Kiswum schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:52:
Is een unlockcode tegenwoordig nog steeds nodig? De Mi4s was door ibg met de Global rom geleverd (zonder Nl taal). Een nieuwe rom inladen via de updater app lukte niet. De app sloot gewoon steeds af.
Vervolgens heb ik even rondgekeken op het internet en heb ik uiteindelijk een oplossing gevonden.
-Maak voor de zekerheid de volgende folder aan in de root van je interne "SD-Card": downloaded_rom
- Rom downloaden via telefoon.
- Twrp installeren via pc en fastboot. (volume - en powerknop)
- Opstarten in Twrp (volume + en powerknop)
- Check bij mount of alle schijven zijn gekoppeld een USB stick werkt ook)
-Install zip vanaf een SD Card.
-Wipe advanced, vink aan: Cache, Internal SD en Dalvik cache (de vierde optie ben ik even vergeten).
-reboot
Nu begint de installatie van je nieuwe Miui8 rom. Dit werkte voor de Mi4s, Mij en mijn Mij werkte gewoon netjes via de updater app.
Ik heb de discussie hierboven gevolgd en gezien dat er nog wat onduidelijkheden zijn.
Laten we bij het begin beginnen waar alle problemen en onduidelijkheden vandaan komen.
Xiaomi heeft de bootloader van alle nieuwe toestellen geblokkeerd. Door de bootloader te vergrendelen kun je geen gebruik maken van fastboot of een custom recovery (TWRP).
- Hierdoor kun je niet van officiele global naar officiele chinees overstappen met fastboot (of andersom)
- Hierdoor kun je geen custom ROMS installeren. (want je kunt geen aangepaste recovery flashen)
Wat kan je wel:
- van STABLE naar DEV (en andersom)
- Van GLOBAL naar CHINEES (en andersom) middels EDL en Miflash
Waarom is dit gedaan:
Het idee is om toestellen veiliger te maken en ervoor te zorgen dat doorverkopers er geen aangepaste ROM opzetten met spyware en dergelijke. Helaas werkt dit niet en zijn er meerdere multi-lang varianten in omloop (MIUI 7.1.99.0, MIUI 7.1.9.0.0 etc) die met EDL en MIflash op de telefoon zijn gezet. Deze varianten kun je herkennen aan een afwijkend MIUI versienummer en het feit dat ze niet willen updaten naar de laatste officiele release, niet willen wisselen van stable naar dev en je de bootloader er niet mee kan ontgrendelen. De enige manier om terug te gaan naar een originele officiele ROM is middels EDL en Miflash.
Bootloader ontgrendelen:
Je kunt unlockRECHTEN aanvragen op
http://en.miui.com/unlock. Deze rechten zijn gekoppeld aan je account en zijn 30 dagen geldig. Per 30 dagen kun je één aanvraag indienen die werkt voor één telefoon.
Om de bootloader te unlocken moet je de laatste originele (DEV) ROM draaien (STABLE of CHINEES). Daarnaast moet je ingelogd zijn op je telefoon met je MI account (met unlockrechten). Het unlocken gaat middels een programma wat alleen op windows computers werkt. Na het starten van dit programma moet je daar ook wederom inloggen met je MI account. Vervolgens sluit je de telefoon in fastboot modus aan op de laptop en kan je unlocken.
- Unlockrechten aanvragen duurt enkele dagen tot 2 weken.
- Er is een onofficiele manier van unlocken, maar nadat je dat hebt gedaan moet je met elke update of nieuwe ROM extra stappen volgen om niet in een brick te eindigen. één foutje=BRICK.
TWRP:
Nadat de bootloader niet langer op slot zit kan TWRP geinstalleerd worden.
Ook hier zit een addertje onder het gras. De originele ROMS hebben een recovery beschermingsmechanisme in de boot.img die op tilt slaat na het flashen van TWRP. Hierdoor start de telefoon dan niet meer op. Dit gebeurt als men de TWRP flasht van xiaomi.eu of van de TWRP website.
Om dit te voorkomen was het nodig zelf de boot.img aan te passen en ook te flashen.
Gelukkig is er nu een aangepaste TWRP die het apart maken en flashen van boot.img overbodig maakt (cofface TWRP). Dit is de variant die in de handleiding wordt genoemd en 'gewoon' als elke TWRP kan worden geflasht middels fastboot.
In onderstaande handleiding staan de volgende punten praktisch uitgewerkt incl. probleemoplossing.
1: Unlock rechten aanvragen op en.miui.com/unlock.
2: Installeer de dev ROM op je toestel
3: Bootloader unlocken met de unlocktool.
4: TWRP (custom recovery) installeren.
5: Custom ROM installeren.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46383293
Hopelijk maakt dit het een en ander iets duidelijker