Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:30
Ik heb sinds vandaag eindelijk de Samsung 950 Pro in bezit en heb hem net met veel plezier geïnstalleerd in mijn MSI H97m-G43 moederbord, maar in mijn UEFI krijg ik hem niet te zien. Er staat dat er geen SSD aanwezig is in het M.2 slot.

Ik heb het moederbord voorzien van de laatste UEFI-versie, maar verder zijn er toch geen bijzonderheden waar ik aan moet denken? In Windows zie ik de nieuwe SSD ook niet.

• Dennis
Dank voor jullie reacties, maar dat is dan knap dom van mij :P. Aan de andere kant een goed excuus om nogmaals een upgrade te doen ;).

• Dennis
Ik zal vanavond eens kijken, dank voor jullie reacties. Dat bericht van MSI had ik destijds gebruikt om deze aankoop te verantwoorden, booten zou in principe dus moeten kunnen.

Tot nu toe wordt er echter niets herkend in het UEFI, maar zal eens kijken naar de CSM vanavond.

• Dennis
Dank voor de tips. Die van mij ondersteunt het dus expliciet wel en die juiste BIOS-update had ik al eerder geïnstalleerd.

UEFI Boot heb ik altijd gedaan: dat had ik ook nodig zodat de Windows 10 installatie een GPT in plaats van een MBR aanmaakt.

• Dennis
quote:
InflatableMouse schreef op woensdag 02 december 2015 @ 20:08:
Kan je het niet terug sturen en ruilen voor de 2.0 versie van een ander merk?
Ik heb gisteren al met de winkel gebeld en ik mag hem terugsturen. Zij gaan testen of het apparaat het wel of niet doet. Als hij het wel doet, ligt het aan mijn moederbord en kan ik eventueel voor een ander product gaan. Doet hij het niet, dan is het een DOA.

Normaal gesproken kan ik componenten wel even in een andere computer hangen om e.e.a. te testen, maar M.2 is nog niet zo mainstream dat ik daar meerdere computers voor heb liggen ;).

• Dennis
quote:
Paul schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:44:
Ik heb gistereanavond de pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB in een pricewatch: Asus Z170M-PLUS en daar zag ik de SSD ook niet in het BIOS, maar de Windows 10 installer zag hem wel.

Gezien je opleiding / user ID gok ik dat het een overbodige vraag is maar voor de zekerheid stel ik hem toch maar: Waar heb je in Windows gekeken? In Device Management / Disk Management?
You are my hero :o.

Inderdaad, ik zie hem wel bij device management. Maar hoe ga ik er nu van booten als de UEFI hem niet ziet?

• Dennis
Nou, wat een avontuur vandaag.

Ik denk blijkbaar nog ouderwets dat als een BIOS of UEFI iets niet ziet, dat het dan niet werkt. Maar uiteindelijk zag ik hem dus wel elke keer in Windows.

Ik heb een keer of 25 mijn UEFI herstart en één keer lukte het om de SSD daar weer te geven. Toen dacht ik: nu snel de Windows 10 USB-stick erin en dan is het werkend. Dat was een beetje naïef. In de Windows 10 setup kreeg ik hem niet te zien en daarna is het ook niet meer gelukt hem in mijn UEFI te zien.

Als een soort laatste poging maar de Samsung data migration software gedownload en mijn HDD in Windows 10 gekloond. Daarna de computer uit gezet en ik verwachtte er niets van, maar na het afkoppelen van de oude HDD kreeg ik de SSD evenwel nog steeds niet te zien in de UEFI, maar hij boot er nu keurig van.

Ik begrijp er niets van, maar ben blij dat het werkt. Iedereen bedankt voor alle hulp.

Conclusie: de MSI H97m-G43 werkt prima met de Samsung 950 Pro NMVE :). En nu lekker genieten van deze snelheid.

• Dennis
quote:
Raven schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:14:
Het kan aan mij liggen (dacht dit ergens gelezen te hebben) maar NVME M.2 ssd's zouden toch alleen goed ondersteund worden op X99 en Skylake platformen? :S
Nou ja het werkt hier dus iig prima op H97. MSI heeft daar een update voor uitgebracht. Overigens merkte iemand hier al op dat het M.2 slot op mijn mobo PCIe 2.0 is, dus het volledige snelheidspotentieel zal ik niet benutten ;).

• Dennis
quote:
Viper72 schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:40:
Toch vreemd dat in UEFI de M.2 niet te zien is, waar zag je deze wel in UEFI tijdens die ene keer?
Bij de bootopties, waar je geforceerd kunt kiezen voor waar hij bij de volgende reboot vanaf moet opstarten. Niet bij de gedetecteerde devices.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True