Götz George - Horst Schimanski overleden - 77 jaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Wie kent hem niet? Horst Schimanski uit Tatort, de enige acteur die Tatort de moeite waard maakte. 77 jaar, de tijd is rijp om naar het hiernamaals te gaan.

http://nos.nl/artikel/211...ski-george-overleden.html

De Duitse acteur Götz George, bekend van zijn rol als detective Horst Schimanski, is overleden. Hij werd 77 jaar.

Hij had vooral veel succes in de jaren tachtig. Hij speelde toen in de serie Tatort de detective Horst Schimanski, die in Duitsland en Nederland een cultstatus kreeg.

Ach wat was het toch een leuke detective. Dag Schimanski !!!

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik en verwacht daar niet de enige in te zijn :+

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Donstil schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:40:
[...]

Ik en verwacht daar niet de enige in te zijn :+
Hehe, ik denk dat de oudjes onder ons hem beter zullen kennen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fitznl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 10:13
Ga je schamen Donstil :) En vooral bestel de dvd's via Amazon.de.

Vooral de afleveringen Zabou en Zahn um Zahn zijn (vooruit ik ben een fanboy) legendarisch. Met als extra pluspunt de muziek van Klaus Lage (vooral de titelsong uit Zahn um Zahn).

Om begrip te hebben om het instituut Schimanski het navolgende. Hij heeft de rol van Horst Schimanski gespeeld van 1971 tot 2013. Tel daarbij dat ik in 1967 geboren ben, dan kun je bijna stellen dat ik met zijn rol ben opgegroeid. De acteur was al 75 bij het filmen van de aflevering uit 2013.

En volkomen terecht dat zijn rol bijna los werd gezien van de reeks Tatort. Want feitelijk horen de afleveringen ook nog eens bij de nog steeds lopende Tatort afleveringen.

Het mooie van vooral de beginafleveringen waren dat ze een somber maar daardoor prachtig beeld gaven van de industriestad Duisburg. En uiteraard dat het karakter Schimanski in al die jaren niet veranderde. De eenling die niet te stoppen was, al helemaal niet door gesloten deuren. Deur op slot, geen probleem, de schouder helpt prima.

Kan trouwens (je moet wel de Duitse taal beheersen) de navolgende link aanbevelen met meer informatie over hem:
http://www.spiegel.de/kul...hauspieler-a-1099929.html

En zelfs na zijn niet al te vrijwillige pensioen bleef Schimanski maar terugkomen. Inmiddels woonachtig op een woonboot gebeurde er altijd wel wat om zijn bekende jas weer aan te trekken en terug te komen naar Duitsland.

Ook gevoelige onderwerpen (prostitutie, drugs, gevolgen balkan oorlog) werden treffend en vooral hard in beeld gebracht. Daarbij werden de gevoelens van Schimanski niet gespaard en al helemaal niet die van de kijker. Menig aflevering sloot ik af met de bekende brok in de keel.

Daarom, als je de kans hebt Donstil, probeer ze eens.

Damn, nu komt Schimanski echt niet meer terug, en blijven alleen de herinneringen. RiP, ik zal het karakter en de acteur missen.

[ Voor 7% gewijzigd door fitznl op 27-06-2016 10:53 . Reden: achtergrond info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Kan jullie mening alleen maar onderschrijven. Ik wist dat hij al wat ouder was, maar toch kwam het als een verassing. Ik heb heel wat Schimanski's gezien, en ik vond het een pracht karakter. Lekker tegendraads. Inderdaad wat heeft hij lang meegespeeld in die reeks.
Ik heb nog heel wat Tatort's liggen die ik nog wilde kijken, goed moment om eens op te pakken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Salvatron schreef op zondag 26 juni 2016 @ 23:45:
[...]

Hehe, ik denk dat de oudjes onder ons hem beter zullen kennen. ;)
* Raven is 29 en weet wie hij is :P

Vroeger de nodige keren gezien, toen het nog op NL-tv werd uitgezonden...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fitznl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 10:13
Het wordt er niet beter op. En weer een jeugdheld overleden. Ook Bud Spencer is op 86 jarige leeftijd overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Raven schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:47:
[...]

* Raven is 29 en weet wie hij is :P
Het is een leuke vent, he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:15
RIP. Ik ken Tatort nog wel van logeren bij mijn oma. Pinda's op de bank, en dan íets later naar bed dan dat mijn ouders normaal goed zouden keuren :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:27

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Jammer hoor... Rust in vrede, Götz George.
En dan ook nog Bud Spencer. Goh.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1