quick e45, deze heeft yamaha en ik hou van dat enorme koppel bij versnellen.

het enigste is het gevoel van een week e biken en dan in het weekend overschakelen naar de racefiets, alle koppel moet je zelf leveren en racebike rijd dan ff als strijkijzer, maar na kwartier is dat voorbij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online
quote:
Ook ik vond de limiet van 25km/uur niet fijn. In het weekend op de racefiets gaat het gemakkelijk op eigen kracht sneller. Mijn primaire reden voor aanschaf van een e-bike was om met ondersteuning zonder het gevoel van een workout op het werk aan te komen (enkele reis ongeveer 30km).

Ik heb onder andere op de Votani M1 en de Qwic PRD9.2s gereden (beiden softwarematig ondersteuning tot rond de 35km/uur) en nog een aantal speed pedelecs (Stromer, Haibike, etc.). Uiteindelijk voor de Votani gekozen.

Na vijf maanden, merk ik toch dat ik de fiets steeds meer gebruik waar ik vroeger zonder nadenken in de auto was gestapt (als ik niet veel heb mee te nemen en het droog weer is). Dan loop ik wel tegen de geringe accucapaciteit van de Votani aan (400Wh). Zeker als je sneller fietst, dan is de accu zo leeg en ben je 'verplicht' de lader mee te nemen en ergens zolang te blijven totdat de accu weer is bijgeladen (de Votani heeft geen snellader). Ik zou nu dus de Qwic overwegen, omdat je daar wel een grotere capaciteit accu bij kan kopen.

Als je de fiets probeert, probeer eens een langere afstand te rijden en neem een hartslagmeter mee om goed te kunnen vergelijken welke inspanning jezelf levert en wat de fiets bijdraagt. De Votani draagt bijvoorbeeld veel minder bij dan de Haibike Sduro (speed-pedelec) en met dezelfde accucapaciteit komen ze bieden even ver in afstand. De Votani is dus een stuk minder efficient in gebruik.

Bij de Qwic viel mij op die ik bij twee verschillende winkels heb getest (andere software versie overigens - de ene met vijf ondersteuningsniveau's (volgens mij was dat de oude software) en de andere met meer niveau's) dat het verschil in ondersteuning tussen twee dezelfde modellen enorm was. Bij de ene leek je alleen maar de trapbeweging te hoeven maken en bij de andere moest je echt zelf aan het werk.

Er is hier al veel over geschreven op het forum, maar mijn ervaring is toch dat de gewichtsverdeling minder fijn is met motor en accu beiden aan de achterzijde, zeker in combinatie met bepakking achterop of straks een kind+zitje. Ik vind de wegligging in en uit snelle bochten niet zo fijn.
quote:
roffeltjes schreef op maandag 1 mei 2017 @ 07:51:
[...]
-bepakking 10kg
[...]

Dat is met overnachten in hotels+eten in restaurants? Anders is dat echt heel erg licht :)
Als ik in Duitsland fiets, heb ik een vergelijkbaar gewicht aan bepakking incl. lichtgewicht 2 persoons tent (1,6kg), wel minimaal/geen 'fatsoenlijke' kleding voor 's avonds, dus in een restaurant zal je mij niet snel zien. Het eten in een 'restaurant' is daarentegen wel weer een stuk goedkoper dan in NL, dus soms is de verleiding voor een hoofdgerecht <10 euro wel groot t.o.v. de campingbrander en maaltijd. Eten mee voor max. 1 dag en onderweg stop ik dan bij Lidl of Aldi voordat ik een camping op zoek.

fjorden wijzigde deze reactie 01-05-2017 09:52 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16-11 11:37
quote:
Laro schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:04:
Weet iemand of deze RAP fietsen te kietelen zijn? De fiets spreekt me zeker aan voor WW-verkeer, maar dan moet hij wel een tandje sneller kunnen.
De fiets staat standaard op 27.5-28 km afgesteld; na contact met de leverancier kreeg ik echter wel de toezegging dat men bezig is / overweegt via een software update het de klant mogelijk te maken om net als bij Qwic, Santos ed. deze grens tot 35 te verleggen.

Wordt de begrenzing verwijderd dan zijn snelheden tot 40 km/hr of zelfs ver daarboven mogelijk. Wettelijk gezien is het opvoeren en/ of het gebruik van een opgevoerde fiets op straat strafbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 00:55
quote:
racinfo schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:40:
Ik las dat bij de heren uitvoering de display links naast de handgreep zit maar ik kan mij ook vergissen. Hoewel het mij stug lijkt dat er geen display aanwezig zou zijn.
Dat kan gerust alleen een control center zijn om de standen ed te kiezen.
Niet alle fietsen hebben een echt display maar je kan idd een simpele fiets computer erop zetten.

Ikzelf zou nooit meer voor Giant gaan zoveel ellende met mijn twist gehad dat ik met dat merk helemaal klaar ben.
Daarna een fijne gazelle waar ik 5 jaar mee heb gereden en nu een Trek en wat een verschil na zoveel jaar kwa vernieuwingen.

Wat als je dan met een normale E bike dus boven de 25 een ongeluk krijgt kom je dan niet in de problemen?
Net als met een brommer dat opvoeren wat geregeld gebeurt en kom je dan in een controle heb je een probleem.

Roos79 wijzigde deze reactie 09-05-2017 15:39 (13%)

• dreirie
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 15:14
iemand hier ervaring met het opvoeren van een Batavus Razer, en met name ahv een Badass box/clip?
Via verschillende websites kom je te weten dat je voor de Razer een bepaalde adapter nodig heb (box zou anders botsen met de spaken), maar snap vanaf daar niet goed hoe ik die moet installeren.
Het installeren van de clip zelf lijkt me kinderspel, maar vanaf de adapter zijn ze me kwijt... :s

of iemand anders een alternatief voor de Razer? O-)

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:08
quote:
Repi3 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:48:
[...]

in België komen banken nu met een lening voor elektrische fietsen.
met 1% jkp
Dus 30m en 3000€ voor een fiets kost je 3060€ dat win je toch snel terug met je woonwerk vergoeding.
Want 100€/maand afbetalen en als je wat km's doet, krijg je meer aan vergoeding.

En bij high speeds kun je verzekering en kenteken kosten erbij lenen.
Nu nog x aantal beurten bij de FM en dat verkoopt zeker ook.
Zoals iemand al zei, op 3j heb je wel wat bezoeken dus voor het gemak gaan velen dit wel doen. (denk ik)

Ik begin ook te twijfelen om een nieuwe te kopen.
Maar ik zit altijd met het probleem dat ik 1 sneller wil dan een normale (25km/h) maar geen High speed wil...
Zo een fiets dat aan 33-35km/h kan rijden zou ideaal zijn, maarja...
Das ombouw/kit steken of high speed 'limiteren'
Tja dat is een dilemma. Ik heb zelf 2 jaar geleden een speedpedelec aangeschaft. In het begin met de blauwe plaat rond gefietst. Sinds de invoering van de gele plaat in het begin wel zoveel mogelijk volgens de regeltjes gereden maar is op sommige plaatsen echt niet handig. Je word overal gepusht om maar zo snel mogelijk te fietsen. Heb nu sinds een maand of 3 mijn gele plaat eraf gehaald en rij nu een heel stuk gelukkiger en rustiger over de fietspaden. Ik fiets nu tegen de 30 a32 km/uur en mijn bereik is ook verdubbeld. Als ik nog eens een nieuwe fiets zou aanschaffen dan zou ik weer een Bosch midden motor kiezen maar dan een 25km versie. Deze dan met een kit opvoeren naar 30 a 33km/h en dat is het. Zit je ook niet meer met een dure verzekering voor je speedpedelec. Dan kun je net wat sneller als je dit wilt.
Ik ben er ook wel achter gekomen dat op een enkele reisafstand van 17km dit nog geen 5 minuten langer duurt dan dat je continue op je max moet fietsen met alle risico's van dien. Draag wel altijd een goedgekeurde helm.

• Repi3
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
quote:
zonnefreak schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:05:
[...]

Tja dat is een dilemma. Ik heb zelf 2 jaar geleden een speedpedelec aangeschaft. In het begin met de blauwe plaat rond gefietst. Sinds de invoering van de gele plaat in het begin wel zoveel mogelijk volgens de regeltjes gereden maar is op sommige plaatsen echt niet handig. Je word overal gepusht om maar zo snel mogelijk te fietsen. Heb nu sinds een maand of 3 mijn gele plaat eraf gehaald en rij nu een heel stuk gelukkiger en rustiger over de fietspaden. Ik fiets nu tegen de 30 a32 km/uur en mijn bereik is ook verdubbeld. Als ik nog eens een nieuwe fiets zou aanschaffen dan zou ik weer een Bosch midden motor kiezen maar dan een 25km versie. Deze dan met een kit opvoeren naar 30 a 33km/h en dat is het. Zit je ook niet meer met een dure verzekering voor je speedpedelec. Dan kun je net wat sneller als je dit wilt.
Ik ben er ook wel achter gekomen dat op een enkele reisafstand van 17km dit nog geen 5 minuten langer duurt dan dat je continue op je max moet fietsen met alle risico's van dien. Draag wel altijd een goedgekeurde helm.
over welke kit hebben we het dan?
Ik had graag een kit die je zelf kan instellen (en niet vooraf door de fabrikant)
En graag ook enkel te activeren via een 'secret code'
Nog extra's zijn welkom...

• HansKeesom
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11-09 19:51
quote:
zonnefreak schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:05:
[...]

Herkenbaar verhaal, ik ben onlangs van een tourfiets overgestapt naar een 25 km/h ebike en met die snelheid ben ik meestal tevreden maar er zijn stukken waar ik wat sneller zou willen omdat het daar geen gevaar oplevert. Zou zeggen, binnen bebouwde kom 25 km/h, daarbuiten en waar het kan 35 km/h, wellicht een idee voor een wetsvoorstel.

• vangoghnl
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:58
Allemaal vast bedankt voor de reacties is me al een hoop meer duidelijk dan bij de fietsenmaker. Batavus dinsdag konden we nog niet op rijden omdat de accu leeg was. Hier gaan we dus woensdag nog een ritje op doen. Wat is jullie ervaring met opvoeren van een bosch motor? Of is dit bij een yamaha weer in de instellingen te regelen zoals bij qwic

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23:13
Ik had eerst de SG-8R31 (glijlagers) en nu de SG-8R36 (premium = naaldlagers) op mijn fiets. Het grootste verschil dat ik merk is dat de SG-8R36 sneller schakelt. Na het draaien aan de schakelaar schiet deze direct in de versnelling en kan ik ook meteen de kracht van de motor opvoeren, met de SG-8R31 moest ik het vermogen iets later en rustiger opbouwen. Het lijkt er ook op dat de SG-8R36 lichter loopt, maar dat zou zomaar een placebo effect kunnen zijn ;).

Quote van Sheldon Brown:
Basic models have a ratchet and pawls at the left side of the internal mechanism, and a roller clutch in the middle. Premium models have two or three roller clutches rather than only the one. These make only a very minor improvement in efficiency but are quieter than pawls and ratchets, and engage more quickly when resuming pedaling or changing gears. Coaster-brake models have at most one roller clutch.

A red band on the shell identifies a Nexus hub with needle-bearing pinions, for higher efficiency. The lower efficiency of 4th gear compared with the direct-drive 5th gear is noticeable on Nexus 8-speeds with plain-bearing pinions. Needle-bearing and plain-bearing pinions can be identified by their different appearance even in a fully-assembled gear-carrier unit.

The SG-8R20, SG-8R22 and SG-8R31 have plain bearings; the SG-8R25, SG-8R27 and SG-8R45, needle bearings. Among models with a roller clutch at the left side, the SG-8R30, SG-8R31, SG-8R35 and SG-C6000 have plain bearings; the SG-8R36, SG-8R55, SG-8R56, SG-C6010 and SG-C6060, needle bearings.

doek55 wijzigde deze reactie 30-01-2018 08:58 (56%)

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15-11 12:13
@BertV helemaal eens met dit sentiment. Laten we de regels nou eens makkelijk maken, dan kan de politie mooi hun mankracht aan nuttiger zaken besteden :Y geen twijfel over wat je wel en niet mag qua opvoeren behalve wanneer je daadwerkelijk een krachtiger motor gaat gebruiken (en dat mag dan dus niet).

De simpelste wetgeving is de mooiste.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15-11 22:19

BertV

R-L48

quote:
doek55 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:27:
Eenvoud is inderdaad goed, maar wanneer is een motor minder dan 250W? En hoe ga je dat controleren? Nominaal vermogen kun je namelijk niet meten en een sticker plakken kan iedereen.
Ik zou zeggen 250W gemeten aan het achterwiel.

Opvoeren is in alle gevallen mogelijk en in de praktijk slecht te controleren.

De politie hoeft er alleen maar fietsers uit te pikken die duidelijk boven de huidige bromfiets snelheid zitten.
(volgens mij gaan die nu al gemiddeld bijna standaard 55km/u)

• doek55
quote:
BertV schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:50:
[...]

Ik zou zeggen 250W gemeten aan het achterwiel.

Opvoeren is in alle gevallen mogelijk en in de praktijk slecht te controleren.

De politie hoeft er alleen maar fietsers uit te pikken die duidelijk boven de huidige bromfiets snelheid zitten.
(volgens mij gaan die nu al gemiddeld bijna standaard 55km/u)
Dan worden de huidige elektrische fietsen bijna allemaal verboden, want de meeste leveren een hoger piekvermogen dan 250W :).

Een rollenbanktest lijkt mij ook erg moeilijk uit te voeren bij een fiets met alleen trapkrachtsensor en geen gashendel, want dan moet er dus iemand op de fiets op de rollenbank gaan zitten en moet de input van de testfietser worden afgetrokken van de output van de rollenbanktest, want je wilt alleen het vermogen van de motor meten.

• technoaddict
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 14-11 22:13
quote:
jimh307 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:25:
@technoaddict @Civic09

Gefeliciteerd met jullie aankoop! Wees erg voorzichtig met die fietsen want het is verslavend :)
1e ritje naar het werk is prima bevallen. Wel merk ik wat verschil met de indoor testbaan waar ik laatst de fiets heb getest. Nu buiten krijg je toch te maken moeder natuur (lees: wind). Die 25 a 26 km/h is ook al snel niet meer snel :) Maar ik bekijk het vooral van de positieve kant. Ik kwam niet uitgeput op het werk en ook niet bezweet, terwijl ik mijn rugtas (met laptop en andere objecten) op mijn rug had gehouden. Bij mijn oude fiets klemde ik de tas vast tegen de zijkant van het achterrek, maar met deze nieuwe fiets ben ik nog iets te bang voor beschadiging.

Ik weet niet of ik het ooit zou zijn, maar kan je die Yamaha motor ook opvoeren, net als bij een Bosch?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18:31
quote:
xburchartz schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:53:

Qua looks zoek ik iets wat in mijn ogen een hippe fiets is, zoals de VanMoof of de oude opa-fietsen van weleer.
Ik zoek denk ik op de verkeerde plaats of ze bestaan niet. Kunnen jullie me verder op weg helpen?
Vanmoof had laatst een aanbieding. Verder kan je eens kijken bij Cortina en BSP.

Alleen geef je nu wel veel geld aan voor looks en ga je qua functionaliteit consessies doen. Je moet je afvragen of ijdeltuiterij voor dat bedrag intelligent is... je doet toch niet mee aan een mode show waarbij mooie vrouwen in katzwijm gaan vallen voor je fiets? :+

Een sportieve fiets ziet eruit omdat het bewezen is: Een voorovergebogen zit stuurt beter, met minder luchtweerstand. Bovendien zal je na gewenning merken dat het veel comfortabeler is omdat je niet al je gewicht lomp op je zadel.zet.
quote:
technoaddict schreef op zondag 25 maart 2018 @ 09:08:
[...]
Dank voor de tip. Ga ik doen.
Als ik om de dag oplaad fiets ik 60 km.
quote:
Chrasher schreef op zondag 25 maart 2018 @ 09:40:
Die 60 km is zelfs in de normale stand goed haalbaar, mits de tegenwind binnen de perken blijft.
Makkelijk, dat moet ook met high wel lukken.
quote:
technoaddict schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:37:
Zo, de Razer is binnen.
Geleverd met 2 blokjes power. Klein ommetje gefietst, nog steeds 2 blokjes. Neem aan prima gelegenheid om de accu op te laden. Hoe laden jullie op? Halen jullie de accu van de fiets en laden jullie de accu binnen op? Of gewoon in de garage, accu lekker laten zitten? Misschien is dat afhankelijk van de temperatuur?
Accu losmaken!!! De stekkers van de Yamahalader zijn fragiel en moet je voorzichtig behandelen. Vooral geen druk op die stekker, dus accu plat leggen en lader netjes er naar toe laten lopen. Een nieuwe lader is niet goedkoop :X

Wat dat betreft waren de groffe stekker van de Oude ION fietsen veel beter, die konden wel wat hebben.
quote:
technoaddict schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:55:terwijl ik mijn rugtas (met laptop en andere objecten) op mijn rug had gehouden. Bij mijn oude fiets klemde ik de tas vast tegen de zijkant van het achterrek, maar met deze nieuwe fiets ben ik nog iets te bang voor beschadiging.
Ik ga iets controveriseels zeggen: gewoon afraggen, het is een gebruiksvoorwerp die heel wat misbruik kan hebben. Krasjes is een mooi patina :+
quote:
Ik weet niet of ik het ooit zou zijn, maar kan je die Yamaha motor ook opvoeren, net als bij een Bosch?
Ja hoor, zoek op het internet naar dongles. Ik ben er geen fan van i.v.m. je medeweggebruikers.

roffeltjes wijzigde deze reactie 30-03-2018 09:44 (55%)

• pietr
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-11 23:21
quote:
Rob Z schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 08:22:
[...]

Ja met de lichtste ondersteuning (35%? * 250W = 87W!) gaat dat al vlot, en lijkt er iemand aan je bagagedrager te trekken.
Een nette oplossing om de begrenzing te omzeilen is er nog niet; het beperkt zich nu nog tot het halveren van de snelheidspuls, en dan ga je fijn 28~30km/h.
Bij Bikespeed.de heb ik navraag gedaan en zij kunnen ook nog niks bieden. Jammer dat de FM er niks mee kan want in de VS loopt alles onbegrensd, dus een vinkje in de config 'EU / non EU' had al kunnen helpen ;)
De fm gaf meteen aan dat opvoeren kan, maar dat je dan meteen je garantie verspeelt. Volgens hem kan Specialized als een soort Big Brother alles uitlezen. Of zou het bangmakerij zijn?

Btw: heb je nou de letters op je accu veranderd van ‘Specialized’ in ‘Denon’?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16-11 11:37
quote:
quizzical schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 23:12:
Hallo,
Ik zou graag een elektrische fiets kopen om naar het werk te fietsen. 25km/u is me echter wat te langzaam, 30à35km/u zou prettiger zijn om naar mijn werk te fietsen met een elektrische fiets ...
Een fiets met een max van 25 km/h +/-10% kun je voor een vrij laag bedrag verzekeren, sterker nog: hij valt onder de (verplichte) eigen WA verzekering. All-risk is natuurlijk een ander verhaal.

Voordelen van een normale e-bike zijn dat je geen kenteken nodig hebt, geen dure bromfietsverzekering, geen helm op hoeft wanneer je de kinderen naar school brengt en je zonder uitzondering overal mag fietsen; (en wettelijk zonder risiko).

Wil je 3 km/h sneller (30 of max 35 km/h) dan ben je met gebruik van een Dongle strafbaar, vervalt je WA verzekering en ben je bij een ongeluk of andere calamiteit, afhankelijk van de geleden schade aan de tegenpartij zelf hoofdelijk aansprakelijk en kun je wellicht de rest van je leven moeten dokken.

En dat dan alleen om 3 km/h sneller te kunnen rijden?

Wees dan toch verstandig en begin niet aan de begrenzing van je dure ebike te sleutelen ALLEEN maar voor die paar minuten tijdwinst want meer is het echt niet wat je met dat opvoeren bereikt;
een ander verhaal is het wanneer je (sneller) met 45 km/h naar je werk zou willen (woon-werk verkeer) dan is een speed-pedelec, die je normaal kunt verzekeren voor jou de beste oplossing (en wettelijk ook toegestaan).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16-11 10:59
quote:
racinfo schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:44:
[...]

Een fiets met een max van 25 km/h +/-10% kun je voor een vrij laag bedrag verzekeren, sterker nog: hij valt onder de (verplichte) eigen WA verzekering. All-risk is natuurlijk een ander verhaal.

Voordelen van een normale e-bike zijn dat je geen kenteken nodig hebt, geen dure bromfietsverzekering, geen helm op hoeft wanneer je de kinderen naar school brengt en je zonder uitzondering overal mag fietsen; (en wettelijk zonder risiko).

Wil je 3 km/h sneller (30 of max 35 km/h) dan ben je met gebruik van een Dongle strafbaar, vervalt je WA verzekering en ben je bij een ongeluk of andere calamiteit, afhankelijk van de geleden schade aan de tegenpartij zelf hoofdelijk aansprakelijk en kun je wellicht de rest van je leven moeten dokken.

En dat dan alleen om 3 km/h sneller te kunnen rijden?

Wees dan toch verstandig en begin niet aan de begrenzing van je dure ebike te sleutelen ALLEEN maar voor die paar minuten tijdwinst want meer is het echt niet wat je met dat opvoeren bereikt;
een ander verhaal is het wanneer je (sneller) met 45 km/h naar je werk zou willen (woon-werk verkeer) dan is een speed-pedelec, die je normaal kunt verzekeren voor jou de beste oplossing (en wettelijk ook toegestaan).
Ik heb een Batavus Razer die gechipt is. Ik reed meestal rond de 30 km/u met mijn hond in een fietskar achter me.
Geloof me, die paar kilometer per uur sneller maakt het fietsen gewoon VEEL aangenamer. Het feit dat de ondersteuning niet stop op 25km/u is zeer aangenaam.
Ik vond het erg vervelend fietsen met een ondersteuning die voortdurend stopt op 25km/u.
En bij een ongeval zal er niemand zeggen of je 25km/u dan wel 30km/u reed. Er is ook nog geen procedure om opgedreven fietsen te testen. Als je je gezond verstand gebruikt, kan er weinig fout gaan lijkt me.

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18:59
quote:
racinfo schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:29:
[...]

Je huidige bottlefles accu is 36V-8A, deze kun je gewoon vervangen door een Hailong frameaccu van 36V-13 of 17A wat je dan waarschijnlijk een verdrievoudiging van je actieradius zal opleveren.

Het is onnodig om de spanning te verhogen nog afgezien of de controller (36V-48V) dat aan zou kunnen. Zoals eerder opgemerkt verhoogt dat niet de actieradius maar wel de kracht van de motor.
Voltage verhoging telt ook wel in capaciteit, als jij op 10 ah blijft zit er bij 36v 360wh in die accu. Bij 52v heb je 520wh. Ga jij je opgevraagde vermogen niet opvoeren hebje meer capaciteit. Al kan je beter gewoon het aantal ah verhogen.

• zebsite
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 15-11 13:30
Ook een goede reclame voor de e-bike :? ...
https://www.dumpert.nl/me...ische_fiets_opvoeren.html

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:43

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

quote:
Ach, niet anders dan de gemiddelde auto filmpjes waar lui zich misdragen.

De reactie onder de video toont wel aan dat men absoluut nog niets weet over regelgeving.

Appeltaart is lekker!

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
wwwmarcel schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:59:
is dit 100% zo? kijkt de politie/verzekering gelijk naar of dat hij is opgevoerd?

bij mij simpel te zien door sensor op de spaken (badass sensor)

opzich heb 1 lang groot fietspad...als ik ooit schade zou rijden is het door slingerende of niet uitkijkende schooljongeren...ik denk dat ik er max 5-10 inhaal per rit
Misschien niet 100%, alhoewel ik me ook kan voorstellen dat het standaard procedure is om dit te checken bij een ongeluk gezien opvoeren zo veel voorkomt.
Maar als je bijvoorbeeld net een andere elektrische fiets hebt ingehaald wordt die kans dat ze het gaan checken wel erg groot, gezien deze kan verklaren dat je te hard reed.

Punt is dat je dan dus niet verzekerd ben. Als je dan zo'n slingerende schooljongen hebt aangereden met letsel tot gevolg ben je dus de sjaak. Helemaal gezien een fietser per definitie geen schuld heeft, en jij als (ongekeurde) bromfiets wel.
Dus terecht dat dat even door @Soldaatje aangegeven wordt voordat iemand gaat opvoeren zonder dit te realiseren.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:28

Rukapul

Moderator General Chat
Strider schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:17:
Sinds 3 weken ga ik iedere dag op de ebike naar het werk toe. Dit is 10km heen en terug. In de eerste dagen merkte ik al dat mijn knieën dit niet prettig vonden, soms voel ik hier een lichte pijn in, ook na het fietsen.

Hierop heb ik vervolgens mijn zadel omhoog en wat naar achteren versteld, dit scheelde wel wat.

Nu vraag ik me af wat ik nog meer kan doen, kan het zijn dat mijn frame maat gewoon te klein is?
Dat laatste kan natuurlijk, maar een meer voor de hand liggende verklaring is wellicht overbelasting.

Naast de fietshouding zou ik dus eens het laten herstellen en dan rustiger opbouwen. Tijdje rustig fietsen met maximale ondersteuning? En dan langzaam de eigen inspanning opvoeren.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-11 12:56
Racing_Reporter schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:50:
Vandaag heb ik een paar testritten gemaakt, op twee Trek T500-derivaten. Deze man hobby't en kan de software in en weet er aardig veel vanaf. Dus die begrenzer van 25 km/u is niet meer, en dat is érg fijn. Het zou me 425 euro gaan kosten, en het comfort van een duwtje in je rug hebben bij hoger tempo is wel een zeer prettig idee. De actieradius is met 260 Wh wel wat beperkt, maar er kan dus 320 in (gereviseerd) voor 475. Natuurlijk wordt het nooit een speed-pedelec, maar het is een aardig begin wat véél goedkoper is.
Ik ben hier nooit zo'n voorstander van, maar meningen verschillen. Ik snap dat die Stromers buiten het budget van zo'n beetje iedereen in Nederland liggen, maar door de dingen 'on the cheap' doen en een normale e-fiets opvoeren (en dan bedoel ik niet 'van 25 naar 28 km/u' maar 30+) neem je een aantal shortcuts waar je rekening mee moet houden:

- de remmen van zo'n Trek zijn niet berekend op die snelheden. Hoe belangrijk dat voor je is, wie weet het. Misschien heb je mazzel, maar misschien moet je ooit een noodstop maken op dat stukje fietspad waar je dacht dat je wel veilig 35 km/u kon rijden
- ik zou dan sowieso niet zonder helm gaan rijden (als je dat van plan was)
- je accu gaat razendsnel leeg en ook de rest van de onderdelen zullen hard slijten. Als je zelf kan klussen aan de fiets boeit dat misschien niet zo.
- je rijdt op die manier zonder WA verzekering rond en klein als de kans is, als je een oma van de sokken rijdt en de verzekering merkt dat je op een opgevoerde fiets aan het rondkachelen was, dan wordt het een langdurige grap

Mijn advies, als je er dagelijks mee wil gaan rijden: als het je om de SP-achtige snelheid gaat, maar geen godsvermogen wil neerleggen voor een mooie echte, reserveer dan circa 3000 euro voor zo'n ding. Geen trappers, maar wel een 3000W achterwielmotor, 45 km/u, en dat met fatsoenlijke remmen, banden en vering, verzekerd en een helm op. Je trekt elke Speed Pedelec eruit, en niet geheel onbelangrijk: de rest van het wegverkeer ziet ook duidelijker aan je hoe snel je kan/gaat.

specs

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20:29

Racing_Reporter

Mediaproducent

Ik stap toch maar af van het opvoeren. De winst is wat minimaal, liever heb ik de optie om lang door te rijden op een accu. Nu een goedkopertje, racefietsje ernaast, en dan sparen voor een full-fledged speed pedelec. Beter gewoon verstandig omgaan op de weg met wat je hebt, wat mij betreft. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en de laatste 7 km/u... Sja. Dat doen we dan zelf maar!

Racing_Reporter wijzigde deze reactie 22-01-2019 14:10 (28%)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:12
Racing_Reporter schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:07:
Ik stap toch maar af van het opvoeren. De winst is wat minimaal, liever heb ik de optie om lang door te rijden op een accu. Nu een goedkopertje, racefietsje ernaast, en dan sparen voor een full-fledged speed pedelec. Beter gewoon verstandig omgaan op de weg met wat je hebt, wat mij betreft. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en de laatste 7 km/u... Sja. Dat doen we dan zelf maar!
Hmm ik dacht dat als je boven de begrenzer uitkwam de motor helemaal niets meer deed? Dus dat het dan niet de laatste 7km/u is die je zelf doet, maar gewoon de volle pond! Alleen het accelereren tot de begrensde snelheid is met motor, dus als je wegfietst bij een stoplicht ofzo.

• Gert02
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 11-11 23:03
Maasluip schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:00:
[...]

Elke fiets met middenmotor komt in aanmerking, als het vermogen maar hoog genoeg is. Ik denk dat je met een bafang 1 kW motor best een eind komt.
Voor- of achterwielmotoren (die je normaal kunt kopen) kunnen niet zoveel toeren maken dus je moet een middenmotor hebben. En dan een hele goede overbrenging.
Mijn speed bike, met Bosch, is ook gesjipt, maar alleen met wind in de rug, berg af, zon mee, red ik het om sneller dan 45 km/h te trappen.
Dus in een Bosch zou ik het niet zoeken. Je kunt beter een Stromer scoren. Die hebben al dikke motoren en een grote accu. Wel even sjippen dan. Maar ik weet niet of je die dingen kunt opvoeren.

• Radeoxx
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15-11 14:08
Vlassie1980 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:05:
Collega van mij wil ook een e-bike kopen voor zijn woon-werkverkeer. Gaat om een enkeltje van 23 km.

Heb al heel veel voor hem zitten zoeken met de kennis die ik heb.
Hij is 1.99 meter, dus grote framemaat benodigd.

Na heel veel zoeken en spitten kwam ik uiteindelijk bij deze Ghost uit:
https://www.ghost-bikes.c...b-square-trekking-b18-al/

+ Bosch Performance Line motor, dus aardig wat koppel met wind tegen
+ Leverbaar in framemaat 62, ik heb zelf jarenlang op een Merida Espresso met maat 61 gereden en ik ben ook van die lengte dus dat gaat prima
+ Nette fiets zonder poespas
+ Schijfremmen, dus lekker veel stopping power (zweer ik bij)

- 400Wh accu, dus bijladen op het werk
- Schakelgroep wat basic

Buiten bovenstaande kleine minpuntjes kan ik die fiets nergens op affikken, is beschikbaar voor een zeer scherpe prijs van €1699. Zien jullie verder nog minpunten, ik niet eerlijk gezegd :+

[Afbeelding]
Heel mooi! Weet je of je deze ook wat kunt opvoeren zodat je 30km/h kunt? Dat lijkt me namelijk wel een aangenamere snelheid. Maar waar kan ik die vinden voor 1700,-?

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20:56
Radeoxx schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Heel mooi! Weet je of je deze ook wat kunt opvoeren zodat je 30km/h kunt? Dat lijkt me namelijk wel een aangenamere snelheid.
Als de maximum op 30 lag dan zou je vast 35 aangenamer vinden... Uiteindelijk scheelt het weinig qua tijd, maar rijd je rond op een fiets die niet aan de eisen/wet voldoet. Is dat het risico nou echt waard?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23:08
mfmeijer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:47:
Ik ben van plan om straks op een fiets naar het werk te gaan, 30km enkele rit. Dus een snelle fiets is dan wel zo prettig. Nu ben ik aan het nadenken om een Qwic RD11 te bestellen mits hier de begrenzing af kan. Aangezien Stromer en Klever dezelfde motor gebruiken waarschijnlijk niet zo’n probleem. Iemand nog andere tips?
De enigste goede tip die ik je wil meegeven is koop een originele speedpedelec. Koop een goedgekeurde helm en sluit de verplichte verzekering af. Je hebt dan qua aansprakelijkheid alles gedaan wat je kunt doen.
Je zal maar een ongeval veroorzaken of krijgen en je blijkt dan opgevoerd te rijden, dan kun je echt het haasje zijn.
Bovendien behoud je dan ook gewoon garantie op je fiets mochten daar problemen mee zijn.
Ze kunnen bij Bosch erg veel uitlezen en zien dan gelijk of het wel of niet in de haak is.
Dat zal bij de andere merken waarschijnlijk ook wel zo zijn.
Mocht je nou alsnog voor het opvoeren gaan, koop dan in ieder geval een goede fietshelm.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-11 12:56
Strider schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:30:
[...]

De juiste plek. Fietspaden zijn voor fietsers, die tegelijkertijd ook bijdragen aan ons CO2 doel. Dat mag best wel gemotiveerd worden.
Dat hangt er maar van af, een elektrische fiets is slechter voor het milieu dan een normale fiets, dat geldt enkel als je een brommer inwisselt voor een e-fiets. Het zijn mooie dingen, e-fietsen, maar het milieuaspect moet je er niet bij trekken.

Overigens raken de snorfiets regels net zo goed e-fietsen en elektrische snorscooters, deze maatregel (snorren op de rijbaan) is er gekomen voor de veiligheid, niet voor het milieu.

Maar er zijn allerlei manieren te bedenken om opvoeren te ontmoedigen, maar al die handhaving/APK's/etc ideeen kosten veel geld en moeite, en op een gegeven moment moet je je afvragen wat er nou zinnig is om het hele circus in stand te houden. Ik vind deze maatregelen op zich prima - ook al verdwijnt daardoor de categorie snor waarschijnlijk voor een groot deel. Brommers (incl speed-pedelecs) in de stad op de rijbaan, buiten de stad op het fietspad, dat is grofweg gezegd een redelijke scheiding, en gemeentes hebben de flexibiliteit om plaatselijk uitzonderingen in te voeren.

De milieu regels staan daar verder los van - in het kader van de luchtkwaliteit zie ik het de komende jaren wel gebeuren dat benzine brommers/snor/etc gewoon niet meer mogen in de stad. Met de huidige accuprijzen is dat nog een grote lastenverhoging voor de (meestal niet rijke) brommerrijder, maar als over een paar jaar een 1500 Wh accupakket nog maar ~200 euro kost, dan is er niet echt meer een grote barriere om compleet naar elektrisch over te gaan.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 04-04-2019 12:20 (42%)

specs

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:44
Ik probeer een beeld te krijgen van wat een hoge snelheid e-bike zou moeten kosten. Je hebt de echte pedelecs, maar je kunt ook een normale e-bike nemen en opvoeren. Het gaat me niet om legaliteit en ik zou dan sowieso een helm gaan dragen geschikt voor pedelec.
En ik snap dat pedelecs van 8000 euro o.i.d. waarschijnlijk veel beter opgebouwd zijn voor de hoge snelheden. Maar de wat goedkopere pedelecs lijken mij eerlijk gezegd veel meer op normale ebikes, en die normale ebikes zijn goedkoper en kun je opvoeren.
Is mijn beeld hiervan misschien iets te simpel?

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21:16
!null schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:13:
Ik probeer een beeld te krijgen van wat een hoge snelheid e-bike zou moeten kosten. Je hebt de echte pedelecs, maar je kunt ook een normale e-bike nemen en opvoeren. Het gaat me niet om legaliteit en ik zou dan sowieso een helm gaan dragen geschikt voor pedelec.
En ik snap dat pedelecs van 8000 euro o.i.d. waarschijnlijk veel beter opgebouwd zijn voor de hoge snelheden. Maar de wat goedkopere pedelecs lijken mij eerlijk gezegd veel meer op normale ebikes, en die normale ebikes zijn goedkoper en kun je opvoeren.
Pedelec is gewoon een ander woord voor e-bike (zie wiki). Een speed pedelec is een e-bike die legaal ondersteuning tot 45 km/u biedt.
Het is wel even belangrijk dat onderscheid te duiden, om verwarring te voorkomen.

Verder is het van belang te weten welke snelheid je in gedachten hebt. Hoe hoger de snelheid, hoe belangrijker het is dat zaken als remmen, banden, verlichting, framestijfheid, geometrie en vering daarop afgestemd zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• doek55
!null schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:13:
Nee, jouw beeld is vrij realistisch. De prijs van een speed pedelec zit hem naar mijn mening vooral in extra marge voor de branche en niet in duurdere onderdelen. Als ik een typegoedkeuring buiten beschouwing laat kan ik voor €3.000 prima een fiets samenstellen die mee kan komen met de beste speed pedelecs.

Willekeurige fiets € 1.200
BBSHD 1.000W + 910Wh accu € 1.014
Chainring adapter € 22
Remsensoren voor hydraulische remmen € 14
Belt-drive vervangen door Gates CDX met andere tandwielen en langere riem € 250
Totaal: € 2.500

Dan heb je nog €500 over om de boel te laten installeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:41
President schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:38:
[...]

Net in krant: https://www.ad.nl/politie...evensgevaarlijk~ab1046ed/

Ben benieuwd hoe het zit. Ik ben tot dusver niemand tegen gekomen, alleen iemand met een speed pedelec welke ook netjes een helm draagt.
Ik ook niet, het lijkt mij een non issue, en zoals een gebruiker hier re de paar dagen terug postte, 40 a 45 kmh gaan met een normale ebike is niet zo gemakkelijk, en het zuigt je accu leeg. Wel jammer dat het opvoeren steeds meer in het nieuws komt.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20:56
Dacuuu schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:48:
[...]

Ik ook niet, het lijkt mij een non issue, en zoals een gebruiker hier re de paar dagen terug postte, 40 a 45 kmh gaan met een normale ebike is niet zo gemakkelijk, en het zuigt je accu leeg. Wel jammer dat het opvoeren steeds meer in het nieuws komt.
Mja, ik weet niet of het straks de nieuwe standaard wordt zoals brommer opvoeren ooit was.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:41
President schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:59:
[...]

Mja, ik weet niet of het straks de nieuwe standaard wordt zoals brommer opvoeren ooit was.
Ik verwacht van niet, met een snor/scooter ervaar je nagenoeg geen ongemakken van het ontgrenzen, je krijgt er juist een fijner lopende scooter voor terug. Je 300 of 400 wh accutje zuip je leeg met 40+ kmh icm een klein beetje wind tegen. En is je accu al een tikkeltje versleten, dan kan je het helemaal vergeten.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• uiterlix
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16-11 08:33
Dacuuu schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:48:
[...]

Helemaal mee eens. Zelf rij ik een Cube Kathmandu Hybrid pro 500. Met het kleine tandblad dat standaard op de CX motor zit zit je achteraan al gauw op de 11, en dan nog kom je echt niet aan de 40km/u hoor, tenzij je een ridicuul oncomfortabele kadans weet te trappen. Praktisch gezien houdt het ergens rond de 32/33 wel op als je een beetje normaal wilt trappen. Op de racefiets gaat het in de regel een stuk sneller, dus een non-issue wat mij betreft.
Ze zouden inderdaad eens wat meer naar de snorscooters mogen kijken, ik heb het idee dat 95% daarvan ruim boven de 30 rijdt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15-11 22:19

BertV

R-L48

President schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:59:
[...]

Wellicht in de toekomst met betere accu's.
Nu staat het gelijk aan een onbruikbare actieradius met 500wh.

Ik voorspel; de speed-pedelec gaat verbrommeren en raakt zijn trappers kwijt.
In de wet staat nu nog dat je moet meetrappen maar het maximale motorvermogen is 4000watt(!)

Precies wat er gebeurde met de brommer.

Ik zou wel willen dat iedere SP gewoon 45 op de GPS reed, ook met wind tegen.
De wilde haren ben ik kwijt, het is nu eenmaal de snelheid waar we het mee moeten doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 01:19
Geen matches
Zo moeilijk is het denk ik niet ;)
2018=1049=Crivit=Opvoerbaar via display
2019=1079=Blaupunkt=Niet opvoerbaar via display

Beide van het bedrijf Prophete.
Mocht je dus alsnog 1079 hebben betaald zonder geld terug te krijgen of andere regelingen heb je 30 euro teveel betaald en mogelijk een onjuiste factuur wat qua garantie later onhandig kan zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:22
MacorgaZ schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:37:
Zo moeilijk is het denk ik niet ;)
2018=1049=Crivit=Opvoerbaar via display
2019=1079=Blaupunkt=Niet opvoerbaar via display

Beide van het bedrijf Prophete.
Mocht je dus alsnog 1079 hebben betaald zonder geld terug te krijgen of andere regelingen heb je 30 euro teveel betaald en mogelijk een onjuiste factuur wat qua garantie later onhandig kan zijn.
Dat opvoeren wist ik, is gelukt via display. Verschil in prijs krijg ik terug van Lidl (onafhankelijk van model).

Dus ik kan de instellingen veranderen van de 2018 met de USB kabel, de kabelboom en dat programma. Dacht ik te begrijpen.

maartend wijzigde deze reactie 03-06-2019 22:00 (5%)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True