Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Na bijna drie weken nog niks gehoord van Liander op mijn opzegging van de Aansluit- en transportovereenkomst. Vandaar maar een (aangetekende) herinneringsbrief. In het kader van delen van materiaal hieronder gereproduceerd.
quote:
L.S.

Op 24 augustus jongstleden stuurde ik u een brief (bijgaand in kopie als bijlage 1) waarin ik op grond van artikel 3.6 van de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers de Aansluit- en transportovereenkomst opzegde voor wat betreft de levering van gas, en u verzocht dit binnen de in het artikel genoemde opzegtermijn van tien werkdagen te effectueren.

De brief heb ik voor de goede orde dezelfde avond ook elektronisch verstuurd via het contactformulier op uw website. Daarop heb ik een geautomatiseerde bevestiging van u ontvangen om 21.51 uur.
Omdat ik verder niets vernam heb ik een week later, op 31 augustus, de brief nogmaals elektronisch verstuurd via het genoemde contactformulier. Daarop heb ik wederom een geautomatiseerde bevestiging van u ontvangen om 10.00 uur.

Inmiddels is de termijn van tien werkdagen verstreken, en heb ik verder nog niets van u gehoord. Ook is er voor zover ik kan nagaan geen enkele actie ondernomen, naar aanleiding van mijn brief.

Dit bevreemdt me, aangezien ik niets anders doe dan afgesproken in de Algemene Voorwaarden. Mijn leverancier is hier ook al ruimschoots van op de hoogte. Vanaf 23 juli kent Qurrent mijn voornemen om het leveringscontract voor gas op te zeggen. En op 29 augustus stelde ik ze ook formeel in kennis van mijn opzegging van de Aansluit- en transportovereenkomst (zie afschrift in bijlage 2).

Ik dring er bij u op aan om tot spoedige actie over te gaan om mijn opzegging d.d. 24 augustus volledig te effectueren, en wel binnen tien werkdagen na dagtekening van deze brief.

Mocht u in gebreke blijven dan zal ik niet aarzelen om verdere stappen (waaronder gerechtelijke) te ondernemen.

Met vriendelijke groet

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
quote:
Bram-Bos schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:39:
Na bijna drie weken nog niks gehoord van Liander op mijn opzegging van de Aansluit- en transportovereenkomst. Vandaar maar een (aangetekende) herinneringsbrief. In het kader van delen van materiaal hieronder gereproduceerd. [...]
Fijn dat je je brief & ervaring(en) deelt. Ik kijk vol belangstelling met je mee.
Ik moet dit voor mijn eigen adres binnenkort ook gaan doen. (andere verhaal is huis vriendin)

Maar wat wil je van hun? Is het verhaal niet klaar met je opzegging? Wat jou betreft? Geen gas gerelateerde rekening(en) meer en klaar. Ze er alleen nog aan herinneren dat zij ook wettelijke verplichtingen hebben?

Netbeheerder RENDO: De netbeheerder heeft de wettelijke plicht over te gaan tot afsluiting van uw aansluiting.

Van je gasleverancier ben je met de opzegging toch ook af? En als ze zich er niet aan houden zijn ze toch aan het frauderen?
Wikipedia: Fraude is een vorm van bedrog. Daarbij worden zaken anders voorgesteld dan ze zijn, door op papier of digitaal een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid. Men spreekt ook van oplichting, hoewel oplichting een breder begrip is: het kan ook op andere manieren geschieden.

Als jij alles expliciet (ook netbeheerder zelf opzeggen, geen ruimte laten voor fouten van je gasleverancier) en volledig volgens de regels (voorwaarden) doet, kunnen ze toch geen kant op? (anders zie hier boven.)

En als je de eindafrekening krijgt controleren, en desnoods corrigeren, met verwijzing naar de voorwaarden en je tijdige briefen, ergens ook het woord fraude gebruiken? p.s. Mag ik een keer je mooie huisje komen bekijken? DM?

(en vasthouden aan de oorspronkelijke opzegdatum en termijn voor de financiën)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

quote:
onetime schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:38:
[...]

Fijn dat je je brief & ervaring(en) deelt. Ik kijk vol belangstelling met je mee.
Ik moet dit voor mijn eigen adres binnenkort ook gaan doen. (andere verhaal is huis vriendin)

Maar wat wil je van hun? Is het verhaal niet klaar met je opzegging? Wat jou betreft? Geen gas gerelateerde rekening(en) meer en klaar. Ze er alleen nog aan herinneren dat zij ook wettelijke verplichtingen hebben?

Netbeheerder RENDO: De netbeheerder heeft de wettelijke plicht over te gaan tot afsluiting van uw aansluiting.

Van je gasleverancier ben je met de opzegging toch ook af? En als ze zich er niet aan houden zijn ze toch aan het frauderen?
Wikipedia: Fraude is een vorm van bedrog. Daarbij worden zaken anders voorgesteld dan ze zijn, door op papier of digitaal een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid. Men spreekt ook van oplichting, hoewel oplichting een breder begrip is: het kan ook op andere manieren geschieden.

Als jij alles expliciet (ook netbeheerder zelf opzeggen, geen ruimte laten voor fouten van je gasleverancier) en volledig volgens de regels (voorwaarden) doet, kunnen ze toch geen kant op? (anders zie hier boven.)

En als je de eindafrekening krijgt controleren, en desnoods corrigeren, met verwijzing naar de voorwaarden en je tijdige briefen, ergens ook het woord fraude gebruiken? p.s. Mag ik een keer je mooie huisje komen bekijken? DM?

(en vasthouden aan de oorspronkelijke opzegdatum en termijn voor de financiën)
Mijn route is ingegeven door het praktische feit dat Qurrent mijn leveringscontract niet wil beëindigen als Liander mij niet eerst administratief afsluit. Dat betekent dat Liander als vervolg op mijn brief mij in ieder geval administratief moet afsluiten. Tot die tijd betaal ik gewoon vastrecht en abonnement bij/via Qurrent voor gas.

Nu zou ik natuurlijk kunnen switchen naar een andere energieleverancier, en dan de 'gevestigde' route via de achterdeur kunnen doen (gascontract opzeggen, dreigbrieven van Liander, voet bij stuk houden, slot op je meter), maar ik vind het wel aardig om het gewoon via de voordeur te proberen en Liander aan zijn eigen voorwaarden te houden. Wie weet. Als het lukt sla ik ze een deel van hun psychologische oorlogsarsenaal uit handen, en helpt dat anderen weer.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

quote:
neographikal schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:07:
Volgende week vrijdag wordt de boel hier verzegeld....Ben benieuwd! @Bram-Bos Je zou ze om de oren kunnen slaan met het stuk uit mijn brief over wet van dam, uitspraak geschillencommissie, hielp hier heel aardig. Waarschijnlijk hadden ze zoiets van dit gaat meer geld kosten dan het oplevert, deze doet moeilijk :P
Goed zo. Ja, dat materiaal is zeker bruikbaar, maar nu nog niet.
Mijn analyse is: Liander weet dat ze je niet kunnen dwingen om te betalen als je geen expliciete opdracht geeft, maar ze moeten wel iets doen vanwege hun eigen bedrijfsvoering, dus ze proberen je met emails tot een opdracht te verleiden, zodat jij toch de kosten draagt. Als je voet bij stuk houdt, gaan ze door de bocht. Jouw geval was typerend: eerst dreigen met deurwaarders, en dan vervolgens als een knipmes 180 graden draaien. Ik denk dat het geen angst voor procedures is, maar gewoon een inschatting dat ze jou niet meer kunnen verleiden.

quote:
onetime schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:44:
[...]

Hoezo geen fraude? Laat ze maar aanwijzen waar in de voorwaarden staat dat je eerst moet zijn afgesloten voordat je kan opzeggen. Als ze dat inderdaad niet kunnen, er staat bij enkele leveranciers in dat je zult worden afgesloten als je geen contract meer hebt, (precies wat je wilt, en de wettelijke plicht van de netbeheerder) dan is jouw contract afgelopen na jouw opzegging + opzegtermijn. (30 dagen meestal / altijd)
Als zij iets anders gaan beweren is dat in strijd met de werkelijkheid en daarmee fraude.
Tenzij je in hun verhaal mee gaat, dan kunnen ze alles doen wat ze willen... :'( 8)7 ;w :F
Tut-tut... Qurrent is nou niet het type energieleverancier dat bewust zou proberen mij van het opzeggen van een gascontract af te houden. Waarschijnlijk zouden ze me wel ter wille zijn als ik meer doordram, maar ik heb nu even de alternatieve route gekozen, omdat ik denk dat daar wat te leren is voor iedereen.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
Bram-Bos schreef op donderdag 14 september 2017 @ 12:00:
Tut-tut... Qurrent is nou niet het type energieleverancier dat bewust zou proberen mij van het opzeggen van een gascontract af te houden.
Op de site van Qurrent staan twee verschillende algemene voorwaarden.In artikel 19.3 van de oude voorwaarden en artikel 21.3 van de nieuwe voorwaarden staat dat je je contract kosteloos kan opzeggen mits het een contract voor onbepaalde tijd is.

In artikel 20 respectievelijk 22 staat dat na beëindiging van de levering door Qurrent de netbeheerder de aansluiting kan komen de-activeren respectievelijk afsluiten als je geen nieuwe leverancier hebt.

Dus eerlijk gezegd begrijp ik niet dat Qurrent tegen jou volhoudt dat je eerst bij de netbeheerder moet zijn en dan pas bij hun. Volgens hun eigen voorwaarden is dat in ieder geval niet zo.

• JeroenE
  • Niet online
quote:
Bram-Bos schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:20:
]Ik ben de contract-partij, niet mijn leverancier. Het zou tegen het Nederlands recht indruisen als ik als contract-partij niet zelf een overeenkomst zou mogen opzeggen. Ik zou afhankelijk zijn van de bereidwilligheid van een ander voor een basisprincipe van het contractrecht!
Mijn punt is juist dat dit ingewikkelde constructie is met 3 partijen die allemaal onderling een contract hebben.

Het kan natuurlijk ook niet zo zijn dat jij straks het contract met Qurrent wil opzeggen wegens wanprestatie van Qurrent omdat zij niets meer leveren terwijl jij zelf er voor hebt gezorgd dat Qurrent niet kan leveren omdat je de aansluiting hebt laten verwijderen door Liander. Dat zou namelijk mogelijk een "handige" manier kunnen zijn om onder je contract met Qurrent uit te komen.

Misschien kan je nu niet eens van je leveringscontract af maar ben je nog verplicht er 3 maanden te blijven of wat dan ook. Dat zijn zaken die de netbeheerder niet kan weten.

Ik lees hem dus nog anders. Namelijk, jij mag wel opzeggen maar dat moet je doen via de leverancier die vervolgens namens jou de ATO opzegt. Op die manier heeft Liander ook de "controle" dat je de leveringsovereenkomst daadwerkelijk op kan zeggen en daarmee ook de ATO opgezegd kan worden.

Het probleem wat je nu hebt is dat jouw leverancier moeilijk doet, zich niet aan zijn eigen voorwaarden houdt en jou met een kluitje in het riet stuurt door te melden dat je dit zelf met Liander moet regelen. M.i. is dat een verkeerde weg om te bewandelen.

Maar neemt niet we dat ik wel benieuwd ben of Liander je nu daadwerkelijk af gaat sluiten of niet.

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:37
Hier is vandaag de brief van Liander binnengekomen, dat is ongeveer een maand nadat ik bij GC opgezegd heb.

Nu spreken ze in de brief over gas en/of stroom, dus ik gebeld met de klantenservice.
Verhaaltje gehouden over dat het klopt dat ik geen gas meer gebruik en dus de aansluiting opgezegd heb.
Medewerker klantenservice geeft mij de bekende 3 opties over verwijderen, leegstand en tijdelijk niet gebruiken.
Volgens hem heb ik een "warme" aansluiting en ben ik dus verplicht om een contract met een leverancier te hebben.
Daar zit hem nou net de truc, ik heb mijn aansluiting opgezegd via GC.
"Dat is niet mogelijk, dan zijn wij wettelijk verplicht u af te sluiten"
Dat vind ik best alleen dat betaal ik niet, tenzij u mij het wetsartikel geeft waarin staat dat ik moet betalen.
"Dat zoek ik even voor u uit meneer, ik zet u even in de wacht en kom dan bij u terug"
* tuut - tuut, tuut - tuut, tuut - tuut, tuut - tuut* *klik* *tring - tring - tring* *klik* "Dit is de voicemail van xxxxx, woordvoering Alliander, spreek uw boodschap in na de piep"
Dus ik een vriendelijk woordje en mijn telefoonnummer ingesproken.

Uiteindelijk hadden we het nog steeds niet gehad over waar ik nu geen contract meer voor had, dus ik nogmaals gebeld.
Blijkt dat het klopt dat ik geen gas meer heb maar wel stroom. Welnu, dat klopt, probleem opgelost :+
"Nee meneer, dat gaat zomaar niet, u heeft een 'warme' aansluiting, u moet betalen"
Daar ben ik het niet mee eens, ik heb mijn contract bij jullie via GC opgezegd.
"Dat kan niet, u heeft geen contract bij ons"
Dat scheelt, als ik geen contract heb hoef ik ook niet te betalen. 8)
"Jawel, want u heeft een 'warme' aansluiting, dus u moet betalen"
Dat zeg ik, die wil opzeggen...
"Dat kan niet,u heeft geen contract bij ons, maar verwijderen kost €605,--, dat is wettelijk zo geregeld"
Ok, prima, geef mij dat wetsartikel maar.
"Wij komen hier niet uit, ik ga een terugbelverzoek maken, u wordt teruggebeld door iemand die u uitlegt waarom u moet betalen"
Prima, ik wacht wel af...

Ik ben benieuwd, als het goed is bellen ze maandag.
Ik ben er inmiddels wel achter dat ik bij de zogenaamde "klantenservice" niet veel verder kom :'(

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen...

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:51
In de tijd dat het leveranciersmodel nog niet standaard/verplicht was heb ik ooit bij Eneco gezeten, toen kreeg ik algemene voorwaarden en acceptgiro's van Liander (Nuon) en Enexis toegestuurd. Er is dus wel degelijk een contract, maar dat regelt de leverancier tegenwoordig.

• Stoofie
Vanmorgen tijdens mijn rondje hardlopen heb ik nog eens even over de brief van Liander nagedacht.
En opeens bedacht ik mij: Waar maak ik mij nu eigenlijk zo druk om?
De brief is getiteld "Voorkom afsluiting", maar dat is nu net wat ik wil, afgesloten worden van het gas.
Verder wordt er met geen woord gerept over kosten die op mij verhaald gaan worden, dus eigenlijk is er helemaal geen probleem :+
Ik denk dat ik, net als onder andere neographikal, maar een mailtje stuur dat dat afsluiten precies is wat ik wil en dat ik daar geen kosten voor accepteer, omdat dit op initiatief van Liander gebeurt.

Edit:
Zonet terug gebeld door de klantenservice.
Ze hadden nog geen antwoord op mijn vraag waar wettelijk omschreven staat dat ik moet betalen voor een afsluiting.
Toen heb ik meteen maar even gememoreerd dat in de brief met geen woord over kosten gerept wordt en dat ik die dus ook niet accepteer.
"Die conclusie is juist meneer, alleen maken we dan geen afspraak en schakelen we, indien u niet thuis bent, een deurwaarder in om toegang tot uw woning te krijgen."
Dus ik voorgesteld om een afspraak te maken, deurwaarderskosten accepteer ik sowieso ook niet omdat ze mij geen gelegenheid hebben gegeven om thuis te zijn.
Dat was helaas niet mogelijk, want "als we een afspraak maken is het een opdracht en willen we die factureren"
Hij zou het verder uit laten zoeken door de juridische afdeling en mij deze week terug bellen.
Ik stuur dat mailtje en wacht dan wel weer af, de logica van Liander is voor mij voorlopig niet meer te volgen...

Stoofie wijzigde deze reactie 18-09-2017 12:00 (44%)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen...

• sideriusj
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20-11 22:16

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Naar aanleiding van het deurwaarderverhaal een mail gestuurd naar een deurwaarderskantoor:

vraag:

Sinds enige tijd maak ik geen gebruik meer van mijn gasaansluiting, omdat ik niets meer in huis heb wat gas gebruikt. Nu heb ik geen contract meer bij een energieleverancier voor gas. Mijn netwerkbedrijf Liander wil bij mij het gas komen afsluiten omdat ik geen gasleverancier heb, en dit zijn ze ook wettelijk verplicht. Op zich vind ik dat prima, maar ik kan hier geen afspraak voor maken met Liander, wanneer ze komen afsluiten. Liander geeft nu aan dat ze een deurwaarder inschakelen, als ik niet thuis ben, om toegang tot mijn woning te krijgen.

Kan Liander in dit geval een deurwaarder inschakelen om toegang tot mijn woning te krijgen.?

Antwoord deurwaarder:

Wij werken (nog) niet voor Liander. Wij kennen de procedure van Liander niet.
Naar mijn mening dient er alvorens binnen te treden toestemming van de rechtbank te zijn,
ook voor de deurwaarder.

Ik adviseer u nogmaals schriftelijk Liander er op te attenderen dat een deurwaarder
overbodig is, aangezien u bereid bent tot medewerking.

Met vriendelijke groet,

gerechtsdeurwaarder

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:50

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Als dat waar is dat Liander een deurwaarder inschakelt om gas af te sluiten dan moet dat op tv komen :D

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Stoofie
quote:
reneeke1970 schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:59:
[...]

Is ook Klets praat want als ze niet binnen kunnen graven ze de stoep open en sluiten leiding af, kunnen ze gelijk 605 euro in rekening brengen
Nou, dat lijkt mij toch niet.
Ik heb al aangegeven mee te willen werken aan afsluiting, Liander is degene die geen afspraak kan/wil maken.
Me dunkt dat ze mij geen 605 euro in rekening kunnen brengen omdat zij niet in staat zijn een afspraak te maken...
Dat kunnen ze wel doen natuurlijk, ik betaal alleen niet :+

quote:
reneeke1970 schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:59:
[...]

Is ook Klets praat want als ze niet binnen kunnen graven ze de stoep open en sluiten leiding af, kunnen ze gelijk 605 euro in rekening brengen
Wat @Stoofie zegt. En daarnaast: het is precies dit soort FUD waar Liander mee werkt. Tenzij je een concreet voorbeeld hebt van iemand die 605 euro moest betalen zonder dat hij daar opdracht voor had gegeven en terwijl hij aan had gegeven open te staan voor een afspraak, zou ik deze angst niet onterecht aanwakkeren. Dat is precies wat Liander wil nl.

quote:
sideriusj schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:21:
Naar aanleiding van het deurwaarderverhaal een mail gestuurd naar een deurwaarderskantoor:

vraag:

Sinds enige tijd maak ik geen gebruik meer van mijn gasaansluiting, omdat ik niets meer in huis heb wat gas gebruikt. Nu heb ik geen contract meer bij een energieleverancier voor gas. Mijn netwerkbedrijf Liander wil bij mij het gas komen afsluiten omdat ik geen gasleverancier heb, en dit zijn ze ook wettelijk verplicht. Op zich vind ik dat prima, maar ik kan hier geen afspraak voor maken met Liander, wanneer ze komen afsluiten. Liander geeft nu aan dat ze een deurwaarder inschakelen, als ik niet thuis ben, om toegang tot mijn woning te krijgen.

Kan Liander in dit geval een deurwaarder inschakelen om toegang tot mijn woning te krijgen.?

Antwoord deurwaarder:

Wij werken (nog) niet voor Liander. Wij kennen de procedure van Liander niet.
Naar mijn mening dient er alvorens binnen te treden toestemming van de rechtbank te zijn,
ook voor de deurwaarder.

Ik adviseer u nogmaals schriftelijk Liander er op te attenderen dat een deurwaarder
overbodig is, aangezien u bereid bent tot medewerking.

Met vriendelijke groet,

gerechtsdeurwaarder
Lijkt me terecht! Goed dat je dat eens voorgelegd hebt en hier deelt.

quote:
plaspvd schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:12:
[...]
Stel, met een of andere vage constructie, weet liander hun algemene voorwaarden aan te passen. Dat men verplicht is te betalen bij afsluiting. Na niet verlengen/opzeggen van je energiecontract.

Is dit dan rechtsgeldig als hun dat doen?
Omdat al voordat deze aangepaste AV, jij aangesloten bent op het gasnet, met de op dat moment geldende AV.

Dit is namelijk het idee wat ik krijg. Als er te veel mensen hun gascontract opzeggen, zal liander zich toch achter de oren gaan krabben, hoe ze dit gaan oplossen. Ik wil namelijk ook gasloos gaan. Zal dit alleen komende paar jaar, kosten technisch, nog niet kunnen doen. Heb namelijk het idee, omdat steeds meer mensen dit doen, liander naar een nieuwe stok gaat zoeken, om mee te kunnen slaan...

Ben graag goed voorbereid, op moment dat dit voor mij aan de orde zal zijn. En ga er vanuit dat ik niet de enige ben die dit in de komende 5 gerealiseerd wil hebben.
Sowieso zijn die Algemene Voorwaarden breed vastgesteld door Netbeheer Nederland. Liander zou natuurlijk een eigen AV kunnen gaan doorvoeren, maar dan zijn ze verplicht iedere aangeslotene daarvan in kennis te stellen, met mogelijkheid tot beëindiging contract.

Komt de complexiteit bij dat dit een 'tweezijdige AV' is die via de SER is vastgesteld. Niemand heeft ooit letterlijk een contract met zijn netbeheerder getekend, maar via deze constructie is er toch een 'overeenkomst'. Consumentenbond treedt op als partij namens de afnemers. Mocht Liander een eigen AV willen, dan zullen ze iedere aangeslotene alsnog moeten laten tekenen, denk ik. Gaan ze niet doen.

Tot slot: ook als Liander een nieuwe AV zou hebben met hoge exit-kosten, kun je wachten op procedures waarin die hoge drempel voor exit bestreden wordt, en waarschijnlijk met succes.

Dat weet Liander ook. Dus zullen ze zo lang mogelijk via psychologische oorlogsvoering geld uit je proberen te trekken ondanks dat je niet verplicht bent om te betalen.

• Stoofie
quote:
plaspvd schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:57:Hoop dan wel van harte, als het slotje/verwijdering er eenmaal is. Het hier te lezen. Zou het prachtig vinden om zulke bedrijven te zien buigen.
Als het goed is zijn er hier al een paar met een gratis slotje van Liander, danwel de toezegging:
quote:
neographikal schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:08:
Zo, fatsoenlijk kunnen schrijven helpt, ze komen gratis afsluiten. Nog geen idee hoe..

What the fuck, complete willekeur dus..
quote:
thehog schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:38:
Officieel weet ik niks meer dan dat liander mij in de mail heeft verteld. Ik weet wel je hem ook tijdelijk voor een jaar kan laten afsluiten tegen betaling. Maar ik hoef niet te betalen dus we hebben het niet over die genoemde 'dienstverlening'. Voor zover ik weet komt er straks een monteur die netjes gaat afsluiten (van een verzegeling heb ik ook niks gehoord) en daarna ben ik er vanaf. ;)

quote:
neographikal schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:19:
Ik vrees dat

"2.5.1.12
Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15."

Weinig ruimte laat.. De enige ruimte die er nog is, is of fysiek afsluiten noodzakelijk wordt geacht.
Dat lijkt maar zo. Die Tarievencode Gas gaat over de aard en hoogte van de tarieven, niet over de verplichting tot. Kern van dit artikel is "eenmalige bijdrage" en "de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15."

quote:
neographikal schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:13:
[...]

Dat is ook wat ik schrijf, de tariefering en ten laste van wie staat daar kraakhelder. Wanneer het technisch noodzakelijk is niet, dat is de ruimte die het artikel laat.
Niet alleen daar zit de ruimte, maar ook in het 'eventueel': dat artikel zegt niks over een verplichting van de netwerkbeheerder om die kosten ook te innen, alleen over de manier waarop dat moet gebeuren áls hij wil innen. En dat is ook precies de reikwijdte van de macht van de ACM, waar deze Tarievencode vandaan komt. Niks meer, en niks minder.
Als netwerkbeheerder wil innen moet hij een andere rechtsgrond hebben dan deze.

Ik dacht, laat ik es een overzicht maken van de vorderingen in dit topic, misschien bruikbaar voor de OT. @Speedy-Andre is het een idee om zoiets op te nemen op p1?

Meer recente versie is hier te vinden

Bram-Bos wijzigde deze reactie 31-05-2018 23:28 (124%)
Reden: update

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 22:47
@Bram-Bos Zou inderdaad een mooie startpost zijn. Wat nog een mooie toevoeging erop zou kunnen zijn; format brief, waarin je alleen datum en namen hoeft te veranderen. Die staan volgens mij ook al ergens in dit topic.

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21-11 13:13

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

quote:
Bram-Bos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:41:
[...]

Dat klinkt als een vriendelijke variant van de achterdeur-route via opzeggen leveringscontract:
1. Opzeggen leveringscontract
2. Direct na opzegging is doorgevoerd melden bij netwerkbeheerder
3. En kennelijk bellen ze je dan voor een afspraak! Zonder gedoe? Briljant
Was dit recent?
Ja dat was een half jaar geleden ofzo

edit: iets langer geleden :)

Zie:
Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?

edit2:
De oorspronkelijke vraag gemeld via de website:
quote:
Hallo, Per 21 december j.l. heb ik mijn contract voor de levering van gas (alleen voor gas) opgezegd. Wegens het overstappen naar inductie koken is er geen gasaansluiting meer nodig. Mocht u de meter willen verzegelen dan kunt u contact met mij opnamen voor het maken van een afspraak. Op 5 januari tussen 10:00 en 12:00 komt er reeds een monteur voor het overschakelen naar een 3-fase aansluiting. Allicht kan deze monteur de verzegeling direct uitvoeren?
(het is trouwens een andere monteur geweest)
o en de gasmeter? die ligt inmiddels in een doos in de garage, scheelt toch weer ruimte in de meterkast :) Mochten de standen ooit nog doorgegeven moeten worden dan is dat nog na te gaan haha

Mattie112 wijzigde deze reactie 21-09-2017 13:16 (52%)

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• Stoofie
quote:
Bram-Bos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:21:
[...]
Dat lijkt maar zo. Die Tarievencode Gas gaat over de aard en hoogte van de tarieven, niet over de verplichting tot. Kern van dit artikel is "eenmalige bijdrage" en "de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15."
In de algemene voorwaarden is de tarievencode gas niet terug te vinden.
Dat zijn de voorwaarden waar ik akkoord mee ben gegaan als ik ze al ontvangen heb, waar ik trouwens aan twijfel.
Moet ik dan als ik een overeenkomst sluit niet alleen de algemene voorwaarden lezen maar ook nog eens de geldende wet- en regelgeving doorspitten?
In vind dat Liander dat dan maar op moet nemen in hun algemene voorwaarden.

In de bijlage van de AV staat trouwens nog een artikel over inpandige werkzaamheden:
quote:
4.1.2.5 Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale net-beheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene.
Me dunkt dat ze dat dan eerst maar eens moeten doen ipv te dreigen met een deurwaarder...

quote:
Stoofie schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:04:
[...]

In de algemene voorwaarden is de tarievencode gas niet terug te vinden.
Dat zijn de voorwaarden waar ik akkoord mee ben gegaan als ik ze al ontvangen heb, waar ik trouwens aan twijfel.
Moet ik dan als ik een overeenkomst sluit niet alleen de algemene voorwaarden lezen maar ook nog eens de geldende wet- en regelgeving doorspitten?
In vind dat Liander dat dan maar op moet nemen in hun algemene voorwaarden.

In de bijlage van de AV staat trouwens nog een artikel over inpandige werkzaamheden:

[...]

Me dunkt dat ze dat dan eerst maar eens moeten doen ipv te dreigen met een deurwaarder...
Dat artikel uit de Tarievencode Gas is sowieso een kul-argument van Liander, en dat weten ze.
Jouw vondst van artikel 4.1.2.5 in de bijlage is een fijne om mee te zwaaien als ze met deurwaarders dreigen. Mooi!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20:15
quote:
Bram-Bos schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:02:
[...]

Dat artikel uit de Tarievencode Gas is sowieso een kul-argument van Liander, en dat weten ze.
Jouw vondst van artikel 4.1.2.5 in de bijlage is een fijne om mee te zwaaien als ze met deurwaarders dreigen. Mooi!
En zowiezo is toch ook van belang die uitspraak in de zaak van van Dam. Opzegging mag niet onredelijk bezwaard worden voor consumenten. Ik zie niemand dat pad meer volgen.

Hier gelukkig bij de bouw geen gas aansluiting aangevraagd, dus niet aanwezig.
quote:
jerh schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:48:
[...]

En zowiezo is toch ook van belang die uitspraak in de zaak van van Dam. Opzegging mag niet onredelijk bezwaard worden voor consumenten. Ik zie niemand dat pad meer volgen.

Hier gelukkig bij de bouw geen gas aansluiting aangevraagd, dus niet aanwezig.
Zeker, dat is ook nog een defensie-linie. Het punt is op dit moment dat de meeste mensen prima wegkomen met opzeggen leveringscontract, en dan na wat gesteggel gratis verzegeld worden. Why bother?
Ik doe nu even lekker moeilijk om het via de voordeur te doen: Algemene Voorwaarden verplichten helemaal niet tot opdracht wegneming aansluiting en betaling kosten. Liander faalt ook al bij die horde om juridisch te onderbouwen. Mocht ze dat alsnog lukken dan komt Van Dam in beeld.

Ik heb vandaag een reactie aan Liander gestuurd op hun email van 20-9-2017. Zie verderop. Voor de volledigheid stop ik de voorgaande correspondentie als quotes erbij. Sorry voor de lap tekst, maar de wat autistisch aandoende reacties van Liander dwingen me ertoe.

Mijn oorspronkelijke brief van 24 augustus 2017
quote:
L.S.

Sinds lange tijd betrek ik gas en elektriciteit via uw netwerk op mijn adres. Ik dank u hartelijk voor de vrijwel ongestoorde levering in al die jaren. Dat is een knappe prestatie.

Ik schrijf deze brief echter omdat ik de Aansluit- en transportovereenkomst op wil zeggen voor de levering van gas. Inmiddels zijn alle gas-gebruikende apparaten uit mijn huis verdwenen, en functioneert alles all-electric. Ik heb de gasmeter dichtgedraaid per 23 juli 2017.

Zoals u zelf aangeeft op uw website gelden voor uw dienstverlening aan mij de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers. Op grond van artikel 3.6 van deze Algemene voorwaarden is ‘Elk der partijen [...] gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.’

Op grond van artikel 3.6 zeg ik dus bij deze de Aansluit- en transportovereenkomst op voor de levering van gas, en verzoek ik u dit binnen de in het artikel genoemde opzegtermijn van tien werkdagen te effectueren. Ik heb eerder mijn leverancier Qurrent gevraagd dit als gemachtigde voor mij te doen, maar die gaven aan dit niet te kunnen doen.

Ik ben natuurlijk van harte bereid om u op afspraak toegang te verlenen tot de meterkast om de eventueel voor u noodzakelijke handelingen te verrichten, die hierbij horen. U kunt me hiertoe bereiken via de gegevens in het briefhoofd.

Aangezien de Algemene Voorwaarden op geen enkele manier voorzien in een vergoeding door mij van kosten van die voor u noodzakelijke handelingen als gevolg van opzegging van de Aansluit- en transportovereenkomst, ga ik er van uit dat deze voor u noodzakelijke handelingen dus ook niet voor mijn rekening komen, en verwerp ik bij voorbaat enige vorm van kostenverhaal.

Ten overvloede vermeld ik dat deze brief dus geen opdracht behelst tot het verwijderen van de aansluiting en/of meetinrichting voor gas, of het verzegelen van die aansluiting en/of meetinrichting. Mij gaat het enkel om het opzeggen van de Aansluit- en transportovereenkomst en de beëindiging van de daaruit voortvloeiende verplichtingen. De gasmeter en de aansluiting zitten mij verder in het geheel niet in de weg, ze zijn alleen nutteloos. U bent zoals gezegd welkom om voor eigen rekening de werkzaamheden uit te voeren die voor uw bedrijfsvoering van belang zijn.

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,

Bram Bos
Mijn aangetekende herinnering van 12 september 2017
quote:
L.S.

Op 24 augustus jongstleden stuurde ik u een brief (bijgaand in kopie als bijlage 1) waarin ik op grond van artikel 3.6 van de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers de Aansluit- en transportovereenkomst opzegde voor wat betreft de levering van gas, en u verzocht dit binnen de in het artikel genoemde opzegtermijn van tien werkdagen te effectueren.

De brief heb ik voor de goede orde dezelfde avond ook elektronisch verstuurd via het contactformulier op uw website. Daarop heb ik een geautomatiseerde bevestiging van u ontvangen om 21.51 uur.
Omdat ik verder niets vernam heb ik een week later, op 31 augustus, de brief nogmaals elektronisch verstuurd via het genoemde contactformulier. Daarop heb ik wederom een geautomatiseerde bevestiging van u ontvangen om 10.00 uur.

Inmiddels is de termijn van tien werkdagen verstreken, en heb ik verder nog niets van u gehoord. Ook is er voor zover ik kan nagaan geen enkele actie ondernomen, naar aanleiding van mijn brief.

Dit bevreemdt me, aangezien ik niets anders doe dan afgesproken in de Algemene Voorwaarden. Mijn leverancier is hier ook al ruimschoots van op de hoogte. Vanaf 23 juli kent Qurrent mijn voornemen om het leveringscontract voor gas op te zeggen. En op 29 augustus stelde ik ze ook formeel in kennis van mijn opzegging van de Aansluit- en transportovereenkomst (zie afschrift in bijlage 2).

Ik dring er bij u op aan om tot spoedige actie over te gaan om mijn opzegging d.d. 24 augustus volledig te effectueren, en wel binnen tien werkdagen na dagtekening van deze brief.

Mocht u in gebreke blijven dan zal ik niet aarzelen om verdere stappen (waaronder gerechtelijke) te ondernemen.

Met vriendelijke groet
Email van Liander d.d. 20 september 2017
quote:
Geachte heer ...,

Op 12 september heeft u ons een aangetekende brief gestuurd. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Tarievencode Gas
Liander brengt de kosten voor eenmalige werkzaamheden bij beëindiging van de overeenkomst door de klant in rekening zoals artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas dat voorschrijft. Dat is een voorschrift dat Liander zonder te discrimineren toepast.

Uitspraak Geschillencommissie
In de bijgaande bijlage 1 zend ik u een recente uitspraak van de Geschillencommissie Energie van 9 augustus 2017. De consument/afnemer in kwestie maakte er tegen bezwaar dat er aan het definitief verzegelen en/of verwijderen van de gasaansluiting kosten zijn verbonden. U leest in de uitspraak dat de Geschillencommissie van oordeel is dat er op dit moment juridisch en praktisch gezien geen voorziening mogelijk is, waardoor de consument geen kosten verschuldigd zal zijn. Als een gasaansluiting lange tijd buiten gebruik is, dient deze vanwege veiligheidsredenen te worden verwijderd. Als de consument geen gas wenst te gebruiken dan zal hij volledige wegneming van de aansluiting moeten vragen en daarvoor de kosten moeten betalen.

Verzegeling
In de zelfde richting heeft ook de Minister van Economische Zaken geantwoord op Kamervragen. U treft de beantwoording van de Minister bijgaand aan in bijlage 2. Verzegelen van een gas aansluiting is op zijn hoogst een tijdelijke oplossing en geen alternatief voor definitief afsluiten. Bij verzegeling van de aansluiting blijft deze onder druk staan en de netbeheerder blijft verantwoordelijk voor goed onderhoud van de aansluiting.

Om deze redenen kunt u uw gasaansluiting bij Liander niet langer dan 12 maanden verzegelen, waarna u dient te kiezen voor heraansluiting of definitieve verwijdering. Als u kiest voor definitieve verwijdering van uw aansluiting brengt Liander u een eenmalige afsluittarief in rekening op grond van artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode gas.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op http://www.liander.nl/ vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

...
Medewerker Klant & Markt

Mijn repliek aan Liander van 26 september 2017

Geachte …,

Dank voor uw reactie per email van 20 september op mijn aangetekende brief van 12 september. Die brief was op zijn beurt een herinnering aan mijn eerdere schriftelijke opzegging d.d. 24 augustus 2017 van mijn Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor wat betreft gas op mijn adres.

Uw reactie gaat echter niet in op de kern van mijn brief van 24 augustus, waarin ik mij volledig baseerde op de Algemene Voorwaarden. Door geen gevolg te geven aan mijn opzegging op grond van artikel 3.6 blijft Liander in gebreke. Deze brief moet daarom in ieder geval opgevat worden als een formele klacht. Daarnaast geef ik u, aan het einde, nogmaals tien werkdagen de tijd om dit gebrek te herstellen.

Uw reactie van 20 september onderbouwt weliswaar de redelijkheid van de hoogte van de door u gehanteerde tarieven, en geeft uw motivatie voor het weghalen van de aansluiting als enige definitieve oplossing. Maar, die punten stelde ik helemaal niet ter discussie in mijn brief. Ik zegde slechts mijn ATO voor wat betreft gas op, geheel volgens de eisen die daaraan gesteld worden in de Algemene Voorwaarden. In uw reactie vermijdt u elke referentie naar die Algemene Voorwaarden, hetgeen te denken geeft.

Het onderliggende geschil is dat u meent dat een voorwaarde voor het opzeggen van de ATO is, dat ik als afnemer de aansluiting in opdracht laat verwijderen. Voor die voorwaarde heeft u echter geen enkele juridische grond. Door in de praktijk bij de wens tot opzeggen (bv. via uw website en uw klantenservice) te eisen dat de afnemer eerst de aansluiting uit eigen beweging laat verwijderen, voordat sprake kan zijn van beëindiging van de ATO, voegt u eenzijdig een extra voorwaarde toe, die geen onderdeel is van de afspraken die zijn vastgelegd in de Algemene Voorwaarden.

Op de volgende twee pagina's geef ik eerst nog eens zo helder mogelijk weer wat ik op 24 augustus aan Liander probeerde duidelijk te maken (A). Vervolgens ga ik in op uw reactie (B ), waaruit zal blijken waarom die niet ter zake is. Ik besluit vervolgens met een samenvatting (C) en een herhaling van mijn opzegging van 24 augustus 2017 (D).

A. Mijn oorspronkelijke boodschap in een nieuwe verpakking
  1. Ik gebruik geen gas meer op mijn adres, en wil van de vaste lasten daarvoor af.
  2. Een groot deel van die vaste lasten (de netwerk- en meterkosten) moet ik betalen op grond van de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) tussen mij en Liander.
  3. Belangrijke kanttekening: zoals de geschillencommissie Energie ook al terecht heeft geconcludeerd op 26 februari 2014 (referentienummer 79960) ligt “de grondslag voor het in rekening brengen van netwerk- en meterkosten […] in de aansluit- en transportovereenkomst en niet in de aanwezigheid van een aansluiting.”
  4. Op die ATO zijn de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers (versie 2013) (AV) van toepassing.
  5. Op grond van Artikel 3.6 van die AV ben ik gerechtigd de ATO schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Die opzegtermijn bedraagt tien werkdagen.
  6. Aan dat recht zijn volgens de AV slechts twee vereisten verbonden:
    1. Ik moet mijn leverancier op de hoogte stellen van de opzegging, en hem zonodig machtigen die opzegging voor mij te doen;
    2. Ik moet de netbeheerder in de gelegenheid stellen de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten.
  7. Belangrijke kanttekening: de AV vereisen dus niet van mij om bij opzegging van de ATO ook opdracht te geven tot het weghalen van mijn aansluiting c.q. meetinrichting.
  8. Op grond van Artikel 3.6 dient Liander bij opzegging door mij binnen tien werkdagen de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten.
  9. Ik heb me aan alle vereisten van de AV gehouden.
    1. Ik heb op 24 augustus 2017 schriftelijk de ATO bij Liander opgezegd;
    2. Ik heb mijn leverancier Qurrent op 29 augustus formeel in kennis gesteld van mijn opzegging;
    3. Ik heb Liander op 12 september aangetekend herinnerd aan (a), en voor de goede orde in kennis gesteld van (b).
  10. Liander heeft zich niet aan Artikel 3.6 van de AV gehouden, door nog niet eens een póging te ondernemen om de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten.
B. Waarom uw reactie niet ter zake is
  1. In uw reactie gaat u volledig voorbij aan het feit dat ik mijn opzegging baseer op wat is afgesproken in de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers, en speciaal artikel 3.6.
  2. Met uw verwijzing naar artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas onderbouwt u alleen dat de hoogte van de door u gehanteerde tarieven voortkomen uit een door de ACM vastgestelde richtlijn. Ik bestrijd de hoogte van die tarieven echter helemaal niet. Ik bestrijd alleen dat ik verplicht zou zijn bij opzegging van de ATO ook opdracht te geven tot het weghalen van mijn aansluiting c.q. meetinrichting, om vervolgens die tarieven te moeten betalen.
  3. De Tarievencode Gas, als uitvloeisel van artikel 12a van de Gaswet, is alleen een richtlijn die de tariefstructuur en wijze van berekenen van eventueel te rekenen kosten regelt. Mocht het misverstand dus zijn ontstaan: het door u genoemde artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas kan niet opgevat worden als een wettelijke verplichting van Liander om kosten in rekening te brengen bij de afnemer, noch kan dat artikel opgevat worden als een verplichting van mij als afnemer om die kosten te betalen. Het artikel spreekt trouwens ook niet voor niets over ‘eventuele kosten’.
  4. In uw reactie vermeldt u verder een recente uitspraak van de Geschillencommissie Energie en een kamerbrief van dhr. Kamp. Beiden zijn echter niet ter zake voor de kwestie waar het hierom draait, namelijk het ontbreken van een rechtsgrond om mij bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6, te verplichten opdracht te geven tot het weghalen van mijn aansluiting c.q. meetinrichting.
    1. In tegenstelling tot wat u suggereert in uw email betreft het geschil waarover de commissie op 9 augustus 2017 uitspraak deed niet dat ‘De consument/afnemer in kwestie […] er bezwaar [tegen maakte] dat er aan het definitief verzegelen en/of verwijderen van de gasaansluiting kosten zijn verbonden.” Het beoordeelde bezwaar van de consument ging alleen om het feit dat het goedkopere verzegelen niet voldoende werd geacht door de netwerkbeheerder in kwestie. De verplichting om te betalen indien hij vraagt om verzegeling danwel wegneming van de aansluiting stond niet ter discussie. De uitspraak kan dus ook niet worden opgevat als een vorm van jurisprudentie voor de door u in de praktijk gehanteerde verplichting om als afnemer bij opzegging van de ATO ook opdracht te geven tot het weghalen van de aansluiting c.q. meetinrichting.
    2. De kamerbrief van dhr. Kamp gaat in op de hoogte van de kosten van afsluiting die netwerkbeheerders in rekening brengen, en (wederom) op de vraag of verzegelen niet voldoende is. De brief gaat niet in op de verplichting van afnemers om te betalen voor noodzakelijke handelingen, die voortkomen uit opzegging van de ATO. Of dat nu weghalen of verzegelen is.
C. Samengevat
  1. De Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers (AV) geven mij het recht de ATO op te zeggen.
  2. De AV verplichten u om binnen tien werkdagen na opzegging de 'noodzakelijke handelingen' te verrichten om die opzegging te effectueren. Inmiddels zijn er al 23 werkdagen verstreken.
  3. Noch de AV, maar ook niet de Tarievencode gas, de uitspraak van de Geschillen­commissie of de Kamerbrief van Kamp bieden een juridische grond die mij verplicht tot het opdracht geven tot het weghalen van de aansluiting bij opzegging van de ATO.
  4. Noch de AV, noch de Tarievencode Gas verplichten u de kosten voor de 'noodzakelijke handelingen' die voortvloeien uit de opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6 AV bij mij in rekening te brengen.
  5. Evenzo verplichten noch de AV, noch de Tarievencode Gas mij tot het betalen van voornoemde kosten.
  6. Ik bestrijd in het geheel niet de tariefstelling van Liander voor werkzaamheden die in mijn opdracht gebeuren.
  7. Ik bestrijd het wel als u mij verplicht tot het opdracht geven voor het weghalen van de aansluiting teneinde mijn opzegging van de ATO te effectueren. Daarmee zou u namelijk eenzijdig een extra voorwaarde toevoegen, buiten de Algemene Voorwaarden om.
D. Herhaling opzegging
Gelet op het voorafgaande concludeer ik dat uw verweer van 20 september 2017 geen stand houdt. Omdat ik echter de mogelijkheid open laat dat u mijn brief van 24 augustus 2017 niet voldoende begrepen heeft, geef ik u nogmaals tien werkdagen na dagtekening van deze brief te tijd om mijn opzegging zoals verwoord in die brief te effectueren.
Dat houdt wat mij betreft in het zodanig administratief afsluiten van mijn gas-aansluiting, dat ik mijn leveringscontract bij Qurrent kan opzeggen. Een bevestiging daarvan aan mij is daarnaast handig. Voor overige door u noodzakelijk geachte handelingen bent u op afspraak van harte welkom.

Mocht u hier niet aan voldoen zal ik niet aarzelen deze kwestie in vol vertrouwen aan de Geschillencommissie Energie danwel de rechter voor te leggen.

Met vriendelijke groet,

Bram-Bos

quote:
onetime schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:58:
@Bram-Bos Alleen jammer dat je voor de financiën niet hebt vastgehouden aan je oorspronkelijke opzegdatum. Zij moeten dat correct afhandelen. Jij hebt dat correct gedaan. Extra kosten dus voor hun rekening...
Tsja, ik schiet er 0,41 euro per dag bij in... Dat vind ik nu niet het meest boeiende.

quote:
onetime schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:22:
[...]

Is dat alleen Liander of is dat inclusief je energieleverancier? (Ik zou het niet accepteren.)

Bedrijven komen zo vaak met kleine lettertjes. Nu hebben ze ze tegen, dat hebben ze maar te accepteren.
Ongeveer inclusief energieleverancier. Maar ik kan er een paar centen naast zitten.
Mocht het tot de geschillencommissie of de rechter komen, dan ga ik zeker niet schromen om vanaf 24-8 +10 dagen te rekenen. Voor mij gaat het meer om het principe, dan om de laatste cent.

• Stoofie
@Bram-Bos Uitermate interessante repliek, daar hebben ze weinig tegenin te brengen vermoed ik.
Hier nog steeds geen reactie, al had ik vanmiddag wel een oproep van een anoniem nummer, maar toen zat ik in vergadering...
Misschien dat ik de mail ook maar een tweede keer verstuur, ter herinnering aan het feit dat een antwoord gewenst is :)

Stoofie wijzigde deze reactie 26-09-2017 20:56 (0%)
Reden: Typo

• neographikal
  • Niet online
Tip, zoek een faxapparaat op en gebruik die, dan worden de meeste bedrijven opeens wel wakker ondanks dat het een archaïsch ding is. Staat gelijk aan een aangetekende brief. Die belmiepen kunnen hier verder niks mee, snappen het niet.

Morgen hier de grote dag, ze komen hem afdoppen (naar ik aanneem).

Op zoek naar een fotograaf?

• neographikal
  • Niet online
Bij deze ben ik officieel gasloos, ringetje van het kraantje weggehaald, zegeltje erop en klaar. Gasmeter hangt er nog gewoon, maar mijn gevecht is (vooralsnog) voorbij.

• Bramboos
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20-11 22:58
quote:
Tijdelijk afsluiten van uw aansluiting
Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Neem contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief). De kosten van een afsluiting zijn EUR 117,37 inclusief btw. De heraansluiting na twaalf maanden kost ook EUR 117,37 inclusief btw.
Ik vraag mij nu wel af hoe het dan zit met de heraansluiting? Komen ze dan exact na 365 dagen langs en gaat er een koevoet tussen de deur?

Ik begrijp ook niet helemaal wat er zo speciaal is aan 'verantwoordelijk voor goed onderhoud van de aansluiting'. Ik heb hier in ons pand een meter hangen waar nog 9 cijferige telefoonnummers op staan van netbeheerders die al meer dan 20 jaar niet meer bestaan. De deur zit altijd dicht en er is ook nooit iemand die een meteropnemer/controleur/verantwoordelijkheidswaarnemer-gasaansluiting binnen kan laten. Het gaat om een opslagloods waar eerder de verwarming nog wel eens aan stond maar dat is nu ook niet meer het geval.

Ik vraag mij dan wel af hoe 'verantwoordelijk' ze dan zijn als ze 30+ jaar dezelfde meter laten zitten zonder er ooit naar gekeken te hebben? En dan de grootste grap: als ik vraag om een slimme meter omdat ik de oude niet meer vertrouw dan kost het geld en als ik vraag om een afsluiting omdat ik de meter niet meer vertrouw dan kost het ook geld. Geld boven veiligheid, dat is het motto van Liander.

• Stoofie
quote:
Bram-Bos schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:37:
[...]
@Stoofie kun je nog de precieze quote weergeven waarin ze het hebben over afsluiten/weghalen van de gasleiding. Met name interessant als ze zelf letterlijk de optie 'afsluiten' open laten (als het op hun kosten moet gebeuren), terwijl ze anderzijds altijd zo hameren op de noodzaak van weghalen.
@Bram-Bos In de eerste brief stond dit "dreigement":
quote:
Tot slot
Heeft u gebruik gemaakt van energie in de periode waarin u geen contract met een energieleverancier had? Dan is het mogelijk dat u hiervan alsnog een factuur ontvangt. Meldt u zich niet aan? Dan wordt u helaas afgesloten en kunt u geen gebruik meer maken van gas en stroom. Heeft u nog vragen? Kijk dan op www.liander.nl/voorkomafsluiting
In mijn gesprek met de klantenservice heb ik hieraan gerefereerd en geconstateerd dat hier niet bij stond dat er kosten voor mij aan verbonden waren en volgens de meneer van de klantenservice was die conclusie juist.
Toen ik daarop voorstelde om dan meteen maar tot afsluiting op initiatief van Liander over te gaan kon dat niet, IK moest de keuze maken en betalen 8)7
Zouden ze nu echt denken dat ik ga kiezen?
Dat dacht ik niet, ik accepteer mijn "straf" wel :+
Vervolgens heb ik een mailtje gestuurd en daarop kreeg ik een reactie met daarin de volgende alinea:
quote:
Uw gasaansluiting
Zolang er een actieve aansluiting aanwezig is dient er een contract aanwezig te zijn bij een leverancier. Vandaar dat u de brief ‘voorkom afsluiting’ heeft ontvangen. Om de afsluiting te voorkomen dient u een leegstandscontract met uw leverancier af te sluiten. Wanneer een contract uitblijft zullen wij over gaan tot afsluiting. Slagen wij hier niet in? Sturen wij het dossier door naar de deurwaarder.
Wederom geen woord over kosten die aan mij doorberekend gaan worden.
Dat van die deurwaarder heeft te maken met het feit dat ze onaangekondigd komen, voor het afsluiten vanwege het niet hebben van een contract kunnen ze geen afspraak maken, volgens de klantenservice.
Als je dan niet thuis bent sturen ze je dossier naar de deurwaarder, zeggen ze...
Maakt mij niet uit, me dunkt dat ze weinig deurwaarders vinden die meewerken, ik beschouw dat als een loos dreigement om de druk wat op te voeren.

• Stoofie
quote:
Bram-Bos schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:15:
[...]
Tsja, als de Algemene Voorwaarden wijzigen dan moeten ze dat volgens mij inderdaad bekend maken, maar dat is vrij eenvoudig, en ga je altijd missen:
[...]
Maar: ze hebben daarnaast Artikel 14. Tarieven, waarin ze verwijzen naar hun tarievenbladen.
[...]
Dus het tarief voor in opdracht weg laten halen is zeker vrij te bepalen door Liander, binnen de zeer beperkte regeltjes hieromtrent van de ACM (de Tarievencode Gas), die ze zelf hebben mogen schrijven.
Dat is waar, dat ga je altijd missen en op deze manier hoeven misschien ook wel niet eens te publiceren.

Hier viel vandaag een herinnering van Liander in de bus: Ze hebben geconstateerd dat ik nog steeds geen contract heb...
In deze brief in de laatste alinea wederom het afsluitdreigement:
quote:
Meldt u zich niet aan? Dan wordt u helaas afgesloten en kunt u geen gebruik meer maken van gas en stroom.
Ik zou zeggen: ga je gang :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Ok dus ze sluiten de stroom dan ook maar af >:)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:43
@Jorgen
dat is wel een dubio waar je mee kunt zitten.

ik gebruik wel gas voor vele zaken nog in huis.
maar heb ik geen stroom, dan doet de moderne HR gasketel ook geen enkele bal meer.
dus geen verwarming en geen warm tap water. :-(

gelukkig heb ik nog wel een warmtepomp met een 50l voorraad vat, dus voor even nog een beetje warm tap water, maar dat is zo op. (1x een korte douche met ons 2e, wel gezellig >:) )

met wat lastige hacks, krijg ik mijn gas kookplaat wel aan de praat.
(ook die gaat gewoon elektrisch aan, maar is wel te omzeilen.)
die kookplaat levert zoveel energie, daar krijg ik de keuken wel mee warm.

ik vraag het me eigenlijk af, krijg ik nog wel gas binnen als er geen stroom is.
als gas verdeel stations zonder stroom zitten, is er dan wel gas levering?
(erg lang geleden dat ik een avond zonder stroom zat, meer als 8 jaar, in ieder geval was dat in het vorige huis.)

verder, als ik kijk hoeveel gas ik gebruik per jaar <300m. (ruim kleiner ) ;)
dan is het toch al snel interessant om zonder gas door te gaan.
zeker als je dan het vast recht niet hoeft te betalen. (dit scheelt snel 235€ per jaar vast recht + leveranciers kosten +/-25€.)
dat soort bedragen heb je wel snel nodig om de relatief dure aanschaf van b.v. een warmtepomp te kunnen bekostigen.
mijn gas gebruik is financieel al minder als 200€, dus daar hoef ik het niet van te hebben.
(warmtepompen zijn dan weer wel goedkoper in gebruik, en helemaal als je PV panelen hebt..)

ik denk dat als je bang bent voor stroom of gas uitval, een houtkachel een betere gok is als een gas aansluiting hebben. ;)
dat werkt zonder gas of stroom, en brandstof is vrijwel oneindig op te slaan.

(meer persoonlijk: over gaan naar elektrische koken is iets wat me eerder tegenhoud om het gas er uit te gooien, heb het geprobeerd en echt heel prettig vind ik het niet. maar mischien is dat wennen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

quote:
Bl4ckviper schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:52:
Dit gelazer wat ik hier lees is alleen bij liander toch? Of zijn er nog meer van die netbeheerders die zo handelen?

Verbruik nu inmiddels ook al 2 weken geen gas meer. Willen nog even over de winter heen kijken hoe het eea loopt en dan ook opzeggen.
In ieder geval Liander, en Cogas.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
Jorgen schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 01:44:
Toen ik in 2005 ingesneeuwd was in het Duitse buitengebied, was ik maar wat blij dat ik met een weekend zonder stroom wel gewoon kon koken, thee zetten en warm water had om me te wassen. Alle buren kookten op stroom en hadden daardoor helemaal niks warms. Dat mensen willen besparen, dat snap ik. Maar een hele energievorm afsluiten, zou mij te ver gaan. Ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Paar jaar terug wilde een kennis zijn gasmeter een meter laten verplaatsen. Hij zaten namelijk midden (!) in zijn hal. Waarschijnlijk door het verplaatsen van binnenmuren. Kostte echt honderden euro's. Buiten moest hij het - ondanks dat het niet was toegestaan - maar zelf doen, want netbeheerder deed het niet, of alleen voor paar duizend euro. Hij was blij met het resultaat, maar zou het nooit weer doen.
Als je warm water niet heel belangrijk vind dan is een barbecue met een voorraad briketten een meer dan prima oplossing voor noodgevallen. Ik kan makkelijk een week lang koken zonder elektriciteit, moet het enkel buiten doen. Maar met een dikke jas is dat goed te doen.

• migjes
@Jorgen
ik weet maar al te goed hoe fijn het is om een 2de warmtebron in huis te hebben ;)
heb een 2 weken in de vrieskou door moeten brengen vanwege een kapotte cv ketel. :-(
dat was geen lolletje, hoewel ik die 2 weken veel in de kroeg heb gezeten. >:)
(dit is wel 1 van de vele redenen dat ik voor een extra warmtepomp heb gekozen.)

maar dan nog, schaf zo iets aan:
https://www.zwembadstore....EltKo8paUiWgaAnAREALw_wcB
en probleem is al voor een bakkie pleur en meer opgelost.

maar uiteindelijk geen elektra = geen verwarming, of ik nu met gas of zonder gas werk.
(CV ketel nog warmtepomp doen het dan.)
dus dat zou ik totaal niet mee nemen in de beslissing wel of geen gas. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
quote:
reneeke1970 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:13:
Hebben jullie geen 6 kW aggregaat standby in de schuur? Ikke wel hoor
mijn hamster loopt niet hard genoeg ;)
https://youtu.be/ZNa-JHPnpgM

• GadgetFrank
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:18
Ik verwarm mijn huis nu met een warmtepomp en/of pelletkachel en/of 2 airco's.
3 weken geleden een 2 kW aggregaatje gekocht, je weet tenslotte maar nooit...

Afgelopen zaterdag was het zover: 45 minuten lang alle stroom weg in het hele dorp.
Meteen het aggregaat buiten gezet, hoofdschakelaar in de meterkast uitgezet en het aggregaat ingeplugd op een wandcontactdoos (wcd) in mijn garage.

Die wcd zit bij mij blijkbaar op fase II waardoor ik (toevallig) weer prik had voor mijn internet, TV, pelletkachel, koelkast en airco.
Ik had een energiemeter tussen de wcd en het aggregaat gezet dus kon precies zien hoeveel Watt ik trok.
Met wat slim stekkeren zou ik ook nog mijn 50 liter boiler (1500 Watt) kunnen opwarmen.
De warmtepomp is een no-go, de opstartpiek ga ik niet trekken.

Met een voorraadje benzine (uit jerrycans en auto's) zou ik het dagen kunnen uitzingen :P :*)
Ik voel me langzaam een prepper :X

PV: 9410Wp ~ 5kW Ecodan+Melcloud ~ 2 x L/L Airco ~ 10kW MCZ Suite Pelletkachel ~ Gasleidingloos ~ 2015 40kWh Leaf Tekna + 2019 Tesla Model 3 AWD EAP+FSD

• GadgetFrank
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16:18
quote:
neographikal schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:29:
Wat kost zoiets? Wel grappige optie, met 3-4kw zou ik het wel redden :)
Als je met zoiets mijn 2 kW aggregaat bedoelt: 150 euro 2e hands van marktplaats _/-\o_
Ding had 3 draaiuren en ziet er uit als nieuw. Heb zelfs de aankoopbon (en dus garantie).

PV: 9410Wp ~ 5kW Ecodan+Melcloud ~ 2 x L/L Airco ~ 10kW MCZ Suite Pelletkachel ~ Gasleidingloos ~ 2015 40kWh Leaf Tekna + 2019 Tesla Model 3 AWD EAP+FSD

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Dan maak je toch een topic over wat te doen als alles uitvalt?
Hier gaat het met name over wat er bij afsluiten van gas komt kijken :)

Vanavond de gaskookplaat verwijderd, inductiekookplaat geplaatst, stekker er in, kookgroep aan en getest. Het werk, dus mijn huis is nu volledig all-electric. De gaskraan is dichtgedraaid.

2 november is de laatste dag van mijn contract met Eneco en Liander.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Stoofie
quote:
MLFM schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:31:
Hoera, ik ben niet alleen!
Ook wij zijn all-electric, contract voor gas opgezegd bij Oxxio en nu dreigementen van afsluiten door Liander (of € 600 betalen voor verwijdering van de gasmeter). Ik begrijp er echt helemaal niets van. Ik zit nu nog in de fase van wat stoeien met de afdeling Klachten, maar vind hier gelukkig wat gefundeerder input. Als ik het goed begrijp heb ik, met het opzeggen van het gascotract met Oxxio, de ATO met Liander ontbonden. En that's it. Ik word op grond hiervan formeel verder niet verplicht tot het maken van extra kosten. Heb ik dat goed begrepen?

@Stoofie ik heb de indruk dat je net voor mij in het proces zit. Ik ben benieuwd te horen wat de vervolghandelingen van Liander zijn.
Ik ben het met je eens, @Bram-Bos trouwens ook, en vast nog wel meer mensen hier.
Met het opzeggen van de OTA ben je van de vastrechtverplichting af en wat Liander vervolgens met de aansluiting wil doen is hun eigen zaak.
Dit is zoals wij de algemene voorwaarden van Liander lezen.
Liander leest op zijn eigen selectieve manier en probeert je te dwingen te betalen.
Je hebt nu waarschijnlijk de "Voorkom afsluiting" brief gehad.
Hier maak jij bezwaar tegen, dan komt Liander met een uitspraak van de geschillencommissie en uitspraken van minister Kamp, dan maak je nog een keer bezwaar en wat er dan gebeurt weet ik niet.
Dat is namelijk waar ik nu ben, ik heb voor de tweede keer een mail gestuurd met daarin een betoog waarom ik vind dat ik niet hoef te betalen.
Overigens heb ik ze in de laatste mail uitgenodigd om vooral hun dreigement "anders wordt u afgesloten" ten uitvoer te brengen.
Dit is nu 1,5 week geleden en sindsdien is het oorverdovend stil...

• david5
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19-11 17:59
Bij mij idem als Erikii echter met meer dreigingen vanuit Enexis over hoge kosten etc.. Niks doen en volhouden vervolgens kosteloos een slot op de meter.

De volgende stap is het dorpszwembad ontdoen van gas, ik ben benieuwd wat dan de reactie is van Enexis bij een G10 aansluiting.

• MLFM
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 29-08 11:21
Dank allen voor de reacties. Na een email van Liander ontvangen te hebben met de opties en kosten, heb ik de methode stoofie gevolgd: sluit vooral het gas af, en bevestig nog even dat dat niet geldt voor de electriciteit. Als ik weer wat hoor, kom ik hier nog even terug. Blijf zeker ook benieuwd naar hoe het anderen vergaat!
quote:
MLFM schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:28:
Dank allen voor de reacties. Na een email van Liander ontvangen te hebben met de opties en kosten, heb ik de methode stoofie gevolgd: sluit vooral het gas af, en bevestig nog even dat dat niet geldt voor de electriciteit. Als ik weer wat hoor, kom ik hier nog even terug. Blijf zeker ook benieuwd naar hoe het anderen vergaat!
We horen graag. Letterlijke citaten van briefjes van Liander worden op prijs gesteld.

Fijn, verse input. Ik zal reikhalzend uitkijken naar de eerste brief die ik van Liander krijg. Als ik een klein beetje tijd heb hou ik stiekem wel van dit soort principiële discussies.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Betonzicht
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 29-10 14:25
Update: Na een telefoongesprek met Liander op 19 september, waarin ik duidelijk heb gemaakt dat ik geen opdracht ga geven maar dat ze wel op eigen initiatief mogen komen verwijderen / slotje zetten, niets meer gehoord.

Gesterkt door dit forum kon ik haar uitleggen hoe de regelgeving volgens mij in elkaar steekt en hoe ik daarmee niet verplicht ben tot het maken van kosten.

De dame dreigde ook met een deurwaarder en ik zei: "Dat moet dan maar." (Omdat we allemaal wet weten dat een deurwaarder niet echt iets kan betekenen voor ze)

Het lijkt bij mij wat langer te duren dan bij Neographikal maar zodra er weer ontwikkelingen zijn deel ik het.
@BetonzichtEcht strak hebben ze het nog niet bij Liander. Ik probeer een patroon in hun reacties te zien, maar ze rommelen nog maar wat aan. Het komt wel goed bij jou.

• Stoofie
Omroep Max gaat aandacht besteden aan dit onderwerp:
https://www.maxvandaag.nl...as-overeenkomst-opgezegd/
Ze hebben opnames gemaakt van de verhalen van @GadgetFrank en ondergetekende, maar hoe een en ander in het item verwerkt gaat worden en hoe het er precies uit gaat zien weten wij ook niet...

Edit: Ik ben net gebeld door de redactie: het onderwerp is gesneuveld :'(
Het is jammer, maar gezien de andere onderwerpen snap ik het wel.
Ze hebben wel contact gehad met Liander, Netbeheer Nederland en een aantal advocaten en gaan die reacties in ieder geval wel mailen, misschien dat we daar nog wat aan hebben...

Stoofie wijzigde deze reactie 24-10-2017 08:59 (34%)

• jerh
quote:
Bram-Bos schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:04:
[...]

Dit gaat denk ik om deze uitspraak van 9 augustus 2017.

Eerder heb ik hier al aangegeven dat die uitspraak niet algemeen geldend is. Het beoordeelde bezwaar van de consument ging alleen om het feit dat het goedkopere verzegelen niet voldoende werd geacht door de netwerkbeheerder in kwestie. De verplichting om te betalen indien hij vraagt om verzegeling dan wel wegneming van de aansluiting stond niet ter discussie. De uitspraak kan dus ook niet worden opgevat als een vorm van jurisprudentie voor de door Liander in de praktijk gehanteerde verplichting om als afnemer bij opzegging van de ATO ook te vragen c.q. opdracht te geven tot het weghalen van de aansluiting c.q. meetinrichting.

[...]

Succes hiermee. Tot nu toe is het iedereen uiteindelijk gelukt zo.
Overigens kun je in zo'n zaak denk ik ook inbrengen dat Liander het tot vorige jaar gratis deed, dus waarom is er nu dan in eens 600 euro nodig. Dat is niet echt een bestendige gedraglijn die gevolgd werd, zeker als je ook de andere netbeheerders ziet. Los van het feit dat het een eenzijdige aanpassing is, is er geen sprake dat je netbeheeerder kan uitkiezen.

• Stoofie
quote:
Bram-Bos schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:01:
[...]

Ik zou graag de letterlijke tekst krijgen van beide brieven, om het 'script' van Liander voor anderen helder te krijgen. Doe maar via PM. Heb je het idee dat die laatste brief in reactie was op jouw email, of gewoon een geautomatiseerd ding?
Ik vermoed dat dat dezelfde brieven zijn die ik ook gekregen heb.
De tweede is bijna identiek aan de eerste, alleen staat er herinnering boven...
De mijne waren iig geautomatiseerd, het waren zeker geen reacties op mijn mail, op een reactie op mijn tweede mail zit ik trouwens nu al zeker 3 weken te wachten.

• MLFM
  • Laatst online: 29-08 11:21
Zeker geatomatiseerde brieven!

Eerste brief
quote:
Beste meneer/mevrouw,

Op bovenstaand adres is bij ons geen energieleverancier bekend. Zonder een contract met een energieleverancier zijn wij als netbeheerder wettelijk verplicht uw elektriciteits- en/of gasaansluiting(en) af te sluiten. In deze brief leest u wat u moet doen.

Stap 1: Kies een energieleverancier
Ga naar www.liander.nl/voorkomafsluiting en bekijk hoe u zich met spoed aanmeldt bij een energieleverancier. Hier leest u ook wat u moet doen als u uw gas- en/of elektriciteitsaansluiting tijdelijk niet gebruikt. Log in met deze code:
xxxxxxxxxxx

Stap 2: Meldt u aan bij een energieleverancier
Spreek met de energieleverancier af dat uw aanmelding is verwerkt voor xx oktober 2017. Vraag hierbij om een spoedaanmelding. De energieleverancier brengt ons automatisch op de hoogte als uw aanmelding is verwerkt. U hoeft dit niet aan ons door te geven. Wel kunt u via www.liander.nl/voorkomafsluiting in de gaten houden of uw aanmelding al is verwerkt. Is dat niet het geval? Neem dan contact op met uw energieleverancier om te vragen wat de status is.

Tot slot
Heeft u gebruik gemaakt van energie in de periode waarin u geen contract met een energieleverancier had? Dan is het mogelijk dat u hiervan alsnog een factuur ontvangt. Meldt u zich niet aan? Dan wordt u helaas afgesloten en kunt u geen gebruik meer maken van gas en stroom. Heeft u nog vragen? Kijk dan op www.liander.nl/voorkomafsluiting.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Tweede brief
quote:
Beste meneer/mevrouw,

Kort geleden hebben wij u een brief gestuurd met de vraag u aan te melden bij een energieleverancier. Wij herinneren u eraan dat wij als netbeheerder wettelijk verplicht zijn uw elektriciteits- en/of gasaansluiting(en) af te sluiten als u geen contract heeft. In deze brief leest u wat u moet doen. Heeft u zich al aangemeld? Neem dan contact op met uw energieleverancier.

Stap 1: Kies een energieleverancier
Ga naar www.liander.nl/voorkomafsluiting en bekijk hoe u zich met spoed aanmeldt bij een energieleverancier. Hier leest u ook wat u moet doen als u uw gas- en/of elektriciteitsaansluiting tijdelijk niet gebruikt. Log in met deze code:
xxxxxxxxxxx

Stap 2: Meldt u aan bij een energieleverancier
Spreek met de energieleverancier af dat uw aanmelding is verwerkt voor xx november 2017. Vraag hierbij om een spoedaanmelding. De energieleverancier brengt ons automatisch op de hoogte als uw aanmelding is verwerkt. U hoeft dit niet aan ons door te geven. Wel kunt u via www.liander.nl/voorkomafsluiting in de gaten houden of uw aanmelding al is verwerkt. Is dat niet het geval? Neem dan contact op met uw energieleverancier om te vragen wat de status is.

Tot slot
Heeft u gebruik gemaakt van energie in de periode waarin u geen contract met een energieleverancier had? Dan is het mogelijk dat u hiervan alsnog een factuur ontvangt. Meldt u zich niet aan? Dan wordt u helaas afgesloten en kunt u geen gebruik meer maken van gas en stroom. Heeft u nog vragen? Kijk dan op www.liander.nl/voorkomafsluiting.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Gelukkig is er via die code alleen maar te lezen wat je moet doen om een contract af te sluiten of als je tijdelijk geen energie gebruikt. Voor ons is die code/link dus sowieso niet van toepassing. Fijn dat ze dat zelf al aangeven in hun brief.

Feitelijk past de brief dus niet eens bij de situatie zoals die is, namelijk een consument die helemaal geen energie (aardgas) meer af wil nemen.

Ik verheug me op wat er na 2 november (einddatum van mijn gascontract) allemaal gaat gebeuren.

Het heeft even geduurd, maar ik heb vandaag formeel een klacht ingediend tegen Liander bij de Geschillencommissie Energie. Ik denk dat het de moeite waard is de tekst met jullie te delen, omdat er nog weer aanvullende argumentatie en verfijning in zit.

Introductie
1. Ik gebruik geen gas meer op mijn adres, en wil van de vaste lasten daarvoor af. Die vaste lasten bedragen sinds 1 januari 2017 per jaar € 83,94 aan vaste leveringskosten van mijn energieleverancier Qurrent, en € 125,03 aan netwerk- en meterkosten die ik via mijn energieleverancier betaal aan Liander NV. Totaal € 208,97 per jaar, ofwel € 0,5725 per dag.
2. De netwerk- en meterkosten betaal ik op grond van de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) tussen mij en Liander (Bijlage 7). Betaling geschiedt echter via mijn energieleverancier.
3. Het contract met mijn energieleverancier kon ik volgens Qurrent alleen opzeggen als de ATO is beëindigd en de aansluiting administratief is afgesloten.
4. Ik wil weliswaar van de vaste lasten voor gas af, maar de fysieke aansluiting en meetinrichting zitten mij in het geheel niet in de weg. Beëindiging van de ATO is dus voor mij genoeg.

Kern van de klacht

5. De kern van mijn klacht (A) is dat Liander NV de 'Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers (versie 2013)' en speciaal artikel 3.6 daarvan niet nakomt, door mijn opzegging van de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor wat betreft gas niet te effectueren. Ik ga daar hieronder bij A. dieper op in.

6. Subsidiair geldt de volgende klacht (B): Liander NV biedt via website en helpdesk slechts één optie om definitief van mijn vaste lasten voor gas af te komen, en dat is via mijnaansluiting.nl opdracht geven tot het weghalen van de aansluiting en meetinrichting, en vervolgens de rekening daarvoor te betalen van 605 euro. Zie voor een onderbouwing van deze gehanteerde praktijk verderop bij B.
7. Mijn bezwaar daartegen is dat door mij in de praktijk te dwingen tot het geven van deze opdracht Liander NV eenzijdig een voorwaarde toevoegt, die geen onderdeel is van de Algemene Voorwaarden.
8. Zo'n voorwaarde is ook terecht geen onderdeel van de Algemene Voorwaarden, omdat die onredelijk bezwarend zou zijn op grond van artikel 6:236 lid b BW. De aanzienlijke hoogte van het bedrag (in mijn geval meer dan vier keer de jaarlijkse netwerk- en meterkosten) zou de aan mij toekomende bevoegdheid tot ontbinding wezenlijk beperken, en daarmee vernietigbaar zijn op grond van artikel 6:233 lid a BW.

9. Tenslotte geldt subsidiair de klacht (C) dat Liander een fors bedrag van € 605 euro vereist om enkel van de ATO af te komen. Uw commissie heeft op 10 februari 2006 een analoog geval (referentie ENE05-2890, Bijlage 1) besproken, waarin een consument slechts van zijn vastrecht af wilde, maar de netwerkbeheerder als enige mogelijkheid daarvoor bood het op kosten van de consument verwijderen van de gasaansluiting. Uw commissie oordeelde dat door de vereiste 'niet onaanzienlijke' vergoeding van destijds € 308 de opzeggingsbevoegdheid van de consument als bedoeld in artikel 7:408 lid 1 BW op een wezenlijke manier werd beperkt. De eis dat de consument voor de verwijdering van de gasaansluiting een dergelijke vergoeding betaalt, kon volgens uw commissie bovendien worden gezien als een met de opzegging samenhangende en daarmee volgens artikel 7:408 lid 3 niet toegestane schadevergoeding.

----

A. Wat de kern van mijn klacht (A) betreft:

10. Ik gebruik, zoals gezegd, geen gas meer op mijn adres, en wil van de vaste lasten daarvoor af.
11. Een groot deel van die vaste lasten (de netwerk- en meterkosten) moet ik betalen op grond van de 'Aansluit- en Transportovereenkomst' (ATO) tussen mij en Liander (Bijlage 7).
12. Belangrijke kanttekening: zoals de Geschillencommissie Energie ook al terecht heeft geconcludeerd op 26 februari 2014 (referentienummer 79960, Bijlage 2) ligt "de grondslag voor het in rekening brengen van netwerk- en meterkosten ... in de aansluit- en transportovereenkomst en niet in de aanwezigheid van een aansluiting."
13. Op die ATO zijn de 'Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers (versie 2013)' (AV) van toepassing.
14. Op grond van Artikel 3.6 van die AV ben ik gerechtigd de ATO schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Die opzegtermijn bedraagt tien werkdagen. Artikel 3.6 luidt volledig:

"3.6 - Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd."

15. Uit deze tekst blijkt dat ik slechts aan drie vereisten ben gebonden:
  1. Ik moet de netbeheerder schriftelijk kenbaar maken dat ik de ATO opzeg.
  2. Ik moet mijn leverancier op de hoogte stellen van die opzegging, en hem zo nodig machtigen die opzegging voor mij te doen.
  3. Ik moet de netbeheerder in de gelegenheid stellen de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten.
16. Belangrijke kanttekening: de AV vereisen dus niet van mij om bij opzegging van de ATO ook opdracht te geven tot het weghalen van de aansluiting c.q. meetinrichting. 

17. Op grond van Artikel 3.6 dient Liander bij opzegging door mij binnen tien werkdagen de voor de beëindiging van de ATO 'noodzakelijke handelingen' te verrichten.
  1. De AV specificeren die 'noodzakelijke handelingen' verder niet.
  2. Wat mij betreft is het noodzakelijk dat mijn aansluiting zodanig administratief wordt afgesloten, dat ik het leveringscontract voor energie dat ik met mijn energieleverancier heb zonder belemmering kan opzeggen, waarna ik ook niet meer gebonden ben aan het betalen van de netwerk- en meterkosten die via de energieleverancier door Liander NV worden geïnd.
18. Ik heb me aan alle vereisten van de AV gehouden. 
  1. Ik heb energieleverancier Qurrent op 23 augustus 2017 verzocht om de ATO namens mij op te zeggen, maar Qurrent gaf aan dit niet te kunnen doen.
  2. Ik heb op 24 augustus 2017 de ATO bij Liander zelf schriftelijk opgezegd (Bijlage 3).
  3. Ik heb mijn leverancier Qurrent op 29 augustus formeel in kennis gesteld van mijn opzegging (Bijlage 4).
  4. Ik heb Liander op 12 september aangetekend herinnerd aan (b), en voor de goede orde in kennis gesteld van (c) (Bijlage 5)
  5. Ik heb Liander een en andermaal uitgenodigd om een afspraak te maken om de noodzakelijke handelingen te verrichten.
19. Liander heeft zich niet aan Artikel 3.6 van de AV gehouden, door nog niet eens een póging te ondernemen om de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten. In ieder geval is mijn gasaansluiting tot op heden niet administratief afgesloten.

20. Ik heb Liander ruim de gelegenheid gegeven om dit te doen. Na mijn schriftelijke opzegging van 24 augustus 2017 volgde pas na een aangetekende herinnering van 12 september 2017 een reactie per email op 20 september 2017 (Bijlage 6). Daarin werd met geen woord ingegaan op de kern van mijn brief d.d. 24 augustus 2017, en werden de Algemene Voorwaarden zelfs volledig genegeerd.
21. Dit is des te verbazender, omdat Liander in het document 'Aansluit- en transportovereenkomst voor elektriciteit en of gas' (Bijlage 7) onder punt 6 zelf stelt: "De kleinverbruiker kan de overeenkomst op ieder moment opzeggen en beëindigen. In de Algemene Voorwaarden staat hoe kan worden opgezegd."

22. Op de reactie van Liander per email d.d. 20 september stuurde ik een uitgebreide repliek (aangetekend en per email) op 26 september 2017 (Bijlage 8), waarin ik ook inhoudelijk inging op de reactie van Liander. Daarop kwam twee dagen later slechts de volgende reactie per email (Bijlage 9):
"Naar aanleiding van uw e-mail heb ik nogmaals contact gehad met onze juridische afdeling. Zij geven aan meerdere malen te hebben aangegeven welke opties er zijn voor het niet gebruiken van uw gasaansluiting. Indien u het hier niet mee eens bent, adviseer ik u dit te bespreken met de geschillencommissie. Wij kunnen niet meer voor u betekenen dan wat er al eerder met u gecommuniceerd is."
23. Op grond van deze reactie van Liander zie ik mij dus genoodzaakt dit geschil aan u voor te leggen, terwijl het mijn intentie was om er onderling, op basis van argumenten, uit te komen.

----

B. Liander stuurt bij wens tot beëindiging aan op opdracht van kleinverbruiker

24. Zoals boven aangegeven in mijn subsidiaire klacht ( B ) biedt Liander NV via website en helpdesk slechts één optie om definitief van de vaste lasten voor gas af te komen, en dat is via mijnaansluiting.nl opdracht geven tot het weghalen van de aansluiting en meetinrichting, en vervolgens de rekening daarvoor te betalen van 605 euro.
25. Liander stelt echter nergens letterlijk dat de kleinverbruiker verplicht is deze opdracht te geven tot het weghalen van de aansluiting, om van de vaste lasten voor gas af te komen. Dat is op zich ook correct, omdat die verplichting er helemaal niet is.
26. Omdat de praktijk anders is geef ik hier een tweetal voorbeelden die er op wijzen dat Liander NV toch stuurt op een dergelijke opdracht.
27. Voorbeeld 1: onder de Veelgestelde Vragen op de website van Liander staat de volgende vraag (zie Bijlage 10): "Ik gebruik de aansluiting (tijdelijk) niet, wat moet ik doen?". Het enige antwoord daaronder dat een definitief karakter heeft luidt: "Optie 2: U kunt uw aansluiting laten verwijderen als u de aansluitingen helemaal niet meer gebruikt. Dit vraagt u aan via mijnaansluiting.nl. Aan het regulier verwijderen van een elektriciteitsaansluiting tot 3x80 ampère en een aansluiting tot en met G25 zijn kosten verbonden."
Let op de interessante wisseling van het 'moet' in de vraag, naar het 'kunt' in het antwoord onder Optie 2. Merk verder op, dat het opzeggen van de ATO niet als vierde optie wordt genoemd.
28. Voorbeeld 2: in een reactie per email op 7-9-2017 (Bijlage 11) op een telefonische vraag van mij aan de Helpdesk over deze vierde optie, nl. enkel de ATO opzeggen, schrijft Liander NV: "Het is juist dat u zowel een contract met uw energieleverancier heeft (leveringsovereenkomst) als een contract met Liander (aansluit- en transportovereenkomst, ATO). In de algemene voorwaarden (AV) van toepassing op de ATO staat in artikel 3.6 inderdaad dat u via uw leverancier de ATO kunt opzeggen. Bij een opzegging dient u te kiezen voor tijdelijke afsluiting (verzegeling) of definitieve afsluiting (demontage) van uw gasaansluiting."
Hier staat dus letterlijk dat ik bij opzegging van de ATO 'dien' te 'kiezen'. Er staat weliswaar geen 'opdracht geven tot', maar het komt wel dicht in de buurt.
29. Met een aantal vervolgvragen (Bijlage 12) heb ik diezelfde dag proberen op te helderen of dit 'dient' geïnterpreteerd moet worden als een verplichting, en zo ja, waarop die dan is gebaseerd. Tevens heb ik nagevraagd of opzegging van de ATO werkelijk alleen via de leverancier zou kunnen plaatsvinden. Op deze vervolgvragen heb ik nooit meer een inhoudelijk antwoord ontvangen, slechts een verwijzing naar het eerder aangehaalde antwoord van 20 september 2017 (Bijlage 6).

----

C. Herneming van mijn repliek op het initiële antwoord van Liander d.d. 20-9-2017
30. In mijn brief van 26 september ( Bijlage 8 ) ga ik inhoudelijk in op de reactie van Liander van 20 september (Bijlage 6). Omdat u er in het formulier om vraagt niet te volstaan met verwijzing naar eerder gevoerde correspondentie ga ik hieronder in op de drie tegenwerpingen van Liander NV in die reactie, en vul mijn argumenten van destijds aan.

--

31. De Tarievencode Gas, artikel 2.5.1.12
32. Liander suggereert dat ik op grond van artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas verplicht zou zijn om een bedrag te betalen bij afsluiten of weghalen van de aansluiting.

33. Dit artikel 2.5.1.12 luidt als volgt:
"Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de "voormalige" aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15."

34. In tegenstelling tot wat Liander suggereert onderbouwt dit artikel alleen dat de wijze van bepaling van de door Liander gehanteerde tarieven voortkomt uit een door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vastgestelde richtlijn. Die wijze van bepaling, en zelfs de door Liander vervolgens gehanteerde tarieven, bestrijd ik echter niet.

35. Het is bovendien van belang om dit artikel in zijn context te plaatsen. Artikel 1.1.1 van de Tarievencode luidt:
"Dit document bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuur die de elementen en wijze van berekening beschrijft van het tarief waarvoor transport van gas, met inbegrip van invoer, uitvoer en doorvoer van gas, de met het transport ondersteunende diensten ten behoeve van netgebruikers en het gebruik van een of meer installaties van het verwante bedrijf zullen worden doorgevoerd en van het tarief waarvoor de netbeheerder van het landelijk gastransportnet uitvoering zal geven aan zijn in artikel 10a, eerste lid, omschreven wettelijke taken, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet."

36. Artikel 12a van de Gaswet begint met:
"Met inachtneming van de in artikel 12 bedoelde regels en de in artikel 6 van verordening 715/2009 bedoelde netcodes zenden de gezamenlijke netbeheerders aan de Autoriteit Consument en Markt een voorstel met betrekking tot de door hen jegens netgebruikers te hanteren tariefstructuren dat de elementen en wijze van berekening beschrijft van..." waarna drie soorten tarieven volgen.

37. De Tarievencode Gas, als uitvloeisel van artikel 12a, is dus een *door de netbeheerders* geschreven document, dat via vaststelling door de ACM geldt als een richtlijn c.q. gedragscode die alleen voor de netbeheerders verplichtend is, voor wat betreft de tariefstructuur die de elementen en wijze van berekenen van eventueel te rekenen kosten beschrijft. De Tarievencode is in het geheel niet verplichtend voor mij als eindgebruiker.
38. Uit de Tarievencode volgt geen verplichting voor de netbeheerder om die kosten ook in rekening te brengen. Dit is mij overigens ook bevestigd door de ACM in antwoord op een vraag van mij via 'Consuwijzer'.
39. De Tarievencode zelf is in ieder geval geen wettelijke basis om mij te verplichten die kosten te betalen. Het artikel 2.5.1.12 spreekt trouwens ook niet voor niets over 'eventuele kosten'.
40. Uit artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas volgt dus op zichzelf geen verplichting van mij om een bedrag te betalen bij afsluiten of weghalen van de aansluiting. Pas als ik opdracht geef tot afsluiten of weghalen van de aansluiting kan Liander een bedrag in rekening brengen. Artikel 2.5.1.12 geeft vervolgens slechts aan *hoe* ze dat moeten doen.
41. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas is bovendien sowieso geen basis om mij te verplichten opdracht te geven tot afsluiten of weghalen van de aansluiting.

42. Het zou overigens ook tamelijk discutabel zijn als een door de netwerkbeheerders zelf opgesteld document (wat de Tarievencode in feite is), geaccordeerd door de ACM een zodanige rechtsmacht zou verkrijgen dat deze de voorwaarden van privaatrechtelijke overeenkomsten (wat de ATO is) fundamenteel zou kunnen wijzigen, zonder tussenkomst van de wederpartij, en zonder democratische toetsing. Het zou bovendien getuigen van detournement de pouvoir van de zijde van de ACM als dit zelfstandig bestuursorgaan werkelijk zou beogen een additionele verplichting aan kleinverbruikers op te leggen.
43. Merk overigens op dat het ironisch, zo niet cynisch is, dat een code die bedoeld is om de consument te beschermen tegen willekeur door het monopolie van netwerkbeheerders, door Liander nu gebruikt wordt om te suggereren dat ik hoe dan ook verplicht ben om te betalen bij beëindiging van de ATO.

--

44. Uitspraak Geschillencommissie Energie d.d. 9-8-2017
45. Liander NV schermde met een recente uitspraak van de Geschillencommissie Energie van 9-8-2017 (Referentie 111186, zie p. 2-3 in Bijlage 6), om vervolgens te betogen dat de commissie ook zou vinden dat "Als de consument geen gas wenst te gebruiken dan zal hij volledige wegneming van de aansluiting moeten vragen en daarvoor de kosten moeten betalen."
46. Die conclusie is echter uit zijn verband gerukt, want in generieke zin onwaar. Het beoordeelde bezwaar van de consument ging alleen om het feit dat het goedkopere verzegelen niet voldoende werd geacht door de netwerkbeheerder in kwestie. De verplichting om te betalen indien hij vraagt om verzegeling dan wel wegneming van de aansluiting stond niet ter discussie. De uitspraak kan dus ook niet worden opgevat als een vorm van jurisprudentie voor de door Liander in de praktijk gehanteerde verplichting om als afnemer bij opzegging van de ATO ook te vragen c.q. opdracht te geven tot het weghalen van de aansluiting c.q. meetinrichting.

--

47. Beantwoording schriftelijke vragen van het Kamerlid Van Veldhoven door Minister Kamp op 22 mei 2017
48. Liander betoogt dat in deze beantwoording de minister (zie p. 4-5 in Bijlage 6) iets soortgelijks zou hebben geschreven als de commissie in het oordeel zoals besproken hierboven. Kamp gaat in op de hoogte van de kosten van afsluiting die netwerkbeheerders in rekening brengen, en (wederom) op de vraag of verzegelen niet voldoende is. De brief gaat echter -net als de commissie- niet in op de verplichting van afnemers om te betalen voor noodzakelijke handelingen, die voortkomen uit opzegging van de ATO. Of dat nu weghalen of verzegelen is.
49. Het behoeft geen betoog dat de minister geen enkele rechtsmacht heeft om te treden in privaatrechtelijke overeenkomsten, en al helemaal niet via het beantwoorden van schriftelijke vragen van een Kamerlid.

----

D. Conclusies

1. Om als consument van de netwerk- en meterkosten van de gasaansluiting af te komen is het genoeg de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) te beëindigen op grond van artikel 3.6 van de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers (versie 2013) (AV). De grondslag voor het in rekening brengen van netwerk- en meterkosten ligt immers in de ATO en niet in de aanwezigheid van een aansluiting. Zie Geschillencommissie Energie d.d. 26 februari 2014, referentienummer 79960)

2. De AV bieden geen grond voor Liander om kosten in rekening te brengen voor de noodzakelijke handelingen die nodig zijn bij het opzeggen van de ATO door mij als consument.

3. De AV bieden geen grond voor Liander om mij bij opzegging van de ATO te verplichten opdracht te geven tot het weghalen van de aansluiting en meetinrichting, en vervolgens de kosten daarvoor te betalen.

4. Door mij in de praktijk wél bij opzegging van de ATO te verplichten tot het geven van de opdracht tot het weghalen van de aansluiting en meetinrichting voegt Liander NV eenzijdig een voorwaarde toe, die geen onderdeel is van de Algemene Voorwaarden.

5. Een dergelijke verplichting tot het geven van de opdracht tot het weghalen van de aansluiting en meetinrichting zou ook onredelijk bezwarend zijn op grond van artikel 6:236 lid b BW, omdat de aanzienlijke hoogte van het bedrag dat daar vervolgens voor betaald moet worden de aan mij toekomende bevoegdheid tot ontbinding wezenlijk zou beperken, en daarmee vernietigbaar zou zijn op grond van artikel 6:233 lid a BW.

6. Zoals uw commissie op 10 februari 2006 heeft geoordeeld (referentie ENE05-2890) wordt de opzeggingsbevoegdheid van mij als consument als bedoeld in artikel 7:408 lid 1 BW op een wezenlijke manier beperkt, indien de netwerkbeheerder een "niet onaanzienlijke" vergoeding vereist voor het weghalen van de aansluiting, als enige definitieve mogelijkheid om van het vastrecht af te komen. Deze vereiste kon volgens uw commissie bovendien worden gezien als een met de opzegging samenhangende en daarmee volgens artikel 7:408 lid 3 niet toegestane schadevergoeding.

7. Er bestaat daarnaast geen wet- of regelgeving die mij als consument zou verplichten a. tot het betalen van een bedrag bij het opzeggen van de ATO, noch b. tot het betalen voor de noodzakelijke handelingen die daartoe moeten worden verricht, en ook niet c. tot het opdracht geven tot het weghalen van de aansluiting en meetinrichting.

-------------

K. Aanbod/Voorstel ter oplossing
4. Wat is uw voorstel ter oplossing van dit geschil?
  1. Volledige nakoming door Liander van artikel 3.6 van de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers (versie 2013) door mijn opzegging van de Aansluit- en Transportovereenkomst d.d. 24 augustus 2017 te effectueren, door de 'noodzakelijke handelingen' te verrichten, zonder de kosten daarvoor op mij af te wentelen.
  2. Effectueren houdt wat mij betreft in ieder geval in dat Liander het administratief mogelijk maakt dat ik zonder belemmeringen mijn leveringscontract voor gas bij mijn energieleverancier kan beëindigen.
    Ik ken de exacte structuur van gegevens-uitwisseling tussen netbeheerders en energieleveranciers niet, maar het komt mij voor dat dit waarschijnlijk administratieve afsluiting van mijn aansluiting inhoudt. Een schriftelijke bevestiging aan mij van de beëindiging van de ATO is vervolgens nodig, zodat ik weet dat ik mijn leveringscontract voor gas kan opzeggen.
  3. Vanzelfsprekend sta ik nog steeds open om Liander op afspraak toegang te verlenen om eventuele overige 'noodzakelijke handelingen' te verrichten.
  4. Daarnaast wens ik financiële vergoeding van de betaalde netwerk- en beheerkosten én de vaste kosten van mijn energieleverancier over de periode vanaf 12-9-2017 tot aan de definitieve beëindiging van de ATO tegen een tarief van € 0,5725 per dag, en vergoeding van het klachtengeld.
-------------

L. Toevoegen bijlagen
  1. Uitspraak Geschillencommissie Energie & Water d.d. 10 februari 2006, referentie ENE05-2890
  2. Uitspraak Geschillencommissie Energie d.d. 26 februari 2014, referentie 79960
  3. Brief van mij aan Liander NV d.d. 24 augustus 2017 (per post en per email)
  4. Email van mij aan Qurrent d.d. 29 augustus 2017 (per email)
  5. Brief van mij aan Liander NV d.d. 12 september 2017 (aangetekend en per email)
  6. Reactie van Liander NV d.d. 20 september 2017, inclusief de 2 toegezonden bijlagen (per email)
  7. Document van Liander getiteld "Aansluit- en transportovereenkomst voor elektriciteit en.of gas", afkomstig van zijn website d.d. 1 oktober 2017, vanaf de pagina "Algemene voorwaarden consument & mkb".
  8. Brief van mij aan Liander NV d.d. 26 september 2017 (aangetekend en per email)
  9. Reactie van Liander NV d.d. 28 september 2017 en vervolgcorrespondentie tot en met 4 oktober 2017 (per email)
  10. Alle veelgestelde vragen aan Liander NV (pdf-versie van deze pagina op zijn website d.d. 1 oktober 2017)
  11. Reactie van Liander NV d.d. 7 september 2017 op mijn telefonische vraag d.d. 24 augustus 2017 (per email)
  12. Vervolgvragen van mij aan Liander n.a.v. email van 7 september 2017 (per email)

• onetime
  • Niet online
@Bram-Bos IANAL maar ik vind dit -zeer- sterk. Bravo. Bedankt!

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• jerh
@Bram-Bos lijvig aanvalsplan, mooi opgesteld.

Overigens had je nog kunnen toevoegen dat Liander schermt met de veiligheid van het netwerk om je over te halen om opdracht te geven, maar dat andere leden van netbeheer NL gewoon verzegelen. Dit om dit uitspraak van 09/08 verder te ontkrachten. En dat je benadeelt wordt als consument omdat je netbeheerder niet kunt kiezen.

• Stoofie
@Bram-Bos: Mooi stuk leesvoer, goed geschreven!
Ik ben benieuwd wat de uitkomst is, hoe lang duurt zo'n behandeling bij de geschillencommissie?
Je had het verzegelen bij Enexis en Stedin wel juridisch kunnen gebruiken, in mijn ogen is dat nl. rechtsongelijkheid, je kunt zelf je netbeheerder niet kiezen...
Maar misschien kun je, als je dat wilt, nog een en ander toevoegen tijdens een mondelinge behandeling?

Ik heb geen idee hoe lang dit gaat duren. Ik reken op minimaal drie maanden.
Enexis en Stedin: dat breng ik wel in als Liander gaat zwaaien met 'noodzakelijkheid'. Dat hebben ze tot nog toe niet gedaan. En wat die rechtsongelijkheid betreft: de effecten van de monopoliepositie van de netbeheerders zouden moeten worden beperkt door de ACM. 'Rechtsongelijkheid' vind ik het nog niet.

Iets anders wat ik zojuist nog bedacht:

Het argument van Liander en Cogas is altijd dat verzegelen geen definitieve oplossing kan zijn omdat volgens de brief van Kamp aan de TK: "Een aansluiting die onnodig onder druk staat brengt onnodige risico's op lekkage met zich mee en is daarom geen alternatlef voor het afsluiten van de gasaansluiting."

Ik bedacht me vanmiddag dat als ik geen gas gebruik maar wél mijn vaste lasten blijf betalen het kennelijk geen onnodige risico's oplevert. Immers, dan zullen de netbeheerders echt niet langskomen om me af te sluiten. Vreemd, omdat ook dan de aansluiting 'onnodig onder druk staat'.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 29-10-2017 19:57 (47%)

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

quote:
Bram-Bos schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:52:
Ik bedacht me vanmiddag dat als ik geen gas gebruik maar wél mijn vaste lasten blijf betalen het kennelijk geen onnodige risico's oplevert. Immers, dan zullen de netbeheerders echt niet langskomen om me af te sluiten. Vreemd, omdat ook dan de aansluiting 'onnodig onder druk staat'.
Ik heb ze dat wel eens gevraagd. Het verhaal van Liander daarbij is dat door het betalen van het leegstandstarief Liander onderhoud kan blijven doen aan het gedeelte tot de meter. Als je ze niet betaald doen ze ook geen onderhoud en dat zou gevaarlijk zijn.

Dat ze hier nog nooit binnen zijn geweest om onderhoud aan de leidingen en meter te doen deed volgens de mevrouw aan de telefoon geen afbreuk aan hun argument.

Ik ontken het bestaan van IE.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 21:44
quote:
cyberstalker schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:00:
[...]

Ik heb ze dat wel eens gevraagd. Het verhaal van Liander daarbij is dat door het betalen van het leegstandstarief Liander onderhoud kan blijven doen aan het gedeelte tot de meter. Als je ze niet betaald doen ze ook geen onderhoud en dat zou gevaarlijk zijn.

Dat ze hier nog nooit binnen zijn geweest om onderhoud aan de leidingen en meter te doen deed volgens de mevrouw aan de telefoon geen afbreuk aan hun argument.
Inderdaad KUL verhaal, 25 jaar geleden is de giet ijzeren pijp, of misschien nog wel lood, vervangen voor een stalen met kunststof mantel, sindsdien nooit meer geweest.

• Stoofie
quote:
erikii schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:06:
[afbeelding]
Het circus is hier begonnen, alleen was ik niet thuis vandaag. :/
Na 9 maanden, 2x de standaardbrief en 2x de standaard herinnering ontvangen te hebben.
En ze komen ook meteen de elektra afsluiten :+
Dat bevestigt weer mijn vermoeden dat afsluiten gratis is.
Ze verhalen alleen de kosten van de deurwaarder, niet die van het afsluiten.
Misschien moet je ze even wijzen op op artikel 4.2.1.5 in de bijlage bij de AV >:) :
quote:
4.1.2.5 Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale net-beheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene.

Stoofie wijzigde deze reactie 01-11-2017 18:47 (0%)
Reden: typo

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
quote:
We hebben het toch nog steeds over klanten en een dienstverlener? :+

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:32

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Vraag ook eens of je over kan stappen van netbeheerder omdat stedin nog geen halve seconde moeilijk doet over een slotje.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

quote:
Speedy-Andre schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:01:
[...]

We hebben het toch nog steeds over klanten en een dienstverlener? :+
Ja, dat ook. Maar zo langzamerhand krijg ik écht de indruk dat ze bij gebrek aan wettelijke basis als beleid hanteren om de klant zo onzeker te maken dat hij of zij eieren voor zijn geld kiest.

• Stoofie
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:10:
Vraag ook eens of je over kan stappen van netbeheerder omdat stedin nog geen halve seconde moeilijk doet over een slotje.
Dat heb ik vanmiddag gedaan, inderdaad met als argument dat Stedin binnen een paar dagen gratis een slotje plaatst, helaas was dat niet mogelijk :'(
Toen ik vervolgens om gelijke behandeling vroeg was dat ook niet mogelijk, want een slotje is niet veilig genoeg.
Bij Stedin wel, maar daar konden zij niet over oordelen, want dat was een andere netbeheerder, die hebben hun "eigen verantwoordelijkheid en werkwijze".
Kennelijk is het gasnet van Stedin anders dan dat van Liander 8)7

Edit: Nog een leuke quote uit ons gesprek vanmiddag: "Wat niet in de Algemene Voorwaarden staat, maar wat wel beleid is"
Jaja, dus het beleid van Liander gaat boven de AV, de groeten :>

Stoofie wijzigde deze reactie 01-11-2017 23:14 (11%)

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Straks zullen ze mij opbellen naar aanleiding van een chat die ongeveer 3 dagen geduurd heeft, met 6 verschillende medewerkers. Ik wilde weten hoe het zit met onderhoud, dat ze zeggen te doen en waar ik volgens hun voor betaal. Volgens Liander komt er een keer in de drie jaar een medewerker om de meterstanden op te nemen en de aansluiting te controleren. Dit moet dan controle/onderhoud zijn. Ik heb aangegeven dat ik hier 6 jaar woon, maar nog nooit een Liander medewerker gezien heb. Dat zou dan wel wel kunnen, omdat ik een slimme meter heb. Maar waar het mij om begonnen was, dat Liander stelt, als er verzegelt wordt, dit maar voor een jaar kan, hierna zou er een onveilige situatie ontstaan.Ik heb aangegeven dat ik geen gas meer gebruik, en dat ik de gaskraan heb dichtgedraaid, maar momenteel nog wel een contract voor levering heb. Liander geeft aan dat deze situatie geen problemen kan geven, en dat het niet uitmaakt hoe lang dit duurt.

Vervolgvraag van mij: Wat ik niet begrijp, als Liander mijn aansluiting verzegelt, dat maar voor een jaar kan, want hierna zou een onveilige situatie ontstaan. Als ik zelf de kraan dichtdraai, kan dat voor onbepaalde tijd en dan is er geen probleem.

Liander: wij begrijpen de verwarring, mogen wij u bellen om het uit te leggen.

Het wachten is op telefoon.

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Wat er niet klopt, is dat ze zeggen dat na een jaar gevaar zou kunnen ontstaan, het is hetzelfde, als je net als ik, de gaskraan dichtdraait, dit kan jaren zo blijven. De verzegeling kan technisch ook voor lange tijd. De reden dat ze dat zeggen dat er gevaar ontstaat, is toch de Liander manier om je er toe te bewegen de aansluiting te laten verwijderen. Het zou kunnen dat het in de toekomst mogelijk wordt, om voor langere tijd te verzegelen. Maar niets is zeker.

Voor alle duidelijkheid ik heb nu nog een lopend gascontract tot eind januari, dit laat ik ook zo, want als ik nu mijn contract opzeg, kost met dat 200,- euro. Kosten tot eind contract zijn +- 45 euro. netbeheer 30,- euro, vaste leveringskosten 15,- euro

• Stoofie
quote:
Trichoglossus schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:19:
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon de dienstleiding loskoppelen van de hoofdleiding in de stoep. Komt er geen gas meer binnen, en geen mogelijke lekkages binnen. Of als er een afsluiter voor de deur zit, die dicht draaien.
Dat kunnen ze wel, dat kunnen ze zelfs heel goed, ze willen er alleen een opdracht voor hebben.
Hebben ze die niet dan draaien ze zelf voor de kosten op en dat willen ze niet.
Dat is de reden dat ze zo vervelend doen en proberen ons op kosten te jagen...
quote:
Trichoglossus schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:05:
Liander doet steekproefsgewijs controle op de leidingen tot aan de inlaat op de gasmeter. Na de gasmeter is de controle voor de bewoner.
Dat is dan wel heel erg steekproefsgewijs.
Ik heb het nog nooit meegemaakt, nog nooit gezien én er nog nooit iemand over gehoord.
Ze komen eens in de zoveel jaar de meterstand controleren en dat is het dan weer.
De frequentie is in ieder geval niet zo hoog dat ik het idee heb dat die veiligheid en controle van hun een legitiem verhaal is...

• erikii
  • Laatst online: 13-09 16:55
Mail geschreven naar Liander met uitleg hoe de situatie is en dat ze een afspraak kunnen maken als ze hun werkzaamheden willen uitvoeren.

Mail terug met standaard antwoord met 3 keuzes, bladiebla

ach ja, terug in de afwachtende houding dan maar weer... O-)

3360 wp lg neon / lg prestige 3,5 / douche wtw / ventilatie wtw

• onetime
  • Niet online
quote:
erikii schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:04:
Mail geschreven naar Liander met uitleg hoe de situatie is en dat ze een afspraak kunnen maken als ze hun werkzaamheden willen uitvoeren.

Mail terug met standaard antwoord met 3 keuzes, bladiebla

ach ja, terug in de afwachtende houding dan maar weer... O-)
Of ze voor het blok zetten; "ik begrijp dat u geen noodzaak ziet om enige werkzaamheden bij mijn aansluiting uit te voeren. Als ik dit fout begrijp geef ik u alsnog 5 werkdagen, tot 11-11-2017, om alsnog een afspraak te maken voor eventuele werkzaamheden voor uw rekening, daar de aansluit - en transportovereenkomst reeds per _ _ - _ _ - 201_ door mijn opzegging is geëindigd en ik geen noodzaak zie voor wat voor werkzaamheden dan ook en daar dus ook in geen geval opdracht voor zal geven. Daarna beschouw ik alle zaken betreffende mijn gasaansluiting bij deze definitief afgehandeld. Voor mijn verdere standpunt verwijs ik u naar mijn eerdere brieven."

Als ze daarna nog iets willen staan ze helemaal zwak.

edit: volgens de voorwaarden moet je >10 werkdagen van te voren opzeggen en ze binnen die tijd de gelegenheid geven "hun werkzaamheden" uit te voeren. Die ze >5 werkdagen van te voren moeten aankondigen... Dat hebben ze niet gedaan, en daarmee is eigenlijk hun kans verkeken.

3.6
Elk der partijen is gerechtigd de aansluit - en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit - en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit - en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit - en transportovereenkomst voor hem op te zeggen. Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit - en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit - en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.

artikel 4.2.1.5 in de bijlage bij de AV:
quote:

onetime wijzigde deze reactie 04-11-2017 23:00 (57%)

• Leader98
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:54

Leader98

Tweaking rulez!

Ik snap al dat gezeur niet bij het afbouwen van een gasaansluiting...
Zat vorige week nog bij een warmtepomp info bijeenkomst en daar werd o.a. vanuit de gemeente (Wageningen) aangegeven dat we van het gas af moeten!

• Stoofie
quote:
burnerchief schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:23:
[...]
Is ook zeer tweeslachting beleid de overheid promoot met allerlei subsidies en regelingen dat mensen van het gas af kunnen en de netbeheerders proberen op allerlei manieren dat tegen te houden.
Misschien iets om een tweede kamer politicus In te schakelen dat dit echt niet kan.
De netbeheerders proberen dat helemaal niet tegen te houden.
Bij Stedin heb je na 2 dagen een gratis slotje en bij Enexis kost datzelfde slotje 119 euro.
Dat vind ik op zich geen hele grote belemmering om van het gas af te gaan.
Alleen Liander probeert je te dwingen om meer dan 600 euro te betalen voor het verwijderen van de gasleiding en dat vind ik wel een grote belemmering.
Als je bereid bent dat te betalen ben je ook bij Liander zomaar van het gas af, alleen ben ik niet bereid dat te betalen >:)

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:53

Bl4ckviper

BlaBlaBla

quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:48:
Het is toch heel simpel.
Als iedereen maar gratis van zijn gasafsluiting af kan, komen er geen (veel minder) inkomsten meer binnen bij de netbeheerder.
Ik ben blij dat ik 2 jaar geleden voor 350 euro de gasaansluiting heb kunnen laten verwijderen bij enexis.
Die 650 (?) euro is een prijsstijging van 80% ! Ze zagen de bui al aankomen dus.

Het doet "even" zeer die 650 euro. Maar met een vast recht van 200 (?) euro, heb je dat er ook in iets meer dan 3 jaar uit...

(maar ik volg met interesse de volhouders ;) )
Het is gewoon vreemd dat er zoveel verschillen zijn tussen de beheerders. Je kan zelf niet kiezen bij wie je zit (tenzij je verhuist) dus is het gewoon misbruik van positie. Daar gaat het natuurlijk om.

Als iedere beheerder hetzelfde bedrag zou rekenen hoor je hier niemand over vermoed ik.

Be fast .... Be furious....

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:05
@sdk1985
koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
Een warmtepomp geeft je 4x meer warmte voor je euro dan een elektrische boiler.
Met de huidige aanschafsubsidie ben je een dief van je eigen portemonnee als je een oude boiler laat hangen.

Proton_ wijzigde deze reactie 05-11-2017 16:39 (22%)

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:48:
Het is toch heel simpel.
Als iedereen maar gratis van zijn gasafsluiting af kan, komen er geen (veel minder) inkomsten meer binnen bij de netbeheerder.
Ik ben blij dat ik 2 jaar geleden voor 350 euro de gasaansluiting heb kunnen laten verwijderen bij enexis.
Die 650 (?) euro is een prijsstijging van 80% ! Ze zagen de bui al aankomen dus.

Het doet "even" zeer die 650 euro. Maar met een vast recht van 200 (?) euro, heb je dat er ook in iets meer dan 3 jaar uit...

(maar ik volg met interesse de volhouders ;) )
Maar dat geldt voor elk bedrijf wat een dienst aanbied die overbodig of onaantrekkelijk wordt. De CAI aanbieder bijvoorbeeld zit met hetzelfde probleem. Alles via de glasvezel is voor steeds meer mensen aantrekkelijk en Ziggo verliest abonnees.

De wet stelt gewoon dat er geen onredelijke belemmering mag zijn voor het opzeggen van een overeenkomst, het moeten betalen van een groot bedrag na afloop van je overeenkomst is zo'n verboden belemmering.

De netbeheerders voor gas en elektriciteit hebben er in een ver verleden voor gekozen om hun netwerk zo aan te leggen, dat aan- en afsluiten niet kan zonder betreden van de woning. De netbeheerders van telefoon en CAI hebben wel gekozen voor een infrastructuur met makkelijk te bereiken afsluiters. Nu blijkt een netwerk zonder afsluiters voor gas een dure keuze voor de netbeheerder. Verkeerd gegokt zegmaar, dus jammer maar helaas.

Het is wat off-topic, maar kan het toch niet laten: hier 41 kWh (doorstroomverwarmer) + 30,6 kWh (pomp zonneboiler) sinds 22-4-2017 voor alle SWW voor één persoon en af en toe een gast. Daarmee zo'n 10 m3 gas vermeden.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:24
@reneeke1970 Huh? Dat is zo'n beetje 24m3 aan gas (als ik de kosten grofweg tegen over elkaar zet) daar kun je geen jaar van douchen.
Nou ja, misschien als dat 3 minuten douches zijn op 5 liter per minuut max, misschien.

En je vergeet de kosten van de gasaansluiting, die veel duurder zijn, om aan te houden.

!null wijzigde deze reactie 06-11-2017 13:41 (16%)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

quote:
reneeke1970 schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:35:
[...]

Dan had gas dus goedkoper geweest. Slechte zonneboiler als hij nog niet voor één persoon warm water kan leveren.
Heat-pipes op het Noorden zijn niet ideaal :-)

Overigens is die 10 m3 een (lage) schatting.

Mij valt het e-gebruik van die doorstromer juist enorm mee. Was bang dat ik per saldo veel meer zou gebruiken, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. CO2-technisch denk ik dat ik (ook met fossiele opwek van elektriciteit) nog altijd beter uit ben met die doorstromer.
quote:
!null schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:40:
@reneeke1970 Huh? Dat is zo'n beetje 24m3 aan gas (als ik de kosten grofweg tegen over elkaar zet) daar kun je geen jaar van douchen.
Nou ja, misschien als dat 3 minuten douches zijn op 5 liter per minuut max, misschien.
Inderdaad: elke dag douchen: 2-3 minuten, 5l/min. is voor mij genoeg.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:00

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

En hier stopt de discussie over zonneboiler, doorstroomboiler e.d. :) Ontopic graag.

ThinkPad wijzigde deze reactie 06-11-2017 13:46 (10%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Gert-Jan1988
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 16-11 13:15
Vandaag Nuon opgebeld om mijn gasaansluiting per december niet meer te verlengen, de vrouwelijke medewerker vertelde mij dat dit alleen mogelijk was als ik eerst de netbeheerder ( Liander ) op de hoogte zou stellen en laten verwerken. pas dan kon ze mijn contract niet verlengen en opzeggen.

Even later en een paar paginas in dit topic verder heb ik nogmaals gebeld. Dit keer een mannelijke telefonist. Uitgelegd all-electric blah blah. En tot mijn verbazing kon hij mij zomaar afmelden per december. hij waarschuwde wel dat de kosten die Liander gaat maken om mij af te sluiten, aan mij doorberekend gaan worden.

We gaan afwachten wat Liander gaat doen. :)

• neographikal
  • Niet online
Dan graaf je wel harder als een fucking terrier, dat ding ligt diep. 80cm minimaal, dit is wel m'n láátste zorg. :P

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:24
quote:
hrt schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:14:
[...]

Okay, maar is het omdat je subsidie krijgt als je van gas af gaat? :?
Ja als je gebruik wil maken van de subsidie, dan moet je ook echt de gasaansluiting verwijderen, en moet deze later niet terug gebouwd worden.

Het idee is dan ook dat de woningen gasloos moeten worden, dus deze eisen zijn niet meer dan logisch. En ik heb er ook geen moeite mee.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

@MLFM: Het is hier eerder aan de orde geweest. Dit artikel is ook gebruikt door Cogas in hun verweer bij de geschillencommissie op 9 augustus 2017.

Zolang jij alleen je ATO opzegt via artikel 3.6 kan Liander niet zeggen dat dit handelen is of een omstandigheid veroorzaakt die 'tot gevolg heeft' dat de aansluiting wordt weggenomen. Daar zitten een paar stappen tussen waar Liander een besluit in neemt. Een besluit dat bovendien per netwerkbeheerder anders blijkt uit te kunnen pakken, dus ook geen 'inherente noodzakelijkheid' is. Er is dus geen directe causaliteit.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 11-11-2017 14:34 (10%)

quote:
kmf schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:37:
Ik zit in de situatie dat ik een paar maanden geleden een jaarcontract gas+stroom heb afgesloten. Ondertussen, na veel planwijzigingen en verbouwen, gebruik ik geen gas meer als ik de woning intrek. (ik wou in eerste instantie een hybride-warmtepomp, maar ben nu toch full-electric gegaan)

Dus ik moeteens kijken hoe ik gas kan afsluiten. Nu heb ik het geluk dat ik bij Stedin zit en dus redelijk makkelijk de meter op slot kan laten zetten.

Als ik de afgelopen paar weken aan posts lees is de juiste volgorde dus:
1) Gascontract bij energieleverancier af laten lopen en dan opzeggen.
2) Daarna bij stedin gasmeter op slot?

Dat ik in het jaar van het gas waarschijnlijk 1m3 gas had gebruikt en toch vastrecht moet betalen neem ik maar voor lief.
Mooi dat je all-electric gaat! En jammer van dat gascontract.
Je volgorde is OK. Je zou zelfs nog kunnen proberen om Stedin per direct te laten verzegelen, en dan bij je energieleverancier aangeven dat je alleen nog je vastrecht voor de leverancier wil betalen (en niet meer de doorbelaste kosten van Stedin). Je leveringscontract verplicht je niet tot het betalen van netwerk- en meterkosten van de netwerkbeheerder tenslotte.

• Gasssie
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 15-10 13:04
@Bram-Bos Thanks voor je brief eerder dit jaar, ik heb de "open-source" gekopieerd en een beetje aangepast, ik hoop ook kosteloos van mijn gas af te komen.

Gasssie wijzigde deze reactie 15-11-2017 15:49 (4%)
Reden: tekstueel foutje

De advocaat Erwin Dingenouts heeft een artikeltje gewijd aan de problematiek. Grotendeels correct, lijkt me.

Ik kan me echter niet voorstellen dat mensen een advocaat gaan inschakelen om 605 euro te besparen, en ik denk dat Liander daar ook op gokt :-)

Een proefproces met een reeks klanten zou weer wel aardig kunnen zijn. Dingenouts lijkt er wel voor in.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 17-11-2017 09:44 (7%)

Gezien de context én de aard van de zin denk ik dat dit gewoon een schrijffout is. Natuurlijk moet dat zijn "De ondernemer is niet gerechtigd de consument nog langer vastrecht in rekening te brengen."

Het is nogal stil op het front.

Ik ben in afwachting van de repliek van Liander op mijn klacht bij de geschillencommissie (deadline: 1-12).

Het kan aan mij liggen, maar houdt Liander zich überhaupt gedeisd?
@Stoofie, @sideriusj, @erikii, @ivow85, @kmf, @Gassie: geen nieuws?

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ik heb contact opgenomen met energieleverancier. Omdat ik klant voor elektra hoef ik geen boete te betalen. Ik moet wel bij stedin meter eerst laten sluiten/verzegelen om dan mijn gascontract stop te zetten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

@Bram-Bos ik heb nog geen enkel bericht gehad.

• blep93
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21-11 12:52
Zag toevallig deze discussie. Wat een drama met Liander.

Wel iets van de laatste jaren dan (misschien omdat ze de bui voelen hangen?).

De reactie die ik kreeg in mei 2014:

Om welke werkzaamheden gaat het?
De werkzaamheden bestaan onder meer uit het spanningsloos/gasloos maken van de aansluiting, inclusief het verwijderen van de elektriciteit/gasopstelling op bovengenoemd adres of adressen. Wij verrichten deze werkzaamheden gratis.

• Stoofie
@Bram-Bos 3 weken geleden ben ik gebeld en toen hebben ze gezegd dat ze binnen 10 werkdagen, dus 2 weken, eea via de mail nog even wat wilden verduidelijken.
Vorige week maandag, dus na 2 weken, kreeg ik een mailtje van Liander met daarin alleen de gegevens van de klantenman van Liander en de mededelingen dat ze zouden reageren op:
A - Mijn klacht bij omroep Max en
B - Het feit dat ik moet betalen voor het verwijderen van mijn aansluiting.
Hierop heb ik meteen een mailtje terug gestuurd dat ik:
A - Geen klacht ingediend heb bij Omroep Max maar door hen benaderd ben, en
B - Niet gevraagd heb om het verwijderen van de gasleiding maar alleen mijn leveringscontract opgezegd heb.

Sindsdien is het weer eens oorverdovend stil...

@Stoofie: Wat een mafklappers, zeg. Hun klantenservice is een ongecoördineerde bende. Zal wel met het 'leveranciersmodel' te maken hebben. Ze zijn niet meer gewend om met eindgebruikers te communiceren.

Maar jij bent dus in ieder geval van je vaste lasten voor gas af, toch?

• Stoofie
@Bram-Bos: Klopt, ik heb mijn overeenkomst bij GC opgezegd, dus ik betaal al geen vaste kosten meer voor gas.
Wat dat betreft maakt het mij niet zoveel uit hoe lang Liander erover doet om een antwoord te formuleren.
In de mail van vorige week stond wel dat ze "verwachten aan het eind van deze week een reactie te kunnen geven".
Dat is in ieder geval hopeloos mislukt...

• Stoofie
En daar is de mail van Liander.
Het is een hele lap tekst en ik heb hem zelfnog niet goed bestudeerd, dus ik deel hem (vooralsnog) niet integraal.

Hoofdpunten:
- ze brengen artikel 5.3 van de AV in stelling
- de tarievencode wordt weer aangehaald
- "een belangrijk principe uit het energierecht, het zogenoemde kostenveroorzakingsbeginsel"
- de door mij aangehaalde uitspraak van de geschillencommissie (79960) doet niet terzake omdat de commissie niet heeft vastgesteld dat er geen verwijderingskosten waren.
- ze verwijzen nu naar de uitspraken 11186 en 97711 van de commissie die wel over verwijdering zouden gaan en voor mijn geval wel relevant zijn.
- zij vinden dat ze ook kosten in rekening mogen brengen als ik geen opdracht geef, omdat ik de voorwaarden uit de ATO en de AV over het hoofd zie.
- omdat de afnemer, zoals ikzelf al terecht opmerkte, verplicht is medewerking te verlenen aan de werkzaamheden, gaat Liander er vanuit dat het initiatief bij de afnemerligt en de werkzaamheden via mijnaansluiting.nl aanvraagt :+

Ik heb de genoemde uitspraken nog niet opgezocht,ik ga de mail vanavond verder bestuderen, maar ik dacht dat het wel leuk was om hier alvast even de hoofdpunten te benoemen :)

Goed om te weten @Stoofie. We zien uit naar de integrale tekst en jouw analyse daarvan!

Pagina: 1 2 3 ... 76

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True