Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

bol.com externe verkopers en garantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

Bastien

I don't mind

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

quote:
St@m schreef op maandag 28 maart 2016 @ 14:26:
[...]

Heb je een link van het topic? Kan/kob het niet vinden. Ik zal de factuur uploaden straks. Daar staat bol.com
Bastien was sneller met de link :)

Ik heb even gechecked bij mijn eigen bestellingen, en op alle facturen van externe verkopers staat dit specifiek aangegeven.

Dan wel met "Verkoper: NAAM" of met "Factuur voor artikel(en) die u via bol.com bij de externe verkoper NAAM heeft besteld".

Edit: overigens ben ik het met je eens dat het heel grijs is allemaal en dat je de indruk kan krijgen dat je met Bol te maken hebt. Echter is juridisch gezien de externe verkoper de partij waarmee je de overeenkomst bent aangegaan. Bol faciliteert alleen maar.

Bij geschillen zal je dat dus met de externe verkoper moeten aankaarten. Bol is daar juridisch geen partij in.

[Voor 29% gewijzigd door JackBol op 28-03-2016 14:35]

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Er is al veel over gezegd. Ik wil daar het volgende aan toevoegen.

Hier staat een voorbeeld van een product dat Bol.com niet zelf verkoopt. De pagina is in de stijl van bol.com, met bol.com logo, etc. Slechts aan "Verkoop door yoods" zou te zien zijn dat het aanbod niet van bol.com afkomstig is. Dat is te karig: het lijkt er te sterk op dat bol.com zelf een aanbod doet.

Klik je op "yoods", kun je helemaal niets over "yoods" vinden. Geen adres, geen KvK-nummer, nada.

In je winkelwagentje staat nogmaals: "verkoper: yoods", maar is ditmaal niet klikbaar. Klik je op "verder naar bestellen", komt de vraag waar je de bestelling wilt laten bezorgen. Met kleine lettertjes staat er nog:
quote:
Als je op 'Naar betalen' klikt, ga je akkoord met de Algemene Voorwaarden kopen bij andere verkopers. Daarnaast accepteer je daarmee de Algemene voorwaarden van yoods. E-mails tussen jou en de verkoper, die worden verstuurd via bol.com, slaan wij op en kunnen wij inzien, onder andere om te helpen als het nodig is.
Een vinkje zetten is niet nodig. Klik je door naar betalen, is de pagina volledig in Bol.com-stijl, en ontbreekt enige vermelding van "yoods". Vanaf die pagina kun je de bestelling plaatsen.

Onderaan elke pagina in het bestelproces staat "Privacy Policy | Algemene Verkoopvoorwaarden | Veilig bestellen | Thuiswinkel waarborg". Deze linken allemaal naar pagina's waarop het lijkt dat Bol.com de verkopende partij is.

Wat kun je nu doen? Primair Bol.com aanspreken. Zij wekken te sterk de indruk zelf de verkoper te zijn. Waarom verwijzen ze naar hun 'Thuiswinkel Waarborg' en vermelden dat je bij hen 'Veilig [kunt] bestellen' onderaan elke pagina als je met hen helemaal geen overeenkomst aangaat? Neem ook contact op met dat waarborg.

Er is nog een andere uitweg. Art. 6:230l BW vereist dat de volgende informatie duidelijk en op begrijpelijke wijze wordt verstrekt "de identiteit van de handelaar, zoals zijn handelsnaam, het geografische adres waar hij gevestigd is en zijn telefoonnummer". Zonder deze informatie ben je niet aan de overeenkomst gebonden. Wanneer Bol.com claimt dat je geen overeenkomst met Bol.com hebt, kun je je betaling terugvorderen van Bol.com als onverschuldigd betaald.

Bovenstaande geldt alleen voor het specifiek genoemde artikel en voor de pagina's zoals die vandaag worden weergegeven.

jij ook?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

quote:
JackBol schreef op maandag 28 maart 2016 @ 18:23:
[...]

Ik vind dit een sturende analogie. Je kan het in mijn ogen meer vergelijken met een shop-in-shop concept in een warenhuis.
In de Bijenkorf heb je bijv. Prada, Gucci, etc. in het pand zitten. Als je een tas wilt ruilen of garantie wilt claimen, zal je terug moeten naar die betreffende balie.
Ik kan hierover geen jurisprudentie of literatuur vinden. Het is de vraag wat er gebeurt als je er met de 'balie' niet uitkomt, of als de 'balie' een jaar later is verdwenen.
Bij Bol.com is de balie niet als zodanig kenbaar. Alle producten staan door elkaar. Bij het product staat zelfs nog "Bestellen en betalen via bol.com". Op Ebay of Marktplaats weet je wat je kunt verwachten; bij Bol.com ("de winkel van ons allemaal") niet. Er wordt een truukje uitgehaald. Tel daarbij op dat Bol.com een grote partij is, en St@m een consument. Ik acht de winkans zeer groot.
quote:
De commerciële afspraken tussen Bol.com en de externe verkoper zijn niet relevant voor jou aankoop.
Daar ben ik het deels mee eens, net zoals dat (zoals Floppus) terecht opmerkt dat de betaling los moet worden gezien van de overeenkomst. Het zijn echter wel omstandigheden die voor Bol.com extra verplichtingen in het leven roepen. Bol.com heeft een zorgplicht dat alle relevante gegevens op haar website staan, dat verkopers die niet reageren op garantieaanvragen worden geweerd, en dat duidelijk wordt gemaakt met wie een overeenkomst wordt gesloten. Nogmaals, Bol.com is een bedrijf met 1000 werknemers, hoe moeilijk is het nou om even een ander logo te tonen of de verwijzing naar het Waarborg weg te halen?

jij ook?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 07-04 13:57
quote:
Royeboi schreef op zondag 10 april 2016 @ 13:48:
[...]

Het is onmogelijk om een product van een externe verkoper af te rekenen met behulp van cadeaukaarten/waardebonnen. Die discussie is hier dus niet van toepassing.
Heb net mijn kaart tegoed gespendeerd bij een aankoop van een externe verkoper. Jou informatie blijkt dus nergens op gebaseerd en mijn discussie past hier dus uitstekend.
Ben nu wel benieuwd waar je hebt gelezen dat dit niet mag?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True