Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste
Acties:

• Shadow
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 02:15
Pedalboard, rack, en veel kleurrijke Neutrik plugjes <3 (zodat het ook in een dronken bui lukt om de juiste kabel in het juiste gaatje te steken :P)

Dit baseer ik helemaal nergens op.

• pinda powerrr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 09:28

pinda powerrr

Slow down...

@Shadow dit is een behoorlijk incomplete post!

We willen:
- Meer foto's
- Lijst van gebruikte pedalen
- Meer foto's
- Details van het rack
- Hoe aangesloten
- Welke amp(s)
- Oh ja, meer foto's :9

pinda powerrr wijzigde deze reactie 06-01-2018 19:27 (4%)

Sommigen hebben geen dipje, maar een bobbel...

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:41
Ik wil even ranten... :( :(

Ik kijk de laatste maanden veel Rig rundown van Premier Guitar op youtube. Supertof.

Nu valt het me op dat heel veel (grote en bekende) bands de laatste tijd live gebruik maken van AxeFX units, en dan vaak DI naar front ook nog. Prima. Moet je zelf weten. Ik heb in de basis niks tegen modelling.

Maar bijna zonder uitzondering zeggen ze dan:

"Natuurlijk gebruiken we in de studio buizenversterkers, en tot kort geleden live ook, en het klinkt veel beter. Live ook. Maar het is zo zwaar en groot en heeft onderhoud nodig en shipping is duurder huillie huillie blah blah.

Nou weet je wat? Als ik 50 - 150 euro uitgeef om naar jou te komen kijken (ben fervent concertbezoeker) dan doe je maar wat fucking moeite om het geluid optimaal te krijgen, met de gear die je het beste vindt. En dus niet AxeFX "omdat het wel in de buurt komt en zo lekker makkelijk is".

Fuck you!

Zoals ik al zei zijn dit met grote regelmaat nog wereldacts ook.

Nee, dan de recente rigdown van Guns n' Roses O+

Het kan dus nog wel.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Ziet alles :|

Topicstarter
Stelletje underachievers, zijn roadies zo duur geworden, of hebben ze ineens ARBO-wetgeving om rekening meet te houden? :+

In other news: ik heb er een pedaaltje bij!

https://digitech.com/en/products/trio

Om eens lekker mee te pielen. :P

Ramzzz wijzigde deze reactie 07-01-2018 01:12 (5%)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Shadow
quote:
pinda powerrr schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:27:
@Shadow dit is een behoorlijk incomplete post!

We willen:
- Meer foto's
- Lijst van gebruikte pedalen
- Meer foto's
- Details van het rack
- Hoe aangesloten
- Welke amp(s)
- Oh ja, meer foto's :9
Ok, de pedalen op het bord zijn een Pigtronix infinity looper, een beatbuddy en een TC-Helicon Voicelive GTX, en een zelfbouw midi-controller pedaal wat nog een project is.

De (voor)versterker die ik gebruik zit in het rack en is een Marshall JMP-1 (12AX7 buizen preamp) en vervolgens komt er een TC G-Major FX processor welke alle niet-gain effects kan doen. Als laatste zit er nog een Line6 POD XT Pro in het rack, welke ik eigenlijk alleen als cabinet simulater gebruik om met hoofdtelefoon te spelen. De Marshall heeft ook een ingebouwde cabsim maar ik gebruik meestal de cabsim modelling van de Line6. Verder gebruik ik de Line6 eigenlijk niet meer sinds ik de Marshall + TC G-Major heb.
Tenslotte is er nog een Tech 21 Powerengine 60 (60 Watt Solidstate eindversterker met 12" speaker).

Aangesloten als volgt: Gitaar -> Voicelive -> Marshall JMP-1 -> TC-Gmajor -> Pigtronix Looper -> Tech 21 Speaker / Line 6 (cabsim) -> Hoofdtelefoon

MIDI gedeelte: De beatbuddy geeft een kloksignaal over MIDI wat gebruikt wordt door de pigtronix looper zodat de drums en loop altijd in sync blijven. Verder gaat het kloksignaal naar de TC G Major zodat delays etc. ook in sync kunnen blijven. In het rack zit nog een zelfgebouwde (Arduino achtig) MIDI-controller, zodat met een simpel up/down pedaal presets opgeroepen kunnen worden in de Marshall en TC G-Major. Ook heeft deze een input voor het volume pedaal wat nu op het pedalboard zit, en doet eigenlijk een omrekening van de logarithmische taper van het volume pedaal en stuurt dit lineair door over MIDI naar de TC G-Major (zodat er Wah of Volume (delay swells etc.) in de TC G-Major bestuurd kunnen worden) of de Pigtronix Looper (voor loop-aging). Tenslotte stuurt de TC G-Major nog een tuner-signaal terug naar de midi-controller zodat dit op het scherm weergeven kan worden.

Het pedaal dat ik nog aan het bouwen ben moet dus de functies van het midi-controller die nu nog in het rack zit overnemen, zodat ik de Marshall en TC G-Major vanaf het pedalboard kan besturen.

Nou, het laatste project waar ik al een paar jaar mee bezig ben is het ontwerpen en bouwen van een eigen buizenversterker, welke goed klinkt op laag volume n volledig bestuurbaar moet zijn dmv. MIDI presets.

Het bestaat uit een 12AX7 voorversterker kanaal gebasseerd op de Marshall JMP-1 en een 12AY7 clean kanaal van de Fender 5E3. Tussen voorversterker en phase-inverter (ook een 12AX7) zit een ( ~line-level) FX-loop. Verder zijn er 2 6V6 eindbuizen welke in pentode (15 Watt) en triode (~7.5Watt) configuratie kunnen werken, kan de bias geswitched worden tussen fixed bias en verschillende levels van cathode bias (een verdere halvering van de power ongeveer). Tenslotte is er een voor de phase-inverter nog een master-volume om het vermogen nog verder omlaag te brengen, wat niet werkt, aangezien dat de tone/gain van de eindbuizen beinvloed (en dus moet je alle gain uit de preamp halen, wat enkel leuk is voor Marshall-achtige high gain sounds). Verder is er een optie om veel negatieve feedback van de output transformer te geven om nog meer moderner (Marshall achtig) high-gain geluid te krijgen (de stap die Marshall maakte toen ze de Fender Bassman kloonden en de JMT-45 maakten, maar dan met een switch :D).

Goed, het hele buizen gedeelte heb ik nu na aantal jaren experimenteren ontwerpen en simuleren nu wel naar mijn smaak gekregen, wat ik echt onderschat had is het digitale gedeelte. Zoals ik zei moet alle instellingen van de buizenamp dus digitaal gestuurd kunnen worden (als het ware alle potmeters en schakelaars door digipots en switches vervangen, wat in theorie heel simpel lijkt, maar in praktijk ontzettend ingewikkeld is vooral door de hoge spanningen in de buizenamp). Het idee is min of meer genspireerd door "The Wizzer" van Neil Young, maar die had simpelweg servomotoren op al z'n potmeters gebouwd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online
quote:
KnoxNL schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:19:
"Natuurlijk gebruiken we in de studio buizenversterkers, en tot kort geleden live ook, en het klinkt veel beter. Live ook. Maar het is zo zwaar en groot en heeft onderhoud nodig en shipping is duurder huillie huillie blah blah.

Nou weet je wat? Als ik 50 - 150 euro uitgeef om naar jou te komen kijken (ben fervent concertbezoeker) dan doe je maar wat fucking moeite om het geluid optimaal te krijgen, met de gear die je het beste vindt. En dus niet AxeFX "omdat het wel in de buurt komt en zo lekker makkelijk is".

Het kan dus nog wel.....
De vraag is of het wel echt zo zwart-wit is dat een buizenbak in zo'n live setting echt beter klinkt.
Een buizenbak is gevoelig voor transport, gevoelig voor de omgevingsvariabele als temperatuur en spanning en gevoelig voor de afstelling en instelling.

Vervolgens moet er een speakerkast onder en moet het geluid van die kast weer met microfoons opgevangen wordt. Iedereen die wel eens met microfoons en een speakerkast van een gitaar heeft gerommeld weet dat de plaatsing een kwestie van millimeters is, want anders klinkt het geluid totaal anders.

Allemaal niet handig in een live situatie.

Een AxeFX of andere modeller heeft dat niet. Die doet elke avond exact hetzelfde. Onafhankelijk van alle omgevingsvariabelen. En als je ergens in rusland op een podium staat en je peperdure handgebouwd Van Weelden of andere boutique amp klapt uit elkaar, of wordt gejat, zie dan maar eens een vervanger te regelen. Een AxeFX kun je overal vandaan halen en je propt er even je USB stick met settings in en je kunt weer door. Dat is wel fijn als je over 2 uur weer voor 30.000 man moet spelen!

Daarnaast ga jij in de zaal bij heel veel muziekstijlen ECHT het verschil niet horen. Neem Metallica.. Die speelden vroeger live op omgebouwde Marshalls, toen op Mesa's, tussendoor nog even op Diezels. Randalls en wat ander exotisch spul en tegenwoording op AxeFX's. En zal ik je vertellen.. Ze zijn live alleen maar beter gaan klinken.

Slash net zo. Die speelde op JCM 800's, Silver Jubilees, daarna op Vintage Moderns en nu op zijn signature marshalls (volgens mij?). Maar hij klinkt altijd als Slash. Ik weet zeker dat wanneer hij in een live situatie over een AxeFX zou spelen, dat wij dat in de zaal niet zouden merken.

Overigens ben ik een enorme fan van buizenversterkers. Mijn 'modeller' is een Mesa Boogie Mark V 25. Volledig buizen, maar zo flexibel dat hij zo'n beetje alle geluiden kan produceren. Van Fender clean, via Marshall crunch naar de typische Mesa distortion.

Maar modellers zijn live gewoon enorm handig en (dus) de toekomst.

Maar als je van vintage spullen en buizenversterkers houdt, moet je eens naar Joe Bonamassa op zoek gaan..

Bij hem thuis:
(Joe: "Dit gebeurt er wanneer een verslaving gecombineerd wordt met een beetje succes in de muziekindustrie en er niemand is die zegt NEE, STOP alsjeblieft !")

Live (de "Rock" gear):
(channel switchen? Nee joh, gewoon switchen tussen 2x2 boutique amps)

Live (de "Blues" gear):

(channel switchen? Nee joh, gewoon 2 vintage tweed twins en 2 vintage tweed bassmans VOL open. En als je de transformatoren eruit blaast? Lekker belangrijk joh! 8)

Overigens treed hij ook gewoon live op met vintage gitaren. Zelfs met zijn 'bursts'. (volgens mij niet meer in Europa helaas vanwege de cites wetgeving).

En als je een beetje aardig bent dan mag je als 17 jarige jongen even bij Joe op het podium je gitaar inpluggen op zijn 4 fenders. En als je dan een beetje je best doet mag je ook nog even op een van zijn 'bursts' tokkelen. _/-\o_

Overigens kun je hier zijn backline goed horen en hoor je hem vlak na elkaar op een 700 euro kostende Gibson Studio en op een 300.000 euro kostende 'burst' spelen. Kun je meteen even zelf beoordelen of het verschil in geluid de meerprijs waard is :9~

FragDaddy wijzigde deze reactie 07-01-2018 21:11 (17%)

Have a wheelie good weekend!

• KnoxNL
Ik snap helemaal wat je bedoeld, en je kunt je afvragen of je het hoort inderdaad.
Ik was in 2017 nog bij Metallica en heb van het weekend ook hun rundown op hun eigen kanaal gezien:

Het probleem vind dat ze bijna allemaal (ook in dat filmpje) aangeven het buizengeluid ook live mooier te vinden. Dan denk ik dat die discussie niet meer gevoerd hoeft te worden.

Daarnaast ben ik bekend met alle "problematiek" die je opnoemt, enerzijds door de rigdows waar het in verteld wordt maar ook doordat ik zelf graag met microfoons icm mijn amp speel. Ik ondervind het dus aan den lijve.

De Bonamassa filmpjes ken ik natuurlijk als echte gitaarfanaat (Bonamassa ook liove gezien in Carre een paar jaar terug, voor een goede 120 geloof ik). Wat een held _/-\o_

Maar kijk, je kunt ook moeite doen.

GnR (en meerdere bands) runnen hun cabs naast op het podium ook in zogenaamde ISO boxes. Geluidsdichte kasten met 4 x 12" erin en mics die onder het podium staan. Als je mijn eerdere fimpje bekijkt dan zie je dat.

Daarom weet ik wel zeker dat je in geval van slash verschil gaat horen tussen een AxeFX DI en die 4x 12 die vol staat te blazen voor de mics.

EDIT: Nou is Metallica wel een slecht voorbeeld, want die hoort bij de 1% van concerten waar ik gewoon eerder weggegaan ben omdat ik (onder andere) het geluid zo slecht vond.

Nou ben ik niet zo onsportief om dat meteen aan de AxeFX te wijten ;) Het was wel mijn eerste bezoek aan de Ziggo. Misschien komt het daardoor.

EDIT EDIT: En ja ook Slash heb ik al 7-8 keer live gezien. Structureel goed, of het nu Paridiso was (Snakepit tour) of Goffert en alles er tussenin. Maar ik ben toch bang dat dat 90% door hemzelf komt O+

KnoxNL wijzigde deze reactie 07-01-2018 21:15 (17%)

• FragDaddy
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online
quote:
Het probleem vind dat ze bijna allemaal (ook in dat filmpje) aangeven het buizengeluid ook live mooier te vinden. Dan denk ik dat die discussie niet meer gevoerd hoeft te worden.
Metallica speelt al eeuwen met in-ears, dus die horen live toch een compleet andere mix in hun oren dan jij in de zaal. De vraag is wat ze horen en of ze uberhaupt nog kunnen horen of iets 'mooi' klinkt. Ja, voor hun. Misschien dat zij het nog kunnen horen omdat ze met hun oortjes redelijk dicht bij de bron zitten.

Maar wat hoort de zaal? Die AxeFX of die Mesa met 3 microfoons ervoor wordt door zo vreselijk veel kabels, processing, mengtafels, nog meer processing, nog meer kabels, digitale versterkers, enorme zaalspeakers heen gehaald dat de finesse van wat er uit de buizenversterker+speakerkast of uit de AxeFX komt in mijn ogen echt niet meer te horen is.

GnR net zo. De reden dat Slash nog niet over is op een AxeFX is waarschijnlijk omdat hij het niet snapt. Ik heb wel eens een filmpje van hem gezien waarin hij naar een Protools scherm zit te kijken.. Dan mompelt ie ook dat ie liever een analoge studio en een 24 track tape recorder heeft.

Ja. Omdat hij gewoon lekker gitaar wil spelen en zich niet wil verdiepen in computers en moderne spullen.
En dat is hem goed recht natuurlijk, want gitaar spelen is ie goed in. En protools gewoon niet. Prima, have fun with it!

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastisch dat er nog grote bands zijn die stapels buizenbakken meeslepen. Maar ik denk dat het heel snel uitsterft en dat men ze lekker thuis en in de studio laat staan.

En ik denk ook dat wij als publiek daar alleen maar voordeel van hebben in de zin dat alles steeds consistenter en simpeler wordt en je steeds minder bij een concert staat te luisteren en dat je denkt "wat is het geluid toch ruk!". En dat hebben we toch allemaal wel eens meegemaakt. Beetje lullig dat dat komt omdat een of andere roadie een van de 8 speakerkasten uit fase heeft aangesloten of een van de 6 microfoons die precies voor een conus gepositioneerd stonden per ongeluk had aangestoten ofzo.
quote:
Maar ik ben toch bang dat dat 90% door hemzelf komt
De man is een machine. Speelt altijd snaar strak en mist maar heel weinig _/-\o_

Ik denk ook dat een groot deel gewoon uit zijn vingers komt rollen. Ik denk dat als je Slash op bezoek hebt en hem jou gitaar en jou versterker geeft, dat hij gewoon zijn ding doet en dat je met je ogen dicht denkt "ja, dat klinkt toch geweldig!". Daar hoeft hij echt niet zijn stadium rig en dure gibsons voor mee te slepen.

Maar vlak ook de geluidsmensen niet uit. De muzikant (Slash!) kan geweldig staan te spelen, maar als de mix en de processing rommel is, heb jij in het publiek geen leuke avond! En dat vind ik zo mooi, vaak klinkt het in het publiek alsof ze een CD hebben op staan. Zo goed klopt alles dan. Dat is toch fantastisch _/-\o_ En wat boeit het dan wat voor spullen ze gebruiken? Als het maar lekker klinkt en als het maar een mooie show is! :9~

FragDaddy wijzigde deze reactie 07-01-2018 21:31 (17%)

Have a wheelie good weekend!

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 12-02 19:23

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

quote:
KnoxNL schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:08:

Daarom weet ik wel zeker dat je in geval van slash verschil gaat horen tussen een AxeFX DI en die 4x 12 die vol staat te blazen voor de mics.
Ik denk dat je jezelf, en met jou heel veel anderen, overschat op dit gebied.
Fractals en Kempers zijn inmiddels zo ver ontwikkeld dat ik echt denk dat niemand die het geluid uiteindelijk enkel via de P.A. hoort het verschil zal merken.

Er zijn nog steeds verschillen, maar dit zit hem vooral in de response en dynamiek van het voorgebrachte geluid in relatie tot je spel. De kans dat Slash, Kirk of James dat verschil in het gevoel/geluid via de monitoren opmerken is wel aannemelijk en dan is het niet vreemd om uiteindelijk nog steeds een voorkeur voor een volledige buizensetup hebben.

Buizenversterkers waren de originals en die nostalgiefactor kunnen veel mensen ook maar moeilijk loslaten.
Daarnaast denk ik dat heel veel mensen die heel hard roepen dat buizen onovertroffen zijn, voornamelijk lopen te papegaaien wat ze anderen hebben horen zeggen.

Let wel, ik zeg niet dat een Fractal of andere modeler een gelijkwaardige vervanging van een buizensetup is, maar dat de verschillen in een live omgeving voor het publiek zodanig klein worden dat de hassle van het rondzeulen met en continu afstellen van buizenamps en mic'd cabs de meerwaarde amper nog kan verdedigen. Kortom, ik begrijp de beslissing om live voor AxeFX te kiezen wel.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat er bands zijn die ervoor kiezen om in een live omgeving op een 'silent stage' te gaan staan, zonder amps, cabs en monitoren, zonder luchtverplaatsing en met enkel een oortje in.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Als afschrikwekkend voorbeeld van hoe geluid niet geregeld moet worden, moet je eens naar een concert van Jan Akkerman gaan...

Volle Heineken Music Hall, en zijn mix klonk gewoon ouderwets kut met peren (meteen daarna Gary Moore: klonk als een klok)... idem in de Boerderij, Het Paard, het Patronaat, etc.

Hij heeft gewoon een geluidsman die hij elke keer kan ontslaan. Ik denk dat hij zijn ziel aan deze vent verkocht heeft of zo, want o, o, o wat is dat elke keer ruk zeg. :+

Fenomenale gitaristen - want dat is hij nog steeds - maken zo ook vreemde keuzes. :F

Ik raad dus iedereen aan om het een keer te doen, een concert van Jan Akkerman. :+

Ramzzz wijzigde deze reactie 07-01-2018 21:51 (11%)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
quote:
Ramzzz schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:50:
Als afschrikwekkend voorbeeld van hoe geluid niet geregeld moet worden, moet je eens naar een concert van Jan Akkerman gaan...

Volle Heineken Music Hall, en zijn mix klonk gewoon ouderwets kut met peren (meteen daarna Gary Moore: klonk als een klok)... idem in de Boerderij, Het Paard, het Patronaat, etc.

Hij heeft gewoon een geluidsman die hij elke keer kan ontslaan. Ik denk dat hij zijn ziel aan deze vent verkocht heeft of zo, want o, o, o wat is dat elke keer ruk zeg. :+

Fenomenale gitaristen - want dat is hij nog steeds - maken zo ook vreemde keuzes. :F

Ik raad dus iedereen aan om het een keer te doen, een concert van Jan Akkerman. :+
Hoe goed een artiest ook is, als het geluid kut is ben ik echt heel snel weg. De lol is er voor mij dan meteen vanaf. Geen Akkerman voor mij dus 8)

• KnoxNL
quote:
CaPtAiNCaRnAgE schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:40:
[...]

Ik denk dat je jezelf, en met jou heel veel anderen, overschat op dit gebied.
Fractals en Kempers zijn inmiddels zo ver ontwikkeld dat ik echt denk dat niemand die het geluid uiteindelijk enkel via de P.A. hoort het verschil zal merken.

Er zijn nog steeds verschillen, maar dit zit hem vooral in de response en dynamiek van het voorgebrachte geluid in relatie tot je spel. De kans dat Slash, Kirk of James dat verschil in het gevoel/geluid via de monitoren opmerken is wel aannemelijk en dan is het niet vreemd om uiteindelijk nog steeds een voorkeur voor een volledige buizensetup hebben.

Buizenversterkers waren de originals en die nostalgiefactor kunnen veel mensen ook maar moeilijk loslaten.
Daarnaast denk ik dat heel veel mensen die heel hard roepen dat buizen onovertroffen zijn, voornamelijk lopen te papegaaien wat ze anderen hebben horen zeggen.

Let wel, ik zeg niet dat een Fractal of andere modeler een gelijkwaardige vervanging van een buizensetup is, maar dat de verschillen in een live omgeving voor het publiek zodanig klein worden dat de hassle van het rondzeulen met en continu afstellen van buizenamps en mic'd cabs de meerwaarde amper nog kan verdedigen. Kortom, ik begrijp de beslissing om live voor AxeFX te kiezen wel.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat er bands zijn die ervoor kiezen om in een live omgeving op een 'silent stage' te gaan staan, zonder amps, cabs en monitoren, zonder luchtverplaatsing en met enkel een oortje in.
Ik denk dat we grofweg op dezelfde lijn zitten.
Er is wel genoeg over gezegd.

In ieder geval in april nog naar G3 en Scorpions. Al kan ik me voorstellen dat die laatste tegenwoordig misschien ook wel modelling doet (aanname), ik heb er niet minder zin in.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 07:48

franssie

Save the albatross

quote:
rodie83 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:06:
[...]

Hoe goed een artiest ook is, als het geluid kut is ben ik echt heel snel weg. De lol is er voor mij dan meteen vanaf. Geen Akkerman voor mij dus 8)
En dat heb ik bij Metallica ook twee keer mogen meemaken. Openlucht pak ik ze nog wel mee maar binnen is het standje bloed uit de oren en met gehoorbescherming nog geen muziek van te maken. Wat jammer is, Samen met (wijlen) Price en Bruce Springsteen waren/zijn het wel de beste concerten (lang, heftig en gewoon heel veel gitaarenergie).

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing

• Vaal
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 10:37

Vaal

Skid Vicious

Terug naar gitaartjes? :p Vandaag zelf nieuwe snaren opgelegd en fretbord netjes in de olie gezet :) leuk klusje en hij speelt een stuk lekkerder met nieuwe snaren. Ernie Ball Classic 9-46.

M'n vriendin d'r webcam!

• aicaramba
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 07:33
quote:
Vaal schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:52:
Terug naar gitaartjes? :p Vandaag zelf nieuwe snaren opgelegd en fretbord netjes in de olie gezet :) leuk klusje en hij speelt een stuk lekkerder met nieuwe snaren. Ernie Ball Classic 9-46.
Oh, dat was ik ook van plan om binnenkort te doen.. Zelf fretbord en frets schoonmaken, olien, schuren en zelf de gitaar helemaal afstellen.. Ik heb al de nodige youtube video's gekeken, maar zijn er nog specifieke dingen om op te letten?

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
aicaramba schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:11:
[...]

Oh, dat was ik ook van plan om binnenkort te doen.. Zelf fretbord en frets schoonmaken, olien, schuren en zelf de gitaar helemaal afstellen.. Ik heb al de nodige youtube video's gekeken, maar zijn er nog specifieke dingen om op te letten?
Really? Is dat nodig? Helpt het (ergens tegen)?

Ik speel zeker 1/2 uur per dag, maar ik heb nog nooit een gitaar gehad waarvan de toets niet meer te bespelen was en / of gereinigd / geolied moest worden. :P

Maar ik heb dan ook alleen maar gitaren met rosewood-fretboards. Misschien scheelt dat.

Hoogstens van mijn Squier Tele, een snaardeukje in een fret door omvallen. Iets dat ik met polijsten (met een beschermend sjabloon op de toets) weg zou kunnen krijgen. Maar daar ben ik te lui voor. :+

Ramzzz wijzigde deze reactie 11-01-2018 12:18 (13%)

• rodie83
  • Niet online
quote:
Ramzzz schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:17:
[...]

Really? Is dat nodig? Helpt het (ergens tegen)?

Ik speel zeker 1/2 uur per dag, maar ik heb nog nooit een gitaar gehad waarvan de toets niet meer te bespelen was en / of gereinigd / geolied moest worden. :P

Maar ik heb dan ook alleen maar gitaren met rosewood-fretboards. Misschien scheelt dat.

Hoogstens van mijn Squier Tele, een snaardeukje in een fret door omvallen. Iets dat ik met polijsten (met een beschermend sjabloon op de toets) weg zou kunnen krijgen. Maar daar ben ik te lui voor. :+
Juist fretboards van rosewood (ongelakt) hebben baat bij een beetje olie eens in de zoveel tijd. Tegen uitdrogen, vocht en vuil. Bijvoorbeeld dit spulletje. Kost bijna niks en als je toch je snaren aan het doen bent...

rodie83 wijzigde deze reactie 11-01-2018 12:23 (3%)

• aicaramba
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 07:33
quote:
rodie83 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:22:
[...]

Juist fretboards van rosewood (ongelakt) hebben baat bij een beetje olie eens in de zoveel tijd. Tegen uitdrogen, vocht en vuil. Bijvoorbeeld dit spulletje. Kost bijna niks en als je toch je snaren aan het doen bent...
Die heb ik inderdaad in huis gehaald.. Sowieso blijft er veel vuil van vingers achter wat op gaat hopen..

Daarbij weet ik niet of de (2e hands) gitaren die ik heb uberhaubt ooit goed zijn afgesteld en het lijkt me ook wel leuk om dat zelf te doen / te leren.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• Vaal

Vaal

Skid Vicious

Ik kwam er achter dat mijn Squier helemaal geen Bullet uit 2016 was, maar een SE uit 2004 :+ Snaren lagen er dan ook al 13 jaar op en hadden echt veruit hun beste tijd gehad. Fretboard was ook grijzig en ranzig. Schoonmaken en olien heeft echt wonderen gedaan. Tijdens het schoonmaken van de body kwam ik er ook achter dat het beschermplastic nog op de pickguard zat :')

Speelt echt veel lekkerder nu! Ook even de tijd genomen om de brugzadels af te stellen (hoogte) en dat scheelt ook al veel.

Enige dat ik nu nog af moet stellen is intonatie, maar dat vind ik vrij lastig, heb namelijk geen idee wat een flageolet is :p

M'n vriendin d'r webcam!

• Shadow
quote:
Vaal schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:37:
Ik kwam er achter dat mijn Squier helemaal geen Bullet uit 2016 was, maar een SE uit 2004 :+ Snaren lagen er dan ook al 13 jaar op en hadden echt veruit hun beste tijd gehad. Fretboard was ook grijzig en ranzig. Schoonmaken en olien heeft echt wonderen gedaan. Tijdens het schoonmaken van de body kwam ik er ook achter dat het beschermplastic nog op de pickguard zat :')

[afbeelding]

Speelt echt veel lekkerder nu! Ook even de tijd genomen om de brugzadels af te stellen (hoogte) en dat scheelt ook al veel.

Enige dat ik nu nog af moet stellen is intonatie, maar dat vind ik vrij lastig, heb namelijk geen idee wat een flageolet is :p
Eigenlijk is dat veel mooier dan de neck van m'n Fender Tele, die heeft een dikke laag polyester er overheen, en daar zal olie dus ook echt nooit nodig zijn.

• rodie83
  • Niet online
quote:
Vaal schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:37:

[afbeelding]

Flageolet klinkt veel lastiger dat het is.Normaal gesproken druk je een snaar in tussen twee fretjes in right? Bij een flageolet houd je je vinger heel licht op de snaar, exact boven het fretje en sla je de snaar aan. Dit werkt slechts op een aantal posities, waaronder de twaalfde. Laten we die nou net nodig hebben voor intonatie ;)

Intonatie: Speel op een snaar de flageolet. Vergelijk met een stemapparaat vervolgens de toon met de toon die je krijgt als je 'gewoon' de twaalfde positie speelt op die snaar. Met het schroefje achter op je brug kan je vervolgens de snaar langer / korter maken om de intonatie goed te krijgen (c.q. beide tonen gelijk).

• Vaal

Vaal

Skid Vicious

quote:
Shadow schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:01:
[...]

Eigenlijk is dat veel mooier dan de neck van m'n Fender Tele, die heeft een dikke laag polyester er overheen, en daar zal olie dus ook echt nooit nodig zijn.
Heb je een maple neck op je Tele? Vind dat rosewood wel echt heel erg mooi, ben stiekem al aan het kijken naar een MIM of USA strat (ligt er ff aan hoe goed de crypto's gaan :+) en dan wil ook zeker weer een rosewood neck :)

M'n vriendin d'r webcam!

• SiNisTrAD
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19-02 16:48
Ik heb ongeveer een jaar geen gitaar gespeeld na mijn verhuizing (had een goede gitaar leraar) maar ben nu aan het kijken om weer eens te beginnen.

Zijn er goede gitaar apps die jullie zouden aanraden om het weer eens op te pikken? Mijn niveau is niet zodanig dat ik het zonder kan :). Ik zou ook graag mijn eigen tijd indelen vandaar dat ik hoop dat er een goede app is (ala Zwift voor fietsen :)).

SiNisTrAD wijzigde deze reactie 11-01-2018 14:30 (17%)

• Vaal

Vaal

Skid Vicious

quote:
SiNisTrAD schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:51:
Ik heb ongeveer een jaar geen gitaar gespeeld na mijn verhuizing (had een goede gitaar leraar) maar ben nu aan het kijken om weer eens te beginnen.

Zijn er goede gitaar apps die jullie zouden aanraden om het weer eens op te pikken? Mijn niveau is niet zodanig dat ik het zonder kan :). Ik zou ook graag mijn eigen tijd indelen vandaar dat ik hoop dat er een goede app is (ala Zwift voor fietsen :)).
Yousician is wel cool :) Fender Riffstation is ook wel gaaf, maar stukken minder uitgebreid.

M'n vriendin d'r webcam!

• Shadow
quote:
SiNisTrAD schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:51:

Iets als Rocksmith?
quote:
Vaal schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:34:
[...]

Heb je een maple neck op je Tele?
Klopt, inderdaad een maple neck. Het is een "Fender Modern Player Tele Plus". 3 pickups, humbucker waarvan de coil te splitten is en een belly-cut :) Onverslaanbaar voor z'n prijs.

• Vaal

Vaal

Skid Vicious

quote:
Shadow schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:42:
[...]

Iets als Rocksmith?
[...]

Klopt, inderdaad een maple neck. Het is een "Fender Modern Player Tele Plus". 3 pickups, humbucker waarvan de coil te splitten is en een belly-cut :) Onverslaanbaar voor z'n prijs.
[afbeelding]
Prachtige gitaar :)

M'n vriendin d'r webcam!

• SiNisTrAD
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19-02 16:48
Bedankt, ik zal een rondkijken. Ik heb rocksmith maar ik heb iets meer structuur nodig :) Ik zag ook iets over GuitarTricks, zal daar eens naar kijken.

Het zou zonde zijn om deze jongens niet te gebruiken:

rechtse is een Gibson Les Paul Faded 2016
http://www.gibson.com/Pro...es-Paul-Studio-Faded.aspx

SiNisTrAD wijzigde deze reactie 12-01-2018 11:09 (32%)

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Zondag weer eens jammen met mijn ex-collega's. Nou had ik ze in de appgroep al lekker zitten maken met mijn nieuwe amp, komt er gisteren ineens een foto van een nieuwe gitaar in....Heeft een van die gasten een Fender Stratocaster Eric Clapton Signature gekocht :P

Ik kwijl op zijn gitaar, hij op mijn versterker :+ Dus zondag maar even uitproberen wat die combi doet, hij speelt zelf namelijk op een modelling amp van Line 6.

• KnoxNL
Ik weet al wel wat die combi gaat doen :9

Ben zelf alleen geen fan van signature gear maar het zal er niet minder om klinken!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

quote:
KnoxNL schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:59:
Ik weet al wel wat die combi gaat doen :9

Ben zelf alleen geen fan van signature gear maar het zal er niet minder om klinken!
Tja, ik ben begonnen met gitaarspelen met heel veel Clapton werk. Dus heb er zeker wel een voorliefde aan overgehouden. De signature Strat van EC is echt wel mooi (zeker de grijze versie die collega heeft gekocht), maar ik vind tegenwoordig de rosewood neck veel mooier. Qua spelen vind ik het ook lekkerder. Maar ja, EC heeft een maple neck.

Ach FWP, ik heb er toch geen geld voor :+

De Squier waar ik nu op speel, klinkt al meer dan prima met de Blues Jr. Mijn '68 Telecaster is weer een heel ander geluid, ook echt wel lekker. Ben heel erg benieuwd hoe het klinkt met dikke Humbuckers van een LP, of een ES-335 <3

Genoeg om voor te sparen. Eerst maar eens een net pedalboard maken, daarna sparen voor een andere gitaar. Of dat een LP wordt of een Strat, dat zie ik tegen die tijd wel O-)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
pinda powerrr schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:20:
[...]

Tja, ik ben begonnen met gitaarspelen met heel veel Clapton werk. Dus heb er zeker wel een voorliefde aan overgehouden. De signature Strat van EC is echt wel mooi (zeker de grijze versie die collega heeft gekocht), maar ik vind tegenwoordig de rosewood neck veel mooier. Qua spelen vind ik het ook lekkerder. Maar ja, EC heeft een maple neck.

Ach FWP, ik heb er toch geen geld voor :+

De Squier waar ik nu op speel, klinkt al meer dan prima met de Blues Jr. Mijn '68 Telecaster is weer een heel ander geluid, ook echt wel lekker. Ben heel erg benieuwd hoe het klinkt met dikke Humbuckers van een LP, of een ES-335 <3

Genoeg om voor te sparen. Eerst maar eens een net pedalboard maken, daarna sparen voor een andere gitaar. Of dat een LP wordt of een Strat, dat zie ik tegen die tijd wel O-)
Wij moeten echt eens buurten! :Y

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

quote:
Ramzzz schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:03:
[...]

Wij moeten echt eens buurten! :Y
Is je mancave al klaar? :P

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
Bijna... :+

Kids verhuizen de komende 2 weken naar de nieuwe zolder, daarna is het zover. :P

Eerst nog even een amp verkopen en er weer n voor in de plaats aanschaffen. O-)

Ramzzz wijzigde deze reactie 15-01-2018 00:09 (14%)

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Gisteravond lekker gejamd met mijn ex-collega's. Oefenruimte gehuurd en spelen maar :)
Ik dacht lekker de Blues Jr te kunnen uitlaten, maar tering..wat gaat dat ding hard! Als de master op de helft stond, kreeg ik de vraag of ik wat zachter kon spelen :') Tegenover mij stond er eentje op een 4x12 Marshall stack te spelen _O-
Maar het geluid is om te smullen, wat heb ik al die jaren gemist!

Ook even de Fender Signature Eric Clapton Stratocaster er aan gehangen natuurlijk. Het verschil in pickups met mijn Squier Strat is duidelijk te horen. Heerlijke Fender "twang" in die combi. De EC Strat heeft een mid-boost, dus als je de gitaar open draait, begint de amp vanzelf te breken. Zonder enig effectpedaal waren er heel veel verschillende sounds uit te krijgen.

Jarenlang was de EC Strat een droom van mij om te hebben, maar nu ik er een tijdje op heb gespeeld, denk ik er toch anders over. De mid-boost is echt wel een apart dingetje om te hebben, maar juist dt zou mij nu tegenhouden. Mijn smaak is veranderd en ik zou nu dus eerder een Strat met '60's pu's kopen. Ik speelde gisteren ook veel clean met af en toe de Soul Food erbij als lichte overdrive.

Hoe dan ook, was weer lekker om met die gasten te spelen en heb lekker die buizen laten gloeien 8)
quote:
Ramzzz schreef op maandag 15 januari 2018 @ 00:09:
[...]

Bijna... :+

Kids verhuizen de komende 2 weken naar de nieuwe zolder, daarna is het zover. :P

Eerst nog even een amp verkopen en er weer n voor in de plaats aanschaffen. O-)
d:)b

Welke amp wordt er nou weer ingewisseld en voor welke?

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
pinda powerrr schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:11:
Gisteravond lekker gejamd met mijn ex-collega's. Oefenruimte gehuurd en spelen maar :)
Ik dacht lekker de Blues Jr te kunnen uitlaten, maar tering..wat gaat dat ding hard! Als de master op de helft stond, kreeg ik de vraag of ik wat zachter kon spelen :') Tegenover mij stond er eentje op een 4x12 Marshall stack te spelen _O-
Maar het geluid is om te smullen, wat heb ik al die jaren gemist!

Ook even de Fender Signature Eric Clapton Stratocaster er aan gehangen natuurlijk. Het verschil in pickups met mijn Squier Strat is duidelijk te horen. Heerlijke Fender "twang" in die combi. De EC Strat heeft een mid-boost, dus als je de gitaar open draait, begint de amp vanzelf te breken. Zonder enig effectpedaal waren er heel veel verschillende sounds uit te krijgen.

Jarenlang was de EC Strat een droom van mij om te hebben, maar nu ik er een tijdje op heb gespeeld, denk ik er toch anders over. De mid-boost is echt wel een apart dingetje om te hebben, maar juist dt zou mij nu tegenhouden. Mijn smaak is veranderd en ik zou nu dus eerder een Strat met '60's pu's kopen. Ik speelde gisteren ook veel clean met af en toe de Soul Food erbij als lichte overdrive.

Hoe dan ook, was weer lekker om met die gasten te spelen en heb lekker die buizen laten gloeien 8)
Lekker man! :)

Altijd gaaf om te merken wat een zogenaamd 'kleine' amp presteert.
quote:
[...]

d:)b

Welke amp wordt er nou weer ingewisseld en voor welke?
De HT Soloist 60 wordt vervangen door een Artisan 30. :)

Al moet ik zeggen dat de Blues Jr. ook erg aanlokkelijk is - en veel betaalbaarder... 🤔

• KnoxNL
quote:
pinda powerrr schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:11:

Jarenlang was de EC Strat een droom van mij om te hebben, maar nu ik er een tijdje op heb gespeeld, denk ik er toch anders over. De mid-boost is echt wel een apart dingetje om te hebben, maar juist dt zou mij nu tegenhouden. Mijn smaak is veranderd en ik zou nu dus eerder een Strat met '60's pu's kopen.
:Y

Absoluut! *Knox aait 1964 NOS Custom shop

Verder leuk verhaaltje om te lezen, blij dat hij zo goed bevalt!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

quote:
Ramzzz schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:14:

[...]

De HT Soloist 60 wordt vervangen door een Artisan 30. :)
Dat ziet er erg mooi uit! <3
Nu voor de helft van de prijs bij KeyMusic! En op voorraad in Rdam :P
quote:
KnoxNL schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:17:
[...]

:Y

Absoluut! *Knox aait 1964 NOS Custom shop

Verder leuk verhaaltje om te lezen, blij dat hij zo goed bevalt!
Ongelooflijk, hoeveel een fijne amp kan schelen in je sound. Nou is de smaak van je sound natuurlijk persoonlijk. Ik heb ook wel een paar keer op een Marshall JCM 600 buizencombi gespeeld. Prachtig hoor, maar niet mijn ding. Er was een kans dat ik die voor heel weinig kon overnemen, maar heb dus bewust daar niet voor gekozen en even doorgespaard voor de Fender.

@KnoxNL Die Custom Shop aaien wij ook wel even op de Tweakers Guitar Meet 8) :P

• KnoxNL
Oh ja, een meet hadden we ook nog op hte verlanglijstje staan!

Al ben ik bang dat ik niet veel in te brengen heb als ik lees dat @Ramzzz 1-2 uur per dag speelt, dat haal ik bij lange na niet!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
pinda powerrr schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:26:
[...]

Dat ziet er erg mooi uit! <3
Nu voor de helft van de prijs bij KeyMusic! En op voorraad in Rdam :P
Je dacht toch niet dat ik de volle mep ging lappen? :+
quote:
[...]

Ongelooflijk, hoeveel een fijne amp kan schelen in je sound. Nou is de smaak van je sound natuurlijk persoonlijk. Ik heb ook wel een paar keer op een Marshall JCM 600 buizencombi gespeeld. Prachtig hoor, maar niet mijn ding. Er was een kans dat ik die voor heel weinig kon overnemen, maar heb dus bewust daar niet voor gekozen en even doorgespaard voor de Fender.

@KnoxNL Die Custom Shop aaien wij ook wel even op de Tweakers Guitar Meet 8) :P
Ik ga de datumprikker maar weer eens aanzwengelen... :Y
quote:
KnoxNL schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:28:
Oh ja, een meet hadden we ook nog op hte verlanglijstje staan!

Al ben ik bang dat ik niet veel in te brengen heb als ik lees dat @Ramzzz 1-2 uur per dag speelt, dat haal ik bij lange na niet!
1-2 uur? :o

Nee, dat is eerder 1/2 (0,5) uur...

Ramzzz wijzigde deze reactie 15-01-2018 11:31 (18%)

• KnoxNL
quote:
Ramzzz schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:28:

Nee, dat is eerder 1/2 (0,5) uur...
:+

• MisterJack41
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19-02 11:05
Iets verlate reactie, maar ik heb een nieuwe gitaar gekocht! het is (via marktplaats) een arctic white (dus wit op wit) MIM Fender Stratocaster geworden, en ik ben er super blij mee natuurlijk, maar het heeft me wel weer een nieuw wenslijstje gegeven:
- een nieuwe versterker (Ik denk aan een VOX VT20X, maar een aanrader in die prijsklasse is altijd welkom)
- een nieuwe slagplaat (hier zitten wat krasjes op, plus ik vind zwart op wit nog net iets vetter)
- Nieuwe straplocks, want standaard straplocks zuigen

Ik heb het gevoel dat ik hier nog jaren plezier van ga hebben, zeer blij mee!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
MisterJack41 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:12:
Iets verlate reactie, maar ik heb een nieuwe gitaar gekocht! het is (via marktplaats) een arctic white (dus wit op wit) MIM Fender Stratocaster geworden, en ik ben er super blij mee natuurlijk, maar het heeft me wel weer een nieuw wenslijstje gegeven:
- een nieuwe versterker (Ik denk aan een VOX VT20X, maar een aanrader in die prijsklasse is altijd welkom)
- een nieuwe slagplaat (hier zitten wat krasjes op, plus ik vind zwart op wit nog net iets vetter)
- Nieuwe straplocks, want standaard straplocks zuigen

Ik heb het gevoel dat ik hier nog jaren plezier van ga hebben, zeer blij mee!
Nice! :)

Ben je beginner of gevorderd?

Afhankelijk van je wensenlijstje qua stijl / klank / inspiratie / vermogen (hoe hard moet-ie?), is er voor dat geld (max. 200) best het n en ander te vinden, hoor. Zeker als je Marktplaats ook interessant vindt.

En dan ook nog modelling / solid state / buizen, wat is je bedoeling?

Allereerst, spreek ik voor meerderen hier denk ik, dat een Blackstar HT5-R Combo (veel te vinden, 2e hands op Marktplaats) waarschijnlijk het prettigste is om mee te beginnen. Buizenversterker, 5W (kan kneiterhard n zacht), alles zit erin, 2-kanaals, reverb... en heel belangrijk: 1 x 12”!

Niet naast de deur, maar wel een leuk ding: https://link.marktplaats.nl/m1198533509

(nadere info: https://reverb.com/p/epiphone-valve-jr-head )

1x 12" erbij, en je zit geramd. :)

En als je niet bang bent voor zelfbouw... https://link.marktplaats.nl/m1245500646 Geen idee hoeveel Ω overigens.

En anders: https://link.marktplaats.nl/m1243766278

Ramzzz wijzigde deze reactie 18-01-2018 13:59 (29%)

• MisterJack41
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19-02 11:05
quote:
Ramzzz schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:19:
[...]

Nice! :)

Ben je beginner of gevorderd?

Afhankelijk van je wensenlijstje qua stijl / klank / inspiratie / vermogen (hoe hard moet-ie?), is er voor dat geld (max. 200) best het n en ander te vinden, hoor. Zeker als je Marktplaats ook interessant vindt.

En dan ook nog modelling / solid state / buizen, wat is je bedoeling?

Allereerst, spreek ik voor meerderen hier denk ik, dat een Blackstar HT5-R Combo (veel te vinden, 2e hands op Marktplaats) waarschijnlijk het prettigste is om mee te beginnen. Alles zit erin, 2-kanaals, reverb... en heel belangrijk: 1 x 12”!

Niet naast de deur, maar wel een leuk ding: https://link.marktplaats.nl/m1198533509

(nadere info: https://reverb.com/p/epiphone-valve-jr-head )

1x 12" erbij, en je zit geramd. :)

En als je niet bang bent voor zelfbouw... https://link.marktplaats.nl/m1245500646 Geen idee hoeveel Ω overigens.

En anders: https://link.marktplaats.nl/m1243766278
Ah nice! heb meteen weer een goed lijstje.
Ik dacht aan een klein combotje (aangezien ik op mn slaapkamer blijf spelen en dus niet heel veel herrie mag maken :( ) en qua stijl... tja, als ik wat rock kan spelen en een leuke clean tone hou ben ik blij :)
Ik ga even naar de blackstar kijken, bedankt!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
MisterJack41 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:53:
[...]

Ah nice! heb meteen weer een goed lijstje.
Ik dacht aan een klein combotje (aangezien ik op mn slaapkamer blijf spelen en dus niet heel veel herrie mag maken :( ) en qua stijl... tja, als ik wat rock kan spelen en een leuke clean tone hou ben ik blij :)
Ik ga even naar de blackstar kijken, bedankt!
Als je snel bent... ik weet niet waar je woont, maar er is genoeg te koop.

https://link.marktplaats.nl/m1243744373
https://link.marktplaats.nl/m1245719793
https://link.marktplaats.nl/m1245588807
https://link.marktplaats.nl/m1245278911
https://link.marktplaats.nl/m1244356358
https://link.marktplaats.nl/m1238502227

(niet allemaal met reverb)

En toen had ik mijn HT Soloist 60 bloedsnel verkocht... :D

Ruim baan voor de Artisan 30. :*)

Ramzzz wijzigde deze reactie 18-01-2018 20:57 (11%)

• rodie83
  • Niet online
Ik ga het toch maar eens vragen. Ik merk sterk dat ik het te gek vind om samen met iemand te spelen. Ik heb wel een vriend die ook speelt, maar die zie ik maar zelden. Is er iemand in de buurt van Groningen die het leuk vind om met een behoorlijke beginner like me gewoon wat in het rond te jammen/klooien?

• KnoxNL
Ik zou het supervet vinden, maar Groningen is echt niet te doen.

Heb in het verleden al meerdere mensen geprobeerd gitaar te leren spelen op hun verzoek, en ze geven allemaal aan dat ze mijn manier van benaderen als superfijn ervaren, maar tot nu toe zijn het geen doorzetters geweest. Te moeilijk, allemaal gestopt. Denk ook gebrek aan passie.

Ook al ben ik maar een gemiddeld gitarist, een beginner kan ik nog heel wat leren. :)

• Arquero
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 10:34
Ik kom hier ook maar even binnenwandelen :)
Ik heb jaaaaren geleden een paar jaar les gehad, maar ook even zo lang niet meer gespeeld. Af en toe wel een bevlieging gehad en even kort wat zitten pingelen, maar ik wil het nu echt wel weer wat regelmatiger en serieuser oppakken.

Ik heb nog 3 gitaren staan:
* Epiphone Les Paul Standard plus Roland Cube 15
* Epiphone DR-212 (12 snarig akoestisch)
* Yamaha APX500 (semi akoestisch)

Ben nu net begonnen met Rocksmith op de xbox. Is erg leuk om te doen, maar ik moet duidelijk nog wat eelt kweken op mijn vingers, au :D

Nu heb ik ook wat rond zitten kijken op marktplaats en heb een Blackstar HT5 gevonden voor 200. Maar eens over nadenken.

Hebben jullie misschien nog tips qua apps, of sites e.d. om weer goed op te starten?

• KnoxNL

Fuck it, je leeft maar 1 keer. Besteld.

Als hij voor mij ook maar 80% doet van wat hij daar doet ben ik zielsgelukkig. Wat een apparaat!

Bij gebrek aan een Nederlandse webshop (volgens google) ook maar bij Andertons besteld. Mag ook wel eens, zoveel als ik van hun filmpjes heb genoten!

KnoxNL wijzigde deze reactie 22-01-2018 19:22 (14%)

• KnoxNL
Eeeeeen meteen maar ff customer support testen. Idioot die ik ben . Was te haastig. ;( ;( ;(
quote:
Dear Andertons,

I made a huge mistake.

I was meaning to order: https://www.andertons.co....z-and-boost-pedal-veteran

But i accidentally ordered: https://www.andertons.co....t-overdrive-pedal-gunshot

Please do not send the latter one to me, i want to order the Veteran!

Can you please advise me how to wire you the extra money, and cancel the shipment of the pedal i initially ordered.

I am extremely sorry fort he inconvenience.
Ook niet handig van hun om de links naar andere pedalen als EERSTE te zetten onder de YT video...

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
KnoxNL schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 06:46:
Eeeeeen meteen maar ff customer support testen. Idioot die ik ben . Was te haastig. ;( ;( ;(

[...]

Ook niet handig van hun om de links naar andere pedalen als EERSTE te zetten onder de YT video...
:F :(:)

Het zal niet de eerste zijn die dit overkomt. GAS to the max, en dan...

:+

• Vaal

Vaal

Skid Vicious

quote:
KnoxNL schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:21:
[video]

Fuck it, je leeft maar 1 keer. Besteld.

Als hij voor mij ook maar 80% doet van wat hij daar doet ben ik zielsgelukkig. Wat een apparaat!

Bij gebrek aan een Nederlandse webshop (volgens google) ook maar bij Andertons besteld. Mag ook wel eens, zoveel als ik van hun filmpjes heb genoten!
Oeeff die Telecaster klinkt mooi zeg. :X

M'n vriendin d'r webcam!

• KnoxNL
Ja toch? Vind het echt super klinken! Ik ben niet eens een pedalen man, maar dit klinkt ongelofelijk goed!

Heb Andertons maar gebeld, naast de mail. Perfect geholpen, probleem opgelost! Alleen een wat langere afhandeling, dus kan zijn dat het spelen pas volgende week begint.

• Joost79
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Toch maar eens hier posten, lees al langere tijd mee. Maar heb nu een concrete vraag.

Ben vooral een thuis-speler, en vaak met hoofdtelefoon om de buren maar te vriend te houden. Ik speel nu door een oude Pod Pro met een paar losse effecten ervoor en een loop-pedaal in de effectloop (waaraan ook een mp3 speler hangt).

Maar die Pod Pro lijkt de geest te hebben gegeven, althans sinds vorige week komt er alleen nog maar een brom uit. Dus ben ik op zoek naar een vervanger. Momenteel heb ik mijn oude Vox valvtronic (eerste generatie) weer in gebruik, prima oefenversterker, dat ding heeft best een leuk geluidje, beter als de Pod eigenlijk.
Maar mis de effectloop wel een beetje, vooral als met de looper speelt of je een nummer wil meespelen klinkt dat gewoon slecht.

Kortom, ik zoek een thuis-versterker met een effectloop, maar ik speel 80% van de tijd met hoofdtelefoon.
In eerste instantie vooral aan het zoeken naar iets met buizen. Ik kwam dan terecht bij bij een AC10 van Vox, maar dan mis ik een effectloop en de hoofdtelefoon aansluiting.
De AV30 lijkt me dan wel interessant, ingebouwde effecten heb ik niet nodig, maar als ik de reviews moet geloven klinkt hij erg goed. Maar belangrijker heeft hij een effectloop en is hij geschikt om op laag volume te spelen en heeft een hoofdtelefoon uitgang.

Heeft iemand ervaring met de AV30 of een ander idee voor soortgelijke setup? Ik wil maximaal een 4/500 uitgeven aan de setup.

• Vaal

Vaal

Skid Vicious

quote:
KnoxNL schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:52:
Ja toch? Vind het echt super klinken! Ik ben niet eens een pedalen man, maar dit klinkt ongelofelijk goed!

Heb Andertons maar gebeld, naast de mail. Perfect geholpen, probleem opgelost! Alleen een wat langere afhandeling, dus kan zijn dat het spelen pas volgende week begint.
Ja echt insane! Krijg gelijk zin om een Telecaster te kopen :D

M'n vriendin d'r webcam!

• rodie83
  • Niet online
quote:
Joost79 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:47:
Toch maar eens hier posten, lees al langere tijd mee. Maar heb nu een concrete vraag.

Ben vooral een thuis-speler, en vaak met hoofdtelefoon om de buren maar te vriend te houden. Ik speel nu door een oude Pod Pro met een paar losse effecten ervoor en een loop-pedaal in de effectloop (waaraan ook een mp3 speler hangt).

Maar die Pod Pro lijkt de geest te hebben gegeven, althans sinds vorige week komt er alleen nog maar een brom uit. Dus ben ik op zoek naar een vervanger. Momenteel heb ik mijn oude Vox valvtronic (eerste generatie) weer in gebruik, prima oefenversterker, dat ding heeft best een leuk geluidje, beter als de Pod eigenlijk.
Maar mis de effectloop wel een beetje, vooral als met de looper speelt of je een nummer wil meespelen klinkt dat gewoon slecht.

Kortom, ik zoek een thuis-versterker met een effectloop, maar ik speel 80% van de tijd met hoofdtelefoon.
In eerste instantie vooral aan het zoeken naar iets met buizen. Ik kwam dan terecht bij bij een AC10 van Vox, maar dan mis ik een effectloop en de hoofdtelefoon aansluiting.
De AV30 lijkt me dan wel interessant, ingebouwde effecten heb ik niet nodig, maar als ik de reviews moet geloven klinkt hij erg goed. Maar belangrijker heeft hij een effectloop en is hij geschikt om op laag volume te spelen en heeft een hoofdtelefoon uitgang.

Heeft iemand ervaring met de AV30 of een ander idee voor soortgelijke setup? Ik wil maximaal een 4/500 uitgeven aan de setup.
Blackstar HT5R. Ik zal die @Ramzzz eens voor zijn :P Ticks all your boxes. Clean en gainchannel, zeer mooie emulated out met 4x12 emulatie, effectloop en perfect binnen je budget.

Heb ik meteen @Ramzzz nog een vraag. Ik vind de gainchannel al heel snel extreem gain geven. Klopt het dat in tegenstelling tot het cleanchannel je veel meer moet spelen met het volume op je gitaar? Dat is nl de enige manier waarop ik kan bedenken dat je het kan beheersen.

rodie83 wijzigde deze reactie 23-01-2018 19:04 (7%)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
rodie83 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:02:
[...]

Blackstar HT5R. 8k zal die @Ramzzz eens voor zijn :P Ticks all your boxes. Clean en gainchannel, zeer mooie emulated out met 4x12 emulatie, effectloop en perfect binnen je budget.
Ik ben trots op je. :+

• rodie83
  • Niet online
quote:
Heb jij ook nog een antwoord op mijn vorige vraagje? O-)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
rodie83 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:00:
[...]

Heb jij ook nog een antwoord op mijn vorige vraagje? O-)
quote:
[...]

Blackstar HT5R. Ik zal die @Ramzzz eens voor zijn :P Ticks all your boxes. Clean en gainchannel, zeer mooie emulated out met 4x12 emulatie, effectloop en perfect binnen je budget.

Heb ik meteen @Ramzzz nog een vraag. Ik vind de gainchannel al heel snel extreem gain geven. Klopt het dat in tegenstelling tot het cleanchannel je veel meer moet spelen met het volume op je gitaar? Dat is nl de enige manier waarop ik kan bedenken dat je het kan beheersen.
Ik heb daar geheel geen last van, zelfs met louter humbuckers...

Let wel op, rst volume, dan gain toepassen. ;)

Maar je kunt je 'kleine randje gain' ook uit een overdrive op je clean channel behalen. :)

• rodie83
  • Niet online
quote:
Ramzzz schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:03:
[...]

[...]

Ik heb daar geheel geen last van, zelfs met louter humbuckers...

Let wel op, rst volume, dan gain toepassen. ;)

Maar je kunt je 'kleine randje gain' ook uit een overdrive op je clean channel behalen. :)
Misschien ligt het aan mijn verwachtingen en ook vooral spel :+. Ik gebruik momenteel de gain channel wel, maar de gain knop heb ik echt minimaal staan. Anders klinken die bluesy ritme akkoorden die ik speel als een bak ruis met enige vorm van klank :+ . Ook qua solo hoef ik niet zo enorm te gillen. Vandaar dat ik in een aantal posts naar beneden al zocht naar een lichte overdrive vooral op het clean kanaal, om net dat lekkere warme randje te krijgen.

Heb nu de Wampler Tumnus Deluxe op het oog voor die fijne bluesrock/progrocktonen en warmte.

al dat gezegd hebbende is het nog best een uitzoek en vooral draaiklus om alles zo te zetten dat helemaal naar m'n smaak is :o . Wel een leuke klus overigens, maar je hebt het niet even in een dagje wel allemaal duidelijk.

rodie83 wijzigde deze reactie 23-01-2018 20:18 (11%)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Hmpf... :P

Een EHX Canyon Delay & Looper aangeschaft... :+

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Jullie gaan weer lekker met de aankopen heren!

Ik moet nog op zoek naar voeding voor de pedalen. De Boss BD-2 heb ik al een eeuwigheid in bruikleen, maar ook de daarbij horende adapter, die middels een daisy chain de rest ook meepakt.
Nu ga ik de BD-2 terug geven aan de eigenaar en ben ik daardoor gelijk op zoek naar een nieuwe voeding.

Nu neig ik naar de TrueTone 1 spot, reviews zijn lovend, prijs is meer dan ok.
Voor hetzelfde geld heb je ook een Fame Power Supply welke ook (zeker voor de prijs) de hemel in wordt geprezen.
En als laatste de Harley Benton Powerplant

Keuzes, keuzes...het budget is er niet om de eerste de beste Voodoo Lab oid te kopen en volgens de vele fora die ik heb afgelezen, zijn bovenstaande "niet minder" dan een duurdere voeding.
Pedalboard gaat er ook wel eens een keer komen, maar ik denk dat ik met alledrie de voedingen prima mee uit kan, dus dat zal geen issue worden.

Kom maar op met wat adviezen!
Huidige aantal pedalen is vier, maar dat zal zich wss uitbreiden tot zes/zeven hooguit.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
pinda powerrr schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:12:
Jullie gaan weer lekker met de aankopen heren!

Ik moet nog op zoek naar voeding voor de pedalen. De Boss BD-2 heb ik al een eeuwigheid in bruikleen, maar ook de daarbij horende adapter, die middels een daisy chain de rest ook meepakt.
Nu ga ik de BD-2 terug geven aan de eigenaar en ben ik daardoor gelijk op zoek naar een nieuwe voeding.

Voor hetzelfde geld heb je ook een Fame Power Supply welke ook (zeker voor de prijs) de hemel in wordt geprezen.

Keuzes, keuzes...het budget is er niet om de eerste de beste Voodoo Lab oid te kopen en volgens de vele fora die ik heb afgelezen, zijn bovenstaande "niet minder" dan een duurdere voeding.
Pedalboard gaat er ook wel eens een keer komen, maar ik denk dat ik met alledrie de voedingen prima mee uit kan, dus dat zal geen issue worden.

Huidige aantal pedalen is vier, maar dat zal zich wss uitbreiden tot zes/zeven hooguit.
Die 1Spot met daisy chain is prima!

#ikhebmzelfook

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 07:48

franssie

Save the albatross

quote:
Ramzzz schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 23:05:
[...]

Die 1Spot met daisy chain is prima!

#ikhebmzelfook
Die lijkt mij ook meer dan voldoende, blijft een voeding met kabels. Moet stabiel zijn in V en voldoende A kunnen leveren maar meer is het ook niet. De adaptorstukjes die ze meeleveren zijn best wel doordacht.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing

• KnoxNL
Nou het ligt wel iets genuanceerder jongens

• Joost79
  • Niet online
quote:
[...]

Thanks, gisterenavond eens een rondje youtube gedaan en alle kleine buizenbakjes eens bekeken. Site van thomann ernaast om de prijzen te bekijken, moet inderdaad binnen budget lukken om voor buis te gaan.

Moet alleen zeggen dat de HT5 op youtube niet echt heel erg super klinkt, reviews zijn wel erg positief. Die kleine fenders, bassbreaker 15, dat gaf wel een heerlijk geluid.
Misschien toch eens een dagje naar Keulen rijden en kijken of ik daar eens wat mag inpluggen, blijft toch lastig op basis van youtube geluid.

• KnoxNL
Dat niet alleen, verschillende settings, microfoons, plaatsing, interfaces, nabewerking die gebruikt zijn, youtube compressie, speelt allemaal mee.

• Joost79
  • Niet online
quote:
KnoxNL schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:54:
Dat niet alleen, verschillende settings, microfoons, plaatsing, interfaces, nabewerking die gebruikt zijn, youtube compressie, speelt allemaal mee.
Vooral dat! Vandaar dat ik vooral even bij Andertons aan het zoeken naar versterker filmpjes. Die testen ze zowat allemaal en dan zijn ze nog enigzins te vergelijken.

Maar daar kon ik geen, recent, filmpje met de HT5 vinden, het oude filmpje was inderdaad anders opgenomen en kwam de amp niet tot zijn recht.

Die twee waren overigens wel erg positief over de AV30, houdt die toch even in het achterhoofd. Moddeling ampje is toch wel eigenlijk erg eenvoudig voor thuis. Toch stukje eenvoudiger om te klooien met koptelefoons of spelen met laag volume.

Ben sowieso wel gecharmeerd van een AC30 top boost achtig geluid.

• KnoxNL
Wat je vooral wilt testen is denk ik de headphones out in jouw situatie.

Ik denk niet dat buizen veel zin heeft als je 90% door headphones speelt.

Daar bovenop klinkt de headphones out (emulated output) van mijn series one echt voor geen meter. Denk dat modelling amps dat beter kunnen.

Sterker, heb je wel een amp nodig in jouw geval?

• Cai
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:31
Sinds jaren!!! Ga ik het pingelen weer oppakken. Mijn voorkeur heeft altijd het akoestische gitaarwerk gehad.

In het bezit van een PS4 lijkt het mij erg leuk om Rocksmith op te pakken. Is dit spel ook geschikt voor een semi-akoestische gitaar of moet het echt een elektrische zijn om alle mogelijkheden er uit te halen?

• Joost79
  • Niet online
quote:
KnoxNL schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:06:
Wat je vooral wilt testen is denk ik de headphones out in jouw situatie.

Ik denk niet dat buizen veel zin heeft als je 90% door headphones speelt.

Daar bovenop klinkt de headphones out (emulated output) van mijn series one echt voor geen meter. Denk dat modelling amps dat beter kunnen.

Sterker, heb je wel een amp nodig in jouw geval?
Tja terechte vraag, reden dat ik toch naar een versterker kijk is omdat ik mijn pedalen verzameling wil blijven gebruiken.
Gebruikte de de POD eigenlijk ook meer als interface tussen pedalen en hoofdtelefoon, stond redelijk clean afgesteld en de ingebouwde effecten standaard op bypass.

Heb nu de oude valvetronic bak gepakt om mee te spelen, maar merk vooral dat die als losse amp gewoon 100 keer beter klinkt als de POD.
De vox heb ik nog staan om af en toe mee te slepen naar vrienden om daar wat samen te spelen.

An sich voldoet de valvetronic versterker ook, enige praktisch nadeel is dat ik de effectloop mis voor mijn looper die ik als thuisspeler redelijk veel gebruik. Maar ook,omdat ik last heb van er-is-een-apparaat-kapot-gegaan-dat-moet-dus-vervangen-worden-GAS... zeker na het kijken van al die youtube filmpjes :)

• rodie83
  • Niet online
quote:
Joost79 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:03:
[...]

Vooral dat! Vandaar dat ik vooral even bij Andertons aan het zoeken naar versterker filmpjes. Die testen ze zowat allemaal en dan zijn ze nog enigzins te vergelijken.

Maar daar kon ik geen, recent, filmpje met de HT5 vinden, het oude filmpje was inderdaad anders opgenomen en kwam de amp niet tot zijn recht.

Die twee waren overigens wel erg positief over de AV30, houdt die toch even in het achterhoofd. Moddeling ampje is toch wel eigenlijk erg eenvoudig voor thuis. Toch stukje eenvoudiger om te klooien met koptelefoons of spelen met laag volume.

Ben sowieso wel gecharmeerd van een AC30 top boost achtig geluid.
Boss Katana 100 kan je ook nog naar kijken. Wel zo een 500 miljoen opties ding, maar wordt vrijwel overal goed beoordeeld. Alleen heb je niet zoveel aan die 100 watt. Al je andere wensen zit ruimschoots in dat ding.

Edit: Je zegt dat modelling makkelijk is voor thuis. Dat vind ik wel afhankelijk van hoeveel tijd en zin je hebt in de wirwar van opties bij zo'n apparaat. Als de standaard presets je namelijk niet bevallen is een studie 'hoe bedien ik mijn amp' in de meeste gevallen aan te raden :+

rodie83 wijzigde deze reactie 24-01-2018 12:06 (12%)

• Kapoen
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
quote:
Joost79 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:47:
*knip*
Ik wil maximaal een 4/500 uitgeven aan de setup.
Ik weet dat je liever naar de buizenversterkers kijkt, maar moest je toch een digitale amp overwegen dan kan je misschien kijken naar de Fender Mustang (GT) serie? De 100 watt+ modellen hebben een effects loop. Zo ook mijn oudere Mustang III v2. Het is natuurlijk wel een klein laboratorium aan geluiden en effecten voor de rest...

*edit* Min of meer unbiased review:

Kapoen wijzigde deze reactie 24-01-2018 10:18 (6%)

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• KnoxNL
Katana > Mustang :P

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
Zou kunnen, ja. Ik hoor nauwelijks iets positiefs over de Mustang-serie.

De Katana wordt keihard door Jan en alleman geplugd, maar ik hoor ook geen tegengestelde berichten.

100W lijkt me wel weer wat veel van het goede. :P

De 50W-versie zal al hard genoeg gaan. Scheelt weer pecunia...

• KnoxNL
Ik vind persoonlijk met name de wat meer gainy sounds van de mustang nauwelijks overtuigend.

Ik ben zoals velen hier weten een enorme Fender-fan, maar wanneer het modelling aangaat sla je Fender beter over naar mijn mening.

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

quote:
KnoxNL schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 07:08:
Nou het ligt wel iets genuanceerder jongens

[video]
Had natuurlijk kunnen weten dat ze daar ook een aflevering over hadden.. vanavond maar eens kijken dan d:)b

• rodie83
  • Niet online
quote:
Ramzzz schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:50:
[...]

Zou kunnen, ja. Ik hoor nauwelijks iets positiefs over de Mustang-serie.

De Katana wordt keihard door Jan en alleman geplugd, maar ik hoor ook geen tegengestelde berichten.

100W lijkt me wel weer wat veel van het goede. :P

De 50W-versie zal al hard genoeg gaan. Scheelt weer pecunia...
Op de 50 watter mis je de FX loop.

Alhoewel je waarschijnlijk ook je volledige pedalboard kan modellen met dat ding, en dan nog wat meer...

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
pinda powerrr schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:11:
[...]

Had natuurlijk kunnen weten dat ze daar ook een aflevering over hadden.. vanavond maar eens kijken dan d:)b
Brace yourselves for some serious nitpicking... _O-

Geloof me, een volledig discrete kanalen-voeding (8-10 uitgangen, apart met dipswitches in te stellen voltages per uitgang, etc.) zal echt grosso modo wel beter zijn, maar ik heb met zelfs 8 verschillende pedalen aan de 1Spot nog noot een 'voltage dip' of zo gehad.

Inmiddels zij het er nog maar 4 of 5 (allemaal pedalen met eigen voeding ingebouwd en 230V-stekker), en in mijn nog te bouwen pedal board zal ik zeker een discrete voeding plaatsen, maar voor een 'losse kluwen kabels op de grond' voldoet de 1Spot prima. ;)
quote:
rodie83 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:18:
[...]

Op de 50 watter mis je de FX loop.

Alhoewel je waarschijnlijk ook je volledige pedalboard kan modellen met dat ding, en dan nog wat meer...
Goed punt. Daar had ik niet naar gekeken. :)

Ramzzz wijzigde deze reactie 24-01-2018 14:23 (16%)

• Joost79
  • Niet online
quote:
rodie83 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:18:
[...]

Nja, volgens mij kan de Katana niet mijn MIKU modellen :+

Modelling is waarschijnlijk de meest logische keuze voor mijn setup, katana is dan inderdaad een goede optie. Ga ik zeker eens proberen naast de moderne hybride varianten.

Maar puur theoretisch, buizen blijven door mijn hoofd spoken. Stel ik ga toch voor een 5/10W buizencombo, ik hang dat ding aan zo'n Koch-Amps dummybox en hang daar dan weer mijn hoofdtelefoon aan. Heb ik buizencombo maar toch nog de mogelijkheid 's avonds te spelen zonder dat ik mijn buren wakker maak. Of zie ik hier nog iets over het hoofd?
Voordeel van de Blackstar is dat hij al een ingebouwde loadbox heeft, voor de rest heeft volgens mij alleen Hughes&kettner een head met een loadbox en cabinet-modelling. En er zijn nog die nieuwe nutube doosjes van korg/vox die dit ook doen, maar dat telt dan weer niet als buizenamp.

• KnoxNL
quote:
Ramzzz schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:23:
[...]

Brace yourselves for some serious nitpicking... _O-

Geloof me, een volledig discrete kanalen-voeding (8-10 uitgangen, apart met dipswitches in te stellen voltages per uitgang, etc.) zal echt grosso modo wel beter zijn, maar ik heb met zelfs 8 verschillende pedalen aan de 1Spot nog noot een 'voltage dip' of zo gehad.

Inmiddels zij het er nog maar 4 of 5 (allemaal pedalen met eigen voeding ingebouwd en 230V-stekker), en in mijn nog te bouwen pedal board zal ik zeker een discrete voeding plaatsen, maar voor een 'losse kluwen kabels op de grond' voldoet de 1Spot prima. ;)

[...]

Goed punt. Daar had ik niet naar gekeken. :)
Dat mag dan wel zo zijn, maar N:|1 :P

Zeker als je zoals ik pedalen gebruikt die gewoon een goede isolatie van je stroomtoevoer vereisen omdat ze anders ruisen als een gek, en daarnaast ook nog pedalen hebt (Line6 DL4) die 18 volt vereisen, dan hang je toch wel met een simpele daisy chain.

Ik zeg niet dat je zover moet gaan als in TPS, maar even erover nadenken is wel verstandig.

Er is een reden dat iets fatsoenlijks nu eenmaal iets meer kost:

https://www.bax-shop.nl/g...oeding-voor-effectpedalen

geschikt voor maximaal 10 pedalen, zowel 9V als 18V
constante en betrouwbare stroom n spanning
ingebouwd FCLC-circuit voor beveiliging tegen kortsluiting en overspanning
tot maar liefst 2000 mA (2A) uitgangsstroom
8x 9V DC uitgangen, 150 mA per stuk, max. 1200 mA totaal
2x 18V DC uitgangen, 400 mA per stuk, max. 800 mA totaal
10x stroomkabels meegeleverd (haaks naar recht)
18V AC adapter meegeleverd
robuuste metalen behuizing
geschikt voor 100 tot 240 Volt adapters, 47 tot 63 Hz
5.5 x 2.1 mm adapter ingang, mantel = positief, kern = negatief
meegeleverd: 18V AC adapter, 10 stroomkabels, handleiding

Kijk ook even naar de totaalbelasting van zo'n daisychain ding, voor je stoppen eruit klappen/het ding begint te roken.

EDIT:

Overigens vindt onespot dit stiekum zelf ook :P

https://www.bax-shop.nl/g...oeding-voor-effectpedalen

KnoxNL wijzigde deze reactie 24-01-2018 14:51 (6%)

• lappiehero
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 09:07
quote:
Cai schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:20:
Sinds jaren!!! Ga ik het pingelen weer oppakken. Mijn voorkeur heeft altijd het akoestische gitaarwerk gehad.

In het bezit van een PS4 lijkt het mij erg leuk om Rocksmith op te pakken. Is dit spel ook geschikt voor een semi-akoestische gitaar of moet het echt een elektrische zijn om alle mogelijkheden er uit te halen?
Zelf vind ik Rocksmith het meest tot zijn recht komen met simpele riffs. Als het op akkoorden aankomt wordt het naar mijn mening snel onoverzichtelijk, maar op Youtube kan je beelden zien van hoe akkoorden worden aangegeven en dan kun je zelf oordelen of je het wat vindt.

Weten toevallig nog wat mensen hier leuke nummers om te jammen? Leer nu een beetje jammen op Evil Ways, maar er is vast meer! Is vast ook handig als de meetup er ooit komt, waar ik zelf overigens ook wel bij wil zijn :+

• KnoxNL
ook tof:

http://pedalboardplanner.com/

werkontwijkend gedrag go!!

Jammer alleen dat ik morgen wat stukken op moet leveren voor directie.

EDIT: Hij kent ThorpyFX en D.O.D. niet.

Nu snap ik dat wel van ThorpyFX maar DOD valt me toch een beetje tegen :+

Mijn Behringer flanger kent ie ook niet hahaha

KnoxNL wijzigde deze reactie 24-01-2018 15:09 (37%)

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:33
quote:
pinda powerrr schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:12:

Als je budget geen voodoo ofzo toelaat doet een onespot het prima. Ik heb zelf zo'n harley benton ding gehad, deed het ook. Maar ik kreeg met mijn effecten (tuner, whammy, wah, overdrive, noisegate, reverb) soms wat irritante bijbrommetjes dus heb een geisoleerde unit van cioks aangeschaft en dat scheelde mij wel eea aan ruis en storingen.

Mijn ervaring is sowieso wel dat de net iets duurdere units (bricks duurder dan een paar tientjes maar minder dan ~150 euro) wel duurder zijn maar niet beter werken dan de goedkope units zoals een gewone onespot of zo'n harley benton ding. Als je meer wilt investeren spaar dan dus door voor iets van voodoo of cioks ofzo. Wat van belang is is dat de outputs echt geisoleerd zijn, de stempel 'geisoleerd' betekent dat nog niet vanzelf, kennelijk -O- Daarnaast kan de kwaliteit van de transformator nogal verschillen. YMMV.
quote:
Joost79 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:47:
[...]

Thanks, gisterenavond eens een rondje youtube gedaan en alle kleine buizenbakjes eens bekeken. Site van thomann ernaast om de prijzen te bekijken, moet inderdaad binnen budget lukken om voor buis te gaan.

Moet alleen zeggen dat de HT5 op youtube niet echt heel erg super klinkt, reviews zijn wel erg positief. Die kleine fenders, bassbreaker 15, dat gaf wel een heerlijk geluid.
Misschien toch eens een dagje naar Keulen rijden en kijken of ik daar eens wat mag inpluggen, blijft toch lastig op basis van youtube geluid.
Ik weet niet wat je budget is en wat je een klein buizenbakje noemt maar ik ben zelf ernstig goed te spreken over de 5150 LBX van EVH. Ik heb de eerste variant (dirty en scheur), en zit nu serieus te twijfelen of ik niet ook de versie twee (clean en dirty) aan wil schaffen. Topapparaat, betere scheur is er naar mijn mening niet, ik vind hem lekkerder klinken dan de grote broer (peavey 5150) die ik ook heb staan, hij is alleen iets minder flexibel.

Ik heb ook de Kraken van Victory, qua formaat een klein buizenbakje (klein tikkie groter dan die lunchbox) maar die is 50W en kost ook gewoon zoveel als andere zware amps.

Ik ben in ieder geval erg blij met de lunchbox trend, zon gigbag met versterker gigged een stuk makkelijker dan een flightcase+amp van 40 kilo :)

Jheroun wijzigde deze reactie 24-01-2018 15:46 (1%)
Reden: fouten ;)

• Joost79
  • Niet online
Gaat lekker met de quotes.... 8)7
quote:
Daisy chain is prima tot een pedaal of 5, daarna beginnen de storingen.
Die goedkopere voedingskastjes zijn prima, ook jaren mee gedaan. Inmiddels over op een Voodoo door enkele pedalen die meer stroom vroegen. Maar die Fame en Harley Benton kastjes zijn prima om je pedalen van stroom te voorzien.
quote:
Gaat voor een thuis-setup, veelal om 's avonds lekker te kunnen spelen meestal met hoofdtelefoon. Dus vermogen uit de buizen is eigenlijk niet echt belangrijk, ze gaan toch allemaal wel tot ver over standje burenruzie....

Wil rond de 500 uitgeven voor dat ding, logische keuze is modeling en hou je nog wat geld over.
Maar gewoon omdat het kan, toch eens kijken naar een buizen alternatief, eventueel met loadbox er aan.
Zie trouwens dat thomann de bassbreaker 45-head nu voor 400 heeft staan, net zo duur als een blackstar HT5RH, dat is dus "binnen" budget te realiseren met die koch dummybox, wel overkill, maar is dat belangrijk... :)

Joost79 wijzigde deze reactie 24-01-2018 16:22 (58%)

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:33
@Joost79 Ach so. Als het om een koptelefoonoplossing gaat weet ik niet of een buizending handig is eigenlijk. De sound wordt voor een groot deel toch gevormd door de speaker, als je die dan niet gebruikt ben je helemaal afhankelijk van de speakersimulatie die er in de versterker zit. Ik heb daar geen ervaring mee maar ik zou vermoeden dat een modeling ding beter bij die usecase past.

Een loadbox heb je lang niet altijd nodig. Hangt vooral af van de manier waarop de volumeknop van de amp reageert maar veel van die kleine units hebben ook nog high en low power modes waarmee ze zacht genoeg kunnen. Die 5150 kan bv van 16 naar 4 watt geschakeld worden, nog steeds zat om de buren weg te pesten maar dan kan hij zacht genoeg om dat niet te doen ;) Maar dan kan je nog steeds niet rustig gitaar spelen als er iemand anders TV wil kijken ofzo.

Een 45W amp met loadbox doet dat wellicht ook maar is inderdaad wel brute overkill. Niet dat dat erg is ;)

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Overkill is voor watjes toch? Wij willen toch altijd meer? Of we het nou nodig hebben of niet :P

GAS! })

• Joost79
  • Niet online
Gisteren toevallig bij een vriend met een Katana gespeeld, dacht een 50 dus zonder effectloop. Wist niet eens dat hij een Katana had, mijn valvetronic ernaast gezet, qua geluid erg vergelijkbaar.
Katana heeft veel meer mogelijkheden, maar ik vind de vox, om een of andere reden wat natuurlijker klinken. Natuurlijk, ook omdat ik die versterker al jaren heb, was het makkelijker om een, voor mij, lekkere clean en crunch toon te vinden. Zeker niet dat de katana slecht klinkt, die versterker doet je veel van de voorordelen van transistor versterkers vergeten. Maar de overdaad en mogelijkheden is ook overdonderend, mijn vox is simpel, paar draaiknoppen en klaar.

De vox reageerde ook wat lekkerder op pedalen, leek beter te reageren op kleine wijzigingen. Bij het inprikken van een booster leek de katana veel minder gevoellig, terwijl bij de vox je de bv. de gain van een booster langzaam kan opvoeren.
Die Katana is wel een ideale versterker als je geen effecten hebt, dat laat zich zeer eenvoudig instellen allemaal. De software maakt het wel makkelijk allemaal.

Zou ik nu een do-it-all versterker moeten kiezen die mijn effecten overbodig zou maken, dan is de Katana ideaal. Deed me denken aan de oude roland cubes, ideale "slaapkameramp" perfect om thuis alles te doen wat je wil.
Maar puur op versterker-geluid verwacht ik dat de vox av30, dus met 2 12AX7's in de pre-amp, net wat lekkerder klink en dichter bij een echte buizenversterker buurt komt. Dan mis je wel alle mooie programeerbare effecten, maar dat is voor mij geen probleem.

Nu nog eens een kleine buizenbak testen om te kijken wat voor mij het beste gaat werken.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
Joost79 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:54:
Gisteren toevallig bij een vriend met een Katana gespeeld, dacht een 50 dus zonder effectloop. Wist niet eens dat hij een Katana had, mijn valvetronic ernaast gezet, qua geluid erg vergelijkbaar.
Katana heeft veel meer mogelijkheden, maar ik vind de vox, om een of andere reden wat natuurlijker klinken. Natuurlijk, ook omdat ik die versterker al jaren heb, was het makkelijker om een, voor mij, lekkere clean en crunch toon te vinden. Zeker niet dat de katana slecht klinkt, die versterker doet je veel van de voorordelen van transistor versterkers vergeten. Maar de overdaad en mogelijkheden is ook overdonderend, mijn vox is simpel, paar draaiknoppen en klaar.

De vox reageerde ook wat lekkerder op pedalen, leek beter te reageren op kleine wijzigingen. Bij het inprikken van een booster leek de katana veel minder gevoellig, terwijl bij de vox je de bv. de gain van een booster langzaam kan opvoeren.
Die Katana is wel een ideale versterker als je geen effecten hebt, dat laat zich zeer eenvoudig instellen allemaal. De software maakt het wel makkelijk allemaal.

Zou ik nu een do-it-all versterker moeten kiezen die mijn effecten overbodig zou maken, dan is de Katana ideaal. Deed me denken aan de oude roland cubes, ideale "slaapkameramp" perfect om thuis alles te doen wat je wil.
Maar puur op versterker-geluid verwacht ik dat de vox av30, dus met 2 12AX7's in de pre-amp, net wat lekkerder klink en dichter bij een echte buizenversterker buurt komt. Dan mis je wel alle mooie programeerbare effecten, maar dat is voor mij geen probleem.

Nu nog eens een kleine buizenbak testen om te kijken wat voor mij het beste gaat werken.
Onderschat ook niet het (vermoedelijke) verschil in speaker in de beide amps. :)

Ik vind al heel snel 'speaker swap'-galore - dat zegt wel iets. :P

Ramzzz wijzigde deze reactie 25-01-2018 11:51 (8%)

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Je kan natuurlijk altijd nog een Marshall Valvestate kopen voor een zacht prijsje :P 8) Heeft alleen geen headphones uit.

Ben weer aan het klooien met de pedalen. De Blues Jr klinkt clean zo ontzettend mooi, dat ik soms gek wordt als ik een pedaal aanzet. Een voor een probeer ik ze te finetunen, wat eigenlijk best nog een lastig karwei is...sound is best abstract en is niet met een easy Google search in te vullen.
Maar ik kom er wel. Grappige is, dat de compressor echt totaal anders staat afgesteld, dan in het begin. Ok, andere versterker natuurlijk, maar dat heeft een behoorlijke impact. De amp zelf zorgt al voor het mooiste geluid. Afstellen gaat nu dus vooral om de sound te behouden en het pedaal iets te laten toevoegen (snappen jullie het nog? :+ )

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
pinda powerrr schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:01:
Je kan natuurlijk altijd nog een Marshall Valvestate kopen voor een zacht prijsje :P 8) Heeft alleen geen headphones uit.
Dan is een HT5 (-R) tweedehands toch echt een betere optie. :P
quote:
Ben weer aan het klooien met de pedalen. De Blues Jr klinkt clean zo ontzettend mooi, dat ik soms gek wordt als ik een pedaal aanzet. Een voor een probeer ik ze te finetunen, wat eigenlijk best nog een lastig karwei is...sound is best abstract en is niet met een easy Google search in te vullen.
Maar ik kom er wel. Grappige is, dat de compressor echt totaal anders staat afgesteld, dan in het begin. Ok, andere versterker natuurlijk, maar dat heeft een behoorlijke impact. De amp zelf zorgt al voor het mooiste geluid. Afstellen gaat nu dus vooral om de sound te behouden en het pedaal iets te laten toevoegen (snappen jullie het nog? :+ )
Zeker, elke preamp reageert anders, elke gain stap, al dan niet ‘gestacked’, het vergt nogal wat afstemming. :Y

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

quote:
Ramzzz schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:24:
[...]

Dan is een HT5 (-R) tweedehands toch echt een betere optie. :P
H, kan het proberen toch 8)

• Joost79
  • Niet online
Proberen kan altijd :P

Ik ga maar eens op zoek naar een demo van de blackstar, fender bassbreaker, Hughs&Kettner 18 en toch voor de lol zo'n vox nutube ding.

Die blues junior van jou is ook een geniaal ding! Maar ontbreken van effectloop en speaker-modelling uitgang gaan hem niet worden voor mij.
Hoewel qua klank dit zeker een mooi ding is, lekkere klassieke fender sound _/-\o_

• KnoxNL
Eeeeen de NAMM is weer begonnen!

ik raad iedereen aan die iets wil kopen nog een dagje of 3 te wachten en je favo youtube kanaal die aanwezig is op de show te volgen om te kijken of er niet volgende week iets nieuws in de schappen ligt wat goed bij je zou kunnen passen.

Ik volg zoals gebruikelijk de vriendjes van Andertons.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
KnoxNL schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:53:
Eeeeen de NAMM is weer begonnen!

ik raad iedereen aan die iets wil kopen nog een dagje of 3 te wachten en je favo youtube kanaal die aanwezig is op de show te volgen om te kijken of er niet volgende week iets nieuws in de schappen ligt wat goed bij je zou kunnen passen.

Ik volg zoals gebruikelijk de vriendjes van Andertons.
Te laat.

Deze bad boy staat inmiddels bij mij thuis.

8)

Wat. Een. Geluid.

Zo veelzijdig, schakelbaar 10/30W, diverse voicings, gainopties.

* Ramzzz is zo blij als een kind! *O*

Wel inmiddels platzak, dat wel. :+

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Heel benieuwd! Qua looks is het een plaatje! <3

Welke nier heb je ervoor verkocht? :+

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
pinda powerrr schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 00:03:
Heel benieuwd! Qua looks is het een plaatje! <3

Welke nier heb je ervoor verkocht? :+
Als ik het niet zelf had meegemaakt, had ik het niet geloofd.

Een jong gastje (ergens in de 20) in Aerdenhout, woonachtig in de enorme villa van zijn ouders, waar hij een souterrain heeft met een lading eyecandy aan muziekinstrumenten (Hammond + Leslie, EJ Strat, Gibson, etc.), verpatst zijn mooiste versterker voor veel te weinig, omdat hij hem niet gebruikt.

En ik was daar de koper van. O-)

Wat houd ik van Marktplaats. O+

Het ding is echt amper gebruikt.

Beschermingshoes en boekjes erbij, er zat een beetje stof op - dat betekent alleen maar dat-ie amper gebruikt is... :*)

Zei ik al dat ik blij was? Euforisch is een beter woord.

Nu kan ik naar hartelust, met de beste gear ever, laten horen dat ik niet kan spelen. :+

Ramzzz wijzigde deze reactie 26-01-2018 00:12 (19%)

• KnoxNL
@Ramzzz Welkom bij de Blackstar Pro club :+

Waar we allemaal met veel te dure gear rondlopen waar we niks mee verdienen omdat we stiekum allemaal in de ICT moeten werken om onze broek omhoog te houden.

Gefeliciteerd met je mooie aankoop!

• lexvandoef
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:41
@Ramzzz Tof! Is dat een Artisan 30 combo? Congratz!

In welke hoek qua sound moet ik zoiets plaatsen? Tubeconfig lijkt me redelijk AC30 achtig maar ik ken Blackstar alleen van de goedkopere series, modded marshall-achtig (waar ik niet zo'n fan van ben, teveel compressie).

Lekker dingetje voor thuis, beetje de buren pesten XD

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
lexvandoef schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:37:
@Ramzzz Tof! Is dat een Artisan 30 combo? Congratz!

In welke hoek qua sound moet ik zoiets plaatsen? Tubeconfig lijkt me redelijk AC30 achtig maar ik ken Blackstar alleen van de goedkopere series, modded marshall-achtig (waar ik niet zo'n fan van ben, teveel compressie).

Lekker dingetje voor thuis, beetje de buren pesten XD
Het is eigenlijk een Vox AC30-setup, maar dan 'on speed'.

Hij kan qua klank het spectrum van Fender Clean (zonder reverb) t/m Vox AC30 bestrijken.

En triode/pentode schakelbaar, in dit geval 10W/30W.

Ongelooflijk mooi. Handwired!

Kleine voorproef:

• lexvandoef
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:41
Ah nice, dus inderdaad redelijk AC30-achtig, das altijd goed ^^.

Vind hem in het filmpje wat jij postte nog wel een beetje plat klinken maar ik heb net wat andere filmpjes gehoord waar dat niet zo was, leuk!

Oh en misschien een beetje mosterd na de maaltijd (sorry) maar ik hoop dat hij beter geprijsd was dan de aanbieding van Keymusic nu? :)
Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*