Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
@Lalenamagic

Let alleen wel op: Sommige aanbieders hebben ook een Ali winkel.

KBDFans kom je ook op Ali tegen, zelfde winkel en voorraden etc. Alleen hun verzending is volgens mij voordeliger op hun eigen site, net als de prijzen.

KPRepublic, hetzelfde. Maar in beide gevallen is ook vooral de eigen website veel overzichtelijker en sneller.

In het algemeen, moet ik toch zeggen dat ik maar weinig prijsverschil zie tussen écht goede sets en "ok kwaliteit" van één van die twee shops en de matige kwaliteit van sommige sets die KBDFans verkoopt. Je kan er bij die laatste gelukkig weer wel op van aan dat je krijgt waarvoor je betaald. Uitzondering is misschien Maxkey SA en alle OSA sets, die zijn buitengewoon goed voor de redelijk milde prijzen ervan. (mening)

@gas0line Waarschijnlijk Domikey SA caps? Die zijn inderdaad erg goed, en worden eigenlijk vooral via KPRepublic verkocht.

Baal er nog steeds een beetje van hoe ze hun sets opbouwen en dat ik bij hen alsnog snel op €125 uit komt voor een passende set voor 65 / 75% keyboards.

Zie nu ook trouwens je Box Pinks weer, waar je geloof ik nogal fan van was toch? Heb nu een handje vol (7st?) normale Kailh clicky pinks en één box pink, en ik moet zeggen, best aardig. Maar denk dat ik toch Box White iets prettiger vind aanvoelen. Ben daarnaast recentelijk positief verrast door hun Speed Gold. Dacht gezien het een box is intern met click-jacket dat ik er ver van zou willen blijven, maar het klinkt eigenlijk prima en voelt ook zeker niet verkeerd. Misschien wel beter dan Bronze en Sage (of wat de kleur ook was, die "pro" clicky). En hij klikt dus maar één keer. Ben er eigenlijk nog niet uit wat ik liever heb...

Denk dat ik de Pinks momenteel op #4 zou zetten, gedeeld met pale blue;
1. Sage / Bronze (zijn ze niet stiekem hetzelfde?) 2. Speed Gold 3. Navy / Box White 4. (box?) pink / pale blue.

Nou denk je wellicht: wat vreemd? Navy én Box White? Een zware thick click en hun lichtste? Mja, het is mij dus echt om het even. Beide zijn even prettig bij typen / gamen etc.

---

Als oproep maar even, indien iemand nog een aardige SA set over heeft, laat het even weten, ik zoek er één als permanente toevoeging aan m'n verzameling zodat mensen het ook vooral kunnen voelen indien ik een bordje voor ze ga bouwen. Het is net dat ene profiel (naast OSA en KAM) dat ik niet in huis heb.

• Howie14
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 02:05
@djunicron Alternate hier in Nederland heeft de Ducky SA cotton candy set. Evenals de Horizon SA, alleen die is op moment weer pre-order. Ik kan zeggen dat ik erg over te kwaliteit van de sets te spreken ben, en voor een prima prijs. Voor 65 en 75% toetsenborden zitten er niet extra keycaps bij.

https://m.alternate.nl/Du...caps/html/product/1642487

• gas0line
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 00:31

gas0line

Joomla ❤

djunicron schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 01:04:
@Lalenamagic ../..
Zie nu ook trouwens je Box Pinks weer, waar je geloof ik nogal fan van was toch? Heb nu een handje vol (7st?) normale Kailh clicky pinks en één box pink, en ik moet zeggen, best aardig. Maar denk dat ik toch Box White iets prettiger vind aanvoelen. Ben daarnaast recentelijk positief verrast door hun Speed Gold. Dacht gezien het een box is intern met click-jacket dat ik er ver van zou willen blijven, maar het klinkt eigenlijk prima en voelt ook zeker niet verkeerd. Misschien wel beter dan Bronze en Sage (of wat de kleur ook was, die "pro" clicky). En hij klikt dus maar één keer. Ben er eigenlijk nog niet uit wat ik liever heb...

Denk dat ik de Pinks momenteel op #4 zou zetten, gedeeld met pale blue;
1. Sage / Bronze (zijn ze niet stiekem hetzelfde?) 2. Speed Gold 3. Navy / Box White 4. (box?) pink / pale blue.

Nou denk je wellicht: wat vreemd? Navy én Box White? Een zware thick click en hun lichtste? Mja, het is mij dus echt om het even. Beide zijn even prettig bij typen / gamen etc.
../..
Die witte typen echt goed maar voor mij zijn ze te licht. Je hoeft er maar naar te kijken en je hebt al een aanslag en dat werkt niet voor mij. Daarom die Pinks. Heb nu een bordje met Pale Blue, typt echt super maar zijn me ietsje te zwaar. Ga aankomende week mijn 2e 60% bordje bouwen met de Pinks. Even zien welke van de 2 ik fijnste vind en van daaruit misschien weer verder. Maar nu hou ik even op want het is niet allemaal voor niks zeg maar. :)

Voor Hen Die Wachten - cover by Ukkie #corona #covid #stayhome

Howie14 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 01:24:
@djunicron Alternate hier in Nederland heeft de Ducky SA cotton candy set. Evenals de Horizon SA, alleen die is op moment weer pre-order. Ik kan zeggen dat ik erg over te kwaliteit van de sets te spreken ben, en voor een prima prijs. Voor 65 en 75% toetsenborden zitten er niet extra keycaps bij.

https://m.alternate.nl/Du...caps/html/product/1642487
Cheers, maar deze Ducky sets passen op geen enkel bord dat ik nog gebruik helaas.

Heb bijna altijd wel een 1u modifier en een 1,5u mod op m'n keyboard zitten. Daarnaast hebben dus bijna al m'n keyboards een 1U of 1,75U rechter shift.

Ik loop bij Maxkeys overigens ook tegen hetzelfde probleem aan, 80% van hun sets zijn voor mij niet dekkend.

Heb één fullsize Ducky Zero waar ze waarschijnlijk prima op passen, maar weet niet of dat een goed representatief bord is hiervoor als test. Blijf maar even /mechmarket afspeuren voor een set in de EU waar men geen €300 voor durft te vragen...

• Howie14
@djunicron Dan zal je waarschijnlijk op dit moment toch uitkomen op een Domikey set.

Bijvoorbeeld eentje zoals deze:
https://m.aliexpress.com/item/4001357421744.html
gas0line schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:04:
Je vraagt aan de verkoper of ie er een bedrag op wil zetten onder de € 22,-. Wel kans dat ze dat niet doen.
Die bijbetaling valt wel mee is 21%, alleen diefstal van PostNL dat ze daarop nog 13 euro zetten. Net een pakketje binnen van FedEx en die rekenen gewoon de btw en verder niks, zoals het hoort.
Dat is nieuw voor mij : FedEx Shipping vanuit de USA betekende voor mij altijd extra kosten in het verleden! :/

Waren wel voornamelijk onderdelen voor de auto, maar soms ook andere dingen, zoals mijn headset...

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ZelianGuy
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20-09 08:55
Ik ben dom geweest en heb niet 1 maar 2 keer koffie over mijn Corsair K95 gegoten ( ja ja, ezel, steen, |:( 7(8)7 ).

Na het eerste bad is het mij gelukt om het toetsenbord compleet werkend te krijgen met een goede schoonmaakbeurt.

De schoonmaakbeurt na het 2e bad is minder goed verlopen. De c en k switch zijn niet meer responsief, reageren soms niet, dan weer dubbel bij een enkele aanslag. Niks te zien op de pcb dus ik denk dat de switches zelf naar de **** zijn.

Om voor 2 switches een nieuwe een nieuwe keyboard aan te schaffen gaat mij een beetje ver.

Ik wil dus de 2 switches vervangen met 2 nieuwe cherry mx brown switches en ik vraag me af waar ik die het beste kan aanschaffen. Amazon heeft ze met een leverdatum van 10-19 september en dat duurt mij iets te lang.

Hebben jullie tips?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb net deze gevonden: https://www.reichelt.nl/c...html?&trstct=pos_12&nbc=1

Zijn deze compitabel met mijn toetsenbord?

[Voor 16% gewijzigd door ZelianGuy op 24-08-2020 11:19]

iRacing Profiel

• Lalenamagic
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 07-09 21:28
@dion_b @djunicron @gas0line

Thanks voor jullie info. Ik heb besloten vooralsnog in elk geval die k705 kailh Brown te gaan bestellen. En als ik die heb kijk ik hoe dat bevaltl. Sowieso hebben we dan een beetje idee wat het verschil is tussen de goedkope dome switch keyboards die we hebben en mijn zoon wilt voor zijn verjaardag een mechanisch game-toetsenbord, dus alle kennis die ik nu heb opgedaan is erg meegenomen.

Die keycaps wil ik ook wel bestellen, als ik het goed begrijp is een DSA of Cherry profiel al minder dik en is PBT materiaal beter dan het materiaal van de caps die standaard op de k705 zitten.

Zou zoiets erop passen?
https://kbdfans.com/colle...winmx-pbt-dye-sub-keycaps

• gas0line

gas0line

Joomla ❤

Lalenamagic schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:18:

Thanks voor jullie info. Ik heb besloten vooralsnog in elk geval die k705 kailh Brown te gaan bestellen. En als ik die heb kijk ik hoe dat bevaltl. Sowieso hebben we dan een beetje idee wat het verschil is tussen de goedkope dome switch keyboards die we hebben en mijn zoon wilt voor zijn verjaardag een mechanisch game-toetsenbord, dus alle kennis die ik nu heb opgedaan is erg meegenomen.

Die keycaps wil ik ook wel bestellen, als ik het goed begrijp is een DSA of Cherry profiel al minder dik en is PBT materiaal beter dan het materiaal van de caps die standaard op de k705 zitten.

Zou zoiets erop passen?
Die caps passen erop. Vraag me alleen af of ze wel doubleshot zijn (licht doorlaten). Anyway, die Hexgear heeft wat gladde keycaps maar ik vind er prima mee te werken. So wie so is zo'n Hexgear al een hele verbetering vanaf een rubberdome.

[Voor 11% gewijzigd door gas0line op 24-08-2020 17:32]

Lalenamagic schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:18:

Zou zoiets erop passen?
Kailh Browns zijn niet verkeerd. Zou de nieuwe serie (zeg na 2017) verkiezen over Cherry MX Brown. Hun box versie van dit jaar (nieuwe toleranties) is een stuk beter nog weer. Maar die voelen minder consistent door het box tactile design jammer genoeg.

Die DSA caps ken ik niet van dat merk, maar heb wel eerder een "grijs zwarte" DSA set van KBDFans in handen gehad. Die was prima, niet het niveau van Vortex, maar ook niet verkeerd.

Maar dit zijn wel "gelaserprinte" (Dye Sublimated) caps. Oftewel, de randjes zijn niet zo gestoken scherp als van sommige hoge kwaliteit double shot caps. Aan de andere kant, liever kwaliteit dye sub, dan slechte tolerantie double shots...

Maar hier schijnt dus inderdaad geen licht doorheen! Of als ze dun genoeg zijn wel, maar dat is niet wat je wilt zeg maar... Nu ben ik persoonlijk kamp "RGB-Off", omdat ik een mooi uitziende keycap set prefereer boven lichtseffecten, maar dat is potentieel wel een nadeel.
Een ander nadeel is dat je op DSA wegens uniformiteit en een kleiner oppervlakte om op te drukken, erg moet wennen aan het profiel. In sommige combinaties werkt het heerlijk, in andere niet zo naar mijn mening.
Voor gamen heet het nog altijd niet echt mijn voorkeur...

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PBT caps zijn in de regel van een enkele materiaal gemaakt, dus doorgaans niet doorschijnend zoals bij ABS doubleshot caps mogelijk is.

Als je per se wel doorschijnend wilt (ugh...), kun je kijken of je doubleshot PBT kunt vinden (zeldzaam, en vaak meer doorschijnend dan transparant) of gaan voor doubleshot ABS, maar dan wel dik/zwaar uitgevoerd. Je bent beter af met dikke, zware ABS dan met dunne crappy PBT - bedenk dat de meest legendarische keycaps uit jaren 70/80 met SA profile allemaal ABS waren.

Naast geluid is ander nadeel van ABS wel dat caps relatief snel verweren/gaan glimmen. Ook vergeelt ABS sneller, maar goed, als je een toetsenbord veel gebruikt zijn de caps veel eerder verweerd dan dat het geel wordt, wat decennia duurt :z

Soittakaa Paranoid!

• Lalenamagic
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 07-09 21:28
dion_b schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 23:23:
PBT caps zijn in de regel van een enkele materiaal gemaakt, dus doorgaans niet doorschijnend zoals bij ABS doubleshot caps mogelijk is.

Als je per se wel doorschijnend wilt (ugh...), kun je kijken of je doubleshot PBT kunt vinden (zeldzaam, en vaak meer doorschijnend dan transparant) of gaan voor doubleshot ABS, maar dan wel dik/zwaar uitgevoerd. Je bent beter af met dikke, zware ABS dan met dunne crappy PBT - bedenk dat de meest legendarische keycaps uit jaren 70/80 met SA profile allemaal ABS waren.

Naast geluid is ander nadeel van ABS wel dat caps relatief snel verweren/gaan glimmen. Ook vergeelt ABS sneller, maar goed, als je een toetsenbord veel gebruikt zijn de caps veel eerder verweerd dan dat het geel wordt, wat decennia duurt :z
Doorschijnend of niet maakt voor mij niet uit. Ik typ overdag met het licht aan, dus heb geen verlichting nodig. Maar goed, het toetsenbord is besteld, dus ben benieuwd hoe hij voelt met de slechte keycaps. Ben nu aan het kijken naar die set keycaps die ik zag en of ik ze ergens goedkoper kan krijgen.

Overigens slijt niets zo snel als dat goedkope Trust toetsenbord, want op zowel bij de mijne als die van mijn zoon waren al verschillende letters afgesleten in ongeveer 3 maanden.
ZelianGuy schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:16:
Ik ben dom geweest en heb niet 1 maar 2 keer koffie over mijn Corsair K95 gegoten ( ja ja, ezel, steen, |:( 7(8)7 ).

Na het eerste bad is het mij gelukt om het toetsenbord compleet werkend te krijgen met een goede schoonmaakbeurt.

De schoonmaakbeurt na het 2e bad is minder goed verlopen. De c en k switch zijn niet meer responsief, reageren soms niet, dan weer dubbel bij een enkele aanslag. Niks te zien op de pcb dus ik denk dat de switches zelf naar de **** zijn.

Om voor 2 switches een nieuwe een nieuwe keyboard aan te schaffen gaat mij een beetje ver.

Ik wil dus de 2 switches vervangen met 2 nieuwe cherry mx brown switches en ik vraag me af waar ik die het beste kan aanschaffen. Amazon heeft ze met een leverdatum van 10-19 september en dat duurt mij iets te lang.

Hebben jullie tips?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb net deze gevonden: https://www.reichelt.nl/c...html?&trstct=pos_12&nbc=1

Zijn deze compitabel met mijn toetsenbord?
Denk het wel, maar waarom vervang je die twee switches niet gewoon met twee andere switches op je toetsenbord die je minder of totaal niet gebruikt :?

Zomaar een voorbeeld :
c -> Pause toets.
k -> Scroll Lock of Print Screen.

Kost niks en ben je veel sneller van het gezeik af! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• rockhopper
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08-09 18:51

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@nero355 Gaat switches verplaatsen zo makkelijk bij een corsair dan? Ik ging er vanuit (ongehinderd door kennis) dat het bij de prefab modellen behoorlijk lastig in elkaar zou zitten...

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

rockhopper schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:52:
@nero355 Gaat switches verplaatsen zo makkelijk bij een corsair dan? Ik ging er vanuit (ongehinderd door kennis) dat het bij de prefab modellen behoorlijk lastig in elkaar zou zitten...
Ik durf wel te beweren dat het bij welk toetsenbord dan ook geen enkel probleem zou moeten zijn! :)

Als je goed kan solderen : Gewoon doen! d:)b
Kan je nog niet solderen : Gewoon doen! Maar wel effe eerst met iets anders oefenen! :+

• ZelianGuy
nero355 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:42:
[...]

Denk het wel, maar waarom vervang je die twee switches niet gewoon met twee andere switches op je toetsenbord die je minder of totaal niet gebruikt :?

Zomaar een voorbeeld :
c -> Pause toets.
k -> Scroll Lock of Print Screen.

Kost niks en ben je veel sneller van het gezeik af! :)
Heb ondertussen deze besteld en zijn binnengekomen. Gebruik toch bijna alle toetsen helaas.

Nog nooit eerder gesoldeerd maar het ging redelijk makkelijk! Nu in elkaar zetten en hopen op het beste :+

iRacing Profiel

• ZelianGuy
Succes!

Na heel wat gepriegel, gevloek en 1 keer een verbrande vinger is het mij daadwerkelijk gelukt om de switches los te krijgen en te vervangen.

Nu komt het moeilijkste: geen koffie meer morsen :+

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

iRacing Profiel

• xamirz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16:20
Is de g915 tkl ergens als showmodel te bewonderen?
Wil toch even ‘voelen’ voordat ik over ga.

Uplay: aMiRanees

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:25
xamirz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:22:
Is de g915 tkl ergens als showmodel te bewonderen?
Wil toch even ‘voelen’ voordat ik over ga.
Even de dichtstbijzijnde mediamarkt bellen, en anders bestellen en retourneren als ie niet bevalt.

Of all the creatures in the sea, my favourite is the B A S S

• xamirz
WCA schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:08:
[...]

Even de dichtstbijzijnde mediamarkt bellen, en anders bestellen en retourneren als ie niet bevalt.
Ik ben bang dat MM geen tkl versie heeft.
Maar bellen kan altijd. Bedankt voor je tip

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:25
xamirz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:58:
[...]

Ik ben bang dat MM geen tkl versie heeft.
Maar bellen kan altijd. Bedankt voor je tip
Die extra toetsen kan je wel wegdenken toch? Gaat met name om de switches

Of all the creatures in the sea, my favourite is the B A S S

• xamirz
WCA schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:58:
[...]

Die extra toetsen kan je wel wegdenken toch? Gaat met name om de switches
Volgens mij zitten verschillen in de toetsen van G915 en G915 TKL.

xamirz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Volgens mij zitten verschillen in de toetsen van G915 en G915 TKL.
Jup. De fullsize versie heeft Logi's Romer G rotzooi.

De 915 TKL heeft rebranded (modded?) Kailh Choc White / Red / Brown. Een grote stap vooruit in switch kwaliteit als je het mij vraagt. Vraag me af of het op basis is van de jaren 2005 generatie of op basis van de nieuwe PG-13xx serie. Die bevat namelijk Choc white niet meer geloof ik...

Dat maakt de 915 TKL vooral extreem overpriced... Borden met specs zoals die van Logi hier zijn sinds laat 2018 voor €55-89 te koop geweest. Minus dan de logitech firmware voor RGB / macro's via hun G-hub.

voorbeeldje https://tweakers.net/pric...-qwerty-us/specificaties/
https://tweakers.net/pric...mechanical/specificaties/
Of de clone van Tesoro (Tizona?)
Of de clone van Royal Kludge, of Aukey (met vol OEM profile op halve hoogte voor choc!)
Of de HyperX HX FPS Alloy low profile versie. (niet de PRO, niet de HX-ISO / HX-DE HX-UK etc, de Aziatische / US ANSI uitvoering uit 2018? 19?)

[Voor 25% gewijzigd door djunicron op 28-08-2020 23:23]

• xamirz
djunicron schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:16:
[...]

Jup. De fullsize versie heeft Logi's Romer G rotzooi.

De 915 TKL heeft rebranded (modded?) Kailh Choc White / Red / Brown. Een grote stap vooruit in switch kwaliteit als je het mij vraagt. Vraag me af of het op basis is van de jaren 2005 generatie of op basis van de nieuwe PG-13xx serie. Die bevat namelijk Choc white niet meer geloof ik...

Dat maakt de 915 TKL vooral extreem overpriced... Borden met specs zoals die van Logi hier zijn sinds laat 2018 voor €55-89 te koop geweest. Minus dan de logitech firmware voor RGB / macro's via hun G-hub.

voorbeeldje https://tweakers.net/pric...-qwerty-us/specificaties/
https://tweakers.net/pric...mechanical/specificaties/
Of de clone van Tesoro (Tizona?)
Of de clone van Royal Kludge, of Aukey (met vol OEM profile op halve hoogte voor choc!)
Of de HyperX HX FPS Alloy low profile versie. (niet de PRO, niet de HX-ISO / HX-DE HX-UK etc, de Aziatische / US ANSI uitvoering uit 2018? 19?)
Overpriced? Zeker weten. Wat ik zo fijn vind is de wireless technologie van Logitech. Aangezien ik nu een g703 heb kan ik beide met Dongle besturen. Een draad minder.
De opties die jij stuurde zijn ook niet verkeerd. Die ga ik zeker meenemen in mijn research ook. Thanks

xamirz schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:21:
[...]
Overpriced? Zeker weten. Wat ik zo fijn vind is de wireless technologie van Logitech. Aangezien ik nu een g703 heb kan ik beide met Dongle besturen. Een draad minder.
De opties die jij stuurde zijn ook niet verkeerd. Die ga ik zeker meenemen in mijn research ook. Thanks
Er zijn zeker situaties waarin wireless voor een keyboard fijn is. Sterker nog, ik neem op kantoor m'n bordje best vaak nog mee naar vergaderruimtes. Maar voor de meeste situaties is het totaal overbodig als je het mij vraagt. Het moment dat je veel mobile development doet, en dus continue tekst handmatig wilt invoeren op telefoons / tablets, is bluetooth een verademing.

Maar dat is niet wat Logitech hier bied. Anders dan voor een muis, is het draadloos zijn van een keyboard compleet overbodig. Op laptops kan je natuurlijk nog wel een wat USB te kort hebben, zeker op midrange "ultrabooks" of laptops waar design en gewicht eerst komt.

BT is ook zeker niet perfect. Momenteel heb ik geen bluetooth bordjes meer en mis het niet, de input latency die je er en toe van hebt is geen pretje.

Ik vraag mij nu toch wel af wat andere mensen hiervan denken? Is op de lightspeed adapter kunnen aansluiten nou werkelijk een pluspunt? Verplaats je je keyboard vaak? Persoonlijk doe ik dat vooral als ik van bord ga wisselen of als ik in CAD bezig ben en even iets groots moet meten.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:00

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

Deze week is mijn K95 Platinum overleden :/ Ongeveer anderhalf jaar geleden was er een glas cola overheen gegaan en hoewel meermaals schoongemaakt zal dit uiteindelijk toch effect gehad hebben.

Enfin, ik heb voor nu even de antieke K70 van mijn vrouw gepakt maar zal toch iets moeten aanschaffen.

Layout
Ik ben erover uit dat ik geen fullsize keyboard meer wil. Ik vind het vervelend dat het type gedeelte uit het midden naar links ligt en mijn muisarm meer naar rechts ligt. Ik vind numpad handig maar gebruik het vooral op mijn werk. Ik zou thuis dus wel zonder kunnen en idem geldt dat voor Del, Home, End. Ik probeer me in te denken hoe ik de arrow-keys precies gebruik en volgens mij alleen om door een webpagina of document heen te gaan en dat kan ik ook met mijn scrollwiel.

Of ik de F-keys nodig heb is wat anders. Ik speel alleen WoW en heb op F1 t/m F4 enkele cooldowns zitten. Idealiter zou ik dus wel F-keys willen hebben maar anderzijds vraag ik me af of ik dit zou kunnen afvangen door een keycombo FN+1 te gebruiken. Kan dat? Is er iemand die een dergelijk probleem had?

Switches
Ik had Cherry brown in de K95 en heb Cherry red in de K70. Ik vond de brown lekkerder typen maar vind dat red stiller is. Wellicht komt dat door de behuizing van de K95 platinum waardoor die brown harder klonk?

Voor zover kijk ik naar de Ducky mecha mini als ik zonder F-keys ga en de combo FN-1 , maar twijfel dus of dat kan en of dat zou bevallen. Als ik perse de F-keys wil dan denk ik dat het een Ducky One 2 TKL zal worden. Al lijkt mij de bouw van de mecha wel beter.

"Oooh Jeroen!"

• gas0line

gas0line

Joomla ❤

Ik vind het leuk om dagelijks 10 minutjes te oefenen op 10fastfingers en op typeracer o.a. Om aan mijn typesnelheid te werken. Ben vorig jaar maart begonnen -typte tot die tijd altijd met 3,5 vingers en moest steeds naar toetsenbord kijken- en zat tot ik mijn eigengebouwde toetsenbordje (DZ60, aluminium plate, transparante case en Kailh Box Pale Blue's) had gemaakt maand geleden op score's rond 75/80 WPM en een high score van 82WPM.

Nu merkte ik al dat na de 60 WPM de progressie langzaam ging maar met dat nieuwe gebouwde toetsenbordje maak ik flinke stappen. Nu paar weken later al een high score van 86 WPM en dat had ik nu nog niet verwacht.

Op naar de 100, dat is mijn uiteindelijke doel. Ik geloof niet dat ik heel veel hoger kan als ouwe kerel ;). En dat hoeft ook niet, dan heb ik alle batches bij 10FF. Dus denk dat het dan wel genoeg is.

[Voor 4% gewijzigd door gas0line op 30-08-2020 20:35]

JeroenNietDoen schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 08:53:

Layout
Ik ben erover uit dat ik geen fullsize keyboard meer wil. Ik vind het vervelend dat het type gedeelte uit het midden naar links ligt en mijn muisarm meer naar rechts ligt. Ik vind numpad handig maar gebruik het vooral op mijn werk. Ik zou thuis dus wel zonder kunnen en idem geldt dat voor Del, Home, End. Ik probeer me in te denken hoe ik de arrow-keys precies gebruik en volgens mij alleen om door een webpagina of document heen te gaan en dat kan ik ook met mijn scrollwiel.

Of ik de F-keys nodig heb is wat anders. Ik speel alleen WoW en heb op F1 t/m F4 enkele cooldowns zitten. Idealiter zou ik dus wel F-keys willen hebben maar anderzijds vraag ik me af of ik dit zou kunnen afvangen door een keycombo FN+1 te gebruiken. Kan dat? Is er iemand die een dergelijk probleem had?

Switches
Ik had Cherry brown in de K95 en heb Cherry red in de K70. Ik vond de brown lekkerder typen maar vind dat red stiller is. Wellicht komt dat door de behuizing van de K95 platinum waardoor die brown harder klonk?

Voor zover kijk ik naar de Ducky mecha mini als ik zonder F-keys ga en de combo FN-1 , maar twijfel dus of dat kan en of dat zou bevallen. Als ik perse de F-keys wil dan denk ik dat het een Ducky One 2 TKL zal worden. Al lijkt mij de bouw van de mecha wel beter.
Het hele fijne aan compacte layouts, zoals de 60% die je vindt op de Ducky One mini series, is dat je door gebruik van de FN knop, een "tweede shift", dus eigenlijk al die knoppen nog steeds hebt, maar MEER binnen handbereik. Klinkt wat gek voor veel mensen, maar het moment dat je eraan gewent bent, wil je niet snel meer terug.

Zoals ik dus al vaker hier schreef, ik zie net zo lief GEEN Home / End / Pg up en down op m'n keyboard, zolang de FN key maar binnen bereik is en ik m'n pijltjes heb. Ik gebruik die vier toesten namelijk veel! Gebruik zo namelijk consistent FN <- voor Home, -> voor End. En de omhoog omlaag set voor pg/up en down.

Voor het bewerken van tekst is dat namelijk super snel. Moet er niet aan denken om op b.v. een TKL m'n hand zo ver te moeten verplaatsen. Maar het maakt me dan wel weer afhankelijk van de aanwezigheid van pijltjes. Vroeger met VIM had ik er al wat moeite mee, maar "HJKL" voor pijltjes is niet m'n ding, en de diamand layout (PL:. of eventueel PL:") op 60% is ook niet helemaal voor mij, omdat je dan geen secondaire modifier met gemakt kunt indrukken.

Hetzelfde geld voor F-keys. Voor niet heel frequent gebruik, is FN + 3 net zo snel voor F3. Ook in games, mits je natuurlijk een FN key onder de linkerhand hebt zitten. Op de meeste 65% bordjes (layout zoals Ducky One 2 SF) is tijdens het gamen F2 oid onmogelijk. En voor mij persoonlijk is het in Photoshop of Fusion 360 ook zeer onprettig. Dat is waar ik m'n 75% bordjes dan ook graag bij inzet.

Het goed kunnen inregelen hiervan valt en staat wel met goede firmware voor een keyboard. Is bij veel kant en klare borden wat onhandig helaas.

Snap je punt rondom de switches ook wel. Zou persoonlijk altijd voor Reds gaan, maar goed. Daar kan je na gewenning inderdaad erg licht op typen, omdat de bump in browns een minder consistent gevoel geeft waardoor je wat zwaarder gaat typen. (mening) Uiteindelijk ga je op tactile switches altijd meer geluid krijgen, omdat je ze gewoon weg meer gaat bottomen.

Als je wel een MX Brown achtige ervaring wilt, maar van hogere kwaliteit, kan ik Gateron Browns wel aanraden. Die voelen een stuk consistenter aan en hebben een prettiger geluid. (Wederom, mening). Box Tactiles zijn ook een stuk prettiger. Ze hebben een minder consistent gevoel, omdat de bump veranderd afhankelijk van de hoek waarop je de switch indrukt. Maar met uniforme caps, zoals DSA of XDA profiel is het nog steeds een prettige ervaring. De bump van Box Brown en Burnt Orange (zwaarder) is prettiger en wat langer en beter kwa timing met de accentuatie van de switch. Waar voorheen Cherry "beter" was, zijn ze dat nu naar mijn mening enkel nog op het gebied van duurzaamheid. Als je Gateron, of Kailh (modernere switches) kunt krijgen in een bord, zou ik daar persoonlijk zeker voor gaan.

Daarnaast is er nog een stuk meer dan de standaard 4 varianten van Cherry dus zeg maar.
gas0line schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:34:
Nu merkte ik al dat na de 60 WPM de progressie langzaam ging maar met dat nieuwe gebouwde toetsenbordje maak ik flinke stappen. Nu paar weken later al een high score van 86 WPM en dat had ik nu nog niet verwacht.

Op naar de 100, dat is mijn uiteindelijke doel. Ik geloof niet dat ik heel veel hoger kan als ouwe kerel ;). En dat hoeft ook niet, dan heb ik alle batches bij 10FF. Dus denk dat het dan wel genoeg is.
Mja, ik had ook de hoop dat ik steeds sneller kon gaan typen. Maar doorgaans zit ik bij testjes ook op de 80WPM. Al jaren. Maar dat heeft denk ik toch meer te maken met dat 80-90WPM m'n leessnelheid is, met wat dyslexie eroverheen.

Op goede dagen haal ik de 100WPM nog wel. Heb op keyhero zo ook de 100WPM 100% accuracy badge weten te halen. (Zowel NL als EN).

Toch vraag ik mij af of ik de 130 ooit ga halen. Ik vrees eigenlijk van niet. Ik type als ik vrij schrijf zelden die snelheid. Ook bij notuleren zit ik hooguit op de 110. Wellicht dat ik het mechanisch zou kunnen, maar m'n maximale taalverwerkingssnelheid is helaas niet zo hoog. Ik baal er ergens wel van. Een reden dat ik niet echt keyboard reviews in video format ofzo doe, ik zie de "lol 83WPM wtf" comments al voor me. :+

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 19:00

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

djunicron schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 01:49:
[...]
Het hele fijne aan compacte layouts, zoals de 60% die je vindt op de Ducky One mini series, is dat je door gebruik van de FN knop, een "tweede shift", dus eigenlijk al die knoppen nog steeds hebt, maar MEER binnen handbereik. Klinkt wat gek voor veel mensen, maar het moment dat je eraan gewent bent, wil je niet snel meer terug.
Op die Ducky's kan je met de dipswitch CAPSLOCK omtoveren naar FN, dat vind ik wel een must.
djunicron schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 01:49:
[...]
Snap je punt rondom de switches ook wel. Zou persoonlijk altijd voor Reds gaan, maar goed. Daar kan je na gewenning inderdaad erg licht op typen, omdat de bump in browns een minder consistent gevoel geeft waardoor je wat zwaarder gaat typen. (mening) Uiteindelijk ga je op tactile switches altijd meer geluid krijgen, omdat je ze gewoon weg meer gaat bottomen.

Daarnaast is er nog een stuk meer dan de standaard 4 varianten van Cherry dus zeg maar.
Ja ik zit niet zo heel erg vast aan de MX brown, als het MX red is vind ik het ook wel goed. De browns typen voor mij net iets lekkerder maar de tradeoff is geluid.

Voorlopig lijkt alles van Ducky overal wel uitverkocht :/

Eigenlijk zouden gezamelijk zo'n grote keyswitch tester moeten kopen en dan telkens voor verzendkosten doorsturen naar iemand die wil testen. Het is zo onzinnig om zo'n ding zelf te kopen.

[Voor 6% gewijzigd door JeroenNietDoen op 31-08-2020 08:58]

"Oooh Jeroen!"

• corset
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20-09 09:39
Nu al een tijdje op zoek naar een Ducky TKL met backlight.. maar nergens in Nederland te koop. De witte of zwarte maakt me niet uit.

Nu zie ik ze wel op Amazon.nl staan, maar met verkopers als "DingDong store" (no joke.. zo heet de zaak). maar kan ze nergens anders vinden.

Iemand tips?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

corset schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:41:
Nu al een tijdje op zoek naar een Ducky TKL met backlight.. maar nergens in Nederland te koop. De witte of zwarte maakt me niet uit.

Iemand tips?
Ik zeg het niet graag, maar... Alternate.nl heeft ze gewoon... en ja... ik vind het ook een r-u-k winkel :|

Wat willekeurige voorbeelden uit elke serie :
- https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1345700?
- https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1399350?
- https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1631323?
- https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1472052?

Pick your poison! ;)

• corset
nero355 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:31:
[...]

Ik zeg het niet graag, maar... Alternate.nl heeft ze gewoon... en ja... ik vind het ook een r-u-k winkel :|

Wat willekeurige voorbeelden uit elke serie :
- https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1345700?
- https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1399350?
- https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1631323?
- https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1472052?

Pick your poison! ;)
Thanks. Ik zat niet zo op te letten. My bad!

Het is geworden:

https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1472076?

komt vandaag binnen als het goed is.

Nu nog een keer op zoek naar neon roze keycaps :9~

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• BSD
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 21:33
corset schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:25:
[...]

Nu nog een keer op zoek naar neon roze keycaps :9~
Misschien niet neon genoeg, maar wel roze: ePBT Blank Pink

• corset
oh nice!

Zit zelf naar https://mykeyboard.eu/cat...tive-blank-hot-pink_1607/ te kijken. Cherry profile zou moeten passen.

Had m'n Tofu 60 uitgeleend aan een collega... Pro tip 1: als iemand weinig kennis heeft van mech keyboards, deze persoon beter geen waardevol bord uitlenen...

Hij vond het handig om te kijken of de spatie omgedraaid kon worden, hij wilde wel even (op eigen houtje) kijken of dat beviel. Maar hij kreeg deze er niet af, en wegens het gewicht had hij het bordje bijna laten vallen.

Hoe dan ook, ik had twee kapotte stabs. Kruisje van de spatie eraf, PCB bevestiging van de L-shift eraf.

Tja, even die Zilents selectief desolderen de avond erna thuis, nieuwe GMK stabs te vervaging erop, had ik toch nog 2 stuks van liggen.
Dit kan wel even in weinig tijd. Ik haal 30% van de switches eraf en dan kan ik ze er wel schuin in proppen, alu plate dus zat flex enzo.

Pro-tip 2: Gehaast desolderen is een slecht idee.

Had de temp op de ~370 staan en dan met een fluxpen. Maar, Pro-tip 3, als je switches lubed met Tribosys, heb je effectief Termal compound op je koperen connectoren gesmeerd. Teveel warmte = gesmolten stems.

Uiteindelijk switches eraf, maar 2 Zilents van de 22 die ik eraf had gehaald om voldoende werkruimte te krijgen vermoord. Super dom.

Vervolgens de oude stabs eruit en nieuwe erin gewrongen. Pro-tip 4: Haal al je switches eraf, PCB's vinden het niet fijn om gebogen te worden, indien er oppervlakkige traces worden gebruikt. (Zoals op deze DZ60 v3)

Uiteindelijk stabs er netjes in gekregen: onder een hoek erin, op hun plaats geroteerd, draad erin geschoven en met tandarts haak erin geklikt.

Daarbij de PCB teveel gebogen en hoera, één rij in dat gebied (aan de plate kant) weten te onderbreken. Nu doet één rij op de PCB het niet meer. (ZXCVB, "/' en de knop achter de R shift - interessant hoe dit bord loopt eigenlijk)

Typisch geval doe domme dingen win domme prijzen.

Het goede nieuws is, dat ik nu deze Tofu die toch met Zilents erin niet super stil was kan gaan gebruiken om een clicky board te bouwen. Stond me een beetje tegen om daar iets nieuws voor te gaan kopen, maar candy had de 2020 versie stem Box Navies op voorraad. Denk dat ik dat toch wel één van de beste clickies vind waar ik wel eens een bordje mee wil gaan bouwen.
Had nog even Kailh Gold overwogen of de Pro Sages, maar die zijn kwa geluid toch iets minder in een alu case denk ik. Box White en Jade hebben toch wat return issues, dan zijn Pales en Navy iets meer snappy. Speed Bronze had ik ook nog overwegen, maar het verschil van waar de click zit en waar hij activeert vind ik toch wel erg erg storend.

Daarom bonus-pro-tip 5: Ga niet af op enkel switch testers, ga even werkelijk typen op een switch! (ookal heb je er maar 1) Het geluid van een switch los, in een "nep-plate" of geen plate is niet hetzelfde, en het werkelijk accentueren maakt ook echt een verschil!

• Xyphoid
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 23:36
Heb mijn GK68XS van Epomaker via Indiegogo binnen. Als vervanging van mijn Anne Pro. Miste toch de pijltjes toetsen.

Helaas hebben ze wel de verkeerde switches opgestuurd. Browns in plaats van Blues. Maar heb ze al gemailed. Hopelijk kunnen ze mij de goede switches snel opsturen, want er zijn heel wat mensen die de verkeerde binnen hebben gekregen.
Ik tik dit op mijn nieuwe tobo, maar Browns voelen toch raar aan. Ach, misschien wen ik er wel aan...

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• Howie14
@Xyphoid Op de Facebook groep zie ik dat het de laatste weken wel vaker gebeurd met verkeerde leveringen.

Heb de mijne gelukkig wel goed gehad met Blacks. Maar liniar switches zijn toch niks voor mij. Browns zijn voor mijn gevoel bijna liniar. Heb er nu Kailh Box Pinks in zitten. Persoonlijk vind ik kailh box clickies ook veel beter typen dan "reguliere" blues, en klinkt ook nog veel beter ook.

• Xyphoid
Howie14 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:43:
@Xyphoid Op de Facebook groep zie ik dat het de laatste weken wel vaker gebeurd met verkeerde leveringen.

Heb de mijne gelukkig wel goed gehad met Blacks. Maar liniar switches zijn toch niks voor mij. Browns zijn voor mijn gevoel bijna liniar. Heb er nu Kailh Box Pinks in zitten. Persoonlijk vind ik kailh box clickies ook veel beter typen dan "reguliere" blues, en klinkt ook nog veel beter ook.
Clickies FTW! :P

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

Howie14 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:43:

Helemaal mee eens, heb hier een handje vol "blue" switches liggen, van veel verschillende leveranciers, en het zijn stuk voor stuk switches waar ik geen keyboard mee zou bouwen.

Browns voelen inderdaad erg linear, wederom, van veel fabrikanten. Box Brown en Burnt Orange is daarin dan een uitzondering naar mijn mening, maar er zijn nog veel meer soorten tactile switches natuurlijk. feedback helemaal bovenin, of in het midden. Heel ronde lange feedback, of een scherpe toename en dorp-off (Zoals een clickbar switch), of juist asymetrisch, het kan allemaal.

Door MX Brown dacht ik jaááren (zonder overdrijven) dat Tactiles rotzooi waren. De ergo clear / Zealio V1 stijl was mij ook wel bekend een paar jaar terug, maar dat was ook niet wat ik persoonlijk zoek in een tactile. Sinds Zealio's V2 ben ik het weer meer aan het proberen en heb ik toch weer veel goede switches ontdekt.

Dat gezegd hebbende, door de Zealio's V2 en Holy Panda rage, is het nu ook een switch type waar leveranciers weer meer moeite in hebben gestoken en waar veel beter aanbod uit naar voren is gekomen.

• Rainymood
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:49
Ik ben op zoek naar een HHKB... voorkeur heeft met bluetooth maar zal het ook doen voor zonder ...

• BSD
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 21:33
Rainymood schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:25:
Ik ben op zoek naar een HHKB... voorkeur heeft met bluetooth maar zal het ook doen voor zonder ...
Nieuw of tweedehands? Op amazon.de zijn ze nieuw te koop.
Rainymood schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:25:
Of tweedehands: https://www.reddit.com/r/...kb_hhkbtofu_hhbk_tokyo60/

Als is alleen geen wireless versie, maar wel iets goedkoper en net 6h gelden gepost.

• Rainymood
djunicron schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:34:
[...]

Of tweedehands: https://www.reddit.com/r/...kb_hhkbtofu_hhbk_tokyo60/

Als is alleen geen wireless versie, maar wel iets goedkoper en net 6h gelden gepost.
16u geleden en nu al gereserveerd, dat ging snel... thanks anyway! Ik blijf die sub in de gaten houden

• Rainymood
BSD schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:57:
[...]

Nieuw of tweedehands? Op amazon.de zijn ze nieuw te koop.
Thanks ik ga het checken, ik zag ze ook op amazon.nl maar daar was een wireless 600 euro?!
Rainymood schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:13:
[...]

16u geleden en nu al gereserveerd, dat ging snel... thanks anyway! Ik blijf die sub in de gaten houden
Tempo ligt voor gewilde spullen, zeker in nieuwstaat altijd zo absurd hoog.

Snap wel dat er ook steeds meer scalpers tussen zitten.
* Koop een bord
* Bouw em niet, of met cremé de la cremé generieke spullen
* Wacht 0-12 maanden.
* Mega profit.

Maar goed, als je dagelijks zoekt naar borden waar mensen ook weer uit groeien, dat kom je vanzelf wel weer wat tegen.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:36
mechanische toetsenborden zijn wel een irritant rabbithole. Ik vond mijn k95 echt wel chill, maar nu heb ik als werkbord een met double shots en dempers en dat voelt gewoon een heel stuk beter. dus dan ga je alweer. Ik probeer me in te houden, maar het wordt je niet makkelijk gemaakt

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

Kwam er laatst achter dat van de 1x/2x/4x/8x repeat modes op mijn CM Storm Rapid-i alleen de 1x en 8x modes echt goed werken :o

Iemand enig idee of er iets van software is waarmee je dat kan fixen :?

Het is niet echt iets dat ik vaak gebruik, maar ik ga ook nog effe de Support van Cooler Master eens plagen binnenkort :)

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:22

Malantur

BBG'er
Aangezien mijn Logitech G410 (Romer G) TKL keyboard het begint te begeven, ben ik op zoek naar een nieuwe.

Mijn eisen:
- Niet te veel lawaai, zeker niet clicky
- Casual gaming dus hoeft niet het van het te zijn
- Goedkoop: in ieder geval sub 100 euro en liefst richting 50
- Azerty (liefst Belgisch en niet Frans maar dat aanbod is onbestaande vrees ik :p)
- ISO enter
- TKL of volledig maakt op zich niet uit maar liever terug een volledig.
- Ik denk dat brown switches me meest gaan bevallen, maar red wil ik ook nog overwegen
Ik heb alleen ervaring met de Romer G switches van mijn G410 dus ik ga puur af op wat ik lees online om bij brown uit te komen :)

Diegene die het meest in de buurt komt is volgens mij deze:
pricewatch: Cooler Master CK550 Gateron Brown (Azerty BE)
Zijn die Gateron switches oke?

Alternatief is deze, maar heeft Kalih reds.
pricewatch: Sharkoon Skiller Mech SGK3 (Kalih Red, BE)
Edit: blijkbaar is deze ook beschikbaar met browns. Kwam niet meteen terug in de pricewatch maar wel op de site van alternate. Deze wordt precies wel een goede optie :)
Edit 2: Blijkbaar een ISO enter in de pricewatch, maar in een review en op de site van alternate, een ANSI enter :(

Ergens ben ik ook aan het denken om toch voor een hybride membraan (ketterij in dit topic >:) ) toetsenbord te gaan zoals deze: pricewatch: MSI Vigor GK30 (Azerty FR).
Goedkoop, maar keycaps zullen vervagen lees ik in de review, en deze is azerty FR.

Deze zag ik ook nog wel, maar voldoen niet aan alle eisen:

pricewatch: Asus Echelon (Azerty BE)
Dat zijn Cherry Black's. Ik weet niet of deze niet te zwaar gaan zijn als ik ze nog nooit getest heb.
Heeft ook geen ISO enter.

De HEXGEARS GK705 lijkt mij ook nog wel interessant, maar via ali duurt die nogal lang voor ik hem heb. Is ook geen ISO enter en azerty zie ik ik ook niet meteen staan.

[Voor 6% gewijzigd door Malantur op 09-09-2020 13:41]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Catch22 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:33:
mechanische toetsenborden zijn wel een irritant rabbithole. Ik vond mijn k95 echt wel chill, maar nu heb ik als werkbord een met double shots en dempers en dat voelt gewoon een heel stuk beter. dus dan ga je alweer. Ik probeer me in te houden, maar het wordt je niet makkelijk gemaakt
:+

Zojuist na veel wikken, wegen en betasten van testers een bestelling gedaan voor 110 switches om mijn Kailh Box Pink te vervangen.

Waarom?
- Ik had verwacht dat Box Pink op Speed Pink (die ik al kende) zou lijken, maar eigenschappen verschillen sterk en ze zijn te zwaar voor mijn smaak.
- Actuation gebeurt significant na klik, waardoor ik te vaak aanslagen mis (ik typ vrij licht).
- Mede door het machinegeweer geluid van partnerlief op haar toetsenbord (rubberdome, maar dat maakt weinig uit als je alles bottomt met forse knal :X ) wil ik kijken hoe stil ik het kan maken.

Dus het moet lichter worden dan de Box Pinks (zolang het maar zwaarder is dan Box White, ander extreem), volkomen stil en toch zo tactile mogelijk. Oftewel keuze is gevallen op Outemu Silent Forest (factory-lubed variant van Silent Sky), en wel de 62g versie.

Over een maandje zullen we zien (en voelen en hopelijk niet horen). Ben benieuwd :P

Soittakaa Paranoid!

• se_bastiaan
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:58:
[...]
Dus het moet lichter worden dan de Box Pinks (zolang het maar zwaarder is dan Box White, ander extreem), volkomen stil en toch zo tactile mogelijk. Oftewel keuze is gevallen op Outemu Silent Forest (factory-lubed variant van Silent Sky), en wel de 62g versie.

Over een maandje zullen we zien (en voelen en hopelijk niet horen). Ben benieuwd :P
Gaaf! Ik heb begrepen dat de Silent Sky switches wel redelijk veel last hebben van spring ping, zelfs lubed. Dus daar ben ik oprecht heel benieuwd naar.

Ik heb voor het bordje met silent switches dat ik aan het bouwen ben uiteindelijk gekozen om voor keebwerk tacit's te gaan. Het zijn Durock switches, dus het wordt wel wat werk om ze te voorzien van films en lube. Hopelijk is dat het waard.

• wouter_va
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:26
Malantur schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:34:
Aangezien mijn Logitech G410 (Romer G) TKL keyboard het begint te begeven, ben ik op zoek naar een nieuwe.

Mijn eisen:
- Azerty (liefst Belgisch en niet Frans maar dat aanbod is onbestaande vrees ik :p)
- ISO enter
- Ik denk dat brown switches me meest gaan bevallen, maar red wil ik ook nog overwegen
Ik heb alleen ervaring met de Romer G switches van mijn G410 dus ik ga puur af op wat ik lees online om bij brown uit te komen :)
...
Paar maanden geleden me ook rot gezocht naar azerty BE in een degelijk toetsenbord. Kijk ook eens bij tones en gamegear, die hebben redelijk aanbod en het staat er goed bij. Ik heb de Corsair K68 gekozen, ze hebben de K65 nu in aanbieding. Degelijk, waterafstotend en MX Red. https://tones.be/nl/article/126524

• pelt
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18:30
[...]

Zojuist na veel wikken, wegen en betasten van testers een bestelling gedaan voor 110 switches om mijn Kailh Box Pink te vervangen.

Waarom?
- Ik had verwacht dat Box Pink op Speed Pink (die ik al kende) zou lijken, maar eigenschappen verschillen sterk en ze zijn te zwaar voor mijn smaak.
- Actuation gebeurt significant na klik, waardoor ik te vaak aanslagen mis (ik typ vrij licht).
- Mede door het machinegeweer geluid van partnerlief op haar toetsenbord (rubberdome, maar dat maakt weinig uit als je alles bottomt met forse knal :X ) wil ik kijken hoe stil ik het kan maken.

Ben ook benieuwd! Via Ali besteld?

Zelf ben ik voor de officieuze opvolger gegaan van de Silent Sky.

Ook opgezet door iemand van Reddit en te koop via een proxy uit NL. Website heeft wel een backlog van twee weken, dus verzenden duurt uit eindelijk als nog redelijk lang.

https://splitkb.com/produ...-u4-silent-tactile-switch

Wel PCB mount trouwens.

• Montu
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19:12
Ik ben aan het wachten totdat de keychron k1 v4 op voorraad is, ben er al weken op aan het wachetn :(. Medewerker zegt telkens dat ze “volgende week” “als het goed” is binnenkomen. Juist ja, dat zegt ie al 3 weken.

PC Specs

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pelt schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:39:
[...]

Ben ook benieuwd! Via Ali besteld?
Yep. Heb rondgekeken voor iets dichterbij huis, maar nergens kunnen vinden - en prijs via Ali is in ieder geval goed.
Zelf ben ik voor de officieuze opvolger gegaan van de Silent Sky.

Ook opgezet door iemand van Reddit en te koop via een proxy uit NL. Website heeft wel een backlog van twee weken, dus verzenden duurt uit eindelijk als nog redelijk lang.

https://splitkb.com/produ...-u4-silent-tactile-switch

Wel PCB mount trouwens.
Ja, dat is een ding. Ik voorzie flink wat knipwerk om m'n Silent Forest in m'n hotplug bord te krijgen...

Soittakaa Paranoid!

• Lizard
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 02:10
Montu schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:07:
Ik ben aan het wachten totdat de keychron k1 v4 op voorraad is, ben er al weken op aan het wachetn :(. Medewerker zegt telkens dat ze “volgende week” “als het goed” is binnenkomen. Juist ja, dat zegt ie al 3 weken.
Ik zag toevallig vandaag dat ze ook een nieuwe kickstarter hebben: https://www.kickstarter.c...eless-mechanical-keyboard

• gas0line

gas0line

Joomla ❤

[...]

Waarom?

Ben erg benieuwd naar je ervaringen straks. Vind zelf de witte te licht en de Pink behoorlijk goed, maar kan altijd beter.

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:41

Touchdomex

Bombus Flavifrons adoratie

Ik begin steeds meer issues te krijgen met mijn toetsenbord met Cherry MX toetsen. Vooral veel dubbele aanslagen of hangende toetsen :P

Iemand enig idee of het zou kunnen helpen om alle toetsen te smeren met bijvoorbeeld wapenolie? Of is dit een duidelijk teken van stervende toetsen :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Touchdomex schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:15:
Ik begin steeds meer issues te krijgen met mijn toetsenbord met Cherry MX toetsen. Vooral veel dubbele aanslagen of hangende toetsen :P

Iemand enig idee of het zou kunnen helpen om alle toetsen te smeren met bijvoorbeeld wapenolie? Of is dit een duidelijk teken van stervende toetsen :P
Ik vraag mij af hoe lang het bord in gebruik is geweest? En hoe vuil je het hebt laten worden? Ik heb Cherry keyboards van meer dan 10 jaar oud met zeker 8 jaar dagelijks gebruik die nog in goede staat zijn.

Wat je omschrijft is vooral vervuiling, hoewel dubbelen aanslagen meerdere redenen kunnen hebben.

Wapenolie gaat helaas weinig goeds uithalen, ik heb het geprobeerd. Er is een reden waarom veel bij een paar bijzonder specifieke middelen uit blijven komen. Als het puur optische switches zijn, dan is het overigens nog geen slecht idee.

Je zult de switches waarschijnlijk moeten desolderen om ze open te krijgen op een manier dat je ze kan blijven gebruiken. En dan kan je ze reinigen / invetten met iets toepasselijkers of natuurlijk helemaal vervangen.

Wat voor MX switches zijn het? In wat voor bord? Veel boven gegeten / gerookt? Op / aan zee gebruikt?

• Touchdomex

Touchdomex

djunicron schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:55:
[...]

Ik vraag mij af hoe lang het bord in gebruik is geweest? En hoe vuil je het hebt laten worden? Ik heb Cherry keyboards van meer dan 10 jaar oud met zeker 8 jaar dagelijks gebruik die nog in goede staat zijn.

Wat je omschrijft is vooral vervuiling, hoewel dubbelen aanslagen meerdere redenen kunnen hebben.

Wapenolie gaat helaas weinig goeds uithalen, ik heb het geprobeerd. Er is een reden waarom veel bij een paar bijzonder specifieke middelen uit blijven komen. Als het puur optische switches zijn, dan is het overigens nog geen slecht idee.

Je zult de switches waarschijnlijk moeten desolderen om ze open te krijgen op een manier dat je ze kan blijven gebruiken. En dan kan je ze reinigen / invetten met iets toepasselijkers of natuurlijk helemaal vervangen.

Wat voor MX switches zijn het? In wat voor bord? Veel boven gegeten / gerookt? Op / aan zee gebruikt?
7/8 jaar schat ik, dagelijks heel veel vanwege werk. Niet echt boven gegeten. Binnen gebruikt :P Gaat om browns in een KBparadise bord. Trek hem minimaal 1x per jaar uit elkaar om hem te reinigen.

Kijk om op dat niveau alles te gaan controleren of schoon te maken zit ik niet op te wachten. Dan bestel ik liever een nieuwe DasKeyboard met browns bijvoorbeeld.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:07

MazeWing

passionate & cynical

Ik ben sinds 1 september weer terug bij mijn oude werk, na 14 maanden ergens anders gewerkt te hebben. In die 14 maanden van mijn afwezigheid heb ik mijn eigen werkplek in kunnen richten met bijbehorend toetsenbord.

Nu ik weer 1,5 week terug ben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik haast onmogelijk fatsoenlijk kan typen op de toetsenborden die ze daar gebruiken (gare HP membraam die jaren oud zijn). Omdat ik de afgelopen jaren enorm verwend ben heb ik besloten een goedkoop mechanisch toetsenbord te bestellen. Ik had geen zin om maanden te wachten op ali express dus heb ik via amazon e.e.a. besteld.

In eerste aanleg was de keuze gevallen op de Skyloong SK64 met Gateron Optical Brown
De bouwkwaliteit was wel in orde maar de spatie maakte een irritant piepend geluid. Daarnaast was ik niet zo gecharmeerd van de kleurstelling.

Vervolgens de Drevo Calibur V2 met Outemu Brown besteld en die bevalt me eigenlijk uitstekend. De toetsen maken allemaal een goed geluid en ook de spatie klinkt solide. Wel valt me op dat ik als het ware heel veel "grip" op de toetsen lijk te hebben. Als ik druk zet op de toets en mijn vinger over de toets beweeg voel je weerstand en het typisch schurend geluid (van een vinger tegen iets aan). Ik denk dat dit een kwestie van wennen is.
Tevens is het ook mijn eerste 60% (of eigenlijk 61) toetsenbord en de maat bevalt me eigenlijk wel.

Ook die Outemu Brown bevalt me goed. Het lijkt allemaal wat soepeler (lees: geen geluid van de veer oid) dan de MX Brown waar ik ervaring mee heb. Waarschijnlijk gewoon (goedkope) Chinese namaak van MX Brown, echter wel "goede" namaak.

Voor €52 heb ik volgens mij een prima toetsenbord dat ik op m'n werk in mijn postvakje kan stoppen en kan gebruiken (flexibele werkplekken) wanneer ik het nodig heb :D

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | LG 34GN850

• Bubble-BE
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21:35
Malantur schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:34:

Mijn eisen:
- ISO enter

Diegene die het meest in de buurt komt is volgens mij deze:
pricewatch: Cooler Master CK550 Gateron Brown (Azerty BE)
Zijn die Gateron switches oke?
Na de zoveelste switch te vervangen op mijn G810, begint het ook wat tegen te steken.

Maar azerty blijft moeilijk, al wil ik zelf ook wel een FR, ook een 65% lijkt me een keer leuk. Maar azerty blijft moeilijk, al wil ik zelf wel een FR, ook een 65% lijkt me een keer leuk. Ik heb deze al een tijdje op mijn verlanglijst staan, maar die wordt niet geleverd in BE :(

Die CK550 lijkt me dan de beste keuze, zeker omdat die Gateron brown als beter wordt ervaren als de MX tegenhanger.

Je kan ook kijken naar andere ISO borden (UK/DE) om daar dan een azerty keycap op te steken, maar dat zijn natuurlijk extra kosten.

[Voor 9% gewijzigd door Bubble-BE op 11-09-2020 14:11]

• skoozie
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 17-09 21:35
Vorige week zijn de Astrolokeys keycaps binnen gekomen van (Mass)drop, mijn eerste DSA profiel maar bevalt uitstekend! Echter is nu het keyboard virus weer aangewakkerd en zou eigenlijk een split keyboard willen en twijfel of ik voor iets als een Ymdk Split 64 zou gaan of eerder voor een Ergodox.

Die YMDK lijkt me handig dat je hem inelkaar kan schuiven voor een meer traditioneel toetsenbord.
Die tent/tilt pootjes van een Ergodox EZ lijken me dan weer geweldig, maar dat ortholineaire weet ik niet of dat iets voor me is.

Maar het hoeft ook niet allemaal nu :)

en natuurlijk een (wat wazig gsm) plaatje van hoe de Keycool 71 RGB er nu uit ziet

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:22

Malantur

BBG'er
Bubble-BE schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:01:
[...]

Na de zoveelste switch te vervangen op mijn G810, begint het ook wat tegen te steken.

Maar azerty blijft moeilijk, al wil ik zelf ook wel een FR, ook een 65% lijkt me een keer leuk. Maar azerty blijft moeilijk, al wil ik zelf wel een FR, ook een 65% lijkt me een keer leuk. Ik heb deze al een tijdje op mijn verlanglijst staan, maar die wordt niet geleverd in BE :(

Die CK550 lijkt me dan de beste keuze, zeker omdat die Gateron brown als beter wordt ervaren als de MX tegenhanger.

Je kan ook kijken naar andere ISO borden (UK/DE) om daar dan een azerty keycap op te steken, maar dat zijn natuurlijk extra kosten.
Ik heb uiteindelijk toch de pricewatch: Sharkoon Skiller Mech SGK3 (Kalih Brown, BE) besteld. Volgens de pricewatch geen prijzen bekend, maar Alternate heeft ze als 'preorder' staan. Eens benieuwd wanneer ik hem ga hebben :) Het enige probleem met dit model was de ANSI enter, maar stiekem hoop ik dat deze toch een ISO enter gaat hebben zoals de afbeelding in de pricewatch (de ene wel, de andere niet, dus het is een gok).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Xyphoid
Heb deze via Ome Ali besteld.

Maar toen ik op de bestelknop had geklikt, bedacht ik me dat ik toch liever backlit keycaps heb, omdat ik nu op mijn Epomaker GK68XS niet zo goed de prints kan zien en ik nog moet wennen aan de indeling.
Dus toen ook maar deze besteld:
De Vortex 126 keys set bij Mechanicalkeyboards.

Nu maar hopen dat Epomaker mijn mailtjes na een week eens lezen en mij de juiste switches opsturen, want ik kan echt niet typen met mushy Browns. Krijg er zelfs beetje last van in mijn vingers.

Als iemand nog een zwarte met oranje modifiers, backlit, PBT en 1.75u shift (en eventueel meerdere maten spacebar) keycap set, die op voorraad is, weet, dan hoor ik het graag.

[Voor 12% gewijzigd door Xyphoid op 11-09-2020 22:12]

• Montu
De Keychron K1 V4 TKL RGB is weer in stock! :D Meteen de brown switches besteld.

PC Specs

• Xyphoid
Nieuwe Vortex keycaps. Beetje saai, maar enige backlit in het zwart die op mijn GK68XS past. Mist wel rechter Alt en heeft twee dezelfde "Windows" Keys i.p.v. een alternatieve "Windows" key. Ook de Page Up en Down horen op andere row, maar gelukkig zaten er twee andere keys in (met een ruitje er op) die ik daarvoor in de plaats kon gebruiken.

Is hopelijk tijdelijk, totdat ik een mooie zwart oranje backlit set vind.

• TepelStreeltje
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:55

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

skoozie schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:12:

Die YMDK lijkt me handig dat je hem inelkaar kan schuiven voor een meer traditioneel toetsenbord.
Die tent/tilt pootjes van een Ergodox EZ lijken me dan weer geweldig, maar dat ortholineaire weet ik niet of dat iets voor me is.
Ortho is ff wennen, merk zelf dat ik wat minder verkrampt de toetsen kan aanslaan (niet dat ik op mijn "normale" toetsenborden (ergo 4000) erg verkrampt zit, maar je merkt het verschil wel, voelt natuurlijker aan).

Bij mijn Redox moest ik vooral wennen aan de locatie van de alt/ctrl en dergelijke, maar dat heeft denk ik meer met mijn layout te maken dan met het toetsenbord.

BattleNetTag: Spud#2543 :|: Bethesda.net & Steam Nick: TepelStreeltje

• d0nny41
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23:41
Iemand ervaring met de idobao id80 ? Lees erg veel negatieve reactie's, ook in eerdere posts in dit topic.
Zit erover te twijfelen om een nieuw toetsenbord aan te schaffen, maar geen zin om 400-700 euro aan een toetsenbord uit te geven.

Kom zelf van een Logitech g710 + , en vind ik eigenlijk wel prima. Hij is alleen even wat te groot aangezien ik nu meer shooters speel. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik hoogst waarschijnlijk sneller tevreden ben dan veel toetsenbord-enthousiastelingen

60% lijkt me niks, ik wil echt aparte pijltjes toetsen. 68-75% spreekt mij het meest aan, en het liefst ook hot swappable . Heb al leuke PBT keycaps van rond de ~50 euro gezien. Mochten jullie geen ervaring hebben met de ID80.. Dan vroeg ik me af welke hot swappable keyboard het beste is volgens jullie voor ronde de 200-250 ( incl. keycaps & switches ) ?

Ik pleur er trouwens hoogst waarschijnlijk Gatheron Blacks / Yellows (lubed), dus dat zal niet de grootste uitgaven zijn.
d0nny41 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 01:14:
Iemand ervaring met de idobao id80 ? Lees erg veel negatieve reactie's, ook in eerdere posts in dit topic.
Zit erover te twijfelen om een nieuw toetsenbord aan te schaffen, maar geen zin om 400-700 euro aan een toetsenbord uit te geven.
[...]

Ik pleur er trouwens hoogst waarschijnlijk Gatheron Blacks / Yellows (lubed), dus dat zal niet de grootste uitgaven zijn.
Heb zelf een bord geprint op basis van die PCB en type er nu op één.

Negatieve reacties zijn voornamelijk van mensen die niet hebben gedaan aan de behuizing om de galm en ping weg te werken. Het is een stijve top-mount. Het is een goedkoop bord. Dan kan je geen keycult of gasketmount performance verwachten. Is overigens voornamelijk dat de plate dus stijf is en het geluid niet zo mooi.

Heb persoonlijk washers tussen de mount punten gedaan en wat lade-demping (sorbutane) in de case en hop, het klinkt veel beter.

Plate mount stabs zijn gewoon nooit zo goed. Maar wel comfortabel te installeren. Behandel ze goed vooraf met lube en het komt helemaal goed. Misschien zelf echte Cherry Plate mounts bestellen ipv de zooi die je erbij krijgt, groot verschil.

Persoonlijk zou ik dit bord met zéér tactile switches bouwen. Dus iets als Zealio's, Everglide Moyu, Holy Panda of Glorious Panda. Ik ben van mening dat MX Brown of Ergo clear varianten een flexibelere plate nodig hebben om lekker aan te voelen.

Stijvere linieare switches zijn ook top. Heb zelf nu Everglide Coral erin zitten, maar die zijn op veel vlakken gelijk aan Gateron yellow. 205g0 Lube erbij en je hebt alsnog een top klinkend bordje. En best goedkoop.

Nee, geen Rama of Key Cult of Sirus / Think etc... Maar goed je betaald 150 en geen 400+ voor de case.

Te flashen met QMK, VIA heeft bij mij nooit gewerkt, maar kan me niet zoveel schelen, QMK config werkt goed genoeg.

SMD LEDjes zijn vrij zinloos op dit bord.

Al met al dus een prima idee om dit te bouwen en te luben. Bestel er als je em bij Candy bestel even Cherry plate mount bij. Of mod de slots een beetje en doe er andere PCB stabs op, het past namelijk wel gewoon op de PCB zelf. (Durock en GMK past nét niet standaard, maar niets wat een Dremel niet oplost) Ga even langs Praxis / Gamma / Karwij / Hornbach en haal van die rubber aanvoelende lade-matjes en wat 2m zachte schijfjes en hang die tussen PCB en schroef en bord en PCB en het is een prima bord!

• d0nny41
@djunicron Bedankt voor je ervaring en uitleg :). Als het goed wordt de ID80 nu geleverd met stabilizers die PCB-mounted zijn, dus ik ben van plan om betere pcb stabilizers aan te schaffen. Moet alleen nog even kijken welke hiervoor geschikt zijn.

Die lade matjes moeten toch gewoon tussen de onderkant & de PCB worden geplaatst zodat het daar niet hol is? Tenminste zo begrijp ik het.

Ik kende candykeys helemaal nog niet, maar lijkt me een fijne website, vooral omdat ze vanuit Europa shippen ! Jammer dat de Gateron Yellows daar niet voorradig zijn, maar die vind ik vast wel ergens anders.
d0nny41 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:36:
@djunicron Bedankt voor je ervaring en uitleg :). Als het goed wordt de ID80 nu geleverd met stabilizers die PCB-mounted zijn, dus ik ben van plan om betere pcb stabilizers aan te schaffen. Moet alleen nog even kijken welke hiervoor geschikt zijn.

Die lade matjes moeten toch gewoon tussen de onderkant & de PCB worden geplaatst zodat het daar niet hol is? Tenminste zo begrijp ik het.

Ik kende candykeys helemaal nog niet, maar lijkt me een fijne website, vooral omdat ze vanuit Europa shippen ! Jammer dat de Gateron Yellows daar niet voorradig zijn, maar die vind ik vast wel ergens anders.
https://candykeys.com/pro...pable-mechanical-keyboard

https://mykeyboard.eu/cat...e-coral-red-10-pack_1762/

https://mykeyboard.eu/cat...cb-mount-7x2u1x625u_2013/

https://mykeyboard.eu/cat...witch-lubricant-3-ml_944/

Dit spul maar dan dunner / goedkoper:
https://www.bol.com/nl/p/...r-zwart/9200000083733456/

En iets om je PCB te isoleren dus. Misschien heb je nog washers over van een oude ATX case? Veelal kreeg je deze er nog wel bij. En je kunt eventueel stukjes van die anti-slip mat gebruiken.

Everglide wordt door JWK gemaakt. Ze maken volgens velen na insmeren met lube, met name 205g0, voor de meest soepele switch die je maar kunt krijgen. Coral Red is hun "Yellow". Polycarbonate behuizing. Ja, een stuk duurder dan Yellows, maar nog steeds de helft goedkoper dan Tealio's V2 en wel in dezelfde klasse. Die zijn alleen POM, wat overheerlijk klinkt. Maar ik ben er nog niet helemaal uit welke mij meer bevallen. Prijs kwaliteit ligt zeker bij JWK switches echter.

Durock Stabs zijn simpelweg het beste. Ook even dun de stangetjes insmeren met 205, dan ratelen ze niet meer. Ze poppen alleen soms los als je hard aan je caps moet trekken of als je er te hard op mept. Maar top mount en hot swap dus je pcb is toch zo los om het te herstellen.

Zo heb je dus alles uit de EU , op voorraad nota-benen, voor een pracht bord. Nahjah, kwa typen en geluid dan. Moeten alleen nog caps op natuurlijk. Volgende week luben en bouwen gok ik zo.

• pelt
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18:30
Toch een beetje in de hype getrapt en direct ook mijn eerste groupbuy gedaan. NK65 Milkshake Edition. Nu te pre-orderen via een EU proxy, dus in ieder geval geen extra importheffingen. Op zich ook nog wel redelijk geprijsd tov direct bij Novelkeys (190 USD ex shipping en customs vs 211 EUR incl).

Nu wachten tot volgend jaar februari/maart/april...

https://oblotzky.industries/products/nk65-milkshake-edition
pelt schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:01:
Toch een beetje in de hype getrapt en direct ook mijn eerste groupbuy gedaan. NK65 Milkshake Edition. Nu te pre-orderen via een EU proxy, dus in ieder geval geen extra importheffingen. Op zich ook nog wel redelijk geprijsd tov direct bij Novelkeys (190 USD ex shipping en customs vs 211 EUR incl).

Zelfde... Maar ik heb hun Monokai GMK set besteld. Was toch altijd m'n goto voor sommige talen in Sublime. Vond het nooit een probleem als dat de standaard was ik m'n meer taal specifieke schema's even snel niet kon verkrijgen. Heb toen de tijd Dracula overgeslagen, zo van, "ja, wel een coole IDE caps set, maar Monokai is toch meer OG voor mij". En voilá.

Wil eigenlijk ook wel een NK65. Beetje net als de TOFU, zo'n instant simpele classic. Maar zonder KAT Milkshake erop en met mijn voorkeur voor wat meer grijs ga ik deze denk ik toch laten schieten.

Maar hoezo hype? Dit is nu al gewoon een beproefd bord. En NK was vorige keer netjes snel met hun levering. Dit is gewoon een hele snelle R2. En uiteindelijk zijn GB's de enige manier om aan wat meer exclusieve borden te komen. Of vaak (b.v. bij KBDFans) de snelste manier om iets voor een lagere prijs te krijgen voordat het gewoon op voorraad blijft in de shop, als dat al gaat gebeuren.

Eigenlijk alleen bij KPRepublic gaan oude voorraad items uiteindelijk in de opruiming. (En toen dat een paar weken terug gebeurde heb ik een Lily40 besteld daar, m'n eerste 40% die ik van plan ben te gaan houden)

Het wachten is alleen zo jammer he?

• Touchdomex

Touchdomex

Touchdomex schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:06:
[...]

7/8 jaar schat ik, dagelijks heel veel vanwege werk. Niet echt boven gegeten. Binnen gebruikt :P Gaat om browns in een KBparadise bord. Trek hem minimaal 1x per jaar uit elkaar om hem te reinigen.

Kijk om op dat niveau alles te gaan controleren of schoon te maken zit ik niet op te wachten. Dan bestel ik liever een nieuwe DasKeyboard met browns bijvoorbeeld.
Ik ga zoals het lijkt nu denk ik toch maar op zoek naar een andere.

Ben alleen niet meer bekend. Wie weet dat iemand wat meer info kan geven.

Heb nu dus een KBparadise V100 Full-size met Cherry MX Brown.

Welke lay-out wil je? 100% sowieso
Wil je met of zonder numpad? Absoluut met! Dat moet!
Wil je backlight? Is altijd leuk :P
Welke MX Switch prefereer je? Browns eigenlijk zoals ik nu heb, vergelijkbare mag ook maar ze moeten wel de juiste stem hebben zodat ik keys kan wisselen :P Dat wil ik sowieso doen zelfs voor werk :D :+
Wat je is je budget? 150? 100? ligt erg aan de functies.
Wil je macro toetsen? Nein, hoeft absoluut niet. Mediatoetsen zijn wel prettig :P
Doel van het keyboard? Werk, veel en constant typen.
Wat weet je al? Heb gelukkig al wat ervaring. Althans ik weet welke toetsen ik wil en wat voor soort toetsenbord.

pricewatch: Das Keyboard 4 Professional (Cherry Brown) Kom ik bij uit. Lijkt mij maar wat. Maar geen idee of er alternatieven zijn ondertussen of andere units. Zeker met een relatief sober uiterlijk. Het fancy mooie maak ik wel met keycaps. Niet met een ander model.

Welke MX Switch prefereer je? Browns eigenlijk zoals ik nu heb, vergelijkbare mag ook maar ze moeten wel de juiste stem hebben zodat ik keys kan wisselen :P Dat wil ik sowieso doen zelfs voor werk :D :+
Wat je is je budget? 150? 100? ligt erg aan de functies.
Wil je macro toetsen? Nein, hoeft absoluut niet. Mediatoetsen zijn wel prettig :P
Doel van het keyboard? Werk, veel en constant typen.
juiste stem? Om te wisselen? Bedoel je keycaps wisselen? Maak je dan geen zorgen, 95% van alle switches in kant en klare borden gebruiken MX stijl-plusjes voor de caps.

Wat voor functies zouden meerwaarde zijn? Programmeerbaarheid? RGB?

Is het geluid van belang op werk?

Dat bord van DAS is zonder meer goed. En inderdaad, met een mooie set nieuwe caps kan je het een eigen unieke draai geven.

• Touchdomex

Touchdomex

djunicron schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:22:
[...]

juiste stem? Om te wisselen? Bedoel je keycaps wisselen? Maak je dan geen zorgen, 95% van alle switches in kant en klare borden gebruiken MX stijl-plusjes voor de caps.

Wat voor functies zouden meerwaarde zijn? Programmeerbaarheid? RGB?

Is het geluid van belang op werk?

Dat bord van DAS is zonder meer goed. En inderdaad, met een mooie set nieuwe caps kan je het een eigen unieke draai geven.
Ja om te wisselen, zie ook andere stems dus ik zit van hij moet dat +je hebben :P Ik wil gaan wisselen of mijn huidige hebben.

Programmeerbaarheid en RGB maakt weinig uit, kleurtjes zijn leuk voor erbij maar niet een eis :P

Aangezien ze mijn huidige browns al mee moeten omgaan moet ik niet gaan voor clicky. Dit is wel het maximale :+

Touchdomex schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:36:
[...]
Ja om te wisselen, zie ook andere stems dus ik zit van hij moet dat +je hebben :P Ik wil gaan wisselen of mijn huidige hebben.

Programmeerbaarheid en RGB maakt weinig uit, kleurtjes zijn leuk voor erbij maar niet een eis :P

Aangezien ze mijn huidige browns al mee moeten omgaan moet ik niet gaan voor clicky. Dit is wel het maximale :+
Geen probleem alle Cherry, Gateron, Kailh, Zeal, JWK, NK en nog vele anderen gebruiken dezelfde MX plusjes voor keycaps.

Eigenlijk allen low profile (Choc) en Topre gebruiken andere mounting oplossingen die nog wel eens gebruikt worden bij het aanbieden van andere caps, maar die zijn zo zeldzaam...

Als geluid een punt is, zou ik persoonlijk eerder kijken naar Gateron Browns. Die hebben allereerst een "schonere" bump. Ze voelen veel consistenter en soepeler aan. (mening) Maar ze zijn dus ook gewoon vooral stiller, wegens het materiaal waarvan de behuizing van de switch gemaakt is. (Met name de zwarte oudere versie van voor het RGB tijdperk)
Kailh Box Brown heeft ook naar mijn mening een betere bump. Op een fijnere plek en meer aanwezig. Die switch is ook wat meer vuilbestendig wat voor kantoor wellicht prettig kan zijn. Zit kwa geluid tussen de Cherry's en Gaterons in. Iets (20%?) stiller, maar ook een nylon achtig geluid.

Er zijn ook zeker borden te krijgen waar deze standaard in zitten en die zijn vaak nog wat goedkoper ook. Nu is DAS wel gewoon Duitse degelijkheid, terwijl je bij die andere switches vaak bij Chinees spul uit komt. Maar stiekem zijn ze inmiddels beter in keyboards...

Iets als een Glorious Full size bord met Gateron Browns zou iets van €129 zijn. (Zie b.v. ebay / amazon etc, of website fabrikant: https://www.pcgamingrace.com/products/gmmk-full-brown-switch)
Nu is de DAS netto denk ik stiller, omdat je er gewoon iets beter caps bij krijgt en de behuizing van meer plastic is gemaakt, maar wel van het soort dat stiller uitpakt dan lowprofile alu.

Bij GMMK kan je kiezen voor gat brown, of "Box Kailh Brown", maar ook hun eigen "Glorious panda's" zijn momenteel we een ding. Die hebben de bump hoger zitten en die is veel langer / aanweziger, wat veel mensen bijzonder prettig vinden. Is wel een luidruchtigere switches omdat ie van POM is gemaakt.
Ook de Kailh Purple is een te overwegen optie. De bump is daarbij zeer minimaal, maar wel heel glad. De weerstand zit wat meer bovenaan, voor als je dus je handen zwaarder laat rusten, en na die bump ter grote van wat MX Brown heeft (klein) gaat ie soepel lineair verder. Sommige mensen zien dit aan voor volledig linear, omdat ze er hard op typen.

Hexgears, hier ook vaker besproken, is ook vrij goedkoop maar kan Kailh switches leveren als standaard optie. Zelf ken ik de kwaliteit niet, maar er waren mensen tevreden over.

• Touchdomex

Touchdomex

djunicron schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:56:
[...]

Geen probleem alle Cherry, Gateron, Kailh, Zeal, JWK, NK en nog vele anderen gebruiken dezelfde MX plusjes voor keycaps.

Eigenlijk allen low profile (Choc) en Topre gebruiken andere mounting oplossingen die nog wel eens gebruikt worden bij het aanbieden van andere caps, maar die zijn zo zeldzaam...
Zou ik ook niet willen hebben dus dat scheelt :+
Als geluid een punt is, zou ik persoonlijk eerder kijken naar Gateron Browns. Die hebben allereerst een "schonere" bump. Ze voelen veel consistenter en soepeler aan. (mening) Maar ze zijn dus ook gewoon vooral stiller, wegens het materiaal waarvan de behuizing van de switch gemaakt is. (Met name de zwarte oudere versie van voor het RGB tijdperk)
Kailh Box Brown heeft ook naar mijn mening een betere bump. Op een fijnere plek en meer aanwezig. Die switch is ook wat meer vuilbestendig wat voor kantoor wellicht prettig kan zijn. Zit kwa geluid tussen de Cherry's en Gaterons in. Iets (20%?) stiller, maar ook een nylon achtig geluid.
Ja gevoel is wel belangrijk. Ben nu de Cherry's gewend en weet dat het bevalt maar toen ik het toetsenbord kocht waren er nog niet zoveel varianten. Zeker niet zoveel varianten te krijgen. Dus dat is heel erg veranderd.
Er zijn ook zeker borden te krijgen waar deze standaard in zitten en die zijn vaak nog wat goedkoper ook. Nu is DAS wel gewoon Duitse degelijkheid, terwijl je bij die andere switches vaak bij Chinees spul uit komt. Maar stiekem zijn ze inmiddels beter in keyboards...

Iets als een Glorious Full size bord met Gateron Browns zou iets van €129 zijn. (Zie b.v. ebay / amazon etc, of website fabrikant: https://www.pcgamingrace.com/products/gmmk-full-brown-switch)
Nu is de DAS netto denk ik stiller, omdat je er gewoon iets beter caps bij krijgt en de behuizing van meer plastic is gemaakt, maar wel van het soort dat stiller uitpakt dan lowprofile alu.

Hexgears, hier ook vaker besproken, is ook vrij goedkoop maar kan Kailh switches leveren als standaard optie. Zelf ken ik de kwaliteit niet, maar er waren mensen tevreden over.
Ook wel mooi zowel die Glorious als die Hexgears. Ga nog eens wat verder kijken naar de Switches. Achtergrondverlichting kan handig zijn :P Zeker als ik hem naast werk ook af en toe gebruik. Leuk voor de zondag :D

Weet ook wel gewoon dat je niet mis kan gaan met een DAS met Browns. Dat is een soort van default voor kwaliteit denk ik. Nadeel is dat de mediatoetsen wel van rubber zijn. Mooiste is als je die ook mechanisch maakt maar so be it :+

[ssage=63839010,noline]Touchdomex schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:46[/message]:

Ook wel mooi zowel die Glorious als die Hexgears. Ga nog eens wat verder kijken naar de Switches. Achtergrondverlichting kan handig zijn :P Zeker als ik hem naast werk ook af en toe gebruik. Leuk voor de zondag :D

Weet ook wel gewoon dat je niet mis kan gaan met een DAS met Browns. Dat is een soort van default voor kwaliteit denk ik. Nadeel is dat de mediatoetsen wel van rubber zijn. Mooiste is als je die ook mechanisch maakt maar so be it :+
Jup, maar laat je ook niet gek maken, want uiteindelijk kan je het over de tijd toch wel worden met gewoon een kwalitatief goed keyboard. En als je van heel erg premium opeens naar "gewoon premium" gaat dan kunnen de beste switches opeens ook gewoon slecht aanvoelen, terwijl ze dan helemaal niet zijn.

En ach, die media knoppen niet mechanisch... Terwijl ik het een heel rare keuze vind en vond, want dit bord is er ook al weer een heel tijdje, is het ook geen ramp.

De letters op je keyboard zijn uiteindelijk het belangrijkste. De FN combinatie die ik heb ingesteld voor m'n volume gebruik ik wat, 10 maal per week?

----

Was de afgelopen tijd DOVRAK aan het leren. Dacht dat het misschien een oplossing kan zijn voor m'n plafond op de zeg 100WPM die ik normaal eruit kan rammelen.

En dat werkt, maar niet om de reden waarom je denkt. Ik kan inmiddels met ~20WPM op DOVRAK Ansi redelijk typen, maar het gaat nog ergelijk traag, zeker gezien ik normaal functioneel op iets van 80-90 zit.

Maar nu je weer gewoon voor de leerfactor heel bewust en traag en wel overwogen typt en dan naar een vertrouwde layout wisselt, maak je toch minder typefouten.

Krijg het nu voor elkaar 100-120WPM QWERTY te typen!

Dus ik kan het iedereen die voor z'n gevoel vast zit aanraden om eens een andere layout op te pakken! :+
(Ga ik overigens nog maar even gewoon mee door)

• Bananenplant
  • Laatst online: 23:29

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

@djunicron Dvorak, typen zonder Twister met je vingers te hoeven spelen :Y . Een letterreeks in het Nederlands die echt even oefening vraagt is "ijk", verder is het supercomfortabel. Ik gebruik het al 15 jaar.

Enig echt nadeel: W en V naast elkaar. Per ongeluk ctrl-W doen als je V bedoelt :') .

Mijn computers 🖥️ . | Helpt elkaar, koopt geen Chinese waar. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

Bananenplant schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:43:
@djunicron Dvorak, typen zonder Twister met je vingers te hoeven spelen :Y . Een letterreeks in het Nederlands die echt even oefening vraagt is "ijk", verder is het supercomfortabel. Ik gebruik het al 15 jaar.

Enig echt nadeel: W en V naast elkaar. Per ongeluk ctrl-W doen als je V bedoelt :') .
Ja, ik vind het ergens wel jammer dat het heel erg Engels centrisch is. Daar werkt het toch iets beter voor dan voor Nederlands. Nu merk ik toch wel dat ik Qwerty voor NL eigenlijk wel prima vind, maar Dovrak voor EN wel logischer is.

M'n typesnelheid gaat nu karakter voor karakter wel prima, maar met qwerty "buffer" ik alvast tekens merk ik nu, dat kan ik voor dvorak nog niet aan.

Nu type ik al 18 jaar blind met qwerty, dus ik kan natuurlijk ook niet verwachten dat ik binnen heel korte tijd dit even vloeiend ga doen. (Ik bedoeld, daarvoor kon ik ook typen, maar niet met correcte techniek en op dit tempo)

"ijk" vind ik al best aardig gaan, maar ik heb met een aantal combinaties nog wat meer moeite. Voor NL is de L, R en V wat misplaatst gezien de frequentie, terwijl de Y misschien weer wat minder relevant is.

Denk ook eigenlijk dat ik alles over moet gaan zetten, zoals m'n telefoon keyboard enzo.

De positionering van de toetsenbord shortcuts gaat inderdaad ook een ding worden.
ctrl- x / c / v / w / r / n / t / z zijn toch wel veel gebruikt. Ook dingen als Win- r / e / l / d gebruik ik dagelijks. Die ga je nu natuurlijk ook continue verkeerd doen.

Loop je er niet vaak tegenaan dat systemen op qwerty staan en je dan opeens "niet kan typen". Heb zelf nogal regelmatig met PC's van collega's te maken of draadloze keyboards in vergaderzalen op tafel enzo.

• Bananenplant

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

djunicron schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:15:
[...]

Denk ook eigenlijk dat ik alles over moet gaan zetten, zoals m'n telefoon keyboard enzo.
Niet doen. Dvorak is erop ontworpen dat opvolgende letters alterneren tussen je handen. Dat werkt op een telefoon averechts.
Loop je er niet vaak tegenaan dat systemen op qwerty staan en je dan opeens "niet kan typen". Heb zelf nogal regelmatig met PC's van collega's te maken of draadloze keyboards in vergaderzalen op tafel enzo.
Bijna nooit. Minder slimme schermdeelsoftware (Skype for business geloof ik) geeft wel de echte toetsen door ipv waarop ze gemapt zijn. Onze IT-afdeling was daardoor soms wel even in de war als ze dingen wilden typen bij mij :+ .

Ik vind computers een stukje persoonlijke ruimte. Ik vind het daarom ook niet erg als het voor anderen iets minder toegankelijk is ;) .

Mijn computers 🖥️ . | Helpt elkaar, koopt geen Chinese waar. | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• Bananenplant

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

Iets anders: met het vele thuiswerken kan ik misschien wel eens MX Blue proberen ipv Brown. Hoewel ik met bruin thuis nu prima tevreden ben. Lastig :P .

Bananenplant schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:44:
Iets anders: met het vele thuiswerken kan ik misschien wel eens MX Blue proberen ipv Brown. Hoewel ik met bruin thuis nu prima tevreden ben. Lastig :P .
Ik zou het niet doen. MX Blue is nu ik er weer wat meer mee heb gerommeld (nahjah green, maar buiten het gewicht hetzelfde, behalve dat blue inconsistenter aanvoelt) toch echt gewoon de slechtste in z'n soort. Zonder overdrijven.

Het verschil, met name in een goed bord, tussen MX Blue en zeg Gateron Green is echt groot. MX blue met z'n rateltje is gewoon irritant. Kailh Box Jades / Navy zijn VEEL luider, maar veel beter aan te horen dan Blue. Kailh blue is ook een ramp, daar moet je het ook vooral zoeken bij de nieuwere switches. Maar gold en bronze zijn wel echt een beetje merkwaardig bij het typen. Die twee switches moet je echt even proberen voor je zou zou willen gaan bouwen. (als in, met aanslag en dus PC erbij)

Als je nu werkelijk iets wilt met tactiliteit én het mag geluid maken, dan zijn er veel leukere switches. Zealio's V2 (of V1 als je mid bump wilt), Everglide Moyu (aka Dark Jade), Glorious / Holy Panda's, en de lijst gaat maar door. Allemaal meer en cleanere feedback dan Brown / Blue, allemaal een veel prettiger geluid. En in het geval van deze voorbeelden, allemaal een vrij luid geluid. Nee echt, de POM stammetjes van Moyu's zijn luider dan Click jackets. POM op PolyC.

Had laatst een Teams vergadering (ben wel vrij veel op kantoor) met een Box Navy keyboard. Dan kan je dus echt niet even typen zonder dat het de rest meteen opvalt. De kamera verkoos mij regelmatig over de spreker.

Clicky is zoals meerdere gebruikers hier kunnen onderschrijven prima als ervaring indien het goede switches zijn, maar het is ergens wel vermoeiend.

Probleem is alleen dat het moment je gewend bent aan Holy Panda's of vergelijkbaar, of Zealio's, dat je MX Brown steeds minder kan verdragen. Net als hoe ik laatst van JWK lineairs terug ging naar NK Creams. Die laatste zijn ook echt premium, maar voelen dan vs top spul opeens "meh" aan.

• Bubble-BE
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21:35
Iemand een tip waar ik "in de buurt" enkele gekleurde blanco 1.25 keycaps kan vinden? Bij Ali is het meteen de hele set en voor enkele aparte vind ik voor alleen maxkeyboard, maar dan is verzending meer dan de keycaps...

[Voor 17% gewijzigd door Bubble-BE op 19-09-2020 15:51. Reden: maxkeyboard ipv maxkeys]

• Bananenplant

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

@djunicron goed punt, herrie in Teamsvergaderingen is misschien niet zo handig.

• Montu
Mijn keychron K1 is binnen :D Enorm fijn toetsenbord, wat zijn die low-profile keys een verademing zeg.

Het enige puntje van kritiek is dat de TAB toets geen stableizers heeft, terwijl die toets eigenlijk net wat te groot is om zonder mee te kunnen. Als ik hem dus helemaal vanaf de zijkant probeer in te duwen, lukt dat niet echt.

[Voor 28% gewijzigd door Montu op 19-09-2020 16:57]

PC Specs

• Flapmo
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:48

Flapmo

and back is gigi!

Na vooral meelezen hier ook maar eens melden. Wil weer eens een nieuw setje proberen en mijn oog viel op de kickstarter van Keychron K3 ultra slim. Iemand wel eens naar gekeken? Zoekfunctie vindt nog niets in het topic.

Leuke prijs om gewoon is te gokken. Enige nadeel van huidige mechanisch toetsenborden die ik heb vind ik toch wel de dikte. Zonder wrist pad krijg ik last. Ultra thin lijkt dan een leuke optie (al vind ik ze persoonlijk wel minder mooi :().

Dan nog wel de vraag, gateron of optical switches. Laatste is wel hot swappable maar alleen met hun eigen opticals.

[Voor 4% gewijzigd door Flapmo op 19-09-2020 21:12]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• d0nny41
@djunicron

Nogmaals bedankt ! Heb een paar dagen geleden de Gateron Yellows are besteld. 90 stuks voor 19 euro is geen geld en komt als het goed is de 1e week van oktober binnen. Kan altijd upgraden mocht ik ze toch net niet goed genoeg vinden :).

Durock stabs gaan erin en ik kies voor de zilveren ID80.

Washers heb ik vast wel over ja.

Is zo een anti-slip mat veel beter dan bijvoorbeeld random foam van de hema?

Weet alleen nog niet welke keycaps ik wil. Ben er best picky over. Wil iets dat niet té saai is, maar ook weer niet te blij.

• Xyphoid
Eva foam (gepikt uit knutseldoos van mijn kinderen) in de case van mijn GK68XS gezet. Wilde eigenlijk wachten tot ik mijn MX Blue switches binnen heb, maar heb geen idee wanneer (en of) die binnen komen.

Heb ook een tester gekocht met Kailh switches, omdat ik betere clicky switches wil dan MX Blue.

• gas0line

gas0line

Joomla ❤

pelt schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:01:

Waarom post je dit nou? Ik kan de verleiding bijna niet weerstaan :*)

• Qck
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:55

Qck

Bazinga

Flapmo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:09:
Na vooral meelezen hier ook maar eens melden. Wil weer eens een nieuw setje proberen en mijn oog viel op de kickstarter van Keychron K3 ultra slim. Iemand wel eens naar gekeken? Zoekfunctie vindt nog niets in het topic.

Leuke prijs om gewoon is te gokken. Enige nadeel van huidige mechanisch toetsenborden die ik heb vind ik toch wel de dikte. Zonder wrist pad krijg ik last. Ultra thin lijkt dan een leuke optie (al vind ik ze persoonlijk wel minder mooi :().

Dan nog wel de vraag, gateron of optical switches. Laatste is wel hot swappable maar alleen met hun eigen opticals.
Gelukkig, ik ben niet de enige! Ik heb nu een Ducky Shine en deze is eigenlijk te dik. Heb een Mac-toetsenbord en dat is qua dikte meer wat ik zou willen. Dit toetsenbord lijkt me dus ideaal. Vraag me wel af of (wired) nkro ondersteund wordt.
Ik neig nu erg naar de optical switches, gewoon om eens te proberen. Aangezien ik game, zal het dan de red worden. Dit lijkt me de ideale actuation force.

Mocht dit het niet worden, zat ik voorzichtig te kijken naar diy.

Edit: nkro wordt dus ondersteund, https://www.keychron.com/...-among-keychron-keyboards

[Voor 4% gewijzigd door Qck op 20-09-2020 10:30]

Music is not just a sound, it's a way of living.

• Gert Pronk
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:56
Montu schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:54:
Mijn keychron K1 is binnen :D Enorm fijn toetsenbord, wat zijn die low-profile keys een verademing zeg.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Het enige puntje van kritiek is dat de TAB toets geen stableizers heeft, terwijl die toets eigenlijk net wat te groot is om zonder mee te kunnen. Als ik hem dus helemaal vanaf de zijkant probeer in te duwen, lukt dat niet echt.
Ik heb mijn ogen ook al tijden op een K1, maar wil graag de full size versie. Wel erg lastig dat er bijna geen voorraad is van de full size

• Bananenplant

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

@Flapmo ik heb een houten polssteun bij mijn toetsenbord. Probleem opgelost.

• Flapmo
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:48

Flapmo

and back is gigi!

Kickstarter maar gebacked.

Keychron K3 RGB optical. Maar eens optical brow switches proberen, als het niets is kan ik hem vast wel weer kwijt op markplaats / V&A. Low profile wint toch van "looks" voor mij. Polssteun kan maar as het niet hoeft liever niet.

@Bananenplant hoe voelt houten Polssteun aan? Niet liever iets van memory foam oid? Ik gebruikte een poosje zo'n cheap ass ding voor mijn ducky. Als ik de kickstarter niet tegenkwam zou ik waarschijnlijk op zoek zijn gegaan naar een degelijke polssteun. Misschien alsnog doen want K3 komt pas november op zijn vroegst..

[Voor 25% gewijzigd door Flapmo op 20-09-2020 18:14]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• Bananenplant

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

@Flapmo ehm, normaal :o ! Denk ook aan harde vs zachte fietszadels, laatstgenoemde knellen aders juist af.

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:56

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb een toetsenbord met Kailh MX Blue switches en heb steeds vaker het probleem dat bepaalde toetsen het af en toe niet doen. Sommige toetsen doen het gewoon altijd en sommige toetsen moet je soms 3 keer indrukken voordat je de letter krijgt.

Is dit een bekend probleem van Kailh switches en/of is hier gemakkelijk iets aan te doen?
Het toetsenbord is bijna 5 jaar oud inmiddels, maar helemaal niet veel gebruikt.
aawe mwan schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:03:
Ik heb een toetsenbord met Kailh MX Blue switches en heb steeds vaker het probleem dat bepaalde toetsen het af en toe niet doen. Sommige toetsen doen het gewoon altijd en sommige toetsen moet je soms 3 keer indrukken voordat je de letter krijgt.

Is dit een bekend probleem van Kailh switches en/of is hier gemakkelijk iets aan te doen?
Kwestie van pech hebben :)

Gewoon switches bestellen, beetje solderen, KLAAR! :Y)

Pagina: 1 ... 43 44 45 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True