Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 08-11 22:23
Op de ASUS RT-AC66U heb ik IPTV werkend gekregen en wel via de volgende aanpassing:
code:
1
/usr/sbin/robocfg vlan 4 ports "0t 4u"

Praktisch probleem: ik heb nu alleen IPTV op poort 4. Aangezien in de woonkamer een switch gebruikt wordt, zoek ik naar de juiste configuratie om zowel het VLAN van IPTV als internet naar poort 4 (of een andere) door te sturen. Ik kan nu namelijk via mijn Apple TV geen IP-adres verkrijgen als ik de kabel op poort 4 aansluit. Anderzijds krijg ik geen IPTV als ik de kabel op een andere poort aansluit (en wel internet).

Mijn robocfg ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
admin@RT-AC66U:/tmp/home/root# robocfg show
Switch: enabled gigabit
Port 0: 1000FD enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: e0:97:96:x
Port 1:  100FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 50:7e:5d:x
Port 2: 1000FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:11:32:x
Port 3:   DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:x
Port 4:   DOWN enabled stp: none vlan: 4 jumbo: off mac: 50:7e:5d:x
Port 8: 1000FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 54:a0:50:x
VLANs: BCM53115 enabled mac_check mac_hash
   1: vlan1: 1 2 3 4 8t
   2: vlan2: 0 8u
   4: vlan4: 0t 4
   6: vlan6: 0t 8t

Wat ik weet, is dat:
VLAN 4 = IPTV
VLAN 6 = internet
VLAN 7 = telefonie (gebruik ik niet)
Allen komen tagged binnen op de RT-AC66U vanuit de NTU.

Nu ben ik alleen even het spoor bijster met betrekking tot alle poorten en de codering achter de VLAN configuratie.
code:
1
2
3
Port 0 = WAN
Port 1, 2, 3, 4 = LAN
Port 8 = wifi???

Wellicht dat ik moet trunken om VLAN 4 én 6 over poort 4 te krijgen?

Ik dacht dat het volgende voldoende zou moeten zijn, om vlan 6 gewoon ook door te sturen, maar helaas, dan krijg ik geen IP-adres op de Apple TV.
code:
1
/usr/sbin/robocfg vlan 6 ports "0t 4t 8t"

4u ipv 4t geeft mij bijzonder vreemd een IP-adres in de reeks 192.168.2.x, terwijl de ASUS op 192.168.1.x geconfigureerd staat. Vervolgens krijg ik ook geen verbinding.

Iemand enig idee?

Alle reacties

• MooDyBLueS
Duidelijk verhaal, dank je wel. Wat ik dan alleen even niet snap: de ExperiaBox gooit wel gewoon IPTV en internet over 1 poort en dat wordt door de door KPN meegeleverde HP 5-poorts Gigabit switch mooi omgezet.

Wat ik voorheen namelijk had, is:
NTU -> ExperiaBox v9 -> 1 kabel naar HP switch
Vanaf de HP switch liep dan 1 kabel naar het IPTV kastje en 1 kabel naar de Apple TV. Dat werkte.

Hetzelfde hoop ik nu met de ASUS RT-AC66U te bereiken.

Wat me overigens opvalt is dat zodra ik vlan 6 op poort 4 zet, vlan 4 ervan afgegooid wordt. Trunking lijkt dus niet mogelijk op deze router of heb ik dat mis en moet ik het anders configureren?

Edit: dat ik functies als Netflix en Meer TV mis, maakt mij niet uit. Daar heb ik dus een Apple TV voor. ;)

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 20-02-2016 20:30 (7%)

• MooDyBLueS
quote:
Thralas schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 21:46:
[...]

Correct. De Experiabox routeert IPTV namelijk; daarom heeft die oplossing ook de voorkeur.
Ja precies, alleen vind ik de ExperiaBox als (enige) router/firewall veel te beperkend en komt op mij ook niet als bijster veilig over. Vandaar dat ik altijd de voorkeur geef aan een eigen router erachter of als enige (zoals nu).
quote:
Je doet ongetwijfeld iets verkeerd. Weet je zeker dat je vlan membership niet verwart met het default VLAN van een poort?
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, ik zal dit later vandaag even checken. Desondanks werkte het dus niet (ofwel geen IP-adres, ofwel geen IPTV).
quote:
Dan moet je voorlopig nog uit de voeten kunnen met een VLAN-setup. Het lijkt er namelijk op dat je met die AC66U gemakkelijk een werkende routed setup kunt produceren, zelf niet met custom firmware (getuige het KPN-topic dat ik eerder linkte).
Volgens mij bedoel je "dat je met die AC66U niet gemakkelijk..." ?

Sowieso zit ik al te denken aan een andere setup, ook omdat ik net verhuisd ben naar een eengezinswoning met 3 verdiepingen en ik daar voor Wi-Fi 2/3 AP's wil plaatsen. Ik zit te kijken naar Unifi van Ubiquiti met evt. een USG en/of EdgeRouter. Die apparaten kunnen met VLAN's overweg, alleen vraag ik me af of het mogelijk is die IPTV te laten routeren zoals de ExperiaBox het doet.

Mijn ultieme doel is namelijk een zelfstandig omgeving neer te zetten waarbij ik de ExperiaBox niet meer nodig heb. En het liefst met zo min mogelijk apparaten naast de 2/3 AP's.

• MooDyBLueS
quote:
duronbug schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:27:
Beste Sanderw80,

Wat heb je nu als config ?

Ik heb de basis ingesteld via de Web GUI: LAN -> IPTV.
Internet - VID 6 prio 0
LAN Port 4 - VID 7 prio 0 (Koppeling experiabox voor VOIP Vlan 7)
LAN Port 3 - VID 4 prio 0 (Zorgt voor het aanmaken van VLAN4, daarna handmatig aanpassen met Robocfg)
Ik had na je initiële reactie lange tijd geleden niet meer verder gekeken, maar ik wil het nu ook Routed mogelijk gaan maken.

Mijn config is als volgt. GUI:
Internet - VID 6 prio 0
LAN Port 3 - VID 4 prio 0 (hier zit mijn IPTV kastje direct op)
LAN Port 4 - VID 7 prio 0 (gebruik ik nu niet meer, telefoon niet nodig)

Robocfg nog steeds:
/usr/sbin/robocfg vlan 4 ports "0t 4u"

Dus als ik jouw reactie goed interpreteer, hoef ik enkel nog de Robocfg en vconfig aan te passen, maar ik krijg daarbij de melding op de tv ontvanger (na reboot uiteraard) "Netwerk Fout - De tv ontvanger heeft geen verbinding kunnen maken met het netwerk. Herstart uw modem, daarna uw tv ontvanger en wacht 10 minuten (561)."

Mijn Robocfg ziet er nu als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
VLANs: BCM53115 enabled mac_check mac_hash
   1: vlan1: 1 2 4 8t
   2: vlan2: 0 8u
   4: vlan4: 0t 8t
   6: vlan6: 0t 8t
   7: vlan7: 0t 3t 8t

Wat gaat hier mis? En hoe controleer ik de virtuele interface?

Edit: IGMP Proxy en Snooping staan aan.
Edit 2: Ik lees in het KPN Glasvezel topic dat dit alleen mogelijk is met een lading scripts, custom firmware en de nodige configuratie van zaken als IGMP Proxy en routing tables. Geldt dat in jouw geval ook of heb je een eenvoudigere oplossing? Bovenstaande gaat mij namelijk wat te ver, dan sluit ik liever mijn ExperiaBox weer aan en gebruik ik de ASUS als access point.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 09-11-2016 23:58 (12%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True