Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ivos
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 27-11 09:16
Hallo Tweakers,

Ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met stekker schakelaars die via wifi gestuurd kunnen worden. Voorbeelden zijn:
- Belkin WeMo Switch (tamelijk positieve review op tweakers)
- D-Link mydlink Home Smart Plug WiFi (niet zo'n positieve review op tweakers)

De reden dat ik dit zoek is als volgt: ik woon op de 4e verdieping waar de waterdruk erg laag is (zowel bij mij als de buren). Daarvoor staat er een 230V waterpomp (hydrofoor) op de begane grond, deze kan echter niet continu draaien ivm lawaai en stroomverbruik. Ik wil echter ook niet aldoor traplopen om de pomp aan en uit te zetten, daarvoor zoek ik dus een technische oplossing.

Alternatieven die ik al overwogen heb:
- kabeltje leggen om de pomp te schakelen niet mogelijk. Betreft een huurhuis en wil liever geen kabels leggen.
- Een tijdsklok op het stopcontact met de pomp: zowel ik als de buren hebben niet altijd hetzelfde ritme, dus een vaste timing wordt niks (ook in weekenden, of 's avonds na sporten bijvoorbeeld)
- Ik heb eerst getest met klikaanklikuit, inclusief een range extender. Echter was het bereik niet ver genoeg om de 4 verdiepingen te overbruggen
- In verband met veiligheid wil ik liever zelf niet gaan knutselen met Arduino's oid op deze pomp

Vandaar mijn oplossing: het wifi blok. Er is op de begane grond een wifi netwerk waartoe ik toegang heb gekregen van die bewoner voor zo'n blok. Ik zoek nu een blok dat:
- Betrouwbaar is, dus goed verbonden blijft met wifi, inclusief stabiele app die door meerdere gebruikers kan worden gebruikt
- Bij voorkeur een timerfunctie, dus aanzetten en automatisch na 30min weer uit. Bij voorkeur ook functionerende met meerdere gebruikers (e.g. mijn buren zetten m aan op 30min, na een kwartier open ik de app en verleng ik de tijd nog eens met 30 min)

Hebben mensen hier ervaring mee, tips qua merken? Of zijn er andere oplossingen die ik over het hoofd zie?

• Ivos
om3ega schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:10:

Ik gebruik apparatuur van Plugwise (https://www.plugwise.nl/ )
De plugwise devices zelf communiceren niet direct via WIFI, maar wel met een controller die je dan via WIFI of LAN aan kan sluiten.
...
Dank voor de tip, ik ga er eens naar kijken. Mijn plan was om maar 1 stekker te gebruiken, en het zo simpel mogelijk te maken daarmee. Maar misschien dat dit beter is.
migjes schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:16:
[...]

ehhh, het idee van een hydrofoor pomp is dat deze juist 24X7 aan staat. :?
en alleen automatisch gaat pompen als het voorraad vat een te lage druk krijgt.
dus als het echt een hydrofoor pomp is doet hij dit al automatisch en hoef je niks te doen?

wat is er mis vraag ik mij dan af?
(geen hydrofoor of een vreemde installatie?)
Je hebt (denk ik) gelijk, het is waarschijnlijk inderdaad geen hydrofoor, maar slechts een pomp zonder expansievat. :). Ben ook bang dat de huiseigenaar geen complete hydrofoor ervan zal willen maken.

[Voor 4% gewijzigd door Ivos op 02-12-2015 13:26]

• Ivos
migjes schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:35:
[...]

...

een hydrofoor plaats je dus ook op de boven verdieping, anders merkt hij dat er genoeg druk is op de beneden verdieping en slaat hij niet aan.
iedere 10 meter is ongeveer 1 bar. 4 verdiepingen +/- 10 meter?
een beetje normale aansluiting heeft wel +2,5 bar op de beneden verdieping.
(maar altijd oppassen met statische druk en dynamische druk.
of te wel staat de kraan open of staat de kraan dicht.)

wanneer merk je de problemen eigenlijk?
douche, af al bij een koud water kraan open draaien?
(het kan ook zijn dat je een kamer huurt inclusief gas/water/licht, student? of zo iets?)
Ik merk het op zowel koud als warm water, hetzelfde op alle kranen. Er is wel waterdruk, dus de douche doet het ook wel maar dan met redelijk lage druk. Pas bij bad vullen, CV vat bijtanken etc is de pomp echt nodig. Betreft dus enigzins een luxeprobleem, en dat is waarom ik zelf even op onderzoek ben. Meestal is de eigenaar welwillend, dus zo'n wifistekker oid willen ze ook wel in bijdragen.

Dank ook voor de toelichting op de hydrofoor, ik dacht altijd dat die dingen alleen maar beneden hoefden te staan, maar niet dus :). Is een oud pand dus hoge etages, richting de 12 meter. Nadeel is dat er boven niet heel veel ruimte over is, los nog van de kosten.

Het zijn studio's met eigen badkamers, ook daarom is extra waterdruk welkom, anders wordt het wel erg minimaal als er 2 mensen tegelijk de douche aan hebben.

Gefeliciteerd trouwens :)

[Voor 21% gewijzigd door Ivos op 02-12-2015 13:49]

• Ivos
Dat is zeker interessamt om te weten, zal eens zien of ik eraan toekom om imdeedaad met een emmer te meten bij de douche.

Echter is het volgende wel zeker wat mij betreft: zonder pomp is koud en warm water net onder te lage druk om fijn te douchen, zeker als er 1+ douches in gebruik zijn. Als de pomp op de begane grond aanstaat is de druk echter prima. Wil dus het liefste bij die pomp blijven, en alleen aan en uitschakelen wijzigen :)

• Ivos
Allen, dank voor het meedenken!

Ik heb uiteindelijk besloten om een poging te gaan doen met de pricewatch: Belkin WeMo Switch, naast de lage prijs acht ik de kans daarmee ook het grootste dat de eigenaar akkoord gaat :).

[Voor 5% gewijzigd door Ivos op 10-12-2015 17:08]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True