Ik ga Potato niet afzeiken, want hij is uiteraard een veel beter speler dan mij, maar ik wil wel volgende dingen opmerken die mij zijn opgevallen in de serie
-Qua map heeft hij veel bijval. Uiteraard is highlands uitermate geschikt voor Gaul, maar het helpt ook dat hij enkel Mountain/hill wonders aanzet + minder civs dan normaal. Daarnaast zijn er een flink aantal Quarry resources dichtbij. Dit is eerder uitzonderlijk, want enkel Gypsum, Stone en marble worden verbeterd door quarries, er zijn veel meer resources die mijnen of plantations vragen. Hij zegt zelf "this is not a coastal civ", dus op elk ande rmap type zullen ze moeite hebben
-De algemene consensus over dramatic Ages is dat de AI er niet mee om kan (weinig verrassend). En Gauls hebben inderdaad wel de meevaller voor deze game mode dat ze makkelijk 2 eerste ages Gold kunnen halen door hun vroeg UU en oppidum. En tijdens de Dark Ages kan je beginnen pillagen, dat helpt zeker ook
-Zijn science en vooral GPT zijn de eerste 150 turns laag, en zeker GPT blijft laag. Dat is niet zijn schuld, maar dat is inherent aan een civ die geen goeie harbors of CH kan bouwen. Hij blijft vrij lang op 2 trade routes steken, wat eigenlijk niet zou mogen, en zijn GPT wordt eigenlijk nooit goed. Hij zegt zelf ook dat je campussen minstens +3 moeten hebben. Ook dat is sterk afhankelijk van hoeveel hills er zijn voor Gauls
-Door gebrek aan fresh water bouwt hij vrij veel aquaducts, wat logisch is. Denk je eens in hoe goed die oppidums zouden zijn als ze ook adjecency van aquaducts zouden krijgen. Daarnaast is hij door lage housing gedwongen om neighbourhoods te bouwen, wat eigenlijk algemeen gezien wordt als verspilling (en een uitnodiging voor rebellen te krijgen door spies). Ook dit is weer inherent aan de Gauls.
Hij gaat waarschijnlijk voor science, wat een vrij logische keuze is, maar het zal een trage science victory worden vergeleken met andere civs, en dat is ook mijn ervaring ermee.
Again, ik heb niets tegen unieke civs, Maya is een favoriet van me. Als Belg doet het gewoon pijn te zien hoe matig ze zijn, zeker als je dat vergelijkt met al de bonussen van Byzantium

Je kan er vroeg mee rushen, dat is het zo'n beetje