Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:22

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

quote:
barrymossel schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:14:
[...]

Het is sowieso een kwestie van smaak. En sowieso je eigen smaak en keus.

Maar mijn voorkeur is dus rechts boven links:

[afbeelding]

En juist bij kleinere/dunnere stukken vlees is dit (zeer) merkbaar.
Links is wat mij betreft al veels te ver, rechts gaat nog net en ziet er redelijk goed uit. Onderstaande is een stuk "American Rib steak" van de Jumbo, gewoon uit de pan. Nou niet bepaalt bijzonder vlees en het had nog net even iets langer in de pan gemogen, maar ik wil het gewoon rood en niet rosé.

Als je het wel minder rood wil kun je het gewoon langer in de pan laten, of laten rusten in de oven op een matige temperatuur.

Maar goed, laat inderdaad iedereen het doen zoals ze zelf believen en ondertussen ben en blijf ik nieuwsgierig naar sous vide, want interessant klinkt het wel ;)

Specs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Ik heb vandaag voor het eerst m'n Anova Sous vide gebruikt. Anderhalf uur een lamsrack op 56 graden. Na even dichtschroeien leverde dat een medium-rare stukje vlees op.

Ik vond de structuur van het vlees vooral opvallend. Echt heel erg zacht en mals. Voor een eerste test heel geslaagd. :)

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01:23
Voor morgen heb ik vanavond een toch wel tikje eclectische ottolenghi-salade gemaakt, met:

Pomelo, mango, munt, sjalot, zelf-geroosterde-pinda, koriander (niet voor mij), limoen en sesam. Helaas had ik geen waterkers meer, morgen wellicht ff bij de AH scoren ;).
Daaroverheen (en als marinade voor de pomelo) een dressing van sushi-azijn die ik met gula djawa heb gereduceerd, en daarna heb laten trekken met kaneel, steranijs gember en rode peper.

Marinade:
Hoofdingredienten:
Shot van mijn saladebak (ja geen mooie opdiening ik weet, het is de kantoorlunch van morgen ;) ):

Boudewijn wijzigde deze reactie 14-03-2018 23:14 (15%)

• bvsteyn
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 06:45
Gisteren voor het eerst de anova uitgeprobeerd. Had verse zalmfilet gehaald en deze heeft een lekker badje gehad. Man, wat is dat heerlijk zeg! Heerlijk mals en sappig stukje vis uiteindelijk op het bord.

Ik had als bijgerecht romige bloemkool puree en een salade van rode ui, peterselie en kidneybonen. Heerlijk!! :9

http://i64.tinypic.com/2r2vmvk.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik ben er ook ingetrapt en vorige week de Anova besteld. Van gisteren even getest met wat er nog in de koelkast lag, stukje zalm. Dat beviel wel goed, dus goedgekeurd!

U ziet een stukje zalm (45 minuten op 49 graden) op wat grove aardappel/pastinaakpuree met gebakken spruitjes met komijn. Was erg goede combi gezien de beperkte opties die nog in de koelkast lagen.

Nu zijn we geen grote vleeseters (als in, we houden van vlees maar meestal zo'n 1 keer per week een goed stuk ipv elke dag). Mocht iemand nog aanraders hebben voor vega-opties sousvide...

• FreeShooter
  • Laatst online: 21:39
Afgelopen week hebben we de Monsieur Cuisine Plus van Silvercrest/LIDL aangeschaft. Een keukenrobot met een tal van verschillende functionaliteiten zoals koken, braden, stoomkoken, kneden, mixen, roeren, hakken, pureren, emulgeren. Het is eigenlijk de veel goedkopere (maar mindere) versie van een Thermomix die in Frankrijk en Spanje zo populair is.

Je moet er redelijk wat tijd insteken om de machine te leren kennen. Maar je kunt er verschillende gerechten echt heel simpel mee maken. Gisteren een linzensoep, bulgur met kip en een sorbet mee gemaakt. Heerlijke maaltijd waarbij je bijna geen afwas hebt en je vrijwel alle ingrédienten er zo in kunt gooien. :)

Iemand anders er ervaring mee? Ik woon in FR en hier hebben heel veel mensen een Thermomix.

FreeShooter wijzigde deze reactie 28-03-2018 09:39 (5%)

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 06-12 12:47

Aanradertje voor de lente: Asperges uit de Anova!
1 uurtje op 88 graden. Ik heb ze gevacumeerd met een blokje boter, zodat ze effectief in de boter garen. Daarna nog een uurtje op 65 graden en een eitje erbij om ook een 65 graden ei te kunnen serveren :)

Dat laatste is dus optioneel, maar zo'n stroperig eitje is ook wel echt heel fijn.

Grootste voordeel van asperges uit de Anova is dat ze zich niet volzuigen met water en echt boterzacht worden !

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

@SeatRider

Ziet er goed uit, ga ik ook eens proberen. Alhoewel het me wel een vrij "vlak" recept lijkt, weinig kruiden en/of specerijen. Maar daar kan je mee spelen natuurlijk, net zoals ik het recept voor Goulash wat ik nu aan het maken ben meer aangepast heb naar eigen smaak.

Wat extra kruiden erbij zoals thijm, een goed glas wijn en nog wat pepers want Goulash hoort bij mijn weten lekker pittig te zijn. In Hongarije gebruiken ze daar bepaalde witte pepers voor heb ik begrepen, weet iemand hoe die dingen heten?

Ik ben trouwens heel benieuwd naar de eerste aflevering van Masterchef NL op Net5 zo meteen om 20.30. Eens kijken naar de andere hobbykoks en wat die er van bakken ;)

Specs

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

quote:
Hobbykok schreef op donderdag 19 april 2018 @ 22:15:
Mijn huidige kwam van Ikea vandaan, maar die heeft nu alleen maar versies die appels ook in stukken hakken en dat wil ik niet (en heb ik ook al).
Is dit niet wat je zoekt?

Staat gewoon op de Ikea site.

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Nou, vandaag maar eens de eerste poging voor zelfgemaakte lasagne op basis van de zilveren lepel. Ging niet geheel vlekkeloos maar ik ben benieuwd hoe hij smaakt.

Ja dat kon inderdaad netter, de bechamel was wat dik. :+

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Smaakte niet verkeerd, wel even wennen als je die zout en smaakstoffenbom van Honig gewend bent.
Met wat verbeterpuntjes qua verhoudingen voor de volgende keer is het wel een blijvertje.

Inderdaad geen kaas bovenop, meestal doe je bij Italiaans de kaas onder de saus of in het gerecht zelf. Zo is hij nu in laagjes opgebouwd; pasta, vleessaus, bechamel, verse parmesan, repeat.

Gonadan wijzigde deze reactie 27-04-2018 21:35 (17%)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Odeklontje
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 22:03
quote:
Odeklontje schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:36:
Anova in de aanbieding!

99 EUR Bluetooth

109 EUR Bluetooth + WiFi

+ gratis verzenden.

[afbeelding]

[afbeelding]
Met code "LOVEMUM" 10% extra korting!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jansenn
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08-05-2018
quote:
Sebastiaan001 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:07:
Voor alle beginnende Sous Vide koks de vacumeer machine van de Lidl is nu in de aanbieding: https://www.lidl-shop.nl/...e-sealapparaat/p100225308
En vergeet deze niet: SILVERCREST® Folierollen voor 4.99 EUR.
  • 3x kort 20 x 300 cm
  • of
  • 2x lang 28 x 300 cm
https://www.lidl-shop.nl/...lierollen/p100236538?ar=1

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Odeklontje
Ik ben mij ook wat gaan verdiepen in de sous vide en kwam bij het volgende artikel terecht:
Sous vide cooking: A review van Douglas E.Baldwin uit 2012. Een (beknopte) tl;dr:

Het koken van een ei
  • 61.5 °C: the protein conalbumin denatures and causes the egg white to form a loose gel
  • 64.5 °C: the protein livetin denatures and causes the egg yolk to form a tender gel
  • 70 °C: the protein ovomucoid denatures and causes the egg white to form a firm gel (the egg yolk also coagulates around this temperature)
  • 84.5 °C: the protein ovalbumin denatures and causes the egg white to become rubbery

Het koken van vlees
quote:
When cooking tender meats, it is the fast changes that are the most important because the slow changes are mainly used to increase tenderness. Thus, for tender meat you just need to get the center up to temperature [...] the tenderness of meat increases from 50-65 °C but then decreases up to 80 °C.
quote:
At lower temperatures 50-65 °C, cuts of beef (from animals 0–4 years old) were the most tender when cooked to between 55-60 °C.
quote:
Cooking the beef for 24 h at these temperatures significantly increased its tenderness (with shear forces decreasing 26–72% compared to 1 h of cooking). [...] For example, tough cuts of meat, like beef chuck and pork shoulder, take 10–12 h at 80 °C or 1–2 days at 55–60 °C to become fork-tender. Intermediate cuts of meat, like beef sirloin, only need 6–8 h at 55–60 °C to become fork-tender because the tenderization from the enzyme collagenase is sufficient.
quote:
[...] Dark poultry meat, such as legs and thighs, is usually cooked well done at 70–80 °C until it is fall-apart tender, about 4–6 h at 80 °C or 8–12 h at 70 °C.
Voor steaks: des te sneller de kerntemperatuur bereikt wordt, des te roder het vlees.
En hoe langer er een constantere temperatuur aangehouden wordt des te meer kleur er verloren gaat.
  • 50 °C Rare
  • 55 °C Medium Rare
  • 60 °C Medium
  • 70+ °C+ Well Done

Het koken van vis
quote:
Many chefs cook salmon and arctic char to rare at 42 °C and most other fin and shellfish to medium-rare at 49 °C for 15–20 min
Sous vide basistechnieken

Vacuum verpakken

Kortom: het trekken van een vacuum kan negatief invloed hebben op de structuur van het product.
Advies: 95% vacuum @ 30-50 mbar en maak gebruik van Water Displacement Method for Sous Vide Cooking.

Het is voor mij ook nog veel experimenteren met temperatuur en tijd. Eten voor de wetenschap O+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Odeklontje
quote:
bvk schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 18:18:
Alsof je geen perfecte asperges meer in een normale pan zou kunnen koken... ;)
Een normale pan?! Hoe durf je, daar heb je toch deze voor?

Zonder gekkigheid, een sous vide topic openen en afsteken met asperges klinkt goed! :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bvk

bvk

quote:
Odeklontje schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:46:
[...]

Een normale pan?! Hoe durf je, daar heb je toch deze voor?

[afbeelding]

Zonder gekkigheid, een sous vide topic openen en afsteken met asperges klinkt goed! :)
Dat zijn in principe wel handige pannen natuurlijk, maar doorgaans veels te klein. Of de Hollandse asperges te lang/groot, het is maar hoe je het bekijkt ;)

Nee, ik gebruik gewoon een joekel van een 9 liter pan, hier in actie tezamen met pannen voor de eieren, aardappelen en gesmolten boter:

Waar ze inderdaad gewoon in kunnen liggen wat prima gaat. En dit was het resultaat:

Ik maak ze wel altijd á la Flamande, een volgende keer eens iets anders erbij bedenken.

Specs

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Thomas
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zo. Ik had groentes over en nog tortilla wraps liggen dus ik besloot maar eens quesadillas te maken.

Ik heb het volgende gebruikt, zat voor 2 personen:
Tortilla wraps (8 )
Fijngesneden rode ui (2)
Fijngesneden paprika (1)
Fijngesneden tomaat (1, vocht enigszins uitknijpen)
Klein blikje maïs
Geraspte kaas (125 gram)
Creme fraiche (125 gram)
Pepertjes (naar smaak, fijn gesneden)
Kipschnitzel (in dunne reepjes, gewoon die voorgegaarde uit de supermarkt)

Gooi alles bij elkaar, beleg er 1 helft van elke quesadilla mee, vouw hem dubbel, per 2 in de pan. 2 min per kant op matig vuur. Je kunt er ook 2 op elkaar doen zonder dubbel te vouwen maar dan is het omdraaien moeilijker.

Niet super gezond en ook geen haute cuisine maar wel lekker als snack of avond eten, en het ziet er mooi uit!

| Switch FC: SW-3939-0492-5105 |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Het was weer eens tijd om kimchi te maken, dit keer een wat grotere batch. 2 grote Nappa's, genoeg om een 8.5 liter container voor 3/4 te vullen :X

Ding gaat maar net in de koelkast passen, toch maar op zoek ook naar 2 kleinere containers.

@FreeShooter beetje late reactie, sorry FreeShooter in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2" maar, recept is op de letter, enige aanpassingen zijn, geen oesters en geen vissaus (ipv vissaus, soja saus en wat extra zout)

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:21
Wat mij betreft heeft deze met kleine voorsprong gewonnen. Ik heb beide wel eerst even in de koelkast gehad en geproefd terwijl de temperatuur omhoog ging. Ik vond de Sankt Anna net wat droger en daardoor lekkerder. De Grüner Veltliner was overigens ook geen straf om te proeven. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• bvk

bvk

quote:
Boudewijn schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:44:
Ik ben weer pastasaus aan het maken. Bolognese bestaat niet, maar deze freestyle is ook lekker.
Gedaan:

8 uien
1 kg gehakt
1 bol knoflook
250gr spek
6 plakken bacon (over van de oesters)
4 stengels bleekselderij
8 wortels
3 paprikas

Dat alles even gefruit in porties, daarna in een braadpan gezet. Daar 2.5kg in partjes gesneden tomaten bij en kruiden. En nu op 140C in de oven. 5 uurtjes wachten en we komen een eind.

Aan kruiden:

- handje gedroogde oregano
- handje marjolein
- 6 laurierblaadjes
- 6 ofzo gedroogde chilipepers
- wat zout.

Nom nom nom. Foto's volgen.
Ik ben nu mijn variant aan het maken:

1 ui
2 kleine bolletjes knoflook
1 pond rundergehakt
2 stengels bosui
4 kleine worteltjes
1 paprika
1 blikje tomatenpuree
3 tomaten
1 blik tomatenblokjes
1 glas rode wijn

Alles fruiten in bovenstaande volgorde en daarna de kruiden erbij:

2 takjes rozemarijn
2 takjes oregano
4 blaadjes laurier
wat gedroogde tijm (vergeten om verse te kopen...)
P&Z

Staat nu lekker te pruttelen ;)

Specs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk

bvk

quote:
Boudewijn schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 19:08:
[...]

Vergeet de vinaigrette en de saus niet he ;).
Daar zit ook nog wat in ja (pun intended) :P

@franssie

Ik ga eerst eens met dit boek beginnen maar zal jouw tip ook even in gedachte houden. Net Roti kip gegeten, wat natuurlijk een Surinaams gerecht is, maar met Indiase roots:

Ging er prima in!

Edit: En ik heb toevallig net deze film gekeken: IMDB: The Hundred-Foot Journey (2014)

Over een Indiase familie die in Frankrijk terecht komt en waarbij de oudste zoon uiteindelijk een *** chef wordt die Indiaas/Frans fusion kookt. Best een leuke film voor de kookliefhebbers :)

bvk wijzigde deze reactie 02-06-2018 23:30 (25%)

Specs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boudewijn
Ik heb vaak genoeg met met name mijn moeder gekookt, en nu ben ik daar blij mee. Ja, ze kookt anders en maakt andere keuzes, maar het is mooi wel een en ander gezien en gedaan te hebben. Ook gewoon kinderen wat meer verantwoordelijkheid geven is +1.

Ik heb trouwens gisteren de tomatensalade uit Benares gemaakt:

Helaas geen basilicumkiemen, dus maar wat gewone blaadjes. De mandoline was wel een heerlijk hulpstuk bij dit gerecht :). Smaak was goed, de frisheid en pit van de frambozendressing, het zoetig-aardse van de tomaten en de frisheid van de basilicum, in combinatie met de notigheid van de gefrituurde venkel. Wow.
Ik heb de dressing met een lepel opgebracht want bij vriendin. Volgende keer spuitfles en her en der een veeg, kun je mooier kliederen.

Boudewijn wijzigde deze reactie 12-06-2018 00:11 (62%)

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
Mijn dochter eet ook niets behalve snoep, ijs e.d. , maar mijn zoon is op zijn 9e opeens omgeslagen en proeft nu goed en eet ook wel veel meer dan voorheen, dus er is hoop voor jullie.

Ik ben er wel uit dat ik niet moet gaan dwingen. Heb 1 keer gezegd: jullie moeten allebei 3 lepels van iets eten, dat eindigde in een zoon die alles uitkotste en toen begon dochter te kotsen omdat ze dat bij mijn zoon zag en vervolgens moest ik kotsen en mijn vrouw alles opruimen. Dat experiment raad ik jullie af :P

Aanvulling:
Vandaag het idee geopperd dat de kinderen vanaf dat ze 12 zijn hier 1 dag in de week het avondeten + toetje voor hun rekening nemen. Dat vond iedereen een fantastisch idee. Dochter riep gelijk: dan ga ik pizza maken. Dus ik heb even ingegrepen en gezegd: pizza mag, maar dan gaan we hem helemaal zelf maken. Zoon vond het ook een goed idee en die wilde al deze week beginnen (hij is bijna 11) met een toetje. Meneer wilde een scream shake maken. Dat vond ik op zich wel een goed idee, het klonk als helemaal zelf maken namelijk. Maar ik vertrouwde het niet en vroeg om een voorbeeld en hij kwam met dit:

Ik ga dus nog even nadenken over de regels... :D

Hobbykok wijzigde deze reactie 13-06-2018 18:54 (43%)

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• Hobbykok
Heeft iemand hier weleens jackfruit klaargemaakt? Ik heb dit gekocht (mijn dochter is nog steeds vegetariërs en ik zat wat te grasduinen in dat bijzondere vega vlees assortiment en dit doosje vond ik zo leuk dat ik dacht: ik koop het gewoon):

Nu begrijp ik dat ik dat eerst moet kruiden, zou ik er gewoon kipkruiden ofzo overheen kunnen strooien bij het bakken? De recepten die ik vind zijn allemaal nogal uitgebreid en ik dacht dat het een soort vleesvervanger (vegetarisch) is, maar de lekkere recepten bevatten zaken als liquid smoke en wat al niet meer.

Ik dacht eerst dat ik het gewoon kon eten, maar de inhoud van de verpakking ziet er niet zo uitnodigend uit :P , dus dat wordt wel bakken denk ik. Maar met welke kruiden?

Hobbykok wijzigde deze reactie 15-06-2018 22:14 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09-12 08:51
Ik vroeg me af of jullie wel eens het volgende zijn tegen gekomen bij het bakken van een ei met een plaatstalen koekenpan. Ik heb een DeBuyer koekenpan gemaakt van plaatstaal en als ik daar een ei in bak dan blijft er een zwarte substantie plakken bij het bakken aan de ei. Weet iemand wat dit is en of dit slecht voor je is?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk

bvk

quote:
Boudewijn schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:41:
Ik heb trouwens gisteren de tomatensalade uit Benares gemaakt:
[afbeelding]

Helaas geen basilicumkiemen, dus maar wat gewone blaadjes. De mandoline was wel een heerlijk hulpstuk bij dit gerecht :). Smaak was goed, de frisheid en pit van de frambozendressing, het zoetig-aardse van de tomaten en de frisheid van de basilicum, in combinatie met de notigheid van de gefrituurde venkel. Wow.
Ik heb de dressing met een lepel opgebracht want bij vriendin. Volgende keer spuitfles en her en der een veeg, kun je mooier kliederen.
Ik heb ook een poging gewaagd :)

De diverse smaakjes bij elkaar zijn inderdaad prachtig, inclusief de venkel die gefrituurd een compleet andere smaak krijgt dan rauw. Ik gebruik een volgende keer wel net wat minder peper in de dressing, dat was nu iets te overheersend.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hobbykok
quote:
Ouwehandje schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:31:
Nee het is toch echt zo! ik heb het een dame zelf zien maken in een steenoven. Vanaf een deeg zo de oven in en nog geen 5 minuten later was het al klaar.
Dit was dan ook het enige brood dat 'zeer vers' werd gebakken. Andere broden kwamen waarschijnlijk gewoon van een bakker en zijn je standaard broden.
Ik heb het nagevraagd, mijn collega bleek als steenovenbroodbakker in Transvaal Den Haag gewerkt te hebben, helemaal mooi voor jouw vraag dus.

In Turkije hangt het heel veel van de regio af of men in steenovens bakt of niet,vooral in het zuidoosten en noordwesten wordt dit gedaan, maar het verschilt soms wel per streek.

Het meest gekochte brood in Turkije is somun ekmek (ekmek = brood), dat ziet er zo uit:
http://www.kackalori.com.tr/Uploads/Kaloriler/1-somun-250gr-beyaz-ekmek-kac-kalori_85_2.jpg?width=300

Pide noemde je, maar dat is pizza, wordt ook veel verkocht en dat ziet er zo uit:

En ook heel bekend is pide ekmek en dat wordt veel in Nederland verkocht en dat ziet er zo uit:
http://www.habercesme.com/haber_resim/Halk-Ekmek-pide-satisina-basladi-107424.jpg

Nou, ik zei 3 broden en pide is dus een pizza, bij deze brood nummer 3: de lavas ekmek:

Wat mijn collega jou wil aanraden: ga de wijk Transvaal in en vraag daar gewoon een willekeurige Turk op straat waar steenovenbrood te koop is, gegarandeerd succes.

Mijn collega heeft gewerkt in Altin Ocak Firini en daar maakten ze toendertijd steenovenbrood:
https://www.telefoonboek....n-haag/altin-ocak-firini/

Verder was mijn collega helemaal verheugd een Simit Sarayi te zien in Den Haag, dat is een soort Mcdonalds voor Turken die ook steenovenbrood hebben volgens hem:
https://spuimarkt.nl/winkels-pag.php?id=27

Dat moet iets heel bijzonders zijn

• Backpacker
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
Hier een vraagje van een nog niet zo ervaren kok die voor het eerst sous vide Pulled Pork gaat maken.

Ik heb een stuk Boston Butt ( https://beefensteak.nl/re...-pork-van-de-boston-butt/ ) gekocht en ga die nu voorbereiden.

Nu kan ik nergens uitsluitsel vinden of ik de vetlaag moet verwijderen of niet. Zie foto:

Daarnaast vroeg ik me af of iemand nog tips heeft?

Ik ga heb rubben met een rub van Dust 2 Dust (gewoon een rechttoe rechtaan rub).
Daarna 20 uur op 74 graden sous vide garen. Om het uiteindelijk af te maken in de oven ( 1,5 uur op 150 graden).

Canon EOS 350D + 30D +40D - 10-22 - 28 1.8 - 50 1.8 - 70-200 2.8L IS - 430EX - 580EX - Sigma 17 - 70 2.8-4.5 DC

• bvk

bvk

Zijn er hier ook Lasagne experts?

Ik zit namelijk even te twijfelen over welke schaal te gebruiken en over de vellen zelf. Ik denk zelf de middelste schaal waarbij de vellen overdwars in de schaal passen, dus 2 vellen per laag en dan 5 lagen. Of toch de grote schaal waarbij de vellen bijgesneden moeten worden en dan minder lagen?

Het betreft dus 10 vellen, 800 gr Bolognese saus, de kaas en dan de nog te maken Bechamel saus wat waarschijnlijk op een halve liter (50 gr boter, 50 gr bloem en 500 ml melk) uit gaat komen.

En is het verstandig om de vellen even (2 minuten) voor te koken?

Het is de eerste keer dat ik Lasagne maak en ik zit dus even met de verhoudingen te stoeien. Plus dat de vellen uiteraard noch pap, noch kauwgum moeten worden.....

Tips please O-)

bvk wijzigde deze reactie 12-07-2018 16:14 (3%)

Specs

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:24

franssie

Save the albatross

quote:
Chili was bezet door Spanje, net zoals wij onze specerijen uit Azië haalden, kwam de Chileense peper uit Latijns Amerika (Latijns want Zuid Europees als in Spaans, de Portugezen voeren ook wel wat rond maar bleven meer in de Carieb zoals wij).
Wij zijn de Chilipeper Spaanse peper gaan noemen omdat de Spanjaarden deze meebrachten.

Peper komt volgens Wiki origineel uit Mexico, maar als je twee glazen tequilla drinkt en een hap uit een Chili peper neemt en door de tranen in je ogen naar de kaart van Chili kijkt is het een Chili peper :+

offtopic:
ik doneer aan wiki dus ik vind dat ik mag hotlinken

franssie wijzigde deze reactie 12-07-2018 20:20 (6%)
Reden: kleine toevoeging en wat hoofdletters toegevoegd

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvk

bvk

Zo, bij deze zoals beloofd nog even het resultaat van de Lasagne. Alleen pak ik een volgende keer toch de middelste schaal, dat geeft denk ik toch een wat beter resultaat.

En misschien ook iets minder Bechamel saus, of iets meer Bolognese. De hoeveelheid kaas en de uiteindelijke smaak waren wel prima :9

Specs

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:57

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Ik heb nog niks gedaan met de gekiemde zaadjes, ga wel de pitjes nog roosteren :)

Ik heb het vlees idd meegebakken met de gesnipperde ui, en daarmee, en walnoten en roquefort, de pompoen gevuld, en nog 15 minuten in de oven gezet. Best veel zo'n halve flespompoen voor 1 persoon :P

Maar erg lekker, en het ziet er zeer goed uit.

Heb een nieuw kookboek, en daar staan echt verdomd lekkere én simpele gerechten in:

Dat er idd maar 3-6 ingrediënten in zitten, maakt het zoveel makkelijker :) Zeker als je maar voor 1 persoon hoeft te koken.

Vrijdag: ik heb de pompoenpitten geroosterd, maar dat valt tegen... ze springen uit de pan (ok, had 'n deksel kunnen gebruiken, en het pellen van die dingen is de moeite niet waard. Mislukt experiment dus.

Hoe lang kun je eigenlijk 'n halve flespompoen in de koelkast bewaren?

Ardana wijzigde deze reactie 20-07-2018 12:27 (17%)

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22:22
Flespompoen? Is dat zoiets als een Bonsai Kitten? ;)
Pompoensoep :9~ Misschien kan je van de andere helft een klein soepje maken?

Ken wel gefleste peren.
http://www.beveragewarehouse.com/images/products/5324.jpg

PalingDrone wijzigde deze reactie 20-07-2018 22:57 (45%)

My DnB is Liquid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 06:45

;)

• Bokmaaa
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 06-12 14:38
Ontzettende tip als het om sauzen gaat, het boek van de sauzenmeester:

Gaat af en toe wel wat ver in gebruik van ingrediënten die je niet zo ff bij de appie haalt, beenmerg komt bijvoorbeeld vaak terug. Maar het is een mooi boek met alle klassiekers + meer.

• Boudewijn
Gisteren een zak van deze units bij de toko gekocht. Dacht dat het adjumas zijn maar daar zijn ze wel erg rond en te weinig gerimpeld voor. Iemand een idee?

Ze ruiken best floraal maar zijn vrij scherp. Geen jeanette niveau maar duidelijk scherper dan rawit.

Boudewijn wijzigde deze reactie 12-08-2018 12:54 (14%)

• bvk

bvk

quote:
8088 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:51:
[...]

Als je met 'scallops' Sint Jakobsschelpen bedoelt: deze overslaan. Die zijn op zijn vroegst pas weer in oktober vers te krijgen.
Vers is altijd lekkerder natuurlijk, maar hoe kom je er aan buiten de groothandel? Viswinkels worden steeds zeldzamer, laat staan dat ze verse coquilles verkopen....

Ik heb ze laatst ook gemaakt, maar dan gewoon uit de diepvries van de Jumbo. Als je die rustig laat ontdooien in de koelkast zijn ze best goed te eten. Hieronder een trio bereiding:

Met bacon en balsamico, met een tomaten-basilicum "coulis" en met rozemarijn/ravigotte. Vooral de combinatie met bacon en balsamico vond ik erg lekker.

Specs

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:37

mutsje

Certified Prutser

Vandaag deze gemaakt https://www.smulweb.nl/re...aalse-kip-in-de-braadslee . Jongste dochter is logeren bij vriendinnetje en eet meestal alles. Oudste dochter is zeer kieskeurig en wauw , 'pappa dit moet je nog een keer maken'. De le cresuete braadslee van 40 cm via MP brengt zijn geld al op. Was even uitzoeken de bridge functie op zo'n inductie ding maar wat kookt dat lekker. Als toetje dikke rijst (melk en gebroken rijst dat koken daarna onder dekbed (hooikist idee)) gegeten. Geslaagd avondeten zeg maar. Morgen bbq voor 20 mensen. Hamburgers uit vriezer zijn reeds sous vide bereid :) wat meuk spareribs van lidl (yuk, ik serveer ze uit). Kan helaas geen foto delen , geen idee hoe je dat vanaf onedrive doet.

https://1drv.ms/u/s!AkKZRZCQyOyFj7ggfC0y5QwwJO1z8A

hopelijk werkt het linkje :) en anders dikke vette pech :+

mutsje wijzigde deze reactie 17-08-2018 23:54 (7%)

• assn
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 27-11 14:07
Menu van afgelopen weekend, toch 4 gangen geworden en zeer geslaagd als ik de gasten moet geloven:

Coquilles(vers van de markt) met venkel op vier verschillende bereidingswijzes, sinaasappel vinaigrette en gefrituurde gember

Barigoule van lente groente.

Kalswang in rode wijn, rodewijn saus en knolselderijg met cardemom puree

Chocolade mousse met chocolade glazuur, hazelnoot praline, hazelnootcrumble en passievrucht-yuzu gel

assn wijzigde deze reactie 20-08-2018 10:30 (24%)
Reden: nu met goede thumbnails voor afbeeldingen

• Panini
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09-12 12:52
NoTimeRemains schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:56:
Hoe bewaren jullie je recepten?

De meeste dingen zitten wel in mijn hoofd, maar sommigen "want to try" recepten zijn moeilijk terug te vinden. Ik zie veel van die handlettering miepen zelf kookboekjes maken, maar wat ik maar al te creatief in de keuken ben mis ik in dit soort creabea dingen...
Sommige dingen die wij zelf verzinnen, of af en toe proberen en goed bevallen, schrijven wij op in een receptenboek. Toevallig heeft mijn vriendin onlangs deze aangeschaft bij de Hema:

Daarnaast heb ik zelf ook gewoon een boek met blanco pagina's waar ik recepten in schrijf en aantekeningen maak. Vooral wanneer recepten die ik gevonden heb niet kloppen qua hoeveelheid kruiden.

Ik merk namelijk dat veel recepten die ik online vind niet de juiste hoeveelheid kruiden bevatten (naar mijn smaak).
Hobbykok schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:52:
Voor de Italiaanse liefhebbers hier een leuke youtube tip:

YouTube: Buon-A-Petitti

Een oud oma'tje dat aan het koken is en haar zoon/kleinzoon ofzo filmt alles. Heerlijk om naar te kijken, je ziet wel het verschil met Nederland, ik heb geen idee voor wie ze allemaal kookt, maar je kan de hele straat mee laten eten met die hoeveelheden.
Goede aanrader dit kanaal! Heerlijk om te zien dit soort dingen, vooral de grote hoeveelheden waarmee wordt gekookt. Het verschil in Nederland tussen de verschillende culturen is ook erg groot. Wat ik goed herinner is dat het bij alle Surinaamse, Hindoestaande, Marrokaanse en Turkse vriendjes waar ik vroeger bij ging spelen nooit een probleem was als iemand bleef eten. Herken het ook vooral van mij eigen moeder die zoveel kookt dat je de dag erna nog ermee kan lunchen + avondeten.

En soms is er zelfs voor de dag erna nog wat over. :+

Bij de meeste Nederlandse vrienden was het vaak een probleem of 'moeilijk' als er een extra gast was voor het avondeten. Alles precies afgemeten en geen extra vlees of groenten ;(
Spekkoek is trouwens een heel lastig recept, het lijkt heel eenvoudig, maar het is complex doordat je de hele tijd erbij moet blijven, als de koek 1 cm hoger is geworden zit je met andere baktijden en je hebt wel 20 tot 30 lagen, het is uren werk en pas na 4 uur bakken en een afkoelperiode van 2 uur weet je of het gelukt is en dan kan de domper groot zijn.

Je moet wel een bakgek zijn om een spekkoek te gaan maken, maar als het lukt... :9~
Spekkoek is echt heerlijk! Heb een tante die het af en toe maakt en heb een keertje meegekeken hoe zij het deed. Het is inderdaad best een tijdrovend proces; kost mij iets te veel tijd eerlijk gezegd.

• Hobbykok
Weet iemand waar ik een gigantische zee piemel kan kopen? Zijn die bij de groothandel te vinden? Een giant sea-piemel dus, latijnse naam: panopea abrupta, ik wil daar een keer mee koken.

Het is eigenlijk een grote piemel die ook kan plassen, echt een bizar zeedier. Moet smaken als een coquille. Die kwam ik tegen in mijn zoektocht naar nieuwe kookideeën en ik ben er heel benieuwd naar, maar ik heb ze werkelijk nooit gezien.

Zo ziet hij eruit voor wie nu denkt: die is gek:

Als iemand ze kent, wat kosten ze? Ik zie prijzen online van 500 euro voor een levende, maar dat is mij wat te duur.

Ik kan hem ook een zwanenhalsmossel noemen, maar gigantische zee piemel is veel leuker natuurlijk

Hobbykok wijzigde deze reactie 23-09-2018 22:19 (6%)

• douwe.nl
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:06
Aanvullend op het slowcoocker verhaal, deze is van vorige week.

De pulled pork in wording.

Eten, geen zin in salade.

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Was er al iemand aan dat Sous-vide topic begonnen? :P

Van het weekend een (old-school?) langzaam-gegaard rundvlees gerecht gemaakt uit Basics to Brilliance: "langzaam gegaard rundvlees madras". Was erg geslaagd! Ik twijfelde vooraf over de drie uur in de oven op 180 graden, maar met de hoeveelheid vocht bleek de angst voor aanbranden volledig ongegrond. Was erg lekker!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het rundvlees konden we bijna niet uit de ovenschaal scheppen want het viel al uit elkaar bij het inprikken. Maar het was errug lekker :9 . O, en zorg dat je ovenschaal niet te klein is, anders stroomt ie over en dat ruik je in de oven. Tot ver nadat het klaar is :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• bvk

bvk

AGee schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:59:
[...]

Let me know, ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vrees dat de kans op aanbranden iets groter is ivm verhitting alleen van onderen op een hogere temperatuur? In de oven had ik er drie uur geen omkijken naar.
Ja, daar ben ik ook wel een beetje bang voor. Ik kan dat natuurlijk regelmatig checken, maar dit lijkt me een gerecht wat je lekker die drie uur met rust moet laten.

Dus dan is het idee van @Boudewijn om met aluminium folie de braadslee af te dekken een betere om te proberen.

Beetje te vroeg gepiept, de pan past toch nét in de oven met zo te zien nog genoeg ruimte voor de hete lucht om te kunnen circuleren:

* bvk ziet met het camera flitslicht dat hij de oven eens schoon moet maken... ;)

bvk wijzigde deze reactie 02-10-2018 16:13 (19%)

Specs

• Boudewijn
Ik heb een Soehnle van de blokker, en een cocaineweegschaal van Salter (https://www.kookwinkel.nl...nststof-grijs?sqr=salter&)

Die laatste doet 0.05gr en is voor moleculair koken handig.
Ik heb trouwens The Curry Guy (https://www.bol.com/nl/p/..._all&originalSection=main) liggen en heb daar de basissaus uit gemaakt... in 6 liter wel te verstaan. Holy shit wat ruikt dat lekker (en wat is een bamix met hakmolen fijn ;)).

Sfeerimpressie:

Ik heb er zaterdag quick and dirty Saag met lam van gemaakt en daarbij paneer gebakken. Oh wat lekker :D.

En een beetje garam massala...

• bvk

bvk

LOL, is ze daar bang voor dan?

Kijk eens wat ik heb, 70 jaar oud!

Misschien laat ik het boek wel restaureren, kan ik in de tussentijd een cursus Frans volgen.... ;)

Specs

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Hobbykok
Zo, ik ben inmiddels klaar voor kerst. We gaan beide dagen uit eten en alles net geboekt. Nu nog even een moment afwachten om de familie te vertellen dat ik dit jaar niet zoals altijd voor de hele bups ga koken, dat zal ze rauw op het dak gaan vallen omdat het eigenljik traditie was geworden dat ik voor iedereen kook (en ook betaalde). Maar dit jaar kiezen we voor onszelf. Heb ook als verrassing (kerstcadeau) net een vakantie geboekt gelijk na kerst, even lekker genieten.
bvk schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:04:
Als ik zelf zo'n grote hoeveelheid voor 20 man zou moeten maken zou ik daar twee 9 liter pannen voor gebruiken, maar dan moet je die wel hebben natuurlijk...
Ik zou zelf die grote pan gebruiken en dan heb je ook geen ellende met roeren. Ik heb snert altijd over het fornuis e.d. heen als ik teveel tegelijk wil maken en dat is me een bende om op te ruimen, afschuwelijk.

Ik heb toevallig net de soepbijbel van Heleen Timmermans voor mij liggen en dit is haar recept:

Ingrediënten
1 l kippenbouillon
1 l runderbouillon
600 g gedroogde groene spliterwten
½ ui, in grove stukken
½ wortel, in grove stukken
¼ pastinaak, geschild,in grove stukken
100 g knolselderij, geschild, in grove stukken

Voor erbij
rookworst, in dikke plakken
spekreepjes, gebakken
croutons

Recept

1 Breng alle ingrediënten samen met de bouillon aan de kook in een grote soeppan. Laat 30 minuten sudderen op laag vuur met het deksel op de pan.
2 Haal de pan van het vuur en laat de soep een paar minuten rusten met het deksel op de pan.
3 Pureer de soep tot een glad geheel.
4 Serveer met rookworst, spekreepjes en croutons.

Dus 2 liter vocht op 600 gram erwten, ik vermoed dat je hier met 4 a 5 personen van kan eten. Ik maak het trouwens met een ander recept, maar dit is meer om even een indicatie te geven van hoeveel vocht erbij. Zelf doe ik 3 liter op 700 gram erwten, maar ik laat het ook veel langer koken en zonder deksel.

Heleen weet wel soep in grote hoeveelheden te koken :o

Hobbykok wijzigde deze reactie 24-10-2018 21:00 (22%)

• NoTimeRemains
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09-12 19:26
imo zijn spring rolls gefrituurd

en summer rolls niet
http://images.bigoven.com/image/upload/t_recipe-256/asian-summer-rolls-b1a4e0.jpg

• FreeShooter
Een tijdje terug heb ik hier wel eens gevraagd of er iemand ervaring had met een Thermomix. Ik heb er toen weinig reactie op gehad, dus bij deze mijn ervaring.

Mijn vrouw en ik hebben dus een paar maanden terug hebben we een keukenrobot gekocht. We hebben gekozen voor de 'Monsieur Cuisine Plus' van LIDL, wat eigenlijk een goedkope kopie is van een Thermomix. In NL zijn deze machines bijna niet bekend maar in Frankrijk (waar ik woon), Spanje en Italie heeft bijna elk gezin zo'n apparaat staan. Het kan koken, bakken, snijden, stomen, mixen, roeren, blenden e.d.

We zijn er erg tevreden mee. Voornamelijk curries, risotto, sauzen en soepen zijn geniaal. Je gooit de ingredienten erin en je hoeft er niet meer naar om te kijken. Wij gebruiken het vrijwel dagelijks. Gisteren bijvoorbeeld een heerlijke vegetarische aubergine parmezaan gemaakt. Je maalt de parmezaan met de robot, daarna stoom je de aubergines met de warmte van de (bereiding van de) tomatensaus en vervolgens alleen nog in de oven.

Thermomix als voorbeeld.

FreeShooter wijzigde deze reactie 30-10-2018 11:54 (6%)

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:24

franssie

Save the albatross

niet honing ;)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 07:22
Ik ben er uit wat ik ga maken zondag, grotendeels dan :)

Na een geslaagde vakantie in maleisie willen we graag de smaken die ons aan azie doen denken in een menu meenemen.

Vooraf gaan we iets met gyoza doen.
Deze met geconfijte eend leek ons wel lekker. Wellicht met een consommé erbij, want dat heb ik ook nog niet eerder geprobeerd :)

Als hoofdgerecht gaan we aan de buikspek O+ , maar dan wel op een sjieke wijze

Als toetje wou ik graag wat met kaya pasta doen. Een curd gemaakt met kokos, die oh zo lekker is op toast in de ochtend.

Hier een impressie van wat wij willen maken

Wat je daar ziet is kaya parfait tussen 2 muscovado koekjes met annanas sorbet, kaya coulis, gula melaka foam en pandan sneeuw.

Helaas is hier geen recept van maar voor de meeste onderdelen heb ik wel een idee hoe het te maken.

Maar heeft iemand een idee hoe ik pandan sneeyw ga maken?

Vrijdag komende de meeste boodschappen binnen. Alleen even kijken waar ik knoflookbloemen of iets vergelijkbaars kan vinden voor t hoofdgerecht.

Wish me luck O-)

Without magic smoke, it ain't broken!

• Boudewijn
@s0ulmaster Kijk eens naar maltodextrine.

Als je met ijs gaat werken wordt het schaafijs, dat is bijna niet goed te doen met timing en strak op je bord krijgen. Daarom denk ik dat het een niet-koude bereiding is. Ook omdat je een krokantje, een schuimpje en een geletje ziet op het bord. Dan kan dat ijs er nog wel bij ;).

Dit was trouwens de borstplaat:

Doordat ik alles in de vormpjes heb gegoten en daarna nog alles recht heb proberen te spatelen een berg snijafval, bewust ook even laten liggen. Geen porem, wel lekker. Morgen beter.

Voor de bakgekken onder ons: ik had de fondant in plukjes verdeeld om mijn kristalstructuur te enten. Het duurde best even voor alles 'pakte' en de boel opgelost was. Is het nog zinnig om die fondant wat meer oppervlakte te geven? Ik moet dan denken aan een grove rasp ofzo. Dat zou wellicht helpen tegen het hard afkoelen.

offtopic:
Heb ondertussen ook nog ff 4 liter basissaus van "The Curry guy" geportioneerd, gevacumeerd en gelabeld :+

Boudewijn wijzigde deze reactie 08-11-2018 00:44 (32%)

• Boudewijn
Ik ga deze week Cees Holtkamps luxe croquetten maken...
Planning:
Vanavond: bouillon trekkken. naast de kruiden en groente gaat er 1 kg sukadelap, 3 mergpijpen en een schenkel in. Nomz.
Woensdag: ragout maken met het vet van de bouillon ipv room erbij en weer op laten stijven
Donderdag: kroketjes draaien
Vrijdag: eten!

Voor de liefhebber plaatje van stap 1:

Boudewijn wijzigde deze reactie 12-11-2018 20:09 (9%)

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 07:22
Nog een foto van het hoofdgerecht van afgelopen zondag

edit: en nu ook het nagerecht

s0ulmaster wijzigde deze reactie 14-11-2018 10:46 (74%)

Without magic smoke, it ain't broken!

• Boudewijn
In het kader van mooi aan je eten komen wat foto's van afgelopen donderdag. Ben voor het eerst in jaren meegeweest met de jacht, als drijver dit keer. Over een week of 2 mag ik zelf ook mee als geweer :).

Ondanks dat het een hazenjacht was kwamen er ook wat woerden van de wilde eend voorbij. Dat is mooie schadebestrijding en ook erg fijn in de pan:
(afbeelding van geoogste woerd) https://tweakers.net/ext/f/0aPA9mT2ukVTHcNGWpDQeowS/full.jpg

Met de lunch hadden we al aardig wat dieren gestrekt, waaronder het haas dat hieronder weer opduikt. De hazen hangen op deze manier omdat ze dan goed af kunnen koelen en ze 'gestrekt' opstijven, dat is later weer makkelijk met bereiden. Uiteraard zijn ze op een nette/diervriendelijke/weidelijke manier geoogst.

Na een lange dag deze lepelman (mannelijke haas) mee naar huis gekregen. Wat een pracht van een beest. DIt was een volgroeid stevig exemplaar, dus een cm of 60 van kop tot achterpoot.

Echt wel een fors beestje.

Vanochtend hem panklaar gemaakt, dat was voor mij ook voor het eerst (ben 45 mins bezig geweest, heb dan ook geen ophanghaak). Foto's zitten onder link want ondanks dat ik dit een heel mooie en diervriendelijke manier van eten vergaren vind zijn ze wellicht voor sommigen wat aanstootgevend:

https://tweakers.net/ext/f/uidBwH7COZOdQa7QGub0vemj/full.jpg
Je ziet hier de haas die bijna helemaal gevild is. De kop heb ik hierna afgehakt en daarna de buikholte en longholte leeggemaakt.

Hier het resultaat:

2 mooie achterbouten en het rompje. Bij de romp ga ik de rug nog scheiden en de rest in hazenpeper omzetten, de bouten gaan los. Portsaus en bramen? ;)

Boudewijn wijzigde deze reactie 17-11-2018 23:59 (8%)

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Zo, een kort verslagje van mijn croquetten-activiteit. Doel was een decadent-lekkere rundvleescroquet neer te zetten. Geen kalfscroquet, maar gewoon met mooi draadjesvlees. Hierbij heb ik een combinatie gemaakt van Holtkamps ultieme kalfscroquet (YouTube: Cees Holtkamp maakt de ultieme kalfscroquet) en wat inspiratie uit van Dam's croquettenboek.

Normaal gebruik je voor croquetten:
  • 100gr bloem
  • 80gr boter
  • 50 gr room
  • 500ml bouillon
  • 6 gr gelatine
  • 2 eierdooiers
  • 450 gram vlees + wat extra vet
Men neme +- 2kg sukadelappen en koke deze 2 avonden in een mooie bouillon. Hier zit dan ook nog een schenkel en 5 mergpijpen bij. Bouquet garnis erbij, jeneverbessen, peperkorrels en een steranijsje. Paar stukjes ui, bleekselderij, wortel en prei erbij.

2 avondjes lekker laten trekken, daarna de bouillon zeven en in de ijskast. Ik denk overigens dat er best wat vet in mijn puntzeef is achtergebleven, tip voor mezelf voor de volgende keer.

Het vlees was droog 17500 gram nadat het de bouillon had verlaten. Hier zit dan wel nog wat wortel ed bij:

Achterin zie je alvast 1 van de 2 maatbekers met bouillon. je ziet daar ook het gestolde vet.

Na het koelen alle vet in een bakje gedaan:

Het vet is ongeveer 2x het gewone recept (ik vervang de boter door het vet) maar gezien ik veel meer vlees heb, heb ik dit nog even aangevuld met boter. Roux gemaakt, nou ja simpel en daarna laten binden met de koude bouillon. Vlees erbij en met room aangevuld tot ik een fijne verhouding vlees-vloeistof had. Hier eierdooiers, gelatine, peterselie en peper+zout bij en een mooie klodder mosterd. Nadat ik alles al gekoeld had kwam ik erachter dat de pezo er nog bij moest, dus toen alles weer opgewarmd en van pezo voorzien.

Dit heb ik in 4 ovenschalen gegooid, dat zijn van deze units:

Een E61-zetgroeptamper ernaast voor de schaal ;).

Na een nachtje opstijven met een ijslepel bolletjes geschept, gerold en a l'anglaise gepaneerd.
Bloem

(en ja het exemplaar linksonder is verwijderd, die ziet er echt niet goed uit)
Ei, geen foto van.
Paneer:

Ondertussen de verwijderde croquet als omgezet in bitterballen, met nog wat snijdrestjes:

Et voila:

Close-upje van de nette vulling voor de liefhebber (verder geen superflorisante foto want mobiel, en hete bitterballen die afkoelen voor je neus).
https://tweakers.net/ext/f/x0ezeMGjbUKs07wmCFcAGvqW/thumb.jpg

Ze gaan nu nog een nachtje de ijskast in om te rusten. Daarna invriezen zodat ze hard worden, vacuumeren en definitief invriezen. Veel werk, het zijn er 60+ (heb nog niet alles gerold ivm gebrek aan koelruimte).

En ja ik was op de basisschool ook al niet goed met kleien :>.

• walterworld
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09-12 10:06
Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:17:
Ik heb in de voorraadkast plankjes geschroefd en daar van die Rajtan potjes van IKEA op gezet. Op dit moment is er welgeteld één gevuld, met Italiaanse kruiden. Nu weet ik dat je dat mengsel ook heel makkelijk zelf kunt maken, maar dit kwam van een leuke lokale bron en dan had ik tenminste een potje gevuld. :+

Nu mijn vraag aan jullie, wat zijn voor jullie de must-haves in je kruidenrek? Ik ga binnenkort naar de lokale toko om een voorraad te halen. :P
Dit is hoe ik het heb gedaan. Ikea Rajtan op de verpakking geplaatst. Verpakking met duct tape aan elkaar gezet Op de voorgrond een aantal Verstegen voor de het strooien van de poeders. Goed dat de verpakking van de Rajtan wit is, past goed bij de kast.
Italiaanse kruiden vind ik een lekkere blend, die mag je op lijst zetten!

Klopt het trouwens dat je kruiden het best donker kan bewaren,of is dit een fabel?

walterworld wijzigde deze reactie 22-11-2018 22:58 (8%)

• bvk

bvk

LOL, tijdje geen verse gember gebruikt en dan krijg je dit:

Gelukkig had ik nog een verser stuk wat nu in de Rendang boemboe verwerkt is. Maar als ik dit stuk nu in aarde zou stoppen, krijg ik dan een gemberplant of wordt dat niks?

Specs

• Boudewijn
mekkieboek schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:40:
[...]

Kun je niet eerst een klein balletje proberen?
Yup dat ga ik dan ook proberen. De kool staat ondertussen in een giga braadpan in de pekel... Ik heb een Chinese kool in ringen gesneden en die daarna in vieren. Krijg je redelijke partjes van:
https://tweakers.net/ext/f/B0U5UwqkAaX9tFZesp543bdq/thumb.jpg
Rechtsboven, ring, rechtonder een partje en links het uit elkaar gehaalde partje.
Het staat nu in een 7L braadpan op het aanrecht:
https://tweakers.net/ext/f/GMhS9OO1nbIGfy5KdRKurg4s/thumb.jpg
Ik heb er ook een gewone kool bijgegooid en de dubbele hoeveelheid pekel gebruikt. Ben benieuwd. Morgen gaan de kruiden erbij en ga ik alles gewoon in de woonkamer zetten, het is daar continu <20C.
Ben heel benieuwd :).

Boudewijn wijzigde deze reactie 30-11-2018 00:38 (58%)

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
De chili con carne is goed gelukt :) Erg lekker en niet eens al te veel werk eigenlijk. Snel tijdens het eten wat foto's gemaakt, maar gaat om het idee ;)

Voorbereiding:

Momofuku's buikspek:

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Van umami terug naar het zoete. :9

Ik bak iedere week wel een taart/koek/gebak o.i.d.
Vaak op basis van een standaard recept, maar dan met eigen 'tweaking'. >:)
Nog belangstelling voor receptuur van, vooral snel en makkelijk, te maken gebak?

Voorbeelden die ik zo uit m'n mouw schud:
Snelle appelkruimeltaart.
Worteltjestaart, maar dan anders
Cake zonder boter.
e.d.

Wat recente getweakte baksels:

Mooie Plaatjes   

• Boudewijn
Boudewijn schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:38:
Mijn kimchi staat ondertussen met kruiden erbij in de braadpan. Er hing na een paar dagen pekelen al een mooie zuurkoollucht boven.

Enige wat ik mij afvraag is: er is vrij weinig vocht overgebleven na het afgieten van het pekelwater. Nu staat er een bord op de kool met daarop een gewicht. Gaat dit fout of is dit iets wat kan gebeuren?
De kimchi is volgens mij een redelijk eind. Ben van 4 naar 2 potten gegaan omdat de kool echt zachter is geworden danwel is geslonken.
Heb nu 2 van deze AH mayo potten:

(let niet op het label dat er nog half op zit :+)

Omdat ik wat meer funky smaak (lees fermentatie) lekker vind heb ik aan beide nog even 15ml nam pla toegevoegd.... dat betekent wel dat ik vanmiddag en vanavond die pot even moet ontluchten. Aan het andere exemplaar heb ik ook nog een eetlepel gochugaru toegevoegd, die is zo denk ik wel wat roder van kleur.
Nu nog een weekje of 2 laten staan en dan eens proeven.

De amandelspijs begint ook de 3 weken te naderen, dus daar gaan we binnenkort eens wat mee doen.

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Arunia schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:02:
@ehtweak Bakken?! Yes please.
cake zonder boter en appelkruimel. Altijd goed. ;)
Ok, eerst een appelkruimel.

En trouwens: of er stukjes inzitten, dat hangt helemaal van de appelschiller af... Of die persoon al dan niet het klokhuis er goed uithaalt. O-)

Wil eerst ff iets over kaneel kwijt.
Aangezien er in vrijwel iedere appeltaart kaneel gaat, is het een belangrijke smaakmaker.
MAAR... Je hebt de zogenaamde 'hoofdpijn'kaneel en de goede variant.
Oh ja, en gebruik vers gemalen kaneel! Ja, er is een heel groot verschil tussen de gemalen variant, die weken/maanden/jaren geleden al gemalen is en in een muffig potje is gestopt, versus gewoon een paar stokjes ff in een elektrische koffiemolen tot poeder malen. De geur en smaak die daar vanaf komen is onvergelijkbaar met dat dode poeder uit een potje.

Gebruik altijd Cinnamomum verum en niet Cinnamomum cassia/aromaticum.
Het verschil zit 'm in het coumarine gehalte; die is van de laatste (= goedkope) soort bijna 100x zo hoog als die van de eerste.
Uiterlijk is het verschil ook goed te zien. De 'foute' soort; dat zijn van die dikke opgerolde, vaak keiharde stokken. En de Cinnamomum verum is herkenbaar aan dat het van die dunne, meerdere laagjes, fragielere stokjes zijn. Die je eigenlijk al met de hand kunt verkruimelen.

De appelkruimeltaart.
Als bakvorm gebruik ik meestal een geëmailleerde springvorm:

of een plat model, als je de moeite wilt nemen keurige nette appel halvemaanpartjes mooi neer te leggen:

Dit soort vormen hoef je slechts een klein beetje in te vetten en gaan jaren mee. Zonder dat de anti-aanbaklaag weer eens afschilfert.

Appels (soort maakt eigenlijk niet zoveel uit, maar Goudreinetten worden heel snel zacht)
1kg appels (ongeschild) bij een hoge bakvorm, 500-700 gram bij een lage vorm
100 gr Rozijnen; liefst van tevoren weken in b.v. wat rum o.i.d. Bij de lage vorm kun je de rozijnen achterwege laten
Citroen of limoen; zowel het sap als rasp van de schil. Gebruik wel een ongewaxte vrucht; anders schaaf je waxlaag ook mee.
250 gram; het liefst volkoren bloem.
150-200 gram suiker (naar gelang je een zoetekauw bent).
200 gram gesmolten boter

Oven aan op ca. 175 graden (hete lucht)

Haal het klokhuis en overige harde stukjes uit de appels. Je hoeft de appels niet eens te schillen, maar voor de kniesoor die geen velletjes wil, moet je ze ook schillen. ;)

Voor de platte vorm:
Snijd de appel in 4 parten en snijd vervolgens ieder partje in dunne halve-maan vormige schijfjes.

Voor de hoge/gewone vorm:
Snijd de appel in gelijkvormige (qua grootte) blokjes/schijfjes.

Doe de gesneden appelschijfjes/-stukjes gelijk in een kom en besprenkel met het citroen/limoensap. Dit om te voorkomen dat het snel bruin wordt.

Doe in een andere kom:
de bloem,
de suiker,
citrusrasp
ff door elkaar mengen.

Meng door het appelmengsel de vers (!) gemalen kaneel en de rozijnen (indien van toepassing)

extra 'tweak' voor een smeuïge vulling in het geval van de hoge bakvorm:
neem een paar eetlepels mascarpone, meng die met wat custardpoeder (vroeger van Dr. Oetker, tegenwoordig Koopmans 'merkje') en een beetje vanillesuiker, en meng dat door de appelvulling. Dit geeft een romige/crêmige smaak/consistentie aan de appelvulling. Vooral in combinatie met rum geweekte rozijnen, verse kaneel; heerlijk!

Variaties:
I.p.v. rozijnen kun je b.v. ook klein gesneden stukjes gedroogde abrikoos gebruiken (wel de ongezwavelde variant). En voor een meer Italiaans tintje zouden er wat pijnboompitten of andere fijngehakte noten door kunnen.

Platte vorm:
Leg de halve-maan appelschijfjes netjes cirkelvormig in de vorm (geduldwerkje) en sprenkel er nog wat suiker overheen.

Hoge bakvorm:
Stort het appelmengsel in de bakvorm, druk het een klein beetje aan, sprenkel er wat suiker overheen.

De kruimellaag:
Giet de gesmolten boter in het bloem/suiker mengsel.
Roer het ff met een lepel door en verkruimel het wat met je vingertoppen.
Nu zul je zien dat volkoren bloem betere kruimels oplevert dan gewoon witte bloem. Of je gebruikt witte bloem met een deel fijngemalen havervlokken of b.v. kokosrasp. Dat geeft ook een fraaie kruimel consistentie.
Oh ja, geen gloeiend hete boter erin gieten, anders brand je je vingers. ;)

Verkruimel nu dat (rauwe) deegmengsel over de vulling in de bakvorm. Heel luchtig een klein beetje afvlakken met je hand. En hops de oven in.
Ca. 30-45 minuten tot de bovenzijde mooi bruin geworden is. Let op, als het kruimelmengsel te 'rotsblok' achtig is, dan zul je, zeker in een hete lucht oven, sneller last hebben van te donkere uitsteeksels.

Zo direct uit de oven is de taart niet uit de vorm te halen; dus laat 'm afkoelen. Dan vormt zich een heerlijk krokante kruimelkorst.
Bij een goed ingevette geëmailleerde platte bakvorm kun je nu de appelkruimeltaart omdraaien op een platte schaal (beetje kloppen op de bodem). En zal de kruimelkorst aan de onderzijde zitten, met daarbovenop het appelschijfjes patroon (het tarte tatin idee).
Bij de hoge bakvorm hoef je slechts de rand te verwijderen en kun je er zo punten van snijden.

Eet smakelijk!

Mooie Plaatjes   

• bvk

bvk

noud schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:57:
Ik heb voor Sinterklaas een Mandolin Benriner no 64 gevraagd. Meestal zoek ik alles van te voren op het internet uit voordat ik iets bestel. Nu dacht ik laat ik mij maar informeren en adviseren in Dok. En wel sodeju heb ik weer een prutsding gekocht. Ik heb vooral gevraagd een apparaat waarbij zoveel mogelijk groentes wordt verbruikt en eentje die makkelijk schoon te maken is.
Ik heb hem nu twee keer gebruikt een keer voor courgette (schijfjes) en vandaag voor rauwe aardappel (rasp).
Courgette ging redelijk. Al is het beschermkapje voor je vingers een stom ontwerp. Je moet de courgette echt in het beschermkapje erin proppen en dan nog flikkert de courgette vaak eruit. De messen zijn wel lekker scherp.
De rauwe aardappel voor de rasp. Ik blijf constant 1/3 van de aardappel overhouden. Op het beschermkapje zitten scherpe puntjes die de groentes vasthouden. En op een gegeven moment raak je met je puntjes het scherpe snijmes.
Dus ik vraag mij nu werkelijk af bij hoeveel groentes dit nu ook het geval zijn.
Schoonmaken gaat redelijk, al blijft er nog steeds restjes achter het mes zitten.

Edit: kan ik het gebruikte product ruilen?
Ik denk dat je voortaan beter even eerst hier advies inwint dan bij die DOK winkel... Natuurlijk is een mandoline een nuttig stuk keuken gereedschap maar ik gebruik zelf liever de alternatieven:

De stalen rasp/schaaf voor het kleine werk en de keukenmachine voor de grotere hoeveelheden. Misschien je mandoline ruilen voor een keukenmachine?

Specs

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 06:30
Russel88 schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:48:
Het is bijna kerst. En dit jaar willen we de borden netjes presenteren. Als hoofdgerecht willen we steaks serveren. Probleem is echter, hoe bereid ik steaks voor 12 personen?

Eerst dacht ik. Ik stop de ribeye in de ochtend in z'n geheel in de oven op 50 graden. En op het laatst portitioneer ik alles en bak ze af.
Maar nu bedenk ik. Ik kan ze afbakken op het laatst en dan in de oven stoppen van 55 graden. Dan blijven ze warm en garen ze niet door.

Heeft iemand een idee?
Sous vide bereiden van tevoren. Dat heb ik toevallig afgelopen zaterdag voor het eerst in m'n leven getest: diamanthaas op 54 graden om vervolgens 1,5 min per kant op hoog vuur dicht te schroeien.

Resultaat:

• Boudewijn
Gonadan schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:42:
[...]

Veel sauzen en oliën haal ik inderdaad ook gewoon bij de toko, zeker als het een voor Hollanders wat minder bekende variant is.
Sommige producten van de toko staan echter ook gewoon bij de AH, het is ook weer niet zo dat alles bij een gewone supermarkt ruk is. Een toko biedt gewoon veel meer keuze en is vaak minder aangepast op de Nederlandse interpretatie van de smaken.
Het afgevlakt, en 'makkelijker' .
[...]

Wat is er met die vissaus dan?

[...]
Neem deze dan uit de aziatische ingredientenlink:
ingrediënten: water, zout, 13% visextract, invertsuikerstroop, suiker, voedingszuur (azijnzuur)
rijping: volgens mij niet, lijkt een mix / mengsel, vandaar ook het toegevoegde voedingszuur
Versus:
ingrediënten: Ansjovis-extract (77%), zout (20%) en suiker (3%)
rijping: tot 18 maanden gerijpt
Of
ingrediënten: ansjovis (70%), zout, suiker, fructose
rijping: 2 jaar gerijpt
Zowel qua rijping als qua ingredienten scheelt het nogal. En dat geldt voor al die spullen. Ook als je naar gula djawa kijkt zie je een roomborstplaatkleurig product in de supermarkt liggen en een donkerbruine bij de toko. Die laatste smaakt veel dieper. Oestersaus etc is ook allemaal heel anders.

En ja er is een daadwerkelijk lekkere conimex te krijgen bij de ah:

Oh wacht dat is gewoon Bango (of ABC) ketjap (het staat nog in het flesje gestanst) met een conimex wikkel eromheen.
mormegilmaster schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:51:
Ook ik ben lekker aan het kerstmenu aan het werk.
Omdat ik een anova sous vide circulator heb staat deze natuurlijk weer hoog op het lijstje om wat werk te verzetten tijdens kerst.
Gefeliciteerd!
Die grotere hoeveelheden bij kerst geven alleen een probleem waarvan ik wist dat het eraan zat te komen: een mooie bak om die anova in te plaatsen. Heeft iemand een tip voor een beetje een prima bak zonder dat het teveel geld kost? Zelfde overigens voor een vacumeerapparaat...
Ik heb een gastronorm bak bij de Hanos gekocht met deksel. Kost iets van 12E ofzo.
Anders een pan of zelfs een aquarium, werkt prima.
Heeft iemand een idee?
Sous vide dus ja ;) Anders ad hoc bereiden maar daar is het wel serieus (te?) veel voor.
Dat is inderdaad bij eend een mooie optie. Punt is dat de eend op deze manier bereid gaat worden:
https://ottolenghi.co.uk/...range-and-star-anise-shop

Ik weet niet of de saus en de wijn gaan botsen.
righthand schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:32:
[...]

Die Heilbot, ga je daar nog saus bij doen? Anders is een witte Bordeaux of een mooie muscadet ook een leuke en verrassende keuze, in plaats van de standaard Chardonnay met de hazelnoot/roomboter twist.

Eend schreeuwt standaard om een goede Bourgogne of een rijpe cru Beaujolais. Sinaasappel tinten wil ook wel eens bij de goed gerijpte Rhone wijnen naar boven komen. Zou echt even een goede wijnhandel vragen.

P.s. laatst een Guigal Condrieu gedronken die ook uitstekend die eend en citrusfruit aankan.
Nee ik houd dit gerecht wat subtieler na de bombastische eend en de stevige haas. Dus de heilbot wordt even kort geblust in wat bubbels. Erwtjes + in boter gegaarde prei + mousseline erbij en als ik tijd over heb een krokantje van wonton. (ik neem 2 wonton vellen, bevochtig ze, leg ze op elkaar en zorg dat alles goed hecht, steek dan met een steker een cirkel uit en frituur die. Het vocht tussen de vellen zorgt dat je een soort golfballetje krijgt. Grappige gimmick, meer niet ;) ) .

Qua wijn: Ik had op mijn shortlist staan:

Malbec --> Prima optie, kan botsen maar de rest heeft ook minpunten.
Tempranillo --> Idem dito.
Barolo --> Mooi combinatie, maar het is de amuse. Na een goede barolo wordt de rest van de wijn apprecieren lastig. Dit speelt minder bij de andere 2 rode wijnen, maar ook wel.
Gewurztraminer --> Is dit nog een optie? Volgens mij kan het aardig met de kruidigheid en de sinaasappel, en als je een wat stevigere neemt wordt het niet compleet overstemd door de eend.

Tijd voor een wijncursus voor deze jongen volgend jaar :X.

On a different note:
Mijn eerste stokbroodjes liggen te rijzen :9.

• Boudewijn
Mijn amandelspijs is klaar als het goed is, die lag sinds de 26e te rijpen. Nu ben ik bezorgd om salmonella, dus heb ik gekeken hoe ik hier goed mee om kan gaan*.

Voor het experiment: ik ga de spijs 81 minuten op 58 graden houden. Het zit in een heel dunne plaat in een sous vide zak dus die is zo goed als meteen door en door warm. Ik heb nu een klein hapje opnieuw gevacummeerd en in de sous vide gegooid, ik ga straks de structuur vergelijken.

Bron: Dat ene vijfdelige overpriced kookboek.

De zak zelf:
https://tweakers.net/ext/f/qwvINxhqp5KfjTml8eej7Ko9/thumb.jpg

* = ik heb net gewoon rauw een fijne hap genomen. Als ik kom te overlijden aan salmonella, het was leuk jullie gekend te hebben :>.

Boudewijn wijzigde deze reactie 18-12-2018 20:14 (6%)

• Aikon
  • Niet online
:D Prachtig, hele tabellen omzoeken en op de minuut en graad nauwkeurig je spijs willen 'steriliseren' en dan wel een hap rauw nemen :P

Ik heb van de week m'n stollen gebakken met zelfgemaakt spijs wat ik van vorig jaar over had, en dat nu ook weer ontdooid een week in de koelkast heeft gelegen (niet handig, maar kwam wat tussen helaas). Tot nu toe geen klachen gehad, was eigenlijk nog in perfecte staat :)

In principe wordt brood bijna 100'C van binnen, het spijs wellicht niet helemaal, maar wel heet zat. Maar altijd leuk om beetje te experimenteren :)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Nou ja een arts in mijn familie heeft me in geuren en kleuren beschreven wat voor shit (!) je hebt als je salmonella hebt en dat zij daar niet op zit te wachten. Ik eet ook oesters, zelfgemaakte mayo, streetfood in ZO-Azie dus ik geloof het allemaal wel.

On a different note: ik heb deze week mijn eerste broodjes gebakken.

Deze ingredienten gebruikt en de bulkrijs in de ijskast gedaan:
Ingrediënten
355 gram water op kamertemperatuur
5 gram droge gist
540 gram ongebleekte bloem
10 gram zout
Dat laatste omdat ik het met lunch wilde eten. Hierbij ook volkorenmeel gebruikt.
Jammer dat ik na de 2e rijs het brood heb gemodelleerd in plaats van de lucht eruit gedrukt + modelleren, nu was het al fors luchtig voor de oven waardoor het denk ik minder mooi rees. Lekker brood overigens :).
De korst was proefbaar, zeker op de insnijding mooi krokant. Vind de kleur van volkorenmeel alleen wat minder...

Volgende stap wordt een wit stokbrood met mooie korst :).

• bvk

bvk

Heeft er iemand ervaring met het bewaren van ganzenvet? Net een pot gekocht bij de slager:

Op de pot staat "snel gebruiken" na openen en op internet lees ik bewaar tijden van 2 weken tot enkele maanden. Heerlijk om eens Elzasser zuurkool mee te maken of aardappeltjes in te bakken, maar ik betwijfel of ik die pot in 2 weken op krijg.

Ook wat truffelolie meegenomen, 150 gr voor € 3,75 is niet verkeerd denk ik gezien het truffel gehalte. Beter dan die flesjes zonnebloem olie en 2% truffel extract.... ;)

Specs

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Terug naar lekker eten.
In dit geval een lekker toetje.
Bessenschuimtaart:

Toevallig omdat mijn groenteman wat bosbessen voor weinig aanbood. (8 bakjes a 125gram voor 5 euro). :)

In principe werkt deze taart goed met allerlei soorten kleine bessen. B.v. rode bessen (aalbes), bosbessen, of zelfs veenbessen (cranberry).
Bramen zou ook kunnen, maar die zijn eigenlijk te groot om goed te verwerken in dit gerecht.
Diepvriesfruit zou ook kunnen, maar die zijn vaak allemaal al kapot, zodra ze ontdooid zijn. En dan loopt eigenlijk al het sap uit de bessen. Op zich niet erg, maar voor deze taart niet zo geschikt.
Het fijne is juist dat de besjes heel blijven en zo mooi knappen, op het moment dat je een hap taart neemt. :9

Voor geïnteresseerden kan ik de receptuur wel plaatsen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het recept:

De onderzijde is eigenlijk een Italiaanse 'crostata' bodem.
250 g bloem
100 g fijn maismeel (geen maizena)
125 g fijne suiker
snufje zout
150g boter op kamertemperatuur
3 eigeel (3 eiwitten apart houden)

Meng deze ingrediënten tot een stevig deeg. Voor wat extra smaakelementen kan er eventueel wat citroen/limoenrasp in en wat vanillemerg.

Druk het deeg (of rol het uit als je dat makkelijker vindt) in een platte vorm. Zet het op een koele plek ongeveer een half uurtje te rusten.

Klop de 3 eiwitten stijf. Meng er een 1-2 eetlepels poedersuiker doorheen.
Minder suiker bij zoete bessen zoals bosbessen, wat meer suiker bij rode bessen of veenbessen.
Voor wat stevigheid in het schuim; voeg nog ca 1 afgestreken eetlepel custard (of maizena) toe en klop dit er goed doorheen. Custard geeft het schuim gelijk een mooi geel kleurtje en een extra vanille-achtige smaak.

Ik gebruik ca 300-500gram bessen in de platte taartvorm. Beetje afhankelijk van je fruitvoorkeur.

Verwarm de oven voor op ca. 175 graden (hete lucht).

Strooi wat kokosbloesemsuiker/palmsuiker over de rauwe deegbodem. Dit geeft wat extra 'pit' als laag tussen de bodem en de vulling.

Spatel voorzichtig de bessen door het zoete eitwitmengsel; zorg dat de besjes niet kapot gaan.

Vul de deegbodem/vorm met het eiwit/bessen-mengsel. Doe dit voorzichtig, zodat je geen bessen stuk maakt.

Plaats de taart in de oven en laat ongeveer het eerste kwartier de hete lucht gewoon op ca. 175 graden staan. Let daarna op dat de bovenzijde van het eiwitschuimmengsel niet verbrand. Zet dan de hete lucht uit en alleen nog maar stralingswarmte van b.v. de onderzijde van de oven.
In totaal ca. 30-40 minuten bakken.

Strooi, na het afkoelen, er nog wat poedersuiker overheen.

Smullen maar. :9

Er zijn uiteraard allerlei variaties op denkbaar.

Op basis van die bodem heb ik zelfs al eens wat notentaarten gemaakt.
Ik doe dan vaak wat vers fijn geraspte gemberwortel door het deeg voor wat scherpte.
En de notenvulling kan zijn een karamelmengsel van gesmolten suiker, cacao en fijngemalen hazelnoten.

Ook bijzonder is door een hele laag pompoenpitten (die groene) te gebruiken en die in een karamel/roommengsel op de deegbodem te storten. Geeft na afkoelen een erg lekkere krokante (zowat gezonde) pittentaart. :)

ehtweak wijzigde deze reactie 19-12-2018 23:46 (12%)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Boudewijn
Ik heb vanmiddag deze unit gemaakt:een snijbiet quiche met 3 kazen
https://ottolenghi.co.uk/...rt-with-young-cheese-shop

Het recept staat in de link hierboven dus dat ga ik niet copieren. De snijbiet heb ik bij de Hanos gehaald, een paar mooie bosjes (3E voor ik denk anderhalve taart). Het plan is nu bakken en een miniversie als voorafje met kerst doen.
Daarom heb ik er wel ricotta doorheen zitten maar nog niet bovenop. Dat komt voor het afbakken, net als het courgetteblad (als ik die kan vinden).

Er zit een forse buts kruiden in (dit is voor 2 quiches):
https://tweakers.net/ext/f/aCTb2Ki5SPaYVIDoHrKugPZN/medium.jpg
En bleekselderij:
https://tweakers.net/ext/f/qNBMTLnPaaOLvqjAYiiprKTi/medium.jpg
De vulling na het stoven, met de kaas en noten er al bij:
https://tweakers.net/ext/f/HZVTq3kpalCIpEb1BylTCU3L/thumb.jpg
Ik heb hem gewoon in een siliconen mal gemaakt, ik heb de basisschool nooit echt afgemaakt en dat merk je aan mijn boetseerkunsten :+:

Het eindresultaat:

Ik ga denk ik de randen nog iets gelijkmatiger maken met een mesje.

En heb ook een mini-versie gemaakt voor de kerst (iedereen een eigen mini-quiche is leuker):

Ik moet alleen echt handiger worden met die dingen consistenter afwerken. Dat wordt voor de volgende klus.

• Zorg
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:41
Zorg schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:18:
[...]

Toch een request gedaan om het om te ruilen :9
Ok uiteindelijk nu een weekje de Anova cooker met WiFi binnen (hoe kan men zonder WiFi nog koken!)
Hierbij mijn ervaringen

De cooker zelf voelt erg robuust aan en werkt vrij simpel. Wel is het nodig om een flinke hoge pan te hebben. Als eerste dacht ik het op één van de gietijzeren pannen te doen omdat die de warmte goed vast houden. Deze zijn net iets te laag. Nu gebruik ik de grote soeppan maar vraag me wel een beetje af of er niet heel veel warmte verloren gaat waardoor de machine harder moet werken. Zelfs in de grote soeppot is er toch wel weinig ruimte. Op YT gebruiken ze veelal plastic bakken, mocht het qua energieverlies niet veel uitmaken dan overweeg ik dat. Die zijn (vaak) vierkant wat me handiger lijkt.

Sealen van de zakjes. Omdat ik (nog) geen seal apparaat heb gekocht doe ik het met zip lock zakjes (gewoon van de action!) en via een pan met water (je kan ook dezelfde pan gebruiken natuurlijk). Dit werkt verbazend goed maar je moet het niet overhaasten. Gewoon rustig laten zakken en dan gaat het wel goed. Wel merk ik dat je toch moeilijk echt alle lucht eruit haalt waardoor de zakjes omhoog kunnen komen. Iets eropleggen helpt natuurlijk maar ja, dan geleidt het water daar niet meer goed langs? Weet niet of het echt een merkbaar resultaat heeft ;) Misschien was ik ook wat te gehaast met het dicht maken.

Gemak, zeker!! Een rosbief even in een zakje, in het water, aanzetten en niet meer naar omkijken! Ben je in de winkel en duurt het wat langer? Geen probleem! Gezien het op temperatuur blijft komt het niet aan op een half uurtje meer! Daarna even snel afbakken (paar minuten in een hete pan) en lekker eten. Qua timing zeker wel een besparing. Kipfiletje erin, 2 uurtjes later even afbakken en zalig! Ik heb er geen probleem mee om een uur in de keuken te staan maar met 2 kleine kinderen lukt dit niet altijd waardoor je dan toch al snel kiest voor snelle (minder lekkere) gerechten.

Natuurlijk het eten :9 Man man man! Echt heerlijk! Het is nog even zoeken naar de perfecte gaartijden maar de eerste experimenten waren zeer goed. Ik heb niet van alles een foto gemaakt ivm kerstkado (zie verder ;))

Spareribs, bij de AH hadden ze voorverpakte ribs dus dacht ideaal voor een eerste keertje. Zijn al gekruid en al gesealed. Gelijk een hele nacht laten staan en smorgens eruit gehaald. Helaas was de seal toch niet zo goed waardoor er wat water bij gekomen was (bij één van de ribben). Als afwerking nog even in de oven gestoken met een BBQ saus en resultaat was zeer goed! Nu heb ik toch liever mijn eigen ribben recept maar ja das voor een andere keer.

Zalm: iets te warm gezet, de vrouw houdt van goed doorbakken dus probeeer het randje op te zoeken. Deze kon og een paar graden minder omdat het (soms) een tikkeltje droog was. Overall toch wel hele zachte zalm. Zeker vergeleken met gewoon in de pan. De garing doorheen was gewoon goed.

Rosbief: PERFECT! met zo weinig moeite zo goed resultaat op tafel kunnen zetten was echt fantastisch. Ik dacht ongeveer 2 uur erin gelgen en daarna nog even afgebakken. Super simpel en heerlijk.
lekker1
Zoals je misschien op de foto kan zien, weinig sap verloren. Dit zit allemaal lekker in het vlees.

Kip: gewoon simpele kipkruiden. Heerlijk mals en sappig! Niks op aan te merken. Volgende keer misschien wat andere kruiden toevoegen, eventueel een klontje boter.
lekker2
Ook hier weer, weinig sap verloren (wat helaas met supermarktkip wel vaak het geval is)

Is er dan echt niks mis met het ding? Jawel.... de verbinding is niet super goed. Hierdoor komt het soms dat de verbinding wegvalt. Nu kan dit nog komen doordat ik de opstelling achterin de kelder heb gemaakt. Dit is mijn kerstkado dus is het allemaal nog in het geniep :+ De vrouw des huizes heeft wel vragen gesteld hoe het eten nou zo inees op tafel stond en wat er gebeurd was. Ook heeft ze wel door dat het iets met water te maken heeft maar ze weet nog niet wat :P Nog even volhouden dus, maandag de voorbereiding voor het kerstdiner en dan snel verpakken! Deze keer varken, dit kan prima doorbakken zijn wat de vrede aan tafel bewaard, beetje de kerstgedachte in ere houden. Of kalkoen.... hmm.... Nu wel honger! Gelukkig ligt er nog een stukje rosbief in de koelkast!

Creatief met klei? www.kleishop.nl

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:52
Mijn projectje voor kerst. Begonnen met 4kg lende. Speciale dry-aging zakken gekocht en vervolgens de boel 30 dagen laten rijpen in de koelkast.

Na 30 dagen nog 2,8kg over.

En dan uiteindelijk nog net 2kg over na het schoonmaken. Iets minder vet op het vlees als ik had gewild maar dit was wat de slager kon leveren.

Zakken zijn op Amazon te verkrijgen. Zijn zakken die wel het vocht eruit laten maar niet erin. In de eerste weken ruikt je koelkast nogal funky maar dat word met een week of 2 minder.

• bvk

bvk

Boudewijn schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:35:
[...]

De groenteafdeling gooit alles in een doos die als 1 artikel gescand wordt bij de kassa. Scheelt veel benodigde tijd bij de gewone kassa, net als benodigde kennis en het wegen. Vind ik eigenlijk wel prima :).

Toffe winkel dus ;).
Dat is natuurlijk heel logisch en handig als je met een kar vol prei, tomaten en broccoli aan komt zetten, maar in dit geval zie ik de logica niet zo. Gaat om dit bakje, het enige wat die vent deed was mijn pasje scannen en die Hanos plakband sticker er op plakken:

En het artikel is voorgedefinieerd in het systeem qua prijs en gewicht (250 gr), er is niets afgewogen. Overigens wel apart dat volgens mijn weegschaal dat bakje zelf blijkbaar 69 gram weegt, dat lijkt me wat veel...

Zeker een toffe winkel, echt jammer dat de gewone particuliere consument daar niet terecht kan. Voor die particulier dan hé, ik ben er zelf wel blij mee dat ik daar geen trage en treuzelende huisvrouwen tegenkom ;)

Specs

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Boudewijn Long-term KitchenAid user meldt zich! :Y

Dat KitchenAid machines niet in een professionele keuken gebruikt zouden worden is gewoon onzin. Heb jarenlang van dichtbij meegemaakt hoe een michelin ster chef 'm gebruikte. En ook in andere 5* hotels worden ze dagelijks gebruikt.

De prijsstelling is idd wat de gek er voor wil betalen.
En vaak zijn er altijd wel ergens flinke kortingen te scoren. Staar je echter niet blind op een kekke kleur (of juist wel). Heb zelf een mat antraciet grijze. Die past overal bij qua kleur. ;)
Wordt bij ons enkele keren per week gebruikt, al 20 jaar lang. Zowel voor brooddeeg kneden, eiwitten kloppen, en zelfs spelt graankorrels malen. (m.b.v. de graanmolen)
Heb er ook een groenten/vleesmolen bij en een aantal kommen. Alleen metalen kommen, geen glazen.

Gebruik zelf al 20 jaar lang één en hetzelfde 'Artisan' model. Het oorspronkelijke ontwerp hiervan dateert al van vóór WWII. En dezelfde vooroorlogse degelijkheid vind je anno nu nog terug in de modellen.
Kunnen er dingen kapot? Natuurlijk, alles kan kapot, zeker bij foutief gebruik. :X
Zo heb ik ooit de vleesmolen laten vastlopen met als gevolg dan er binnenin wat tandjes van het tandwiel afsleten en uiteindelijk eraf ragden.
Dan maak je 'm open, haal je het beschadigde tandwiel eruit, zet er een nieuwe in en weer gaan met die mixer. En als je 'm dan openmaakt, dan verbaas je je over hoe waanzinnig degelijk het in elkaar zit. En dat b.v. de motor bij lage toerentallen zo krachtig is (en niet kapot gaat), dan 'ie een gegoten tandwiel gewoon aan flarden kan trekken.

Oh ja, en onderdelen zijn over de hele wereld makkelijk te verkrijgen en betaalbaar. En datzelfde tandwiel, of ander onderdeel, is vaak tientallen jaren lang, hetzelfde reserveonderdeel. En dat vergemakkelijkt de service ervan.
Of het opnieuw stellen van de afstand mixer/deeghaak t.o.v. de kombodem; is allemaal goed (zelf) te doen.

Zoals gezegd, de Artisan is zo'n beetje het standaard model. De nog iets grotere, met dat lift mechanisme vind ik wat handiger, maar neemt ook flink wat meer ruimte in beslag.

Waarschuwing: die apparaten zijn niet de lichtste qua massa. 8)
Uiteraard is een Kenwood machine ook prima. ;)

Ik zie trouwens dat zelfs de Bijenkorf nu een aanbieding heeft van KitchenAid Artisan. Heel bizar imho is dat de kleurkeuze van het apparaat de prijs bepaalt... 8)7
Zelfs een liftmodel (normaliter fors aan de prijs) is nu voor 526 incl. BTW, bij de Makro in de aanbieding. En bij Amazon.de is het Artisan basismodel al voor <400 euro te koop.

Nog een laatste prijstip:
2de hands machine via marktplaats (wel van een particulier) is prima te doen. Heb al een aantal keren voor kennissen, die ook een KitchenAid wilden hebben, er eentje via MP gehaald.
Wordt vaak verkocht door mensen die 'm eigenlijk nauwelijks gebruik(t)en.

ehtweak wijzigde deze reactie 24-12-2018 08:52 (10%)

Mooie Plaatjes   

• Aikon
  • Niet online
Ik heb zelf ook een kitchenaid: de 300 watt Artisan. Het is een heel fijn ding, maar voor deeg is 'ie echt waardeloos. Ten eerste omdat eigenlijk 1 volkorenbrood al bijna te veel is, bij 2 komt er een brandgeur uit. Ten tweede is het kneden gewoon niet goed. Een deegkneder heeft een heel andere beweging en de kom draait dan ook. Ik gebruik hem weleens voor deeg hoor, puur voor het begin, maar dan is het toch altijd met de hand afkneden.

Robért van Beckhoven heeft die dingen ook in z'n zaak staan, maar dat is puur marketing, hij gaf zelf ook aan dat ze niet voldoen voor deeg. Ze zijn ook supergaar daar (veel speling op alles) en worden vaak vervangen.

Als je perse een kitchenaid wilt, neem dan de pro versie met de hendel aan de zijkant om de kom op en neer te bewegen. Daar is volgens mij ook een andere deeghaak voor, die het deeg echt naar beneden duwt. Voor de andere versies ook wel via via, maar dan zit je nog met de overbelasting.

Zelf heb ik dus maar een 20 liter deegkneder gekocht voor erbij :+ Die verbruikt maar 250 watt trouwens met 10kg deeg erin. Wattage zegt echt helemaal niks.

Goede tip trouwens van óp je aanrecht zetten. Vooral ook daar houden. Vorige week flikkerde m'n kichtenaid eraf wat een flink gat in het laminaat heeft achtergelaten...

Heb ook nog wel een 20 liter 1.1kW planeetmenger te koop als je wilt ;)

Even wat anders: ik heb een geitenbout gekocht. Maar het is wel een erg klein geitje volgens mij:

Dus het zal een konijn of haas zijn, iemand die het verschil kan zien?

Aikon wijzigde deze reactie 24-12-2018 20:01 (5%)

• Boudewijn
Ik heb Hier een foto van voor en achterloper van het haas dat nu in de pan zit:

Achterloper is dikker. Ik gok dat het een konijn en dus je knaagdier is. Voor de autisten onder ons: haas is geen knaagdier.

• bvk

bvk

s0ulmaster schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:26:
Het was de eerste keee, maar de tering, de wagyu picanha van bbquality van 50e de kilo was zn geld meer dan waard O+ O+ O+

Gemaakt met een rub van venkel knoflook gerookte papirka en sinaasappel O+
Let me guess, deze: https://beefensteak.nl/ru...rbling-4-7/wagyu-picanha/ ?

Was met die rub het vlees nog goed te proeven en dus niet te overheersend?

Ik ga morgen voor deze entrecotes, maar dan met Stroganoff saus en rijst er los bij geserveerd:

Is het al morgen? :9

Specs

• Boudewijn
Ik heb gisteren pizzadeeg in de nieuwe kitchenaid gedaan en kwam er vandaag achter dat het deeg te lang is gekneed (heel draderig). Dan is het of het ronde archief of experimenteren.

Opgebold, wat pompoenpitten en op de pizzasteen gezet met 2 bakjes water.

detailshot

https://tweakers.net/ext/f/KzAied9kLH7ErW73Kjl16XFH/thumb.jpg

Grappig dat hij gistig ruikt terwijl er maar 1 gram in zit. Goed krokante korst en fijn binnenwerk. Wel wat stugger dan gewoon witbrood, het lijkt wel zuurdesem. Smaak is prima.

• Hobbykok
Boudewijn schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:58:
Mijn pizza's zijn inderdaad een stuk luchtiger en harder rijzend aan de rand (en dunner in het midden). Wel bizar dat 3-4 pizza's (200 gr per stuk) gewoon een brood vormen :X.
Ik maak af en toe brood van pizzadeeg en ik kan van het deeg van 2 pizza's een Franse bol maken die zo groot is dat je met 4 volwassenen er een goede broodmaaltijd van hebt.

Mijn vrouw is jaren terug afgevallen met weightwatchers en als we een keer pizza aten kon ze de rest van de dag bijna niks hebben, een pizza was namelijk 16 punten en ze mocht er 21 per dag en een boterham was meen ik 0,5 punt. Reken maar uit, echt ontzettend veel calorieën gaan er in een pizza.

Ik heb nog even gezocht naar foto's van mijn pizzabrooddeeg, maar kan alleen maar bolletjes deeg vinden momenteel in de collectie foto's en niet de foto's van de broden die klaar zijn.

edit: toch nog wat gevonden en nee, helaas is dit niet mijn eigen keuken (was dat maar waar...):

http://i64.tinypic.com/ao84x.jpg

Hobbykok wijzigde deze reactie 03-01-2019 22:45 (16%)

• bvk

bvk

barrymossel schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:15:
[...]

Ik dacht dat gedroogde oregano juist sterker van smaak en geur was...
Dat is dan omdat het geconcentreerd is, alle water is er immers uit. Als je verse oregano gebruikt heb je veel meer takjes nodig, maar is dat IMHO wel lekkerder.

En tussen gedoogd en gedroogd heb je dus ook verschillen:

Geef mij dan die hele takken maar i.p.v. dat potje ;)

Specs

• Hobbykok
LED-Maniak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:45:
Volgens mij was dit Lidl merk wat ik heb gebruikt.. :$
Als je mutti gaat gebruiken zal je echt een groot verschil ervaren. Als je de Passata di Pomodoro van Mutti kan vinden zou het helemaal mooi zijn, maar die is lastig te krijgen in Nederland.
The Killer schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:30:
@Hobbykok Ik gebruik altijd Mutti, met enige regelmaat 1+1 gratis bij de AH dan sla ik voorraad in. Wat gebruik jij?
Ik haal in Ryptsjerk (kom ik langs als ik naar het werk ga) deze Passata di Pomodoro, die importeren ze zelf uit Italië en is extreem goed:

http://i68.tinypic.com/2ujp24x.png

Te koop bij https://www.ilcasale.nl/ als je gaat ophalen, online zie ik hem daar nooit staan.

Hobbykok wijzigde deze reactie 07-01-2019 21:50 (42%)

• douwe.nl
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:06
Typhone schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:08:
Shit, ik had Chile Guajillo's besteld bij Westlandpeppers maar die bleken niet allemaal meer voorradig te zijn. Was eigenlijk bedoeld om een grote hoeveelheid enchilada saus mee te maken en wat aan moeders te geven. We hebben ooit in El Paso gewoond gedurende 2,5 jaar dus daar kennen we meerdere Tex-Mex gerechten van met authentieke bereiding.

Nu is mijn probleem als volgt, ik heb deze pepers gekregen als vervanging:

Chile Mulato (100gr)
Chile Pasilla (100gr)
Chile de Arbol (100gr)
Chile Chipotle (100gr)
en 500gr Chile Chipotle Ahumado

Nu vind ik op internet alleen wat salsagerechten en wat sauzen maar daar heb ik in de regel 2-5 pepers voor nodig, en ik heb er zo'n 25-30 in elk bakje liggen. Iemand tips wat ermee te maken? Of goede websites waar ik wat recepten kan checken? Ik vind voornamelijk dipsauzen, sausjes die lijken op enchilada saus (maar met andere pepers) en dan houdt het op. Ik ga geen kilo's Dorito's in huis halen om de pepers op te maken als dipsaus... Invriezen mogelijk met gedroogde pepers? :)
Ik heb net voor het eerst sambal gemaakt, gingen 20 pepers in ongeveer. Misschien is dat wat ?

• Boudewijn
Valt dus kennelijk mee als je rode mieren neemt:

Ik heb ze dus niet gehad,Ik vermoed dat het geen seizoen is. Jammer.

Meer info:

http://learnthaiwithmod.c...spicy-raw-ant-eggs-salad/

Boudewijn wijzigde deze reactie 09-01-2019 18:30 (34%)

• Boudewijn

Naar: https://www.nrc.nl/nieuws...ert-tot-biefstuk-a3130102
Apart dat deze man juwelen om heeft, gewone kleren aanheeft, geen haarnet en de helft van zijn vlees naast de plank heeft liggen. Moedigt me niet echt aan om te kopen om eerlijk te zijn.

offtopic:
Nee ik ben ook niet haccp-compliant, maar ben gewoon particulier.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En nu weer ff naar de plantaardige/zoete kant. ;)

In december had ik het recept van een appelkruimeltaart al eens gepost:
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Nog nog een paar plaatjes bij het lekkers. :9

Hier nog in de bakvorm:

En na eventjes afkoelen, op een serveerschaal:

Dit keer heb ik 'Dijkmans Zoet' als appel gebruikt en haver (zowel fijn gemalen als vlokken) in de korst gebruikt.
I.p.v. gewone suiker, heb ik kokosbloemsuiker gebruikt. Geeft ff net wat meer een specifieke smaak.
En met (uiteraard) vers gemalen kaneel en kardemon als smaakmakers.
Aangezien de 'Dijkmans Zoet' redelijk droog is, heb ik van tevoren het appel mengsel in de abrikozenlikeur geweekt.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Is het zoet, is het hartig?
Beiden! :9

Weer een meevallertje van m'n vaste groenteman. Heel kratje met cherry tomaatjes.
Deel voor de saus, deel voor garnering en ander deel gedroogd:

Allemaal gehalveerd, bestrooid met wat zout en in de oven laten indrogen.
Heerlijk geconcentreerde smaak. d:)b
Jammer dat ik geen geur/smaak kan overbrengen. ;)

Mooie Plaatjes   

• bvk

bvk

walterworld schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:24:
Na toch al een tijdje aan het mee luren in dit topic. Nu ook maar eens een vraag van mijn kant.
Ben van plan om volgende week naar Amazing Oriental te gaan in Eindhoven. Eerste x.(kom uit een boerengat met AH en Jumbo :/ )
Het lijkt mij leuk om iets Aziatisch te maken met ingrediënten die zie niet bij AH en Jumbo in het assortiment hebben.
Gaat om het hoofdgerecht!

Ben zelf al opzoek gegaan naar recepten:
Wat ik merk is dat ze veel oestersaus gebruiken. Ik gebruik dit nooit, dus staat er week een geopend flesje in de koelkast waar ik daarna niks mee doe.
https://amazingoriental.com/recept/laksa-noedelsoep/
https://amazingoriental.c...end-en-gepekelde-groente/
https://amazingoriental.c...-teh-chinese-kruidensoep/

Hebben jullie nog lekkere gerechten met recept waarvan ze de ingediend bij AO hebben?
Wat mag ik zeker niet vergeten tijdens mijn bezoek, zeewier chips?
Welkom in het topic dan maar!

Je vraag is echter nogal ruim, er zijn natuurlijk duizenden Aziatische gerechten om te maken, dus is de vraag waar je voorkeur naar uit gaat. Je hebt het over een hoofdgerecht, maar je plaatst linkjes naar diverse soepen?

Als je het om een maaltijdsoep gaat met ingrediënten die je niet bij de supermarkt vind zou je eens kunnen kijken naar Ramen. Zoiets dus:

Je hebt dan onder andere nodig:

Konbu (zeewier)
Katsuobushi (Bonito vlokken)
Gedroogde Shii-take
Varkenspoten
Miso paste
Mirin (zoete rijstwijn)

En nog meer ingrediënten, afhankelijk van de variant die je wil maken. Recepten daarvan kun je makkelijk vinden, dus dat mag het probleem niet zijn.

En verder is er ook in dit topic al veel voorbij gekomen aan gerechten en recepten zoals de onvolprezen Rendang. Zoek en gij zult vinden ;)

Overigens kun je zaken zoals oestersaus redelijk lang bewaren, je hoeft zo'n flesje echt niet in een week op te maken.

Specs

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Op basis van deze bodem ('crostata'):
ehtweak in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
heb ik dit keer een amandelkruim/gedroogde vijgen koek gebakken: :9

De receptuur van de bodem is hetzelfde gebleven.
De eiwitten heb ik stijf geklopt met wat vanillesuiker en vervolgens gemengd met fijngemalen amandelen (gewoon naturel). Dat eiwit/amandelmengsel op deegbodem gespateld en daar vervolgens de vijgen opgelegd.

Ik had nog zo'n zakje met miniatuur gedroogde vijgen liggen en die moesten ook maar eens op.
Van ieder vijgje eerst ff het kleine houtige steeltje eraf gehaald en ze vervolgens een paar uur in de amandellikeur met limoensap laten trekken/wellen.
Na het afkoelen heb ik de vijgen nog ff afgelakt met wat ahornsiroop.

ff afbakken en je hebt een heerlijk geurende, en vol met vezels (gezond O-) ) koek voor bij de thee/koffie.

Mooie Plaatjes   

• bvk

bvk

Ik ben benieuwd naar wat je nog allemaal meer gaat kokkerellen, dus ga ik je blog maar even onder de favorieten zetten :)

Als je nieuwe kookboeken hebt moet je daar ook wat mee doen natuurlijk, dus had ik vanavond Javaanse bami met kip uit het Groot Surinaams kookboek:

Heel apart dat daar gewoon spaghetti voor gebruikt wordt, maar lekker was het wel! Zeker met de zoetzure komkommer, paksoi en omelet.

Specs

• FreeShooter
assn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:29:
[...]

Ik ben benieuwd naar de verschillende kaasfondues. Ik ben zelf een echte liefhebber en ga graag op wintersport in Frankrijk echte kaasfondue eten maar thuis betrap ik mijzelf erop dat ik gewoon voor de supermarkt kaasfondue ga. Heeft iemand anders goeie kaas combi met wat leuke smaken?

Wat betreft de kruidenpotjes, wij halen altijd de kruiden bij de Turkse supermarkt. Doorzichtig(helaas) maar sluit wel goed af. Prima bakjes en goede prijs.
De echte liefhebbers zeggen dat de zwitserse fondue het beste is. Maar ik vind de fondue savoyarde (uit de regio savoie) toch het lekkerst.

Het franse recept voor een fondue 'savoyarde' is als volgt:

500 g de beaufort
2 glazen witte wijn (vin des Abymes)
400 g de comté
300 g de tomme de Savoie
1/4 reblochon (facultatif)
1 klein glaasje kirsch
1 tl maïzena
1 teentje knoflook

Om het in de juiste etappes te doen, deze volgende site even laten vertalen door translate.

Pas nog een Pain Savoyarde gegeten. Eigenlijk hetzelfde als een fondue maar dan wordt de kaas in een brood geserveerd. Heerlijk >:)

FreeShooter wijzigde deze reactie 29-01-2019 21:09 (8%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@alienfruit Waarom heb je die machine bij amazon.co.uk besteld? Via amazon.de is 'ie zelfs nog ietsje goedkoper (en gratis levering).
of woon je zelf in de UK?

Bloem wat goed geschikt is voor pasta? Lokale supermarkt en turkse winkel-van-sinkel verkopen vaak tarwe gries van Soubry. Het is grof gemalen, maar je kunt er prima pasta deeg van maken! Gebruik het regelmatig.
Kwestie van 1 ei per 100 gram gries. Niks meer, niks minder. Goed kneden en dan kun je je pasta walsmachientje gebruiken om er allerlei vormen van te maken.
Eventueel een paar theelepels olijfolie als je dat prettiger vindt werken.
Voordeel van wat olie in je deeg: het blijft langer soepel.
Nadeel van wat olie in je deeg: het duurt wat langer voordat het droogt. ;)
(eieren bevatten ook vetten die voor smeuïgheid zorgen).

Wil je pastadeeg zonder ei? Gebruik dan per 100gr bloem ca. 50 gr water.
Pastadeeg dat ei bevat wordt tijdens het koken altijd wat 'luchtiger' dan deeg op waterbasis. M.a.w. voor b.v. gevulde ravioli is een 'massieve' pasta(deeg)variant wat beter geschikt.

En scherpe messen? Tja, vrijwel ieder mes kun je (zelf) slijpen tot dat 'ie scherp is.
Er is zelfs een apart topic voor: Welke keukenmessen - Deel 2
Sommigen zweren bij een handgesmeed damasten lemmet van meorietenstaal, voorzien van een exclusieve houten handvat wat eindeloze polijstbeurten heeft ondergaan.
En dan om de zoveel maanden naar een specialistisch mannetje wat m.b.v. diamanten slijpschijven je messen weer scherpt. :+

Weer terug met beide benen op de grond:
Kiwi messen (o.a. via amazon.de) zijn waar voor je geld.
Maar ook gewoon bij de Ikea zijn prima messen te halen.
Het is heel persoonlijk hoe e.e.a. in de hand ligt en wat je zelf prettig vindt.
En leer je zelf het scherpen met een wetsteen aan, en je kunt jaren vooruit!
Oh ja, bijna vergeten, dan komt uiteraard ook de discussie over snijplanken ter sprake... O-)

Wat betreft zo'n pasta machine:

heb gewoon in een Italiaanse supermarkt, tig jaar geleden, ooit voor amper 15 piek gewoon de goedkoopste meegenomen. En die doet het gewoon prima. Volgens mij zijn die apparaten zowat allemaal hetzelfde.
Gebruik ik 'm veel? Nou, niet echt.
Want het gedoe van neerzetten, ruimte maken, overal stuivend bloem en weer schoonmaken is vaak te veel moeite. :|

ehtweak wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:30 (4%)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Wat is OO bloem? Ik gebruik dit spul uit de supermarkt:

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:29:
Wat is OO bloem? Ik gebruik dit spul uit de supermarkt:

[Afbeelding]
Idd. Hetzelfde 'spul'.
Soubry:

Is ook prima voor allerlei brooddeeg te gebruiken.

@Gonadan 00 bloem/meel: https://www.italieplein.n...n-verschil-bloem-en-meel/

Mooie Plaatjes   

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:40
Nou de spiezen met Teriyaki brouwsel zijn onderweg met kip van een jaar oud!

Saus:

- geraspte gember
- geraspte knoflook
- eetlepel sesamolie
- 2 a 3 eetlepels honing
- 3/4 klein koffiekopje sojasaus
- klein handje donkere basterdsuiker
- sesamzaad

https://tweakers.net/ext/f/mYFTpbHFZUnB9SWeaZJa60d3/thumb.jpg

Ff kort inkoken:

https://tweakers.net/ext/f/XmVfNLtN8eGbCEMfX1Aeu7Af/thumb.jpg

Klein beetje ongekookte Teriyakisaus, beetje bloem, zout en peper om de spiezen te marineren:

https://tweakers.net/ext/f/uqb0riFBHQJW0zJxW7mv4Q0E/thumb.jpg

En de gekookte saus straks aan het eind eroverheen gieten. Ik ben benieuwd, staan tig van dit soort uiteenlopende recepten online dus benieuwd hoe dit smaakt :-)

Nog een fototje van mn domeintje, beetje rommelig nu door vrouwlief die me in mn OCD opruimwoede tegenwerkt :-P

https://tweakers.net/ext/f/2FFLWidvRUBSWjbDrrqd2VXj/thumb.jpg

1nsane wijzigde deze reactie 04-02-2019 18:50 (11%)

Adjust non olet

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:40
franssie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:46:
@bvk Koken is ook deels improviseren met wat je hebt.
Zo is het! En het levert vaak ook nog heerlijke variaties op :-) 90% van alle gerechten hebben toch al tientallen manieren waarop je het klaar kunt maken.

Net de spiezen soldaat gemaakt. Smaakte uit de kunst!

Kip uit 2017 :+

https://tweakers.net/ext/f/6R6Qul0vOvQH8CyIl56BJlZW/thumb.jpg

Adjust non olet

• bvk

bvk

franssie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:41:
[...]

Nee, helaas, wel even getwijfeld - maar het was hoofdgerecht en niet eentje uit een serie van 7 gangen dus een flinke moot kabeljauw, de yoghurt rijst aan de ene kant en de groene saus aan de andere kant, chutney op de kop van de vis. Smaakte heerlijk maar leek voor geen meter op de foto uit het boek haha.

Allen die rijst uit het recept is al een beleving.
Die yoghurtrijst lijkt me ook heel lekker inderdaad. En voor de medetweakers die geen flauw idee hebben waar we het over hebben en hoe dat er dan uit hoort te zien:

Ik vraag me af of er sowieso wel borden gebruikt worden voor de foto's, zo te zien wordt alles in het boek gewoon op een groot wit vlak opgemaakt ;)

Specs

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• bvk

bvk

Gezeur allemaal, eet gewoon wat je lekker vind, je gaat uiteindelijk toch wel dood en kun je er maar beter van genoten hebben ;)

Zoals deze stoofschotel:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Specs

Pagina: 1 2 3 4

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True