Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23-08 10:38
Matched: wasmachine
Sinds kort heb ik een Sonoff POW gekocht en meteen geflashed en gekoppeld via MQTT aan Home Assistant.

In mijn zoektocht ben ik de terugroep actie tegen gekomen van iTead ivm smelten van de behuizing.

Zijn er mensen die zwaardere verbruikers (<16A (<3500 Watt), wasmachine, droogkast, verwarming...) schakelen met hun sonoff?
Wat zijn de ervaringen met warmteontwikkeling in de behuizing en levensduur van de relais bij regelmatig aan/uit schakelen?

BlackShadow wijzigde deze reactie 14-10-2017 14:09 (21%)

• BlackShadow
  • Laatst online: 23-08 10:38
quote:
BlackShadow schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 11:35:
Sinds kort heb ik een Sonoff POW gekocht en meteen geflashed en gekoppeld via MQTT aan Home Assistant.

In mijn zoektocht ben ik de terugroep actie tegen gekomen van iTead ivm smelten van de behuizing.

Zijn er mensen die zwaardere verbruikers (<16A (<3500 Watt), wasmachine, droogkast, verwarming...) schakelen met hun sonoff?
Wat zijn de ervaringen met warmteontwikkeling in de behuizing en levensduur van de relais bij regelmatig aan/uit schakelen?
Niemand die zich vragen stelt bij de veiligheid? :/

• Henkie-Jan
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22-08 02:52
Sinds kort blijkt dat Ewelink aangemeld is bij IFTTT.com Enorm handig omdat je dan bijna onbeperkt koppelingen kan maken tussen verschillende devices. Bijvoorbeeld: als de slimme wasmachine klaar is wil ik dat de lamp in de keuken aan gaat :'-). Maar ook dat als je bijvoorbeeld thuis komt en je telefoon zich aanmeld op je eigen wifi de lampen aan moeten.

Al met al super mooi maar ik krijg hem niet gekoppeld. Hij blijft een error geven. Nu waren er de laatste dagen wat stabiliteitsproblemen met Ewelink. Misschien dat dat de oorzaak is. ik kan nu bijvoorbeeld ook geen devices verwijderen....

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:51

MsG

Forumzwerver

Ik zit er aan te denken om een Sonoff POW te kopen van Banggood om te dienen als mobiel meetapparaat, in plaats van mijn Voltcraft meter die ik niet echt kan loggen. Ik zie dat de huidige versie zelfs geschikt is voor de volledige 16 ampere. Ik wil er bijvoorbeeld mijn wasmachine vaatwasser of vriezer mee kunnen loggen en meten. Zou dat oke zijn met deze apparaatjes of moet je dit echt niet willen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• verbraakje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 24-08 20:12
quote:
MsG schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:45:
Ik zit er aan te denken om een Sonoff POW te kopen van Banggood om te dienen als mobiel meetapparaat, in plaats van mijn Voltcraft meter die ik niet echt kan loggen. Ik zie dat de huidige versie zelfs geschikt is voor de volledige 16 ampere. Ik wil er bijvoorbeeld mijn wasmachine vaatwasser of vriezer mee kunnen loggen en meten. Zou dat oke zijn met deze apparaatjes of moet je dit echt niet willen?
ben ook benieuwd naar dit. Wilde mijn elektrische boiler(1x 1500w 1x1000w) hiermee loggen.... twijfel echter nog sterk

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09-08 23:38
quote:
MsG schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:45:
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van >=10A gebruiken op die Sonoff dingen, zelfs al staat erop dat ze maar liefst 16A zouden moeten kunnen doen.
Intern gaat namelijk alles via van die kleine printsporen. Nu zit er (als het goed is) wel een dik laagje tin op, die effectief zoveel warmte kunnen afvoeren dat ze het ook echt moeten kunnen verwerken. Maar toch zit het mij niet helemaal lekker.
Ook de relais die erin zitten, zijn vrij iel en komt op mij over als "Chinese Amperes".

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 24-08 19:49
Tweakers,
Ik zit al een tijdje mee te lezen. Inmiddels heb ik 7x Sonoff Pow om mijn droger, wasmachine cv enz te meten. Dit gaat perfect alleen mis ik bijvoorbeeld een stroompiek om 7 uur als mijn CV aanslaat en gaat rondpompen. Kunnen jullie mij vertellen of dit mogelijk is in domoticz? Zoiets ongeveer:

Public
Publieke map
https://tweakers.net/ext/f/AV1b0jcoJt3gyLmcW5OdJGQT/thumb.png

het zou ook fijn zijn om dan het totaal ook te zijn van een week,maand,jaar.

Hoe kan ik de sonoff pow flashen?
welke software kan ik het beste er op flashen?
welke spullen moet ik op aliexpress kopen?

2900Wp ZZW verwarmd met 2x FTXC35 boven 5graden onder de 5 met palletketel Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:29
quote:
maartentmm schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:59:
Tweakers,
Ik zit al een tijdje mee te lezen. Inmiddels heb ik 7x Sonoff Pow om mijn droger, wasmachine cv enz te meten. Dit gaat perfect alleen mis ik bijvoorbeeld een stroompiek om 7 uur als mijn CV aanslaat en gaat rondpompen. Kunnen jullie mij vertellen of dit mogelijk is in domoticz? Zoiets ongeveer:

Public
Publieke map
[afbeelding]

het zou ook fijn zijn om dan het totaal ook te zijn van een week,maand,jaar.

Hoe kan ik de sonoff pow flashen?
welke software kan ik het beste er op flashen?
welke spullen moet ik op aliexpress kopen?
Je laat een plaatje zien uit Domoticz en vraagt of dit mogelijk is in Domoticz???
Als je niet genoeg hebt aan de grafieken in Domoticz dan kun je vanuit Domoticz de data doorsturen naar Influxdb en d.m.v. Grafana allerlei grafieken/dashboards maken die je wilt.

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 24-08 19:49
ik heb de sonoff pow met dikke tin op mijn wasmachine, droger, afwasmachine, PC. wel allemaal met randaarde. Hoogste piek is mijn afwasmachine met 1800W en dat gaat prima.

2900Wp ZZW verwarmd met 2x FTXC35 boven 5graden onder de 5 met palletketel Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
quote:
maartentmm schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:01:
ik heb de sonoff pow met dikke tin op mijn wasmachine, droger, afwasmachine, PC. wel allemaal met randaarde. Hoogste piek is mijn afwasmachine met 1800W en dat gaat prima.
In je onderschrift 2900kWh zou dat 2900Wp kunnen zijn. ;)

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Kitser schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:14:
[...]

Het is wel jammer dat je dan het verbruik van het apparaat wat je er op aansluiten niet kan meten.
Klopt, maar wat voor zin heeft het om 24/7 het verbruik van je wasmachine en droger te meten.

• Kitser
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 24-08 15:15
quote:
wizzopa schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 18:02:
[...]

Klopt, maar wat voor zin heeft het om 24/7 het verbruik van je wasmachine en droger te meten.
Daar heb jíj dan weer gelijk ik 😉
In eerste instantie was de bedoeling om aan de hand van het verbruik te kunnen weten wanneer ik vergeten ben om de badkamerkachel uit te zetten.
Maar dat kan natuurlijk ook met de Sonoff die voor het relais zit. Die kan ik bv uit laten zetten nadat er een x aantal minuten geen beweging meer in de badkamer is.
Dat wil ik gaan dan gaan doen met een Xiaomi Aqara motion detectior en Domoticz

• RedRayMann
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20-08 10:50
Ik wil de POW R2 gebruiken om aan de hand van verbruiken een telegram melding te versturen. We variërend van programma en dus duur. En met een kleine dame van nog geen 5 maanden moeten we meer wasjes doen en zijn we vaak bezig terwijl de wasmachine bezig is. Na een eco modus was in de ochtend (snachts starten) is het prettig om in de loop van de ochtend een berichtje te krijgen.

De POW is onderweg, net als 5 basics. Ben bang dat ik de eerste test basic verpest heb. Krijg er geen leven meer in. Maar heb afgelopen week het hele topic doorgelezen, er staan nog wat tips om de Sonoff weer tot leven te brengen.

Foutmelding heb ik op mijn pc, zal ik nog wel een keer hier posten, misschien herkennen jullie het probleem en kan ik wat tips krijgen.

--edit--

Dit was de foutmelding die ik kreeg.
code:
1
warning: espcomm_send_command: wrong direction/command: 0x01 0x08, expected 0x01 0x02

RedRayMann wijzigde deze reactie 17-06-2018 18:06 (9%)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 24-08 20:13

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
RedRayMann schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 18:29:
Ik wil de POW R2 gebruiken om aan de hand van verbruiken een telegram melding te versturen. We variërend van programma en dus duur. En met een kleine dame van nog geen 5 maanden moeten we meer wasjes doen en zijn we vaak bezig terwijl de wasmachine bezig is. Na een eco modus was in de ochtend (snachts starten) is het prettig om in de loop van de ochtend een berichtje te krijgen.
--edit--
Ik heb dit ook werkend via Domoticz. Ik detecteer eerst of er meer dan 200 Watt gebruikt wordt ==> Wasmachine is was aan het draaien. Vervolgens detecteer ik of het verbruik weer onder de 3 Watt is gekomen ==> Wasmachine is klaar ==> Via Telegram melding op onze 'groepsapp' dat de was klaar is. Werkt prima en in ons geval voor alle verschillende programma's. Finetuning is wel beetje nodig per wasmachine denk ik, dus eerst een keer goed kijken naar stroomverbruik van een hele run en dan kijken hoe je einde van wasmachinerun beste kunt detecteren.

Ik ga nu hetzelfde doen voor de vaatwasser :-), dan kan ik de irritante piep uitzetten die dat ding zelf maakt elke 2 min als hij klaar is, en bepalen we zelf wanneer we hem openen, zonder het te vergeten :-P

Voor kostenbesparing hoef je het niet te doen trouwens. Een was draaien kost je ongeveer 7-12 eurocent aan electrakosten, dus je moet wel héél veel wassen draaien op nachtstroom of goedkopere stroom om echt een beetje te besparen. Staat tegenover dat die Sonoff R2 je ook 2-3 euro per jaar kost aan stroom, kun je 20 wasjes voor doen ;-). Door je Sonoff in sleep-modus te zetten kun je dit ongeveer halveren. Dat doe ik bij al mijn sonoffs, behalve waarvan ik echt het stroomverbruik bij will houden (warmtepompen) want dan klopt de meting volgens mij niet meer.

• RoRoo
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 20-08 14:10

RoRoo

Certified Prutser

In deze gevallen is het idd wel handig. om ze er tussen te hebben.

Wasmachine gaat uit.
Vaatwasser piept 1x en dan gaat ie ook uit.

ALs je dat niet hebt of een blijvende piep lekker uit schakelen.

Ik ga vandaag ook maar weer een paar Sonoff basics bestellen. waarvoor ik ze ga gebruiken weet ik nog niet :)

Eigenlijk wil ik ze tussen de stekkerblokken zetten, maar dat wordt best lelijk. L en N de sonoff in. en de aarde er buiten langs via kroonsteen oid..

Nu kan ik er een doosje omheen bouwen, maar dat wordt weer zo lomp :)
What to do, what to do..

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • +1Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23-08 13:25

defcon84

Multipass?

quote:
RoRoo schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:11:
In deze gevallen is het idd wel handig. om ze er tussen te hebben.

Wasmachine gaat uit.
Vaatwasser piept 1x en dan gaat ie ook uit.

ALs je dat niet hebt of een blijvende piep lekker uit schakelen.

Ik ga vandaag ook maar weer een paar Sonoff basics bestellen. waarvoor ik ze ga gebruiken weet ik nog niet :)

Eigenlijk wil ik ze tussen de stekkerblokken zetten, maar dat wordt best lelijk. L en N de sonoff in. en de aarde er buiten langs via kroonsteen oid..

Nu kan ik er een doosje omheen bouwen, maar dat wordt weer zo lomp :)
What to do, what to do..
Geen kroonsteentje gebruiken, aarde gewoon niet doorknippen.
zoals hier bijvoorbeeld: YouTube: Sonoff Wifi Switch

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20-08 10:50
quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:59:
[...]

Ik heb dit ook werkend via Domoticz. Ik detecteer eerst of er meer dan 200 Watt gebruikt wordt ==> Wasmachine is was aan het draaien. Vervolgens detecteer ik of het verbruik weer onder de 3 Watt is gekomen ==> Wasmachine is klaar ==> Via Telegram melding op onze 'groepsapp' dat de was klaar is. Werkt prima en in ons geval voor alle verschillende programma's. Finetuning is wel beetje nodig per wasmachine denk ik, dus eerst een keer goed kijken naar stroomverbruik van een hele run en dan kijken hoe je einde van wasmachinerun beste kunt detecteren.

Ik ga nu hetzelfde doen voor de vaatwasser :-), dan kan ik de irritante piep uitzetten die dat ding zelf maakt elke 2 min als hij klaar is, en bepalen we zelf wanneer we hem openen, zonder het te vergeten :-P

Voor kostenbesparing hoef je het niet te doen trouwens. Een was draaien kost je ongeveer 7-12 eurocent aan electrakosten, dus je moet wel héél veel wassen draaien op nachtstroom of goedkopere stroom om echt een beetje te besparen. Staat tegenover dat die Sonoff R2 je ook 2-3 euro per jaar kost aan stroom, kun je 20 wasjes voor doen ;-). Door je Sonoff in sleep-modus te zetten kun je dit ongeveer halveren. Dat doe ik bij al mijn sonoffs, behalve waarvan ik echt het stroomverbruik bij will houden (warmtepompen) want dan klopt de meting volgens mij niet meer.
Tnx voor je info. Ik heb de Basics in Sleep 100. Ik twijfelde over de POW. Maar ik begrijp dat jij de POW ook icm sleep gebruik. Hoeveel sleep heb jij ingesteld? Voor gebruik is het niet direct nodig. Want wassen doen we sowieso en als ik alle programma's 1x heb gemeten, hoef ik daarna niet op seconde alles precies te noteren. Zodra ik de POWs heb en er mee bezig ben, zoek ik misschien contact ivm het implementeren :-)

• SilentScreamer
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 24-08 14:56
quote:
RedRayMann schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:19:
[...]

1) Ik ben voorstander van Wifi. Ik ben begonnen met KaKu en ben nu over aan het gaan naar Sonoff en de Xiaomi sensoren. Ook heb ik een setje Ikea lampen, maar nog geen tijd gehad om daar mee te experimenteren. RFXCom laat ik wel actief, voor de lampjes bij de tv of straks weer de kerstboom. Maar ik heb te veel missers met 433.
2) Geen ervaring met RF Bridge, maar nogmaals, ga voor WiFi (mits je een goed wifi netwerk heb natuurlijk :) ) ik heb overal in huis een sterke verbinding en kan overal mijn test Sonoff schakelen.
3) Flashen is niet lastig, de settings goed zetten wel. Ik heb een tijdje geprutst met de arduino software, maar ben hier ook nie tbedreven in. Eenmaal alle settings goed, dan is het secondenwerk.
4) Banggood, Gearbest, Ali, Ebay... Waar ik een goede en betrouwbare aanbieding kan vinden koop ik mijn spullen. Recent 5x Sonoff Basic en 3x POW R2 van Banggood, veel Xiaomi spul van Gearbest. Nog geen problemen ervaren.
5) Veiligheid in het geding? Tjah, iedereen heeft hier een mening over. De ene zegt het te vertrouwen en de andere noemt het china troep. Blijf nadenken, op internet zijn zowel verhalen/filmpjes te vinden over door brandende Sonoff modules, maar ook modules die zwaar overladen worden en nog steeds functioneren. Even betrouwbaar als Kaku? Kwa bereik beter, kwa veiligheid durf ik dit niet te zeggen.

[...]

Ik krijg het meten niet aan de praat. Als ik op het IP adres van de Sonoff kijk, zie ik wel dat er +/- 230V aanwezig is, maar geen meting.
Misschien iets te veel geexclude in de code. Moet ik vanavond even naar kijken.

Welke Domoticz apparaten hebben jullie allemaal? Ik heb er 5 opties gevonden op internet.
Idx 1 // Aan/Uit // Switch
Sensor idx 4 Power,Energy // Verbruik in Watt // Electric
Sensor idx 6 Count/PM1 // Totaal verbruik (doet het niet) // Counter Incremental
Sensor idx 7 Voltage/PM2.5 // Voltage (230V) // Voltage
Sensor idx 8 Current/PM10 // Huidige verbruik in Ampere // Current

Ik de console zie ik alleen de idx 4/7/8 langs komen. Maar alles met een 0 :-(

---edit---
En toen deed ie het!
De test lamp was een lantaarn met led kerstlampjes. Nu een bureaulamp toegevoegd van 2x 30 watt.
Mogelijk trekken de kerstlampjes te weinig vermogen om goed te meten.
quote:
MsG schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:26:
[...]

De RFXCom doet alleen 433 Mhz toch? of heb je een andere? Ik zou niet blijven hangen in het relatief onbetrouwbare 433 niet-terugkoppelende protocol. En dus juist de WiFi-variant aanschaffen, dat is vele malen betrouwbaarder en in ieder geval is er terugkoppeling of iets aan of uit staat.

Zonde eigenlijk dat je de dure RFXCom hebt gekocht, de RFLink (lees: een Arduino Mega met een 433 Mhz zender en ontvanger) heb je al voor ~ €7,50.
Bedankt voor de reacties, dan ga ik voor de Wifi variant. Ja toen ik hier slimmer in werd kwam ik er wel achter dat het kopen van de RFXcom niet de meest verstandige keuze was, hoewel ik ook wel denk dat ik het blijf gebruiken. Ik heb wel een aardige korting gehad maar nog steeds kost het veel. Het was dan ook wel deels vergoed door mijn verjaardagskadoos :) Ik wou een Pi om de P1 uit te lezen en van het een komt het ander he... Moest ook ergens zien te verantwoorden dat ik 80 euro uit wou geven om direct mijn meterstanden uit te lezen xD. Zo'n RFlink leek me te lastig, zeker gezien je ervoor moet solderen etc. Mijn Action switches blijven gewoon en blijf ik gebruiken via de RFXcom, maar zal ik misschien anders inzetten :)

Ik neem overigens aan dat de pulsknoppen wel via 433 gaan, dus dat daar de RFXcom wel van pas blijft komen. Wel moet het dan een hele weg afleggen (puls > RFXcom > PiDomoticz > wifi > lamp aan), dus er zal wat vertraging op komen (zelfde als ik heb met Google Assistant (tekst > Google repsons > IFTTT > Pushbullet > PiDomoticz > RFXcom > lamp aan).

Overigens lijkt mij zon POW ook wel wat, alleen lijkt me dat voor de wasmachine minder handig in verband met vochtige ruimtes?

Ook heb ik nog geen goede lichtsensor gevonden via Sonoff, behalve een van 33 euro. Misschien hopen dat ik een vervanger vind.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:51

MsG

Forumzwerver

Voor de RFLink hoef je niet per se te solderen hoor, maar dat terzijde. De vertraging valt wel mee, denk dat het 433 Mhz traject nog het traagste is qua detectie en dergelijke.

Hier heb ik de "Okay Google, turn off 3D printer" - traject en die gaat Google Home -> Controlicz (online webservice voor koppelen Google Home aan Domoticz) -> Domoticz -> RFLink -> 433 Mhz RFLink naar no-name 433 mhz schakelaar. En dat schakelt heel erg snel na het uitspreken. Ook omdat dat meteen wordt uitgevoerd bij het ontvangen van de zin, en parallel daaraan de Home terugpraat. Bij een Homey die ik eens had, was dat proces al stukken trager.

Men is altijd een beetje huiverig met de Sonoff achter een groot belastend apparaat, zoals een wasmachine is. Ikzelf heb ook een POW en wilde deze juist inzetten om als een mobiele flexibele stroommeter te dienen, die ik willekeurig in huis achter apparaten kan zetten en dan kan loggen. Misschien dat ik de POW nog eens extra ver-tin zodat de baantjes dik genoeg zijn.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 23-08 16:02
quote:
MsG schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:53:
...Men is altijd een beetje huiverig met de Sonoff achter een groot belastend apparaat, zoals een wasmachine is. Ikzelf heb ook een POW en wilde deze juist inzetten om als een mobiele flexibele stroommeter te dienen, die ik willekeurig in huis achter apparaten kan zetten en dan kan loggen. Misschien dat ik de POW nog eens extra ver-tin zodat de baantjes dik genoeg zijn.
Vertinnen an sich zal niet zoveel helpen, voor meer stroom kan je beter een koperdraad bovenop de trace solderen.
En met anderen, problemen vind je nagenoeg nooit niet in de traces, maar in de contactpunten of gebruikte componenten. Als ik het goed heb gezien, zit er op de zekering een klemmende houder die slecht contact maakt (dus weerstand, hoge stroom dus voldoende warmte om board op te fikken), als je die zou vastsolderen (of een deftige zekeringhouder gebruiken) is dat risico ook vermeden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• dof
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20-08 11:41
jobr schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:54:
[...]

Met die motor zou ik juist oppassen. De spec van de sonof is volgens mij niet voor inductieve belasting. Ik heb dat ergens gelezen maar kan het zo snel niet meer vinden.
Mee eens. In de sonoff's zitten vanwege de weinig beschikbare ruimte kleine relais. In de Basic kleine, in de S20's iets grotere, in de pow's nog iets iets ruimere, maar allemaal niet te vergelijken met de stevige grote relais zoals die b.v. in je wasmachine zitten. De POW's zijn gespecificeerd voor 220 V / 16 A maar die in je wasmachine ook, en die zien er toch een stuk solider en veiliger uit.
Bij inductieve belastingen is de belasting op de relais groter. Tussen de lippen van de relais waar de stroom onderbroken wordt ontstaan (vooral bij inductieve belastingen) kleine vonkjes en vonkjes geven beschadiging en na verloop van tijd neemt de kwaliteit van het relais (de lipjes) af tot het een keer misgaat (van niet werkend tot ontplofte).

Moeten er grote belastingen geschakeld worden dan kun je het beste met de sonoff's een grote degelijke 220v relais aansturen. Bij een onderdelenhuis wel te koop.

My 0,02€

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:45
Heeft iemand van jullie ook een wasmachine aangesloten op een sonoff? Zo ja gaat dat goed?

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Possible schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 08:07:
Heeft iemand van jullie ook een wasmachine aangesloten op een sonoff? Zo ja gaat dat goed?
Werkt prima hier. Een sonof POW gebruik ik. Als de wasmachine klaar is krijg ik een berichtje via telegram.
Ik zie pieken van maximaal 2000W. Ik heb het nu 1 jaar draaien. Ik zou het niet aandurven bij een apparaat dat urenlang veel stroom verbruikt, maar de wasmachine is maar kortstondig om het water op te warmen.

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06:51
T-Infinity schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:25:
[...]

Werkt prima hier. Een sonof POW gebruik ik. Als de wasmachine klaar is krijg ik een berichtje via telegram.
Ik zie pieken van maximaal 2000W. Ik heb het nu 1 jaar draaien. Ik zou het niet aandurven bij een apparaat dat urenlang veel stroom verbruikt, maar de wasmachine is maar kortstondig om het water op te warmen.
Mag ik je script lenen? :)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Eigenlijk heel simpel. Eerst detecteren dat de wasmachine draait (als hij meer dan X watt verbruikt) en vervolgens wachten tot hij minder dan bijvoorbeeld 5 watt verbruikt, dan is hij klaar.
if (tonumber(wattwasmachine) >= 100 ) then
if (otherdevices['Wasmachine_draait'] == 'Off') then
commandArray['Wasmachine_draait'] = "On"
end
end

if (otherdevices['Wasmachine_draait'] == 'On' and tonumber(wattwasmachine) <= 1) then
commandArray['Wasmachine_draait'] = "Off"
commandArray['wasmachine_det'] = "Off"
end
wattwasmachine is gedefineerd als:
wattwasmachine, duur_aan = otherdevices_svalues['Wasmachine']:match("([^;]+);([^;]+)")

Telegramnotificatie gewoon ingesteld in Domoticz.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 01:07
Hier aangesloten op een POW R2. Droger en wasmachine. Gaat prima. De wasmachine haalt net geen 9A.

Retro Arcadekast op basis van Retropie te koop

• Nnoitra
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:34
Er zijn nu nog wat mede-tweakers zo aardig geweest om (nogmaals) te reageren, maar zoekbalk heeeeeeeelemaal bovenaan je scherm had je sneller een eind op weg kunnen helpen.
Klik hier maar eens ;)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09-08 23:38
Die Shelly units zijn ook niet zo perfect als je zou hopen.

Sowieso hebben ze het probleem wat elke ESP node heeft die aan energieverbruik probeert te meten met een shunt en dat is dat ze aan de netspanning hangen zonder isolatie.
Het maakt dus heel erg uit of je de juiste draadjes in de L en de N steekt, want anders hangt het aan de fase.

Bijv. de Smanergy KA10 maakt de gevolgen daarvan nog net even een slagje vervelender.
Deze heeft een klein printje op de metalen strip van de contact doos zitten. Oftewel die plaat waarmee je het stopcontact vastschroeft.

Dat printje heeft een LED en een button. Echter als je de L en N omwisselt, dan staat er gewoon de fase op dat printje, op een plek waar je het zeker niet verwacht.
Ik weet niet wat ze met de uiteindelijke versie hebben gedaan, maar het prototype wat ik hier heb, had dat printje alleen maar geïsoleerd tov. die metalen plaat, niet aan de bovenkant waar je 'm kunt aanraken.

Verder hebben zowel de Shelly als de Smanergy het probleem dat de boel ingebouwd is in een hele compacte ruimte, zonder enige vorm van ventilatie. Er zit nog wel een muur omheen die wellicht wat warmte kan absorberen. Maar door de compacte ruimte zit je ook met een beperkte mogelijkheid voor de WiFi antenne.
Je loopt zeer veel kans dat je wifi-signaal door een heel groot stuk van je muur heen moet en steen kan heel goed wifi signalen dempen.
Die warmte-ontwikkeling is best wel een dingetje, waarvoor je dus ook eigenlijk die "eco mode" zal moeten gebruiken.
Zonder regelmatig een delay te doen in de code, zit het verbruik van een ESP8266 op ruwweg 0.25 Watt. ("eco mode" kan ongeveer 0.2 Watt besparen in optimale condities) en dan hangt het ook nog af van de gebruikte spanningsregelaar of dat de enige grootverbruiker is.
Daarnaast zit er nog een shunt in, die ook wel wat warmte kan produceren als er een grootverbruiker ingestekkerd is. Geen idee hoeveel de spoel van een relais aan warmte geeft en ook de contacten van het relais bij grote stromen kan de boel opwarmen.

Bij Sonoff's gingen de printsporen in het verleden ook nog wel eens gloeien, of de zekeringhouder.
De meeste van die printjes hebben tegenwoordig die sporen wel redelijk dik uitgevoerd, op veel plaatsen via's geplaatst tussen boven- en onderkant en soms zelfs een laag tin eroverheen om de hogere stromen aan te kunnen.

Ik zou die inbouw-dingen sowieso niet gebruiken voor veel meer dan een paar-100 Watt. Dus zeker geen wasmachine, droger of iets anders wat > 1000 Watt kan trekken voor langere tijd.
Warmte gaat dan zeker meespelen en dan wil je toch wel iets wat iets groter is qua formaat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 24-08 15:03
TD-er schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:28:

Sowieso hebben ze het probleem wat elke ESP node heeft die aan energieverbruik probeert te meten met een shunt en dat is dat ze aan de netspanning hangen zonder isolatie.
Het maakt dus heel erg uit of je de juiste draadjes in de L en de N steekt, want anders hangt het aan de fase.

Bijv. de Smanergy KA10 maakt de gevolgen daarvan nog net even een slagje vervelender.
Deze heeft een klein printje op de metalen strip van de contact doos zitten. Oftewel die plaat waarmee je het stopcontact vastschroeft.

Dat printje heeft een LED en een button. Echter als je de L en N omwisselt, dan staat er gewoon de fase op dat printje, op een plek waar je het zeker niet verwacht.
Ik weet niet wat ze met de uiteindelijke versie hebben gedaan, maar het prototype wat ik hier heb, had dat printje alleen maar geïsoleerd tov. die metalen plaat, niet aan de bovenkant waar je 'm kunt aanraken.

Verder hebben zowel de Shelly als de Smanergy het probleem dat de boel ingebouwd is in een hele compacte ruimte, zonder enige vorm van ventilatie. Er zit nog wel een muur omheen die wellicht wat warmte kan absorberen. Maar door de compacte ruimte zit je ook met een beperkte mogelijkheid voor de WiFi antenne.
Je loopt zeer veel kans dat je wifi-signaal door een heel groot stuk van je muur heen moet en steen kan heel goed wifi signalen dempen.
Die warmte-ontwikkeling is best wel een dingetje, waarvoor je dus ook eigenlijk die "eco mode" zal moeten gebruiken.
Zonder regelmatig een delay te doen in de code, zit het verbruik van een ESP8266 op ruwweg 0.25 Watt. ("eco mode" kan ongeveer 0.2 Watt besparen in optimale condities) en dan hangt het ook nog af van de gebruikte spanningsregelaar of dat de enige grootverbruiker is.
Daarnaast zit er nog een shunt in, die ook wel wat warmte kan produceren als er een grootverbruiker ingestekkerd is. Geen idee hoeveel de spoel van een relais aan warmte geeft en ook de contacten van het relais bij grote stromen kan de boel opwarmen.

Bij Sonoff's gingen de printsporen in het verleden ook nog wel eens gloeien, of de zekeringhouder.
De meeste van die printjes hebben tegenwoordig die sporen wel redelijk dik uitgevoerd, op veel plaatsen via's geplaatst tussen boven- en onderkant en soms zelfs een laag tin eroverheen om de hogere stromen aan te kunnen.

Ik zou die inbouw-dingen sowieso niet gebruiken voor veel meer dan een paar-100 Watt. Dus zeker geen wasmachine, droger of iets anders wat > 1000 Watt kan trekken voor langere tijd.
Warmte gaat dan zeker meespelen en dan wil je toch wel iets wat iets groter is qua formaat.
Zijn die dingen wel veilig dan? Ik kwam ze toevallig tegen toen ik naar een Sonoff zocht, maar op papier klinken ze ideaal, achter een schakelaar inbouwen, de knop zelf blijft werken maar je kan toch met een domotica pakket je lampen schakelen.

Ik heb ooit zo'n kleine inbouwmodule van KaKu gehad, die werkte opzich redelijk (tot ik aan de LED lampen ging) en besloten had om 433 Mhz uit te faseren. Shelly klinkt als een waardige opvolger, maar gloeiende dingen in m'n muur inbouwen heb ik niet echt trek in. Meting is ook niet nodig wat mij betreft.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 01:07

Nee niet perfect, maar voor lampen schakelen zijn ze ideaal.

Retro Arcadekast op basis van Retropie te koop

• dycell
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 24-08 16:16

Ik denk dat dit best belangrijke informatie is, algemeen in dit topic. Ga niet teveel vermogen door een klein apparaat gooien (ongeacht het merk) en hou rekening met warmte ophoping.

Ps, zorg altijd dat je een brandblusser in huis hebt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:19

CurlyMo

www.pilight.org

Wat is nu de consensus wat betreft de veiligheid van Sonoff (S26). Ik heb lange tijd de vuistregel gehad dat ik geen Chinees spul van Ali e.d. op 230V in huis wil. Er zijn echter niet echt goede alternatieven wat betreft ESP basis en zelf te flashen met custom firmware. Nu ken ik Shelly en dat is voor inbouwspul echt een no-brainer. Sonoff is het risico niet waard als je voor bijna niks meer een Shelly kan halen.

Maar de Shelly stekkerdoos heeft dan weer geen ESP basis. Ik zou zo'n stekker graag willen inzetten om apparaten te bedienen op basis van mijn PV opwekking. Denk aan wasmachine en koelkast.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01:15

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@CurlyMo Bedoel je met Shelly een no-brainer dat je het zonder twijfelen zou plaatsen? De Shelly is ook niet heilig namelijk: SenH in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"

Sonoff POW heb ik al eens warmtebeeld plaatjes van gemaakt: dof in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)". Plaatjes lijken extreem, warmste plekken zijn 45-47°C. Dat is met 7A, als je daarboven gaat dan wordt het wel redelijk warm vermoed ik.

Koelkast zou ik wel aandurven dat is maar 100W als de compressor draait. Wasmachine is een twijfelgeval. Die pakt veel stroom (2000-2200W) bij verwarmen water, maar dat is maar kort. Ik heb er zelf eentje tussen een elektrische kachel zitten (7A), maar die staat alleen aan als er iemand bij is. Hij heeft al wel eens een uur of 5 aangestaan zonder dat de Sonoff wegfikte. Toch zet ik die nooit aan zonder toezicht, durf ik niet.

Is het je alleen om het schakelen te doen? Of wil je ook stroomverbruik meten? Bij alleen schakelen zou je ook een industrieel relais door de Sonoff kunnen laten schakelen. Dan loopt de belasting daar doorheen i.p.v. door het relais van formaat suikerklontje in de Sonoff.

ThinkPad wijzigde deze reactie 30-04-2019 20:26 (37%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23-08 13:26
CurlyMo schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:45:
[...]
Dat is een mooi idee, maar dan ben ik alsnog aan het knutselen. Dat lijkt me ook weer niet het veiligste. Andere optie is om de Shelly in de WCD inbouwdoos in te bouwen en de gehele WCD te schakelen.
Ik denk dat met een industrieel relais toch nog veiliger is dan met een Shelly. Wat ik alleen even niet zo goed begrijp, je wilt het gaan gebruiken om bijvoorbeeld de koelkast en je wasmachine te schakelen. Maar waarom zou je een koelkast überhaupt uitschakelen? En hoe zie je dit schakelen van de wasmachine voor je? Een wasmachine begint toch niet aan zijn programma zodra je de stroom er op zet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Phoolie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:50:
[...]

Ik denk dat met een industrieel relais toch nog veiliger is dan met een Shelly. Wat ik alleen even niet zo goed begrijp, je wilt het gaan gebruiken om bijvoorbeeld de koelkast en je wasmachine te schakelen. Maar waarom zou je een koelkast überhaupt uitschakelen? En hoe zie je dit schakelen van de wasmachine voor je? Een wasmachine begint toch niet aan zijn programma zodra je de stroom er op zet?
Het doel is om mijn eigen verbruik te verhogen. Dus wasmachine alleen aan als er PV opgewerkt wordt. Wasmachine idem. Aanzetten om programma in te stellen. Daarna stroom eraf. Stroom er weer op als er genoeg PV is. Mijn wasmachine continueert zijn programma als de stroom onderbroken is.

Allemaal experimentjes die misschien totaal niet gaan werken, maar dan weten we dat ook. Anders gewoon proberen lampen slim te maken met inbouw Shelly's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:56:
[...]

Het doel is om mijn eigen verbruik te verhogen. Dus wasmachine alleen aan als er PV opgewerkt wordt. Wasmachine idem. Aanzetten om programma in te stellen. Daarna stroom eraf. Stroom er weer op als er genoeg PV is. Mijn wasmachine continueert zijn programma als de stroom onderbroken is.

Allemaal experimentjes die misschien totaal niet gaan werken, maar dan weten we dat ook. Anders gewoon proberen lampen slim te maken met inbouw Shelly's.
Dat je je verbruik wilt verhogen had ik al begrepen. Maar een koelkast die altijd aan staat verbruikt nog meer, dan een koelkast die af en toe aan en uit gaat ;) Daarnaast heb je dan een kans dat je koelkast een tijdje (te lang) uit blijft. Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden.

Voor wat betreft je wasmachine, dat klinkt al wat logischer. Al gaat dat bij mij thuis niet werken. Even los van het feit dat ik (nog) geen zonnepanelen heb, ga ik het niet verkocht krijgen dat de wasmachine alleen aan gaat als we stroom "over" hebben. Ik denk dat ik dan binnen een paar weken van een 5 persoons naar een 1 persoonshuishouden ga :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Phoolie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:20:
[...]

Dat je je verbruik wilt verhogen had ik al begrepen. Maar een koelkast die altijd aan staat verbruikt nog meer, dan een koelkast die af en toe aan en uit gaat ;)
Het lijkt alsof je wil reageren met een tegenstelling terwijl je mijn doel juist onderschrijft.
Daarnaast heb je dan een kans dat je koelkast een tijdje (te lang) uit blijft. Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden.
Had ik al gedaan. Koelkast kan 24 uur zonder stroom. Als er langer dan X uur geen PV is geweest (omdat de omvormer onbereikbaar is) dan moet de koelkast tenminste X uur draaien om weer op temperatuur te komen.
Voor wat betreft je wasmachine, dat klinkt al wat logischer. Al gaat dat bij mij thuis niet werken. Even los van het feit dat ik (nog) geen zonnepanelen heb, ga ik het niet verkocht krijgen dat de wasmachine alleen aan gaat als we stroom "over" hebben. Ik denk dat ik dan binnen een paar weken van een 5 persoons naar een 1 persoonshuishouden ga :D
Nu gaat de wasmachine ook op gezette tijden aan: 10:00 (piek noord) of 12:00 (piek noord en zuid) of 14:00 (piek zuid). Enige wat er nu veranderd is dat je de wasmachine gewoon in kan instellen en hij uit zichzelf binnen een X aantal uur aangaat. Ook daarbij kan je weer programmeren dat dat nooit langer dan na 6 uur mag zijn. Anders loop je het risico dat op een bewolkte dag de machine helemaal niet aangaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:25:
[...]

Het lijkt alsof je wil reageren met een tegenstelling terwijl je mijn doel juist onderschrijft.
Nou dan begrijp ik je vast niet, want volgens mij is jouw oplossing voor je koelkast juist stroom besparend, doordat je hem maar af en toe aan zet. Je doel is toch juist om je stroomverbruik omhoog te krijgen? Dan kan je hem beter continu aan laten lijkt mij.
[...]

Had ik al gedaan. Koelkast kan 24 uur zonder stroom. Als er langer dan X uur geen PV is geweest (omdat de omvormer onbereikbaar is) dan moet de koelkast tenminste X uur draaien om weer op temperatuur te komen.
Klinkt als een goede oplossing. Al zou ik zelf dan die X uur niet te dicht bij de 24 uur pakken. Aangezien die 24 uur is, als je de koelkast gesloten houdt.
[...]

Nu gaat de wasmachine ook op gezette tijden aan: 10:00 (piek noord) of 12:00 (piek noord en zuid) of 14:00 (piek zuid). Enige wat er nu veranderd is dat je de wasmachine gewoon in kan instellen en hij uit zichzelf binnen een X aantal uur aangaat. Ook daarbij kan je weer programmeren dat dat nooit langer dan na 6 uur mag zijn. Anders loop je het risico dat op een bewolkte dag de machine helemaal niet aangaat.
Je idee is goed, maar de WAF lijkt mij erg laag. Zoals gezegd, dat ga ik er bij mij thuis echt niet doorheen krijgen.

Maar je wilt je stroomverbruik "omhoog" krijgen als de zon schijnt, simpel gezegd, toch? Heb je niet iets in je huis wat vooral nodig is als het zonnig is. Een airco ofzo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Phoolie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:42:
[...]
Nou dan begrijp ik je vast niet, want volgens mij is jouw oplossing voor je koelkast juist stroom besparend, doordat je hem maar af en toe aan zet. Je doel is toch juist om je stroomverbruik omhoog te krijgen? Dan kan je hem beter continu aan laten lijkt mij.
Niet omhoog te krijgen, maar het verbruik naar het juiste moment van de dag te verplaatsen.
Klinkt als een goede oplossing. Al zou ik zelf dan die X uur niet te dicht bij de 24 uur pakken. Aangezien die 24 uur is, als je de koelkast gesloten houdt.
Dat leek mij ook logisch.
Je idee is goed, maar de WAF lijkt mij erg laag. Zoals gezegd, dat ga ik er bij mij thuis echt niet doorheen krijgen.
Dan kan je mijn partner nog niet ;)
T-Infinity schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:46:
Vind je het de moeite echt waard? 1x wassen kost je 12 tot 15 cent aan energiekosten (zonder PV).
Doen wij als tweakers alleen dingen omdat het de moeite waard is ;)

Misschien niet is de wasmachine ook niet het beste apparaat ervoor. De koelkast wel en later de WP ook. Ik wil vooral kijken hoe goed het te doen is.

CurlyMo wijzigde deze reactie 01-05-2019 08:48 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 08:47:
[...]

Niet omhoog te krijgen, maar het verbruik naar het juiste moment van de dag te verplaatsen.
Dan begreep ik je dus toch verkeerd :)
[...]

Dan kan je mijn partner nog niet ;)
:D
[...]

Doen wij als tweakers alleen dingen omdat het de moeite waard is ;)

Misschien niet is de wasmachine ook niet het beste apparaat ervoor. De koelkast wel en later de WP ook. Ik wil vooral kijken hoe goed het te doen is.
Ook al is het maar een klein beetje, zolang de WAF goed is, lijkt het mij een prima begin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 06:32
Eigenlijk is dat wel een gat in de markt, een soort UPSén om je PV vermogen op kwijt te kunnen, dus dat je wasmachine en vaatwasser (koelkast blijft een onhandig voorbeeld) als het ware zichzelf opladen op het moment dat je PV stroom over hebt en dan kan je bv 1 of 2 wasjes draaien op de ingebouwde UPS, wasmachine geeft dat zelf aan dan. Moet er alleen een interne smart standaard komen voor een signaal vanuit je PV systeem dat er prik over is.

MrAngry wijzigde deze reactie 01-05-2019 10:48 (18%)

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
MrAngry schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:47:
Eigenlijk is dat wel een gat in de markt, een soort UPSén om je PV vermogen op kwijt te kunnen, dus dat je wasmachine en vaatwasser (koelkast blijft een onhandig voorbeeld) als het ware zichzelf opladen op het moment dat je PV stroom over hebt en dan kan je bv 1 of 2 wasjes draaien op de ingebouwde UPS, wasmachine geeft dat zelf aan dan. Moet er alleen een interne smart standaard komen voor een signaal vanuit je PV systeem dat er prik over is.
Een gat in de markt? Dit soort systemen bestaan al ;)
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:58:
[...]

Ik bedoel met behuizing dat de contactpunten niet bloot liggen.
Ik denk dat je daar zelf een behuizing omheen moet maken dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 06:32
Phoolie schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:24:
[...]

Een gat in de markt? Dit soort systemen bestaan al ;)
Ja, maar ik bedoel eigenlijk direct in je wasmachine / vaatwasser.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phoolie
MrAngry schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:31:
[...]

Ja, maar ik bedoel eigenlijk direct in je wasmachine / vaatwasser.
Dat zou kunnen, maar waarom zou dat handig zijn? Je koopt toch ook geen UPS per pc/device?
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:52:
[...]

Waarom zou je dan nog een Sonoff voor gebruiken? Dan kan je beter direct een 220v print relais kopen en daar een Wemos bij in de behuizing kunnen stoppen. Transformator en gelijkrichter erbij, beetje solderen en klaar.

Je hebt dan:
€ 1,99 230V naar 12V 15V transformator
Liever 15V om de voltage drop van de gelijkrichter op te vangen.
€ 0,60 Gelijkrichter
€ 3,50 Relais 440V AC en 12V DC 16A

Dan nog een Wemos, terminal voor de draden en een behuizing. Klaar.
Je kan idd ook een ander alternatief gebruiken ipv de Sonoff.

Jouw oplossing klinkt mooi iig. Alleen moet je dan nog wel een printplaatje er bij maken of niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dof
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20-08 11:41
mmjjb schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:57:

Is dit een gevalletje pech? Want als ik de GitHub bekijk, ziet het er op het oog wel redelijk degelijk uit
wizzopa schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:08:
[...]

Dat is geen geval van pech! Sinds mijn eerste blik in een Sonoff of wat voor Chinees merk dan ook zal ik zal ik ze nooit rechtstreeks aansluiten als er maar enig vermogen door moet. Kerst Led verlichting daar gelaten.
Ik denk dat je sowieso er verstandig aan doet om vermogens boven paar ampere (boven ~500 Watt), niet te gaan schakelen met dit soort doosjes of schakelaars. Chinees, europees of amerikaans maakt m.i. eigenlijk weinig uit. Bij dit soort apparaatjes loopt de stroom deels over het interne pcb'tje en wordt dan via een mini relais geschakeld. Haal maar eens zo'n mini relais open en je ziet twee kleine metalen contactjes waar de stroom door heen gaat en onderbroken kan worden. Gewoon gekkenwerk om dan 10-15 ampere (koffiemachine, wasmachine, elektrische oven, waterkoker, boiler etc) door zo'n contact te laten lopen, ook al heeft zo'n relais of apparaat een aanduiding van 10 of 16 ampere. Gezond boerenverstand is ook iets.

Als het al niet gelijk in de fik gaat (bij zulke belasting) dan toch zeker na een paar honderd keer schakelen. Als de last inductief is (als er een motor betrokken is) is het nog erger, dan springen de vonken er bij het schakelen van af (die je natuurlijk niet ziet maar later wel merkt) en is het feest nog eerder voorbij.

Het beste is nog - omdat het toch vaak gaat om stroom te meten- het relais te overbruggen met een paar stevige installatie koperdraden. Wil je toch schakelen (en niet stroom meten), schakel dan met behulp van een echt stevig relais (die je aanstuurt met sonoff o.i.d.), zoals zulke relais ook intern in wasmachines e.d. gebruikt worden (daar stoppen de fabrikanten ook geen mini relais is). Maar goed, dat vergt wel enig geknutsel.

My 0,02€

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
dof schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:34:
[...]

[...]

Ik denk dat je sowieso er verstandig aan doet om vermogens boven paar ampere (boven ~500 Watt), niet te gaan schakelen met dit soort doosjes of schakelaars. Chinees, europees of amerikaans maakt m.i. eigenlijk weinig uit. Bij dit soort apparaatjes loopt de stroom deels over het interne pcb'tje en wordt dan via een mini relais geschakeld. Haal maar eens zo'n mini relais open en je ziet twee kleine metalen contactjes waar de stroom door heen gaat en onderbroken kan worden. Gewoon gekkenwerk om dan 10-15 ampere (koffiemachine, wasmachine, elektrische oven, waterkoker, boiler etc) door zo'n contact te laten lopen, ook al heeft zo'n relais of apparaat een aanduiding van 10 of 16 ampere. Gezond boerenverstand is ook iets.

Als het al niet gelijk in de fik gaat (bij zulke belasting) dan toch zeker na een paar honderd keer schakelen. Als de last inductief is (als er een motor betrokken is) is het nog erger, dan springen de vonken er bij het schakelen van af (die je natuurlijk niet ziet maar later wel merkt) en is het feest nog eerder voorbij.

Het beste is nog - omdat het toch vaak gaat om stroom te meten- het relais te overbruggen met een paar stevige installatie koperdraden. Wil je toch schakelen (en niet stroom meten), schakel dan met behulp van een echt stevig relais (die je aanstuurt met sonoff o.i.d.), zoals zulke relais ook intern in wasmachines e.d. gebruikt worden (daar stoppen de fabrikanten ook geen mini relais is). Maar goed, dat vergt wel enig geknutsel.

My 0,02€
En dan krijg je zo iets.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 24-08 17:37
ik gebruik de blitzwolf alleen voor de kerstboom tot nu toe of voor een lamp met een led verlichting. Voor de wasmachine zou ik meer zien in een tp link of iets in die geest.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Gamescom 2019

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True