Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Rijbewijs halen in het buitenland

Pagina: 1
Acties:
  • 18.035 views

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12-03 13:25
Ik zou graag voor persoonlijke redenen mijn rijbewijs buiten Nederland willen halen, op de site van de rijksoverheid vind ik het volgende:
quote:
Voor alle landen van de Europese Unie (EU) gelden dezelfde eisen aan het rijbewijs. Dit houdt in dat alle bestuurders aan dezelfde eisen moet voldoen als zij rijexamen doen.
Dit vertelt mij dat het dus gewoon mogelijk zou moeten zijn, en dat ik dan later ook het rijbewijs om zou moeten kunnen wisselen voor een Nederlands rijbewijs.

Ik heb al het een en ander geprobeerd uit te zoeken via het internet, maar ik kwam vooral uit op fraude zaken etc etc.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En is dit überhaupt mogelijk?

Voor mij betreft het zowel het theorie als het praktijkexamen. Ik neem aan dat je het theorie examen gewoon in het Engels kan doen?

Zijn er misschien mensen die een zelf in een ander EU land wonen en die een indicatie kunnen geven van de kosten?

[Voor 14% gewijzigd door Lodo op 08-07-2016 16:33. Reden: Poging tot fixen van de titel en wat extra info.]

Beste antwoord (via Lodo op 11-07-2016 15:18)

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:26
Sowieso, ik ken iemand die is geëmigreerd en die ging daar rijbewijs halen (kende de taal daar nog niet goed). Die kreeg dus gewoon een NL-theorie examen want dat is allemaal gedigitaliseerd en zo op te sturen :)

Ben je als ts nog geen ene zak verder.

Ander verhaal wat ik ken is van iemand die gewoon van te voren naar het CBR is gegaan, gevraagd wanneer het rustig was. Precies die plekken geboekt en bij falen via zijn smartphone opnieuw boeken en een uurtje later zat die er weer, die had zich ingesteld op 6x in 2 dagen en was er uiteindelijk klaar mee in 2x.

Het nadeel met theorie is namelijk dat je ook nog eens gewoon een beetje geluk moet hebben, er zitten vaak genoeg strikvragen in.
Zeker als het al 3x met 1 of 2 foutjes is en je weet wat er fout gaat dan zou ik er gewoon meer examens sneller achter elkaar overheen gooien.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lodo
quote:
mark-k schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:57:
Mag ik vragen waarom je het graag in het buitenland wilt halen? Ga je een tijd ergens anders wonen? Of lukt het je niet om het hier in Nederland te halen?
Dat mag best, ik hoop alleen dat dit niet afleid van mijn vragen en ervoor zorgt dat het topic ontspoort.

Het lukt mij inderdaad niet om het in Nederland te halen. Ik ben inmiddels 3x bij het CBR geweest om mijn theorie examen te halen, 1ste keer 1 fout teveel, 2de keer 2 fouten teveel en de laatste keer weer 1 fout teveel.

Ik woon zelf in Rotterdam en in Rotterdam doe je examen buiten Rotterdam. Dit houdt dus in dat ik elke keer 45 minuten enkele reistijd onderweg ben om ergens in the middle of nowhere mijn examen te doen. Ik ben zelf ZZPer dus deze kosten zijn voor mijzelf en lopen dus ook aardig op.

Ik denk dat ik inmiddels met de lessen erbij meer dan 4000 euro armer ben, en ik heb nog niet eens mijn theorie of een praktijk examen mogen doen.

Mijn rij instructeur heeft ook al een aantal keer aangeven dat ik meer dan klaar ben om mijn praktijk examen te doen.

Inmiddels frustreert mij dit dermate, en ik ben echt geen agressief persoon, verre van, dat het mij beter lijkt voor mijzelf en voor anderen dat ik hier niet meer langs ga, omdat ik werkelijk niet voor mijzelf in kan staan.

Daarom ben ik nu dus op zoek naar andere wegen om dit toch te behalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lodo
Bedankt voor alle reacties.

Waar ik al bang voor was is dus toch gebeurd, nu ik een toelichting heb gegeven voor mijn beweegredenen stromen de reacties binnen.

Bot gezegd, deze dingen heb ik zelf ook allemaal kunnen bedenken, daarom wou ik focussen op mijn vragen.

De redenatie, ja dan moet je maar gewoon beter leren vind ik erg makkelijk.

Dan kan je ook zeggen, waarom moet ik duizenden euro's belasting betalen elke maand voor andere mensen die hun eigen broek niet kunnen ophouden? Die moeten dan ook maar wat beter hun best doen.

Zoals je ziet gaat die vlieger niet op.

Ik ben eerlijk in mijn eigen tekortkomingen, en jammer genoeg heb ik niet de middelen om daar mee om te gaan en wordt er ook geen oplossing geboden.

Vandaar dat ik dus deze vragen gesteld heb om erachter te komen of er toch een andere manier is om dit te bereiken.

Bij mij ontstaat nu een beetje het gevoel dat ik voor een feestje betaal waar ik zelf niet aan mee mag doen, en dat is erg jammer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lodo
quote:
Fietsbel schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 17:23:
[...]

:? waarom zou je niet bij het cbr in rotterdam kunnen?
CBR 5 minuten lopen van mijn huis is gesloten als examencentrum. Dit hebben ze verplaatst naar Barendrecht, tussen de weilanden.

• Lodo
quote:
Gomez12 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:41:
Sowieso, ik ken iemand die is geëmigreerd en die ging daar rijbewijs halen (kende de taal daar nog niet goed). Die kreeg dus gewoon een NL-theorie examen want dat is allemaal gedigitaliseerd en zo op te sturen :)

Ben je als ts nog geen ene zak verder.

Ander verhaal wat ik ken is van iemand die gewoon van te voren naar het CBR is gegaan, gevraagd wanneer het rustig was. Precies die plekken geboekt en bij falen via zijn smartphone opnieuw boeken en een uurtje later zat die er weer, die had zich ingesteld op 6x in 2 dagen en was er uiteindelijk klaar mee in 2x.

Het nadeel met theorie is namelijk dat je ook nog eens gewoon een beetje geluk moet hebben, er zitten vaak genoeg strikvragen in.
Zeker als het al 3x met 1 of 2 foutjes is en je weet wat er fout gaat dan zou ik er gewoon meer examens sneller achter elkaar overheen gooien.
Hier heb ik wat aan, eindelijk iets wat ik kan gebruiken na alle zure reacties :)

Voor alle mensen die huilie huilie doen over veiligheid en ik ben blij dat jij de weg niet op mag. Het gaat om 1 a 2 fouten teveel bij het THEORIE examen. Hoogstwaarschijnlijk zijn dit dus gewoon fouten die ik heb gemaakt bij strikvragen. Strikvragen zitten er niet in om de verkeersveiligheid te borgen, die zitten erin omdat het CBR een instelling is met een winstoogmerk.

Mijn frustratie komt voort uit het feit dat het gewoon oliekoekie dom is wat ze doen en dat dit zich allemaal opstapelt.

Vanochtend kwam ik op het station, blijkt dat er de hele week overdag werkzaamheden zijn, waardoor ik nu een kleine 2 uur enkele reis onderweg ben met het openbaar vervoer, in tegenstelling, met de auto is dit een klein uur.

Het is niet zo dat ik op mijn blote knietjes moet bedanken dat ik alsjeblieft naar me werk mag gaan. Het is dat ik hier geboren ben, maar ik zit hier niet voor het mooie weer, de prachtige natuur of het gunstige belastingklimaat.

Als ik dit allemaal dan relateer aan 1 foutje teveel op een theorie examen, dan is het gewoon diep triest dat ik dit allemaal moet doorstaan om aan het einde van de maand een paar duizend euro te betalen voor mensen die mij nooit eerder en ook nooit zullen willen helpen.

Kijk, ik ben voor samen geld verdienen, als iedereen genoeg geld kan verdienen elke dag en fijn met zijn familie/vrienden/modeltreintjes kan zijn zonder geld of wat voor zorgen dan ook ben ik blij. Ik hoef ook geen geld te verdienen over andermans rug zodat ik iets meer heb, ik vind het allemaal wel prima.

Maar dit voelt voor mij heel erg als dat ik met een vriend een zaak run, daar verdienen wij allebei een paar duizend euro per maand mee, dan vraagt hij mij om 1 euro en vertelt hij mij, als je mij deze ene euro geeft dan koop ik volgende maand een nieuwe weetikveel en verdienen we allebei nog meer per maand. Als ik dan enorm moeilijk ga lopen doen over die ene euro en ervoor zorg dat die hele deal daarop klapt, dan ben ik hartstikke dom bezig en verliest iedereen.

Ik snap gewoon niet waarom er steeds zulke onzinnige obstakels gecreëerd moeten worden waardoor iedereen verliest...

• Lodo
quote:
ardana schreef op maandag 11 juli 2016 @ 12:09:
Met mensen hier "huilie huilie" noemen wek je ook echt begrip voor je situatie. En al die mensen die "huilie huilie doen" hebben óók gewoon het examen mét strikvragen en al gehaald, velen zelfs zonder ook maar 1 fout, en/of in 1 keer (zoals ik).

CBR oliedom noemen schiet je ook niks mee op. Kennelijk lukt het velen wel, en jou niet. Tsja, ligt dat dan aan de rest van de wereld of aan jou?

En als je niet snapt waarom er een examen gedaan én gehaald moet worden, dan ben je imo écht niet klaar om de weg op te gaan. Het is niet zo dat dit een obstakel is dat gecreëerd is om jou te pesten of geld af te troggelen...

De rest van je rant snap ik niet.
Het lukt ook heel veel mensen om gewoon in hun eigen onderhoud te voorzien, betekent dit dat alle andere mensen die dit nu kunnen om welke reden dan ook maar gewoon mogen creperen? Wat zijn dit voor dooddoeners. Niet iedereen is hetzelfde, sommige mensen hebben moeite met concentreren, andere mensen hebben faalangst...
quote:
Ik vroeg me in eerste instantie ook af waarom je geen tijd had voor het OV naar het CBR, maar kennelijk wel de tijd had om naar het buitenland te gaan voor je rijbewijs
Omdat het probleem voor mij is dat ik erg gefrustreerd raak als ik ergens in the middle of nowhere moet gaan wachten op een bus moet gaan wachten als ik door 1 foutje gezakt ben. Kan je van vinden wat je wilt, is ook iets waar ik aan moet werken, maar ik weet van mijzelf dat ik dat beter niet kan doen.

Daarnaast ben ik van mening dat je rijbewijs halen ook een plezierig iets moet zijn, iets waar je blij mee bent. Voor mij is dat op dit moment niet meer echt mogelijk, vandaar dat ik het halen van mijn rijbewijs met een korte vakantie, of wellicht een opdracht van een aantal maanden in het buitenland, wou gaan halen. Zodat ik het in een andere setting kan doen wat misschien een stukje relaxter is voor mij, en voor anderen.
quote:
Ik denk ook dat de meeste boe-roepers hier hun theorie gehaald hebben voordat ze inzicht vragen introduceerden. Dan krijg je een situatie te zien en dan moet je aangeven of je door gaat rijden, gas los laat of gaat remmen. En dat zijn me een partij k* vragen. Met name omdat het een statisch plaatje is die je moet beoordelen. Echt slechte manier om iemand te beoordelen. Laat de praktijk lekker de praktijk zijn en de theorie de theorie. En niet van die geknusteldse halve praktijk vragen waar je in de praktijk geen reet mee kan.
Inzicht/gevaarherkenning is echt geen enkel probleem voor mij, daar heb ik denk ik 1 a 2 fouten per keer. Volgens mij mag je er iets van 12(!?), bij het 2de gedeelte mag je volgens mij 7 fouten hebben, en daar heb ik dus 1 a 2 foutjes teveel. Dat zijn dus de vragen van, mag je ladder 50cm of 60cm uitsteken etc etc.

• Lodo
quote:
Gomez12 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 08:41:

Overigens heb ik hier denk ik mijn antwoord gevonden, dit lost mijn probleem eigenlijk grotendeels op.

Ook de tip om wellicht in Rijswijk te gaan kijken zal ik even na gaan. Kijken waar het het rustigst is dan dan het advies volgen van Gomez :)
quote:
Als je alle energie die je nu steekt in anderen de schuld geven en trucjes zoeken, eens steekt in studeren en oefenen.
Bij mijn examen zaten er ook zoveel mensen in de zaal die al voor de 5e keer zakten. Die gewoon sinds de vorige poging niks hadden geleerd...

Ik vond zelf de oefen CD's het meest leerzaam. Dan kun je op je computer de examens oefenen. Inclusief die zenuwslopende aftelklok in beeld en het afkeuren van je antwoord als je te laat bent.
Die heb ik ook, daarvan heb ik alle oefeningen en examens meerdere keren gedaan, thuis haalde ik het ook met 3/4/5 fouten. Kan je alle examens doorlopen en krijg je ook de oefenvragen in het format waarin je het krijgt als je echt het examen bij het CBR gaat doen.

Ik weet niet wat jij denkt wat voor persoon ik ben, maar ik heb mijzelf prima kunnen leren programmeren en daar verdien ik dan nu ook al 5 jaar mijn brood mee, vandaar dat ik het ook zo vreemd en frustrerend vind dat het bij het CBR zelf elke keer net niet goed gaat.
quote:
Serieuze vraag : Heb je wel eens gepraat met een psychiater/psycholoog oid?

Want als je dit soort frustraties hebt nadat iets je 3x niet gelukt is (en dan is het ook nog eens iets wat vrij simpel te herkansen is en wat in wezen bijna geen geld kost (ik meen dat het 25 euro voor theorie was))
Dan krijg ik het gevoel dat er veel meer frustraties gaan komen in de rest van je leven.
Yep, die lui (PsyQ) hebben toen iets van 750 euro gedeclareerd voor een telefonisch intake gesprek van een half uurtje. Soort fabriek is dat, hele rare toko.

• Lodo
quote:
PrinsPils schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:46:
Overigens, als je uit Rotterdam komt en je vindt Barendrecht middle of nowhere is je wereld wel erg klein. Dat CBR ligt praktisch op de gemeentegrens. Als je het OV zo verschrikkelijk vindt is dat met de fiets ook nog te doen.

Verder, 3x een theorie-examen valt toch wel mee? Ik heb zowel motor- als autotheorie beiden in 1x gehaald, maar om me heen zaten mensen die er voor de 6,7 of wel 8ste keer zaten. Misschien heb je wat moeite met leren of zenuwen, dan zul je er dus wat meer moeite in moeten steken, wat altijd nog minder gedoe is dan het met allerlei kunstgrepen in het buitenland proberen.
Nah, het ligt er denk ik meer aan of je een auto hebt of niet, en sowieso kom ik nooit op Zuid, dat is ook niet echt Rotterdam.. >:)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True