Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Onderwerpen

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15-12 16:08

mutsje

Certified Prutser

Zie ik op MP zo'n warmtekom te koop voor de kitchenaid, maar nergens te lezen of het op een 6.9ltr versie past pfff. Vandaag broccoli kort gekookt terwijl we spekjes , venkel en ui aan het roerbakken waren. Hierna de broccoli erdoor en wat vocht van de broccoli erbij en nog even laten doorbakken. We kregen zelfs dikke pluim van de beide dochters dat ze dit vaker willen eten. Dus ik droog , jullie hebben vandaag ja gezegd tegen een nieuw soort groente, wat dan pappa. Nou venkel, ow... ik dacht dat dat ui was. Dus de jongste gelijk verschil proeven en nog steeds willen we vaker eten. Mooi om te zien hoe de smaak pupillen zich gaande weg ontwikkelen.

Anyway ook maar weer eens een vermakelijke foto van een baksel van vandaag.

mutsje wijzigde deze reactie 09-03-2017 22:37 (52%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15-12 16:08

mutsje

Certified Prutser

Vandaag samen met de jongste (8jr) onderstaande gemaakt. Zij heeft voor de eerste rijs de helft lopen opbollen en deed het erg goed.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:12

Mach

Elysium Hoplite Forever

Ik ben van het bakken de laaatste tijd.

Lemon curd taart met italiaans kookschuim

En nu staan er madeleintjes in de oven :-)

DUGG

• Mach
  • Laatst online: 22:12

Mach

Elysium Hoplite Forever

quote:
Hobbykok schreef op zondag 12 maart 2017 @ 18:27:
[...]

Idem hier. Elk weeekeinde maak ik nu wat, gisteren een boterkoek. Helaas is die bijna op, hij moest eigenlijk afkoelen, maar toen ontdekten we dat warme boterkoek uit de oven wel heel erg lekker is. Dus toen was er weinig animo voor het avondeten dat een uur later op tafel stond :D

Ik zal ook wat foto's daarvan gaan maken, de kinderen helpen hier elk weekeinde mee. Prima bezigheid om ze wat te leren koken. Op de basisschool leren ze nu ook cake en koek bakken en wat ander simpel spul (tortilla's enzo). Vind het wel goed dat ze al op jonge leeftijd het zo leren.
Dat is eigenlijk het grootste probleem. Het mot allemaal opgegeten worden. Bad carbs >:)

Mijn eerste madeleintjes

DUGG

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:36
* Garyu heeft zich dit weekend eens aan de panettone gewaagd.

's Ochtends mee begonnen, 's avonds om 23:00 stonden de twee stuks die ik gemaakt had af te koelen. Is wel een geduldwerkje zo in ieder geval.

Helaas toch blijkbaar nog niet lang genoeg laten rijzen de laatste rijs, want het is meer een soort cake geworden dan de echt luchtige panettone zoals je hem in Milaan krijgt.

Helemaal vergeten foto's te maken, dus jullie zullen het met een stock-image moeten doen van hoe ie eruit had moeten zien ;).

De grootste stommiteit was denk ik dat ik in plaats van suiker een ander zoetmiddel heb gebruikt, wat bij cakes en taarten normaal gesproken heel goed werkt. En daarbij: minder calorien en geen cariesvorming. En we hadden het in huis. Maar even vergeten dat normale suiker misschien wel een klein beetje belangrijk is als je deeg moet gisten :X . Nu is het dus zonder suiker ook wel gelukt, maar het gistingsproces gaat wel een stuk langzamer en ik had waarschijnlijk de boel nog een nacht moeten laten staan om het zo luchtig te krijgen. Tip voor de volgende keer dus.

Gelukkig smaakt de kruimelcake die het nu geworden is ook niet verkeerd :+

• Garyu
quote:
Hobbykok schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:46:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee wat het is, maar ik ga het ook proberen met echte suiker :+ :D

Ik mag er om lachen omdat ik vorige week 5 cakes gebakken heb en ik was bij alle 5 de suiker vergeten :X :F Probleem is wel dat ik geen idee heb hoe hij hoort te smaken, maar afijn, als het lekker is dan ben ik tevreden. Ik zal eens zien of ik dit weekeinde tijd heb (vermoedelijk niet, maarja, ik zet hem op de to-do-lijst).
Je merkt vanzelf als je iets verkeerd hebt gedaan ;). Voorbeeld video:

Verbaast me dat je nog nooit van panettone gehoord hebt, het is in Italie rond de kersttijd echt -het- nagerecht, vooral in en rond Milaan, maar ook ver daar buiten. Ook in landen als Zwitserland en Oostenrijk krijg je het overal.

Met pasen heb je dan hetzelfde recept maar dan in de vorm van een vredesduif, Colomba pasquale of colomba di pasqua heet het dan:

Garyu wijzigde deze reactie 14-03-2017 09:21 (3%)

• bvsteyn
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:31
Gisteren dusdanig mooi weer dat ik maar besloten heb om de bbq weer aan te slingeren..
Had zin in hamburgers, dus dat werden Spiffs.. :9~

Uiteraard wilde ik ook de hamburgerbroodjes zelf maken, dus daar heb ik het recept van hier voor gebruikt, Een lekker coleslaw en wat aardappelpartjes uit de airfryer maakte de maaltijd compleet!

:9~

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• bvsteyn
Gisteren een simpel maaltje gemaakt, maar iets wat wel de term comfortfood kan hebben wat mij betreft.
Polenta met Parmezaanse kaas, worstjes en salie:

Simpel te maken (voor 4 personen):

170 gr polenta
400 ml kippenbouillon
400 ml melk
Salie
Parmezaanse kaas
(gekruide) worstjes

Breng de bouillon samen met de melk aan de kook en voeg daarna met de garde de polenta toe. Laat drie minuten koken al roerend met een houten lepel. Roer naar smaak een hoeveelheid Parmezaanse kaas er doorheen. Zet de oven op de hoogste grillstand. Na drie minuten schep je de polenta over in een ovenschaal en bestrooi je de polenta met nog wat extra kaas en wat druppels olie. Zet in de oven en laat een mooi korstje ontstaan (in mijn geval niet zo gelukt, maar heb dan ook geen grill ;) ). In de tussentijd olie in een pan en de worstjes bakken. Als de worstjes gaar zijn voeg je wat blaadjes salie toe aan de pan en laat die wat knapperig worden. Voila!

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:40
Na een week hard werken, was het tijd voor wat mannenvoer. Entrecote met in bier gestoofde uien. Daarbij, zoals het hoort, natuurlijk hetzelfde biertje als in de saus. :+

https://tweakers.net/ext/f/waA64vWcEAKy8xuh3UhTflCo/thumb.jpg

• Garyu
quote:
Hobbykok schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 12:35:
Ik heb een braun staafmixer voor soepen, maar daar verkleurt een deel van het apparaat van als je tomatensoep maakt, ook niet helemaal ideaal. Was meen ik 80 euro een paar jaar terug.

Een hakmolentje erbij is wel handig trouwens, die gebruik ik geregeld. Bij de braun laat alleen een opzetstuk daarvan los en dat raak ik af en toe kwijt. Dus ik zou geen Braun aanraden als je iets zoekt. en KitchenAid moet je dus ook niet hebben.

Ik denk dat je rond de 150 euro meer kwaliteit krijgt, maarja, boel geld voor zo'n ding.
Ik heb laatst een nieuwe gekocht omdat de oude (plastic, 1 stand, geluidsniveau straaljager) toch iets te simpel was voor mijn dagelijkse(!) gebruik. Nu voor een euro of veertig een metalen regelbare staafmixer gekocht van Bosch, wat een verschil. Alleen het koppelstuk is van plastic. Ondertussen iets verkleurd in de vaatwasser, maar boeien, de kleur interesseert me niet ;). Er zat ook een hakmolen bij, vond ik wel cool, maar nog nooit gebruikt...

On a related note - Heb nu een Philips stoomapparaat. Iemand ideeën om dat ding goes te gebruiken? Ik ga vandaag bapao maken in ieder geval...

Zo'n ding dus:

Garyu wijzigde deze reactie 19-03-2017 17:40 (4%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
Makreel, heerlijk, maar hier gaan de vrouwen gillen omdat ik de koppen er altijd op laat zitten...

Ik heb ook een stoompan (opzetstuk voor een pan). Ik heb niet de ruimte om veel meer apparaten nog neer te zetten helaas.

Vandaag dit met mijn dochter gemaakt:

Smaakte nog best goed voor een blauwe, rode en gele bagel :D

Hobbykok wijzigde deze reactie 19-03-2017 18:19 (42%)

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21:33
Vanavond lekker een pittige kippendijfilet hamburgertje gemaakt. *O* De broodjes waren dit keer erg goed gelukt. Lekker groot en luchtig.

In totaal zit er gekonfijte citroenschil, citroensap, rode peper, peterselie, oregano, zout, peper, komkommer, harissanaise en nog wat anders dat ik vast inmiddels vergeten ben op. Het recept komt dacht ik oorspronkelijk uit een boek, uit m'n hoofd proberen na te maken. Was verrukkukulekuuuu *O*

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18:20
quote:
Hobbykok schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:14:
Makreel, heerlijk, maar hier gaan de vrouwen gillen omdat ik de koppen er altijd op laat zitten...

Ik heb ook een stoompan (opzetstuk voor een pan). Ik heb niet de ruimte om veel meer apparaten nog neer te zetten helaas.

Vandaag dit met mijn dochter gemaakt:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Smaakte nog best goed voor een blauwe, rode en gele bagel :D
Aaah O+

Ik heb mijn dochter (3) dit weekend beloofd binnenkort samen koekjes te gaan bakken (terwijl ik niet van het bakken ben - dat is de afdeling van mijn vrouw - maar ze wilde zo graag). Sowieso leuk om (soms) samen te kokkerellen.

• bvsteyn
Gisteren een lekker variant van Nasi Goreng gemaakt. Recept is er eentje van Jamie. Lekker met sugarsnaps, bimi, ui, pepertje, knoflook en gember. Eigen toevoeging wat gemarineerde kippendij. Op smaak gebracht met ketjap manis en vissaus. Gepresenteerd met een gebakken eitje, bosui en wat chilisaus.

Resultaat was erg lekker. Vrouwlief vond 'm wat aan de zoute kant helaas. Heb rustig aan gedaan met de vissaus, maar desondanks toch wat zouter geworden. Moet zeggen dat ik er niet zo last van had, maar ik had bij mezelf nog een flinke schep sambal gedaan... :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

quote:
bvsteyn schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:16:
Gezien het feit dat Pasen alweer nadert ook alweer aan het nadenken over het menu. Denk dat het een brunch gaat worden. Zal in ieder geval een speltbrood en een paasstol gaan maken. Verder nog op zoek naar inspiratie...

Iemand tips? Of wat gaan jullie maken?
Ik heb vorig jaar deze gemaakt, viel erg in de smaak:

Citroencake met maanzaad

Nomen nescio

Acties:
  • +3Henk 'm!

• barrymossel
Dit was wel prima:

• Longhaas sous vide (55 graden voor 6-7-8 uur, geen idee precies).
  • Gestoofde uien in rode wijn.
  • Salade met geile dressing.
  • Ordinaire ovenfriet (nee, geen frites)

• bvsteyn
quote:
NoTimeRemains schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:20:
[...]

Ik spreek denk ik voor iedereen als ik ook weer een verslag van je verwacht
Zal ik tegen die tijd doen! ;)

Gisteren een simpele, maar wel lekkere lasagne gemaakt met geroosterde paprika en verse kruiden. Volgende keer zelf weer de pasta maken en kijken of ik de paprika's zelf kan roosteren om te zien of we het nog een tikkie lekkerder kunnen maken!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13-12 16:58
quote:
mutsje schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:25:
Ik zou voor een green egg gaan ipv zo'n ding waar je wel twee heule kip'n in ken roaster'n. Een egg is veelzijdig en je kan er ook uren dikke blokken vlees in garen natuurlijk met gadget's erin gestoken dat je vanaf afstand de temp in de gaten kan houden :) * mutsje staat ook op mijn wishlish nog
https://www.gayauthors.org/uploads/emoticons/default_withstupidsmiley.gif

Ik heb een BGE Medium, met PartyQ (je stelt een gewenste temperatuur in. In de PQ zit een ventilatortje dat even gaat draaien wanneer de temp onder de gestelde temp komt), een Maverick et-732 temp meter waarmee je op afstand de temperatuur kan aflezen (en een alarm kan instellen wanneer de temp onder de ingestelde grens of oven de gestelde grens komt).
Echt ZO blij met deze setup d:)b

Zeker als je hem onder een afdakje kan zetten, is de aanschaf van een dergelijke kamado wat mij betreft een dikke aanrader.
Ik zou wel oppassen met de hele goedkope kamados. De Chinese Auplex dingen worden onder veel namen verkocht en heb er veel klachten over gelezen. Velen hadden ondanks de relatief lage aanschafprijs toch spijt dat ze niet voor een kwalitatief betere waren gegaan.
De kleinste BGE (zoals die van Librije) heb je voor zo'n 600 euri en hier kun je al hele leuke dingen mee.
Kwalitatief goede kolen, wat goed rookhout en je wil nooit meer anders ;)

XBox: R0nster76 || PSN: Ronster_Jona

• bvsteyn
Gisterochtend vroeg begonnen met hamburgerbroodjes maken om 's avonds een lekker maaltje op tafel te zetten. Het zijn hamburgers van chorizo en kipgehakt geworden naar een recept van Donal Skehan. Opmaak van de broodjes verder simpel gehouden met een blaadje sla en een plak halloumi. Smaak was top! :9

Verder wat rozemarijn-tijm aardappeltjes uit de oven en een licht salade van veldsla, makreel, appel, pompoenpitten en een dressing van Griekse yoghurt.

Jummie! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hobbykok
Zo, het vlees voor de bbq staat te marineren in de koelkast.

Morgen spiezen rijgen van 1,2 kilo varkenshaas en 600 gram kipfilet. De varkenshaas wordt getransformeerd naar mega shaslicken en de kip gaat met verse ananas op de spies.

Beetje veel voor 2 personen, maar de rest vries ik wel na het bbq'en in. En voor de kids maak ik spiezen met balletjes van de ikea.

Een impressie van vorig jaar:

Marinade vrij standaard van 24 eetlepels ketjap, 10 eetlepels soja, paar flinke scheuten olijfolie en een stuk of 3 knofloken. Gewoon perfect, met grote stukken groente of ananas en hop, ik ben een tevreden mens morgen in het zonnetje :Y)

Hobbykok wijzigde deze reactie 08-04-2017 22:03 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:24

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

quote:
Gonadan schreef op zondag 9 april 2017 @ 14:01:
Ga je het nog goed verhitten? Zo ja dan gewoon even ruiken/kijken/proeven en gaan.
Als je er van gaat proeven ben je bij een eventuele Salmonella e.d. besmetting alsnog de Sjaak... ;)

Maar gaat wederom goed verhit worden inderdaad, het moet nu ook weer een tijdje mee gaan pruttelen na eerst weer aan de kook gebracht te zijn.

Dit was trouwens de kip in kwestie, perfect gaar, sappig en mals :9

https://tweakers.net/ext/f/IbnhGrf3BLHApPYSWal1eMV7/thumb.jpg

Edit: Net uit de koelkast gehaald, het spul is dus gewoon een gelei geworden. Dan moet het denk ik toch wel dusdanig lang getrokken en ingekookt zijn dat de bacteriën foetsie zijn? Het ruikt in ieder geval nog prima.

bvk wijzigde deze reactie 09-04-2017 14:35 (14%)

Specs

• barrymossel
quote:
bvk schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:13:
Jeetje, zijn er de afgelopen week alleen maar diepvriesmaaltijden gegeten of zo? Stil hier.... ;)
Sorry, ik had me moeten melden ;)

Salade met sous-vide gegaarde bavette afgelopen zaterdag:

https://tweakers.net/ext/f/1SOasM44q97gj0Ip9HO6XvSa/thumb.jpg

Zo goed bevallen dat ik zodadelijk een net wat andere variant met longhaas ga maken.
  • Longhaas gemarineerd in sojasaus, honing, knoflook, sesamolie, peper en zout
  • Veldsla
  • Rucola
  • Mozzarella
  • Parmesan krullen
  • Rode ui
  • Pijnboompitten
  • Dressing vergelijkbaar met de marinade

• bvk

bvk

quote:
Hobbykok schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:17:
Rawits zijn toch die dunnere rode pepertjes? Bij onze jumbo (Friesland) hebben ze sinds kort pas Jalapeno's (ben ik trouwens wel blij mee, heerlijk voor op de pizza of in een gerecht wat een beetje hitte nodig heeft en rauw smaken ze ook prima). Ik lees op wikipedia dat veel supermarkten ze hebben, maar hier in het noorden helaas weinig aanbod. De toko's hebben ze natuurlijk wel.
Na wat zoeken ben ik er achter gekomen dat de Thai de "Bird's Eye" pepertjes gebruiken:

Wikipedia: Bird's eye chili

Wat blijkbaar inderdaad hetzelfde is als de Rawit's. Bij mijn Jumbo hebben ze al tijden de Jalapeno's naast de normale rode pepers, maar verder niets. Gelukkig zijn er hier echter toko's in overvloed en heb ik nu een zakje verse groene (en 1 rode...) Rawits in huis.

Nou maar eens kijken of ik de Thaise smaak hiermee beter kan evenaren.
quote:
Maarja, binnenkort dus, morgen eerst 6 uur lang een examen afleggen en dan aan het bier.
Succes dan maar en Proost alvast :)

Specs

• Freelance
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22:32
Afgelopen osso buco met saffraan risotto gemaakt. Was erg lekker, heb de temperatuur van de oven wat lager gezet en zo'n 5 uur laten stoven.

Helaas geen eigen foto maar zag er wel zo uit ;)

☐ rekt ☐ not rekt ☑ Tyrannosaurus rekt

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:40

Sous vide spare ribs met Asien rub. 3 uur op 75graden en afgemaakt op de bbq...!

Recept: https://recipes.anovaculi...le-chinese-baby-back-ribs

Tomino wijzigde deze reactie 29-04-2017 23:04 (20%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:07

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ottolenghi zit in New Orleans. Voor de verandering eens een gerecht mèt vlees dus het zal jullie bevallen. 'Chicken & prawn gumbo', ook met varkensvlees (hij noemt ook nog even een lokale gerookte worst die heel lekker klonk).

Onderaan de pagina nog meer linkjes naar z'n laatste gerechten voor de geïnteresseerden: het ziet er weer heerlijk uit allemaal.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• bvk

bvk

Kijk eens wat ik als cadeautje gekregen heb van mijn grote vriend @Lampuhkap :

* bvk heeft voorlopig voldoende pepers in huis >:)

Carolina Reapers, Jalapenos, Habanero's, Madame Jeanette en een lekkere saus :)

Specs

• Garyu
quote:
franssie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:49:
Het is nog wel iets anders Wikipedia: Ghee maar voor de snel zit geklaarde boter inderdaad goed in de buurt. En vers is natuurlijk ook anders dan ghee uit een blik ;)
In Duitsland is geklaarde boter (ook wel: boterolie) gewoon in de supermarkt te koop onder de naam Butterschmalz. Ik heb het in NL echter nog nergens gezien? Alternatief kan je ook wel kokosolie/kokosvet gebruiken, heeft natuurlijk wel een iets andere smaak maar past bij veel gerechten en curry ook goed.

Plaatje erbij, bij de Aldi bijvoorbeeld:

Garyu wijzigde deze reactie 31-05-2017 16:15 (10%)

• bvk

bvk

quote:
Hobbykok schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:53:
[...]

Dat recept heb ik van westlandpeppers, kwam ik in 2013 tegen op een blog van ze. Omdat ik altijd graag over hete pepers lees (en vooral kijk op youtube ter vermaak) had ik hem bewaard.

Ik had trouwens zelf normale boter genomen, het komt ook niet zo nauw. Je proeft toch alleen maar die dodelijke peper hoor ;)

[...]

Deze bedoelde ik: Wikipedia: Naga Jolokia

Die zitten volgens mij in dat kleine doosje op de foto, met volgens mij ook nog een nog hetere peper. Maar de naga jolokia is al amper te doen, denk dat het qua gevoel weinig uitmaakt of je nu een reaper neemt of een jolokia, het is beiden echt extreem afzien.

Een habanero is een snoepje vergeleken met deze gemene pepers. Ik kan zo een habanero of drie opeten zonder dat ik problemen krijg, maar die andere... daar moet ik me mentaal op voorbereiden.
Volgens de schenker zitten er in dat kleine doosje Trinidad Scorpions en/of Carolina Reapers die volgens de Scoville schaal dus nog heter zijn. Liggen nu ook in de vriezer in een apart zakje zodat ik me niet kan vergissen....

De Rendang staat ondertussen lekker te sudderen en in de boemboe heb ik nu 2 Habaneros mee gevijzeld.

Net even geproefd en die 2 Habanero's zijn vooralsnog wel voldoende... ;)

Specs

• bvk

bvk

De Rendang is weer lekker geworden, maar ook direct een stuk pittiger met de Habanero's in plaats van Rawits zoals ik eerder gebruikte.

Ik vraag me ook af hoe je die allerheetste pepers nu in een gerecht kunt gebruiken zonder 112 te hoeven bellen en dat je sowieso nog iets proeft van het gerecht?

De koriander ligt er voor de sier op, daar proef je dus al niets van terug... :P

Specs

• bvsteyn
Pff..ik zelf houd wel van wat pittiger eten, maar denk dat ik de genoemde pepers maar aan de profesionals over laat.. ;)

Gisteren heerlijk maaltje gemaakt:

Indonesiche caponata, kangkung (alleen met hollandse spinazie), babi ketjap en witte rijst. Man, wat was dat weer lekker. Met name de babi ketjap is top; van 's ochtends 8:30 tot 17:00 uur lekker laten sudderen..toch wel één van mijn favorieten! :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Een van de voordelen van een multi culturele samenleving zoals in Amsterdam zuid-oost is de ruime aanwezigheid van toko's waar je praktisch bijna alles kunt krijgen.

"Heeft u ook Ghee?"

"Natuurlijk meneer, wilt u een groot of een klein blik?"

:)

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

Et voila, de Chicken Tikka Masala:

Iets te veel zuren en wat te weinig kruiden gebruikt, er mocht nog wel wat zout overheen... Maar dat weten we dan voor een volgende keer :)

Dit recept dus: https://www.jamiemagazine...chicken-tikka-masala.html

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvsteyn
Naast de gerechten van Jamie Oliver vind ik de recepten van Donal Skehan ook altijd een aanrader! Dit gerecht viel dan ook zeer goed in de smaak:

Gekruide kippendij, semi zongedroogde tomaatjes met romige mais en rucola. Simpel, maar zeer smaakvol!

• barrymossel
Ik heb me toch een partij zin in morgen!

Stukje vlees besteld.

Tomahawk Steak van 1,5 kilo (incl. bot)

Met rozemarijn en tijm, nu gevacumeerd om morgen eerst sous-vide te worden gegaard (54 graden, 6 uurtjes).

Banana for size!

Direct een (basis) Weber aangeschaft om hem morgen na het waterbadje af te grillen :)

Daarbij een gemixt grove aardappel "puree" van zoete en gewone aardappel, met een pepertje, wat olie, rucoal en feta.

Oeeeeh zoveel zin in!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• barrymossel
De tomahawk steak met mixed potato mash, feta en rucola. Smaakte heul perfect!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
quote:
Maverick! schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:08:
[...]

Da's ook een voordeel van fermenteren, door de goede bacterieen in principe oneindig.
In het artikel wordt geschreven minimaal een jaar volgens mij.

Ik denk dat het langste wat ik met een batch heb gedaan is ongeveer een half jaar, maar het lijkt dat het na verloop van tijd alleen maar lekkerder wordt.

Wel er op letten dat je alles goed onder water houdt. Ik gebruik een porceleinen deksel die precies in de pot past en druk het de eerste paar dagen goed aan. Daarna blijft het vanzelf submerged.

Hoe kweek je de pepers eigenlijk? Lijkt me ook erg leuk om te doen.
Als je een link heb naar een geode website oid zou leuk zijn :)
Pepers kweken is eigenlijk heel simpel:
Zaaien in januari (of maandje eerder of later) per zaadje in een plastic bekertje en in een zaaibak zetten. Zorgen voor genoeg hitte en vocht (niet teveel).
Wanneer de plantjes bovenkomen zorgen voor genoeg warmte en vooral licht (ik licht ze bij met een groeilamp uit China).
Door laten groeien en wanneer ze wat groter zijn overpotten naar een grote potje (P9 of P10 bijvoorbeeld).
Uiteindelijk half mei overpotten naar een pot van minimaal 10 liter (liefst groter) en buiten zetten in de zon. Bij voorkeur laten wennen aan het buiten staan, dus niet direct de hele dag in de volle zon en evt. 's nachts binnen.

Kind kan de was doen... Als ik het kan...

Veel info op dit forum: http://www.chillipeper.nl/forum/
En goedkope zaadjes: http://shop.anchilique.nl/
Groot assortiment zaadjes: http://www.peperzaden.nl/
Bijzondere zaadjes, maar duur: http://www.fataliiseeds.net/

Succes ;)

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01:59
Ik ben recent weer in Zuid-west belgie geweest en had daar ergens ijs met speciaalbier erin. Was erg lekker... en ik wil dat namaken.

Beetje zonde van die specifieke pinten dus ik wil het met bernardus of rochefort maken. Die laatste omdat het iets zoeter en rokeriger is, wat denk ik een mooie combi met roomijs is.
Ik maak normaliter sorbetijs, dus even een factcheck:

Volgens mij is de beste truc:

500ml slagroom halfstijf kloppen
8 eierdooiers met 2 vanillestokjes en 250gr suiker mengen
500ml volle melk erin
^^ is klassiek roomijs. Daarna een flesje rochefort erin, wellicht iets meer.
Weet iemand hoever ik kan gaan qua biergehalte? En als ik teveel bier heb, dan maar minder melk?

Het eind resultaat dat ik wil clonen is dit:

Daar zit dus best wat pint in aan de kleur te zien.

• Hobbykok
Over smaak gesproken, ik ben vandaag mijn groenten en vlees bij de streekboerderij gaan halen en dat was wel een belevenis. De boer had namelijk net een melktapmachine waarmee klanten zelf melk kunnen tappen, mooie demonstratie gehad, zit zelfs een stoomsysteem in voor de reiniging. Echt leuk, zo van de koe in de fles zeg maar.

Vervolgens het spul opgehaald, was best druk nog, gewoon 12 man die gelijk bij de opening van de winkel vanavond kratten kwamen halen. De winkel waar je het kon ophalen in een boerderij was ook wel bijzonder, eigengemaakte nougat, veel soorten ijs (het was een boer die zelf ijs maakt), heerlijk spul allemaal.

Ik heb veel gekocht en even wat foto's gemaakt. Eerste indrukken: de aardbeien zijn 10 keer zo lekker als die uit de supermarkt, proeftest met de kinderen gedaan en unaniem kwamen we uit op de polderaardbeien die hier 40 km verderop in het veld staan.

Het vlees is van bijzonder goede kwaliteit als ik het zo kan inschatten (alles nog wel bevroren, dus ik moet nog verder testen). Op het vlees staat wat de beesten gegeten hebben, wanneer ze geslacht zijn, wanneer er worstjes of wat dan ook van gemaakt is en op bepaalde stukken vlees staat zelfs de naam van de boer / knecht die het beest eten heeft gegeven tijdens zijn leven en op een paar stukken vlees stond ook het ras en de naam van het beest. Erg bijzonder allemaal.

De aardappelen moet ik nog testen, ik heb 4 soorten gekocht. De Frieslanders zijn wel zacht, maar ik meen dat ze zich weer vol kunnen zuigen met water en dan prima smaken. Zijn denk ik wat ouder. We gaan het wel meemaken de komende week. Op de site kan je sinds deze week wel nieuwe oogst bestellen, maar eerst maar eens testen welke van de 4 soorten ik nu het lekkerste vind.

En de andijvie, die was nogal groot. Ik had het supermarkt formaat in gedachten en dacht: ik bestel er 2. Oei, dat was even schrikken.

1 van de 2 kaasjes die ik besteld had was niet op voorraad. Maar de boerin werd helemaal enthousiast wat haar collega boerin gedaan had, ik had kennelijk een veel groter formaat van een pesto kaas gekregen als welkomscadeau omdat ik voor het eerst er kocht. Ik ben nogal een grote kaaseter, dus ik moet de volgende keer even opletten dat ik wel een kilo minimaal bestel en een baby kaasje dat op de foto groot leek is kennelijk niet zo groot.

De foto's van alles (heb er 135 euro voor betaald), thumbnails in lage resolutie (klik erop voor goede resolutie):

Ik ben ook lid geworden van boer 2.0 familie voor 10 euro per maand nu, maar daar ging wat mis, dus ik heb even een mail gestuurd naar de site om dat goed te krijgen. Ik zie namelijk nog niet de kortingsprijzen staan.

Al met al een heel dikke aanrader als je in Friesland woont. De boeren wonen maximaal 40 km van het ophaaladres af, alles komt uit de buurt, geen verpakkings materiaal (of althans zo min mogelijk), alles is van heel hoge kwaliteit. Ben heel tevreden.

Oh, vergeet ik te vermelden dat ik ook soep heb gekocht van dit project:
http://www.lc.nl/frieslan...oep-gekookt-21723555.html

Ze wilden hier 60.000 bloemkolen weggooien omdat ze geel waren door de zon ipv wit en dan kan je ze kennelijk niet meer verkopen 8)7

Kortom: voor bijna dezelfde prijs als in de supermarkt kan ik hier terecht voor een veel betere kwaliteit, ik kom in contact met de boeren die mijn eten maken, ik ondersteun 16 boeren die nu niet meer maar een paar cent voor het voedsel van de grote supermarkt krijgen, maar 100% van wat ik betaal, het eten is verser en lekkerder (de melk die ik koop wordt bijv. ook doorverkocht aan Campina), op de meeste afhaallocaties kan je andere streekproducten kopen. Kortom: ik vraag me echt af waarom ik naar de supermarkt ga voor vlees, groente en fruit. Brood kocht ik al bij de bakker omdat het echt vele malen beter is dan de supermarkt (en het prijsverschil is ook niet groot), misschien ben ik 25 euro per week nu meer kwijt, maar de kwaliteit en smaak is minimaal 50% beter. Soms De laatste tijd ben ik gewoon blij dat ik in Friesland woon, op een uur rijden van Amsterdam, maar alle geneugden van het platte land, ik raad iedere alleenstaande hier aan om een leuke vrouw in Friesland te ontmoeten, daar te gaan wonen en werken en te genieten van het leven _/-\o_

Hobbykok wijzigde deze reactie 29-06-2017 23:41 (17%)

• bvk

bvk

quote:
Hobbykok schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:11:
[...]

De afhaalpunten zijn andere boeren of een winkelhal van de welkoop ofzo, daar is geen slager. Het komt in een soort diepvriesbakken zodat het bevroren blijft.

Tegen een echte slager kan je concurreren met de prijs en het vlees zelf (uit de regio, van je eigen beesten en dus invloed op voer), maar voor vers is de doelgroep te klein. Ze zijn wel aan het uitbreiden, dus wie weet. Zelf vries ik,al,mijn vlees na bereiden ook in omdat we beiden werken en dan is dat praktisch zodat we vrije tijd in de avond over hebben. Koken doe ik in het weekeinde vooral. Voor wie het vlees in de supermarkt kocht voor bijna dezelfde prijs is dit erg interessant.
Ik ondersteun het idee van harte maar ik denk wel dat het pas zin heeft als je zoals jij met met meerdere personen bent zodat een en ander ook opkomt. Ik ben zelf maar in mijn eentje en koop ik vlees vers om het daarna binnen 2 dagen op te eten, ik doe dan ook vaker boodschappen.

Meestal gewoon bij de Jumbo die zelf ook een "slager" hebben die ik regelmatig grote lendes, buiken, zijdes en dergelijke in de winkel zie snijden, portioneren en verpakken. Plus natuurlijk het "betere" Ierse vlees wat gevacumeerd binnen komt.

Vanavond dus een lekkere Rib-Eye klaargemaakt met pasta, paddestoelen, basilicum en wat geraspte Parmezaan:

Voor supermarkt begrippen prima en anders heb ik ook nog échte goede slagers in de buurt zoals Slagerij Meester in de Amsterdamse Poort :)

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hobbykok
Nou, raapstelen kopen lukt niet echt. Weet iemand of je die nog ergens kan krijgen of ben ik te laat? Ik heb ze eigenlijk voor een gerecht nodig, maar ik zoek al een week en zelfs bij de AH XL waren ze er niet...

En nu ik post, ik heb net een leuk kookboek besteld bij mijn weekboodschappen:

Staan recepten in van Friese topkoks die met streekproducten koken en ook staan de boerderijen erin waar ik de producten koop, daarnaast wandeltochten en wat al niet meer, staat een erg leuke recensie van dit boek op bol.com en dit soort kookboeken met wat extra spul erin zijn altijd leuk voor mijn hobby. En ik heb hem gelijk met de boodschappen besteld, dus betaald van het huishoudgeld en niet van mijn "zakgeld" O-)

Volgende week heb ik gerookte paling, parijse worteltjes en hoelijk dus ook een gerecht met raapstelen op het menu.
quote:
bvk schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:50:
Wel heb ik de saus van die Scorpions die ook in het pakket zat geprobeerd, een klein theelepeltje daarvan is voor mij al meer dan genoeg om een gerecht pit te geven. Want die Scorpions zijn praktisch net zo heet als de Reapers (+/- 2.000.000 Scoville) en voor mij als doorsnee Hollander bijna niet te doen.

Maar gelukkig kwam jij (toch?) met de pindakaas truc, dat helpt enorm als het nét wat te heet is. Ik snap nou ook waarom de Indonesiërs graag pindasaus eten... >:)
Nou, die pindakaas truuk had mijn zwager bedacht (of ergens gehoord). Ik kende hem niet en ik ben wel een groot fan van filmpjes van mensen die hete pepers eten or proberen te eten. Maar die zie ik echt nooit pindakaas of satesaus nemen, maar het werkte toen ik dat gerecht had wel uitstekend. Bij jou werkte dat dus ook goed?

En scorpions of reapers of welke peper dan ook boven de 1 miljoen scovil units, ze zijn eigenlijk allemaal veel te heet, maar leuk om eens in je leven te proberen. En mooi om achter de hand te hebben als een stoer persoon eens zit op te scheppen dat hij wel pittig eten kan waarderen :D

Hobbykok wijzigde deze reactie 04-07-2017 23:26 (10%)

• arie_papa
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13-12 15:16

arie_papa

Running on Ubuntu

quote:
coelho schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 00:10:
Ik weet niet of het mals dat hierboven bedoeld wordt hetzelfde is als ik ervaar, maar als je in de supermarkt bijvoorbeeld gerookt kipfilet hebt dan heeft dat een 'gladde' structuur van binnen. Wanneer ik kipfilet bereid dan blijft daar de draad van het vlees in zichtbaar. Ongeacht bereidingsmethode of marinade. Mijn conclusie is dus ook al eens geweest dat bv de gerookte kipfilet uit de supermarkt een gepureerd vleesmengsel is dat weer terug in een kipfiletvorm is gegoten. Anders kan ik het niet verklaren.
Dat is meestal gemaakt van separatorvlees, vandaar de fijne structuur.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hobbykok
quote:
Bokmaaa schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:28:
Je zou kunnen kijken naar liquid smoke, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Liquid smoke zou ik niet doen, je moet eigenlijk dit hebben (een PolyScience Smoking Gun, ik heb ze alleen nog nooit in Nederland gezien):

Dat is echt een hebbedingetje. Ziet er supersimpel uit en werkt echt als een trein. Ze gebruiken hem heel veel in de tv serie Masterchef Australia. Kan je ook ijs met rooksmaak maken en meer tofs.
quote:
8088 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:01:
Dat kennen ze daar absoluut en meiraapsoep is een klassieker.
Dan ga ik dat recept maken, het water liep me al wat in de mond toen ik het las namelijk. En ik heb grote en geen kleintjes, dus dat Iraanse recept ga ik voor nu met deze die ik heb proberen. Kan ik gelijk de rijst opmaken die niet meer in de pot past die op het aanrecht staat, kan die zak niet nog een keer omvallen in mijn voorraadkast.

Hobbykok wijzigde deze reactie 07-07-2017 13:35 (32%)

• barrymossel
quote:
barrymossel schreef op zondag 9 juli 2017 @ 09:22:
Iemand nog een ideetje voor een stuk buikspek van een kilo op de BBQ?

Ik zit te denken aan iets als in deze trant: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=10488.0

En dan gecombineerd met: http://www.24kitchen.nl/recepten/gemarineerd-buikspek

Voorwaarden: knoflook, sojasaus en een zoete lak. :)
Dit is het geworden:

Rub en marinade waren prima (beetje uit de losse pols), maar ik ben toch niet echt fan van buikspek. Sowieso zou ik rund vrijwel altijd boven varken verkiezen (al is een varkenshaasje dan wel weer erg lekker).

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:30

Wormaap

Moderator Foto & Video
Vanavond heb ik, naar aanleiding van eerdere posts, een eerste poging tot het fermenteren van pepertjes gestart, volgens deze methode.

Het voorlopige resultaat:

Wel heb ik een paar vragen.
Gaat dit werken in weckpotten? Toen ik (uiteraard nadat ik alles klaar had gemaakt :+ ) die site een beetje door zat te lezen, zag ik dat mensen lucht uit hun pot willen houden, maar juist doppen maar lichtjes aandraaien (naar ik aanneem om gassen de mogelijkheid te geven om weg te dampen).
Daarnaast heb ik wat teveel zout gebruikt. Ik had verkeerd gelezen en een eetlepel zout per 250ml toegevoegd, in plaats van per 500ml. Is dat een ramp en moet ik wat van mijn brine weg gaan gieten en vervangen door water, of gaat het zo ook nog wel goed komen?

Ticking away, the moments that make up a dull day. iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:02

Tarin

Just plain weird.

Ik meld me hier ook maar eens. Ik kook graag, heb een fijn ruime keuken geklust in ons huidige huurhuisje maar neem niet vaak genoeg de tijd om iets leuks te maken (iets met 11 uur per weekdag kwijt zijn aan werk+reizen en een 7 maanden oude dochter). Vaak kwam de avondmaaltijd neer op aardappeltjes met gekookte/gestoomde groenten en een stukje vlees/vis, een van onze 5 hip uitziende standaardrecepten, of pasta met saus en kaas of chicken tonight ofzo.
Maar daar komt verandering in: we zijn met dr. Oetker in zee gegaan en gaan gewoon van kaft tot kaft dit boek door, met uitzondering van de dingen die we niet kunnen eten (m'n vrouw houdt niet van extreem pittig, ik ben allergisch voor peulvruchten en noten) - daar vervangen we wat ingredienten of slaan ze over. Daarna hebben we hopelijk een arsenaaltje nieuwe recepten om uit te kiezen en wellicht wat inspiratie om te gaan experimenteren.

Tot nu toe overwegend positief, er zat een curry-recept wat niet ons ding was (te zurige ondertoon) maar verder is alles verrassend smakelijk voor de beperkte hoeveelheid ingredienten. Gisteravond wortel-burrito's met geitenkaas gemaakt, was erg lekker (500gr wortels in de lengte in kwarten snijden, aanbakken met wat zout en peper, beetje boter+suiker erbij en kort karamelliseren, met bieslook in 4 fajitas rollen, geitenkaas en pijnboompitten eroverheen, 10 minuten in de oven onder de grill).

Wel met gekochte fajitas, ik heb ze ook een keer zelf gemaakt maar dat kostte me toen teveel tijd en afwas.

Wat ik ook fijn vind aan dit boek is dat we van de kruidenzakjes en potten/pakken kant-en-klare saus af zijn. Alleen wat groente-, kip- of vleesbouillon is af en toe nodig, maar daarvoor is denk ik geen makkelijk / smaakversterkerarm alternatief?

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 07-12 14:24
Wat een leuk topic! Ik woon zelf al ruim 10 jaar op mezelf en vind koken heerlijk ontspannend na een dag hard werken. Ik ben ook een foodblog begonnen waar ik mijn recepten, ervaringen en kooktips deel. (Linkje in de signature).

Van broodjes tot uitgebreide recepten en maaltijden. :)

Alles over Brillen Blog

• bvk

bvk

Zoveel koks, zoveel technieken ;)

Edit: De Sjalotten soep is overigens prima gelukt:

Goed op smaak waarbij ik vrijwel letterlijk het Smulweb recept gevolgd heb, een aanrader dus wat mij betreft.

bvk wijzigde deze reactie 03-08-2017 19:04 (77%)

Specs

• barrymossel
Stukje vlees. Morgen sous-vide voor 8 uur, daarna heel snel afgrillen (hopelijk op de BBQ), want erg dun (inside skirt steak).

Afwasborstel for size.

barrymossel wijzigde deze reactie 03-08-2017 19:02 (7%)

• barrymossel
Resultaat, niet mijn "mooiste creatie:"

• Dirtbiter
  • Laatst online: 10-12 08:44
quote:
Hobbykok schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 23:40:
Heeft iemand tips hoe je kan voorkomen dat je veel last krijgt van je ogen bij het snijden van uien? Ik kan daar heel slecht tegen en sta nu geregeld buiten de uien te snijden, als ik het in de keuken doen en als het uien zijn die mij veel last geven, dan ben ik meerdere minuten echt uitgeschakeld.

Nu zag ik net op youtube een tip om kauwgum te kauwen bij het snijden, nog niet geprobeerd. Maar misschien heeft iemand een tip? Ik meen dat je pas last krijgt als je net een laagje teveel van de ui afhaalt, ik heb wel hakmolentjes en alles waarin uien passen, maar het lukt me vaak niet goed om het te voorkomen. In de winter stop ik de uien onder water en snijd ze zo, maar dat vind ik niet helemaal fijn omdat ik dan wel moet zorgen voor een lege gootsteen en vaak gooi ik daar mijn vieze kookgerei in.

Iemand een gouden tip?

:+

• Kimberly
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 07-12 14:24
Net ook weer een lekker broodje gemaakt:

Wat kun je soms het broodje kip taugé toch missen van de la place in de v&d.. Nog steeds zo jammer dat ze weg zijn :x

Alles over Brillen Blog

• barrymossel
quote:
Gonadan schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:45:
Is dat voer van B&S een aanrader? Ik ben op zich wel op zoek naar een online leverancier van goed vlees, liefst ook verantwoord. Nadeel is dat van die nieuwkomers zoals 'koop een koe' weinig keuzevrijheid geven en ik toch sterke twijfels heb of het niet een stuk minder verantwoord is dan ze zich voordoen.

Helaas hebben dergelijke online partijen er onderhand wel voor gezorgd dat lokale boeren waar je de koe gewoon nog kon aanwijzen gestopt zijn met verkoop aan particulieren omdat het niet meer rendabel was. :(
Beef&Steak levert prima vlees, zover ik kan beoordelen. Wel ingevroren en dat zorgt voor mij altijd voor een minder kwaliteitsgevoel. Dat gezegd hebbende bestel ik er vrijwel maandelijks voor 60+ euro (want gratis verzending). En vrijwel alles doe ik sous-vide, dus dan kun je ook supermarktvlees prima bereiden. Reden dat ik online bestel zijn vooral:
  • Gemak: ja ik ben lui
  • Kosten: slager is vaak net iets duurder
  • Assortiment: ik bestel meestal iets "bijzonders", dus niet een standaard biefstukje (kun je bij de slager ook bestellen, maar pffffff ik ben lui)
Ook bestel ik regelmatig bij meatfish.nl. Zij leveren hier in de regio gratis en niet ingevroren. Gisteren kwamen ze een stuk buikspek (ik ga pancetta (proberen te) maken) en een ossenhaas brengen. De ossenhaas was iets groter dan wat ik besteld had. Dus kon ik kiezen voor extra korting. Prima :)

• Hobbykok
Ik kwam net een mooi recept tegen voor als je een lading bier gedronken hebt met vrienden en thuis nog een snack wilt nuttigen, het ziet er erg goed uit, denk een iets gezonder alternatief voor naar de shoarma boer te gaan (al heeft dat ook wel wat natuurlijk), bij deze:

https://www.kellycaresse....evuld-met-gekruid-gehakt/

de overige recepten zijn niet heel bijzonder, ze werkt veel met kant en klaar zaken, maar dit vond ik wel een erg leuke die me ook het water in de mond deed lopen. Als ik als student zijnde jaren terug een vriendin had getroffen die dit voor mij had gemaakt als ik dronken uit de stad was gekomen, dan was ik nu met haar getrouwd en had ik mijn huidige vrouw nooit ontmoet :P

Ik weet trouwens niet waarom er allemaal gezonde dingen om dat brood heen staan zoals stukjes tomaat en komkommer. Die had ik eigenlijk moeten vervangen in photoshop met potten bier :+

Ik heb hier binnenkort weer een mannenavondje, ik denk dat ik hiervan een variant ga maken, moet wel even wat pepers in voor de pittigheid en een lekker sausje. Maar dit ziet er echt lekker uit en is heel simpel, ideaal voor een groep mannelijke vrienden dus. Makkelijk voor te bereiden, iedereeen aan het bier, ondertussen de oven even aan en voila, ideaal voer.

Hobbykok wijzigde deze reactie 01-09-2017 23:11 (24%)

• barrymossel
Gisteren ossenhaas met Edelweiss ijs gegeten. Bijzonder, maar ik zie toch echt niet de meerwaarde van het koude ijs. Ook de smaak van het ijs (prima ijs overigens) vond ik niet de beste match met vlees (welke dan ook).

Ik heb nog twee smaken ijs, dus ik moet nog verder testen, maar vooralsnog noem ik het geen aanrader. Ja, alleen om een beetje tof te doen richting familie of vrienden ;)

• barrymossel
Gisteren trouwens nog Country Style Ribs (krabbetjes) gemaakt: 24 uur op 65,5 graden sous-vide met rub, daarna twee verschillende sauzen als lak gebruikt (sticky bbq en pittige coca cola bbq saus) en op de BBQ afgegrilld. Echt heel erg lekker!

• barrymossel
Vandaag mijn pancetta maar eens aangesneden na een week of 3-4 gedroogd te zijn. Wel even spannend om ervan te eten aangezien de schimmel er op stond, maar smaakt prima. Nu eens gaan bedenken waarvoor ik het ga gebruiken. Denk door de pasta of door een ovenschotel :)

barrymossel wijzigde deze reactie 30-09-2017 13:54 (13%)

• barrymossel
quote:
g0tanks schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 14:27:
[...]

Ziet er goed uit! Soort van gerelateerd: ik kwam laatst op YouTube een filmpje tegen over thuisgemaakte dry aged beef. Dat lijkt mij ook interessant om een keer te proberen.
[video]
Tijdje geleden dry aged entrecote op van Beef&Steak, maar dat vond ik eerlijk gezegd niet zo bijzonder. Maar inderdaad leuk om zelf eens te proberen.

Vandaag ook weer eens wat geprobeerd: zelf frikandellen maken! Ik hoop dat ze niet smaken zoals ze eruit zien... :X

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:54

franssie

Save the albatross

quote:
Hobbykok schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:49:
[...]

Ik probeer me er iets bij voor te stellen, maar dat lukt niet :D
Maar toen vond ik dit: YouTube: Is de duurste frikandel van Nederland ook de lekkerste? , een frikandel met goud erop :D (en ook eentje met kreeft wat er best goed uitziet)

[...]

Die past uitstekend bij de frikandel uit het filmpje hierboven. Ook gewoon een bakje vlees dat hij daar heeft staan van 80 euro en daar maakt hij 2 of wellicht 3 stuks van 8)7

Ach, misschien win ik vanavond wel de hoofdprijs in de staatsloterij, dan ga ik het gewoon proberen.
Jaren 60 - gewoon blik dus :+

(even een snelle foto met mijn telefoon)

franssie wijzigde deze reactie 01-10-2017 20:00 (9%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• AGee
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Ik ga vandaag weer eens rode curry maken, nadat afgelopen week het 'potje' was afgeschoten omdat 'de zelfgemaakte toch lekkerder is'. :+ We aten altijd deze:

maar m'n volgende gerecht wordt toch weer volgens het volgende recept van Camellia Panjabi uit '50 Curries uit India' (ietwat aangepast naar eigen smaak).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Freelance
  • Registratie: oktober 2005
quote:
Boudewijn schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 10:18:
Gezien zowel varkensvlees EN alles van Conimex in de aanbieding waren bij de Ap kon ik het niet laten weer eens babi ketjap (babi kecap) te maken. Alleen Conimex... gadverdamme, op hun sojasaus na. Die kopen ze in bij Bango, het flesje is zelfs hetzelfde, alleen een ander etiket (https://www.conimex.nl/pr...label/zoete-dikke-ketjap/)

Maar goed, babi ketjap dus. Super spul om in te vriezen dus meteen maar een hele pan gemaakt.
Nodig:

- Zout
- Peper
- Veel Gemberpoeder, zie toelichting
- 2el Bak/stem gember (op sap) (ik doe dus een bolletje of 6)
- 1 el sap van de gember
- 2-3 Uien
- 6 tenen knoflook
- 1kg varkensvlees
- 4 el azijn
- 8 el etjap

Optioneel:
- Gula djawa als je meer zoet wil
- Kemiri's als je wat nootachtiger wil , heb ik nu niet gedaan

Stappen:
- Hak het vlees in dobbelsteentjes. Ik heb nu iets grotere blokjes gemaakt.
- Doe het vlees in een kom, en gooi er wat peper en zout bij. Doe er daarna het gemberpoeder bij, waarbij ik de regel hanteer dat al het vlees licht bedekt moet zijn met gember. Zie foto. Hier is ongeveer 4-5x het kommetje van foto 1 bij gegaan. De smaak is goed merkbaar maar overheerst niet.
- Laat dit dan minimaal een uur staan.

- Snipper de uien en de knoflook
- Bak het vlees goudbruin terwijl je de ui en de knoflook mee laat bakken. Laag vuurtje is prima.
- Voeg vervolgens de ketjap, azijn, gula djawa (eventueel) en kemiri's (eventueel, pof ze vantevoren!) toe samen met een glas water. De gember fijnsnijden en samen met het gembersap toevoegen.
- Lekker in laten koken, laag vuur, deksel erop, niets meer aan doen behalve nu en dan roeren.

Ik laat hem meestal een uur of 3-4 op heel laag vuur inkoken, tot het vlees erg zacht is. Daarna een nachtje in de ijskast. Volgende dag pas eten, dan is het echt beter.

Je ziet dat de babi ketjap heel veel donkerder wordt in de pan als de saus indikt/inkookt. Sommige mensen die het korter doen binden de saus met maizena maar dat vind ik minder.

Ingredienten:
[afbeelding]

Zo moet het vlees eruit zien na de gember, voor het in de pan gaat:
[afbeelding]

Kleur van het vlees voor het toevoegen van de ketjap ed:
[afbeelding]

Ben gisteravond vergeten een foto te maken van het vlees na het toevoegen van de ketjap. Zal morgen even een foto maken van het resultaat. Bon appetit!
Gisteren voor de tweede keer gemaakt, 1.2kg speklappen

Voor:

Na 6 uur pruttelen:

Was wederom erg lekker! :)

☐ rekt ☐ not rekt ☑ Tyrannosaurus rekt

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:45
quote:
Stinger_Ventura schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:57:
De Deen had Bavette in de aanbieding (18€/Kg). mooi stukje van 300g wat heerlijk mals en ik perfect gegaard had in een bloedhete rokende pan. Daarna even in afkoelende oven. Voor herhaling vatbaa.... .. . .

Edit; zie net dat de Makro ook Bavette in de aanbieding heeft voor 11,65 Inc de KG. Verpakt per 1,5kg van het merk “Nature Reserve”; ervaringen?
Langs de Makro geweest en 2kg Bavette gehaald van.

Heb de boel nog wat moeten trimmen met het mes, om de "silver skin" er af te krijgen en een paar kleine zeempjes. Had op Youtube al meerdere filmpjes bekeken over hoe en wat. kwam nog best wat vanaf, aangezien ik vermoed batik zo'n 1.8kg van de 2 overhield (en ja, ben heel zuinig geweest)

Daarna in porties van zo'n 350 a 400 gram gesneden en via de "water displacement" methode in ikea zip-locks om in te vriezen.
1 midden portie bewaard van 500gram om s'avonds 2 minuten per kant op heel hoog vuur aan te braden, en daarna tot 52c in de oven door te garen.
Dat stuk was heel mooi saignant. Echter was het stuk Bavette van de Deen, dat we vorige week aten, smaakvoller. Op een of andere manier was dat een nadrukkelijker vlees smaak. Waar kan dit aan liggen? Moet ik het langer in de koelkast houden (Dry Aging) ?

• m0nk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:40

m0nk

16-09-2003 15.15

Morgen komt ie! Gebruik al een tijd mijn slowcooker met veel plezier maar wil al een tijdje iets wat iets meer kan. Dus van de week maar besteld:

Kreeg hem op mijn vizier op: https://uitdekeukenvanard...lgoed-de-instant-pot.html (goed brood blog overigens).

En haar printerest is ook best geinig: https://nl.pinterest.com/...stant-potpressure-cooker/

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• bvk

bvk

quote:
Garyu schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:05:
[...]

Bij mij is het niet eens zo zeer de vraag wat het kost, maar 'waar zet ik het neer'. Met als gevolg dat ik heel veel leuke keukenapparaten op mijn wishlist heb staan, maar er helaas bijna nooit een koop. Eigenlijk het enige is een waterkoker, een mixer, een staafmixer, en een simpele keukenmachine. :/
Voor mij ook heel herkenbaar, ik kan het ook niet laten om weer eens bij de Blokker binnen te wandelen en de aanbiedingen te bekijken. Zo heb ik gisteren ook een keukenmachine aangeschaft omdat die nog op mijn verlanglijstje stond:

http://www.bosch-home.nl/...s/foodprocessors/MCM3100W

Niet slecht voor € 68,- en gaat zeker van pas komen, maar het apparaat staat voorlopig op het aanrecht vanwege plaatsgebrek in de keukenkastjes....

Specs

• Hobbykok
quote:
Garyu schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:02:
Haha dat had ik je ook meteen kunnen vertellen, het is nogal een berg werk :D.

Hier gewoon bakpapier gebruiken! Koekjes op papier, papier op blik. Na het bakken kan je de koekjes met het papier en al op de aanrecht leggen en het blik weer gebruiken voor de volgende ronde.
Dat werkt toch alleen als je alle hoeken kan pakken? Ik heb de koeken zo liggen:

Ik begrijp niet hoe jij ze dan als ze warm en dus heel slap zijn zo eruit kan tillen met maar 2 handen? Volgens mij heb je namelijk 4 handen nodig (elke hoek)? of is daar een truuk voor? Leg je ze misschien op het rooster zodat je het papier eraf kan schuiven? Dat zou werken, alleen gaan de koeken bij mij dan soms door de gleuven van het rooster naar beneden zakken en staat de keuken vol rook...

Ach, het is ook niet een groot probleem, meestal bak ik alleen voor ons gezin en dat zijn 4 personen, dus 4 koeken. Maar ik bak nu wat grotere aantallen omdat ik 2 keer in de week op het werk wil trakteren deze weken.

Hobbykok wijzigde deze reactie 15-10-2017 22:10 (22%)

• Garyu
Inderdaad, gewoon schuiven? De rand van mijn bakblik is aan een kant schuinaflopend ipv recht. Daardoor kan je het er zo uittrekken. Zeg maar zo:

Maar als ze zacht zijn krijg je ze ook wel over het hoekje getrokken. Of even je vrouw/kinderen vragen om hulp (met ovenhandschoenen). Dan heb je vier handen, maar wel meer coordinatie nodig anders liggen ze alsnog allemaal op de grond, uit ervaring :+

• Ronster
Volgende week weer Halloween.
Dan gaan we altijd met vrienden + kids naar 'Boe in de zoo'.
Ben nu op zoek naar een leuk te bereiden diner.
Deze lasagnas staan momenteel op nr 1:

Iemand hier misschien nog een ander leuk idee?

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Maverick! schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:53:
Je zou Rosanna Pansino's (Nerdy Nummies) YouTube kanaal kunnen bekijken, daar komen nog wel eens Halloween gerelateerde lekkernijen langs, misschien kun je daar wat ideeën opdoen O-) ? Al gaat het daar niet om diners.

Voorbeeld:

Who you gonna call? :P

edit: Nigella Lawson heeft ook wel wat Halloween gerelateerde gerechten: https://www.nigella.com/recipes/halloween :)

Raven wijzigde deze reactie 18-10-2017 16:49 (7%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• bvk

bvk

quote:
Hobbykok schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:26:
Vraagje over goulash:

Heeft iemand een idee waarom ik nu een vel krijg op mijn goulash als ik hem laat afkoelen of laat sudderen zonder deksel? De vorige keer met exact hetzelfde recept kreeg ik dat niet.

Ik heb dit recept gebruikt, maar wat aangepast https://uitpaulineskeuken...oor-goulash-met-rund.html

(van de theelepels bij de kruiden heb ik eetlepels gemaakt en bij elk kruid +1 eetlepel en ik heb 4 blikjes tomatenpuree gebruikt), moet wel een beetje smaak hebben namelijk) en ik heb er ook 2 stukken spek (niet gerookt) in stukken bijgedaan omdat ik het wel wat vetter en lekkerder wil.

Waar komt dat vel nu vandaan? Ik snap uberhaupt niet waar vellen vandaan komen, als iemand dat basisprincipe kan uitleggen (wellicht uit een koksopleiding ofzo zou dat fijn zijn).
Ik gok dat het vel komt door naar bovendrijvend vet met een aardig gehalte aan gelatine waardoor het gaat stollen. Net zoals een flink ingekookte fond gaat stollen (geleren) zodra deze afkoelt.

Ik heb zelf trouwens van de week ook nog Goulash gemaakt, maar dan volgens dit recept: http://www.smulweb.nl/rec...aarse-goulash-van-rudolph

Met aardappelen dus, echt een aanrader:

Specs

• barrymossel
Nu nog even samen met de dochters de glaze erop. En dan zodadelijk in de oven (BBQ is me nu even teveel werk).

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• AGee
  • Niet online

AGee

Vandaag weer m'n eigen variant op tex-mex Enchilladas :) Zoiets, maar dan net een klein beetje naar eigen smaak en gewoonte aangepast:

Specifically, dit dus: :P
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit recept is officieel voor 4 personen, maar je kunt er ook met z'n 2-en / 3-en van eten en dan twee wraps voor de volgende dag bewaren. Heerlijk om op te warmen als lunch!

• bvk

bvk

Zondags maaltje:

Kipdijbeen filet met paprika saus, haricot vers en paddestoelen risotto.Op zich niets bijzonders, maar je moet er wel even je aandacht bijhouden omdat je op een gegeven moment met 4 pannen tegelijk bezig bent.

Waarvan de risotto echt de meeste aandacht vergt, je bent constant aan het roeren en bouillon bijvoegen. Was wel erg lekker, dus dat ga ik vaker doen :9

Specs

• Ronster
quote:
Maverick! schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:53:
Volgende week weer Halloween.
Dan gaan we altijd met vrienden + kids naar 'Boe in de zoo'.
Ben nu op zoek naar een leuk te bereiden diner.
Deze lasagnas staan momenteel op nr 1:

[afbeelding]

[afbeelding]

Het Halloween diner was geslaagd.
Al leek de zombie lasagna verdacht veel op Sponge Bob :D

Heksenvingers:

De kids vonden het iig geweldig :)

• Garyu
Hier ook heksenvingers, maar dan met koekdeeg gebakken. Met een mes nog wat kerfjes in het deeg gemaakt voordat het in de oven ging, om de vingerkootjes nog wat zichtbaarder te maken (gewoon twee-drie lijntjes naast elkaar met de botte kant van het mes in het deeg gedrukt). En frambozenjam een beetje aangelengd met water als bloed-dip. Aardig wat kinderen die het niet durfden aan te raken })

Bron-recept (heb het niet precies gevolgd, gewoon eigen koekjesdeeg gebruikt): https://bettyskitchen.nl/monster-vingers-halloween-koekjes/

Resultaat zag er echt ongeveer zo uit (plaatje uit het originele recept):

Garyu wijzigde deze reactie 06-11-2017 11:30 (40%)

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15-12 14:56
vorig weekend mijn ouders op bezoek gehad voor een etentje, was een cadeautje voor hun verjaardag.
Tijd voor mij om weer eens iets bijzonders uit te zoeken.
Dit keer was voor het voorgerecht een leuke uitdaging.

wat heb ik gemaakt:

Voorgerecht

Een paté en croute van duif en kwartel met een cranberry compote. Hier heb ik de dag van te voren een aantal uurtjes aan besteed.
Het recept vroeg om nogal wat specifieke ingrediënten die achteraf niet allemaal nodig bleken te zijn (prijs begon behoorlijk op te lopen), maar toch wel bijzonder waren. Het ganzenvet bijvoorbeeld bleek alleen voor het bakken van de kippenlever met groeten te zijn.

Mijn vriendin, die toch even een gilletje slaakte bij de eerste kwartel toen ze ontdekte dat er nog een hoofd aan zat., maar daarna wel heel vakkundig de filets van de beesten afgesneden. De overige delen hebben we gebruikt om een bouillon van te maken. Deze werd onder andere gebruikt om de paté met te vullen nadat deze gebakken was, om de loze ruimte op te vullen (de vleesvulling krimpt nogal tijdens het bakken).

Al met al een vrij bewerkelijk gerecht, maar werd door de aanwezig erg gewaardeerd en de smaak was verrukkelijk.

Hoofdgerecht

Voor het hoofdgerecht heb ik me wat meer ingehouden. Bij de slager een kilo lamsbout gekocht (met een klein stukje bot eraan). Deze gemarineerd met knoflook en tijm, aangebakken en daarna 45 minuten in de oven. Met een goeie thermometer kon ik daar weinig aan verpesten.

Erbij wat lekkere groene groeten geserveerd, in dit geval spinazie, courgette en groene asperges. Allemaal in de pan gebakken met wat simpele kruiden.

Daarbij een zelfgemaakte pesto op basis van basilicum, peterselie en dragon en pecorino.

Nagerecht

Het nagerecht heb ik afgekeken van Hidde de Brabander.

Een chocolade en amandel biscuit met een kleine theelepel cepespoeder (eenkhoorntjesbrood), een heerlijke parfait met o.a. kaneel en steranijs, een compote gemaakt met cranberries rode wijn en sinaasappel en limoen en een gezouten karamelsaus.

Die laatste was een beetje aan de dikke kant en ik had geen room meer over, dus die heb ik er maar in klodder over gedaan.

Dit gerecht was echt een van de betere toetjes die ik ooit heb gemaakt. Het idee van het gerecht was dat alle 5 smaak elementen, zoet, zuur zout, bitter en umami naar voren zouden komen. Dit was in mijn beleving erg goed gelukt alhoewel ik niet zoveel bitter terug kon vinden.
Vooral de cepes gaf een hele subtiele umami smaak aan het biscuit.

Bij elk gerecht een lekkere fles wijn geschonken en we hebben met z'n vieren een top avond gehad. Afgesloten met een vuurwerkshow van de lokale kermis die toevallig die avond eindigde (en we vanaf mijn balkon konden zien).

Without magic smoke, it ain't broken!

• s0ulmaster
ff een ertra post ipv een edit.

voor mijn verjaardag mijn collega's getrakteerd op een leuke taart :P

Ik wou niet te wild gaan met de kleurstof, maar had hem ook nog wel in het sonic blauw kunnen maken :+

• Thomas
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zo. Vanavond eens een Allerhande recept uitgeprobeerd en hij is zeker aan te raden!

https://www.ah.nl/allerha...ortobello-met-pappardelle

Heb alleen gewoon rode ui i.p.v. sjalot gebruikt en tagliatelle (koelvers van AH) i.p.v. pappardelle (exact dezelfde pasta alleen is papperdelle wat dikker gesneden). Lekker milde maaltijd met wat verrassende smaken. De wijn door de pasta geeft een heel licht zure smaak en de pijnboompitten en zongedroogde tomaat in de portobello zorgen voor wat pit.

Ohja, en het is vegetarisch :).

| Switch FC: SW-3939-0492-5105 |

• AGee
  • Niet online

AGee

quote:
Bokmaaa schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:35:
Als we het toch over mozzarella hebben... we hebben ongeveerd een pond kleine balletjes over. Wat zal ik er mee maken? Ik zit aan lasagne te denken, iemand andere ideeën?

caprese-spiesjes :9 :)

• m0nk
  • Laatst online: 19:40

m0nk

16-09-2003 15.15

Het enige wat ik afwas is de uitneembare pot en het deksel maak ik droog en spoel alleen de seal af.

Wat je ermee kookt, veel.. Je kunt ook vrijwel elk slowcook recept erin bereiden in een veel kortere tijd.
Een van mijn favorieten:

https://ashleywillems.nl/...-slowcooker-super-lekker/

En dan gebruik ik geen pindakaas maar deze:

En maak de saus dan iets dunner. Wel houd ik ongeveer het pinda kip recept aan zoals beschreven. Dan blancheer ik vaak wat groenten zoals witte kool, boontjes etc en dan giet ik de pindakip eroverheen. Soort van eigen versie gado gado met kip. Eet er vaak dan 2 dagen van..

Zijn iig echt heel veel recepten voor te vinden iig. Deze is ook echt goed:

https://www.epicurious.co...hicken-noodle-soup-pho-ga

Makkelijke eraan is dat je er alles in gooit, pressure aan zet en vervolgens echt een smaakvol gerecht hebt.. :) Experimenteren!

Pasta gerechten bijv: https://uitdekeukenvanard...sta-caprese.html?spref=pi

Ook echt ideaal voor door de weeks. En de kids zijn er dol op!

m0nk wijzigde deze reactie 23-11-2017 14:00 (6%)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• Bokkie
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Had al een 26 cm versie, maar die is toch net te klein. Collega had ook de 30cm besteld en zei dat hij met airmiles korting kreeg op bol,com

Ik had ook nog arimiles, dus maar even kijken hoeveel korting ik kon krijgen.... wat bleek, meer dan genoeg airmiles om niets te hoeven bijbetalen. :Y)

Voor wat dan? nou dit, een Lodge 30cm gietijzeren 'skillet'

Vanavond even wat season sessies geven en dan morgenochtend maar meteen gebruiken voor een complete breakfast hash for 2 :9

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• s0ulmaster
Na vele jaren uitstellen toch maar de stap genomen

Ik had eerst de vulkaan zwarte besteld maar daar moest ik nog minimaal een maand op wachten...dus dan maar een groene. :p

Hopelijk ga ik hier vele jaren plezier van hebben. Van het weekend maar eens een sessie baksels maken (en pizza)

• Boudewijn
Nice, ik ben stiekem wel jaloers.

Vraag: mijn vriendin heeft 2 Demeyere atlantispannen; een koekenpan en een sauteerpan. Wij krijgen het nu en dan allebei voor elkaar om ze fors aan te laten branden.Vandaag moest ik veel aubergineplakken iets bruin bakken en stond mijn pan half op de pit (de hapjespan stond ernaast voor wat anders, dus ik had gewoon de ruimte niet). Dit was niet handig van me, maar ik heb de pit zeker niet meer dan half open gezet.
Bakmiddel was zonnebloemolie, maar die plakken aubergine zuigen dat echt enorm snel op.

Gevolg is dit:

Dit was na het voorzichtig schuren (met zachte kant van een schuursponsje) en het demeyere poetsmiddel (een soort fijne versie van Jif).

1: Weet iemand waar dit fout gaat? je ziet heel duidelijk dat het aan 1 kant zit (waar de pit zat dus), dus dat lijkt me vrij logisch.
2: Hoe kan ik dit het slimste fixen? ik heb hem al even 10 minuten met water-met-citroensap laten koken, en hij staat nu in de schoonmaakazijn.

Thuis bak ik met debuyer plaatstaal en dat schuur ik uit, en dat werkt prima. Mijn vriendin kan dat echter niet tillen, zekerm et inhoud.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02:05

Dit weekend entrecote (450gram) in het bad gehad. Uurtje op 54c met roomboter en gekneusde knoflook. Daarna even een minuutje per kant gedaan in de grillpan en de zijkanten gedaan.

Was erg lekker. Lekkere hint van knoflook

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wilde de Anova gaan proberen, maar besloten dat we voor een etentje morgen hier met vrienden een shitload aan Franse stoof gaan maken en dat doen we zoals altijd overnight in de oven (wat over is de vriezer in: wij willen altijd wat maaltjes klaar hebben om gesnaai/thuisbezorgd.nl te voorkomen :P ). Ook zeker geen vervelende optie, alhoewel ik vannacht dan weer ga dromen over eten omdat die geur door het hele huis trekt :( :9

Wij gebruiken geen kant-en-klare zakjes met kruidenmix, maar donderen los de kruiden erin. Beetje natte vingerwerk, maar man oh man wat lekker met een paar frietjes in de schil erbij :9~
Kost tijd, maar fucking worth it. Dit zijn de pics van de vorige sessie :) Rare crop maar gaat om het idee ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• righthand
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15-12 09:35
Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben nu al een tijdje op zoek naar dit soort flesjes:

Online kan ik ze alleen vinden bij zakelijke aanbieders of aanbieders waar je dan direct minimaal 100 moet afnemen. Kookpunt en Makro laat online niets zien.

Weten jullie waar je dit soort flesjes makkelijk en goedkoop kunt aanschaffen?

righthand wijzigde deze reactie 18-12-2017 12:49 (44%)

• Boudewijn
Pff ik heb ze laatst met wat tomaat en kalamata-olijven gebakken, met een beetje ouzo erbij. Je kunt daar vast een toffe amuse van maken:

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

nog even checken voor maffen :P

(brakke gecropte phone pic :P )

begint al te bubbelen na een dagje op kamer temp.
Prima kimchi voor 2e kerstdag oOo

Bokkie wijzigde deze reactie 25-12-2017 01:05 (7%)

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Boudewijn
Hoi mensen

Ik faal: ik heb van mijn vriendin een peper- en zoutstel gekregen van Peugeot. Nu weet ik dat er verschil zit tussen peper (harder staal) en zoutmolen (vocht/zoutbestendig staal). Dit vertel ik haar... en thuisgekomen wil ik beide bijvullen uit de oude set en haal de labels eraf en ga wat anders doen...

Volgens mij heb ik het goed gedaan, maar zou iemand even onderop zijn setje willen kijken? De lol is dat je op internet vindt dat er verschillen in zitten, maar hoe je welk exemplaar moet herkennen, ho maar ;).

Volgens mij is het links peper, rechts zout. Kan iemand bevestigen? :)

Edit: Argh nu ik de foto goed bekijk zie ik gemalen zout (uit het demo-zout uit de winkel, ondertussen weggegooid :P ) aan de onderkant van de pepermolen zitten, dus zou het net andersom zijn. Desalniettemin: Bevestiging is fijn :)

Boudewijn wijzigde deze reactie 01-01-2018 23:49 (14%)

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

quote:
Boudewijn schreef op maandag 1 januari 2018 @ 23:48:
Hoi mensen

Ik faal: ik heb van mijn vriendin een peper- en zoutstel gekregen van Peugeot. Nu weet ik dat er verschil zit tussen peper (harder staal) en zoutmolen (vocht/zoutbestendig staal). Dit vertel ik haar... en thuisgekomen wil ik beide bijvullen uit de oude set en haal de labels eraf en ga wat anders doen...

Volgens mij heb ik het goed gedaan, maar zou iemand even onderop zijn setje willen kijken? De lol is dat je op internet vindt dat er verschillen in zitten, maar hoe je welk exemplaar moet herkennen, ho maar ;).

[afbeelding]
Volgens mij is het links peper, rechts zout. Kan iemand bevestigen? :)

Edit: Argh nu ik de foto goed bekijk zie ik gemalen zout (uit het demo-zout uit de winkel, ondertussen weggegooid :P ) aan de onderkant van de pepermolen zitten, dus zou het net andersom zijn. Desalniettemin: Bevestiging is fijn :)
Op jouw foto is de rechtse (volgens mij) de pepermolen. Die onderkant ziet er in ieder geval uit als mijn pepermolen, en de linkse ziet eruit als de zoutmolen hier. Ook Peugeot molens. :)

Hier nog bevestiging op een foto:
quote:
I have photographed pepper, dry salt, and wet salt from left to right.

Jb! wijzigde deze reactie 01-01-2018 23:55 (8%)

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• bvk

bvk

Vraagje aan de mensen die elektrisch koken: hebben jullie geen gasaansluiting of vinden jullie het gewoon prettiger/beter koken?

Ik zou er zelf niet blij van worden denk ik, geef mij maar vlammen en een solide "kachel" waar ik lekker met de pannen op kan rossen zonder bang te zijn dat er iets breekt....

Ik zit zelf al een tijdje verlekkerd naar zoiets te kijken:

:9~ >:)

Specs

• jeka
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 09-12 08:38

jeka

Support your local club.

quote:
Opgelost door Samsung

8)7

FCG

• bvk

bvk

quote:
Hoijong schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:11:
Heb als alternatief maar speklappen gekocht. Kijken wat t wordt
En is het nog wat geworden?

Ik ben vanmiddag naar die Japanse supermarkt Dank geweest en heb alles voor het recept:

Ze hadden alleen geen gedroogde Shii Take, 2 lieve dametjes hebben de hele winkel doorzocht maar nada... Dan maar verse meegenomen en er wat meer van in de soep gedaan die ondertussen lekker staat te trekken.

Specs

• bvk

bvk

quote:
Bokkie schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:42:
[...]

Klopt, kan zijn dat ze je soms vragen om een pasje (gewoon naar de balie gaan en invullen)
Ze mogen bij die bvestiging eignelijk niet aan particulieren verkopen omdat ze officieel zeg maar groothandel zijn zoals Sligro/macr etc
Ik heb een KvK nummer, dus hopelijk mag ik daar dan wel klant worden en hebben ze ook leuke spulletjes die niet per pallet gaan ;)

Uit dat Ramen recept:
quote:
I don’t like foodwaste, dus de buikspek die gebruikt is voor de bouillon daar maken we cha siu van
Dat is leuk, maar na nu ruim 10 uur trekken is bijna al het vlees uit elkaar gevallen... Alleen de grootste stukken zijn nog geschikt voor marineren en bakken :|

Edit:

Het resultaat mocht er zijn met al die smaakjes, heerlijk!

bvk wijzigde deze reactie 31-01-2018 18:44 (7%)

Specs

• ijdod
  • Laatst online: 18:38
Maar eens iets voor in(/bij) de keuken aangeschaft. Vooral niet nadenken over wat het kost; ik heb een aardige whiskycollectie, maar deze gaat daar royaal overheen, omgerekend naar literprijs.

Authentieke 25 jaar oude balsamico azijn.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• bvk

bvk

Ik kreeg laatst van mijn moeder het Life Platen Kookboek mee, ook een pareltje van klassieke (anno 1964) kookkunst.

Met dit soort mooie plaatjes er in, heerlijk om doorheen te bladeren!

Specs

• alaintje
  • Registratie: april 2009
Ik heb van een kookschool een drietal stukken vlees gekregen, alleen ik heb geen idee wat het is.
Aan de post hierboven teovallg te zien een nek, biefstuk en stuk tong? :+
Ik heb echt geen idee:
http://i63.tinypic.com/5ckh3m.jpg
http://i68.tinypic.com/28qx5ow.jpg

Wat kan ik er vandaag of eventueel voor morgen nog van maken? Het vlees moet denk ik vandaag gebraden/gegeten worden aan de donkere kleur te zien.

alaintje wijzigde deze reactie 22-02-2018 16:23 (20%)

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11-12 21:13

CodeIT

Code IT

quote:
Hobbykok schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 23:15:
Ik wil deze youtube kok met tweaker skills met jullie delen, hij heeft oa een homemade dry meat koelkast gemaakt en een super pasta machine die hij online kocht in china aangepast en later ook voorzien van een motortje.

Erg toffe werkruimte, leuke tips (zie YouTube: The Day I Mastered Sharpening. ), gewoon een genot om naar te kijken, ik bekijk nu deze episode waarin hij een lasagne maakt en even praktisch met aluminiumfolie een grote schaal kleiner maakt:

YouTube: 11 Chef Skills I Learned Making Fresh Lasagna...

Denk voor de tweakers hier een echt leuk kanaal gezien zijn mcguyver achtige manier om alles aan te passen en er zitten ook veel praktische tips stiekem in.
Inderdaad een aanrader. Volg hem al een tijd. Ik maak iedere week 'zijn' brood op de bbq. Ik doe het recept alleen gedeeld door 2.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 10-12 18:37
Anova in de aanbieding!

99 EUR Bluetooth

109 EUR Bluetooth + WiFi

+ gratis verzenden.

Odeklontje wijzigde deze reactie 03-03-2018 08:37 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk

bvk

quote:
* bvk pakt bier en chips.... :P

Maar hangt één en ander niet helemaal af van het soort vlees en de hoeveelheid?

Ik haal net onderstaand stuk uit de vriezer, Black Angus rib-eye van een goede slager waarbij ik een lekker dik stuk heb laten snijden:

Eenmaal ontdooit en op kamertemperatuur gebracht gaat dit zo in de pan en daarna even rusten. Maar dit is net 350 gr en ik wil het rood (bleu/rare) of nét iets verder (saignant/medium rare). Met een pan is het een paar minuten bakken per kant en daarna nog even 5 minuten laten rusten. Met sous vide ben ik vele uren verder....

Dus wanneer heeft het zin en wanneer niet?

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barrymossel
quote:
bvk schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:10:
[...]

Ik wil best geloven dat sous vide voor grotere stukken vlees die je bij voorkeur langzaam gaart voordeel heeft. Maar voor een relatief klein stuk zoals in mijn voorbeeld blijf ik zonder tegenbewijs lekker bij de pan.

Dat ben ik gewend, bevalt prima en geeft een heerlijke korst, maar misschien ben ik wel gewoon te ouderwets... ;)
Het is sowieso een kwestie van smaak. En sowieso je eigen smaak en keus.

Maar mijn voorkeur is dus rechts boven links:

En juist bij kleinere/dunnere stukken vlees is dit (zeer) merkbaar.
Pagina: 1 2 3 4

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True