Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Over vijvers en filters Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• renio
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 26-07 15:10
even stof van dit topic afblazen

heb een vijver (12000 liter) met stuk of 10 goudvissen en consoorten in. Plantjes doen het allemaal goed maar water is groen en troebel. Natuurlijk komt dit door het warme zonnige weer. Waterwaarden zijn redelijk ok behalve enorm lage GH waarde (veel te veel regenwater laatste tijd). Achteraf blijkt nu ook dat mijn vijverfilter installatie (meerkamerfilter) ondergedimensioneerd is (geschikt voor amper 11000 liter zonder vissen.. dus eigenlijk maar 5000 liter met vissen). Deze meerkamerfilter dien ik iedere week te onderhouden of de boel slipt letterlijk dicht.
Ik wil op termijn deze vervangen door een drukfilter welke geschikt is voor vijvers tot 25000 liter (zonder vis, 12000 met vis). Nu stel ik me de vraag.. kan ik die meerkamerfilter toch nog behouden en inzetten als voorfilter in combinatie met een drukfilter? Dus opstelling pomp > meerkamerfilter als vuilfilter (maar dan een aantal matten er uit halen zodat er meer ruimte is voor slib ophoping en de boel dus niet meteen dichtslibt) > drukfilter > vijver (op termijn zou ik misschien nog een plantenfilter na drukfilter voorzien).

Waarom die meerkamerfilter behouden (en als vuilfilter inzetten)? Omdat ik vrees dat die drukfilter evengoed iedere week met slib gaat vast komen te zitten. Natuurlijk moet ik me ook eens bezighouden om zoveel mogelijk slib van de bodem te halen maar toch... is dit een goed idee of laat ik dat voorfilter-idee voor wat het is?

• renio
zonet GH Plus besteld... zal dat eerst eens in orde brengen maar zal toch die huidige meerkamerfilter (voor amper 10000 liter zonder vis) moeten vervangen door iets geschikter... wellicht drukfilter voorzien op 20000 liter met UVC lamp van 38 watt

• renio
PH 7,8
GH 1 ('t is te zeggen.. 1 druppeltje van dat test-spul en 't kleurde meteen al groen terwijl 't eerst rood moet kleuren en pas na een druppel of 10 naar groen over zou moeten gaan)
KH iets te laag (weet niet meer hoeveel maar iets onder de verwachte waarde)
overige waardes heb ik geen meting van.
In die 4 jaar heb ik nog geen enkel vis-sterfte / ziekte gehad en planten groeien weelderig.
Als het een week zon/warm is dan begint er wel algen groei te manifesteren (vlokken algen).
Ik geef de vissen om de paar dagen een handje-vol korrels.

Huidige fitler is een Oase Biotec 10 met een Oase Bitron 25 UVC filter.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True