Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste
Acties:

• Oosting
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21:09
Een aantal jaar geleden (te lang voor de garantie) heb ik de volgende looper gekocht

http://loopermusic.com/wp-content/uploads/2013/01/VOX_DynamicLooper_top.jpg

VOX Looper vdl1

Een bijzonder leuk apparaatje waar ik bij gebrek aan een band veel lol mee heb gehad. Helaas geeft dit apparaat sinds enkele maanden een vreemde brom onder het spelen en als je de gitaar niet bespeeld. Ik heb al getest met een aantal gitaren, kabels en versterkers. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? Heeft het zin om hem open te schroeven en de interne verbindingen na te kijken?

Alvast bedankt

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:20

franssie

Save the albatross

@Oosting heb je een opname van de vreemde bron?

edit - omdat als het een 50hz brom is we kunnen denken aan iets van een aardlus, is het echt fuzzy spul dan beter een reparateur zoeken denk ik voor je zelf gaat schroeven.

franssie wijzigde deze reactie 06-02-2018 21:07 (64%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Ziet alles :|

Topicstarter
Het kan echt van alles zijn.

Eliminatie, dus alles loshalen, alles vastmaken met andere kabels, andere gitaar, ander stopcontact, weg bij elektronica als beeldschermen, pc's, etc.

Dan blijft het apparaat zelf over. Dan kan het met name zijn:
  • 50Hz-brom (voeding/aarding-gerelateerd)
  • slecht contact van jack-ingang/uitgang
Andere (gestabiliseerde, ontstoorde) voeding, evt. eens met batterijen proberen (kan dat?).

Ramzzz wijzigde deze reactie 06-02-2018 21:41 (7%)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Oosting
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21:09
Dank!
Ik heb het apparaat momenteel niet hier in de buurt, dus ik kan helaas geen audio-opname maken, maar het geluid lijkt inderdaad op een iets scherper 50Hz brom. Ik zal alvorens ik hem openschroef eerst wel eens gaan spelen met de voeding en geaarde stopcontacten.

• franssie

franssie

Save the albatross

En als je kan, even alles op batterijen aansluiten dus helemaal zonder netvoeding waar dan ook. Dat idee van Ramzzz is een goede.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01:53
Ik heb 1 lamp die op dezelfde dubbele wantcontactdoos zit als mijn rig (Artemide Tolomedo vloerstaander, geen prul) en die moet ik altijd uit doen als ik ga spelen, de hum (zelfs op cleane kanaal) is onuitstaanbaar :P

@Ramzzz Had jij niet een spring reverb pedaal? Niet die echo op je getekende bord toch?

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
KnoxNL schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:31:
Ik heb 1 lamp die op dezelfde dubbele wantcontactdoos zit als mijn rig (Artemide Tolomedo vloerstaander, geen prul) en die moet ik altijd uit doen als ik ga spelen, de hum (zelfs op cleane kanaal) is onuitstaanbaar :P

@Ramzzz Had jij niet een spring reverb pedaal? Niet die echo op je getekende bord toch?
Klopt, de Headroom (spring reverb) staat niet in de db van Pedalboard planner. Maar hij is wel zó huge. :+

Even voor het idee (niet mijn foto):

Uiteindelijk kan hij waarschijnlijk het beste 'piggy backen' op een amp.

Ramzzz wijzigde deze reactie 06-02-2018 21:42 (22%)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• lexvandoef
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 26-05 14:58
quote:
Ramzzz schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:23:
Zo, ik ga maar eens een pedalboard bouwen.

Ik heb al een voeding besteld (Carl Martin Pro Power, via Reverb), de constructie ga ik nog bedenken. Ik denk aan een zelfbouw-klusje (omdat het zo leuk is om te ontwerpen), maar misschien wordt het alsnog wel een Pedaltrain, of Innox, whatever.

In elk geval, veel real estate! :+

Ik beraad me ook nog op de aanschaf van een buffer.

Momenteel zou het er ongeveer zo uitzien...

[afbeelding]

Ik denk dat ik nog een extra verdieping nodig heb. Zowel op mijn pedalboard als op mijn huis. :+
Nice! Altijd leuk pedalboard plannen, zit me ook een beetje te beramen op het omgooien van mijn board ik houd wat meer van compact, ben een beetje lui en mijn board gaat vaak mee.

Wat betreft je buffer, waarom denk je die nodig te hebben? Als je je Boss tuner als eerst in de keten zet heb je een meer dan prima buffer te pakken, geen nood voor een externe buffer denk ik zo.

Ik ben enorm fan van pedaltrain achtige boards trouwens, erg stijf/sterk en nog relatief licht en bovendien erg gemakkelijk in gebruik, zowel met plannen/bouwen als gebruik tijdens het spelen. Slim ook die octaswitch, super handig!

• KnoxNL
quote:
Ramzzz schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:40:
[...]

Klopt, de Headroom (spring reverb) staat niet in de db van Pedalboard planner. Maar hij is wel zó huge. :+

Even voor het idee (niet mijn foto):

[afbeelding]

Uiteindelijk kan hij waarschijnlijk het beste 'piggy backen' op een amp.
Maar nu weet ik wel weer hoe hij heet!

*KnoxNL heeft een nieuwe reverb nodig

:+

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
lexvandoef schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:14:
[...]

Nice! Altijd leuk pedalboard plannen, zit me ook een beetje te beramen op het omgooien van mijn board ik houd wat meer van compact, ben een beetje lui en mijn board gaat vaak mee.

Wat betreft je buffer, waarom denk je die nodig te hebben? Als je je Boss tuner als eerst in de keten zet heb je een meer dan prima buffer te pakken, geen nood voor een externe buffer denk ik zo.

Ik ben enorm fan van pedaltrain achtige boards trouwens, erg stijf/sterk en nog relatief licht en bovendien erg gemakkelijk in gebruik, zowel met plannen/bouwen als gebruik tijdens het spelen. Slim ook die octaswitch, super handig!
Ik dacht, 'baat het niet dan schaadt het niet'. :+

Die Octaswitch was een handige, snelle aankoop, iemand deed 'm veel te goedkoop weg - wegens beëindiging hobby... :o

Ik parafraseer even Charlton Heston: from my cold, dead hands... :+

No fff-ing way dat ik ooit stop.
quote:
KnoxNL schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:17:
[...]

Maar nu weet ik wel weer hoe hij heet!

*KnoxNL heeft een nieuwe reverb nodig

:+
_O-

Je hebt een Reverb nodig - heb je al op Reverb gekeken? ('nodig' :Y )

https://reverb.com/nl/p/c...CqSEQAvD_BwE&hfid=4688485

https://link.marktplaats.nl/m1245639701 O-)

Ramzzz wijzigde deze reactie 06-02-2018 22:28 (20%)

• JAMF
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 26-05 12:18
* JAMF gooit er ook eens een paar foto's van de pedalen-lade in:
Versterker met pedalen dichtVersterker met pedalen dichtAlle pedalen

Chain:
DigiTech hardwired tuner
Dan-o-wah
Ts9
Kloon van MXR "the plus"
MXR Analog chorus
MXR carbon copy

Voeding: ProelPSU110

Ook nog: channelswitch van de HT5R

What doesn't kill you will probably come back to try again

• KnoxNL
Ja die op marktplaats had ik gezien, reverb nog niet.

Maar in beide gevallen ben ik niet goedkoop genoeg uit om voor mij 2e hands te rechtvaardigen.

@JAMF Mooi compact! :)

KnoxNL wijzigde deze reactie 06-02-2018 22:41 (8%)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
KnoxNL schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:40:
Ja die op marktplaats had ik gezien, reverb nog niet.

Maar in beide gevallen ben ik niet goedkoop genoeg uit om voor mij 2e hands te rechtvaardigen.

@JAMF Mooi compact! :)
Ik heb ‘m zelf uit Duitsland via eBay. Garanties, etc.

Reverb is wel een goede bron, ook garanties, etc. Veel kennis aanwezig, betrouwbaar, imho.

En belangrijk: een duidelijk rating systeem. :)

Ramzzz wijzigde deze reactie 06-02-2018 23:03 (10%)

• KnoxNL
Hij behoort in ieder geval zeker tot de opties.

De series one heeft geen reverb, en ik mis een beetje de echte spring reverb, zoals mijn ENGL screamer 50 heeft. Alleen is daarvan de reverb overleden en die staat op zolder.

Ding heeft maar 1 knop, maar wat klonk dat goddelijk!

• lexvandoef
quote:
Ramzzz schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:17:
[...]

Ik dacht, 'baat het niet dan schaadt het niet'. :+

Die Octaswitch was een handige, snelle aankoop, iemand deed 'm veel te goedkoop weg - wegens beëindiging hobby... :o

Ik parafraseer even Charlton Heston: from my cold, dead hands... :+

No fff-ing way dat ik ooit stop.
Oh het schaadt zeker niet maar de meeste standalone buffers cheaten een heel klein beetje, ze sturen namelijk een signaal weer uit wat net iets hoger is dan unity gain, daardoor klinkt alles wat mooier en steviger als je een losse buffer in de keten zet. Buffers in pedalen zijn bijna zonder uitzondering unity gain, klinkt minder imposant dan een losse buffer maar werkt net zo goed.

Als we dan toch pedalboards aan het posten zijn, hier is de mijne, super compact en het minimum van wat ik nodig heb. Ik zit er wel over na te denken om de trem+chorus+polytune weg te doen, een kleinere boost te zoeken en een Line6 M5 en Relay G10 er op te knallen, dat zou echt net passen als ik een kleine boost koop....

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-05 11:56
Klitteband vind ik persoonlijk helemaal ruk, ik heb bijna alles op mijn pedalboard geschroefd. Alleen de whammy heeft geen schroeven aan de onderkant waar een kettinglinkje ofzo achter kan.

In mijn ervaring laat klitteband vroeger of later los en hou je dan een smeerboel onderop je pedalen over. Los daarvan hecht klitteband vaak niet sterk genoeg als er met dingen gesjouwd gaat worden, ik moest altijd als die kist open ging weer dingen op de goede plek plakken. Het enige dat goed blijft zitten is die whammy die een volkomen vlakke onderkant heeft waardoor de klitteband goed plakt en er een groot genoeg oppervlak is om stevig vast te zitten.

Nu bijna alles vastgeschroefd zit blijft het eindelijk goed zitten.

• lexvandoef
quote:
Jheroun schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:33:
Klitteband vind ik persoonlijk helemaal ruk, ik heb bijna alles op mijn pedalboard geschroefd. Alleen de whammy heeft geen schroeven aan de onderkant waar een kettinglinkje ofzo achter kan.

In mijn ervaring laat klitteband vroeger of later los en hou je dan een smeerboel onderop je pedalen over. Los daarvan hecht klitteband vaak niet sterk genoeg als er met dingen gesjouwd gaat worden, ik moest altijd als die kist open ging weer dingen op de goede plek plakken. Het enige dat goed blijft zitten is die whammy die een volkomen vlakke onderkant heeft waardoor de klitteband goed plakt en er een groot genoeg oppervlak is om stevig vast te zitten.

Nu bijna alles vastgeschroefd zit blijft het eindelijk goed zitten.
Ik heb juist hele goede ervaringen met klitteband, mits je het goede spul koopt. Gebruik al 15 jaar klitteband op verschillende boards en ik heb eigenlijk nooit last gehad van pedal die los komen nadat ik mijn board in/uit de band bus heb gehaald.

Het is wel zo dat sommige pedalen wat minder chill doen met de lijm op de achterkant van het klittenband, vooral de rubberen plakjes onderop sommige pedalen plakken echt totaal niet, maar goed, die kan er altijd wel aftrekken ;).

• KnoxNL
Jongens ik moet snaren bestellen bij bax. Mooi moment om mezelf nog een kadootje te geven, ik denk aan een phase 90 of een rotovibe ofzo....

Iemand nog tips voor een heel tof pedaal tot ¤100,- ? Ik ben niet van de hele gekke dingen (ring modulater, octaver etc)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
KnoxNL schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:09:
Jongens ik moet snaren bestellen bij bax. Mooi moment om mezelf nog een kadootje te geven, ik denk aan een phase 90 of een rotovibe ofzo....

Iemand nog tips voor een heel tof pedaal tot ¤100,- ? Ik ben niet van de hele gekke dingen (ring modulater, octaver etc)
Ik vind het best lastig iemand anders een ‘random’ pedaal aan te raden... zeker als het per se van Bax moet komen.

Teveel om uit te kiezen, ik ken je voorkeuren qua merk niet. :P

• KnoxNL
Ik houd het wel even bij snaren.

Misschien maar goed ook dat je geen tip had. :+

Ik gebruik al een tijdje nanoweb van elixir, maar die zijn alleen per set te bestellen.
Ze hebben ook iets nieuws, optiweb:

https://www.bax-shop.nl/e...optiweb-light-10-46-19052

Die zijn te koop in 3-pack, dus ik ga die eens proberen. Dan zijn ze maar een tientje per set.

• Dhrax
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 25-05 16:04
quote:
KnoxNL schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:05:
Ik houd het wel even bij snaren.

Misschien maar goed ook dat je geen tip had. :+

Ik gebruik al een tijdje nanoweb van elixir, maar die zijn alleen per set te bestellen.
Ze hebben ook iets nieuws, optiweb:

https://www.bax-shop.nl/e...optiweb-light-10-46-19052

Die zijn te koop in 3-pack, dus ik ga die eens proberen. Dan zijn ze maar een tientje per set.
GHS Boomers al eens geprobeerd ? Goedkoop en blijven zeer lang goed.
Ik gebruik ze nu enkele maanden voor mijn D standard gitaar (10-46) en ben zeer tevreden :)

Intel i7 4770K | MSI Z87-G45 Gaming5 | Noctua DH-15 | Kingston HyperX Savage DDR3 1866 16GB | Gigabyte GTX980Ti | BeQuiet! Straight Power10 800W | Focusrite Scarlet 2i4 | Logitech G903 | Logitech G910 Orion Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum |

• KnoxNL
Nee nog niet, ik heb ze wel eens overwogen omdat ik er goede verhalen over hoor, en Zakk Wylde is er ook zeer lovend over.

Ik heb eigenlijk mijn hele leven d'addario (het standaard setje) gebruikt tot ik mijn PRS kocht, waar al Elixir op lag. Toen ben ik overstag gegaan.

Boomers kan ik wel een keer een setje meebestellen, maar de bestelling was nu al de deur uit. Er komen weer 6 setjes mijn kant op. Helaas heb ik door lompheid laatst een 0.10 gesloopt bij het verwisselen, laat je die dikte nou nergens los kunnen bestellen....

• franssie

franssie

Save the albatross

in een faceboek discussie over rock/metal op klassieke instrumten kwam een vriend van mij met deze gitaargodin genaamd Tina S - ik had nog nooit van haar gehoord. (dit is overigens andersom, Bach metalstyle)

Ze speelt Steve Vai alsof ze het zelf is. Als ze zo door blijft groeien gaan we nog wat meemaken (ze moet nog 18 worden ...)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
franssie schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 23:39:
in een faceboek discussie over rock/metal op klassieke instrumten kwam een vriend van mij met deze gitaargodin genaamd Tina S - ik had nog nooit van haar gehoord. (dit is overigens andersom, Bach metalstyle)

[video]

Ze speelt Steve Vai alsof ze het zelf is. Als ze zo door blijft groeien gaan we nog wat meemaken (ze moet nog 18 worden ...)
Ik ken dit toptalent al een tijdje, het is inderdaad fantastisch!

• Joost79
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Kwam er gisterenavond na een uurtje spelen achter dat het volume van mijn versterker steeds lager wordt. De gitaar even direct in de effect loop geprikt en het volume was terug. Maar over normale ingang komt nog maar minimaal geluid.
Denk dat ik maar een nieuwe pre-amp buis ga bestellen.

Moet ik dan nog ergens op letten? De versterker heeft een 12ax7 pre-amp buisje, 1 in de effectloop en 1 voor de 6v6 power-amp. Kan ik gewoon 1 12ax7 buis kopen en vervangen, of moet ik alle 12ax7 in set vervangen...?

• FragDaddy
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:35
quote:
Joost79 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:40:
Kwam er gisterenavond na een uurtje spelen achter dat het volume van mijn versterker steeds lager wordt. De gitaar even direct in de effect loop geprikt en het volume was terug. Maar over normale ingang komt nog maar minimaal geluid.

Moet ik dan nog ergens op letten? De versterker heeft een 12ax7 pre-amp buisje, 1 in de effectloop en 1 voor de 6v6 power-amp. Kan ik gewoon 1 12ax7 buis kopen en vervangen, of moet ik alle 12ax7 in set vervangen...?
Eindversterkerbuizen (zoals je 6v6) moeten eigenlijk altijd allemaal tegelijk worden vervangen. Maar bij voorversterkerbuizen zoals die 12ax7 is dat niet zo. Dan kun je gewoon rustig er eentje vervangen en zien of het verschil maakt.

Let wel op dat er in buizenversterkers met hoogspanning wordt gewerkt en dat er dikke condensatoren in zitten die die spanning nog heel lang kunnen vasthouden nadat de stekker uit het stopcontact is gehaald. Als je alleen buizen gaat verwisselen is dit geen issue, maar als je het chassis gaat verwijderen en bij de printplaat in de buurt komt moet je daar wel mee uitkijken. Niet zomaar overal in gaan zitten prikken met je vinger!

Have a wheelie good weekend!

• Kapoen
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:46
quote:
KnoxNL schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:11:
Ik heb eigenlijk mijn hele leven d'addario (het standaard setje) gebruikt tot ik mijn PRS kocht, waar al Elixir op lag. Toen ben ik overstag gegaan.
Ik heb m.u.v. één setje Ernie Ball (Slinky?) ook altijd d'addario (10-46 exl110?) gebruikt. Onlangs heb ik me eens een pakje Elixir aangeschaft. Ik moet ze er nog op leggen, maar ik ben alvast benieuwd.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
Joost79 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:40:

Ik ben complete setjes tegengekomen (eBay) die niet eens zo gek duur waren, van goede merken.

Je kunt ook alles ineens aanschaffen (voordeliger) en dan alleen de preamp-buis vervangen, de rest als backup op voorraad. :)

Eindbuizen is ‘matched pair’- (of quad-) werk (mits het er meer dan 1 is uiteraard...).

Verder, wat @FragDaddy zegt. :Y

Je kunt het uiteraard ook met één losse buis oplossen.

Als je de amp open hebt, kijk ook meteen even hoe de condensatoren eruit zien. :)

Ramzzz wijzigde deze reactie 08-02-2018 10:57 (4%)

• Joost79
  • Niet online
Thanks, ga ik eens buisjes kopen, maakt het nog verschil welke buisjes ik koop?

Zie dat er nogal wat keuze is rond de 15¤, dan is het balen dat er geen lokale gitaarwinkel meer in de buurt is, ben je weer op die internetboeren aangewezen...

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
Joost79 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:51:
Thanks, ga ik eens buisjes kopen, maakt het nog verschil welke buisjes ik koop?

Zie dat er nogal wat keuze is rond de 15¤, dan is het balen dat er geen lokale gitaarwinkel meer in de buurt is, ben je weer op die internetboeren aangewezen...
Kwestie van wie je gelooft. Er zijn inmiddels meerdere (rebranding!) merken op de markt, die hun eigen inkoop-methodes hebben, sommige merken/fabrikanten hebben hun eigen merk, dat voordeliger is - betere garanties ook vermoedelijk.

Groove Tubes, TungSol, JJ, EHX, etc.

Hier staat wat keus: https://reverb.com/marketplace/parts/tubes

Over de herkomst van vacuümbuizen:
http://www.thetubestore.com/Tubes/Tubes-by-Manufacturer

@Joost79 kijk hier eens? https://reverb.com/p/elec...preamp-vacuum-tube-single

Ramzzz wijzigde deze reactie 08-02-2018 11:04 (20%)

• Joost79
  • Niet online
Thanks! Ik heb om ze snel in huis te hebben een paar buisjes bij Bax gekocht. Dan vanavond eens kijken naar die complete sets en zorgen dat ik een complete back-up set aanschaf.

Weet ik nu ook waarom die versterker zo goedkoop was op marktplaats :)

• pinda powerrr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:54

pinda powerrr

Slow down...

https://www.tonefactory.nl/ heeft aardig wat buizen op voorraad ;)

Directe link: https://www.tonefactory.nl/buizen-amp-parts/buizen

Had daar een nieuwe buis besteld voor mijn (inmiddels verkochte) Valvestate, komt erg netjes binnen. Was ook een 12AX7 buis, heel klein dus, maar grote doos met veel zacht spul er omheen, netjes verzonden dus.

Sommigen hebben geen dipje, maar een bobbel...

• KnoxNL
Er zijn nog maar een paar bedrijven in de wereld die buizen maken. De overgrote meerderheid is gerebrand, afhenkelijk van de kwaliteit gaan ze naar een bepaald merk.

• Jheroun
@Joost79 @Ramzzz

Over buizen is een hoop ruis, zou je kunnen stellen ;) Ja er zit verschil in buizen en ja er is ook veel geneuzel wat dicht bij geloof en elfjes bij maanlicht komt.

Verschil in kwaliteit heb ik tussen merken nooit zo gemerkt maar er is best veel verschil in uitvoering tussen verschillende typen van dezelfde buis. Dus hoewel er tig 12ax7 varianten zijn die in principe hetzelfde doen is er wel degelijk een verschil dat uit kan maken voor de plek in je versterker. De buis maakt je geluid dus de buis maakt zeker uit.

Ik ben alleen voor de 5150 die ik heb eens in de fora gedoken (veel elfjes bij maanlicht geneuzel), daarna heb ik wel wat specifieke buisjes gekocht die wat lager in de gain zitten (5150 heeft bakken meer gain dan ik nodig heb) en daardoor een wat stiller geheel opleverden. Verschil tussen hetzelfde type met zilveren of gouden contactjes heb ik nooit kunnen ontdekken. Magische verbeteringen door in V2 een tung-sol te proppen en in V3 een Sovtek te hangen ook niet.

Het enige dat ik nog een keer wil proberen is een betere kwaliteitsbuis als rectifier inpluggen, als ik het goed heb begrepen maakt mijn 5150 ook op standje 0 geluid doordat de buis op die plek niet helemaal een topexemplaar is. Daarbij begreep ik overigens ook dat je er net zo goed een solid state op 12ax7 in kan zetten omdat die buis verder voor de karakteristiek van je geluid niet zo veel schijnt te doen. Overigens heb ik er in het geheel geen last van dus om daarom nou tientjes meer uit te geven zodat er Mesa op staat ofzo... Het zou dan puur om de nieuwsgierigheid of het wat doet gaan.

Dus als je gewoon een voorbuisje moet vernieuwen en de rest je allemaal niet zo boeit: de kapotte vervangen door een nieuwe Sovtek/JJ/Ruby al naar gelang je voorkeur voor het ontwerp van het logo/de prijs/whatever :)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
Jheroun schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:39:
@Joost79 @Ramzzz

Over buizen is een hoop ruis, zou je kunnen stellen ;) Ja er zit verschil in buizen en ja er is ook veel geneuzel wat dicht bij geloof en elfjes bij maanlicht komt.

Verschil in kwaliteit heb ik tussen merken nooit zo gemerkt maar er is best veel verschil in uitvoering tussen verschillende typen van dezelfde buis. Dus hoewel er tig 12ax7 varianten zijn die in principe hetzelfde doen is er wel degelijk een verschil dat uit kan maken voor de plek in je versterker. De buis maakt je geluid dus de buis maakt zeker uit.

Ik ben alleen voor de 5150 die ik heb eens in de fora gedoken (veel elfjes bij maanlicht geneuzel), daarna heb ik wel wat specifieke buisjes gekocht die wat lager in de gain zitten (5150 heeft bakken meer gain dan ik nodig heb) en daardoor een wat stiller geheel opleverden. Verschil tussen hetzelfde type met zilveren of gouden contactjes heb ik nooit kunnen ontdekken. Magische verbeteringen door in V2 een tung-sol te proppen en in V3 een Sovtek te hangen ook niet.

Het enige dat ik nog een keer wil proberen is een betere kwaliteitsbuis als rectifier inpluggen, als ik het goed heb begrepen maakt mijn 5150 ook op standje 0 geluid doordat de buis op die plek niet helemaal een topexemplaar is. Daarbij begreep ik overigens ook dat je er net zo goed een solid state op 12ax7 in kan zetten omdat die buis verder voor de karakteristiek van je geluid niet zo veel schijnt te doen. Overigens heb ik er in het geheel geen last van dus om daarom nou tientjes meer uit te geven zodat er Mesa op staat ofzo... Het zou dan puur om de nieuwsgierigheid of het wat doet gaan.

Dus als je gewoon een voorbuisje moet vernieuwen en de rest je allemaal niet zo boeit: de kapotte vervangen door een nieuwe Sovtek/JJ/Ruby al naar gelang je voorkeur voor het ontwerp van het logo/de prijs/whatever :)
Klopt allemaal. Ik heb geloof ik nog een serie buizen liggen voor mijn Selmer Treble 'n' Bass. 12AX7, EL34.

En een bigass rectifier-buis. Zo groot dat het chassis niet meer in de kast paste. :+

• franssie

franssie

Save the albatross

En het zijn gitaar versterkers, ontworpen om alles behalve HIFI te produceren uiteindelijk.

• Joost79
  • Niet online
Ik heb de versterker zojuist maar eens open gemaakt.

Ziet er, op de stof na, niet heel erg verkeerd uit allemaal.

De condensatoren zien er netjes uit,

De buisjes zijn trouwens Ruby Tubes, aan de buitenkant is er weinig aan te zien.

Ik heb de stof maar eens uit de versterker geblazen, op het eerste gezicht zie ik niet iets heel verontrustends. Dus ga er vanuit dat als ik de voorversterker buisjes wissel dat het dan wel weer in orde moet zijn.

• CSB
  • Laatst online: 23-05 14:44

CSB

:D

Jongens, (en meisjes?)

Ik ben op zoek naar een leuke tubeamp voor op zolder. Dus niet te gek, maar wel met dat lekkere soundje op een Stratocaster. Speel voornamelijk blues en doe dat nu met een Roland Cube 30X. Budget... Tja, dat weet ik zo net nog niet. Maar iig geen 1000 euro.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• KnoxNL
Opties te over. De keuze is reuze momentaal aan kleine tube amps. Fender heeft zijn range vernieuwd, blackstar heeft het nodige, idem voor marshall en orange, ach, bijna elk merk wel.

Dan heb je nog korg nanotube wat vox gebruikt wat ik niet slecht vond klinken. En zo zijn er nog veel meer opties.

Kun je een voorbeeld geven van het geluid wat je zoekt?

• Joost79
  • Niet online
Heb sinds kort ook een kleine, 15W, buizen versterker staan voor het huis- tuin- en keuken-gepiel op de gitaar. Hiervoor altijd moddeling spullen gebruikt, want altijd gedacht dat buizen veel te lastig waren om in huis te gebruiken.

Mijn versterker komt van marktplaats, toevalstreffer vlak in de buurt. Maar misschien dat je iets aan mijn shortlist had, ik had mezelf eigenlijk voorgenomen om de volgende buizenamps te gaan testen, tot ongeveer een 500¤. Voor mij was de een een effectloop (voor delay, reverb en looper pedaal) en hoofdtelefoon aansluiting (op stil te kunnen spelen 'savonds) de specs waarop ik gezocht heb.
  • Blackstar HT5, alhoewel ik de youtube filmpjes niet vond overtuigen zijn gebruikers zeer lovend. versterker heeft alles wat ik zocht qua specs, effectloop + hoofdtelefoon aansluiting/speaker emulatie.
  • Fender Bassbreaker Combo, erg overtuigend qua geluid op youtube. Helaas qua specs niet exact wat ik zocht. Geen effect-loop en geen hoofdtelefoon aansluiting.
  • Fender Blues Junior, komt in elke review terug als referentie binnen deze klasse.
  • Vox AC4 of AC10, klassieke Vox in een huiskamer vriendelijk formaat, maar ook geen effectloop.
  • Laney CUB 12, goede reviews gelezen, heeft een effectloop.
  • Als outsider had ik de VOX AV30 nog op het lijstje staan, niet echt een buizenversterker maar maakt gebruik 12AX7 buisjes om een buizen "gevoel" te krijgen. Zeer lovende reviews en voldoet aan al mijn eisen, effectloop en hoofdtelefoon.
Op de afgelopen NAMM heeft Marshall een hele nieuwe lijn kleinere versterkers aangekondigd, dus wellicht dat daar nog iets bij zit voor jou.
Ik ben uiteindelijk op marktplaats tegen een egnater tweaker 15W head+cabinet aangelopen en, ondanks de kapotte buis, erg tevreden hiermee.
De hoofdtelefoon eis heb ik uiteindelijk laten varen. Op zich is de versterker qua geluid prima beheersbaar voor thuisgebruik. Via een loadbox met speakersimulatie zou er ook nog een hoofdtelefoon aan te sluiten zijn.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
Joost79 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:43:
Heb sinds kort ook een kleine, 15W, buizen versterker staan voor het huis- tuin- en keuken-gepiel op de gitaar. Hiervoor altijd moddeling spullen gebruikt, want altijd gedacht dat buizen veel te lastig waren om in huis te gebruiken.

Mijn versterker komt van marktplaats, toevalstreffer vlak in de buurt. Maar misschien dat je iets aan mijn shortlist had, ik had mezelf eigenlijk voorgenomen om de volgende buizenamps te gaan testen, tot ongeveer een 500¤. Voor mij was de een een effectloop (voor delay, reverb en looper pedaal) en hoofdtelefoon aansluiting (op stil te kunnen spelen 'savonds) de specs waarop ik gezocht heb.
  • Blackstar HT5, alhoewel ik de youtube filmpjes niet vond overtuigen zijn gebruikers zeer lovend. versterker heeft alles wat ik zocht qua specs, effectloop + hoofdtelefoon aansluiting/speaker emulatie.
  • Fender Bassbreaker Combo, erg overtuigend qua geluid op youtube. Helaas qua specs niet exact wat ik zocht. Geen effect-loop en geen hoofdtelefoon aansluiting.
  • Fender Blues Junior, komt in elke review terug als referentie binnen deze klasse.
  • Vox AC4 of AC10, klassieke Vox in een huiskamer vriendelijk formaat, maar ook geen effectloop.
  • Laney CUB 12, goede reviews gelezen, heeft een effectloop.
  • Als outsider had ik de VOX AV30 nog op het lijstje staan, niet echt een buizenversterker maar maakt gebruik 12AX7 buisjes om een buizen "gevoel" te krijgen. Zeer lovende reviews en voldoet aan al mijn eisen, effectloop en hoofdtelefoon.
Op de afgelopen NAMM heeft Marshall een hele nieuwe lijn kleinere versterkers aangekondigd, dus wellicht dat daar nog iets bij zit voor jou.
Ik ben uiteindelijk op marktplaats tegen een egnater tweaker 15W head+cabinet aangelopen en, ondanks de kapotte buis, erg tevreden hiermee.
De hoofdtelefoon eis heb ik uiteindelijk laten varen. Op zich is de versterker qua geluid prima beheersbaar voor thuisgebruik. Via een loadbox met speakersimulatie zou er ook nog een hoofdtelefoon aan te sluiten zijn.
Fender strat, Fender cleans? Dan een Fender amp toch?

Fender Blues Junior (Blues jr.)
http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

• KnoxNL
Kijk naast marktplaats ook even naar de nieuwe serie, hier zitten een aantal verbeteringen in die het makkelijker maken om op laag volume een goed geluid te kunnen krijgen.

Marktplaats is financieel aantrekkelijker natuurlijk, dat dan weer wel.

• CSB

CSB

quote:
KnoxNL schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:29:
Kijk naast marktplaats ook even naar de nieuwe serie, hier zitten een aantal verbeteringen in die het makkelijker maken om op laag volume een goed geluid te kunnen krijgen.

Wow, inderdaad! Nieuw is de Fender Blues jr. 700+ euro. Die link van jou is 375. :)

Ik speel voornamelijk Hendrix / SRV / Mayer etc. Dus dan gaan we wel een beetje die kant op. ;)

• apollo13
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:04
Een maandje geleden maar de stoute schoenen aangetrokken en onderstaande beginners setje aangeschaft. Wie niet waagt, wie niet wint.

Begin nu eindelijk wat minder last van een verkrampte hand, vingers en pols te krijgen. Elke dag een half uurtje oefenen heeft dat redelijk verholpen. ;)
Ik krijg nu een redelijk soepele toonladder uit mijn gitaar inclusief een aantal simpele blues rifjes. Ben net begonnen met de 12 Bar Blues, dit allemaal via een cursus op het internet.
Merk wel dat ik feedback nodig heb, binnenkort eens opzoek naar een leraar(es).

Ben nu een muzieknummer aan het instuderen: The Shadows - Theme from Deerhunter. Deze is kwa tabulatuur redelijk simpel, geen hamer-on, pull-off, of bends. Evengoed lastig genoeg voor een beginner.

Heb dit hele draadje met plezier gelezen, verzamelen lijkt ook een leuke hobby zo te zien. O-)

Oh, voor al de pedal lovers hier, degene die je op mijn foto ziet is deze:

apollo13 wijzigde deze reactie 09-02-2018 12:16 (6%)

apollo13

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
quote:
CSB schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:02:
[...]

Wow, inderdaad! Nieuw is de Fender Blues jr. 700+ euro. Die link van jou is 375. :)

Ik speel voornamelijk Hendrix / SRV / Mayer etc. Dus dan gaan we wel een beetje die kant op. ;)
Overdrive pedaaltje erbij en voila!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

quote:
Ramzzz schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:36:
[...]

Fender strat, Fender cleans? Dan een Fender amp toch?

Fender Blues Junior (Blues jr.)
http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios
Deze Blues Jr die je linkt, kost nieuw ¤800...... Special Edition Relic vanwege het verweerde Tweed.
Sowieso ¤375 voor deze amp is geen geld!
quote:
KnoxNL schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:29:

Ja, is dat echt zo? Een van de veel gedane mods is de potmeter van het volume te vervangen, omdat die te snel stijgt. T/m standje 3 gaat het snel loeihard, de geluidstoename daarna (van 4-10) valt dan relatief mee.
Ik las dat dat in series IV nog steeds niet goed is. Fender schijnt het expres te doen, want oldskool, vroeger was het ook zo :')
quote:
CSB schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:02:
[...]

Ik heb een Blues Junior (Tweed versie, Jensen speaker). Met jouw stijl ga je je niet vervelen met deze amp! Je kan heerlijk bluesy scheuren, of met een randje, of juist een crispy clean eruit krijgen, allemaal zonder effectpedalen O+
Met een lichte overdrive, of een boost pedal, kun je dan weer nog meer sounds eruit halen. Amp op clean (volume laag, master voluit) en dan met een boost pedal, je hebt zo een Mayer sound te pakken.

Ik heb em pas anderhalve maand, maar man....aankoop van mijn leven O+ O+ O+

Tweed: https://link.marktplaats.nl/m1252815289
Series III: https://link.marktplaats.nl/m1252782045
Series II: https://link.marktplaats.nl/m1252234998
Series I: https://link.marktplaats.nl/m1251761188

Losse Jensen speaker: https://link.marktplaats.nl/m1253309347

pinda powerrr wijzigde deze reactie 09-02-2018 12:55 (6%)

• CSB

CSB

Goed om te horen dat die Fender Blues Jr. dan een goede investering is. Ik heb nog wat verjaardagscentjes en als ik er wat bij leg kan ik mezelf wel kietelen denk ik.

Als overdrive pedaaltje heb ik een Boss BD-2, met daarnaast nog een FB-2 en een FZ-5. En een Crybaby natuurlijk. :)

• KnoxNL
@pinda powerrr

Wat jij aanhaalt zouden ze eindelijk gefixt hebben als het goed is....

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

quote:
CSB schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:03:
Goed om te horen dat die Fender Blues Jr. dan een goede investering is. Ik heb nog wat verjaardagscentjes en als ik er wat bij leg kan ik mezelf wel kietelen denk ik.

Als overdrive pedaaltje heb ik een Boss BD-2, met daarnaast nog een FB-2 en een FZ-5. En een Crybaby natuurlijk. :)
De Blues Deluxe is eigenlijk de mooiere versie, vanwege de 40Watt en grotere kast meer headroom, wat je zeker in je clean zal merken. Maar ja, 40Watt buizen is gewoon too much, voor mij in ieder geval wel. Ik speel ook het meeste thuis en dan heb ik al moeite met de 15Watt :X Eigenlijk is dat al teveel, maar ja :+

https://link.marktplaats.nl/m1235251765 Is een koopje, goedkoper dan een nieuwe Blues Junior. Prachtig, krijg bijna jeuk als ik zoiets zie 8)7

Ik kwam op Marktplaats deze Koch dummybox tegen. Is op zich wel een optie om voluit te kunnen spelen, bij een laag volume.

• KnoxNL
Ik wil nog 1 keer zeggen hoe blij ik ben met mijn ThorpyFX Veteran, dan hou ik ermee op, beloofd!

Het ding heeft me een scala aan nieuwe sounds gegeven, van een superhoge kwaliteit. De series one 45 die van zichzelf al niet kinderachtig is heeft bijna een 2e leven gekregen, en wanneer het cleane kanaal overstuurt is het zo lekker! Voorheen kreeg ik dat bijna niet voor elkaar omdat de amp zoveel headroom heeft.

Het beste resultaat is nog wel op het crunch channel. Als ik daar de treble boost kant bij aanzet krijg je echt het rijke gedetailleerde 80's rock sound, met veel meer helderheid en dynamiek dan als ik het lead kanaal van mijn versterker gebruik. De hoeveelheid gain is ongeveer hetzelfde waardoor ik toch alles eruit kan halen wat ik ook uit het lead kanaal haal.

Het is echt elke euro dubbel en dwars waard geweest. Ik heb daardoor ook een enorme impuls gekregen om weer meer te spelen, en die zie ik voorlopig nog niet minder worden.

Kan ook haast niet wachten om straks naar huis te gaan!

• CSB

CSB

quote:
pinda powerrr schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:26:
[...]

De Blues Deluxe is eigenlijk de mooiere versie, vanwege de 40Watt en grotere kast meer headroom, wat je zeker in je clean zal merken. Maar ja, 40Watt buizen is gewoon too much, voor mij in ieder geval wel. Ik speel ook het meeste thuis en dan heb ik al moeite met de 15Watt :X Eigenlijk is dat al teveel, maar ja :+

https://link.marktplaats.nl/m1235251765 Is een koopje, goedkoper dan een nieuwe Blues Junior. Prachtig, krijg bijna jeuk als ik zoiets zie 8)7

Ik kwam op Marktplaats deze Koch dummybox tegen. Is op zich wel een optie om voluit te kunnen spelen, bij een laag volume.
40 Watt.. Pfoe. Dat wordt hem niet hoor. Ik heb de Roland Cube 30 en die staat bij mij nooit harder dan 2. :p
Wel een mooie prijs!

• 147126
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-03 01:43
Niemand die hier zelf amps bouwt dan? Zijn zelfs genoeg kits te krijgen die je alleen nog in elkaar hoeft te solderen. Als je een 15 Watt ultimate Fender Clean amp wil, is zo'n 5E3 (Tweed Deluxe) kit voor ¤320 te krijgen. Bouwen kan echt in een middagje. Je moet alleen zelf voor een speaker en cabinet zorgen. Zelf sourcen kan nog wel iets goedkoper, maar dan moet je ook de behuizing boren enzo. En er zijn ook veel mods te vinden op internet om de 5E3 helemaal naar je eigen smaak aan te passen, hem iets geschikter te maken voor drive pedalen, master volume, etc. etc.

147126 wijzigde deze reactie 09-02-2018 13:55 (14%)

• KnoxNL
Nee het is hier dan wel tweakers, maar zoiets dergelijks heb ik echt totaal geen zin in. Maar ieder zo zijn ding :)

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 01:04
quote:
Shadow schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:51:
Niemand die hier zelf amps bouwt dan?
Vroeger wel gedaan, een kleintje en een gotere (als in 2 x 10"). Uiteindelijk is het een heleboel gedoe met voornamelijk nadelen:
  • Krakkemikkig, de fenders, peaveys, marshalls zijn gewoon mega robuust. Op een podium (of in het busje vd band) wil je geen brakke troep die bovendien niet bier-bestendig is.
  • Je kunt pas luisteren of het wel iets voor jou is als het allemaal af is. Je geld is dan al weg of het nou klinkt of niet.
  • De doorverkoopwaarde is laag. Tenzij jouw nieuwe merk na een viraal youtube filmpie ineens een collectors item wordt :)
Dat kleintje was niet meer dan een multiplex kistje met een klein versterkertje met toonregeling, verder niks. Beetje als de vox pathfinder 10 (maar dan niet zo mooi afgewerkt). Voor thuisgebruik dus dan heeft het niet zoveel te leiden. Ik heb 'm helaas niet meer :'(

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• JAMF
quote:
Shadow schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:51:
Niemand die hier zelf amps bouwt dan? Zijn zelfs genoeg kits te krijgen die je alleen nog in elkaar hoeft te solderen. Als je een 15 Watt ultimate Fender Clean amp wil, is zo'n 5E3 (Tweed Deluxe) kit voor ¤320 te krijgen. Bouwen kan echt in een middagje. Je moet alleen zelf voor een speaker en cabinet zorgen. Zelf sourcen kan nog wel iets goedkoper, maar dan moet je ook de behuizing boren enzo. En er zijn ook veel mods te vinden op internet om de 5E3 helemaal naar je eigen smaak aan te passen, hem iets geschikter te maken voor drive pedalen, master volume, etc. etc.
Zou me er best eens aan willen wagen, maar vindt de kant en klaar kits eigenlijk te fors aan vermogen. 50 W. is gewoon te gek voor de mancave.
Denk ook dat ik beter kan timmeren dan (solderen/elektrisch troubleshooter) dus dan krijg je een poor-made-amp
in een vreselijk over the top kastje..

Ik vind ook wel dat de zelfbouwamps een beetje overpriced zijn. En om nou alle losse brokjes bij Conrad te moeten halen...

offtopic:
Voordat er commentaar komt op mijn pedalen lade in vergelijking met de hierboven geprojecteerde timmerkwaliteit....
Die lade is echt van schroothout en waaibomenplaat gemaakt

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
Ik heb genoeg opgestoken van een 'buizenversterker-goeroe'-vriend van me, die mij over mijn zelf-soldeer-fobie heen heeft geholpen, maar ik heb domweg niet de ruimte en/of beschik niet over de middelen (zoals machines) om metalen chassis te bewerken.

Destijds wel, ik kon op de TU in de werkplaatsen behoorlijk wat zelf maken in de metaalwerkplaatsen.

Een kant-en-klaar setje in elkaar zetten zou ik mijn hand niet voor omdraaien, dat niet. Maar ik heb mezelf de moeite tot nu toe bespaard. :+

Ik heb nog wel een leuke klus achter de hand, een 2x12" V30-kast bouwen, of een 50W-buizen combo met 2x12", op basis van mijn zelf verbouwde Selmer-top.

Daar ga ik nog eens over nadenken.

/in ander nieuws, mijn Carl Martin ProPower-voeding is binnen, dus de pedalenplank staat op stapel, voor na of tijdens de afronding van onze verbouwing / interne verhuizing. :P

Ramzzz wijzigde deze reactie 10-02-2018 14:37 (11%)

• JAMF
Speakercabinets bedenken en bouwen..👌

Deed ik jaren geleden al toen car-hifi nog gewoon DIY was ipv. de all in one media oplossingen die nu standaard in auto's zitten.
Geweldig: 900 watt (RMS) in een VW caddy en kijken hoe een handvol losgeld (guldens) op het dak te keer gaat..

* JAMF zit effe in een throwback friday

• Joost79
  • Niet online
Ziet er wel gaaf uit allemaal die diy kits, maar ik heb te weinig opgelet tijdens de electro lessen op school om te begrijpen wat ik soldeer. Heb hier een paar van die zelfbouw pedalen liggen, heb de handleiding gevolgd. De pedalen doen wat ze moeten doen, maar om nu te zeggen dat ik zelf begrijp waarom het signaal er uit komt wat er uit komt... geen idee...

Kleine update over mijn amp... 't zijn toch de power valves, pre-amp buizen allemaal vervangen. Geluid was al stukje beter, maar mis nog de power. Had de versterker even buiten het chassis getest, toen viel me het volgende op:

De rechter buis lijkt minder fel te branden, denk dat daar mijn probleem dan zit...

• KnoxNL
Dat je dat durft joh.

Ben best wel jaloers, ik zou dat soort dingen graag kunnen. Maar power tubes moet volgens mij of matching set zijn of gebiased worden en dan snap ik het allemaal niet meer ;(

Ik laat mijn amp wel dicht.

• technoaddict
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 26-05 13:42
Gisteren mijn eerste gitaar gekocht. Via het internet, en ook gelijk de fout gemaakt door een rechtshandige gitaar te kopen terwijl ik links ben :)
Vanochtend een tijdje bezig geweest met het verwisselen van de snaren zodat ik de gitaar links handig kan spelen. Het is een simpele akoestische gitaar met overal de zelfde gootjes / gaatjes waar de snaren doorheen/overheen gaan. Gestemd met behulp van een Android app, wat heel makkelijk ging.
Nu heb ik anderhalf uur lang wat simpele 1 vinger liedjes gespeeld, en wat akkoorden geoefend. Wat ik vooral lastig vind (en dan hebben we het nog maar over de E akkoord) is dat als ik bijvoorbeeld mijn wijsvinger gebruik om de laagste snaar in fred 2 in te drukken, ik de snaar die ervoor zit ook aanraak, en daardoor klinkt die snaar niet goed. En dan zijn er nog veel lastigere akkoorden waar ik veel meer snaren aanraak die ik ongemoeid zou moeten laten.
Volgens mij is het niet zo moeilijk om die akkoorden zo te leren dat je weet welke snaren waar ingedrukt moeten worden, maar zit de uitdaging vooral in het niet aanraken van andere snaren.
Goed, dont give up. Pas anderhalf uur bezig.. :)

• apollo13
@technoaddict
Dit is idd een kwestie van blijven oefenen, ben pas een maandje bezig en heb hetzelfde ervaren. En nog steeds.
De truc is om je vingertoppen zo recht mogelijk op de snaar te zetten. Op die manier raak/demp je de omliggende snaren niet.

Sinds kort ben ik begonnen met het B7 akkoord, dat is een kreng zeg.

apollo13 wijzigde deze reactie 10-02-2018 14:36 (12%)

apollo13

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
KnoxNL schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:48:
Dat je dat durft joh.

Ben best wel jaloers, ik zou dat soort dingen graag kunnen. Maar power tubes moet volgens mij of matching set zijn of gebiased worden en dan snap ik het allemaal niet meer ;(

Ik laat mijn amp wel dicht.
Buizen verwisselen is echt een eitje hoor!

Iets wat je volgen mij zou moeten willen kunnen, bijvoorbeeld wanneer je met je amp op sjouw gaat en er ook iets lostrilt...

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Buizen wisselen is niets eng, dat weet ik wel. Wat ik nog niet weet, waarom er matching pairs moeten zijn en wat bias is en doet. Moet me daar nog in verdiepen.

#newbievalveplayer

• 147126
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-03 01:43
Ik zal het zeer simplistisch proberen uit te leggen :P Je kunt een buis zien als een soort variabele weerstand. Als je een signaal zit op de ingang (het grid) zal de 'weerstand' van de buis dus varieren met dat signaal. Als je dus een spanning over de buis (tussen cathode en anode) zet, gaat er dus een stroom lopen. die variabel is met het signaal dat je op de buis zet, en wordt je signaal dus versterkt.
De bias kun je zien als de stroom die door de buis loopt als je er géén signaal op het grid zet, een soort 'idle' setting dus. Doordat de weerstand in 'idle' setting kan verschillen van buis tot buis, wil je dit dus afstellen, zodat er in idle de 'optimale' stroom door de buis loopt. Dit kun je op verschillende manieren doen, en meeste versterkers maken gebruik van een 'fixed bias', waarbij je een vaste 'offset' spanning aan het grid geeft die te regelen is met een potmeter.

Meestal zit er dan ook nog een (bijvoorbeeld 1 ohm) weerstand in serie met de cathode van de buis, zodat je de spanningval over die weerstand kunt meten om te weten hoeveel stroom door de buis loopt (en dit dan te gebruiken om de bias af te regelen).
Kortom, vaak is het dus een kwestie van multimeter over die weerstand aansluiten, en dan is 1mV = 1mA als die weerstand 1 ohm is (die weerstand eerst even opmeten), en dan aan de potmeter draaien totdat de stroom is wat die moet zijn volgens de spec sheet van de buis. Héél simpel dus, en alle theorie die je moet begrijpen is dat U=I*R :P

Omdat er vaak maar 1 zo'n potmeter voor alle eindbuizen is, stel je dus alle eindbuizen tegelijk af, en is het dus belangrijk dat de interne weerstand van alle eindbuizen ongeveer gelijk is, een 'matched pair'.

• KnoxNL
quote:
Ramzzz schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:39:
[...]

Buizen verwisselen is echt een eitje hoor!

Iets wat je volgen mij zou moeten willen kunnen, bijvoorbeeld wanneer je met je amp op sjouw gaat en er ook iets lostrilt...
Dat, maar het lijkt me ook supertof om zelf met ander soort buizen te kunnen experimenteren zonder direct mijn amp naar een monteur te hoeven sjouwen en hem een week kwijt te zijn.... (ding weegt 35 KG)

Ongetwijfeld staat er op YT hoe e.e.a. moet, maar om dat nu meteen op mijn amp te proberen vind ik toch eng.

Over tubes gesproken, hoevaak wisselen jullie je tubes?

Men zegt dat je het vanzelf hoort als het nodig is, maar ik denk dat ik na 8+ jaar (weet niet precies wanneer ik hem gekocht heb) nog steeds niets van degradatie hoor.

Toegegeven, de power tubes staan nooit te roken, ik heb dat ding nog nooit verder dan een kwart open gehad thuis, en bij een paar gelegenheden misschien voor de helft. Maar de pre-amp tubes hebben al die jaren flink hun best moeten doen, en nu krijgen ze ook nog op hun flikker van de Veteran...

Ik heb ooit eerder van mijn vorige amp wel ooit eens buizen laten vervangen, die staat nu op zolder en wordt niet meer gebruikt. Ik kan me niet meer goed herinneren of ik nu veel verschil hoorde.

Overigens wil ik die weer eens gaan gebruiken, maar dan wil ik eerst de reverb gaan laten maken. Is een ENGL screamer 50, met spring reverb.

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

@Shadow mooie uitleg _/-\o_ d:)b

Ik DM je wel als mijn bias moet worden afgesteld :+

• franssie

franssie

Save the albatross

@technoaddict wat heel erg helpt is de juiste zithouding. Eventueel met een verhoging (boek) onder je gitaar been. Dan komen je vingers vanzelf in een betere stand.

Edit zie https://www.google.nl/amp...is-de-juiste-houding/amp/

Jij moet dan links en rechts omdraaien.

franssie wijzigde deze reactie 10-02-2018 19:07 (32%)

• apollo13
quote:
franssie schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:02:
@technoaddict wat heel erg helpt is de juiste zithouding. Eventueel met een verhoging (boek) onder je gitaar been. Dan komen je vingers vanzelf in een betere stand.

Edit zie https://www.google.nl/amp...is-de-juiste-houding/amp/

Jij moet dan links en rechts omdraaien.
Indeed, en het scheelt ook waar je op zit.
Op de bank zit ik te laag, mijn houding is dan slecht, gebogen rug etc.
Op mijn bureaustoel zitten de leuningen in de weg, dus heb ik maar een simpel krukje aangeschaft en dat speelt prima. Je kan natuurlijk ook staand oefenen. 8)

apollo13

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
apollo13 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:12:
[...]

Indeed, en het scheelt ook waar je op zit.
Op de bank zit ik te laag, mijn houding is dan slecht, gebogen rug etc.
Op mijn bureaustoel zitten de leuningen in de weg, dus heb ik maar een simpel krukje aangeschaft en dat speelt prima. Je kan natuurlijk ook staand oefenen. 8)
Ik heb ooit eens speciaal voor dat doel een setje 'el cheapo'-barkrukjes gekocht, en dat zat altijd prima, zeker omdat je vaak ook één voet hoger kunt zetten.

• technoaddict
Mijn zithouding kan wel wat verbeteren. Ik zal het krukje van de zolder pakken :) Dank voor de tips.

• HMaster_II
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 25-05 12:25
quote:
technoaddict schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:05:
Mijn zithouding kan wel wat verbeteren. Ik zal het krukje van de zolder pakken :) Dank voor de tips.
Ik heb een 2e bass erbij gekocht, omdat ik op een krukje niet kon oefenen met mijn main bass. :P punt steekt in mijn been bij puur zitten.

• VorCha
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 24-05 20:38
Ik heb een tijdje dit forum niet gevolgd, maar ik heb het gitaar spelen weer opgepakt. Hallo iedereen.

• KnoxNL
Gibson fan? :+

Aardige collectie! Wat zien we?

As we speak heb ik toch maar mijn recording gear aangesloten. Had vorige week mijn pc opnieuw geinstalleerd met win10, laatste versie. Tuurlijk geen drivers voor mijn Edirol UA-25. Maar met een hoop gepruts en google e.e.a. toch aan de gang gekregen met 8.1 drivers.

Nu aan het spelen met plaatsing mic, recording settings, interface settings etc.

Als ik wat fatsoenlijks heb zal ik het wel even posten.

• VorCha
quote:
KnoxNL schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:53:
Aardige collectie! Wat zien we?
Van links boven naar recht en dan naar beneden;

2009 Gibson Explorer '76 Reissue met een EMG Het Set
2009 ESP LTD Gray Truckster ook met een Het Set
2001 Gibson Les Paul Studio met Gibson '57's
2014 PRS SE Zach Meyers met Seymour Duncan 59/JB set (nog niet splitable, pots ontbreken nog)
2002 Epiphone Les Paul Standard Plus Cherry Burst met Gibson 57's (hier wil ik een Jimmy Page setup op maken)

staand in het rack

ESP LTD EC-256
2005 PRS SE Billy Martin
PRS SE Nick Catanese (Evil Twin logo) (reeds verkocht)
2006 PRS SE Singlecut met Seymour Duncan Jazz/Custom pups (splitable middels de tone pot)
2010 PRS SE Tremonti Natural met Gibson 57's in 'Greeny' setup
2003 PRS SE Tremonti Black met Seymour Duncan 59/JB set (wel splitable)
2003 PRS SE Tremonti Black met EMG 57/66

Ik ben, merk ik, vooral een single cut model liefhebber.

• KnoxNL
Heel tof!

Vooral single cut fan dus, ik kon het niet goed zien op de foto's.

Mooie collectie hoor. ESP heb ik nog nooit gespeeld, maar PRS speelt fantastisch.

Aan de signatures/pickup sets te zien speel je ook vooral het zwaardere werk?

• VorCha
quote:
KnoxNL schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:42:
Heel tof!

Vooral single cut fan dus, ik kon het niet goed zien op de foto's.

Aan de signatures/pickup sets te zien speel je ook vooral het zwaardere werk?
De Explorer is mn absolute favoriet, zowel kwa vorm als geluid.

Ja, ik ben sinds '86 fan van Metallica, maar alles van Status Quo tot Slipknot kan mij bekoren.

Op de EMG's ben ik natuurlijk gekomen door de link met Hetfield en Hammet. De Seymour Duncans vooral door Alex Skolnick en de Gibson 57's bij toeval omdat ze in de Epiphone al zaten.

• KnoxNL
Nice! Ik ben niet zo'n Metallica kenner dus ik dacht dat de EMG's wellicht van Zakk Wylde (NickCatanese, BLS) afkwamen.

Ik heb inmiddels wat dingen opgenomen. Helemaal perfect is het nog niet, want, ongeduldig en het heeft al lang genoeg geduurd, en dit is in ieder geval presentabel. Het is ook compleet droog, omdat ik bij de vorige opnames die postte het advies kreeg om reverb/delay in de nabewerking toe te voegen, maar daar heb ik nog geen zin in gehad.

Hoe gaat dat dan? Nou zo:

Grootmembraam fantoom gevoede mic voor amp:

naar Roland Edirol UA-25 audio interface, die aangesloten zit op een HP DC8300 SFF pc:

Input:

Dit alles record ik dmv Audacity (Open Source):

Wat is er gebruikt voor deze opnames:

- Blackstar series one 45 combo
- Fender Custom Shop Strat 1964 NOS met handgewonden pickups
- ThorpyFX Veteran

Alle andere gear die je ziet stond uit of in bypass.

Omdat ik geen zin heb zoveel links te maken geef ik jullie gewoon een link naar mijn NAS, waar zowel de MP3 bestanden als de source files van Audacity staan. Als je audacity download kun je adh van de source files met effecten spelen, etc en kijken of het wellicht ook iets voor jou is:

Audacity: https://www.fosshub.com/Audacity.html/

Link naar audio files: LINK

De naam geeft aan wat voor setting gebruikt wordt.

QR code voor mobile :+ :

Mochten mensen interesse hebben zouden we ook met elkaar een nummer kunnen maken, door simpelweg elke keer de source files met elkaar te delen. Ieder kan dan zijn ding doen en sporen toevoegen voor zijn eigen tracks :D

Ik hoor het wel als mensen daar interesse in hebben.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
KnoxNL schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:27:
Nice! Ik ben niet zo'n Metallica kenner dus ik dacht dat de EMG's wellicht van Zakk Wylde (NickCatanese, BLS) afkwamen.

Ik heb inmiddels wat dingen opgenomen. Helemaal perfect is het nog niet, want, ongeduldig en het heeft al lang genoeg geduurd, en dit is in ieder geval presentabel. Het is ook compleet droog, omdat ik bij de vorige opnames die postte het advies kreeg om reverb/delay in de nabewerking toe te voegen, maar daar heb ik nog geen zin in gehad.

Hoe gaat dat dan? Nou zo:

Grootmembraam fantoom gevoede mic voor amp:

[afbeelding]

[afbeelding]

naar Roland Edirol UA-25 audio interface, die aangesloten zit op een HP DC8300 SFF pc:

[afbeelding]

Input:

[afbeelding]

Dit alles record ik dmv Audacity (Open Source):

[afbeelding]

Wat is er gebruikt voor deze opnames:

- Blackstar series one 45 combo
- Fender Custom Shop Strat 1964 NOS met handgewonden pickups
- ThorpyFX Veteran

Alle andere gear die je ziet stond uit of in bypass.

Omdat ik geen zin heb zoveel links te maken geef ik jullie gewoon een link naar mijn NAS, waar zowel de MP3 bestanden als de source files van Audacity staan. Als je audacity download kun je adh van de source files met effecten spelen, etc en kijken of het wellicht ook iets voor jou is:

Audacity: https://www.fosshub.com/Audacity.html/

Link naar audio files: LINK

De naam geeft aan wat voor setting gebruikt wordt.

QR code voor mobile :+ :

[afbeelding]

Mochten mensen interesse hebben zouden we ook met elkaar een nummer kunnen maken, door simpelweg elke keer de source files met elkaar te delen. Ieder kan dan zijn ding doen en sporen toevoegen voor zijn eigen tracks :D

Ik hoor het wel als mensen daar interesse in hebben.
Audacity is heel fijn inderdaad! Ik werk er op mijn werk mee.

Thuis wordt het (toch) GarageBand.

Ik moet echt eens gaan opnemen, ik heb geen mic paraat, helaas, maar kan evt. via de ‘emulated out’.

Ik ga vanavond eens goed luisteren! ;)

• KnoxNL
Het zijn nog steeds maar wat frutsels hoor, en in het echt blijft het veel beter klinken. Het is ook een relatief goedkope mic en audio interface, en zoals gezegd helemaal droog signaal.

Maar het opnemen is toch wel weer leuk stiekum. Alleen voor ik alles geïnstalleerd, afgesteld en klaar had was ik toch wel een paar uur verder.

De mic heeft settings, de plaatsing bepaalt veel, de interface heeft settings, dan moet je eigenlijk nog je gear goed afstellen voor opnemen..... Ik heb nog zeker 90% van de variabelen ongemoeid gelaten.

Ik zou anno 2018 ook niemand meer aanraden om op deze manier op te nemen als je nog geen spullen hebt, de interfaces zijn tegenwoordig zo goed...

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Zojuist mijn allereerste bestelling gedaan bij Thomann.de De prijzen bij Bax zijn, ter gelegeheid van het jubileum, maar ff wat omhoog geschroefd :X Dus maar even verder gaan kijken. De Truetone 1Spot was ¤6 goedkoper dan bij Bax en de Ernie Ball gitaarband was ¤3 goedkoper, dus makkelijk beslissen zo.
Ben benieuwd :)

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
pinda powerrr schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:41:
Zojuist mijn allereerste bestelling gedaan bij Thomann.de De prijzen bij Bax zijn, ter gelegeheid van het jubileum, maar ff wat omhoog geschroefd :X Dus maar even verder gaan kijken. De Truetone 1Spot was ¤6 goedkoper dan bij Bax en de Ernie Ball gitaarband was ¤3 goedkoper, dus makkelijk beslissen zo.
Ben benieuwd :)
Ik heb bij Thomann altijd een beter gevoel gehad, en sinds Bax laat verzenden met DHL is Thomann meestal sneller.

edit en een muziekwinkel die deze rotzooi verkoopt neem ik ook minder serieus https://www.bax-shop.nl/p...lution-black-platenspeler

edit2 Thomann verkoopt die meuk ook, zonde https://www.thomann.de/nl...lt_platenspeler_376006_16 .

franssie wijzigde deze reactie 12-02-2018 19:20 (20%)

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

quote:
franssie schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:49:
[...]

Ik heb bij Thomann altijd een beter gevoel gehad, en sinds Bax laat verzenden met DHL is Thomann meestal sneller.

edit en een muziekwinkel die deze rotzooi verkoopt neem ik ook minder serieus https://www.bax-shop.nl/p...lution-black-platenspeler

edit2 Thomann verkoopt die meuk ook, zonde https://www.thomann.de/nl...lt_platenspeler_376006_16 .
Opzich heb ik nooit problemen gehad qua verzenden van Bax, altijd de volgende dag in huis. Onze DHL bezorger is zo slecht nog niet, die eer komt DPD toe :X
Ik heb laat besteld, dus verwacht het niet morgen ;)

• technoaddict
Hoeveel mm zit er bij jullie tussen de snaar en het metaal? Ik heb nu een paar uurtjes verschillende akoorden geoefend, en ik vind het behoorlijk lastig om snaren in te drukken, laat staan dat ik andere snaren niet aanraak. Als ik filmpjes op internet zie lijkt het erop dat de snaren dicht bij het metaal zitten. Bij mijn gitaar, bij de 9e fret, zit ongeveer 3 mm ruimte tussen. Dat loopt iets af richting het begin, tot 1,5 mm bij de 1e fret.
Waar de snaren beginnen op de kast zit een rubberen strook die de hoogte bepaald van de snaren. Die strook is best hoog en zou volgens mij best de helft lager kunnen zijn :) Of heeft dat toch een belangrijke functie?

Gitaar die ik heb is dus de goedkoopste die je online kan kopen. Maar het is vooral om er achter te komen of ik het leuk vind.
https://www.bax-shop.nl/k...DU9jzWozZRHBoCbCIQAvD_BwE

• KnoxNL
Het verloop is in ieder geval niet goed. Maar over het internet kan ik ook niet beoordelen of je hals krom is, je brug te hoog, etc. Kan vanalles zijn.

In ieder geval heb je het jezelf niet makkelijk gemaakt door op nylon snaren te beginnen, de hals van een spaanse gitaar is vaak ook nog eens veel breder dan van een western.

En hoe goed de beginner/instap gitaren tegenwoordig ook zijn, van een gitaar van waarvan een setje snaren een kwart van de aanschafprijs is heb ik zo mijn twijfels over de initiële setup en afwerking.

Kortom: Ja wellicht heeft hij afstelling nodig maar daar kan ik zo over internet weinig van zeggen.

• franssie

franssie

Save the albatross

@technoaddict ik ben juist wel voor het eerst leren spelen op een brede Spanjaard op Nylon - geeft meer ruimte voor je vingers en je leert een betere techniek aan.
3mm bij fret 9 is niet extreem, maar als het bij fret 12 al 5-6 mm is kan je gitaar beter terugsturen naar Bax.

Ik ben het wel met @KnoxNL eens dat het een erg goedkope gitaar is waarvan de kwaliteitscontrole waarschijnlijk geen onderdeel van de prijs uitmaakte. Dat betekent niet dat het per se een slechte gitaar is, maar ook niet dat ie goed is. Dat is inderdaad zo op afstand niet te beoordelen.

• The Unbelievabl
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21-05 16:37
Uit mijn ervaring kan je beter een mindere gitaar hebben met goede afstelling dan andersom. ik raad daarom ook aan om je gitaar te kopen bij een muziekwinkel waar ze hem voor je afstellen. Ik heb ook mijn eerste gitaar bij Bax gekocht maar dat nooit meer, tenzij je een afstelbeurt meeneemt in de prijs.

• technoaddict
@KnoxNL @franssie
Het zit er dan net tussenin :)
3,5 mm bij fret 9.
>4 mm bij fret 12.
De hals lijkt me niet echt krom, al heb ik daar misschien niet het getrainde oog voor. Lijkt echt door dat bruggetje te komen.
Ben me ervan bewust dat de gitaar heel low budget is. Terug sturen is door de prijs al niet eens interessant :) Alle moeite die ik dan moet doen ;)
Ik zal gewoon iets meer moeite moeten doen om de snaren in te drukken. Zolang ik vol blijf houden hoop ik dat het vanzelf makkelijker wordt. Ook hoop ik snel ergens anders een gitaar tegen te komen zodat ik kan vergelijken.

• franssie

franssie

Save the albatross

@technoaddict misschien even een setje low tension erop (laten) zetten?

bijvoorbeeld https://www.bax-shop.nl/k...set-voor-klassieke-gitaar ik zou ze niet hier kopen omdat: >>>

Doe het niet zelf, Nylon is extreem glad dus als je niet weet wat je doet krijg je je gitaar nooit meer gestemd.

Koop ze in een gitaarwinkel die ze willen helpen om ze erop te zetten (et de kans dat je meer geld kwijt bent voor een betere maar tweedehands gitaar - dat wel).

• KnoxNL
Al dit wil helemaal niet zeggen dat het per definitie een slechte beginnersgotaar is he, ik sta ervan versteld wat men tegenwoordig kan voor een paar tientjes.

Toen ik begon was het een prul of een gitaar van een paar honderd gulden, iets er tussenin was er eigenlijk niet.

• Jheroun
Nylon is ook wat fijner voor de eeltopbouw, vandaar dat beginners vaak daarheen worden gestuurd ;). Een action van 4mm op een spaanse klinkt niet heel raar overigens.

In the end is action een heel persoonlijk ding en ook afhankelijk van de stijl waar je in speelt. Op mijn rockabilly Gretsch staat de action een stuk lager dan op mijn blackmetal Jackson :)

• Dhrax
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 25-05 16:04
Een goede beginner gitaar is naar mijn mening een leuke 2de hands gitaar van een degelijk merk. Er zijn hier ook genoeg winkels die hierin kunnen voorzien.

Sowieso is er veel te winnen bij 2de hands aanschaf. De afstelling (persoonlijk) is vaak goed en kan vrij vlot aangepast worden naar je eigen wensen en je hebt een prima ingespeeld instrument.

Ik heb zelf nooit een gitaar nieuw gekocht en als je een vergelijkbaar top model kunt kopen voor de helft van de prijs, dan is de keus snel gemaakt lijkt me :)

Daarnaast moet je uitgaan wat je leuk lijkt en wat je in de toekomst (wellicht) wilt blijven spelen.
Als je van metal houdt dan is de aanschaf van een Spaanse gitaar met nylon snaren niet echt een goede keus, de kans dat de gitaar dan na 2 maanden in een hoekje stof ligt te happen is vrij groot.

Als je van jankballen muziek ala Ed Sheeran houdt dan kan dit uiteraard prima.

Dhrax wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:43 (31%)

Intel i7 4770K | MSI Z87-G45 Gaming5 | Noctua DH-15 | Kingston HyperX Savage DDR3 1866 16GB | Gigabyte GTX980Ti | BeQuiet! Straight Power10 800W | Focusrite Scarlet 2i4 | Logitech G903 | Logitech G910 Orion Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum |

• rodie83
  • Niet online
quote:
Dhrax schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:39:

Als je van jankballen muziek ala Ed Sheeran houdt dan kan dit uiteraard prima.
Ik zou een spaanse of klassieke gitaar niet zo snel aanraden eigenlijk. Ja, het is makkelijker voor je vingers als extreme beginner maar dat is dan ook meteen je enige voordeel. Tijdelijk voordeel ook nog, want na een paar weken hebben je vingertoppen wel genoeg eelt opgebouwd.

Voor veruit de meeste stijlen muziek klinkt dat geplingplonk nergens naar. Neem gewoon een westerngitaar als je graag akoestische dingen wilt spelen.

rodie83 wijzigde deze reactie 13-02-2018 14:49 (10%)

• Joost79
  • Niet online
Zo, nieuwe 6v6 buizen in de egnater gepropt, hij doet 't weer :)

Afgelopen weekend ook het pedalenbordje afgerond. Vanavond de velcro erop geplakt, gewoon per meter gekocht bij de hornbach.
Meest gebruikte pedalen erop geplakt en gaan spelen, bordje is wel wat "op de groei" gemaakt :)

Nu maar eens gaan zoeken naar een voeding die meer dan 5 pedalen aankan, dan kan ik er wat meer opplakken.... :+

• Vaal
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 03:41

Vaal

Krokant

quote:
technoaddict schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:04:
Hoeveel mm zit er bij jullie tussen de snaar en het metaal? Ik heb nu een paar uurtjes verschillende akoorden geoefend, en ik vind het behoorlijk lastig om snaren in te drukken, laat staan dat ik andere snaren niet aanraak. Als ik filmpjes op internet zie lijkt het erop dat de snaren dicht bij het metaal zitten. Bij mijn gitaar, bij de 9e fret, zit ongeveer 3 mm ruimte tussen. Dat loopt iets af richting het begin, tot 1,5 mm bij de 1e fret.
Waar de snaren beginnen op de kast zit een rubberen strook die de hoogte bepaald van de snaren. Die strook is best hoog en zou volgens mij best de helft lager kunnen zijn :) Of heeft dat toch een belangrijke functie?

Gitaar die ik heb is dus de goedkoopste die je online kan kopen. Maar het is vooral om er achter te komen of ik het leuk vind.
https://www.bax-shop.nl/k...DU9jzWozZRHBoCbCIQAvD_BwE
Oefen sowieso maar gewoon door, je zal zien dat het veel makkelijk wordt, vanzelf. Als ik nu na een paar maandjes zie hoe makkelijk ik wissel tussen akkoorden, dat had ik nooit verwacht op de eerste dag :)

M'n vriendin d'r webcam!

• Luapper
  • Laatst online: 19:12
quote:
rodie83 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:47:
[...]

Ik zou een spaanse of klassieke gitaar niet zo snel aanraden eigenlijk. Ja, het is makkelijker voor je vingers als extreme beginner maar dat is dan ook meteen je enige voordeel. Tijdelijk voordeel ook nog, want na een paar weken hebben je vingertoppen wel genoeg eelt opgebouwd.

Voor veruit de meeste stijlen muziek klinkt dat geplingplonk nergens naar. Neem gewoon een westerngitaar als je graag akoestische dingen wilt spelen.
Ik vind dit een slecht advies om eerlijk te zijn.
Er zijn veel redenen te bedenken waarom het een goed idee is om op een nylon snaar te spelen. Comfort is er een van, maar ze klinken vaak ook wat ronder en minder scherp dan een el cheapo Western.
Er zijn genoeg popliedjes op te noemen waar er op een dergelijke gitaar gespeeld wordt.
Daarnaast zijn er genoeg muziekstijlen waar de nylon-snaar in voorkomt, misschien zelfs wel meer dan een western gitaar.

• rodie83
  • Niet online
quote:
technoaddict schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:10:
@KnoxNL @franssie
Het zit er dan net tussenin :)
3,5 mm bij fret 9.
>4 mm bij fret 12.
De hals lijkt me niet echt krom, al heb ik daar misschien niet het getrainde oog voor. Lijkt echt door dat bruggetje te komen.
Ben me ervan bewust dat de gitaar heel low budget is. Terug sturen is door de prijs al niet eens interessant :) Alle moeite die ik dan moet doen ;)
Ik zal gewoon iets meer moeite moeten doen om de snaren in te drukken. Zolang ik vol blijf houden hoop ik dat het vanzelf makkelijker wordt. Ook hoop ik snel ergens anders een gitaar tegen te komen zodat ik kan vergelijken.
Dat is voor een klassieke gitaar vrij hoge actie. Aan je nek kan je niks doen, want geen halspen. Als je die snaren omlaag wil hebben ontkom je er niet aan om te gaan vijlen. Niet iets wat je zomaar moet doen, maar als je je er genoeg aan irriteert is een gitaar van 40 euro natuurlijk beter oefenmateriaal dan 1 van 400. Bovendien is een setup laten doen waarschijnlijk duurder dan je gitaar.

Dus, learn to live with it, en als je het leuk blijft vinden zsm een beter model kopen. Dat helpt ook sterk met lol houden.

Over setup gesproken, ik heb van de week even een setje gekocht met sleutels en liniaals en al die dingen om zelf goed mijn mim strat af te stellen. En wow. Dat was echt de moeite waard! Nek is nu helemaal strak, actie is precies lekker, enz. Het loont echt de moeite om zoiets zelf te doen en hoewel het veel tijd kost is het niet lastig :)

• Vaal
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 03:41

Vaal

Krokant

Crosspost uit de HK:

De akoestische gitaar die ik onlangs had gekocht was echt veel te groot (grootste Dreadnought model Squier) en ik vond hem niet lekker spelen. Die verkocht (met een tientje “winst” zelfs :D) en naar iets anders op zoek gegaan. De Taylor GS Mini is echt een perfecte gitaar, prima klein voor op de bank een beetje tokkelen en pielen (ben het nog aan het leren immers) maar EUR 599,- is een beetje teveel van het goeie. Toen kwam ik bij Thomann een kloonmerk tegen (Harley Benton) en die hebben ook een GS Mini kloon, de GS-Travel serie. Gewedig mooi gitaartje voor EUR 89,- :)

http://a67.tinypic.com/2505ovm.jpg
http://a64.tinypic.com/mhgk5k.jpg

M'n vriendin d'r webcam!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Topicstarter
quote:
Vaal schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:47:
Crosspost uit de HK:

De akoestische gitaar die ik onlangs had gekocht was echt veel te groot (grootste Dreadnought model Squier) en ik vond hem niet lekker spelen. Die verkocht (met een tientje “winst” zelfs :D) en naar iets anders op zoek gegaan. De Taylor GS Mini is echt een perfecte gitaar, prima klein voor op de bank een beetje tokkelen en pielen (ben het nog aan het leren immers) maar EUR 599,- is een beetje teveel van het goeie. Toen kwam ik bij Thomann een kloonmerk tegen (Harley Benton) en die hebben ook een GS Mini kloon, de GS-Travel serie. Gewedig mooi gitaartje voor EUR 89,- :)

[afbeelding]
[afbeelding]
Seht gut aus! :Y

• Joost79
  • Niet online
Die harley benton gitaartjes zijn helemaal niet verkeerd! Veel plezier ermee!

Veel van die budget merken bieden een hele goede value for money.
Denk niet dat Thomann zich kan permiteren om onder hun Harley Benton label slechte gitaren te gaan verkopen, daar is in het tijdperk van sociale media weinig voor nodig om een reputatie kapot te maken.

Heb zelf eigenlijk nooit echt akoustisch gespeeld. Speel eigenlijk alleen akoustisch op festivals, bij de tent, als ik genoeg bier op heb... Heb hier een goedkope western staan, die speelt inderdaad een stuk zwaarder dan mijn electrische planken.
Mijn vader heeft een oude spaanse gitaar staan, met nylon snaren, dat vind ik helemaal een verschikkelijk ding om te bespelen. An sich speelt de gitaar prima, niet zwaar ofzo. Maar de nylon snaren voelen erg rond en glad, heb het gevoel dat ze makkelijk onder de vingers uit schieten. Ik moet toch altijd heel erg wennen om daar fatsoenlijk op te kunnen spelen.

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Vind het advies van @Luapper zo slecht nog niet. En daarbij, je moet het leren op een "moeilijke" gitaar, dan wordt je sneller beter. Tenminste, dat zei mijn vader altijd, ik moest altijd op acoustisch oefenen, dan train je je vingers beter. Destijds vond ik dat uiteraard maar een stom advies, maar ok, het heeft zich op zich goed uitbetaald.

Heb hier ook nog een Spaanse gitaar staan, actie is ook torenhoog, maar vind het eigenlijk wel lekker spelen. Juist door het nylon gaat het makkelijker en het wisselt lekker af. Ok, bij wat moeilijke accoorden krijg ik het niet altijd netjes....maar ik zie het dan maar als goede oefening ;)

PS: Wil het toch een keer gezegd hebben. @Luapper ik vind je filmpjes geweldig!!! _/-\o_

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*