Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:20:
Dan nog lees ik ze als non argumenten om eerst NL variant door te voeren maar dat zal wel weer een suffe "bank reden" hebben.
De reden weet ik natuurlijk ook niet. Sterker nog, in eerste instantie had men gezegd eerst de Europese variant te maken en pas later de Nederlandse. Maar aan die belofte hebben ze zich niet gehouden en zijn ze omgedraaid van volgorde. De enige Nederlandse banken die op dit moment een werkende aansluiting hebben op de Europese variant zijn ABN AMRO en bunq.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 17:03
Nou ja, als je dit topic een beetje gevolgd hebt, dan was het al wel duidelijk dat ze de laatste tijd inderdaad extreem voorzichtig zijn. De recente (zeer terechte) rechtzaken tegen ABN en ING zullen daar wellicht ook aan bijgedragen hebben (kan me voorstellen dat ze dat liever niet zien gebeuren in zo'n vroeg stadium van hun bestaan).

En dat ze dan liever een keer een legitieme klant mislopen dan het risico aan gaan gespuis binnen te krijgen, kan ik me iets bij voorstellen. Al maakt dat het niet minder zuur als je net die persoon bent die niet door de filters heen komt...

zcflevo.nl

• JeroenE
  • Niet online
uberdraakje schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:17:
Anyway, lichte frustratie. Zal niet meer naar deze bank gaan, maar ben toch even benieuwd hoe het zit.
Ik denk niet dat er hier iemand is die jou het antwoord wel kan geven. Ik vermoed eerlijk gezegd ook dat de support het ook niet weet. Zij gaan niet over de afwijzing, dat doet een andere afdeling. En als die het niet wil vertellen kan support jou ook niet verder helpen.

Dat laatste vind ik trouwens zelf wel een beetje een rode draad bij topics over de communicatie met bunq. Support weet het niet (want: andere afdeling) en vervolgens kom je dus niet verder.

Je hoeft verder niets uit te leggen aan bunq, maar zij kunnen met die gegevens natuurlijk zelf wel op onderzoek uitgaan. Als je nu geen schulden hebt maar ze er achter zijn gekomen dat je in het verleden wel schulden had en wellicht loonbeslagen etc zitten ze daar misschien gewoon niet op te wachten. NB ik zeg dus niet dat dit bij jou zo is, maar het is dus niet zo dat ze alleen je naam weten en dan maar een dobbelsteen gooien om te verzinnen of ze je afwijzen of niet.

En niet vergeten: zij kunnen natuurlijk ook best fouten maken en je door de war halen met een ander draakje. Daar kom je alleen nooit achter ;(

Een reden als "je past niet in ons risicoprofiel" is ook gewoon een mooi zinnetje wat ze kunnen gebruiken zonder een specifieke reden te hoeven vertellen. Net zoals "er is geen klik", "je past niet bij ons team" of "het ligt niet aan jou maar aan mij".

• uberdraakje
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 24-11 09:25
Ik verwacht inderdaad dat ze iets meer doen dan een dobbelsteen opgooien, maar ben bijzonder geïnteresseerd in wat hun model dan heeft aangegeven op basis van de verstrekte gegevens. Ik snap dat banken onder een vergrootglas liggen vanwege witwaspraktijken en dergelijke, maar ik komt totaal niet in de buurt van die risicogroep. Dat weet ik, maar zij natuurlijk niet. En blijkbaar werkt hun beoordelingsmechanisme niet goed (genoeg) of er zijn toch nog andere zaken die een rol spelen. In ieder geval bedankt voor de toelichtingen. Misschien dat ik het later nog een keer probeer. Voor nu gevraagd of ze wel al mijn gegevens even willen verwijderen.

• dixet
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:02
maar ik komt totaal niet in de buurt van die risicogroep
Helaas kan je niet weten of je tot de risicogroep behoort. Ze kunnen daarin factoren meenemen die voor jou onschuldig overkomen.

Ik heb ooit meegewerkt aan de ontwikkeling van een fraudedetectiemodel. Afgaand op historische backtest voorspelde deze erg goed, maar ik zou zelf ook door dat model gemarkeerd zijn als potentieel risico: jong (toen nog wel :P) , relatief hoog inkomen en wonend in een slechte buurt.

Zo kunnen er allerlei variabelen worden meegenomen die individueel onschuldig zijn, maar waarbij de bank de combinatie ervan een te hoog risico vindt geven.
edit: typos

dixet wijzigde deze reactie 04-11-2019 08:13 (3%)

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Cerenas schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:54:
[...]
Wat ik van je quote begrijp zou onder de 30€ dus moeten kunnen?
Nee, dat is voor online betalingen. Bij betalingen tot € 50 kan dat tot € 150 totaalomzet bereikt is, dan moet weer een PIN worden ingegegeven. Dat kan dus ook een betaling van € 0,50 zijn.

Volgens mij moet alles in Nederland vóór 31 december 2020 ingevoerd zijn, in Duitsland bijvoorbeeld zijn ze daar al wat eerder mee.

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18:23
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn beeld over bunq als bedrijf de laatste tijd een beetje is veranderd. @DaveFlash merkt vrij terecht op dat het ontwerp van de passen saai wordt. Andere fintechs geven inderdaad meer keuze.

Ik zou het eigenlijk een goede zaak vinden als bunq met een Plus-abonnement zou komen waarbij je ook een reisverzekering krijgt. Net als Revolut doet, bijvoorbeeld. En bijvoorbeeld voorrang krijgt op de support. Bijvoorbeeld dat members van het Plus-pakket wel een telefoonnummer krijgen waar ze naartoe mogen bellen.

Wat ik daarnaast teleurstellend vindt is het ontbreken van NL Instant Payments. Ik snap de reden wel, maar het voelt toch een ‘beetje jammer’. bunq profileert zich als EU-bank en dan is het logisch. Maar wellicht was beide zoals ABN doet wel een betere keus geweest.

De supporttijden zijn nog steeds om te huilen en dat is iets waar iedere fintech last van heeft. Dat, terwijl als ik bij ING in de chat zit, binnen vijf minuten contact heb met een medewerker.

Wat me echt in het verkeerde keelgat schoot is het joviale gedrag rondom een ‘failcake’. Ali en het management lijken het leuk te vinden dat je moet trakteren als je wat fout doet. Ik ben daar zwaar op tegen. Volgens mij bouw je zo een enorm taboe rond fouten maken op. Een cultuur waarin iedereen bang is om een fout te maken. Mensen haasten zich naar hun werk, want bij vijf minuten te laat is het al trakteren. Dat vind ik gewoon gigantisch jammer aan zo’n innovatief bedrijf. Snap ook dat mensen dit juist een super idee vinden en dat je er de humor van in moet zien. Mij niet gezien, in elk geval.

Ik heb al een tijdje bunq ingeruild voor ING (1,55 per maand) en Revolut (gratis, gebruikt voor de wisselkoers). Dat voldoet voor mij prima momenteel. Ik heb geen 25 rekeningen nodig. Ik heb niet eens een vriendinnen woon ook met niemand samen. Dan zijn twee rekeningen meer dan voldoende.

Wat ik vooral van bunq hoop te zien is een betere support en wat minder verlies. En wellicht een nieuw, beter pakket. Aan de licentie ligt het volgens mij niet. Ik vind bunq dus eigenlijk te duur voor wat het in mijn geval te bieden heeft.

• DeNachtwacht
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 07:40
Cerenas schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:43:
En dan missen ze alsnog ook nog dingen die de grote banken wel op orde hebben, een belangrijke daarvan is een fatsoenlijke klantondersteuning (of dat nou via telefoon, email of social media is).
Klantondersteuning komt vast goed, is nu even lastig omdat het bedrijf dat dit voor hen deed de stekker er ineens uit trok. Dit gaan ze nu hopelijk snel fiksen.

Bovendien vind ik het nog steeds prima bij bunq op dit punt omdat je zelf zoveel kan regelen zónder “klantondersteuning”. Bij ing of abn amro ben ik voor veel dingen die ik bij bunq in de app kan 2 uur mailen en 3 loketjes verder.

• Jay-v
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Jay-v schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:00:
Ugh, ik vind die nieuwe grafiek heel irritant. Hij neemt veel plek in en gaat niet weg wanneer ik door transacties scrol. Mag wat mij betreft wel verborgen worden achter een knop ofzo.

edit: blijkbaar ben ik niet de enige. Upvoten mag hier
"Hiding the graph is now possible! Go to the monetary account > settings > toggle show balance graph."

_/-\o_

• DaveFlash
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 05-12 16:25

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Cerenas schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:09:
Wat mij afgelopen week op viel. Ik probeerde even draadloos te betalen via mijn telefoon, voor het eerst met bunq, maar tot mijn verbazing moet je voor lage bedragen ook eerst 'toestemming geven'. Mijn ervaring met de Wallet app van ABN AMRO was dat je onder 25€ (eigen keuze ook volgens mij) de keuze had om authenticatie over te slaan. Nu voelt het gebruiken van mijn telefoon voor betalingen niet echt handig aan, pasje tevoorschijn halen vanuit mijn portemonnee is bijna sneller te noemen. Of mis ik iets?
dit klinkt als dat je op android zit, helaas ben je dan op betaalgebied aangewezen op de koppeling vanuit de bank-app, en die oplossing, die ook rabo, ing, abn etc you name it al jaren in de bankieren en/of wallet app hebben zitten is geen mobiel betalen zoals bedoelt, maar het emuleren van een pasje, dit heet dan ook HCE, ofwel Host Card Emulation. letterlijk het doet zich voor als je fysieke bankpas.

En oplossing als Google Pay (of Apple Pay/SamsungPay etc et. al.) is dan beter, die gaat middels CDCVM*, Consumer Device Cardholder Verification method, ofwel, de terminal weet dat je met een 'slim apparaat' betaald en dat de verificatie, het zgn pincode gedeelte op het apparaat v/d klant plaats heeft, veelal dus met biometrie. Zulke betalingen voldoen immers al volledig aan SCA vanuit de PSD2-wet

Nu terug naar jouw situatie, het klopt, bij bunq icm de android app, is dit feitelijk hetzelfde als voor alle andere banken met android app en mobiel betaalfunctie, met het verschil dat bunq er voor heeft gekozen om altijd authenticeren te verplichten. hoewel, volgens mij konden we een x-aantal app versies terug nog per-pas limieten en beperkingen instellen, ik meende dat het toen wél mogelijk was om dit op android betalen voor lage bedragen uit te zetten. Helaas heeft bunq al een poos geleden alle individuele instelling mbt paslimieten, nfc op fysieke pas aan/uit, magstripe etc. verwijderd. Ik ben dus bang dat toen ook deze mogelijkheid is gesneuveld.

Maar idd, zoals anderen al aangeven, je kunt gewoon google pay gebruiken icm bunq, je moet daar alleen wel het trucje van n26 voor toepassen, ff je adres wijzigen (land naar een van waar bunq google pay aanbiedt) en een nieuwe pas bestellen. moest ik toen ook voor apple pay, gelukkig hoeft dat nu niet meer.

ps: ik merk wel dat bunq steeds meer inzet op de digi wallets van toestel bouwers, ik ga er dan ook vanuit dat wanneer google pay eindelijk naar nederland komt, bunq er bij zal zijn.

ps2: @Siask spreekt over limiet van €150 voor contactloos, dit klopt, en is een vrij recente wijziging voortkomend uit psd2 enzo, maar kan nog paar jaar duren voordat dit op alle terminals is doorgevoerd qua ondersteunen, ik denk dat we voor die tijd al een aanzienlijk deel meer met 'devices' zullen betalen. want voor die verhoogde limiet zullen banken ook eerst nieuwe pinpassen moeten gaan verstrekken die er aan voldoen. (ivm samenhang van SCA, dus als x-betalingen voldoen aan SCA. strong costumer authentication, dan kan betaling z gedaan worden, contactloos tot 150 zonder pin etc..

Een fintecht die hier boven uitspringt door het met een trucje nu al beschikbaar te hebben voor bestaande passen is Revolut, die je met de huidige app, jouw in-app de limiet van €25,- naar wens laat verhogen op moment van betalen, die verhoging bevestig je dan met vingerafdruk of facescan en bam, je kan met je pasje ineens tot 150 contactloos doen. weet niet precies hoe het werkt, maar schijnt mooi te zijn. en ik lees in engelse groepen dat het lang niet bij iedere terminal werkt. dus heeft ook weer te maken of een winkel z'n apparatuur op specificatie Y dan wel Z heeft zitten. |:(

(*met op android, afhankelijk van het type toestel een evt. fallback naar HCE voor oudere terminals. erg mooi, jammer dat apple dit nooit heeft ingebouwd)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

@Dennisweb over verzekeringsproducten kan ik kort zijn. gaat bunq never nooit doen.
Ali vind dat geen taak voor een bank, en hij is tevens van mening dat het vaak maar schijndekkingen zijn voor dingen die bij menigeen toch al onder, bijv. de aansprakelijkheidsverz., doorlopende reisverz. anwb, dekking zorgverz. of verzek van andere creditcard maatschappij is afgedekt. En voor de situatie in Nederland kan ik beamen dat dat idd zo is. Dus bijv. een aankoopverzekering op de mastercard, gaat bunq ook voorlopig (of nooit) doen. Dit is in veel gevallen ook gewoon gedekt onder je inboedel en opstal verzekering, en buitenhuisdekking van zulke pakketten.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

@Orinoco Crypto kan ik ook nee op verkopen, in het begin stond bunq daar ook positief in liet zelf crypto bedrijven toe, maar op die beslissing zijn ze nu gen 180', crypto bedrijven worden niet meer toegelaten en bijv. apps die willen koppelen mbt crypto worden ook niet meer verwelkomd, ook klanten met hoog volume crypto of voornamelijk crypto verkeer worden zonder pardon weggejorrist momenteel. zelf klanten met een beetje crypto verkeer krijgen al extra vragen daarover en of hun primaire bron wel of niet iets anders is dan crypto. bijv. loon uit arbeid. voldoe je niet of vertrouwen ze je vragen niet, dan is het momenteel ook gewoon keihard bye bye by bunq. helaas, 't is niet anders. bunq speelt het liever op safe in het huidige financiële klimaat...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

@uberdraakje dit is idd bekend probleem die speelt, ik gok idd dat dit een software fout is, bug die mee is gekomen met de laatste update van android, ergens loopt de communicatie niet lekker waardoor tap&pay weigert. bunq/google werkt naar verluid aan een oplossing.

DaveFlash wijzigde deze reactie 04-11-2019 20:59 (2%)
Reden: correcties

• Orinoco
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:29

Orinoco

Unter den Linden

DaveFlash schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:54:
[...]

snip

@Orinoco Crypto kan ik ook nee op verkopen, in het begin stond bunq daar ook positief in liet zelf crypto bedrijven toe, maar op die beslissing zijn ze nu gen 180', crypto bedrijven worden niet meer toegelaten en bijv. apps die willen koppelen mbt crypto worden ook niet meer verwelkomd, ook klanten met hoog volume crypto of voornamelijk crypto verkeer worden zonder pardon weggejorrist momenteel. zelf klanten met een beetje crypto verkeer krijgen al extra vragen daarover en of hun primaire bron wel of niet iets anders is dan crypto. bijv. loon uit arbeid. voldoe je niet of vertrouwen ze je vragen niet, dan is het momenteel ook gewoon keihard bye bye by bunq. helaas, 't is niet anders. bunq speelt het liever op safe in het huidige financiële klimaat...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
bunq (premium) is mijn main bank (al mijn kosten/salaris enz..), daarnaast nog de volgende banken Rabo/ING & Fintech Revolut/N26/Moneyou go.
Ik stuur € naar o.a. Litebit/bl3p enz.. voor aanschaf crypto, maar heb daar nog geen vragen over gehad.
Crypto is dus hobby en geen werk :)

edit: geef crypto ook aan bij het invullen van mijn belastingpapieren.

• dixet
JB schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:22:
Zie je tijdens/na overstappen bij bunq ook keurig berichtgeving bij een transactie staan als een incasso nog gedaan wordt via oude rekeningnummer zodat je die partij kunt waarschuwen?
De omschrijving van de incasso wordt uitgebreid met de naam + IBAN van je oude bankrekening. Alle incasso's die worden omgeleid door de overstapservice zijn dus netjes herkenbaar. Helaas werkt de zoekfunctie in de app brak, ik exporteer de bankafschriften en zoek daarin met een teksteditor (overstapservice nog een maand te gaan dus bij mij wordt het tijd om te zien wie mijn oude rekening nog gebruikt)
Verder wil ik spaarrekeningen gewoon laten staan bij de huidige bank want gratis. Meer mensen de tegenrekening laten wijzigen naar bunq?
Dat was bij mij geen probleem, standaard tegenrekening is al een jaar lang bunq

• JeroenE
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:48:
Oke dank voor de info! Ik heb ook juist en/of rekeningen maar de bij en afschrijvingen vinden allen plaats op een en dezelfde IBAN dus neem aan dat het dan geen enkel probleem mag zijn of wat bedoel je precies met en/of :?
Wat ik bedoel is dat toen ik overstapte naar bunq je geen overstapservice kon aanvragen naar een en/of bankrekening omdat bunq dat toen niet ondersteunde. Tegenwoordig kan dat wel.

Omdat het niet kon moest ik sowieso alles met de hand doen. Bij bijna alle bedrijven kon ik dat gewoon online aanpassen. Ik ben er een avondje mee bezig geweest en toen was alles over gezet. Ik heb rond de twintig automatische incasso's maar ook een handjevol waar ik geld van krijg en die moet je sowieso al zelf aanpassen.

Ik geloof dat ik 1tje moest bellen en bij de Belastingdienst kon ik het wel online ingeven maar moest ik uiteindelijk nog een formulier en bankrekeningafschrift opsturen om te bewijzen dat het wel mijn bankrekening is.

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:17

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

JeroenE schreef op Tuesday 5 November 2019 @ 11:59:
[...]
Wat ik bedoel is dat toen ik overstapte naar bunq je geen overstapservice kon aanvragen naar een en/of bankrekening omdat bunq dat toen niet ondersteunde. Tegenwoordig kan dat wel.

Omdat het niet kon moest ik sowieso alles met de hand doen. Bij bijna alle bedrijven kon ik dat gewoon online aanpassen. Ik ben er een avondje mee bezig geweest en toen was alles over gezet. Ik heb rond de twintig automatische incasso's maar ook een handjevol waar ik geld van krijg en die moet je sowieso al zelf aanpassen.

Ik geloof dat ik 1tje moest bellen en bij de Belastingdienst kon ik het wel online ingeven maar moest ik uiteindelijk nog een formulier en bankrekeningafschrift opsturen om te bewijzen dat het wel mijn bankrekening is.
Inderdaad. Ik heb de overstapservice ook niet gebruikt. Gewoon zelf de 15-20 incasso's zelf (vaak idd online) gewijzigd. De Belastingdienst was bij mij ook de enige waarbij het niet online geregeld kon worden en moest ik een formulier opsturen.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• dixet
JeroenE schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:46:
Ik kon nu zelf bepalen op welke bankrekening de incasso ging plaatsvinden en heb dus ook splitsingen gemaakt. Zaken voor woning op rekening A, zaken als abonnementen op rekening B etc. Met de overstap service gaat dat niet, die gaat er van uit dat je van 1 oude bankrekening naar 1 nieuwe bankrekening overstapt.
Toch kan dit wel. De eerste keer dat je een automatische incasso krijgt (via overstapservice of anders) moet je die handmatig goedkeuren. Je kan dan een andere rekening selecteren en vervolgens automatisch accepteren aanzetten.
Op die manier heb ik ook een splitsing gemaakt tussen rekeningen voor verschillende soorten incasso's, terwijl de bedrijven het incasso-verzoek nog steeds op m'n hoofdrekening doen.

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:00

JB

Cédric roelt!

Travel Card ook maar eens aangevraagd. Eens kijken of ik aan dit "credit" idee kan wennen :)

Mijn boefje is liev!

• BounceCloud
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17:32
JB schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 15:38:
Travel Card ook maar eens aangevraagd. Eens kijken of ik aan dit "credit" idee kan wennen :)
Zit nu in de VS en de Travel Card werkt tot zover voortreffelijk. De Zero FX is een erg fijne bijkomstigheid in vergelijking met de traditionele creditcards. Heeft me in één dag al €10 bespaard.

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:55
BounceCloud schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:42:
[...]

Zit nu in de VS en de Travel Card werkt tot zover voortreffelijk. De Zero FX is een erg fijne bijkomstigheid in vergelijking met de traditionele creditcards. Heeft me in één dag al €10 bespaard.
Doen hotels moeilijk over het ontbreken van de embossing?

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:00

JB

Cédric roelt!

Vinnienerd schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:31:
[...]

Bedoel je daarmee die mooie geponste cijfers?

Mijn boefje is liev!

• BounceCloud
Vinnienerd schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:31:
[...]

Nee, totaal niet. Maar ben alleen nog maar van die gigantische digitale card-terminals tegengekomen. Lijkt wel alsof iedereen die hier heeft: hotels, winkels, supermarkten, etc. De travelcard werkt daar prima op. Bij de meeste wordt gewoon om de pincode gevraagd. Een enkele keer vraagt hij om een signature. In beide gevallen werkt het prima.

Nog nergens embossed-achtige systemen tegengekomen.

• JeroenE
  • Niet online
@Trackerfire Je hoefde je niet te verantwoorden met allerlei bedragen en dingen die je hebt gekocht of gegeten 8)

Het was meer een idee dat het niet per se om de inkomensten gaat maar ook aan de uitgaven kan liggen.

En in theorie kan je bankpas ook geskimmed zijn, als lijkt het dan logischer om de pas te blokkeren en niet je bankrekening.

Anyway, sterkte!

• Trackerfire
  • Laatst online: 19:22
JB schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:52:
Is er in dit soort situaties geen nood procedure? Kan toch niet waar zijn dat je dan overgeleverd bent aan een a-synchroon platform...?

@Trackerfire Hou ons even op de hoogte van de hoe/wat/waarom want dit geeft mij niet echt een lekker gevoel om de overstap te maken...

Lees overigens mega veel berichten over opgelicht via bunq, is natuurlijk easy peasy om rekeningnummer te openen en weer te verwijderen... :/ Dat geeft ook niet echt vertrouwen aan anderen als ik straks een IBAN van bunq door moet geven.
Ik heb 'm niet gevonden in ieder geval. Ik zal updates plaatsen over het hoe en waarom. Het is vast overal wat, maar zaterdagmorgen gaan we een rekening openen bij het plaatselijke ING kantoor.

1-5-2019 Hyundai Kona Premium 64kWh Two Tone Chalk White en Black

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:25
DaveFlash schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:54:
[...]

dit klinkt als dat je op android zit, helaas ben je dan op betaalgebied aangewezen op de koppeling vanuit de bank-app, en die oplossing, die ook rabo, ing, abn etc you name it al jaren in de bankieren en/of wallet app hebben zitten is geen mobiel betalen zoals bedoelt, maar het emuleren van een pasje, dit heet dan ook HCE, ofwel Host Card Emulation. letterlijk het doet zich voor als je fysieke bankpas.

En oplossing als Google Pay (of Apple Pay/SamsungPay etc et. al.) is dan beter, die gaat middels CDCVM*, Consumer Device Cardholder Verification method, ofwel, de terminal weet dat je met een 'slim apparaat' betaald en dat de verificatie, het zgn pincode gedeelte op het apparaat v/d klant plaats heeft, veelal dus met biometrie. Zulke betalingen voldoen immers al volledig aan SCA vanuit de PSD2-wet
Je haalt dingen door elkaar. HCE gaat over waar de crypto sleutel wordt/is aangemaakt en dat is in dit geval op de host/autorisatie platform van de bank. Secure Element op de telefoon is een andere optie en dat zal Apple gebruiken.
Dit zegt helemaal niets nog over hoe de kaarthouder verificatie heeft plaatsgevonden (de CVM). Dit kan bijvoorbeeld door een pincode die online naar de issuer gaat of offline op de kaart of telefoon plaatsvindt of door een biometrische methode. CDCVM zegt dus alleen wat over CVM methode. VISA heeft trouwens al pasjes waarop je met een vingerafdruk de CVM kunt doen ipv dmv een code op de terminal

Daarnaast bestaat er in de verschillende protocollen een veld om aan te geven wat voor soort kaart/device is gebruikt en is het dus niet zo dat bij HCE de terminal denkt met een kaart te maken te hebben.'

En SCA staat dus ook los van HCE. SCA gaat weer alleen over de CVM. En wat eigenlijk belangrijker ivm PSD2 is, zijn de uitzonderingen wanneer geen SCA nodig is (contactless no-cvm tot max €50 of transit/parking)
Vinnienerd schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:40:
[...]
Eindelijk iemand die geen onzin post. Alleen een noot: SCA heeft niks met PSD2 te maken.
Niet direct wellicht, maar het heet toch wel de
Regulatory Technical Standards on strong customer authentication and secure communication under PSD2

celshof wijzigde deze reactie 06-11-2019 12:43 (8%)

• Vinnienerd
celshof schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:38:
[...]
Je haalt dingen door elkaar. HCE gaat over waar de crypto sleutel wordt/is aangemaakt en dat is in dit geval op de host/autorisatie platform van de bank. Secure Element op de telefoon is een andere optie en dat zal Apple gebruiken.
Dit zegt helemaal niets nog over hoe de kaarthouder verificatie heeft plaatsgevonden (de CVM). Dit kan bijvoorbeeld door een pincode die online naar de issuer gaat of offline op de kaart of telefoon plaatsvindt of door een biometrische methode. CDCVM zegt dus alleen wat over CVM methode. VISA heeft trouwens al pasjes waarop je met een vingerafdruk de CVM kunt doen ipv dmv een code op de terminal

Daarnaast bestaat er in de verschillende protocollen een veld om aan te geven wat voor soort kaart/device is gebruikt en is het dus niet zo dat bij HCE de terminal denkt met een kaart te maken te hebben.'

En SCA staat dus ook los van HCE. SCA gaat weer alleen over de CVM. En wat eigenlijk belangrijker ivm PSD2 is, zijn de uitzonderingen wanneer geen SCA nodig is (contactless no-cvm tot max €50 of transit/parking)
Eindelijk iemand die geen onzin post. Alleen een noot: SCA heeft niks met PSD2 te maken.

• Trackerfire
Waterpoortje schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:16:
[...]

Wat voor bericht heb je ontvangen van bunq over de blokkade?
Geen, vanochtend werd ineens een betaling op 't tankstation geweigerd en daarna om te bekijken of er wellicht saldo tekort was is ook de app toegang uitgeschakeld.

Update: Krijgen zojuist een sms met een code om soort van in te loggen in de app. Daarna in de app kunnen we niks en staat dat we een bewijs van herkomst van 't saldo moeten uploaden.... lijkt dus wel degelijk te maken hebben met de overwaarde die we gestort hebben gekregen. Verder komt hier namelijk niks binnen behalve salaris maandelijks.

Trackerfire wijzigde deze reactie 06-11-2019 13:23 (37%)

• dixet
Trackerfire schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:18:
Update: Krijgen zojuist een sms met een code om soort van in te loggen in de app. Daarna in de app kunnen we niks en staat dat we een bewijs van herkomst van 't saldo moeten uploaden.... lijkt dus wel degelijk te maken hebben met de overwaarde die we gestort hebben gekregen. Verder komt hier namelijk niks binnen behalve salaris maandelijks.
Fijn dat je die updates hier post _/-\o_. Wij krijgen binnenkort ook een grote overwaarde uit de verkoop van de woning van m'n vriendin. Die zullen we uit voorzorg in ieder geval niet via bunq laten lopen.

Een kleine noot ter verdediging van bunq: alle banken liggen enorm onder het vergrootglas voor het voorkomen van witwassen (onderzoek OM naar ABN, ING enorme boete). Ik kan me voorstellen dat bunq zich zo'n boete niet kan veroorloven als start-up. En dat ze daarom - hoe vervelend ook - liever een paar false positives blokkeren dan false negatives doorlaten.

Ik ga in ieder geval wat meer geld op mijn n26 rekening storten zodat ik niet afhankelijk ben van de grillen van bunq

• JeroenE
  • Niet online
@xares Ja, die heeft volgens mij iedereen gekregen. Er waren ook wat topics op Together van mensen die dezelfde vragen maar bleven krijgen (was een foutje in de app, blijkbaar).

• Trackerfire
JeroenE schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:20:
[...]
Tja, dat weet ik natuurlijk ook niet. Lekker makkelijk waarschijnlijk en gegarandeerd geen gezeur met controlerende instanties dat mensen toch geld hebben kunnen uitgeven/opnemen.

Maar begrijp ik het nu goed dat je bent geblokkeerd vanwege het feit dat zij die "hoe gebruik je onze bank" vragen niet hebt doorgegeven? Of was het vanwege dat plus ineens veel geld ontvangen?
Het is opgelost. Het had uiteindelijk niks te maken met de "grote ontvangst", maar met een bug in de app waardoor de controlevragen die we herhaaldelijk hebben gehad niet waren doorgekomen bij bunq. Ik hoop voor een ieder dat ze het niet mee hoeven te maken, want het is erg stressvol zo...

Ik blijf wel bij m'n standpunt om van bank over te stappen. Dit niet meer..

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:06
Ik snap dat bunq graag antwoorden op die vragen heeft, maar als ze die antwoorden niet krijgen. Dan zou het toch een kleine moeite zijn om de klant te bellen (of desnoods te mailen), alvorens over te gaan tot een 100% blokkade van de rekeningen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Vinnienerd
Freeaqingme schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:56:
Ik snap dat bunq graag antwoorden op die vragen heeft, maar als ze die antwoorden niet krijgen. Dan zou het toch een kleine moeite zijn om de klant te bellen (of desnoods te mailen), alvorens over te gaan tot een 100% blokkade van de rekeningen.
Bellen is véél te low-tech voor een bedrijf als Bunq. Stel je voor.

• noodgang
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 02-12 07:34
Ik heb de vragen bij Bunq ook nooit gehad.
Wel heb ik gehad dat de Rabobank mijn rekening blokkeerde toen ik mn betaalopdrachten aan het instellen was naar mn verschillende Bunq rekeningen. (had ook een paar keer een klein bedrag naar mn Bunq rekeningen overgemaakt om te testen of het aankwam)

Duurde toen ook bijna een dag voordat de Rabobank het had gedeblokkeerd en veel info kreeg ik ook niet. Denk dat alle banken heel voorzichtig zijn

• Hijo Del Jefe
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16:24
Ik heb een gratis bunq account, gekregen met een Black Friday actie. Ik gebruik het om af en toe met iDeal wat geld “op m’n Apple Watch” te zetten.

Elke iDeal betaling die ik doe komt 2x op mijn bunq rekening. Heb inmiddels al 160 euro cadeau gekregen, dat ik gewoon kan uitgeven.

Helpdesk gelooft me niet en blijft volhouden dat het een visuele bug is. Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt?

• Vinnienerd
Dennisweb schreef op donderdag 7 november 2019 @ 23:57:
[...]

Bullshit. In april ben ik eens gebeld door een bekende medewerker (R, dan weten de meeste bunqfans wel wie ik bedoel) van bunq. Wilde weten of ik nog op- en aanmerkingen had en hoe tevreden ik was. bunq belt blijkbaar soms wel naar buiten voor kwaliteitscontrole.
Maar je kan ze zelf niet bellen. En al die stomme ouderwetse banken kan je wél bellen.

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18:23
JB schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:53:
[...]

Welke gedachte zit hierachter als ik vragen mag? Ivm skimmen etc?
Je bedoelt waarom ik dan bunq gebruik? Vanwege ZeeoFX. In Roemenië betaal je grotendeels van de tijd met Roemeense lei.

• BounceCloud
Updateje over de Travelcard in de VS: ben er nu een paar dagen en de acceptatie is tot nu toe 100 procent. Was vooraf wat sceptisch gezien de vele verhalen over de bunq cards in de VS, maar die scepsis was echt overbodig.

Restaurants, tankstations (ZIP 99999 invullen), winkels, mobiele card terminals: het werkt prima. Ook alle vormen van payments hier al gehad: met en zonder pincode, handtekening, swipen, chippen en ook je kaart in de terminal duwen, eruit halen en de payment is geaccepteerd (blijft gek voor een Hollander): alles werkt. Grappige is dat ook alle betalingen echt instant doorkomen in de Bunq app.

Voorgaande keren zat ik te klooien met cash omdat ik vaak geen zin had in al die koersopslagen met de traditionele CC. Met Bunq is dat nu wel echt verdwenen.

Erg positief verrast tot nu toe :)

• dixet
Interview met Ali Niknam

https://www.deondernemer....wereld-veranderen~1746223

Meest opvallende quote: "Je kunt heel erg goed met ons communiceren"

Ik ben erg tevreden met bunq, maar van goede communicatie kan je ze toch niet beschuldigen 🤣. De enige manier om met ze te communiceren is de chat, met wachttijden die je moedeloos maken

• RSB
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 12:37
Op Bunq.com/nl staat een countdown met "Er gaat iets moois gebeuren"

Nieuwe update wellicht?? Of nieuwe functies 🤔

-rsb

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18:19
RSB schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:12:
Op Bunq.com/nl staat een countdown met "Er gaat iets moois gebeuren"

Nieuwe update wellicht?? Of nieuwe functies 🤔
Zag het ook op Twitter voorbij komen, ben wel benieuwd. Al heb ik het gevoel dat het vast iets moois is maar iets is voor een niche markt.

Steam | Rainbow Six Siege @ Uplay: CerenasNL | Apex Legends @ Origin: CerenasNL

• Executor16
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik heb afgelopen maand(en) werk gedaan voor iemand in het buitenland en hiervoor uiteraard een btw factuur gestuurd. Klant betaald bedrag van ~ 2k netjes via IBAN. Nu krijg ik van een bunq compliance medewerker ineens een chatbericht in het Engels dat ik moet uitleggen waarom ik 2k wil ontvangen op mijn rekening en waarom diegene mij dat stuurt. Ook wordt het geld vastgehouden.

Inmiddels een bijlage van de factuur geupload maar nog geen reactie en geen geld. Iemand dit ook eerder gehad?

Edit: Ik deed wel vaker zaken met het buitenland maar bij ABN, ING en Rabo had ik zoiets nog nooit meegemaakt.

Executor16 wijzigde deze reactie 19-11-2019 10:51 (9%)

• Iemt
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 17:49
Cerenas schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:22:
[...]

Zag het ook op Twitter voorbij komen, ben wel benieuwd. Al heb ik het gevoel dat het vast iets moois is maar iets is voor een niche markt.
Ik verwacht een Black Friday aanbieding.

• JeroenE
  • Niet online
Executor16 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:58:
Dit "kleine zzp gebruik" was volgens een bunq medewerker geen probleem, heb het specifiek gevraagd toen. Misschien dat ze hierop terug willen komen.
Daar zijn ze al op terug gekomen. Vroeger vonden ze dat wel goed als je het aan ze vroeg, maar tegenwoordig niet meer.

Ik heb niet de indruk dat ze goed hebben bijgehouden aan wie ze dit hebben toegezegd en aan wie niet.

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Afgelopen dagen is bunq flink bezig om features die blijkbaar in beta zitten te pushen naar de live omgeving. Dat vind ik toch een beetje eng. ;( Nu zijn het fuckups met kaarten en foute refund requests, straks zijn het fouten met betalingen of je rekeningen. Zie toch liever dat ze dit strict gescheiden houden of uitvoeriger testen alvorens het in de live API te gooien. oO Het blijft wel een bank met wat van je centen er op. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• mcDavid
Uh... Hoe moeten ze volgens jou features live zetten dan?

zcflevo.nl

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

mcDavid schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:32:
Groepje kritische betatesters ronselen en die een week laten bughunten. Heb niet het idee dat ze daar zelf een poule met medewerkers hebben die bijvoorbeeld meetesten ofzo. Dan voorkom je toch een hoop van dit soort rommel. Ik vond het ook behoorlijk slordig wat ik allemaal aan 'oepsies' voorbij zag komen. Het gaat idd om je geld, niet om een of andere nieuws-app :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• WhatsappHack
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:32:
Ik hoop dat je dat sarcastisch bedoelde? Wat dacht je van goed getest? ;) Je gaat mij niet wijs maken dat je het nut van eerst goed testen en het verschil tussen een dev stack en de live stack niet begrijpt en waarom dat zeer belangrijk is. :+

Eerst goed en uitgebreid testen, dán pas (gefaseerd) uitrollen. Niet lukraak live gooien terwijl het daar evident nog helemaal niet klaar voor was. Het gaat hier wel om een bank he, niet om iets onbenulligs als Candy Crush ofzo.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Freeaqingme
Tjah, ik heb zelf ook wel eens weken aan een feature gewerkt, door anderen laten testen, en uiteindelijk op een goed moment live gezet. Binnen 5 minuten was helder dat er een aantal bij-effecten waren waardoor het product amper bruikbaar was. _Achteraf_ kon ik heel goed uitleggen hoe ik dat beter had kunnen testen, maar op voorhand leek het gewoon écht goed getest.

Kortom, ondanks dat het voor een buitenstaander evident lijkt dat het niet goed getest was, is het niet zo dat dat voordat het live gezet werd al duidelijk was of kon zijn op basis van wat ze toen wisten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• mcDavid
Freeaqingme schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:58:
Tjah, ik heb zelf ook wel eens weken aan een feature gewerkt, door anderen laten testen, en uiteindelijk op een goed moment live gezet. Binnen 5 minuten was helder dat er een aantal bij-effecten waren waardoor het product amper bruikbaar was. _Achteraf_ kon ik heel goed uitleggen hoe ik dat beter had kunnen testen, maar op voorhand leek het gewoon écht goed getest.

Kortom, ondanks dat het voor een buitenstaander evident lijkt dat het niet goed getest was, is het niet zo dat dat voordat het live gezet werd al duidelijk was of kon zijn op basis van wat ze toen wisten.
Die ervaring heeft iedere coder wel. Waar gehakt wordt vallen nou eenmaal spaanders.
2Dutch schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:24:
[...]

Groepje kritische betatesters ronselen en die een week laten bughunten. Heb niet het idee dat ze daar zelf een poule met medewerkers hebben die bijvoorbeeld meetesten ofzo. Dan voorkom je toch een hoop van dit soort rommel. Ik vond het ook behoorlijk slordig wat ik allemaal aan 'oepsies' voorbij zag komen. Het gaat idd om je geld, niet om een of andere nieuws-app :P
Dat is toch wat je doet/gedaan hebt als je beta-features live zet? Als je dat eng vindt, is het enige alternatief om nooit meer wat nieuws live te zetten... Ik denk niet dat ook maar één bunq-gebruiker zit te wachten op een dergelijke conservatieve houding, en het brengt ook weer andere risico's op zich mee (achter lopen met software-upgrades en security-patches) etc.

zcflevo.nl

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

mcDavid schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:20:
Dat is toch wat je doet/gedaan hebt als je beta-features live zet? Als je dat eng vindt, is het enige alternatief om nooit meer wat nieuws live te zetten... Ik denk niet dat ook maar één bunq-gebruiker zit te wachten op een dergelijke conservatieve houding, en het brengt ook weer andere risico's op zich mee (achter lopen met software-upgrades en security-patches) etc.
Nou ja geen idee wat bunq allemaal doet voordat ze iets doordrukken :+ Kan me voorstellen dat er voor bepaalde zeer belangrijke issues wel eens wat stappen worden overgeslagen om vooral zo snel mogelijk eventuele gaten dicht te timmeren :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Tamerciaga
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 09:52
WhatsappHack schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:10:
Afgelopen dagen is bunq flink bezig om features die blijkbaar in beta zitten te pushen naar de live omgeving. Dat vind ik toch een beetje eng. ;( Nu zijn het fuckups met kaarten en foute refund requests, straks zijn het fouten met betalingen of je rekeningen. Zie toch liever dat ze dit strict gescheiden houden of uitvoeriger testen alvorens het in de live API te gooien. oO Het blijft wel een bank met wat van je centen er op. :P
Ik had een paar maanden geleden een leuk moment; er miste een transactie (iDeal betaalverzoek) in mijn overzicht, ik wist 100% zeker dat ik dat geld wel ontvangen had. Paar dagen later stond het er "ineens" weer op. Geen grap :+

• WhatsappHack
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:20:
[...]
Ik denk niet dat ook maar één bunq-gebruiker zit te wachten op een dergelijke conservatieve houding, en het brengt ook weer andere risico's op zich mee (achter lopen met software-upgrades en security-patches) etc.
*steekt hand op*
Ik heb liever goed geteste functies bij m’n bank dan bleeding-edge beta troep met allerlei risico’s waar je geld mee gemoeid is. “Nooit meer iets live kunnen zetten” is onzin natuurlijk, je doet net alsof het raar is als mensen graag zien dat hun bank de boel op orde heeft en goed test. :+ Denk dat je meer gebruikers kan vinden die liever hebben dat ze eerst goed testen dan gewoon #yolo op de merge knop rammen. ;) Ik ben de eerdere run ook niet vergeten waarbij een bug na iets te pushen naar de API er soms voor zorgde dat betalingen zich eindeloos bleven herhalen; honderden keren. De gebruiker die het ontdekte had enorme mazzel dat het een transactie tussen eigen rekeningen betrof.

Nee laat ze maar gewoon beter testen. Ik las net op Together dat ze zelf toegeven dat het niet goed getest was en te enthousiast was gewerkt, dus kennelijk zijn ze het er zelf ook mee eens dat het veel beter moet en geen onnodig risico moeten nemen met ons geld. ;) Laten we hopen dat ze het dit keer ook echt gaan doen. :)

Goed testen != conservatief, maar dat terzijde. ;)
Ik snap het wel als je bunq puur als voor de fun gadget gebruikt hoor, maar als je het serieus gebruikt als bank dan zijn je belangen net ff wat anders. :)

WhatsappHack wijzigde deze reactie 21-11-2019 00:16 (5%)

• mcDavid
@WhatsappHack wat je nu zegt ben ik het aardig mee eens, maar dat is héél iets anders dan wat je eerst zei (features die gebetatest zijn niet live zetten). Gelukkig bedoelen we dus ongeveer het zelfde :+

zcflevo.nl

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
bunq komt binnenkort met IDIN :) Heard it here first...

MacBook Pro 16" - iPhone 11 Pro Max - Apple Watch Series 5 Hermès

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
DaveFlash schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:36:
[...]

En ook met: IBAN Naam Check van SurePay :) Heard it here first... _/-\o_
Nee, dat hoorde je hier: https://overcast.fm/+POU50e6oU/18:27 :P

MacBook Pro 16" - iPhone 11 Pro Max - Apple Watch Series 5 Hermès

• Cerenas
PM_Petrol schreef op woensdag 27 november 2019 @ 00:40:
Ik zit te twijfelen tussen een Travel card en een normale creditcard van een andere bank.
Zoals ik hier lees heeft de Travel Card geen embossing, dus geen cijfers op de kaart.
Kan ik hiermee dan internet aankopen doen? Zo ja, hoe voer ik dan de CC cijfers in?
En gelden dan dezelfde regels als met een Mastercard, dus 180 dagen aankoopverzekering etc.

De koersopslag die ze niet vragen spreekt mij vooral aan.
Maar als ik er geen internet aankopen mee kan doen, kies ik liever toch voor een echte creditcard.
Je hebt nog steeds gewoon je credit card nummer, embossing is dat de cijfers niet uitsteken zoals bij 'gewone' credit cards. Je kan als je premium hebt zelfs een online only credit card gebruiken (zonder fysieke pas). Ik heb de fysieke kaart nu een aantal andere landen gebruikt (Japan en Filipijnen) en lijkt tot dusver net zo goed te werken als mijn ABN AMRO CC. Ze kijken soms alleen een beetje reemd naar de kaart. :P

Cerenas wijzigde deze reactie 27-11-2019 02:40 (3%)

• BounceCloud
Toch gek; ik heb voor mijn gevoel wel een beetje alle soorten betalingen gehad in de VS: wel/niet pincode, handtekeningen, swipen, dippen, reserveringen, maar ook terugstortingen van borg en tankstation reserveringen: 0 problemen gehad. Had mijn ING creditcard ook als back up mee, maar die heb ik niet hoeven te gebruiken.

Overigens ook $600 betalingen mee gedaan.

• Cerenas
Ik heb zojuist iets raars. Vorige week een betaling gedaan in Japan met m'n bunq travel card en kreeg zojuist bericht dat ze het nog niet geclaimd hebben en dat ik het bedrag terug terug heb gekregen. :X

Voelt niet helemaal lekker en geen idee wat ik hiermee moet?

Cerenas wijzigde deze reactie 28-11-2019 03:08 (6%)

• WhatsappHack
  • Niet online
@Orinoco Wel goed op je pas letten, een vervangende kaart kost ook €89. Dus verlies of diefstal is een prijzige affaire.

Ik hoop iig dat deze een ander design heeft in Apple Pay. :P

@JackSparrow Het blijft gewoon een debitcard, je krijgt geen krediet en er zitten wat beperkingen aan. Dat ie volgens bunq net doet alsof dat niet zo is bij merchants, is weer een ander verhaal. :P

WhatsappHack wijzigde deze reactie 28-11-2019 04:25 (8%)

• Jay-v
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

WhatsappHack schreef op donderdag 28 november 2019 @ 01:39:
[...]

Als extra services en zaken als een verzekering op al je aankopen je niet boeien, dan kan dat ja. De green card is een debitkaart die zich voordoet als creditcard, heeft geen verzekering, geen concierge services, helemaal noppes. :P Als je je visa en/of amex creditcard veel gebruikt denk ik eerlijk gezegd dat je die beter niet kan omruilen voor deze “credit”card.
Je vergeet: een partij die goed bereikbaar is. Komop, 100,- per jaar voor een prepaid kaart zonder de benefits van een CC? Ik snap hem niet hoor.

• JeroenE
  • Niet online
Jay-v schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:04:
Je vergeet: een partij die goed bereikbaar is. Komop, 100,- per jaar voor een prepaid kaart zonder de benefits van een CC? Ik snap hem niet hoor.
Het enige voordeel wat ik zie is dat alle mensen die zeuren om een metalen betaalkaart nu er 1 kunnen kopen en dus er niet meer om hoeven te zeuren.

Dat hele gedoe met die bomen zie ik meer als een marketing stunt. Als bunq echt denkt dat ze groen moeten zijn dan kunnen ze ook bomen planten met betalingen van de gewone MasterCards. En waarom trouwens niet voor de Maestro betaalkaarten? Of voor normale overboekingen? Of als optie voor de mensen die geen rente willen ontvangen?

Het wordt steeds meer marketing geblaat bij bunq in plaats van echte daden.

• Webarcher
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 10:03
JeroenE schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:17:
[...]
Het enige voordeel wat ik zie is dat alle mensen die zeuren om een metalen betaalkaart nu er 1 kunnen kopen en dus er niet meer om hoeven te zeuren.

Dat hele gedoe met die bomen zie ik meer als een marketing stunt. Als bunq echt denkt dat ze groen moeten zijn dan kunnen ze ook bomen planten met betalingen van de gewone MasterCards. En waarom trouwens niet voor de Maestro betaalkaarten? Of voor normale overboekingen? Of als optie voor de mensen die geen rente willen ontvangen?

Het wordt steeds meer marketing geblaat bij bunq in plaats van echte daden.
Ik mis de hele onderbouwing in dit hele verhaal. Vindt bunq nu een heel zwak verhaal hebben en de kosten staan in geen verhouding....

• Siask
  • Nu online
Cerenas schreef op donderdag 28 november 2019 @ 03:07:
Ik heb zojuist iets raars. Vorige week een betaling gedaan in Japan met m'n bunq travel card en kreeg zojuist bericht dat ze het nog niet geclaimd hebben en dat ik het bedrag terug terug heb gekregen. :X
Komt relatief vaak voor in niet-Euro-landen, heb het ook regelmatig gehad bij Revolut.

Na een week of 2-3 wordt het bedrag alsnog geclaimd, dus maak je geen zorgen. En ja, daardoor kun je dus rood komen te staan als je niet genoeg dekking op je rekening hebt.

• JeroenE
  • Niet online
Webarcher schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:22:
Ik mis de hele onderbouwing in dit hele verhaal. Vindt bunq nu een heel zwak verhaal hebben en de kosten staan in geen verhouding....
Welke onderbouwing bedoel je nu? Dat verhaal van https://edenprojects.org/madagascar/ ? Ik weet verder niet of het klopt maar 10 dollarcent (tot 35 dollarcent, schijnt per land anders te zijn, maar ze zeggen niet welk land welke prijs heeft). Dat vind ik zelfs best nog goedkoop. Ze halen dan natuurlijk nog wel truukjes uit omdat je niet weet hoeveel bomen blijven leven. In hun faq schrijven ze dan dat de bomen die wel overleven ook weer zaden gaan produceren en er uiteindelijk dus veel meer bomen komen dan ze geplant hebben.

Verder lijkt het wel redelijk OK toch?

• Ronwiel
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Wat een gefaal blijft het toch met Bunq. Inmiddels beetje klaar met de Rabo en dan met name de app. Maar Bunq pakt de echte issue's gewoon niet aan om een overstap mogelijk te maken:

- Creditcard, met echte credit (Ja je hebt ICS, maar dan moet je weer met twee partijen schakelen)
- Klantenservice die je kan bellen als je tas is gestolen met pas en telefoon
- Meer invloed op design kaarten (zonder dat je de hoofdprijs betaalt, want al € 8,- per maand)

En komt er nu een metalen creditcard waar de hoofdprijs voor wordt gevraagd zonder dat er echt nieuwe bankfunctionaliteiten worden toegevoegd. Maak het gewoon makkelijker om te schenken aan goede doelen in de app i.p.v. dit circus.

Ronwiel wijzigde deze reactie 28-11-2019 10:30 (20%)

• kwon
  • Laatst online: 19:11
bunq schuift als belangrijkste kenmerk van de Green Card naar voren dat je door middel van het gebruik ervan het milieu ondersteunt. Voor € 99 kun je volgens mij behoorlijk wat CO2 compenseren. Vergelijk het bijvoorbeeld met die aanbiedingen voor CO2-compensatie van slechts enkele euro's als je een vliegticket boekt. De gehele CO2-uitstoot zou daarmee gecompenseerd zijn. Is de Green Card daarom niet een soort sigaar uit eigen doos?

Zonder reclame te willen maken wil ik jullie erop wijzen dat de creditcard van ASN ook bijdraagt aan duurzaamheid. Bij elke transactie doen ze een donatie. Alleen de kaart is wel ruim vier keer zo goedkoop...

• Orinoco
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:29

Orinoco

Unter den Linden

kwon schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:39:
bunq schuift als belangrijkste kenmerk van de Green Card naar voren dat je door middel van het gebruik ervan het milieu ondersteunt. Voor € 99 kun je volgens mij behoorlijk wat CO2 compenseren. Vergelijk het bijvoorbeeld met die aanbiedingen voor CO2-compensatie van slechts enkele euro's als je een vliegticket boekt. De gehele CO2-uitstoot zou daarmee gecompenseerd zijn. Is de Green Card daarom niet een soort sigaar uit eigen doos?

Zonder reclame te willen maken wil ik jullie erop wijzen dat de creditcard van ASN ook bijdraagt aan duurzaamheid. Bij elke transactie doen ze een donatie. Alleen de kaart is wel ruim vier keer zo goedkoop...
Maar wel een plastic kaart, dat kan toch ook niet meer :)
Die plastic soep in de Oceaan!
Dan toch maar een bunq metal green card :)

• kwon
Orinoco schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:51:
[...]

Maar wel een plastic kaart, dat kan toch ook niet meer :)
Die plastic soep in de Oceaan!
Dan toch maar een bunq metal green card :)
Voor wat het waard is, hij is wel pvc-vrij! :+

Overigens is het niet zozeer gebruiksplastic dat milieuproblemen veroorzaakt, maar verbruiksplastic zoals verpakkingsmaterialen. Gebruiksplastic is vanuit bepaalde invalshoeken echt een fantastisch duurzaam product. Ik snap daarom ook niet waarom bunq dit als 'voordeel' van de metal card uitlicht. Kost het niet juist heel veel energie om metaal om te smelten?

Dit hele gebeuren rond de Green Card komt op mij meer over als een marketingtruc die (als die slaagt) veel geld kan opleveren. Maar waar niets écht ideëels achter zit.

• Siask
  • Nu online
Ik krijg net een mailtje binnen dat de eerste 1000 verkocht zijn! Da's dan € 99.000 in de pocket en langdurig de interchange van iedere betaling die met die kaarten gedaan wordt.

Zo wordt het milieu een handje geholpen, en bunq ook. Ben altijd blij met betalende klanten bij Fintechs, dan blijft de dienstverlening voor mij hopelijk nog wat langer (vrijwel) gratis :)

• mcDavid
kwon schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:11:
[...]

Voor wat het waard is, hij is wel pvc-vrij! :+

Overigens is het niet zozeer gebruiksplastic dat milieuproblemen veroorzaakt, maar verbruiksplastic zoals verpakkingsmaterialen. Gebruiksplastic is vanuit bepaalde invalshoeken echt een fantastisch duurzaam product. Ik snap daarom ook niet waarom bunq dit als 'voordeel' van de metal card uitlicht. Kost het niet juist heel veel energie om metaal om te smelten?

Dit hele gebeuren rond de Green Card komt op mij meer over als een marketingtruc die (als die slaagt) veel geld kan opleveren. Maar waar niets écht ideëels achter zit.
Waarschijnlijk is het vervuilendste van die hele kaart, het opsturen via de post. Wat dat betreft kan het misschien wel wat schelen.

Verder is het planten van bomen een prima manier om CO2 vast te leggen, en dat zal véél meer zoden aan de dijk zetten voor de planeet, dan het materiaal van die pasjes.

Eerlijk gezegd snap ik al die negativiteit weer niet zo. Het is gewoon een leuke actie, je krijgt een onderscheidend pasje en doet iets goeds voor het milieu. Spreekt het je niet aan dan neem je 'm gewoon niet? Ik hoef 'm persoonlijk niet, en zie ook niet in waarom ik me überhaupt druk zou maken om deze actie.

zcflevo.nl

• gday
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11:56

gday

TENACIOUS D TIME!!!

mcDavid schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:46:
[...]

Eerlijk gezegd snap ik al die negativiteit weer niet zo. Het is gewoon een leuke actie, je krijgt een onderscheidend pasje en doet iets goeds voor het milieu. Spreekt het je niet aan dan neem je 'm gewoon niet? Ik hoef 'm persoonlijk niet, en zie ook niet in waarom ik me überhaupt druk zou maken om deze actie.
Het punt lijkt me dat je met die 100 euro per jaar véél meer goeds kan doen voor het milieu. Als dat de drijfveer moet zijn, kun je toch beter elk jaar 100 euro doneren aan een organisatie die veel meer bomen plant voor dat geld, en gewoon je oude kaart blijven gebruiken? Of, verkoop die kaart voor de dubbele prijs van een gewone kaart, en doneer de rest gewoon aan een organisatie die bomen plant. Zo veel betere manieren die meer impact hebben.

Bovendien ben je dan 'verplicht' om voor al je transacties deze nieuwe kaart te gebruiken, terwijl ik het juist handig vind dat ik bij bunq meerdere passen kan gebruiken die ik telkens aan andere rekeningen kan koppelen. Met zo'n kaart is die vrijheid er niet meer.

gday wijzigde deze reactie 28-11-2019 16:53 (8%)

ingen vill veta var du köpt din tröja

• kwon
Jammer dat je mijn reactie(s) over de Green Card als negatief ziet. Maar vind je ook dat wat ik zeg feitelijk niet juist is? Dit draadje is juist bedoeld om (de producten van) bunq te bediscussiëren. Uit jouw reactie leid ik af dat je een soort "if you have nothing nice to say, then don't say nothing at all"-houding hebt. Dan kom je al snel niet verder. Op basis van je posthistorie zie ik dat je voor bunq als huisbank hebt gekozen? Ik denk daarom eerder dat je houding/reactie het gevolg van cognitieve dissonantie is; je neemt nu immers uitspraken waar die strijdig zijn met een positief zelfbeeld. In de afwezigheid van een inhoudelijke reactie kan ik er niets anders van maken.

Ik maak er geen geheim van dat ik bunq vaak (maar zeker niet altijd) misleidend vind. In de kern trek ik het me aan als iets of iemand door middel van een onjuiste voorstelling van zaken, ervoor kan zorgen dat iemand onnodig veel geld uit de zak wordt geklopt. Tijdens mijn studie (inmiddels alweer enige tijd geleden) kwam ik hier een mooi begrip voor tegen: informatieasymmetrie. Destijds schreef ik daar ook een minipaper over met de (inmiddels afgeschafte) roaming charges als voorbeeld. Als je bepaalde informatie nét op een andere manier presenteert of juist helemaal achterhoudt, dan wordt het voor de consument niet mogelijk om op basis van alle informatie een gewogen beslissing te nemen. Met als gevolg dat er (financieel) nadeel wordt ondervonden door een van de partijen, soms zelfs zonder dat de benadeelde partij het weet.
Ja, klopt. Nou en? Dat doet toch allemaal totaal niet ter zake? Je kunt ook zelf een boom in je achtertuin planten, kost helemaal geen geld. Neemt niet weg dat je daarnaast zo'n green-card kunt bestellen als je dat nou eenmaal graag wilt toch?
Niemand zegt dat je geen Green Card mag bestellen, dat maak jij er nu van.

• gday
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11:56

gday

TENACIOUS D TIME!!!

mcDavid schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:44:
@kwon ik had er juist een streep tussen gezet omdat dat stukje niet een reactie specifiek op jouw post was.

En nee, er werd niet gezegd dat je 'm niet mag bestellen, maar er werd wel gepretendeerd dat het een slecht product is omdat er ook andere manieren zijn om het milieu te verbeteren. Terwijl dat dus totaal niet relevant is.
Dat is 100% relevant, omdat bunq er zélf de nadruk op legt dat de kaart een geweldige manier zou zijn om richting een CO2-neutraal leven te gaan. Als de kaart het product zou zijn, en als bunq dan ergens onderaan zou zeggen dat ze voor elke €100,- een boom planten, dán is het wat anders. Dan is het gewoon een dure creditcard. :) Maar de kaart wordt naar voren geschoven als manier voor ons om CO2 aan de lucht te onttrekken.

gday wijzigde deze reactie 28-11-2019 17:50 (3%)

ingen vill veta var du köpt din tröja

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17:50
Het wegvallen van de wallet bij ABN is de drempel voor mij. Had een proef abonnement maar vrouwtje lief wilde niet overstappen maar heb nu m'n veto uitgesproken wil niet bij een bank blijven die dit soort zaken niet heeft en het zelf actief killt. Bunq wordt het dus alsnog.

Ik krijg in dit topic wel van een aantal mensen het gevoel dat ze op een negatieve manier emotionally invested zijn. Zelfs tegen het zure aan. Mag natuurlijk. Valt mij wel op.

• Tamerciaga
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 09:52
Siask schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:13:
Ik krijg net een mailtje binnen dat de eerste 1000 verkocht zijn! Da's dan € 99.000 in de pocket en langdurig de interchange van iedere betaling die met die kaarten gedaan wordt.

Zo wordt het milieu een handje geholpen, en bunq ook. Ben altijd blij met betalende klanten bij Fintechs, dan blijft de dienstverlening voor mij hopelijk nog wat langer (vrijwel) gratis :)
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat bunq in een dag 1000 kaarten verkocht heeft, lijkt me meer een marketingstunt. Er is geen reden om een metalen pasje te nemen a 99 euro per jaar, naast de 8 euro per maand die bunq alleen al kost.

Leuk pasje, maar geen 99 euro waard, en ook niet voor dat treehugger-hipster-verhaal :+

• JeroenE
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:44:
En nee, er werd niet gezegd dat je 'm niet mag bestellen, maar er werd wel gepretendeerd dat het een slecht product is omdat er ook andere manieren zijn om het milieu te verbeteren. Terwijl dat dus totaal niet relevant is.
Tuurlijk is dat 100% relevant. Als bunq zegt dat dit het milieu helpt terwijl aantoonbaar veel betere manieren zijn om voor hetzelfde geld het milieu te helpen is dat gewoon een marketing trucje en meer niet. Dat mensen daar geld aan uit willen geven moeten ze natuurlijk zelf weten.

Als bunq zelf blijkbaar wel gelooft dat dit groen is dan schept dan niet veel vertrouwen in hun andere claims over het groen zijn van de keuzes die ze aanbieden bij de "freedom of choice" opties waar je geld gestald kan worden.

In hun blog schrijven ze trouwens ook dat als je 5 jaar lang iedere maand 1000 euro met je Green Card betaald dat je dan "carbon neutral" bent. Die logica klopt volgens mij ook van geen kant.

Al met al nogal een slecht in elkaar gezette manier van greenwashing. Net doen alsof je groen bent, maar eigenlijk dus helemaal niet.
Tamerciaga schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:15:
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat bunq in een dag 1000 kaarten verkocht heeft, lijkt me meer een marketingstunt.
Ik geloof het best wel. Ik vond het ook opvallend dat Android gebruikers blijkbaar veel minder interesse hebben dan iOS gebruikers. Ik heb wel eens gehoord dat mensen die iOS gebruiken eerder en meer geld uitgeven via hun telefoon dan andere gebruikers en blijkbaar is dat ook echt zo.

• ambiebambi
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 01-12 20:29
Siask schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:53:
[...]
Als ze daar nu veel van hebben, maar ik zag bijvoorbeeld ook...
[Twitter: title]
Van een student, nota bene.

De markt is er vast wel, dit soort irrationele keuzes wordt schijnbaar gewoon gemaakt (ik heb gewoon een paar kaarten waar ik punten mee verzamel en gratis ontbijtjes en punten bij vliegtuigmaatschappijen cadeau krijg :)).
Hey dat is mijn tweet! B-) #famous lol.

Maar zonder gekkigheid: ik kreeg het als cadeautje van iemand, lief he? Anders had ik het ook gedaan trouwens ;) Jij wil graag perks voor jezelf (gratis ontbijtjes, leuk), en ik draag op deze manier wat bij aan het milieu. Ja, dat kan ook anders, maar deze manier is gewoon ook nog eens heel leuk :)
[...]

Waarschijnlijk is het vervuilendste van die hele kaart, het opsturen via de post. Wat dat betreft kan het misschien wel wat schelen.
Ook daar hebben ze rekening mee gehouden, door de Go Green service van DHL te gebruiken. Zal niet perfect zijn, maar ze doen in ieder geval hun best.

• Executor16
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Na wat wikken en wegen ook de knoop doorgehakt om de bestelling van mijn green card vandaag te annuleren. Zag toch de meerwaarde er niet van in om alleen maar een metalen kaart bovenop mijn premium en business account te nemen voor nog eens 99,- euro extra per jaar. De discussie over bomen planten voor het klimaat laat ik even achterwege.

Vanmorgen contact gehad met support en de medewerker gaf aan dat ze veel refund aanvragen hebben lopen voor de green card en dat het allemaal wat langer gaat duren omdat deze allemaal een voor een met de hand verwerkt moeten worden.

Blijkbaar ben ik dus niet een van de weinigen die de kaart te snel (en te makkelijk) had besteld.

• Iemt
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 17:49
Executor16 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:40:
Na wat wikken en wegen ook de knoop doorgehakt om de bestelling van mijn green card vandaag te annuleren. Zag toch de meerwaarde er niet van in om alleen maar een metalen kaart bovenop mijn premium en business account te nemen voor nog eens 99,- euro extra per jaar. De discussie over bomen planten voor het klimaat laat ik even achterwege.

Vanmorgen contact gehad met support en de medewerker gaf aan dat ze veel refund aanvragen hebben lopen voor de green card en dat het allemaal wat langer gaat duren omdat deze allemaal een voor een met de hand verwerkt moeten worden.

Blijkbaar ben ik dus niet een van de weinigen die de kaart te snel (en te makkelijk) had besteld.
Sorry maar het is ook onzin vind ik, leuk idee maar geen toegevoegde waarde.
Want de simpele vraag is wat krijg je voor 99EU, allern een metalen kaart..

N26 bied nog een aankoopverzekering en enkele voordelen.
Revolut bied concierge en cashback en hogere limieten.

Mijn mening is dat Bunq heel dom heeft gehandeld met deze kaart, ze konden beter met een nieuw betaapakket komen (waar ze dus tegen zijn), of iig de kaart met volledige aankoopverzekering en aanvullende reisverzekering aanbieden. Dan was het van meerwaarde geweest namelijk. Maar 99E voor een metalen kaart is erg overdreven

• Freeaqingme
Als je ziet hoe afhankelijk veel mensen zijn van een bankrekening, is dat voor mij te belangrijk om afhankelijk te zijn van een enkele bank. Daarom houd ik voor mezelf bij twee banken een rekening aan. Mocht de ene bank (Rabo) om wat voor reden dan ook mijn account blokkeren ("vreemde" transacties, administratief foutje, etc), dan heb ik tenminste nog een andere bank (bunq) waarmee ik ook kan bankieren en geld heb staan.

Wat mij betreft is dat dus prima een paar euro per maand waard, omdat het gezeik waar je in belandt als je helemaal geen rekening meer hebt voor een tijdje veel groter is dan die paar euro.

Edit: En voldoende cash in huis om een paar weken van rond te kunnen komen, just for worst-case scenarios.

Freeaqingme wijzigde deze reactie 04-12-2019 16:23 (8%)

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:17

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Freeaqingme schreef op Wednesday 4 December 2019 @ 16:15:
Als je ziet hoe afhankelijk veel mensen zijn van een bankrekening, is dat voor mij te belangrijk om afhankelijk te zijn van een enkele bank. Daarom houd ik voor mezelf bij twee banken een rekening aan. Mocht de ene bank (Rabo) om wat voor reden dan ook mijn account blokkeren ("vreemde" transacties, administratief foutje, etc), dan heb ik tenminste nog een andere bank (bunq) waarmee ik ook kan bankieren en geld heb staan.

Wat mij betreft is dat dus prima een paar euro per maand waard, omdat het gezeik waar je in belandt als je helemaal geen rekening meer hebt voor een tijdje veel groter is dan die paar euro.
Zo is dat. Je wilt toch niet een paar dagen/weken ineens helemaal niet bij je geld kunnen.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• Freeaqingme

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Kreeg het ook vlot boven. Via https://www.bunq.com/nl/a...s_business_pricing_NL.pdf staat het ook keurig uitgelegd vermeld, met tabel met tarieven zelfs :)

2Dutch wijzigde deze reactie 05-12-2019 07:52 (3%)

• DaveFlash
  • Laatst online: 05-12 16:25

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Pagina: 1 ... 14 15 16

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True